Jump to content

Международная сеть дорог Е

Сеть дорог Е
Щит Е40E018 щит
Маркеры для E40 и E018
Сеть дорог категории E, охватывающая границы 1990 года.
System information
Formed16 September 1950 (16 September 1950)
Highway names
E-roadEuropean route nn (Enn or E nn)
System links
Approximate extent of the completed motorway network in Europe as of May 2014

Международная сеть дорог E — это система нумерации дорог в Европе, разработанная Европейской экономической комиссией ООН (ЕЭК ООН). Сеть имеет нумерацию от E1 и выше, а ее дороги пересекают национальные границы. Он также достигает Центральной Азии стран , таких как Кыргызстан , поскольку они являются членами ЕЭК ООН.

Основные международные транспортные артерии в Европе определены в документе ECE/TRANS/SC.1/2016/3/Rev.1, в котором рассматриваются три типа дорог: автомагистрали , дороги с ограниченным доступом и обычные дороги.

В большинстве стран дороги имеют европейское обозначение маршрута наряду с национальными обозначениями. В Бельгии , Норвегии и Швеции есть дороги, имеющие только европейские обозначения маршрутов (примеры: E18 и E6 ). Великобритания, Албания и азиатская часть России используют только национальные обозначения дорог и вообще не показывают европейские обозначения. Все номера маршрутов в Андорре беззнаковые. Дания использует только европейские обозначения на вывесках, но также имеет официальные названия для каждой автомагистрали (или ее части), под которыми автомагистрали упоминаются, например, в новостях и прогнозах погоды. В Азии, Турции и России на вывесках указаны европейские обозначения; во многих других азиатских странах дело обстоит иначе.

Other continents have similar international road networks, e.g., the Pan-American Highway in the Americas, the Trans-African Highway network, and the Asian Highway Network.

History

[edit]
E3 in Denmark, before 1992: Changed to E45; the number E3 was re-attributed.

UNECE was formed in 1947, and their first major act to improve transport was a joint UN declaration no. 1264, the Declaration on the Construction of Main International Traffic Arteries,[1][2] signed in Geneva on 16 September 1950, which defined the first E-road network. Originally it was envisaged that the E-road network would be a motorway system comparable to the US Interstate Highway System.[3] The declaration was amended several times until 15 November 1975, when it was replaced by the European Agreement on Main International Traffic Arteries or "AGR",[4] which set up a route numbering system and improved standards for roads in the list. The AGR last went through a major change in 1992 and in 2001 was extended into Central Asia to include the Caucasus nations.[3] There were several minor revisions since, last in 2008 (as of 2009).

Numbering system

[edit]
Intersection of E42 and E451 near Frankfurt Airport

The route numbering system is as follows:[4]

  • Reference roads and intermediate roads, called Class-A roads, have numbers from 1 to 129.
    • North–south routes have odd numbers; east–west routes have even numbers. The two main exceptions are E4 and E6, both north–south routes.
    • The allocation of numbers progresses upwards from west to east and from north to south, with some exceptions.
  • Branch, link and connecting roads, called Class-B roads, have three-digit numbers above 130.
  • Reference roads are roads numbered 5–95 ending with 0 or 5 or having odd numbers 101–129. They generally go across Europe and are usually several thousand kilometres long.
    • North–south reference roads have numbers that end with the digit 5 from 5 to 95, or odd numbers from 101 to 129, increasing from west to east.
    • East-west reference roads have two-digit numbers that end with the digit 0, increasing from north to south.
  • Intermediate roads are roads numbered 1 to 99 that are not reference roads. They are usually considerably shorter than the reference roads. They have numbers between those of the reference roads between which they are located. Like reference roads, north–south intermediate roads have odd numbers; east–west roads have even numbers.
  • Class-B roads have three-digit numbers: the first digit is that of the nearest reference road to the north, the second digit is that of the nearest reference road to the west, and the third digit is a serial number.
  • North–south Class-A roads located eastwards of road E99 have three-digit odd numbers from 101 to 129. Other rules for Class-A roads above apply to these roads.
  • Class-B roads located eastwards of E101 have 3-digit numbers beginning with 0, from 001 to 099.

