Jump to content

Андрей Апостол

(Перенаправлено с Святого Андрея )


Андрей Апостол
Святой Андрей (ок. 1611) Питера Пауля Рубенса.
Апостол, мученик и покровитель Шотландии
Рожденный в. 5 год нашей эры
Вифсаида , Галилея , Римская империя
DiedAD 60/70[1]
Patras, Achaea, Roman Empire
Venerated inAll Christian denominations which venerate saints
Major shrineSt Andrew's Cathedral, Patras, Greece; St Mary's Cathedral, Edinburgh, Scotland; the Church of St Andrew and St Albert, Warsaw, Poland; Duomo Cathedral in Amalfi and Sarzana Cathedral in Sarzana, Italy.
Feast30 November
Attributeslong white hair and beard, holding the Gospel Book or scroll, leaning on a saltire, fishing net
PatronageScotland, Barbados, Georgia, Ukraine, Russia, Greece, Cyprus, Romania, Patras, Burgundy, San Andrés (Tenerife), Diocese of Parañaque, Candaba, Pampanga, Masinloc, Telhado [pt], Sarzana,[2] Pienza,[3]Amalfi, Luqa (Malta), Manila[4] and Prussia; Diocese of Victoria; fishermen, fishmongers, rope-makers, textile workers, singers, miners, pregnant women, butchers, farm workers, protection against sore throats, protection against convulsions, protection against fever, protection against whooping cough, Russian Navy, US Army Rangers Tables of Authority

Апостол ( койне греческий Ἀνδρέας , латинизированный Андреас [ ] ; латынь : Андреас än̪ˈd̪reː.äːs ; : : Андрей [ ] латинизированный ���� , andrés.aːs̠ ʾAnd'raʾwās : [5] ), также называемый Святым Андреем , был апостолом Иисуса . Согласно Новому Завету , он был рыбаком и одним из Двенадцати Апостолов, избранных Иисусом. Титул Первозванный ( Πρωτόκλητος , Prōtoklētos ) происходит из Евангелия от Иоанна , где Андрей, первоначально ученик Иоанна Крестителя , следует за Иисусом и, признав его Мессией , своего брата Симона Петра . представляет ему [6]

Согласно восточно-православной традиции, апостольским преемником Андрея является Константинопольский Патриарх . [7]

Ранний период жизни

[ редактировать ]

Имя « Андрей » (означающее мужественный, храбрый , от греческого ἀνδρεία , , транслит.   andreía «мужественность, доблесть»), как и другие греческие имена, по-видимому , букв. было распространено среди евреев и других эллинизированных народов со второй или третий век до нашей эры [8] Для него не ни одного еврейского или арамейского записано имени.

Andrew the Apostle was born between 5 and 10 AD[9] in Bethsaida, in Galilee.[10] The New Testament states that Andrew was the brother of Simon Peter,[11] and likewise a son of Jonah. "The first striking characteristic of Andrew is his name: it is not Hebrew, as might have been expected, but Greek, indicative of a certain cultural openness in his family that cannot be ignored. We are in Galilee, where the Greek language and culture are quite present."[12]

The Calling of Saints Peter and Andrew by Caravaggio (1603–1606)

With Jesus

[edit]

Both he and his brother Peter were fishermen by trade and also Simon Peter who became a "fisher of men", hence the tradition that Jesus called them to be his disciples by saying that he will make them "fishers of men" (Greek: ἁλιεῖς ἀνθρώπων, translit. halieîs anthrṓpōn).[13] According to Mark 1:29, at the beginning of Jesus' public life, they occupied the same house at Capernaum.[8]

In the Gospel of Matthew[14] and in the Gospel of Mark[15] Simon Peter and Andrew were both called together to become disciples of Jesus and "fishers of men". These narratives record that Jesus was walking along the shore of the Sea of Galilee, observed Simon and Andrew fishing, and called them to discipleship.

In the parallel incident in the Gospel of Luke[16] Andrew is not named, nor is reference made to Simon having a brother. In this narrative, Jesus initially used a boat, solely described as being Simon's, as a platform for preaching to the multitudes on the shore and then as a means to achieving a huge trawl of fish on a night which had hitherto proved fruitless. The narrative indicates that Simon was not the only fisherman in the boat (they signalled to their partners in the other boat …)[17] but it is not until the next chapter[18] that Andrew is named as Simon's brother. However, it is generally understood that Andrew was fishing with Simon on the night in question. Matthew Poole, in his Annotations on the Holy Bible, stressed that 'Luke denies not that Andrew was there'.[19]

The Gospel of John states that Andrew was a disciple of John the Baptist, whose testimony first led him, and another unnamed disciple of John the Baptist, to follow Jesus.[20] Andrew at once recognized Jesus as the Messiah, and hastened to introduce him to his brother.[21] The Byzantine Church honours him with the name Protokletos, which means "the first called".[12] Thenceforth, the two brothers were disciples of Christ. On a subsequent occasion, prior to the final call to the apostolate, they were called to a closer companionship, and then they left all things to follow Jesus.[8]

