Тумия
Только -кипчак Конфедерация Dasht-i Qipchaq | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
10 век - 1241 | |||||||||||
![]() Cumania (dasht-i cipchaq) c. 1200 | |||||||||||
Cumans по отношению к основным государственным полициям Центральной Азии c. 1000 | |||||||||||
Статус | Кххате | ||||||||||
Капитал | Сарай | ||||||||||
Общие языки | Кипчакские языки (В том числе только ) | ||||||||||
Религия | Tengrism , Christianity , Islam | ||||||||||
Демоним (ы) | Только Кипчак | ||||||||||
История | |||||||||||
• Учредил | 10 -й век | ||||||||||
• Отключить | 1241 | ||||||||||
|
История тюркских народов до 14 -го века |
---|
![]() |
Название Cumania возникло как латинский экзоним конфедерации Cuman -Kipchak , которая была племенной конфедерацией в западной части евразийской степи , между 10 и 13 веками. преобладали В Конфедерации два туркских кочевых племен: куманы (также известные как Полтсианцы или народ ) и кипчак . Камания была известна в исламских источниках как Dasht-i Qipchaq , что означает «Степи кипчаков»; или "Kipchak Plains", на персидском языке [ 1 ] и аль-Кумания на арабском языке. [ 2 ] [ 3 ] Российские источники называют Каманию «Половтским степи » ( Polovetkaia step ) или «Polovtsian Plain » ( полюс Polovetskoe ). [ 4 ]
Другая, более организованная сущность, которая позже была известна как Золотая Орда , также называли «Команией» армянским летописцем Гетумом (Хейтон) из Корикос . [ 5 ] : 38 «Cumania» также была источником имен или альтернативных имен для нескольких небольших областей - некоторые из них географически не связаны с областью федерации, в которой поселились Cumans и/или Kipchaks, такие как исторический регион Кунсага в Венгрии, и бывшая епархия Камания (в Румынии и Венгрии). Гетум Корикос описал Каманию как «совершенно плоскую и без деревьев». [ 5 ] : 38 Ибн Баттута сказал о Камании: «Эта пустыня зеленая и травянистая без деревьев, ни холмов, высоких или низких ... в этой пустыне нет средств для путешествий, кроме как в вагонах». Современный баттута, Хамдалла Мустауфи , разработанный,
«Это шестое клима, его равнины имеют отличный пастбище ... но здесь есть несколько домов, городов или деревень. Большинство жителей - кочевники равнины ... большинство земель здесь - болота ... Пастение, однако, превосходно, лошади и крупный рогатый скот многочисленны, и популяция по большей части существует на их продуктах. [ 5 ] : 40
История и политические взаимодействия
[ редактировать ]
К 11 и 12 -м векам кочевая конфедерация куманов и (восточных) кипчаков (которые были отдельным племенем, с которым куманы создали конфедерацию, хотя другие источники говорят, что Cumans и Kipchak - это просто разные имена для одного и того же племени [ 6 ] ) были доминирующими силой над обширными территориями, простирающимися от современного Казахстана , Южной России, Украины , до южной Молдавии и Восточной Уоллахии в современной Румынии. Учитывая кочевой образ жизни этих народов, эти границы можно рассматривать только как приблизительный; Следовательно, были различные определения по сравнению с тем, что имело в виду Cumania с течением времени. собственное видение для обозначения различных слоев обширной территории Cuman: в византийском , русском, , армянском , персидском и мусульманском грузинском В зависимости от их региона и своего времени, разные источники использовали свое к северу от Черного моря и на восточной стороне до Каспийского моря , где низменность между Дниепером , Волгой , Урал и реками Иртиш были благоприятны для кочевого образа жизни куманов. Позже, в течение короткого периода времени, в западных источниках Cumania также ссылалась на район Восточной Уоллахии и Южной Украины (сосредоточенной на низменных районах Буджак и равнина Бэган ), имея в виду область, где произошел первый контакт между куманами и западными христианами , и где позже тураны региона будут принимать католицизм.