Exceptions

[edit]
The European route E45 near Cassino, Italy

In the first established and approved version, the road numbers were well ordered. Since then a number of exceptions to this principle have been allowed.

Two Class-A roads, E6 and E4 were originally scheduled to be renamed into E47 and E55, respectively. However, since Sweden and Norway have integrated the E-roads into their national networks, signposted as E6 and E4 throughout, a decision was made to keep the pre-1992 numbers for the roads in those two countries. These exceptions were granted because of the excessive expense connected with re-signing not only the long routes themselves, but also the associated road network in the area. The new numbers are, however, used from Denmark and southward, though, as do other European routes within Scandinavia. These two roads are the most conspicuous exceptions to the rule that even numbers signify west–east E-roads.

Further exceptions are:

  • E67, going from Finland to the Czech Republic (wrong side of E75 and E77), assigned around year 2000, simply because it was best available number for this new route.
  • Most of E63 in Finland (wrong side of E75)
  • Part of E8 in Finland on the wrong side of E12 after a lengthening around 2002
  • E82 (Spain and Portugal, wrong side of E80).

These irregularities exist just because it is hard to maintain good order when extending the network, and the UNECE want to avoid changing road numbers.

Because the Socialist People's Republic of Albania refused to participate in international treaties such as the AGR, it was conspicuously excluded from the route scheme, with E65 and E90 making noticeable detours to go around it. In the 1990s, Albania opened up to the rest of Europe, but only ratified the AGR in August 2006, so its integration into the E-road network remains weak.

Signage

[edit]

Where the European routes are signed, green signs with white numbers are used.

The E201 in the Republic of Ireland

There are different strategies for determining how frequently to signpost the roads.

  • Sweden, Norway and Denmark have integrated the E-road numbers into their networks, meaning that the roads usually have no other national number.
  • In Belgium, E-numbers are traditionally associated with highways, even though other grade E-roads pass through the country. As a result, the E-number is signposted (and referred to) only on the highway portions of the E-road network, while for non-motorways only the national number (if any) is shown. On the highway portions of the E-network, the E-numbers are the standard and thus referred to in news bulletins rather than the national number. Serbia and Italy have a similar principle.
  • In most countries the E-roads form a network on top of the national network. The green signs are frequent enough to show how to follow the roads, but do not usually show how to reach them.
  • In some countries, like Croatia and Bulgaria, E-roads are well signposted, but they sometimes follow older routes instead of highways.
  • In some countries, like Germany, Italy and Greece, E-roads are signposted only on motorways and main road itineraries.
  • In Ireland the signposting of E-roads is specified in Chapter 2 of the 2010 Traffic Signs Manual published by the Department of Transport, and specifies that E-roads are to be signed on route confirmation signs only.[5] The first E-road numbers were signed in July 2007 on the N11 bypass in Gorey. Since then they have gradually spread across the E-road network in Ireland.
  • In a few European countries such as the United Kingdom,[6] Albania, and many Asian countries such as Uzbekistan, the E-roads are not signposted at all.

Road design standards

[edit]

The following design standards should be applied to Euroroutes unless there are exceptional circumstances (such as mountain passes etc.):[4]

