Версальский дворец
Версальский дворец | |
---|---|
Версальский дворец ( франц .) | |
Garden façade and fountains; Hall of Mirrors | |
![]() Interactive fullscreen map | |
General information | |
Architectural style | Classicalism and Baroque |
Location | Versailles, France |
Coordinates | 48°48′17″N 2°7′13″E / 48.80472°N 2.12028°E |
Construction started | 1661 |
Owner | Government of France |
Website | |
en | |
Official name | Chateau and Park of Versailles |
Criteria | Cultural: i, ii, vi |
Reference | 83 |
Inscription | 1979 (3rd Session) |
Area | 1,070 ha |
Buffer zone | 9,467 ha |
( Версальский дворец / v εər ˈ s aɪ , v ɜːr ˈ s aɪ / vair - SY , vur- SY ; [1] Французский : Château de Versailles [ʃɑto d(ə) vɛʁsɑj] ) — бывшая королевская резиденция, построенная по заказу короля Людовика XIV, расположенная в Версале , примерно в 19 километрах (12 милях) к западу от Парижа , Франция .
Дворец принадлежит правительству Франции и с 1995 года находится в ведении под руководством Министерства культуры Франции Общественного учреждения дворца, музея и национального поместья Версаля . [2] дворец, парк или сады Версаля посещают около 15 000 000 человек, что делает его одной из самых популярных туристических достопримечательностей в мире. Ежегодно [3]
Людовик XIII построил простой охотничий домик на месте Версальского дворца в 1623 году. После его смерти пришел Людовик XIV, который расширил замок до начала дворца, который претерпел несколько изменений и этапов с 1661 по 1715 год. резиденция обоих королей, а в 1682 году Людовик XIV перенес резиденцию своего двора и правительства в Версаль, сделав дворец фактической столицей Франции. Такое положение дел продолжили короли Людовик XV и Людовик XVI , которые в первую очередь произвели внутренние переделки дворца, но в 1789 году королевская семья и столица Франции вернулись в Париж. До конца Французской революции Версальский дворец был в основном заброшен и опустошен, а население окружающего города резко сократилось.
Napoleon, following his coronation as Emperor, used the Grand Trianon as a summer residence from 1810 to 1814, but did not use the main palace. Following the Bourbon Restoration, when the king was returned to the throne, he resided in Paris and it was not until the 1830s that meaningful repairs were made to the palace. A museum of French history was installed within it, replacing the courtiers apartments of the southern wing.
The palace and park were designated a World Heritage Site by UNESCO in 1979 for its importance as the center of power, art, and science in France during the 17th and 18th centuries.[4] The French Ministry of Culture has placed the palace, its gardens, and some of its subsidiary structures on its list of culturally significant monuments.
History[edit]

In 1623,[5][6] Louis XIII, king of France, built a hunting lodge on a hill in a favorite hunting ground, 19 kilometers (12 mi) west of Paris,[7] and 16 kilometers (10 mi) from his primary residence, the Château de Saint-Germain-en-Laye.[8] The site, near a village named Versailles,[a] was a wooded wetland that Louis XIII's court scorned as being generally unworthy of a king;[12] one of his courtiers, François de Bassompierre, wrote that the lodge "would not inspire vanity in even the simplest gentleman".[6][13] From 1631 to 1634, architect Philibert Le Roy replaced the lodge with a château for Louis XIII,[14][15] who forbade his queen, Anne of Austria, from staying there overnight,[16][17] even when an outbreak of smallpox at Saint-Germain-en-Laye in 1641 forced Louis XIII to relocate to Versailles with his three-year-old heir, the future Louis XIV.[16][18]
When Louis XIII died in 1643, Anne became Louis XIV's regent,[19] and Louis XIII's château was abandoned for the next decade. She moved the court back to Paris,[20] where Anne and her chief minister, Cardinal Mazarin, continued Louis XIII's unpopular monetary practices. This led to the Fronde, a series of revolts against royal authority from 1648 to 1653 that masked a struggle between Mazarin and the princes of the blood, Louis XIV's extended family, for influence over him.[21] In the aftermath of the Fronde, Louis XIV became determined to rule alone.[22][23] Following Mazarin's death in 1661,[24] Louis XIV reformed his government to exclude his mother and the princes of the blood,[23] moved the court back to Saint-Germain-en-Laye,[25] and ordered the expansion of his father's château at Versailles into a palace.[16][26]
Louis XIV had hunted at Versailles in the 1650s,[15][18] but did not take any special interest in Versailles until 1661.[27] On 17 August 1661,[28] Louis XIV was a guest at a sumptuous festival hosted by Nicolas Fouquet, the Superintendent of Finances, at his palatial residence, the Château de Vaux-le-Vicomte.[24][29] Louis XIV was impressed by the château and its gardens,[29][30] which were the work of Louis Le Vau, the court architect since 1654, André Le Nôtre, the royal gardener since 1657, and Charles Le Brun,[15] a painter in royal service since 1647.[31] Vaux-le-Vicomte's scale and opulence led him to imprison Fouquet that September, as he had also built an island fortress and a private army.[29][32] But Louis XIV was also inspired by Vaux-le-Vicomte,[33] and he recruited its authors for his own projects.[34][35] Louis XIV replaced Fouquet with Jean-Baptiste Colbert,[23][30] a protégé of Mazarin and enemy of Fouquet,[36] and charged him with managing the corps of artisans in royal employment.[37][38] Colbert acted as the intermediary between them and Louis XIV,[39] who personally directed and inspected the planning and construction of Versailles.[40][41][42]
Construction[edit]
Work at Versailles was at first concentrated on gardens,[43][44] and through the 1660s, Le Vau only added two detached service wings and a forecourt to the château.[45][46] But in 1668–69,[47][48] as a response to the growth of the gardens,[49] and victory over Spain in the War of Devolution,[47][48] Louis XIV decided to turn Versailles into a full-scale royal residence.[45][50] He vacillated between replacing or incorporating his father's château, but settled on the latter by the end of the decade,[47][48][51] and from 1668 to 1671,[52] Louis XIII's château was encased on three sides in a feature dubbed the enveloppe.[48][53] This gave the château a new, Italianate façade overlooking the gardens, but preserved the courtyard façade,[54][55] resulting in a mix of styles and materials that dismayed Louis XIV[55] and that Colbert described as a "patchwork".[56] Attempts to homogenize the two façades failed, and in 1670 Le Vau died,[57] leaving the post of First Architect to the King vacant for the next seven years.[58]
Le Vau was succeeded at Versailles by his assistant, architect François d'Orbay.[59] Work at the palace during the 1670s focused on its interiors, as the palace was then nearing completion,[54][60] though d'Orbay expanded Le Vau's service wings and connected them to the château,[54] and built a pair of pavilions for government employees in the forecourt.[18][61] In 1670, d'Orbay was tasked by Louis XIV with designing a city, also called Versailles,[9] to house and service Louis XIV's growing government and court.[57][62] The granting of land to courtiers for the construction of townhouses that resembled the palace began in 1671.[57][63] The next year, the Franco-Dutch War began and funding for Versailles was cut until 1674,[64] when Louis XIV had work begun on the Ambassadors' Staircase , a grand staircase for the reception of guests, and demolished the last of the village of Versailles.[65]

Following the end of the Franco-Dutch War with French victory in 1678, Louis XIV appointed as First Architect Jules Hardouin-Mansart,[25][66] an experienced architect in Louis XIV's confidence,[67] who would benefit from a restored budget and large workforce of former soldiers.[64][68] Mansart began his tenure with the addition from 1678 to 1681 of the Hall of Mirrors,[69] a renovation of the courtyard façade of Louis XIII's château,[70] and the expansion of d'Orbay's pavilions to create the Ministers' Wings in 1678–79.[71] Adjacent to the palace, Hardouin-Mansart built a pair of stables called the Grande and Petite Écuries from 1679 to 1682[72][73] and the Grand Commun , which housed the palace's servants and general kitchens, from 1682 to 1684.[74] Hardouin-Mansart also added two entirely new wings in Le Vau's Italianate style to house the court,[75] first at the south end of the palace from 1679 to 1681[76] and then at its north end from 1685 to 1689.[18]
War and the resulting diminished funding slowed construction at Versailles for the rest of the 17th century.[64] The Nine Years' War, which began in 1688, stopped work altogether until 1698.[68] Three years later, however, the even more expensive War of the Spanish Succession began and,[77] combined with poor harvests in 1693–94 and 1709–10,[78][79] plunged France into crisis.[79][80] Louis XIV thus slashed funding and canceled some of the work Hardouin-Mansart had planned in the 1680s, such as the remodeling of the courtyard façade in the Italianate style. Louis XIV and Hardouin-Mansart focused on a permanent palace chapel,[64][81] the construction of which lasted from 1699 to 1710.[54][82]

