Jump to content

Халид ибн аль-Валид

Страница полузащита
(Перенаправлен от Халида ибн аль-Валида )

Халид ибн аль-Валид
خالد بن الوليدХалид бин Аль -Валид
Recreation of the "Khalid ibn al-Walid" Arabic calligraphy inscribed in the Арабский
Родное имя
خالد بن الوليد بن المغيرة المخزوميKhalid bin al -walid bin al -mughaira al -makhzoumi
Другое имя (ы)
  • Меч Аллаха
  • Абу Сулейман
Рожденный в 592 [ 1 ]
Мекка , Аравия
Died642 (aged c. 50)
Medina or Homs, Rashidun Caliphate
Possible burial place
Allegiance
Service/branchRashidun army
Years of service629–638
Commands
  • Field commander in Najd and the Yamama (632–633)
  • Supreme commander of Muslim armies in Syria (634–636)
  • Field commander in northern Syria (636–638)
  • Military governor of Qinnasrin (c. 638)
Battles/wars
Spouse(s)
Children
RelationsBanu Makhzum
(a clan of the Quraysh tribe)

Халид ибн аль-валид ибн аль-Мугира аль-Махзуми ( арабский : خالد بن الوليد بن المغيرة المخزومي : Ххалид ибн аль-Валид ибн аль-Мюгира аль-Махзум ; романизированный , Первоначально он возглавлял кампании против Мухаммеда от имени Курайша . Позже он стал мусульманином и провел оставшуюся часть своей карьеры на службе Мухаммеду и первым двум Рашидун Халифам : Абу Бакр и Умар . Халид сыграл ведущие командные роли в войнах RIDDA против мятежных племен в Аравии в 632–633, первоначальных кампании в Сасанианском Ираке в 633–634 и завоевании Византийской Сирии в 634–638 годах. [ 2 ]

Курайша Как всадник аристократического клана Бану Махзума , который горячо выступал против Мухаммеда, Халид сыграл важную роль в победе над Мухаммедом и его последователями во время битвы при Ухуде в 625 году. В 627 или 629 годах он конвертировал в Ислам в присутствии, в наличии, в 627 или 629 годах он обратился в Ислам в присутствии, в присутствии, в 627 или 629 который провел его в качестве официального военного командира среди мусульман и дал ему титул Сайфа Аллаха ( горит. « Меч Божьего » ). Во время битвы при Му'та Халид координировал безопасное вывод мусульманских войск против византийцев. Он также возглавлял бедуинов под мусульманской армией во время мусульманского завоевания Мекки в 629–630 гг. И битва при Хунайне в 630 году. После смерти Мухаммеда Халид был назначен Надждом и Аль-Ямама с целью подавления или подчинения арабских плем. были против зарождающегося мусульманского государства; Эта кампания завершилась победой Халида над арабскими лидерами повстанцев Тулайха и Мусайлимы в битве при Бузакхе в 632 году и в битве при Ямаме в 633 году соответственно.

Khalid subsequently moved against the largely Christian Arab tribes and the Sasanian Persian garrisons of the Euphrates valley in Iraq. He was reassigned by Abu Bakr to command the Muslim armies in Syria and he led his men there on an unconventional march across a long, waterless stretch of the Syrian Desert, boosting his reputation as a military strategist. As a result of decisive victories led by Khalid against the Byzantines at Ajnadayn (634), Fahl (634 or 635), Damascus (634–635), and the Yarmouk (636), the Rashidun army conquered most of the Levant. Khalid was subsequently demoted and removed from the army's high command by Umar. Khalid continued service as the key lieutenant of his successor Abu Ubayda ibn al-Jarrah in the sieges of Homs and Aleppo and the Battle of Qinnasrin, all in 637–638. These engagements collectively precipitated the retreat of imperial Byzantine troops from Syria under Emperor Heraclius. Umar then dismissed Khalid from the governorship of Jund Qinnasrin around 638. Khalid died in either Medina or Homs in 642.

He is generally considered by historians to be one of the most seasoned and accomplished generals of the early Islamic era, and he is likewise commemorated throughout the Arab world. Islamic tradition credits Khalid for his battlefield tactics and effective leadership of the early Muslim conquests, but also accuses him of illicitly executing Arab tribesmen who had accepted Islam—namely members of the Banu Jadhima during the lifetime of Muhammad, and Malik ibn Nuwayra during the Ridda Wars—and being responsible for moral and fiscal misconduct in the Levant. Khalid's military fame disturbed some of the pious early Muslims, most notably Umar, who feared it could develop into a personality cult.

Ancestry and early life

Khalid's father was al-Walid ibn al-Mughira, an arbitrator of local disputes in Mecca in the Hejaz (western Arabia).[3] Al-Walid is identified by the historians Ibn Hisham (d. 833), Ibn Durayd (d. 837) and Ibn Habib (d. 859) as the "derider" of the Islamic prophet Muhammad mentioned in the Meccan suras (chapters) of the Qur'an.[3] He belonged to the Banu Makhzum, a leading clan of the Quraysh tribe and Mecca's pre-Islamic aristocracy.[4] The Makhzum are credited for introducing Meccan commerce to foreign markets,[5] particularly Yemen and Abyssinia (Ethiopia),[4] and developed a reputation among the Quraysh for their intellect, nobility and wealth.[5] Their prominence was owed to the leadership of Khalid's paternal grandfather al-Mughira ibn Abd Allah.[5] Khalid's paternal uncle Hisham was known as the 'lord of Mecca' and the date of his death was used by the Quraysh as the start of their calendar.[6] The historian Muhammad Abdulhayy Shaban describes Khalid as "a man of considerable standing" within his clan and Mecca in general.[7]

Khalid's mother was al-Asma bint al-Harith ibn Hazn, commonly known as Lubaba al-Sughra ('Lubaba the Younger', to distinguish her from her elder half-sister Lubaba al-Kubra) of the nomadic Banu Hilal tribe.[8] Lubaba al-Sughra converted to Islam about c. 622 and her paternal half-sister Maymuna became a wife of Muhammad.[8] Through his maternal relations Khalid became highly familiarized with the Bedouin (nomadic Arab) lifestyle.[9]

Genealogical tree of Khalid's clan, the Banu Makhzum
Al-Mughira
Hisham (d. 598)Abu Rabi'aAl-Walid (d. 622)FakihAbu Umayya
Amr (Abu Jahl) (d. 624)Al-Harith (d. 639)Ayyash (d. 636)Al-Walid (d. 620s)HishamKhalid (d. 642)Al-Muhajir (fl. 630–633)Umm Salama (d. 680s)Muhammad
Ikrima (d. 634 or 636)Abd al-RahmanAbd AllahIsma'ilAbd al-Rahman (d. 666)Muhajir (d. 657)
SalamaHisham (fl. 691–706)Khalid (fl. 669)Khalid
Ayyub

Early military career

Opposition to Muhammad

Боевая карта, показывающая позиции противоположных войск и топографические особенности поля битвы
Map showing troop placements and maneuvers of the Battle of Uhud, where Khalid and his horsemen routed a Muslim force led by the Islamic prophet Muhammad in 625

The Makhzum were strongly opposed to Muhammad, and the clan's preeminent leader Amr ibn Hisham (Abu Jahl), Khalid's first cousin, organized the boycott of Muhammad's clan, the Banu Hashim of Quraysh, in c. 616–618.[3] After Muhammad emigrated from Mecca to Medina in 622, the Makhzum under Abu Jahl commanded the war against him until they were routed at the Battle of Badr in 624.[3] About twenty-five of Khalid's paternal cousins, including Abu Jahl, and numerous other kinsmen were slain in that engagement.[3]

Черные горы в пустыне с белой мечетью с минаретом на переднем плане
Mount Uhud (pictured in 2009) where the battle took place

The following year Khalid commanded the right flank of the cavalry in the Meccan army which confronted Muhammad at the Battle of Uhud north of Medina.[10] According to the historian Donald Routledge Hill, rather than launching a frontal assault against the Muslim lines on the slopes of Mount Uhud, "Khalid adopted the sound tactics" of going around the mountain and bypassing the Muslim flank.[11] He advanced through the Wadi Qanat valley west of Uhud until being checked by Muslim archers south of the valley at Mount Ruma.[11] The Muslims gained the early advantage in the fight, but after most of the Muslim archers abandoned their positions to join the raiding of the Meccans' camp, Khalid charged against the resulting break in the Muslims' rear defensive lines.[10][11] In the ensuing rout, several dozen Muslims were killed.[10] The narratives of the battle describe Khalid riding through the field, slaying the Muslims with his lance.[12] Shaban credits Khalid's "military genius" for the Quraysh's victory at Uhud, the only engagement in which the tribe defeated Muhammad.[13]

In 628 Muhammad and his followers headed for Mecca to perform the umra (lesser pilgrimage to Mecca) and the Quraysh dispatched 200 cavalry to intercept him upon hearing of his departure.[14] Khalid was at the head of the cavalry and Muhammad avoided confronting him by taking an unconventional and difficult alternate route, ultimately reaching Hudaybiyya at the edge of Mecca. Upon realizing Muhammad's change of course, Khalid withdrew to Mecca.[15] A truce between the Muslims and the Quraysh was reached in the Treaty of Hudaybiyya in March.[14]

Conversion to Islam and service under Muhammad

In the year 6 AH (c. 627) or 8 AH (c. 629) Khalid embraced Islam in Muhammad's presence alongside the Qurayshite Amr ibn al-As;[16] the modern historian Michael Lecker comments that the accounts holding that Khalid and Amr converted in 8 AH are "perhaps more trustworthy".[17] The historian Akram Diya Umari holds that Khalid and Amr embraced Islam and relocated to Medina following the Treaty of Hudaybiyya, apparently after the Quraysh dropped demands for the extradition of newer Muslim converts to Mecca.[18] Following his conversion, Khalid "began to devote all his considerable military talents to the support of the new Muslim state", according to the historian Hugh N. Kennedy.[19]

Khalid participated in the expedition to Mu'ta in modern-day Jordan ordered by Muhammad in September 629.[20][21] The purpose of the raid may have been to acquire booty in the wake of the Sasanian Persian army's retreat from Syria following its defeat by the Byzantine Empire in July.[22] The Muslim detachment was routed by a Byzantine force consisting mostly of Arab tribesmen led by the Byzantine commander Theodore and several high-ranking Muslim commanders were slain.[22][23] Khalid took command of the army following the deaths of the appointed commanders and, with considerable difficulty, oversaw a safe withdrawal of the Muslims.[21][24] Muhammad rewarded Khalid by bestowing on him the honorary title Sayf Allah ('the Sword of God').[24][a]

Руины пустынного города Оазис с пальмовыми рощи на заднем плане
The oasis town of Dumat al-Jandal (pictured in 2007). Khalid led an expedition against the city in 630, and may have led another expedition in 633 or 634, though modern historians have cast doubt about the latter campaign or Khalid's role in it.