Subsequently, in the gospels, Andrew is referred to as being present on some important occasions as one of the disciples more closely attached to Jesus.[a] Andrew told Jesus about the boy with the loaves and fishes,[12] and when certain Greeks went to see Jesus, they came to Philip, but Philip then had recourse to Andrew.[22] Andrew was present at the Last Supper. Andrew was one of the four disciples who came to Jesus on the Mount of Olives to ask about the signs of Jesus' return at the "end of the age".[23]

After Jesus

[edit]

Eusebius in his Church History 3.1 (4th century) quoted Origen (c. 185 – c. 253) as saying that Andrew preached in Scythia. The Chronicle of Nestor (1113) adds that he preached along the Black Sea and the Dnieper river as far as Kiev, and from there he travelled to Novgorod. Hence, he became a patron saint of Ukraine, Romania and Russia. According to Hippolytus of Rome, Andrew preached in Thrace, and his presence in Byzantium is mentioned in the apocryphal Acts of Andrew. According to tradition, he founded the see of Byzantium (later Constantinople) in AD 38, installing Stachys as bishop. This diocese became the seat of the Patriarchate of Constantinople under Anatolius, in 451.Andrew, along with Stachys, is recognized as the patron saint of the Patriarchate.[24] Basil of Seleucia (5th century) also knew of Apostle Andrew's missions in Thrace, Scythia and Achaea.[25]

Martyrdom

[edit]

Andrew is said to have been martyred by crucifixion at the city of Patras (Patræ) in Achaea, in AD 60.[23] Early texts, such as the Acts of Andrew known to Gregory of Tours[26] (6th century), describe Andrew as bound, not nailed, to a Latin cross of the kind on which Jesus is said to have been crucified; yet a tradition developed that Andrew had been crucified on a cross of the form called crux decussata (X-shaped cross, or "saltire"), now commonly known as a "Saint Andrew's Cross" — supposedly at his own request, as he deemed himself unworthy to be crucified on the same type of cross as Jesus had been.[b] The iconography of the martyrdom of Andrew — showing him bound to an X-shaped cross — does not appear to have been standardized until the later Middle Ages.[27][c]

The crucifixion of Andrew the Apostle. Miniature from the Menologion of Basil II.

The Acts of Andrew

[edit]

The apocryphal Acts of Andrew, mentioned by Eusebius, Epiphanius and others, is among a disparate group of Acts of the Apostles that were traditionally attributed to Leucius Charinus but it shows several signs of a mid-2nd-century origin.[28] It describes the supposed travels of the title character, the miracles he performed during them, and finally a description of his martyrdom. Eusebius of Caesarea knew the work, which he dismissed as the product of a heretic and absurd.[29] The Acts, as well as a Gospel of St Andrew, appear among rejected books in the Decretum Gelasianum connected with the name of Pope Gelasius I. Dennis MacDonald posits the theory that the non-canonical Acts of Andrew was a Christian retelling of Homer's Odyssey.[30]

Relics

[edit]
Saint Andrew of Patras cathedral, where Saint Andrew's relics are kept
Statue of Andrew in the Archbasilica of St. John Lateran by Camillo Rusconi (1713–1715)

Relics alleged to be those of the Apostle Andrew are kept at the Basilica of Saint Andrew in Patras, Greece; in Amalfi Cathedral (the Duomo di Sant'Andrea), Amalfi and in Sarzana Cathedral[2] in Sarzana, Italy; St Mary's Cathedral, Edinburgh, Scotland;[21] and the Church of St Andrew and St Albert, Warsaw, Poland. There are also numerous smaller reliquaries throughout the world.

Andrew's remains were preserved at Patras. According to one legend, Regulus (Rule), a monk at Patras, was advised in a dream to hide some of the bones. Shortly thereafter, most of the relics were transferred from Patras to Constantinople by order of the Roman emperor Constantius II around 357 and deposited in the Church of the Holy Apostles.[31]

Regulus was said to have had a second dream in which an angel advised him to take the hidden relics "to the ends of the earth" for protection. Wherever he was shipwrecked, he was to build a shrine for them. St. Rule set sail, taking with him a kneecap, an upper arm bone, three fingers and a tooth. He sailed west, towards the edge of the known world, and was shipwrecked on the coast of Fife, Scotland. However, the relics were probably brought to Britain in 597 as part of the Augustine Mission, and then in 732 to Fife, by Bishop Acca of Hexham, a well-known collector of religious relics.[21]

The skull of Saint Andrew, which had been taken to Constantinople, was returned to Patras by Emperor Basil I, who ruled from 867 to 886.[32]

In 1208, following the sack of Constantinople, those relics of Saint Andrew and Saint Peter which remained in the imperial city were taken to Amalfi, Italy,[33] by Cardinal Peter of Capua, a native of Amalfi. A cathedral was built, dedicated to Saint Andrew, as is the town itself, to house a tomb in its crypt where it is maintained that most of the relics of the apostle, including an occipital bone, remain.

