Jump to content

Нейронаука

(Перенаправлено с Нейронауки )

Рисунок Сантьяго Рамона-и-Кахаля (1899 г.) нейронов мозжечка голубя .

Нейронаука — это научное исследование нервной системы ( головного мозга , спинного мозга и периферической нервной системы ), ее функций и нарушений. [1] [2] [3] Это междисциплинарная наука, которая сочетает в себе физиологию , анатомию , молекулярную биологию , биологию развития , цитологию , психологию , физику , информатику , химию , медицину , статистику и математическое моделирование для понимания фундаментальных и новых свойств нейронов , глии и нервных цепей . [4] [5] [6] [7] [8] Понимание биологической основы обучения , памяти , поведения , восприятия и сознания было описано Эриком Канделом как «эпическая задача» биологических наук . [9]

Объем нейробиологии со временем расширился и теперь включает в себя различные подходы, используемые для изучения нервной системы в разных масштабах. Методы, используемые , значительно расширились: от молекулярных и клеточных исследований отдельных нейронов до визуализации сенсорных нейробиологами , двигательных и когнитивных задач мозга.

History

[edit]
Illustration from Gray's Anatomy (1918) of a lateral view of the human brain, featuring the hippocampus among other neuroanatomical features

The earliest study of the nervous system dates to ancient Egypt. Trepanation, the surgical practice of either drilling or scraping a hole into the skull for the purpose of curing head injuries or mental disorders, or relieving cranial pressure, was first recorded during the Neolithic period. Manuscripts dating to 1700 BC indicate that the Egyptians had some knowledge about symptoms of brain damage.[10]

Early views on the function of the brain regarded it to be a "cranial stuffing" of sorts. In Egypt, from the late Middle Kingdom onwards, the brain was regularly removed in preparation for mummification. It was believed at the time that the heart was the seat of intelligence. According to Herodotus, the first step of mummification was to "take a crooked piece of iron, and with it draw out the brain through the nostrils, thus getting rid of a portion, while the skull is cleared of the rest by rinsing with drugs."[11]

The view that the heart was the source of consciousness was not challenged until the time of the Greek physician Hippocrates. He believed that the brain was not only involved with sensation—since most specialized organs (e.g., eyes, ears, tongue) are located in the head near the brain—but was also the seat of intelligence.[12] Plato also speculated that the brain was the seat of the rational part of the soul.[13] Aristotle, however, believed the heart was the center of intelligence and that the brain regulated the amount of heat from the heart.[14] This view was generally accepted until the Roman physician Galen, a follower of Hippocrates and physician to Roman gladiators, observed that his patients lost their mental faculties when they had sustained damage to their brains.[15]

Abulcasis, Averroes, Avicenna, Avenzoar, and Maimonides, active in the Medieval Muslim world, described a number of medical problems related to the brain. In Renaissance Europe, Vesalius (1514–1564), René Descartes (1596–1650), Thomas Willis (1621–1675) and Jan Swammerdam (1637–1680) also made several contributions to neuroscience.

The Golgi stain first allowed for the visualization of individual neurons.

Luigi Galvani's pioneering work in the late 1700s set the stage for studying the electrical excitability of muscles and neurons. In 1843 Emil du Bois-Reymond demonstrated the electrical nature of the nerve signal,[16] whose speed Hermann von Helmholtz proceeded to measure,[17] and in 1875 Richard Caton found electrical phenomena in the cerebral hemispheres of rabbits and monkeys.[18] Adolf Beck published in 1890 similar observations of spontaneous electrical activity of the brain of rabbits and dogs.[19] Studies of the brain became more sophisticated after the invention of the microscope and the development of a staining procedure by Camillo Golgi during the late 1890s. The procedure used a silver chromate salt to reveal the intricate structures of individual neurons. His technique was used by Santiago Ramón y Cajal and led to the formation of the neuron doctrine, the hypothesis that the functional unit of the brain is the neuron.[20] Golgi and Ramón y Cajal shared the Nobel Prize in Physiology or Medicine in 1906 for their extensive observations, descriptions, and categorizations of neurons throughout the brain.

In parallel with this research, in 1815 Jean Pierre Flourens induced localized lesions of the brain in living animals to observe their effects on motricity, sensibility and behavior. Work with brain-damaged patients by Marc Dax in 1836 and Paul Broca in 1865 suggested that certain regions of the brain were responsible for certain functions. At the time, these findings were seen as a confirmation of Franz Joseph Gall's theory that language was localized and that certain psychological functions were localized in specific areas of the cerebral cortex.[21][22] The localization of function hypothesis was supported by observations of epileptic patients conducted by John Hughlings Jackson, who correctly inferred the organization of the motor cortex by watching the progression of seizures through the body. Carl Wernicke further developed the theory of the specialization of specific brain structures in language comprehension and production. Modern research through neuroimaging techniques, still uses the Brodmann cerebral cytoarchitectonic map (referring to the study of cell structure) anatomical definitions from this era in continuing to show that distinct areas of the cortex are activated in the execution of specific tasks.[23]

During the 20th century, neuroscience began to be recognized as a distinct academic discipline in its own right, rather than as studies of the nervous system within other disciplines. Eric Kandel and collaborators have cited David Rioch, Francis O. Schmitt, and Stephen Kuffler as having played critical roles in establishing the field.[24] Rioch originated the integration of basic anatomical and physiological research with clinical psychiatry at the Walter Reed Army Institute of Research, starting in the 1950s. During the same period, Schmitt established a neuroscience research program within the Biology Department at the Massachusetts Institute of Technology, bringing together biology, chemistry, physics, and mathematics. The first freestanding neuroscience department (then called Psychobiology) was founded in 1964 at the University of California, Irvine by James L. McGaugh.[25] This was followed by the Department of Neurobiology at Harvard Medical School, which was founded in 1966 by Stephen Kuffler.[26]

3-D sensory and motor homunculus models at the Natural History Museum, London

In the process of treating epilepsy, Wilder Penfield produced maps of the location of various functions (motor, sensory, memory, vision) in the brain.[27][28] He summarized his findings in a 1950 book called The Cerebral Cortex of Man.[29] Wilder Penfield and his co-investigators Edwin Boldrey and Theodore Rasmussen are considered to be the originators of the cortical homunculus.[30]

The understanding of neurons and of nervous system function became increasingly precise and molecular during the 20th century. For example, in 1952, Alan Lloyd Hodgkin and Andrew Huxley presented a mathematical model for the transmission of electrical signals in neurons of the giant axon of a squid, which they called "action potentials", and how they are initiated and propagated, known as the Hodgkin–Huxley model. In 1961–1962, Richard FitzHugh and J. Nagumo simplified Hodgkin–Huxley, in what is called the FitzHugh–Nagumo model. In 1962, Bernard Katz modeled neurotransmission across the space between neurons known as synapses. Beginning in 1966, Eric Kandel and collaborators examined biochemical changes in neurons associated with learning and memory storage in Aplysia. In 1981 Catherine Morris and Harold Lecar combined these models in the Morris–Lecar model. Such increasingly quantitative work gave rise to numerous biological neuron models and models of neural computation.

As a result of the increasing interest about the nervous system, several prominent neuroscience organizations have been formed to provide a forum to all neuroscientists during the 20th century. For example, the International Brain Research Organization was founded in 1961,[31] the International Society for Neurochemistry in 1963,[32] the European Brain and Behaviour Society in 1968,[33] and the Society for Neuroscience in 1969.[34] Recently, the application of neuroscience research results has also given rise to applied disciplines as neuroeconomics,[35] neuroeducation,[36] neuroethics,[37] and neurolaw.[38]

Over time, brain research has gone through philosophical, experimental, and theoretical phases, with work on neural implants and brain simulation predicted to be important in the future.[39]

Modern neuroscience

[edit]
Human nervous system

The scientific study of the nervous system increased significantly during the second half of the twentieth century, principally due to advances in molecular biology, electrophysiology, and computational neuroscience. This has allowed neuroscientists to study the nervous system in all its aspects: how it is structured, how it works, how it develops, how it malfunctions, and how it can be changed.

