Jump to content

Конституция Сингапура

(Перенаправлен из конституции Ренделя )

Конституция Республики Сингапур
Старый дом в парламенте , сфотографированный в январе 2006 года
Парламент Сингапура
Цитирование 1985 Rev. Ed., 1999 Rep.
Принято Парламент Сингапура
Принято 22 декабря 1965 года
Согласился 23 декабря 1965 года [ 1 ]
Начался 9 августа 1965
Законодательная история
Билл титул Законопроект о независимости Республики Сингапура
Bill citationBill No. B 43 of 1965
Introduced byLee Kuan Yew
First reading13 December 1965[2]
Second reading22 December 1965[3]
Third reading22 December 1965[4]
Related legislation
Republic of Singapore Independence Act 1965 (No. 9 of 1965, 1985 Rev. Ed.)
(dates above relate to this Act)
Status: In force
Constitution of the Republic of Singapore
Chinese name
Traditional Chinese新加坡共和國憲法
Simplified Chinese新加坡共和国宪法
Transcriptions
Standard Mandarin
Hanyu PinyinXīnjiāpō Gònghéguó Xiànfǎ
Malay name
MalayPerlembagaan Republik Singapura
Tamil name
Tamilசிங்கப்பூர் குடியரசின் அரசியல் சாசனம், Ciṅkappūr Kuṭiyaraciṉ Araciyal Cācaṉam

Конституция Республики Сингапур является высшим законом Сингапура . Письменная конституция , текст, вступивший в силу 9 августа 1965 года, происходит от конституции штата Сингапур 1963 года, положения Федеральной конституции Малайзии, применимых к Сингапуру в соответствии с Законом о независимости Республики Сингапур 1965 года ( № 9 от 1965 года. Rev. Ed. , 1985 Текст Конституции является одним из юридически обязательных источников конституционного права в Сингапуре, остальные являются судебными толкованиями Конституции и некоторыми другими законами. Не связывающие источники влияют на конституционный закон, такой как мягкий закон , конституционные конвенции и государственное международное право .

При осуществлении своей первоначальной юрисдикции , то есть ее полномочия в первый раз рассмотреть дела в первый раз, Высокий суд проводит два типа судебного рассмотрения: судебное рассмотрение законодательства и судебное рассмотрение административных действий . Хотя в случае 1980 года Тайный совет постановил, что фундаментальные свободы в части IV Конституции должны интерпретироваться щедро, Сингапурские суды обычно принимают философию почтения к парламенту и сильную презумпцию конституционной валидности , что привело к тому, что фундаментальные свободы конструировали узко в некоторых случаях. Суды также обычно применяют целенаправленный подход , предпочитая интерпретации, которые способствуют цели или объекту, лежащим в основе конституционных положений.

Article 4 of the Constitution expressly declares that it is the supreme law of the land. The Constitution also appears to satisfy Albert Venn Dicey's three criteria for supremacy: codification, rigidity, and the existence of judicial review by the courts. However, the view has been taken that it may not be supreme in practice and that Singapore's legal system is de facto characterised by parliamentary sovereignty.

There are two ways to amend the Constitution, depending on the nature of the provision being amended. Most of the Constitution's Articles can be amended with the support of more than two-thirds of all the Members of Parliament during the Second and Third Readings of each constitutional amendment bill. However, provisions protecting Singapore's sovereignty can only be amended if supported at a national referendum by at least two-thirds of the total number of votes cast. This requirement also applies to Articles 5(2A) and 5A, though these provisions are not yet operational. Article 5(2A) protects certain core constitutional provisions such as the fundamental liberties in Part IV of the Constitution, and Articles relating to the President's election, powers, maintenance, immunity from suit, and removal from office; while Article 5A enables the President to veto proposed constitutional amendments that directly or indirectly circumvent or curtail his discretionary powers. These provisions are not yet in force as the Government views the Elected Presidency as an evolving institution in need of further refinements.

The Malaysian courts have distinguished between the exercise of "constituent power" and "legislative power" by Parliament. When Parliament amends the Constitution by exercising constituent power, the amendment Act cannot be challenged as inconsistent with the Constitution's existing provisions. The Singapore position is unclear since this issue has not been raised before the courts. However, it is arguable that they are likely to apply the Malaysian position as the relevant provisions of the Constitution of Malaysia and the Singapore Constitution are in pari materia with each other. In addition, the High Court has rejected the basic structure or basic features doctrine developed by the Supreme Court of India, which means that Parliament is not precluded from amending or repealing any provisions of the Constitution, even those considered as basic.

Sources of and influences upon constitutional law

[edit]

Constitutionalism has been described as being "concerned with curbing oppressive government and preserving individual freedom while retaining a realm for the exercise of legitimate governmental power".[5] A constitution can therefore be described as "[t]he fundamental and organic law of a nation or state, establishing the conception, character, and organization of its government, as well as prescribing the extent of its sovereign power and the manner of its exercise", or a specific statute containing provisions that serve those purposes.[6] In this article, the term constitution (with a lowercase c) refers to the body of legal rules having constitutional effect in Singapore, while Constitution (with an uppercase C) refers to the main statute containing constitutional rules.

