Jump to content

Парламент

The facing benches of the House of Commons of the United Kingdom are said to contribute to an adversarial style of debate.[1]
The House of Representatives of Japan
The Federal Assembly of Switzerland

В современной политике и истории парламент является законодательным органом власти. Как правило, современный парламент имеет три функции: представление электората . , принятие законов и надзор за правительством посредством слушаний и запросов Этот термин похож на идею сената , синода или конгресса и обычно используется в странах, которые являются нынешними или бывшими монархиями . В некоторых контекстах использование слова «парламент» ограничивается парламентскими системами , хотя оно также используется для описания законодательной власти в некоторых президентских системах (например, в Парламенте Ганы ), даже если оно не является официальным названием .

Исторически парламенты включали в себя различные виды совещательных, консультативных и судебных собраний. Первым современным парламентом считается Леонский кортес , состоявшийся в Королевстве Леон в 1188 году. [2] [3] [4] По данным ЮНЕСКО , Леонский декрет 1188 года является старейшим документальным проявлением европейской парламентской системы. Кроме того, ЮНЕСКО присвоила кортесам Альфонсо IX 1188 года титул «Память мира», а город Леон был признан «Колыбелью парламентаризма». [5] [6]

Etymology

[edit]

The English term is derived from Anglo-Norman and dates to the 14th century, coming from the 11th century Old French word parlement 'discussion, discourse', from parler, 'to talk'.[7] The meaning evolved over time, originally referring to any discussion, conversation, or negotiation through various kinds of deliberative or judicial groups, often summoned by a monarch. By the 15th century, in Britain, it had come to specifically mean the legislature.[8]

Early parliaments

[edit]

Since ancient times, when societies were tribal, there were councils or a headman whose decisions were assessed by village elders. This is called tribalism.[9] Some scholars suggest that in ancient Mesopotamia there was a primitive democratic government where the kings were assessed by council.[10] The same has been said about ancient India, where some form of deliberative assemblies existed, and therefore there was some form of democracy.[11] However, these claims are not accepted by other scholars, who see these forms of government as oligarchies.[12][13][14][15][16]

Ancient Athens was the cradle of democracy.[17] The Athenian assembly (ἐκκλησία, ekklesia) was the most important institution, and every free male citizen could take part in the discussions. Slaves and women could not. However, Athenian democracy was not representative, but rather direct, and therefore the ekklesia was different from the parliamentary system.

The Roman Republic had legislative assemblies, who had the final say regarding the election of magistrates, the enactment of new statutes, the carrying out of capital punishment, the declaration of war and peace, and the creation (or dissolution) of alliances.[18] The Roman Senate controlled money, administration, and the details of foreign policy.[19]

Some Muslim scholars argue that the Islamic shura (a method of taking decisions in Islamic societies) is analogous to the parliament.[20] However, other scholars (notably from Hizb ut-Tahrir) highlight what they consider fundamental differences between the shura system and the parliamentary system.[21][22][23]

England

[edit]

Early forms of assembly

[edit]

England has long had a tradition of a body of men who would assist and advise the king on important matters. Under the Anglo-Saxon kings, there was an advisory council, the Witenagemot. The name derives from the Old English ƿitena ȝemōt, or witena gemōt, for "meeting of wise men". The first recorded act of a witenagemot was the law code issued by King Æthelberht of Kent ca. 600, the earliest document which survives in sustained Old English prose; however, the witan was certainly in existence long before this time.[24] The Witan, along with the folkmoots (local assemblies), is an important ancestor of the modern English parliament.[25]

As part of the Norman Conquest, the new king, William I, did away with the Witenagemot, replacing it with a Curia Regis ("King's Council"). Membership of the Curia was largely restricted to the tenants in chief, the few nobles who "rented" great estates directly from the king, along with ecclesiastics. William brought to England the feudal system of his native Normandy, and sought the advice of the curia regis before making laws. This is the original body from which the Parliament, the higher courts of law, and the Privy Council and Cabinet descend. Of these, the legislature is formally the High Court of Parliament; judges sit in the Supreme Court of Judicature. Only the executive government is no longer conducted in a royal court.

Most historians date the emergence of a parliament with some degree of power to which the throne had to defer no later than the rule of Edward I.[26] Like previous kings, Edward called leading nobles and church leaders to discuss government matters, especially finance and taxation. A meeting in 1295 became known as the Model Parliament because it set the pattern for later Parliaments. The significant difference between the Model Parliament and the earlier Curia Regis was the addition of the Commons; that is, the inclusion of elected representatives of rural landowners and of townsmen. In 1307, Edward I agreed not to collect certain taxes without the "consent of the realm" through parliament. He also enlarged the court system.

Magna Carta and the model parliament

[edit]
A 1215 edition of Magna Carta, as featured on display at the British Library

The tenants-in-chief often struggled for power with the ecclesiastics and the king. In 1215, they secured Magna Carta from King John of England. This established that the king may not levy or collect any taxes (except the feudal taxes to which they were hitherto accustomed), save with the consent of a council. It was also established that the most important tenants-in-chief and ecclesiastics be summoned to the council by personal writs from the sovereign, and that all others be summoned to the council by general writs from the sheriffs of their counties. Modern government has its origins in the Curia Regis; parliament descends from the Great Council, later known as the parliamentum, established by Magna Carta.

During the reign of King Henry III (13th century), English Parliaments included elected representatives from shires and towns. Thus these parliaments are considered forerunners of the modern parliament.[27]

In 1265, Simon de Montfort, then in rebellion against Henry III, summoned a parliament of his supporters without royal authorisation. The archbishops, bishops, abbots, earls, and barons were summoned, as were two knights from each shire and two burgesses from each borough. Knights had been summoned to previous councils, but it was unprecedented for the boroughs to be represented. In 1295, Edward I adopted De Montfort's ideas for representation and election in the so-called "Model Parliament". At first, each estate debated independently; by the reign of Edward III, however, Parliament had grown closer to its modern form, with the legislative body having two separate chambers.

Parliament under Henry VIII and Edward VI

[edit]

The purpose and structure of Parliament in Tudor England underwent a significant transformation under the reign of Henry VIII. Originally its methods were primarily medieval, and the monarch still possessed a form of inarguable dominion over its decisions. According to Elton, it was Thomas Cromwell, 1st Earl of Essex, then chief minister to Henry VIII, who initiated still other changes within parliament.