In December 629 or January 630, Khalid took part in Muhammad's capture of Mecca, after which most of the Quraysh converted to Islam.[3] In that engagement Khalid led a nomadic contingent called muhajirat al-arab ('the Bedouin emigrants').[9] He led one of the two main pushes into the city and in the subsequent fighting with the Quraysh, three of his men were killed while twelve Qurayshites were slain, according to Ibn Ishaq, the 8th-century biographer of Muhammad.[26] Khalid commanded the Bedouin Banu Sulaym in the Muslims' vanguard at the Battle of Hunayn later that year. In that confrontation, the Muslims, boosted by the influx of Qurayshite converts, defeated the Thaqif—the Ta'if-based traditional rivals of the Quraysh—and their nomadic Hawazin allies.[9] Khalid was then appointed to destroy the idol of al-Uzza, one of the goddesses worshiped in pre-Islamic Arabian religion, in the Nakhla area between Mecca and Ta'if.[20]

Khalid was afterward dispatched to invite to Islam the Banu Jadhima in Yalamlam, about 80 kilometers (50 mi) south of Mecca, but the Islamic traditional sources hold that he attacked the tribe illicitly.[20] In the version of Ibn Ishaq, Khalid had persuaded the Jadhima tribesmen to disarm and embrace Islam, which he followed up by executing a number of the tribesmen in revenge for the Jadhima's slaying of his uncle Fakih ibn al-Mughira dating to before Khalid's conversion to Islam. In the narrative of Ibn Hajar al-Asqalani (d. 1449), Khalid misunderstood the tribesmen's acceptance of the faith as a rejection or denigration of Islam due to his unfamiliarity with the Jadhima's accent and consequently attacked them. In both versions Muhammad declared himself innocent of Khalid's action but did not discharge or punish him.[27] According to the historian W. Montgomery Watt, the traditional account about the Jadhima incident "is hardly more than a circumstantial denigration of Khālid, and yields little solid historical fact".[28]

Later in 630, while Muhammad was at Tabuk, he dispatched Khalid to capture the oasis market town of Dumat al-Jandal.[20] Khalid gained its surrender and imposed a heavy penalty on the inhabitants of the town, one of whose chiefs, the Kindite Ukaydir ibn Abd al-Malik al-Sakuni, was ordered by Khalid to sign the capitulation treaty with Muhammad in Medina.[29] In June 631 Khalid was sent by Muhammad at the head of 480 men to invite the mixed Christian and polytheistic Balharith tribe of Najran to embrace Islam.[30] The tribe converted and Khalid instructed them in the Qur'an and Islamic laws before returning to Muhammad in Medina with a Balharith delegation.[30]

Commander in the Ridda wars

Географическая карта серого, подробно описывающая маршрут военных кампаний Халида Ибн аль-Валида в Центральной Аравии
Map of Khalid's campaigns against the Arab tribes of Najd and the Yamama, both in central Arabia, during the Ridda wars. The itinerary of his campaign is indicated by dashed, red arrows. The territory of the early Muslim state, comprising Mecca, Medina and Ta'if and their environs, is shaded in green

After Muhammad's death in June 632, one of his early and close companions, Abu Bakr, became caliph (leader of the Muslim community). The issue of succession had caused discord among the Muslims.[31] The Ansar (lit.'Helpers'), the natives of Medina who hosted Muhammad after his emigration from Mecca, attempted to elect their own leader.[32] Opinion was split among the Muhajirun (lit.'Emigrants'), the mostly Qurayshite natives of Mecca who emigrated with Muhammad to Medina. One group advocated for a companion closer in kinship to Muhammad, namely his cousin Ali, while another group, backed by new converts among the Qurayshite aristocracy, rallied behind Abu Bakr. The latter, with the key intervention of the prominent Muhajirun, Umar ibn al-Khattab and Abu Ubayda ibn al-Jarrah, overrode the Ansar and acceded.[31] Khalid was a staunch supporter of Abu Bakr's succession.[33] A report preserved in a work by the 13th-century scholar Ibn Abi'l-Hadid claims that Khalid was a partisan of Abu Bakr, opposed Ali's candidacy, and declared that Abu Bakr was "not a man about whom one needs [to] enquire, and his character needs not be sounded out".[33]

Most tribes in Arabia, except those inhabiting the environs of Mecca, Medina and Ta'if discontinued their allegiance to the nascent Muslim state after Muhammad's death or had never established formal relations with Medina.[34] Islamic historiography describes Abu Bakr's efforts to establish or reestablish Islamic rule over the tribes as the Ridda wars (wars against the 'apostates'). Views of the wars by modern historians vary considerably. Watt agrees with the Islamic characterization of the tribal opposition as anti-Islamic in nature, while Julius Wellhausen and C. H. Becker hold the tribes were opposed to the tax obligations to Medina rather than Islam as a religion. In the view of Leone Caetani and Bernard Lewis, the opposing tribes who had established ties with Medina regarded their religious and fiscal obligations as being a personal contract with Muhammad; their attempts to negotiate different terms after his death were rejected by Abu Bakr, who proceeded to launch the campaigns against them.[35]

Of the six main conflict zones in Arabia during the Ridda wars, two were centered in Najd (the central Arabian plateau): the rebellion of the Asad, Tayy and Ghatafan tribes under Tulayha and the rebellion of the Tamim tribe led by Sajah; both leaders claimed to be prophets.[36][37] After Abu Bakr quashed the threat to Medina by the Ghatafan at the Battle of Dhu al-Qassa,[38] he dispatched Khalid against the rebel tribes in Najd.[39][b] Khalid was Abu Bakr's third nominee to lead the campaign after his first two choices, Zayd ibn al-Khattab and Abu Hudhayfa ibn Utba, refused the assignment.[41] His forces were drawn from the Muhajirun and the Ansar.[41] Throughout the campaign, Khalid demonstrated considerable operational independence and did not stringently abide by the caliph's directives.[42] In the words of Shaban, "he simply defeated whoever was there to be defeated".[42]

Battle of Buzakha

Khalid's initial focus was the suppression of Tulayha's following.[37] In late 632, he confronted Tulayha's forces at the Battle of Buzakha, which took place at the eponymous well in Asad territory where the tribes were encamped. The Tayy defected to the Muslims before Khalid's troops arrived to Buzakha, the result of mediation between the two sides by the Tayy chief Adi ibn Hatim. The latter had been assigned by Medina as its tax collector over his tribe and its traditional Asad rivals.[43]

Khalid bested the Asad–Ghatafan forces in battle.[44] When Tulayha appeared close to defeat, the Fazara section of the Ghatafan under their chief Uyayna ibn Hisn deserted the field, compelling Tulayha to flee for Syria.[45] His tribe, the Asad, subsequently submitted to Khalid, followed by the hitherto neutral Banu Amir, which had awaited the results of the conflict before giving its allegiance to either side.[45] Uyayna was captured and brought to Medina.[44] As a result of the victory at Buzakha, the Muslims gained control over most of Najd.[46]

Execution of Malik ibn Nuwayra

After Buzakha, Khalid proceeded against the rebel Tamimite chieftain Malik ibn Nuwayra headquartered in al-Butah, in the present-day Qassim region.[41] Malik had been appointed by Muhammad as the collector of the sadaqa ('alms tax') over his clan of the Tamim, the Yarbu, but stopped forwarding this tax to Medina after Muhammad's death.[47] Abu Bakr consequently resolved to have him executed by Khalid.[47] The latter faced divisions within his army regarding this campaign, with the Ansar initially staying behind, citing instructions by Abu Bakr not to campaign further until receiving a direct order by the caliph.[48] Khalid claimed such an order was his prerogative as the commander appointed by the caliph, but he did not force the Ansar to participate and continued his march with troops from the Muhajirun and the Bedouin defectors from Buzakha and its aftermath; the Ansar ultimately rejoined Khalid after internal deliberations.[48]

According to the most common account in the Muslim traditional sources, Khalid's army encountered Malik and eleven of his clansmen from the Yarbu in 632. The Yarbu did not resist, proclaimed their Muslim faith and were escorted to Khalid's camp. Khalid had them all executed over the objection of an Ansarite, who had been among the captors of the tribesmen and argued for the captives' inviolability due to their testaments as Muslims. Afterward, Khalid married Malik's widow Umm Tamim bint al-Minhal. When news of Khalid's actions reached Medina, Umar, who had become Abu Bakr's chief aide, pressed for Khalid to be punished or relieved of command, but Abu Bakr pardoned him.[47]

According to the account of the 8th-century historian Sayf ibn Umar, Malik had also been cooperating with the prophetess Sajah, his kinswoman from the Yarbu, but after they were defeated by rival clans from the Tamim, left her cause and retreated to his camp at al-Butah. There, he was encountered with his small party by the Muslims.[49] The modern historian Wilferd Madelung discounts Sayf's version, asserting that Umar and other Muslims would not have protested Khalid's execution of Malik if the latter had left Islam,[50] while Watt considers accounts about the Tamim during the Ridda in general to be "obscure ... partly because the enemies of Khālid b. al-Walīd have twisted the stories to blacken him".[51] In the view of the modern historian Ella Landau-Tasseron, "the truth behind Malik's career and death will remain buried under a heap of conflicting traditions".[49]

Elimination of Musaylima and conquest of the Yamama

Спутниковая карта Центральной Аравии и исторических поселений с указанной областью, заштрихованной красной
Map of the Yamama region, shaded in red. The region was conquered by Khalid from the Banu Hanifa tribe led by Musaylima