  • Built-up areas shall be by-passed if they constitute a hindrance or a danger.
  • The roads should preferably be motorways or express roads (unless traffic density is low so that there is no congestion on an ordinary road).
  • They should be homogeneous and be designed for at least 80 km/h (50 mph) (see Design speed). The motorways should be at least 100 km/h (60 mph).
  • Gradients should not exceed 8% on roads designed for 80 km/h (50 mph), decreasing to 4% on roads designed for 120 km/h (75 mph) traffic.
  • The radius of curved sections of road should be a minimum of 120 m (390 ft) on roads designed for 60 km/h (35 mph) rising to 1,000 m (3,300 ft) on roads designed for 140 km/h (85 mph).
  • "Stopping distance visibility" should be at least 70 m (230 ft) on roads designed for 60 km/h (35 mph), rising to 300 m (980 ft) on roads designed for 140 km/h (85 mph).
  • Lane width should be at least 3.5 m (11 ft) on straight sections of road. This guarantees adequate clearance for any vehicle having a superstructure of width 2.5 m (8.2 ft) which is the maximum specified width in Directive 2002/7/EC of the European Parliament and of the Council which recognise some specific tolerances for some specific countries.
  • The shoulder is recommended to be at least 2.5 m (8.2 ft) on ordinary roads and 3.25 m (10.7 ft) on motorways.
  • Central reservations should be at least 3 m (9.8 ft) unless there is a barrier between the two carriageways.
  • Overhead clearance should be not less than 4.5 m (15 ft).
  • Railway intersections should be at different levels.

These requirements are meant to be followed for road construction. When new E-roads have been added these requirements have not been followed stringently. For example, the E45 in Sweden, added in 2006, has long parts with 6 m (20 ft) width or the E22 in eastern Europe forcing drivers to slow down to 30 km/h (20 mph) by taking the route through villages. In Norway, parts of the E10 are 5 m (16 ft) wide and in Central Asia even some gravel roads have been included.

Cultural significance

[edit]

In Belgium, for example, motorway E-numbers have taken on the same kind of persistent cultural integration and significance as M-numbers in the UK, or Interstate numbers in the United States. Local businesses will refer to, or even incorporate the road designator in their business name. The annual road cycling race "E3 Harelbeke" takes part of its name from the former E3 (the part between Antwerp and Lille was renamed E17 in 1992). The same applies to the retail chain "E5-mode" (E5-fashion) that started with shops easily accessible from the former E5 (renamed E40 in 1992).

In Sweden, the ice hockey games between HV71 from Jönköping and Linköping HC from Linköping have come to be called "the E4-derby".[7] It's about 130 km between the cities, and they are situated in different provinces and counties, so the "derby" denomination is really far fetched, and it's often joked about that HV71's meetings with the teams from Stockholm or even as far north as Luleå would be an "E4 derby" just as much.

In Norway, the band D.D.E. released a song named after E6.

List of roads

[edit]

Notes to the listings

[edit]

In the road listings below,[4] a dash ('–') indicates a land road connection between two towns/cities—the normal case—while an ellipsis ('...') denotes a stretch across water. Not all such places are connected by ferry, and operating ferry connections are usually run by private companies without support from the respective governments, i.e. they may cease operating at any time.

A Class roads

[edit]
The E-road network in Georgia, Armenia, Azerbaijan. However, the border between Armenia and Azerbaijan is closed due to strained relations between the two countries.
The E-road network in Belarus
The E-road network in Belgium
The E-road network in Bulgaria
Main and E-roads in Estonia
Сеть дорог Е в Финляндии
Сеть дорог Е в Грузии
Сеть дорог E в Германии
Основная сеть дорог категории E в Венгрии
Сеть дорог Е в Италии
Сеть дорог Е в Литве
Сеть дорог E в Нидерландах
Сеть дорог Е в Польше
Сеть дорог Е в Румынии
Сеть дорог Е в Турции
Сеть дорог E в Великобритании и Ирландии
Сеть дорог Е в Украине

North–South reference

[edit]

Ссылка Запад-Восток

[ редактировать ]

Север-Юг промежуточный

[ редактировать ]

Запад – Восток промежуточный

[ редактировать ]

Дороги класса В.

[ редактировать ]

Известные дороги E

[ редактировать ]
Вид с воздуха на европейский маршрут E12 между городами Тампере и Хельсинки в Финляндии.

