Jump to content

Христианство в I веке

(Перенаправлено из апостольской эпохи )

Иисус, омывающий ноги Петру , картина Форда Мэдокса Брауна (1852–1856), Тейт Британия , Лондон

Христианство в I веке охватывает историю становления христианства от начала служения Иисуса ( ок. 27–29 гг. н. э.) до смерти последнего из Двенадцати Апостолов ( ок. 100 г. ) и поэтому также известно как Апостольское христианство. Возраст . [ нужна ссылка ] Раннее христианство развилось из эсхатологического служения Иисуса . После смерти Иисуса его первые последователи сформировали апокалиптическую мессианскую еврейскую секту в конце периода Второго Храма в I веке. Первоначально веря, что воскресение Иисуса было началом конца времен, их убеждения вскоре изменились в отношении ожидаемого Второго пришествия Иисуса и начала Царства Божьего в более поздний момент времени. [1]

Апостол Павел , еврей -фарисей , преследовавший первых христиан римской провинции Иудея , обратился ок. 33–36 [2] [3] [4] и начал заниматься прозелитизмом среди язычников . По мнению Павла, новообращенным язычникам может быть разрешено освобождение от иудейских заповедей , аргументируя это тем, что все они оправданы своей верой в Иисуса . [5] [6] Это было частью постепенного раскола между ранним христианством и иудаизмом, поскольку христианство стало отдельной религией, включающей преимущественно язычников. [5]

Jerusalem had an early Christian community, which was led by James the Just, Peter, and John.[7] According to Acts 11:26, Antioch was where the followers were first called Christians. Peter was later martyred in Rome, the capital of the Roman Empire. The apostles went on to spread the message of the Gospel around the classical world and founded apostolic sees around the early centers of Christianity. The last apostle to die was John in c. 100.[web 1]

Etymology

[edit]

Early Jewish Christians referred to themselves as "The Way" (ἡ ὁδός), probably coming from Isaiah 40:3, "prepare the way of the LORD".[web 2][8][9][note 1] Other Jews also called them "the Nazarenes".[8] According to Acts 11:26, the term Christian (Greek: Χριστιανός), meaning "follower of Christ", was first used in reference to Jesus's disciples in the city of Antioch.[11] The earliest recorded use of the term "Christianity" (Greek: Χριστιανισμός) was by Ignatius of Antioch, in around 100 AD.[12]

Origins

[edit]

Jewish–Hellenistic background

[edit]

The earliest Christians were an apocalyptic sect within Second Temple Judaism.[13][14][15][16][17] The basic tenet of Second Temple Judaism was ethical monotheism.[18] Jews believed God had chosen them to be his people and had made a covenant with them. As part of this covenant, God gave his people the Torah (Law) to guide them in their worship of God and in their interactions with each other. The law required Jews to observe the Sabbath, follow kosher food laws, and circumcise their male children.[19] Judaism's holiest place was the Temple in Jerusalem. It was there that a hereditary priesthood offered sacrifices of incense, food, and various kinds of animals to God. Sacrifices could only be offered at the Temple, but Jews in both Palestine and throughout the Diaspora established synagogues as centers of prayer and study of Judaism's sacred scriptures.[20]

Christianity "emerged as a sect of Judaism in Roman Palestine"[21] in the Hellenistic world of the first century AD, which was dominated by Roman law and Greek culture.[22] A major challenge for Jews during this time was how to respond to Hellenization and remain faithful to their religious traditions.[23] During the early 1st century AD, there were many competing Jewish sects in the Holy Land, including Pharisees, Sadducees, Essenes, and other groups. Each group adopted different stances toward Hellenization.[24]

In this context of foreign domination, Jewish apocalypticism became widespread. Apocalypticism is the belief that God would soon destroy the cosmic forces of evil currently ruling the world and establish an eternal kingdom. To accomplish this, God would send a savior figure or messiah.[25] Messiah (Hebrew: meshiach) means "anointed" and is used in the Bible to designate Jewish kings and in some cases priests and prophets whose status was symbolized by being anointed with holy anointing oil. It can refer to people chosen by God for a specific task, such as the whole Israelite nation (1 Chronicles 16:22; Psalm 105:15) or Cyrus the Great who ended the Babylonian captivity (Isaiah 45:1). The term is most associated with King David, to whom God promised an eternal kingdom (2 Samuel 7:11–17). After the destruction of David's kingdom and lineage, this promise was reaffirmed by the prophets Isaiah, Jeremiah, and Ezekiel, who foresaw a future Davidic king who would establish and reign over an idealized kingdom.[26]

In the Second Temple period, there was no consensus on who the messiah would be or what he would do.[27] Most commonly, he was imagined to be an Endtimes son of David going about the business of "executing judgment, defeating the enemies of God, reigning over a restored Israel, establishing unending peace".[28] The messiah was often referred to as "King Messiah" (Hebrew: מלך משיח, romanizedmelekh mashiach) or malka meshiḥa in Aramaic.[web 7] Yet, there were other kinds of messianic figures proposed as well—the perfect priest or the celestial Son of Man who brings about the resurrection of the dead and the final judgment.[29][30] The concept has its root in the apocalyptic literature of the 2nd century BC to 1st century BC.[web 8]

Life and ministry of Jesus

[edit]

Sources

[edit]

Christian sources, such as the four canonical gospels, the Pauline epistles, and the New Testament apocrypha,[web 9] include detailed stories about Jesus, but scholars differ on the historicity of specific episodes described in the Biblical accounts of Jesus.[31] The Gospels are theological documents, which "provide information the authors regarded as necessary for the religious development of the Christian communities in which they worked."[web 9] They consist of short passages, pericopes, which the Gospel-authors arranged in various ways as suited their aims.[web 9]

Non-Christian sources that are used to study and establish the historicity of Jesus include Jewish sources such as Josephus, and Roman sources such as Tacitus. These sources are compared to Christian sources such as the Pauline epistles and the Synoptic Gospels. These sources are usually independent of each other (e.g. Jewish sources do not draw upon Roman sources), and similarities and differences between them are used in the authentication process.[32][33]

Historical person

[edit]

Biblical scholar Graham Stanton notes that "nearly all historians, whether Christian or not, accept that Jesus existed", and more is known about him than any other 1st or 2nd-century religious teacher with the exception of Paul.[34] The two events of Jesus' life subject to "almost universal assent" are that Jesus was baptized by John the Baptist and was crucified by the order of Pontius Pilate, the Roman prefect.[35][36][37] Biblical scholar Amy-Jill Levine summarizes the scholarly consensus on Jesus' life as follows:[38]

Most scholars agree that Jesus was baptized by John, debated with fellow Jews on how best to live according to God's will, engaged in healings and exorcisms, taught in parables, gathered male and female followers in Galilee, went to Jerusalem, and was crucified by Roman soldiers during the governorship of Pontius Pilate (26–36 CE). But, to use the old cliché, the devil is in the details.

There is widespread disagreement among scholars on the details of the life of Jesus mentioned in the gospel narratives, and on the meaning of his teachings.[31] The gospels are "filled with nonhistorical material, accounts of events that could not have happened", and contradictory accounts of the same events.[39] As historical sources, the gospels have to be "weighed and assessed critically".[34] Scholars often draw a distinction between the Jesus of history and the Christ of faith, and two different accounts can be found in this regard.[40]

Academic scholars have constructed a variety of portraits and profiles for Jesus.[41][42][43] Contemporary scholarship places Jesus firmly in the Jewish tradition,[44] and the most prominent understanding of Jesus is as a Jewish apocalyptic prophet or eschatological teacher.[45][note 2] Other portraits are the charismatic healer,[note 3] the Cynic philosopher, the Jewish Messiah, and the prophet of social change.[41][42][note 4]

Ministry and eschatological expectations

[edit]

In the canonical gospels, the ministry of Jesus begins with his baptism in the countryside of Roman Judea and Transjordan, near the Jordan River, and ends in Jerusalem, following the Last Supper with his disciples.[49][note 5] The Gospel of Luke (Luke 3:23) states that Jesus was "about 30 years of age" at the start of his ministry.[62][63] A chronology of Jesus typically has the date of the start of his ministry estimated at AD 27–29 and the end in the range AD 30–36.[62][63][64]

In the Synoptic Gospels (Matthew, Mark and Luke), Jewish eschatology stands central.[web 9] After being baptized by John the Baptist, Jesus teaches extensively for a year, or maybe just a few months,[web 9][note 6] about the coming Kingdom of God (or, in Matthew, the Kingdom of Heaven), in aphorisms and parables, using similes and figures of speech.[65][web 9]In the Gospel of John, Jesus himself is the main subject.[web 9]

The Synoptics present different views on the Kingdom of God.[web 9] While the Kingdom is essentially described as eschatological (relating to the end of the world), becoming reality in the near future, some texts present the Kingdom as already being present, while other texts depict the Kingdom as a place in heaven that one enters after death, or as the presence of God on earth.[web 9][note 7]. Jesus talks as expecting the coming of the "Son of Man" from heaven, an apocalyptic figure who would initiate "the coming judgment and the redemption of Israel."[web 9] According to Davies, the Sermon on the Mount presents Jesus as the new Moses who brings a New Law (a reference to the Law of Moses, the Messianic Torah.[68]

Death and resurrection

[edit]
The Crucifixion, by Giovanni Battista Tiepolo, c. 1745–1750, Saint Louis Art Museum

Jesus' life was ended by his execution by crucifixion. His early followers believed that three days after his death, Jesus rose bodily from the dead.[69][70][71][72][73] Paul's letters and the Gospels contain reports of a number of appearances after his death and burial.[74][75][76][77][78]

Conservative Christian scholars (in addition to apologists and theologians) generally present these as being descriptions of real appearances of a resurrected and transformed physical body.[79][80][81] According to N.T. Wright, there is substantial unanimity among the early Christian writers (first and second century) that Jesus had been bodily raised from the dead.[82] Craig L. Blomberg argues there are sufficient arguments for the historicity of the resurrection.[83] In secular and Liberal Christian scholarship, these appearances are argued to be descriptions of visionary post-mortem experiences of Jesus.[1][84][85] According to this view, Jesus' death was reinterpreted as an eschatological event, feeding exstatic experiences of Jesus, and the sense of Jesus being alive "signalled for earliest believers that the days of eschatological fulfilment were at hand."[1][84][85][web 12] Gerd Lüdemann argues that Peter had a vision of Jesus, induced by his feelings of guilt for betraying Jesus. The vision elevated this feeling of guilt, and Peter experienced it as a real appearance of Jesus, raised from dead.[web 13]

The belief in the resurrection of Jesus gave the impetus in certain Christian sects to the exaltation of Jesus to the status of divine Son and Lord of God's Kingdom[86][web 12] and the resumption of their missionary activity.[87][88] His followers expected Jesus to return within a generation[89] and begin the Kingdom of God.[web 9]

Apostolic Age

[edit]
The Cenacle on Mount Zion, claimed to be the location of the Last Supper and Pentecost. Bargil Pixner[90] claims the original Church of the Apostles is located under the current structure.