Louis XIV's successors, Louis XV and Louis XVI, largely left Versailles as they inherited it and focused on the palace's interiors. Louis XV's modifications began in the 1730s, with the completion of the Salon d'Hercule, a ballroom in the north wing, and the expansion of the king's private apartment,[83][84] which required the demolition of the Ambassadors' Staircase.[40] In 1748, Louis XV began construction of a palace theater, the Royal Opera of Versailles at the northernmost end of the palace,[85][86] but completion was delayed until 1770;[86][87] construction was interrupted in the 1740s by the War of the Austrian Succession and then again in 1756 with the start of the Seven Years' War.[85][87] These wars emptied the royal treasury and thereafter construction was mostly funded by Madame du Barry, Louis XV's favorite mistress. In 1771, Louis XV had the northern Ministers' Wing rebuilt in Neoclassical style by Ange-Jacques Gabriel, his court architect, as it was in the process of falling down. That work was also stopped by financial constraints, and it remained incomplete when Louis XV died in 1774. In 1784, Louis XVI briefly moved the royal family to the Château de Saint-Cloud ahead of more renovations to the Palace of Versailles, but construction could not begin because of financial difficulty and political crisis.[88] In 1789, the French Revolution swept the royal family and government out of Versailles forever.[54][89]
Role in politics and culture[edit]

The Palace of Versailles was key to Louis XIV's politics, as an expression and concentration of French art and culture, and for the centralization of royal power.[90][91] Louis XIV first used Versailles to promote himself with a series of nighttime festivals in its gardens in 1664, 1668, and 1674,[27] the events of which were disseminated throughout Europe by print and engravings.[92][93] As early as 1669,[47] but especially from 1678,[94] Louis XIV sought to make Versailles his seat of government, and he expanded the palace so as to fit the court within it.[95][96][97] The moving of the court to Versailles did not come until 1682,[97] however, and not officially, as opinion on Versailles was mixed among the nobility of France.[13][98]
By 1687, however, it was evident to all that Versailles was the de facto capital of France,[71][99] and Louis XIV succeeded in attracting the nobility to Versailles to pursue prestige and royal patronage within a strict court etiquette,[91][96][100][b] thus eroding their traditional provincial power bases.[96][97][102] It was at the Palace of Versailles that Louis XIV received the Doge of Genoa, Francesco Maria Imperiale Lercari in 1685,[103] an embassy from the Ayutthaya Kingdom in 1686,[104] and an embassy from Safavid Iran in 1715.[105]
Louis XIV died at Versailles on 1 September 1715 and was succeeded by his five-year-old great-grandson, Louis XV,[78][106] then the duke of Anjou,[107] who was moved to the Château de Vincennes and then to Paris by Louis XV's regent, Philippe II, Duke of Orléans.[106] Versailles was neglected until 1722,[18] when Philippe II removed the court to Versailles to escape the unpopularity of his regency,[108][109] and when Louis XV began his majority.[110] The 1715 move, however, broke the cultural power of Versailles,[111] and during the reign of Louis XVI, courtiers spent their leisure in Paris, not Versailles.[18]

During Christmas 1763, Mozart and his family visited Versailles and dined with the King. The 7-year-old Wolfgang Amadeus Mozart played several works during his stay and later dedicated his first two harpsichord sonatas, published in 1764 in Paris, to Madame Victoria, daughter of Louis XV.[112]
In 1783, the palace was the site of the signing of the last two of the three treaties of the Peace of Paris (1783), which ended the American Revolutionary War. On 3 September, British and American delegates, led by Benjamin Franklin, signed the Treaty of Paris at the Hôtel d'York (now 56 Rue Jacob) in Paris, granting the United States independence. On 4 September, Spain and France signed separate treaties with Britain at the Palace of Versailles, formally ending the war.[113]
The King and Queen learned of the Storming of the Bastille in Paris on 14 July 1789, while they were at the palace, and remained isolated there as the Revolution in Paris spread. The growing anger in Paris led to the Women's March on Versailles on 5 October 1789. A crowd of several thousand men and women, protesting the high price and scarcity of bread, marched from the markets of Paris to Versailles. They took weapons from the city armory, besieged the palace, and compelled the King and royal family and the members of the National Constituent Assembly to return with them to Paris the following day.[114]
As soon as the royal family departed, the palace was closed. In 1792, the National Convention, the new revolutionary government, ordered the transfer of all the paintings and sculptures from the palace to the Louvre. In 1793, the Convention declared the abolition of the monarchy and ordered all of the royal property in the palace to be sold at auction. The auction took place between 25 August 1793 and 11 August 1794. The furnishings and art of the palace, including the furniture, mirrors, baths, and kitchen equipment, were sold in seventeen thousand lots. All fleurs-de-lys and royal emblems on the buildings were chambered or chiseled off. The empty buildings were turned into a storehouse for furnishings, art and libraries confiscated from the nobility. The empty grand apartments were opened for tours beginning in 1793, and a small museum of French paintings and art school was opened in some of the empty rooms.[115]
By virtue of an order issued by the Versailles district directorate in August 1794, the Royal Gate was destroyed, the Cour Royale was cleared and the Cour de Marbre lost its precious floor.[116][117]
19th century – history museum and government venue[edit]



When Napoleon became Emperor of the French in 1804, he considered making Versailles his residence but abandoned the idea because of the cost of the renovation. Prior to his marriage with Marie-Louise in 1810, he had the Grand Trianon restored and refurnished as a springtime residence for himself and his family, in the style of furnishing that it is seen today.[118]
In 1815, with the final downfall of Napoleon, Louis XVIII, the younger brother of Louis XVI, became king, and considered returning the royal residence to Versailles, where he had been born. He ordered the restoration of the royal apartments, but the task and cost was too great. Louis XVIII had the far end of the south wing of the Cour Royale demolished and rebuilt (1814–1824) to match the Gabriel wing of 1780 opposite, which gave greater uniformity of appearance to the front entrance.[119] Neither he nor his successor Charles X lived at Versailles.[118]
The French Revolution of 1830 brought a new monarch, Louis-Philippe to power, and a new ambition for Versailles. He did not reside at Versailles but began the creation of the Museum of the History of France, dedicated to "all the glories of France", which had been used to house some members of the royal family. The museum was begun in 1833 and inaugurated on 30 June 1837. Its most famous room is the Galerie des Batailles (Hall of Battles), which lies on most of the length of the second floor of the south wing.[120] The museum project largely came to a halt when Louis Philippe was overthrown in 1848, though the paintings of French heroes and great battles still remain in the south wing.
Emperor Napoleon III used the palace on occasion as a stage for grand ceremonies. One of the most lavish was the banquet that he hosted for Queen Victoria in the Royal Opera of Versailles on 25 August 1855.[121]
During the Franco-Prussian War of 1870–1871, the palace was occupied by the general staff of the victorious German Army. Parts of the château, including the Hall of Mirrors, were turned into a military hospital. The creation of the German Empire, combining Prussia and the surrounding German states under William I, was formally proclaimed in the Hall of Mirrors on 18 January 1871. The Germans remained in the palace until the signing of the armistice in March 1871. In that month, the government of the new Third French Republic, which had departed Paris during the war for Tours and then Bordeaux, moved into the palace. The National Assembly held its meetings in the Opera House.[122]
The uprising of the Paris Commune in March 1871, prevented the French government, under Adolphe Thiers, from returning immediately to Paris. The military operation which suppressed the Commune at the end of May was directed from Versailles, and the prisoners of the Commune were marched there and put on trial in military courts. In 1875 a second parliamentary body, the French Senate, was created and held its meetings for the election of a President of the Republic in a new hall created in 1876 in the south wing of the palace. The French Senate and National Assembly continue to meet in the palace in joint session on special occasions, such as the amendment of the Constitution of France.[123]
20th century[edit]