Following a series of setbacks in her conflict with rival Tamim factions, Sajah joined the strongest opponent of the Muslims: Musaylima, the leader of the sedentary Banu Hanifa tribe in the Yamama,[37][39] the agricultural eastern borderlands of Najd.[52] Musaylima had laid claims to prophet-hood before Muhammad's emigration from Mecca, and his entreaties for Muhammad to mutually recognize his divine revelation were rejected by Muhammad.[53] After Muhammad died, support for Musaylima surged in the Yamama,[54] whose strategic value lay not only with its abundance of wheat fields and date palms, but also its location connecting Medina to the regions of Bahrayn and Oman in eastern Arabia.[55] Abu Bakr had dispatched Shurahbil ibn Hasana and Khalid's cousin Ikrima with an army to reinforce the Muslim governor in the Yamama, Musaylima's tribal kinsman Thumama ibn Uthal.[56] According to the modern historian Meir Jacob Kister, it was likely the threat posed by this army which compelled Musaylima to forge an alliance with Sajah.[57] Ikrima was repelled by Musaylima's forces and thereafter instructed by Abu Bakr to quell rebellions in Oman and Mahra (central southern Arabia) while Shurahbil was to remain in the Yamama in expectation of Khalid's large army.[58]

After his victories against the Bedouin of Najd, Khalid headed to the Yamama with warnings of the Hanifa's military prowess and instructions by Abu Bakr to act severely toward the tribe should he be victorious.[59] The 12th-century historian Ibn Hubaysh al-Asadi holds that the armies of Khalid and Musaylima respectively stood at 4,500 and 4,000. Kister dismisses the much larger figures cited by most of the early Muslim sources as exaggerations.[60] Khalid's first three assaults against Musaylima at the plain of Aqraba were beaten back.[60] The strength of Musaylima's warriors, the superiority of their swords and the fickleness of the Bedouin contingents in Khalid's ranks were all reasons cited by the Muslims for their initial failures.[60] Khalid heeded the counsel of the Ansarite Thabit ibn Qays to exclude the Bedouins from the next fight.[61]

In the fourth assault against the Hanifa, the Muhajirun under Khalid and the Ansar under Thabit killed a lieutenant of Musaylima, who subsequently fled with part of his army.[61] The Muslims pursued the Hanifa to a large enclosed garden which Musaylima used to stage a last stand against the Muslims.[61] The enclosure was stormed by the Muslims, Musaylima was slain and most of the Hanifites were killed or wounded.[61] The enclosure became known as the 'garden of death' for the high casualties suffered by both sides.[37]

Khalid assigned a Hanifite taken captive early in the campaign, Mujja'a ibn al-Murara, to assess the strength, morale and intentions of the Hanifa in their Yamama fortresses in the aftermath of Musaylima's slaying.[39][62] Mujja'a had the women and children of the tribe dress and pose as men at the openings of the forts in a ruse to boost their leverage with Khalid;[39] he relayed to Khalid that the Hanifa still counted numerous warriors determined to continue the fight against the Muslims.[62] This assessment, along with the exhaustion of his own troops, compelled Khalid to accept Mujja'a's counsel for a ceasefire with the Hanifa, despite Abu Bakr's directives to pursue retreating Hanifites and execute Hanifite prisoners of war.[62]

Khalid's terms with the Hanifa entailed the tribe's conversion to Islam and the surrender of their arms and armor and stockpiles of gold and silver.[62] Abu Bakr ratified the treaty, though he remained opposed to Khalid's concessions and warned that the Hanifa would remain eternally faithful to Musaylima.[62] The treaty was further consecrated by Khalid's marriage to Mujja'a's daughter. According to Lecker, Mujja'a's ruse may have been invented by the Islamic tradition "in order to protect Khalid's policy because the negotiated treaty ... caused the Muslims great losses".[39] Khalid was allotted an orchard and a field in each village included in the treaty with the Hanifa, while the villages excluded from the treaty were subject to punitive measures.[9] Among these villages were Musaylima's hometown al-Haddar and Mar'at, whose inhabitants were expelled or enslaved and the villages resettled with tribesmen from clans of the Tamim.[9][63]

Conclusion of the Ridda wars

The traditional sources place the final suppression of the Arab tribes of the Ridda wars before March 633, though Caetani insists the campaigns must have continued into 634.[37] The tribes in Bahrayn may have resisted the Muslims until the middle of 634. A number of the early Islamic sources ascribe a role for Khalid on the Bahrayn front after his victory over the Hanifa. Shoufani deems this improbable, while allowing the possibility that Khalid had earlier sent detachments from his army to reinforce the main Muslim commander in Bahrayn, al-Ala al-Hadhrami.[64]

The Muslim war efforts, in which Khalid played a vital part, secured Medina's dominance over the strong tribes of Arabia, which sought to diminish Islamic authority in the peninsula, and restored the nascent Muslim state's prestige.[9] According to Lecker, Khalid and the other Qurayshite generals "gained precious experience [during the Ridda wars] in mobilizing large multi-tribal armies over long distances" and "benefited from the close acquaintance of the Kuraysh [sic] with tribal politics throughout Arabia".[9]

Campaigns in Iraq

Карта, показывающая маршрут военной кампании в Ираке, с сасанианскими, византийскими и исламскими империями, затененными желтыми, розовыми и зелеными, соответственно
Map detailing Khalid's campaigns in Sasanian Iraq (lower Mesopotamia), based on the general outlines of the Islamic tradition

With the Yamama pacified, Khalid marched northward toward Sasanian territory in Iraq (lower Mesopotamia).[65][66] He reorganized his army, possibly because the bulk of the Muhajirun may have withdrawn to Medina.[67] According to the historian Khalil Athamina, the remnants of Khalid's army consisted of nomadic Arabs from Medina's environs whose chiefs were appointed to replace the vacant command posts left by the sahaba ('companions' of Muhammad).[67] The historian Fred Donner holds that the Muhajirun and the Ansar still formed the core of his army, along with a large proportion of nomadic Arabs likely from the Muzayna, Tayy, Tamim, Asad and Ghatafan tribes.[68] The commanders of the tribal contingents appointed by Khalid were Adi ibn Hatim of the Tayy and Asim ibn Amr of the Tamim.[69] He arrived at the southern Iraqi frontier with about 1,000 warriors in the late spring or early summer of 633.[70]

The focus of Khalid's offensive was the western banks of the Euphrates river and the nomadic Arabs who dwelt there.[71] The details of the campaign's itinerary are inconsistent in the early Muslim sources, though Donner asserts that "the general course of Khalid's progress in the first part of his campaigning in Iraq can be quite clearly traced".[72] The 9th-century histories of al-Baladhuri and Khalifa ibn Khayyat hold Khalid's first major battle in Iraq was his victory over the Sasanian garrison at Ubulla (the ancient Apologos, near modern Basra) and the nearby village of Khurayba, though al-Tabari (d. 923) considers attribution of the victory to Khalid as erroneous and that Ubulla was conquered later by Utba ibn Ghazwan al-Mazini.[72] Donner accepts the town's conquest by Utba "somewhat later than 634" is the more likely scenario, though the historian Khalid Yahya Blankinship argues "Khālid at least may have led a raid there although [Utbah] actually reduced the area".[73]

From Ubulla's vicinity, Khalid marched up the western bank of the Euphrates where he clashed with the small Sasanian garrisons who guarded the Iraqi frontier from nomadic incursions.[72] The clashes occurred at Dhat al-Salasil, Nahr al-Mar'a (a canal connecting the Euphrates with the Tigris immediately north of Ubulla), Madhar (a town several days north of Ubulla), Ullays (likely the ancient trade center of Vologesias) and Walaja.[72] The last two places were in the vicinity of al-Hira, a predominantly Arab market town and the Sasanian administrative center for the middle Euphrates valley.[72]

Al-Hira's capture was the most significant gain of Khalid's campaign.[72] After besting the city's Persian cavalry under the commander Azadhbih in minor clashes, Khalid and part of his army entered the unwalled city.[74][75] Al-Hira's Arab tribal nobles, many of whom were Nestorian Christians with blood ties to the nomadic tribes on the city's western desert fringes, barricaded in their scattered fortified palaces.[76] In the meantime, the other part of Khalid's army harried the villages in al-Hira's orbit, many of which were captured or capitulated on tributary terms with the Muslims.[74] The Arab nobility of al-Hira surrendered in an agreement with Khalid whereby the city paid a tribute in return for assurances that al-Hira's churches and palaces would not be disturbed.[74][75] The annual sum to be paid by al-Hira amounted to 60,000 or 90,000 silver dirhams,[77][78] which Khalid forwarded to Medina, marking the first tribute the Caliphate received from Iraq.[75]

During the engagements in and around al-Hira, Khalid received key assistance from al-Muthanna ibn Haritha and his Shayban tribe, who had been raiding this frontier for a considerable period before Khalid's arrival, though it is not clear if al-Muthanna's earlier activities were linked to the nascent Muslim state.[79] After Khalid departed, he left al-Muthanna in practical control of al-Hira and its vicinity.[80] He received similar assistance from the Sadus clan of the Dhuhl tribe under Qutba ibn Qatada and the Ijl tribe under al-Madh'ur ibn Adi during the engagements at Ubulla and Walaja.[81] None of these tribes, all of which were branches of the Banu Bakr confederation, joined Khalid when he operated outside of their tribal areas.[82]

Khalid continued northward along the Euphrates valley, attacking Anbar on the east bank of the river, where he secured capitulation terms from its Sasanian commander.[74] Afterward, he plundered the surrounding market villages frequented by tribesmen from the Bakr and Quda'a confederations, before moving against Ayn al-Tamr, an oasis town west of the Euphrates and about 90 kilometers (56 mi) south of Anbar.[74] Khalid encountered stiff resistance there by the tribesmen of the Namir, compelling him to besiege the town's fortress.[74] The Namir were led by Hilal ibn Aqqa, a Christian chieftain allied with the Sasanians, who Khalid had crucified after defeating him.[83] Ayn al-Tamr capitulated and Khalid captured the town of Sandawda to the north.[74] By this stage, Khalid had subjugated the western areas of the lower Euphrates and the nomadic tribes, including the Namir, Taghlib, Iyad, Taymallat and most of the Ijl, as well as the settled Arab tribesmen, which resided there.[84]

