Христианство в Иране
Общая численность населения | |
---|---|
300,000 [ 1 ] –370,000 [ 1 ] | |
Языки | |
Персидский , армянский , арамейский (сирийский) |
Христианство по стране |
---|
![]() |
![]() |
Христианство в Иране восходит к ранним годам религии во времена Иисуса , предшествующего исламу . За это время за христианской верой всегда сопровождалось меньшинством населения Ирана под его различными государственными религиями : зороастризм в исторической Персии , за которым следуют суннитский ислам в средние века после арабского завоевания , а затем шииский ислам с момента обращения Safavid 15 век . Тем не менее, христиане в прошлом составляли большую долю населения, чем сегодня. Иранические христиане сыграли значительную роль в исторической христианской миссии : в настоящее время насчитывается не менее 600 церквей и 300 000 человек [ 1 ] –370 000 конверта; [ 1 ] Некоторые источники претендуют на значительно больше числа.
Основные деноминации
[ редактировать ]
Ряд христианских конфессий представлены в Иране . Многие члены более крупных и пожилых церквей принадлежат к этническим группам меньшинств, а армяне и ассирийцы имеют свою собственную отличительную культуру и язык. Члены более новых и меньших церквей взяты как из традиционно христианских этнических меньшинств, так и из-за нехристианского происхождения .
Основные христианские церкви в Иране:
- Армянская апостольская церковь (между 110 000, [ 2 ] 250,000, [ 3 ] и 300 000 [ 4 ] приверженцы)
- Ассирийская церковь Востока (около 11 000–20 000 приверженцев), [ 1 ] [ 5 ]
- Католическая церковь (около 21 380 приверженцев) в трех разных обрядах . [ 5 ]
- Католическая церковь халдеи (3900 приверженцев по состоянию на 2014 год) [ 6 ]
- Армянская католическая церковь и латинская церковь
- Ассирийская евангелическая церковь ( пресвитерианская )
- Ассирийская пятидесятническая церковь (около 15 000–20 000 приверженцев)
- Джамат-э Раббани (иранские собрания Бога )
- Англиканская епархия Ирана
По данным World Operation World , от 7000 до 15 000 членов и приверженцев различных протестантских , евангельских и других христианских конфессий меньшинства в Иране. [ 5 ]
В переписи 2016 года Статистический центр Ирана сообщил, что в стране было 117 700 христиан; [ 7 ] Другие отчеты поставили эту цифру на более чем полумиллиона человек.
В докладе «Информация о стране и руководство: христиане и христианские новообращенные, Иран», опубликованный в декабре 2014 года Министерством внутренних дел Великобритании, говорится, что в Иране было 370 000 христиан. [ 1 ]
История
[ редактировать ]Эта статья требует дополнительных цитат для проверки . ( июль 2015 г. ) |


Согласно актам апостолов, были персы , парфяны и митины среди первых новых христианских новообращенных в Пятидесятнице . [ 8 ] было постоянное присутствие христиан С тех пор в Иране .
Во время апостольского эпоха христианство начало утверждаться по всему Средиземноморью . Тем не менее, совершенно другая семитская христианская культура развивалась на восточных границах Римской империи и в Персии . Сирийское христианство во многом обязано ранее еврейским общинам и арамейскому языку . На этом языке говорится Иисус , и в различных современных восточных арамейских формах до сих пор говорится этническими ассирийскими христианами в Иране , северо-восточной Сирии , юго-восточной Турции и Ираке сегодня (см. Ассирийский нео-арамейский язык и язык Сенайи ).
Из управляемой персидской ассирией ( Ассуристан ) миссионерская деятельность распространяла христианство по восточно-рискому восточное христианству по всей Ассирии и Месопотамии , а оттуда в Персию , Малую Азию , Сирию , Кавказ и Центральную Азию , создание христиан Святых Томаса Индии и возведена в носи Стела и пагода Дакин в Китае.
