Том Диллманн
Том Диллманн | |
---|---|
Диллманн в 2009 году | |
Национальность | ![]() |
Рожденный | Мюлуз , Франция | 6 апреля 1989 г.
в Европейской серии Ле-Ман Карьера | |
Дебютный сезон | 2024 |
Текущая команда | Конкурс Интер Европола |
Гоночная лицензия | ![]() |
Номер автомобиля | 43 |
Начинается | 3 |
Победы | 1 |
Подиумы | 1 |
поляки | 0 |
Самые быстрые круги | 0 |
Лучшая отделка | Будет определено в 2024 году |
Предыдущая серия | |
2012 – 14 2011 2011 2009 – 2011 2008 , 2010 2007 – 09 , 2011 2005 – 06 2005 – 06 2004 2004 2004 | Серия GP2 Серия GP3 Международный трофей FIA Формулы 3 Немецкая Формула-3 Итальянская Формула-3 Евросерия Формулы 3 Еврокубок Формулы Renault 2.0 Французская Формула Renault 2.0 Формула Renault 1600 Бельгия Формула Рено Монца Формула Юниор 1600 Испания |
Чемпионские титулы | |
2016 2010 | Формула V8 3.5 Немецкая Формула-3 |
Том Астон Диллманн [ 1 ] (родился 6 апреля 1989 года в Мюлузе ) — французский автогонщик, который участвует в Европейской серии Ле-Ман 2024 года для соревнований Inter Europol и в чемпионате IMSA SportsCar Championship 2024 года для Inter Europol, проводимом компанией PR1/Mathiasen Motorsport . [ 2 ] [ 3 ] Ранее он выступал за гоночную команду Vanwall . [ 4 ] [ 5 ] Он хорошо известен тем, что выиграл чемпионат Германии Формулы-3 в сезоне 2010 года и чемпионат Формулы V8 3.5 в сезоне 3.5 2016 года .
Карьера
[ редактировать ]Картинг и Формула Renault
[ редактировать ]Том Диллманн, сын бывшего гонщика, механика и менеджера команды Джерарда Диллмана, начал свою карьеру с победы на региональном чемпионате Эльзаса в 1999 году. С 2000 по 2002 год он участвовал в гонках на картинге в мини- и юниорском классах и выиграл региональный чемпионат титул, а также занял четвертое место на чемпионате Франции. В 2003 году Диллманн протестировал прототип, сделанный его отцом. Он водил машину с двигателем мотоцикла по трассе и льду.
В 2004 году Диллманн участвовал в гонках Формулы Renault 1600 в Бельгии со своей семейной командой Tom Team. Он финишировал пятым в чемпионате с тремя подиумами, включая победу в Спа-Франкоршам . Он также участвовал в отдельных гонках чемпионатов Formula Renault Monza и Formula Junior 1600 в Испании, заняв подиум в последнем. Диллманн перешел в Еврокубок Формулы-Рено в 2005 году состоящей из трех машин, в составе команды Prema Powerteam, вместе с Камуи Кобаяши и Патриком Роча. [ 6 ] Диллманн провел первые три встречи с Премой, а затем перешел в Cram Competition на следующие две встречи. Не сумев набрать к этому моменту очки, Диллманн решил отказаться от своей деятельности из-за отсутствия опыта. Он также провел три встречи чемпионата Франции , но не смог набрать ни одного очка.
Он вернулся в европейскую серию в начале сезона 2006 года ; снова в составе команды из трёх машин, на этот раз с SG Formula вместе со Стеном Пентусом и Карло ван Дамом . Помимо участия в Еврокубке, Диллманн участвовал в большей части чемпионата Франции в Формуле-Рено . В Еврокубке Диллманн впервые поднялся на подиум на третьей встрече сезона, финишировав вторым после Дани Клоса в Мизано . [ 7 ] Он добавил еще два вторых места на заключительной встрече сезона в Барселоне , в обоих случаях финишировав позади будущего чемпиона серии Филипе Альбукерке . [ 8 ] [ 9 ] Диллманн финишировал восьмым в чемпионате. В чемпионате Франции Дильманн финишировал на десятом месте после двух побед подряд в конце сезона, в Ле-Мане и Маньи-Куре .
