Рой Орбисон
Рой Орбисон | |
---|---|
![]() Орбисон в 1965 году | |
Рожденный | 23 апреля 1936 г. Вернон, Техас , США |
Умер | 6 декабря 1988 г. Хендерсонвилл, Теннесси , США | ( 52 года
Занятия |
|
Супруги | |
Children | 5, including Alex |
Musical career | |
Genres | Pop, Country, rock[1] |
Instruments |
|
Discography | Roy Orbison discography |
Years active | 1953–1988 |
Labels | |
Formerly of |
|
Website | royorbison |
Рой Келтон Орбисон (23 апреля 1936 – 6 декабря 1988) был американским певцом, автором песен и гитаристом, известным своим характерным и мощным голосом, сложной структурой песен и мрачными, эмоциональными балладами. Музыка Орбисона в основном относится к жанру рок, и его самые успешные периоды пришлись на начало 1960-х и конец 1980-х годов. Его прозвали « Карузо рока» и «Большим О». Многие песни Орбисона выражали уязвимость в то время, когда большинство рок-н-ролльных исполнителей мужского пола демонстрировали мужественность . Он выступал с минимумом движений и в черной одежде, сочетающейся с его крашеными черными волосами и темными солнцезащитными очками .
Орбисон родился в Техасе и начал петь в кантри-энд-вестерн еще подростком -группе. Он был подписан Сэмом Филлипсом из Sun Records в 1956 году после перейти в Sun. Джонни Кэш убеждал его Элвис покидал Sun, и Филлипс искал ему замену. Его первая Sun запись , Oobie Doobie, была прямым музыкальным звучанием, похожим на ранние записи Элвиса Sun. Он добился некоторого успеха в Sun , но наибольшего успеха он добился на Monument Records . С 1960 по 1966 год 22 сингла Орбисона попали в топ-40 Billboard . Он написал или стал соавтором почти всех своих собственных хитов, входящих в топ-10, включая « Only the Lonely » (1960), « Running Scared » (1961), « Crying ». (1961), « В мечтах » (1963) и « О, красотка » (1964).
After the mid-1960s Orbison suffered a number of personal tragedies, and his career faltered. He experienced a resurgence in popularity in the 1980s, following the success of several cover versions of his songs. In 1988, he co-founded the Traveling Wilburys supergroup with George Harrison, Bob Dylan, Tom Petty, and Jeff Lynne. Orbison died of a heart attack that December at age 52. One month later, his song "You Got It" (1989) was released as a solo single, becoming his first hit to reach both the US and UK Top 10 in nearly 25 years.
Orbison's honors include inductions into the Rock and Roll Hall of Fame and Nashville Songwriters Hall of Fame in 1987, the Songwriters Hall of Fame in 1989, and the Musicians Hall of Fame and Museum in 2014. He received a Grammy Lifetime Achievement Award and five other Grammy Awards. Rolling Stone placed him at number 37 on its list of the "Greatest Artists of All Time" and number 13 on its list of the "100 Greatest Singers of All Time". In 2002, Billboard magazine listed him at number 74 on its list of the Top 600 recording artists.
Early life
[edit]Orbison was born on April 23, 1936, in Vernon, Texas.[2] He was the second of three sons born to Orbie Lee Orbison (1913–1984) and Nadine Vesta Shults (1914–1992). Orbie was an oil-field driller who struggled to find work after the Great Depression and Nadine enjoyed painting and writing poetry.[3]: p2 Orbison’s direct paternal ancestry was traced to Thomas Orbison (born 1715) from Lurgan, Northern Ireland, who settled in the Province of Pennsylvania in the middle of the century.[4] According to The Authorized Roy Orbison, a biography written by Roy's son Alex, the family moved to Fort Worth in 1942 to find work in the aircraft factories.[5] Due to eyesight problems, Roy wore thick glasses from the age of four.[3]: p3
Orbison's father gave him a guitar on his sixth birthday and Roy was taught how to play it by his father and older brother.[6] Roy recalled, "I was finished, you know, for anything else" by the time he was 7, and music became the focus of his life.[7] His major musical influence as a youth was country and western swing music. He was particularly moved by Lefty Frizzell's singing, with its slurred syllables,[8] leading Orbison to adopt the stage name "Lefty Wilbury" during his time with the Traveling Wilburys. He also enjoyed Hank Williams, Bob Wills, Moon Mullican and Jimmie Rodgers. One of the first musicians that he heard in person was Ernest Tubb, playing on the back of a truck in Fort Worth. Orbison also said that a formative experience was the regular singing sessions at Fort Worth, where he was surrounded by soldiers who were intensely emotional because they were about to be sent to the front line in World War II. In West Texas, he was exposed to rhythm and blues, western swing, Tex-Mex, the orchestral arrangements of Mantovani, and Cajun music. The cajun favorite "Jole Blon" was one of the first songs that he sang in public. He began singing on a local radio show at age 8, and he became the show's host by the late 1940s.[3]: p8-9 At the age of 9, Orbison won a contest on radio station KVWC, which led to his own radio show where he sang the same songs every week.[6] He attended Denver Avenue Elementary School[5] in Fort Worth until a polio scare in 1944 prompted his parents to send Roy (then aged 8) and his brother Grady Lee to Vernon to live with their grandmother.[3]: p8 As World War II wound down, Roy's parents returned to Vernon.[3]: p3
The Orbison family moved again in 1946, to Wink, Texas in search of employment.[9] Orbison described life in Wink as "football, oil fields, oil, grease, and sand"[10] and expressed relief that he was able to leave the desolate town.[a][11] Roy was self-conscious about his appearance and began dyeing his nearly-white hair black when he was still young.[12] He was quiet, self-effacing, and remarkably polite and obliging.[13] During recess at school, he played guitar by himself while the other kids were playing physical games.[3]: p14 As a teenager, Roy's lack of sporting ability left him with shyness and low self-esteem.[3]: p16 Roy was always keen to sing, however, and considered his voice memorable, but not great.[10]
Career
[edit]1949–1955: Wink Westerners
[edit]In 1949, Orbison (then 13 years old) formed the band Wink Westerners[6] with school friends Billy Pat Ellis on drums, Slob Evans on bass fiddle, Richard West on piano, and James Morrow on electric mandolin.[3]: p16 They played country and western swing standards and Glenn Miller jazz swing songs at local honky-tonk bars and had a weekly morning radio show on KERB in Kermit, Texas.[14] Their first performance was at a school assembly in 1953.[6] They were offered $400 to play at a dance, and Orbison realized that he could make a living in music.[3]: p23 Orbison was also part of a marching band and singing octet.[6] At the age of 15, Orbison decided that instead of becoming a guitar player, he would use the guitar as an accompaniment to his singing.[3]: p26
In 1953 the Wink Westerners entered a talent contest on KMID-TV in Midland, Texas.[15] The group won the contest, resulting in a 30-minute spot on a local television show.[3]: p27 After the show, Orbison asked the owner of the company sponsoring the show if he could sponsor the group for ongoing shows, which led to the Wink Westerners playing weekly shows on KMID-TV on Friday nights and on Odessa television station KOSA-TV on Saturday nights.[3]: p28 [15] It was around this time that Orbison began dyeing his hair (naturally a "dishwater grey color") to jet black.[3]: p28
After graduating from high school in 1954, Orbison enrolled at North Texas State College in Denton. His plan was to study geology so that he could secure work in the oil fields if music did not pay; however, he became bored with the course in its first year and switched to History and English.[6] But Orbison preferred to play music with fellow students Billy Pat Ellis, Dick Penner and Wade Moore.[3]: p29-30 Penner and Moore had written a simple, catchy rockabilly song called "Ooby Dooby", which impressed Orbison and he started looking into how he could make a recording of it.[3]: p30 Orbison continued performing with the Wink Westerners after his first year.[15] He then heard that his schoolmate Pat Boone had signed a record deal, and it further strengthened his resolve to become a professional musician.[3]: p30 At a New Year's Eve dance in 1954, the Wink Westerners had mostly played country and western swing music throughout the night, but ended the night by playing Bill Haley & the Comets’ hit song Shake, Rattle and Roll repeatedly, which became the catalyst for the band switching to rock and roll music.[3]: p31 Also, Orbison had seen Elvis Presley perform back during his days at North Texas State College in 1954 and was impressed by the shocking gyrations that Elvis exhibited on stage.[b]
1955–1956: The Teen Kings
[edit]At the end of the spring semester of 1955, Orbison dropped out of North Texas State College, switching to Odessa Junior College.[3]: p32 The Wink Westerners were disbanded in the fall of 1955 and Orbison formed a new band called The Teen Kings.[15] The band was made of Orbison, Billy Pat Ellis and James Morrow from the Wink Westerners, plus Jack Kennelly on bass and Johnny Wilson.[3]: p32 It was at a dance event where The Teen Kings performed that Orbison met his future wife Claudette Frady.[3]: p30 Claudette was fourteen at the time, five years younger than Orbison.[3]: p40
The Teen Kings's first recording was the song Ooby Dooby, which was recorded at Norman Petty's studio in Clovis, New Mexico in March 1956.[17] It was published by Odessa-based start-up label Je–Wel[10][18] as the B-side of the JE-WEL 101 single.[3]: p36 The A-side of the single was Tryin' to Get to You, a song previously recorded by Elvis Presley.[3]: p36
After Ooby Dooby was published by Je-Wel Records, Orbison became convinced that a larger record company would be able to sell more copies of the record, and he spoke to a lawyer about breaking the contract with Je-Wel.[3]: p40 Initially, Orbison obtained an injunction to prevent Je-Wel from distributing the record, before they reached an agreement that the band would pay back the label the costs of producing the records.[3]: p40 Orbison was now free to find a new label to market Ooby Dooby; however, a further setback was that he cut a demo of the song for Columbia Records which they turned down but had one of their contract artists (Sid King) release a recording of Ooby Dooby before Orbison could offer the tape to another record company.[3]: p40
Eventually, Sun Records would sign up to record Ooby Dooby, but the events that led to this are disputed.[3]: p42 Some claim that Johnny Cash toured the Odessa area in 1955 and 1956,[15] appearing on the same local TV show as the Wink Westerners,[15] Cash stated that "in late '55 or early '56, I was touring with Elvis when I met Roy in Texas... I told him to get in touch with Sun Records if he wanted to be a recording artist". Orbison has said that when he did this, Sam Phillips (the owner of Sun Records) told him "Johnny Cash doesn't run my record company!".[3]: p42 However, both Sam Philips and Billy Pat Ellis (the band's drummer) have disputed that Johnny Cash was involved.[3]: p42-43 Three of The Teen Kings band members have said that their relationship with Sun Records began when Odessa record store owner Poppa Holifield played it over the telephone for Sam Phillips in April 1956, and Phillips offered the Teen Kings a contract.[15][3]: p42