The Acts of Supremacy established the monarch as head of the Church of England.

Civil War and beyond

[edit]

The power of Parliament, in its relationship with the monarch, increased considerably after the Civil War, and again at the Glorious Revolution. It also provided the country with unprecedented stability. More stability, in turn, helped assure more effective management, organisation, and efficiency. Parliament printed statutes and devised a more coherent parliamentary procedure.

The rise of Parliament proved especially important in the sense that it limited the repercussions of dynastic complications that had so often plunged England into civil war. Parliament still ran the country even in the absence of suitable heirs to the throne, and its legitimacy as a decision-making body reduced the royal prerogatives of kings like Henry VIII and the importance of their whims. For example, Henry VIII could not simply establish supremacy by proclamation; he required Parliament to enforce statutes and add felonies and treasons. An important liberty for Parliament was its freedom of speech; Henry allowed anything to be spoken openly within Parliament and speakers could not face arrest – a fact which they exploited incessantly. Nevertheless, Parliament in Henry VIII's time offered up very little objection to the monarch's desires. Under his and Edward's reign, the legislative body complied willingly with the majority of the kings' decisions.

Much of this compliance stemmed from how the English viewed and traditionally understood authority. As Williams described it, "King and parliament were not separate entities, but a single body, of which the monarch was the senior partner and the Lords and the Commons the lesser, but still essential, members."[28]

The statue of Oliver Cromwell, as it stands outside the House of Commons at the Palace of Westminster

Although its role in government had expanded significantly in the mid 16th century, the Parliament of England saw some of its most important gains in the 17th century. A series of conflicts between the Crown and Parliament culminated in the execution of King Charles I in 1649. For a brief period, England became a commonwealth, with Oliver Cromwell the de facto ruler, with the title of Lord Protector. Frustrated with its decisions, Cromwell purged and suspended Parliament on several occasions.

A controversial figure notorious for his actions in Ireland, Cromwell is nonetheless regarded as essential to the growth of democracy in England.[29] The years of the Commonwealth, coupled with the restoration of the monarchy in 1660 and the subsequent Glorious Revolution of 1688, helped reinforce and strengthen Parliament as an institution separate from the Crown.

Acts of Union

[edit]

The Parliament of England met until it merged with the Parliament of Scotland under the Acts of Union. This union created the new Parliament of Great Britain in 1707. The Parliament of the United Kingdom followed at the union with Ireland.

France

[edit]

Originally, there was only the Parlement of Paris, born out of the Curia Regis in 1307, and located inside the medieval royal palace, now the Paris Hall of Justice. The jurisdiction of the Parliament of Paris covered the entire kingdom. In the thirteenth century, judicial functions were added. In 1443, following the turmoil of the Hundred Years' War, King Charles VII of France granted Languedoc its own parliament by establishing the Parliament of Toulouse, the first parliament outside of Paris, whose jurisdiction extended over the most part of southern France. From 1443 until the French Revolution several other parliaments were created in some provinces of France (Grenoble, Bordeaux).

All the parliaments could issue regulatory decrees for the application of royal edicts or of customary practices; they could also refuse to register laws that they judged contrary to fundamental law or simply as being untimely. Parliamentary power in France was suppressed more so than in England as a result of absolutism, and parliaments were eventually overshadowed by the larger Estates General, up until the French Revolution, when the last Estates General transformed itself into a National Assembly, a legislative body whose existence is independent of the royal power.

Germanic and Nordic countries

[edit]
Iceland's parliament house, the Alþingishúsið, at Austurvöllur in Reykjavík, built in 1880–1881, home of one of the oldest still-acting parliaments in the world

A thing or ting (Old Norse and Icelandic: þing; other modern Scandinavian: ting, ding in Dutch) was the governing assembly in Germanic societies, made up of the free men of the community and presided by lawspeakers.

The thing was the assembly of the free men of a country, province or a hundred (hundare/härad/herred). There were consequently, hierarchies of things, so that the local things were represented at the thing for a larger area, for a province or land. At the thing, disputes were solved and political decisions were made. The place for the thing was often also the place for public religious rites and for commerce.

The thing met at regular intervals, legislated, elected chieftains and kings, and judged according to the law, which was memorised and recited by the "law speaker" (the judge).

The Icelandic, Faroese and Manx parliaments trace their origins back to the Viking expansion originating from the petty kingdoms of Norway as well as Denmark, replicating Viking government systems in the conquered territories, such as those represented by the Gulating near Bergen in western Norway:[citation needed]

The Art Deco-styled session hall of the Parliament House of Finland

Later national diets with chambers for different estates developed, e.g. in Sweden and in Finland (which was part of Sweden until 1809), each with a House of Knights for the nobility. In both these countries, the national parliaments are now called riksdag (in Finland also eduskunta), a word used since the Middle Ages and equivalent of the German word Reichstag.

Today the term lives on in the official names of national legislatures and other institutions in the North Germanic[clarification needed] countries. In Yorkshire and former Danelaw areas of England, which were subject to Norse invasion and settlement, the wapentake was another name for the same institution.

Italy

[edit]

The Sicilian Parliament, dating to 1097, evolved as the legislature of the Kingdom of Sicily.[35][36]

Hungary

[edit]

The Diet of Hungary, or originally Parlamentum Publicum and Parlamentum Generale [37] (Hungarian: Országgyűlés), became the supreme legislative institution in the medieval kingdom of Hungary from the 1290s,[38] and in its successor states, Royal Hungary and the Habsburg kingdom of Hungary throughout the Early Modern period. The name of the legislative body was originally "Parlamentum" during the Middle Ages, the "Diet" expression gained mostly in the Early Modern period.[39] It convened at regular intervals with interruptions during the period of 1527 to 1918, and again until 1946.

Some researchers have traced the roots of the Hungarian institution of national assemblies as far back as the 11th century. This based on documentary evidence that, on certain "important occasions" under the reigns of King Ladislaus I and King Coloman "the Learned", assemblies were held on a national scale where both ecclesiastic and secular dignitaries made appearances.[40]The first exact written mention of the word "parlamentum" (Parliament) for the nation-wide assembly originated during the reign of King Andrew II in the Golden Bull of 1222, which reaffirmed the rights of the smaller nobles of the old and new classes of royal servants (servientes regis) against both the crown and the magnates, and to defend the rights of the whole nation against the crown by restricting the powers of the latter in certain fields and legalizing refusal to obey its unlawful/unconstitutional commands (the "ius resistendi").The lesser nobles also began to present Andrew with grievances, a practice that evolved into the institution of the Hungarian Diet.