Формула Три
[ редактировать ]Перед сезоном 2007 года Диллманн стал членом юниорской команды Red Bull вместе с французским гонщиком Жаном-Карлом Верне . [ 10 ] При дополнительной финансовой поддержке со стороны Red Bull Диллманн принял участие в Евросерии Формулы 3 в составе ASM . [ 11 ] присоединившись к Ромену Грожану , Нико Хюлькенбергу и Камуи Кобаяши в команде. Диллманн пропустил первую встречу года из-за аварии на предсезонных тестах, в результате которой он сломал грудину и позвонок, но закончил сезон девятым в общем зачете, взяв три подиума за сезон. По итогам сезона Диллманн стал пилотом-новичком сборной Швейцарии А1 на Гран-при А1 ; он был членом команды на этапах Таупо и Истерн-Крик в 2008 году . [ 12 ] [ 13 ]
Диллманн остался в Евросерии в сезоне 2008 года , снова при поддержке Red Bull, и воссоединился со своей бывшей командой Формулы Renault SG Formula, которая впервые перешла в Евросерию. [ 14 ] Диллманн показал лучший круг в первый день тестов в Эшториле . [ 15 ] но не смог повторить эту форму в начале сезона; его лучшим результатом в первых трех встречах было пятнадцатое место в Хоккенхайме . Эта серия результатов стоила ему места в юниорской команде Red Bull. [ 16 ] Диллманн вернулся в серию позже в этом сезоне на Нюрбургринге с командой Jo Zeller Racing . [ 17 ] после того, как они расстались с Михаэлем Кляйном. Он квалифицировался третьим в субботней гонке и финишировал на той же позиции. [ 18 ] прежде чем занять пятое место в воскресной гонке. [ 19 ] Диллманн не продолжил работу в команде после этой встречи и занял 18-е место в итоговом зачете чемпионата пилотов. Вместо этого Диллманн завершил сезон в чемпионате итальянской Формулы-3 за команду Europa Corse. В трех встречах Диллманн зафиксировал два вторых и два третьих места и завершил сезон на седьмом месте в чемпионате.
Несмотря на это, Диллманн начал сезон 2009 года без драйва. Просидев в стороне в первой половине года, Диллманн заменил Кевина Мирочу в HBR Motorsport в Евросерии ; В преддверии в Ошерслебене . встречи чемпионата [ 20 ] Он финишировал вне двадцатки лучших в обеих гонках, но остался в команде на следующем этапе на Нюрбургринге, где зафиксировал лучший результат - четырнадцатое место. Диллманн также участвовал в двух последних встречах сезона; он выступал в Дижоне с Prema Powerteam , [21] and again with HBR Motorsport, at Hockenheim. Aside from his Euro Series commitments, Dillmann raced in the final three meetings of the German Formula Three Championship with Neuhauser Racing; joining the series at the Nürburgring.[22] Dillmann was on the pace immediately, taking pole position for the second race of the weekend; he finished both races on the podium, with a third place and a victory in the second race.[23] Диллманн также выиграл гонки на Заксенринге и Ошерслебене и финишировал шестым в чемпионате пилотов, приняв участие всего в шести гонках.
Dillmann competed full-time in German Formula Three in the 2010 Formel 3 season, moving to the HS Technik team.[24] At the first meeting of the year at Oschersleben, Dillmann won the second race on-the-road, before being demoted to seventh after a post-race penalty for jumping the start.[25] Dillmann's first two victories of the season came at the following meeting, at the Sachsenring. Dillmann won both races during the weekend, to move into the championship lead.[26][27] Dillmann extended his championship lead after a third victory of the season, from pole position, at Hockenheim.[28] A strong weekend for Van Amersfoort Racing's Daniel Abt at Assen moved him ahead of Dillmann in the championship, but Dillmann took the championship lead once again after a double win at the Nürburgring.[29] Consistent points finishes were the key to Dillmann's second half of the campaign, going on a run of five races without a podium, but his championship lead was slightly reduced by Abt. Dillmann achieved another victory at the Nürburgring during the championship's second visit to the circuit, and held a nine-point championship lead over Abt into the final meeting of the season at Oschersleben.[30] Dillmann finished second to Abt in the opening race at Oschersleben, to reduce the advantage to seven points; but Dillmann ultimately prevailed, as Abt failed to score points in the final race due to a broken lambda sensor.[31] Dillmann, who had earlier retired with a fuel pump failure, became the first French driver to win the championship title.[32] He was invited to a Formula Renault 3.5 Series test at Motorland Aragón in October 2010, as a result of becoming champion in German Formula Three. Dillmann set the third-quickest time during the test, and best of all newcomers, while driving for the ISR Racing team.[33]

Dillmann also contested three events in the Italian Formula Three Championship; at the opening meeting at Misano, Dillmann took a fourth place and a second place for Scuderia Victoria.[34] He returned for the final two meetings with EuroInternational,[35] failing to score a point. He finished the championship thirteenth overall. Dillmann contested two meetings of the Formula 3 Euro Series in 2011; he competed for Carlin at Hockenheim,[36] and Motopark at the Red Bull Ring,[37] achieving a best result of third place in the third race at the Red Bull Ring,[38] taking his first Euro Series podium since 2008. Dillmann also contested the Zolder round of the German Formula Three Championship, competing in the Trophy class for older-specification machinery.[39] Dillmann won one race, and finished third in the other.