The end of the 19th and the early 20th century saw the beginning of restoration efforts at the palace, first led by Pierre de Nolhac, poet and scholar and the first conservator, who began his work in 1892. The conservation and restoration were interrupted by two world wars but have continued until the present day.[124]
The palace returned to the world stage in June 1919, when, after six months of negotiations, the Treaty of Versailles, formally ending the First World War, was signed in the Hall of Mirrors. Between 1925 and 1928, the American philanthropist and multi-millionaire John D. Rockefeller, Jr. gave $2,166,000, the equivalent of about thirty million dollars today, to restore and refurbish the palace.[125]
More work took place after World War II, with the restoration of the Royal Opera of Versailles. The theater was reopened in 1957, in the presence of Queen Elizabeth II of the United Kingdom.[126]
In 1978, parts of the palace were heavily damaged in a bombing committed by Breton terrorists.[127]
Starting in the 1950s, when the museum of Versailles was under the directorship of Gérald van der Kemp, the objective was to restore the palace to its state – or as close to it as possible – in 1789 when the royal family left the palace. Among the early projects was the repair of the roof over the Hall of Mirrors; the publicity campaign brought international attention to the plight of post-war Versailles and garnered much foreign money including a grant from the Rockefeller Foundation.
One of the more costly endeavors for the museum and the French Fifth Republic has been to repurchase as much of the original furnishings as possible. Consequently, because furniture with a royal provenance – and especially furniture that was made for Versailles – is a highly sought-after commodity on the international market, the museum has spent considerable funds on retrieving much of the palace's original furnishings.[128]
21st century[edit]
In 2003, a new restoration initiative – the "Grand Versailles" project – was started, which began with the replanting of the gardens, which had lost over 10,000 trees during Cyclone Lothar on 26 December 1999. One part of the initiative, the restoration of the Hall of Mirrors, was completed in 2006.[129] Another major project was the further restoration of the backstage areas of the Royal Opera of Versailles in 2007 to 2009.[86]
The Palace of Versailles is currently owned by the French state. Its formal title is the Public Establishment of the Palace, Museum and National Estate of Versailles. Since 1995, it has been run as a Public Establishment, with an independent administration and management supervised by the French Ministry of Culture.[130]
The grounds of the palace will host the equestrian competition during the 2024 Summer Olympics.[131]
Architecture and plan[edit]

The Palace of Versailles is a visual history of French architecture from the 1630s to the 1780s. Its earliest portion, the corps de logis, was built for Louis XIII in the style of his reign with brick, marble, and slate,[6] which Le Vau surrounded in the 1660s with Enveloppe, an edifice that was inspired by Renaissance-era Italian villas.[132] When Jules Hardouin-Mansart made further expansions to the palace in the 1680s, he used the Enveloppe as the model for his work.[75] Neoclassical additions were made to the palace with the remodeling of the Ministers' Wings in the 1770s, by Ange-Jacques Gabriel, and after the Bourbon Restoration.[133]
The palace was largely completed by the death of Louis XIV in 1715. The eastern facing palace has a U-shaped layout, with the corps de logis and symmetrical advancing secondary wings terminating with the Dufour Pavilion on the south and the Gabriel Pavilion to the north, creating an expansive cour d'honneur known as the Royal Court (Cour Royale). Flanking the Royal Court are two enormous asymmetrical wings that result in a façade of 402 metres (1,319 ft) in length.[134] Covered by around a million square feet (10 hectares) of roof, the palace has 2,143 windows, 1,252 chimneys, and 67 staircases.[135]
The palace and its grounds have had a great influence on architecture and horticulture from the mid-17th century to the end of the 18th century. Examples of works influenced by Versailles include Christopher Wren's work at Hampton Court Palace, Berlin Palace, the Palace of La Granja, Stockholm Palace,[136] Ludwigsburg Palace, Karlsruhe Palace, Rastatt Palace,[137] Nymphenburg Palace, Schleissheim Palace,[136][138] and Esterházy Palace.[139]
Royal Apartments[edit]

The construction in 1668–1671 of Louis Le Vau's enveloppe around the outside of Louis XIII's red brick and white stone château added state apartments for the king and the queen. The addition was known at the time as the château neuf (new château). The grands appartements (Grand Apartments, also referred to as the State Apartments[141][142]) include the grand appartement du roi and the grand appartement de la reine. They occupied the main or principal floor of the château neuf, with three rooms in each apartment facing the garden to the west and four facing the garden parterres to the north and south, respectively. The private apartments of the king (the appartement du roi and the petit appartement du roi) and those of the queen (the petit appartement de la reine) remained in the château vieux (old château). Le Vau's design for the state apartments closely followed Italian models of the day, including the placement of the apartments on the main floor (the piano nobile, the next floor up from the ground level), a convention the architect borrowed from Italian palace design.[143]
The king's State Apartment consisted of an enfilade of seven rooms, each dedicated to one of the known planets and their associated titular Roman deity. The queen's apartment formed a parallel enfilade with that of the grand appartement du roi. After the addition of the Hall of Mirrors (1678–1684) the king's apartment was reduced to five rooms (until the reign of Louis XV, when two more rooms were added) and the queen's to four.
The queen's apartments served as the residence of three queens of France – Maria Theresa of Spain, wife of Louis XIV, Maria Leszczyńska, wife of Louis XV, and Marie Antoinette, wife of Louis XVI. Additionally, Louis XIV's granddaughter-in-law, Princess Marie-Adélaïde of Savoy, duchess of Burgundy, wife of Louis, Duke of Burgundy, occupied these rooms from 1697 (the year of her marriage) to her death in 1712.[c]
Ambassador's Staircase[edit]

The Ambassadors' Staircase (Escalier des Ambassadeurs) was an imperial staircase built from 1674 to 1680 by François d'Orbay. Until Louis XV had it demolished in 1752 to create a courtyard for his private apartments,[144] the staircase was the primary entrance into the Palace of Versailles and the royal apartments especially.[145] It was entered from the courtyard via a vestibule that, cramped and dark, contrasted greatly with the tall, open space of the staircase – famously lit naturally with a skylight – so as to overawe visitors.[146][147]
The staircase and walls of the room that contained it were clad in polychrome marble and gilded bronze,[148] with decor in the Ionic order.[149] Charles Le Brun painted the walls and ceiling of the room according to a festive theme to celebrate Louis XIV's victory in the Franco-Dutch War.[150] On the wall immediately above the staircase were trompe-l'œil paintings of people from the Four Parts of the World looking into the staircase over a balustrade, a motif repeated on the ceiling fresco.[151][152] There they were joined by allegorical figures for the twelve months of the year and various Classical Greek figures such as the Muses.[153] A marble bust of Louis XIV, sculpted by Jean Warin in 1665–66,[154] was placed in a niche above the first landing of the staircase.[148]
The State Apartments of the King[edit]
- Meal at the House of Simon the Pharisee by Veronese in the Salon of Hercules
- Salon of Abundance
- Salon of Venus
- Salon of Mercury
The construction of the Hall of Mirrors between 1678 and 1686 coincided with a major alteration to the State Apartments. They were originally intended as his residence, but the King transformed them into galleries for his finest paintings, and venues for his many receptions for courtiers. During the season from All-Saints Day in November until Easter, these were usually held three times a week, from six to ten in the evening, with various entertainments.[155]
The Salon of Hercules[edit]
This was originally a chapel. It was rebuilt beginning in 1712 under the supervision of the First Architect to the King, Robert de Cotte, to showcase two paintings by Paolo Veronese, Eleazar and Rebecca and Meal at the House of Simon the Pharisee, which was a gift to Louis XIV from the Republic of Venice in 1664. The painting on the ceiling, The Apotheosis of Hercules, by François Lemoyne, was completed in 1736, and gave the room its name.[155][156]
The Salon of Abundance[edit]
The Salon of Abundance was the antechamber to the Cabinet of Curios (now the Games Room), which displayed Louis XIV's collection of precious jewels and rare objects. Some of the objects in the collection are depicted in René-Antoine Houasse's painting Abundance and Liberality (1683), located on the ceiling over the door opposite the windows.
The Salon of Venus[edit]
This salon was used for serving light meals during evening receptions. The principal feature in this room is Jean Warin's life-size statue of Louis XIV in the costume of a Roman emperor. On the ceiling in a gilded oval frame is another painting by Houasse, Venus subjugating the Gods and Powers (1672–1681). Trompe-l'œil paintings and sculpture around the ceiling illustrate mythological themes.[157]
The Salon of Mercury[edit]
The Salon of Mercury was the original State Bedchamber when Louis XIV officially moved the court and government to the palace in 1682. The bed is a replica of the original commissioned by King Louis-Philippe in the 19th century when he turned the palace into a museum. The ceiling paintings by the Flemish artist Jean Baptiste de Champaigne depict the god Mercury in his chariot, drawn by a rooster, and Alexander the Great and Ptolemy surrounded by scholars and philosophers. The Automaton Clock was made for the King by the royal clockmaker Antoine Morand in 1706. When it chimes the hour, figures of Louis XIV and Fame descend from a cloud.[158]
- Salon of Mars
- Ceiling in the Salon of Apollo, depicting the Sun Chariot of Apollo
- Bust of Louis XIV by Bernini in the Salon of Diana
The Salon of Mars[edit]
The Salon of Mars was used by the royal guards until 1782, and was decorated on a military theme with helmets and trophies. It was turned into a concert room between 1684 and 1750, with galleries for musicians on either side. Portraits of Louis XV and his Queen, Marie Leszczyńska, by the Flemish artist Carle Van Loo decorate the room today.
The Salon of Apollo[edit]
The Salon of Apollo was the royal throne room under Louis XIV, and was the setting for formal audiences. The eight-foot-high silver throne was melted down in 1689 to help pay the costs of an expensive war, and was replaced by a more modest throne of gilded wood. The central painting on the ceiling, by Charles de la Fosse, depicts the Sun Chariot of Apollo, the King's favorite emblem, pulled by four horses and surrounded by the four seasons.
The Salon of Diana[edit]
The Salon of Diana was used by Louis XIV as a billiards room, and had galleries from which courtiers could watch him play. The decoration of the walls and ceiling depicts scenes from the life of the goddess Diana. The celebrated bust of Louis XIV by Bernini made during the famous sculptor's visit to France in 1665 is on display here.[159][missing long citation]
Private apartments of the King and Queen[edit]
- King's bedchamber
- Queen's bedchamber
- Gilded cabinet of Marie Antoinette
- Billiard Room of Marie Antoinette
Private apartments of the King[edit]
The apartments of the King were the heart of the château; they were in the same location as the rooms of Louis XIII, the creator of the château, on the first floor (second floor US style). They were set aside for the personal use of Louis XIV in 1683. He and his successors Louis XV and Louis XVI used these rooms for official functions, such as the ceremonial lever ("waking up") and the coucher ("going to bed") of the monarch, which was attended by a crowd of courtiers.
The King's apartment was accessed from the Hall of Mirrors from the Oeil de Boeuf antechamber or from the Guardroom and the Grand Couvert, the ceremonial room where Louis XIV often took his evening meals, seated alone at a table in front of the fireplace. His spoon, fork, and knife were brought to him in a golden box. The courtiers could watch as he dined.[160]
The King's bedchamber had originally been a Drawing Room before Louis XIV transformed it into his own bedroom in 1701. He died there on 1 September 1715. Both Louis XV and Louis XVI continued to use the bedroom for their official awakening and going to bed. On 6 October 1789, from the balcony of this room Louis XVI and Marie-Antoinette, joined by the Marquis de Lafayette, looked down on the hostile crowd in the courtyard, shortly before the King was forced to return to Paris.[160]
The bed of the King is placed beneath a carved relief by Nicolas Coustou entitled France watching over the sleeping King. The decoration includes several paintings set into the paneling, including a self-portrait of Antony van Dyck.[160]
Private apartments of The Queen[edit]
The petit appartement de la reine is a suite of rooms that were reserved for the personal use of the queen. Originally arranged for the use of the Maria Theresa of Spain, consort of Louis XIV, the rooms were later modified for use by Marie Leszczyńska and finally for Marie Antoinette. The Queen's apartments and the King's Apartments were laid out on the same design, each suite having seven rooms. Both suites had ceilings painted with scenes from mythology; the King's ceilings featured male figures, the Queen's featured females.
Зеркальный зал [ править ]