An institutionalized Hungarian parliament emerged during the 14th and 15th centuries. Beginning under King Charles I, continuing under subsequent kings through into the reign of King Matthias I, the Diet was essentially convened by the king. However, under the rule of heavy handed kings like Louis the Great and during reign of the early absolutist Matthias Corvinus the parliaments were often convened to announce the royal decisions, and had no significant power of its own. Since the reign of the Jagiellonian dynasty, the parliament has regained most of its former power.

Poland

[edit]
The First Sejm in Łęczyca. Recording of laws. A.D. 1180

According to the Chronicles of Gallus Anonymus, the first legendary Polish ruler, Siemowit, who began the Piast dynasty, was chosen by an ancient wiec council. The idea of the wiec led to the development of the Polish parliament, the Sejm, in around 1180.

The term "sejm" comes from an old Polish expression denoting a meeting of the populace. The power of early sejms grew between 1146 and 1295, when the power of individual rulers waned and various councils grew stronger. Since the 14th century irregular sejms (described in various Latin sources as contentio generalis, conventio magna, conventio solemna, parlamentum, parlamentum generale, dieta) have been convened by Poland's monarchs. From 1374, the king had to receive permission from that assembly to raise taxes and the 1454 Nieszawa Statutes granted the szlachta (nobles) unprecedented concessions and authority. The General Sejm (Polish sejm generalny or sejm walny), first convoked by the John I Albert in 1493 near Piotrków, evolved from earlier regional and provincial meetings called sejmiks. Simultaneously, the Senate was founded on the earlier curia regis, convened at the king's discretion. Hence, the year 1493 marked the beginning of a bicameral legislative body of government. With the subsequent development of Polish Golden Liberty in the next several decades, the Sejm's powers systematically increased. Poland was among the few countries in Europe where the parliament played an especially important role in its national identity as it contributed to the unity of the nation and the state.

The general parliament of the Polish–Lithuanian Commonwealth consisted of three estates – the King of Poland, the Senate (consisting of Ministers, Palatines, Castellans and Roman Catholic Bishops) and the Chamber of Envoys comprising 170 nobles acting on behalf of their holdings as well as representatives of major cities, who did not possess any voting privileges. In 1573, a convocation sejm established an elective monarchy in the Commonwealth.

Portugal

[edit]

After its self-proclamation as an independent kingdom in 1139 by Afonso I of Portugal (followed by the recognition by the Kingdom of León in the Treaty of Zamora of 1143), the first historically established Cortes of the Kingdom of Portugal occurred in 1211 in Coimbra by initiative of Afonso II of Portugal. These established the first general laws of the kingdom (Leis Gerais do Reino): protection of the king's property, stipulation of measures for the administration of justice and the rights of his subjects to be protected from abuses by royal officials, and confirming the clerical donations of the previous king Sancho I of Portugal. These Cortes also affirmed the validity of canon law for the Church in Portugal, while introducing the prohibition of the purchase of lands by churches or monasteries (although they can be acquired by donations and legacies).

After the conquest of Algarve in 1249, the Kingdom of Portugal completed its Reconquista. In 1254 King Afonso III of Portugal summoned Portuguese Cortes in Leiria, with the inclusion of burghers from old and newly incorporated municipalities. This inclusion establishes the Cortes of Leiria of 1254 as the second sample of modern parliamentarism in the history of Europe (after the Cortes of León in 1188). In these Cortes the monetagio was introduced: a fixed sum was to be paid by the burghers to the Crown as a substitute for the septennium (the traditional revision of the face value of coinage by the Crown every seven years). These Cortes also introduced staple laws on the Douro River, favoring the new royal city of Vila Nova de Gaia at the expense of the old episcopal city of Porto.

The Portuguese Cortes met again under King Afonso III of Portugal in 1256, 1261 and 1273, always by royal summon. Medieval Kings of Portugal continued to rely on small assemblies of notables, and only summoned the full Cortes on extraordinary occasions. A Cortes would be called if the king wanted to introduce new taxes, change some fundamental laws, announce significant shifts in foreign policy (e.g. ratify treaties), or settle matters of royal succession, issues where the cooperation and assent of the towns was thought necessary. Changing taxation (especially requesting war subsidies), was probably the most frequent reason for convening the Cortes. As the nobles and clergy were largely tax-exempt, setting taxation involved intensive negotiations between the royal council and the burgher delegates at the Cortes.

Delegates (procuradores) not only considered the king's proposals, but, in turn, also used the Cortes to submit petitions of their own to the royal council on a myriad of matters, e.g. extending and confirming town privileges, punishing abuses of officials, introducing new price controls, constraints on Jews, pledges on coinage, etc. The royal response to these petitions became enshrined as ordinances and statutes, thus giving the Cortes the aspect of a legislature. These petitions were originally referred to as aggravamentos (grievances) then artigos (articles) and eventually capitulos (chapters). In a Cortes-Gerais, petitions were discussed and voted upon separately by each estate and required the approval of at least two of the three estates before being passed up to the royal council. The proposal was then subject to royal veto (either accepted or rejected by the king in its entirety) before becoming law.

Nonetheless, the exact extent of Cortes power was ambiguous. Kings insisted on their ancient prerogative to promulgate laws independently of the Cortes. The compromise, in theory, was that ordinances enacted in Cortes could only be modified or repealed by Cortes. But even that principle was often circumvented or ignored in practice.

The Cortes probably had their heyday in the 14th and 15th centuries, reaching their apex when John I of Portugal relied almost wholly upon the bourgeoisie for his power. For a period after the 1383–1385 Crisis, the Cortes were convened almost annually. But as time went on, they became less important. Portuguese monarchs, tapping into the riches of the Portuguese empire overseas, grew less dependent on Cortes subsidies and convened them less frequently. John II (r.1481-1495) used them to break the high nobility, but dispensed with them otherwise. Manuel I (r.1495-1521) convened them only four times in his long reign. By the time of Sebastian (r.1554–1578), the Cortes was practically an irrelevance.