Traditionally, the period from the death of Jesus until the death of the last of the Twelve Apostles is called the Apostolic Age, after the missionary activities of the apostles.[91] According to the Acts of the Apostles the Jerusalem church began at Pentecost with some 120 believers,[92] in an "upper room," believed by some to be the Cenacle, where the apostles received the Holy Spirit and emerged from hiding following the death and resurrection of Jesus to preach and spread his message.[93][94]

The New Testament writings depict what orthodox Christian churches call the Great Commission, an event where they describe the resurrected Jesus Christ instructing his disciples to spread his eschatological message of the coming of the Kingdom of God to all the nations of the world. The most famous version of the Great Commission is in Matthew 28 (Matthew 28:16–20), where on a mountain in Galilee Jesus calls on his followers to make disciples of and baptize all nations in the name of the Father, the Son, and the Holy Spirit.

Paul's conversion on the Road to Damascus is first recorded in Acts 9 (Acts 9:13–16). Peter baptized the Roman centurion Cornelius, traditionally considered the first Gentile convert to Christianity, in Acts 10. Based on this, the Antioch church was founded. It is also believed that it was Antioch where the name Christian was first used.[95]

Jewish Christianity

[edit]

After the death and resurrection of Jesus, Christianity first emerged as a sect of Judaism as practiced in the Roman province of Judea.[21] The first Christians were all Jews, who constituted a Second Temple Jewish sect with an apocalyptic eschatology. Among other schools of thought, some Jews regarded Jesus as Lord and resurrected messiah, and the eternally existing Son of God,[7][96][note 8] expecting the second coming of Jesus and the start of God's Kingdom. They pressed fellow Jews to prepare for these events and to follow "the way" of the Lord. They believed Yahweh to be the only true God,[98] the god of Israel, and considered Jesus to be the messiah (Christ), as prophesied in the Jewish scriptures, which they held to be authoritative and sacred. They held faithfully to the Torah,[note 9] including acceptance of Gentile converts based on a version of the Noachide laws.[note 10]

The Jerusalem ekklēsia

[edit]
James the Just, whose judgment was adopted in the apostolic decree of Acts 15:19–29

The New Testament's Acts of the Apostles and Epistle to the Galatians record that an early Jewish Christian community[note 11] centered on Jerusalem, and that its leaders included Peter, James, the brother of Jesus, and John the Apostle.[99]The Jerusalem community "held a central place among all the churches," as witnessed by Paul's writings.[100]Reportedly legitimised by Jesus' appearance, Peter was the first leader of the Jerusalem ekklēsia.[101][102]Peter was soon eclipsed in this leadership by James the Just, "the Brother of the Lord,"[103][104] which may explain why the early texts contain scant information about Peter.[104] According to Lüdemann, in the discussions about the strictness of adherence to the Jewish Law, the more conservative faction of James the Just gained the upper hand over the more liberal position of Peter, who soon lost influence.[104] According to Dunn, this was not an "usurpation of power," but a consequence of Peter's involvement in missionary activities.[105] The relatives of Jesus were generally accorded a special position within this community,[106] which also contributed to the ascendancy of James the Just in Jerusalem.[106]

According to a tradition recorded by Eusebius and Epiphanius of Salamis, the Jerusalem church fled to Pella at the outbreak of the First Jewish–Roman War (AD 66–73).[107]

The Jerusalem community consisted of "Hebrews," Jews speaking both Aramaic and Greek, and "Hellenists," Jews speaking only Greek, possibly diaspora Jews who had resettled in Jerusalem.[108] According to Dunn, Paul's initial persecution of Christians probably was directed against these Greek-speaking "Hellenists" due to their anti-Temple attitude.[109] Within the early Jewish Christian community, this also set them apart from the "Hebrews" and their Tabernacle observance.[109]

Beliefs and practices

[edit]

Creeds and salvation

[edit]

The sources for the beliefs of the apostolic community include oral traditions (which included sayings attributed to Jesus, parables and teachings),[110][111] the Gospels, the New Testament epistles and possibly lost texts such as the Q source[112][113][114] and the writings of Papias.

The texts contain the earliest Christian creeds[115] expressing belief in the resurrected Jesus, such as 1 Corinthians 15:3–41:[116]

[3] For I handed on to you as of first importance what I in turn had received: that Christ died for our sins in accordance with the scriptures, [4] and that he was buried, and that he was raised on the third day in accordance with the scriptures,[note 12] [5] and that he appeared to Cephas, then to the twelve. [6] Then he appeared to more than five hundred brothers and sisters at one time, most of whom are still alive, though some have died. [7] Then he appeared to James, then to all the apostles.[web 14]

The creed has been dated by some scholars as originating within the Jerusalem apostolic community no later than the 40s,[117][118] and by some to less than a decade after Jesus' death,[119][120] while others date it to about 56.[121] Other early creeds include 1 John 4 (1 John 4:2), 2 Timothy 2 (2 Timothy 2:8)[122] Romans 1 (Romans 1:3–4)[123] and 1 Timothy 3 (1 Timothy 3:16).

Christology

[edit]

Two fundamentally different Christologies developed in the early Church, namely a "low" or adoptionist Christology, and a "high" or "incarnation Christology."[124] The chronology of the development of these early Christologies is a matter of debate within contemporary scholarship.[125][73][126][web 15]

The "low Christology" or "adoptionist Christology" is the belief "that God exalted Jesus to be his Son by raising him from the dead,"[127] thereby raising him to "divine status."[web 16] According to the "evolutionary model"[128] c.q. "evolutionary theories,"[129] the Christological understanding of Christ developed over time,[22][130][131] as witnessed in the Gospels,[73] with the earliest Christians believing that Jesus was a human who was exalted, c.q. adopted as God's Son,[132][133] when he was resurrected.[131][134] Later beliefs shifted the exaltation to his baptism, birth, and subsequently to the idea of his eternal existence, as witnessed in the Gospel of John.[131] This evolutionary model was very influential, and the "low Christology" has long been regarded as the oldest Christology.[135][136][web 16][note 13]

The other early Christology is "high Christology," which is "the view that Jesus was a pre-existent divine being who became a human, did the Father's will on earth, and then was taken back up into heaven whence he had originally come,"[web 16][137] and from where he appeared on earth. According to Hurtado, a proponent of an Early High Christology, the devotion to Jesus as divine originated in early Jewish Christianity, and not later or under the influence of pagan religions and Gentile converts.[138] The Pauline letters, which are the earliest Christian writings, already show "a well-developed pattern of Christian devotion [...] already conventionalized and apparently uncontroversial."[139]

Some Christians began to worship Jesus as Lord.[140][further explanation needed]

Eschatological expectations

[edit]

Ehrman and other scholars believe that Jesus' early followers expected the immediate installment of the Kingdom of God, but that as time went on without this occurring, it led to a change in beliefs.[1][web 18] In time, the belief that Jesus' resurrection signaled the imminent coming of the Kingdom of God changed into a belief that the resurrection confirmed the Messianic status of Jesus, and the belief that Jesus would return at some indeterminate time in the future, the Second Coming, heralding the expected endtime.[1][web 18] When the Kingdom of God did not arrive, Christians' beliefs gradually changed into the expectation of an immediate reward in heaven after death, rather than to a future divine kingdom on Earth,[141] despite the churches' continuing to use the major creeds' statements of belief in a coming resurrection day and world to come.[citation needed]

Angels and Devils

[edit]

Coming from a Jewish background, early Christians believed in angels (derived from the Greek word for "messengers").[142] Specifically, early Christians wrote in the New Testament books that angels "heralded Jesus' birth, Resurrection, and Ascension; ministered to Him while He was on Earth; and sing the praises of God through all eternity."[142] Early Christians also believed that protecting angels—assigned to each nation and even to each individual—would herald the Second Coming, lead the saints into Paradise, and cast the damned into Hell."[142] Satan ("the adversary"), similar to descriptions in the Old Testament, appears in the New Testament "to accuse men of sin and to test their fidelity, even to the point of tempting Jesus."[142]

Practices

[edit]

The Book of Acts reports that the early followers continued daily Temple attendance and traditional Jewish home prayer, Jewish liturgical, a set of scriptural readings adapted from synagogue practice, and use of sacred music in hymns and prayer. Other passages in the New Testament gospels reflect a similar observance of traditional Jewish piety such as baptism,[web 19] fasting, reverence for the Torah, and observance of Jewish holy days.[143][144]

Baptism

[edit]

Early Christian beliefs regarding baptism probably predate the New Testament writings. It seems certain that numerous Jewish sects and certainly Jesus's disciples practised baptism. John the Baptist had baptized many people, before baptisms took place in the name of Jesus Christ. Paul likened baptism to being buried with Christ in his death.[note 14]

Communal meals and Eucharist

[edit]

Early Christian rituals included communal meals.[145][146] The Eucharist was often a part of the Lovefeast, but between the latter part of the 1st century AD and 250 AD the two became separate rituals.[147][148][149] Thus, in modern times the Lovefeast refers to a Christian ritual meal distinct from the Lord's Supper.[150]

Liturgy

[edit]

During the first three centuries of Christianity, the Liturgical ritual was rooted in the Jewish Passover, Siddur, Seder, and synagogue services, including the singing of hymns (especially the Psalms) and reading from the scriptures.[web 20] Most early Christians did not own a copy of the works (some of which were still being written) that later became the Christian Bible or other church works accepted by some but not canonized, such as the writings of the Apostolic Fathers, or other works today called New Testament apocrypha. Similar to Judaism, much of the original church liturgical services functioned as a means of learning these scriptures, which initially centered around the Septuagint and the Targums.[151]

At first, Christians continued to worship alongside Jewish believers, but within twenty years of Jesus' death, Sunday (the Lord's Day) was being regarded as the primary day of worship.[152]

Emerging church – mission to the Gentiles

[edit]

With the start of their missionary activity, early Jewish Christians also started to attract proselytes, Gentiles who were fully or partly converted to Judaism.[153][note 15]

Growth of early Christianity

[edit]

Christian missionary activity spread "the Way" and slowly created early centers of Christianity with Gentile adherents in the predominantly Greek-speaking eastern half of the Roman Empire, and then throughout the Hellenistic world and even beyond the Roman Empire.[93][154][155][156][note 16] Early Christian beliefs were proclaimed in kerygma (preaching), some of which are preserved in New Testament scripture. The early Gospel message spread orally, probably originally in Aramaic,[157] but almost immediately also in Greek.[158]