Modern assessments

Athamina doubts the Islamic traditional narrative that Abu Bakr directed Khalid to launch a campaign in Iraq, citing Abu Bakr's disinterest in Iraq at a time when the Muslim state's energies were focused principally on the conquest of Syria.[85] Unlike Syria, Iraq had not been the focus of Muhammad's or the early Muslims' ambitions, nor did the Quraysh maintain trading interests in the region dating to the pre-Islamic period as they had in Syria.[86] According to Shaban, it is unclear if Khalid requested or received Abu Bakr's sanction to raid Iraq or ignored objections by the caliph.[42] Athamina notes hints in the traditional sources that Khalid initiated the campaign unilaterally, implying that the return of the Muhajirun in Khalid's ranks to Medina following Musaylima's defeat likely represented their protest of Khalid's ambitions in Iraq.[87] Shaban holds that the tribesmen who remained in Khalid's army were motivated by the prospect of war booty, particularly amid an economic crisis in Arabia which had arisen in the aftermath of the Ridda campaigns.[42]

According to Fred Donner, the subjugation of Arab tribes may have been Khalid's primary goal in Iraq and clashes with Persian troops were the inevitable, if incidental, result of the tribes' alignment with the Sasanian Empire.[84] In Kennedy's view, Khalid's push toward the desert frontier of Iraq was "a natural continuation of his work" subduing the tribes of northeastern Arabia and in line with Medina's policy to bring all nomadic Arab tribes under its authority.[70] Madelung asserts Abu Bakr relied on the Qurayshite aristocracy during the Ridda wars and early Muslim conquests and speculates that the caliph dispatched Khalid to Iraq to allot the Makhzum an interest in that region.[88]

The extent of Khalid's role in the conquest of Iraq is disputed by modern historians.[89] Patricia Crone argues it is unlikely Khalid played any role on the Iraqi front, citing seeming contradictions by contemporary, non-Arabic sources,[90] namely the Armenian chronicle of Sebeos (c. 661) and the Khuzistan Chronicle (c. 680).[20] The former only records Arab armies being sent to conquer Iraq as the Muslim conquest of Syria was already underway—as opposed to before as held by the traditional Islamic sources—while the latter mentions Khalid as the conqueror of Syria only.[90] Crone views the traditional reports as part of a general theme in the largely Iraq-based, Abbasid-era (post-750) sources to diminish the early Muslims' focus on Syria in favor of Iraq.[20] Crone's assessment is considered a "radical critique of the [traditional] sources" by R. Stephen Humphreys,[91] while Khalid Yahya Blankinship calls it "too one-sided ... The fact that Khālid is a major hero in the historical traditions of Iraq certainly suggests ties there that can have come only from his early participation in its conquest".[89]

March to Syria

All early Islamic accounts agree that Khalid was ordered by Abu Bakr to leave Iraq for Syria to support Muslim forces already present there. Most of these accounts hold that the caliph's order was prompted by requests for reinforcements by the Muslim commanders in Syria.[92] Khalid likely began his march to Syria in early April 634.[93] He left small Muslim garrisons in the conquered cities of Iraq under the overall military command of al-Muthanna ibn Haritha.[94]

The chronological sequence of events after Khalid's operations in Ayn al-Tamr is inconsistent and confused.[95] According to Donner, Khalid undertook two further principal operations before embarking on his march to Syria, which have often been conflated by the sources with events that occurred during the march. One of the operations was against Dumat al-Jandal and the other against the Namir and Taghlib tribes present along the western banks of the upper Euphrates valley as far as the Balikh tributary and the Jabal al-Bishri mountains northeast of Palmyra.[95] It is unclear which engagement occurred first, though both were Muslim efforts to bring the mostly nomadic Arab tribes of north Arabia and the Syrian steppe under Medina's control.[95]

In the Dumat al-Jandal campaign, Khalid was instructed by Abu Bakr or requested by one of the commanders of the campaign, al-Walid ibn Uqba, to reinforce the lead commander Iyad ibn Ghanm's faltering siege of the oasis town. Its defenders were backed by their nomadic allies from the Byzantine-confederate tribes, the Ghassanids, Tanukhids, Salihids, Bahra and Banu Kalb.[96] Khalid left Ayn al-Tamr for Dumat al-Jandal where the combined Muslim forces bested the defenders in a pitched battle.[96] Afterward, Khalid executed the town's Kindite leader Ukaydir, who had defected from Medina following Muhammad's death, while the Kalbite chief Wadi'a was spared after the intercession of his Tamimite allies in the Muslims' camp.[97]

The historians Michael Jan de Goeje and Caetani dismiss altogether that Khalid led an expedition to Dumat al-Jandal following his Iraqi campaign and that the city mentioned in the traditional sources was likely the town by the same name near al-Hira.[29] The historian Laura Veccia Vaglieri calls their assessment "logical" and writes that "it seems impossible that Khālid could have made such a detour which would have taken him so far out of his way while delaying the accomplishment of his mission [to join the Muslim armies in Syria]".[29] Vaglieri surmises that the oasis was conquered by Iyad ibn Ghanm or possibly Amr ibn al-As as the latter had been previously tasked during the Ridda wars with suppressing Wadi'a, who had barricaded himself in Dumat al-Jandal.[29] Crone, dismissing Khalid's role in Iraq entirely, asserts that Khalid had definitively captured Dumat al-Jandal in the 631 campaign and from there crossed the desert to engage in the Syrian conquest.[20]

Itineraries and the desert march

Географическая карта Greysscale, подробно описывающая маршрут Халида Ибн Аль-Валида в Сирию
A map showing three general itineraries of Khalid's march to Syria from Iraq around April 634, as summarized by the historian Fred Donner. The 'desert march' portion of the itineraries are indicated in red.

The starting point of Khalid's general march to Syria was al-Hira, according to most of the traditional accounts, with the exception of al-Baladhuri, who places it at Ayn al-Tamr.[98] The segment of the general march called the 'desert march' by the sources occurred at an unclear stage after the al-Hira departure.[99] This phase entailed Khalid and his men—numbering between 500 and 800 strong[100]—marching from a well called Quraqir across a vast stretch of waterless desert for six days and five nights until reaching a source of water at a place called Suwa.[101] As his men did not possess sufficient waterskins to traverse this distance with their horses and camels, Khalid had some twenty of his camels increase their typical water intake and sealed their mouths to prevent the camels from eating and consequently spoiling the water in their stomachs; each day of the march, he had a number of the camels slaughtered so his men could drink the water stored in the camels' stomachs.[100][102] The utilization of the camels as water storage and the locating of the water source at Suwa were the result of advice given to Khalid by his guide, Rafi ibn Amr of the Tayy.[100][103]

Excluding the above-mentioned operations in Dumat al-Jandal and the upper Euphrates valley, the traditional accounts agree on only two events of Khalid's route to Syria after the departure from al-Hira: the desert march between Quraqir and Suwa, and a subsequent raid against the Bahra tribe at or near Suwa and operations which resulted in the submission of Palmyra; otherwise, they diverge in tracing Khalid's itinerary.[104] Based on these accounts, Donner summarizes three possible routes taken by Khalid to the vicinity of Damascus: two via Palmyra from the north and the one via Dumat al-Jandal from the south.[99] Kennedy notes the sources are "equally certain" in their advocacy of their respective itineraries and there is "simply no knowing which version is correct".[100]

In the first Palmyra–Damascus itinerary, Khalid marches upwards along the Euphrates—passing through places he had previously reduced—to Jabal al-Bishri and from there successively moves southwestwards through Palmyra, al-Qaryatayn and Huwwarin before reaching the Damascus area.[103] In this route the only span where a desert march could have occurred is between Jabal al-Bishri and Palmyra, though the area between the two places is considerably less than a six-day march and contains a number of water sources.[103] The second Palmyra–Damascus itinerary is a relatively direct route between al-Hira and Palmyra via Ayn al-Tamr.[103] The stretch of desert between Ayn al-Tamr and Palmyra is long enough to corroborate a six-day march and contains scarce watering points, though there are no placenames that can be interpreted as Quraqir or Suwa.[105] In the Dumat al-Jandal–Damascus route, such placenames exist, namely the sites of Qulban Qurajir, associated with 'Quraqir', along the eastern edge of Wadi Sirhan, and Sab Biyar, which is identified with Suwa 150 kilometers (93 mi) east of Damascus.[105] The span between the two sites is arid and corresponds with the six-day march narrative.[105]

The desert march is the most celebrated episode of Khalid's expedition and medieval Futuh ('Islamic conquests') literature in general.[101] Kennedy writes that the desert march "has been enshrined in history and legend. Arab sources marvelled at his [Khalid's] endurance; modern scholars have seen him as a master of strategy."[100] He asserts it is "certain" Khalid embarked on the march, "a memorable feat of military endurance", and "his arrival in Syria was an important ingredient of the success of Muslim arms there".[100] The historian Moshe Gil calls the march "a feat which has no parallel" and a testament to "Khalid's qualities as an outstanding commander".[106]

The historian Ryan J. Lynch deems Khalid's desert march to be a literary construct by the authors of the Islamic tradition to form a narrative linking the Muslim conquests of Iraq and Syria and presenting the conquests as "a well-calculated, singular affair" in line with the authors' alleged polemical motives.[107] Lynch holds that the story of the march, which "would have excited and entertained" Muslim audiences, was created out of "fragments of social memory" by inhabitants who attributed the conquests of their towns or areas to Khalid as a means "to earn a certain degree of prestige through association" with the "famous general".[107]

