Jump to content

Ferrari в Testaro

(Перенаправлен из Ferrari F512M )

Ferrari Testarossa, 512 TR и F512 M
Обзор
Производитель Ferrari
Производство 1984–1996 (9 939 произведено)
Сборка Маранелло , Италия
Дизайнер Диего Отина, Леонардо Фиораванти , Ян Кэмерон, Гвидо Камполи, Эмануэле Никосия в Пининфарине (Testarossa) [ 1 ]
Pietro Camardella в Pininfarina (512 TR)
Тело и шасси
Сорт Спортивный автомобиль
Grand Tourer ( ы )
Стиль тела 2-дверная Берлинетта
Макет Задний середина двигателя, задний привод
Трансмиссия
Двигатель 4,9 л типа F113 Flat-12
Передача инфекции 5-ступенчатое руководство
Хронология
Предшественник Ferrari 512 BBI

Ferrari Testarossa (тип F110) представляет собой 12-цилиндровый в среднем двигателе спортивный автомобиль , производимый Ferrari , который в 1984 году стал преемником боксера Ferrari Berlinetta . Автомобиль , разработанный Pininfarina , первоначально был произведен с 1984 по 1991 год, с двумя модельными изменениями после окончания производства Testarossa, называемых 512 TR и F512 M , которые были произведены с 1992 по 1996 год. Включение пересмотренных вариаций, в общей сложности было произведено почти 10 000 автомобилей. , делая это в то время одной из самых массовых моделей Ferrari. [ 2 ]

Testarossa-это двухдверный купе , премьера которого состоялась на автосалоне Paris 1984 года . [ 3 ] [ 4 ] Все версии Testarossa были доступны с задней, пятиступенчатой ​​механической коробкой передач . Задний конструкция среднего двигателя (двигатель между осями, но за салоном) сохраняет центр тяжести в середине автомобиля, что повышает стабильность и повышает способность автомобиля на поворотах и, таким образом, приводит к распределению веса на 40% фронта. : 60% сзади. [ 5 ]

Первоначальная Testarossa была реинжинирирована на модельном году 1992 года и был представлен как 512 TR (TR, что означает Rossa ) Testa , на автосалоне в Лос-Анджелесе , фактически как совершенно новый автомобиль, [ 2 ] и улучшенное распределение веса на 41% спереди, 59% сзади. [ 6 ] Другой новый вариант, называемый F512 M, был представлен на автосалоне Paris 1994 года . [ 2 ] Автомобиль сбросил инициалы TR и добавил M , который на итальянском языке стоял за Modificata или переведен в модифицированную, и была окончательной версией Testarossa, [ 2 ] [ 3 ] что продолжало улучшение распределения веса предшественника на 42% спереди, 58% сзади. F512 M был последним автомобилем Ferrari, в котором был представлен двигатель Flat-12 .

Testarossa является признанной культурной иконой 1980 -х годов, и была популяризирована СМИ, включая телесериал 1984 года Miami Vice (с сезона 1986 года) и Sega видеоигры 1986 года .

Разработка

[ редактировать ]
Интерьер

Testarossa отслеживает свои корни обратно к разломам 1981 года 512 BBI . [ 7 ] Проблемы, которые была задумана Testarossa для исправления, включали в себя кабину, которая все более горячо от сантехники в помещении, которая проходила между передним радиатором и двигателем, установленным на мировых кольцах, и отсутствием багажа. [ 7 ] Чтобы решить эти проблемы, Testarossa была разработана, чтобы быть больше, чем его предшественник. Например, в ширину 1 976 мм (77,8 дюйма), Testarossa была на полфуты шире, чем боксер. Это привело к увеличению колесной базы, которая растянулась примерно на 64 мм (2,5 дюйма) до 2550 мм (100,4 дюйма), которая использовалась для размещения багажа в помещении для хранения коврового покрытия под передним открывающимся капюшоном. [ 7 ] Увеличение длины создало дополнительное место для хранения за сиденьями в салоне. Запас также был увеличен с линией крыши на полдюйма выше, чем боксер.

