Jump to content

Грифон

Страница полузащищенная

Сасанидская чаша с сидящим грифоном, позолоченное серебро, Иран.
Restored griffin fresco.
—In the Throne Room, Palace of Knossos, Crete, original from Bronze Age

Грифон латинизированный , грифон или грифон ( древнегреческий : γρύψ , grϳps : grýps ; классическая : grópus или ; латынь [1] Поздняя и средневековая латынь : [2] грифы , грифо и т. д.; Старофранцузское : griffon ) — легендарное существо с телом, хвостом и задними ногами льва , а также головой и крыльями орла с когтями на передних ногах.

Обзор

Поскольку в средние века лев традиционно считался царем зверей, а орел — царем птиц, грифон считался особенно могущественным и величественным существом. Еще с классической античности грифоны были известны своей способностью охранять сокровища и бесценные вещи. [3]

В греческих и римских текстах грифоны и аримаспы связывались с золотыми месторождениями Средней Азии. Самые ранние классические сочинения происходят от Аристея (7 век до н.э.), сохраненного Геродотом и Эсхилом (середина 5 века до нашей эры), но физические описания не очень ясны. Таким образом, несмотря на то, что у них острые клювы, их сравнивают с «нелающими собаками Зевса», что привело к предположению, что их считали бескрылыми.

Pliny the Elder (1st century) was the first to explicitly state that griffins were winged and long eared. But Apollonius of Tyana wrote that griffins did not have true bird wings, but only membranous webbed feet that only gave them capability of short-distanced flight. Writers after Aelian (3rd century AD) did not add new material to griffin lore, except for the later lore that griffins deposited agate stone among the eggs in their nest.

Pliny placed the griffins in Æthiopia, and Ctesias (5th century BC) in greater India. Scholars have observed that legends about the gold-digging ants of India may have contaminated griffin lore.

In the Christian era, Isidore of Seville (7th century AD) wrote that griffins were a great enemy of horses. This notion may have readily developed from the tradition that horseback-riding Arimaspians raided the griffin gold.

Nomenclature

Etymology

Griffin depicted on obverse side of coin. Silver tetradrachm. Greek city state of Abdera, Thrace (c. 450–430BC).
Griffin depicted on obverse side of coin.
—Silver tetradrachm. Abdera (c. 450–430BC).[4][a]

The derivation of this word remains uncertain. It could be related to the Greek word γρυπός (grypos), meaning 'curved', or 'hooked'. Greek γρύφ (gryph) from γρύφ 'hook-nosed' is suggested.[5]

It could also have been an Anatolian loan word derived from a Semitic language; compare the Hebrew word for cherub כרוב kərúv.[6][7]

Persian names

Shirdal on the silver cup, Iranian Art.

In the modern Persian language, the griffin has come to be called shirdal (Persian: شیردال), meaning 'lion-eagle'. However, the practice of referring to ancient Iranian griffin objects or monuments as shirdal,[8] is not followed by other current archaeological scholarship (e.g., here[9]).

Possible Old or Middle Iranian names for the creature have been discussed. Middle Persian Sēnmurw in Sasanian culture was a fabulous composite creature, and Russian archaeologist Boris A. Litvinskij [ru] argued for the possibility that the application of this term may extend to the griffin.[10][11] The term Sēnmurw is recognized as the etymological ancestor of simurgh, which is generally regarded as a mythological bird (rather than a composite) in later medieval Persian literature,[12][b] though some argue that this bird may have originated from the Mesopotamian lion-griffin.[13]

There is also the Armenian term Paskuč (Armenian: պասկուչ) that had been used to translate Greek gryp 'griffin' in the Septuagint,[14] which H. P. Schmidt characterized as the counterpart of the simurgh.[12] However, the cognate term Baškuč (glossed as 'griffin') also occurs in Middle Persian, attested in the Zoroastrian cosmological text Bundahishn XXIV (supposedly distinguishable from Sēnmurw which also appears in the same text).[15] Middle Persian Paškuč is also attested in Manichaean magical texts (Manichaean Middle Persian: pškwc), and this must have meant a "griffin or a monster like a griffin" according to W. B. Henning.[16]Deir El Bersha

Egyptian names

The griffin was given names which were descriptive epithets, such as tštš[c] or tesh-tesh[17] meaning "Tearer[-in-pieces]"[18][17] inscribed on a griffin image found in a tomb at Deir El Bersha;[19][21] and sfr/srf "fiery one", attested at Beni Hasan.[22][23] The descriptive epithet "Tearer" is not uniquely applied to the griffin beast, and tštš (Teš-teš) has also been used to denote the god Osiris elsewhere.[24][27]

Form

Bronze figure of a griffin, Roman period (AD 50–270)

Most statuary representations of griffins depict them with bird-like forelegs and talons, although in some older illustrations griffins have a lion's forelegs (see bronze figure, right); they generally have a lion's hindquarters. Its eagle's head is conventionally given prominent ears; these are sometimes described as the lion's ears, but are often elongated (more like a horse's), and are sometimes feathered.

Cauldron figurines

The griffin of Greece, as depicted in cast[d] bronze cauldron protomes (cf. below), has a squat face with short beaks[e] that are open agape as if screaming, with the tongue showing.[30] There is also a "top-knob" on its head or between the brows.[30]

Tendrils

Griffins and lions on cauldron. Etruscan.
—8th - 7th centuries B.C., from Barberini tomb. National Etruscan Museum of Villa Giulia, Rome.[31]

There may also be so-called "tendrils", or curled "spiral-locks" depicted, presumably representing either hair/mane or feather/crest locks dangling down. Single- or double-streaked tendrils hang down both sides and behind the griffin's neck, carven on some of the Greek protomes.[30][32][f] The tendril motif emerged at the beginning of the first millennium, BC., in various parts of the Orient.[33] The "double spiral of hair running downwards from the base of the ear" is said to be a hallmark of Iranian (Uratrian) art.[34] The Etruscan cauldron-griffins (e.g., from Barberini tomb [it], figure right[g][h]) also bear the "curled tresses" that are the signature of Uratrian workmanship.[35][i] Even the ornate crests on Mycenean griffins (such as the fresco of the Throne Room, figure top of page) may be a development of these curled tresses.[38][j]

Top-knob

One prominent characteristic of the cauldron griffins is the "top-knob between the brows"[30] (seemingly situated at the top of the head[39]).

The top-knob feature has clear oriental origins.[40] Jack Leonard Benson says these appendages were "topknots" subsequently rendered as "knobs" in later development of the cauldron Griffins.[41] Benson's emphasis is that the Greeks attached a stylized "anorganic" topknot[41] or an "inorganic" plug on the griffin's head (due to lack of information),[41][k] while in contrast, a known oriental example (stone protomes from Nimrud) is simple but more "plausible" (naturalistic), resembling a forelock.[42]

Warts

A cluster of "warts" between the eyes are also mentioned.[43] One conjecture is that these derive from the bumps (furrows) on a lion's snout.[44] Another view regards the wart as deriving from the bumpy cockscomb on a rooster or other such fowls.[45]

Art in antiquity

Griffin seal impression. Susa, Iran. 4th millennium B.C..
Griffin seal impression.
—Susa, Iran. 4th millennium B.C.). Louvres.[46][47]
Bronze griffins from ancient Luristan, Iran, 1st millennium BC. Vorderasiatisches Museum Berlin.
Bronze griffins from ancient Luristan, Iran, 1st millennium BC.

Mesopotamia

Griffin-like animals were depicted on cylinder seals in Mesopotamia c. 3000 BC,[48] perhaps as early as the Uruk period (4000–3100BC) and subsequent Proto-Elamite (Jemdet Nasr) period.[47] An example of a winged lion with beaks, unearthed in Susa (cf. fig. right[46]) dates to the 4th millennium B.C., and is a unique example of a griffin-like animal with a male lion's mane.[47] However, this monster then ceased to continue to be expressed after the Elamite culture.[47]

What the Sumerians of the Early Dynastic period portrayed instead were winged lions, and the lion-headed eagle (Imdugud).[49]

In the Akkadian Empire that succeeded Sumer, early examples (from early 3rd millennium BC[50]) of lions with bird heads appeared on cylinder seals, shown pulling the chariots for its rider, the weather god.[52][53] The "lion-griffin" on Akkadian seals are also shown as fire-belching, and shaggy (at the neck) in particular examples.[54][55][50]

The bronzeworks of Luristan, the North and North West region of Iran in the Iron Age, include examples of Achaemenid art depicting both the "bird-griffin" and "lion-griffin" designs, such as are found on horse-bits.[56][8] Bernard Goldman maintains the position that Luristan examples must be counted as developments of the "lion-griffin" type, even when it exhibits "stylization .. approaching the beak of a bird".[57] The Luristan griffin-like creatures resemble and perhaps are descended from Assyrian creatures, possibly influenced by Mitannian animals,[58][59] or perhaps there had been parallel development in both Assyrian and Elamite cultures.[56]

Iran

Bird-headed mammal images appeared in art of the Achaemenian Persian Empire. Russian jewelry historian Elena Neva maintained that the Achaemenids considered the griffin "a protector from evil, witchcraft, and secret slander",[60] but no writings exist from Achaemenid Persia to support her claim. R.L. Fox (1973) remarks that a "lion-griffin" attacks a stag in a pebble mosaic at Pella, from the 4th century BC,[61][62] perhaps serving as an emblem of the kingdom of Macedon or a personal emblem of Antipater, one of Alexander's successors.