Ранние христианские общины, расположенные на римско-перспективной границе, оказались в разгар гражданских раздоров. В 313 году, когда Константин я провозгласил христианство терпимой религией в Римской империи, правители Сасанида Персии приняли политику преследования против христиан, в том числе двойной налог Шапура II в 340-х годах. Сасаниды боялись христиан как подрывного и, возможно, нелояльного меньшинства. В начале 5-го века официальные преследования еще раз увеличились. Однако из правления Hormizd III (457–459) серьезные преследования стали реже, и персидская церковь начала достигать признанного статуса. в результате битвы при Авараяре (451) и результирующего договора Например, 484 года многочисленные армянские субъекты персидской империи получили официальное право на восточное христианство. [ 9 ] [ 10 ] Политическое давление в пределах Персии и культурные различия с западным христианством в основном виноваты в несторианском раскол , в ходе которого иерархия Церкви Римской империи назвала Церковь Восточного еретического . Епископ , Ктезифхона Патриарх (столица Империи Сасанида ) приобрел титул первым из католиков , а затем полностью независимый от любой римской / византийской иерархии.
Некоторый [ ВОЗ? ] Считайте Персию очень кратко была официально христианской. Хосрау I , Шаханшах с 531 по 579, женился на христианской жене, а его сын Нушизад также был христианином. Когда король заболел в Эдессе, отчет дошел до Персии, что он был мертв, и сразу же Нушизад захватил корону и сделал христианин Царства ( ок. 550). Очень скоро слухи оказались ложными, но люди, которые, кажется, были в оплате от Юстиниана, убедили Нушизада, чтобы попытаться сохранить свою позицию. Действия его сына глубоко огорчены Хосрау; Он должен был принять оперативные меры и послал командира Рама Берзина против повстанцев. В битве, последовавшей за Нушизадом, был смертельно ранен и унесен с поля. В его палатке присутствовал христианский епископ, вероятно [ Оригинальное исследование? ] Мар Аба I , патриарх Церкви Востока с 540 по 552 год. Этот епископ Нушизад признался в своем искреннем покаянии за то, что он поднял оружие против своего отца, это, как он был убежден, никогда не сможет выиграть одобрение небес. Против себя христианином, он умер, и восстание было быстро подавлено. [ Цитация необходима ]
Many old churches remain in Iran from the early days of Christianity. Some historians[which?] Например, рассматривать ассирийскую церковь Марьям Марьям (Святая Мария) в северо-западе Ирана, как вторую старую церковь в христианке после церкви Вифлеем на Западном берегу. Китайская принцесса, которая внесла свой вклад в свою реконструкцию в 642 году нашей эры, выгравировано на камне на церковной стене. Знаменитый итальянский путешественник Марко Поло также описал церковь после его визита.
The Arab Islamic conquest of Persia, in the 7th century, originally benefited Christians as they were a protected minority under Islam. However, from about the 10th century religious tension led to persecution once more. The influence of European Christians placed Near Eastern Christians in peril during the Crusades. From the mid-13th century, Mongol rule was a relief to Persian Christians until the Ilkhanate adopted Islam at the turn of the 14th century. The Christian population gradually declined to a small minority. Christians disengaged from mainstream society and withdrew into ethnic ghettos (mostly Assyrian- Aramaic- and Armenian-speaking). Persecution against Christians revived in the 14th century; when the Muslim warlord of Turco-Mongol descent Timur (Tamerlane) conquered Persia, Mesopotamia, Syria, and Asia Minor, he ordered large-scale massacres of Christians in Mesopotamia, Persia, Asia Minor and Syria. Most of the victims were indigenous Assyrians and Armenians, members of the Assyrian Church of the East and of Orthodox Churches.
In 1445 a part of the Assyrian Aramaic-speaking Church of the East entered into communion with the Catholic Church (mostly in the Ottoman Empire, but also in Persia). This group had a faltering start but has existed as a separate church since Pope Julius III consecrated Yohannan Sulaqa as Chaldean Patriarch of Babylon in 1553. Most Assyrian Catholics in Iran today are members of the Chaldean Catholic Church. The Aramaic-speaking community that remains independent is the Assyrian Church of the East. Both churches now have much smaller memberships in Iran than the Armenian Apostolic Church.