Using the traditional Turkic assignment of colours to the cardinal points, White Cumania used to be located to the west and may have denoted eastern Wallachia, while Black Cumania was located to its north and may have denoted Moldavia.

As in the case of many other large nomadic Eurasian confederacies, the ethnonym "Cuman" (referring to the inhabitants of Cumania) denoted different ethnic realities. While the main component was probably the Turkic-speaking tribes, the confederacy included other ethnic components as well. Cumania was primarily a political name, referring to the leading, integrating tribe or clan of the confederacy or state. The Cumans, when they first appear in written sources, are members of a confederacy irrespective of their tribal origin. Former tribal names disappeared when the tribe in question became part of a political unit. For instance, when we hear of an incursion of Cumans, it means that certain tribes of the Cuman confederacy took part in a military enterprise. In his "History of the Mongols", the Persian historian Rashid-al-Din Hamadani, referred to Cumania around 1236–1237, during the Mongol invasion of Möngke, the future Great Khan of the Mongol Empire. Among others, he mentions the Kipchaks, the Turkophone Asi (probably the same as the later Jassic tribe) and the "Karaulaghi" (Black, i.e. "from the north", Vlachs).[8]


The vast territory of this Cuman-Kipchak realm, consisting of loosely connected tribal units who were the military dominating force, was never politically united by a strong central power. Cumania was neither a state nor an empire, but different groups under independent rulers, or khans, who acted on their own initiative, meddling in the political life of the surrounding states: the Russian principalities, Bulgaria, Byzantium and the Wallachian states in the Balkans, Armenia and Georgia (see Kipchaks in Georgia) in the Caucasus, and Khwarezm, having reached as far as to create a powerful caste of warriors, the Mamluks, serving the Muslim Arab and Turkish Caliphs and Sultans.
In the Balkans, we find the Cumans in contact with all of the statal entities of that time, fighting with the Kingdom of Hungary, allied with the Bulgarians and Vlachs against the Byzantine Empire. For example, Thocomerius, by name apparently a Cuman warlord (also known as Tihomir, he might have been a Bulgarian noble), was possibly the first one to unite the Bulgarian states, north from the Danube, from the west and the east of the Olt River, and his son Basarab I is considered the first ruler of the united and independent Wallachia. This interpretation corresponds with the general view of the situation of the Romanian lands in the 11th century, with the natives living in collections of village communities, united in various small confederacies, with more or less powerful chiefs trying to create little kingdoms, some paying tribute to the various militarily dominant nomadic tribes (see Romania in the Middle Ages).
This Pontic Cumania, (and the rest of the Cumanias to the east), ended its existence in the middle of the 13th century, with the Mongol invasion of Europe. In 1223, Genghis Khan defeated the Cumans and their Rus' allies at the Battle of Kalka (in modern Ukraine), and the final blow came in 1241, when the Cuman confederacy ceased to exist as a political entity, with the remaining Cuman tribes being dispersed, either becoming subjects of the Mongol conquerors as part of what was to be known as the Golden Horde, or fleeing to the west, to the Byzantine Empire, the Bulgarian Empire, and the Kingdom of Hungary.
Kunság and the Catholic Diocese of Cumania
[edit]
On the Great Hungarian Plain, Cuman settlers gave their name to two regions known as Kunság, the Hungarian word for Cumania: Greater Cumania (Nagykunság) and Little Cumania (Kiskunság), located on the Great Hungarian Plain. Here, the Cumans maintained their language and some ethnic customs well into the modern era.