In Singapore, the sources of constitutional law may be grouped into two categories: those that are legally binding and those that are not. Legally binding sources include the text of the Constitution, judicial interpretations of the Constitution, and other statutes. Non-binding sources are influences on constitutional law such as soft law, constitutional conventions, and public international law.[7]

Legally binding sources

[edit]

Text of the Constitution

[edit]
The 1999 Reprint of the Constitution

Singapore has a written constitution. The text of the Singapore Constitution which took effect from 9 August 1965 was a patchwork of provisions drawn from three statutes: the Constitution of the State of Singapore 1963,[8] the Federal Constitution of Malaysia[9] made applicable to Singapore by the Republic of Singapore Independence Act 1965,[10] and the Republic of Singapore Independence Act itself. These provided the newly independent nation with a working constitution at short notice.[11]

Constitution of the State of Singapore 1963 and its predecessors
[edit]

Since Singapore was founded as a factory or trading post of the East India Company in 1819, a number of laws having constitutional status have applied to it. Singapore became part of the Straits Settlements in 1867, which were granted a colonial constitution by way of letters patent dated 4 February 1867 that established the Legislative Council of the Straits Settlements. Further letters patent dated 17 November 1877 set up an executive council and authorised the Governor to appoint judges. Thereafter, a number of other legal instruments were issued to streamline the constitutional structure of the colony, but did not make significant changes to the arrangements put in place by the 1867 and 1877 letters patent. The last constitution of the Straits Settlements was based on letters patent dated 17 December 1911 as amended by letters patent and royal instructions both dated 18 August 1924.[12]

After the Japanese Occupation, the Straits Settlements were dissolved in 1946 and Singapore became a Crown colony. Its new constitution, the Singapore Order in Council 1946,[13] established an executive council and a legislative council which, for the first time, had a number of elected members. The constitution came into effect on 1 March 1948, and the first legislative elections in Singapore were held on 20 March that year. In 1953, a constitutional commission headed by Sir George Rendel was set up to recommend further changes in the constitutional system, with the aim of increasing widespread participation in the central and local government of Singapore. The British Government accepted most of the Rendel Commission's recommendations in its report of February 1954[14] and implemented them by way of the Singapore Colony Order in Council 1955,[15] commonly known as the Rendel Constitution. While the new Legislative Assembly was a largely elected body, the colonial administration retained authority over administration, finance, internal security and law.[16]

The next stage in Singapore's constitutional development was its transformation from a colony to a self-governing state of the British Empire. This was effected by the Singapore (Constitution) Order in Council 1958,[17] which created the position of the Yang di-Pertuan Negara as the head of state, a prime minister and a wholly elected Legislative Assembly with 51 members. Subsequently, pursuant to the Malaysia Agreement of 1963, Singapore merged with the Federation of Malaysia, becoming one of its states and losing colonial status. Singapore was granted a new state constitution in the form of the Constitution of the State of Singapore 1963.[8][18]

The provisions relating to the legislative and executive bodies of government remained much the same as those in the 1958 Order in Council. On the other hand, the judiciary was regarded as a federal matter and did not form a part of the State Constitution. At this time, there was no bill of rights in the 1963 State Constitution, as the fundamental liberties in Part II of the Federal Constitution applied to Singapore.[19]

Federal Constitution of Malaysia
[edit]

Certain provisions of the Constitution of Singapore are derived from the Malaysian Federal Constitution. This was effected through section 6(1) of the Republic of Singapore Independence Act 1965,[10] which states that the provisions of the Constitution of Malaysia, other than those set out in section 6(3) of the Act, "shall continue in force in Singapore, subject to such modifications, adaptations and qualifications and exceptions as may be necessary to bring them into conformity with the independent status of Singapore upon separation from Malaysia".[20] Notably, the fundamental liberties in Part II of the Federal Constitution were made applicable to Singapore. However, Article 13 of the Federal Constitution which concerns the right to property, was specifically omitted[21] to ensure the constitutionality of the Land Acquisition Act 1966[22] which authorises the Government to compulsorily acquire real estate.[23]

Republic of Singapore Independence Act
[edit]

The Republic of Singapore Independence Act 1965 (RSIA)[10] was passed by Parliament on 22 December 1965, and made retrospective to 9 August 1965.[24] Apart from making the fundamental liberties in the Malaysian Federal Constitution applicable in Singapore, the RSIA also received the legislative and executive powers over Singapore, which were relinquished by Malaysia through its Constitution and Malaysia (Singapore Amendment) Act 1965.[25] The executive authority of Singapore was vested in the President and made exercisable by him or by the Cabinet,[26] while the legislative powers of the Yang di-Pertuan Agong (Head of State of Malaysia) and the Parliament of Malaysia in respect of Singapore were vested in the President and the Parliament of Singapore.[27] Furthermore, the RSIA empowered the President to "make such modifications in any written law as appear to him to be necessary or expedient in consequence of the enactment of this Act and in consequence of the independence of Singapore upon separation from Malaysia".[28] This power lasted from 1965 to 1968.[29]

The Constitution (Amendment) Act 1965,[30] which was enacted on the same day as the RSIA and also came into force on 9 August 1965, made the 1963 State Constitution amendable by a simple majority – that is, more than 50% – of all the Members of Parliament on the second and third readings of a constitutional amendment bill. The requirement of a two-thirds majority for amendment was only restored in 1979.[31] The justification for the reversion given by the Minister for Law, E.W. Barker, was that "[a]ll consequential amendments that have been necessitated by our constitutional advancement have now been enacted".[32]

However, these amendments were made to the 1963 State Constitution; the amendment Acts were silent on whether they applied to the RSIA. Thus, although Parliament has made no attempt to amend the RSIA since 1965, it can theoretically be changed or even repealed by a simple majority in Parliament. One problem this raises is even though the RSIA is categorised by the Government as a "constitutional document",[33] legally speaking it is apparently not part of the consolidated Constitution. Constitutional scholar Dr. Kevin Tan has suggested it should be recognised as a sui generis Act having a unique status.[34] It may be that the RSIA's status is similar to that of the New Zealand Bill of Rights Act 1990,[35] which is also an ordinary Act of Parliament. It has been said that while it is theoretically possible to amend or repeal the Bill of Rights Act by a simple majority of the New Zealand Parliament, "any government intent on repeal or restrictive amendment of the Bill of Rights is likely to suffer extreme political difficulty and opprobrium".[36]