— Зеркальный зал это длинная галерея в самой западной части дворца, выходящая на сады. [161] [162] Зал был построен с 1678 по 1681 год на месте террасы Ле Вау, построенной между покоями короля и королевы. [69] [161] Зал облицован мрамором и оформлен в модифицированной версии коринфского ордера , с 578 зеркалами, обращенными к 17 окнам и отражающими исходящий от них свет. Фреска на потолке, написанная Ле Бруном в течение следующих четырех лет, [163] украшает первые 18 лет правления Людовика XIV в 30 сценах, [161] 17 из них — военные победы над голландцами. [164] На фреске изображен сам Людовик XIV рядом с классическими фигурами в сценах, посвященных моментам его правления, таким как начало личного правления в 1661 году. [165] отход от более ранних фресок Версаля, в которых использовались аллегории, заимствованные из классических и мифологических сцен. [163] [166]
Салон войны и Салон мира завершают Зеркальный зал на его северном и южном концах соответственно. [167] [168] Военный салон, построенный и украшенный с 1678 по 1686 год, празднует победы Франции во франко-голландской войне с мраморными панелями, позолоченными бронзовыми трофеями оружия и лепным барельефом Людовика XIV, едущего на коне над своими врагами. Салон Мира оформлен в том же стиле, но в соответствии с одноименной темой. [161]
Королевская часовня [ править ]

Королевская часовня Версаля расположена в южном конце северного крыла. [169] Здание имеет высоту 40 метров (130 футов), длину 42 метра (138 футов) и ширину 24 метра (79 футов). [170] Часовня прямоугольной формы с полукруглой апсидой . [171] сочетая традиционную готическую королевскую французскую церковную архитектуру со стилем французского барокко Версаля. [170] [172] Потолок часовни представляет собой непрерывный свод, разделенный на три фрески Антуана Куапеля , Шарля де Ла Фосса и Жана Жувене . [170] Палитра мотивов под фресками прославляет деяния Людовика IX и включает изображения Давида , Константина , Карла Великого и Людовика IX, Флер де Лис Людовика XIV и монограмму . [173] Орган капеллы построили Роберт Клико и Жюльен Трибюо в 1709–1710 годах.
Людовик XIV заказал шестую часовню в Ардуэн-Мансаре и Лебрене в 1683–1684 годах. Это было последнее здание, построенное в Версале во время правления Людовика XIV. [54] [170] [171] Однако строительство было отложено до 1699 года. [54] [170] и оно не было завершено до 1710 года. [170] Единственной серьезной модификацией часовни с момента ее завершения было снятие фонаря с ее крыши в 1765 году. Полная реставрация часовни началась в конце 2017 года и продолжалась до начала 2021 года. [174]
Королевская опера [ править ]
- Опера в сторону Королевской ложи
- Фойе Королевской оперы
- Королевская опера во время празднования свадьбы Людовика XVI и Марии-Антуанетты (1770 г.)
- Сцена Королевской оперы
- Потолок оперы, роспись Луи Жан-Жака Дюрамо.
Королевская опера Версаля была первоначально заказана Людовиком XIV в 1682 году и должна была быть построена в конце северного крыла по проекту Ардуэна-Мансара и Карло Вигарани . Однако из-за расходов короля на континентальные войны проект был отложен. Идея была возрождена Людовиком XV с новым дизайном Анж-Жака Габриэля в 1748 году, но и от него было временно отложено. Проект был возрожден и устремлен к запланированному празднованию свадьбы дофина, будущего Людовика XVI , и Марии-Антуанетты . В целях экономии и скорости новая опера была построена почти полностью из дерева, что также придавало ей очень качественную акустику. Дерево было окрашено под мрамор, а потолок был украшен картиной Луи Жан-Жака Дюрамо, изображающей Аполлона, бога искусств, готовящего короны для прославленных художников . Скульптор Огюстен Пажу дополнил украшение скульптурами и рельефами. Новая Опера была открыта 16 мая 1770 года в рамках празднования королевской свадьбы. [175]
В октябре 1789 года, в начале Французской революции , король устроил в опере последний банкет для королевских гвардейцев перед отъездом в Париж. После франко-германской войны 1871 года, а затем Парижской Коммуны до 1875 года Национальное собрание Франции собиралось в опере до провозглашения Третьей французской республики и возвращения правительства в Париж. [176]
Музей истории Франции [ править ]
- Луи-Филипп посвящает Галерею Батай работы Франсуа Жозефа Хейма (1837 г.)
- Галерея сражений Музея истории Франции.
- Битва при Тайлебурге , Эжен Делакруа (1837)
- Луи-Филипп и его сыновья позируют перед воротами Версаля, Историческая галерея Ораса Верне (1846 г.)
стал королем в 1830 году, Вскоре после того, как Луи-Филипп I он решил превратить дворец в музей, посвященный «Всей славе Франции», с картинами и скульптурами, изображающими знаменитых французских побед и героев. Большинство покоев дворца были полностью снесены (в главном здании практически все покои были уничтожены, почти нетронутыми остались лишь покои короля и королевы) и превратились в череду из нескольких больших комнат и галерей: , изображающая коронацию Наполеона I Зал Коронации (чей первоначальный объем не был тронут Луи-Филиппом), в котором представлена знаменитая картина Жака-Луи Давида ; Зал Битв; увековечивание французских побед масштабными картинами; и зал 1830 года, в котором отмечался приход к власти Луи-Филиппа во время Французской революции 1830 года . Некоторые картины были привезены из Лувра, в том числе работы, изображающие события французской истории Филиппа де Шампейна , Пьера Миньяра , Лорана де Ла Гира. , Шарль Лебрен , Адам Франс ван дер Мюлен , Николя де Ларжильер , Гиацинт Риго , Жан-Антуан Гудон , Жан-Марк Наттье , Элизабет Виже Лебрен , Юбер Робер , Томас Лоуренс , Жак-Луи Давид и Антуан-Жан Гро . Другие были заказаны специально для музея выдающимися художниками начала 19 века, в том числе Эженом Делакруа , который нарисовал Святого Людовика во время победы французов над британцами в битве при Тайлебурге в 1242 году. Среди других представленных художников - Орас Верне и Франсуа Жерар . На монументальной картине Верне изображен сам Луи-Филипп с сыновьями, позирующими перед воротами дворца. [177]
Свержение Луи-Филиппа в 1848 году положило конец его грандиозным планам относительно музея, но Галерея сражений осталась такой же, как и была, и через нее проходят многочисленные посетители королевских покоев и больших салонов. Еще одна группа комнат на первом этаже была превращена в галереи Людовика XIV и его двора, где выставлена мебель, картины и скульптуры. В последние годы одиннадцать залов на первом этаже между Часовней и Оперой превратились в историю дворца с помощью аудиовизуальных экспозиций и моделей. [177]
Поместье Версаль [ править ]