GP3 Series
[edit]In March 2011, Dillmann joined the Carlin team for the 2011 season,[40] partnering Conor Daly and Leonardo Cordeiro in the team. At the opening round of the season in Istanbul, Dillmann qualified on pole position for the first race, recording two laps good enough for the top spot.[41] Dillmann made a poor start to the race, but eventually finished the race in third position.[42] Following the event however, Dillmann was dropped by the team; at the mid-season test at the Hungaroring, Dillmann joined the Addax Team,[43] and remained with the team into the third round of the season, in Valencia. Dillmann finished in the points at three successive meetings – at the Nürburgring, the Hungaroring and Spa-Francorchamps – and finished the season in fourteenth place in the drivers' championship.
GP2 Series
[edit]

Following the end of the 2011 GP3 season, Dillmann tested a GP2 car for the iSport International team, during the post-season tests at Jerez and Barcelona.[44][45] His testing performances enabled him to join the team for the non-championship GP2 Final event held at the Yas Marina Circuit, in support of the Abu Dhabi Grand Prix.[46] He finished both races in the points, as he finished in sixth place in the first race before a third place in the second race. His results were the second-best by a GP3 graduate, after James Calado, and earned Dillmann €10,000 from series tyre manufacturer Pirelli.[47] After testing for Ocean Racing Technology and the Rapax Team during the preseason tests, Dillmann joined Rapax ahead of the 2012 season-opening event at Sepang.[48] He took his first GP2 win in the sprint race of the third round of the championship, held in Bahrain. After failing to score in the following six races, he lost his seat for the round at Silverstone to Daniël de Jong, who had previously taken the seat of his teammate, Ricardo Teixeira.[49] He returned to racing action for the next round at Hockenheim, however, as De Jong was competing in a clashing Auto GP World Series event in Brazil,[50] but then lost it again for the following round in Hungary due to budgetary problems.[51] He ended the season 15th in the standings; the highest-placed driver not to complete the full season.
For 2013, it was announced that Dillmann would join the new Motopark-run Russian Time team alongside GP2 returnee Sam Bird. He scored two pole positions and fastest laps apiece and finished tenth overall, eight places behind Bird.
In 2014, although confirmed at Russian Time, the death of the team principal in January had the consequence that he lost his seat; Dillmann contested eight rounds of the championship with Arden International and Caterham, finishing on the podium in the sprint race at Catalunya and achieving the fastest lap in the feature race at the Hungaroring.
Formula 3.5
[edit]In 2015, Dillmann joined the series with Jagonya Ayam with Carlin.[52] He achieved a pole position in the final round at Jerez and finished seventh overall, despite scoring no victories.

The following season, Dillmann switched to AVF.[53] Taking two race wins, five pole positions and two fastest laps, Dillmann secured the championship at the final round, seven points ahead of nearest challenger Louis Delétraz.
Formula E
[edit]In August 2015, Dillmann partook in pre-season testing with Team Aguri along with fellow former GP2 racer Stefano Coletti.[54]
In April 2017, Dillmann partook in the free practice session with Venturi at the Mexico City ePrix in place of Stéphane Sarrazin.[55] Later that month, Venturi announced Dillmann would make his racing debut at the Paris ePrix in place of Maro Engel.[56]
For the 2018–19 FE season, the Frenchman joined Nio on a full-time basis.[57] Dillmann failed to score points throughout the season, finishing 23rd in the standings.
In May 2021, Dillmann was announced as the simulator and reserve driver for the Jaguar Racing Formula E team.[58]
World Endurance Championship
[edit]
Dillman began his career in the World Endurance Championship in 2015, joining Signatech Alpine for two races starting from the 2015 6 Hours of Shanghai;[59] he won his first ever race in the series.[60] After a single race campaign with Extreme Speed Motorsports in 2016, Dillmann joined ByKolles Racing in 2018 for their LMP1 efforts in the World Endurance Championship.[61]
On 11 January 2023, it was revealed that Dillmann would contest the full 2023 FIA World Endurance Championship for Vanwall Racing Team in the Le Mans Hypercar class, driving alongside Esteban Guerrieri and 1997 Formula One World Champion Jacques Villeneuve.[4] Dillman departed the team on 16 June 2023; he cited a desire to find a seat elsewhere and "to try something else" and that his departure was on "good terms", along with paying tribute to team principal Colin Kolles in a statement. He was replaced by two-time Super GT champion João Paulo de Oliveira.[62]
Racing record
[edit]Career summary
[edit]† As Dillmann was a guest driver he was ineligible to score points. * Season still in progress.