Дизайн пришел из Pininfarina . Команда дизайнеров в Pininfarina состояла из Яна Кэмерона, Гвидо Камполи, Диего Отины и Эмануэле Никосии . [ 8 ] Их возглавлял руководитель дизайна Леонардо Фиораванти , который также разработал много других современных моделей Ferrari. Дизайн был создан Никосией, но руководство Фиораванти было одинаково важным. Обученный аэродинамике, Фиораванти применил свои ноу-хау, чтобы установить макет машины. Первоначально дизайнеры пытались минимизировать необходимые боковые потребления, которые также не могли быть открыты из -за американского законодательства о безопасности, но затем решили сделать их заявлением о стиле, которое в конечном итоге стало символом конца восьмидесятых. [ 9 ] Testarossa не нуждался в заднем спойлере. Коэффициент аэродинамического сопротивления C D = 0,36 был значительно ниже, чем Lamborghini Countach S 0,42.

One of the side intakes on a 512 TR, which leads to the side-mounted radiators

Стиль был отъездом от изогнутого боксера, который вызвал некоторые противоречия. [ 7 ] Боковые строки иногда называют «сырными гранитами» [ 7 ] или "яичные слайсеры" [ 10 ] Это было необходимо для правил в нескольких странах, запрещающих двери, были за исключением крупных отверстий на автомобилях. В отличие от боксера Berlinetta, Testarossa имел двойные боковые радиаторы рядом с двигателем сзади, а не один радиатор, устранение большого количества трубопроводов и обеспечивая гораздо более прохладную каюту. [7][9] After passing through the engine bay, the cooling air exited through the vents at the engine lid and the tail. The strakes also made the Testarossa wider at the rear than at the front, thus increasing stability and handling.[2]

One last unique addition to the new design was a single high mounted side view mirror on the driver's side. On US-based cars, the mirror was lowered to a more normal placement for the 1987 model year and was quickly joined by a passenger side view mirror for the driver to be able to make safe lane changes.

A Testarossa engine with red cam covers

The "Testarossa" name pays homage to the famed 1957 World Sportscar Championship-winning 250 Testa Rossa sports racing car.[7] Testa Rossa, which literally means "red head" in Italian, refers to the red-painted cam covers sported by both cars' 12-cylinder engines.[7]

Like its predecessor, the Testarossa used double wishbone front and rear suspension systems. Ferrari improved traction by adding 10-inch-wide alloy rear wheels. The Testarossa's drivetrain was also an evolution of the 512 BBi. Its engine used near identical displacement and compression ratio, but unlike the 512 BBi had four-valve cylinder heads that were finished in red.[7]

Testarossa

[edit]
Testarossa
Overview
Production1984–1991 (7,177 produced)[3][11]
Powertrain
Engine4.9 L Tipo F113 and F113 B flat-12[3][12]
Power output287 kW (390 PS; 385 hp)
Transmission5-speed manual
Dimensions
Wheelbase2,550 mm (100.4 in)[3]
Length4,485 mm (176.6 in)[3]
Width1,976 mm (77.8 in)[3]
Height1,130 mm (44.5 in)[3]
Curb weight1,708.2 kg (3,766 lb)[13]

Engine

[edit]

The Testarossa has a naturally aspirated 4.9 L (4,943 cc) longitudinally-mounted, Tipo F113 flat-12 engine.[3][4] The engine has DOHC 4 valves per cylinder (48 valves in total) and is lubricated via a dry sump system. The engine has a compression ratio of 9.30:1.[14] These combine to provide a maximum power of 287 kW (390 PS; 385 hp) at 6,300 rpm and maximum torque of 490 N⋅m (361 lb⋅ft) at 4,500 rpm.[3][15] Early U.S. versions of the car had the same engine, but had slightly less power, which stood at 283 kW (385 PS; 380 hp).[2][7][15]