A golden frontal half of a griffin-like animal from the Ziwiye hoard (near Saqqez city) in Kurdistan Province, Iran resembles the western protomes in style.[63][l] They were of Urartian workmanship (neither Assyrian or Scythian),[m][34] though the hoard itself may have represented a Scythian burial.[64] The animal is described as having a "visor" (i.e., beaks) made by Urartian craftsmen, similar to what is found on Greek protomes.[34]

Egypt

Representations of griffin-like hybrids with four legs and a beaked head appeared in Ancient Egyptian art dating back to before 3000 BC.[65] The oldest known depiction of agriffin-like animal in Egypt appears as a relief carving on slate on the cosmetic palette from Hierakonpolis,[67] the Two Dog Palette[68] dated to the Early Dynastic Period,[69] c. 3300–3100 BC.[70]

Near East elsewhere

Griffin-type creatures combining raptor heads and mammalian bodies were depicted in the Levant, Syria, and Anatolia during the Middle Bronze Age,[71][72] dated at about 1950–1550 BC.[73]

Greece

Bronze griffin head fragment (of a cauldron protome)
Olympia, Greece. 7th century BC. Olympia museum

Griffin-type animals appeared in the art of ancient Crete in the MM III Period (1650–1600 BC) in Minoan chronology, found on sealings from Zakro and miniature frescos dated to this period.[74] One early example of griffin-types in Minoan art occurs in the 15th century BC frescoes of the Throne Room of the Bronze Age Palace of Knossos, as restored by Sir Arthur Evans.

The griffin-like hybrid became a fixture of Aegean culture since the Late Bronze Age,[75] but the animal called the gryps, gryphon, or griffin in Greek writings did not appear in Greek art until about 700 BC,[34] or rather, it was "rediscovered" as artistic motif in the 8th to 7th centuries BC, adapting the style of griffin current in Neo-Hittite art.[75][76] It became quite popular in the 6th and 5th centuries BC, when the Greeks first began to record accounts of the "gryps" creature from travelers to Asia, such as Aristeas of Proconnesus. A number of bronze griffin protomes on cauldrons have been unearthed in Greece (on Samos, and at Olympia, etc., cf. fig. right).[77] Early Greek and early Etruscan (e.g. the Barberini) examples of cauldron-griffins may have been of Syric-Urartian make, based on evidence (the "tendrils" or "tresses" motif was already touched upon, above), but "Vannic (Urartian) originals" have yet to be found (in the Orient).[78] It has thus been controversially argued (by Ulf Jantzen [de]) that these attachments had always since the earliest times been crafted by Greek workshops,[n] added to the plain cauldrons imported from the Near East.[o] Detractors (notably K. R. Maxwell-Hyslop) believe that (early examples of[79]) the griffin-ornamented cauldron, in its entirely, were crafted in the East, though excavated finds from the Orient are scarce.[80][81]

Central Asia

In Central Asia, the griffin image was included in Scythian "animal style" artifacts of the 6th–4th centuries BC, but no writings explain their meaning.[citation needed] The Golden Pectoral from Tovsta Mohyla, interred in Scythian king's burial site, perhaps commissioned to Greek goldsmiths, who engraved the image of a griffin attacking a horse. Other Scythian artifacts show griffins attacking horses, stags, and goats. Griffins are typically shown attacking horses, deer, and humans in Greek art. Nomads were said to steal griffin-guarded gold according to Scythian oral traditions reported by Greek and Roman travelers.

Griffin inscription at Sanchi Stupa from 3rd century BCE

Ancient parallels

Several ancient mythological creatures are similar to the griffin. These include the Lamassu, an Assyrian protective deity, often depicted with a bull or lion's body, eagle's wings, and human's head.

Sumerian and Akkadian mythology feature the demon Anzu, half man and half bird, associated with the chief sky god Enlil. This was a divine storm-bird linked with the southern wind and the thunder clouds.

Jewish mythology speaks of the Ziz, which resembles Anzu, as well as the ancient Greek Phoenix. The Bible mentions the Ziz in Psalms 50:11. This is also similar to a cherub. The cherub, or sphinx, was very popular in Phoenician iconography.

In ancient Crete, griffins became very popular, and were portrayed in various media. A similar creature is the Minoan Genius.

In the Hindu religion, Garuda is a large bird-like creature that serves as a mount (vahana) of the deity Vishnu. It is also the name for the constellation Aquila.

Classical accounts

Grecian accounts of the gryphon

Local lore on the gryps or griffin was gathered by Aristeas of Proconnesus, a Greek who traveled to the Altai region between Mongolia and NW China in the 7th century BC. Although Aristeas's original poem was lost, the gryps lore preserved in secondhand accounts by the playwright Aeschylus (ca. 460 BC), and later his contemporary, Herodotus the historian.[82][83]

Herodotus explains (via Aristeas) that the gold-guarding griffin supposedly dwelled further north from the one-eyed Arimaspi people[p] who robbed the gold from the fabulous creatures. Aristeas is said to have been informed through the Issedones people neighboring region to the Arimaspi, in the northern extremes (of Central Asia).[86][87] Aeschylus also concurs that the Arimaspi robbed the gold which the griffins collected from various areas in the periphery (presumably including the Armaspi's territorial stream, the stream of Pluto "rolling with gold"). The equestrian Arimaspi would ride off with the loot, and the griffins would give pursuit.[89]

Aeschylus likened the gryps to "silent hounds of Zeus"[90][q] That they are called dogs or hounds here has led to the conjecture that Aeschylus considered them wingless or flightless.[82][r]

Griffins of India and gold-digging ants

Whereas Ctesias, had located the griffins in India, and more explicitly classed them as beaked, four-legged birds.[82]

Herodotus also mentions elsewhere that there are gold-collecting ants in Kashmir, India, and this has been interpreted by modern scholars as "doublets or garbled versions" of the lore of gold-hoarding griffins.[91] It appears that the accounts of griffins given by Pliny had been admixed with the lore of these gold-guarding ants of India,[90] and later Aelian also inserted attributes of the ant into his description of griffins.[84]

Pliny and later

Later, Pliny the Elder became the first to explicitly state the griffins as having wings and long ears.[92][93][s] In one of the two passages, Pliny also located the "griffons" in Æthiopia.[93] According to Adrienne Mayor, Pliny also wrote, "griffins were said to lay eggs in burrows on the ground and these nests contained gold nuggets".[94]

Apollonius of Tyana,[t] who was nearly coeval with Pliny, gave a somewhat unique account of the griffin, claiming them to be lion-sized, and having no true wings, and instead had paws "webbed with red membranes", that gave them ability to makes leaps of flight of only a short distance.[95][82][u]

Pomponius Mela (fl. AD 43) wrote in his Book ii. 6:

In Europe, constantly falling snow makes those places contiguous with the Riphaean Mountains.. so impassable that, in addition, they prevent those who deliberately travel here from seeing anything. After that comes a region of very rich soil but quite uninhabitable because griffins, a savage and tenacious breed of wild beasts, love.. the gold that is mined from deep within the earth there, and because they guard it with an amazing hostility to those who set foot there.[97]

The aforementioned Aelian (Claudius Aelianus, d. 235 AD) added certain other embellishments, such as its reputation of "black plumage on its back with a red chest and white wings".[99] Aelian was the last source on the griffin to add fresh information on the griffin, and late writers (into medieval times) merely rehashed existing material on griffins, with the exception of the lore about their "agate eggs" which emerged at some indistinct time later on (cf. infra).[100]

Divine creature

The griffin has been associated with various deities (Apollo, Dionysus, Nemesis), in Greek mythography but here, the identifiable attested "accounts" presented in scholarship are largely not literary, but artistic,[101] or numismatic.

The griffin was naturally linked to Apollo, given the existence of the cultus of Hyperborean Apollo, with a cult center at the Greek colony of Olbia on the Black Sea.[102][103] And even the main Temple of Apollo at Delphi featured a statue of the god flanked by griffins, or so it can be presumed based on the representation struck on the tetradrachm coinage of Attica.[103] Apollo rode a griffin to Hyperboria each winter, leaving Delphi, or so it was believed.[104] Apollo riding griffin is known from multiple examples of red-figure pottery.[107][108] And Apollo hitched griffins to his chariot according to Claudian.[110]

Dionysus was also depicted on a griffin-chariot[111] or mounting griffin; the motif was borrowed from the god Apollo due to "syncretism between the two gods".[113]

At the Temple of Hera at Samos, a griffin-themed bronze "wine-cup"[114] or "cauldron"[115] had been installed, according to Herodotus. The vessel was attached griffin heads around the rim (like the protomes,[116] described above): it was an Argolic or Argive krater, according to the text,[v] standing on a tripod shaped like colossal figures.[114][115]

Medieval accounts

A soldier fighting a griffin, 'Alphonso' Psalter, 1284
Stonemasonry with Griffins, late 11th-12th c, Gradina, Rakovac. Serbia
Medieval tapestry, Basel, c. 1450 CE

In medieval legend, griffins not only mated for life, but if either partner died, then the other would continue the rest of its life alone, never to search for a new mate.[citation needed] The griffin was thus made an emblem of the Church's opposition to remarriage.[dubiousdiscuss]

The notion that griffins lay stones or agate instead of eggs was introduced "at some in the evolution of griffin lore".[117] Albertus Magnus (d. 1280) attributes to other writers the claim that "this bird places an 'eagle-stone' (echytem) or agate (gagatem) among its eggs" to change the ambient temperature and enhance reproduction.[118][119]

Christian symbolism

The account of the "gryphes" by Isidore of Seville (d. 636) lacked any Christian allegorical interpretation, and the griffin is classified as a "beast of prey".[120] Thus Isidore (Etymologies xii.2 .17)[5][121] gives:

The Gryphes are so called because they are winged quadrupeds. This kind of wild beast is found in the Hyperborean Mountains. In every part of their body they are lions, and in wings and heads are like eagles, and they are fierce enemies of horses. Moreover they tear men to pieces".[122][120]

Isidore's localization of the griffins in the mountains of Hyperborea derives from Servius (4th and 5th century).[123] Griffins had already been localized Riphean Mountains by Mela (1st century) as quoted above,[97] while the Hyperboreans are sometimes said to dwell further north than these mountains.

