Jump to content

Джон Робертс

Страница полузащищена

Джон Робертс
Официальный портрет Джона Робертса на посту главного судьи США.
Официальный портрет, 2005 г.
17-й главный судья США
Assumed office
29 сентября 2005 г.
Nominated byGeorge W. Bush
Preceded byWilliam Rehnquist
Judge of the United States Court of Appeals for the District of Columbia Circuit
In office
June 2, 2003 – September 29, 2005
Nominated byGeorge W. Bush
Preceded byJames L. Buckley
Succeeded byPatricia Millett
Principal Deputy Solicitor General of the United States
In office
October 24, 1989 – January 1993
PresidentGeorge H. W. Bush
Preceded byDonald B. Ayer
Succeeded byPaul Bender
Associate Counsel to the President
In office
November 28, 1982 – April 11, 1986
PresidentRonald Reagan
Preceded byJ. Michael Luttig[1]
Succeeded byRobert Kruger[2]
Personal details
Born
John Glover Roberts Jr.

(1955-01-27) January 27, 1955 (age 69)
Buffalo, New York, U.S.
Spouse
Jane Sullivan
(m. 1996)
EducationHarvard University (BA, JD)
AwardsHenry J. Friendly Medal (2023)
SignatureКурсивная подпись чернилами

Джон Гловер Робертс-младший (родился 27 января 1955 года) — американский юрист, занимавший с 2005 года должность 17-го главного судьи США .

Робертс родился в Буффало, штат Нью-Йорк , и был воспитан католиком на северо-западе Индианы и получил образование в приходских школах . Он учился в Гарвардском университете с первоначальным намерением стать историком, который окончил за три года с отличием, затем поступил в Гарвардскую юридическую школу , где был редактором журнала Harvard Law Review . Прежде чем занять должности в администрации Рейгана и старшего Буша , Робертс работал клерком у судьи Генри Френдли и судьи Уильяма Ренквиста . С 1989 по 1993 год он был первым заместителем генерального солиситора , после чего построил ведущую апелляционную практику и представил 39 дел в Верховном суде.

In 1992, President George H. W. Bush nominated Roberts to the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit, but the Senate did not hold a vote on his confirmation. In 2003, President George W. Bush appointed Roberts to the D.C. Circuit. In 2005, Bush nominated Roberts to the Supreme Court, initially as an associate justice to fill the vacancy left by Justice Sandra Day O'Connor, but promoted him to chief justice after Rehnquist's death. Roberts was confirmed by a Senate vote of 78–22, becoming the youngest to serve in the position since John Marshall.[3]

As chief justice, Roberts has authored majority opinions in many landmark cases, including National Federation of Independent Business v. Sebelius (upholding most sections of the Affordable Care Act), Shelby County v. Holder (limiting the Voting Rights Act of 1965), Trump v. Hawaii (expanding presidential powers over immigration), Carpenter v. United States (expanding digital privacy), Students for Fair Admissions v. Harvard (overruling race-based admission programs), and Trump v. United States (outlining the extent of presidential immunity from criminal prosecution). Roberts also presided over the first impeachment trial of President Donald Trump.

Early life and education

Roberts was born on January 27, 1955, in Buffalo, New York, to Rosemary (née Podrasky) and John Glover "Jack" Roberts Sr., both devout Catholics.[4] His father had Irish and Welsh ancestry and his mother was a descendant of Slovak immigrants from Szepes, Hungary.[5] He has two younger sisters, Margaret and Barbara, and an elder sister, Kathy.[6] Roberts spent his early childhood years in Hamburg, New York, where his father worked as an electrical engineer for the Bethlehem Steel Corporation's factory in Lackawanna.[7]

In 1965, ten-year-old Roberts and his family moved to Long Beach, Indiana, where his father became the manager of a new steel plant in nearby Burns Harbor.[8] By age 13, Roberts "already had a clear plan for his life."[9] He attended the parochial La Lumiere School,[10] an academically rigorous Catholic boarding school in La Porte, Indiana,[11] where he captained the school's football team, participated in track and field, and was a regional champion in wrestling. He also participated in choir and drama, and was a co-editor of the school newspaper.[8] He graduated in 1973 as class valedictorian, becoming the first graduate of the La Lumiere School to enroll at Harvard University.[12]

At Harvard College, Roberts dedicated himself to studying history, his academic major. He had entered Harvard as a sophomore with second-year standing based on his academic achievements in high school.[13] Roberts first roomed in Straus Hall before moving to Leverett House.[14] Every summer, he returned home to work at the steel plant his father managed.[8] Although he initially felt obscured among other students, Roberts distinguished himself with professors, meriting multiple distinctions for his scholarly writing.[15] He gained a reputation as a serious student who valued formalism.[14] Every Sunday, he attended Catholic mass at St. Paul Church.[16]

Roberts focused on modern European history and maintained an interest in politics.[17] As an undergraduate, he excelled academically.[8] In his first year, he won the university's Edwards Whitaker Scholarship for outstanding scholastic achievement.[15] He intended to pursue a Ph.D. in history to be a professor but also contemplated a legal career.[18] One of Roberts's first papers, "Marxism and Bolshevism: Theory and Practice," won Harvard's William Scott Ferguson Prize for the most outstanding essay by a sophomore history major.[15] An early interest in oral advocacy led him to study Daniel Webster, a prominent advocate before the Supreme Court.[19] His senior year paper, "The Utopian Conservative: A Study of Continuity and Change in the Thought of Daniel Webster," won a Bowdoin Prize.[20]

In 1976, Roberts obtained his Bachelor of Arts in history, summa cum laude, with membership in Phi Beta Kappa. A recent surplus of history graduate students convinced him to attend Harvard Law School for better career prospects, though he maintained his original goal to become a professor.[21][a] His first-year performance in law school won him membership on the Harvard Law Review. The journal's president, David Leebron, chose Roberts as its managing editor, despite their differing political views.[21][b] Classmate David Wilkins described Roberts as "more conservative than the typical Harvard Law student in the 1970s" but well-liked by fellow students.[14] In 1979, Roberts graduated at the top of his class with a Juris Doctor, magna cum laude, despite having to admit himself to a local hospital for exhaustion. He later regretted that during his time at Harvard, he traveled into Boston on only a couple of occasions, being too preoccupied with his studies.[24]

After graduating from law school, Roberts was a law clerk for Judge Henry Friendly, one of the most influential judges of the century, of the U.S. Court of Appeals for the Second Circuit from 1979 to 1980.[25] Friendly was impressed by his performance; they shared similar backgrounds,[26] and co-clerk Reinier Kraakman recalled that "there was a bond between them."[27] When Roberts became a federal judge years later, he identified with Friendly's nonpartisan approach to law and maintained a correspondence with him.[28][c] After finishing his clerkship at the Second Circuit in May,[27] Roberts went to clerk for Justice (later Chief Justice) William Rehnquist at the U.S. Supreme Court from 1980 to 1981.[8]

At the end his clerkship with Rehnquist, Roberts worked to gain admission to the bar, studying with Michael W. McConnell, a law clerk of Justice William Brennan. After the 1980 presidential election, he resolved to work under the new Reagan administration.[30] Rehnquist recommended him to Ken Starr, who was chief of staff to attorney general William French Smith, and Roberts was named a special assistant to the attorney general. After being admitted to the District of Columbia bar and arriving to the Department of Justice in August 1981, he helped Sandra Day O'Connor prepare for her confirmation hearings.[31][d]

President Ronald Reagan greeting Roberts in the Oval Office while Roberts was serving as an associate White House Counsel (1983)

As an assistant to the attorney general, Roberts concentrated on the scope of the Voting Rights Act of 1965, especially Section 2 and Section 5, both of which Roberts and other Reagan lawyers believed to have unnecessarily intruded on state regulations.[33] He wrote to Friendly, "This is an exciting time to be at the Justice Department, when so much that has been taken for granted for so long is being seriously reconsidered."[34] Among those he worked with were William Bradford Reynolds in the Civil Rights Division, former classmate Richard Lazarus, J. Harvie Wilkinson III, Theodore Olson, and fellow special assistant Carolyn Kuhl.[35]

In 1982, Reagan advisor Fred Fielding recruited Roberts to work at the White House. Fielding gathered a group of lawyers that also included J. Michael Luttig and Henry Garrett.[36] From 1982 to 1986, Roberts was an associate with the White House Counsel.[8] He then entered private practice in Washington, D.C., as an associate at the law firm Hogan & Hartson (now Hogan Lovells), working in corporate law.[37] E. Barrett Prettyman, under whom he was first assigned, was one of the most prominent advocates in the country along with Rex E. Lee.[38] Roberts also built a successful practice as an appellate lawyer,[10] heading the firm's division for appellate advocacy.[39] He made his first appearance before the Supreme Court in United States v. Halper, arguing against the government, and the Court unanimously upheld his arguments.[40]

Appellate advocacy

Roberts with President Reagan on Air Force One in 1985

In 1989, Ken Starr relinquished his judgeship on the D.C. Circuit to become U.S. Solicitor General under President George H. W. Bush. Needing a deputy, Starr chose Roberts to join the administration as Principal Deputy Solicitor General.[41][42] "I felt that his experience was good for the political deputy position. [Roberts] was a steady hand, a wise hand. He came in as a person not of vast experience but of vast ability," Starr recalled.[43] With the new appointment, Roberts, whose work had previously been confidential, became a prominent figure at the Supreme Court, leading the filings of the Bush administration and representing it in the media.[44]

As deputy solicitor general, Roberts frequently appeared before the Supreme Court.[45] He argued for a number of conservative positions, including those against abortion, an extensive federal jurisdiction and policies that afforded special benefits to minority groups.[46] In 1990, he successfully argued his first case in Atlantic Richfield Company v. USA Petroleum Company, which concerned anti-trust law, and then successfully argued the standing case of Lujan v. National Wildlife Federation, which became a hallmark in the field.[47] When Starr recused himself in Metro Broadcasting, Inc. v. FCC, Roberts took his place, arguing that the use of racial preferences by the Federal Communications Commission (FCC) was unconstitutional. The position failed to convince the Court, which announced on June 27, 1990, that it had sided with the FCC. Government attorneys, surprised by Roberts's stance against the FCC, discussed whether it contributed to a politicization of the office, as the Solicitor General traditionally defended the government.[48] Thomas Merrill, a deputy for the Solicitor General, described Roberts's candid position simply as: "This affirmative action program violated the Constitution, and we should present that to the Supreme Court."[49]