For example, it has become possible to understand, in much detail, the complex processes occurring within a single neuron. Neurons are cells specialized for communication. They are able to communicate with neurons and other cell types through specialized junctions called synapses, at which electrical or electrochemical signals can be transmitted from one cell to another. Many neurons extrude a long thin filament of axoplasm called an axon, which may extend to distant parts of the body and are capable of rapidly carrying electrical signals, influencing the activity of other neurons, muscles, or glands at their termination points. A nervous system emerges from the assemblage of neurons that are connected to each other in neural circuits, and networks.

The vertebrate nervous system can be split into two parts: the central nervous system (defined as the brain and spinal cord), and the peripheral nervous system. In many species—including all vertebrates—the nervous system is the most complex organ system in the body, with most of the complexity residing in the brain. The human brain alone contains around one hundred billion neurons and one hundred trillion synapses; it consists of thousands of distinguishable substructures, connected to each other in synaptic networks whose intricacies have only begun to be unraveled. At least one out of three of the approximately 20,000 genes belonging to the human genome is expressed mainly in the brain.[40]

Due to the high degree of plasticity of the human brain, the structure of its synapses and their resulting functions change throughout life.[41]

Making sense of the nervous system's dynamic complexity is a formidable research challenge. Ultimately, neuroscientists would like to understand every aspect of the nervous system, including how it works, how it develops, how it malfunctions, and how it can be altered or repaired. Analysis of the nervous system is therefore performed at multiple levels, ranging from the molecular and cellular levels to the systems and cognitive levels. The specific topics that form the main focus of research change over time, driven by an ever-expanding base of knowledge and the availability of increasingly sophisticated technical methods. Improvements in technology have been the primary drivers of progress. Developments in electron microscopy, computer science, electronics, functional neuroimaging, and genetics and genomics have all been major drivers of progress.

Advances in the classification of brain cells have been enabled by electrophysiological recording, single-cell genetic sequencing, and high-quality microscopy, which have combined into a single method pipeline called patch-sequencing in which all three methods are simultaneously applied using miniature tools.[42] The efficiency of this method and the large amounts of data that is generated has allowed researchers to make some general conclusions about cell types; for example that the human and mouse brain have different versions of fundamentally the same cell types.[43]

Molecular and cellular neuroscience

[edit]
Photograph of a stained neuron in a chicken embryo

Basic questions addressed in molecular neuroscience include the mechanisms by which neurons express and respond to molecular signals and how axons form complex connectivity patterns. At this level, tools from molecular biology and genetics are used to understand how neurons develop and how genetic changes affect biological functions.[44] The morphology, molecular identity, and physiological characteristics of neurons and how they relate to different types of behavior are also of considerable interest.[45]

Questions addressed in cellular neuroscience include the mechanisms of how neurons process signals physiologically and electrochemically. These questions include how signals are processed by neurites and somas and how neurotransmitters and electrical signals are used to process information in a neuron. Neurites are thin extensions from a neuronal cell body, consisting of dendrites (specialized to receive synaptic inputs from other neurons) and axons (specialized to conduct nerve impulses called action potentials). Somas are the cell bodies of the neurons and contain the nucleus.[46]

Another major area of cellular neuroscience is the investigation of the development of the nervous system.[47] Questions include the patterning and regionalization of the nervous system, axonal and dendritic development, trophic interactions, synapse formation and the implication of fractones in neural stem cells,[48][49] differentiation of neurons and glia (neurogenesis and gliogenesis), and neuronal migration.[50]

Computational neurogenetic modeling is concerned with the development of dynamic neuronal models for modeling brain functions with respect to genes and dynamic interactions between genes, on the cellular level (CNGM can also be used to model neural systems as well).[51]

Neural circuits and systems

[edit]
Proposed organization of motor-semantic neural circuits for action language comprehension. Adapted from Shebani et al. (2013).

Systems neuroscience research centers on the structural and functional architecture of the developing human brain, and the functions of large-scale brain networks, or functionally-connected systems within the brain. Alongside brain development, systems neuroscience also focuses on how the structure and function of the brain enables or restricts the processing of sensory information, using learned mental models of the world, to motivate behavior.

Questions in systems neuroscience include how neural circuits are formed and used anatomically and physiologically to produce functions such as reflexes, multisensory integration, motor coordination, circadian rhythms, emotional responses, learning, and memory.[52] In other words, this area of research studies how connections are made and morphed in the brain, and the effect it has on human sensation, movement, attention, inhibitory control, decision-making, reasoning, memory formation, reward, and emotion regulation.[53]

Specific areas of interest for the field include observations of how the structure of neural circuits effect skill acquisition, how specialized regions of the brain develop and change (neuroplasticity), and the development of brain atlases, or wiring diagrams of individual developing brains.[54]

The related fields of neuroethology and neuropsychology address the question of how neural substrates underlie specific animal and human behaviors.[55] Neuroendocrinology and psychoneuroimmunology examine interactions between the nervous system and the endocrine and immune systems, respectively.[56] Despite many advancements, the way that networks of neurons perform complex cognitive processes and behaviors is still poorly understood.[57]

Cognitive and behavioral neuroscience

[edit]

Cognitive neuroscience addresses the questions of how psychological functions are produced by neural circuitry. The emergence of powerful new measurement techniques such as neuroimaging (e.g., fMRI, PET, SPECT), EEG, MEG, electrophysiology, optogenetics and human genetic analysis combined with sophisticated experimental techniques from cognitive psychology allows neuroscientists and psychologists to address abstract questions such as how cognition and emotion are mapped to specific neural substrates. Although many studies still hold a reductionist stance looking for the neurobiological basis of cognitive phenomena, recent research shows that there is an interesting interplay between neuroscientific findings and conceptual research, soliciting and integrating both perspectives. For example, neuroscience research on empathy solicited an interesting interdisciplinary debate involving philosophy, psychology and psychopathology.[58] Moreover, the neuroscientific identification of multiple memory systems related to different brain areas has challenged the idea of memory as a literal reproduction of the past, supporting a view of memory as a generative, constructive and dynamic process.[59]

Neuroscience is also allied with the social and behavioral sciences, as well as with nascent interdisciplinary fields. Examples of such alliances include neuroeconomics, decision theory, social neuroscience, and neuromarketing to address complex questions about interactions of the brain with its environment. A study into consumer responses for example uses EEG to investigate neural correlates associated with narrative transportation into stories about energy efficiency.[60]

Computational neuroscience

[edit]

Questions in computational neuroscience can span a wide range of levels of traditional analysis, such as development, structure, and cognitive functions of the brain. Research in this field utilizes mathematical models, theoretical analysis, and computer simulation to describe and verify biologically plausible neurons and nervous systems. For example, biological neuron models are mathematical descriptions of spiking neurons which can be used to describe both the behavior of single neurons as well as the dynamics of neural networks. Computational neuroscience is often referred to as theoretical neuroscience.