The number of Christians in Iran was further significantly boosted through various policies of the subsequent kingdoms that ruled from 1501. For example, in 1606 during the Ottoman–Safavid War (1603–18), king Abbas I resettled some 300,000 Armenians deeper within modern-day Iran, as well as establishing their own quarter in the then-capital Isfahan, which is still largely populated by Christian Armenians some four centuries later: the New Julfa district. Other hundreds of thousands of Christian Georgians and Circassians were furthermore deported and resettled during the same Safavid era and in the later Qajar era within Iran, although both communities are exclusively Muslim nowadays.[11]
In the 18th and 19th centuries, Protestant missionaries began to evangelize in Persia. They directed their operations towards supporting the extant churches of the country while improving education and health-care. Unlike the older, ethnic churches, these evangelical Protestants began to engage with the ethnic Persian Muslim community. Their printing presses produced much religious material in various languages. Some Persians subsequently converted[12] to Protestantism and their churches still exist within Iran (using the Persian language).
In the early 20th century, once again Iran's stable and extant Christian population was boosted – this time due to the effects of the Assyrian genocide (1914–1924) and the Armenian genocide (1914–1923), as many tens of thousands of refugees poured in. However, both massacres drastically negatively affected Iran's Christian population as well, as Ottoman troops crossed the Iranian border in the later stages of World War I and massacred many tens of thousands of Armenians and Assyrians within Iran's borders as well, especially in West Azerbaijan Province, but also in adjacent provinces.[13][14] Vibrant, huge and millennia-old native Christian communities in these parts of Iran were virtually shattered by the Ottoman actions, being reduced from formerly composing majorities in some of the regions, to very small – though noticeable – surviving communities. Prior to World War I and the Assyrian genocide, the population of Urmia was 40% to 50% Christian, for example.[15][16] Nowadays, this number for the same city lies at 1% to 2%.[citation needed]
In 1918, during the Persian Campaign, about half of the Assyrians of Persia died in Turkish and Kurdish massacres and in related outbreaks of starvation and disease. About 80 percent of Assyrian clergy and spiritual leaders perished, threatening the nation's ability to survive as a unit.[17][need quotation to verify]
Current situation
[edit]

In 1976, the census reported that the Christian population of Iran holding citizenship there numbered 168,593 people, with most of them being Armenians. Due to the Iran–Iraq War in the 1980s and the dissolution of the Soviet Union in the 1990s, almost half of the Armenians migrated to the newly independent Armenia, but one estimate from 1999 placed the number as high as 310,000.[18] Other estimates since 2000 have placed the number of Christians with Iranian citizenship as high as 109,415 in 2006.
Significant immigration of Assyrians from Iraq has been recorded during this period, due to massacres and harassment in post-Saddam Iraq. However, most of those Assyrians in Iran do not have Iranian citizenship, and therefore are not included in the data. In 2008, the central office of the International Union of Assyrians was officially transferred to Iran after being hosted in the United States for more than four decades.[19]
Census | Total | Christians | +/− | |
---|---|---|---|---|
# | % | |||
1976[20] | 33,708,744 | 168,593 | 0.500% | ... |
1986[20] | 49,445,010 | 97,557 | 0.197% | ![]() |
1996[21] | 60,055,488 | 78,745 | 0.131% | ![]() |
2006[22] | 70,495,782 | 109,415 | 0.155% | ![]() |
2011[23] | 75,149,669 | 117,704 | 0.157% | ![]() |
The government guarantees the recognized Christian minorities a number of rights (production and sale of non-halal foods), [citation needed] representation in parliament, special family law etc.[citation needed] According to US-based Barnabas Fund government intrusion, expropriation of property, forced closure and persecution, particularly in the initial years after the Iranian Revolution, have all been documented.[citation needed]
On 2 February 2018, four United Nations human rights experts said that members of the Christian minority in Iran, particularly those who have converted to Christianity, are facing severe discrimination and religious persecution in Iran. They expressed their concerns over treatment of three Iranian Christians imprisoned in Iran.[24]
Iranian Christians tend to be urban, with 50% living in Tehran.[25]
Christianity remains the second-largest non-Muslim minority religion in the country.[26]