When Clarence Thomas was confirmed to the Supreme Court in 1991, Roberts's proven experience in complex litigation for the Bush administration made him a leading candidate to fill Thomas's vacancy on the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia.[50] On January 27, 1992, Bush nominated Roberts, who had just turned 37 years old, to the D.C. Circuit, and Starr urged Senator Joe Biden, chair of the Senate Judiciary Committee, to schedule a hearing despite an upcoming election year. Democratic lobbyists and progressive interest groups encouraged Biden to stall the process.[51] As Bill Clinton defeated Bush in the 1992 presidential election, Roberts's nomination lapsed with no Senate vote and expired at the end of the 102nd Congress.[52]

In January 1993, Roberts returned to Hogan and Hartson, where, finding great success as an advocate, he began to regularly appear again before the Supreme Court.[53] With a reputation as the leading private Supreme Court litigator, Roberts often represented corporations that sued individuals or the government. He was Hogan and Hartson's most prominent partner, arguing 18 Supreme Court cases from 1993 to 2003 and 20 in nationwide appellate courts while also doing work pro bono, demonstrating expertise in a wide variety of different fields.[54][55] In June 1995, to Roberts's satisfaction, the Supreme Court overruled his previous loss of Metro Broadcasting, Inc. v. FCC in Adarand Constructors, Inc. v. Peña, establishing that the government must treat people on an individual basis.[56] The next year, his pro bono contributions included giving fundamental aid to gay rights activists in the landmark case of Romer v. Evans (1996).[57] In addition, during the 2000 presidential election, Roberts went to Florida to assist George W. Bush,[58] by which time Jeffrey Toobin identified him as "among the top advocates of his generation".[59] According to biographer Joan Biskupic, he built a reputation "for his powers of persuasion and tireless preparation", and "his meticulous preparation and unflagging composure inspired confidence among his well-heeled clients."[60]

Selected cases
CaseArguedDecidedRepresented
First Options v. Kaplan, 514 U.S. 938March 22, 1995May 22, 1995Respondent
Adams v. Robertson, 520 U.S. 83[permanent dead link]January 14, 1997March 3, 1997Respondent
Alaska v. Native Village of Venetie Tribal Government, 522 U.S. 520December 10, 1997February 25, 1999Petitioner
Feltner v. Columbia Pictures Television, Inc., 523 U.S. 340January 21, 1998March 31, 1998Petitioner
National Collegiate Athletic Association v. Smith, 525 U.S. 459January 20, 1999February 23, 1999Petitioner
Rice v. Cayetano, 528 U.S. 495October 6, 1999February 23, 2000Respondent
Eastern Associated Coal Corp. v. Mine Workers, 531 U.S. 57October 2, 2000November 28, 2000Petitioner
TrafFix Devices, Inc. v. Marketing Displays, Inc., 532 U.S. 23November 29, 2000March 20, 2001Petitioner
Toyota Motor Manufacturing v. Williams, 534 U.S. 184November 7, 2001January 8, 2002Petitioner
Tahoe-Sierra Preservation Council, Inc. v. Tahoe Regional Planning Agency, 535 U.S. 302January 7, 2002April 23, 2002Respondent
Rush Prudential HMO, Inc. v. Moran, 536 U.S. 355January 16, 2002June 20, 2002Petitioner
Gonzaga University v. Doe, 536 U.S. 273April 24, 2002June 20, 2002Petitioner
Barnhart v. Peabody Coal Co., 537 U.S. 149October 8, 2002January 15, 2003Respondent
Smith v. Doe, 538 U.S. 84November 13, 2002March 5, 2003Petitioner

U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit

Roberts as a judge on the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit (c. 2003)

On May 9, 2001, President George W. Bush nominated Roberts to a seat on the U.S. Court of Appeals for the District of Columbia Circuit to replace Judge James L. Buckley, who had recently retired.[61] The Democratic Party had a majority in the Senate at the time and was in conflict with Bush over his judicial nominees. Senate Judiciary Committee chairman Patrick Leahy refused to give Roberts a hearing in the 107th Congress.[62] The GOP regained control of the Senate on January 7, 2003, and Bush resubmitted Roberts's nomination that day. Roberts was confirmed on May 8, 2003,[63] and received his commission on June 2.[64] During his two-year tenure on the D.C. Circuit, Roberts authored 49 opinions, eliciting two dissents from other judges, and wrote three dissents.[65]

Fourth and Fifth amendments

Hedgepeth v. Washington Metropolitan Area Transit Authority, 386 F.3d 1148,[66] involved a 12-year-old girl who was arrested, searched, handcuffed, and fingerprinted after she violated a publicly advertised zero tolerance "no eating" policy in a Washington Metro station by eating a single french fry.[67] She was released to her mother three hours later.[68] She sued, alleging that an adult would have received only a citation for the same offense, while children must be detained until parents are notified. The D.C. Circuit unanimously affirmed the district court's dismissal of the girl's lawsuit, which was predicated on alleged violations of the Fourth Amendment (unreasonable search and seizure) and Fifth Amendment (equal protection).

"No one is very happy about the events that led to this litigation", Roberts wrote. But because age is not a suspect class, laws that single out minors are evaluated using a rational basis test. Only weak state interests were required to justify the policy, and the panel concluded they were present: "The correction of straying youth is an undisputed state interest and one different from enforcing the law against adults...The district court had and we too may have thoughts on the wisdom of this policy choice—it is far from clear that the gains in certainty of notification are worth the youthful trauma and tears—but it is not our place to second-guess such legislative judgments."[69]

Military tribunals

In Hamdan v. Rumsfeld, Roberts was part of a unanimous circuit panel overturning the district court ruling and upholding military tribunals the Bush administration set up to try terrorism suspects known as enemy combatants. Circuit Judge A. Raymond Randolph, writing for the court, ruled that Salim Ahmed Hamdan, a driver for al-Qaeda leader Osama bin Laden,[70] could be tried by a military court because:

  1. the military commission had the approval of the United States Congress;
  2. the Third Geneva Convention is a treaty between nations and as such does not confer individual rights and remedies enforceable in U.S. courts;
  3. even if the convention could be enforced in U.S. courts, it would not be of assistance to Hamdan at the time because, for a conflict such as the war against Al-Qaeda (considered by the court a separate war from that against Afghanistan itself) that is not between two countries, it guarantees only a certain standard of judicial procedure without speaking to the jurisdiction in which the prisoner must be tried.

The court held open the possibility of judicial review of the results of the military commission after the current proceedings ended.[71] On June 29, 2006, the Supreme Court overturned this decision, with Roberts not participating due to his participation in the case as a circuit judge.[72]

Appointment to Supreme Court

President George W. Bush announces Roberts's nomination to be Chief Justice (2005).

On July 19, 2005, President Bush nominated Roberts to the U.S. Supreme Court to fill a vacancy to be created by the impending retirement of Justice Sandra Day O'Connor. Roberts's nomination was the first Supreme Court nomination since Stephen Breyer's in 1994. On September 3, 2005, while Roberts's confirmation was pending before the Senate, Chief Justice William H. Rehnquist died. Two days later, Bush withdrew Roberts's nomination as O'Connor's successor and nominated Roberts to succeed Rehnquist as chief justice.[73]

Roberts's testimony on his jurisprudence

During his confirmation hearings, Roberts said he did not have a comprehensive jurisprudential philosophy and did "not think beginning with an all-encompassing approach to constitutional interpretation is the best way to faithfully construe the document."[74][75] Roberts compared judges to baseball umpires: "[I]t's my job to call balls and strikes, and not to pitch or bat."[76] Among the issues he discussed during the hearings were:

Roberts testifying before the Senate Judiciary Committee

Commerce Clause

In Senate hearings, Roberts said:

Starting with McCulloch v. Maryland, Chief Justice John Marshall gave a very broad and expansive reading to the powers of the federal government and explained generally that if the ends be legitimate, then any means chosen to achieve them are within the power of the federal government, and cases interpreting that, throughout the years, have come down. Certainly, by the time Lopez was decided, many of us had learned in law school that it was just sort of a formality to say that interstate commerce was affected and that cases weren't going to be thrown out that way. Lopez certainly breathed new life into the Commerce Clause.I think it remains to be seen, in subsequent decisions, how rigorous a showing, and in many cases, it is just a showing. It's not a question of an abstract fact—does this affect interstate commerce or not—but has this body, the Congress, demonstrated the impact on interstate commerce that drove them to legislate? That's a very important factor. It wasn't present in Lopez at all. I think the members of Congress had heard the same thing I had heard in law school, that this is unimportant—and they hadn't gone through the process of establishing a record in that case.[75]

Federalism

Roberts said the following about federalism in a 1999 radio interview:

We have gotten to the point these days where we think the only way we can show we're serious about a problem is if we pass a federal law, whether it is the Violence Against Women Act or anything else. The fact of the matter is conditions are different in different states, and state laws can be more—relevant is I think exactly the right term, more attuned to the different situations in New York, as opposed to Minnesota, and that is what the federal system is based on.[77]

Reviewing Acts of Congress

At a Senate hearing, Roberts said:

The Supreme Court has, throughout its history, on many occasions described the deference that is due to legislative judgments. Justice Holmes described assessing the constitutionality of an act of Congress as the gravest duty that the Supreme Court is called upon to perform. ... It's a principle that is easily stated and needs to be observed in practice, as well as in theory.Now, the Court, of course, has the obligation, and has been recognized since Marbury v. Madison, to assess the constitutionality of acts of Congress, and when those acts are challenged, it is the obligation of the Court to say what the law is. The determination of when deference to legislative policy judgments goes too far and becomes abdication of the judicial responsibility, and when scrutiny of those judgments goes too far on the part of the judges and becomes what I think is properly called judicial activism—that is certainly the central dilemma of having an unelected, as you describe it correctly, undemocratic judiciary in a democratic republic.[75]

Stare decisis

On the subject of stare decisis, referring to Brown v. Board of Education, the decision overturning school segregation, Roberts said: "the Court in that case, of course, overruled a prior decision. I don't think that constitutes judicial activism because obviously if the decision is wrong, it should be overruled. That's not activism. That's applying the law correctly."[78]

Roe v. Wade

As a lawyer for the Reagan administration, Roberts wrote legal memos defending administration policies on abortion.[79] At his nomination hearing, he testified that the legal memos represented the views of the administration he was representing at the time and not necessarily his own.[80] "I was a staff lawyer; I didn't have a position," Roberts said.[80] As a lawyer in the George H. W. Bush administration, Roberts signed a legal brief urging the court to overturn Roe v. Wade.[81]

In private meetings with senators before his confirmation, Roberts testified that Roe was settled law, but added that it was subject to the legal principle of stare decisis,[82] meaning that while the Court must give some weight to the precedent, it was not legally bound to uphold it.