The scope of the Jewish-Christian mission expanded over time. While Jesus limited his message to a Jewish audience in Galilee and Judea, after his death his followers extended their outreach to all of Israel, and eventually the whole Jewish diaspora, believing that the Second Coming would only happen when all Jews had received the Gospel.[1] Apostles and preachers traveled to Jewish communities around the Mediterranean Sea, and initially attracted Jewish converts.[155] Within 10 years of the death of Jesus, apostles had attracted enthusiasts for "the Way" from Jerusalem to Antioch, Ephesus, Corinth, Thessalonica, Cyprus, Crete, Alexandria and Rome.[159][93][154][155] Over 40 churches were established by 100,[154][155] most in Asia Minor, such as the seven churches of Asia, and some in Greece in the Roman era and Roman Italy.[citation needed]

According to Fredriksen, when early Christians broadened their missionary efforts, they also came into contact with Gentiles attracted to the Jewish religion. Eventually, the Gentiles came to be included in the missionary effort of Hellenised Jews, bringing "all nations" into the house of God.[1] The "Hellenists," Greek-speaking diaspora Jews belonging to the early Jerusalem Jesus-movement, played an important role in reaching a Gentile, Greek audience, notably at Antioch, which had a large Jewish community and significant numbers of Gentile "God-fearers."[153] From Antioch, the mission to the Gentiles started, including Paul's, which would fundamentally change the character of the early Christian movement, eventually turning it into a new, Gentile religion.[160] According to Dunn, within 10 years after Jesus' death, "the new messianic movement focused on Jesus began to modulate into something different ... it was at Antioch that we can begin to speak of the new movement as 'Christianity'."[161]

Christian groups and congregations first organized themselves loosely. In Paul's time[when?] there were no precisely delineated territorial jurisdictions for bishops, elders, and deacons.[162][note 17]

Paul and the inclusion of Gentiles

[edit]
Saint Paul, by El Greco

Conversion

[edit]

Paul's influence on Christian thinking is said to be more significant than that of any other New Testament author.[164] According to the New Testament, Saul of Tarsus first persecuted the early Jewish Christians, but then converted. He adopted the name Paul and started proselytizing among the Gentiles, calling himself "Apostle to the Gentiles."[165][166]

Paul was in contact with the early Christian community in Jerusalem, led by James the Just.[167] According to Mack, he may have been converted to another early strand of Christianity, with a High Christology.[168] Fragments of their beliefs in an exalted and deified Jesus, what Mack called the "Christ cult," can be found in the writings of Paul.[167][note 18] Yet, Hurtado notes that Paul valued the linkage with "Jewish Christian circles in Roman Judea," which makes it likely that his Christology was in line with, and indebted to, their views.[170] Hurtado further notes that "[i]t is widely accepted that the tradition that Paul recites in 1 Corinthians 15:1-7 must go back to the Jerusalem Church."[171]

Inclusion of Gentiles

[edit]
Mediterranean Basin geography relevant to Paul's life, stretching from Jerusalem in the lower right to Rome in the upper left.

Paul was responsible for bringing Christianity to Ephesus, Corinth, Philippi, and Thessalonica.[172][better source needed] According to Larry Hurtado, "Paul saw Jesus' resurrection as ushering in the eschatological time foretold by biblical prophets in which the pagan 'Gentile' nations would turn from their idols and embrace the one true God of Israel (e.g., Zechariah 8:20–23), and Paul saw himself as specially called by God to declare God's eschatological acceptance of the Gentiles and summon them to turn to God."[web 2]According to Krister Stendahl, the main concern of Paul's writings on Jesus' role and salvation by faith is not the individual conscience of human sinners and their doubts about being chosen by God or not, but the main concern is the problem of the inclusion of Gentile (Greek) Torah-observers into God's covenant.[173][174][175][web 22]The inclusion of Gentiles into early Christianity posed a problem for the Jewish identity of some of the early Christians:[176][177][178] the new Gentile converts were not required to be circumcised nor to observe the Mosaic Law.[179] Circumcision in particular was regarded as a token of the membership of the Abrahamic covenant, and the most traditionalist faction of Jewish Christians (i.e., converted Pharisees) insisted that Gentile converts had to be circumcised as well.[180][176][177][181][172]By contrast, the rite of circumcision was considered execrable and repulsive during the period of Hellenization of the Eastern Mediterranean,[182][183][184][web 23]and was especially adversed in Classical civilization both from ancient Greeks and Romans, which instead valued the foreskin positively.[182][183][184][185]

Paul objected strongly to the insistence on keeping all of the Jewish commandments,[172] considering it a great threat to his doctrine of salvation through faith in Christ.[177][186] According to Paula Fredriksen, Paul's opposition to male circumcison for Gentiles is in line with the Old Testament predictions that "in the last days the gentile nations would come to the God of Israel, as gentiles (e.g., Zechariah 8:20–23), not as proselytes to Israel."[web 12] For Paul, Gentile male circumcision was therefore an affront to God's intentions.[web 12] According to Larry Hurtado, "Paul saw himself as what Munck called a salvation-historical figure in his own right", who was "personally and singularly deputized by God to bring about the predicted ingathering (the "fullness") of the nations (Romans 11:25)."[web 12]

For Paul, Jesus' death and resurrection solved the problem of the exclusion of Gentiles from God's covenant,[187][188] since the faithful are redeemed by participation in Jesus' death and rising. In the Jerusalem ekklēsia, from which Paul received the creed of 1 Corinthians 15:1–7, the phrase "died for our sins" probably was an apologetic rationale for the death of Jesus as being part of God's plan and purpose, as evidenced in the Scriptures. For Paul, it gained a deeper significance, providing "a basis for the salvation of sinful Gentiles apart from the Torah."[189] According to E. P. Sanders, Paul argued that "those who are baptized into Christ are baptized into his death, and thus they escape the power of sin [...] he died so that the believers may die with him and consequently live with him."[web 24] By this participation in Christ's death and rising, "one receives forgiveness for past offences, is liberated from the powers of sin, and receives the Spirit."[190] Paul insists that salvation is received by the grace of God; according to Sanders, this insistence is in line with Second Temple Judaism of c. 200 BC until 200 AD, which saw God's covenant with Israel as an act of grace of God. Observance of the Law is needed to maintain the covenant, but the covenant is not earned by observing the Law, but by the grace of God.[web 25]

These divergent interpretations have a prominent place in both Paul's writings and in Acts. According to Galatians 2:1–10 and Acts chapter 15, fourteen years after his conversion Paul visited the "Pillars of Jerusalem", the leaders of the Jerusalem ekklēsia. His purpose was to compare his Gospel[clarification needed] with theirs, an event known as the Council of Jerusalem. According to Paul, in his letter to the Galatians,[note 19] they agreed that his mission was to be among the Gentiles. According to Acts,[191] Paul made an argument that circumcision was not a necessary practice, vocally supported by Peter.[7][192][note 20]

While the Council of Jerusalem was described as resulting in an agreement to allow Gentile converts exemption from most Jewish commandments, in reality a stark opposition from "Hebrew" Jewish Christians remained,[195] as exemplified by the Ebionites. The relaxing of requirements in Pauline Christianity opened the way for a much larger Christian Church, extending far beyond the Jewish community. The inclusion of Gentiles is reflected in Luke-Acts, which is an attempt to answer a theological problem, namely how the Messiah of the Jews came to have an overwhelmingly non-Jewish church; the answer it provides, and its central theme, is that the message of Christ was sent to the Gentiles because the Jews rejected it.[196]

Persecutions

[edit]

Persecution of Christians in the Roman Empire occurred frequently over a period of over two centuries. For most of the first three hundred years of Christian history, Christians had to hide their faith and, practice their beliefs in secret and rise to positions of responsibility so they weren't killed.[197] Persecutions took place as the result of the state authorizing others in power to take action against the Christians in their midst, who were thought to bring misfortune by their refusal to honour the gods and challenge the infrastructure of an imperialist empire.[198]

Only for approximately ten out of the first three hundred years of the church's history were Christians executed due to orders from a Roman emperor.[197] The first persecution of Christians organised by the Roman government took place under the emperor Nero in 64 AD after the Great Fire of Rome.[198] There was no empire-wide persecution of Christians until the reign of Decius in the third century.[web 26] The Edict of Serdica was issued in 311 by the Roman emperor Galerius, officially ending the Diocletianic persecution of Christianity in the East. With the passage in 313 AD of the Edict of Milan, in which the Roman Emperors Constantine the Great and Licinius legalised the Christian religion, persecution of Christians by the Roman state ceased.[web 27]

Development of the Biblical canon

[edit]
An artistic representation of St. Clement I, an Apostolic Father.

In an ancient culture before the printing press and the majority of the population illiterate, most early Christians likely did not own any Christian texts. Much of the original church liturgical services functioned as a means of learning Christian theology. A final uniformity of liturgical services may have become solidified after the church established a Biblical canon, possibly based on the Apostolic Constitutions and Clementine literature. Clement (d. 99) writes that liturgies are "to be celebrated, and not carelessly nor in disorder" but the final uniformity of liturgical services only came later, though the Liturgy of St James is traditionally associated with James the Just.[199]

Books not accepted by Pauline Christianity are termed biblical apocrypha, though the exact list varies from denomination to denomination.[citation needed]

Old Testament

[edit]

The Biblical canon began with the Jewish Scriptures. The Koine Greek translation of the Jewish scriptures, later known as the Septuagint[200] and often written as "LXX," was the dominant translation from very early on.[web 28]

Perhaps the earliest Christian canon is the Bryennios List, dated to c. 100, which was found by Philotheos Bryennios in the Codex Hierosolymitanus. The list is written in Koine Greek, Aramaic and Hebrew.[201] In the 2nd century, Melito of Sardis called the Jewish scriptures the "Old Testament"[202] and also specified an early canon.[citation needed]

Jerome (347–420) expressed his preference for adhering strictly to the Hebrew text and canon, but his view held little currency even in his own day.[203]

New Testament

[edit]

The New Testament (often compared to the New Covenant) is the second major division of the Christian Bible. The books of the canon of the New Testament include the Canonical Gospels, Acts, letters of the Apostles, and Revelation. The original texts were written by various authors, most likely sometime between c. AD 45 and 120 AD,[204] in Koine Greek, the lingua franca of the eastern part of the Roman Empire, though there is also a minority argument for Aramaic primacy. They were not defined as "canon" until the 4th century. Some were disputed, known as the Antilegomena.[citation needed]