A June 2020 online survey found a much smaller percentage of Iranians stating they believe in Islam, with half of those surveyed indicating they had lost their religious faith.[27] The poll, conducted by the Netherlands-based GAMAAN (Group for Analyzing and Measuring Attitudes in Iran), using online polling to provide greater anonymity for respondents, surveyed 50,000 Iranians and found 1.5% identified as Christians.[27][28]
Christian converts from Islam
[edit]Beginning in the 1970s, some Protestant pastors started to hold church services in homes in Persian, rather than in one of the ethnic Christian minority languages such as Armenian or Syriac. One of the key leaders who spearheaded this movement was the Assemblies of God bishop Haik Hovsepian Mehr. Worship in homes rather than in church buildings, and the utilization of the national language (Persian), which was spoken by nearly all Iranians, combined with dissatisfaction at violence connected to the Iranian Revolution, led to substantial numbers of Iranian Muslims departing Islam and converting to Christianity. This took place both within Iran and abroad, among the Iranian diaspora.[29] It is currently illegal to distribute Christian literature in the official language, Persian.[30]
Muslims who change their faith to Christianity are subject to societal and official pressure which may lead to the death penalty.[31][32][33] Although the Civil Code does not provide explicitly for the death penalty – with the crime being punishable by fines, lashing, and prison terms – judges can impose the death penalty if they desire.[34] Iran was number nine on Open Doors’ 2022 World Watch List, an annual ranking of the 50 countries where Christians face the most extreme persecution. [35]
Pentecostal pastor Hossein Sudmand was charged with apostasy and executed in 1990.[34] Mehdi Dibaj was arrested and imprisoned for more than 10 years before he was sentenced to death in 1993, but after international pressure, he was freed in 1994, although the death sentenced was not lifted. He was murdered the next year.[36][37] In 2011, Youcef Nadarkhani, an Jammiat-e Rabbani pastor, was allegedly sentenced to death for refusing to recant his faith.[38] More recently the Iranian-American pastor and former Muslim Saeed Abedini, who in 2013 was sentenced to eight years prison, allegedly "Helped to build the country’s underground Christian church network".[39] Satellite TV networks, such as Mohabat TV, Sat7 Pars, and TBN Nejat TV, distribute educational and encouraging programs for Christians, especially targeting Persian speakers. Some Christian ex-Muslims emigrate from Iran for educational, political, security or economic reasons.[40][41][42][43][44]
It is difficult to obtain accurate figures for Protestants of all denominations and Catholics in Iran.[45] Complicating the matter is the mixture of ethnic identity with religious affiliation, and the number of Muslim converts to Christianity, who as discussed above have a strong incentive to conceal themselves.[45][46] Most informants often referred to "only a few thousand" in estimating the overall numbers of non-ethnic Christians in Iran. According to the data from the mid 1990s, all Protestant churches in Iran claimed an ethnic and Iranian membership of 5,000, 8,000, 10,000 or 15,000.[34][45] A 2015 study estimated (describing this as a conservative estimate) that there were 100,000 Christian believers from a Muslim background living in Iran, most of them evangelical or Pentecostal Christians.[47] Significant numbers of Muslim converts to Christianity in Iran are estimated to range from 300,000 to 500,000 by various sources.[48][49][50][51][52] Other estimates put the numbers between 800,000 and 3 million.[53]
According to scholar Ladan Boroumand, "Iran today is witnessing the highest rate of Christianization in the world."[54] According to scholar Shay Khatiri of Johns Hopkins University, “Islam is the fastest shrinking religion in there [Iran], while Christianity is growing the fastest”,[55] and in 2018 "up to half a million Iranians are Christian converts from Muslim families, and most of these Christians are evangelicals."[56] He adds that "recent estimates claim that the number might have climbed up to somewhere between 1 million and 3 million".[57]
In May 2019 Iran's Intelligence Minister Mahmoud Alavi expressed concern over Iranian Muslims converting to Christianity and said the Intelligence Ministry have dispatched agents active in "countering the advocates of Christianity" to areas where there is a potential for people to convert.[58] In June 2024, it was reported that the Iranian judiciary sentenced five Christian converts to a total of over 25 years in prison.[59]
The Bible in languages of Iran
[edit]
Armenian and Assyrian Christians use Bibles in their own languages.
Multiple Persian translations and versions of the Bible have been translated in more recent times, although distribution of Christian literature in Persian is currently illegal.[60][61][62][63]
Portions of the Bible are translated into Azeri,[64] Mazanderani, Gilaki,[65] Bakhtiari, Luri, Kurdish (Kurmanji and Sorani).