Curiously, the Cortes gained a new importance with the Iberian Union of 1581, finding a role as the representative of Portuguese interests to the new Habsburg monarch. The Cortes played a critical role in the 1640 Restoration, and enjoyed a brief period of resurgence during the reign of John IV of Portugal (r.1640-1656). But by the end of the 17th century, it found itself sidelined once again. The last Cortes met in 1698, for the mere formality of confirming the appointment of Infante John (future John V of Portugal) as the successor of Peter II of Portugal. Thereafter, Portuguese kings ruled as absolute monarchs and no Cortes were assembled for over a century. This state of affairs came to an end with the Liberal Revolution of 1820, which set in motion the introduction of a new constitution, and a permanent and proper parliament, that however inherited the name of Cortes Gerais.

Russia

[edit]
State Duma of the Federal Assembly of Russia

The zemsky sobor (Russian: зе́мский собо́р) was the first Russian parliament of the feudal Estates type, in the 16th and 17th centuries. The term roughly means assembly of the land.

It could be summoned either by tsar, or patriarch, or the Boyar Duma. Three categories of population, comparable to the Estates-General of France but with the numbering of the first two Estates reversed, participated in the assembly:

  • Nobility and high bureaucracy, including the Boyar Duma
  • The Holy Sobor of high Orthodox clergy
  • Representatives of merchants and townspeople (third estate)

The name of the parliament of nowadays Russian Federation is the Federal Assembly of Russia. The term for its lower house, State Duma (which is better known than the Federal Assembly itself, and is often mistaken for the entirety of the parliament) comes from the Russian word думать (dumat), "to think". The Boyar Duma was an advisory council to the grand princes and tsars of Muscovy. The Duma was discontinued by Peter the Great, who transferred its functions to the Governing Senate in 1711.

Novgorod and Pskov

[edit]

The veche was the highest legislature and judicial authority in the republic of Novgorod until 1478. In its sister state, Pskov, a separate veche operated until 1510.

Since the Novgorod revolution of 1137 ousted the ruling grand prince, the veche became the supreme state authority. After the reforms of 1410, the veche was restructured on a model similar to that of Venice, becoming the Commons chamber of the parliament. An upper Senate-like Council of Lords was also created, with title membership for all former city magistrates. Some sources indicate that veche membership may have become full-time, and parliament deputies were now called vechniks. It is recounted that the Novgorod assembly could be summoned by anyone who rung the veche bell, although it is more likely that the common procedure was more complex. This bell was a symbol of republican sovereignty and independence. The whole population of the city—boyars, merchants, and common citizens—then gathered at Yaroslav's Court. Separate assemblies could be held in the districts of Novgorod. In Pskov the veche assembled in the court of the Trinity cathedral.

Roman Catholic Church

[edit]

"Conciliarism" or the "conciliar movement", was a reform movement in the 14th and 15th century Roman Catholic Church which held that final authority in spiritual matters resided with the Roman Church as corporation of Christians, embodied by a general church council, not with the pope. In effect, the movement sought – ultimately, in vain – to create an All-Catholic Parliament. Its struggle with the Papacy had many points in common with the struggle of parliaments in specific countries against the authority of Kings and other secular rulers.

Scotland

[edit]
The debating chamber of the reconvened Scottish Parliament from the public gallery

From the 10th century the Kingdom of Alba was ruled by chiefs (toisechs) and subkings (mormaers) under the suzerainty, real or nominal, of a High King. Popular assemblies, as in Ireland, were involved in law-making, and sometimes in king-making, although the introduction of tanistry—naming a successor in the lifetime of a king—made the second less than common. These early assemblies cannot be considered "parliaments" in the later sense of the word, and were entirely separate from the later, Norman-influenced, institution.

The Parliament of Scotland evolved during the Middle Ages from the King's Council of Bishops and Earls. The unicameral parliament is first found on record, referred to as a colloquium, in 1235 at Kirkliston (a village now in Edinburgh).

By the early fourteenth century the attendance of knights and freeholders had become important, and from 1326 burgh commissioners attended. Consisting of the Three Estates; of clerics, lay tenants-in-chief and burgh commissioners sitting in a single chamber, the Scottish parliament acquired significant powers over particular issues. Most obviously it was needed for consent for taxation (although taxation was only raised irregularly in Scotland in the medieval period), but it also had a strong influence over justice, foreign policy, war, and all manner of other legislation, whether political, ecclesiastical, social or economic. Parliamentary business was also carried out by "sister" institutions, before c. 1500 by General Council and thereafter by the Convention of Estates. These could carry out much business also dealt with by Parliament – taxation, legislation and policy-making – but lacked the ultimate authority of a full parliament.

The parliament, which is also referred to as the Estates of Scotland, the Three Estates, the Scots Parliament or the auld Scots Parliament (Eng: old), met until the Acts of Union merged the Parliament of Scotland and the Parliament of England, creating the new Parliament of Great Britain in 1707.

Following the 1997 Scottish devolution referendum, and the passing of the Scotland Act 1998 by the Parliament of the United Kingdom, the Scottish Parliament was reconvened on 1 July 1999, although with much more limited powers than its 18th-century predecessor. The parliament has sat since 2004 at its newly constructed Scottish Parliament Building in Edinburgh, situated at the foot of the Royal Mile, next to the royal palace of Holyroodhouse.

Spain

[edit]
Конгресс депутатов , нижняя палата испанского парламента.

Although there are documented councils held in 873, 1020, 1050 and 1063, there was no representation of commoners. What is considered to be the first parliament, the Cortes of León, was held in the Kingdom of León in 1188.[41][42][43] According to the UNESCO, the Decreta of Leon of 1188 is the oldest documentary manifestation of the European parliamentary system. In addition, UNESCO granted the 1188 Cortes of Alfonso IX the title of "Memory of the World" and the city of Leon has been recognized as the "Cradle of Parliamentarism".[44][45]

Придя к власти, король Альфонсо IX , столкнувшись с нападением двух своих соседей, Кастилии и Португалии , решил созвать свой королевский совет ( лат . curia regis ). Это была средневековая организация, состоявшая из аристократов и епископов, но из-за серьезности ситуации и необходимости максимальной политической поддержки Альфонсо IX принял решение также призвать к участию представителей городского среднего класса из наиболее важных городов королевства. сборка. [46] Кортесы Леона занимались такими вопросами, как право на частную собственность , неприкосновенность жилища, право апеллировать к правосудию перед королем и обязанность короля консультироваться с кортесами перед вступлением в войну. [47] Прелаты, дворяне и простолюдины встречались отдельно в трех сословиях кортесов. На этом собрании были одобрены новые законы, защищающие простолюдинов от произвола дворян, прелатов и короля. Этот важный свод законов известен как Carta Magna Leonesa .