In his Senate testimony, Roberts said that, while sitting on the Appellate Court, he had an obligation to respect precedents established by the Supreme Court, including the right to abortion. He said: "Roe v. Wade is the settled law of the land. ... There is nothing in my personal views that would prevent me from fully and faithfully applying that precedent, as well as Casey." Following nominees' traditional reluctance to indicate which way they might vote on an issue likely to come before the Supreme Court, he did not explicitly say whether he would vote to overturn either.[74] Jeffrey Rosen said, "I wouldn't bet on Chief Justice Roberts's siding unequivocally with the anti-Roe forces."[83]

Confirmation

On September 22, 2005, the Senate Judiciary Committee approved Roberts's nomination by a vote of 13–5, with Senators Ted Kennedy, Richard Durbin, Charles Schumer, Joe Biden, and Dianne Feinstein opposed. The full Senate confirmed Roberts on September 29 by a margin of 78–22.[84] All Republicans and the one Independent voted for Roberts; the Democrats split evenly, 22–22. Roberts was confirmed by what was, historically, a narrow margin for a Supreme Court justice,[3] but all subsequent confirmation votes have been even narrower.[85][86][87][88]

U.S. Supreme Court

Roberts is sworn in as Chief Justice by Justice John Paul Stevens in the East Room of the White House as President Bush and Roberts's wife Jane look on, September 29, 2005.

Roberts took the Constitutional oath of office, administered by Associate Justice John Paul Stevens at the White House, on September 29, 2005. On October 3, he took the judicial oath provided for by the Judiciary Act of 1789 at the United States Supreme Court building.

Justice Antonin Scalia said that Roberts "pretty much run[s] the show the same way" as Rehnquist, albeit "let[ting] people go on a little longer at conference ... but [he'll] get over that."[89] Analysts such as Jeffrey Toobin have portrayed Roberts as a consistent advocate for conservative principles.[90] Garrett Epps called Roberts's prose "crystalline, vivid, and often humorous."[91]

Seventh Circuit judge Diane Sykes, surveying Roberts's first term on the Court, concluded that his jurisprudence "appears to be strongly rooted in the discipline of traditional legal method, evincing a fidelity to text, structure, history, and the constitutional hierarchy. He exhibits the restraint that flows from the careful application of established decisional rules and the practice of reasoning from the case law. He appears to place great stock in the process-oriented tools and doctrinal rules that guard against the aggregation of judicial power and keep judicial discretion in check: jurisdictional limits, structural federalism, textualism, and the procedural rules that govern the scope of judicial review."[92] Roberts has been said to operate under an approach of judicial minimalism in his decisions,[93] having said, "[i]f it is not necessary to decide more to a case, then in my view it is necessary not to decide more to a case."[94] His decision-making and leadership seems to demonstrate an intention to preserve the Court's power and legitimacy while maintaining judicial independence.[95]

In November 2018, the Associated Press approached Roberts for comment after President Donald Trump called a jurist who ruled against his asylum policy an "Obama judge." Roberts responded: "[w]e do not have Obama judges or Trump judges, Bush judges or Clinton judges. What we have is an extraordinary group of dedicated judges doing their level best to do equal right to those appearing before them." His remarks were widely interpreted as a rebuke of Trump's comment.[96][97][98] As chief justice, Roberts presided over the first impeachment trial of Donald Trump, which began on January 16 and ended on February 5, 2020.[99] Roberts did not preside over Trump's second impeachment trial, believing that the Constitution requires only that the chief justice preside in the trial of a sitting president, not of a former president.[100]

Although Roberts's judicial philosophy is considered conservative, he is seen as having a more moderate orientation than his predecessor, William Rehnquist, particularly when Bush v. Gore is compared to Roberts's vote for the ACA: his vote in National Federation of Independent Business v. Sebelius to uphold the Patient Protection and Affordable Care Act (ACA) caused the press to contrast his Court with the Rehnquist Court.[101] Roberts's judicial philosophy is also seen as more moderate and conciliatory than Antonin Scalia's or Clarence Thomas's.[102][103][101] He seems to want more consensus from the Court.[102] At the beginning of his tenure, Roberts's voting pattern closely aligned with Samuel Alito's,[104] but in recent years, his voting pattern has resembled Brett Kavanaugh's, who is generally seen as far more moderate than Alito.[105] He has since presided over an ideological shift toward conservative jurisprudence on the high court, in which he has authored key opinions.[106]

After the confirmation of Amy Coney Barrett, several commentators wrote that Roberts was no longer the leading justice. As the five other conservative justices could outvote the rest, he supposedly could no longer preside over a moderately conservative course while respecting precedent.[107][108] This view was espoused again after the 2022 Dobbs decision, which overturned Roe and Casey.[109][110]

Presidential power

On June 26, 2018, Roberts wrote the majority opinion in Trump v. Hawaii, upholding the Trump administration's travel ban against seven nations, five of which had a Muslim majority.[111] In his opinion, Roberts concluded that 8 U. S. C. §1182(f) of the Immigration and Nationality Act gives the president broad authority to suspend the entry of non-citizens into the country and that Presidential Proclamation 9645 did not exceed the limitations of said act.[112] Additionally, Roberts wrote that the proclamation and its travel ban did not violate the Free Exercise Clause, as Trump's statements in support of the ban could be justified on the basis of national security.[113][114]

On July 9, 2020, Roberts wrote the majority opinion in Trump v. Vance, regarding presidential immunity from criminal subpoenas relating to the president's personal information.[115] In doing so, he rejected arguments relating to the investiture of absolute immunity in either the Supremacy Clause or Article II of the Constitution or of presidential entitlement to a higher standard of issuance of a subpoena.[116][117] Roberts emphasized this point, writing, "In our judicial system, 'the public has a right to every man's evidence'. Since the earliest days of the Republic, 'every man' has included the President of the United States."[118]

On July 9, 2020, Roberts wrote the majority opinion in Trump v. Mazars USA, LLP, regarding the authority of congressional subpoenas relating to certain personal information relating to the president.[119] In his opinion, Roberts recognized the role of executive privilege in presidential decision-making but contended that executive privilege did not preclude blanket immunity from records requests, as protection caused by executive privilege "should not be transplanted root and branch to cases involving nonprivileged, private information, which by definition does not implicate sensitive Executive Branch deliberations."[120]

On July 1, 2024, Roberts wrote the majority opinion in Trump v. United States, writing that a president has absolute immunity for acts committed as president within their constitutional purview, presumptive immunity for official acts, and no immunity for unofficial acts.[121][122] In his opinion, Roberts notes the importance of balancing fair and effective enforcement of criminal laws, alongside the effects criminal charges for a president's official acts may have in hampering a president's decision-making while in office.[123] Presumptive immunity for such official acts is therefore necessary "to ensure that the President can undertake his constitutionally designated functions effectively, free from undue pressure or distortions", but such a presumption can be overcome provided an assertion of criminality that "pose[s] no dangers of intrusion on the authority and functions of the Executive Branch."[124] In determining whether a potentially criminal action is official, neither a violation of law nor a president's motives in acting on said violation may be used in determining it as such.[125][126] In addition, in charging a president for crimes relating to unofficial acts, evidence involving official acts may not be used, as such usage would threaten "to eviscerate the immunity [...] recognized. It would permit a prosecutor to do indirectly what he cannot do directly—invite the jury to examine acts for which a President is immune from prosecution to nonetheless prove his liability on any charge."[127][128]

Campaign finance

Roberts wrote the opinion in the 2007 decision FEC v. Wisconsin Right to Life, Inc., which held that provisions of the Bipartisan Campaign Reform Act of 2002 that limited political advertising were unconstitutional as applied to WRTL's issue ads preceding the election.[129] Roberts and Justice Alito declined to revisit the Court's 2003 decision in McConnell v. FEC at that time.[130]

In 2010, Roberts joined the opinion of the Court in Citizens United v. FEC, which struck down provisions of BCRA that restricted unions, corporations, and profitable organizations from independent political spending and prohibited the broadcasting of political media funded by them within 60 days of general elections or 30 days of primary elections. Roberts wrote his own concurring opinion "to address the important principles of judicial restraint and stare decisis implicated in this case".[131]

Roberts wrote the plurality opinion in the 2014 landmark campaign finance case McCutcheon v. FEC, which held that "aggregate limits" on the combined amount a donor may give to various federal candidates or party committees violate the First Amendment.[91][132]

In 2015, Roberts joined the liberal justices in Williams-Yulee v. Florida Bar, holding that the First Amendment does not prohibit states from barring judges and judicial candidates from personally soliciting funds for their election campaigns.[133] For the majority, Roberts wrote that such a rule is narrowly tailored to serve the compelling interest of keeping the judiciary impartial.[134]

In 2021, the Supreme Court decided Americans for Prosperity Foundation v. Bonta, which held that California's requirement that nonprofit organizations disclose the identity of their donors to the state's Attorney General as a precondition of soliciting donations in the state violates the First Amendment. For the majority, Roberts wrote, "California casts a dragnet for sensitive donor information from tens of thousands of charities each year, even though that information will become relevant in only a small number of cases involving filed complaints."[135] It therefore does not serve a narrowly tailored government interest and thus is invalid.

Fourth Amendment

Roberts wrote his first dissent in Georgia v. Randolph (2006). The majority's decision prohibited police from searching a home if both occupants are present, one objects, and the other consents. Roberts criticized the decision as inconsistent with prior case law and for partly basing its reasoning on its perception of social custom. He said the social expectation test was flawed because the Fourth Amendment protects a legitimate expectation of privacy, not social expectations.[136]

In Utah v. Strieff (2016), Roberts joined the five-justice majority in ruling that a person with an outstanding warrant may be arrested and searched and that any evidence discovered in that search is admissible in court; the majority held that this remains true even when police act unlawfully by stopping a person without reasonable suspicion, before learning of the existence of the outstanding warrant.[137]

In Carpenter v. United States (2018), a landmark decision involving privacy of cellular phone data, Roberts wrote the majority opinion in a 5–4 ruling that searches of cellular phone data generally require a warrant.[138]

Abortion

In Gonzales v. Carhart (2007), Roberts voted with the majority to uphold the Partial-Birth Abortion Ban Act. Kennedy, writing for a five-justice majority, distinguished Stenberg v. Carhart, and concluded that the Court's previous decision in Planned Parenthood v. Casey did not prevent Congress from banning the procedure. The decision left the door open for future as-applied challenges, and did not address the broader question of whether Congress had the authority to pass the law.[139] Thomas filed a concurring opinion contending that Roe v. Wade and Casey should be reversed; Roberts did not join that opinion.