Complete Formula 3 Euro Series results
[edit]Year | Entrant | Chassis | Engine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | DC | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | ASM Formule 3 | Dallara F307/012 | Mercedes | HOC 1 DNS |
HOC 2 DNS |
BRH 1 10 |
BRH 2 9 |
NOR 1 4 |
NOR 2 3 |
MAG 1 9 |
MAG 2 Ret |
MUG 1 Ret |
MUG 2 8 |
ZAN 1 18 |
ZAN 2 4 |
NÜR 1 13 |
NÜR 2 Ret |
CAT 1 3 |
CAT 2 2 |
NOG 1 Ret |
NOG 2 19 |
HOC 1 17 |
HOC 2 14 |
8th | 37 | |||||||
2008 | SG Formula | Dallara F308/014 | Mercedes | HOC 1 Ret |
HOC 2 15 |
MUG 1 16 |
MUG 2 27 |
PAU 1 Ret |
PAU 2 25 |
NOR 1 |
NOR 2 |
ZAN 1 |
ZAN 2 |
18th | 8 | |||||||||||||||||
Jo Zeller Racing | Dallara F308/044 | NÜR 1 3 |
NÜR 2 5 |
BRH 1 |
BRH 2 |
CAT 1 |
CAT 2 |
LMS 1 |
LMS 2 |
HOC 1 |
HOC 2 |
|||||||||||||||||||||
2009 | HBR Motorsport | Dallara F308/021 | Mercedes | HOC 1 |
HOC 2 |
LAU 1 |
LAU 2 |
NOR 1 |
NOR 2 |
ZAN 1 |
ZAN 2 |
OSC 1 25 |
OSC 2 22 |
NÜR 1 22 |
NÜR 2 14 |
BRH 1 |
BRH 2 |
CAT 1 |
CAT 2 |
HOC 1 15 |
HOC 2 Ret |
30th | 0 | |||||||||
Prema Powerteam | Dallara F308/015 | DIJ 1 19 |
DIJ 2 Ret |
|||||||||||||||||||||||||||||
2011 | Motopark Academy | Dallara F308/006 | Volkswagen | LEC 1 |
LEC 2 |
LEC 3 |
HOC 1 12 |
HOC 2 10 |
HOC 3 8 |
ZAN 1 |
ZAN 2 |
ZAN 3 |
NC† | 0 | ||||||||||||||||||
Carlin | Dallara F308/056 | Volkswagen | RBR 1 4 |
RBR 2 12 |
RBR 3 3 |
NOR 1 |
NOR 2 |
NOR 3 |
NÜR 1 |
NÜR 2 |
NÜR 3 |
SIL 1 |
SIL 2 |
SIL 3 |
VAL 1 |
VAL 2 |
VAL 3 |
HOC 1 |
HOC 2 |
HOC 3 |
† As Dillmann was a guest driver, he was ineligible to score points.
Complete GP3 Series results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position)
Year | Entrant | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | DC | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | Carlin | IST FEA 3 |
IST SPR 9 |
CAT FEA |
CAT SPR |
14th | 15 | ||||||||||||
Addax Team | VAL FEA 20 |
VAL SPR Ret |
SIL FEA Ret |
SIL SPR 25† |
NÜR FEA 22 |
NÜR SPR 5 |
HUN FEA 7 |
HUN SPR 22 |
SPA FEA 6 |
SPA SPR Ret |
MNZ FEA Ret |
MNZ SPR 9 |
† Did not finish, but was classified as he had completed more than 90% of the race distance.
Complete GP2 Series results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | DC | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | Rapax | SEP FEA 18 |
SEP SPR 11 |
BHR1 FEA 6 |
BHR1 SPR 10 |
BHR2 FEA 8 |
BHR2 SPR 1 |
CAT FEA 22 |
CAT SPR 12 |
MON FEA 11 |
MON SPR Ret |
VAL FEA Ret |
VAL SPR 12 |
SIL FEA |
SIL SPR |
HOC FEA 9 |
HOC SPR Ret |
HUN FEA |
HUN SPR |
SPA FEA |
SPA SPR |
MNZ FEA |
MNZ SPR |
MRN FEA |
MRN SPR |
15th | 29 |
2013 | Russian Time | SEP FEA 14 |
SEP SPR 11 |
BHR FEA 8 |
BHR SPR 4 |
CAT FEA 5 |
CAT SPR 26 |
MON FEA 11 |
MON SPR 25 |
SIL FEA 3 |
SIL SPR 6 |
NÜR FEA 8 |
NÜR SPR Ret |
HUN FEA 20 |
HUN SPR 11 |
SPA FEA 5 |
SPA SPR 9 |
MNZ FEA 3 |
MNZ SPR 5 |
MRN FEA 6 |
MRN SPR 14 |
YMC FEA Ret |
YMC SPR DNS |
10th | 92 | ||
2014 | Arden International | BHR FEA |
BHR SPR |
CAT FEA 8 |
CAT SPR 3 |
MON FEA |
MON SPR |
RBR FEA |
RBR SPR |
SIL FEA |
SIL SPR |
19th | 18 | ||||||||||||||
EQ8 Caterham Racing | HOC FEA 12 |
HOC SPR 9 |
HUN FEA 9 |
HUN SPR 19† |
SPA FEA 12 |
SPA SPR 9 |
MNZ FEA |
MNZ SPR |
SOC FEA |
SOC SPR |
YMC FEA |
YMC SPR |
† Driver did not finish the race, but was classified as he completed over 90% of the race distance.