Thomas Palaeologus was the youngest surviving son of Byzantine Emperor Manuel II Palaiologos. Thomas ruled the province of Morea, the medieval name for the Peloponnese. In 1461, when the Ottomans crossed the Strait of Corinth, Palaeologus fled Patras for exile in Italy, bringing with him what was purported to be the skull of Saint Andrew. He gave the head to Pope Pius II, who had it enshrined in one of the four central piers of St. Peter's Basilica in the Vatican and then in Pienza, Italy.[3]

In September 1964, Pope Paul VI, as a gesture of goodwill toward the Greek Orthodox Church, ordered that the one relic of Saint Andrew held in Vatican City be returned to Patras. Cardinal Augustin Bea, head of the Vatican's Secretariat for Promoting Christian Unity, led a delegation that presented the skull to Bishop Constantine of Patras on 24 September 1964.[34][35] The cross of Saint Andrew was taken from Greece during the Crusades by the Duke of Burgundy.[36][37] It was kept in the church of St. Victor in Marseilles[38] until it returned to Patras on 19 January 1980. The cross of the apostle was presented to the Bishop of Patras Nicodemus by a Catholic delegation led by Cardinal Roger Etchegaray. All the relics, which consist of the small finger, the skull (part of the top of the cranium of Saint Andrew), and the cross on which he was martyred, have been kept in the Church of St. Andrew at Patras in a special shrine and are revered in a special ceremony every 30 November, his feast day.

In 2006, the Catholic Church, again through Cardinal Etchegaray, gave the Greek Orthodox Church another relic of Saint Andrew.[39]

Liturgical commemoration

[edit]

Eastern Orthodoxy

[edit]

The Eastern Orthodox Church commemorates the Apostle Andrew on several days throughout the Church Calendar. Fixed days of commemoration include:

  • 20 June - The Translation of the Relics of the Apostles Andrew, Thomas, and Luke; the Prophet Elisha; and the Martyr Lazarus.[40][41]
  • 30 June - The Twelve Apostles.[42]
  • 26 September - The Translation of the skull of Andrew in 1964.[43]
  • 30 November - Primary Feast Day.[44]

There are also days which are movable:

  • The Sunday before 30 November - Synaxis of the Saints of Achaea.[45]
  • The Sunday of the Samaritan Woman - Synaxis of the all the Holy Fathers, Archbishops, and Patriarchs of Constantinople.[46]

Roman Catholicism

[edit]

The Roman Catholic Church commemorates Andrew on 30 November.[47]

Traditions and legends

[edit]

Georgia

[edit]
A 13th-century fresco depicting Saint Andrew, from Kintsvisi Monastery, Georgia

The church tradition of Georgia regards Andrew as the first preacher of Christianity in the territory of Georgia and as the founder of the Georgian church. This tradition derives from Byzantine sources, particularly Nicetas of Paphlagonia (died c. 890) who asserts that "Andrew preached to the Iberians, Sauromatians, Taurians, and Scythians and to every region and city, on the Black Sea, both north and south."[48] The version was adopted by the 10th–11th-century Georgian ecclesiastics and, refurbished with more details, was inserted in the Georgian Chronicles. The story of Andrew's mission in the Georgian lands endowed the Georgian church with apostolic origin and served as a defence argument to George the Hagiorite against the encroachments from the Antiochian church authorities on autocephaly of the Georgian church. Another Georgian monk, Ephraim the Minor, produced a thesis, reconciling Andrew's story with an earlier evidence of the 4th-century conversion of Georgians by Nino and explaining the necessity of the "second Christening" by Nino. The thesis was made canonical by the Georgian church council in 1103.[49][50] The Georgian Orthodox Church marks two feast days in honour of Saint Andrew, on 12 May and 13 December. The former date, dedicated to Andrew's arrival in Georgia, is a public holiday in Georgia.

Cyprus

[edit]

Cypriot tradition holds that a ship which was transporting Andrew went off course and ran aground. Upon coming ashore, Andrew struck the rocks with his staff at which point a spring of healing waters gushed forth. Using it, the sight of the ship's captain, who had been blind in one eye, was restored. Thereafter, the site became a place of pilgrimage and a fortified monastery, the Apostolos Andreas Monastery,[51] stood there in the 12th century, from which Isaac Comnenus negotiated his surrender to Richard the Lionheart. In the 15th century, a small chapel was built close to the shore. The main monastery of the current church dates to the 18th century.