Writings attributed to the Apostles circulated among the earliest Christian communities. The Pauline epistles were circulating, perhaps in collected forms, by the end of the 1st century AD.[note 21]

Early orthodox writings – Apostolic Fathers

[edit]

The Church Fathers are the early and influential Christian theologians and writers, particularly those of the first five centuries of Christian history. The earliest Church Fathers, within two generations of the Twelve Apostles of Christ, are usually called Apostolic Fathers for reportedly knowing and studying under the apostles personally. Important Apostolic Fathers include Clement of Rome (d. AD 99),[205] Ignatius of Antioch (d. AD 98 to 117) and Polycarp of Smyrna (AD 69–155). The earliest Christian writings, other than those collected in the New Testament, are a group of letters credited to the Apostolic Fathers. Their writings include the Epistle of Barnabas and the Epistles of Clement. The Didache and Shepherd of Hermas are usually placed among the writings of the Apostolic Fathers, although their authors are unknown.[citation needed]

Taken as a whole, the collection is notable for its literary simplicity, religious zeal and lack of Hellenistic philosophy or rhetoric. They contain early thoughts on the organisation of the Christian ekklēsia, and are historical sources for the development of an early Church structure.[citation needed]

In his letter 1 Clement, Clement of Rome calls on the Christians of Corinth to maintain harmony and order.[205] Some see his epistle as an assertion of Rome's authority over the church in Corinth and, by implication, the beginnings of papal supremacy.[web 29] Clement refers to the leaders of the Corinthian church in his letter as bishops and presbyters interchangeably, and likewise states that the bishops are to lead God's flock by virtue of the chief shepherd (presbyter), Jesus Christ.[citation needed]

Ignatius of Antioch advocated the authority of the apostolic episcopacy (bishops).[206]

The Didache (late 1st century)[207] is an anonymous Jewish-Christian work. It is a pastoral manual dealing with Christian lessons, rituals, and Church organization, parts of which may have constituted the first written catechism, "that reveals more about how Jewish-Christians saw themselves and how they adapted their Judaism for Gentiles than any other book in the Christian Scriptures."[208]

Split of early Christianity and Judaism

[edit]
A coin issued by Nerva reads
fisci Judaici calumnia sublata,
"abolition of malicious prosecution in connection with the Jewish tax"[209]

Split with Judaism

[edit]

There was a slowly growing chasm between Gentile Christians, and Jews and Jewish Christians, rather than a sudden split. Even though it is commonly thought that Paul established a Gentile church, it took a century for a complete break to manifest. Growing tensions led to a starker separation that was virtually complete by the time Jewish Christians refused to join in the Bar Kokhba Jewish revolt of 132.[210] Certain events are perceived as pivotal in the growing rift between Christianity and Judaism.[citation needed]

The destruction of Jerusalem and the consequent dispersion of Jews and Jewish Christians from the city (after the Bar Kokhba revolt) ended any pre-eminence of the Jewish-Christian leadership in Jerusalem. Early Christianity grew further apart from Judaism to establish itself as a predominantly Gentile religion, and Antioch became the first Gentile Christian community with stature.[211]

The hypothetical Council of Jamnia c. 85 is often stated to have condemned all who claimed the Messiah had already come, and Christianity in particular, excluding them from attending synagogue.[212][213][214][need quotation to verify] However, the formulated prayer in question (birkat ha-minim) is considered by other scholars to be unremarkable in the history of Jewish and Christian relations.There is a scarcity of evidence for Jewish persecution of "heretics" in general, or Christians in particular, in the period between 70 and 135. It is probable that the condemnation of Jamnia included many groups, of which the Christians were but one, and did not necessarily mean excommunication. That some of the later church fathers only recommended against synagogue attendance makes it improbable that an anti-Christian prayer was a common part of the synagogue liturgy. Jewish Christians continued to worship in synagogues for centuries.[212][214]

During the late 1st century, Judaism was a legal religion with the protection of Roman law, worked out in compromise with the Roman state over two centuries (see Anti-Judaism in the Roman Empire for details). In contrast, Christianity was not legalized until the 313 Edict of Milan. Observant Jews had special rights, including the privilege of abstaining from civic pagan rites. Christians were initially identified with the Jewish religion by the Romans, but as they became more distinct, Christianity became a problem for Roman rulers. Around the year 98, the emperor Nerva decreed that Christians did not have to pay the annual tax upon the Jews, effectively recognizing them as distinct from Rabbinic Judaism. This opened the way to Christians being persecuted for disobedience to the emperor, as they refused to worship the state pantheon.[215][216][217]

From c. 98 onwards a distinction between Christians and Jews in Roman literature becomes apparent. For example, Pliny the Younger postulates that Christians are not Jews since they do not pay the tax, in his letters to Trajan.[215][216]

Later rejection of Jewish Christianity

[edit]

Jewish Christians constituted a separate community from the Pauline Christians but maintained a similar faith. In Christian circles, Nazarene later came to be used as a label for those faithful to Jewish Law, in particular for a certain sect. These Jewish Christians, originally the central group in Christianity, generally holding the same beliefs except in their adherence to Jewish law, were not deemed heretical until the dominance of orthodoxy in the 4th century.[218] The Ebionites may have been a splinter group of Nazarenes, with disagreements over Christology and leadership. They were considered by Gentile Christians to have unorthodox beliefs, particularly in relation to their views of Christ and Gentile converts. After the condemnation of the Nazarenes, Ebionite was often used as a general pejorative for all related "heresies".[219][220]

There was a post-Nicene "double rejection" of the Jewish Christians by both Gentile Christianity and Rabbinic Judaism. The true end of ancient Jewish Christianity occurred only in the 5th century.[221] Gentile Christianity became the dominant strand of orthodoxy and imposed itself on the previously Jewish Christian sanctuaries, taking full control of those houses of worship by the end of the 5th century.[218][note 22]

Timeline

[edit]
1st century timeline

See also

[edit]

Notes

[edit]
  1. ^ It appears in the Acts of the Apostles, Acts 9:2, Acts 19:9 and Acts 19:23). Some English translations of the New Testament capitalize "the Way" (e.g. the New King James Version and the English Standard Version), indicating that this was how "the new religion seemed then to be designated"[web 3] whereas others treat the phrase as indicative—"the way",[10] "that way"[web 4] or "the way of the Lord".[web 5] The Syriac version reads, "the way of God" and the Vulgate Latin version, "the way of the Lord".[web 6]
    See also Sect of "The Way", "The Nazarenes" and "Christians": Names given to the Early Church.
  2. ^ The notion of Apocalyptic prophet is shared by E. P. Sanders,[46] a main proponent of the New Perspective on Paul, and Bart Ehrman.[web 10][web 11]
  3. ^ According to E. P. Sanders, Jesus's ideas on healing and forgiveness were in line with Second Temple Jewish thought and would not have been likely to provoke controversy among the Jewish authorities of his day."[47]
  4. ^ In a review of the state of research, Amy-Jill Levine stated that "no single picture of Jesus has convinced all, or even most scholars" and that all portraits of Jesus are subject to criticism by some group of scholars.[48]
  5. ^ Jesus' early Galilean ministry begins when after his baptism, he goes back to Galilee from his time in the Judean desert.[50] In this early period he preaches around Galilee and recruits his first disciples who begin to travel with him and eventually form the core of the early Church.[49][51]The major Galilean ministry which begins in Matthew 8 includes the commissioning of the Twelve Apostles, and covers most of the ministry of Jesus in Galilee.[52][53] The final Galilean ministry begins after the death of John the Baptist as Jesus prepares to go to Jerusalem.[54][55]In the later Judean ministry Jesus starts his final journey to Jerusalem through Judea.[56][57][58][59]The final ministry in Jerusalem is sometimes called the Passion Week and begins with Jesus' triumphal entry into Jerusalem.[60] The gospels provide more details about the final ministry than the other periods, devoting about one third of their text to the last week of the life of Jesus in Jerusalem.[61]
  6. ^ Sanders and Pelikan: "Besides presenting a longer ministry than do the other Gospels, John also describes several trips to Jerusalem. Only one is mentioned in the Synoptics. Both outlines are plausible, but a ministry of more than two years leaves more questions unanswered than does one of a few months."[web 9]
  7. ^ The Kingdom is described as both imminent (Mark 1:15) and already present in the ministry of Jesus (Luke 17:21) (Others interpret "Kingdom of God" to mean a way of living, or as a period of evangelization; no overall consensus among scholars has emerged on its meaning.[66][67]) Jesus promises inclusion in the Kingdom for those who accept his message (Mark 10:13–27)
  8. ^ According to Shaye J.D. Cohen, Jesus's failure to establish an independent Israel, and his death at the hands of the Romans, caused many Jews to reject him as the Messiah.[97] Jews at that time were expecting a military leader as a Messiah, such as Bar Kohhba.
  9. ^ Perhaps also Jewish law which was being formalized at the same time
  10. ^ Acts 15 and Acts 21
  11. ^ Hurtado: "She refrains from referring to this earliest stage of the "Jesus-community" as early "Christianity" and comprisedof "churches," as the terms carry baggage of later developments of "organized institutions, and of a religion separate from, different from, and hostile to Judaism" (185). So, instead, she renders ekklēsia as "assembly" (quite appropriately in my view, reflecting the quasi-official connotation of the term, often both in the LXX and in wider usage)."[web 12]
  12. ^ See Why was Resurrection on "the Third Day"? Two Insights for explanations on the phrase "third day." According to Pinchas Lapide, "third day" may refer to Hosea 6:1–2:

    "Come, let us return to the Lord;
    for he has torn us, that he may heal us;
    he has struck us down, and he will bind us up.
    After two days he will revive us;
    on the third day he will raise us up,
    that we may live before him."