Neuroscience and medicine

[edit]

Clinical neuroscience

[edit]

Neurology, psychiatry, neurosurgery, psychosurgery, anesthesiology and pain medicine, neuropathology, neuroradiology, ophthalmology, otolaryngology, clinical neurophysiology, addiction medicine, and sleep medicine are some medical specialties that specifically address the diseases of the nervous system. These terms also refer to clinical disciplines involving diagnosis and treatment of these diseases.[61]

Neurology works with diseases of the central and peripheral nervous systems, such as amyotrophic lateral sclerosis (ALS) and stroke, and their medical treatment. Psychiatry focuses on affective, behavioral, cognitive, and perceptual disorders. Anesthesiology focuses on perception of pain, and pharmacologic alteration of consciousness. Neuropathology focuses upon the classification and underlying pathogenic mechanisms of central and peripheral nervous system and muscle diseases, with an emphasis on morphologic, microscopic, and chemically observable alterations. Neurosurgery and psychosurgery work primarily with surgical treatment of diseases of the central and peripheral nervous systems.[62]

Translational research

[edit]
An MRI of a male's head showing benign familial macrocephaly (head circumference > 60 cm)

Recently, the boundaries between various specialties have blurred, as they are all influenced by basic research in neuroscience. For example, brain imaging enables objective biological insight into mental illnesses, which can lead to faster diagnosis, more accurate prognosis, and improved monitoring of patient progress over time.[63]

Integrative neuroscience describes the effort to combine models and information from multiple levels of research to develop a coherent model of the nervous system. For example, brain imaging coupled with physiological numerical models and theories of fundamental mechanisms may shed light on psychiatric disorders.[64]

Another important area of translational research is brain–computer interfaces, or machines that are able to communicate and influence the brain. Brain–computer interfaces (BCIs) are currently being researched for their potential to repair neural systems and restore certain cognitive functions.[65] However, some ethical considerations have to be dealt with before they are accepted.[66][67]

Major branches

[edit]

Modern neuroscience education and research activities can be very roughly categorized into the following major branches, based on the subject and scale of the system in examination as well as distinct experimental or curricular approaches. Individual neuroscientists, however, often work on questions that span several distinct subfields.

List of the major branches of neuroscience
BranchDescription
Affective neuroscienceAffective neuroscience is the study of the neural mechanisms involved in emotion, typically through experimentation on animal models.[68]
Behavioral neuroscienceBehavioral neuroscience (also known as biological psychology, physiological psychology, biopsychology, or psychobiology) is the application of the principles of biology to the study of genetic, physiological, and developmental mechanisms of behavior in humans and non-human animals.[69]
Cellular neuroscienceCellular neuroscience is the study of neurons at a cellular level including morphology and physiological properties.[70]
Clinical neuroscienceThe scientific study of the biological mechanisms that underlie the disorders and diseases of the nervous system.[71]
Cognitive neuroscienceCognitive neuroscience is the study of the biological mechanisms underlying cognition.[71]
Computational neuroscienceComputational neuroscience is the theoretical study of the nervous system.[72]
Cultural neuroscienceCultural neuroscience is the study of how cultural values, practices and beliefs shape and are shaped by the mind, brain and genes across multiple timescales.[73]
Developmental neuroscienceDevelopmental neuroscience studies the processes that generate, shape, and reshape the nervous system and seeks to describe the cellular basis of neural development to address underlying mechanisms.[74]
Evolutionary neuroscienceEvolutionary neuroscience studies the evolution of nervous systems.[75]
Molecular neuroscienceMolecular neuroscience studies the nervous system with molecular biology, molecular genetics, protein chemistry, and related methodologies.[76]
NanoneuroscienceAn interdisciplinary field that integrates nanotechnology and neuroscience.[77]
Neural engineeringNeural engineering uses engineering techniques to interact with, understand, repair, replace, or enhance neural systems.[78]
NeuroanatomyNeuroanatomy is the study of the anatomy of nervous systems.[79]
NeurochemistryNeurochemistry is the study of how neurochemicals interact and influence the function of neurons.[80]
NeuroethologyNeuroethology is the study of the neural basis of non-human animals behavior.
NeurogastronomyNeurogastronomy is the study of flavor and how it affects sensation, cognition, and memory.[81]
NeurogeneticsNeurogenetics is the study of the genetical basis of the development and function of the nervous system.[82]
NeuroimagingNeuroimaging includes the use of various techniques to either directly or indirectly image the structure and function of the brain.[83]
NeuroimmunologyNeuroimmunology is concerned with the interactions between the nervous and the immune system.[84]
NeuroinformaticsNeuroinformatics is a discipline within bioinformatics that conducts the organization of neuroscience data and application of computational models and analytical tools.[85]
NeurolinguisticsNeurolinguistics is the study of the neural mechanisms in the human brain that control the comprehension, production, and acquisition of language.[86][71]
Neuro-ophthalmologyNeuro-ophthalmology is an academically oriented subspecialty that merges the fields of neurology and ophthalmology, often dealing with complex systemic diseases that have manifestations in the visual system.
NeurophysicsNeurophysics is the branch of biophysics dealing with the development and use of physical methods to gain information about the nervous system.[87]
NeurophysiologyNeurophysiology is the study of the structure and function of the nervous system, generally using physiological techniques that include measurement and stimulation with electrodes or optically with ion- or voltage-sensitive dyes or light-sensitive channels.[88]
NeuropsychologyNeuropsychology is a discipline that resides under the umbrellas of both psychology and neuroscience, and is involved in activities in the arenas of both basic science and applied science. In psychology, it is most closely associated with biopsychology, clinical psychology, cognitive psychology, and developmental psychology. In neuroscience, it is most closely associated with the cognitive, behavioral, social, and affective neuroscience areas. In the applied and medical domain, it is related to neurology and psychiatry.[89]
NeuropsychopharmacologyNeuropsychopharmacology is interdisciplinary science related to psychopharmacology and fundamental neuroscience, is the study of the neural mechanisms that drugs act upon to influence behavior.[90]
PaleoneurobiologyPaleoneurobiology is a field that combines techniques used in paleontology and archeology to study brain evolution, especially that of the human brain.[91]
Social neuroscienceSocial neuroscience is an interdisciplinary field devoted to understanding how biological systems implement social processes and behavior, and to using biological concepts and methods to inform and refine theories of social processes and behavior.[92]
Systems neuroscienceSystems neuroscience is the study of the function of neural circuits and systems.[93]

Careers in Neuroscience [94]

[edit]

Bachelor's Level

[edit]
Pharmaceutical SalesResidential Counselor
Laboratory TechnicianRegulatory Affairs Specialist
Psychometrist*Medical Technician*
Science WriterClinical Research Assistant
Science AdvocacySpecial Education Assistant
Nonprofit WorkPatient Care Assistant*
Health EducatorOrthotic and Prosthetic Technician*
EEG Technologist*Lab Animal Care Technician
Medical and Healthcare ManagerSales Engineer
Forensic Science TechnicianLaw Enforcement
Pharmacy Technician*Natural Sciences Manager
Public PolicyAdvertising/Marketing

Master's Level

[edit]
Nurse PractitionerNeuroimaging Technician
Physician's AssistantTeacher
Genetic CounselorEpidemiology
Occupational TherapistBiostatistician
Orthotist/ProsthetistSpeech-Language Pathologist
Neural EngineerPublic Health

Advanced Degree

[edit]
Медицина (MD, DO) Ученый-пищевик
Ученый-исследователь Фармацевт
Дантист Ветеринар
Физиотерапевт Аудиолог
Оптометрист Адвокат
Клинический психолог Профессор
нейропсихолог Мануальный терапевт

Нейробиологические организации

[ редактировать ]

Крупнейшей профессиональной нейробиологической организацией является Общество нейронаук (SFN), которое базируется в США, но включает в себя множество членов из других стран. С момента своего основания в 1969 году SFN неуклонно рос: по состоянию на 2010 год в нем насчитывалось 40 290 членов из 83 стран. [95] Ежегодные встречи, проводимые каждый год в разных американских городах, привлекают исследователей, докторантов, аспирантов и студентов, а также учебные заведения, финансирующие агентства, издателей и сотни предприятий, поставляющих продукцию, используемую в исследованиях.