Complete GP2 Final results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | 1 | 2 | DC | Points |
---|---|---|---|---|---|
2011 | iSport International | YMC FEA 6 |
YMC SPR 3 |
6th | 7 |
Complete Formula V8 3.5 Series results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)
Year | Team | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | Pos. | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | Jagonya Ayam with Carlin | ALC 1 9 |
ALC 2 5 |
MON 1 3 |
SPA 1 6 |
SPA 2 16 |
HUN 1 5 |
HUN 2 5 |
RBR 1 5 |
RBR 2 8 |
SIL 1 5 |
SIL 2 Ret |
NÜR 1 5 |
NÜR 2 14 |
BUG 1 3 |
BUG 2 5 |
JER 1 Ret |
JER 2 6 |
7th | 122 | |
2016 | AVF | ALC 1 3 |
ALC 2 2 |
HUN 1 2 |
HUN 2 1 |
SPA 1 2 |
SPA 2 2 |
LEC 1 4 |
LEC 2 6 |
SIL 1 4 |
SIL 2 4 |
RBR 1 3 |
RBR 2 2 |
MNZ 1 12 |
MNZ 2 8 |
JER 1 Ret |
JER 2 8 |
CAT 1 3 |
CAT 2 1 |
1st | 237 |
Complete FIA World Endurance Championship results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position; races in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | Class | Chassis | Engine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | Rank | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | Signatech Alpine | LMP2 | Alpine A450b | Nissan VK45DE 4.5 L V8 | SIL | SPA | LMS | NÜR | COA | FUJ | SHA 1 |
BHR 4 |
13th | 38 | |
2016 | Extreme Speed Motorsports | LMP2 | Ligier JS P2 | Nissan VK45DE 4.5 L V8 | SIL | SPA | LMS | NÜR | MEX | COA | FUJ | SHA | BHR 5 |
27th | 10 |
2018–19 | ByKolles Racing Team | LMP1 | ENSO CLM P1/01 | Nismo VRX30A 3.0 L Turbo V6 | SPA 4 |
LMS Ret |
SIL | FUJ 5 |
SHA Ret |
SEB | 17th | 22.5 | |||
Gibson GL458 4.5 L V8 | SPA 14 |
LMS Ret |
|||||||||||||
2019–20 | ByKolles Racing Team | LMP1 | ENSO CLM P1/01 | Gibson GL458 4.5 L V8 | SIL | FUJ | SHA | BHR | COA | SPA 11 |
LMS Ret |
BHR |
NC† | 0† | |
2023 | Floyd Vanwall Racing Team | Hypercar | Vanwall Vandervell 680 | Gibson GL458 4.5 L V8 | SEB 8 |
ALG Ret |
SPA Ret |
LMS Ret |
MNZ | FUJ | BHR | 17th | 6 |
† As Dillmann was a guest driver he was ineligible to score points.