In order to safeguard minority interests in a newly independent Singapore[37] and contain the communist threat of the time,[38] a constitutional commission chaired by Chief Justice Wee Chong Jin was convened in 1966 to review the 1963 State Constitution. In its report,[37] the Wee Commission made recommendations regarding two broad areas – political philosophy and principles, and various governmental institutions. Many, but not all, of the recommendations were adopted by Parliament.[39]

Reprints of the Constitution
[edit]

In 1980, provisions from the three documents referred to above were consolidated into a single reprint for the first time. Containing 162 Articles and three schedules, this reprint was published in the Government Gazette of 31 March 1980. Prior to the issuance of the 1980 Reprint, the Constitution had been criticised for being inaccessible due to its fragmented nature. The former Chief Minister of Singapore, David Marshall, commented that Singapore had "the untidiest and most confusing constitution that any country has started life with",[40] while constitutional scholar R.H. Hickling acknowledged that "the problem of the layman is ... to ascertain what a Constitution says".[41]

Article 155 of the 1999 Reprint of the Constitution, which empowers the Attorney-General to issue authorised reprints of the Constitution

In 1979, Parliament amended the 1963 State Constitution[31] to give authority to the Attorney-General of Singapore to "cause to be printed and published a consolidated reprint of the Constitution of Singapore, as amended from time to time, amalgamated with such of the provisions of the Constitution of Malaysia as are applicable to Singapore, into a single, composite document".[42] To achieve this task, the Attorney-General was given discretion to merge the existing provisions of the two Constitutions and make modifications that might be necessary or expedient due to Singapore's independent status; to rearrange the provisions; and to omit duplicated, inappropriate or inapplicable ones, among other things.[43] Pursuant to this, the 1980 Reprint of the Constitution was issued. In addition, the President was empowered to authorise the Attorney-General to publish further reprints incorporating all constitutional amendments in force at the date of the authorisation.[44]

While some commentators have noted that the 1980 Reprint created theoretical issues,[45] to date no practical problems have arisen in the application of the Constitution. In Heng Kai Kok v. Attorney-General (1986),[46] a claim for wrongful dismissal by a police sergeant, one issue arising was whether a constitutional provision introduced in 1970 had impliedly repealed an existing provision. Judicial Commissioner Chan Sek Keong decided the case on other grounds, but observed on an obiter basis that this argument was no longer relevant because only the 1970 provision appeared in the 1980 Reprint of the Constitution, and Article 155(3) of the Reprint states that "[a]ny reprint of the Constitution ... shall be deemed to be and shall be, without any question whatsoever in all courts of justice and for all purposes whatsoever, the authentic text of the Constitution of the Republic of Singapore in force as from the date specified in that reprint until superseded by the next or subsequent reprint".[47]

A revised edition of the Constitution was published as part of the 1985 Revised Edition of The Statutes of the Republic of Singapore.[48] The current reprint of the Constitution that is in force is the 1999 Reprint of the 1985 Revised Edition.[49]

Judicial interpretation of the Constitution

[edit]

Another source of legally binding constitutional law consists of the body of case law decided by the courts interpreting the Constitution, and laying down fundamental constitutional principles which are not expressly mentioned in the Constitution.

Interpretation of the Constitution
[edit]

In the exercise of its original jurisdiction – that is, its power to hear cases for the first time – the High Court carries out two types of judicial review: judicial review of legislation, and judicial review of administrative acts. Regarding the former, Article 4 of the Constitution states: "This Constitution is the supreme law of the Republic of Singapore and any law enacted by the Legislature after the commencement of this Constitution which is inconsistent with this Constitution shall, to the extent of the inconsistency, be void." In Tan Eng Hong v. Attorney-General (2012),[50] the Court of Appeal held that although the Article only refers to laws enacted after the Constitution's commencement on 9 August 1965, laws which pre-date the Constitution can also be invalidated by the court.[51] In addition, Article 162 provides that ordinary laws that were in force prior to the Constitution coming into force on 9 August 1965 continue to apply after the Constitution's commencement but must be construed with such modifications, adaptations, qualifications and exceptions as may be necessary to bring them into conformity with the Constitution.[52] Thus, the Constitution reflects the principle established in the landmark decision of the Supreme Court of the United States, Marbury v. Madison (1803):[53] since it is the role of the courts to interpret the law, they have power to decide whether ordinary laws are inconsistent with the Constitution and, if so, to declare such laws to be void. In the 1994 case Chan Hiang Leng Colin v. Public Prosecutor[54] the High Court adopted a similar stance, and also affirmed that declaring void administrative actions and decisions that infringe the Constitution is part of its responsibility:[55]

The court has the power and duty to ensure that the provisions of the Constitution are observed. The court also has a duty to declare invalid any exercise of power, legislative and executive, which exceeds the limits of the power conferred by the Constitution, or which contravenes any prohibition which the Constitution provides.[note 1]

The Supreme Court of Singapore. Its lower division, the High Court, exercises judicial review to ensure that legislation and administrative acts are constitutional.