The Teen Kings went to Sun Studio in Memphis, in order to re-record Ooby Dooby for publication by Sun Records.[3]: p42 After an audition of the song, Sam Phillips signed the band up for "a year or two".[3]: p47 However, the band's career soon slumped, since Orbison wanted to record emotional ballads rather than the rockabilly songs demanded by Sam Phillips, and Phillips's goal for a successor to Elvis Presley had moved on from Orbison to Carl Perkins.[3]: p51 The Teen Kings were granted a reprieve when Carl Perkins was badly injured in a car crash, resulting in Ooby Dooby being released (along with Go Go Go) as Sun Single 242 in May 1956.[3]: p51 [15] The Teen Kings began an experimental tour of drive-in theaters in the southern U.S. states (playing on top of projection house roofs between drive-in film showings) with Sonny James, Johnny Horton, Carl Perkins, and Johnny Cash.[6] Much influenced by Elvis Presley, Orbison performed frenetically, doing "everything we could to get applause because we had only one hit record".[19] Orbison also began writing songs in a rockabilly style, including Go! Go! Go! and Rockhouse.[20] In June 1956, Ooby Dooby peaked at number 59 in the Billboard charts and sold 200,000 copies,[10] however the follow-up singles didn't reach the charts.[6]
The Teen Kings played alongside Carl Perkins, Johnny Cash, Warren Smith and Eddie Bond at the Overton Park Shell on June 1, 1956, but Orbison's relationship with the rest of the band was deteriorating at this stage.[3]: p53 Elvis Presley was in the audience for this show and Orbison claimed that Elvis praised Orbison, but another band member says that it was actually Jack Kennelly (the band's bass player) that Presley praised.[3]: p53 Kennelly said that "Roy's dream was to be a star, and once Sam (Phillips) inflated his ego he couldn't be a part of a unit. Roy became egomaniacal".[3]: p53 In the summer of 1956, Orbison purchased a brand-new purple Cadillac and a diamond ring with his first royalty cheque from Ooby Dooby;[3]: p53 however, the band soon found out that their pay cheques from the concerts were not covering their costs and that life as a touring band was a demoralizing experience.[3]: p55 The band's contract didn't include any royalty payments ("BMI") when their songs were played on the radio and Orbison had run out of money by late 1956.[3]: p58 Orbison was encouraged by Norman Petty to record a single without The Teen Kings and the rest of the band walked on Roy during a recording session when told of a plan to rename the band Roy Orbison and The Teen Kings.[3]: p56 The band broke up in December 1956[6] and Sam Phillips said they were arguing about money but the basic problem was that Orbison was too much of a loner and driven egoist.[3]: p61 The lack of a band was a serious problem for Orbison's contract at Sun Records, since the label had no use for a singer who didn't have a band.[3]: p61
1956–1959: Solo work and Acuff-Rose Music
[edit]
After The Teen Kings split, Orbison stayed in Memphis with his girlfriend Claudette.[c] They stayed in Phillips' home, and Phillips stated that they didn't sleep together in his house.[3]: p63 However, Orbison was broke and realized that he couldn't survive as a recording artist, so after several weeks he returned to the road. He toured with Johnny Cash, Sonny Burgess, Eddie Cochran and Gene Vincent, playing mostly songs from other artists before finishing the set with a song of his own.[3]: p64 At the time, Orbison was addicted to sleeping pills and speed.[3]: p67 Orbison was introduced to Elvis Presley's social circle, and at some stage picked up a date for Presley in his purple Cadillac.[3]: p53
In August 1957, Orbison returned to the Sun Recording Studio and recorded several new songs with just his acoustic guitar instead of a backing band.[3]: p68 However, none were successful and Roy gave up on becoming a recording artist.[3]: p68 Sam Phillips remembered being much more impressed with Orbison's mastery of the guitar than with his voice.[3]: p60-61 Orbison returned to Odessa, Texas in the fall of 1957 to be together with his sixteen-year-old girlfriend, Claudette.[3]: p69 The two began to talk about getting married. On a professional level, Orbison met singer Joe Melson while in Memphis, who would collaborate with Orbison on his biggest hit songs in the early 1960s.[3]: p70
A ballad Orbison wrote, The Clown, met with a lukewarm response; after hearing it, Sun Records producer Jack Clement told Orbison that he would never make it as a ballad singer.[21] Nonetheless, he continued to pitch his ballad Claudette (which he began working on in early 1956) to singers he met on tour[3]: p68 and in April 1958 The Everly Brothers recorded it as the B-side of their hit All I Have to Do Is Dream.[3]: p76 Claudette reached number 30 in the charts in March 1959.[6] Orbison then left Sun Records, due to a dispute about royalties from the song Claudette (which was recorded by Nashville Records).[3]: p72 Orbison and Claudette had married in 1957 and their first child was born on September 16, 1958.[3]: p76 Using the royalty payments from The Everly Brothers hit Claudette, Orbison bought the most expensive new pink Cadillac available.[3]: p76 However, Roy and Claudette spent the money lavishly and were soon broke and living with Roy's parents in Wink.[3]: p78
Increasingly frustrated at Sun, he gradually stopped recording. He toured music circuits around Texas and then quit performing for seven months in 1958.[22]
During the period of 1958–1959, Orbison made his living at Acuff-Rose Music,[6] a songwriting firm concentrating mainly on country music. After spending an entire day writing a song, he would make several demonstration tapes at a time and send them to Wesley Rose, who would try to find musical acts to record them. Orbison then worked with, and was in awe of, Chet Atkins (who had played guitar with Presley) and attempted to sell his recordings of songs by other writers to the RCA Victor record label. One of these songs was Seems to Me, by Boudleaux Bryant. Bryant's impression of Orbison was of "a timid, shy kid who seemed to be rather befuddled by the whole music scene. I remember the way he sang then—softly, prettily but almost bashfully, as if someone might be disturbed by his efforts and reprimand him."[23]
Playing shows at night and living with his wife and young child in a tiny apartment, Orbison often took his guitar to his car to write songs. The songwriter Joe Melson, an acquaintance of Orbison's, tapped on his car window one day in Texas in 1958, and the two decided to write some songs together.[24] In three recording sessions in 1958 and 1959, Orbison recorded seven songs for RCA Victor at their Nashville studios; only two singles (Paper Boy and With the Bug[3]: p86 ) were judged worthy of release by the label.[25] Wesley Rose brought Orbison to the attention of the producer Fred Foster at Monument Records, the record label that Orbison would soon switch to.[6]
1960–1964: Monument Records and stardom
[edit]Early singles
[edit]
In his first session for Monument in Nashville, Orbison recorded a song that RCA Victor had refused, "Paper Boy". It was accompanied by the B-side sing "With the Bug", but neither song charted.[26]
Orbison's own style, the sound created at RCA Victor Studio B in Nashville with pioneer engineer Bill Porter, the production by Foster, and the accompanying musicians gave Orbison's music a "polished, professional sound... finally allowing Orbison's stylistic inclinations free rein".[25] Orbison requested to use string instruments instead of fiddles, which was unusual for the time.[6][3]: p87 He recorded three new songs, the most notable of which was "Uptown", written with Joe Melson and released in late 1959.[6][27] Impressed with the results, Melson later recalled, "We stood in the studio, listening to the playbacks, and thought it was the most beautiful sound in the world."[10][28] The Rolling Stone Illustrated History of Rock and Roll states that the music Orbison made in Nashville "brought a new splendour to rock", and compared the melodramatic effects of the orchestral accompaniment to the musical productions of Phil Spector.[29]
"Uptown" was a modest hit and the first song by Orbison and Melson to reach the Billboard Top 100.[3]: p89 His initial success came just as the 1950s rock-and-roll era was winding down. Starting in 1960, the charts in the United States came to be dominated by teen idols, novelty acts, and Motown girl groups.[30]
Only the Lonely
[edit]
Experimenting with a new sound, Orbison and Joe Melson wrote a song in early 1960 which, using elements from "Uptown", and another song they had written called "Come Back to Me (My Love)", employed strings and the Anita Kerr doo-wop backing singers.[31] It also featured a note hit by Orbison in falsetto that showcased a powerful voice which, according to biographer Clayson, "came not from his throat but deeper within".[32] The song was "Only the Lonely (Know the Way I Feel)". Orbison was passing through Memphis when he tried to pitch the song to Elvis Presley (along with several other songs) in order to make some money quickly, but it was early in the morning and Presley did not want to see Orbison at that time.[3]: p91 Orbison and Melson instead recorded the song at RCA Victor's Nashville studio, with sound engineer Bill Porter trying a completely new strategy, building the mix from the top down rather than from the bottom up, beginning with close-miked backing vocals in the foreground, and ending with the rhythm section soft in the background.[27][33] This combination became Orbison's trademark sound.[31]
"Only the Lonely" shot to number two on the Billboard Hot 100 and hit number one in the UK and Australia.[6] According to Orbison, the subsequent songs he wrote with Melson during this period were constructed with his voice in mind, specifically to showcase its range and power. He told Rolling Stone in 1988, "I liked the sound of [my voice]. I liked making it sing, making the voice ring, and I just kept doing it. And I think that somewhere between the time of "Ooby Dooby" and "Only the Lonely", it kind of turned into a good voice."[34] But at the time of its recording, Orbison was struggling to earn a living, because he was only working as a singer at local dances.[3]: p94 Also the days of his working with Melson were numbered, due to disagreements such as who came up with the title for Only the Lonely.[3]: p95 The success of Only The Lonely transformed Orbison into an overnight star and he appeared on Dick Clark's Saturday Night Beechnut Show out of New York City.[35] When Presley heard "Only the Lonely" for the first time, he bought a box of copies to pass to his friends.[3]: p98
Move to Nashville