Freedom of religion
[edit]In 2023, the country was given a score of zero out of four for religious freedom.[66]
In the same year, it was ranked as the eighth most difficult place in the world to be a Christian.[67]
See also
[edit]- Catholic Church in Iran
- Christianity in the Safavid Empire
- German Speaking Evangelical Congregation in Iran
- Christians in the Persian Gulf
- Iranian Armenians
- Iranian Assyrians
- List of religious centers in Tehran#Churches
- Religion in Iran
References
[edit]- ^ Jump up to: a b c d e f Country Information and Guidance "Christians and Christian Converts, Iran" 19 March 2015. p. 9
- ^ "In Iran, 'crackdown' on Christians worsens". Christian Examiner. Washington D.C. April 2009. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved 1 December 2009.
- ^ Price, Massoume (December 2002). "History of Christians and Christianity in Iran". Christianity in Iran. FarsiNet Inc. Archived from the original on 25 December 2018. Retrieved 1 December 2009.
- ^ "In Iran, 'crackdown' on Christians worsens". Christian Examiner. Washington D.C. April 2009. Archived from the original on 31 December 2013. Retrieved 19 March 2015.
- ^ Jump up to: a b c "Iran". Archived from the original on 14 July 2021. Retrieved 26 August 2021.
- ^ "Current Chaldean Dioceses". www.catholic-hierarchy.org. Archived from the original on 5 September 2015. Retrieved 20 July 2016.
- ^ US State Dept 2022 report
- ^ Acts 2:9
- ^ Hewsen, Robert H. (17 August 2011). "AVARAYR". Encyclopædia Iranica. Archived from the original on 17 November 2015. Retrieved 11 July 2015.
So spirited was the Armenian defense, however, that the Persians suffered enormous losses as well. Their victory was pyrrhic and the king, faced with troubles elsewhere, was forced, at least for the time being, to allow the Armenians to worship as they chose.
- ^ Susan Paul Pattie (1997). Faith in History: Armenians Rebuilding Community. Smithsonian Institution Press. p. 40. ISBN 1560986298.
The Armenian defeat in the Battle of Avarayr in 451 proved a pyrrhic victory for the Persians. Though the Armenians lost their commander, Vartan Mamikonian, and most of their soldiers, Persian losses were proportionately heavy, and Armenia was allowed to remain Christian.
- ^ Rezvani, Babak (Winter 2009). "The Fereydani Georgian Representation". Anthropology of the Middle East. 4 (2): 52–74. doi:10.3167/ame.2009.040205.
- ^ Cate, Patrick; Dwight Singer (1980). "A Survey of Muslim Converts in Iran": 1–16. Archived from the original on 16 March 2020. Retrieved 19 November 2012.
{{cite journal}}
: Cite journal requires|journal=
(help) - ^ Richard G. Hovannisian (2011). The Armenian Genocide: Cultural and Ethical Legacies. Transaction Publishers. pp. 270–271. ISBN 978-1-4128-3592-3. Archived from the original on 18 October 2017. Retrieved 25 August 2017.
- ^ Alexander Laban Hinton; Thomas La Pointe; Douglas Irvin-Erickson (2013). Hidden Genocides: Power, Knowledge, Memory. Rutgers University Press. p. 177. ISBN 978-0-8135-6164-6. Archived from the original on 29 July 2020. Retrieved 25 August 2017.
- ^ "Urmia". Archived from the original on 30 September 2013. Retrieved 11 July 2015.
- ^ Orūmīyeh Archived 3 September 2017 at the Wayback Machine Britannica.com
- ^ Baumer, Church of the East, at 263. The Church of the East: An Illustrated History of Assyrian Christianity, Christoph Baumer, I.B. Tauris, 2006.
- ^ Gorder, Christian (2010). Christianity in Persia and the Status of Non-Muslims in Iran. Lexington Books. p. 19.
- ^ Tehran Times: Assyrians’ central office officially transferred to Iran Archived 31 March 2015 at the Wayback Machine
- ^ Jump up to: a b Statistical Centre of Iran: 6. Followers of selected religions in the 1976 & 1986 censuses Archived 29 October 2013 at the Wayback Machine
- ^ Statistical Centre of Iran: 2. 17. Population by religion and ostan, 1375 census Archived 18 June 2013 at the Wayback Machine
- ^ Statistical Centre of Iran: 2. 15. Population by religion and ostan, 1385 census Archived 18 June 2013 at the Wayback Machine
- ^ Statistical Centre of Iran: Population by religion, 2006–2011
- ^ Iran must ensure rights of Christian minority and fair trial for the accused– UN experts Iran must ensure rights of Christian minority and fair trial for the accused– UN experts Archived 10 February 2018 at the Wayback Machine
- ^ University of Maryland "Minorities at Risk" Project. Assessment for Christians in Iran Archived 4 March 2016 at the Wayback Machine. Page dated 31 December 2006. Assessed on 9 October 2011.