The idea that griffins hated horses can be explained as an offshoot of the lore that griffins had their gold stolen by horseback-riding Arimaspians.[124] The griffin were already being depicted attacking the horse in ancient art, as on the gold pectoral of the Scythian King noted above.[102]

Despite Isidore passing on classical without religious connotation, the griffin, being a union of an aerial bird and a terrestrial beast, came to be regarded in Christendom as a symbol of Jesus, who was both human and divine, espoused by many commentators, who see this evidenced in the griffin that draws the chariot in Dante's Purgatorio (cf. §In literature below).[125][126][3]

A slightly different interpretation was that the griffin symbolized the pope or papacy rather than Christ himself, as proposed by French critic Didron, who built this interpretation upon the observation that Herrad of Landsberg's manuscript (Hortus deliciarum, completed c. 1185) clearly depicted the two-colored bird as symbolic of the Church.[125]

At any rate, the griffin can be found sculpted at a number of Christian churches.[126][3]

Claw, egg, feather

Martin Schongauer: The griffin, 15th century

Alleged griffin's claws, eggs, and feathers were held as valuable objects, but actually derived from exotic animals, etc.[127][128] The eggs were often ostrich eggs, or in rare cases, fossilized dinosaur eggs.[129] The feather is a piece of forgery, an object crafted from raffia palm fiber, with painted colors.[130]

The supposed claws were often turned into drinking cups[127][131] (and griffin egg artifacts were also used as goblets, according to heraldry scholars).[127][132][133]

A number of medieval griffin's claws existed, sometimes purported to be very large.[134] St. Cuthbert is said to have obtained claw and egg: two claws and two eggs were registered in the 1383 inventory of the saint's shrine,[135] but the two-feet claws that still remain on display have been identified as Alpine ibex horns.[131]

There is said to be a legend that a griffin's claw was made into a cup and dedicated to Cuthbert.[136] As a matter of fact, griffin claws were frequently fashioned into goblets (drinking cups) in medieval Europe,[127][131] and specific examples can be given, such as Charlemagne's griffin-claw drinking horn, formerly at Saint-Denis and now housed in the Bibliothèque Nationale, is a drinking cup made of a bovine horn. Additional ornamentation were attached to it, such as a gilt copper leg for it to stand on, realistically resembling the taloned foot of a raptor.[137][w] Kornelimünster Abbey located in Charlemagne's former capital of Aix-la-Chapelle (now Aachen, Germany) also houses a griffin horn of Pope Cornelius, made of Asian buffalo horn.[138]

Medieval iconography

Byzantine silk with griffins, 11th century, now in Sion, Switzerland

By the 12th century, the appearance of the griffin was substantially fixed: "All its bodily members are like a lion's, but its wings and mask are like an eagle's."[139] It is not yet clear if its forelimbs are those of an eagle or of a lion. Although the description implies the latter, the accompanying illustration is ambiguous. It was left to the heralds to clarify that.

Griffins also appear on a wide range of medieval luxury objects, such as textiles, and in these contexts are part of a shared visual language deployed by artisans in the Byzantine, western medieval, and Islamic worlds.[140]

Folklore

According to Stephen Friar's New Dictionary of Heraldry, a griffin's claw was believed to have medicinal properties and one of its feathers could restore sight to the blind.[3][additional citation(s) needed]

Attestation of griffin's feather as cure for blindness does occur in an Italian folktale,[141] classed as "The Singing Bone" tale type (ATU 780).[142] There is also a study that considers the griffin's feather tale as a variant of "The Twa Sisters" ballad (Child Ballad 10), as the tale incorporates the song in Italian, supposedly sung by the bones of the murdered finder of the feather).[143] It may not be a griffin's feather but another kind of avian plumage (peacock feather) that remedies blindness in other Italian variants of this folktale type.[144]

In heraldry

A heraldic griffin passant of the Bevan family crest.
A heraldic griffin passant of the Bevan family crest.
Griffin segreant wearing the mural crown of Perugia, 13th century
Griffin segreant wearing the mural crown of Perugia, 13th century
Pomeranian coat-of-arms
Pomeranian coat-of-arms
Similarly, the coat of arms of Greifswald, Germany, in Mecklenburg-Vorpommern, also shows a red griffin rampant – perched in a tree, reflecting a legend about the town's founding in the 13th century.
Coat-of-arms of Greifswald, Germany, in Mecklenburg-Vorpommern

Griffins in heraldry are usually portrayed with the rear body of a lion, an eagle's head with erect ears, a feathered breast, and the forelegs of an eagle, including claws.[145]

The heraldic griffin "denote[d] strength and military, courage and leadership", according to one source.[145] That it became a Christian symbol of divine power and a guardian of the divine,[146] was already touched upon above.

Griffins may be shown in a variety of poses, but in British heraldry are never shown with their wings closed. Heraldic griffins use the same attitude terminology as the lion, with the exception that where a lion would be described as rampant a griffin is instead described as segreant.[147]

In British heraldry, a male griffin is shown without wings, its body covered in tufts of formidable spikes, with a short tusk emerging from the forehead, as for a unicorn.[148] In some blazons, this variant is termed a keythong.[1]. This distinction is not found outside of British heraldry; even within it, male griffins are much rarer than winged ones, which are not given a specific name. One example is John Butler, 6th Earl of Ormond, whose badge was described as featuring a "peyr [pair of] keythongs".[149] It is possible that the male griffin/keythong originated as a derivation of the heraldic panther.[147]

Houses and cities using the device

When Genoa emerged as a major seafaring power in the Middle Ages and the Renaissance, griffins commenced to be depicted as part of the republic's coat of arms, rearing at the sides of the shield bearing the Cross of St. George.

The red griffin rampant was the coat of arms of the dukes of Pomerania and survives today as the armorial of West Pomeranian Voivodeship (historically, Farther Pomerania) in Poland. It is also part of the coat of arms of the German state of Mecklenburg-Vorpommern, representing the historical region Vorpommern (Hither Pommerania).

Variants

Hippogriff

A hippogriff is a related legendary creature, supposedly the offspring of a griffin and a mare.

Heraldic subtypes

Wingless griffin

Infrequently, a griffin is portrayed without wings, or a wingless eagle-headed lion is identified as a griffin. In 15th-century and later heraldry, such a wingless griffin may be called an alke, a keythong or a male griffin.

Sea-griffin

The sea-griffin, also termed the gryphon-marine, is a heraldic variant of the griffin possessing the head and legs of the more common variant and the hindquarters of a fish or a mermaid. Sea-griffins are present on the arms of a number of German noble families, including the Mestich family of Silesia and the Barony of Puttkamer.[147]

Opinicus

The opinicus or epimacus is another heraldic variety of griffin, which is depicted with the head and wings of an eagle, the body and legs of a lion, and the tail of a camel. It is sometimes wingless. The opinicus is rarely used in heraldry, but appears in the arms of the Worshipful Company of Barbers.[150][151][152]

In architecture

The Pisa Griffin, in the Pisa Cathedral Museum, 11th century
The Pisa Griffin, Pisa Cathedral Museum, 11th century
Statue of a griffin at St Mark's Basilica in Venice
Statue of a griffin. St Mark's Basilica, Venice

The Pisa Griffin is a large bronze sculpture that has been in Pisa in Italy since the Middle Ages, though it is of Islamic origin. It is the largest bronze medieval Islamic sculpture known, at over 3 feet tall (42.5 inches, or 1.08 m), and was probably created in the 11th century AD in Al-Andaluz (Islamic Spain).[153][154] From about 1100 it was placed on a column on the roof of Pisa Cathedral until replaced by a replica in 1832; the original is now in the Museo dell' Opera del Duomo (Cathedral Museum), Pisa.

In architectural decoration the griffin is usually represented as a four-footed beast with wings and the head of an eagle with horns, or with the head and beak of an eagle.[citation needed]

The statues that mark the entrance to the City of London are sometimes mistaken for griffins, but are in fact (Tudor) dragons, the supporters of the city's arms.[155] They are most easily distinguished from griffins by their membranous, rather than feathered, wings.

In fiction

For fictional characters named Griffin, see Griffin (surname)

Griffins are used widely in Persian poetry; Rumi is one such poet who writes in reference to griffins.[156]

In Dante Alighieri's Divine Comedy story Purgatorio, after Dante and Virgil's journey through Hell and Purgatory has concluded, Dante meets a chariot dragged by a griffin in Earthly Paradise. Immediately afterwards, Dante is reunited with Beatrice. Dante and Beatrice then start their journey through Paradise.

Illustration for Mandeville's legend by H. J. Ford, 1899

Sir John Mandeville wrote about them in his 14th century book of travels:

In that country be many griffins, more plenty than in any other country. Some men say that they have the body upward as an eagle and beneath as a lion; and truly they say sooth, that they be of that shape. But one griffin hath the body more great and is more strong than eight lions, of such lions as be on this half, and more great and stronger than an hundred eagles such as we have amongst us. For one griffin there will bear, flying to his nest, a great horse, if he may find him at the point, or two oxen yoked together as they go at the plough. For he hath his talons so long and so large and great upon his feet, as though they were horns of great oxen or of bugles or of kine, so that men make cups of them to drink of. And of their ribs and of the pens of their wings, men make bows, full strong, to shoot with arrows and quarrels.[157][136]

Griffin misericord, Ripon Cathedral, alleged inspiration for the Gryphon in Lewis Carroll's Alice's Adventures in Wonderland

John Milton in Paradise Lost he mentions the griffin as an allusion to Satan:[158]

As when a Gryfon through the Wilderness

With winged course ore Hill or moarie Dale,
Pursues the Arimaspian, who by stelth
Had from his wakeful custody purloind

The guarded Gold [...]