[edit]Soon after recording an early version of his next hit Blue Angel, Orbison and his wife and son (Roy DeWayne, born in 1958) moved from Wink to the suburb of Hendersonville in Nashville.[3]: p94 Orbison's second son, Anthony King, would follow in 1962.[36] Melson also moved to Hendersonville soon after, and began working on Blue Angel together, which was recorded in August 1960.[3]: p102 This hit was a more complex song, yet it still which peaked at number nine in the USA.[3]: p102 The follow-up single I'm Hurtin' (with I Can't Stop Loving You as the B-side) rose to number 27 in the US, but failed to chart in the UK.[37] After the success of Blue Angel, Orbison undertook a hectic touring schedule, often performing with his neighbor Patsy Cline.[3]: p103 During this time, Claudette was lonely and unhappy, and some people said that Orbison was unfaithful to her while he was on tour.[3]: p104
Back in the studio, seeking a change from the pop sound of "Only the Lonely", "Blue Angel", and "I'm Hurtin'",[38] Orbison worked on a new song, "Running Scared", about a man worried that his girlfriend is about to leave him for another man.[3]: p106 Orbison encountered difficulty when he found himself unable to hit the song's highest note without his voice breaking. He was backed by an orchestra in the studio, and Porter told him he would have to sing louder than his accompaniment because the orchestra was unable to be softer than his voice.[39] Fred Foster then put Orbison in the corner of the studio and surrounded him with coat racks forming an improvised isolation booth to emphasize his voice. Orbison was unhappy with the first two takes. In the third, however, he abandoned the idea of using falsetto and sang the final high 'A' naturally, so astonishing everyone present that the accompanying musicians stopped playing.[29] On that third take, "Running Scared" was completed. Fred Foster later recalled, "He did it, and everybody looked around in amazement. Nobody had heard anything like it before."[10] Just weeks later "Running Scared" became Orbison's first number one hit on the Billboard Hot 100 chart[6] and it reached number 9 in the UK. The composition of Orbison's following hits reflected "Running Scared": a story about an emotionally vulnerable man facing loss or grief, with a crescendo culminating in a surprise climax that employed Orbison's dynamic voice.[37]
The B-side Crying followed soon after and reached the top 5 singles in August 1961.[3]: p107 Crying was coupled with an up-tempo R&B song, Candy Man, written by Fred Neil and Beverley Ross, which reached the Billboard Top 30, staying on the charts for two months.[37] By the end of 1961, Orbison had recorded six hit singles in a row over the past two years.[3]: p107 While Orbison was touring Australia in 1962, an Australian DJ referred to him affectionately as "The Big O"[citation needed], partly based on the big finishes to his dramatic ballads, and the moniker stuck with him thereafter. Orbison's second son was born the same year, and Orbison hit number four in the United States and number two in the UK with "Dream Baby (How Long Must I Dream)", an upbeat song by country songwriter Cindy Walker. Orbison enlisted The Webbs, from Dothan, Alabama, as his backing band. The band changed their names to The Candy Men (in reference to Roy's hit) and played with Orbison from 1962 to 1967.[40] They later went on to have their own career, releasing a few singles and two albums on their own. Also in 1962, he charted with "The Crowd", "Leah", and "Workin' for the Man", which he wrote about working one summer in the oil fields near Wink.[41][3]: p32 Orbison's relationship with Joe Melson, however, was deteriorating, over Melson's growing concerns that his own solo career would never get off the ground.[42]
Orbison first met Bob Dylan at Dylan's 21st birthday party in May 1962.[3]: p112
From 1959–1963, Orbison was the top selling American artist and one of the world’s biggest names.[6]
Public image
[edit]
Orbison eventually developed an image that did not reflect his personality. He had no publicist in the early 1960s, and therefore had little presence in fan magazines, and his single sleeves did not feature his picture. Life called him an "anonymous celebrity".[43] After leaving his thick eyeglasses on an airplane in 1963, Orbison was forced to wear his prescription Faosa sunglasses on stage[3]: p109 and found that he preferred them. The sunglasses led some people to assume he was blind.[44] His black clothes and song lyrics emphasized the image of mystery and introversion.[10][45][3]: p108 Orbison later recalled that he "wasn't trying to be weird ... I didn't have a manager who told me to dress or how to present myself or anything, but the image developed of a man of mystery and a quiet man in black somewhat of a recluse, although I never was, really."[46]
In Dreams and international tours
[edit]Orbison's string of top-40 hits continued with "In Dreams" (US number 7 in January 1963,[3]: p114 UK number 6), "Falling" (US number 22, UK number 9), and "Mean Woman Blues" (US number 5, UK number 3) coupled with "Blue Bayou" (US number 29, UK number 3).[41][47] According to the discography in The Authorized Roy Orbison,[48] a rare alternative version of "Blue Bayou" was released in Italy. Orbison finished 1963 with a Christmas song written by Willie Nelson, "Pretty Paper" (US number 15 in 1963, UK number six in 1964).
As "In Dreams" was released in April 1963, Orbison was asked to replace Duane Eddy on a tour of the UK in top billing with the Beatles. The tour sold out in one afternoon.[6] When Orbison arrived in Britain, however, he realized he was no longer the main draw. He had never heard of the Beatles, and annoyed, asked rhetorically, "What's a Beatle, anyway?" to which John Lennon replied, after tapping his shoulder, "I am".[3]: p115 On the opening night, Orbison opted to go onstage first, although he was the more established act. The Beatles stood dumbfounded backstage as Orbison simply played through 14 encores.[49] Finally, when the audience began chanting "We want Roy!" again, Lennon and Paul McCartney physically held Orbison back.[3]: p117 Ringo Starr later said, "In Glasgow, we were all backstage listening to the tremendous applause he was getting. He was just standing there, not moving or anything."[49] Through the tour, however, the two acts quickly learned to get along, a process made easier by the fact that the Beatles admired his work.[50] Orbison felt a kinship with Lennon, but it was George Harrison with whom he would later form a strong friendship.[citation needed]
In 1963, touring took a toll on Orbison's personal life. After discovering a letter from one of Orbison's secret girlfriends, his wife Claudette had an affair with the builder of their home in Tennessee.[3]: p120 Billy Pat Ellis said "Claudette had the affair because Roy was gone a lot and she got lonely and wanted to prove she was attractive again".[3]: p120 When Orbison toured Britain again in the autumn of 1963, she joined him.[3]: p122-3
Later in 1963, Orbison toured England, Ireland and Canada.[3]: p122 In 1964, he toured Australia and New Zealand with the Beach Boys[6] and returned again to Britain and Ireland, where he was so besieged by teenaged girls that the Irish police had to halt his performances to pull the girls off him.[3]: p125 He traveled to Australia again in 1965, this time with the Rolling Stones.[6] Mick Jagger later remarked, referring to a snapshot he took of Orbison in New Zealand, "a fine figure of a man in the hot springs, he was."[3]: p134
Oh, Pretty Woman
[edit]Orbison also began collaborating with Bill Dees, whom he had known in Texas. With Dees, he wrote "It's Over", a number-one hit in the UK and Orbison's most successful song.[3]: p126 When Claudette walked in the room where Dees and Orbison were writing to say she was heading for Nashville, Orbison asked if she had any money. Dees said, "A pretty woman never needs any money".[3]: p127 Just 40 minutes later, "Oh, Pretty Woman" was completed. A riff-laden masterpiece that employed a playful growl he got from a Bob Hope movie, the epithet mercy Orbison uttered when he was unable to hit a note, it rose to number one in the autumn of 1964 in the United States and stayed on the charts for 14 weeks. It rose to number one in the UK, as well, spending a total of 18 weeks on the charts. The single sold over seven million copies.[10] Orbison's success was greater in Britain; as Billboard magazine noted, "In a 68-week period that began on August 8, 1963, Roy Orbison was the only American artist to have a number-one single in Britain. He did it twice, with 'It's Over' on June 25, 1964, and 'Oh, Pretty Woman' on October 8, 1964. The latter song also went to number one in America, making Orbison impervious to the current chart dominance of British artists on both sides of the Atlantic."[3]: p128
1965–1969: Career decline and tragedies
[edit]
By late 1964, Orbison had "occasionally treated himself to a groupie"[3]: p130 and his wife Claudette had had an affair with the builder Braxton Dixon, who had built Orbison's house.[3]: p121 After Roy became aware of the affair, he fired Dixon and finished building the house himself (with the help of a hired carpenter).[3]: p132 In early 1965, Roy confirmed that he and Claudette were divorced.[3]: p132 Later in 1965, Claudette gave birth to Roy's third child, and Roy and Claudette re-united several months later.[3]: p143
Orbison's singles in early 1965 had been unsuccessful and his contract with Monument was expiring soon.[3]: p137 Wesley Rose, at this time acting as Orbison's agent, moved him from Monument Records to MGM Records (though in Europe he remained with Decca's London Records[52]) for $1 million[6] and with the understanding that he would expand into television and films, as Elvis Presley had done. Orbison was a film enthusiast, and when not touring, writing, or recording, he dedicated time to seeing up to three films a day.[53] The move was described as Orbison "joining the ranks of fading rock stars fleeing to MGM".[3]: p137
Rose also became Orbison's producer. Fred Foster later suggested that Rose's takeover was responsible for the commercial failure of Orbison's work at MGM. Engineer Bill Porter agreed that Orbison's best work could only be achieved with RCA Victor's A-Team in Nashville.[26] Orbison's first collection at MGM, an album titled There Is Only One Roy Orbison, sold fewer than 200,000 copies.[10] With the onset of the British Invasion in 1964–65, the direction of popular music shifted dramatically, and most performers of Orbison's generation (Orbison was 28 in 1964) were driven from the charts.[54] The contractual requirement to release a certain amount of singles and albums per year for MGM also took its toll on the quality of Orbison's songs.[6]
Orbison was fascinated with machines. He was known to follow a car that he liked and make the driver an offer on the spot.[3]: p126 While on tour again in the UK in 1966,[55] Orbison broke his foot falling off a motorcycle in front of thousands of screaming fans at a race track; he performed his show that evening in a cast. Claudette traveled to Britain to accompany Roy for the remainder of the tour. It was now made public that the couple had happily remarried and were back together (they had remarried in December 1965).[56]