Другие крупные организации, занимающиеся нейробиологией, включают Международную организацию по исследованию мозга (IBRO), которая каждый год проводит свои встречи в странах из разных частей мира, и Федерацию европейских обществ нейронаук (FENS), которая проводит встречи в разные европейские города каждые два года. FENS включает в себя 32 организации национального уровня, в том числе Британскую ассоциацию нейробиологов , Немецкое общество нейробиологов ( Neurowissenschaftliche Gesellschaft ) и Французское общество нейронаук . [96] Первое Национальное почетное общество нейробиологии Nu Rho Psi было основано в 2006 году. Также существуют многочисленные молодежные общества нейробиологов, которые поддерживают студентов, выпускников и начинающих исследователей, такие как Simply Neuroscience. [97] и Проект Энцефалон. [98]

В 2013 году об инициативе BRAIN в США было объявлено . Международная мозговая инициатива [99] был создан в 2017 году, [100] в настоящее время интегрированы более чем семью инициативами по исследованию мозга на национальном уровне (США, Европа , Институт Аллена , Япония , Китай , Австралия, [101] Канада, [102] Корея, [103] и Израиль [104] ) [105] охватывающий четыре континента.

Общественное образование и информационно-пропагандистская деятельность

[ редактировать ]

Помимо проведения традиционных исследований в лабораторных условиях, нейробиологи также участвуют в повышении осведомленности и знаний о нервной системе среди широкой общественности и государственных чиновников. Подобную рекламу проводят как отдельные нейробиологи, так и крупные организации. Например, отдельные нейробиологи пропагандировали нейробиологическое образование среди молодых студентов, организовав International Brain Bee — академическое соревнование для учащихся старших и средних школ по всему миру. [106] В Соединенных Штатах крупные организации, такие как Общество нейронаук, продвигают образование в области нейробиологии, разработав учебник под названием «Факты о мозге». [107] сотрудничество с учителями государственных школ для разработки основных концепций нейронауки для учителей и учащихся K-12, [108] выступила соавтором кампании и совместно с Фондом Дана под названием «Неделя осведомленности о мозге», направленной на повышение осведомленности общественности о прогрессе и преимуществах исследований мозга. [109] В Канаде CIHR Canadian National Brain Bee ежегодно проводится в Университете Макмастера . [110]

Преподаватели нейробиологии сформировали Факультет студенческой неврологии (FUN) в 1992 году, чтобы делиться передовым опытом и предоставлять гранты на поездки студентам, выступающим на собраниях Общества нейробиологии. [111]

Нейробиологи также сотрудничали с другими экспертами в области образования для изучения и совершенствования образовательных методов для оптимизации обучения студентов — новой области, называемой образовательной нейробиологией . [112] Федеральные агентства в США, такие как Национальный институт здравоохранения (NIH). [113] и Национальный научный фонд (NSF), [114] также профинансировали исследования, касающиеся передового опыта преподавания и изучения концепций нейробиологии.

Инженерные приложения нейробиологии

[ редактировать ]

Нейроморфные компьютерные чипы

[ редактировать ]

Нейроморфная инженерия — это раздел нейробиологии, который занимается созданием функциональных физических моделей нейронов для целей полезных вычислений. Новые вычислительные свойства нейроморфных компьютеров фундаментально отличаются от обычных компьютеров в том смысле, что они представляют собой сложную систему и что вычислительные компоненты взаимосвязаны без центрального процессора. [115]

Одним из примеров такого компьютера является суперкомпьютер SpiNNaker . [116]

Датчики также можно сделать умными с помощью нейроморфной технологии. Примером этого является BrainScaleS (многомасштабные вычисления на основе мозга в нейроморфных гибридных системах) камеры событий , гибридный аналоговый нейроморфный суперкомпьютер, расположенный в Гейдельбергском университете в Германии. Он был разработан как часть нейроморфной вычислительной платформы Human Brain Project и является дополнением суперкомпьютера SpiNNaker, основанного на цифровых технологиях. Архитектура, используемая в BrainScaleS, имитирует биологические нейроны и их связи на физическом уровне; Кроме того, поскольку компоненты изготовлены из кремния, эти модельные нейроны срабатывают в среднем 864 раза (24 часа реального времени равны 100 секундам в машинном моделировании), чем их биологические аналоги. [117]

Недавние достижения в технологии нейроморфных микрочипов привели группу ученых к созданию искусственного нейрона, который может заменить настоящие нейроны при заболеваниях. [118] [119]

[ редактировать ]
Год Призовое поле Изображение Лауреат Продолжительность жизни Страна Обоснование Ссылка.
1904 Физиология Ivan Petrovich Pavlov 1849–1936 Российская Империя «в знак признания его работы по физиологии пищеварения, благодаря которой знания о жизненно важных аспектах этого предмета были преобразованы и расширены» [120]
1906 Физиология Камилло Гольджи 1843–1926 Королевство Италия «в знак признания их работы по строению нервной системы» [121]
Сантьяго Рамон и Кахаль 1852–1934 Реставрация (Испания)
1911 Физиология Серьезный Галлстранд 1862– 1930 Швеция «за работу по диоптрике глаза» [122]
1914 Физиология Роберт Лэмб 1876–1936 Австро-Венгрия «За работы по физиологии и патологии вестибулярного аппарата» [123]
1932 Физиология Чарльз Скотт Шеррингтон 1857–1952 Великобритания «За открытия, касающиеся функций нейронов» [124]
Эдгар Дуглас Адриан 1889–1977 Великобритания
1936 Физиология Генри Халлетт Дэйл 1875–1968 Великобритания «За открытия, касающиеся химической передачи нервных импульсов» [125]
Отто Леви 1873–1961 Австрия
Германия
1938 Физиология Корнель Жан Франсуа Хейманс 1892–1968 Бельгия «За открытие роли синусового и аортального механизмов в регуляции дыхания » [126]
1944 Физиология Йозеф Эрлангер 1874–1965 Соединенные Штаты «За открытия, касающиеся высокодифференцированных функций отдельных нервных волокон» [127]
Герберт Спенсер Гассер 1888–1963 Соединенные Штаты
1949 Физиология Вальтер Рудольф Гесс 1881–1973 Швейцария «За открытие функциональной организации межмозгового мозга как координатора деятельности внутренних органов» [128]
Антонио Каэтано Эгаш Мониш 1874–1955 Португалия «За открытие терапевтической ценности лейкотомии при некоторых психозах» [128]
1955 Химия Винсент дю Виньо 1901–1978 Соединенные Штаты «за работу над биохимически важными соединениями серы, особенно за первый синтез полипептидного гормона » (окситоцина) [129]
1957 Физиология Даниэль Бовет 1907–1992 Италия «За открытия, касающиеся синтетических соединений, подавляющих действие некоторых веществ организма, особенно их действие на сосудистую систему и скелетные мышцы» [130]
1961 Физиология Георг фон Бекеши 1899–1972 Соединенные Штаты «За открытие физического механизма стимуляции улитки» [131]
1963 Физиология Джон Кэрью Экклс 1903–1997 Австралия «За открытия, касающиеся ионных механизмов, участвующих в возбуждении и торможении в периферических и центральных частях мембраны нервных клеток» [132]
Алан Ллойд Ходжкин 1914–1998 Великобритания
Эндрю Филдинг Хаксли 1917–2012 Великобритания
1967 Физиология Рагнар Гранит 1900–1991 Финляндия
Швеция
«За открытия, касающиеся первичных физиологических и химических зрительных процессов в глазу» [133]
Хэлдан Кеффер Хартлайн 1903–1983 Соединенные Штаты
Джордж Уолд 1906–1997 Соединенные Штаты
1970 Физиология Юлиус Аксельрод 1912–2004 Соединенные Штаты «За открытия, касающиеся гуморальных трансмиттеров в нервных окончаниях и механизма их хранения, высвобождения и инактивации» [132]
Ульф фон Эйлер 1905–1983 Швеция
Бернард Кац 1911–2003 Великобритания
1973 Физиология Карл фон Фриш 1886–1982 Австрия «За открытия, касающиеся организации и выявления моделей индивидуального и социального поведения» [134]
Конрад Лоренц 1903–1989 Австрия
Николаас Тинберген 1907–1988 Нидерланды
1977 Физиология Роджер Гиймен 1924–2024 Франция «За открытия, касающиеся производства пептидных гормонов в мозгу » [135]
Эндрю В. Шалли 1926– Польша
1981 Физиология Роджер В. Сперри 1913–1994 Соединенные Штаты «За открытия, касающиеся функциональной специализации полушарий головного мозга ». [133]
Дэвид Х. Хьюбел 1926–2013 Канада «За открытия, касающиеся обработки информации в зрительной системе » [133]
Торстен Н. Визель 1924– Швеция
1986 Физиология Стэнли Коэн 1922–2020 Соединенные Штаты «За открытие факторов роста » [136]
Рита Леви-Монтальчини 1909–2012 Италия
1997 Физиология Стэнли Б. Прузинер 1942– Соединенные Штаты «за открытие прионов — нового биологического принципа заражения» [137]
1997 Химия Йенс С. Скоу 1918–2018 Дания «За первое открытие фермента, переносящего ионы, Na + , К + -АТФаза" [138]
2000 Физиология Арвид Карлссон 1923–2018 Швеция «За открытия, касающиеся передачи сигналов в нервной системе » [139]
Пол Грингард 1925–2019 Соединенные Штаты
Эрик Р. Кандел 1929– Соединенные Штаты
2003 Химия Родерик МаккиннонРодерик Маккиннон 1956– Соединенные Штаты «За открытия, касающиеся каналов в клеточных мембранах [...] за структурные и механистические исследования ионных каналов» [140]
2004 Физиология Ричард Аксель 1946– Соединенные Штаты «За открытие рецепторов запаха и организации обонятельной системы » [141]
Линда Б. Бак 1947– Соединенные Штаты
2012 Химия Роберт Лефковиц 1943– Соединенные Штаты «для исследования рецепторов, связанных с G-белком »» [142]
Брайан Кобилка 1955– Соединенные Штаты
2014 Физиология Джон О'Киф 1939– Соединенные Штаты
Великобритания
«За открытие мест и ячеек сетки , составляющих систему позиционирования в мозгу» [143]
Мэй-Бритт Мозер 1963– Норвегия
Эдвард И. Мозер 1962– Норвегия
2017 Физиология Джеффри С. Холл 1939– Соединенные Штаты «За открытие молекулярных механизмов, контролирующих циркадный ритм » [144]
Михаил Росбаш 1944– Соединенные Штаты
Майкл В. Янг 1949– Соединенные Штаты
2021 Физиология Дэвид Джулиус 1955– Соединенные Штаты «За открытие рецепторов температуры и осязания» [145]
Ардем Патапутян 1967– Ливан