После этого события новые кортесы появятся на других территориях, которые составят Испанию: Княжество Каталония в 1192 году, Королевство Кастилия в 1250 году, Королевство Арагон в 1274 году, Королевство Валенсия в 1283 году и Королевство Наварра в 1300 году.

После объединения королевств Леон и Кастилия под короной Кастилии их кортесы также были объединены в 1258 году. В состав кастильских кортесов входили представители Бургоса, Толедо, Леона, Севильи, Кордовы, Мурсии, Хаэна, Саморы, Сеговии, Авилы. , Саламанка, Куэнка, Торо, Вальядолид, Сория, Мадрид, Гвадалахара и Гранада (после 1492 г.). Согласие кортесов требовалось для принятия новых налогов, а также могло давать советы королю по другим вопросам. намеревались Повстанцы-коммунеро усилить роль кортесов, но потерпели поражение от сил Габсбургского императора Карла V в 1521 году. Однако кортесы сохранили некоторую власть, хотя и стали скорее консультативным органом. Однако ко времени правления короля Филиппа II , сына Карла, кастильские кортесы перешли под функционально полный королевский контроль, а доходы их делегатов зависели от короны. [48]

Кортесы королевств Короны Арагона сохранили свою власть контролировать расходы короля в отношении финансов этих королевств. Но после Войны за испанское наследство и победы другого королевского дома – Бурбонов – и короля Филиппа V , их кортесы были подавлены (кортесы Арагона и Валенсии в 1707 году, а также кортесы Каталонии и Балеарских островов в 1714 году).

Первые кортесы, представлявшие всю Испанию (и тогдашнюю Испанскую империю), собрались в 1812 году в Кадисе , где они действовали как правительство в изгнании, поскольку в то время большая часть остальной Испании находилась в руках Наполеона . армия.

Швейцария

[ редактировать ]

Федеральный парламент Швейцарии был одним из старейших представительных органов в истории, существовавшим с 13 века по 1848 год.

Происходящее от племенных собраний древних славян, ве (от праславянского *větje, что означает «совет», «совет» или «разговор») функционировало не только как форма самоорганизации в городах средневековой Киевской Руси, но и как форма самоорганизации. также как форма защиты от политики князей. [49] Традиция ве способствовала развитию культуры мирных собраний в современной Украине. [50] [51]

Сечевая рада (совет) — институт казачьего управления с 16 по 18 век. С учреждением в 1648 году Казачьей Гетманщины она до 1750 года официально называлась Генеральным военным советом, или Казачьей Радой .

Центральная Рада Украины , или Центральная Рада, основанная 4 марта 1917 года, была Всеукраинским советом Украинской Народной Республики , провозгласившей свою полную государственную независимость в Четвертом Универсале Украинской Центральной Рады в 1918 году. Украинский парламент называется Верховной Радой Украины.

Развитие современных парламентов

[ редактировать ]

Развитие современной концепции парламентского правления относится к Королевству Великобритании (1707–1800).

Великобритания

[ редактировать ]
дворец Вестминстерский , Лондон

Парламент Великобритании был образован в 1707 году Актами Союза , пришедшими на смену прежним парламентам Англии и Шотландии . Дальнейший союз в 1801 году объединил Парламент Великобритании и Парламент Ирландии в Парламент Соединенного Королевства .

Британский парламент часто называют «матерью парламентов» (на самом деле это неправильная цитата Джона Брайта , который заметил в 1865 году, что «Англия — мать парламентов»), потому что британский парламент был моделью для большинства других парламентских систем, и его законы создали множество других парламентов. [52] Многие страны, имеющие парламенты, в некоторой степени подражали британской «трехуровневой» модели, известной как Вестминстерская система . Большинство стран Европы и Содружества имеют схожую организацию парламентов с главным образом церемониальным главой государства , который формально открывает и закрывает парламент, большой избираемой нижней палатой и меньшей верхней палатой. [53] [54] Парламент Соединенного Королевства характеризуется стабильностью руководящих институтов и способностью воспринимать изменения. [55]

В Соединенном Королевстве парламент состоит из Палаты общин , Палаты лордов и монарха . Палата общин состоит из 650 человек (скоро их станет 600). [ нужна ссылка ] члены, которые избираются прямым голосованием британских граждан и представляют одномандатные округа. Лидер партии, которая получает более половины мест или менее половины, но может заручиться поддержкой более мелких партий для достижения большинства в палате, приглашается Монархом сформировать правительство. Палата лордов представляет собой орган, состоящий из долгосрочных неизбираемых членов: временные лорды - 92 из которых наследуют свои титулы (и из которых 90 избираются внутри страны членами Палаты на пожизненные места), 588 из которых назначаются пожизненно. мест и духовные лорды - 26 епископов, которые являются частью палаты, пока остаются на своем посту.

Законодательство может исходить либо от палаты лордов, либо от палаты общин. Голосование проводится в несколько этапов, называемых чтениями , в каждой палате. Первое чтение – это просто формальность. Во втором чтении рассматривается законопроект в целом. Третье чтение предполагает детальное рассмотрение статей законопроекта.

Помимо трех чтений законопроект проходит еще и комитетскую стадию, где он рассматривается очень детально. Как только законопроект принят одной палатой, он передается в другую и, по сути, повторяет процесс. Если после двух чтений возникают разногласия между версиями, принятыми двумя палатами, он возвращается в первую палату для рассмотрения поправок, внесенных второй. Если он пройдет стадию внесения поправок, то будет получено королевское одобрение , и законопроект станет законом как акт парламента .

Палата лордов является менее влиятельной из двух палат в результате парламентских актов 1911 и 1949 годов . Эти законы отменили право вето лордов на многие законы. Если законопроект заверен спикером Палаты общин как денежный законопроект (т.е. акт о повышении налогов и т.п.), то лорды могут заблокировать его только на месяц. Если обычный законопроект исходит от Палаты общин, лорды могут заблокировать его максимум на одну сессию Парламента . Исключением из этого правила являются такие вещи, как законопроекты, продлевающие жизнь парламента сверх пяти лет.