The Testarossa can accelerate from 0–100 km/h (62 mph) in 5.8 seconds and on to 161 km/h (100 mph) in 11.4 seconds (though Motor Trend Magazine managed 5.29 seconds to 60 mph and 11.3 seconds, respectively).[2] It can complete a standing (from stationary) quarter mile ~14 mi (402 m) in 13.5 seconds and a standing kilometre in 23.8 seconds. The top speed of the Testarossa is estimated at 290 km/h (180 mph).[4]

Gear Reverse 1 2 3 4 5 Final Drive
Ratio[5][15] 2.523:1 3.139:1 2.104:1 1.526:1 1.167:1 0.875:1 3.210:1

Engine specifications

[edit]
Petrol engines[16]
Model Year(s) Displacement Fuel type Power Torque 0–100 km/h (0–62 mph)
Catalyst Europe-market 1986–1989 4,943 cc (301.6 cu in) Petrol 370 PS (272 kW; 365 bhp) 451 N⋅m (333 ft⋅lbf) 5.8 s
Catalyst 1989–1991 4,943 cc (301.6 cu in) Petrol 381 PS (280 kW; 376 bhp) 470 N⋅m (347 ft⋅lbf) 5.7 s
US-market 1984–1989 4,943 cc (301.6 cu in) Petrol 385 PS (283 kW; 380 bhp) 480 N⋅m (354 ft⋅lbf) 6.1 s
Europe-market 1984–1989 4,943 cc (301.6 cu in) Petrol 390 PS (287 kW; 385 bhp) 480 N⋅m (354 ft⋅lbf) 5.8 s

Wheels and suspension

[edit]

When introduced for the 1985 model year, the Testarossa had magnesium single bolt "knockoff" wheels with a 16.33 inches (415 mm) diameter. These wheels used the Michelin TRX tyres having sizes of size 240/45 VR 415 at the front and 280/45 VR 415 at the rear.

In the 1986 model year, the wheels kept the same design but were changed to a standard 16 inches (406 mm) diameter, with a width of 8 inches at the front and 10 inches at the rear.[15] Goodyear Gatorback 225/50 VR 16 front tyres and 255/50 VR 16 rear tyres were fitted.[5][15] However, for the US market the cars were delivered with the metric sized TRX wheels until the 1989 model year.

The rear suspension consisted of independent, unequal-length wishbones, coil springs, twin telescopic shock absorbers on each side, and an anti-roll bar. The entire drivetrain and suspension was designed to be removed as a unit from underneath the car so the engine and timing belts could be serviced.

In the mid of the 1988 model year, the suspension was redesigned and the wheels were changed again from the single bolt knockoff setup to the standard Ferrari five bolt pattern. The wheel design still resembled the ones installed at the Testarossa's debut.[15]

The front brakes have a diameter of 309 mm (12.17 in) and the rear brakes have a diameter of 310 mm (12.20 in).

Reception

[edit]

The car received a positive reception from the automotive press - it was featured on the cover of Road & Track magazine nine times in just five years. It lost comparison tests to the Lamborghini Countach, Alpina B10 Bi-Turbo and BMW M5.[17][18][19][20]

Well-known Testarossa owners included Elton John, Marti Pellow, Alain Delon, O. J. Simpson, Rod Stewart, Michael Jordan, Mike Tyson, John Carmack, Dr. Dre, M.C. Hammer, Austrian Formula One racing driver Gerhard Berger, and Gary Monsieur. Don Johnson, who famously drove a white Testarossa on Miami Vice, was gifted a brand-new silver 1989 Testarossa by Enzo Ferrari himself, who was a fan of Miami Vice. Michael Mann, executive producer of the series, also had a custom painted, blue metallic Testarossa.[21]

Although successful on the road, the Testarossa did not participate in any racing event, unlike the 512 BBi, which had done so with minor success.[citation needed]

As Ferrari's flagship model during the 1980s, the car made numerous appearances in pop culture, most notably in the arcade game Out Run, and in the third, fourth, and fifth seasons of Miami Vice. The car has subsequently become synonymous with 1980s "yuppies" and is an icon of 1980s retro culture.[22] Its signature side strakes have become a popular aftermarket body component for wide arch aesthetic body kits.[2] The side strakes also spawned body kits that were designed for cars such as the Pontiac Fiero and the Mazda B-Series pickup trucks (these were referred to as "Truxtarossa" kits), in addition to a wide variety of Japanese and American sports cars and motorcycles such as the Honda VFR.[7]