Roy and Claudette shared a love for motorcycles after Roy had been introduced to them by Elvis Presley.[3]: p54 Orbison was a daredevil driver, blasting around on his Harley-Davidson motorcycle and owning a Ferrari car, which he used to challenge other drivers to race him on the highway.[3]: p1 On June 6, 1966, when Orbison and Claudette were both riding their motorcycles home from Bristol, Tennessee, she was struck by a pickup truck in Gallatin, Tennessee[57] and thrown into the air. She was taken by ambulance to hospital, but her liver was seriously injured and she died, aged 25.[3]: p148
A grieving Orbison threw himself into his work, collaborating with Bill Dees to write music for The Fastest Guitar Alive, a film that MGM had scheduled for him to star in as well.[6] It was initially planned as a dramatic Western but was rewritten as a comedy.[58] Orbison's character was a spy who stole and had to protect and deliver a cache of gold to the Confederate Army during the American Civil War and was supplied with a guitar that turned into a rifle. The prop allowed him to deliver the line "I could kill you with this and play your funeral march at the same time", with, according to biographer Colin Escott, "zero conviction".[10] Orbison was pleased with the film, although it proved to be a critical and box-office failure. While MGM had included five films in his contract, no more were made.[59][3]: p151-3
He recorded an album dedicated to the songs of Don Gibson and another of Hank Williams covers, but both sold poorly.[3]: p153 During the counterculture era, with the charts dominated by artists like Jimi Hendrix, Jefferson Airplane, the Rolling Stones, and the Doors, Orbison lost mainstream appeal, yet seemed confident that this would return, later saying: "[I] didn't hear a lot I could relate to, so I kind of stood there like a tree where the winds blow and the seasons change, and you're still there and you bloom again."[60] Orbison's single Cry Softly Lonely One from March 1967 was his last song to enter the Top 100 until the 1980s.[6]
Во время турне по Великобритании и игры в Бирмингеме в субботу, 14 сентября 1968 года. [61] он получил известие о том, что его дом в Хендерсонвилле, штат Теннесси, сгорел, а двое его старших сыновей умерли. [62] Это произошло менее чем через два года после смерти его жены Клодетт, и горе Орбисона означало, что он не мог писать песни. [6] Пожарные заявили, что причиной возгорания мог стать аэрозольный баллончик, в котором, возможно, содержался лак . [63] Имущество было продано Джонни Кэшу , чей дом на том же месте позже сгорел. [6]
Во время турне по Англии 1968 года Орбисон и его друг детства Бобби Блэкберн в течение двух месяцев спали со многими девушками и использовали настенный календарь, чтобы отслеживать, когда каждая девушка приезжала и покидала съемную квартиру на Аппер-Брук-стрит в Лондоне. . [3] : стр. 156 В это время Орбисон познакомился с шестнадцатилетней немецкой девушкой Барбарой Веллхонен , которой он увлекся. [3] : стр. 156 хотя Орбисон тем временем продолжал встречаться с другими девушками. [3] : стр. 157 25 мая 1969 года [6] Орбисон и Веллхонен поженились. [3] : стр. 163 Рою в то время было 33 года, и источники различаются относительно того, было ли Барбаре 17, 18 или 19 лет. [3] : стр. 163 [64] Уэсли (1965 г.р.), его младший сын от Клодетт, воспитывали родители Орбисона. У Орбисона и Барбары родился сын (Рой Келтон) в 1970 году и еще один ( Александр ) в 1975 году. [65]
1970-е: Борьба
[ редактировать ]
Орбисон продолжал записывать альбомы в 1970-х, но за это десятилетие его карьера ни к чему не привела. [3] : стр. 169 . В 1974 году он сменил звукозаписывающую компанию с MGM на Mercury Records, заключив контракт на выпуск одного альбома. [3] : стр. 170 [6] Хотя пик его успеха уже прошел, его сингл Penny Arcade в течение многих недель был номером один в Австралии, а Too Early to Know достиг третьего места в Англии. [6] Его состояние в Америке упало настолько низко, что его концерты были по большей части пустыми, как, например, концерт в Цинциннати Гарденс, который он сыграл в свой сороковой день рождения в апреле 1976 года. [3] : стр. 174 . Питер Леман заметил, что отсутствие Орбисона было частью тайны его личности: «Поскольку никогда не было ясно, откуда он взялся, никто, казалось, не обращал особого внимания на то, куда он ушел; он просто ушел». [66] Однако его влияние было очевидным, поскольку несколько артистов выпустили популярные каверы на его песни. Версия Орбисона « Love Hurts » была переделана Грэмом Парсонсом и Эммилу Харрис , снова хард-рок-группой Nazareth и Джимом Капальди . Сонни Джеймса достигла первой позиции в чартах кантри-музыки. Версия «Only the Lonely» [3] : стр.167-8 Брюс Спрингстин заканчивал свои концерты песнями Орбисона, а у Глена Кэмпбелла был небольшой хит с ремейком "Dream Baby".
Сборник лучших хитов Орбисона достиг первого места в Великобритании в январе 1976 года, и в том же году Орбисон начал выступать на разогреве концертов для группы Eagles , которая начинала как Линды Ронштадт резервная группа . Сама Ронштадт перепела " Blue Bayou " в 1977 году, ее версия достигла третьего места в чартах Billboard и оставалась в чартах 24 недели. Орбисон отметил, что эта обложка, в частности, возродила его память в общественном сознании, если не его карьеру. [3] : стр. 178 Он снова подписал контракт с Monument в 1976 году и записал Regeneration с Фредом Фостером, но альбом оказался не более успешным, чем раньше.
В конце 1977 года Орбисон почувствовал себя плохо и решил провести зиму на Гавайях. Там он попал в больницу, где обследование показало, что у него серьезная закупорка коронарных артерий и он едва жив. [3] : стр. 177 . 18 января 1978 года Орбисон перенес операцию на открытом сердце. [6] Он страдал язвой двенадцатиперстной кишки с 1960 года и с подросткового возраста был заядлым курильщиком. [67] Орбисон сказал, что после процедуры он почувствовал себя помолодевшим; однако он продолжал курить сигареты, несмотря на советы врача. [3] : стр. 178 .
1980–1988: Возрождение и путешествие Уилбери
[ редактировать ]
В 1980 году Дон Маклин записал кавер на хит-сингл Орбисона 1961 года « Crying ». [15] и он поднялся на вершину чартов, сначала в Нидерландах, затем достиг пятого места в США и оставался в чартах 15 недель; он был номером один в Великобритании в течение трех недель, а также возглавил ирландские чарты. [3] : стр.182 В 1981 году он исполнил «Pretty Woman» в эпизоде сериала «Придурки из Хаззарда» . [68] В США Орбисона почти забыли, однако он достиг популярности в менее вероятных местах, таких как Болгария в 1982 году. [15] Он был удивлен, обнаружив, что там он был так же популярен, как и в 1964 году, и был вынужден остаться в своем гостиничном номере, потому что на улицах Софии его окружила толпа . [3] : стр. 183 В 1981 году он и Эммилу Харрис выиграли премию «Грэмми» за свой дуэт «That Lovin' You Feelin' Again» из комедийного фильма «Роуди» (в котором Орбисон также сыграл эпизодическую роль), и дела пошли на поправку. [69] Это была первая «Грэмми» Орбисона, и он надеялся на полное возвращение к популярной музыке. [70] Тем временем Van Halen выпустили хард-роковый кавер на «Oh, Pretty Woman» на своем альбоме 1982 года Diver Down , еще больше познакомив молодое поколение с музыкой Орбисона. [69]
Орбисон, его жена и двое старших детей переехали из Нэшвилла в Малибу в 1986 году. [3] : стр. 189 . После переезда участие Орбисона в творческом сообществе Лос-Анджелеса оказалось для него очень важным. [3] : стр. 214 .
Утверждалось, что Орбисон первоначально отклонил просьбу Дэвида Линча разрешить использование «Во сне» для фильма «Синий бархат» (1986). [3] : стр.191 хотя Линч заявил обратное, что он и его продюсеры получили разрешение на использование песни, вообще не разговаривая с Орбисоном. [71] На самом деле первым выбором Линча для песни была «Crying»; [72] песня послужила одной из нескольких навязчивых идей психопатического персонажа по имени Фрэнк Бут (которого играет Деннис Хоппер ). Его синхронизировал по губам Бен ( Дин Стоквелл ), босс торговца наркотиками Бута, используя промышленный рабочий фонарь в качестве имитации микрофона, освещая его лицо. [73] В более поздних сценах Бут требует, чтобы песня проигрывалась повторно; также хочу эту песню во время победы над главным героем. [74] Во время съемок Линч также каждые несколько часов усаживал своих актеров и просил их послушать песню. [3] :стр193 Орбисон поначалу был шокирован его использованием: он посмотрел фильм в кинотеатре в Малибу, а позже сказал: «Я был огорчен, потому что они говорили о «клоуне конфетного цвета» в связи со сделкой с наркотиками… Я подумал: Что за черт...?» Но позже, когда я был в туре, мы выпустили видео, и я действительно смог оценить то, что Дэвид дал песне и что песня дала фильму — как он достиг этого потустороннего качества, которое добавило совершенно новое измерение к «In». Мечты». [10] Использование песни Орбисона в фильме очень помогло его возвращению. [6]
В 1987 году Орбисон выпустил альбом перезаписанных хитов под названием In Dreams: The Greatest Hits . «Life Fades Away», песня, которую он написал в соавторстве со своим другом Гленном Данцигом и записал, была показана в фильме «Меньше нуля» (1987). [75] Он и К.Д. Лэнг исполнили дуэт «Crying» для включения в саундтрек к фильму « Hiding Out» (1987); пара получила премию Грэмми за лучшее кантри-сотрудничество с вокалом . после смерти Орбисона [76]
Также в 1987 году Орбисон был введен в Зал славы авторов песен в Нэшвилле , а Брюс Спрингстин ввел его в Зал славы рок-н-ролла , который завершил свою речь ссылкой на свой собственный альбом Born to Run : «Я хотел записать пластинку с такие слова, как Боб Дилан, звучали как Фил Спектор, но больше всего я хотел петь, как Рой Орбисон. Теперь все знают, что никто не поет, как Рой Орбисон». [77] В ответ Орбисон попросил Спрингстина копию речи и сказал о своем вступлении в должность, что он чувствует себя «подтвержденным» этой честью. [77] После награждения Орбисон подписал контракт с Virgin Records , которая немедленно выпустила альбом «величайших хитов» и начала подготовку к альбому новых песен. [6]
Несколько месяцев спустя Орбисон и Спрингстин снова объединились, чтобы снять концерт в ночном клубе Cocoanut Grove в Лос-Анджелесе. К ним присоединились Джексон Браун , Ти Боун Бернетт , Элвис Костелло , Том Уэйтс , Бонни Райт , Дженнифер Уорнс , Джеймс Бертон , [78] и кд язык . Позже Лэнг вспоминал, как Орбисон был унижен проявлением поддержки со стороны такого количества талантливых и занятых музыкантов: «Рой посмотрел на всех нас и сказал: «Если я могу что-нибудь сделать для вас, пожалуйста, позвоните мне». Это было очень серьезно. Это был его способ отблагодарить нас. Это было очень эмоционально». [3] : стр.207 Концерт был снят одним дублем и показан на канале Cinemax под названием «Рой Орбисон и друзья: Черно-белая ночь »; он был выпущен на видео компанией Virgin Records, было продано 50 000 копий. [3] : стр.205 Концерт считается знаковым в карьере Орбисона. [6]