Theories of origin

Possible influence by dinosaurs

Early historic references to the gryphon describe the area of the Dzungarian Gate, a region where Protoceratops and Psittacosaurus skeletons are very common.

Adrienne Mayor, a classical folklorist and historian of science, has speculated that the way the Greeks imagined griffins from the seventh century BC onwards may have been influenced in part by the fossilized remains of beaked dinosaurs such as Protoceratops and Psittacosaurus observed on the way to gold deposits by nomadic prospectors of ancient Scythia (Central Asia).[159] This speculation is based on Greek and Latin literary sources and related artworks in a specific time frame, beginning with the first written descriptions of griffins as real animals of Asia in a lost work by Aristeas (referenced by Herodotus, ca. 450 BC) and ending with Aelian (3rd century AD), the last ancient author to report any "new" details about the griffin. Mayor took a paleo-cryptozoological approach, trying to identify the unknown creature by its features: body like a mammal but head with raptor's beak, dwelling in Eastern deserts on way to gold deposits, lays eggs in nest on the ground. No living animal has these characteristics, but some dinosaurs had all of these features, leading to the question of whether ancient nomads who first told Greeks about griffins could have observed fossil skeletons of beaked dinosaurs and nests with eggs. Traffic went both ways on the ancient trade routes; this means that tales related to strange creatures with four legs and beaks, and nests and eggs on the ground, were recounted by traders and gold seekers traveling west from China, and transmitted to the Greco-Roman world through translators. On their way to the gold-dust-bearing gullies of the Altai ("Gold") Mountains and Tien Shan gold belts, travelers from the east would pass through the Gobi and then arrive in Issedonian territory (Issedon Serica and Issedon Scythica, desert stations where the griffin was first described to Greeks), having observed or heard garbled descriptions of strange beaked quadrupeds east of those points.[160]

Mayor argues that Protoceratops and other fossils, seen by ancient observers, may have been interpreted as evidence of a half-bird-half-mammal creature.[161] She argues that repeated oral descriptions and artistic attempts to illustrate a bony neck frill (which is rather fragile and may have been frequently broken or entirely weathered away) may have been rendered as large mammal-type external ears, and its beak may be treated as evidence of a part-bird nature and led to stylized wings being added to accord with the creature's avian-like attributes.The narrow, elongated scapula of beaked dinosaurs resembles that of birds and this avian feature may have suggested to ancient observers that the creature had wings.[162]

Палеонтолог Марк П. Уиттон оспорил эту гипотезу. [163] Уиттон и Ричард А. Хинг утверждают, что он игнорирует существование изображений птичьих голов гибридных существ на телах млекопитающих по всему Ближнему Востоку, датируемых задолго до того времени, когда, как утверждает Мэр, греки узнали об окаменелостях протоцератопсов в Скифии. Они также утверждают, что анатомия грифонов в греческом искусстве явно основана на анатомии живых существ, особенно львов и орлов, и что в греческом искусстве нет никаких особенностей грифонов, которые можно было бы объяснить только гипотезой о том, что грифоны были основаны на окаменелости. они отмечают, что греческие рассказы о грифонах описывают их как живых существ, а не древние скелеты, и что некоторые детали этих рассказов позволяют предположить, что грифоны являются чисто воображаемыми, а не вдохновленными окаменелостями. [164]

Современная культура

Популярная фантастика

Грифоны, как и многие другие вымышленные существа, часто появляются в произведениях жанра фэнтези . Примеры фэнтезийных франшиз, в которых присутствуют грифоны, включают Warhammer Fantasy Battle , Warcraft , Heroes of Might and Magic , Griffon in Dungeons & Dragons , Ragnarok Online , Harry Potter , The Spiderwick Chronicles , My Little Pony: Friendship is Magic и The Battle. для Веснота .

Грифоны появляются в сказках « Джек-убийца великанов », « Грифон » и « Поющий, прыгающий жаворонок ».

В «Дигимоне» есть дигимон по имени Грифомон, который основан на изображении грифона со змееголовым хвостом.

В «Сыне Нептуна» Рика Риордана , Перси Джексон Хейзел Левеск и Фрэнк Чжан подвергаются нападению грифонов на Аляске .

В серии о Гарри Поттере у персонажа Альбуса Дамблдора есть молоток в форме грифона. Кроме того, фамилия персонажа Годрика Гриффиндора является вариацией французского griffon d'or («золотой грифон»), а школьный дом, названный в его честь, использует символ Грифона в качестве талисмана своего дома.

Современное искусство

Статуя «Грифф» во дворе кладбища Фаркашедьи в Будапеште, 2007 г.

Грифон — символ Художественного музея Филадельфии ; бронзовые их отливки расположены на каждом углу крыши музея , защищая его коллекцию. [165] [166]

Статуя «Грифф» работы Вереса Кальмана [ ху ] была установлена ​​в 2007 году во дворе кладбища Фаркашедьи в Будапеште, Венгрия.

Логотипы, талисманы

современная унитарная печать Ираклиона, Греция
Муниципальная официальная печать (современная) Ираклиона , Греция
Логотип компании Merv Griffin Entertainment с использованием статуи серебряного грифона.
Логотип Merv Griffin Entertainment


Архаичный рисунок грифона, созданный художником Томасом Фануракисом [ эл ] (1915–1993), был принят в качестве официального символа города Ираклион 22 марта 1961 года (см. рисунок справа). [и] [167]

Кино-телекомпания Merv Griffin Entertainment использует грифона в своей продюсерской компании. Merv Griffin Entertainment была основана предпринимателем Мервом Гриффином и базируется в Беверли-Хиллз, Калифорния . Его бывшая компания Merv Griffin Enterprises также использовала грифона в своем логотипе.

Грифон используется в логотипах United Paper Mills , Vauxhall Motors , Scania и ее бывших партнеров Saab Group и Saab Automobile .

Точно так же до середины 1990-х годов грифон был частью логотипа Midland Bank (ныне HSBC ).

Компания Saab Automobile ранее использовала грифона в своем логотипе (см. истребитель Saab Gripen ).

Фирма по информационной безопасности Halock использует грифона для обозначения защиты данных и систем.

Школьные эмблемы и талисманы

Грифон — эмблема и талисман Университета Гвельфа.

Три грифона образуют герб Тринити-колледжа в Оксфорде (основанный в 1555 году), происходящий от семейного герба основателя сэра Томаса Поупа . Дискуссионный клуб колледжа известен как «Грифон», и записи его почетного мастера показывают, что это одно из старейших дискуссионных учреждений в стране, значительно старше, чем более известное Общество Оксфордского союза . [168] Грифоны также являются талисманами Амстердамского университета VU . [169] Рид Колледж , [170] Колледж Сары Лоуренс , [171] Университет Гвельфа и Колледж Канисиуса . [ нужна ссылка ]

Грифон — официальный школьный талисман Raffles Institution , который также изображен на вершине школьного герба.

Официальная печать Университета Пердью была принята во время столетия университета в 1969 году. Печать, одобренная Попечительским советом, была разработана профессором Элом Гоуэном, ранее работавшим в Пердью. Он заменил неофициальный, использовавшийся 73 года. [172]

Колледж Уильяма и Мэри в Вирджинии сменил свой талисман на Гриффина в апреле 2010 года. [173] [174] Грифон был выбран потому, что он представляет собой комбинацию британского льва и американского орла.

367- й учебной эскадрильи поддержки и 12-й боевой авиационной бригады На нашивках изображены грифоны.

На эмблеме 15-й греческой пехотной дивизии на нашивке изображен грифон с топором.

английской частной школы Уиклиф -колледжа На гербе изображен грифон.

Талисман колледжа Святой Марии , одного из 16 колледжей Даремского университета, — грифон.

Талисман Университетского института Глеба в Оттаве — грифон, а название команды — Glebe Gryphons.

Грифон является официальным талисманом колледжа Честнат-Хилл и Университета Гвинедда Мерси в Пенсильвании.

Талисманом средней школы лидерства в Сан-Франциско, штат Калифорния, всенародным голосованием был выбран грифон в честь Грифонов Университета Золотые Ворота, где они работали с 1997 по 2000 год.

Грифон — школьный талисман школы Гленлайон Норфолк , независимой дневной школы с совместным обучением, готовящейся к поступлению в университет в Виктории и Оук-Бэй , Британская Колумбия , Канада .

Полиция и военные

Желтый грифон изображен на логотипе Службы внутренней безопасности Эстонии.
Желтый грифон изображен на логотипе Службы внутренней безопасности Эстонии .
Флаг Утти-Егерского полка финской армии.
Флаг Утти- Егерского полка финской армии.

Грифон появляется на официальной печати полицейского управления Ватерлоо (Айова) .

Полиция Королевских ВВС изображает грифона на значке своего подразделения.

Полиция Королевских ВВС Новой Зеландии изображает грифона, держащего тайаху в качестве значка своего подразделения.

Профессиональный спорт

« Гранд Рапидс Гриффинс» Профессиональная хоккейная команда Американской хоккейной лиги .

Талисман Suwon Samsung Bluewings «Агилеон» — грифон. Имя «Агилеон» представляет собой соединение двух испанских слов; «Агила» означает « орел » и «Леон» означает « лев ».

Парки развлечений

Главной достопримечательностью Busch Gardens Williamsburg являются горки для дайвинга под названием «Griffon», открывшиеся в 2007 году.

В 2013 году парк развлечений Сидар-Пойнт в Сандаски, штат Огайо , открыл стальные американские горки GateKeeper , талисманом которых является грифон.