Judicial attitudes inextricably shape and mould the results of constitutional interpretation. This is because, during the process of constitutional interpretation, "the private philosophies and prejudices of individual judges will inevitably emerge".[56] In 1980, when the Privy Council was still Singapore's final appellate court, it held in Ong Ah Chuan v. Public Prosecutor[57] that where the fundamental liberties in the Constitution are concerned, the courts are to accord them "a generous interpretation ... suitable to give to individuals the full measure of the fundamental liberties referred to".[58]

However, it has been said that the Singapore judiciary has a conservative attitude when interpreting the Constitution as it seems to be "more protective of executive interests than individual freedoms".[59] This is in line with the locally held judicial philosophy which features deference to the Parliament and a strong presumption of constitutional validity.[60]

Such conservatism is reflected in the courts construing fundamental liberties narrowly in certain cases. For instance, in Rajeevan Edakalavan v. Public Prosecutor (1998),[61] even though Article 9(3) of the Constitution states that "[w]here a person is arrested, he ... shall be allowed to consult and be defended by a legal practitioner of his choice", the High Court declined to hold that there is any constitutional right to be informed of one's right to counsel as the Constitution does not expressly mention such a right. Chief Justice Yong Pung How held:[62]

Any proposition to broaden the scope of the rights accorded to the accused should be addressed in the political and legislative arena. The Judiciary, whose duty is to ensure that the intention of Parliament as reflected in the Constitution and other legislation is adhered to, is an inappropriate forum. The Members of Parliament are freely elected by the people of Singapore. They represent the interests of the constituency who entrust them to act fairly, justly and reasonably. The right lies in the people to determine if any law passed be [sic: by] Parliament goes against the principles of justice or otherwise. This right, the people exercise through the ballot box. The Judiciary is in no position to determine if a particular piece of legislation is fair or reasonable as what is fair or reasonable is very subjective. If anybody has the right to decide, it is the people of Singapore. The sensitive issues surrounding the scope of fundamental liberties should be raised through our representatives in Parliament who are the ones chosen by us to address our concerns. This is especially so with regards to matters which concern our well-being in society, of which fundamental liberties are a part.

On the other hand, in Yong Vui Kong v. Public Prosecutor (2010)[63] decided 12 years later, the Court of Appeal held that colourable legislation which purports to enact a 'law' as generally understood but which is in effect a legislative judgment, and legislation which is "of so absurd or arbitrary a nature that it could not possibly have been contemplated by our constitutional framers as being 'law' when they crafted the constitutional provisions protecting fundamental liberties", would violate Article 9(1), despite the provision not explicitly referring to this.[64]

In some cases, the courts have also demonstrated an unwillingness to consult foreign constitutional case law, and have crafted a "local conditions" rationale[note 2] which prescribes reading the Constitution "within its own four walls and not in the light of analogies drawn from other countries such as Great Britain, the United States of America or Australia".[65] This has been termed a conservative and restrictive approach that seems to undermine the court's duty to generously interpret fundamental liberties.[66] However, it has been noted that this approach to constitutional interpretation was never applied consistently, and that "it appears that the 'four walls' doctrine has quietly fallen out of fashion at least in practice, as courts now regularly consider foreign cases which have only persuasive, not precedential value. ... It is fair to say that the development of Singapore public law is not accomplished in a cloister sealed off from transnational models, but through a thoughtful engagement with foreign cases."[67]

A purposive approach to statutory interpretation was mandated in Singapore in 1993 by the enactment of section 9A of the Interpretation Act,[68] which requires a court to prefer an interpretation that would "promote the purpose or object underlying the written law (whether that purpose or object is expressly stated in the written law or not) ... to an interpretation that would not promote that purpose or object".[69] The Constitution of the Republic of Singapore Tribunal affirmed in Constitutional Reference No. 1 of 1995[70] that the approach applies to constitutional interpretation as well. It stated: "It is well established ... that a purposive interpretation should be adopted in interpreting the Constitution to give effect to the intent and will of Parliament".[71]

The generous approach to constitutional interpretation mentioned in Ong Ah Chuan might be said to accord with the purposive approach because the use of broad and general language in Articles of the Constitution dealing with fundamental liberties suggests a parliamentary intention to give courts the discretion "to interpret the Constitution based on prevailing social conditions".[72] It may also be noted that although the court may depart from previously held constitutional interpretations, it cannot disregard the text entirely.[73]

Fundamental constitutional principles
[edit]

The courts have been willing to uphold the spirit of the Constitution by recognising fundamental constitutional principles not expressly mentioned in the written Constitution which underlie the Constitution and form the theoretical basis of constitutionalism, its goal being to achieve limited government.[74] Examples of these principles include accommodative secularism,[75] the rule of law,[76] and the separation of powers.[77] Similarly, the court's power of judicial review is not expressly mentioned, but has been read into the Constitution by necessary implication from Article 4 of the Constitution.[55]

Additionally, the courts have read into the Constitution extratextual principles which either have the effect of expanding or limiting the ambits of fundamental liberties. In Ong Ah Chuan,[57] the Privy Council held that references to the word law in clauses such as Article 9(1) and Article 12(1) of the Constitution include "fundamental rules of natural justice",[78] which were later held by the Court of Appeal to be procedural rather than substantive in nature.[79] On the other hand, the courts have said that freedom of speech must be balanced against the right of other people to be free from offence,[80] and have restricted freedom of religion in favour of "the sovereignty, integrity and unity of Singapore" which were said to be "undoubtedly the paramount mandate of the Constitution".[81]

Other Acts of Parliament

[edit]

Some ordinary statutes which are not part of the Constitution may serve constitutional functions and therefore be regarded as "essential to the workings of small-c constitutions".[82] The Constitution itself empowers Parliament to enact laws for certain purposes. For instance, Article 17(2) states that "[t]he President shall be elected by the citizens of Singapore in accordance with any law made by the Legislature". To regulate such elections, Parliament passed the Presidential Elections Act.[83] Similarly, the Parliamentary Elections Act[84] fulfils the requirements of Article 39(1), which provides that Parliament consists, inter alia, of elected Members of Parliament (MPs) and Non-constituency Members of Parliament (NCMPs) who have been elected according to the procedure prescribed in a law made by the Legislature. In addition, Article 63 states that "[i]t shall be lawful for the Legislature by law to determine and regulate the privileges, immunities or powers of Parliament", and Parliament has done so by enacting the Parliament (Privileges, Immunities and Powers) Act.[85]

Thio Li-ann has suggested that other Acts which have constitutional significance include the Internal Security Act[86] and the Supreme Court of Judicature Act.[87][88]

Non-binding constitutional influences

[edit]

Soft constitutional law

[edit]
Dr. Tony Tan Keng Yam, the seventh President of Singapore, photographed in February 2001 before he took office. Interactions between his office and the Government concerning the exercise of his discretionary financial powers are governed by a non-binding white paper issued in 1999.