In 2018, Roberts and Kavanaugh joined four more liberal justices in declining to hear a case brought by Louisiana and Kansas to deny Medicaid funding to Planned Parenthood,[140] thereby letting stand lower court rulings in Planned Parenthood's favor.[141] Roberts also joined with liberal justices in 5–4 decisions temporarily blocking a Louisiana abortion restriction (2019)[142] and later striking down that law (June Medical Services, LLC v. Russo (2020)).[143][144] The law at issue in June was similar to one the court struck down in Whole Woman's Health v. Hellerstedt (2016), which Roberts had voted to uphold;[145][146] in his June opinion, Roberts wrote that while he believed Whole Woman's Health was wrongly decided he was joining the majority in June out of respect for stare decisis.[145] It was the first time in his 15 years on the Supreme Court that Roberts had cast a vote to invalidate a law that regulated abortion.[147] In September 2021, the Supreme Court declined an emergency petition to temporarily block enforcement of the Texas Heartbeat Act, which bans abortion after six weeks of pregnancy except to save the mother's life. Roberts, Breyer, Sotomayor, and Kagan were in the minority.[148] In 2022, Roberts declined to join the majority opinion in Dobbs v. Jackson Women's Health Organization, which overturned Roe v. Wade. He wrote a concurring opinion supporting only the decision to uphold the Mississippi abortion statute, stating that the right to an abortion should "extend far enough to ensure a reasonable opportunity to choose, but need not extend any further." Roberts also declined to join the dissenting opinion by Breyer, Sotomayor, and Kagan.

Capital punishment

On November 4, 2016, Roberts was the deciding vote in a 5–3 decision to stay an execution.[149] On February 7, 2019, he was part of the majority in a 5–4 decision rejecting a Muslim inmate's request to delay execution in order to have an imam present with him during the execution.[150] Also in February 2019, Roberts sided with Kavanaugh and the court's four liberal justices in a 6–3 decision to block the execution of a man with an "intellectual disability" in Texas.[151][152]

Affirmative action

Робертс выступает против использования расового признака при распределении учащихся в определенные школы, в том числе для таких целей, как поддержание интегрированных школ. [153] He sees such plans as discrimination in violation of the Constitution's Equal Protection Clause and Brown v. Board of Education.[153][154] В деле «Родители, участвующие в общественных школах против школьного округа № 1 Сиэтла » суд рассмотрел два добровольно принятых плана школьного округа, которые основывались на расовой принадлежности при определении того, какие школы могут посещать определенные дети. Суд постановил по делу Брауна , что «расовая дискриминация в государственном образовании является неконституционной». [155] и позже, что «расовые классификации, навязанные каким-либо субъектом федерального правительства, штата или местного правительства... являются конституционными только в том случае, если они представляют собой узкоспециализированные меры, которые еще больше удовлетворяют интересы правительства» [156] и что эта «[n] стрелковая адаптация ... требует серьезного и добросовестного рассмотрения реальных расово-нейтральных альтернатив». [157] Робертс письменно привел эти случаи для большинства вовлеченных родителей , заключив, что школьные округа «не смогли доказать, что они рассматривают методы, отличные от явной расовой классификации, для достижения заявленных целей». [158] В части мнения, к которому присоединились еще четыре судьи, Робертс добавил, что «способ остановить дискриминацию по расовому признаку — это прекратить дискриминацию по расовому признаку».

Робертс в 2021 году

29 июня 2023 года Робертс написал мнение большинства в деле «Студенты за справедливый прием против Гарварда» и «Студенты за справедливый прием против Университета Северной Каролины» , в котором постановил, что позитивные действия по расовому признаку как в государственных, так и в частных университетах нарушают пункт о равной защите. . [159]

Свобода слова

Робертс составил мнение большинства в деле о свободе слова учащихся 2007 года « Морс против Фредерика» , постановив, что учащийся, участвующий в деятельности, спонсируемой государственной школой, не имеет права пропагандировать употребление наркотиков на том основании, что право на свободу слова не всегда предотвращает соблюдение школьной дисциплины. [160]

20 апреля 2010 года в деле «США против Стивенса» суд отменил закон о жестоком обращении с животными . Написав большинством в 8 голосов против 1, Робертс обнаружил, что федеральный закон, устанавливающий уголовную ответственность за коммерческое производство, продажу или хранение изображений жестокого обращения с животными, является неконституционным ограничением Первой поправки к праву на свободу слова. Суд постановил, что статут был существенно слишком широким; например, это может разрешить судебное преследование за продажу фотографий внесезонной охоты. [161]

2 марта 2011 года Робертс написал мнение большинства по делу Снайдер против Фелпса , утверждая, что речь как предмет общественного беспокойства, даже если она считается оскорбительной или возмутительной, не может быть основанием для ответственности за правонарушение, вызванное эмоциональным стрессом. [162] [163] При этом он написал, что комментарии Фелпса представляют собой «вопросы общественного значения», поскольку они связаны с социальными проблемами, и что Снайдер не был определен как « порабощенная аудитория », как это определено доктриной плененной аудитории. [164] [165] В своем заключении Робертс написал: «С учетом имеющихся перед нами фактов мы не можем реагировать на эту боль, наказывая говорящего. Как нация, мы выбрали другой курс — защищать даже оскорбительные высказывания по общественным вопросам, чтобы гарантировать, что мы не подавить общественные дебаты». [166]

Реформа здравоохранения

28 июня 2012 года Робертс написал мнение большинства по делу Национальная федерация независимого бизнеса против Себелиуса , которое поддержало ключевой компонент Закона о защите пациентов и доступном медицинском обслуживании 5–4 голосами. Суд установил, что, хотя компонент «индивидуального мандата» Закона не может быть поддержан пунктом о торговле , мандат может быть истолкован как налог и, следовательно, действителен в соответствии с полномочиями Конгресса «устанавливать и собирать налоги». [167] [168] В то же время Суд отменил часть закона, касающуюся расширения Medicaid ; Робертс написал, что «Конгресс не вправе… наказывать штаты, которые решают не участвовать в этой новой программе, лишая их существующего финансирования Medicaid». [168] Источники в Верховном суде сообщили, что Робертс изменил свой голос в отношении индивидуального мандата через некоторое время после первоначального голосования. [169] [170] и что он в основном писал мнения как большинства, так и меньшинства. [171] Это чрезвычайно необычное обстоятельство также использовалось для объяснения того, почему мнение меньшинства не было подписано, что само по себе является редким явлением в Верховном суде. [171]

Права ЛГБТ

В деле Холлингсворт против Перри (2013 г.) Робертс составил мнение большинства в 5–4 голосов, согласно которому заявители, обжаловавшие постановление суда низшей инстанции о том, что Предложение 8 Калифорнии является неконституционным, не имели права подать в суд, в результате чего однополые браки возобновились в Калифорнии. [172] Робертс выразил несогласие в деле Соединенные Штаты против Виндзора , в котором большинство в 5–4 человек постановили, что ключевые части Закона о защите брака неконституционны. [173] Суд установил, что федеральное правительство должно признать однополые браки, одобренные некоторыми штатами. Робертс выразил несогласие в деле Обергефелл против Ходжеса , в котором Кеннеди написал от большинства, снова 5–4, что однополые пары имеют право вступать в брак. [174] В деле Паван против Смита Верховный суд «в упрощенном порядке отменил» решение Верховного суда Арканзаса о том, что штат не обязан указывать однополых супругов в свидетельствах о рождении; Томас, Алито и Горсач выразили несогласие, но Робертс присоединился к большинству. [175] В делах Босток против округа Клейтон , Altitude Express, Inc. против Зарды и что RG & GR Harris Funeral Homes Inc. против Комиссии по равным возможностям трудоустройства (2020 г.), рассмотренных вместе, Робертс большинством в 6–3 человек постановил, предприятия не могут дискриминировать ЛГБТ в вопросах трудоустройства. [176] В октябре 2020 года Робертс присоединился к судьям в «по-видимому единогласном» решении отклонить апелляцию Ким Дэвис , которая отказалась предоставить лицензии на брак однополым парам. [177]

В деле Фултон против города Филадельфия (2021 г.) Робертс присоединился к единогласному решению в пользу католического агентства по усыновлению, которое город Филадельфия отказал в заключении договора о своей политике не усыновлять однополых пар; он также был частью большинства, которое отказалось пересмотреть или отменить дело Отдела занятости против Смита , «важный прецедент, ограничивающий защиту религиозных практик Первой поправкой». [178] Также в 2021 году он был одним из шести судей, которые отказались рассматривать апелляцию цветочного магазина штата Вашингтон, отказавшего в обслуживании однополой паре из-за ее религиозных убеждений против однополых браков; поскольку для рассмотрения дела необходимо четыре голоса, решения суда низшей инстанции против флориста остаются в силе. [179] [180] [181] В ноябре 2021 года Робертс большинством голосов 6–3 проголосовал за отклонение апелляции Медицинского центра Мерси Сан-Хуан , больницы, связанной с Римско-католической церковью, которая пыталась отказать в гистерэктомии пациентке-трансгендеру по религиозным соображениям. [182] Томас, Алито и Горсах не согласились; голосование за отклонение апелляции оставило в силе решение суда низшей инстанции в пользу пациента. [183] [184]

Закон об избирательных правах

Во время своего пребывания на посту главного судьи Робертс отменил защиту избирательных прав, предусмотренную Законом об избирательных правах . [185] [186] [187] В деле «Округ Шелби против Холдера » (2013 г.) он отменил требования о том, чтобы штаты и населенные пункты, в которых ранее наблюдалось подавление избирателей на расовой почве, получали предварительное федеральное разрешение, прежде чем вносить какие-либо изменения в законы о голосовании. Исследования показывают, что предварительная очистка привела к увеличению представительства меньшинств в Конгрессе и явке меньшинств. [188] [189] Через пять лет после вынесения постановления в США закрылись почти 1000 избирательных участков, многие из которых расположены в преимущественно афроамериканских округах. Также были сокращены сроки досрочного голосования, проведены чистки списков избирателей и введены строгие законы об удостоверении личности избирателей. [190] [191] Исследование 2020 года показало, что юрисдикции, на которые ранее распространялась предварительная очистка, после Шелби значительно увеличили количество чисток в регистрации избирателей . [192] Практически все ограничения на голосование после вынесения постановления были введены республиканцами . [193]

В 2023 году Робертс и Кавано присоединились к либералам в деле «Аллен против Миллигана» , решение которого было принято 5 голосами против 4, согласно которому план Конгресса по перераспределению избирательных округов Алабамы нарушает раздел 2 VRA. Выступая от имени большинства, Робертс пришел к выводу, что Алабама должна создать дополнительный округ с большинством и меньшинством, и определил, что раздел 2 Закона является конституционным в контексте перераспределения избирательных округов. В своей статье от имени себя и трёх либеральных судей Робертс также написал, что «утверждение о том, что картографы должны быть полностью «слепы» к расовой принадлежности, не имеет под собой основания в нашей прецедентной практике § 2». [194]