На логотипе компании «Иран Эйр» изображен грифон. Образец этого дизайна, созданный Эдвардом Захрабианом , основан на статуе грифона, найденной в Персеполе . Распространенной ошибкой в ​​этом отношении является предположение, что грифон — это то же самое, что и мифическая птица Хома , но это неверно. Эта ошибка возникла из-за того, что аббревиатура Национальной авиакомпании Ирана на персидском языке звучит как «Хома».

В кино и на телевидении

Грифоны появляются в фильмах «Хроники Нарнии: Лев, ведьма и платяной шкаф» и «Хроники Нарнии: Принц Каспиан» .

Грифоны также присутствуют в различных мультсериалах, таких как My Little Pony: Friendship is Magic , World of Quest , Yin Yang Yo! и Гриффины . [175]

Грифон появился в фильме 1974 года «Золотое путешествие Синдбада» .

В фильме 1969 года «Нулевая широта женщины » существо по имени «Гриффин» было создано путем вставки мозга в гибрид льва и кондора .

В эпизоде ​​ситкома « Теория большого взрыва » доктор Шелдон Купер упоминает, что он пытался создать грифона, но не смог получить «необходимые яйца орла и сперму льва». [176]

Эпонимия

Последний истребитель производства Saab Group носит имя « Грипен » (Гриффин) в результате открытого конкурса.

Во время Второй мировой войны фирма Heinkel назвала свой проект тяжелого бомбардировщика для Люфтваффе в честь легендарного животного Heinkel He 177 Greif , немецкой формой «грифона». Компания General Atomics использовала термин «Глаз Грифона» для своей платформы разведывательного наблюдения, основанной на гражданском самолете Hawker Beechcraft King Air 35ER. [177]

Названия фауны

Некоторые крупные виды стервятников Старого Света называются грифонами, в том числе белоголовый сип ( Gyps fulvus ). Научное название андского кондора Vultur gryphus , что на латыни означает «грифон-стервятник». В католической версии Библии Дуэ-Реймса грифон используется для обозначения существа, которое в других английских переводах называется стервятником или костеобразом (Левит 11:13).

Галерея

См. также

Пояснительные примечания

  1. ^ Абдера чеканила монеты с момента основания в 544 г. до н. э. как колонии Теоса , где также использовался мотив грифона.
  2. ^ Кроме того, Сенмурва этимологическим корнем было авестийское mərəγō saēnō ( marəya saēna ), который также обозначал птицу (сокол или орел), [12] а не составной, как признает Литвинский. [11]
  3. ^ Тш :
    т
    С
    т
    С
    Глиф «š» кажется 𓈚, а не 𓈙, и поэтому он наложен во встроенном тексте Лейбовича; однако глипы соседствуют, и, по-видимому, на его линейном эскизе на рис. 5 используется простая полоса «š».
  4. ^ Литые детали могли иметь и дополнительные кованые детали. [28] «Литые протомы» сгруппированы Янценом. [29]
  5. ^ Клювы у греков идентифицируются как « забрало » зверей, подобных тем, которые можно увидеть в урартском искусстве Гиршманом (1964c) , с. 108.
  6. ^ Пример на рисунке справа представляет собой отломанную голову, и неясно, шли ли парные спиральные пряди по ее шее, как в других примерах протомов грифона из Олимпии (Янцен, GG № 80, стр. 20).
  7. ^ См. фото обложки этого котла в Papalexandrou (2021 г.) и рис. 3.2 . справа боковую сторону грифонов трудно увидеть На этом снимке ; у львов нет этих свисающих локонов. См. Рис. 3.3 для другого котла из гробницы Бернардини [ он ] . Оба представляют собой бронзовые котлы на конической подставке.
  8. ^ Еще один пример этрусского грифона — тот, который был найден в Ветулонии, Италия. [35] [36]
  9. ^ Хотя Максвелл-Хислоп считала, что ранние протомы грифонов были созданы на востоке, она считала, что более поздние этрусские образцы были изготовлены на местном уровне, имитируя восточные оригиналы, но такие «ваннские (урартрийские) оригиналы» еще не найдены. [37]
  10. ^ Помимо Тронного зала, Гольдман приводит следующие микенские примеры: «микенскую мемориальную доску из слоновой кости» ( Демарнь, Пьер (1947), La Crète dédalique , рис. 24); «золотая цилиндрическая печать из Пилоса» ( Блеген, Карл В. (5 декабря 1953 г.). «Королевская гробница времен Гомера», Illustrated London News , рис. 7)
  11. Бенсон считает, что использование упрощенной формы «пробки» было греческим «решением» проблемы незнания точно, какую трехмерную форму использовать, имея доступ только к двухмерным изображениям с Востока.
  12. ^ Гиршман (и другие, ср. Максвелл-Хислоп (1956) , стр. 160, цитируя Андре Годара ) думали, что грифон Зивие был протомом потерянного котла. Голдман считает это маловероятным, поскольку животное находится в лежачем положении, а золото слишком мягкий металл.
  13. ^ Годар, Андре (1950), «Le trésor de Ziwiye» на рис. 30, считал этот объект скифинским импортом. Цитируется Максвеллом-Хислопом (1956) , с. 160.
  14. ^ То, что более поздние протомы грифонов были произведены в Греции, «не подлежит сомнению» ( Goldman (1960) , стр. 321).
  15. ^ Джордж М.А. Ханфманн согласился с Янценом в том, что протомы всегда были греческими, но не согласился с Янценом по поводу котла и сомневался, что котлы изготавливались отдельно на Востоке.
  16. ^ Но «Гердот сомневался, что аримаспы были монокулярными». Скифское слово «аримасп» означает «богатый лошадьми, а не одноглазый». [84]
  17. ^ Чтобы отличить от (кричащих) гарпий , называемых «псами Зевса» ( Аполлоний Родосский , II.289). [88]
  18. ^ Аргументация мэра заключается в том, что Эсхил в другом месте называет орлов «крылатыми собаками Зевса». [82] Однако это кажется противоречивым тому, что Аполлоний мог называть крылатых гарпий «псами Зевса». [88] как отмечалось ранее.
  19. ^ Слово «ушастый» в тексте — aurita в склоненной форме. аурит . Чарльтон Т. Льюис и Чарльз Шорт. Латинский словарь по проекту «Персей» . дает определение: «Оборудованный ушами (по auris, л.), имеющий длинные или большие уши».
  20. Сочинения Аполлония Тианского, записанные в его биографии Флавием Филостратом .
  21. ^ Аполлоний также сравнивает грифонов с муравьями, собирающими золото, хотя помещает муравьев не в Индию, а в Африку ( Эфиопию ). [96]
  22. ^ Критерий арголида .
  23. Мэр, похоже, предполагает, что это мог быть «резной рог из слоновой кости», полученный в подарок от Харуна ар-Рашида , который также подарил Карлу Великому живого слона Абул-Аббаса . [137] Однако рог из слоновой кости, подаренный халифом, скорее всего, является олифантом Карла Великого , возможно, тем, который хранился в Аахене.
  24. ^ Используется с ок. 1481 г. Польские дворянские семьи.
  25. ^ Дизайн грифона представляет собой макет минойского искусства, но язык надписи — архаизированный греческий, а не минойский ( линейное письмо А и критские иероглифы ).