Создание самой признанной в мире супергруппы , [79] Путешествие Wilburys началось в 1987 году, когда Орбисон начал серьезно сотрудничать с Electric Light Orchestra руководителем группы Джеффом Линном над новым альбомом. [6] Линн только что завершила работу над альбомом Джорджа Харрисона Cloud Nine , и однажды все трое вместе обедали, когда Орбисон принял приглашение спеть на новом сингле Харрисона. [80] Впоследствии они связались с Бобом Диланом , который, в свою очередь, разрешил им использовать студию звукозаписи у себя дома. По пути Харрисон нанес визит в Тома Петти дом , чтобы забрать его гитару; Петти и его группа поддержали Дилана в его последнем туре. [3] : стр. 218 К вечеру группа написала « Handle with Care », что привело к задумке записи целого альбома. Они называли себя Путешествующими Уилбери, представляя себя сводными братьями от одного отца. Они дали себе сценические имена; Орбисон выбрал своего из своего музыкального героя, назвав себя «Левша Уилбери» в честь Левши Фриззелла. [81] [82] Развивая концепцию странствующей группы шумных музыкантов, Орбисон в честь нее процитировал цитату об основании группы: «Некоторые говорят, что папа был хамом и бездельником. Я помню его как баптистского священника». [3] : стр.221
Позже Линн рассказала о сеансах записи: «Все просто сидели и думали: «Ух ты, это Рой Орбисон!» ... Даже несмотря на то, что он стал твоим приятелем, и ты тусуешься, смеешься и идешь на ужин, как только он садится за этот [микрофон] и занимается своими делами, внезапно наступает время содрогаться». [83] Дебютный альбом группы Traveling Wilburys Vol. 1 (1988), вышел 25 октября 1988 года. [84] Орбисону дали один сольный трек « Not Alone Any More на альбоме ». Его вклад был высоко оценен прессой. [76] [3] : стр.222 Орбисон решительно преследовал свой второй шанс стать звездой, но выразил удивление своим успехом: «Очень приятно снова быть востребованным, но я до сих пор не могу в это поверить». [3] : стр.223 Он немного похудел, чтобы соответствовать своему новому имиджу и постоянной потребности в гастролях, а также новым требованиям создания видео. В последние три месяца своей жизни он предоставил журналу Rolling Stone обширный доступ к своей повседневной деятельности; он намеревался написать автобиографию и хотел, чтобы Мартин Шин сыграл его в биографическом фильме. [11]
Орбисон завершил сольный альбом-возвращение Mystery Girl в ноябре 1988 года. [3] : стр.227-8 «Таинственной девушки» Сопродюсером выступил Джефф Линн . Орбисон считал Линн лучшим продюсером, с которым он когда-либо сотрудничал. [3] : стр. 213 Элвис Костелло , Боно , сын Орбисона Уэсли и другие предложили ему свои песни. [41] [47]
Примерно в ноябре 1988 года Орбисон признался Джонни Кэшу , что у него боли в груди. [3] : стр.226 . Орбисон побывал в Европе и получил награду на фестивале Diamond Awards в Антверпене , где были сняты кадры для клипа на «You Got It». [6] В напряженном графике он давал несколько интервью в день, и во время последнего интервью у него началась головная боль. [3] : стр.226 . Несколько дней спустя менеджер клуба в Бостоне был обеспокоен тем, что он выглядел больным, но Орбисон устроил шоу под овации. [3] : стр.227-8
Смерть
[ редактировать ]
Орбисон выступал в театре Front Row в Хайленд-Хайтс, штат Огайо , 4 декабря 1988 года. [6] Уставший, он вернулся в свой дом в Хендерсонвилле, чтобы отдохнуть несколько дней, прежде чем снова полететь в Лондон, чтобы снять еще два видео для путешествующих Уилбери. [3] : стр. 230 . Он также был приглашен в тур по США и Европе в следующем году. [6]
6 декабря 1988 года он провел день, покупая детали для моделей самолетов вместе со своим водителем автобуса и другом Бенни Берчфилдом. [3] : стр. 230 и ужинал в доме Берчфилда в Хендерсонвилле (Берчфилд был женат на звезде кантри Джин Шепард ). [85] После еды Орбисон отправился в дом матери и пообщался с сыном Уэсли. [3] : стр.231 . Он пошел в ванную, но не возвращался минут 30. Его нашли лежащим на полу в ванной и на машине скорой помощи доставили в больницу. [3] : стр.231 , где он умер от сердечного приступа в возрасте 52 лет. [86]
Публичный мемориал, на котором присутствовали друзья, семья и поклонники, был организован подругой Джин Шепард и проведен в баптистской церкви Колледж-Хайтс в Галлатине, штат Теннесси , 11 декабря. [3] : стр. 233 . «Праздник жизни», на котором присутствовали друзья и знаменитости в театре Уилтерн. В Лос-Анджелесе Барбара Орбисон организовала 13 декабря [3] : стр. 234 . Тело Орбисона было похоронено на кладбище Мемориального парка Вествуд-Виллидж в безымянной могиле. [87] [3] : стр.233-5
Посмертная карьера
[ редактировать ]Посмертный альбом Орбисона Mystery Girl был выпущен Virgin Records 31 января 1989 года. [88] и стал самым продаваемым альбомом в его карьере. [6] Самым большим хитом Mystery Girl стала песня You Got It , написанная с Линн и Томом Петти. "You Got It" поднялся на 9-е место в США и на 3-е место в Великобритании. [41] [47] Песня принесла Орбисону посмертную номинацию на премию Грэмми. [89] По данным журнала Rolling Stone , «Mystery Girl скрывает эпический размах и величие своего классического звучания в тщательно продуманной современной обработке — альбом воплощает в себе все, что сделало Орбисона великим, и по этой причине он является достойным прощальным словом». [90]
Путешествие Уилбери Том. 1 провел 53 недели в чартах США, заняв третье место. Он достиг № 1 в Австралии и № 16 в Великобритании. Альбом получил премию «Грэмми» за лучшее рок-исполнение дуэта или группы . [76] Rolling Stone включил его в сотню лучших альбомов десятилетия. [3] : стр.222
8 апреля 1989 года Орбисон стал первым умершим музыкантом после Элвиса Пресли , два альбома которого одновременно вошли в пятерку лучших в США: Traveling Wilburys Vol. 1 под номером 4 и его собственная Таинственная Девушка под номером 5. [91] В Соединенном Королевстве он добился еще большего посмертного успеха: 11 февраля 1989 года два сольных альбома вошли в тройку лучших ( Mystery Girl была номером 2, а сборник The Legendary Roy Orbison - номером 3). [92]
Хотя видео на песню Traveling Wilburys «Handle with Care» было снято вместе с Орбисоном, видео на « End of the Line » было снято и выпущено посмертно. Во время сольных вокальных партий Орбисона в "End of the Line" на видео показана гитара Орбисона в кресле-качалке рядом с фотографией Орбисона в рамке. [93]
20 октября 1992 года «King of Hearts » — еще один альбом песен Орбисона. вышел [94] В 1996 году альбом The Very Best of Roy Orbison задокументировал всю его карьеру. [6] Жена Роя Барбара управляла его поместьем и выпускала альбомы через компанию Roy Orbison Enterprises . [6] После смерти Барбары в декабре 2011 года управление компанией перешло в руки сыновей Роя Алекса и Роя Келтонов-младших. [6]
В 2014 году демо-версия песни Орбисона «The Way Is Love» была выпущена как часть роскошного издания Mystery Girl, посвященного 25-летию группы . Первоначально песня была записана на стереокассетный плеер примерно в 1986 году. Сыновья Орбисона внесли в трек инструменты вместе с вокалом Орбисона; его продюсировал Джон Картер Кэш . [95]
Стиль и наследие
[ редактировать ]«[Рой Орбисон] был настоящим хозяином романтического апокалипсиса, которого ты боялся и знал, что он наступит, после первой ночи, когда ты прошептал «Я люблю тебя» своей первой девушке. Ты падал. Рой был самым крутым и некрутым неудачником, которого ты когда-либо видел. В своих черных очках размером с бутылку из-под кока-колы, с трехоктавным диапазоном, он, казалось, с удовольствием втыкал нож глубоко в горячее брюхо вашей подростковой неуверенности».
- Брюс Спрингстин , SXSW 2012 г. программный доклад [96]
Рок-н-ролл 1950-х годов характеризовался энергичным ритмом , тяжелыми гитарами и лирическими темами, прославлявшими юношеский бунт. [97] Лишь немногие записи Орбисона обладают такими характеристиками. Структура и тематика его песен бросали вызов условностям, а его хваленый голос и стиль исполнения были непохожи ни на один другой рок-н-ролл. [ по мнению кого? ] Многие из его современников сравнивали его музыку с музыкой музыкантов с классическим образованием, хотя он никогда не упоминал о влиянии классической музыки. Питер Леман резюмировал это, написав: «Он добился того, чего не копировал классическую музыку, а создал уникальную форму популярной музыки, основанную на широком разнообразии музыки, популярной в его юности». [98] Орбисон был известен как « Карузо Рока ». [3] :стр97 [99] и «Большое О». [99]
Roys Boys LLC, компания из Нэшвилла, основанная сыновьями Орбисона для управления каталогом своего отца и защиты его наследия, объявила о выпуске 16 ноября 2018 года альбома Unchained Melodies: Roy Orbison с альбомом Королевского филармонического оркестра, а также осеннего альбома Roy 2018 года. Тур Орбисона по голограмме под названием « В мечтах: Рой Орбисон на концерте» . [100] [ нужна ссылка ]
Структуры песен
[ редактировать ]Музыкальный критик Дэйв Марш писал, что композиции Орбисона «определяют мир более полно, чем любое другое произведение поп-музыки». [101] Музыку Орбисона, как и самого этого человека, описывают как вневременную, отходящую от современного рок-н-ролла и граничащую с эксцентрикой, на волосок от странности. [102] Питер Уотрус, пишущий для New York Times , заявил в обзоре концерта: «Он усовершенствовал странное видение популярной музыки, в котором эксцентричность и воображение отбивают все требования конформизма». [103]
В 1960-х Орбисон отказался объединять редакции песен и настоял на записи их отдельными дублями со всеми инструментами и певцами вместе. [104] Единственное правило, которому Орбисон следовал в своих самых популярных песнях, - это ограничение по времени для радиопередач в поп-песнях. В противном случае каждый из них, похоже, имеет отдельную структуру. Используя стандартную 32-тактную форму для куплетов и припевов, обычные поп-песни следовали структуре куплет-припев-куплет-припев-мост-куплет-припев. Где A представляет куплет, B представляет припев, а C - бридж, большинство поп-песен могут быть представлены ABABCAB, например «Ooby Dooby» и «Claudette». "In Dreams" Орбисона представляла собой семичастную песню, которую можно представить как Intro-ABCDEF; ни один раздел не повторяется. Однако в "Running Scared" вся песня повторяется, чтобы создать напряжение до финальной кульминации, которая будет представлена как AAAAB. «Плач» более сложен, части меняются ближе к концу и представляются как ABCDEFAB'-C'-D'-E'-F'. [105] Хотя Орбисон записал и записал песни стандартной структуры до "Only the Lonely", он утверждал, что так и не научился их писать: [106]
Я уверен, что нам приходилось изучать композицию или что-то в этом роде в школе, и они говорили: «Вот как ты это делаешь», и я бы сделал это именно так, так что мне снова повезло, что я не знал, что такое неправильно или то, что было правильно, я пошел своим путем. ... Так что в структуре иногда есть припев в конце песни, а иногда припева нет, он просто идет... Но это всегда постфактум - пока я пишу, все звучит естественно и последовательно. мне.