Историческая нумерация

[ редактировать ]

Это были исторические дороги до 1975 года:

Число Начинать с помощью Конец
Е1 Лондон – Саутгемптон – Гавр – Париж Лион Ницца – Вентимилья – Генуя – Специя – Пиза – Ливорно – Рим Неаполь – Салерно – Реджо-Калабрия – Мессина – Палермо
Е2 Лондон – Дувр – Кале – Реймс – Дижон – Доле – Лозанна – Симплон – Милан – Парма – Модена – Болонья – Анкона – Фоджа – Бари тосты
Е3 Лиссабон – Саламанка – Сан-Себастьян – Бордо – Париж – Лилль – Гент – Антверпен – Эйндховен – Венло – Оберхаузен – Билефельд – Ганновер – Гамбург – Фленсбург – Кольдинг – Фредериксхавн – Гетеборг – Арбога – Стокгольм
Е4 Лиссабон – Эльвас – Мерида – Мадрид – Сарагоса – Барселона – Ним – Шамбери – Женева – Лозанна – Берн – Базель – Карлсруэ – Франкфурт (Майн) – Кассель – Геттинген – Ганновер – Гамбург – Любек – Фемарн – Вордингборг – Копенгаген – Хельсингёр – Хельсингборг – Йёнчёпинг – Стокгольм Уппсала – Сундсвалль – Умео – Торнио – Лахти – Хельсинки
Е5 Лондон – Дувр – Кале – Гент – Брюссель – Льеж – Кёльн Франкфурт (Майн) – Вюрцбург – Нюрнберг – Пассау – Линц – Мельк – Вена – Никельсдорф – Дьёр – Будапешт – Сегед – Белград Гевгелия Салоники Александруполис – Пеплос – Ипсала – Силиври – Стамбул – Измит – Болу – Анкара – Аксарай – Адана – Искендерун – Граница Турции и Сирии
Е6 Рим – Флоренция – Болонья – Модена – Верона – Тренто – Бреннер – Инсбрук Гризен Мюнхен – Нюрнберг – Хоф – Лейпциг Берлин – Штральзунд – Засниц – Треллеборг – Мальмё – Гетеборг – – Хельсингборг Свинесунн – Осло – Хамар – Отта – Тронхейм – Мо в Ране – Альте Киркенес
E7 Рим – Перуджа – Форли – Болонья – Феррара – Падуя – Местре – Червиньяно – Удине – Филлах – Брук-ан-дер-Мур Вена Брно – Чески-Тешин – Краков Варшава
Е8 Лондон – Харвич – Крюк Голландии – Гаага – Утрехт – Оснабрюк – Ганновер – Магдебург – Берлин – Познань – Кросневице – Варшава Граница Польши и СССР
Е9 Амстердам – Маастрихт – Льеж – Арлон – Люксембург – Мец – Страсбург – Мюльхаузен – Базель – Ольтен – Люцерн – Андерматт – ( Готард ) – Лугано – Кьяссо – Комо – Милан – Тортона – Генуя
Е10 Париж – Камбре – Брюссель Антверпен Роттердам Гаага Амстердам
Е11 Париж – Сен-Дизье – Нанси – Страсбург – Карлсруэ – Штутгарт Мюнхен Зальцбург
Е12 Париж – Мец – Саарбрюккен – Мангейм – Нюрнберг – Пльзень – Прага – Наход – Клодзко – Лодзь Варшава – Белосток – Москва
Е13 Лион – Модена – Турин – Милан – Брешия – Верона – Падуя – Венеция
Е14 Триест – Ронки – Удине – Филлах – Зальцбург – Линц – Табор – Прага – Яблонец – Щецин
Е15 Гамбург Берлин Дрезден – Циннвальд – Прага Брно – Бржецлав – Братислава Будапешт
Е16 Братислава – Чески Тешин – Катовице – Лодзь – Гданьск Гдыня
Е17 Шаньи – Дижон – Базель Цюрих – Винтертур – Санкт-Галлен – Санкт-Маргаретен – Инсбрук – Вергль – Зальцбург
Е18 Ставангер – Кристиансанн – Ларвик – Осло – Карлстад – Арбога – Чепинг – Стокгольм
Е19 Граница Албании и Греции Янина – Арта – Агринио – Антирион – Рион – Коринф
Е20 Корица – Вари – Эдесса – Салоники – София
Е21 Аоста – Турин – Савона
Е21а Мартиньи – Гроссер Сен-Бернар – Аоста
Е21б Женева – Бонневиль – Монблан – Аоста
Е22 Берлин Вроцлав – Ополе – Бытом – Краков – Жешув – Пшемысль – Граница Польши и СССР
Е23 Анкара – Киршехир – Кайсери – Сивас – Эрзинджан – Эрзурум – Агри – Граница Турции и Ирана
Е24 угли – Газиантеп – Урфа – Мардин – Джизре – Хаккари – Баджерге – Граница Турции и Ирана
Е25 Бургос – Мадрид – Байлен – Севилья – Кадис – Альхесирас