Ссылки

Цитаты
  1. ^ Феликс Гаффио (1934). Иллюстрированный латинско-французский словарь . Париж : Ашетт .
  2. ^ Рональд Эдвард Лэтэм ; Дэвид Роберт Хоулетт; Ричард Эшдаун (1975–2013). Словарь средневековой латыни из британских источников . Лондон : Британская академия .
  3. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Монах, Стивен (1987). Новый геральдический словарь . Лондон: Alphabooks/A & C Black. п. 173. ИСБН  978-0-906670-44-6 .
  4. ^ Бемент, Кларенс С. (1921). Описательный каталог греческих монет, выбранных из шкафа . Филадельфия: Американское нумизматическое общество. п. 43 и пластина X, 144 . 144 AR [серебро] Финикийская Тетрадрахма; 14,94 гр.; 27 мм. Обв. Гриффин сидит л. на рыбе с округлым оперенным крылом; вокруг имя магистрата Καλλιδαμασ; вокруг, круг точек. Реверс → Αβδηριτων на границе врезанного квадрата; внутри меньший линейный квадрат с четырьмя отсеками.
  5. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Исидор Севильский (2005). Этимологии Исидора Севильского: полный английский перевод . Том. 2. Перевод Трупа, Присциллы. СредневековьеMS. хii.2.17. ISBN  9781411665262 .
  6. ^ Уильям Х.К. Пропп, Исход 19–40 , том 2A Якорной Библии , Нью-Йорк: Doubleday, 2006, ISBN   0-385-24693-5 , с. 386; цитируя Юлиуса Веллхаузена , «Пролегомены к истории Израиля» , Эдинбург: Блэк, 1885, с. 304.
  7. ^ Также см. Роберт С. П. Бикс , Этимологический словарь греческого языка , том 1, Лейден и Бостон: Брилл, 2010. ISBN   978-90-04-17420-7 , с. 289, запись для γρυπος : «С археологической точки зрения происхождение из Малой Азии (и Ближнего Востока: Элам) весьма вероятно».
  8. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Тахери (2013) .
  9. ^ Асади, Арезу; Дарвиши, Фарангис (зима 2020 г.). «Отражение мифологических концепций в ахеменидском ювелирном искусстве» . Журнал иранских исследований . 18 (36). Факультет литературы и гуманитарных наук Керманского университета Шахида Бахонара: 21–41.
  10. ^ Литвинский, Борис А. [на русском языке] ; Пичикян, Игорь Р. (1995), Инверницци, Антонио (редактор), «Рукоятка ахеменидского грифона из храма Окса: махайра в Северной Бактрии», В стране грифонов: статьи по среднеазиатской археологии в древности , Le Lettere, с. 123, ISBN  9788871662480
  11. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Литвинский, Борис А. [на русском языке] (2002). «Медные котлы из Гилгита и Средней Азии: подробнее о саках и дардах и связанных с ними проблемах» . Восток и Запад . 52 (1–4): 141.
  12. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Шмидт, Ханнс-Петер (2003). «Симорг» . Энциклопедия Ираника . Коста Меса: паб Mazda.
  13. ^ Харпер, ПО (1961), «Сенмурв», Бюллетень Метрополитен-музея , серия 2, 20 (3): 95–101, doi : 10.2307/3257932 , JSTOR   3257932 apud Schmidt. [12]
  14. ^ Marr, N. Ya. (1918), "Ossetica-Japhetica", Izvestiya Rossiskoi Akademii Nauk Известия Российской академии наук : 2087, н. 2 апуд Шмидт. [12]
  15. ^ Кипервассер, Реувен; Шапира, Дэн Д.Ю. (2012), Секунда, Шай; Файн, Стивен (ред.), «Ирано-Талмудика II: Левиафан, Бегемот и «приручение» иранских мифологических существ в эсхатологических повествованиях Вавилонского Талмуда» , Шошаннат Яаков: Еврейские и иранские исследования в честь Яакова Эльмана , Брилл, п. 209 и №22, ISBN  9789004235458
  16. ^ Хеннинг, WB (1947), «Два манихейских магических текста с экскурсом по парфянскому окончанию -ēndēh», Бюллетень Школы восточных и африканских исследований Лондонского университета , 12 (1): 41, 42, doi : 10.1017/ С0041977С0007988С , ДЖСТОР   608983 , С2КИД   194111905 ; Перепечатано в Дюшен-Гиймен, изд. Жака. (1977) «Избранные статьи Б. Хеннинга», Acta Ираника 10 , стр. 274–275.
  17. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Гриффит, Ф.Л .; Ньюберри, Перси Эдвард (1895). Эль Бершех . Том. 2. Добавил Джордж Уиллоуби Фрейзер . Продается в офисе Фонда исследования Египта. стр. 34–35 и табл. XVI , могила №. 5. Чуть выше виден еще один монстр; лев с головой сокола, крыльями орла, рогами и перьями бога... называемый теш-теш , "разрыватель на куски"
  18. ^ Рифшталь (1956) , с. 2 со ссылкой на Лейбовича.
  19. ^ Лейбович (1942) , стр. 186–187 и рис. 5: « tštš.. означает déchirer, triturer, couper, metter en pièces [tštš.. означает разрывание, измельчение, измельчение, разрывание на куски]». Цитируя Гриффита и Ньюберри (1895) Эль-Бершех 2 : Табл. XVI, могила №. 5. [17]
  20. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Дэвид, Арлетт (2016), «3. Гибридизм как визуальный признак божественности: случай Эхнатона» , в Дэвиде, Арлетт; Мильштейн, Рэйчел; Орнан, Таллей (ред.), Изображение королевской харизмы: короли и правители на Ближнем Востоке с 3000 г. до н.э. по 1700 г. н.э. , Archaeopress Publishing Limited, стр. 52–53 и таблица 3.1, ISBN  9781803271613
  21. ^ Дэвид называет tštš «Крушителем», [20] что согласуется с одним из нескольких толкований Лейбовича. <!!-- Но в примечании 8 Дэвида указывается, что источником является Newberry 1893b (Beni Hasan II), Pl. 16, что, вероятно, следовало бы сделать Гриффиту и Ньюберри (Эль-Берше II)0, Pl. 16 -->
  22. ^ Лейбович (1942) , стр. 186–187.
  23. ^ Дэвид, [20] цитируя Ньюберри (1893a, 1893b recte [1893], [1894]). Бени Хасан .
  24. ^ Лейбович (1942) , с. 187.
  25. ^ Лейбович (1942) , стр. 186.
  26. ^ Пракаш, Тара (2022). Статуи древнеегипетских пленников: фрагменты позднего Древнего царства . Локвуд Пресс. стр. 50–51. ISBN  9780892362233 .
  27. ^ Эпитет «Крушитель» (или «Трамплер») также дан Рифсталем (1956) , с. 2 цитирует Лейбовича, но на самом деле эти слова не встречаются как имена/эпитеты в прочтении Лейбовичем надписи: « Spdw le seigneur des pays montagne, qui écrase (en les piétinant)   Сопду, владыка горных стран, который сокрушает (топчет их) )]». Надпись принадлежит Сахуре (фараону Пятой династии Египта). [25] На барельефе, найденном в комплексе его пирамид, Сахуре изображен в виде грифона, топчущего врага. [26]
  28. ^ Бенсон (1960) , с. 60 и тут и там.
  29. ^ Третья группа ГГ , с. 56 апуд Бенсон (1960) , стр. 59–60.
  30. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Гольдман (1960) , с. 321.
  31. ^ Гиршман (1964c) , с. 434.
  32. ^ Янцен (1955) , стр. 20, 69–70.
  33. ^ Голдман (1960) , с. 322.
  34. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Гиршман (1964в) , с. 108.
  35. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Чахин, Мак (2001) [1987]. Королевство Армения . Керзон. п. 151. ИСБН  9780700714520 .
  36. ^ Папалександру (2021) , Рис. 3.6
  37. ^ Голдман (1960) , стр. 320–321.
  38. ^ Голдман (1960) , с. 322 и примечание 22.
  39. ^ Расположение между бровями, но выглядит как макушка головы, как видно на примере Goldman (1960) , стр. 324 содержит: Табличка 90, рис. 1 (адаптировано из GG 75).
  40. ^ Голдман (1960) , с. 321: «Верхняя ручка грифона-котла является прямым заимствованием от его восточных аналогов».
  41. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Бенсон (1960) , с. 63.
  42. ^ Бенсон (1960) , с. 62 и рис. 5, каменный протом грифона из Нимруда.