Помимо функции второй палаты парламента, Палата лордов также была последней апелляционной инстанцией по большей части законодательства Соединенного Королевства — сочетание судебных и законодательных функций, что напоминает ее происхождение из Curia Regis. Ситуация изменилась в октябре 2009 года, когда Верховный суд Соединенного Королевства открыл и приобрел прежнюю юрисдикцию Палаты лордов.

действует шотландский парламент С 1999 года в Эдинбурге , а с 2020 года — Сенедд , или парламент Уэльса, в Кардиффе . Однако эти национальные однопалатные законодательные органы не обладают полной властью над соответствующими странами Соединенного Королевства , обладая только теми полномочиями, которые были переданы им Вестминстером с 1997 года. Они не могут принимать законы по вопросам обороны, валюты или национального налогообложения (например, НДС или подоходный налог). Кроме того, эти органы теоретически могут быть распущены в любой момент британским парламентом без согласия переданного правительства.

В Швеции полувековой период парламентского правления, начавшийся со смерти Карла XII в 1718 году и завершившийся Густава III в самопереворотом 1772 году, известен как Эпоха свободы . В этот период были расширены гражданские права и власть перешла от монарха к парламенту.

Хотя избирательное право не стало всеобщим, облагаемое налогом крестьянство было представлено в парламенте, хотя и имело небольшое влияние, а простолюдины без облагаемой налогом собственности вообще не имели избирательного права.

Изменения во внутренней ситуации в Польше в 1980-е годы привели к переговорам за круглым столом, которые завершились подписанием знаменитого Соглашения за круглым столом 5 апреля 1989 года. Соглашение положило начало эволюционной трансформации политической системы страны; независимость была вновь восстановлена. Документ «Положение о политических реформах» предоставил основания для внесения поправок в Конституцию. Измененная Конституция восстановила должность президента Польской Народной Республики и Сената, которые должны быть избраны на свободных и демократических выборах. В Сейме оппозиции было выделено 35% мандатов. Таким образом, так называемые «контрактные» выборы не могли быть полностью демократическими. Сейм (первая палата) стал выше Сената (вторая палата). Кроме того, был создан институт Национального собрания, состоящего из Сейма и Сената, заседающих совместно и избирающих президента Польской Народной Республики. Декларация Гражданского комитета «Солидарность» провозгласила быстрое принятие новой демократической конституции и закона о выборах. В результате успеха «Солидарности» на выборах в Сейм и Сенат были предприняты глубокие реформы политической системы путем принятия поправки к Конституции 29 декабря 1989 года. В Конституции Республика Польша была определена как демократическое государство, управляемое по закону. Поскольку временная конституция просуществовала слишком долго, было решено принять временное постановление в форме так называемой Малой конституции. Президент подписал его 17 октября 1992 года. Малая конституция регулировала, прежде всего, отношения между исполнительной и законодательной властью на основе доктрины разделения властей. Сохранялся двухпалатный парламент.

После долгих лет законодательной работы 2 апреля 1997 года Национальное собрание приняло Конституцию Республики Польша. Она вступила в силу 17 октября 1997 года. Новая Конституция ввела в Польше «рационализированную» парламентско-кабинетную систему. Это первая конституция Третьей республики. Это была первая конституция Третьей республики. Закон определил положение Сейма и Сената в системе без использования термина «парламент». Была принята доктрина разделения властей, которая предусматривала баланс между законодательной и исполнительной властью. На практике обязательные положения Конституции обеспечивают верховенство законодательной власти. Обе палаты являются автономными органами, независимыми друг от друга и обладающими собственными полномочиями. Конституция сохранила принцип двухпалатности законодательной власти. Сейм и Сенат совместно образуют Национальное собрание. Характерно, что новая Конституция наделила Сейм очень широкими полномочиями. С другой стороны, полномочия Сената ограничены, как и в конституциях 1921 и 1992 годов.

Парламентская система

[ редактировать ]
  Страны с двухпалатным законодательным органом.
  Государства с однопалатным законодательным органом.
  Нации без законодательной власти.

Многие парламенты являются частью парламентской системы правления, при которой исполнительная власть конституционно подотчетна парламенту с генетического момента зарождения правительства ( Вот доверия ), до конечного момента его прекращения ( Вотение недоверия ). через все обязательства, которые могут быть добавлены к государственному контракту время от времени посредством предложений и резолюций . [56] Некоторые ограничивают использование слова «парламент» парламентскими системами, в то время как другие используют это слово для обозначения любого избранного законодательного органа. Парламенты обычно состоят из палат или палат и обычно бывают двухпалатными или однопалатными, хотя существуют или существовали более сложные модели ( см. Трехпалатный парламент ).

В некоторых парламентских системах премьер-министр является членом парламента (например, в Соединенном Королевстве ), тогда как в других он им не является (например, в Нидерландах ). Обычно они являются лидерами партии большинства в нижней палате парламента, но занимают этот пост только до тех пор, пока сохраняется «доверие палаты». Если члены нижней палаты по какой-либо причине потеряют веру в лидера, они могут объявить вотум недоверия и заставить премьер-министра уйти в отставку.

Это может быть особенно опасно для правительства, когда места между различными партиями распределяются относительно равномерно, и в этом случае вскоре после этого часто назначаются новые выборы. Однако в случае всеобщего недовольства главой правительства их замена может быть произведена очень плавно, без всех тех сложностей, которые это представляет в случае президентской системы.

Парламентскую систему можно противопоставить президентской системе , такой как американская система Конгресса , которая действует в условиях более строгого разделения властей , в соответствии с которым исполнительная власть не является частью парламентского или законодательного органа и не назначается им. В такой системе конгрессы не выбирают и не увольняют глав правительств , и правительства не могут требовать досрочного роспуска, как это может быть в случае парламентов. В некоторых государствах, таких как Франция , существует полупрезидентская система , которая находится между парламентской системой и системой Конгресса, сочетая в себе могущественного главу государства (президента) с главой правительства, премьер-министром, который несет ответственность перед парламентом.