См. также

[ редактировать ]
  1. ^ «Нейронаука» . Медицинский словарь Мерриам-Вебстера .
  2. ^ «Глоссарий ключевых терминов, связанных с мозгом» . Фонд Дана .
  3. ^ «Что такое нейробиология?» . Королевский колледж Лондона. Школа Нейронауки .
  4. ^ Кандел, Эрик Р. (2012). Принципы нейронауки, пятое издание . Макгроу-Хилл Образование. стр. I. Общая перспектива. ISBN  978-0071390118 .
  5. ^ Айд, Фрэнк младший (2000). Лексикон психиатрии, неврологии и нейронаук . Липпинкотт, Уильямс и Уилкинс. п. 688. ИСБН  978-0781724685 .
  6. ^ Шульман, Роберт Г. (2013). «Нейронаука: многодисциплинарная, многоуровневая область» . Изображения мозга: что они могут (и не могут) рассказать нам о сознании . Издательство Оксфордского университета. п. 59. ИСБН  9780199838721 .
  7. ^ Огава, Хирото; Ока, Котаро (2013). Методы нейроэтологических исследований . Спрингер. п. ISBN против  9784431543305 .
  8. ^ Таннер, Кимберли Д. (1 января 2006 г.). «Проблемы нейробиологического образования: установление связей» . CBE: Образование в области наук о жизни . 5 (2): 85. doi : 10.1187/cbe.06-04-0156 . ISSN   1931-7913 . ПМЦ   1618510 .
  9. ^ Кандел, Эрик Р. (2012). Принципы нейронауки, пятое издание . Макгроу-Хилл Образование. п. 5. ISBN  978-0071390118 . Последний рубеж биологических наук – их главная задача – состоит в том, чтобы понять биологическую основу сознания и психические процессы, посредством которых мы воспринимаем, действуем, учимся и запоминаем.
  10. ^ Мохамед В. (2008). «Хирургический папирус Эдвина Смита: неврология в Древнем Египте» . IBRO История нейронауки . Архивировано из оригинала 6 июля 2014 г. Проверено 6 июля 2014 г.
  11. ^ Геродот (2009) [440 г. до н.э.]. Истории: Книга II (Эвтерпа) . Перевод Джорджа Роулинсона.
  12. ^ Брайтенфельд, Т.; Юрасич, MJ; Брайтенфельд, Д. (сентябрь 2014 г.). «Гиппократ: праотец неврологии». Неврологические науки . 35 (9): 1349–1352. дои : 10.1007/s10072-014-1869-3 . ISSN   1590-3478 . ПМИД   25027011 . S2CID   2002986 .
  13. ^ Платон (2009) [360 г. до н.э.]. Тимей . Перевод Джорджа Роулинсона.
  14. ^ Фингер, Стэнли (2001). Истоки нейронауки: история исследований функций мозга (3-е изд.). Нью-Йорк: Издательство Оксфордского университета, США. стр. 3–17. ISBN  978-0-19-514694-3 .
  15. ^ Фримон, Франция (23 сентября 2009 г.). «Идеи Галена о неврологических функциях». Журнал истории нейронаук . 3 (4): 263–271. дои : 10.1080/09647049409525619 . ISSN   0964-704X . ПМИД   11618827 .
  16. ^ Финкельштейн, Габриэль (2013). Эмиль дю Буа-Реймон: Нейронаука, личность и общество в Германии девятнадцатого века . Кембридж; Лондон: MIT Press. стр. 72–74, 89–95. ISBN  9780262019507 .
  17. ^ Харрисон, Дэвид В. (2015). Мозговая асимметрия и основы нейронных систем в клинической неврологии и нейропсихологии . Международное издательство Спрингер. стр. 15–16. ISBN  978-3-319-13068-2 .
  18. ^ «Катон, Ричард - Электрические токи мозга» . echo.mpiwg-berlin.mpg.de . Проверено 21 декабря 2018 г.
  19. ^ Коэнен, Антон; Эдвард Файн; Оксана Заячковская (2014). «Адольф Бек: забытый пионер электроэнцефалографии». Журнал истории нейронаук . 23 (3): 276–286. дои : 10.1080/0964704x.2013.867600 . ПМИД   24735457 . S2CID   205664545 .
  20. ^ Гиллери, Р. (июнь 2005 г.). «Наблюдения за синаптическими структурами: истоки учения о нейронах и его современное состояние» . Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci . 360 (1458): 1281–307. дои : 10.1098/rstb.2003.1459 . ПМК   1569502 . ПМИД   16147523 .
  21. ^ Гринблатт С.Х. (1995). «Френология в науке и культуре XIX века». Нейрохирургия . 37 (4): 790–805. дои : 10.1227/00006123-199510000-00025 . ПМИД   8559310 .
  22. ^ Медведь МФ; Коннорс Б.В.; Парадизо М.А. (2001). Нейронаука: исследование мозга (2-е изд.). Филадельфия: Липпинкотт Уильямс и Уилкинс. ISBN  978-0-7817-3944-3 .
  23. ^ Кандель Э.Р.; Шварц Дж. Х.; Джессел ТМ (2000). Принципы нейронауки (4-е изд.). Нью-Йорк: МакГроу-Хилл. ISBN  978-0-8385-7701-1 .
  24. ^ Коуэн, В.М.; Хартер, Д.Х.; Кандел, ER (2000). «Появление современной нейробиологии: некоторые последствия для неврологии и психиатрии». Ежегодный обзор неврологии . 23 : 345–346. дои : 10.1146/annurev.neuro.23.1.343 . ПМИД   10845068 .
  25. ^ Сквайр, Ларри Р. (1996). «Джеймс Л. Макгоф» . История нейронауки в автобиографии . Том. 4. Вашингтон, округ Колумбия: Общество нейронаук. п. 410. ИСБН  0916110516 . OCLC   36433905 .
  26. ^ «История – кафедра нейробиологии» . Архивировано из оригинала 27 сентября 2019 г. Проверено 17 октября 2017 г.
  27. ^ Уайлдер Пенфилд перерисовал карту мозга, открыв головы живых пациентов.
  28. ^ Кумар, Р.; Ерагани, В.К. (2011). «Пенфилд – великий исследователь психики, сомы и нейробиологии» . Индийский журнал психиатрии . 53 (3): 276–278. дои : 10.4103/0019-5545.86826 . ПМК   3221191 . ПМИД   22135453 .
  29. ^ Шотт, Джорджия (1993). «Гомункул Пенфилда: заметки о церебральной картографии» (PDF) . Журнал неврологии, нейрохирургии и психиатрии . 56 (4): 329–333. дои : 10.1136/jnnp.56.4.329 . ПМЦ   1014945 . ПМИД   8482950 .
  30. ^ Казала, Фадва; Венни, Николя; Столеру, Серж (10 марта 2015 г.). «Корковое сенсорное представление гениталий у женщин и мужчин: систематический обзор» . Социоаффективная нейронаука и психология . 5 : 26428. дои : 10.3402/snp.v5.26428 . ПМЦ   4357265 . ПМИД   25766001 .
  31. ^ «История ИБРО» . Международная организация по исследованию мозга . 2010.
  32. ^ Начало. Архивировано 21 апреля 2012 г. в Wayback Machine , Международное общество нейрохимии.
  33. ^ «Об ЭББС» . Европейское общество мозга и поведения . 2009. Архивировано из оригинала 03 марта 2016 г.
  34. ^ «О СфН» . Общество нейробиологии .
  35. ^ «Как нейробиология может влиять на экономику?» (PDF) . Современное мнение в области поведенческих наук .