    See also 2 Kings 20:8:"Hezekiah said to Isaiah, 'What shall be the sign that the Lord will heal me, and that I shall go up to the house of the Lord on the third day?'"
  13. ^ Эрман:
    * «Самые ранние христиане придерживались христологии экзальтации, в которой человек Иисус был сделан Сыном Божьим — например, при его воскресении или при крещении — как мы рассмотрели в предыдущей главе». [136]
    * Здесь я скажу кое-что о древнейшей христологии, насколько я ее понимаю. Это было то, что я раньше называл «низкой» христологией. Я могу закончить книгу, описывая ее как «христологию снизу» или, возможно, христологию «возвышения». Или, может быть, я назову это всеми тремя вещами [...] Как и многие другие ученые, я думаю, что это действительно была самая ранняя христология. [сайт 17]
  14. ^ Римлянам 6:3–4; Колоссянам 2:12
  15. ^ Католическая энциклопедия: Прозелит : «Английский термин «прозелит» встречается только в Новом Завете, где он означает обращенного в иудейскую религию ( Матфея 23:15 ; Деяния 2:11 ; 6:5 и т. д.), хотя тот же самый Греческое слово обычно используется в Септуагинте для обозначения иностранца, живущего в Иудее . Похоже, что этот термин перешел от первоначального местного и главным образом политического значения, в котором он использовался еще в 300 году до нашей эры, к техническому и религиозному значению в Иудее. Иудаизм новозаветной эпохи».
  16. ^ Церковный историк Генри Харт Мильман пишет, что на протяжении большей части первых трех столетий, даже в западной империи, где доминировала латынь: «Римская церковь и большинство, если не все церкви Запада, были, если можно так выразиться, , греческие религиозные колонии [см . Предысторию « Греческие колонии ]». Их язык был греческим, их организация — греческой, их писатели — греческими, их Священные Писания — греческими, и многие пережитки и традиции показывают, что их ритуал, их литургия были греческими». [Интернет 21]
  17. ^ Несмотря на упоминание епископов, в Новом Завете нет четких свидетельств, подтверждающих концепции епархий и монепископства, то есть правило, согласно которому все церкви в географическом регионе должны управляться одним епископом. По словам Рональда Ю.К. Фунга , ученые указывают на доказательства того, что христианские общины, такие как Рим, имели много епископов и что концепция монепископства все еще зарождалась, когда Игнатий навязывал свою трехстороннюю структуру другим церквям. [163]
  18. По словам Мака, «Павел обратился в эллинизированную форму некоторого движения Иисуса, которое уже развилось в культ Христа. [...] Таким образом, его письма также служат документацией для культа Христа». [169]
  19. Через четыре года после Иерусалимского собора Павел написал галатам об этом вопросе, который вызвал серьезные споры в их регионе. В этом районе росло движение иудаистов , выступавших за соблюдение Моисеева закона, включая обрезание. По словам МакГрата, Пол назвал Иакова Справедливого движущей силой иудаизирующего движения. Павел считал это большой угрозой для своего учения о спасении через веру и очень подробно рассмотрел этот вопрос в Послании к Галатам 3 . [181]
  20. По мнению немецкого богослова XIX века Ф. К. Баура, в раннем христианстве доминировал конфликт между Петром , который был соблюдающим закон , и Павлом , который выступал за частичную или даже полную свободу от Закона . [ нужна ссылка ] Ученый Джеймс Д. Данн предположил, что Петр был «посредником» между двумя другими выдающимися лидерами: Павлом и Иаковом Справедливым. И Павел, и Иаков были сильно отождествлены со своими «разновидностями» христианства. Петр проявил желание сохранить свою еврейскую идентичность, в отличие от Павла. Одновременно он проявил гибкость по отношению к желаниям более широкого христианского сообщества, в отличие от Иакова. Маркион и его последователи заявили, что полемика против лжеапостолов в Послании к Галатам была направлена ​​против Петра, Иакова и Иоанна , «Столпов Церкви», а также «ложных» евангелий, циркулировавших в церквях в то время. Ириней и Тертуллиан выступили против возвышения Павла марионизмом и заявили, что Петр и Павел были равными среди апостолов. Отрывки из Послания к Галатам были использованы, чтобы показать, что Павел уважал служение Петра и признавал общую веру. [193] [194]
  21. ^ Постулируются три формы: от Гэмбл, Гарри Ю., «18», Дебаты о канонах , с. 300, примечание 21, (1) Сборник Маркиона, который начинается с послания к Галатам и заканчивается посланием к Филимону; (2) Папирус 46, датированный примерно 200 г., который соответствует установленному порядку, за исключением перестановки Посланий к Ефесянам и Галатам; и (3) письма к семи церквям, рассматривая письма к одной и той же церкви как одно письмо и основываясь на длине, так что Коринфянам идет первое, а к Колоссянам (возможно, включая Филимону) - последнее.
  22. ^ Еврейская виртуальная библиотека: «Основная трудность в прослеживании роста христианства с самого начала как еврейской мессианской секты и его отношений с различными другими нормативно-еврейскими, сектантско-еврейскими и христианско-еврейскими группами связана с тем фактом, что то, что в конечном итоге стало нормативным христианством, изначально было всего лишь одним из различных конкурирующих христианских течений. Как только «христианское течение язычников» победило и учение Павла стало . восприниматься как выражение доктрины Церкви, еврейско-христианские группы были оттеснены на обочину и оказались на обочине в конечном итоге исключенные как еретические. Будучи отвергнутыми как нормативным иудаизмом, так и Церковью, они в конечном итоге исчезли. Тем не менее, несколько еврейско-христианских сект (таких как назаряне , эвиониты , эльхасаиты и другие) существовали в течение некоторого времени, и некоторые из них, похоже, существуют. существовали на протяжении нескольких столетий. Некоторые секты видели в Иисусе главным образом пророка , а не «Христа», другие, похоже, верили в него как в Мессию, но не рисовали его. христологические и другие выводы, ставшие впоследствии основополагающими в учении Церкви (Божественность Христа, тринитарная концепция Божества , отмена Закона ). После исчезновения ранних еврейско-христианских сект и триумфа нееврейского христианства стать христианином означало для еврея отступить от еврейской общины и покинуть еврейскую общину. [Интернет 30]
  1. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г Фредриксен 2018 .
  2. ^ Бромили 1979 , с. 689.
  3. ^ Барнетт 2002 , стр. 21.
  4. ^ Нисвонгер 1993 , с. 200.
  5. ^ Перейти обратно: а б Клуц 2002 , стр. 178–190.
  6. ^ Зейфрид 1992 , стр. 210–211, 246–247.
  7. ^ Перейти обратно: а б с МакГрат 2006 , с. 174.
  8. ^ Перейти обратно: а б Цвиковский 1988 , стр. 79–80.
  9. ^ Пао 2016 , стр. 65.
  10. ^ Юбилейная Библия 2000. [ нужна полная цитата ]
  11. ^ Петерсон 1959 , стр. 353–372.
  12. ^ Элвелл и Комфорт 2001 , стр. 266, 828.
  13. ^ Эрман 2005 .
  14. ^ Уртадо 2005 , стр. 13–55 .
  15. ^ Фриман, Чарльз (2010). «Отрыв: первые христианства» . Новая история раннего христианства . Нью-Хейвен и Лондон : Издательство Йельского университета . стр. 31–46. дои : 10.12987/9780300166583 . ISBN  978-0-300-12581-8 . JSTOR   j.ctt1nq44w . LCCN   2009012009 . S2CID   170124789 . Проверено 20 июля 2021 г.
  16. ^ Уилкен 2013а .
  17. ^ Лиетарт Пеерболте, Берт Ян (2013). «Как антихрист победил смерть: развитие христианской апокалиптической эсхатологии в ранней церкви» . В Крансе, Джон; Лиетарт Пеерболте, LJ; Смит, Питер-Бен; Цвип, Ари В. (ред.). Павел, Иоанн и апокалиптическая эсхатология: исследования в честь Мартинуса К. де Бура . Novum Testum: Добавки . Полный. 149. Лейден : Издательство Brill . стр. 238–255. дои : 10.1163/9789004250369_016 . ISBN  978-90-04-25026-0 . ISSN   0167-9732 . S2CID   191738355 . Проверено 20 июля 2021 г.
  18. ^ Гонсалес 1987 , с. 37.
  19. ^ Эрман 2012 , стр. 272–273.
  20. ^ Линч 2010 , с. 16.
  21. ^ Перейти обратно: а б Беркетт 2002 , с. 3.
  22. ^ Перейти обратно: а б Мак 1995 , с. [ нужна страница ] .
  23. ^ Гонсалес 2010 , с. 14.
  24. ^ МакКаллох 2010 , с. 72.
  25. ^ Эрман 2012 , стр. 283 и 285.
  26. ^ Фредриксен 1999 , стр. 119–121.
  27. ^ Бонд 2012 , стр. 62–64.
  28. ^ Фредриксен 1999 , стр. 124.
  29. ^ Бонд 2012 , с. 63.
  30. ^ Гонсалес 1987 , с. 38.
  31. ^ Перейти обратно: а б Пауэлл 1998 , с. 181 .
  32. ^ Бокмюль, Маркус Н.А. (2001). Кембриджский спутник Иисуса . Издательство Кембриджского университета. стр. 121–25 . ISBN  978-0521796781 .
  33. ^ Чилтон, Брюс; Эванс, Крейг А. (1998). Изучение исторического Иисуса: оценки состояния текущих исследований . БРИЛЛ. стр. 460–70. ISBN  978-9004111424 .
  34. ^ Перейти обратно: а б Стэнтон 2002 , с. 145.