Complete Blancpain GT Series Sprint Cup results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position; races in italics indicate fastest lap)
Year | Team | Car | Class | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | Pos. | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2015 | Bentley Team HTP | Bentley Continental GT3 | Silver | NOG QR |
NOG CR |
BRH QR |
BRH CR |
ZOL QR 8 |
ZOL CR 6 |
MOS QR |
MOS CR |
ALG QR |
ALG CR |
MIS QR |
MIS CR |
ZAN QR |
ZAN CR |
6th | 34 |
2017 | GRT Grasser Racing Team | Lamborghini Huracán GT3 | Pro | MIS QR |
MIS CR |
BRH QR |
BRH CR |
ZOL QR |
ZOL CR |
HUN QR |
HUN CR |
NÜR QR 15 |
NÜR CR 29 |
NC | 0 |
Complete Formula E results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position; races in italics indicate fastest lap)
Year | Team | Chassis | Powertrain | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Pos | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016–17 | Venturi Formula E Team | Spark SRT01-e | Venturi VM200-FE-02 | HKG | MRK | BUE | MEX | MCO | PAR 8 |
BER 18 |
BER 15 |
NYC 13 |
NYC 7 |
MTL 10 |
MTL 10 |
19th | 12 | |
2017–18 | Venturi Formula E Team | Spark SRT01-e | Venturi VM200-FE-03 | HKG | HKG | MRK | SCL | MEX | PDE | RME | PAR | BER 13 |
ZUR | NYC 4 |
NYC Ret |
18th | 12 | |
2018–19 | Nio Formula E Team | Spark SRT05e | Nio Sport 004 | ADR 14 |
MRK 17 |
SCL Ret |
MEX 15 |
HKG 12 |
SYX 13 |
RME 15 |
PAR Ret |
MCO 14 |
BER 19 |
BRN 15 |
NYC Ret |
NYC 14 |
23rd | 0 |
Complete Super Formula results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | DC | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | UOMO Sunoco Team LeMans | SUZ | AUT C |
SUG 4 |
FUJ 10 |
MOT 12 |
OKA Ret |
SUZ 15 |
14th | 5 |
24 Hours of Le Mans results
[edit]Year | Team | Co-Drivers | Car | Class | Laps | Pos. | Class Pos. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | ![]() |
![]() ![]() |
ENSO CLM P1/01-Nismo | LMP1 | 65 | DNF | DNF |
2019 | ![]() |
![]() ![]() |
ENSO CLM P1/01-Gibson | LMP1 | 163 | DNF | DNF |
2020 | ![]() |
![]() ![]() |
ENSO CLM P1/01-Gibson | LMP1 | 97 | DNF | DNF |
2023 | ![]() |
![]() ![]() |
Vanwall Vandervell 680-Gibson | Hypercar | 165 | DNF | DNF |
Complete Asian Le Mans Series results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position) (Races in italics indicate fastest lap)
Year | Team | Class | Car | Engine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | Pos. | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2023–24 | DKR Engineering | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | SEP 1 3 |
SEP 2 6 |
DUB 4 |
ABU 1 3 |
ABU 2 4 |
5th | 62 |
Complete IMSA SportsCar Championship results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position; results in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | Class | Make | Engine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Rank | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | Inter Europol by PR1/Mathiasen Motorsports | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 V8 | DAY 4 |
SEB 6 |
WGL 3 |
MOS 1 |
ELK 7 |
IMS |
PET |
1st* | 1564* |
* Season still in progress.
Complete European Le Mans Series results
[edit](key) (Races in bold indicate pole position; results in italics indicate fastest lap)
Year | Entrant | Class | Chassis | Engine | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | Rank | Points |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 | Inter Europol Competition | LMP2 | Oreca 07 | Gibson GK428 4.2 L V8 | CAT 6 |
LEC 1 |
IMO 4 |
SPA | MUG | ALG | 1st* | 45* |
* Season still in progress.
References
[edit]- ^ "Pilote des 24 heures du Mans : Tom Aston Dillmann". www.24h-en-piste.com (in French). Retrieved 15 June 2023.
- ^ Wr?bel, Julia (8 December 2023). "Inter Europol Competition expands to three entries in the European Le Mans Series; confirm driver lineup". Inter Europol Competition. Retrieved 4 January 2024.
- ^ "Inter Europol By PR1/Mathiasen Confirms Full Daytona Line-Up". www.dailysportscar.com. Retrieved 4 January 2024.
- ^ Jump up to: a b "FIA WEC Reveal 38 Car Full Season Entry, 13 Hypercars For Breakthrough Season | dailysportscar.com". www.dailysportscar.com. Retrieved 12 January 2023.
- ^ "Dillmann parts ways with Vanwall after latest Le Mans DNF". us.motorsport.com. 16 June 2023. Retrieved 16 June 2023.
- ^ "Valencia Test Round-Up". Formula3.info. Formula-3.net. 4 April 2005. Retrieved 24 March 2012.
- ^ de Foronda, Blanca (15 July 2006). "Clos in a class of his own". AutoMobilSport. MaP. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Right to the wire!". World Series by Renault Média. Zone Rouge. 28 October 2006. Archived from the original on 11 July 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Albuquerque puts an end to the suspense". World Series by Renault Média. Zone Rouge. 29 October 2006. Archived from the original on 12 July 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "2007. 18 drivers from 15 different nations". Red Bull Junior Team. Red Bull. 21 January 2007. Retrieved 24 March 2012.[permanent dead link]
- ^ "Romain Grosjean and Tom Dillmann to complete the ASM F3 quartet". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 3 February 2007. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ Carlier, Agnes (18 January 2008). "Neel Jani plays street fighter on his first day at Taupo". AutoMobilSport. MaP. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Countries Nominate Drivers for A1GP Eastern Creek". NZ Motor Racing. SB Networks Ltd. 1 February 2008. Archived from the original on 20 February 2013. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "SG Formula enters Formula 3 Euro Series with three-driver line-up". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 15 March 2008. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Dillmann fastest on first day at Estoril". GPUpdate.net. GPUpdate. 20 March 2008. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Dillmann dropped by Red Bull". Crash.net. Crash Media Group. 16 June 2008. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Start into the second half of the 2008 Formula 3 Euro Series season". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 23 July 2008. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Tom Dillmann is back". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 6 August 2008. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Jon Lancaster wins from Niall Breen; Hülkenberg closing up". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 27 July 2008. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Formula 3 Euro Series returns to the Magdeburger Börde". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 30 July 2009. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "First match point for Jules Bianchi at Dijon-Prenois". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 8 October 2009. Archived from the original on 10 January 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Druck durch Neueinsteiger" [Pressure from new entrants]. German Formula Three Championship (in German). Formel-3-Vereingung. 20 August 2009. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "The reward for hard work". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 24 August 2009. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "F3 Cup Saisonauftakt Oschersleben: Erneut Ärger am grünen Tisch" [F3 Cup season opener at Oschersleben: Again, back to the drawing board]. HS Technik (in German). cmv-sportmedia. 12 April 2010. Retrieved 24 March 2012.[permanent dead link]
- ^ "Rookies impress in the season opener". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 12 April 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ Laqua, Annette (8 May 2010). "Tom Dillmann gewinnt am Sachsenring" [Tom Dillmann wins at Sachsenring]. Speedweek (in German). Speedweek Leserservice. Retrieved 24 March 2012.