Награды и почести

В 2007 году Робертс получил почётную степень Колледжа Святого Креста . В том же году он также выступил с вступительной речью в Св. Кресте. [195] [196] [197] В 2023 году Робертс был награжден Медалью Генри Дж. Дружелюбия Американского юридического института . [198]

Личная жизнь

Робертс и его жена Джейн Салливан поженились 27 июля 1996 года. [199] в соборе Святого Апостола Матфея . [200] Салливан — юрист, который встретил Робертса в Нью-Йорке. После окончания Колледжа Святого Креста она получила степень магистра математики в Университете Брауна и степень юриста в Юридическом центре Джорджтаунского университета . [201] Она стала известным специалистом по подбору персонала в фирмах Major, Lindsey & Africa и Mlegal. [202] Как и Кларенс Томас , Салливан входил в попечительский совет Святого Креста . Джон и Джейн Робертс живут в Чеви-Чейз, штат Мэриленд . [203] [8] У них двое приемных детей. [204]

В конце 1990-х годов, работая в Hogan & Hartson, Робертс был членом руководящего комитета Вашингтонского отделения консервативного общества федералистов , хотя, по его словам, он мало что помнит о каком-либо участии. [205]

Здоровье

В 2007 году у Робертса случился припадок в его загородном доме в Сент-Джордже, штат Мэн . [206] [207] и остался на ночь в больнице в Рокпорте, штат Мэн ; [208] врачи не нашли никакой идентифицируемой причины. [206] [207] [209] [210] Робертс перенес аналогичный припадок в 1993 году. [206] [207] [209] однако в официальном заявлении Верховного суда говорится, что неврологическое обследование «не выявило причин для беспокойства». По закону федеральные судьи не обязаны раскрывать информацию о своем здоровье. [206]

21 июня 2020 года Робертс упал в загородном клубе Мэриленда ; на его лоб потребовались швы , и он остался на ночь в больнице под наблюдением. Врачи исключили приступ и полагали, что обезвоживание вызвало у Робертса головокружение. [211]

Избранные произведения

См. также

Примечания

  1. Робертс отклонил предложение получить докторскую степень по истории в Гарварде с полной стипендией. [22]
  2. ^ Среди коллег Робертса по Harvard Law Review также была Джейн К. Гинзбург , дочь судьи Рут Бейдер Гинзбург . [23]
  3. Робертс считал Френдли «самой влиятельной фигурой в своей жизни». [29] Во время слушаний по утверждению в Верховном суде в 2005 году Робертс позже свидетельствовал о Френдли: «У него было такое полное стремление к совершенству в своем ремесле на каждом этапе процесса. Просто полная преданность верховенству закона и уверенность в том, что, если вы просто поработав над этим достаточно усердно, вы получите правильные ответы». [29]
  4. Старр выбрала Робертса для помощи О'Коннор в вопросах, касающихся абортов, во время ее слушаний в Юридическом комитете Сената . Позже Робертс вспоминал, что «подход заключался в том, чтобы избегать конкретных ответов на любые прямые вопросы по правовым вопросам, которые могут возникнуть перед судом, но демонстрировать в ответе твердое владение предметной областью и осведомленность о соответствующих прецедентах и ​​аргументах». Позже О'Коннор получил широкую поддержку, и 21 сентября 1981 года его результат был подтвержден со счетом 99–0. [32]