  35. ^ Данн 2003 , с. 339 утверждает, что крещение и распятие - это «два факта из жизни Иисуса, [которые] пользуются почти всеобщим признанием».
  36. ^ Кроссан 1995 , с. 145 : «То, что он был распят, является столь же достоверным, как и что-либо историческое, поскольку и Иосиф Флавий, и Тацит… согласны с христианскими сообщениями, по крайней мере, в этом основном факте».
  37. ^ Левин 2006 , с. 4; Херцог, 2005 г. , стр. 1–6; Крейг 2001 , стр. 2–5; Такетт 2001 , стр. 122–26 ; Эрман 1999 , стр. 100–101; Чилтон и Эванс 2002 , с. 3–7
  38. ^ Левин 2006 , с. 4.
  39. ^ Эрман (2012) , с. 71.
  40. ^ Стэнтон 2002 , с. XXIII.
  41. ^ Перейти обратно: а б Кёстенбергер и Келлум 2009 , стр. 124–125.
  42. ^ Перейти обратно: а б Митчелл и Янг, 2006 , с. 23.
  43. ^ Герцог 2005 , с. 8.
  44. ^ Тайссен, Герд и Аннетт Мерц. Исторический Иисус: подробное руководство. Крепость Пресс. 1998 г. перевод с немецкого (издание 1996 г.)
  45. ^ Эрман 1999 , стр. ix–x.
  46. ^ EP Сандерс (1993). Историческая личность Иисуса
  47. ^ EP Sanders 1993 Историческая личность Иисуса , с. 213
  48. ^ Левин 2006 , стр. 1–2.
  49. ^ Перейти обратно: а б МакГрат 2006 , стр. 16–22.
  50. ^ Евангелие от Матфея Леона Морриса. ISBN   0-85111-338-9 стр. 71
  51. ^ Редфорд 2007 , стр. 117–130.
  52. ^ Богословие Нового Завета Джорджа Элдона Лэдда, 1993, с. 324
  53. ^ Редфорд 2007 , стр. 143–160.
  54. ^ Кокс и Исли 2007 , стр. 97–110.
  55. ^ Редфорд 2007 , стр. 165–180.
  56. ^ Христология Евангелия от Марка Джека Дина Кингсбери, 1983 г. ISBN   0-8006-2337-1 стр. 91–95
  57. ^ Кембриджский спутник Евангелий Стивена К. Бартона ISBN   0-521-00261-3 стр. 132–33
  58. ^ Кокс и Исли 2007 , стр. 121–135.
  59. ^ Редфорд 2007 , стр. 189–207.
  60. ^ Кокс и Исли 2007 , стр. 155–170.
  61. ^ Мэтью Дэвида Л. Тернера, 2008 г. ISBN   0-8010-2684-9 стр. 613
  62. ^ Перейти обратно: а б Кёстенбергер и Келлум 2009 , с. 140
  63. ^ Перейти обратно: а б Пол Л. Майер «Дата Рождества и хронология Иисуса» в книге Chronos, kairos, Christos: исследования рождения и хронологии Джерри Вардамана, Эдвина М. Ямаути, 1989 г. ISBN   0-931464-50-1 стр. 113–29
  64. ^ Барнетт 2002 , стр. 19–21.
  65. ^ Тайссен, Герд ; Мерц, Аннет (1998). Исторический Иисус: всеобъемлющее руководство . Крепость Пресс. стр. 316–46. ISBN  978-1-4514-0863-8 . Архивировано из оригинала 5 августа 2020 г. Проверено 8 октября 2020 г.
  66. ^ Знакомый незнакомец: Знакомство с Иисусом из Назарета Майкла Джеймса МакКлимонда (2004) ISBN   0802826806, стр. 77–79.
  67. ^ Изучение исторического Иисуса: оценки состояния текущих исследований Брюса Чилтона и Крейга А. Эванса (1998) ISBN   9004111425, стр. 255–57.
  68. ^ Лоуренс 2017 , с. 60.
  69. ^ Грант 1977 , с. 176.
  70. ^ Майер 1975 , стр. 5.
  71. ^ Ван Даален 1972 , с. 41.
  72. ^ Кремер 1977 , стр. 49–50.
  73. ^ Перейти обратно: а б с Эрман 2014 .
  74. ^ Гандри 1976 , с. [ нужна страница ] .
  75. ^ Вайс 1910 , с. 345.
  76. ^ Дэвис 1965 , стр. 305–308.
  77. ^ Уилкенс 1970 , стр. 128–131.
  78. ^ Смит 1969 , с. 406.
  79. ^ «Хабермас» . Архивировано из оригинала 7 февраля 2003 г. Проверено 26 августа 2005 г.
  80. ^ Крейг
  81. ^ Майкл Моррисон Воскресение Иисуса: история интерпретации. Архивировано 29 марта 2015 г. в Wayback Machine.
  82. ^ Райт, Северная Каролина (2003), Воскресение Сына Божьего, стр. 9-10.
  83. ^ Бломберг, Крейг Л. (1987), Историческая достоверность Евангелий, 2-е изд., 2007.
  84. ^ Перейти обратно: а б Комарницкий 2014 .
  85. ^ Перейти обратно: а б Бермехо-Рубио 2017 .
  86. ^ Эрман 2014 , стр. 109–10.
  87. ^ Кестер, Хельмут (2000), Введение в Новый Завет, Том. 2: История и литература раннего христианства , Вальтер де Грюйтер, стр. 64–65.
  88. ^ Вермес, Геза (2008), Воскресение , Лондон: Penguin, стр. 151–52.
  89. ^ Мэтт 24:34
  90. ^ Баргил Пикснер, Церковь Апостолов, найденная на горе Сион , Обзор библейской археологии 16.3, май/июнь 1990 г., Centuryone.org. Архивировано 9 марта 2018 г. на Wayback Machine.
  91. ^ Франзен 1988 , с. 20.
  92. ^ Деяния 1: 13–15.
  93. ^ Перейти обратно: а б с Видмар 2005 , стр. 19–20.
  94. ^ Шрек, Основной католический катехизис (1999), стр. 130
  95. ^ Деяния 11:26.
  96. ^ Коэн 1987 , стр. 167–68.
  97. ^ Коэн 1987 , с. 168.
  98. ^ Дж. Бромили, изд. (1982). Международная стандартная библейская энциклопедия «Бог» . Полностью переработано. Том. Два: Э.Дж. Издательство Эрдманс. стр. 497–99. ISBN  0-8028-3782-4 .
  99. ^ Галатам 2:9 , Деяния 1:13.
  100. ^ Уртадо 2005 , с. 160.
  101. ^ Пейджелс 2005 , с. 45.
  102. ^ Людеманн и Озен 1996 , с. 116.
  103. ^ Пейджелс 2005 , стр. 45–46.
  104. ^ Перейти обратно: а б с Людеманн и Озен 1996 , стр. 116–17.
  105. ^ Бокмюль, Маркус Н.А. (2010), Вспомнившийся Петр: в древних рецепциях и современных дебатах , Мор Зибек, стр. 52
  106. ^ Перейти обратно: а б Тейлор 1993 , с. 224.
  107. ^ Евсевий, История Церкви 3, 5, 3; Епифаний, Панарий 29,7,7–8; 30, 2, 7; О мерах и весах 15. О полете в Пеллу см.: Бургель, Джонатан (2010). «Переезд иудеев-христиан из Иерусалима как прагматический выбор» . В Дэне Джаффе (ред.). Исследования раввинистического иудаизма и раннего христианства . Лейден: Брилл. стр. 107–138. ; PHR ван Хаувелинген, «Бегство вперед: уход христиан из Иерусалима в Пеллу», Westminster Theological Journal 65 (2003), 181–200.
  108. ^ Данн 2009 , стр. 246–47.
  109. ^ Перейти обратно: а б Данн 2009 , с. 277.
  110. ^ Беркетт 2002 .
  111. ^ Данн, Джеймс Д.Г. (2013). Традиция устного Евангелия . Вм. Издательство Б. Эрдманс. ISBN  978-0-8028-6782-7 .
  112. ^ Хорсли, Ричард А., Тот, кто слышит вас, слышит меня: пророки, выступления и традиции в Q , Хорсли, Ричард А. и Дрейпер, Джонатан А. (ред.), Trinity Press, 1999, ISBN   978-1-56338-272-7 , «Недавние исследования устной литературы и Q» , стр. 150–74.
  113. ^ Данн, Джеймс Д.Г., Вспомнил Иисуса , Wm. Издательство Б. Эрдманс, 2003 г., ISBN   978-0-8028-3931-2 , «Устная традиция» , стр. 192–210.
  114. ^ Мурне, Теренс К., Устная традиция и литературная зависимость: изменчивость и стабильность в синоптической традиции и Q , Мор Зибек, 2005, ISBN   978-3-16-148454-4 , «Краткая история проблемы устной традиции» , стр. 54–99.
  115. ^ Куллманн 1949 , с. [ нужна страница ] .
  116. ^ Нойфельд 1964 , с. 47.
  117. ^ О'Коллинз 1978 , с. 112.
  118. ^ Хантер 1973 , с. 100.
  119. ^ Панненберг 1968 , с. 90.
  120. ^ Куллманн 1966 , с. 66.
  121. ^ Перкинс, Фем (1988). Чтение Нового Завета: Введение (первоначально опубликовано в 1978 г.) . Махва, Нью-Джерси: Paulist Press. п. 20 . ISBN  978-0809129393 .
  122. ^ Бультманн, Богословие Нового Завета, том 1, стр. 49, 81.
  123. ^ Панненберг 1968 , стр. 118, 283, 367.
  124. ^ Эрман 2014 , с. 125.
  125. ^ Выше 2017 года .
  126. ^ Талберт 2011 , стр. 3–6.
  127. ^ Эрман 2014 , стр. 120, 122.
  128. ^ Нетландия 2001 , стр. 175.
  129. ^ Локк 2017 , с. 3.
  130. ^ Эрман 2003 .
  131. ^ Перейти обратно: а б с Барт Эрман, Как Иисус стал Богом , Руководство по курсу
  132. ^ Локк 2017 , стр. 3–4.
  133. ^ Талберт 2011 , с. 3.
  134. ^ Геза Вермез (2008), Воскресение , стр. 138–39
  135. ^ Bird 2017 , стр. ix, xi.
  136. ^ Перейти обратно: а б Эрман 2014 , с. 132.
  137. ^ Эрман 2014 , с. 122.
  138. ^ Уртадо 2005 , с. 650.
  139. ^ Уртадо 2005 , с. 155.
  140. ^ Данн 2003 .
  141. ^ Эрман, Барт (2006), Петр, Павел и Мария Магдалина: Последователи Иисуса в истории и легендах , Oxford University Press, США, ISBN  0-19-530013-0
  142. ^ Перейти обратно: а б с д Хичкок, Джеймс (2012). История Католической Церкви: от апостольского века до третьего тысячелетия . Игнатиус Пресс. п. 23. ISBN  978-1-58617-664-8 . OCLC   796754060 .
  143. ^ Уайт 2004 , с. 127.
  144. ^ Эрман 2005 , с. 187.
  145. ^ Ковени, Джон (2006). Еда, мораль и смысл: удовольствие и беспокойство от еды . Рутледж. п. 74. ИСБН  978-1134184484 . Для первых христиан агапе означала важность общения. Это был ритуал, посвященный радости еды, удовольствиям и компании.
  146. ^ Бернс, Джим (2012). Необычные молодежные вечеринки . Публикации Евангельского света. п. 37. ИСБН  978-0830762132 . Во времена Ранней Церкви все верующие собирались вместе, чтобы разделить так называемый праздник агапе, или «праздник любви». Те, кто мог позволить себе принести еду, приносили ее на праздник и делились ею с другими верующими.
  147. ^ Уоллс, Джерри Л.; Коллинз, Кеннет Дж. (2010). Римляне, но не католики: что остается на кону через 500 лет после Реформации . Бейкер Академик . п. 169. ИСБН  978-1493411740 . Подтекст Евхаристии как трапезы общения был настолько сильным, что на заре ее существования она часто проводилась одновременно с праздником Агапе. Однако во второй половине первого века, как указывает Эндрю Макгоуэн, этот объединенный общий банкет был разделен на «утренний сакраментальный ритуал [и] прозаический общий ужин».