Other pilgrimages are more recent. The story is told that in 1895, the son of a Maria Georgiou was kidnapped. Seventeen years later, Andrew appeared to her in a dream, telling her to pray for her son's return at the monastery. Living in Anatolia, she embarked on the crossing to Cyprus on a very crowded boat. As she was telling her story during the journey, one of the passengers, a young Dervish priest, became more and more interested. Asking if her son had any distinguishing marks, he stripped off his clothes to reveal the same marks and mother and son were thus reunited.[51]

Apostolos Andreas Monastery (Greek: Απόστολος Ανδρέας) is a monastery dedicated to Saint Andrew situated just south of Cape Apostolos Andreas, which is the north-easternmost point of the island of Cyprus, in Rizokarpaso in the Karpass Peninsula. The monastery is an important site to the Cypriot Orthodox Church. It was once known as 'the Lourdes of Cyprus', served not by an organized community of monks but by a changing group of volunteer priests and laymen. Both Greek Cypriot and Turkish Cypriot communities consider the monastery a holy place. As such, it is visited by many people for votive prayers.

Malta

[edit]
Niche of St. Andrew (Luqa)

St. Andrew (Sant' Andrija) is the patron saint of Luqa. The patron saint's traditional feast is celebrated on the first Sunday of July, with the liturgical feast being celebrated on 30 November.[52] A local niche dedicated to him is found in Luqa, which is two storeys high. The first reference regards the small chapel at Luqa dedicated to Andrew dates to 1497. This chapel contained three altars, one of them dedicated to Andrew. The painting showing Mary with Saints Andrew and Paul was painted by the Maltese artist Filippo Dingli. At one time, many fishermen lived in the village of Luqa, and this may be the main reason for choosing Andrew as patron saint. The statue of Andrew was sculpted in wood by Giuseppe Scolaro in 1779. This statue underwent several restoration works including that of 1913 performed by the Maltese artist Abraham Gatt. The Martyrdom of Saint Andrew on the main altar of the church was painted by Mattia Preti in 1687.

Romania

[edit]
Entrance to Saint Andrew's caves near Ion Corvin, Constanța County

Saint Andrew is the patron saint of Romania. The official stance of the Romanian Orthodox Church is that Andrew preached the Gospel in the province of Dobruja (Scythia Minor) to the Dacians who were similar to Thracians, whom he is said to have converted to Christianity. Such a tradition was however not widely acknowledged until the 20th century,[53] although substantiated by the Church History of Eusebius.

According to Hippolyte of Antioch, (died c. 250 C.E.) in his On Apostles, Origen in the third book of his Commentaries on the Genesis (254 C.E.), Eusebius of Caesarea in his Church History (340 C.E.), and other sources, such as Usaard's Martyrdom written between 845 and 865, and Jacobus de Voragine's Golden Legend (c. 1260), Andrew preached in Scythia, a possible reference to Scythia Minor, corresponding to the modern-day regions of Northern Dobruja (part of Romania) and Southern Dobruja (part of Bulgaria). According to Hippolyte of Antioch, Saint Andrew had also preached to the Thracians.

Although the exclusive presence in the Romanian language of Latin vocabulary for concepts of Christian faith may indicate the antiquity of Daco-Roman Christianity,[54] according to some modern Romanian scholars, the idea of early Christianisation (preceding the Edict of Milan) is unsustainable. They take the idea to be a part of the ideology of protochronism, which they claim to purport that the Eastern Orthodox Church has been a companion and defender of the Romanian people for its entire history, aspect supposedly used for propaganda purposes during the communist era.[55] Historians such as Ioan-Aurel Pop consider Romanians to be the first to adopt Christianity among the peoples which now inhabit the territories bordering Romania,[56] conversion to Christianity until the third century (in the province of Dacia Traiana, dissolved c. 271/275 AD) playing a significant part in the ethnogenesis of the Romanians.

Scholar Mircea Eliade argues in favor of structural links between Zamolxism and Christianity,[57] thus suggesting a higher likelihood of early conversion. As such, if Andrew the Apostle had preached in Dobruja (in proximity to the Thracians he had also preached to) and not in Crimea as per the Russian Orthodox Church, Christianity in Romania can be considered of apostolic origin.[53][58]

Between the 4th and 6th centuries, the region of Scythia Minor played an influential role in the development of Christian theology.[d]

Ukraine and Russia

[edit]
Saint Andrew's prophecy of Kiev, depicted in the Radzivill Chronicle

Tradition regarding the early Christian history of Ukraine holds that the apostle Andrew preached on the southern borders of modern-day Ukraine, along the Black Sea. A legend, recorded in the Primary Chronicle (pages 7.21–9.4), has it that he travelled from Sinope towards Chersonesus (Korsun), up the Dnieper River and reached the future location of Kyiv,[59] where he erected a cross on the site where the Saint Andrew's Church of Kyiv currently stands, and where he prophesied the foundation of a great Christian city.[60] Next, he is said to have journeyed north to the Slovenes near the future site of Veliky Novgorod, although he had a negative attitude towards their customs; then he visited Rome and returned to Sinope.[61] Из-за этой связи с Киевом и Новгородом Андрей считается покровителем двух восточнославянских народов, произошедших от Киевской Руси : Украины и России , причем последняя страна использует Андреевский крест на своем военно-морском флаге . [ нужна ссылка ]

Шотландия

[ редактировать ]
Салтайр флаг (или «Крест Святого Андрея») — национальный Шотландии .