512 TR

[edit]
512 TR
Overview
Production1991–1994 (2,261 produced)[23][24]
Powertrain
Engine4.9 L Tipo F113 D flat-12[23][25]
Power output315 kW (428 PS; 422 hp)
Dimensions
Wheelbase2,550 mm (100.4 in)
Length4,480 mm (176.4 in)
Width1,976 mm (77.8 in)
Height1,135 mm (44.7 in)
Curb weight1,656 kg (3,650 lb)[26]

Engine

[edit]

The 512 TR sports a 4.9-litre (4.943 L (4,943 cc)) longitudinally rear-mounted Tipo F113 D flat-12 engine.[23] Each cylinder of the engine has four valves, with forty-eight valves total. The engine is lubricated via a dry sump system, and has a compression ratio of 10.00:1.[25][27] These combine to provide a maximum of 491 N⋅m (362 lb⋅ft) at 5,500 rpm and a maximum power output of 315 kW (428 PS; 422 hp) at 6,750 rpm.[23][25][27]

The car can accelerate from 0–100 km/h (62 mph) in 4.8 seconds[24] and on to 161 km/h (100 mph) in 10.7 seconds. It can complete a standing (from stationary) quarter mile in 13.2 seconds or a standing kilometre in 23.4 seconds. The 512 TR has a top speed of 313.8 km/h (195.0 mph).[25][24]

Gear Reverse 1 2 3 4 5 Final Drive
Ratio[27] 2.428:1 2.916:1 1.882:1 1.421:1 1.087:1 0.815:1 3.45:1

A recall was issued in 1995, regarding fuel hose fitting issues.[28] Over 400 cars had this defect which was caused by variances in temperature and environment. Another recall was issued in relation to the passive restraint system on seat belts not functioning properly, on over 2,000 cars.[28] If the restraint system suffered a mechanical or electrical failure only the lap belt would provide safety to the occupant.

The 512 TR's engine was extensively reworked. Nikasil liners were added, along with a new air intake system, Bosch engine management system, larger intake valves, and a revised exhaust system. In addition to the higher peak power, the modifications delivered a more broad power band for better acceleration.

Gearshifting effort, a prolonged complaint about the Testarossa, was eased with a new single-plate clutch, sliding ball bearings, and better angle for the gearshift knob. The braking system included larger cross-drilled front rotors. Quicker steering, lower-profile tyres, and new shock settings improved handling. Most importantly, engine and gearbox position was rethought, which improved the centre of gravity, aiding the handling and making the car easier to drive.

The interior also received updates, with the centre console split from the dashboard, and the climate controls relocated. Pietro Camardella[29] at Pininfarina was tasked with redesigning the body of the car for better integration of the newly included spoilers and the new engine cover. The design was updated in line with the recently introduced 348.

Wheels

[edit]

The 512 TR has 18 in (457 mm) wheels with a width of 8 in (200 mm) at the front and 10.5 in (270 mm) at the rear. The tyre for the front wheels are 235/40 ZR 18 and 295/35 ZR 18 for the rear.[6][25][27] The front brakes have a diameter of 315 mm (12.40 in) and the rear brakes have a diameter of 310 mm (12.20 in).

Notable appearances

[edit]

The 512 TR is featured on the cover and in the 1994 arcade racing video game The Need For Speed.

F512 M

[edit]
F512 M
Overview
Production1994–1996 (501 produced)[2][30][31]
Powertrain
Engine4.9 L Tipo F113 G flat-12[32][33]
Dimensions
Wheelbase2,550 mm (100.4 in)[32]
Length4,480 mm (176.4 in)[32]
Width1,976 mm (77.8 in)[32]
Height1,135 mm (44.7 in)[32]
Curb weight1,631 kg (3,596 lb)[34]

The F512 M was the last version of the Testarossa. 501 cars were produced in total, of which 75 were made for the North America market.[35] It was first shown at the Paris Salon in October 1994 and the last car was built in early 1996. All United States models sold (none were sold new to Canada) were model year 1995.[36] 75 right-hand drive cars were built.