  36. ^ Зулл, Дж. (2002). Искусство изменения мозга: Обогащение практики преподавания путем изучения биологии обучения . Стерлинг, Вирджиния: Stylus Publishing, LLC.
  37. ^ «Что такое нейроэтика?» . www.neuroethicssociety.org . Проверено 22 февраля 2019 г.
  38. ^ Петофт, Ариан (5 января 2015 г.). «Нейрозакон: краткое введение» . Иранский журнал неврологии . 14 (1): 53–58. ISSN   2008-384X . ПМЦ   4395810 . ПМИД   25874060 .
  39. ^ Фань, Сюэ; Маркрам, Генри (07 мая 2019 г.). «Краткая история симуляционной нейронауки» . Границы нейроинформатики . 13:32 . дои : 10.3389/fninf.2019.00032 . ISSN   1662-5196 . ПМК   6513977 . ПМИД   31133838 .
  40. ^ Национальный институт неврологических расстройств и инсульта США. Основы мозга: работа генов в мозге. Дата последнего изменения: 27 декабря 2018 г. [1] Архивировано 7 февраля 2019 г. на Wayback Machine. Проверено 4 февраля 2019 г.
  41. ^ Министерство здравоохранения и социальных служб США. Психическое здоровье: отчет главного хирурга. «Глава 2: Основы психического здоровья и психических заболеваний», стр. 38 [2]. Архивировано 26 октября 2018 г. на Wayback Machine. Проверено 21 мая 2012 г.
  42. ^ Липовсек, Марсела; Барди, Седрик; Кэдвелл, Кэтрин Р.; и др. (3 февраля 2021 г.). «Patch-seq: прошлое, настоящее и будущее» . Журнал неврологии . 41 (5): 937–946. doi : 10.1523/JNEUROSCI.1653-20.2020 . ПМЦ   7880286 . ПМИД   33431632 .
  43. ^ Ходж, Ребекка Д.; Баккен, Трюгве Э.; Миллер, Джереми А.; и др. (5 сентября 2019 г.). «Консервативные типы клеток с различными характеристиками в коре головного мозга человека и мыши» . Природа . 573 (7772): 61–68. Бибкод : 2019Natur.573...61H . дои : 10.1038/s41586-019-1506-7 . ПМК   6919571 . ПМИД   31435019 .
  44. ^ «Молекулярная и клеточная нейронаука | Нейронаука UCSB | Калифорнийский университет в Санта-Барбаре» . Neuroscience.ucsb.edu . Проверено 3 августа 2022 г.
  45. ^ От молекул к сетям, третье издание . Академическая пресса. 2014. ISBN  9780123971791 .
  46. ^ Флинн, Кевин С. (июль 2013 г.). «Цитоскелет и инициация нейритов» . БиоАрхитектура . 3 (4): 86–109. дои : 10.4161/bioa.26259 . ПМК   4201609 . ПМИД   24002528 .
  47. ^ Альбертс, Брюс; Джонсон, Александр; Льюис, Джулиан; Рафф, Мартин; Робертс, Кейт; Уолтер, Питер (2002). «Нейронное развитие». Молекулярная биология клетки (4-е изд.). Нью-Йорк: Garland Science. ISBN  9780815332183 . Проверено 7 августа 2023 г.
  48. ^ Насименто, Маркос Ассис; Сорокина, Лидия; Коэльо-Сампайо, Татьяна (18 апреля 2018 г.). «Фрактоновые луковицы происходят из эпендимальных клеток, и их ламининовый состав влияет на нишу стволовых клеток в субвентрикулярной зоне» . Журнал неврологии . 38 (16): 3880–3889. doi : 10.1523/JNEUROSCI.3064-17.2018 . ISSN   0270-6474 . ПМК   6705924 . ПМИД   29530987 .
  49. ^ Мерсье, Фредерик (2016). «Фрактоны: ниша внеклеточного матрикса, контролирующая судьбу стволовых клеток и активность факторов роста в мозге в норме и при заболеваниях» . Клеточные и молекулярные науки о жизни . 73 (24): 4661–4674. дои : 10.1007/s00018-016-2314-y . ISSN   1420-682X . ПМЦ   11108427 . ПМИД   27475964 . S2CID   28119663 .
  50. ^ Мерсье, Фредерик; Арикава-Хирасава, Эри (2012). «Ниша гепарансульфата для пролиферации клеток во взрослом мозге» . Письма по неврологии . 510 (2): 67–72. дои : 10.1016/j.neulet.2011.12.046 . ПМИД   22230891 . S2CID   27352770 .
  51. ^ «Области нейробиологических исследований» . Медицинская школа Гроссмана Нью-Йоркского университета . Институт неврологии здоровья Нью-Йоркского университета в Лангоне . Проверено 7 августа 2023 г.
  52. ^ Тау, Грегори З; Петерсон, Брэдли С. (январь 2010 г.). «Нормальное развитие цепей мозга» . Нейропсихофармакология . 35 (1): 147–168. дои : 10.1038/нпп.2009.115 . ПМК   3055433 . ПМИД   19794405 .
  53. ^ Менон, Винод (октябрь 2011 г.). «Крупномасштабные мозговые сети и психопатология: объединяющая тройная сетевая модель» . Тенденции в когнитивных науках . 15 (10): 483–506. дои : 10.1016/j.tics.2011.08.003 . ПМИД   21908230 . S2CID   26653572 . Проверено 8 августа 2023 г.
  54. ^ Менон, Винод (2017). «Системная нейробиология». В Хопкинсе, Брайан; Барр, Рональд Г. (ред.). Кембриджская энциклопедия развития ребенка (2-е изд.). Издательство Кембриджского университета . Проверено 25 сентября 2023 г.
  55. ^ Крейгхед, В. Эдвард; Немерофф, Чарльз Б. , ред. (2004). «Нейроэтология». Краткая энциклопедия психологии и поведенческих наук Корсини . Уайли . Проверено 25 сентября 2023 г.
  56. ^ Сольберг Нес, Лиза; Сегерстром, Сюзанна К. «Психонейроиммунология». В Спилбергере, Чарльз Дональд (ред.). Энциклопедия прикладной психологии (1-е изд.). Эльзевир Наука и технологии . Проверено 25 сентября 2023 г.
  57. ^ Качмарек, Леонард К.; Надель, Л. (2005). «Нейронная доктрина». Энциклопедия когнитивных наук (1-е изд.). Уайли . Проверено 25 сентября 2023 г.
  58. ^ Арагона М., Коцалидис Г.Д., Пузелла А. (2013) Многоликая эмпатия между феноменологией и нейробиологией. Архивировано 2 октября 2020 г. в Wayback Machine . Архивы психиатрии и психотерапии, 4:5-12.
  59. ^ Офенгенден, Цофит (2014). «Формирование памяти и убеждения» (PDF) . Диалоги в философии, ментальных и нейронауках . 7 (2): 34–44.
  60. ^ Гордон, Росс; Чорчари, Джозеф; Ван Лаер, Том (2018). «Использование ЭЭГ для изучения роли внимания, рабочей памяти, эмоций и воображения в повествовательной транспортировке» (PDF) . Европейский журнал маркетинга . 52 : 92–117. дои : 10.1108/EJM-12-2016-0881 . ССНР   2892967 .
  61. ^ «Неврологические заболевания» . medlineplus.gov . Национальная медицинская библиотека (НИЗ) . Проверено 25 сентября 2023 г.
  62. ^ «Нейронауки». Медицинская энциклопедия АДАМ . Джонс-Крик (Джорджия): Ebix, Inc. 2021 . Проверено 25 сентября 2023 г.
  63. ^ Лепаж М (2010). «Исследования в Центре визуализации мозга» . Университетский институт психического здоровья Дугласа . Архивировано из оригинала 5 марта 2012 года.