Conquest of Syria

Most traditional accounts have the first Muslim armies deploy to Syria from Medina at the beginning of 13 AH (early spring 634).[108] The commanders of the Muslim armies were Amr ibn al-As, Yazid ibn Abi Sufyan, Shurahbil ibn Hasana and Abu Ubayda ibn al-Jarrah,[109] though the last may have not deployed to Syria until after Umar's succession to the caliphate in the summer of 634, following Abu Bakr's death.[110] According to Donner, the traditional sources' dating of the first Muslim armies' deployment to Syria was behind by several months. It most likely occurred in the autumn of 633, which better conforms with the anonymous Syriac Chronicle of 724, which dates the first clash between the Muslim armies and the Byzantines to February 634.[111] By the time Khalid had left Iraq, the Muslim armies in Syria had already fought a number of skirmishes with local Byzantine garrisons and dominated the southern Syrian countryside, but did not control any urban centers.[112]

Khalid was appointed supreme commander of the Muslim armies in Syria.[67] Accounts cited by al-Baladhuri, al-Tabari, Ibn A'tham, al-Fasawi (d. 987) and Ibn Hubaysh al-Asadi hold that Abu Bakr appointed Khalid supreme commander as part of his reassignment from Iraq to Syria, citing the general's military talents and record.[113] A single account in al-Baladhuri instead attributes Khalid's appointment to a consensus among the commanders already in Syria, though Athamina asserts "it is inconceivable that a man like [Amr ibn al-As] would agree" to such a decision voluntarily.[114] Upon his accession, Umar may have confirmed Khalid as supreme commander.[115]

Халид достиг луга Мардж Рахит к северу от Дамаска после того, как его армия пошел через пустыню. [116] He arrived on Easter day of that year, i.e. 24 April 634,[108][117] a rare precise date cited by most traditional sources, which Donner deems to be likely correct.[93] There, Khalid attacked a group of Ghassanids celebrating Easter before he or his subordinate commanders raided the Ghouta agricultural belt around Damascus.[118] Afterward, Khalid and the commanders of the earlier Muslim armies, except for Amr, assembled at Bosra southeast of Damascus.[118] The trading center of Bosra, along with the Hauran region in which it lies, had historically supplied the nomadic tribes of Arabia with wheat, oil and wine and had been visited by Muhammad during his youth.[117] The Byzantines may not have reestablished an imperial garrison in the city in the aftermath of the Sasanian withdrawal in 628 and the Muslim armies encountered token resistance during their siege.[117] Bosra capitulated in late May 634, making it the first major city in Syria to fall to the Muslims.[119][120]

Халид и мусульманские командиры направились на запад в Палестину, чтобы присоединиться к Амру в качестве подчиненных последнего в битве при Аджнадайне , первом крупном противостоянии с византийцами в июле. [ 121 ] [ 122 ] Битва закончилась решающей победой для мусульман, а византийцы отступили к Пелле («Фал» на арабском языке), крупном городе к востоку от реки Иордан . [ 121 ] [ 122 ] Мусульмане преследовали их и одержали еще одну крупную победу в битве при Фол , хотя неясно, не смогли ли Амр или Халид общее командование в помолвке. [ 123 ]

Осада Дамаска

Мусульманские и византийские движения войск перед битвой при Ярмуке
Мусульманские и византийские движения войск в Сирии до битвы при Ярмуке в 636 году.

Остатки византийских сил из Аджнадайна и Фала отступили на север к Дамаску, где византийские командиры призвали к имперским подкреплениям. [ 124 ] Халид продвинулся, [ 124 ] Возможно, преодолевая византийское подразделение на равнине Марджа Аль-Саффар, прежде чем осадить город. [ 125 ] Каждому из пяти мусульманских командиров было предъявлено обвинение в блокировании одного из городских ворот; Халид был размещен в Бабе Шарки (Восточные ворота). [ 124 ] [ 126 ] Шестой контингент, расположенный в Барзее , непосредственно к северу от Дамаска, отталкиваемых военнослужащих, отправленных византийским императором Гераклия ( р. 575–641 ). [ 124 ] [ 126 ]

Несколько традиций связывают захват мусульман Дамаска. [ 125 ] Самое популярное повествование сохраняется базирующейся в Дамаске Ибн Асакиром (ум. 1175), согласно которому Халид и его люди нарушили ворота Баба Шарки. [ 125 ] Халид и его люди масштабировали восточные стены города и убили охранников и других защитников в Баб Шарки. [ 127 ] Когда его силы вошли с Востока, мусульманские силы во главе с Абу Убайдой мирно въехали из Западных ворот Баб аль-Джабия после переговоров с известными Дамаскеном во главе с Мансуром ибн Сарджуном , высокопоставленным городским чиновником. [ 125 ] [ 128 ] Мусульманские армии встретились в центре города, где были согласованы условия капитуляции. [ 128 ] С другой стороны, Аль-Баладхури считает, что Халид мирно вошел из Баба Шарки, в то время как Абу Убайда вступил с запада силой. [ 125 ] Современные вопросы исследования Абу Убайда прибытие в Сирию ко времени Сиэма. Каетани ставит под сомнение об опасных традициях, в то время как востоковедник Анри Ламменс заменил Абу Убайда с Язидом ибн Аби Суфьяном. [ 129 ]

В версиях сирийского автора Дионисиуса Тель -Махре (ум. 845) и Мелкита патриарха Эутихиуса Александрии (ум. 940), Дамаскенов, возглавляемых Мансуром, устали от осады и убеждены в осаждающих, приближающихся, приближая Халид в Бабе Шарки с предложением открыть ворота в обмен на гарантии безопасности. Халид принял и приказал разработку соглашения о капитуляции. [ 130 ] Хотя несколько версий договора Халида были записаны в ранних мусульманских и христианских источниках, [ C ] Как правило, они соглашаются с тем, что жизнь, свойства и церкви жителей должны были быть защищены, в обмен на их уплату Джизья ( налог на опрос ). [ 132 ] Императорские свойства были конфискованы мусульманами. [ 128 ] [ 133 ] Договор, вероятно, служил моделью для соглашений о капитуляции, заключенных по всей Сирии, а также в Ираке и Египте, во время ранних мусульманских завоеваний. [ 132 ] [ D ]

Хотя счета, цитируемые Аль-Вакиди (ум. 823) и Ибн Ишак согласны с тем, что Дамаск сдался в августе/сентябре 635 года, они предоставляют различные сроки осады в диапазоне от четырех до четырнадцати месяцев. [ 135 ] [ 124 ]

Битва при Ярмук

Аэрофотоснимок с холмами и глубокими оврагами
Овраги реки Ярмук , в окрестностях битвы за Ярмук

Весной 636 года Халид вывел свои силы из Дамаска до старой столицы Гасанида в Джабии в Голане . [ 125 ] Он был вызван подходом большой византийской армии, отправленной Гераклии, [ 125 ] состоящие из имперских войск, возглавляемых Ваханом и Теодором Тритарием и пограничными войсками, в том числе христианской арабской световой кавалерией во главе с Гассанидным Филархом Джабалой Ибн аль-Айхам и Армянскими вспомогательными лицами во главе с определенным Георгиусом (называемой джараджей аражами). [ 136 ] [ 137 ] Размеры сил оспариваются современными историками; Доннер держит византийцы по численности среди мусульман четыре к одному, [ 138 ] Уолтер Э. Кеги пишет византийцы «вероятно, пользовались численным превосходством» с 15 000–20 000 или более войсками, [ 136 ] И Джон Уолтер Джандора держит, что, вероятно, был «почти паритет в количестве» между двумя сторонами с мусульманами на 36 000 человек (в том числе 10 000 из армии Халида) и византийцами на уровне около 40 000 человек. [ 139 ]

Византийская армия разбила лагерь в притоке Руккад к западу от должностей мусульман в Джабии. [ 138 ] Халид, следовательно, ушел, заняв позицию к северу от реки Ярмук , [ 140 ] Рядом с тем местом, где Руккад встречает Ярмук. [ 141 ] Район охватывал высокие вершины холма, источники воды, критические маршруты, соединяющие Дамасский с Галилее и исторические пастбища гасанидов. [ 141 ] Более месяца мусульмане занимали стратегический высокий уровень между Адхриатом (Современный Дараа ) и их лагерем недалеко от Дейра Айюба и превзошли византийцы в стычках возле Джабии 23 июля 636 года. [ 136 ] Джандора утверждает, что христианские арабские и армянские вспомогательные арабские и армянские вспомогательные, но что византийская сила оставалась «грозной», состоящей из авангарда тяжелой кавалерии и задней стражи пехотинцев, когда они подошли к мусульманским защитным линиям. [ 142 ]

Средневековая рукопись иллюстрация, показывающая солдат, сражающихся с Мелуей, с одной стороны, отличающейся турбанами и красным флагом, несущим полумесяц и звезду, а другая на стороне с бронированными покрытиями лица под красным флагом с шестиконечной звездой
Иллюстрация битвы при Ярмуке анонимным каталонским иллюстратором ( ок. 1310–1325 ).