- ^ Laqua, Annette (9 May 2010). "Dillmann am Sachsenring unschlagbar" [Dillmann unbeatable at Sachsenring]. Speedweek (in German). Speedweek Leserservice. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Win in the Formula 3 debut". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 2 June 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "The thriller is continued". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 29 July 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Riccardo Brutschin wins ATS Formula 3 Trophy". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 1 September 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "The Oschersleben Thriller". German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 7 October 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ Haines, Gregory (26 May 2011). "GPUpdate's One 2 Watch: Tom Dillmann". GPUpdate.net. GPUpdate. Retrieved 24 March 2012.
- ^ Weeks, James (21 October 2010). "Quaife-Hobbs quickest again, Dillmann top rookie in final test of 2010". MotorsTV.com. Motors TV. Archived from the original on 4 September 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "A Misano è scattata la Formula 3, sorridono Caldarelli e Richelmi" [Formula 3 takes place in Misano, Caldarelli and Richelmi smiling]. il Giornale (in Italian). Società Europea di Edizioni. 26 April 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Dillmann rientra con Eurointernational" [Dillmann returns with Eurointernational]. ItaliaRacing.net (in Italian). Inpagina. 4 October 2012. Archived from the original on 24 November 2010. Retrieved 24 March 2012.
- ^ O'Leary, Jamie (27 April 2011). "Carlin fills International Trophy line-up". Autosport. Haymarket Publications. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Austria comeback for the Formula 3 Euro Series". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 2 June 2011. Archived from the original on 10 March 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Juncadella brings Prema third victory in Austria". Formula 3 Euro Series. ITR e.V. 5 June 2011. Archived from the original on 8 July 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "ADAC Masters Weekend, Zolder / BEL: 10. – 12. Juni 2011" (PDF). German Formula Three Championship. Formel-3-Vereingung. 8 June 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Tom joins Carlin for GP3". Tom Dillmann. Luxury Racing. 2 March 2011. Archived from the original on 18 September 2012. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Dillmann storms to pole in Turkey". Carlin. Capsicum. 7 May 2011. Archived from the original on 27 September 2013. Retrieved 24 March 2012.
- ^ "Melker seals first victory in Istanbul". GP3 Series. GP2 Motorsport Limited. 7 May 2011. Retrieved 24 March 2012.
- ^ «Уильямсон остается самым быстрым в Венгрии» . Серия ГП3 . GP2 Motorsport Limited. 2 июня 2011 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «iSport объявляет пилотов для тестов в Хересе» . Серия ГП2 . GP2 Motorsport Limited. 23 сентября 2011 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «Четыре гонщика с iSport в Барселоне» . Серия ГП2 . GP2 Motorsport Limited. 13 октября 2011 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «Том Диллманн пополнил состав iSport на финал серии GP2» . Серия ГП2 . GP2 Motorsport Limited. 1 ноября 2011 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «Каладо и Диллманн выигрывают премию Pirelli Awards» . Серия ГП2 . GP2 Motorsport Limited. 15 ноября 2011 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «Том Диллманн и Рикардо Тейшейра будут выступать за Rapax в 2012 году» . Серия ГП2 . GP2 Motorsport Limited. 18 марта 2012 года . Проверено 24 марта 2012 г.
- ^ «Диллманн пропустит Сильверстоун» . краш.нет . Крэш Медиа Групп. 5 июля 2012 года . Проверено 9 июля 2012 года .
- ^ «Диллманн возвращается; дебют Серхио Канамасаса» . краш.нет . Крэш Медиа Групп. 19 июля 2012 года . Проверено 23 июля 2012 г.