Soft constitutional law refers to a written set of non-binding precepts which exert some degree of legal influence in the realm of constitutional law. Forms of soft law include non-binding instruments containing recommendations, government white papers, declarations, and informal rules like circulars or self-regulating codes of conduct. Unlike constitutional conventions, soft constitutional laws are authored by constitutional actors and reduced to written form, rather than derived from a custom or past practice.[89] Such soft laws act as a method of informal regulation against the backdrop of existing legislation.[90]

Soft constitutional law can also serve as principles of engagement between institutions. One example is the 1999 white paper entitled The Principles for Determining and Safeguarding the Accumulated Reserves of the Government and the Fifth Schedule Statutory Boards and Government Companies,[91] which contains non-exhaustive principles for shaping institutional interactions between the President and the Government concerning the exercise of the President's discretionary financial powers.[92] One procedural guideline, which is not expressed in the Constitution, requires the President to inform the Government of his intention to gazette his opinion that one of its proposed transactions draws down on the nation's past reserves, to give the Government an opportunity to avoid such a draw-down by transferring an equivalent sum from the current reserves to the past reserves.[93] The principles adopted in the white paper remain binding unless either (or both) the Government or the President formally notifies the other that it no longer wishes to abide by them.[92]

Soft law has also been described by academics as a method of influencing communitarian conduct or even enforcing constitutional standards in a subtle manner.[94] One example is the issuance of the Declaration of Religious Harmony in 2003, which was proposed by Prime Minister Goh Chok Tong in October 2002 following a series of domestic events which had heightened racial and religious sensitivities.[95]

Constitutional conventions

[edit]

Constitutional conventions are unwritten political customs which aid the smooth operation of the government. They are characterised as "rules of constitutional behaviour" which are "binding by and upon those who operate the Constitution", but are not legally enforceable. Such conventions which are consistently practised and not flouted become an intrinsic part of the constitution over time.[96]

However, since Singapore now has a written constitution, conventions play a much less significant role. In comparison, countries such as the United Kingdom which lack a written constitution derive a major part of constitutional law from conventions. Back in Singapore's colonial days, the Government adopted many constitutional conventions from the United Kingdom. After independence, an attempt was made to incorporate many of these Westminster conventions into the new written constitution. For example, section 3 of the Parliament (Privileges, Immunities and Powers) Act[85] – the Act was enacted pursuant to Article 63 of the Constitution – states that the privileges and immunities of Parliament are to be the same as those associated with the House of Commons of the United Kingdom.[97] In addition, Article 21(1) of the Constitution embodies the constitutionally recognised Westminster convention that the President generally acts on the advice of the Cabinet.[98]

Aside from adopted Westminster conventions, indigenous conventions have since developed or are developing to cater to local needs. During parliamentary debates in 1990 on the introduction of the Nominated Member of Parliament (NMP) scheme, the First Deputy Prime Minister and Minister for Defence, Goh Chok Tong, noted that the select committee[99] tasked to look into the issue had considered whether NMPs should be required to sever any ties they had with political parties and decided that it was unnecessary as it was "far better to leave ... conventions and practice to evolve".[100] In 2007, Law Minister S. Jayakumar declared that the Government "made it a practice to always seek the President's views whenever it intends to move Constitutional amendments that affect the relevant provisions" concerning his discretionary powers.[101] It has also been said that by convention it is a well-accepted practice that the President engages in charitable and community welfare work without government objection.[93]

Public international law

[edit]

As Singapore adopts a dualist rather than a monist view of law, public international law rules are not part of domestic law and cannot be enforced by the courts unless they have first been incorporated into domestic law in some way.[102] Customary international law is defined in the Statute of the International Court of Justice as "evidence of a general practice accepted as law".[103] Rules of customary international law can be declared by courts to be part of domestic law under certain conditions. However, they are not a source of constitutional law, because the Court of Appeal held in Yong Vui Kong[63] that such rules can only be declared as part of the common law and cannot be directly incorporated into the Constitution.[104]

Unless an international treaty entered into by the Singapore Government has been given effect through an Act of Parliament,[note 3] it cannot be enforced as domestic law by the courts.[105] Nonetheless, such international obligations exert an influence on constitutional interpretation as the Court of Appeal has held that "the Singapore Constitution[ ] should, as far as possible, be interpreted consistently with Singapore's international legal obligations". However, it would not be appropriate for courts to refer to an international human rights norm if it does not accord with the way the constitutional text is worded, or if the history of the Constitution shows there was an intention to specifically exclude such a norm.[106]

Supremacy of the Constitution

[edit]
A.V. Dicey (1835–1922) from the Harvard Law School Library's Legal Portrait Collection. Dicey wrote that three criteria must be satisfied before a constitution can be regarded as supreme.

According to British jurist and constitutional theorist Albert Venn Dicey, three legal criteria must be satisfied before a constitution can claim to be supreme:[107]

  1. There must be codification, that is, the constitution must be written.
  2. The constitution must be rigid.
  3. Authority must be given to the courts to evaluate the constitutionality of legislative acts and declare them void if they are found to be inconsistent with the constitution.