Халид разделил свою кавалерию на две основные группы, каждая из которых расположена за правыми и левыми крыльями мусульман, чтобы защитить свои силы от потенциальной охватывания византийской тяжелой кавалерией. [ 142 ] Он разместил элитную эскадрилью из 200–300 всадников, чтобы поддержать центр своей оборонительной линии и оставил лучников, размещенных в лагере мусульман возле Дайра Айюба, где они могут быть наиболее эффективными против поступающих византийских сил. [ 142 ] Первоначальные нападения византийцев на правые и левые фланги мусульман последовательно провалились, но они сохранили импульс до тех пор, пока вся мусульманская линия не упала назад или, как сохраняют современные христианские источники, притворно отступление. [ 142 ]

Византийцы преследовали мусульман в своем лагере, где мусульмане были их верблюжьими стадами, чтобы сформировать серию оборонительных периметров, из которых пехота могла бороться и с которыми византийская кавалерия не мог легко проникнуть. [ 143 ] В результате византийцы остались уязвимыми для атаки со стороны мусульманских лучников, их импульс был остановлен, а их левый фланк обнажился. [ 142 ] Халид и его кавалеры использовали эту возможность, чтобы проткнуть левый фланг византийцев, воспользовавшись пробелом между византийской пехотой и кавалерией. [ 136 ] [ 144 ] [ 145 ] Халид охватил противостоящую тяжелую кавалерию с обеих сторон, но намеренно оставил отверстие, из которого византийцы могли сбежать только на север, далеко от своей пехоты. [ 145 ] Согласно византийскому историку 9-го века Теофана , византийская пехота пробила под Ваханом, возможно, в свете неспособности Теодора противостоять атаке на кавалерию. Пехота была впоследствии разгромлена. [ 146 ]

Между тем, византийская кавалерия снялась на север до района между притоками Руккада и Аллана. [ 136 ] Халид послал силу преследовать и не допустить их перегруппировки. [ 142 ] Он продолжил ночную операцию, в которой он схватил мост Роккад, единственный жизнеспособный путь отмены для византийцев. [ 136 ] Затем мусульмане напали на лагеря византийцев 20 августа и убили большинство византийских войск, [ 136 ] или индуцированная паника в византийских рядах, заставляя тысячи умереть в оврагах Ярмука в попытке устроить на запад отступление. [ 147 ]

Джандора приписывает мусульманскую победу в Ярмуке сплоченности и «превосходному лидерству» мусульманской армии, в частности, «изобретательность» Халида, по сравнению с широко распространенным разногласием в рядах византийской армии и обычной тактике, что Халид «правильно ожидается ". [ 148 ] По мнению Гила, уход Халида перед армией Гераклии, эвакуация Дамаска и противодействие притокам Ярмука, свидетельствуют о его превосходной организационной способности и его умении маневрировать на поле битвы ». [ 106 ] Византийский разгр отметил разрушение их последней эффективной армии в Сирии, немедленно обеспечив более ранние прирост мусульман в Палестине и Трансджордане и прокладывая путь для восстановления Дамаска [ 136 ] В декабре, на этот раз Абу Убайда, [ 133 ] и завоевание долины Бекаа и, в конечном счете, остальной части Сирии на севере. [ 136 ] В оценке Джандоры Ярмук был одним из «самых важных сражений мировой истории», что в конечном итоге привело к победам мусульман, которые расширили халифат между Пиреневыми горами и Центральной Азией. [ 149 ]

Понижение в должности

Халид был оставлен в качестве высшего командира мусульманских сил в Сирии в течение шести месяцев до двух лет с начала халифата Умара, в зависимости от источника. [ 150 ] Современные историки в основном согласны с тем, что увольнение Умара Халида, вероятно, произошло после Ярмука. [ 151 ] Халиф назначил Абу Убайда на место Халида, переназначил свои войска на оставшихся мусульманских командиров и подчиненного Халида под командованием одного из лейтенантов Абу Убайды; Более поздний приказ развернул основную часть бывших войск Халида в Ирак. [ 152 ] Различные причины увольнения Халида от высшего командования цитируются ранними исламскими источниками. [ 153 ] Среди них были его независимые принятие решений и минимальная координация с руководством в Медине; Старые обвинения в моральном проступке, включая его казнь Малика Ибн Нуэйры и последующий брак с вдовой Малика; Обвинения в щедровом распределении добычи членам племенной дворянства в ущерб подходящим ранним мусульманским конвертам; Личная враждебность между Халидом и Умаром; И беспокойство Умара по поводу героической репутации Халида среди мусульман, которую он опасал, может превратиться в культ личности. [ 154 ]

Современные историки де Геже, Уильям Мьюр и Андреас Стратос рассматривали вражду Умара с Халидом как способствующую причину увольнения Халида. Шабан признает вражду, но утверждает, что она не имела никакого отношения к решению халифа. [ 150 ] Де Геже отклоняет экстравагантные гранты Халида в дворянство племени, обычную практику среди ранних мусульманских лидеров, включая Мухаммеда, в качестве причины для его увольнения. [ 150 ] Мьюир, Беккер, Стратос и Филипп К. Хитти предложили, чтобы Халид был в конечном итоге уволен, потому что мусульмане выигрывают в Сирии после Ярмука, требуя замены военного командующего у руля у него способным администратором, таким как Абу Убайда. [ 153 ]

Атамина сомневается во всех вышеупомянутых причинах, утверждая, что причину «должно быть жизненно важным» в то время, когда большая часть Сирии оставалась под византийским контролем, а Гераклия не оставил провинцию. [ 155 ] Атамина считает, что «со всеми его военными ограничениями» Абу Убайда не считался бы «достойной заменой несравненных талантов Халида». [ 155 ] Отсутствие Медины в регулярной постоянной армии, необходимость перераспределения бойцов на другие фронты и византийская угроза приросте мусульман в Сирии-все требовали установления оборонительной структуры, основанной на старых арабских племенах в Сирии, которые служили как конфедераты. Византии. После уговоров Медины к ведущим конфедератам, Гассанидам, были отпор отпор, отношения были установлены с Калбом, Джудхемом и Лахмом . [ 156 ] Эти племена, вероятно, считали большое количество внешних арабских племен в армии Халида как угрозу их политической и экономической власти. [ 157 ] Первоначальная сила Халида в 500–800 человек увеличилась до 10 000 в результате того, что соплеменники присоединились к рядам его армии с иракского фронта или Аравии и до 30 000–40 000 факторов в своих семьях. [ 158 ] Атамина приходит к выводу, что Умар уволил Халида и вспомнила его войска из Сирии как увертюру для Калба и их союзников. [ 159 ]

Операции в северной Сирии

Абу Убайда и Халид отправились из Дамаска на север в Хомс (называемый эмеза византийцами) и осадили город, вероятно, зимой 636–637. [ 160 ] Осада проходила среди византийских защитников и городских капитулированных византийских защитников и город. [ 160 ] В соответствии с условиями сдачи налоги были наложены на жителей в обмен на гарантии защиты для их имущества, церквей, водных мельниц и городских стен. [ 161 ] Четверть церкви Святого Иоанна была зарезервирована для мусульманского использования, а заброшенные дома и сады были конфискованы и распределены Абу Убайдой или Халидом среди мусульманских войск и их семей. [ 161 ] Благодаря своей близости к пустынной степи, Хомс рассматривался как благоприятное место поселения для арабских племен и стал первым городом в Сирии, получившим большое мусульманское население. [ 161 ]

Информация о последующих завоеваниях в северной Сирии скудна и частично противоречива. [ 162 ] Халид был отправлен Абу Убайдой, чтобы покорить Циннасрин (называемый шалцисом византийцами) и близлежащим Алеппо . [ 163 ] Халид разгнетал византийскую силу во главе с определенной Минасом на окраине Циннасрина. [ 163 ] [ 164 ] Там Халид избавил жителей после их апелляции, и утверждают, что они были аранями, насильственно призванными византийцами. [ 164 ] За ним последовало осаждение городского города Циннасрин, [ 165 ] который капитулировал в августе/сентябре 638 года. [ 166 ] Затем он и Ияд Ибн Ганм начали первое мусульманское рейд в византийскую Анатолию . [ 167 ] Халид сделал Циннасрина своей штаб -квартирой, поселившись там со своей женой. [ 165 ] Халид был назначен заместителем губернатора Абу Убайды в Qinnasrin в 638 году. [ 168 ] Кампании против Хомса и Циннасрина привели к завоеванию северо -западной Сирии и побудили Гераклия отказаться от своей штаб -квартиры в Эдессе для Самосаты в Анатолии и в конечном итоге имперской столице Константинополя . [ 169 ]

Халид, возможно, участвовал в осаде Иерусалима , которая капитулировала в 637 или 638. [ 170 ] По словам Аль-Табари, он был одним из свидетелей письма о гарантии Умара патриарху Софронному из Иерусалима, гарантируя безопасность народа и имущества города. [ 171 ]

Увольнение и смерть

По словам Сайфа Ибн Умара, позже в 638 году Халид, по слухам, был щедро распределенным военными порциями из его северных сирийских кампаний, включая сумму для доброжелателя Аль-Аш'ат ибн Кайс . [ 172 ] Следовательно, Умар приказал, чтобы Абу Убайда публично проверял и освобождал Халида от своего поста, независимо от результатов допроса, а также поставить Циннасрин под прямой администрацией Абу Убайды. [ 173 ] После своего допроса в Хомсе Халид выпустил последовательные прощальные выступления войскам в Циннасрине и Хомсе, а затем был вызван Умаром в Медину. [ 174 ] Счет Скажи отмечает, что Умар отправил уведомление мусульманским гарнизонам в Сирии и Ираке, что Халид был уволен не в результате неправов, а потому, что войска стали «очарованы иллюзиями из -за его [Халида]», и он опасался, что они несоразмерны место. их доверие к Нему, а не к Богу. [ 175 ]

Увольнение Халида не вызвало общественной реакции, возможно, из -за существующей осведомленности в мусульманском политике вражды Умара по отношению к Халиду, которая подготовила общественность к его увольнению или из -за существующей враждебности по отношению к махзуму в целом в результате их более ранней оппозиции против Мухаммеда по отношению к махзуму и ранние мусульмане. [ 176 ] В отчете Ибн Асакира Умар объявил в Совете мусульманской армии в Джабии в 638 году, что Халид был уволен за то, чтобы вооружить военные герои, племенных дворян и поэтов вместо того, чтобы закупить суммы для нуждающихся мусульман. [ 152 ] Никакие посещающие командиры не озвучивали оппозицию, за исключением махзумита, который обвинил Умара в нарушении военного мандата, данного Халиду Мухаммедом. [ 177 ] По словам мусульманского юриста аль-Зухри (ум. 742), до его смерти в 639 году Абу Убайда назначил Халида и Ияда Ибн Ганма своим преемником, [ 178 ] Но Умар подтвердил только Ияда губернатором района Хомс -Циннасрин -Джазира и назначил губернатора Язида Ибн Аби Суфьяна над остальной частью Сирии, а именно в районах Дамаска , Иордании и Палестины . [ 179 ]

Халид умер в Медине или Хомсе в 21 году ( ок. 642 г. н.э. ). [ 180 ] [ 181 ] Предполагаемые хадисы, связанные с Халидом, включают в себя призыв Мухаммеда мусульманам не причинять вреда Халиду и пророчества, что Халид будет бороться с несправедливостью, несмотря на его огромный вклад в ислам. [ 182 ] В исламских литературных повествованиях Умар выражает раскаяние из -за увольнения Халида и женщин Медины скорбят о своей смерти. [ 182 ] Атамина считает, что все это «не более чем в последних днях выражения симпатии со стороны последующих поколений для героического характера Халида, изображенного исламской традицией». [ 182 ]