Поместье Версаля состоит из дворца, вспомогательных построек вокруг него, а также парка и садов . По состоянию на июнь 2021 года поместье в целом занимает площадь 800 га (8,0 км²). 2 ; 2000 акров), [178] с парком и садами, расположенными к югу, западу и северу от дворца. [179] К дворцу приближается с востока Авеню де Пари , протяженность которого составляет 17 миль (27 км) от Парижа до ворот между Гранд и Петит Экюри . [180] За этими конюшнями находится Оружейная площадь . [181] [182] место, где авеню Парижа пересекается с авеню Со и авеню Сен-Клу (см. карту), тремя дорогами, которые образовали главные артерии города Версаль. [46] [183] Именно там, где встречаются три дороги, находятся ворота, ведущие в курдонёр . [184] окруженный « Крыльями министров» . [181] [182] Дальше находятся Королевские ворота и главный дворец. [182] который окружает Королевский [185] и, наконец, Мраморные корты . [186]
Поместье было основано Людовиком XIII как охотничье убежище. [5] [187] с парком к западу от его замка. [17] С 1661 года Людовик XIV расширял поместье до тех пор, пока [188] [189] В наибольшей степени поместье представляло собой Большой парк , охотничьи угодья площадью 15 000 гектаров (150 км ). 2 ; 37 000 акров), [187] [179] и сады, называемые Малым парком, [179] который охватывал 1700 га (17 км 2 ; 4200 акров). Поместье окружала стена длиной 25 миль (40 км) и высотой 10 футов (3,0 м) с 24 воротами. [187]
Ландшафт поместья должен был быть создан на основе болота, окружавшего замок Людовика XIII, с использованием ландшафтной архитектуры, обычно используемой при строительстве крепостей. [190] Подход к дворцу и садам был тщательно продуман путем перемещения земли и строительства террас. [191] [192] Вода из болота направлялась в ряд озер и прудов вокруг Версаля. [193] но этих резервуаров было недостаточно для дворца, города или садов. Для снабжения Версаля водой были предприняты большие усилия, такие как перекрытие реки Бьевр плотиной для создания притока в 1660-х годах, строительство огромной насосной станции на реке Сена недалеко от Марли-ле-Руа в 1681 году и попытка отвести воду из реки Эр с помощью канала в конце 1680-х годов. [194] [195]
Сады [ править ]

Сады Версаля в том виде, в каком они существовали со времен правления Людовика XIV, являются работой Андре Ленотра . Садам Ленотра предшествовал простой сад, заложенный в 1630-х годах ландшафтными архитекторами Жаком Бойсо и Жаком де Немуром. [196] который он перестроил по оси восток-запад, что, [197] из-за покупки земли Людовиком XIV и вырубки лесов, [44] [190] [179] были расширены буквально настолько, насколько было видно. [197] Созданные в результате сады были результатом сотрудничества Ленотра, Лебрена, Кольбера и Людовика XIV. [192] отмечены строгим порядком, дисциплиной, [44] и открытое пространство с осевыми дорожками, клумбами , живыми изгородями , прудами и озерами в качестве мотивов. [136] Они стали воплощением французского формального садового стиля. [198] и были очень влиятельными и широко имитировались или воспроизводились. [136] [179]
Дочерние структуры [ править ]