Although Article 4 of the Singapore Constitution expressly declares that it is the supreme law of the land and the Constitution appears to satisfy Dicey's criteria, the view has been taken that it may not be supreme in practice and that Singapore's legal system is de facto characterised by parliamentary sovereignty.[74]

Codification

[edit]

Dicey's first legal criterion for a constitution to be regarded as supreme is that it must be written. This requirement is necessary for the precise identification of constitutional provisions, which makes it more convenient for Parliament to make constitutional amendments, and provides the judiciary with a basic text against which to determine the constitutionality of any ordinary legislation. Without a written constitution, judicial review would almost be counter to the doctrine of separation of powers as judges would get to decide the contents and wording of the Constitution.[108] In Marbury v. Madison,[53] the US Supreme Court held that "the powers of the legislature are defined and limited; and that those limits may not be mistaken, or forgotten, the Constitution is written".[109]

However, in Singapore not all legal rules having constitutional effect appear to be part of the Constitution. For example, white papers that contain quasi-constitutional principles would be extra-constitutional documents. By issuing such white papers, the Government may also trying to set guidelines on how the Constitution should be interpreted. Jaclyn Neo and Yvonne Lee view such documents as diluting the Constitution and blurring the line between constitutional law and ordinary legislation.[110]

Rigidity

[edit]

The second legal criterion is that the constitution must be rigid. This is important to ensure that constitutional provisions can only be changed by an authority that is higher in status than the ordinary legislative body existing under the Constitution.[111] However, rigidity does not mean that the Constitution is completely immutable. If the Constitution is static, the nation's political development may be stunted. Instead, rigidity of the Constitution merely contemplates that compared to ordinary legislation, the Constitution should be more difficult to amend.[112]

Different amendment procedures apply to different parts of the Constitution. This is discussed in detail below. Most of the Articles of the Constitution may be amended by a bill enacted by Parliament if there is at least a supermajority of two-thirds of all elected MPs voting in favour of the bill during its Second and Third Readings in Parliament.[113] Since ordinary bills only need to be approved by at least a simple majority of all the MPs present and voting,[114] the supermajority requirement is more rigorous and gives the Constitution its rigid characteristic. However, the present ruling party, the People's Action Party ("PAP") has commanded a majority of more than two-thirds of the seats in Parliament since 1968. In addition, due to the presence of the party whip, all PAP MPs must vote in accordance with the party line save where the whip is lifted, usually for matters of conscience.[115] Thus, in substance the more stringent amendment requirement has not imposed any real limitation on Parliament's ability to amend the Constitution.[116]

One reason for having a special constitutional amendment procedure is because constitutional supremacy requires the Constitution to endure in the long term with its main principles largely unchanged. However, in Singapore, this concept has been undermined by numerous major constitutional amendments made after 1979. These amendments, which significantly altered the structure and nature of the government in Singapore, introduced the Group Representation Constituency and Elected President scheme, and inducted NCMPs and NMPs into Parliament.[116]

Judicial review

[edit]

Dicey's third legal criterion for constitutional supremacy is the existence of an authority to pronounce upon the legal validity or constitutionality of laws passed by the nation's law-making body. While the Constitution does not expressly vest powers of constitutional judicial review in the courts, this role has been assumed by the judiciary. Hence, the third criterion appears to be fulfilled.[117]

However, the judiciary has used its power to adjudge executive actions and Acts of Parliament unconstitutional and void rather sparingly. To date, the only instance where the High Court struck down a statutory provision was in Taw Cheng Kong v. Public Prosecutor (1998).[note 1] It was short-lived, as the decision was later overturned by the Court of Appeal. Delivering the Court's judgment, Chief Justice Yong Pung How emphasised the limits of judicial review, stating that it is not for the courts to dictate the scope and ambit of a section or rule on its propriety. This is a matter which only Parliament can decide, and the courts can only interpret what is enacted.[118] This results in a conflict between the court's responsibility to be faithful to the Constitution, and its apparently restricted role in reviewing legislation.[119]

As mentioned earlier, the High Court also held that in judicially reviewing legislation, there should be a strong presumption of constitutional validity. The burden of proof falls on the applicant, who has to establish that the impugned statute violates the Constitution.[60] Furthermore, in Rajeevan Edakalavan[61] Chief Justice Yong said that the elected nature of Parliament vests in them the sole authority to determine sensitive issues surrounding the scope of fundamental liberties. In contrast, the judiciary's role is to ensure that the intention of Parliament as reflected in the Constitution and other legislation is adhered to.[120] The Chief Justice also held in Jabar bin Kadermastan v. Public Prosecutor (1995)[121] that:[122]

Any law which provides for the deprivation of a person's life or personal liberty, is valid and binding so long as it is validly passed by Parliament. The Court is not concerned with whether it is also fair, just and reasonable as well.