- ^ Barry Rubin (2015). The Middle East: A Guide to Politics, Economics, Society and Culture. Routledge. p. 354. ISBN 978-1-317-45578-3. Archived from the original on 29 July 2020. Retrieved 25 August 2017.
- ^ Jump up to: a b "Iranians have lost their faith according to survey". Iran International. 25 August 2020. Archived from the original on 8 September 2020. Retrieved 29 August 2020.
- ^ "گزارش نظرسنجی درباره نگرش ایرانیان به دین". گَمان – گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (in Persian). 23 August 2020. Archived from the original on 8 October 2020. Retrieved 29 August 2020.
- ^ Miller, Duane Alexander (2015). "Power, Personalities and Politics: The Growth of Iranian Christianity since 1979". Mission Studies. 32 (1): 66–86. doi:10.1163/15733831-12341380. Retrieved 18 August 2015.
- ^ (www.dw.com), Deutsche Welle. "What it's like to be a Christian in Iran | DW | 25.01.2016". DW.COM. Archived from the original on 12 April 2018. Retrieved 11 April 2018.
- ^ "Iran to Punish Apostasy with Death". Der Spiegel. 28 February 2008. Archived from the original on 3 December 2018. Retrieved 2 January 2018.
- ^ "Archived copy". Archived from the original on 7 April 2019. Retrieved 25 February 2018.
{{cite web}}
: CS1 maint: archived copy as title (link) - ^ "Archived copy" (PDF). Archived (PDF) from the original on 19 April 2019. Retrieved 25 February 2018.
{{cite web}}
: CS1 maint: archived copy as title (link) - ^ Jump up to: a b c Afshari, Reza (2011). Human Rights in Iran: The Abuse of Cultural Relativism. University of Pennsylvania Press, p. 140, ISBN 978-0-8122-2139-8
- ^ "Iran is number 9 on the World Watch List".
- ^ Afshari, Reza (2011). Human Rights in Iran: The Abuse of Cultural Relativism. University of Pennsylvania Press, p. 140f., ISBN 978-0-8122-2139-8
- ^ Mehdi Dibaj Archived 2 July 2017 at the Wayback Machine Human Rights & Democracy for Iran.
- ^ Banks, Adelle M. (28 September 2011). "Iranian Pastor Youcef Nadarkhani's potential execution rallies U.S. Christians". The Washington Post. Archived from the original on 2 May 2019. Retrieved 5 October 2011.
Religious freedom advocates rallied Wednesday (Sept. 28) around an Iranian pastor who is facing execution because he has refused to recant his Christian faith in the overwhelmingly Muslim country.
- ^ «Угнетенные христиане Ирана» . New York Times . 14 марта 2014 года. Архивировано с оригинала 29 августа 2014 года . Получено 28 июня 2014 года .
- ^ Миллер, Дуэйн Александр (октябрь 2009 г.). «Повествование о обращении о Самире: от Шиа Ислама до Марии, ее церкви и ее сына» (PDF) . Св. Франциск журнал . 5 (5): 81–92. Архивировано из оригинала (PDF) 29 октября 2013 года.
- ^ Миллер, Дуэйн Александр (апрель 2012 г.). «Секретный мир Бога: эстетика, отношения и обращение« Фрэнсис »из шиитского ислама в христианство» (PDF) . Глобальная миссиология . 9 (3). Архивировано (PDF) из оригинала 29 октября 2013 года . Получено 19 ноября 2012 года .
- ^ Насер, Дэвид (2009). Прыгая через пожары . Гранд -Рапидс: Бейкер.
- ^ Раввин сказал (2009). Прощай с исламом . Школа.
- ^ «TBN Nejat Television берет на себя мощное послание надежды на миллионы по всему Ирану, Ближнему Востоку, Европе и за его пределами» . Тбн . 12 февраля 2015 года. Архивировано с оригинала 6 октября 2017 года . Получено 6 октября 2017 года .