Engine

[edit]

The F512 M sports a 4.9-litre (301.6 cu in (4,943 cc)) Tipo F113 G longitudinally mid mounted flat-12 engine.[3][33] This provides a maximum torque of 500 newton-metres (370 ft⋅lbf) at 5,500 rpm and a maximum power output of 324 kW (441 PS; 434 hp) at 6,750 rpm.[33] The engine features four valves per-cylinder, for forty-eight valves total and is lubricated via a dry sump system, with a compression ratio of 10.40:1.[33] Due to new titanium connecting rods and a new crankshaft that together weighs 7.26 kilograms (16.0 lb) less than those that they replace, the engine has a 7,500 rpm electronic rev limit.

The Ferrari F512 M can accelerate from 0 to 100 km/h (62 mph) in 4.7 seconds,[35][33] on to 161 km/h (100 mph) in 10.2 seconds, and can complete a standing quarter mile in 12.7 seconds or a standing kilometre in 22.7 seconds. The F512 M has a top speed of 315 km/h (196 mph).[30][33]

Gear Final Drive
Ratio 3.31:1

Exterior

[edit]

The front and rear lamps received a design change. The pop-up headlamps were replaced by two fixed square units. The rear taillamps were round and the bumpers had been restyled to yield a more unified look.[35] The car featured a different front lid with twin NACA ducts.

Interior

[edit]

The F512 M's interior received a minor update from the 512 TR. The gearshift knob had a chromed finish, the aluminum pedals were drilled, and air conditioning was now included as standard. Carbon fibre racing bucket seats were also available at no extra cost, weighing only 14.97 kg (33.0 lb); much less than the standard seats.[35] Pininfarina and Ferrari flags line the dash board.

Wheels

[edit]

The F512 M has 18 in (457 mm) wheels with a width of 8 in (200 mm) for front and 10.5 in (270 mm) for the rears. The tyres are Pirelli P Zero units,[35] with codes for the front wheels of 235/40 ZR 18 and 295/35 ZR 18 for the rear.[33] The front brakes have a diameter of 315 mm (12.4 in) and the rear brakes have a diameter of 310 mm (12.2 in).

Concept cars and one-offs

[edit]

Testarossa Spider

[edit]
The Testarossa Spider (foreground) exhibited at the London Design Museum

The Testarossa Spider (s/n 62897) is the sole official convertible variant of the Testarossa commissioned in 1986 by the then-Fiat chairman Gianni Agnelli to commemorate his 20 years of chairmanship of the company.[37] The Testarossa Spider has an Argento Nürburgring exterior, a white magnolia leather interior with a dark blue stripe running above the matte black sills, and a white electronically operated soft top that could be manually stowed away. The vehicle was delivered to Agnelli in four months, and had a solid silver Ferrari logo on the hood instead of an aluminium one. The silver theme refers to elemental silver's periodic table abbreviation "Ag" (from the Latin argentum), the first two letters of Agnelli's name.[37]

Despite many requests from interested customers for a Testarossa Spider, Ferrari refused to produce the car as a regular production variant of the Testarossa, citing spatial and structural challenges that would be difficult to resolve,[38] and so Pininfarina and some aftermarket firms such as Straman, Pavesi, Lorentz and Rankl, and Koenig Specials offered unofficial Spider conversions on special consumer requests.[39] The official Spider is no different mechanically from the normal Testarossa available on the European market. It has a standard 4.9 L flat-12 engine with a power output of 291 kW (396 PS; 390 hp), though the top speed was reduced because of the excessive weight arising due to the reinforced chassis, even though weight has almost nothing to do with top speed. The only differences, other than being a convertible, are that the Spider's front window and door windows are both shorter than those of the normal car and it has a special transmission manufactured by Valeo installed which is convertible to both automatic and the standard 5-speed manual versions with the push of a button, a technology ahead of its time. The transmission was installed on special request of Agnelli as he suffered from a chronic leg injury.