  148. ^ Дэвис, Хортон (1999). Хлеб жизни и чаша радости: новые экуменические взгляды на Евхаристию . Wipf & Stock Publishers . п. 18. ISBN  978-1579102098 . Агапе (праздник любви), который в конечном итоге отделился от Евхаристии...
  149. ^ Догрити, Дайрон (2016). Корни: раскрытие того, почему мы делаем то, что делаем в церкви . АКУ Пресс. п. 77. ИСБН  978-0891126010 . Около 250 года нашей эры праздник любви и Евхаристия, кажется, разделились, оставив Евхаристию развиваться вне контекста общей трапезы.
  150. ^ «агапэ». Словарь христианской церкви . Оксфорд: Издательство Оксфордского университета. 2005. ISBN  978-0-19-280290-3 .
  151. ^ Салвесен, Элисон Дж; Закон, Тимоти Майкл, ред. (2021). Оксфордский справочник Септуагинты . Оксфорд: Издательство Оксфордского университета. п. 22. ISBN  978-0199665716 .
  152. ^ Дэвидсон 2005 , с. 115.
  153. ^ Перейти обратно: а б Данн 2009 , с. 297.
  154. ^ Перейти обратно: а б с Хичкок, География религии (2004), с. 281
  155. ^ Перейти обратно: а б с д Бокенкокоттер 2004 , стр. 18.
  156. ^ Франзен 1988 , с. 29.
  157. ^ Эрман 2012 , стр. 87–90.
  158. ^ Йегер, Вернер (1961). Раннее христианство и греческая Пайдея . Издательство Гарвардского университета. стр. 6, 108–09. ISBN  978-0674220522 . Проверено 26 февраля 2015 г.
  159. ^ Даффи 2015 , с. 3.
  160. ^ Данн 2009 , с. 302.
  161. ^ Данн 2009 , с. 308.
  162. ^ Харрис, Стивен Л. , Понимание Библии. Пало-Альто: Мэйфилд. 1985.
  163. ^ Рональд Ю.К. Фунг, цит. Джон Пайпер; Уэйн Грудем (2006). Восстановление библейской мужественности и женственности: ответ евангелическому феминизму . Перекресток. п. 254. ИСБН  978-1-4335-1918-5 . Проверено 28 октября 2012 г.
  164. ^ Кросс и Ливингстон 2005 , «Пол».
  165. ^ Блэк, К. Клифтон; Смит, Д. Муди; Спиви, Роберт А., ред. (2019) [1969]. «Павел: Апостол язычников» . Анатомия Нового Завета (8-е изд.). Миннеаполис : Фортресс Пресс . стр. 187–226. дои : 10.2307/j.ctvcb5b9q.17 . ISBN  978-1-5064-5711-6 . OCLC   1082543536 . S2CID   242771713 .
  166. ^ Галатам 1:15–16 , 2:7–9 ; Римлянам 11:13 ; 1 Тимофею 2:7 ; 2 Тимофею 1:11 .
  167. ^ Перейти обратно: а б Мак 1997 , с. [ нужна страница ] .
  168. ^ Мак 1997 , с. 109.
  169. ^ Мак, Бертон Л. (1988), «Конгрегации Христа» , Миф о невиновности: Марк и христианское происхождение , Fortress Press, стр. 98, ISBN  978-0-8006-2549-8
  170. ^ Уртадо 2005 , стр. 156–157.
  171. ^ Уртадо 2005 , с. 168.
  172. ^ Перейти обратно: а б с Кросс и Ливингстон 2005 , стр. 1243–1245.
  173. ^ Стендаль 1963 .
  174. ^ Данн 1982 , с. №49.
  175. ^ Финляндия 2004 , стр. 2.
  176. ^ Перейти обратно: а б Бокенкокоттер 2004 , стр. 19–21.
  177. ^ Перейти обратно: а б с Уртадо 2005 , стр. 162–165.
  178. ^ МакГрат 2006 , стр. 174–175.
  179. ^ Бокенкоттер 2004 , стр. 19.
  180. ^ Деяния 15:1
  181. ^ Перейти обратно: а б МакГрат 2006 , стр. 174–75.
  182. ^ Перейти обратно: а б Ходжес, Фредерик М. (2001). «Идеальная крайняя плоть в Древней Греции и Риме: эстетика мужских половых органов и их связь с липодермом, обрезанием, восстановлением крайней плоти и кинодесмой» (PDF) . Бюллетень истории медицины . 75 (осень 2001 г.). Издательство Университета Джонса Хопкинса : 375–405. дои : 10.1353/bhm.2001.0119 . ПМИД   11568485 . S2CID   29580193 . Проверено 3 января 2020 г.
  183. ^ Перейти обратно: а б Рубин, Джоди П. (июль 1980 г.). «Операция Цельса по деобрезанию: медицинские и исторические последствия» . Урология . 16 (1). Эльзевир : 121–24. дои : 10.1016/0090-4295(80)90354-4 . ПМИД   6994325 . Проверено 3 января 2020 г.
  184. ^ Перейти обратно: а б Фредриксен 2018 , стр. 10–11.
  185. ^ Нойснер, Джейкоб (1993). Подходы к древнему иудаизму, Новая серия: Религиоведение и теологические исследования . Ученые Пресс . п. 149. Обрезанные варвары , как и любые другие, у которых обнажалась головка полового члена , были объектом непристойного юмора . Греческое искусство изображает крайнюю плоть, часто прорисованную до мельчайших деталей, как символ мужской красоты; а детей с врожденно короткой крайней плотью иногда подвергали лечению, известному как эписпазм , направленному на удлинение.
  186. ^ МакГрат 2006 , стр. 174–76.
  187. ^ Кросс и Ливингстон 2005 , стр. 1244–1245.
  188. ^ Мак 1997 , стр. 91–92.
  189. ^ Уртадо 2005 , с. 131.
  190. ^ Чарри, Эллен Т. (1999), Обновлением вашего разума: пастырская функция христианской доктрины , Oxford University Press, стр. 35–36.
  191. ^ Деяния 15
  192. ^ Макманнерс, Оксфордская иллюстрированная история христианства (2002), стр. 37
  193. ^ Кек 1988 , с. [ нужна страница ] .
  194. ^ Пеликан 1975 , с. 113.
  195. ^ Кросс и Ливингстон 2005 , с. 1244.
  196. ^ Беркетт 2002 , с. 263.
  197. ^ Перейти обратно: а б Мосс, Кандида (2013). Миф о преследованиях: как ранние христиане придумали историю мученичества . ХарперКоллинз. п. 129. ИСБН  978-0-06-210452-6 .
  198. ^ Перейти обратно: а б Croix 2006 , стр. 105–52.
  199. ^ Традиционное название: Божественная литургия святого апостола и брата Господня Иакова ; Доникейские отцы Филиппа Шаффа в свободном доступе
  200. ^ Макдональд и Сандерс 2002 , с. 72.
  201. опубликовано JP Audet в JTS 1950, т. 1, стр. 135–54, цитируется в «Совет Джамнии и канон Ветхого Завета». Архивировано 10 февраля 2007 г., в Wayback Machine , Роберт К. Ньюман, 1983 г.
  202. ^ Словарь еврейско-христианских отношений , доктор Эдвард Кесслер, Нил Венборн, Cambridge University Press, 2005, ISBN   0-521-82692-6 , с. 316
  203. ^ Декок, Пол Б. (2008). «Обращение Иеронима к Hebraica Veritas и его отказ от традиционного взгляда на Септуагинту» . Неотестаментика . 42 (2): 205–222. ISSN   0254-8356 . JSTOR   43048677 . Проверено 31 января 2021 г.
  204. ^ Барт Д. Эрман (1997). Новый Завет: историческое введение в ранние христианские писания . Издательство Оксфордского университета. п. 8. ISBN  978-0-19-508481-8 . Новый Завет содержит двадцать семь книг, написанных на греческом языке пятнадцатью или шестнадцатью разными авторами, которые обращались к другим христианам или общинам между 50 и 120 годами (см. вставку 1.4). Как мы увидим, трудно сказать, была ли какая-либо из этих книг написана учениками Иисуса.
  205. ^ Перейти обратно: а б Дюрант, Уилл . Цезарь и Христос . Нью-Йорк: Саймон и Шустер. 1972 год
  206. ^ Магнезианцы 2, 6–7, 13, Траллианцы 2–3, Смирнейцы 8–9.
  207. ^ Дрейпер 2006 , с. 178.
  208. ^ Милавец 2003 , с. VII.
  209. ^ В переводе Молли Уиттакер, «Евреи и христиане: греко-римские взгляды » (Cambridge University Press, 1984), стр. 105.
  210. ^ Дэвидсон 2005 , с. 146.
  211. ^ Франзен 1988 , с. 25.
  212. ^ Перейти обратно: а б Уайлен 1995 , с. 190.
  213. ^ Берард 2006 , стр. 112–113.
  214. ^ Перейти обратно: а б Райт 1992 , стр. 164–165.
  215. ^ Перейти обратно: а б Уайлен 1995 , стр. 190–192.
  216. ^ Перейти обратно: а б Данн 1999 , стр. 33–34.
  217. ^ Боутрайт, Гаргола и Талберт 2004 , стр. 426.
  218. ^ Перейти обратно: а б Дофин 1993 , стр. 235, 240–242.
  219. ^ Табор 1998 .
  220. ^ Эслер 2004 , стр. 157–159.
  221. ^ Данн, Джеймс (1991), Пути расходятся
  222. ^ HH Бен-Сассон, История еврейского народа , издательство Гарвардского университета, 1976, ISBN   0-674-39731-2 , с. 246
  223. ^ Джон П. Мейер , Маргинальный еврей: переосмысление исторического Иисуса , т. 1, гл. 11
  224. ^ HH Бен-Сассон, История еврейского народа , издательство Гарвардского университета, 1976, ISBN   0-674-39731-2 , с. 251
  225. ^ Светоний, Жития двенадцати цезарей , Тиберий 36.
  226. ^ Перейти обратно: а б с Барнетт 2002 , стр. 23.
  227. ^ Перейти обратно: а б Уртадо 2005 , стр. 15, 38–39, 41–42.
  228. ^ HH Бен-Сассон, История еврейского народа , издательство Гарвардского университета, 1976, ISBN   0-674-39731-2 , Кризис при Гая Калигуле , стр. 254–56.
  229. ^ Мужчина 1982 , с. 10.
  230. ^ Перейти обратно: а б Уокер 1959 , с. 26.
  231. ^ Католическая энциклопедия: Иудействующие см. раздел «Инцидент в Антиохии».
  232. ^ Данн, Джеймс Д.Г. (осень 1993 г.). Рейнхарц, Адель (ред.). «Отголоски внутриеврейской полемики в послании Павла к галатам». Журнал библейской литературы . 112 (3). Общество библейской литературы : 459–477. дои : 10.2307/3267745 . ISSN   0021-9231 . JSTOR   3267745 .
  233. ^ Перейти обратно: а б Уокер 1959 , с. 27.
  234. ^ Хронология Полины: его жизнь и миссионерская деятельность , из католических ресурсов Феликса Джаста, SJ.
  235. ^ Нил 1986 , стр. 44–45.
  236. ^ Вуд, Роджер, Ян Моррис и Денис Райт. Персия . Книги Вселенной, 1970, стр. 35.
  237. ^ Герберманн 1913 , с. 737.
  238. ^ Латуретт 1941 , том. я, с. 103.