Е26 Барселона – Таррагона – Кастельон-де-ла-Плана – Валенсия – Гранада – Малага – Альхесирас
Е31 Лондон – Сент-Олбанс – Нортгемптон – Донкастер – Скотч Корнер – Карлайл – Абингтон – Глазго
Е32 Абингтон Эдинбург
Е33 Нортгемптон – Ковентри – Кэннок – Уоррингтон – Ливерпуль
Е34 Амстердам – Кэннок – Шрусбери – Корвен – Холихед
Е35 Амстердам – Амерсфорт – Зволле – Гронинген – Винсхотен – Ольденбург – Гамбург
Е36 Крюк Голландии – Роттердам – Гауда – Утрехт – Арнем – Оберхаузен – Кёльн
Е37 Бреда – Горинхем – Утрехт
Е38 Бреда Эйндховен
Е39 Антверпен – Херлен – Ахен
Е40 Брюссель – Намюр – Бастонь
Е41 Кале – Валансьен – Монс – Шарлеруа – Намюр – Корк
Е42 Фальсбург – Саргемин – Саарбрюккен – Люксембург – Эхтернах – Битбург – Прюм – Ойскирхен – Кёльн
Е43 Аваллон Дижон
Е44 Белфорт Мюлуз
Е45 Должен – Ла Курс – Ла Фосиль – Гекс – Женева
Е46 Лион – Амберье – Женева
Е47 Экс-ан-Прованс Марсель
Е48 Ним Марсель
Е49 Бордо – Тулуза – Нарбонна
Е50 Коимбра – Порту – Виго – Ла-Корунья – Овьедо – Сантандер – Бильбао – Сан-Себастьян
Е51 Альбергария-а-Велья – Визеу – Селорико-да-Бейра
Е52 Вила Франка де Ксира – Пегоэнс – Бежа – Вила Верде де Фикальо – Росаль де ла Фронтера – Севилья
Е53 Турин – Асти – Алессандрия – Тортона
Е54 я пою Пьяченца
Е55 Пиза – Просо – Пистойя
Е56 Понте-Гарильяно – Казерта – Фоджа
Е57 Неаполь Арьенцо
Е58 Они были Тарент
Е59 Мессина Сиракузы
Е60 Арт Цюрих
Е61 Беллинцона – Сан-Бернардино – Кур – Санкт-Маргретен – Брегенц – Линдау – Мюнхен
Е62 Суд – Город Карла Маркса – Лейпциг – Галле – Магдебург
Е63 Хамм – Кассель – Херлесхаузен – Эрфурт – Карл-Маркс-Штадт – Дрезден
Е64 Берлин – Нойбранденбург – Росток – Варнемюнде – Гедсер – Нюкёбинг – Вордингборг – Копенгаген
Е65 Любек – Росток – Штральзунд
Е66 Эсбьерг – Кольдинг – Миддельфарт – Нюборг – Корсёр – Копенгаген – Мальмё
Е67 Руководство Средняя скорость
Е68 Берген – Гудванген – Лаэрдалсойра – Нистуа – Фагернес – Осло
Е69 Олесунн – Ондалснес – Дом стенд
Е70 Винтертур – Шаффхаузен – Донауэшинген – Тюбинген – Штутгарт – Хайльбронн – Швебиш-Халль – Вюрцбург – Фульда – Херсфельд – Херлесхаузен
Е71 Ганновер – Бремен – Бремерхафен
Е72 Олдензал – Линген – Бремен
Е73 Кёльн Хамм
Е74 Берлин Щецин
Е75 Стьёрдал – Сторлиен – Эстерсунд – Сундсвалль
Е77 Фельдкирх книга
Е78 Торнио Килписъярви
Е79 Вааса – Тампере – Хельсинки
Е80 Турку – Хельсинки – Лаппеенранта – Иматра
Е81 Гданьск – Эльблонг – Оструда – Млава – Варшава – Люблин – Граница Польши и СССР
Е82 Петркув Варшава
Е83 Еленя Гора – Вроцлав – Познань – Свеце – Грудзёндз
Е84 Прага – Йиглава – Зноймо – Вена
Е85 Оломоуц – Жилина – Прешов – Кошице – Граница Румынии и Болгарии
Е86 Вергль Розенхайм
Е87 Янина – Триккала – Лариса – Volos
Е88 Янина Превеза
Е89 Рион Патры
Е90 Важный Козани
Е91 Червиньяно Рончи
Е92 Салоники – Агиос Афанасий – Веррия – Козани – Ларисса – Ламия – Афины – Коринф – Аргос – Слова
Е93 Брук-ан-дер-Мур – Грац – Игровое поле – Сентиль – Марибор – Любляна
Е94 Клагенфурт – Лойблтуннель – Любляна – Загреб – Белград – Бела Црква – Граница Югославии и Румынии
Е95 Ниш – Димитровград – Граница Югославии и Болгарии
Е96 Река – Загреб – Чаковец – Донья Лендава – Граница Югославии и Венгрии
Е97 Граница Болгарии и Турции — Эдирне — Бююккарыштиран — силиври
Е98 Кемерхисар – Нигде – Кайсери
Е99 Топраккале – Кахраманмараш – Малатья – Элязыг – Тунджели – Селепур
Е101 Мадрид Валенсия
Е102 Мерида Связь с E52
Е103 В Бэйле – Гранада – Мотриль – Малага