Женщины в парламенте

[ редактировать ]

Список национальных парламентов

[ редактировать ]
Бинненхоф — старейшее здание парламента в мире , в Нидерландах которое до сих пор используется.
Центральный блок здания парламента Канады в Оттаве.
Здание венгерского парламента в Будапеште
Парламент Марокко в Рабате
Здание Национального парламента в Токио , Япония.
Здание Парламента , Нью-Дели , Индия
Большое здание бело-кремового цвета с травой на крыше. Здание увенчано большим флагштоком.
Здание Парламента , Канберра , Австралия
парламента Здание Рийгикогу в Таллинне , Эстония
Парламент Тувалу в Фунафути

Парламенты Европейского Союза

[ редактировать ]

Список субнациональных парламентов

[ редактировать ]

Австралия

[ редактировать ]

Штаты и территории Австралии:

В федеральном (двухпалатном) королевстве Бельгия существует любопытное асимметричное созвездие, выполняющее функции законодательных органов, избираемых прямым голосованием, для трех «территориальных» регионов Фландрии ( голландского ), Брюсселя (двуязычного, с определенными особенностями компетенции, а также единственного региона, не включающего ни одного из 10 провинций) и Валлония (французский язык) — и три культурных сообщества — фламандский (голландский, компетентный во Фландрии и для голландскоязычных жителей Брюсселя), франкоязычный (французский, для Валлонии и для франкоязычных в Брюсселе) и немецкий (для говорящих на немецком языке) этого языка в нескольких назначенных муниципалитетах на востоке Валлонского региона, живущих рядом с франкоязычными, но под двумя разными режимами):

Бразилия

[ редактировать ]

Провинции и территории Канады:

Финляндия

[ редактировать ]
Парламент Аландских островов

Германия

[ редактировать ]

За исключением городов-государств Берлина : , Бремена и Гамбурга где городской совет является также парламентом земли , все парламенты земель называются ландтагами ,

Индийские штаты и территориальные законодательные собрания

[ редактировать ]

Законодательные советы индийских штатов

[ редактировать ]

Малайзия

[ редактировать ]

Нидерланды

[ редактировать ]

Норвегия

[ редактировать ]

Филиппины

[ редактировать ]

Португалия

[ редактировать ]

Шри-Ланка

[ редактировать ]

Швейцария

[ редактировать ]

Великобритания

[ редактировать ]

Другие парламенты

[ редактировать ]

Современные наднациональные парламенты

[ редактировать ]
Список не является исчерпывающим

Эквивалентные национальные законодательные органы

[ редактировать ]

Несуществующий

[ редактировать ]