Similarly, in Chee Siok Chin v. Minister for Home Affairs (2005),[123] it was held that there is a need for judicial self-restraint and extreme caution with regards to whether a piece of legislation is an invalid restriction on constitutional rights.[124] In the case, the impugned legislation was sections 13A and 13B of the Miscellaneous Offences (Public Order and Nuisance) Act ("MOA"),[125] which make it an offence to cause harassment, alarm or distress. The High Court held that the fundamental right to freedom of speech and expression as well as the right to assembly guaranteed by Articles 14(1)(a) and (b) of the Constitution had been effectively restricted by the MOA. It held further that these rights are not absolute and are circumscribed by Article 14(2), which provides that Parliament may impose on the rights in Article 14(1) "such restrictions as it considers necessary or expedient" for various public interests.[126] The term necessary or expedient was said to confer on Parliament an extremely wide discretionary power, the court's sole task being to ascertain whether there exists a nexus between the object of the impugned law and any permissible ground of restriction in Article 14(2). The Government must satisfy the court that there is a factual basis on which it considered it "necessary or expedient" to impose the restriction. Evidence establishing such a factual basis must be analysed in a generous and not a pedantic approach, considering the parliamentary intention of the impugned law.[127]

The Grundnorm problem

[edit]

Andrew Harding has posited that in Singapore it is Parliament, rather than the Constitution, which is supreme. This arises from the fact that the Constitution, which is supposed to be logically prior to the power of Parliament to legislate, was enacted by Parliament on 22 December 1965 through the Republic of Singapore Independence Act. As Parliament only got around to properly enacting a constitution on 22 December 1965, there was a hiatus between 9 August 1965 and that date, such that the legitimacy of laws passed between those dates can be questioned. Thus, the Grundnorm or basic norm of Singapore's legal system is Parliament rather than the Constitution.[128]

On the other hand, Kenneth Wheare has theorised that Parliament obtains the necessary constituent power to bring a constitution into force simply by virtue of the election of its members into office.[129] Since the constitution is a representation of the will of the people, and the people have exercised their will to elect MPs as their representatives, the Parliament has the requisite constituent power to enact the constitution. The hiatus was also solved when Parliament made the RSIA retrospective to 9 August 1965.[130]

Subjects dealt with by the Constitution

[edit]

The Constitution deals with the following subjects in 14 parts:

Part Subject
I. Preliminary
II. The Republic and the Constitution
III. Protection of the sovereignty of the Republic of Singapore
IV. Fundamental liberties
  • Article 9: rights to life and personal liberty
  • Article 10: prohibition of slavery and forced labour
  • Article 11: protection against retrospective criminal laws and repeated trials
  • Article 12: rights to equality and equal protection
  • Article 13: prohibition of banishment and right to freedom of movement
  • Article 14: rights to freedom of speech, assembly and association
  • Article 15: right to freedom of religion
  • Article 16: right to equality in education
V. The Government
VI. The Legislature
VII. The Presidential Council for Minority Rights
VIII. The Judiciary
IX. The Public Service
X. Citizenship
XI. Financial provisions
XII. Special powers against subversion and emergency powers
XIII. General provisions
XIV. Transitional provisions

Part I: Preliminary

[edit]

This part gives the short title (despite there being no long title) to, defines certain terms and expressions used in, and establishes other rules for interpreting the Constitution.

Часть II: Республика и Конституция

[ редактировать ]

В этой части говорится, что Республика Сингапур является независимой и что Конституция является ее высшим законом (что также является теоретической основой для судебного рассмотрения в Сингапуре [ 131 ] ).

Поправка

[ редактировать ]

Конституция предусматривает две разные процедуры поправки для разных целей. Большинство положений в Конституции могут быть внесены поправки с помощью сверхсмысления голосов всех избранных депутатов. Тем не менее, национальный референдум необходим для изменения определенных положений. Это подчеркивает различное значение, придаваемое различным типам конституционных положений. [ 132 ]

Хотя обычные законы могут быть приняты с простым большинством депутатов, присутствующих в парламенте, голосовав за их второе и третье чтения, [ 133 ] Статья 5 (2) Конституции предусматривает, что законопроект, направленной на внесение поправок в Конституцию, может быть принят только в том случае, если он поддерживается сверхсмыслением двух третей избранных депутатов на втором и третьем чтении законопроекта в парламенте. Не избранные депутаты, такие как NCMP и NMP, не разрешают голосовать за законопроекты о конституционных поправках. [ 134 ]

Вышеуказанная процедура не относится к какому -либо законопроекту, стремящемуся внести вклад в часть III Конституции, которая защищает суверенитет Сингапура. Статья 6, которая в части III, запрещает «сдачу или передачу, либо полностью, либо частично, суверенитет Сингапур Федерация, конфедерация, страна или территория или каким-либо другим образом »и« отказ от контроля над полицейскими силами Сингапура или вооруженными силами Сингапура », если это не было поддержано на национальном референдуме не менее двух третей Общее количество голосов. Статья 6 и другие положения в части III не могут быть изменены, если не следует аналогичная процедура. [ 135 ]

Истана , официальная резиденция президента. Когда вступит в силу статьи 5 (2A) и 5A Конституции, национальный референдум , если парламент желает изменить конституционные положения, касающиеся президента, и он не согласен с предлагаемыми изменениями. потребуется

Требование на национальное референдум также применяется к статьям 5 (2a) и 5a Конституции, хотя эти положения еще не работают. Статья 5 (2a) гласит, что, если президент, действующий по своему личному усмотрению, не дает противоположного письменного направления спикеру, законопроект, стремящийся внести поправки в определенные ключевые положения в Конституции, требует одобрения не менее двух третей отдачи голосов на национальном референдуме. Такие поправки были названы основными конституционными поправками. [ 136 ] Эти ключевые положения являются фундаментальными свободами в части IV Конституции; положения в главе 1 части V, которые касаются выборов президента, полномочий , технического обслуживания , иммунитета от иска и удаления с должности; Статья 93A, которая дает главному судье или судье Верховного суда, назначенной им юрисдикцией, чтобы определить, являются ли президентские выборы действительными; Статьи 65 и 66, которые, помимо прочего, устанавливают максимальную продолжительность парламента в пять лет с даты его первого заседания и требуют, чтобы всеобщие выборы были проведены в течение трех месяцев после роспуска парламента ; Любое положение, уполномоченное президентом действовать по его личному усмотрению; и статьи 5 (2а) и сами 5а. [ 137 ]