Ссылки

  1. ^ «Робертс, Джон Г.: Файлы, 1982–1986» (PDF) . Президентская библиотека Рональда Рейгана . 12 февраля 2018 г. Архивировано из оригинала (PDF) 12 апреля 2019 г. . Проверено 9 июля 2019 г.
  2. ^ «Назначение Роберта М. Крюгера помощником советника президента» . Проект американского президентства . Калифорнийский университет, Санта-Барбара . Архивировано из оригинала 9 июля 2019 года . Проверено 9 июля 2019 г.
  3. ^ Перейти обратно: а б «Биографии Робов: Джон Гловер Робертс-младший» . ПБС . ВНЕТ . Архивировано из оригинала 6 октября 2021 года . Проверено 8 марта 2022 г.
  4. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 466, 468.
  5. ^ Бискупик 2019 , с. 17.
  6. ^ Бискупик 2019 , с. 18, 21.
  7. ^ Бискупик 2019 , с. 21.
  8. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г Пурдум, Тодд С .; Джоди Вилгорен; Пэм Беллак (21 июля 2005 г.). «Жизнь кандидата в суд коренится в вере и уважении к закону» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 17 апреля 2009 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  9. ^ Камень 2020 , с. 1015–1016.
  10. ^ Перейти обратно: а б Тубин, Джеффри (18 мая 2009 г.). «Нет больше мистера Славного Парня» . Житель Нью-Йорка . ISSN   0028-792X . Проверено 26 марта 2024 г.
  11. ^ Камень 2020 , с. 1015.
  12. ^ Бискупик 2019 , с. 29.
  13. ^ Бискупик 2019 , с. 35–36.
  14. ^ Перейти обратно: а б с Гурен, Адам М. (15 июля 2005 г.). «Квасцы выбраны в Высокий суд» . Гарвардский малиновый . Проверено 30 ноября 2022 г.
  15. ^ Перейти обратно: а б с Бискупик 2019 , с. 38.
  16. ^ Бискупик 2019 , с. 36.
  17. ^ Бискупик 2019 , с. 35.
  18. ^ Бискупик 2019 , с. 40, 44.
  19. ^ Бискупик 2019 , с. 39.
  20. ^ Эдидин, Питер (31 июля 2005 г.). «Судья Робертс, познакомьтесь с Дэниелом Вебстером» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 19 ноября 2020 года . Проверено 8 июля 2019 г.
  21. ^ Перейти обратно: а б Бискупик 2019 , с. 44–45.
  22. ^ Снайдер 2010 , стр. 1217.
  23. ^ Тобин 2007 , с. 262.
  24. ^ Бискупик 2019 , стр. 45–46; Снайдер 2010 , с. 1217.
  25. ^ Епископство 2019 , с. 46; Фридман и Израиль 2013 , с. 467–468.
  26. ^ Снайдер 2010 , стр. 1218–1219.
  27. ^ Перейти обратно: а б Снайдер 2010 , стр. 1221.
  28. ^ Бискупик 2019 , с. 51–52, 85–86.
  29. ^ Перейти обратно: а б Фридман и Израиль 2013 , с. 468.
  30. ^ Бискупик 2019 , с. 61, 63–64.
  31. ^ Бискупик 2019 , с. 65.
  32. ^ Бискупик 2019 , с. 66–67.
  33. ^ Бискупик 2019 , с. 70.
  34. ^ Бискупик 2019 , с. 69.
  35. ^ Бискупик 2019 , с. 73, 76, 81, 96, 124–125.
  36. ^ Бискупик 2019 , с. 81–82.
  37. ^ «Бывший партнер Hogan & Hartson Джон Дж. Робертс-младший утвержден на посту главного судьи Соединенных Штатов» (пресс-релиз), Hogan Lovells, 29 сентября 2005 г.
  38. ^ Бискупик 2019 , с. 93.
  39. ^ «Биографии судей - главный судья Джон Дж. Робертс-младший» . SCOTUSблог . Проверено 26 марта 2024 г.
  40. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 470.
  41. ^ Бискупик 2019 , с. 94–95.
  42. ^ Реестр Министерства юстиции США и федеральных судов (55-е изд.). Типография правительства США, Вашингтон: 1990. 1990. с. 4. Архивировано из оригинала 24 февраля 2022 года . Проверено 24 февраля 2022 г.
  43. ^ Бискупик 2019 , с. 95.
  44. ^ Бискупик 2019 , с. 96.
  45. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 471.
  46. ^ Бискупик 2019 , с. 102–104.
  47. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 470–471.
  48. ^ Бискупик 2019 , с. 97–99.
  49. ^ Бискупик 2019 , с. 99.
  50. ^ Бискупик 2019 , с. 109–110.
  51. ^ Епископство 2019 , стр. 107-1. 111–112; Фридман и Израиль 2013 , с. 471.
  52. ^ «Назначения судей - главный судья Джон Дж. Робертс-младший» . Джордж Буш | Архивы Белого дома . Белый дом . Архивировано из оригинала 14 января 2016 года . Проверено 31 января 2016 г.
  53. ^ Бискупик 2019 , с. 112.
  54. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 471–473.
  55. ^ Камень 2020 , с. 1019.
  56. ^ Бискупик 2019 , с. 113.
  57. ^ Серрано, Ричард А. (4 августа 2005 г.). «Робертс пожертвовал помощь делу о правах геев» . Лос-Анджелес Таймс . Архивировано из оригинала 8 ноября 2012 года . Проверено 3 июля 2012 г.
  58. ^ Камень 2020 , с. 1019–1020.
  59. ^ Тобин 2007 , с. 149.
  60. ^ Бискупик 2019 , с. 1–2, 119.
  61. ^ Номинации , Отчет Конгресса 2001 г. , Vol. 147, страница S4773. Архивировано 12 декабря 2019 г. в Wayback Machine (9 мая 2001 г.).
  62. ^ Пэт Лихи, председатель судебного комитета? Архивировано 1 февраля 2009 г. в Wayback Machine , The Washington Times (17 октября 2006 г.).
  63. ^ См. 149 Конг. Рек. С5980 (2003 г.).
  64. ^ Робертс номинирован в Верховный суд , Новости NBC (19 июля 2005 г.).
  65. ^ «Джон Дж. Робертс-младший» . oyez.org. Архивировано из оригинала 4 апреля 2016 года . Проверено 26 апреля 2016 г.
  66. ^ Хеджепет против Управления транзита столичного региона Вашингтона , округ Колумбия 03-7149 ( Окружной суд США по округу Колумбия, 2004 г.).
  67. ^ «Девушку арестовали за еду в метро» . Новости АВС . 16 ноября 2000 г.
  68. ^ Дворжак, Петула (8 января 2006 г.). «ОБНОВЛЕНИЕ: Девушка, чей арест за жареную картошку привел к изменению политики метрополитена, нацелилась на колледж и карьеру» . Вашингтон Пост .
  69. ^ Архивы, LA Times (21 июля 2005 г.). « Едят картошку фри на станции метро » . Лос-Анджелес Таймс . Проверено 4 июля 2024 г.
  70. ^ «Адвокат говорит, что Хамден не из Аль-Каиды – водителем бен Ладена был йеменец – местный» . Йемен Таймс . Архивировано из оригинала 8 июня 2011 года . Проверено 26 августа 2010 г.
  71. ^ «Мнения USCA-DC — Поиск — 04-5393a.pdf» (PDF) . Pacer.cadc.uscourts.gov. 15 июля 2005 г. Архивировано из оригинала (PDF) 29 июня 2012 г. . Проверено 3 июля 2012 г.
  72. ^ «Дело и мнения FindLaw в Верховном суде США» . Финдлоу . Архивировано из оригинала 12 декабря 2015 года . Проверено 7 января 2016 г.
  73. ^ «Объявление о назначении председателя Верховного суда» . С-ПАН . 5 сентября 2005 года. Архивировано из оригинала 18 октября 2012 года . Проверено 14 апреля 2011 г.
  74. ^ Перейти обратно: а б Комитет Сената США по судебной власти (2003 г.). «Слушания по утверждению федеральных назначений» . Государственная типография . Архивировано из оригинала 8 декабря 2008 года . Проверено 6 декабря 2008 г.
  75. ^ Перейти обратно: а б с Слушания в Комитете по судебной власти Сената США, 108-й Конгресс, 1-я сессия. Архивировано 21 ноября 2011 г., в Wayback Machine , типография правительства США . Проверено 12 апреля 2010 г.
  76. ^ «Стенограмма: первый день слушаний по делу Робертса» . Вашингтон Пост . 13 сентября 2005 года. Архивировано из оригинала 19 октября 2012 года . Проверено 4 июля 2012 г.
  77. ^ «Комитет судебной власти Сената США» (PDF) . Доступ.gpo.gov. Архивировано из оригинала (PDF) 21 ноября 2011 года . Проверено 21 мая 2015 г.
  78. ^ «Свидетельство достопочтенного Дика Торнбурга» (пресс-релиз). Комитет Сената США по судебной власти . 15 сентября 2005 года. Архивировано из оригинала 5 декабря 2008 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  79. ^ Гринбург, Ян Кроуфорд (2007). Верховный конфликт: внутренняя история борьбы за контроль над Верховным судом США . Нью-Йорк: Пингвин Пресс. п. 232 . ISBN  978-1594201011 .
  80. ^ Перейти обратно: а б Гольдштейн, Эми; Чарльз Бабингтон (15 сентября 2005 г.). «Робертс избегает подробностей по вопросу абортов» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 29 августа 2008 года . Проверено 6 декабря 2008 г.
  81. ^ Гринбург, Ян Кроуфорд (2007). Верховный конфликт: внутренняя история борьбы за контроль над Верховным судом США . Нью-Йорк: Пингвин Пресс. п. 226 . ISBN  978-1594201011 .
  82. ^ Гринбург, Ян Кроуфорд (2007). Верховный конфликт: внутренняя история борьбы за контроль над Верховным судом США . Нью-Йорк: Пингвин Пресс. п. 233 . ISBN  978-1594201011 .
  83. ^ Розен, Джеффри (июнь 2006 г.). «День после Роу» . Атлантика . Архивировано из оригинала 12 июня 2019 года . Проверено 20 мая 2019 г.
  84. ^ «Сенат США: Главная страница законодательства и документации > Голосование > Поименное голосование» . Сенат.gov. Архивировано из оригинала 8 августа 2010 года . Проверено 26 августа 2010 г.
  85. ^ «Поименное голосование по кандидатуре (подтверждение Сэмюэля А. Алито-младшего из Нью-Джерси на должность помощника судьи)» . Сенат США. 31 января 2006. Архивировано из оригинала 29 августа 2008 года . Проверено 5 августа 2010 г.
  86. ^ «Поименное голосование по кандидатуре (подтверждение Сони Сотомайор из Нью-Йорка на должность помощника судьи Верховного суда)» . Сенат США. 6 августа 2009 года. Архивировано из оригинала 4 августа 2010 года . Проверено 5 августа 2010 г.
  87. ^ «Поименное голосование по кандидатуре (утверждение Елены Каган из Массачусетса на должность помощника судьи Верховного суда США)» . Сенат США. 5 августа 2010 года. Архивировано из оригинала 7 августа 2010 года . Проверено 5 августа 2010 г.
  88. ^ «Поименное голосование по кандидатуре (подтверждение Нила М. Горсача из Колорадо на должность помощника судьи Верховного суда США)» . Сенат США. 7 апреля 2017 года. Архивировано из оригинала 29 апреля 2017 года . Проверено 12 февраля 2018 г.
  89. ^ «Разговор с судьей Антонином Скалиа» . Чарли Роуз. Архивировано из оригинала 5 июля 2009 года . Проверено 7 августа 2010 г.
  90. ^ Тубин, Джеффри (25 мая 2009 г.). «Нет больше мистера Славного Парня» . Житель Нью-Йорка . Архивировано из оригинала 27 июня 2009 года . Проверено 28 июня 2009 г.
  91. ^ Перейти обратно: а б Эппс, Гаррет (8 сентября 2014 г.). Американское правосудие 2014: девять противоречивых взглядов на Верховный суд . Издательство Пенсильванского университета. стр. 21–33. ISBN  978-0-8122-9130-8 . Архивировано из оригинала 4 августа 2020 года . Проверено 5 августа 2018 г.
  92. ^ Дайан С. Сайкс, «Судебного характера»: Замечания по поводу первых мнений главного судьи Робертса , 34 Пепп. Л. Ред. 1027 (2007).
  93. ^ Силаги, Алекс (1 мая 2014 г.). «Выборочный минимализм: судебная философия главного судьи Джона Робертса» . Стипендия студента юридического факультета . Архивировано из оригинала 10 декабря 2018 года . Проверено 8 декабря 2018 г.
  94. ^ «Главный судья говорит, что его цель — добиться большего консенсуса в суде» . Нью-Йорк Таймс . Ассошиэйтед Пресс. 22 мая 2006 г. ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 9 декабря 2018 года . Проверено 8 декабря 2018 г.
  95. ^ Фридман, Томас Л. (15 января 2019 г.). «Мнение | Трамп пытается разрушить, а судья Робертс пытается спасти то, что делает Америку великой» . Нью-Йорк Таймс . ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 16 января 2019 года . Проверено 16 января 2019 г.
  96. ^ «Главный судья осуждает насмешку Трампа над Обамой» . Новости Би-би-си . 21 ноября 2018 года. Архивировано из оригинала 21 ноября 2018 года . Проверено 21 ноября 2018 г.
  97. ^ «В качестве редкого упрека председатель Верховного суда Робертс раскритиковал Трампа за комментарий о «судье Обаме» » . Новости Эн-Би-Си . Архивировано из оригинала 21 ноября 2018 года . Проверено 21 ноября 2018 г.