Первым из вспомогательных сооружений Версальского дворца был Версальский зверинец , [199] [200] построенный Ле Вау между 1662 и 1664 годами, [200] в южной оконечности Большого канала. [199] Квартиры с видом на загоны, [46] [201] были отремонтированы Ардуэном-Мансаром с 1698 по 1700 год, [200] но в 1712 году зверинец вышел из употребления. [199] [д] После длительного периода упадка он был снесен в 1801 году. [200] Версальская оранжерея , расположенная к югу от дворца. [203] был впервые построен Ле Вау в 1663 году. [204] первоначально как часть общего перемещения земли для создания поместья. [191] Он также был модифицирован Мансаром, который с 1681 по 1685 год полностью перестроил его и увеличил его размер вдвое. [205]
В конце 1679 г. [206] Людовик XIV поручил Мансару построить замок Марли . [99] уединение на окраине поместья Версаля, примерно в 5 милях (8,0 км) от дворца. [207] Замок состоял из основного жилого здания и двенадцати павильонов в палладианском стиле. [208] расположены в два ряда по обе стороны от главного здания. [209] Строительство было завершено в 1686 году. [99] [210] когда Людовик XIV провел там свою первую ночь. [206] Замок был национализирован и продан в 1799 году. [209] и впоследствии снесены и заменены промышленными постройками. Сами они были снесены в 1805 году. [211] а затем в 1811 году поместье приобрел Наполеон. [209] [211] 1 июня 2009 года территория замка Марли была передана Государственному учреждению дворца, музея и национального поместья Версаля. [211]
Ла Лантерн — охотничий домик, названный в честь фонаря, который украшал близлежащий зверинец, построенный в 1787 году Филиппом Луи де Ноай , тогдашним губернатором дворца. С 1960 года является государственной резиденцией. [200]
Пти Трианон [ править ]
- Вид с воздуха на Пти-Трианон и его сады.
- Западный фасад Малого Трианона
- Французский павильон Малого Трианона.
- Бельведер в парке Пти-Трианон.
Пти-Трианон, строительство которого продолжалось с 1762 по 1768 год. [212] привело к появлению названий «Гранд» и «Пти-Трианон», [213] был построен для Людовика XV и мадам дю Барри в неоклассическом стиле Габриэлем. [214] [215] В здании есть фортепьяно , подвал и чердак. [212] с пятью окнами на каждом этаже. [213] Став королем, Людовик XVI подарил Малый Трианон Марии-Антуанетте, которая реконструировала его, перестроила его сады в тогдашних английском и восточном стилях. [213] [216] [217] и сформировала там свой собственный двор. [217]
В 1668 году [218] Людовик XIV купил и разрушил деревню Трианон. [56] недалеко от северной оконечности Большого канала, [219] и вместо этого он поручил Ле Вау построить убежище от двора, [219] [220] помнят как Фарфоровый Трианон . Спроектированный и построенный Ле Вау в 1670 году. [218] [221] это был первый образец архитектуры шинуазри (искусственно китайской) в Европе, хотя в основном он был спроектирован во французском стиле. [222] [223] Крыша была не фарфором , а фаянсовой посудой , [218] [219] [222] и поэтому был склонен к утечкам, [224] поэтому в 1687 году Людовик XIV приказал его снести. [218] Тем не менее, Фарфоровый Трианон сам по себе пользовался влиянием, и его подражатели строились по всей Европе. [219] [225]
Большой Трианон [ править ]
- Большой Трианон
- Интерьер Большого Трианона
- Королевский театр
Чтобы заменить фарфоровый Трианон, [224] Людовик XIV поручил Ардуэну-Мансару построить в 1687 году Большой Трианон , построенный из мрамора за три месяца. [218] У Гранд Трианона один этаж, за исключением пристроенного к нему служебного крыла. [226] [227] который был модифицирован Ардуэном-Мансаром в 1705–06 гг. [228] Восточный фасад имеет внутренний двор, а западный обращен к садам Большого Трианона, а между ними - перистиль . [226] [228] Интерьеры в основном оригинальные. [214] Здесь размещались Людовик XIV, мадам де Ментенон, Мария Лещинская и Наполеон, заказавший реставрацию здания. При Шарле де Голле северное крыло Большого Трианона стало резиденцией президента Франции. [226]
Королевская Театр Гамлет и
Рядом с Трианонами находятся Французский павильон , построенный Габриэлем в 1750 году между двумя резиденциями, а также Королевский театр и Королевский Гамлет , построенные архитектором Ришаром Мике в 1780 году и с 1783 по 1785 год соответственно. Оба они были построены по приказу Марии-Антуанетты; [229] театр, спрятанный в саду, потворствовал ее любви к опере и абсолютно оригинален, [214] и деревню, чтобы расширить свои сады с деревенскими удобствами. [229] [230] [231] Схема застройки «Королевского Гамлета» включает фермерский дом (ферма должна была производить молоко и яйца для королевы), молочную ферму, голубятню, будуар, сарай, сгоревший во время Французской революции, мельницу и башню в форма маяка.
и функции церемониальные Современные политические
Дворец до сих пор выполняет политические функции. Главы государств празднуются в Зеркальном зале; двухпалатный французский парламент, состоящий из Сената ( Sénat ) и Национальной ассамблеи ( Assemblée nationale ), встречается на совместном заседании ( конгрессе французского парламента ) в Версале. [232] пересмотреть или иным образом изменить Конституцию Франции — традиция, которая вступила в силу с обнародованием Конституции 1875 года. [234] Например, парламент собрался на совместное заседание в Версале для принятия поправок к конституции в июне 1999 года (для внутренней применимости решений Международного уголовного суда и для гендерного равенства в списках кандидатов), в январе 2000 года (ратификация Амстердамского договора ) и в марте. 2003 г. (с указанием «децентрализованной организации» Французской Республики). [232]
В 2009 году президент Николя Саркози обратился к мировому финансовому кризису перед конгрессом в Версале, впервые с 1848 года, когда Луи-Наполеон Бонапарт выступил с речью перед Второй французской республикой . [235] [236] [237] После терактов в Париже в ноябре 2015 года президент Франсуа Олланд выступил с речью перед редкой совместной сессией парламента в Версальском дворце. [238] Это был третий раз с 1848 года, когда президент Франции выступал на совместном заседании французского парламента в Версале. [239] У президента Национального собрания есть официальная квартира в Версальском дворце. [240] В 2023 году государственный визит Карла III во Францию включал государственный банкет во дворце.
Галерея [ править ]
- Панорамный вид из города
- Панорамный вид из парка
См. также [ править ]
- Королевский офис
- Свежий павильон
- Список резиденций в стиле барокко
- Список туристических достопримечательностей Парижа
- стиль Людовика XIV.
- Парижская мирная конференция, 1919 г.
- Potager du roi, Версаль (Кухонный сад короля)
- Клятва теннисного корта ( фр . Oath du Jeu de Paume ) в районе Сен-Луи.
- Версальский собор
- Слон Людовика XIV
Примечания [ править ]
- ^ Название «Версаль», впервые использованное в 1038 году. [9] от старофранцузского слова версаль , [10] происходит от латинского слова vertere ; [11] оба означают «вспаханное поле». [10] [11]
- ↑ В любой момент правления Людовика XIV около 5% французской знати находились при дворе в Версале. Боханан подсчитал, что точное количество людей, обычно присутствующих в Версале, составляет 5000 дворян и такое же количество простолюдинов. [101] а Бланнинг дает 1000 дворян и 4000 слуг. [38]
- ^ В этой комнате родились шесть королей: Филипп V Испанский , Людовик XV, Людовик XVI, Людовик XVII , Людовик XVIII и Карл X.
- ↑ Животные Зверинца, заброшенного после революции, были перевезены в Париж и стали основой зверинца Сада растений , второго старейшего общественного зоопарка в мире. [202]
Цитаты [ править ]
- ^ «Версаль» . Словарь.com . Проверено 1 июля 2021 г.
- ^ «Общественное учреждение» . Версальский дворец . 31 октября 2016 года . Проверено 20 декабря 2021 г.
- ^ «Версальский дворец (Château de Versailles)» . Исследуйте Францию . Правительство Франции. 18 июня 2021 г.
- ^ «Дворец и парк Версаля» . Центр всемирного наследия ЮНЕСКО . Организация Объединенных Наций по вопросам образования, науки и культуры . Проверено 9 октября 2021 г.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 2.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Айерс 2004 , с. 333.
- ^ Spawforth 2008 , стр. 1–2.
- ^ Высокий 1996 , с. 369.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Город Версаль: История .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 12.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 1.
- ^ Джонс 2018 , с. 15.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Уолтон 1986 , с. 53.
- ^ Джонс 2018 , стр. 15–16.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Бергер 1994 , с. 53.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Джонс 2018 , с. 16.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 3.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и ж Версальский дворец: История .
- ^ Боханан 2001 , с. 58.
- ^ Джонс 2018 , с. 17.
- ^ Боханан 2001 , стр. 58, 60, 66.
- ^ Спофорт 2008 , с. 26.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Боханан 2001 , с. 66.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 18.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 25.
- ^ Высокий 1996 , стр. 369–70.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт, 2008 г. , стр. 4–5.
- ^ Бонни 2007 , с. 223.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Бланнинг 2002 , с. 33.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 19.
- ^ Версальский дворец: Шарль Лебрен .
- ^ Бергер 1994 , стр. 18–19.
- ^ Уолтон 1986 , с. 41.
- ^ Бланнинг 2002 , с. 40.