The original car owned by Agnelli's family friend was auctioned off in 2016 at a price of US$1.3 million. By that time, the car had been driven for 23,000 kilometers.[37][40]

A red Testarossa convertible is the feature car in Sega's arcade and home-console video-game franchise Out Run.[41]

Mythos

[edit]
Ferrari Mythos

The Ferrari Mythos is a mid-engined, rear wheel drive concept car based on the mechanical underpinnings of the Ferrari Testarossa. The Mythos is powered by a 4.9 L Tipo F113 B Ferrari flat-12 engine sourced from the Ferrari Testarossa, the engine produces 390 hp (291 kW; 395 PS) at 6,300 rpm and 354 N⋅m (261 lb⋅ft) of torque at 4,500 rpm while having a power to weight ratio of 308 hp (230 kW) per tonne. Power is sent to the rear wheels through a Testarossa sourced 5-speed manual transmission. The car utilises a helical coil suspension system with transverse arms on the front and rear. Acceleration figures of the car remain unknown, but the car has a projected top speed of about 180 mph (290 km/h).

Colani Ferrari Testa d'Oro

[edit]
Colani Ferrari Testa d'Oro

Designed by Luigi Colani in 1989, the Testa d'Oro was designed to break land speed records at the salt flats. It was based on a Testarossa with a turbocharged flat-12 engine featuring a 5.0 L Ferrari-Lotec turbocharger. The engine had a power output of 750 hp (559 kW) at 6,400 rpm and 900 N⋅m (660 lb⋅ft) of torque at 5,000 rpm. It successfully broke the record in its class in 1991, reaching 351 km/h (218 mph) with catalytic converters fitted.[42]

FX

[edit]
1996 Ferrari FX at the Marconi Museum

The Ferrari FX was a special order sports car custom made by Pininfarina[43] at the request of the 29th Sultan of Brunei. It featured the flat-twelve engine of the Ferrari F512 M, on which it is based, and a 7-speed sequential manual transmission from the Williams Formula One team.[43] Only seven or nine cars were made depending on the source, six of which were delivered to the royal family in Brunei.[43] After the Sultan cancelled delivery of car number four, Dick Marconi bought the car from Williams.[43] Car number four is now on display at the Marconi Automotive Museum in Tustin, California, US.[43][44] The FX has a top speed of around 205 mph (330 km/h),[43] yet Ferrari claimed "We don't want to make the fastest car in the world".[45]

FZ93

[edit]
The FZ93 at the 2010 Goodwood Festival of Speed

The FZ93 (Formula Zagato '93) was designed by Ercole Spada as a follow-up to Zagato's series of Ferrari specials.[46] In 1994 the car was reworked and repainted all-red; it was also renamed as ES1 in honour of its designer.[47]

F90

[edit]

For almost 18 years, Ferrari denied that the F90 existed. The project was eventually discovered along with the fact that six were made for the Sultan of Brunei in 1988.

The project was managed by Enrico Fumia, the head of the Research and Development department at Pininfarina. At the time, the project was top secret to that extent that Ferrari themselves didn't know of the project. Fumia styled the car and said the F90 name referred to it being a "Ferrari of the '90s."

All six F90s used a Ferrari Testarossa chassis on top of which Pininfarina sculpted an entirely new body and interior. The engines were stock units, having a power output of 390 PS (287 kW; 385 hp) and having a rear-wheel drive layout, but the radiators were moved to the front of the car.[48][49]