Несколько легенд утверждают, что мощи Андрея были перенесены божественным руководством из Константинополя на место, где современный шотландский город Сент-Эндрюс сегодня стоит ( гэльский , Cill Rìmhinn ). Самыми старыми сохранившимися рукописями являются две: одна находится среди рукописей, собранных Жаном-Батистом Кольбером и завещанных Людовику XIV из Франции , сейчас находится в Национальной библиотеке в Париже; другой — Harleian Mss в Британской библиотеке в Лондоне. что мощи Андрея были привезены неким Регулом пиктскому Они утверждают , королю Кенгусу мак Фергусе (729–761). Единственным историческим Регулом ( Риагейл или Рул), имя которого сохранилось в башне Святого Рула, был ирландский монах, изгнанный из Ирландии вместе с Колумбой ; его даты, однако, ок. 573–600. Есть веские основания предполагать, что реликвии первоначально находились в коллекции Акки, епископа Хексема , который перевез их в страну пиктов, когда он был изгнан из Хексема (ок. 732 г.), и основал кафедру, а не по традиции, не в Галлоуэе , а на месте Сент-Эндрюса.

Святой Андрей (резьба г. около 1500 ) в Национальном музее Шотландии.

Согласно легендарным сведениям, приведенным в историографии 16-го века, Кенгус II в 832 году нашей эры повел армию пиктов и шотландцев в битву против англов во главе с Этельстаном , недалеко от современного Ательстанфорда , Восточный Лотиан . Легенда гласит, что его численность была значительно меньше, и поэтому, молясь накануне битвы, Кенгус поклялся, что в случае победы он назначит Андрея покровителем Шотландии. Сообщается, что утром в день битвы появились белые облака, образующие на небе букву X. Кенгус и его объединенные силы, воодушевленные этим очевидным божественным вмешательством, вышли на поле боя и, несмотря на численное превосходство, одержали победу. Интерпретировав явление облака как изображение crux decussata, на котором был распят Андрей, Кенгус выполнил свое предбоевое обещание и должным образом назначил Андрея святым покровителем Шотландии. Говорят, что белая сальтира на небесно-голубом фоне была принята в качестве изображения флага Шотландии на основе этой легенды. [62] Однако есть сведения, что и раньше Андрея почитали в Шотландии.

Традиционный каменный камин в северной Англии. Резной Андреевский крест на левом деревянном столбе должен был препятствовать ведьмам слетать в дымоход. В Народном музее Райдейла , Хаттон-ле-Хоул .

Связь Эндрю с Шотландией, возможно, укрепилась после Синода Уитби , когда Кельтская церковь почувствовала, что Колумба «превзошел» Петра и что брат Питера станет покровителем более высокого ранга. 1320 года В Арброатской декларации упоминается обращение Шотландии в христианство Эндрю, «первым апостолом». Многочисленные приходские церкви Шотландской церкви и общины других христианских церквей Шотландии названы в честь Андрея. Бывшая национальная церковь шотландского народа в Риме была Сант-Андреа-дельи-Скоццези посвящена святому Андрею.

Местное суеверие использует крест Святого Андрея в качестве заклятого знака на каминах в северной Англии и Шотландии, чтобы не дать ведьмам слететь через дымоход и войти в дом, чтобы причинить вред. Поместив крест Святого Андрея на один из камина столбов или перемычек , ведьмы не смогут проникнуть через это отверстие. В этом случае это похоже на использование ведьминого шара , хотя крест будет активно препятствовать проникновению ведьм, тогда как ведьмин шар пассивно задерживает или соблазняет ведьму и, возможно, ловит ее.

Национальная святыня Святого Андрея расположена в соборе Святой Марии в Эдинбурге . [63]

Святой Андрей был покровителем герцогов Бургундских. Форма Андреевского креста, называемая Бургундским крестом , использовалась в качестве флага Бургундского герцогства, а после того, как герцогство было приобретено Испанией, испанской короной, а затем в качестве испанского военно-морского флага и, наконец, в качестве армейского сражения. флаг до 1843 года. [64] Сегодня он по-прежнему является частью различных испанских военных знаков отличия и является частью герба короля Испании.