Наследие

Расширение халифата Рашидун

Халид приписывает ранние источники за то, что он является наиболее эффективным командиром завоеваний, в том числе после его увольнения от высшего командования. [ 183 ] Он считается «одним из тактических гений раннего исламского периода» Доннера. [ 112 ] Историк Кэрол Хилленбранд называет его «самым известным из всех арабских мусульманских генералов», [ 184 ] И Хамфрис описывает его как «пожалуй, самого известного и блестящего арабского генерала« Войны Ридды и ранних завоеваний ». [ 91 ] В оценке Кеннеди Халид был «блестящим, безжалостным военным командиром, но тот, с которым более благочестивые мусульмане никогда не могли чувствовать себя совершенно комфортно». [ 185 ] Признавая его военные достижения, ранние исламские источники представляют смешанную оценку Халида из -за его ранней конфронтации с Мухаммдом в Ухуде, его репутации жестоких или непропорциональных действий против арабских племен во время войн Ридды и его военной славы, которые нарушали благоприятные ранние новообращенные Полем [ 19 ]

По словам историка Ричарда Блэкберна, несмотря на попытки в ранних источниках дискредитировать Халида, его репутация развивалась как «самый грозный воин ислама» в эпохи Мухаммеда, Абу Бакра и завоевания Сирии. [ 181 ] Кеннеди отмечает, что «его репутация великого генерала продолжалась в течение поколений, и улицы названы в его честь по всему арабскому миру ». [ 19 ] Халид считается героем войны суннитскими мусульманами , в то время как многие шиитские мусульмане считают его военным преступником за его казнь Малика Ибн Нувея и немедленного брака его вдовы в нарушение традиционного периода исламской утраты. [ 186 ]

Семья и заявители о происхождении

Религиозное здание с несколькими серебряными куполами
По крайней мере, с 12-го века гробница Халида, как предположительно, расположена в современной мечети Халида Аль-Валида в Хомсе , Сирия, Сирия
Интерьер религиозного здания, показывающий двух мужчин, сидящих перед закрытым мраморным корпусом, покрытым зеленым тоном стеклом
Предполагаемая гробница Халида в мечети Халида Аль-Валида

Старший сын Халида был назван Сулейманом, отсюда и его кунья педонимик ») Абу Сулейман («отец Сулеймана»). [ 187 ] Халид был женат на Асме, дочери Анаса Ибн Мудрика, выдающегося вождя и поэта племени хатхам . [ 188 ] Их сын Абд аль-Рахман стал уважаемым командиром арабских -в результате войн и близкого помощника Муавии ибн Аби Суфьяна , губернатора Сирии, а затем и первого Халифа Халифата , служащего в качестве заместителя Район Хомс -Киннасрин -Джазира. [ 189 ] [ 190 ] Другой сын Халида, Мухаджир , был сторонником Али, который царствовал как Халиф в 656–661 годах и умер, сражаясь с армией Муавии в битве при Сиффине в 657 году во время первой гражданской войны в мусульман . [ 189 ] После смерти Абд Аль-Рахмана в 666 году, предположительно, в результате отравления, приказанного Муавией, сын Мухаджира Халид попытался отомстить за убийство своего дяди и был арестован, но Муавия позже освободил его после того, как Халид заплатил кровью деньги. [ 191 ] Сын Абд аль-Рахмана Халид был командиром военно-морской кампании против византийцев в 668 или 669 годах. [ 20 ] [ 192 ]

В историческом отчете нет дальнейшей значительной роли, которую играют члены семьи Халида. [ 20 ] его мужская линия спуска закончилась к краху Умайяда Халифата в 750 году или вскоре после того, как все сорок его потомков-мужчин погибли в чуме в Сирии. По словам историка 11-го века Ибн Хазма , [ 189 ] В результате свойства его семьи, в том числе его резиденция и несколько других домов в Медине, были унаследованы Айюбом ибн Саламой , правнуком брата Халида Аль-Валида Ибн аль-Валида . Они оставались во владении потомков Айюба, по крайней мере, до конца 9 -го века. [ 193 ] [ E ]

Семья арабского поэта 12-го века Ибн аль-Кайсарани взяла на себя происхождение от Мухаджира Ибн Халида, хотя историк 13-го века Ибн Халликан отмечает, что утверждение противоречило консенсусу арабских историков и генеалогистов, что линия Халида по ссору прекратилась в начале исламского периода. Полем [ 196 ] Женская линия спуска, возможно, выжила и была заявлена ​​суфийским религиозным лидером 15-го века Сирадж аль-Дин Мухаммед ибн Али аль-Махзуми из Хомс. [ 197 ] Кизил Ахмед Бей , лидер Isfendiyyarids , который управлял княжением в Анатолии до его аннексии османами, сфабриковал спуск его династии из Халида. [ 198 ] Племя SUR под руководством Шер Шах , правителем Индии 16-го века, также претендовало на происхождение от Халида. [ 199 ]

Мавзолей в Хомс

Начиная с периода Ayyubid в Сирии (1182–1260), HOMS получил известность в качестве расположения предполагаемой точки и мечети Халида . [ 200 ] Путешественник 12-го века Ибн Джубайр отметил, что в гробнице содержались могилы Халида и его сына Абд аль-Рахман. [ 181 ] Мусульманская традиция с тех пор поместила гробницу Халида в городе. [ 181 ] Здание было изменено первым султаном Саладина Айюбида ( р . 1171–1193 ) и снова в 13 веке. [ 200 ] Мамлук Султан Бэйбарс ( р. 1260–1277 ) попытался связать свои собственные военные достижения с достижениями Халида, уделяя надпись, в честь себя, вырезанного на мавзоле Халида в Хомсе в 1266 году. [ 184 ] Во время своего визита 17-го века в мавзолей мусульманский ученый Абд аль-Гани аль-Набульси согласился с тем, что Халид был похоронен там, но также отметил альтернативную исламскую традицию, что могила принадлежала внуку Муавии Халида Ибн Язида . [ 200 ] Нынешняя мечеть датируется 1908 году, когда Османские власти восстановили структуру. [ 181 ] [ 201 ]

Смотрите также

Примечания

  1. ^ Время и место, которое Халид получил эпитет Сайф Аллах («Меч Божий»), варьируется в исламских источниках. Историки 8 -го и начала 9 -го веков указывают на то, что название было присуждено Халиду Халифом Абу Бакром ( р. 632–634 ) за его успехи в войнах Ридды против племен Аравии, против мусульманского государства. В середине до конца 9-го века первые сообщения начали распространяться в исламских историях, которые Мухаммед наградил титул Халиду за его роль против византийцев в битве при Мути . [ 25 ]
  2. ^ Абу Бакр ранее отправил основную часть мусульманской армии под руководством Усамы ибн Зайда , чтобы напасть на византийскую Сирию, несмотря на угрозы для мусульманских городов Хежаза кочевыми племенами, которые отказались от мусульманской власти. [ 37 ] [ 39 ] Историк Элиас Шуфани утверждает, что экспедиция Усамы была гораздо меньшей силой, чем первоначально планировался исламским пророком Мухаммедом, и сомневается в его рядах, в которой участвовали большинство районов Ансар, Мухаджирун и племени бедуинов в области Мекки и Медины; Скорее, он, вероятно, состоял в основном из более бедных, бригандских типов среди мусульман, которые зависели от добычи от рейдов за обеспечение питания. [ 40 ] Лекер считает, что Халид был развернут против племен в Наджде до возвращения армии Усамы, [ 39 ] В то время как Уотт отмечает, что Халид был отправлен с большой армией после возвращения Усамы. [ 37 ]
  3. ^ Большинство мусульманских счетов прослеживаются до выдающегося юриста 8-го века Сирии , Аль-Авзаи , а среди мусульманских историков Ибн Асакир , базирующаяся в Дамаске , уделяет ему наибольшее внимание, записывая шесть версий текста. Самые ранние христианские отчеты о договоре были записаны сирийским автором Дионисием Тель -Махре и патриархом Мелкита Эутихиуса Александрии . [ 131 ]
  4. ^ Мусульманские силы заключили аналогичные соглашения почти со всеми городами, которые они осаждали в Сирии, включая Тиберия , Бейсан , Хомс , Алеппо , Иерусалим , а также Александрия в Египте и города Верхней Месопотамии . [ 134 ]
  5. ^ сразу же получил участок земли После его обращения в ислам Исламский пророк Мухаммед Мухаммедом сразу от мечети Пророка в Медине, чтобы построить свой дом, который был завершен до смерти Мухаммеда. [ 194 ] Это был небольшой сюжет, результат его относительно поздней конверсии (большинство доступных участков уже были предоставлены более ранним обращенным), но после жалобы на размер Мухаммед был разрешен Халидом строить выше, чем в других домах в Медине. [ 195 ] Халид объявил в своем доме благотворительным пожертвованием, запретив своим потомкам продавать или передавать его владельцам. [ 195 ] В 12-м веке Камаль аль-Дин Мухаммед аль-Шахразури, глава Кади (Исламский судья) династии Цзенгид в Сирии, приобрел и превратил дом Халида в Медине в рибат («Благотворительный дом» или «Хоспис») для мужчин Полем [ 195 ]