См. также

[ редактировать ]
  1. ^ Раш, Майкл (2005). Парламент сегодня . Издательство Манчестерского университета. п. 141. ИСБН  9780719057953 .
  2. ^ Майкл Бургер: Формирование западной цивилизации: от античности к Просвещению. Страница: 190
  3. ^ Сусана Галера: Судебный обзор: сравнительный анализ внутри европейской правовой системы. Страница: 21
  4. ^ Гейнс Пост: Исследования средневековой правовой мысли: публичное право и государство, 1100–1322, стр. 62
  5. ^ «Ayuntamiento de León – Леон, колыбель парламентаризма» . www.aytoleon.es . Проверено 22 февраля 2018 г.
  6. ^ Интернет, редакция. «ЮНЕСКО признает Леон мировой колыбелью парламентаризма» . Проверено 22 февраля 2018 г.
  7. ^ Парламентский онлайн-словарь этимологии.
  8. ^ Оксфордский словарь английского языка , третье издание, 2005 г., св.
  9. ^ политической системы Британская онлайн-энциклопедия
  10. ^ Якобсен, Т. (июль 1943 г.). «Первобытная демократия в Древней Месопотамии». Журнал ближневосточных исследований 2 (3): 159–172. дои : 10.1086/370672 . JSTOR   542482 .
  11. ^ Робинсон, EW (1997). Первые демократии: раннее народное правительство за пределами Афин . Франц Штайнер Верлаг. ISBN   3-515-06951-8 .
  12. ^ Бэйлки, Н. (июль 1967 г.). «Раннее конституционное развитие Месопотамии». Обзор американской истории 72 (4): 1211–1236. дои : 10.2307/1847791 . JSTOR   1847791 .
  13. ^ Ларсен, JAO (январь 1973 г.). «Демократия». Классическая филология 68 (1): 45–46. дои : 10.1086/365921 . JSTOR   268788 .
  14. ^ де Сент, CGEM (2006). Классовая борьба в древнегреческом мире . Издательство Корнельского университета. ISBN   0-8014-1442-3 .
  15. ^ Бонгард-Левин, GM (1986). Комплексное изучение Древней Индии. Книги Южной Азии. ISBN   81-202-0141-8 .
  16. ^ Шарма, JP (1968). Аспекты политических идей и институтов в Древней Индии . Мотилал Банарсидасс Publ.
  17. ^ Данн, Джон (2005). Джон Данн: Демократия: История , стр.24 . Атлантик Ежемесячник Пресс. ISBN  9780871139313 .
  18. ^ Эбботт, Фрэнк Фрост (1901). История и описание римских политических институтов. Элиброн Классика. ISBN   0-543-92749-0 .
  19. ^ Берд, Роберт (1995). Сенат Римской республики. Документ Сената типографии правительства США 103–23.
  20. ^ «Принцип шуры в исламе – Садек Сулейман» . alhewar.com .
  21. Система ислама (Нидхам уль Ислам) , Автор: Такиуддин ан-Набхани. Архивировано 13 сентября 2022 года в Wayback Machine , Al-Khilafa Publications, 1423 г. хиджры - 2002 г. н.э., стр.61.
  22. ^ Система ислама , Автор: Такиуддин ан-Набхани. Архивировано 13 сентября 2022 года в Wayback Machine , стр.39.
  23. ^ «Шура и демократия» . ijtihad.org .
  24. ^ Либерманн, Феликс, Национальное собрание в англосаксонский период (Галле, 1913; переиздание Нью-Йорка, 1961).
  25. ^ «Англосаксонское происхождение» . Парламент Великобритании .
  26. ^ Каупер, Ричард В. (1988). Военное правосудие и общественный порядок: Англия и Франция в позднем средневековье . Издательство Оксфордского университета. ISBN  9780198228738 .
  27. ^ «Рождение английского парламента: первые парламенты» . Парламент.ук. Архивировано из оригинала 13 октября 2010 года . Проверено 13 мая 2010 г.
  28. ^ Монаган, Э. Дженнифер (2002). Обучение чтению и письму в колониальной Америке . Издательство Массачусетского университета.
  29. ^ «Был ли Оливер Кромвель отцом британской демократии?» . Я думаю . Би-би-си. Архивировано из оригинала 21 ноября 2015 года . Проверено 5 ноября 2015 г.
  30. ^ «Законы и юридические процедуры эпохи викингов» . Херствик . Архивировано из оригинала 14 декабря 2023 года.
  31. ^ «Парламент Фарерских островов» (PDF) . Лёгтинг. Архивировано (PDF) из оригинала 26 ноября 2023 года.
  32. ^ О , Тинвальд, заархивировано из оригинала 2 июня 2012 года , получено 14 ноября 2011 года.
  33. ^ Дауни, Леонард младший (6 июля 1979 г.). «Остров Мэн отмечает тысячелетие с помпой и торжественностью» . Вашингтон Пост . Вашингтон, округ Колумбия . Проверено 24 марта 2013 г.
  34. ^ Робинсон, Воган; МакКэрролл, Дэнни (1990), Остров Мэн: прославление чувства места , Liverpool University Press , стр. 123, ISBN  978-0-85323-036-6
  35. ^ «История дель Парламенто – Il Parlamento» . Архивировано из оригинала 27 июня 2022 года . Проверено 24 марта 2014 г.
  36. ^ Энцо Ганчитано, Мазара после мусульман до светлости - От епископства до инквизиции , Анджело Маццотта Редактор, 2001, стр. 30.
  37. ^ Гергей Андраш, Мате Габор: Венгерское государство: тысяча лет в Европе (опубликовано в 2000 г.)
  38. ^ Элемер Хантос : Великая хартия английской и венгерской конституций (1904 г.)
  39. ^ Сесил Маркус Нэтчбулл-Хьюгессен Брабурн (4-й барон): Политическая эволюция венгерской нации: (Том I. в 1908 году)
  40. ^ Сенте, Золтан. «Историческое происхождение Национального собрания в Венгрии» . Конституционная история . Архивировано из оригинала 22 ноября 2015 года.
  41. ^ Майкл Бургер: Формирование западной цивилизации: от античности к Просвещению. Страница: 190
  42. ^ Сусана Галера: Судебный обзор: сравнительный анализ внутри европейской правовой системы. Страница: 21
  43. ^ Гейнс Пост: Исследования средневековой правовой мысли: публичное право и государство, 1100–1322, стр. 62
  44. ^ «Ayuntamiento de León – Леон, колыбель парламентаризма» . www.aytoleon.es . Проверено 22 февраля 2018 г.
  45. ^ Интернет, редакция. «ЮНЕСКО признает Леон мировой колыбелью парламентаризма» . Проверено 22 февраля 2018 г.
  46. ^ Испания (февраль 2012 г.). «Международный реестр памяти мира [форма номинации] - Леонский декрет 1188 года - старейшее документальное проявление европейской парламентской системы» (PDF) . Проверено 21 мая 2016 г.
  47. ^ Профессор Государственного университета Леона Лопеса Гонсалеса Эрменегильдо; Профессор Международного университета в Москве Райтаровский В.В. «Парламент Леонеса 1188 года: Первый парламент западного мира (Великая хартия вольностей Альфонсо IX)» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 4 марта 2016 года . Проверено 21 мая 2016 г. {{cite web}}: CS1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
  48. ^ Халицер, Стивен (1981). Комунеро Кастилии: зарождение революции, 1475–1521 гг . Мэдисон, Висконсин: Издательство Висконсинского университета. п. 227. ИСБН  0-299-08500-7 .
  49. ^ Ермолаев, В. (2002). Виче в Киевской Руси: вопросы компетенции (IX – середина XII века). Вестник Академии юридических наук Украины, № 4, стр. 45–55. [На украинском языке]
  50. ^ Дрозд О., Романов М., Мороз В., Стременовский С. и Зеленый В. (2022). Право граждан собираться мирно, без оружия, проводить митинги и демонстрации: исторические истоки и генезис формирования. Амазония Исследования, 11 (51), 257–266. https://doi.org/10.34069/AI/2022.51.03.26
  51. ^ Эммануэль Караяннис (2016) Украинские бойцы-добровольцы на Восточном фронте: идеи, политико-социальные нормы и эмоции как механизмы мобилизации, Исследования Юго-Восточной Европы и Черного моря, 16: 1, 139-153, DOI: 10.1080/14683857.2016.1148413
  52. ^ Зейдл, Ф. Лесли; Дочерти, Дэвид К. (2003). Реформирование парламентской демократии . Издательство Университета Макгилла-Куина. п. 3. ISBN  9780773525085 .
  53. ^ Джулиан Го (2007). «Глобализирующийся конституционализм? Взгляды постколонии, 1945–2000» . В Арджоманде, Саид Амир (ред.). Конституционализм и политическая реконструкция . Брилл. стр. 92–94. ISBN  978-9004151741 .
  54. ^ «Как Вестминстерская парламентская система экспортировалась по всему миру» . Кембриджский университет. 2 декабря 2013 года . Проверено 16 декабря 2013 г.
  55. ^ Мак Манамон, Энтони (2012). Палата лордов и британская политическая традиция (докторская диссертация). Университет Бирмингема.
  56. О последних документах см. Джампьеро Буономо, Растущая процедурализация парламентских актов политической ориентации , Вопрос правосудия, 7 октября 2021 г.
  57. ^ «10% доля женщин в парламенте» . Наш мир в данных . Архивировано из оригинала 15 февраля 2020 года . Проверено 15 февраля 2020 г.
  58. ^ «20% доля женщин в парламенте» . Наш мир в данных . Архивировано из оригинала 15 февраля 2020 года . Проверено 15 февраля 2020 г.
  59. ^ «30% доля женщин в парламенте» . Наш мир в данных . Архивировано из оригинала 15 февраля 2020 года . Проверено 15 февраля 2020 г.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: f259732151641a705fc33fc25f7d6398__1719949620
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/f2/98/f259732151641a705fc33fc25f7d6398.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Parliament - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)