- ^ Уолтон 1986 , с. 42.
- ^ Бонни 2007 , стр. 208–10.
- ^ Спофорт 2008 , с. 5.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бланнинг 2002 , с. 36.
- ^ Бергер 1994 , с. 20.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 9.
- ^ Уолтон 1986 , с. 35.
- ^ Бергер 1994 , с. 25.
- ^ Уолтон 1986 , стр. 55–63.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Спофорт 2008 , с. 4.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Айерс 2004 , с. 334.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Бергер 1994 , с. 54.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Спофорт 2008 , с. 6.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Уолтон 1986 , с. 67.
- ^ Уолтон 1986 , стр. 62–63, 69.
- ^ Бергер 1994 , с. 61.
- ^ Бергер 1994 , стр. 61, 64.
- ^ Айерс 2004 , стр. 334–35.
- ^ Бергер 1994 , с. 64.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и ж г Высокий 1996 , с. 370.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 7.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 24.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Спофорт, 2008 г. , стр. 7–8.
- ^ Бергер 1994 , с. 22.
- ^ Бергер 1985 , с. 22.
- ^ Уолтон 1986 , с. 91.
- ^ Джонс 2018 , с. 22.
- ^ Уолтон 1986 , с. 38.
- ^ Джонс 2018 , стр. 27–28.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Уолтон 1986 , стр. 50–51.
- ^ Spawforth 2008 , стр. 9, 11.
- ^ Уолтон 1986 , с. 93.
- ^ Бергер 1994 , стр. 86–87, 113.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 18.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 115.
- ^ Джонс 2018 , с. 35.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Версальский дворец: столица .
- ^ Бергер 1994 , с. 114.
- ^ Версальский дворец: Королевские конюшни .
- ^ Версальский дворец: Великое Коммуна .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт, 2008 г. , стр. 10–11.
- ^ Джонс 2018 , с. 43.
- ^ Уолтон 1986 , с. 51.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 52.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Дойл 2001 , с. 190.
- ^ Уолтон 1986 , стр. 51–52.
- ^ Spawforth 2008 , стр. 17–19.
- ^ Джонс 2018 , с. 53.
- ^ Джонс 2018 , с. 59–60, 65.
- ^ Spawforth 2008 , стр. 20–21.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Спофорт 2008 , с. 21.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Версальский дворец: Королевская опера .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 61.
- ^ Spawforth 2008 , стр. 21–24.
- ^ Спофорт 2008 , с. 24.
- ^ Бланнинг 2002 , стр. 33–40.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Боханан 2001 , стр. 61–64.
- ^ Бланнинг 2002 , с. 49.
- ^ Уолтон 1986 , стр. 57, 59.
- ^ Джонс 2018 , с. 26.
- ^ Боханан 2001 , с. 62.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Джонс 2018 , с. 42.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Дойл 2001 , с. 173.
- ^ Спофорт 2008 , с. 14.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Спофорт 2008 , с. 15.
- ^ Бланнинг 2002 , стр. 31–34, 40.
- ^ Боханан 2001 , стр. 62, 64.
- ^ Суонн 2001 , стр. 143, 145.
- ^ Версальский дворец: Прием генуэзского дожа .
- ^ Версальский дворец: Прием посла Сиама .
- ^ Версальский дворец: Прием послов Персии .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Версальский дворец: Смерть Людовика XIV .
- ^ Джонс 2018 , с. 57.
- ^ Спофорт 2008 , с. 20.
- ^ Джонс 2018 , с. 58.
- ^ Суонн 2001 , с. 201.
- ^ Дойл 2001 , с. 91.
- ^ «Визит ребенка Моцарта (1763-1764)» . Версальский дворец . 23 августа 2018 года . Проверено 10 июля 2023 г.
- ^ «Парижский договор» . www.constitutionfacts.com .
- ^ Лакайль 2012 , стр. 16–17.
- ^ Лакайль 2012 , с. 18.
- ^ Хайцманн, Анник; Дидье, Фредерик (2007). «Королевская решетка и двор» . Версалия. Обзор Общества друзей Версаля . 10 :26–43. дои : 10.3406/верса.2007.871 . Проверено 7 июня 2023 г.
- ^ Марал, Александр (24 октября 2018 г.). Октябрь 1789 года: Версаль опустел . Проверено 7 июня 2023 г.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Лакайль 2012 , с. 19.
- ^ Спофорт 2008 , с. 244.
- ^ Высокий 1996 , стр. 369–374.
- ^ «Визит королевы Виктории, 1855 год» . Версальский дворец . 22 ноября 2016 г.
- ^ Лакайль 2012 , с. 12.
- ^ Лакайль 2012 , с. 20.
- ^ Лакайль 2012 , с. 13.
- ↑ Айверсон, Джеффри, France Today , 19 июля 2014 г.
- ^ «1957 – XX век – На протяжении веков – Версаль 3d» . www.versailles3d.com .
- ^ «Версальский дворец поврежден бомбой» . Нью-Йорк Таймс . 26 июня 1978 года . Проверено 10 апреля 2020 г.
- ^ Кемп 1976 , с. 135–137
- ^ Лелуп, Мишель (7 сентября 2006 г.). «Версаль в большом туалете» . L'Express (на французском языке). Архивировано из оригинала 15 февраля 2008 года . Проверено 4 января 2021 г.
- ^ Сайт государственного учреждения Версальского замка (en.chateauversailles.fr)
- ^ «Версальский замок» . Париж 2024 . Проверено 29 июля 2022 г.
- ^ Бергер 1985 , стр. 23–25.
- ^ Джонс 2018 , стр. 61–62, 122.
- ^ «История искусства» . Изобразительное искусство Корк . Проверено 10 августа 2016 г.
- ^ Айерс 2004 г., также включает 700 номеров. п. 333.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д ЮНЕСКО: Дворец и парк Версаля .
- ^ Кауфманн 1995 , стр. 320–22.
- ^ Кауфманн 1995 , стр. 323–24.
- ^ Кауфманн 1995 , с. 338.
- ^ Блондель 1752–1756 , том. 4 (1756 г.), книга 7, табл. 8; Нольак 1898 , с. 49 (датирует план Блонделя примерно 1742 годом).
- ^ Сауле и Мейер 2000 , с. 18, 22.
- ^ Michelin Tire 1989, стр. 182.
- ^ Бергер 1985 , с. 24–25; Айерс 2004 г.
- ^ Бергер 1985 , с. 32.
- ^ Йеркс 2015 , с. 51.
- ^ Бергер 1985 , стр. 32–33.
- ^ Йеркс 2015 , стр. 67, 69.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Versailles 3D: 1752 .
- ^ Йеркс 2015 , с. 72.
- ^ Бергер 1985 , стр. 32–36.
- ^ Йеркс 2015 , стр. 72–73.
- ^ Бергер 1985 , с. 36.
- ^ Бергер 1985 , стр. 35–36.
- ^ Бергер 1994 , с. 7.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Солнце 2013 , с. 20.
- ^ Перуз де Монкло 1991 , стр. 262–264.
- ^ Солнце 2013 , с. 22.
- ^ Солнце 2013 , с. 25.
- ^ Солнце 2013 , с. 23.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Солнце 2013 , с. 32.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Версальский дворец: Зеркальный зал .
- ^ Бергер 1985 , с. 51.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Айерс 2004 , с. 337.
- ^ Бланнинг 2002 , с. 38.
- ^ Бергер 1985 , стр. 53–54.
- ^ Джонс 2018 , с. 40.
- ^ Спофорт 2008 , с. iii.
- ^ Джонс 2018 , стр. 38–39.
- ^ Айерс 2004 , с. 338.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и ж Версальский дворец: Королевская часовня .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 128.
- ^ Бергер 1994 , стр. 128–35.
- ^ Бергер 1994 , с. 134.
- ^ Версальский дворец: возрождение королевской часовни .
- ^ Солнце 2013 , с. 60
- ^ «Версальский дворец | дворец, Версаль, Франция» . Британская энциклопедия . Проверено 28 августа 2017 г.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Солнце 2013 , стр. 18-19.
- ^ Версальский дворец: Поместье .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Уолтон 1986 , с. 29.
- ^ Уолтон 1986 , стр. 13, 15.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 37.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Уолтон 1986 , с. 18.
- ^ Спофорт 2008 , с. 8.
- ^ Уолтон 1986 , с. 17.
- ^ Джонс 2018 , с. 38.
- ^ Уолтон 1986 , с. 19.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Джонс 2018 , с. 44.
- ^ Высокий 1996 , стр. 371–72.
- ^ Джонс 2018 , стр. 19–20.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 29.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Уолтон 1986 , с. 55.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Версальский дворец: Сады .
- ^ Джонс 2018 , с. 30.
- ^ Спофорт 2008 , с. 16–17.
- ^ Джонс 2018 , с. 30–31.
- ^ Высокий 1996 , стр. 369, 371–72.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Версальский дворец: Андре Ленотр .
- ^ Джонс 2018 , с. 46.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Уолтон 1986 , с. 33.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Версальский дворец: Зверинец .
- ^ Уолтон 1986 , стр. 33, 55.
- ^ Делижорж, Гади, Лабалетт, «Le Jardin des Plantes и Национальный музей естественной истории» (2004), стр. 58
- ^ Версальский дворец: Оранжерея .
- ^ Джонс 2018 , стр. 23–24.
- ^ Бергер 1994 , с. 107.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 143.
- ^ Джонс 2018 , с. 51.
- ^ Бергер 1994 , стр. 143–44.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с База Мериме: Национальный домен Марли .
- ^ База Мериме: Королевский замок Марли .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Версальский дворец: поместье Марли .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Высокий 1996 , с. 373.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Версальский дворец: Пти-Трианон .
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Версальский дворец: Трианон .
- ^ Джонс 2018 , с. 70.
- ^ Высокий 1996 , стр. 373–74.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Джонс 2018 , с. 76.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д и Высокий 1996 , с. 372.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с д Бергер 1994 , с. 68.
- ^ Багдиантц-МакКейб 2008 , с. 214.
- ^ Бергер 1994 , стр. 26, 68.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Багдиантц-Маккейб 2008 , с. 215.
- ^ Бергер 1994 , стр. 68, 118.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 118.
- ^ Багдиантц-МакКейб 2008 , стр. 216, 219.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б с Версальский дворец: Большой Трианон .