  43. ^ Примеры GG нет. 14, [30]
  44. ^ Голдман (1960) , с. 321: «бородавчатые выступы между глазами..естественное свойство льва». Пример с востока приведен на рис. 10: «Лев-грифон. Среднеассирийский (по корпусу 596)».
  45. ^ Бенсон (1960) , с. 64.
  46. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Делапорт, Луи-Жозеф (1920). Каталог цилиндров, печатей и камней с гравировкой в ​​восточном стиле: Лувр . Париж: Хашетт. п. 49. Предметы С. 366 (табл. 44, фиг. 10); С. 367 (табл. 44, фиг. 11); С. 368 (табл. 45, рис. 2) Копия БнФ . Буква «S» обозначает экспедицию в Сузы под руководством Дж. де Моргана (1897–1912).
  47. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Франкфорт (1936–1937) , с. 106.
  48. ^ Изображение персидского грифона . granger.com (изображение). Коллекция Грейнджер . Проверено 26 мая 2014 г.
  49. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Франкфорт (1936–1937) , с. 107.
  50. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Фишбейн, Майкл А. (2005). Библейский миф и раввинистическое мифотворчество . Издательство Оксфордского университета. стр. 45–46. ISBN  9780199284207 .
  51. ^ «Поклонник совершает возлияние перед богиней, стоящей на льве-грифоне, который тянет колесницу, управляемую богом погоды» . Библиотека и музей Моргана . 6 июля 2017 года . Проверено 13 апреля 2023 г.
  52. ^ Пример Фишбейна из начала 3-го тысячелетия до нашей эры - это четырехколесная колесница, цитируя Притчарда. [50] Есть еще одна четырехколесная колесница, которая в целом соответствует описанию, хранящаяся в Библиотеке Моргана (полочный знак «Печать Моргана 220») и датированная периодом между 2340 и 2150 годами до нашей эры. [51]
  53. ^ Пример Франкфорта - двухколесная колесница на изображении отпечатка печати, показанном на рис. 4. [49]
  54. ^ Голдман (1960) , с. 324 и пл. 90, рис. 15
  55. Франкфорт классифицировал его как «крылатого, хвостатого и когтистого дракона, извергающего огонь». [49]
  56. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Альварес-Мон (2011) , с. 320.
  57. ^ Голдман (1960) , с. 324 и пл. 90, рис. 12 «Луристанская голова льва» (имеющая клювообразный вид)
  58. ^ Голдман (1960) , с. 324.
  59. ^ См. Франкфорт (1936–1937) , с. 110: «Непосредственным источником негомесопотамских мотивов в ассирийском искусстве является Митанское царство»; «Грифон столь же обычен в Митаннии (рис. 21, 22), как и в ассирийском искусстве, и возникает вопрос, был ли он свойственен эфемерному царству или достиг его из одного из источников».
  60. ^ Нева, Елена (12 марта 2008 г.). «Среднеазиатские украшения и их символы в древности» . Артвис . Архивировано из оригинала 25 июля 2014 года; кто цитирует Pugachenkova, G. (1959). "Grifon v drevnem iskusstve central'noi Azii" Грифон в древнем искусстве центральной Азии Грифон в древнем искусстве Средней Азии. Советская археология . 2:70 , 83.
  61. ^ Фокс, РЛ (1973). Александр Великий . п. 31 и примечания на стр. 506.
  62. ^ «Экспедиция Дартмутского колледжа в Грецию» (изображение). Май 2009.
  63. ^ Бенсон (1960) , с. 63 и пл. 2, №3 (монохромная фотография)
  64. ^ Гиршман (1958) БибО 15 стр. 259, апуд Голдман (1960) , с. 319, примечание 3
  65. ^ «Грифон» . Буффалоа.com . Иллюстрированный словарь египетской мифологии . Проверено 2 января 2012 г.
  66. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Кибелл, Джеймс Эдвард ; Грин, Фредерик Уэсти (1902). Иераконполис ...: Плиты открытий, 1898-99 гг., с подробным описанием места . Том. Часть II. Б. Куоритч. п. 41 и пл. ХXVIII .
  67. ^ Лейбович (1942) , стр. 184–185 и рис. 3 (фрагмент грифиноподобного зверя), со ссылкой на Quibell & Green (1902). [66]
  68. ^ Франкфорт (1936–1937) , с. 110, также цитируется Кибелл и Грин (1902). [66]
  69. ^ Лейбович (1942) , стр. 184–185.
  70. ^ Патч, Диана (2012). Рассвет египетского искусства . Метрополитен-музей. стр. 139–140. ISBN  978-0300179521 . Проверено 24 мая 2014 г.
  71. ^ Тейсье, Беатрис (1996). Египетская иконография на сиро-палестинских цилиндрических печатях эпохи средней бронзы . Ванденхук и Рупрехт. стр. 88–90. ISBN  978-3525538920 . Проверено 24 мая 2014 г.
  72. ^ Аруз, Джоан; Бензель, Ким; Эванс, Джин М. (2008). За пределами Вавилона: искусство, торговля и дипломатия во втором тысячелетии до нашей эры. Метрополитен-музей и издательство Йельского университета. п. 137 . ISBN  978-1588392954 . Проверено 24 мая 2014 г.
  73. ^ Тейсье, Беатрис (1996). Египетская иконография на сиро-палестинских цилиндрических печатях эпохи средней бронзы . Ванденхук и Рупрехт. стр. 5–6. ISBN  978-3525538920 . Проверено 24 мая 2014 г.
  74. ^ Франкфорт (1936–1937) , с. 113.
  75. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бенсон (1960) , с. 58.
  76. ^ Голдман (1960) , с. 326: «Птица с головой грифона появляется на этапе ориентализации греческого искусства седьмого века до нашей эры».
  77. ^ Янцен (1955) .
  78. ^ Голдман (1960) , стр. 319–320.
  79. ^ Максвелл-Хислоп (1956) , с. 156 рассматриваемых более поздних примеров были западными, скопированными с восточных «оригиналов» (цитируется по Goldman (1960) , стр. 319–320), как будет повторено ниже.
  80. ^ Янцен (1951). «Значение протомов грифонов из Герайона Самосского». Фестиваль Ганса Янцена ; также Янцен (1955 Г.Г. ) Цитируется Goldman (1960) , с. 319
  81. ^ Бенсон (1960) , с. 58 и примечание 2, называя/цитируя Максвелла-Хислопа (1956) , стр. 150 и далее. и Пьер Амандри (1958) «Objets orientaux..», стр. 73 и далее.
  82. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Мэр и Хини (1993) , с. 42.
  83. ^ Филлипс (1955) , стр. 161–163.
  84. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Мэр и Хини (1993) , №9.
  85. ^ Геродот (1909). История Геродота . Том. 2. Перевод Роулинсона, Джорджа . Нью-Йорк: Тэнди-Томас. III.16, IV.13 (с. 146, 192).
  86. ^ Геродот III.116, IV.13. [85]
  87. ^ Филлипс (1955) , с. 161.
  88. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Эсхил (1870). Уотсон, Джон Селби (ред.). Айшулу Прометей говорит. Винктус Прометея из текста Диндорфа . вв. 802–806 и примечания, стр. 115–116.
  89. ^ Эсхил, Прометей, связанный vv. 805–806 и примечания Ватсона. [88]
  90. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Филлипс (1955) , с. 163.
  91. ^ Mayor & Heaney (1993) , n9, со ссылкой на Bolton (1962) , p. 81 и Костелло (1979) , с. 75.
  92. ^ Мэр и Хини (1993) , с. 42 и n11, цитируется Плиний Старший 10.70.136; 7.2.10
  93. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Плиний Старший (1855), «Естественная история Плиния » в переводе Джона Бостока ; Генри Томас Райли , Х.Г. Бон, VII.2 (стр. 123); X.70 (стр.539) , ISBN  9780598910769
  94. Mayor & Heaney (1993) , стр. 40, 42: «Плиний писал: «Аримаспцы... всегда борются за золото с грифонами, крылатыми животными, внешний вид которых хорошо известен. Грифоны подбрасывают золото, когда роют свои норы». и n11, цитируется 11. Плиний Старший 10.70.136; 7.2.10
  95. ^ Житие Аполлония Тианского . Перевод FC Conybeare . В. Хайнеманн. 1912. том I, книга III. Глава XLVIII, с. 333.