  98. ^ Кэссиди, Джон. «Почему председатель Верховного суда Джон Робертс решил выступить против Трампа?» . Житель Нью-Йорка . Архивировано из оригинала 20 октября 2020 года . Проверено 7 октября 2020 г.
  99. ^ Бискупик, Джоан (21 января 2020 г.). «Джон Робертс председательствует на процессе по импичменту, но он не главный» . CNN . Архивировано из оригинала 8 октября 2020 года . Проверено 7 октября 2020 г.
  100. ^ Крузель, Джон (27 января 2021 г.). «Почему отсутствие Джона Робертса на суде в Сенате не является сюрпризом» . Холм . Проверено 15 февраля 2021 г.
  101. ^ Перейти обратно: а б Скалия, Антонин; Гарнер, Брайан А. (2008). Ведение дела: искусство убеждать судей . Сент-Пол, Миннесота: Томсон/Вест. ISBN  9780314184719 .
  102. ^ Перейти обратно: а б Розен, Джеффри . «Джеффри Розен: Большой вождь – Новая Республика» . Новая Республика . Архивировано из оригинала 5 сентября 2015 года . Проверено 8 марта 2017 г.
  103. ^ Койл, Марсия (2013). Суд Робертса: борьба за конституцию . Нью-Йорк: Саймон и Шустер. ISBN  9781451627527 .
  104. ^ Бауэрс, Джереми; Липтак, Адам; Уиллис, Дерек (23 июня 2014 г.). «Какие судьи Верховного суда голосуют вместе чаще и реже» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 1 июля 2015 года . Проверено 21 мая 2015 г.
  105. ^ «Эмпирический СКОТУС: Является ли Кавано таким консервативным, как ожидалось?» . SCOTUSблог . 3 апреля 2019 года . Проверено 12 июня 2023 г.
  106. ^ Элвинг, Рон (1 июля 2023 г.). «Как сложилось консервативное большинство в Верховном суде» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР .
  107. ^ Кирхгесснер, Стефани (11 октября 2021 г.). «Джон Робертс больше не является лидером своего двора. Кто же тогда его контролирует?» . Хранитель . Архивировано из оригинала 28 июня 2022 года.
  108. ^ Хук, Азиз (15 сентября 2021 г.). «Суд Робертса умирает. Вот что будет дальше» . Политик . Архивировано из оригинала 24 июля 2022 года.
  109. ^ Липтак, Адам (24 июня 2022 г.). «24 июня 2022 года: день, когда главный судья Робертс проиграл суд» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 14 июля 2022 года.
  110. ^ Бискупик, Джоан (26 июня 2022 г.). «Главный судья Джон Робертс проиграл Верховный суд и определяющее дело своего поколения» . CNN . Архивировано из оригинала 19 июля 2022 года.
  111. ^ Хиггинс, Такер (26 июня 2018 г.). «Верховный суд постановил, что запрет Трампа на поездки является конституционным» . CNBC . Проверено 26 июня 2018 г.
  112. ^ Примечание: Верховный суд, Срок 2017 г. — Ведущие дела , 132 Harv. Л. Откр. 327 (2018).
  113. ^ Джош Блэкман , Запреты на поездки , 2017–2018 Cato Sup. Кт. Ред. 29 (2018 г.).
  114. ^ «Анализ мнений: разделившийся суд поддержал запрет Трампа на поездки» . SCOTUSблог . 26 июня 2018 г. Проверено 26 июня 2018 г.
  115. ^ Липтак, Адам (9 июля 2020 г.). «Верховный суд постановил, что Трамп не может блокировать публикацию финансовых отчетов» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 9 июля 2020 года . Проверено 9 июля 2020 г.
  116. ^ Уильямс, Пит (9 июля 2020 г.). «Верховный суд постановил, что Трампу придется бороться за сохранение в тайне своих налогов и финансовых отчетов» . Новости Эн-Би-Си . Проверено 9 июля 2020 г.
  117. ^ Шет, Сонам; Самуэльсон, Даррен (9 июля 2020 г.). «Верховный суд вынес решение против Трампа по двум знаковым делам о его налогах и финансовых отчетах» . Бизнес-инсайдер . Архивировано из оригинала 9 июля 2020 года . Проверено 9 июля 2020 г.
  118. ^ Барнс, Роберт (9 июля 2020 г.). «Верховный суд заявил, что прокурор Манхэттена может заняться финансовыми отчетами Трампа, но на данный момент отказывает Конгрессу в доступе» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 15 февраля 2021 года . Проверено 9 июля 2020 г.
  119. ^ «Поиск – Верховный суд США» . Supremecourt.gov . Проверено 26 июня 2020 г.
  120. ^ О'Брайен, Тимоти Л. (9 июля 2020 г.). «Политика и политика: Верховный суд ставит Трампа на место» . Блумберг. Архивировано из оригинала 9 июля 2020 года . Проверено 9 июля 2020 г.
  121. ^ Херли, Лоуренс (1 июля 2024 г.). «Верховный суд обеспечил победу Трампу, постановив, что он обладает иммунитетом по многим действиям по обвинению во вмешательстве в выборы» . Новости Эн-Би-Си . Проверено 1 июля 2024 г.
  122. ^ Даллас, Келси (1 июля 2024 г.). «Верховный суд возвращает дело о президентской неприкосновенности Трампа в суд низшей инстанции» . Новости Дезерета .
  123. ^ Крузель, Джон; Чунг, Эндрю (1 июля 2024 г.). «Верховный суд США постановил, что Трамп обладает широким иммунитетом от судебного преследования» . Рейтер .
  124. ^ Тотенберг, Нина (1 июля 2024 г.). «Верховный суд заявил, что Трамп обладает абсолютным иммунитетом только в отношении основных действий» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР .
  125. ^ Хоу, Эми (1 июля 2024 г.). «Судья постановил, что Трамп имеет некоторый иммунитет от судебного преследования» . SCOTUSблог .
  126. ^ Миллхайзер, Ян (1 июля 2024 г.). «Разъяснение катастрофического решения Верховного суда об иммунитете Трампа» . Вокс .
  127. ^ Куинн, Мелисса; Легар, Роберт (2 июля 2024 г.). «Верховный суд постановил, что Трамп обладает иммунитетом за официальные действия в знаковом деле о президентской власти» . Новости CBS .
  128. ^ Маримоу, Энн; Барретт, Девлин (1 июля 2024 г.). «Судьи предоставляют президентам иммунитет за официальные действия, что еще больше затягивает суд над Трампом» . Вашингтон Пост .
  129. ^ «Федеральная избирательная комиссия против компании Wisconsin Right to Life, Inc» . Проверено 4 июля 2024 г.
  130. ^ «Висконсин Право на жизнь, Inc. против FEC» . FEC.gov . Проверено 4 июля 2024 г.
  131. ^ Citizens United против Федеральной избирательной комиссии (Робертс, CJ, согласен) , 21 января 2010 г.
  132. ^ «Маккатчеон против Федеральной избирательной комиссии» . Ойез . Архивировано из оригинала 27 июля 2018 года . Проверено 5 августа 2018 г.
  133. ^ «Уильямс-Юли против Коллегии адвокатов Флориды» . Проверено 4 июля 2024 г.
  134. Эндрю Лессиг, «Уильямс-Юли против коллегии адвокатов Флориды: судебные выборы как исключение» , The DIGEST: Юридический журнал Национальной итальянско-американской ассоциации адвокатов , 24 апреля 2016 г.
  135. ^ Стракуалурси, Ариана де Вог, Фредрека Схоутен, Вероника (1 июля 2021 г.). «Верховный суд признает недействительным требование Калифорнии о раскрытии информации о донорах | CNN Politics» . CNN . Проверено 4 июля 2024 г. {{cite web}}: CS1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
  136. ^ Рене Э. Уильямс (2008). «Поиск согласия третьей стороны после дела Джорджия против Рэндольфа: дуэльные подходы к дуэльным соседям по комнате» (PDF) . Бу.еду. п. 950. Архивировано из оригинала (PDF) 24 сентября 2015 года . Проверено 21 мая 2015 г.
  137. ^ «Юта против Стриффа» (PDF) . Supremecourt.gov . 20 июня 2016 г. Архивировано (PDF) из оригинала 1 июля 2018 г. . Проверено 30 июня 2018 г.
  138. ^ «КАРПЕНТЕР против США» (PDF) . Supremecourt.gov . 2017. Архивировано (PDF) из оригинала 22 июня 2018 года . Проверено 9 июля 2019 г.
  139. ^ «Судья Томас написал отдельно, чтобы подчеркнуть это: «является ли Закон допустимым осуществлением полномочий Конгресса в соответствии с Положением о торговле, это не рассматривается судом» . Law.cornell.edu. Архивировано из оригинала 14 апреля 2015 года . Получено в мае . 21, 2015 .
  140. ^ Хиггинс, Такер (10 декабря 2018 г.). «Верховный суд подрывает усилия штатов по защите плана планирования семьи» . cnbc.com . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 10 декабря 2018 г.
  141. ^ de Vogue, Ариана (10 декабря 2018 г.). «Верховный суд встал на сторону организации Planned Parenthood в борьбе за финансирование» . cnn.com . Архивировано из оригинала 10 декабря 2018 года . Проверено 10 декабря 2018 г.
  142. ^ «Верховный суд США блокирует закон Луизианы об абортах» . Рейтер Телеканал . Архивировано из оригинала 10 февраля 2019 года . Проверено 9 февраля 2019 г.
  143. ^ «Верховный суд вынес решение о победе защитников прав на аборт в деле Луизианы» . NPR.org . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 29 июня 2020 г.
  144. ^ «Верховный суд 5–4 постановлениями отменил ограничительный закон Луизианы об абортах» . Новости Эн-Би-Си . 29 июня 2020 года. Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 29 июня 2020 г.
  145. ^ Перейти обратно: а б Липтак, Адам (7 февраля 2019 г.). «Верховный суд Луизианы блокирует закон об абортах» . Нью-Йорк Таймс . ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 9 февраля 2019 года . Проверено 9 февраля 2019 г.
  146. ^ Тотенберг, Нина; Монтанаро, Доменико; Гонсалес, Ричард; Кэмпбелл, Барбара (7 февраля 2019 г.). «Верховный суд запрещает реализацию закона Луизианы об абортах» . NPR.org . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 9 февраля 2019 г.
  147. ^ «Как Бретт Кавано пытался обойти дела об абортах и ​​финансовых документах Трампа» . CNN . 29 июля 2020 года. Архивировано из оригинала 29 июля 2020 года . Проверено 29 июля 2020 г.
  148. ^ Липтак, Адам; Гудман, Дж. Дэвид; Таверниз, Сабрина (1 сентября 2021 г.). «Верховный суд, нарушая молчание, не будет блокировать закон Техаса об абортах» . Нью-Йорк Таймс . ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 1 сентября 2021 года . Проверено 15 сентября 2021 г.
  149. ^ де Вог, Ариана. «Почему Джон Робертс заблокировал казнь» . CNN . Архивировано из оригинала 21 февраля 2019 года . Проверено 21 февраля 2019 г.
  150. ^ «Мусульманина казнили после того, как Верховный суд США отклонил просьбу о присутствии имама» . Рейтер . 8 февраля 2019 года. Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 21 февраля 2019 г.
  151. ^ Роуленд, Джеффри (19 февраля 2019 г.). «Верховный суд вынес смертный приговор жителю Техаса» . Холм . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 21 февраля 2019 г.
  152. ^ «Разделенный Верховный суд запрещает Техасу казнить человека с умственными недостатками, ссылаясь на «мирские стереотипы» » . США сегодня . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 21 февраля 2019 г.
  153. ^ Перейти обратно: а б Тубин, Джеффри (2008). Девятка: Внутри тайного мира Верховного суда . Нью-Йорк: Даблдей. п. 389 . ISBN  978-0-385-51640-2 .
  154. ^ День за днем ​​(28 июня 2007 г.). «Судьи отвергают расовую принадлежность как фактор при поступлении в школу» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР . Архивировано из оригинала 19 февраля 2011 года . Проверено 26 августа 2010 г.
  155. ^ «Браун против Совета по образованию Топики» . Supreme.justia.com. Архивировано из оригинала 4 сентября 2011 года . Проверено 21 мая 2015 г. 349 США 294, 298 (1955) ( Браун II )
  156. ^ Adarand Constructors v. Pena , 515 US 200. Архивировано 21 января 2010 г., в Wayback Machine , 227 (1995).
  157. Grutter v. Bollinger , 539 US 306. Архивировано 8 ноября 2010 г., в Wayback Machine , 339 (2003).
  158. ^ Участие родителей , оговорка. в 16. Архивировано 31 мая 2010 г., в Wayback Machine.