- ^ Бергер 1994 , стр. 118–19.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Бергер 1994 , с. 119.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Высокий 1996 , с. 374.
- ^ Версальский дворец: Королевский Гамлет .
- ^ Джонс 2018 , стр. 76–79.
- ↑ Перейти обратно: Перейти обратно: а б Уильям Сафран, «Франция» в книге «Политика в Европе» (М. Дональд Хэнкок и др., CQ Sage: 5-е изд. 2012 г.).
- ^ «Конституция 1875 года» . Архивировано из оригинала 13 мая 2008 года . Проверено 2 августа 2008 г.
- ^ Статья 9: Местонахождение исполнительной власти и двух палат находится в Версале. [233]
- ↑ Associated Press, Нарушая традицию, Саркози выступает перед парламентом (22 июня 2009 г.).
- ^ Джерри М. Розенберг, «Франция» в Краткой энциклопедии Великой рецессии 2007–2012 годов (Scarecrow Press: 2012), стр. 262.
- ^ Associated Press, Последние новости: американский баскетболист Джеймс не едет во Францию (16 ноября 2015 г.).
- ^ Associated Press, Последние новости: Брат, не веря своим глазам, связан с терактами в Париже (16 ноября 2015 г.).
- ↑ Франсуа Олланд: «Франция находится в состоянии войны» , CNN (16 ноября 2015 г.).
- ^ Жорж Бергунью, Председатели национальных парламентских ассамблей: Мировое сравнительное исследование ( Межпарламентский союз : Женева, 1997), стр. 39.
Ссылки [ править ]
- Айерс, Эндрю (2004). Архитектура Парижа: Архитектурный путеводитель . Издание Акселя Менгеса. ISBN 9783930698967 .
- Багдиантц-Маккейб, Ина (2008). Ориентализм во Франции раннего Нового времени: евразийская торговля, экзотика и старый режим . Издательство Берг . ISBN 9781847884633 .
- Бергер, Роберт В. (1985). Версаль: Замок Людовика XIV . Издательство Пенсильванского государственного университета . ISBN 0-271-00412-6 .
- Бергер, Роберт В. (1994). Королевская страсть: Людовик XIV как покровитель архитектуры . Издательство Кембриджского университета . ISBN 0-521-44029-7 .
- Бланнинг, TCW (2002). Культура власти и сила культуры: Европа старого режима 1660–1789 гг . Издательство Оксфордского университета . doi : 10.1093/acprof:oso/9780198227458.001.0001 . ISBN 978-0-1982-2745-8 .
- Блондель, Жак-Франсуа (1752–1756). Французская архитектура, или Коллекция планов, фасадов, разрезов и профилей церквей, королевских домов, дворцов, отелей и наиболее значительных зданий Парижа . Полет. 4 рейса. Париж: Шарль-Антуан Жомбер.
- Боханан, Донна (2001). Корона и дворянство во Франции раннего Нового времени . Европейская история в перспективе. Пэлгрейв Макмиллан . ISBN 978-0-333-71694-6 .
- Бонни, Ричард (июнь 2007 г.). «Оправдание Фронды? Стоимость программы строительства Версаля Людовиком XIV». Французская история . 21 (2). Издательство Оксфордского университета: 205–22. дои : 10.1093/fh/crm004 .
- Дойл, Уильям , изд. (2001). Старый режим Франции . Краткая оксфордская история Франции. Издательство Оксфордского университета. ISBN 0-19-873129-9 .
- Суонн, Джулиан . «Государство и политическая культура». Старый режим Франции . стр. 139–68.
- Дойл, Уильям. «Политика: Людовик XIV». Старый режим Франции . стр. 169–94.
- Суонн, Джулиан. «Политика: Людовик XV». Старый режим Франции . стр. 195–222.
- Гарриг, Доминик (2001). Сады и садовники Версаля в великом веке . Сейсель: Шамп Валлон. ISBN 9782876733374 .
- Хуг, Симона (1996). «Версаль». В Тернер, Джейн (ред.). Словарь искусства . Том. 32. Нью-Йорк: Гроув. стр. 369–374. ISBN 9781884446009 . Также в Oxford Art Online (требуется подписка).
- Джонс, Колин (2018). Версаль . Основные книги . ISBN 978-1-5416-7338-0 .
- Кауфманн, Томас ДаКоста (1995). Двор, монастырь и город: искусство и культура Центральной Европы, 1450–1800 гг . Издательство Чикагского университета . ISBN 978-0-226-42729-4 .
- Кемп, Жерар ван дер (1976). «Реставратор Версаля». Обзор Лувра . 3 : 135–137.
- Лакайль, Фредерик (2012). Версаль – 400 лет истории . Париж: Галлимар. ISBN 978-2-07-044430-4 .
- Мишлен Тайр ПЛС (1989). Иль-де-Франс: регион вокруг Парижа . Харроу [Англия]: Michelin Tire Public Ltd. Co. ISBN 9782060134116 .
- Нольак, Пьер де (1898). Создание Версаля при Луи Кензе . Париж: Х. Чемпион.
- Перуз де Монкло, Жан-Мари (1991). Версаль . Абвиль Пресс. ISBN 9781558592285 .
- Уиллоу, Беатрикс; Мейер, Дэниел (2000). Путеводитель для посетителей Версаля . Версаль: Éditions Art-Lys. ISBN 9782854951172 .
- Уиллоу, Беатрикс (2013). Версаль . Издания ArtLys.
- Спофорт, Энтони (2008). Версаль: Биография дворца . Пресса Святого Мартина . ISBN 978-0-312-35785-6 .
- Уолтон, Гай (1986). Версаль Людовика XIV . Издательство Чикагского университета. ISBN 978-0-2268-7254-4 .
- Йеркс, Кэролайн (зима 2015 г.). «Большая лестница в Версальском замке: монументальная лестница и ее края». Хроника библиотеки Принстонского университета . 76 (1–2). Библиотека Принстонского университета : 51–83. doi : 10.25290/priunivlibrchro.76.1-2.0051 . JSTOR 10.25290/priunivlibrchro.76.1-2.0051 .
Веб-источники [ править ]
- «История Версаля» (на французском языке). Город Версаль . Проверено 16 июня 2021 г.
- «Дворец и парк Версаля» . ЮНЕСКО . Проверено 21 июня 2021 г.
Министерство культуры Франции [ править ]
- «Шато Рояль де Марли» . База Мериме (на французском языке). Министерство культуры . Проверено 26 августа 2021 г.
- «Национальный домен Марли» . База Мериме (на французском языке). Министерство культуры . Проверено 26 августа 2021 г.
- «История» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение Версальского дворца, музея и национального поместья . 27 марта 2016 г. Проверено 1 июня 2021 г.
- «Версаль, «столица» королевства, 1682 год» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 22 ноября 2016 года . Проверено 18 июня 2021 г.
- «Прием генуэзского дожа, 1685 год» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 22 ноября 2016 года . Проверено 23 июня 2021 г.
- «Прием посла Сиама, 1686 год» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 22 ноября 2016 года . Проверено 23 июня 2021 г.
- «Прием послов Персии, 1715 год» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 22 ноября 2016 года . Проверено 23 июня 2021 г.
- «Смерть Людовика XIV» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 23 ноября 2016 года . Проверено 22 июня 2021 г.
- «Андре Ленотр» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 2 ноября 2016 г. Проверено 8 июля 2021 г.
- «Шарль Лебрен» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 2 ноября 2016 г. Проверено 9 июля 2021 г.
- «Поместье» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 2 сентября 2016 года . Проверено 30 июня 2021 г.
- «Королевские конюшни» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 17 октября 2016 г. Проверено 17 июня 2021 г.
- «Поместье Трианон» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 17 октября 2016 г. Проверено 7 августа 2021 г.
- «Большой Трианон» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 23 ноября 2016 года . Проверено 7 августа 2021 г.
- «Маленький Трианон» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 23 ноября 2016 года . Проверено 7 августа 2021 г.
- «Королевский Гамлет» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 26 апреля 2018 года . Проверено 7 августа 2021 г.
- «Поместье Марли» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 17 октября 2016 г. Проверено 26 августа 2021 г.
- «Сады» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 17 октября 2016 г. Проверено 29 июня 2021 г.
- «Оранжерея» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 8 декабря 2016 года . Проверено 14 августа 2021 г.
- «Великая Коммуна» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 2 августа 2019 года . Проверено 18 июня 2021 г.
- «Королевская капелла» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 24 октября 2018 года . Проверено 5 сентября 2021 г.
- «Королевская опера» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 27 марта 2016 г. Проверено 25 июня 2021 г.
- «Зеркальный зал» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 27 марта 2016 г. Проверено 17 июля 2021 г.
- «Возрождение Королевского дворца» . ru.chateauversailles.fr . Общественное учреждение дворца, музея и национального поместья Версаля. 24 октября 2018 года . Проверено 5 сентября 2021 г.
- Сауле, Беатрикс . «Зверинец» . Sculptsversailles.fr (на французском языке). Общественное учреждение Версальского дворца, музея и национального поместья . Проверено 16 августа 2021 г.
- «1752: Разрушение лестницы послов» . Версаль 3D (на французском языке). Общественное учреждение Версальского дворца, музея и национального поместья . Проверено 19 ноября 2021 г.
Дальнейшее чтение [ править ]
- Мансель, Филип. Король мира: Жизнь Людовика XIV (2020), главы 8, 13.
- Марал, Александр (2010). «Королевская капелла». В Гади, Александр (ред.). Жюль Ардуэн-Мансар 1646–1708 . Париж: Éditions de la Maison des Sciences de l’homme. стр. 215–228. ISBN 9782735111879 .
Внешние ссылки [ править ]


- Версальский дворец
- 1684 заведения во Франции
- Художественные музеи и галереи Франции.
- Архитектура барокко в Версале
- Дворцы в стиле барокко во Франции.
- Здания и сооружения, построенные в 1672 году.
- Здания и сооружения, построенные в 1684 году.
- Сгоревшие здания и сооружения во Франции
- Замки Франции
- Ивелин: Замки
- Замки с классическими садами во Франции
- Ивелин: Сады
- Французский парламент
- Ивелин: Музеи
- Дворцы во Франции
- Олимпийские конные объекты
- Олимпийские объекты для современного пятиборья
- Королевские резиденции во Франции
- Места национальных законодательных собраний
- Туристические достопримечательности в Ивелине
- Объекты летних Олимпийских игр 2024 года.
- Объекты всемирного наследия во Франции