В Испании Эндрю является покровителем нескольких мест: Сан-Андрес ( Санта-Крус-де-Тенерифе ), Сан-Андрес-и-Соусес ( Ла-Пальма ), Навальмораль-де-ла-Мата ( Касерес ), Эйбар ( Гипускоа ), Баэса ( Хаэн ), Побладура-де-Пелайо. Гарсия и Побладура де Юсо ( Леон ), Берлангас де Роа ( Бургос ), Лигуэрсана ( Паленсия ), Кастильо де Байуэла ( Толедо ), Альморади ( Аликанте ), Эстелла ( Наварра ), Сант Андреу де Паломар , ( Барселона ), Пухальт ( Каталония) ), Адамус ( Кордова ) и Сан-Андрес [ es ] в Камеросе ( Ла-Риоха ).

Наследие

[ редактировать ]
Святой апостол Андрей, картина Иоанна из Габрово, XIX век.

Андрей является покровителем ряда стран и городов, в том числе Барбадоса , Румынии , России , Шотландии , Украины , Сарзаны , [2] Пиенца [3] и Амальфи в Италии, Эсгейра в Португалии, Лука на Мальте, Параньяке на Филиппинах и Патры в Греции. Он также был покровителем Пруссии и ордена Золотого руна . Церкви Он считается основателем и первым епископом Византийской и, следовательно, является покровителем Вселенского Константинопольского Патриархата . Так, Бенедикт XVI называет его «Апостолом греческого мира», а поскольку он является братом св. Петра, первого епископа Рима, их братство «символически выражается в особых взаимных отношениях Римского престола и Римского престола». Константинополь, которые поистине являются церквями-сестрами».

На флаге Шотландии (и, следовательно, на флаге Союза и некоторых бывших колоний Британской империи Святого Андрея ) изображен соленый крест . Сальтир также является флагом Тенерифе , бывшим флагом Галиции и прапорщиком ВМФ России . [65]

Праздник Андрея отмечается 30 ноября как в Восточной, так и в Западной церквях, а также является выходным днем ​​в Шотландии. [66] В городе Сент-Эндрюс и некоторых других городах Шотландии проходят недельные празднования.

В католической церкви Адвент начинается с Первой воскресной вечерни, которая приходится на праздник Святого Андрея или приближается к нему. [67] Апостола Андрея вспоминают в англиканской церкви на празднике 30 ноября . [68]

В исламе

[ редактировать ]

Коранический учениках рассказ об Иисуса не . включает их имена, номера или какие-либо подробные описания их жизни Мусульманская экзегеза , однако, более или менее согласуется со списком Нового Завета и говорит, что среди учеников был и Андрей. [69]

В искусстве

[ редактировать ]

Святого Андрея традиционно изображают с длинной раздвоенной бородой, крестом и книгой. «Святой Андрей» Мазаччо 1426 года представляет собой панно из темпоры и сусального золота, которое когда-то было частью Пизанского алтаря . Сейчас оно находится в Центре Гетти в Лос-Анджелесе, Калифорния. [70] Андрей появляется как часть Карло Кривелли ( алтаря Сан-Доменико 1476 г.). Это панно сейчас находится в Национальной галерее в Лондоне. Ганс Гольбейн Младший нарисовал святого пером и тушью (около 1519 г.) в качестве рисунка для витража. Он находится в Художественном музее Базеля . [71]