  64. ^ Гордон Э (2003). «Интегративная нейробиология» . Нейропсихофармакология . 28 (Приложение 1): С2-8. дои : 10.1038/sj.npp.1300136 . ПМИД   12827137 .
  65. ^ Крукофф, Макс О.; Рахимпур, Шервин; Слуцкий, Марк В.; Эдгертон, В. Реджи; Тернер, Деннис А. (27 декабря 2016 г.). «Улучшение восстановления нервной системы с помощью нейробиопрепаратов, тренировки нейронного интерфейса и нейрореабилитации» . Границы в неврологии . 10 : 584. дои : 10.3389/fnins.2016.00584 . ПМК   5186786 . ПМИД   28082858 .
  66. ^ Хаселагер, Пим; Влек, Рутгер; Хилл, Джереми; Нижбоер, Фемке (1 ноября 2009 г.). «Заметка об этических аспектах BCI». Нейронные сети . 22 (9): 1352–1357. дои : 10.1016/j.neunet.2009.06.046 . hdl : 2066/77533 . ПМИД   19616405 .
  67. ^ Нижбоер, Фемке; Клаузен, Йенс; Эллисон, Брендан З.; Хаселагер, Пим (2013). «Опрос Asilomar: мнения заинтересованных сторон по этическим проблемам, связанным с взаимодействием мозга и компьютера» . Нейроэтика . 6 (3): 541–578. дои : 10.1007/s12152-011-9132-6 . ПМЦ   3825606 . ПМИД   24273623 .
  68. ^ Панксепп Дж (1990). «Роль «аффективной нейробиологии» в понимании стресса: случай схемы расстройства разлуки». В Пуглиси-Аллегре С; Оливерио А. (ред.). Психобиология стресса . Дордрехт, Нидерланды: Kluwer Academic. стр. 41–58. ISBN  978-0-7923-0682-5 .
  69. ^ Томас, РК (1993). «ВВЕДЕНИЕ: Фестиваль биопсихологии в честь Лелона Дж. Пикока». Журнал общей психологии. 120 (1): 5.
  70. ^ «Клеточная нейробиология – Последние исследования и новости» . Природа .
  71. ^ Перейти обратно: а б с «О нейробиологии» .
  72. ^ «Вычислительная нейробиология – Последние исследования и новости» . Природа .
  73. ^ Чиао, JY и Амбади, Н. (2007). Культурная нейробиология: анализ универсальности и разнообразия на разных уровнях анализа. В Китаема С. и Коэн Д. (ред.) «Справочник по культурной психологии», Guilford Press, Нью-Йорк, стр. 237–254.
  74. ^ «Развитая нейронаука | Аспирантура по нейробиологии» .
  75. ^ Ерёмин А.Л. (2022) Биофизика эволюции интеллектуальных систем // Биофизика, Vol. 67, № 2, стр. 320–326.
  76. ^ Лонгстафф, Алан; Ревест, Патрисия (1998). Молекулярная нейронаука. Гирляндная наука. ISBN 978-1859962503.
  77. ^ Пампалони, Никколо Паоло; Джулиано, Микеле; Скаини, Денис; Баллерини, Лаура; Раути, Россана (15 января 2019 г.). «Достижения в области нанонейронауки: от наноматериалов к наноинструментам» . Границы в неврологии . 12 :953.дои : 10.3389 / fnins.2018.00953 . ПМК   6341218 . ПМИД   30697140 .
  78. ^ «Нейронная инженерия – EMBS» . Архивировано из оригинала 19 июня 2022 г. Проверено 11 ноября 2021 г.
  79. ^ «Нейроанатомия – обзор» . Темы ScienceDirect.
  80. ^ «Определение НЕЙРОХИМИИ» . 19 мая 2023 г.
  81. ^ Шепард, Гордон М. (16 июля 2013 г.). Нейрогастрономия: как мозг создает вкус и почему это важно . Издательство Колумбийского университета. ISBN  9780231159111 . OCLC   882238865 .
  82. ^ «Нейрогенетика» .
  83. ^ Чжан, Цзюэ; Чен, Кун; Ван, Ди; Гао, Фэй; Чжэн, Ицзя; Ян, Мэй (2020). «Редакционная статья: Достижения нейровизуализации и анализа данных» . Границы в неврологии . 11 : 257. doi : 10.3389/fneur.2020.00257 . ПМЦ   7156609 . ПМИД   32322238 .
  84. ^ «Нейроиммунология - Последние исследования и новости» . Природа .
  85. ^ «Границы нейроинформатики» .
  86. ^ «Нейролингвистика» . Архивировано из оригинала 03 марта 2022 г. Проверено 11 ноября 2021 г.
  87. ^ «Нейрофизика на ИОНЕ» . 29 января 2018 г.
  88. ^ Луманн, Хайко Дж. (2013). «Нейрофизиология» . Энциклопедия наук и религий . стр. 1497–1500. дои : 10.1007/978-1-4020-8265-8_779 . ISBN  978-1-4020-8264-1 .
  89. ^ Глюк, Марк А.; Меркадо, Эдуардо; Майерс, Кэтрин Э. (2016). Обучение и память: от мозга к поведению. Нью-Йорк/Нью-Йорк, США: Worth Publishers. п. 57. ISBN 978-1-319-15405-9.
  90. ^ Дэвис, Кеннет Л. (2002). Нейропсихофармакология: официальное издание Американского колледжа нейропсихофармакологии (Пятое изд.). Филадельфия, Пенсильвания. ISBN  9781469879031 . {{cite book}}: CS1 maint: отсутствует местоположение издателя ( ссылка )
  91. ^ Брунер, Эмилиано (2003). «Ископаемые следы человеческой мысли: палеоневрология и эволюция рода Homo » (PDF) . Журнал антропологических наук . 81 : 29–56. Архивировано из оригинала (PDF) 26 апреля 2012 года.
  92. ^ Качиоппо, Джон Т.; Бернтсон, Гэри Г.; Десети, Жан (2010). «Социальная нейронаука и ее связь с социальной психологией» . Социальное познание . 28 (6): 675–685. дои : 10.1521/soco.2010.28.6.675 . ПМЦ   3883133 . ПМИД   24409007 .
  93. ^ «Системная нейронаука» .
  94. ^ «Карьера в области неврологии» . Университет штата Огайо .
  95. ^ «Финансовые и организационные моменты» (PDF) . Общество нейробиологии. Архивировано из оригинала (PDF) 15 сентября 2012 г.
  96. ^ «Общество нейробиологов» . Neurosciences.asso.fr. 24 января 2013 г. Проверено 8 ноября 2021 г.
  97. ^ "О нас" . Просто нейронаука . Проверено 14 июля 2021 г.
  98. ^ «О нас, Проект Энцефалон» . Проект Энцефалон . Проверено 24 октября 2020 г.
  99. ^ «Международная мозговая инициатива» . 15 октября 2021 г. Проверено 8 ноября 2021 г.
  100. ^ «Международная мозговая инициатива» . Фонд Кавли. Архивировано из оригинала 5 февраля 2020 г. Проверено 29 мая 2019 г.
  101. ^ «Австралийский мозговой альянс» .
  102. ^ «Канадская стратегия исследования мозга» . Проверено 8 ноября 2021 г.
  103. ^ «Корейский институт исследования мозга» . Корейский институт исследования мозга . Проверено 8 ноября 2021 г.
  104. ^ «Израильские мозговые технологии» . Архивировано из оригинала 28 января 2020 г. Проверено 8 ноября 2021 г.
  105. ^ Роммельфангер, Карен С.; Чон, Сон-Джин; Эма, Ариса; Фукуси, Тамами; Касаи, Киёто; Рамос, Хара М.; Саллес, Арлин; Сингх, Илина; Амадио, Джордан (2018). «Вопросы нейроэтики для руководства этическими исследованиями в рамках международных инициатив в области мозга» . Нейрон . 100 (1): 19–36. дои : 10.1016/j.neuron.2018.09.021 . ПМИД   30308169 .