— Рой Орбисон
Партнер Элтона Джона по написанию песен и главный автор текстов Берни Топин написал, что песни Орбисона всегда содержат «радикальные повороты влево», а КД Ланг заявил, что хорошее написание песен происходит от постоянного удивления, например, о том, как вся композиция «Running Scared» в конечном итоге зависит от последнее замечание, одно слово. [107] Некоторые музыканты, работавшие с Орбисоном, были сбиты с толку тем, что он просил их сделать. Сессионный гитарист из Нэшвилла Джерри Кеннеди заявил: «Рой пошел против течения. Когда вы впервые что-то услышали, это звучало неправильно. Но после нескольких прослушиваний это начало вам нравиться». [3] : стр. 128
Лирические темы
[ редактировать ]Критик Дэйв Марш делит баллады Орбисона на темы, отражающие боль, потери и мечты. Третья категория - это его быстрые песни в стиле рокабилли, такие как "Go! Go! Go!" и "Mean Woman Blues", которые более тематически просты и обращаются к его чувствам и намерениям в мужском хвастовстве . [ нужна ссылка ] На концерте Орбисон помещал быстрые песни между балладами, чтобы они не были слишком мрачными и мрачными. [108]
В 1990 году Колин Эскотт написал введение к биографии Орбисона, опубликованной в бокс-сете компакт-диска: «Орбисон был мастером сжатия. Работая в эпоху синглов, он мог рассказать короткий рассказ или создать настроение менее чем за три минуты. Если подумать, это легко — попробуйте. Его лучшие записи были просто идеальны; ни слова, ни ноты не было лишним». [10] После посещения концерта в 1988 году Питер Уотрус из The New York Times написал, что песни Орбисона представляют собой «сказочные, клаустрофобно интимные декорации». [103] Музыкальный критик Кен Эмерсон пишет, что «апокалиптический романтизм» в музыке Орбисона был хорошо продуман для фильмов, в которых появлялись его песни в 1980-х годах, потому что музыка была «настолько чрезмерной, что мечты превращались в заблуждения, а паранойя жалости к себе ", поражая "постмодернистский нерв". [109] Led Zeppelin Вокалист Роберт Плант в юности отдавал предпочтение американской музыке в стиле R&B, но, помимо чернокожих музыкантов, он особенно называл Элвиса и Орбисона как предвестников эмоций, которые он испытает: «Острота сочетания текста и голоса была ошеломляющей. [Орбисон] использовал драма имела большой эффект, и он писал драматично». [110]
Одиночество в песнях Орбисона, благодаря которым он стал наиболее известен, он одновременно объяснял и преуменьшал: «Я не думаю, что я был более одинок, чем кто-либо другой... Хотя, если вы выросли в Западном Техасе, там много способов быть одиноким». [110] Его музыка предлагала альтернативу позерской мужественности, которая была широко распространена в музыке и культуре. Робин Гибб из Bee Gees заявил: «Он ввел эмоции в моду, что можно говорить и петь об очень эмоциональных вещах. Для мужчин петь об очень эмоциональных вещах… До этого никто не делал этого». [110] Орбисон признал это, оглядываясь назад на эпоху, когда он стал популярным: «Когда вышел [«Crying»], я не думаю, что кто-то принял тот факт, что мужчина должен плакать, когда ему хочется плакать». [110]
Качество голоса
[ редактировать ]Что отличает Орбисона от многих других многооктавных мощных певцов, так это то, что он может брать самые большие ноты, которые только можно вообразить, и звучать невыразимо грустно в то же время . Вся его вокальная гимнастика была всего лишь средством достижения мощной цели, а не миссией как таковой. Рой Орбисон не просто прекрасно пел — он пел с разбитым сердцем.
— Стивен Томпсон , NPR [111]
Орбисон признал, что он не думал, что его голос нашел должное применение до выхода «Only the Lonely» в 1960 году, когда он смог, по его словам, позволить ему «расцвести». [112] Карл Перкинс, однако, гастролировал с Орбисоном, когда они оба были подписаны с Sun Records, и вспомнил конкретный концерт, когда Орбисон сделал кавер на стандартную песню Нельсона Эдди и Жанетт Макдональд « Indian Love Call », и заставил аудиторию полностью замолчать в трепете. [113] По сравнению с The Everly Brothers, которые часто использовали одних и тех же сессионных музыкантов, Орбисону приписывают «страстную энергию», которая, согласно « Иллюстрированной истории рок-н-ролла Rolling Stone» , сделала «его любовь, его жизнь и, по сути, весь мир [кажется] подходит к концу — не с хныканьем, а с мучительным, прекрасным взрывом». [29]
Брюс Спрингстин и Билли Джоэл прокомментировали потустороннее качество голоса Орбисона. Дуайт Йоакам заявил, что голос Орбисона звучал как «крик ангела, падающего назад через открытое окно». [114] Барри Гибб из The Bee Gees пошел еще дальше и сказал, что, когда он впервые услышал «Crying», «Вот и все. Для меня это был голос Бога». [110] Элвис Пресли заявил, что голос Орбисона был самым прекрасным и характерным, который он когда-либо слышал. [3] : стр175, 193 Музыку и голос Орбисона сравнивали с оперой Боба Дилана, Тома Уэйтса и автора песен Уилла Дженнингса и других. [115] Дилан отметил, что Орбисон оказал на него особое влияние, отметив, что в начале 1960-х на радио не было ничего подобного ему: [116] [ который? ]
С Роем ты не знал, слушаешь ли ты мариачи или оперу. Он держал тебя в напряжении. Для него все сводилось к жиру и крови. Казалось, он пел с вершины олимпийской горы. [После "Ooby Dooby"] он теперь пел свои композиции в три или четыре октавы, от которых хотелось съехать на машине со скалы. Он пел как профессиональный преступник... Его голос мог сотрясти труп, всегда заставлял бормотать про себя что-то вроде: «Чувак, я в это не верю».
— Боб Дилан
Точно так же Тиму Гудвину, который дирижировал оркестром, поддерживавшим Орбисона в Болгарии, сказали, что услышать голос Орбисона будет уникальным опытом. Когда Орбисон начал с «Crying» и взял высокие ноты, Гудвин заявил: «Струнные играли, оркестр набрал силу, и, конечно же, волосы у меня на затылке просто начали вставать дыбом. Это было невероятно. физическое ощущение». [3] :стр184 Басист Джерри Шефф , который поддерживал Орбисона на его концерте «Черная и белая ночь» , писал о нем: «Рой Орбисон был похож на оперного певца. Его голос таял из его рта в стратосферу и обратно. пой, он только что сделал это». [117]
Его голос варьировался от баритона до тенора , и ученые-музыковеды предположили, что его диапазон составлял три или четыре октавы. [118]
Сильный страх Орбисона перед сценой был особенно заметен в 1970-х и начале 1980-х годов. Во время первых нескольких песен концерта вибрато в его голосе было почти неконтролируемым, но потом оно стало сильнее и надежнее. [119] Это тоже произошло с возрастом. Орбисон заметил, что он не может контролировать тремор ближе к вечеру и вечером, и решил вести запись по утрам, когда это было возможно. [120]
Живые выступления
[ редактировать ]
Орбисон часто оправдывал свои неподвижные выступления тем, что в его песнях не было инструментальных партий, чтобы он мог двигаться или танцевать на сцене, хотя такие песни, как «Mean Woman Blues», действительно предлагали это. [121] Он осознавал свой уникальный стиль исполнения даже в начале 1960-х годов, когда прокомментировал: «Я не суперличность ни на сцене, ни за ее пределами. Я имею в виду, что вы могли бы поставить таких работников, как Чабби Чекер или Бобби Райделл, на второсортные шоу и они все равно засияют, но не я. Мне придется быть готовым. Люди приходят послушать мою музыку, мои песни. Это то, что я должен им дать». [122]
К.Д. Ланг сравнил Орбисона с деревом, обладающим пассивной, но солидной красотой. [123] Этот образ неподвижного Орбисона настолько ассоциировался с ним, что его пародировал Джон Белуши в программе «Субботним вечером в прямом эфире », когда Белуши, одетый как Орбисон, падает во время пения «Oh, Pretty Woman» и продолжает играть, в то время как его товарищи по группе снова ставят его в вертикальное положение. [119] Однако Лэнг дал количественную оценку этому стилю, сказав: «Очень сложно объяснить, на что была похожа энергия Роя, потому что он наполнял комнату своей энергией и присутствием, но не произносил ни слова. Поскольку он был таким приземленным, таким сильным и таким нежным, и тихий. Он просто был там». [110]
Орбисон приписывал свою страсть к выступлениям периоду, когда он вырос в Форт-Уэрте, когда США мобилизовались для Второй мировой войны. Его родители работали на оборонном заводе; его отец по вечерам выносил гитару, играющую в драйвовом ритме вестерн-свинга, и их друзья и родственники, только что вступившие в армию, собирались, чтобы выпить и от души попеть вместе с ним. Позже Орбисон размышлял: «Думаю, этот уровень интенсивности произвел на меня большое впечатление, потому что он все еще здесь. Это чувство «сделай это изо всех сил, сделай это сейчас и сделай это хорошо». Не буду слишком много анализировать, но я думаю, что воодушевление и энтузиазм, которые все чувствовали и изображали вокруг меня, остались со мной все это время». [3] : стр.7
Дискография
[ редактировать ]Студийные альбомы
- Одинокий и синий (1961)
- Рой Орбисон в Рок-хаусе (1961)
- Плач (1962)
- В мечтах (1963)
- О, красотка (не из США) (1964)