- ^ «Том Диллманн отсутствует в Будапеште» . news.sportauto.fr (на французском языке). Спортавто. 26 июля 2012 года . Проверено 31 июля 2012 г.
- ^ «Карлин возвращается в FR3.5 с Гелаэлем и Диллманном» . carlin.co.uk . Карлин . 21 января 2015 года. Архивировано из оригинала 21 января 2015 года . Проверено 21 января 2015 г.
- ^ Аллен, Питер (9 ноября 2015 г.). «Том Диллманн получает контракт с AVF на сезон Формулы 3.5 V8 2016 года» . Paddockscout.com . Паддок Скаут . Проверено 9 ноября 2015 г.
- ^ «Том Диллманн: «Формулу E ждет блестящее будущее» » . 15 августа 2015 года . Проверено 24 апреля 2017 г.
- ^ Смит, Сэм; Роллан, Эммануэль (29 марта 2017 г.). «Формула E Мехико: Диллманн завершит проверку Вентури» . Автоспорт . Проверено 24 апреля 2017 г.
- ^ Смит, Сэм (24 апреля 2017 г.). «Том Диллманн дебютирует в Формуле E с Вентури в Париже» . Автоспорт . Проверено 24 апреля 2017 г.
- ^ Хайн, Натан (9 октября 2018 г.). «NIO SIGN DILLMANN И TURVEY ДЛЯ КАМПАНИИ FORMULA E 2018-19 ГОДА» . thecheckeredflag.co.uk . Клетчатый флаг . Проверено 9 октября 2018 г.
- ^ Кью, Мэтт (27 мая 2021 г.). «Диллманн возвращается в Формулу Е в симуляторе Jaguar и в резервной роли» . Автоспорт . Проверено 31 мая 2021 г.
- ^ «Том Диллманн присоединяется к Signatech Alpine» . 24 часа Ле-Мана . 23 октября 2015 г. Проверено 17 июня 2023 г.
- ^ «ЭТАПНАЯ ПОБЕДА АЛЬПИЙСКИХ В КИТАЕ» . Новости гонок на спортивных автомобилях . 1 ноября 2015 года . Проверено 17 июня 2023 г.
- ^ «24 часа Ле-Мана — Том Диллманн, от мыльниц до Ле-Мана» . 24 часа Ле-Мана . 11 июня 2018 года . Проверено 17 июня 2023 г.
- ^ Кляйн, Джейми (16 июня 2023 г.). «Диллманн расстается с Ванволлом после последнего DNF в Ле-Мане» . Motorsport.com . Проверено 17 июня 2023 г.
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Официальный сайт
- Тома Диллмана на DriverDB.com Краткое описание карьеры
- 1989 года рождения
- Живые люди
- Эльзасско-немецкий народ
- Спортсмены из Мюлуза
- Французские автогонщики
- Пилоты бельгийской Формулы Renault 1.6
- Пилоты итальянской Формулы Renault 1.6
- Французские гонщики Формулы Renault 2.0
- Пилоты Еврокубка Формулы Renault
- Пилоты чемпионата Германии Формулы-3
- Пилоты чемпионата Италии Формулы-3
- Пилоты Евросерии Формулы 3
- Французские гонщики серии GP3
- Драйверы серии GP2
- Пилоты Суперкубка Porsche
- Пилоты World Series Formula V8 3.5
- Пилоты Формулы Е
- Пилоты чемпионата мира по гонкам на выносливость FIA
- Пилоты «24 часов Ле-Мана»
- Пилоты Суперформулы
- Драйверы серии 24H
- Водители Prema Powerteam
- Гонщики Карлин
- Пилоты Гран-при АРТ
- Водители Арден Интернэшнл
- Пилоты Гран-при А1
- Пилоты ADAC GT Masters
- Драйверы Blancpain Endurance Series
- Водители Cram Competition
- Пилоты Джо Зеллер Racing
- Водители команды Рапакс
- Водители русского времени
- Водители Академии Мотопарка
- Пилоты Caterham Racing
- Гонщики Вальтера Лехнера
- Пилоты Гран-при Вентури
- Пилоты Коллес Рейсинг
- Драйверы NIO 333 FE Team
- Пилоты команды ЛеМан
- Пилоты Extreme Speed Motorsports
- Пилоты AV Formula
- Драйверы Signature Team
- Водители ISport International
- ЕвроМеждународные водители
- Пилоты SG Formula
- Пилоты Neuhauser Racing
- Пилоты Кубка Ле-Мана
- Пилоты Porsche Carrera Cup в Германии
- Пилоты Porsche Carrera Cup во Франции
- Пилоты азиатской серии Ле-Ман
- Пилоты Европейской серии Ле-Ман
- Пилоты чемпионата WeatherTech SportsCar Championship