    Что касается золота, которое выкапывают грифоны, то есть камни, усеянные каплями золота, как искрами, которые это существо может добывать благодаря силе своего клюва. «Ибо эти животные действительно существуют в Индии, — сказал он, — и почитаются как священные для Солнца; и индийские художники, когда они изображают Солнце, ставят четырех из них в ряд, чтобы нарисовать изображения; силой они напоминают львов, но, имея перед ними то преимущество, что у них есть крылья, они нападают на них и побеждают слонов и драконов. ибо у них нет крыльев, как у птиц, но ладони их ног покрыты красными перепонками, так что они могут вращать их, летать и сражаться в воздухе, и один только тигр им не под силу; нападения, потому что по быстроте он соперничает с ветрами».

  96. ^ Филострат и Конибер тр. (1912) , вып. II, книга VI.I., с. 5

    А грифоны индейцев и муравьи эфиопов хотя и различны по форме, однако, насколько мы слышим, играют схожие роли; ибо в каждой стране они, согласно рассказам поэтов, являются хранителями золота и преданы золотым рифам обеих стран.

  97. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Помпоний Мела (1998). Ромер, Фрэнк Э. (ред.). «Описание мира» Помпония Мелы . Издательство Мичиганского университета. Книга 2.1, с. 68. ИСБН  0472084526 .
  98. ^ Клавдий Элиан (1832), Сканлан, Джеймс Дж. (тр.) (ред.), Aeliani de natura Animalium libri xvii , vol. 1, Impensis Friderici Frommann, стр. 53–54
  99. ^ Элиан De natura Animalium IV, 27: «Грифем, индийское животное, я слышу так же четвероногое, как лев». [98] Цитируется в английском переводе Мэра (2011) , с. 33 и взято с несколько иной формулировкой в ​​Mayor & Heaney (1993) , стр. 44–45.
  100. ^ Mayor & Heaney (1993) , n14: «Элиан - последний литературный текст, посвященный рассматриваемому здесь грифону; после его рассказа... никакой новой информации о грипсах не было добавлено, за исключением «агатовых яиц»»
  101. ^ См. Рифшталь (1956) , с. 3
  102. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Кюнцль, Эрнст [на немецком языке] (2016), «13 Жизнь на Земле и Смерть с Небес: Золотая пектораль скифского царя из Толстой Могилы (Украина)» , Бинтлифф, Джон; Раттер, Н.К. (ред.), Археология Греции и Рима: изображение, текст и контекст. Исследования в честь Энтони Снодграсса , Издательство Эдинбургского университета, стр. 331–332, ISBN  9781474417105
  103. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Херст, GM (1902). Культы Ольвии . Колумбийский университет. стр. 259–260.
  104. ^ Фрэнкс (2009) , с. 469.
  105. ^ Фрэнкс (2009) , с. 469, n56, рис. 5
  106. ^ Фрэнкс (2009) , с. 469, н56
  107. ^ Вена, Художественно-исторический музей 202, краснофигурная чашка/ килик , ок. 400–300 гг. до н.э. [105] краснофигурное Лондон, Британский музей E 543. Ойночо . [106]
  108. ^ «Краснофигурная гидрия с Аполлоном верхом на грифоне, ок. 380–360 гг. до н.э. (Номер объекта: 2003-92)» . Художественный музей Принстонского университета . Проверено 4 июля 2023 г.
  109. ^ Гуаладри, Изабелла (2020). «8. Интерсексуальность Сидония» . В Келли, Гэвин (ред.). Эдинбургский спутник Сидония Аполлинария . Издательство Эдинбургского университета. п. 296. ИСБН  9781474461702 .
  110. ^ Клавдиан, 6 Гонорий 30–31: но если Феб присутствует и уздечка грифона отнята у упряжи / Рифей, взяв обратно треножники, скрутил ее с оси . [109]
  111. ^ Рифшталь (1956) , с. 3.
  112. ^ Вестгейт, Рут (2011). «14. Тусовщики: образы статуса, власти и мужественности в греческих мозаиках» . В Ламберте, С.Д. (ред.). Общительный человек: Очерки древнегреческого социального поведения в честь Ника Фишера . Классическая пресса Уэльса. п. 298. ИСБН  9781910589212 .
  113. ^ Вестгейт (2011) , с. 298 [112] со ссылкой на Делпласа (1980) , стр. 372–376.
  114. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Геродот и Роулинсон тр. (1909 г.) , {{URL|1= https://www.google.com/books/edition/The_History_of_Herodotus/N084AUTHOR?bsq=Argive&gbpv=1&pg=PA284 |2=IV.152 (стр. 284)
  115. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Геродот (1921). Годли, AD (ред., тр.) (ред.). История Геродота . Том. 2. В. Хайнеманн. IV.152 ( 2 :355). ISBN  9780674991309 .
  116. ^ Таун, Элана Б. (1994). «13. Протом Грифона» . В музее Дж. Пола Гетти; Кливлендский художественный музей (ред.). Страсть к древностям: древнее искусство из коллекции Барбары и Лоуренса Флейшман . Музей Дж. Пола Гетти. стр. 50–51. ISBN  9780892362233 .
  117. ^ Mayor & Heaney (1993) , n4 со ссылкой на Nigg (1982) , стр. 51
  118. ^ Альбертус Магнус (1987), Сканлан, Джеймс Дж. (тр.) (редактор), Человек и звери (De Animalibus, книги 22–26) , Тексты и исследования Средневековья и Возрождения, стр. 290, ISBN  9780866980326
  119. ^ Нигг (1999) , с. 144.
  120. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Нигг (1999) , с. 121.
  121. ^ Маккалок (1962) , с. 122.
  122. ^ Исидор Севильский (1912), Брео, Эрнест (тр.) (редактор), Энциклопедист темных веков: Исидор Севильский , Колумбийские исследования в области социальных наук, 48, Нью-Йорк: Издательство Колумбийского университета, стр. 225 . «Гриффин» @eaudrey.com
  123. Вергилия Комментарий Сервия к восьмой эклоге (1. 27), соглас. Маккаллоху (1962) , с. 122
  124. ^ Юг (1987) , с. 89 со ссылкой на Костелло (1979) , стр. 73–76.
  125. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Лонгфелло, Генри Уодсворт (1886). Сочинения Генри Уодсворта Лонгфелло с библиографическими и критическими примечаниями . Том. 10. Кембридж, Массачусетс: Риверсайд Пресс. стр. 338, 351–352.
  126. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Миллингтон (1858) , с. 277.
  127. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Бедингфельд, Генри ; Гвинн-Джонс, Питер (1993). Геральдика . Вигстон: Magna Books. стр. 80–81. ISBN  1-85422-433-6 . Кубки в форме когтей или яиц грифона высоко ценились при дворах средневековой Европы и обычно изготавливались из рогов антилоп и страусиных яиц.
  128. ^ Майор (2022) , стр. 107-1. 43–48.
  129. ^ Майор (2022) , стр. 107-1. 43–44.
  130. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Мэр (2022) , с. 44.
  131. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Мэр (2022) , с. 47.
  132. ^ Миллингтон (1858) , стр. 278–279.
  133. ^ Лондон, Хью Стэнфорд (1956). Королевские звери . п. 17 n5 apud Эдвардс (2005) , с. 225 н10
  134. Джеральд Ли в своей работе по геральдике (1563 г.) по своему когтю предположил, что первоначальный грифон, должно быть, был «большим, как два льва». [130] Леди Мэри Уортли Монтегю (1716 г.) во время путешествия по Дунаю заметила позолоченный «потрясающий коготь», называемый когтем грифона. [130]
  135. ^ Майор (2022) , стр. 107-1. 42–43, 47–48.
  136. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Миллингтон (1858) , с. 278.
  137. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Майор (2022) , стр. 101-1. 44–45.
  138. ^ Мэр (2022) , с. 46.
  139. ^ Уайт, TH (1992) [1954]. Книга зверей: перевод латинского бестиария двенадцатого века . Страуд: Алан Саттон. стр. 22–24. ISBN  978-0-7509-0206-9 .
  140. ^ Маккланан, А. (2019). «Прославленные монстры: изображения грифонов на византийском текстиле». Животные в тексте и текстиле: повествование в средневековом мире, Риггисбергер Берихте . 23 : 133–45.
  141. ^ Хэнд, Вэйланд Д. (2021). Магическая медицина: фольклорная составляющая медицины в народных верованиях, обычаях и ритуалах народов Европы и Америки . Издательство Калифорнийского университета. п. 298. ИСБН  9780520306783 .
  142. ^ Льюис, Томас П. (2021). «Поющая кость» . Книга музыки и мифологии Pro/Am . Музыкальные ресурсы для профессионалов и любителей. стр. 721–723. ISBN  9780912483511 .
  143. ^ Брюстер, Пол Г. (1953). Две сестры . FF Communications, 147. Хельсинки: Academia Scientiarum Fenica. п. 55.
  144. ^ Примечания, том 2, с. 869 , чтобы: Зипес, Джек ; Руссо, Джозеф, ред. (2009), «79. Король Неаполя — Лу Ре ди Напули», Сборник сицилийского народного творчества и сказок Джузеппе Питре , том. 1 и 2, Рутледж, стр. 348–349, ISBN  9781135861377
  145. Перейти обратно: Перейти обратно: а б Оливер, Стефан (1997). Введение в геральдику . Квантовые книги. стр. 44, 69. ISBN.  1861601433 . ; Перепечатка: Дэвид и Чарльз 2002.
  146. ^ фон Волборт, Карл-Александр (1981). Геральдика: обычаи, правила и стили . Пул: Новые издания Orchard. стр. 44–45. ISBN  978-1-85079-037-2 .
  147. Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Фокс-Дэвис, Артур (1909). Полное руководство по геральдике . Лондон: TC и EC Джек. стр. 222–224.
  148. ^ Самец грифона, изображенный в «Пэрстве Дебретта», 1968, стр. 222, зловещий сторонник графа Каррика (Ирландия).
  149. ^ Ж[еймс] Р[обинсон] Планше (1852 г.). «Значки» . Погоня за оружием, или геральдика, основанная на фактах . Лондон: У. Н. Райт [книготорговец королевы, 60 лет, Пэлл-Мэлл]. п. 183. .
  150. ^ Артур Фокс-Дэвис , Полное руководство по геральдике , TC и EC Jack, Лондон, 1909, стр. 231–232.
  151. ^ Роуз, Кэрол (2001). Гиганты, монстры и драконы: энциклопедия фольклора, легенд и мифов . Нью-Йорк: WW Norton & Company. п. 279. ИСБН  0393322114 . OCLC   48798119 .
  152. ^ Виникомб, Джон (1906). Вымышленные и символические существа в искусстве: с особым акцентом на их использование в британской геральдике . Лондон: Чепмен и Холл. п. 162.
  153. ^ «Пизанский грифон» . Квантара . Архивировано из оригинала 26 марта 2012 года . Проверено 15 мая 2011 г.
  154. ^ Хоффман, 318
  155. ^ The City Arms , Корпорация лондонского Сити, размещено в веб-архиве.
  156. ^ The Essential Rumi , перевод с персидского Коулмана Баркса , стр. 257
  157. ^ Путешествия сэра Джона Мандевиля , глава XXIX, издание Macmillan and Co., 1900 г.
  158. ^ Эдвардс (2005) , с. 100.
  159. ^ Мэр Адриенн (ноябрь – декабрь 1994 г.). «Хранители золота». Журнал археологии . 47 (6): 53–59. JSTOR   41766590 . ; Мэр (2011) , стр. xvii, xxv, 49.
  160. ^ Майор (2022) , стр. 107-1. 23, 25,
  161. BBC Four Телевизионная программа «Динозавры, мифы и монстры» , 10 и 13 декабря 2011 г.
  162. ^ Майор (1994) , с. 58; Майор (2011) , стр. 101–1. 49 ,
  163. ^ Марк Уиттон , Почему Протоцератопс почти наверняка не был источником вдохновения для «Легенды о Грифоне»
  164. ^ Виттон, Марк П.; Хинг, Ричард А. (20 июня 2024 г.). «Рогатый динозавр Протоцератопс вдохновил грифона?» . Междисциплинарные научные обзоры . дои : 10.1177/03080188241255543 . ISSN   0308-0188 .
  165. ^ Художественный музей Филадельфии – Дарение: Дарение музею: Специальные номерные знаки . Филамузей.org. Проверено 2 января 2012 г.
  166. ^ Glassteelandstone.com. Архивировано 11 мая 2013 года в Wayback Machine , Художественный музей Филадельфии: бульвар Бенджамина Франклина, Филадельфия, Пенсильвания, США, Стекло, сталь и камень.
  167. ^ «Грипас, мифическое чудовище, становится символом города Ираклиона...». Креталайв Новости . 22 марта 2021 г.
  168. ^ Trinity.ox.ac.uk . Trinity.ox.ac.uk. Проверено 2 января 2012 г.
  169. ^ Университет VU Амстердама. О грифоне . Проверено 5 ноября 2013 г.
  170. ^ «Новый (Старый) Альманах Рида (продолжение): Гриффин» . Ридский колледж.
  171. ^ Сара Лоуренс Грифоны . Gogriphons.com. Проверено 23 октября 2013 г.
  172. ^ Традиции. Большая Десятка . Purdue.edu. Проверено 2 января 2012 г.
  173. ^ Человек-птица без штанов, чтобы повести Уильяма и Мэри в битву . Deadspin.com (7 апреля 2010 г.). Проверено 2 января 2012 г.
  174. ^ W&M приветствует нового члена Племени . Wm.edu (8 апреля 2010 г.). Проверено 2 января 2012 г.
  175. ^ Гриффины — «Как тебя зовут?» , получено 2 января 2023 г.
  176. ^ ...но мои родители не хотели приобретать необходимые орлиные яйца и львиную сперму. , получено 2 января 2023 г.
  177. ^ GA-ASI представляет пилотируемую систему ISR Griffin Eye . Архивировано 11 июля 2011 года в Wayback Machine . GA-ASI.com (20 июля 2010 г.). Проверено 2 января 2012 г.
Библиография

Дальнейшее чтение

  • Уайлд, Ф., Грипс-Гриффон-Гриффон (Гриффон). Исследование языка, культуры и материальной истории (Вена, 1963) (Австрийская академия наук, филолого-исторический класс, отчеты о собраниях, 241).
  • Бизи, Анна Мария , Грифон: История иконографического мотива на древнем Средиземноморском Востоке (Рим: Университет) 1965.

Внешние ссылки

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 1f4dae064f62ddd1d7a06ca9039c2e36__1719196440
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/1f/36/1f4dae064f62ddd1d7a06ca9039c2e36.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Griffin - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)