References

[edit]
  1. ^ "Testarossa Development". red-headed.com. Retrieved 12 July 2019.
  2. ^ Jump up to: a b c d e f g h i Auto Editors of Consumer Guide. "Ferrari Testarossa". How Stuff Works. Archived from the original on 14 June 2007. Retrieved 3 January 2009.
  3. ^ Jump up to: a b c d e f g h i j k Melissen, Wouter (1 December 2004). "1984-1991 Ferrari Testarossa". Ultimate car page. Retrieved 2 January 2009.
  4. ^ Jump up to: a b c "Ferrari World: Testarossa". Ferrari. Archived from the original (Flash) on 8 December 2008. Retrieved 4 January 2009.
  5. ^ Jump up to: a b c "Carfolio: Ferrari Testarossa". Carfolio. Retrieved 2 January 2009.
  6. ^ Jump up to: a b "Carfolio: Ferrari 512 TR". Carfolio. Retrieved 3 January 2009.
  7. ^ Jump up to: a b c d e f g h i j k Nerad, Jack. "Ferrari Testarossa". Driving Today. Archived from the original on 11 May 2009. Retrieved 2 January 2009.
  8. ^ "1990 Ferrari Testarossa". bonhams.com. Retrieved 12 July 2019.
  9. ^ Jump up to: a b Ebdon, Noel (3 July 2014). "The Ferrari Testarossa: a 1980s supercar that still turns heads". The National. Archived from the original on 18 September 2019.
  10. ^ Frank, Michael (4 June 2001). "Elton John's 'Red Devil' Ferrari Testarossa". Forbes. Retrieved 30 April 2009.
  11. ^ "Ferrari Testarossa". auto.ferrari.com. Retrieved 30 September 2019.
  12. ^ "Ferrari Testarossa engine code". Retrieved 15 December 2017.
  13. ^ "Car and Driver Ferrari Testerossa" (PDF).
  14. ^ "Ferrari Testarossa". auto.ferrari.com. Retrieved 30 September 2019.
  15. ^ Jump up to: a b c d e f "Testarossa Specifications". Red-headed.com. Archived from the original on 7 May 2009. Retrieved 4 January 2009.
  16. ^ "Ferrari Testarossa - Technical specifications, size dimensions, fuel economy". ultimatespecs.com.
  17. ^ Car April 1986
  18. ^ Sport Auto 1/1990
  19. ^ Car April 1990
  20. ^ 1989 Road and Driver, Exotic Edition.
  21. ^ "Director Michael Mann Boxed Up His Blue Ferrari Testarossa For 18 Years". carbuzz.com. 18 July 2017. Retrieved 7 August 2018.
  22. ^ Biggs, Henry (6 March 2006). "Top 10 Iconic 80s cars". MSN Cars UK. Archived from the original on 14 July 2011. Retrieved 4 January 2009.
  23. ^ Jump up to: a b c d Melissen, Wouter (1 December 2004). "Ferrari 512TR". Ultimate Car Pages. Retrieved 4 January 2009.
  24. ^ Jump up to: a b c "Ferrari 512 TR". Ferrari GT - en-EN. Retrieved 15 January 2016.
  25. ^ Jump up to: a b c d e "Ferrari World: 512 TR". Ferrari. Archived from the original (Flash) on 8 December 2008. Retrieved 4 January 2009.
  26. ^ «Motortrend Ferrari Testarossa против Lamborghini Countach» . 17 августа 2012 года.
  27. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «512 TR -спецификации» . Red-голос.com . Архивировано из оригинала 7 мая 2009 года . Получено 4 января 2009 года .
  28. ^ Jump up to: а беременный "1993 Ferrari 512 TR" . Национальное администрация безопасности дорожного движения США. Напомним нет. 94V131000 . Карфакс. Архивировано из оригинала 7 сентября 2008 года . Получено 3 января 2009 года .
  29. ^ «Rencontre Avec Pietro Camardella & Gino Finizio» (на французском языке). Июль 2006 г. Архивировано с оригинала 26 сентября 2006 года . Получено 5 марта 2008 года .
  30. ^ Jump up to: а беременный Мелиссен, Вутер (1 января 2005 г.). "Ferrari F512 M" . Ultimate Car Pages . Получено 4 января 2009 года .
  31. ^ "Ferrari F512M" . Auto.ferrari.com . Получено 30 сентября 2019 года .
  32. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и "Carfolio: Ferrari F512 M" . Carfolio . Получено 3 января 2009 года .
  33. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин «Мир Ferrari: F512 M» . Ferrari . Архивировано из оригинала (Flash) 8 декабря 2008 года . Получено 4 января 2009 года .
  34. ^ Автомобильный мотор и спорт 1/1995
  35. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и Перини, Джанкарло (январь 1995 г.). "Ferrari F512 M". Автомобиль и водитель : 128–130.
  36. ^ «О F512M» . F512M USA Registry . Архивировано из оригинала 13 января 2022 года.
  37. ^ Jump up to: а беременный в "Ferrari Testarossa Spider, новинка" . 31 мая 2017 года . Получено 12 января 2018 года .
  38. ^ «1986 Ferrari Testarossa Spyder | Отзывы и руководства покупателя | Рынок спортивных автомобилей - май 2004 года» . Рынок спортивных автомобилей. Архивировано из оригинала 9 сентября 2007 года . Получено 15 мая 2010 года .
  39. ^ «Больше пауков Testarossa в существовании» . Получено 12 января 2018 года .
  40. ^ «1986 Ferrari Testarossa Spider Valeo Vin: Zffta30B000062897 - Classic.com» . www.classic.com .
  41. ^ Out Run , 1987 Руководство по инструкции в Великобритании: «Ваш автомобиль: Ferrari Testarossa Convertible. 2 Дверь, 5 скоростей»
  42. ^ Уоллес, Николас (18 июня 2015 г.). "Ferrari Tests D'Oro" . Карандайвер . Получено 11 января 2018 года .
  43. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон Оуэн, Ричард. "1995 Ferrari FX" . supercars.net . Supercars.net Publishing . Получено 21 июля 2012 года . По причинам, которые мы не знаем, номер четвертый из семи все еще был закончен в Уильямсе, когда султан остановил свой приток автомобилей и все остальное дорогое.
  44. ^ "1996 Ferrari FX" . marconimuseum.org . Тустин, Калифорния, США. 2010 год . Получено 21 июля 2012 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
  45. ^ «Ferrari FX, Lamborghini Murciélago и Maserati Spyder» . Машина и водитель . Октябрь 2001 г. Получено 11 марта 2015 года .
  46. ^ "Ferrari FZ93" . Supercars.net. 1 марта 2004 года . Получено 15 мая 2010 года .
  47. ^ «1993 Zagato Ferrari FZ93» . archivioprototipi.it (на итальянском языке) . Получено 17 декабря 2019 года .
  48. ^ "supercars.net" . Получено 23 марта 2012 года .
  49. ^ "fumiadesign.com" (pdf) . Архивировано из оригинала (PDF) 22 декабря 2015 года . Получено 23 марта 2012 года .