Ссылки

  1. ^ Спенсер С. Такер (2009). Глобальная хронология конфликта: от древнего мира до современного Ближнего Востока [6 томов] от древнего мира до современного Ближнего Востока . ABC-Clio. п. 403. ISBN  978-1-85109-672-5 .
  2. ^ "Халид ибн аль-Валид" . Энциклопедия Британская . Получено 7 июля 2024 года .
  3. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Hinds 1991 , p. 138.
  4. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Hinds 1991 , pp. 137–138.
  5. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Lammens 1993 , p. 171.
  6. ^ Hinds 1991 , p. 137.
  7. ^ Шабан 1971 , стр. 23-24.
  8. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ландау-Тассерон 1998 , стр. 202–203.
  9. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Вкусный 2004 , с. 694.
  10. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Робинсон 2000 , с. 782.
  11. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Hill 1975 , p. 37
  12. ^ Hill 1975 , p. 39
  13. ^ Шариан 1971 , с. 23
  14. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Watt 1971 , p.
  15. ^ Хумар 1991 , стр. 109-110.
  16. ^ Вкусной 1989 , с. 27, 25 класс.
  17. ^ Вкусной 1989 , с. 27
  18. ^ Умари 1991 , с. 121.
  19. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Kennedy 2007 , p. 76
  20. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин час я Крона 1978 , с. 928.
  21. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kaegi 1995 , p. 72
  22. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kennedy 2007 , p. 71
  23. ^ Kaegi 1995 , с. 71–72.
  24. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Tentening 1965 , P. 235.
  25. ^ Powers 2009 , p. 80
  26. ^ Умари 1991 , с. 158
  27. ^ Хумар 1991 , стр. 172-173.
  28. ^ Уоттс 1956 , с.
  29. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый 1965 , с. 625.
  30. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Schleifer 1971 , p. 223
  31. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Shoh Picture 1973 . 48-53.
  32. ^ Маделунг 1997 , с. 31
  33. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Короткий 1973 , с. 59
  34. ^ Shoufani 1973 , стр. 77-78.
  35. ^ Shoufani 1973 , стр. 72-73.
  36. ^ Вкусной 2004 , с. 692.
  37. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Watt 1960 , p.
  38. ^ Кеннеди 2004 , с. 55
  39. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Вкусный 2004 , с. 693.
  40. ^ Shoufani 1973 , стр. 110-111.
  41. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Сундук 2002 , с.
  42. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Шабан 1971 , с. 24
  43. ^ Shoufani 1973 , стр. 79-80, 117-118.
  44. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Короткий 1973 , с. 118
  45. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Bosworth 1960 , p. 1358.
  46. ^ Шото 1973 , с. 120.
  47. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Ландау-Тассерон 1991 , с. 267.
  48. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Сундуки 2002 , с. 44–45.
  49. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ландау-Тассерон 1991 , с. 268.
  50. ^ Маделунг 1997 , с. 50, примечание 60.
  51. ^ Уоттс 1956 , с.
  52. ^ Сундук 2002 , с.
  53. ^ Kister 2002 , с. 7, 13-17.
  54. ^ Kister 2002 , с. 22–23.
  55. ^ Kister 2002 , с. 7–9, 28–29.
  56. ^ Сундук 2002 , с.
  57. ^ Kister 2002 , с. 23–25.
  58. ^ Сундуки 2002 , с.
  59. ^ Сундук 2002 , с.
  60. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Сундуки 2002 , с. 46–47.
  61. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Сундук 2002 , с.
  62. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Сундук 2002 , с.
  63. ^ Сундуки 2002 , с.
  64. ^ Шото 1973 , с. 134.
  65. ^ Donner 1981 , стр. 173-174.
  66. ^ Athamina 1994 , с. 253–254.
  67. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Athamina 1994 , p. 255
  68. ^ Donner 1981 , стр. 178-179.
  69. ^ Дай 1981 , с. 178.
  70. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kennedy 2007 , p. 104
  71. ^ Donner 1981 , стр. 174, 177.
  72. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Дай 1981 , с. 179
  73. ^ Pourshariati 2008 , с. 190.
  74. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Дай 1981 , с. 180.
  75. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Kennedy 2007 , p. 105
  76. ^ Кеннеди 2007 , с. 104–105.
  77. ^ Уоттс 1960 , с.
  78. ^ Дай 1981 , с. 300, примечание 68.
  79. ^ Donner 1981 , стр. 181-182.
  80. ^ Дай 1981 , с. 183.
  81. ^ Дай 1981 , с. 181.
  82. ^ Дай 1981 , с. 182.
  83. ^ Дай 1981 , с. 184.
  84. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 185.
  85. ^ Athamina 1994 , p. 254
  86. ^ Дай 1981 , с. 176
  87. ^ Athamina 1994 , с. 254–255.
  88. ^ Маделунг 1997 , с. 45–46.
  89. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Blankinship 1993 , p. 1, примечание 2.
  90. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Линч 2013 , с. 29, примечание 5.
  91. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Humphreys 1990 , p. 72, примечание 124.
  92. ^ Дай 1981 , с. 125
  93. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 126
  94. ^ Дай 1981 , с. 189.
  95. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Donner 1981 , с. 185-186.
  96. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Donner 1981 , с. 186-187.
  97. ^ Дай 1981 , с. 187.
  98. ^ Дай 1981 , с. 310, примечание 155.
  99. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 121.
  100. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Kennedy 2007 , p. 75
  101. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Donner 1981 , с. 121, 126.
  102. ^ Donner 1981 , стр. 121-122.
  103. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый Дай 1981 , с. 122
  104. ^ Donner 1981 , стр. 120-122.
  105. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Дай 1981 , с. 123.
  106. ^ Подпрыгнуть до: а беременный GIL 1997 , с. 47–48, примечание 50.
  107. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Линч 2013 , с. 29
  108. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Donner 1981 , с. 124-125.
  109. ^ Дай 1981 , с. 114
  110. ^ Athamina 1994 , с. 257–258.
  111. ^ Donner 1981 , стр. 125-126.
  112. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 111.
  113. ^ Athamina 1994 , с. 255–256.
  114. ^ Athamina 1994 , p. 256
  115. ^ Athamina 1994 , p. 257
  116. ^ Дай 1981 , с. 120.
  117. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Kennedy 2007 , p. 77
  118. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 124
  119. ^ Кеннеди 2007 , с. 77–78.
  120. ^ Дай 1981 , с. 129
  121. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Donner 1981 , с. 129-130.
  122. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kennedy 2007 , p. 78
  123. ^ Дай 1981 , с. 130.
  124. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Kennedy 2007 , p. 79
  125. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Элазис в 1965 году , с. 279
  126. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 132.
  127. ^ Кеннеди 2007 , с. 79–80.
  128. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Kennedy 2007 , p. 80
  129. ^ Эльфы в 1965 году , стр. 279-280.
  130. ^ Zein & El-Wakil 2020 , с. 6–7.
  131. ^ Zein & El-Wakil 2020 , с. 2–3.
  132. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Zein & El-Wakil 2020 , с. 33–34.
  133. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Элазис в 1965 году , с. 280.
  134. ^ Zein & El-Wakil 2020 , с. 25, 27, 30.
  135. ^ Donner 1981 , стр. 131-132.
  136. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин час я Kaegi 2002 , p. 291.
  137. ^ Jandora 1985 , p. 14
  138. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 133.
  139. ^ Jandora 1985 , с. 13–14.
  140. ^ Jandora 1985 , p. 10
  141. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kaegi 2002 , p. 290.
  142. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Jandora 1985 , p. 19
  143. ^ Jandora 1985 , с. 15–16, 19.
  144. ^ Kaegi 1995 , p. 121.
  145. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Jandora 1985 , с. 16, 19.
  146. ^ Jandora 1985 , с. 17–18.
  147. ^ Jandora 1985 , с. 19–20.
  148. ^ Jandora 1985 , p. 20
  149. ^ Jandora 1985 , p. 8
  150. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Athamina 1994 , p. 261.
  151. ^ Athamina 1994 , p. 259
  152. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Athamina 1994 , p. 269
  153. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Athamina 1994 , p. 260
  154. ^ Athamina 1994 , p. 260, примечание 38.
  155. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Athamina 1994 , p. 262
  156. ^ Athamina 1994 , с. 262–263.
  157. ^ Athamina 1994 , с. 265–267.
  158. ^ Athamina 1994 , с. 266–267.
  159. ^ Athamina 1994 , с. 265, 267.
  160. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kennedy 2007 , p. 85
  161. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Kennedy 2007 , p. 86
  162. ^ Donner 1981 , стр. 149-150.
  163. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Дай 1981 , с. 149
  164. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Friedmann 1992 , p. 178.
  165. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Kennedy 2007 , p. 87
  166. ^ Элазис в 1986 , с. 124
  167. ^ Фридманн 1992 , с. 180.
  168. ^ Juynboll 1989 , с. 105–106.
  169. ^ Дай 1981 , с. 150
  170. ^ Дай 1981 , с. 151.
  171. ^ Кеннеди 2007 , с. 92, примечание 52.
  172. ^ Juynboll 1989 , p. 106
  173. ^ Juynboll 1989 , p. 107
  174. ^ Juynboll 1989 , с. 107–108.
  175. ^ Juynboll 1989 , p. 108
  176. ^ Athamina 1994 , с. 268–269.
  177. ^ Athamina 1994 , с. 269–270.
  178. ^ Маделунг 1997 , с. 61, примечание 10.
  179. ^ Маделунг 1997 , с. 60–61.
  180. ^ Tentents 1965 , P. 236
  181. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и Блэкберн 2005 , с. 75, примечание 195.
  182. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Athamina 1994 , p. 270
  183. ^ Кеннеди 2007 , с. 75–76.
  184. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Hillenbrand 1999 , p. 230.
  185. ^ Кеннеди 2007 , с. 81.
  186. ^ Малдер 2014 , с. 92–93.
  187. ^ Ландау-Тассерон 1998 , с. 291.
  188. ^ Vida 1978 , p. 1106.
  189. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Hinds 1991 , p. 139
  190. ^ Blankinship 1993 , p. 90, примечание 498.
  191. ^ Hinds 1991 , pp. 139–140.
  192. ^ Jankowiak 2013 , p.
  193. ^ Жизнь 2016 , с. 289
  194. ^ Вкусной 2019 , с. 68–70.
  195. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Вкусный 2019 , с. 71
  196. ^ Слейн 1842 , стр. 155, 157-158.
  197. ^ Lammens 1993 , p. 172.
  198. ^ Блэкберн 2005 , с. 76, примечание 197.
  199. ^ Блэкберн 2005 , с. 76
  200. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Сиррия 1979 , с. 116
  201. ^ Сиррия 1979 , с. 121, примечание 28.

Библиография

Дальнейшее чтение

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 7b76a38ee81186c19e445fd62da7a3be__1726494420
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/7b/be/7b76a38ee81186c19e445fd62da7a3be.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Khalid ibn al-Walid - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)