  159. ^ «Верховный суд запрещает колледжам учитывать расовую принадлежность при поступлении» . Независимый . 29 июня 2023 г. . Проверено 29 июня 2023 г.
  160. ^ Economist.com (28 июня 2007 г.). «Верховный суд говорит нет расовой дискриминации в школах» . Экономист . Архивировано из оригинала 5 декабря 2008 года . Проверено 6 декабря 2008 г.
  161. ^ Tribune Wire Services. «Верховный суд отменяет закон против видео и фотографий жестокого обращения с животными». Архивировано 1 июля 2010 года в Wayback Machine , Los Angeles Times , 20 апреля 2010 года.
  162. ^ Липтак, Адам (2 марта 2011 г.). «Правило судей для протестующих на военных похоронах» . Нью-Йорк Таймс .
  163. ^ «Верховный суд вынес решение 8-1 в пользу протестующих против похорон в Вестборо» . Час новостей PBS . 2 марта 2011 г.
  164. ^ Грегори, Шон (3 марта 2011 г.). «Почему Верховный суд вынес решение в пользу нации Вестборо» . Время .
  165. ^ Мораледа, Люси (5 декабря 2022 г.). «Снайдер против Фелпса: насколько свободна речь?» . Галлатинская школа индивидуального обучения .
  166. ^ Деннистон, Лайл (2 марта 2011 г.). «Комментарий: Конфиденциальность в разных настройках» . SCOTUSблог .
  167. ^ Хаберкорн, Дженнифер (28 июня 2012 г.). «Постановление здравоохранения: индивидуальный мандат поддержан Верховным судом» . Политик . Архивировано из оригинала 28 июня 2012 года . Проверено 28 июня 2012 г.
  168. ^ Перейти обратно: а б Кушман, Джон (28 июня 2012 г.). «Верховный суд оставил в силе закон о здравоохранении» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 28 июня 2012 года . Проверено 28 июня 2012 г.
  169. ^ «Новая салонная игра SCOTUS: Робертс перевернулся?» . Политик . 30 июня 2012. Архивировано из оригинала 2 июля 2012 года . Проверено 3 июля 2012 г.
  170. ^ Кроуфорд, Январь (1 июля 2012 г.). «Робертс поменял взгляды, чтобы поддержать закон о здравоохранении» . Новости CBS . Архивировано из оригинала 1 июля 2012 года . Проверено 1 июля 2012 г.
  171. ^ Перейти обратно: а б Кампос, Пол (3 июля 2012 г.). «Робертс написал оба заключения по программе Obamacare» . Салон . Архивировано из оригинала 2 мая 2015 года . Проверено 30 апреля 2015 г.
  172. ^ Мирс, Билл. «Верховный суд отклонил апелляцию Калифорнии по Предложению 8 – CNNPolitics» . CNN . Архивировано из оригинала 6 июля 2018 года . Проверено 6 октября 2018 г.
  173. ^ Робертс, Дэн; Холпуч, Аманда (27 июня 2013 г.). «Дома победил в исторический день борьбы за права геев в США» . Хранитель . Архивировано из оригинала 1 марта 2019 года . Проверено 6 октября 2018 г.
  174. ^ «Верховный суд признал однополые браки законными во всех 50 штатах» . NPR.org . Архивировано из оригинала 9 июля 2015 года . Проверено 6 октября 2018 г.
  175. ^ Барнс, Роберт (16 июля 2017 г.). «Тайна Верховного суда: принял ли Робертс постановление об однополых браках?» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 6 октября 2018 г.
  176. ^ «Суды постановляют, что ЛГБТ защищены от дискриминации на работе» . АП Новости . 15 июня 2020 года. Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 16 июня 2020 г.
  177. ^ «Верховный суд отклонил апелляцию окружного секретаря, который не выдавал разрешения на брак однополым парам» . Новости Эн-Би-Си . 5 октября 2020 года. Архивировано из оригинала 14 февраля 2021 года . Проверено 5 октября 2020 г.
  178. ^ Липтак, Адам (17 июня 2021 г.). «Верховный суд поддержал католическое агентство в деле о правах геев и приемных семьях» . Нью-Йорк Таймс . ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 6 июля 2021 года . Проверено 5 июля 2021 г.
  179. ^ Ариана де Vogue и Вероника Стракуалурси (2 июля 2021 г.). "Верховный суд отклонил апелляцию флориста, который не согласился организовать однополую свадьбу" . CNN . Архивировано из оригинала 3 июля 2021 года . Проверено 5 июля 2021 г.
  180. ^ «Гей-пара выиграла дело против флориста после того, как Верховный суд отклонил апелляцию» . Новости АВС . Архивировано из оригинала 3 июля 2021 года . Проверено 5 июля 2021 г.
  181. ^ Хиггинс, Такер (2 июля 2021 г.). «Верховный суд отказывается решать, может ли владелец религиозного цветочного магазина отказаться от однополых браков» . CNBC . Архивировано из оригинала 2 июля 2021 года . Проверено 5 июля 2021 г.
  182. ^ «Верховный суд не будет рассматривать дело о правах трансгендеров» . АП Новости . 1 ноября 2021 г. Архивировано из оригинала 3 ноября 2021 г. Проверено 2 ноября 2021 г.
  183. ^ Чанг, Эндрю; Херли, Лоуренс (2 ноября 2021 г.). «Верховный суд США отклонил апелляцию католической больницы по поводу пациента-трансгендера» . Рейтер . Архивировано из оригинала 2 ноября 2021 года . Проверено 2 ноября 2021 г.
  184. ^ Пресс |, Associated (2 ноября 2021 г.). «Верховный суд отклонил апелляцию католической больницы Северной Калифорнии по поводу пациента-трансгендера» . Новости Меркурия . Архивировано из оригинала 2 ноября 2021 года . Проверено 2 ноября 2021 г.
  185. ^ Берман, Ари (10 августа 2015 г.). «Внутри продолжавшегося десятилетиями крестового похода Джона Робертса против Закона об избирательных правах» . Политик . Архивировано из оригинала 1 июля 2021 года . Проверено 1 июля 2021 г.
  186. ^ Миллхайзер, Ян (18 сентября 2020 г.). «Объяснение пожизненной кампании председателя Верховного суда Робертса против избирательных прав» . Вокс . Архивировано из оригинала 1 ноября 2020 года . Проверено 1 июля 2021 г.
  187. ^ «Ровно в полдень для будущего Закона об избирательных правах в Верховном суде» . NPR.org . Архивировано из оригинала 9 июля 2021 года . Проверено 1 июля 2021 г.
  188. ^ Анг, Десмонд (2019). «Факты 40-летней давности все еще имеют значение? Долгосрочные последствия федерального надзора в соответствии с Законом об избирательных правах» . Американский экономический журнал: Прикладная экономика . 11 (3): 1–53. дои : 10.1257/app.20170572 . ISSN   1945-7782 .
  189. ^ Шуит, Софи; Роговски, Джон К. (2017). «Закон о расе, представительстве и избирательных правах». Американский журнал политической науки . 61 (3): 513–526. дои : 10.1111/ajps.12284 . ISSN   1540-5907 .
  190. ^ «Дискриминационные законы об избирателях резко возросли за последние 5 лет, считает федеральная комиссия» . CNN . 2018. Архивировано из оригинала 16 августа 2021 года . Проверено 1 июля 2021 г.
  191. ^ «Оценка доступа меньшинств к избирательным правам» (PDF) . Комиссия США по гражданским правам . 2018. Архивировано (PDF) из оригинала 23 июня 2021 года . Проверено 1 июля 2021 г.
  192. ^ Федер, Каталина; Миллер, Майкл Г. (1 июня 2020 г.). «Чистки избирателей после Шелби: часть специального симпозиума по избирательным наукам» . Американские политические исследования . 48 (6): 687–692. дои : 10.1177/1532673x20916426 . ISSN   1532-673X . S2CID   221131969 . Архивировано из оригинала 5 января 2021 года.
  193. ^ Хаким, Дэнни; Уайнс, Майкл (3 ноября 2018 г.). « Они на самом деле не хотят, чтобы мы голосовали»: как республиканцы усложнили ситуацию» . Нью-Йорк Таймс . ISSN   0362-4331 . Архивировано из оригинала 4 ноября 2018 года . Проверено 7 апреля 2021 г.
  194. ^ «Аллен против Миллигана, № 21–1086» (PDF) .
  195. ^ «Отдел новостей | Джон Дж. Робертс-младший, главный судья США, выступит с вступительной речью» . news.holycross.edu . Проверено 14 мая 2023 г.
  196. ^ Пэсли, Джеймс (30 января 2020 г.). «Жизнь Джона Робертса-младшего, самого молодого председателя Верховного суда за последние 200 лет» . Бизнес-инсайдер .
  197. ^ Куш, Бронислав (27 мая 2007 г.). «Жена главного судьи жонглирует законом, двое детей» . Вустерская телеграмма и газета .
  198. ^ Барнс, Роберт (24 мая 2023 г.). «Робертс говорит, что Верховный суд будет рассматривать вопросы этики» . Вашингтон Пост . ISSN   0190-8286 . Проверено 28 марта 2024 г.
  199. ^ «Свадьбы: Джейн Салливан, Джон Робертс-младший» . Нью-Йорк Таймс . 28 июля 1996 года . Проверено 21 февраля 2022 г.
  200. ^ Бискупик 2019 , стр. 116.
  201. ^ Бискупик 2019 , стр. 114–115.
  202. ^ Лавлейс, Райан (5 марта 2019 г.). «Джейн Салливан Робертс, жена главного судьи, открывает в округе Колумбия аванпост для рекрутера MLegal» . Национальный юридический журнал . Архивировано из оригинала 2 августа 2020 года . Проверено 9 июля 2019 г.
  203. ^ Нит, Руперт (4 декабря 2015 г.). «Чеви-Чейз, штат Мэриленд: сверхбогатый город, в котором есть все, кроме разнообразия» . Хранитель .
  204. ^ Фридман и Израиль 2013 , с. 473.
  205. ^ Лейн, Чарльз (25 июля 2005 г.). «Робертс внесен в справочник Общества федералистов '97–98» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 11 октября 2008 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  206. ^ Перейти обратно: а б с д Мирс, Билл; Жан Месерв (31 июля 2007 г.). «Главный судья падает после захвата» . CNN . Архивировано из оригинала 12 декабря 2008 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  207. ^ Перейти обратно: а б с Шерман, Марк (31 июля 2007 г.). «Главный судья Робертс страдает припадками» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 12 ноября 2012 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  208. ^ Сотрудники Maine Today (30 июля 2007 г.). «Главный судья Джон Робертс госпитализирован в штате Мэн» . Мэн сегодня. Архивировано из оригинала 1 февраля 2009 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  209. ^ Перейти обратно: а б Маккалеб, Ян (31 июля 2007 г.). «Президент Буш звонит главному судье Джону Робертсу в больницу» . Канал «Фокс Ньюс» . Ассошиэйтед Пресс. Архивировано из оригинала 3 февраля 2009 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  210. ^ Чернофф, Алан; Билл Мирс; Дана Баш (31 июля 2007 г.). «Главный судья покидает больницу после захвата» . CNN . Архивировано из оригинала 15 мая 2008 года . Проверено 5 декабря 2008 г.
  211. ^ Барнс, Роберт (7 июля 2020 г.). «Главный судья Джон Робертс был госпитализирован в прошлом месяце после травмы головы при падении» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 8 июля 2020 года . Проверено 8 июля 2020 г. Об инциденте сообщила пресс-служба Верховного суда 7 июля 2020 года.

Дополнительные источники

Внешние видео
значок видео Презентация Бискупика на The Chief , 28 марта 2019 г. , C-SPAN
значок видео Интервью вопросов и ответов с Бискупиком на канале The Chief , 31 марта 2019 г. , C-SPAN

Дальнейшее чтение

Новостные статьи

Другой

Юридические офисы
Предшественник Судья Апелляционного суда США по округу Колумбия
2003–2005
Преемник
Предшественник Главный судья США
2005 – настоящее время
Действующий президент
Порядок старшинства в США (церемониальный)
Предшественник в качестве спикера Палаты представителей США Порядок старшинства США
в качестве главного судьи Соединенных Штатов
Преемник как бывший президент Соединенных Штатов
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 016113916c3a1454ac89f3b9a5bc9813__1722815700
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/01/13/016113916c3a1454ac89f3b9a5bc9813.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
John Roberts - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)