Библиография и примечания

[ редактировать ]
  • Боб Джонсон. "Ferrari Testarossa". Road & Track (июнь 1989 г.): 64–69.
  • Бакли, Мартин; Рис, Крис (1998). Мировая энциклопедия автомобилей . Лондон: Anness Publishing. ISBN  1-84038-083-7 .
  • «Розничные цены, импортные автомобили», Automotive News , апрель 1986 года: стр. 53.
  • Уильям Джинс. «Предварительный просмотр: Ferrari 512tr». Автомобиль и водитель (март 1992 г.): 57–59.
  • Сэр Микс-а-Лот написал трек Testarossa (на своем альбоме 1992 года Mack Daddy) о своем «Jet Black» Testarossa 1987 года.
  • French House / Electro -исполнитель Кавинский написал несколько песен о Testarossa, в том числе « Testarossa Autodrive », которые были ремикшированы Себастьяном . Переменная история персонажа Кавинского заключается в том, что он смертельно разбил свою Testarossa и вернулся из мертвых, чтобы создать музыку.
  • Видео и аркадная игра Outrun использует Testarossa в качестве главного автомобиля.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: e696cf442f4ac123f0ecfce5e9d53b45__1723985580
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/e6/45/e696cf442f4ac123f0ecfce5e9d53b45.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Ferrari Testarossa - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)