  106. ^ «О международной мозговой пчеле» . Международная мозговая пчела . Архивировано из оригинала 10 мая 2013 г. Проверено 1 ноября 2010 г.
  107. ^ «Факты о мозге: введение в мозг и нервную систему» . Общество нейробиологии .
  108. ^ «Основные концепции нейробиологии: основные принципы нейробиологии» . Общество нейробиологии . Архивировано из оригинала 15 апреля 2012 года.
  109. ^ «Кампания Недели осведомленности о мозге» . Фонд Дана .
  110. ^ «Официальный веб-сайт Канадского национального мозга пчел CIHR» . Архивировано из оригинала 30 мая 2014 года . Проверено 24 сентября 2014 г.
  111. ^ «О РАЗВЛЕЧЕНИИ» . Факультет бакалавриата неврологии. Архивировано из оригинала 26 августа 2018 г. Проверено 26 августа 2018 г.
  112. ^ Госвами У (2004). «Нейронаука, образование и специальное образование». Британский журнал специального образования . 31 (4): 175–183. дои : 10.1111/j.0952-3383.2004.00352.x .
  113. ^ «Программа SEPA» . НАЦИОНАЛЬНЫЕ ИНСТИТУТЫ ЗДРАВООХРАНЕНИЯ США . Архивировано из оригинала 20 сентября 2011 года . Проверено 23 сентября 2011 г.
  114. ^ «Об образовании и кадрах» . НФС . Проверено 23 сентября 2011 г.
  115. ^ Хилтон, Тодд. «Введение в идеи и проблемы нейроморфных вычислений» (PDF) . Мозговая корпорация.
  116. ^ Калимера, А; Маций, Э; Пончино, М. (июль 2013 г.). «Проект человеческого мозга и нейроморфные вычисления» . Функциональная неврология . 28 (3): 191–6. ПМЦ   3812737 . ПМИД   24139655 .
  117. ^ «За пределами фон Неймана нейроморфные вычисления неуклонно развиваются» . HPCwire . 21 марта 2016 г. Проверено 8 октября 2021 г.
  118. ^ «Бионические нейроны могут позволить имплантатам восстанавливать вышедшие из строя цепи мозга | Нейронаука» . Хранитель . 03.12.2019 . Проверено 8 ноября 2021 г.
  119. ^ «Ученые создали искусственный нейрон, сохраняющий электронную память» . Интересныйинжиниринг.com. 06.08.2021 . Проверено 8 ноября 2021 г.
  120. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1904 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  121. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1906 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  122. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1911 года» . NobelPrize.org . Проверено 24 мая 2022 г.
  123. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1914 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  124. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1932 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  125. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1936 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  126. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1938 года» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 30 сентября 2007 года . Проверено 28 июля 2007 г.
  127. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1944 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  128. ^ Перейти обратно: а б «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1949 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  129. ^ «Нобелевская премия по химии 1955 года» . Нобелевская премия.org. Архивировано из оригинала 25 декабря 2008 года . Проверено 6 октября 2008 г.
  130. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1957 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  131. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1961 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  132. ^ Перейти обратно: а б «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1970 года» . Нобелевский фонд.
  133. ^ Перейти обратно: а б с «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1981 года» . Нобелевский фонд.
  134. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1973 года» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 19 августа 2007 года . Проверено 28 июля 2007 г.
  135. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1977 года» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 3 февраля 2014 года . Проверено 28 июля 2007 г.
  136. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1986 года» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 3 февраля 2014 года . Проверено 28 июля 2007 г.
  137. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 1997 года» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 10 октября 2013 года . Проверено 28 июля 2007 г.
  138. ^ «Нобелевская премия по химии 1997 года» . Нобелевский фонд . Проверено 1 июля 2019 г.
  139. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 2000 года» . Нобелевский фонд . Проверено 28 июля 2007 г.
  140. ^ «Нобелевская премия по химии 2003 г.» . Нобелевский фонд . Проверено 4 апреля 2019 г.
  141. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 2004 г.» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 19 августа 2007 года . Проверено 28 января 2020 г.
  142. ^ «Нобелевская премия по химии 2012» . Нобелевский фонд. Архивировано из оригинала 13 октября 2012 года . Проверено 13 октября 2012 г.
  143. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 2014» . Нобелевский фонд . Проверено 7 октября 2013 г.
  144. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 2017» . Нобелевский фонд . Проверено 2 октября 2017 г.
  145. ^ «Нобелевская премия по физиологии и медицине 2021 года» . Нобелевский фонд . Проверено 4 октября 2021 г.

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: d27179fcb27effabcbfdbb41d62e4f2a__1722347100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/d2/2a/d27179fcb27effabcbfdbb41d62e4f2a.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Neuroscience - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)