- ^ Jump up to: а беременный в Sanasariar, Eliz (2000). Религиозные меньшинства в Иране (Кембриджские исследования на Ближнем Востоке). Издательство Кембриджского университета , с. 44, ISBN 0-521-77073-4
- ^ Бюро, Лиана Агаджанян для Тегерана (12 мая 2014 г.). « Наша вторая мать»: обращенные христиане Ирана находят святилище в Германии » . Хранитель . Архивировано из оригинала 14 декабря 2017 года . Получено 26 августа 2021 года .
{{cite web}}
:|last=
имеет общее имя ( справка ) - ^ Джонстон, Патрик; Миллер, Дуэйн Александр (2015). «Верующие во Христе из мусульманского происхождения: глобальная перепись» . Междисциплинарный журнал исследований религии . 11 : 8. Архивировано из оригинала 28 сентября 2019 года . Получено 30 октября 2015 года .
- ^ «Отчет: Иран: Христианские новообращенные и домашние церкви (1) –prevalence и условия для перевода религиозной практики, предоставленного Управлением Генерального комиссара для беженцев и лиц без гражданства, Бельгия» (PDF) . Управление Генерального комиссара беженцев и лиц без гражданства, Бельгия. 22 февраля 2009 года.
В своей исследовательской статье Миллер (2015, стр. 71) указывает на анонимный, но хорошо информированный источник, который, по оценкам, в 2010 году в Иране было около 100 000 новообращенных ... оценил число христианских этнических Персы будут около 175 000. Утверждалось, что они являются новообращенными шиитского мусульманского происхождения.
- ^ «Иранцы отвернулись от Исламской Республики» . Журнал демократии. 22 января 2020 года.
- ^ « Наша вторая мать»: обращенные христиане Ирана находят святилище в Германии » . Хранитель . 12 мая 2014 года.
Подземная природа христианского конверсионного движения сделала цифры невозможным точно определить. Оценки варьируются от 300 000 до 500 000 по различным источникам.
- ^ «Отчет о Международной религиозной свободе: Иран» . Государственный департамент США. 12 мая 2019 года.
Оценки ссылки на цифры ниже 10 000, а другие, такие как Open Doors USA, сославшись на числа более 800 000, многие протестанты и обращенные в христианство из ислама, как сообщается, практикуют в тайне.
- ^ "Христианские новообращенные Ирана с большим риском после кончины Солемани?" Полем Иерусалимский пост. 7 февраля 2018 года.
Консервативные оценки размещают число христиан в Иране от 500 000 до 800 000 верующих, но другие утверждают, что их более одного миллиона. Традиционно христианские семьи составляют около 250 000 человек, в то время как остальные состоит из обращенных из ислама. Большинство новообращенных из ислама принадлежат к подземному протестантскому движению в церковь, которое Иран считает незаконным. Между тем, согласно исламскому и иранскому законодательству, обращение из ислама является капитальным преступлением.
- ^ «Иран: христиане и христианские обращенные - Департамент юстиции» . Домашний офис. 20 февраля 2020 года. Архивировано с оригинала 1 ноября 2020 года . Получено 25 мая 2022 года .
Открытые двери, опрошенные Министерством внутренних дел Великобритании 8 августа 2017 года, заявили, что многие новообращенные не сообщают о своей веге из -за преследования, поэтому трудно записать точное количество иранских христианских новообращенных. Открытые двери считают, что число составляет 800 000, хотя это консервативная оценка. Другие оценки поставили число от 400 000 до 500 000 до 3 миллионов ... отчет об исследованиях в Конгрессе в марте 2019 года по Ирану поместил 300 000 человек.
- ^ «Иранцы отвернулись от Исламской Республики» . Журнал демократии. 20 января 2020 года.
- ^ «Христианский бум Ирана» . Еврейский 29 июня 2021 года.
Шай Хатири из Университета Джона Хопкинса в прошлом году написал об Иране, что «Ислам - самая быстрая сокращающаяся религия, в то время как христианство растет самое быстрое».
- ^ «Америка должна сосредоточиться на религиозных преследованиях против иранских христианских новообращенных» . Провидение. 3 августа 2020 года.