См. также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Библия: Марка 13:3 ; Библия: Иоанна 6:8 , Библия: 12:22 ; но в Деяниях Апостолов о нем есть только одно упоминание. Библия: Деяния 1:13.
  2. Легенды, окружающие Андрея, обсуждаются в «Дворнике», 1958 г.
  3. ^ Согласно Рео 1958 , с. 79, Андреевский крест появился впервые в десятом веке, но иконографическим стандартом стал лишь в семнадцатом веке. Калверт 1984 не смог найти скульптурное изображение Андрея на соляном кресте раньше, чем архитектурная столица Керси начала двенадцатого века.
  4. ^ Некоторые скифские монахи, такие как Дионисий Эксигус, имели романизированное гето-дакское происхождение.
  1. ^ Британника, Редакторы энциклопедии. «Святой Андрей». Британская энциклопедия, 28 мая. 2019, https://www.britannica.com/biography/Saint-Andrew . Архивировано 1 декабря 2021 года в Wayback Machine . Доступ 1 декабря 2021 г.
  2. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б с «Собор Сарцана» .
  3. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б с Уильямс и Максвелл 2018 , с. 300.
  4. ^ «ИСТОРИЯ: Церковь до того, как она стала собором: 1571 год» . Проверено 31 января 2023 г.
  5. ^ «Духрана – Андреас/Андрей/ ������������������������������������ . Духрана.com . Проверено 9 сентября 2020 г.
  6. ^ «BBC – История – Сент-Эндрю» . www.bbc.co.uk.
  7. ^ Апостольское преемство Великой Церкви Христовой , Вселенский Патриархат, заархивировано из оригинала 19 июля 2014 г. , получено 2 августа 2014 г.
  8. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б с МакРори, Джозеф. «Святой Андрей». Католическая энциклопедия. Архивировано 19 сентября 2013 года в Wayback Machine Vol. 1. Нью-Йорк: Компания Роберта Эпплтона, 1907 г., 29 ноября 2022 г. Общественное достояние В данную статью включен текст из этого источника, находящегося в свободном доступе .
  9. ^ Тернбулл, Майкл ТРБ (31 июля 2009 г.). «Святой Андрей» . BBC-Религии . Би-би-си . Проверено 25 ноября 2019 г.
  10. ^ Хендерсон, Эмма (30 ноября 2015 г.). «День святого Андрея: 5 фактов о святом Андрее, которые вам нужно знать» . Независимый . Архивировано из оригинала 7 мая 2022 года . Проверено 17 декабря 2018 г.
  11. ^ «Батлер, Альбан. Жития отцов, мучеников и других главных святых , Том III» .
  12. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б с «Генеральная аудиенция 14 июня 2006 г.: Андрей «Протоклет» | Бенедикт XVI» . www.vatican.va .
  13. ^ Мецгер и Куган 1993 , стр. 27.
  14. ^ Библия: Матфея 4: 18–22.
  15. ^ Библия: Марка 1: 16–20.
  16. ^ Библия: Луки 5: 1–11.
  17. ^ Библия: Луки 5:7.
  18. ^ Библия: Луки 6:14.
  19. ^ Комментарий Мэтью Пула. Архивировано 14 января 2017 г. в Wayback Machine к Евангелию от Луки 5, по состоянию на 19 февраля 2017 г.
  20. ^ «Отрывок из Библейских ворот: Иоанна 1: 40-42 - новая международная версия» . Библейский шлюз . Проверено 16 октября 2023 г.
  21. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б с «Национальный храм Святого Андрея в Эдинбурге, Шотландия» . Stmaryscathedral.co.uk . Проверено 30 ноября 2017 г.
  22. ^ « Святой Андрей», Францисканские СМИ» . 30 ноября 2020 года. Архивировано из оригинала 30 ноября 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  23. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б « Св. Андрей, апостол"Вести Ватикана" . Архивировано из оригинала 30 ноября 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  24. ^ «Вселенский Патриархат» .
  25. ^ Фергюсон 2013 , с. 51.
  26. ^ В Monumenta Germaniae Historica II, столбцы. 821–847, переведено в книге М. Р. Джеймса, «Апокрифический Новый Завет» (Оксфорд), переиздано в 1963: 369.
  27. ^ Калверт 1984 , с. 545, примечание 12.
  28. ^ Прайор, Жан-Марк. Ассоциация Acta Andreae по изучению христианской апокрифической литературы (Turnhout: Brepols), 1989.
  29. История Церкви (Книга III), Глава 25:7. Архивировано 2 августа 2017 г. в Wayback Machine и Eusebius.
  30. ^ «Христианизация Гомера» . Архивировано из оригинала 12 октября 2012 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  31. ^ МакРори 1907 .
  32. ^ Христодулу, Александрос. «Святой Андрей, первозванный ученик Христа», Пемптусия. Архивировано 17 марта 2014 г. в Wayback Machine.
  33. ^ Национальный архив Шотландии (23 ноября 2011 г.). «Святой Андрей в Национальном архиве Шотландии» . Nas.gov.uk. Архивировано из оригинала 16 сентября 2013 года . Проверено 6 сентября 2013 г.
  34. ^ «Папа возвращает грекам реликвию апостола спустя пять столетий; кардинал Беа несет предмет, почитаемый как череп святого Андрея, в порт Патры» . Нью-Йорк Таймс . 27 сентября 1964 года . Проверено 1 декабря 2022 г.
  35. ^ «ЧЕСТНАЯ АВТОМОБИЛЬ АПОСТОЛА АНДРЕЯ ПРОТОКЛИТА» . im-patron.gr .
  36. ^ «Крест Святого Андрея» . Vexil.prov.free.fr . Проверено 6 сентября 2013 г.
  37. ^ Деноэль 2004 .
  38. ^ «Аббатство Сен-Виктор в Марселе, исторические памятники Франции (на французском языке)» . Исторические памятники.free.fr . Проверено 6 сентября 2013 г.