- Есть только один Рой Орбисон (1965)
- Орбисонги (1965)
- Путь Орбисона (1966)
- Классический Рой Орбисон (1966)
- Рой Орбисон поет Дона Гибсона / Sweet Dreams (Африка) (1967)
- Плачь тихо, одинокий (1967)
- Множество настроений Роя Орбисона (1969)
- Хэнк Уильямс в стиле Роя Орбисона (1970)
- Большой О (1970)
- Рой Орбисон поет (1972)
- Мемфис (1972)
- Вехи (1973)
- Я все еще люблю тебя (1975)
- Регенерация (1976)
- Ламинарный поток (1979)
- Выпуск '55: Возвращение домой в стиле рок-н-ролла в Мемфисе (с Джонни Кэшем , Джерри Ли Льюисом и Карлом Перкинсом ) (1986)
- В мечтах: Лучшие хиты (1987)
Посмертные альбомы
- Таинственная девушка (1989)
- Король червей (1992)
- Последний концерт (2009)
- Один из одиноких (2015)
Ремикс-альбомы
- Любовь такая красивая (с Королевским филармоническим оркестром ) (2017)
- Unchained Melodies (с Королевским филармоническим оркестром) (2018)
Концертные видео
- 1972: Концерт из Австралии (альбом Роя Орбисона)
- 1982: Концерт в Остин-Сити-Пределах
- 1988: Рой Орбисон и друзья: Черно-белая ночь
Почести
[ редактировать ]Rolling Stone поместил его на 37-е место в своем списке «Величайших артистов всех времен» и на 13-е место в своем списке «100 величайших певцов всех времен». [124] В 2002 году журнал Billboard поместил Орбисона на 74-е место в списке 600 лучших записывающихся артистов. [41]
- Премии Грэмми [76]
- Лучший дуэт или группа в стиле кантри (1980) ("That Lovin' You Feelin' Again", с Эммилу Харрис)
- Лучшее устное слово или немузыкальная запись (1986) («Интервью с сеансов записи класса '55» с Джонни Кэшем, Карлом Перкинсом, Джерри Ли Льюисом, Сэмом Филлипсом, Риком Нельсоном и Чипсом Моманом)
- Лучшее кантри-вокальное сотрудничество (1988) ("Crying", с kd lang)
- Лучшее рок-исполнение дуэта или группы с вокалом (1989) ( Traveling Wilburys Volume One , в составе Traveling Wilburys)
- Лучшее вокальное поп-исполнение, мужское (1990) ("О, красотка")
- Премия за заслуги перед жизнью (1998)
- Зал славы рок-н-ролла (1987) [34]
- Зал славы авторов песен Нэшвилла (1987) [106]
- Зал славы авторов песен (1989) [125]
- Звезда на Аллее славы в Голливуде (2010) [126]
- Зал славы поп-музыки Америки (2014)
- Зал славы музыки Мемфиса (2017)
- Зал славы кантри-музыки Техаса (2024)
Сноски
[ редактировать ]- ↑ Эллис Амберн утверждает, что Орбисон подвергался издевательствам и остракизму в Уинке и что он давал противоречивые сообщения в техасские газеты, утверждая, что это все еще его дом, одновременно очерняя город в журнале Rolling Stone . [3] : стр. 11-20
- ↑ Орбисон позже сказал, что он «не мог переоценить, насколько шокирующим» Пресли выглядел и казался ему в ту ночь. [16]
- ↑ В биографии Алана Клейсона она упоминается как Клодетт Хестан.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Песни, альбомы, обзоры, биография и многое другое Роя Орбисона» . Вся музыка .
- ^ Орбисон, Рой младший (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Уэсли Орбисон, Алекс Орбисон, Джефф Слейт (первое издание). Нью-Йорк: Центральная улица. п. 27. ISBN 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Jump up to: а б с д и ж г час я дж к л м н тот п д р с т в v В х и С аа аб и объявление но из в ах есть также и аль являюсь а к ап ак с как в В из хорошо топор является тот нет бб до нашей эры др. быть парень бг чб с минет БК с бм млрд быть б.п. БК бр бс БТ этот бв б бх к бз что CB копия компакт-диск Этот см. cg ч Там СиДжей ск кл см CN со КП cq кр CS КТ с резюме cw сх сай чешский и БД округ Колумбия дд из дф дг д Из диджей дк дл дм дн делать дп дк доктор дс дт из дв ДВ дх ты дз из Эб ЕС Эд да если например ага нет ej я он в в там Амберн, Эллис (1990). Темная звезда: История Роя Орбисона , Carol Publishing Group. ISBN 0-8184-0518-X
- ^ Крут, Джон (2013). Рапсодия в черном: жизнь и музыка Роя Орбисона . Корпорация Хэла Леонарда. ISBN 9781480354920 . Проверено 11 ноября 2023 г.
- ^ Jump up to: а б Орбисон, Рой младший; Орбисон, Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон (второе изд.). Нью-Йорк: Центральная улица. п. 28. ISBN 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Jump up to: а б с д и ж г час я дж к л м н тот п д р с т в v В х и С аа аб и объявление но из в ах есть также и аль являюсь а к «РОЙ ОРБИСОН – ОФИЦИАЛЬНАЯ БИОГРАФИЯ – Рой Орбисон» .
- ^ Клейсон, Алан, с. 7.
- ^ Клейсон, Алан, с. 21.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон, Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. п. 31. ISBN 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Jump up to: а б с д и ж г час я дж к л Эскотт, Колин (1990). Биографическая вставка с бокс-сетом компакт-диска с легендарным Роем Орбисоном . Сони. ASIN: B0000027E2.
- ^ Jump up to: а б Понд, Стив (26 января 1989 г.). «Триумфы и трагедии Роя Орбисона» . Роллинг Стоун . Проверено 15 августа 2014 г.
- ^ Клейсон, Алан, с. 3.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 3, 9.
- ^ «Создатель истории» . Официальный сайт Роя Орбисона . Архивировано из оригинала 1 апреля 2012 года . Проверено 12 апреля 2012 г.
- ^ Jump up to: а б с д и ж г час я дж Слейт, Орбисон и др. (2017) .
- ^ Клейсон, Алан, стр. 26–27.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 254.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 245.
- ^ Клейсон, Алан, с. 44.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. стр. 50, 57. ISBN. 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Клейсон, Алан, с. 45.
- ^ Клейсон, Алан, с. 56.
- ^ Клейсон, Алан, с. 62.
- ^ Клейсон, стр. 68–69.
- ^ Jump up to: а б Зак, с. 32.
- ^ Jump up to: а б Зак, с. 33.
- ^ Jump up to: а б Леман, с. 48.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 70–71.
- ^ Jump up to: а б с ДеКёртис и Хенке, с. 155.
- ^ Леман, с. 19.
- ^ Jump up to: а б Зак, с. 35.
- ^ Клейсон, с. 77.
- ^ Портер, Билл (1 января 2006 г.). «Запись Элвиса и Роя с легендарным студийным волшебником Биллом Портером, часть II» . MusicAngle (Интервью). Беседовал Майкл Фремер. Архивировано из оригинала 14 июля 2011 года . Проверено 8 февраля 2011 г.
- ^ Jump up to: а б «Рой Орбисон» . Зал славы рок-н-ролла . Проверено 21 мая 2009 г.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 78.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. п. 92. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Jump up to: а б с Уитберн (2004) , с. 470.
- ^ Орбисон, Рой; Орбисон, Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. п. 245. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Клейсон, Алан, стр. 81–82.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон, Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. п. 137. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Jump up to: а б с д и Уитберн (2004) , с. 524.
- ^ Клейсон, Алан, с. 91.
- ^ Леман, с. 18.
- ^ Фонтено, Роберт. «10 главных мифов о старине: городские легенды и другие заблуждения о раннем рок-н-ролле: 2. Рой Орбисон был слепым» . О сайте.com . Архивировано из оригинала 11 июля 2014 года . Проверено 4 июля 2014 г.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 102–103.
- ^ Кресвелл, с. 600.
- ^ Jump up to: а б с Браун, Катнер и Уорвик, с. 645.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон, Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон (1-е изд.). Нью-Йорк. п. 245. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
{{cite book}}
: CS1 maint: отсутствует местоположение издателя ( ссылка ) - ^ Jump up to: а б Клейсон, Алан, стр. 109–113.
- ^ Леннон, Джон; Маккартни, Пол; Харрисон, Джордж; Старр, Ринго (2002). Антология Битлз. Хроника . п. 94.
- ^ Клейсон, Алан, с. 128 и Леман, с. 169.
- ^ «Рой Орбисон - Уехать / Интересно - Лондон - Великобритания - HLU 9986» . 45кат . Проверено 29 августа 2015 г.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 130–131.
- ^ Леман, с. 14
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 131.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 129.
- ^ Клейсон, Алан, с. 139.
- ^ Леман, стр. 108–109.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 146–147.
- ^ Клейсон, Алан, с. 152.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 144.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 161–63.
- ^ «Хендерсонвилл, штат Теннесси, пожар в доме Роя Орбисона, сентябрь 1968 года | GenDisasters ... Генеалогия трагедий, катастроф, пожаров, наводнений» . www.gendisasters.com . Проверено 26 июля 2021 г.
- ^ «ЭКСКЛЮЗИВНОЕ интервью Барбары Орбисон - Блоги группы» .
- ^ Клейсон, Алан, с. 178.
- ^ Леман, с. 2.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 3, 183–184.
- ^ «Великий угон Хаззарда» . IMDB . 27 марта 1981 года.
- ^ Jump up to: а б Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 183.
- ^ Клейсон, Алан, с. 192.
- ^ адамзанзи (5 сентября 2019 г.). «Дэвид Линч о работе с Роем Орбисоном» . youtube.com . Архивировано из оригинала 11 декабря 2021 года . Проверено 20 августа 2021 г.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 199.
- ^ Глейберман, Оуэн (9 ноября 2021 г.). «Дин Стоквелл в «Синем бархате»: фильм, который сделал его вечным» . Разнообразие .