Источники

[ редактировать ]

Печатные источники

[ редактировать ]

Веб-источники

[ редактировать ]
  1. ^ Зан, Теодор. «Иоанн Апостол», Новая энциклопедия религиозных знаний Шаффа-Герцога , Том. VI, (Филип Шафф, редактор) CCEL
  2. ^ Перейти обратно: а б Ларри Уртадо (17 августа 2017 г.), «Павел, языческий апостол»
  3. ^ «Библейский комментарий Джеймисона-Фоссе-Брауна к Деяниям 19» . Библейский хаб . Проверено 8 октября 2015 г. См. также: Библейский комментарий Джеймисона-Фоссета-Брауна .
  4. ^ Версия американского короля Джеймса
  5. ^ Библия Дуэ-Реймса
  6. ^ «Изложение Гилла, комментарий к Деяниям 19:23» . Библейский хаб . Проверено 8 октября 2015 г.
  7. ^ Флассер, Дэвид. «Период Второго Храма» . Мессия . Энциклопедия иудаики 2008 г. Группа Гейла . Проверено 2 декабря 2012 г.
  8. ^ Блидштейн, Джеральд Дж. (2008). «Мессия» . Энциклопедия иудаики . Группа Гейл . Проверено 2 декабря 2012 г. - через Еврейскую виртуальную библиотеку.
  9. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я дж к л Е.П. Сандерс, Ярослав Ян Пеликан, Иисус , Британская энциклопедия
  10. ^ Барт Эрман (1 апреля 2018 г.). «Пасхальное размышление 2018» . Блог Барта Эрмана .
  11. ^ Баума, Джереми (27 марта 2014 г.). «Клуб ранней высокой христологии и Барт Эрман – отрывок из книги «Как Бог стал Иисусом» » . Академический блог Зондервана . ХарперКоллинз . Проверено 2 мая 2018 г.
  12. ^ Перейти обратно: а б с д и ж Ларри Уртадо (4 декабря 2018 г.), {{"'Когда христиане были евреями": Паула Фредриксен о "Первом поколении " "
  13. ^ Барт Эрман (5 октября 2012 г.), Герд Людеманн о Воскресении Иисуса
  14. ^ «1 Коринфянам 15:3–15:41 » . давай помолимся Браузер Библии
  15. ^ Ларри Уртадо, Происхождение «Божественной христологии»?
  16. ^ Перейти обратно: а б с Эрман, Барт Д. (14 февраля 2013 г.). «Христология воплощения, ангелы и Павел» . Блог Барта Эрмана . Проверено 2 мая 2018 г.
  17. Барт Эрман (6 февраля 2013 г.), Самая ранняя христология
  18. ^ Перейти обратно: а б Барт Эрманн (4 июня 2016 г.), Были ли последователи Иисуса сумасшедшими? Был ли Он?
  19. ^ «Крещение» . jewishencyclepedia.com .
  20. ^ «Литургия» . jewishencyclepedia.com .
  21. ^ «Греческое православие – от апостольских времен до наших дней» . ellopos.net .
  22. ^ Стивен Вестерхольм (2015), Новый взгляд на Пола в обзоре , Режиссер, весна 2015 г. · Том. 44 № 1 · стр. 4–15.
  23. ^ Колер, Кауфманн ; Хирш, Эмиль Г .; Джейкобс, Джозеф ; Фриденвальд, Аарон; Бройде, Исаак . «Обрезание: в апокрифической и раввинской литературе» . Еврейская энциклопедия . Фонд Копельмана . Проверено 3 января 2020 г. Соприкосновение с греческой жизнью, особенно во время игр на арене [которые включали наготу ], сделало это различие неприятным для эллинистов или антинационалистов; и следствием этого была их попытка уподобиться грекам посредством эписпазма («сделав себе крайнюю плоть»; I Макк., I, 15; Иосиф Флавий, «Ант.», XII, 5, § 1; Assumptio Mosis, VIII; I Кор. VII). . 18; Шаб. хв. 72а, б. Тем более законопослушные евреи пренебрегали указом Антиоха Епифана, запрещающим обрезание (I Макк., I. 48, 60; II. 46); а еврейские женщины проявили свою верность Закону, даже рискуя своей жизнью, сами обрезая своих сыновей.
  24. ^ EP Сандерс, Святой Павел, Апостол , Британская энциклопедия
  25. ^ Джордан Купер, EP Сандерс и новый взгляд на Пола
  26. ^ Мартин, Д. 2010. «Загробная жизнь Нового Завета и постмодернистская интерпретация». Архивировано 8 июня 2016 г. в Wayback Machine ( расшифровка стенограммы лекции. Архивировано 12 августа 2016 г. в Wayback Machine ). Йельский университет.
  27. ^ «Гонения в ранней церкви» . Религиозные факты. Архивировано из оригинала 25 марта 2014 г. Проверено 26 марта 2014 г.
  28. ^ «Введение Свита в Ветхий Завет на греческом языке, стр. 112» . Ccel.org . Проверено 20 мая 2019 г.
  29. ^ «Папа Святой Климент I» . newadvent.org .
  30. ^ «Христианство: отделение от иудаизма» . Еврейская виртуальная библиотека . АИС . 2008 год . Проверено 17 декабря 2018 г.
  31. ^ «Рим» . jewishencyclepedia.com .
  32. ^ «Карта третьего миссионерского путешествия апостола Павла» . biblestudy.org .
  33. ^ «Еврейская сокровищница» . jewishencyclepedia.com

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Бокмюль, Маркус Н.А. (ред.) Кембриджский спутник Иисуса . Издательство Кембриджского университета (2001). ISBN   0-521-79678-4 .
  • Бургель, Джонатан, От одной идентичности к другой: Материнская церковь Иерусалима между двумя еврейскими восстаниями против Рима (66–135/6 EC) . Париж: Éditions du Cerf, сборник Judaïsme ancien et Christianisme примитивный (французский). ISBN   978-2-204-10068-7
  • Браун, Раймонд Э .: Введение в Новый Завет ( ISBN   0-385-24767-2 )
  • Конзельманн Х. и Линдеманн А., Толкование Нового Завета. Введение в принципы и методы экзегезы Нового Завета , перевод С. С. Шацмана, Hendrickson Publishers. Пибоди 1988.
  • Дормейер, Детлев. Новый Завет среди древних писаний (английский перевод), Шеффилд, 1998 г.
  • Данн, Джеймс Д.Г. (ред.) Кембриджский спутник Святого Павла . Издательство Кембриджского университета (2003). ISBN   0-521-78694-0 .
  • Данн, Джеймс Д.Г. Единство и разнообразие в Новом Завете: исследование характера раннего христианства . СКМ Пресс (2006). ISBN   0-334-02998-8 .
  • Эдвардс, Марк (2009). Католичность и ересь в ранней церкви . Эшгейт. ISBN  978-0754662914 .
  • Фридман, Дэвид Ноэль (Эд). Библейский словарь Эрдмана . Вм. Издательство Б. Эрдманс (2000). ISBN   0-8028-2400-5
  • Уртадо, Ларри (2005), Господь Иисус Христос: Преданность Иисусу в раннем христианстве , Wm. Издательство Б. Эрдманс, ISBN  978-0-8028-3167-5
  • Мак, Бертон Л .: Кто написал Новый Завет? , Харпер, 1996 г.
  • Миллс, Уотсон Э. Деяния и сочинения Полины . Издательство Мерсерского университета (1997). ISBN   0-86554-512-X .
  • Малина, Брюс Дж.: Окна в мир Иисуса: путешествие во времени в Древнюю Иудею. Вестминстер Джон Нокс Пресс: Луисвилл (Кентукки), 1993 г.
  • Малина, Брюс Дж.: Мир Нового Завета: идеи культурной антропологии . 3-е издание, Вестминстер Джон Нокс Пресс, Луисвилл (Кентукки), 2001 г.
  • Малина, Брюс Дж.: Социально-научный комментарий к Евангелию от Иоанна. Издательство «Аугсбургская крепость»: Миннеаполис, 1998 г.
  • Малина, Брюс Дж.: Социально-научный комментарий к синоптическим евангелиям. Издательство Аугсбургской крепости: Миннеаполис, 2003 г.
  • МакКечни, Пол. Первые христианские века: взгляды на раннюю церковь . Аполлос (2001). ISBN   0-85111-479-2
  • Стегеманн, Эккехард и Стегеманн, Вольфганг: Движение Иисуса: социальная история первого века. Издательство Аугсбургской крепости: Миннеаполис, 1999 г.
  • Стегеманн, Вольфганг, Евангелие и бедные. Крепость Пресс. Миннеаполис, 1984 год. ISBN   0-8006-1783-5
  • Тиссен, Генри К. Введение в Новый Завет , Издательство Eerdmans Publishing Company, Гранд-Рапидс, 1976 г.
  • Уилсон, Барри А. «Как Иисус стал христианином». Пресса Святого Мартина (2008). ISBN   978-0-679-31493-6 .
  • Райт, Северная Каролина, «Новый неулучшенный Иисус», в журнале «Christianity Today» , 13 сентября 1993 г.
  • Зан, Теодор , Введение в Новый Завет, английский перевод , Эдинбург, 1910.

Серия книг

[ редактировать ]
  • Данн, Джеймс Д.Г. (2005), Христианство в становлении, Том 1: Вспомнил Иисуса , Wm. Издательство Б. Эрдманс
  • Данн, Джеймс Д.Г. (2009), Христианство в становлении, Том 2: Начиная с Иерусалима , Wm. Издательство Б. Эрдманс
  • Данн, Джеймс Д.Г. (2009), Христианство в становлении, Том 3: Ни еврей, ни грек , Wm. Издательство Б. Эрдманс
[ редактировать ]
История христианства : Раннее христианство
Историческая справка
Новый Завет
Первый
век
С последующим:
Христианство в
доникейский период
до нашей эры С1 С2 С3 С4 С5 С6 С7 С8 С9 С10
С11 С12 С13 С14 С15 С16 С17 С18 С19 С20 С21
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 1e5f902f9d522ac307721d4c39c79542__1720971360
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/1e/42/1e5f902f9d522ac307721d4c39c79542.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Christianity in the 1st century - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)