  39. ^ Реликвия святого Андрея, переданная Греческой православной церкви. Архивировано 3 апреля 2015 года в Wayback Machine . Информационное агентство «Зенит» (через Zenit.org). Опубликовано: 27 февраля 2006 г.
  40. ^ «20 июня 2017. + Православный календарь» . ортохристиан.com . Архивировано из оригинала 17 марта 2018 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  41. ^ «Апостольское служение Элладской Церкви» . apostoliki-diakonia.gr . Архивировано из оригинала 17 марта 2018 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  42. ^ «Собор святых, славных и всевальных Двенадцати Апостолов» . www.oca.org . Архивировано из оригинала 3 июля 2019 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  43. ^ "www.synaxaristis - ВЕЛИКИЙ СИНАКСАРИСТ" . www.synaxarion.gr . Архивировано из оригинала 22 октября 2021 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  44. ^ «Апостол Андрей, Святой и Всехвальный Первозванный» . www.oca.org . Архивировано из оригинала 30 апреля 2023 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  45. ^ Санидопулос, Джон (28 ноября 2010 г.). «Собор ахейских святых» . Православное христианство тогда и сейчас . Архивировано из оригинала 27 марта 2023 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  46. ^ Санидопулос, Джон (18 мая 2014 г.). «Собор всех наших святых отцов, архиепископов и патриархов Константинопольских» . Православное христианство тогда и сейчас . Архивировано из оригинала 8 июля 2014 года . Проверено 30 апреля 2023 г.
  47. ^ Martyrologium Romanum (на латыни) (2-е изд.). Ватикан : Издательство Ватикана . 2004. с. 650.
  48. ^ Петерсон 1958 , с. 20.
  49. ^ Рэпп 2003 , с. 433.
  50. ^ Джобадзе 1976 , стр. 82–83.
  51. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б «Монастырь Апостола Андрея, Карпас, Северный Кипр» . Whatson-northcyprus.com . Проверено 13 августа 2012 г.
  52. ^ « Праздник Святого Андрея», Посетите Мальту, Управление по туризму Мальты» . Архивировано из оригинала 30 ноября 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  53. ^ Jump up to: Перейти обратно: а б Бойя, Люциан. История и миф в румынском сознании , Издательство Центрально-Европейского университета, Будапешт, 2001. с. 11 ISBN   963-9116-96-3 ,
  54. ^ Петолеску, Константин К. (2010). Дакия: тысячелетняя история . Бухарест: Румынский академический изд. ISBN  978-973-27-1999-2 .
  55. ^ Стэн и Турческу 2007 , стр. 48.
  56. ^ Поп 1996, с. 39.
  57. ^ Бойя, стр.152; Элиаде, «Залмоксис, Исчезающий Бог», в журнале «Slavic Review» , Vol. 33, № 4 (декабрь 1974 г.), с.807-809.
  58. ^ Пэкурариу 2007, стр. 187.
  59. ^ Дом 2015 , стр. 10–11.
  60. ↑ Lytvynchuk , Янна. St. Andrew's Church , p. 7, Киев: Anateya, 2006, ISBN   966-8668-22-7
  61. ^ Дом 2015 , с. 11.
  62. ^ Паркер Лоусон 1848 , с. 169.
  63. ^ « Храм Святого Андрея», Атлас Обскура» . Архивировано из оригинала 13 декабря 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  64. ^ « Бургундский крест или Флаг Святого Андрея (Флаг вице-королевства Новой Испании)», Окружной суд США, округ Пуэрто-Рико» . Архивировано из оригинала 30 ноября 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  65. ^ "Федеральный закон от 29 декабря 2000 г. N 162-ФЗ " О знамени Вооруженных Сил Российской Федерации, знамени Военно-Морского флота, знаменах иных видов Вооруженных Сил Российской Федерации и знаменах других войск" " . Archived from the original on 17 August 2020 . Retrieved 10 March 2021 .
  66. ^ «Текст закона об Управлении информации государственного сектора Национального архива» . Opsi.gov.uk. 16 июля 2010 г. Проверено 30 ноября 2010 г.
  67. ^ « Богослужебные записки к Адвенту», USCCB» . Архивировано из оригинала 13 декабря 2022 года . Проверено 30 ноября 2022 г.
  68. ^ «Календарь» . Англиканская церковь . Проверено 27 марта 2021 г.
  69. ^ Ноэгель и Уилер 2002 , стр. 86.
  70. ^ Роулендс, Элиот Вулдридж. Мазаччо: Святой Андрей и Пизанский алтарь , Getty Publications, 2003, стр. 1. Архивировано 30 ноября 2022 года в Wayback Machine. ISBN   9780892362868
  71. ^ Мюллер и др., Ганс Гольбейн Младший: Базельские годы, 1515–1532 , Мюнхен: Престель, 2006 г.

В эту статью включен текст из публикации, которая сейчас находится в свободном доступе : Герберманн, Чарльз, изд. (1913). « Святой Андрей ». Католическая энциклопедия . Нью-Йорк: Компания Роберта Эпплтона.

Источники

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Титулы Великой Христианской Церкви
Новое творение епископ Византии
До 38
Преемник
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 392a95b4263ac4a56b2417c0063a7e06__1721584320
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/39/06/392a95b4263ac4a56b2417c0063a7e06.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Andrew the Apostle - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)