См. также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Все еще в списке, несмотря на полное дублирование южной части E115 .
  1. ^ «Декларация о строительстве основных международных транспортных артерий, подписанная в Женеве» (PDF) . Организация Объединенных Наций - Серия договоров . 16 сентября 1950 года. Архивировано из оригинала (PDF) 12 августа 2014 года . Проверено 27 декабря 2010 г.
  2. ^ «Декларация о строительстве основных международных транспортных артерий, подписанная в Женеве» (PDF) . Организация Объединенных Наций - Серия договоров . 16 сентября 1950 года . Проверено 1 июля 2012 года .
  3. ^ Перейти обратно: а б «Е-Дороги» . Архивировано из оригинала 3 марта 2012 года . Проверено 5 сентября 2012 г.
  4. ^ Перейти обратно: а б с д «Европейское соглашение о главных международных транспортных артериях» (PDF) . Экономический и Социальный Совет ООН. 14 марта 2008 г. Архивировано (PDF) из оригинала 31 января 2012 г. . Проверено 27 декабря 2010 г.
  5. ^ «2. Указатели направления» (PDF) . Руководство по дорожным знакам 2010 г. Ирландия: Министерство транспорта, туризма и спорта. Ноябрь 2010 г. §§2.3.34–36, 2.4.108, 2.4.116, 2.5.87. Архивировано (PDF) из оригинала 14 июня 2015 года . Проверено 23 ноября 2017 г.
  6. ^ «Правильный акт 2002 г. № 3113: Правила дорожных знаков и общие указания 2002 г.» . ХМСО . Проверено 27 декабря 2010 г.
  7. ^ https://www.svt.se/sport/ishockey/linkoping-vann-e4-derby
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 03029d371d93cb5b02c1f644808bdd05__1721201460
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/03/05/03029d371d93cb5b02c1f644808bdd05.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
International E-road network - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)