Cumania name was also preserved as part of the Catholic ecclesiastical structure with a "Diocese of Cumania" existing until 1523 in what is now Romania, long after the Cumans ceased to be a distinct group in the area. At Milcovul, years earlier, in 1227, the Cuman warlord Bortz accepted Catholic Christianity from missionary Dominican friars. Pope Gregory IX heard about the mass conversion of the Cumans, and on 1 July 1227 empowered Robert, Archbishop of Esztergom, to represent him to Cumania and in neighbouring Land of the Brodnici. Teodoric, the bishop of this new diocese, became the guardian of the Dominican Order in the Kingdom of Hungary.[9]

Hence, Cumania diocese became part of the superior archbishopric of Esztergom, determining King Béla IV of Hungary to add "Rex Cumaniae" (King of Cumania)[10] to his titles in 1228, and later to grant asylum to the Cumans in face of the Mongol invasion. The Diocese of Cumania, or of Milcovul, had subordinated in Transylvania the abbacy of Sibiu, the dioceses of Burzenland, Brasso and Orbai, and over the Carpathians, in the lands of the "infidel" Orthodox Vlachs (in partibus infidelium), all the Christian Catholics, irrespective of their ethnicity, despite the fact that many believers fell under the influence of the Romanian Orthodox "pseudo" bishops (episcopo Cumanorum, qui loci diocesanus existit, sed a quibusdam pseudoepiscopis Graecorum ritum tenentibus).[11]
So, at that moment, Hungarian and Papal documents use the name Cumania to refer to the land between the eastern border of the lands of Seneslau and the land of the Brodnici (Buzău, southern Vrancea and southern Galați): that is Cumania meant, more or less, Muntenia. At that time, the use of the name Cumania should not to be understood as asserting the existence of a Cuman state, nor even a land inhabited by Cuman tribes (as the bulk of them had either fled, or were destroyed by the Mongols, and the rest had been absorbed) but rather to the Diocese of Cumania. From the military point of view, the land comprising the Diocese of Cumania was held either by the Teutonic Order (as early as 1222), or by the Vlachs (Brodnics or the Vlachs of Seneslau). The term Cumania had come to mean any Catholic subordinated to the Milcovul Diocese, so much so that in some cases, the terms Cuman and Wallach (more precisely, Catholic Wallach, as the Orthodox Christians were considered schismatic, and the Pope did not officially recognise them) were interchangeable.[12]
In a charter from 1247, parts of this earlier Cumania were granted to the Knights Hospitaller, as were the Banate of Severin and the Romanian cnezats of Ioan and Lupu (a fluvio Olth et Alpibus Ultrasylvanis totam Cumaniam …excepta terra Szeneslai Woiavode Olacorum).[13] These, from a juridical point of view, had an inferior status than the states of Seneslau (east of the Olt River) and Litovoi (west of the Olt River), cnezats which continued to belong to the Romanians (quam Olacis relinquimus prout iidem hactenus tenuerant), "like they held them so far".
See also
[edit]History of Russia |
---|
![]() |
![]() |
- Turkic peoples
- Timeline of Turks (500–1300)
- Cuman people
- Pechenegs
- Kipchaks
- Kunság
- Mongol invasion of Europe
- History of Romania
- Crimean Karaites, an ethnic group with possible Cuman origins
- Cuman language
References
[edit]History of Ukraine |
---|
![]() |
![]() |
Footnotes
[edit]- ^ Adjiev M. Eskenderovich, The Kipchaks, An Ancient History of the Turkic People and the Great Steppe, Moscow 2002, p.30
- ^ Al-Idrisi (1989). Kitab nuzhat al-mushtaq fi'khtiraq al-'afaq. Beirut. pp. 428–429.
{{cite book}}
: CS1 maint: location missing publisher (link) - ^ Vásáry. Cumans. p. 5.
- ^ Drobny, Jaroslav (2012), Cumans and Kipchaks: Between Ethnonym and Toponym (PDF), pp. 205–217
- ^ Jump up to: a b c Spinei, Victor (2009). The Romanians and the Turkic Nomads North of the Danube Delta from the Tenth to the Mid-thirteenth Century. Leiden; Boston: Brill Publishers. ISBN 9789004175365. OCLC 1015991131.
- ^ Curta, Florin (2019). Eastern Europe in the Middle Ages (500-1300) (2 Vols). Boston: BRILL. p. 177. ISBN 978-90-04-39519-0. OCLC 1111434007.
- ^ Currie, Gabriela; Christensen, Lars (April 2022). Eurasian Musical Journeys: Five Tales. Cambridge University Press. p. 60. doi:10.1017/9781108913805. ISBN 978-1-108-91380-5. S2CID 248169243.