- ^ Ойсин ХК, Тони (1 декабря 2021 г.). «Как Фрэнк Бут из Blue Velvet является аллегорией внутренней гомофобии» . Коллайдер .
- ^ «Гленн Данциг и Рой Орбисон» . РойОрбисон.com. Архивировано из оригинала 19 февраля 2015 года . Проверено 1 июля 2012 г.
- ^ Jump up to: а б с д «Результаты премии Грэмми для Роя Орбисона» . Премия «Грэмми» Академии звукозаписи . Проверено 16 июня 2018 г.
- ^ Jump up to: а б Клейсон, Алан, стр. 202–203.
- ^ «Биография» . Официальный сайт Джеймса Бертона . Проверено 4 июля 2014 г.
- ^ «Супергруппы: от Cream и Traveling Wilburys до Audiolave и Chickenfoot» . Роллинг Стоун . 3 декабря 2010 г.
- ^ Слейт, Орбисон и др. (2017) , с. 211.
- ^ Клейсон, Алан, стр. 206–207.
- ^ Уайлд, Дэвид (18 октября 1988 г.). «Путешествующий Уилбери, том первый» . Роллинг Стоун .
- ^ Клейсон, Алан, с. 208.
- ^ «The Traveling Wilburys, Vol. 1 - The Traveling Wilburys | Песни, обзоры, авторы | AllMusic» - через www.allmusic.com.
- ^ Орбисон, Рой младший; Орбисон Алекс; Орбисон, Уэсли; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон . Нью-Йорк: Центральная улица. п. 226. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ Клейсон, Алан, с. 213.
- ^ Клейсон, Алан, с. 215.
- ^ Орбисон, Рой младший (2017). Авторизованный Рой Орбисон . Орбисон, Уэсли, Орбисон, Алекс, Слейт, Джефф (второе изд.). Нью-Йорк: Центральная улица. п. 235. ИСБН 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- ^ «Жизнь после смерти: Лучшие и худшие посмертные альбомы» . Дворник . 16 ноября 2020 г.
- ^ Азеррад, Майкл (23 марта 1989 г.). «Таинственная девушка» . Роллинг Стоун .
- ^ «Лучшие поп-альбомы» (PDF) . Рекламный щит . Том. 101, нет. 14. 8 апреля 1989. с. 80.
- ^ «Топ-75 официального чарта альбомов: 5 февраля 1989 г. - 11 февраля 1989 г.» . Официальная компания чартов Великобритании.
- ^ Линн, Джефф; Харрисон, Джордж; Петти, Том; Орбисон, Рой; Дилан, Боб (20 мая 2016 г.). The Traveling Wilburys - End Of The Line (Официальное видео) . Путешествующие Уилбери (Музыкальное видео). Событие происходит в 1:46. Архивировано из оригинала 11 декабря 2021 года . Проверено 22 марта 2021 г.
- ^ «Король червей - Рой Орбисон | Песни, обзоры, авторы | AllMusic» - через www.allmusic.com.
- ^ Шон Майклс (21 марта 2014 г.). «Неизданный трек Роя Орбисона, возрожденный сыновьями певца» . Хранитель . Проверено 7 октября 2015 г.
- ^ Таттл, Майк (19 марта 2012 г.). «Брюс Спрингстин обучает их на SXSW 2012» . ВебПроНовости . Архивировано из оригинала 22 марта 2012 года . Проверено 22 марта 2012 г.
- ^ Леман, с. 8.
- ^ Леман, с. 58.
- ^ Jump up to: а б Беттс, Стивен Л. (5 октября 2017 г.). «Послушайте, как напевает Рой Орбисон «О, красотка» в исполнении Королевского филармонического оркестра» . Роллинг Стоун .
- ^ "Рой Орбисон с Королевской филармонией "Unchained Melodies" выпускает 16 ноября, включает дуэт с кантри-музыкой Sensation Cam" . Сеть музыкальных новостей .
- ^ Леман, с. 20.
- ^ Леман, с. 9.
- ^ Jump up to: а б Уотрус, Питер (31 июля 1988 г.). «Рой Орбисон добывает старое золото». Нью-Йорк Таймс . п. 48.
- ^ Леман, с. 46.
- ^ Леман, с. 53.
- ^ Jump up to: а б «Рой Орбисон» . Зал славы авторов песен Нэшвилла. 2008. Архивировано из оригинала 2 января 2009 года . Проверено 30 мая 2009 г.
- ^ Леман, с. 52.
- ^ Леман, стр. 70–71.
- ^ ДеКертис и Хенке, с. 157.
- ^ Jump up to: а б с д и ж Холл, Марк. (режиссер) «В мечтах: История Роя Орбисона» , Nashmount Productions Inc., 1999.
- ^ Сотрудники НПР (27 апреля 2011 г.). «Рой Орбисон: песни, которые мы любим» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР . Проверено 29 апреля 2011 г.
- ^ Леман, с. 50.
- ^ Леман, с. 49.
- ^ Леман, с. 22.
- ^ Леман, с. 21.
- ^ Дилан, стр. 33.
- ^ Шефф, Джерри (2012). Way Down: Игра на басу с Элвисом, Диланом, The Doors и другими. Книги о бэкбите. п. 33.
- ^ О'Грейди, Теренс Дж. (февраль 2000 г.). «Орбисон, Рой» . Американская национальная биография . Проверено 20 мая 2009 г.
- ^ Jump up to: а б Леман, с. 24.
- ^ Таунсенд, Пол (2 января 2014 г.), Рой Орбисон, март 1967 г., Колстон-холл, Бристоль , получено 24 октября 2019 г.
- ^ Леман, с. 62.
- ^ Клейсон, Алан, с. 78.
- ^ Ланг, к.д. (15 апреля 2004 г.). «Бессмертные — величайшие артисты всех времен: 37) Рой Орбисон» . Роллинг Стоун . Архивировано из оригинала 6 мая 2009 года . Проверено 2 июня 2009 г.
- ^ «100 величайших певцов всех времен» . Роллинг Стоун . 27 ноября 2008 года . Проверено 3 октября 2011 г. - с сайта Rolling Stone.
- ^ «Рой Орбисон» . Зал славы авторов песен. Архивировано из оригинала 30 января 2009 года . Проверено 30 мая 2009 г.
- ^ Рою Орбисону вручена звезда Голливудской Аллеи славы BBC News (30 января 2010 г.). Проверено 31 января 2010 г.
Источники
[ редактировать ]- Браун, Тони; Катнер, Джон; Уорик, Нил (2000). Полная книга британских чартов: синглы и альбомы , сборник. ISBN 0-7119-7670-8 .
- Клейсон, Алан (1989). Только одинокие: жизнь и наследие Роя Орбисона , St. Martin's Press. ISBN 0-312-03961-1 .
- Клейтон, Лоуренс; Шпрехт, Джо, ред. (2003). Корни техасской музыки , Издательство Техасского университета A&M. ISBN 1-58544-997-0 .
- Кресвелл, Тоби (2006). 1001 песня: величайшие песни всех времен и исполнители, истории и секреты, стоящие за ними , Thunder's Mouth Press. ISBN 1-56025-915-9 .
- ДеКертис, Энтони; Хенке, Джеймс (ред.) (1992). Иллюстрированная история рок-н-ролла журнала Rolling Stone , Random House. ISBN 0-679-73728-6 .
- Хоффман, Фрэнк В., Ферстлер, Ховард (2005). Энциклопедия записанного звука, Том 1 , CRC Press. ISBN 0-415-93835-X .
- Леман, Питер (2003). Рой Орбисон: изобретение альтернативной рок-мужественности , издательство Temple University Press. ISBN 1-59213-037-2 .
- Орбисон, Рой младший; Орбисон, Уэсли; Орбисон, Алекс; Слейт, Джефф (2017). Уполномоченный Рой Орбисон (2-е изд.). Нью-Йорк: Центральная улица. ISBN 978-1-4789-7654-7 . OCLC 1017566749 .
- Уитберн, Джоэл (2004). Книга Billboard из 40 лучших хитов . Рекламные щиты. Книги. ISBN 0-8230-7499-4 .
- Вулф, Чарльз К., Акенсон, Джеймс (ред.) (2000). Ежегодник кантри-музыки , выпуск 1. Университетское издательство Кентукки. ISBN 0-8131-0989-2 .
- Зак, Альбин (2010). « «Only The Lonely» - сладкий стиль Западного Техаса Роя Орбисона », стр. 18–41 в книге Джона Ковача и Марка Спайсера. Озвучивание поп-музыки: аналитические очерки популярной музыки , Издательство Мичиганского университета. ISBN 0-472-03400-6 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Коллекция Хьюго Кизинга о Рое Орбисоне - Специальные коллекции исполнительских искусств, Университет Мэриленда


- Официальный сайт
- Рой Орбисон из AllMusic
- Рой Орбисон на IMDb
- Рой Орбисон: Большое О. Архивировано 17 февраля 2010 года в Wayback Machine истории жизни Marie Claire Australia. журнала
- 1936 рождений
- 1988 смертей
- Американские гитаристы 20-го века
- Американские музыканты-мужчины 20-го века
- Американские певцы 20-го века
- Американские певцы и авторы песен XX века
- Американские кантри-гитаристы
- Американские певцы кантри-рока
- Американские кантри-певцы и авторы песен
- Американские гитаристы-мужчины
- Американские певцы и авторы песен мужского пола
- Американские рокабилли-гитаристы
- Американские рокабилли-музыканты
- Американские рок-гитаристы
- Американские авторы рок-песен
- Американские рок-певцы
- Американские теноры
- Исполнители Asylum Records
- Американские музыканты, играющие баллады
- Похороны на кладбище Мемориального парка Вествуд-Виллидж
- Лауреаты премии Грэмми
- Лауреаты премии «Грэмми» за выдающиеся заслуги
- Гитаристы из Техаса
- Артисты Mercury Records
- Артисты MGM Records
- Исполнители Памятника Рекордс
- Музыка Дентона, Техас
- Музыканты из Техаса
- Выпускники Одесского колледжа
- Люди из Вернона, Техас
- Жители округа Уилбаргер, штат Техас
- Жители округа Винклер, штат Техас
- Художники RCA Виктор
- Рок-н-ролльные музыканты
- Рой Орбисон
- Певцы с четырехоктавным вокальным диапазоном
- Авторы-исполнители из Техаса
- Артисты Sun Records
- Путешествующие члены Wilburys
- Выпускники Университета Северного Техаса
- Артисты Virgin Records
- Округ Винклер, Техас