Говоря о вере и Иране, большинство людей думают об исламе. Тем не менее, ислам - самая быстро сокращающаяся религия, в то время как христианство растет самое быстрое. Согласно отчету Государственного департамента с 2018 года, до полумиллиона иранцев являются христианскими обращенными из мусульманских семей, и большинство из этих христиан являются евангелистами. Недавние оценки утверждают, что число могло подняться где -то от одного миллиона до трех миллионов. Это по сравнению с 100 000 в 1994 году, и большинство из этих новообращенных, как сообщается, являются женщинами. Недавний документальный фильм «Овцы среди волков» документирует жизнь этих новообращенных и показывает, как Иран является «самой быстрорастущей церковью» в мире.
- ^ «Америка должна сосредоточиться на религиозных преследованиях против иранских христианских новообращенных» . Провидение. 3 августа 2020 года.
Недавние оценки утверждают, что это число могло подняться где -то от одного миллиона до трех миллионов.
- ^ «Иран интеллект» вызывает «людей», которые проявили интерес к христианству » . Радио -фарда . 4 мая 2019 года. Архивировано с оригинала 6 июня 2019 года . Получено 8 июня 2019 года .
- ^ «Христианские новообращенные приговорены к 25 годам тюремного заключения иранской судебной системой - отчет» . Иерусалимский пост | Jpost.com . 24 июня 2024 года . Получено 24 июня 2024 года .
- ^ «Политика страны и информация Примечание: Христиане и Христианские новообращенные, Иран, сентябрь 2022 года» . gov.uk. Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ «Отчет 2021 г. о международной религиозной свободе: Иран» . state.gov . Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ «Каково быть христианином в Иране» . DW.com . Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ «Иран продолжает преследовать христиан в нарушение международного права» . jpost.com . 21 января 2020 года . Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ "موقدّس کئتاب" . korpu.net . Архивировано из оригинала 18 июня 2011 года . Получено 26 августа 2021 года .
- ^ «До свидания | Gilak Media» . www.gilaakmedia.com . 28 сентября 2009 г. Архивировано из оригинала 26 августа 2021 года . Получено 26 августа 2021 года .
- ^ Сайт Freedom House, полученный 2023-08-08
- ^ Открыть веб-сайт, полученный 2023-08-08
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Миллер, Дуэйн Александр (2015). «Сила, личности и политика: рост иранского христианства с 1979 года» . Исследования миссии . 32 (1). Брилл: 66–86. doi : 10.1163/15733831-12341380 .
- Гиллман, Ян и Ханс-Йоахим Климкит, христиане в Азии до 1500 года , Энн Арбор, Мичиган: Университет Мичиганской прессы, 1999.
- Фолц, Ричард (2013). Религии Ирана: от предыстории до настоящего . Лондон: OneWorld Publications. ISBN 978-1-78074-308-0 .
- Краткая история христианства в Иране от Massoume Price
- Моффетт, Сэмюэль Хью, История христианства в Азии: начало 1500 года , Сан -Франциско, Харпер и Роу, 1992.
- Статистическая информация от: веб -сайт Operation World
- Христианская архитектура в Иране архивировала 5 июня 2011 года на машине Wayback
- Статья RFE/RL о христианах в Иране
- Брэдли, Марк, Иран и христианство: Историческая идентичность и континуум настоящей релевантности, Лондон, 2008
- Дженкинс, Филипп, Потерянная история христианства: тысячелетний золотой век церкви на Ближнем Востоке, Африке и Азии и как она умерла , Harperone, New York, 2008
- Römer, Benedikt, Иранская христианская диаспора: религия и государственность в изгнании , IB Tauris, Лондон/Нью -Йорк, 2024
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Farsinet Большой иранский христианский интернет -портал (в основном евангельский)
- www. Iranchurches.ir База иранских исторических церквей
- Онлайн иранская виртуальная церковь
- www. Christipforran.com Архивировал 2 марта 2009 года на машине Wayback иранские христианские ресурсы
- Крик от Ирана - отмеченное наградами документальное видео (DVD), рассказывающее историю некоторых иранских христианских мучеников
- www. Irankelisa.com Архивировал 27 августа 2010 года в Wayback Machine для христиан. виртуальной иранской семинарии для христиан
- www. gilakmedia.com Gilak Media - Цифровое писание в виде видео, аудио и печати на языке Гилаки.
- Крайстчерч Тегеран