- ^ Alexandru D. Xenopol in "Histoire des Roumains", Paris, 1896, i, 168 quotes Rashid al-Din:
In the middle of spring the princes crossed the mountains in order to enter the country of the Bulares and of the Bashguirds. Orda, who was marching to the right, passed through the country of the Haute, where Bazarambam met him with an army, but was beaten. Boudgek crossed the mountains to enter the Kara-Ulak, and defeated the Ulak people.
- ^ The letter of Pope Gregory the IXth:
Gregorius Episcopus … venerabili fratri … Strigoniensi Archiepiscopo apostolicae sedis legato salutem … Nuper siquidem per litteras tuas nobis transmissas accepimus, quod Jesus Christus … super gentem Cumanorum clementer respiciens, eis salvationis ostium aperuit his diebus. Aliqui enim nobiles gentis illius per te ad baptismi gratiam pervenerunt, et quidam princeps Bortz nomine de terra illorum cum omnibus sibi subditis per ministerium tuum fidem desiderat suscipere christianam; propter quod unicum filium suum una cum fratribus praedicatoribus, messis dominicae operariis in terra praedicta, ad te specialiter destinavit, attentius obsecrans, ut personaliter accedens ad ipsum et suos viam vitae ostenderes ipsis … Unde quamvis pro executione voti tui, quod emiseras pro terrae sanctae succursu, in peregrinationis esses itinere constitutus, confidei exinde pervenire posse, si piis eorum desideriis condescendas, intermisso dictae peregrinationis itinere, dilectum filium … Archidiaconum de Zala ad nos destinare curasti … supplicans ut tibi hoc faciendi, non obstante voto praedicto, licentiam praeberemus, et … in Cumania et Brodnic terra illae vicina, de cuius gentis conversione speratur, legationis officium tibi committere dignaremur … Datum Anagniae II. Kal. Aug. Pontificatus nostri anno I.
- ^ The full list of titles was
- Bela Dei gratia Hungariae
- Dalmatiae
- Croatiae
- Romae
- Serviae
- Gallicie
- Lodomerie
- Cumanieque Rex
- ^ Полный текст письма папы Григория IXTH Король Белю Венгрии (14 ноября 1234 г.):
.В епископе Камани, как мы получили, их называли христианинами, под одной верой в различные виды, которые посвящены врагу ... для римской церкви, а не почтенного брата, епископа еоэоусов, епарки, но некоторые псевдо, Грекорум, держащий все церкви, а также какое -то королевство, а также неприятного, а также теутонические и другие ортодоксальные, и когда для людей, один из тех же валати, помещения получают таинства в серьезном Православный скандал и унижение христианской веры. Таким образом, разнообразие обрядов, мы хотим подчиняться опасности душ, чтобы не допустить, чтобы гнев из -за отсутствия таинств епископов обратился к епископам к католическому епископу, что соответствовало депутату Конгресса общего закона в вышеупомянутом, кто послушен всем, кто будет подчиняться
- ^ Диплом короля Андрея Венгрии, 11 марта 1291 года, упоминает университеты саксонских, сикулианских и валлахийских дворян в Альба Иулии , но на Ассамблее Буды 29 июля, саксонум и комманганум; Термин Cumans просто заменяет термин Уоллаха.
- ^ Текст письма
Бела из благодати Венгрии ... ... река Олт и Альп Ультраслевлванус Олт и Альп Ультрасильванис Вся из Кумании ... За исключением Шенеслай Вайводе Олакорум, как уйти ... от первой записи ... братья до двадцати пяти лет из всех доходов чаманиака мирового интеграла, за которую уже отвечают, за исключением земли Шенеслай Анедикты ...; В год 2507. 4 Ноню июня. Нашего двенадцатого года.
Примечания
[ редактировать ]- Istvan Vasary: «Cumans and Tatars», издательство Кембриджского университета, 2005;
- Биндер Пал: «Антецеденты и южно-транссильванские последствия формирования вождения Манени (XIII-XIV.)» II.; Századok 1995, Будапешт;
- Норман Энджелл: «Теории мира и балканская война»; 1912.
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Голден, Питер Б. (2009). "Qepčāq" . Энциклопедия Ираника .