Статья 5A была введена для решения неточных конституционных поправок. Статья позволяет президенту вето предложить конституционные поправки, которые прямо или косвенно обоходят или ограничивают дискреционные полномочия, предоставленные ему Конституцией. Тем не менее, полномочия вето не является абсолютной, поскольку президент может, действуя по совету Кабинета министров, направите этот вопрос в конституционный трибунал в соответствии с статьей 100 за его мнение о том, имеет ли предложенная поправка. Если точка зрения Трибунала отличается от президента, президент считается, что он согласился с законопроектом в тот день, сразу после дня, когда Трибунал объявляет свое мнение в открытом суде. Однако, если Трибунал поддерживает точку зрения президента, премьер -министр может направить законопроект на национальный референдум. Направление президента отменяется, если не менее двух третей от общего числа голосов, одобряющих предлагаемую поправку. Президент считается, что он согласился с поправкой в ​​тот день, сразу после дня, когда результаты референдума были опубликованы в Правительственная газета . [ 138 ] Эта схема предотвращает тупик, который может возникнуть, если правительство призывает к новым выборам, чтобы обойти вето президента. Таким образом, статья 5A содержит серию юридических проверок и остановок между президентом, с одной стороны, и премьер -министром и кабинетом, с другой. Это увеличивает жесткость Конституции, поскольку полномочия по изменению конституции больше не передается исключительно в парламенте. [ 139 ]

Статьи 5 (2a) и 5a еще не были внесены в силу. В 1994 году заместитель премьер -министра Ли Сянь Лун сказал, что это связано с тем, что сложность механизма обеих статей превзошла то, что ожидалось правительство, и было трудно найти точный баланс между «потребностью правительства в операционной гибкости» и «президентом Обязанность осуществлять эффективный надзор ». [ 140 ] 21 октября 2008 года в ответ на вопрос NMP Thio Li-Ann о статусе статьи 5 (2a), [ 141 ] Ли, ныне премьер -министр, сказал: [ 142 ]

Наше ясное и заявленное намерение состоит в том, чтобы усовершенствовать схему [избранного президента] и сгладить проблемы, которые могут возникнуть в свете опыта, прежде чем мы введем положения о закреплении в эксплуатацию и закреплять правила. ... В то время как мы откладывали укрепление этой схемы, на протяжении многих лет мы применили практику консультации с президентом по любой поправке, которая влияет на его полномочия, и информируя парламент о взгляде президента во втором чтении. За одним исключением, на практике президент поддержал все поправки, которые повлияли на его полномочия. За последние два десятилетия мы много настроили и улучшили систему избранного президента во многих отношениях. ... Если через пять лет никаких дальнейших изменений не требуется, мы рассмотрим укрепление положений, касающихся полномочий президента.

Правительство приняло частичный подход к конституционным поправкам к решению изменения политических и социальных обстоятельств. [ 143 ]

Законодательное управление избирательной властью

[ редактировать ]

Статья 4 Конституции гласит, что любой закон, принятый законодательным органом, который не соответствует Конституции, в той степени, в то время как несоответствие, void. Буквально интерпретируется, что эта статья, по -видимому, делает статью 5 Otiose как любой закон, принятый для изменения конституции, естественно, будет противоречить существующему тексту Конституции. Чтобы обойти эту загадку, LR Пенна заметил, что малазийские суды различают осуществление «составной власти» и «законодательной власти» парламентом. [ 144 ] В деле Phang Chin Hock v. Государственный прокурор (1979), [ 145 ] Лорд -президент Тун Мохамед Саффиан Мохамед Хашим держит это: [ 146 ]

... В разведении искусства 4 (1) и искусства 159 [Малайзийский эквивалент статьи 5 Конституции Сингапура], правило гармоничного строительства требует от нас вступить в действие как для обоих положений, так и, и мы соответственно считаем эти действия, совершенные Парламент, соблюдающий условия, изложенные в искусстве 159, действителен, даже если они не соответствуют Конституции, и что между ними, с тех с одной стороны, следует провести различие, затрагивающие Конституцию, а с другой стороны, обычные законы, принятые обычным способом.

Позиция в Сингапуре неясна, так как этот вопрос не был поднят в судах. Тем не менее, можно утверждать, что они, вероятно, применили бы Пэн Чин Хок , в качестве статей 4 и 159 Конституции Малайзии находятся в Пари Материате со статьями 4 и 5 Сингапурской конституции. По сути, это будет включать в себя интерпретацию статьи 5 как передача власти в законодательном органе, чтобы изменить Конституцию, и статью 4, как только обычные законы, принятые законодательным органом в реализации законодательной власти. Такое интерпретация позволяет статью 4 и 5 быть гармонично истолковано и разрешает поправки, которые будут внесены в Конституцию. [ 144 ] Это важно, поскольку Конституция представляет философию страны, цели и цели для достижения политической стабильности и экономического процветания для людей, и, следовательно, обязательно должно быть адаптировано к политическим и социальным событиям. [ 112 ]

Основные функции доктрины

[ редактировать ]

В дополнение к необходимости соблюдения конституционного превосходства и принципа жесткости, конституция также является живым документом, который можно внести поправки в случае необходимости. [ 147 ] Поскольку Конституция, по -видимому, не накладывает ограничений на степень, в которой ее положения могут быть изменены, возникает вопрос о том, возникают ли какие -либо подразумеваемые ограничения на полномочия парламента для поправки в конституцию. Если такие ограничения существуют, они будут служить защитой от безудержной поправки законодательным органом и защищать основные конституционные признаки и структуры. Индия занимает эту позицию - Верховный суд , состоявшийся в Кесавананде Бхарати против штата Керала (1973) [ 148 ] что существуют определенные подразумеваемые основные особенности конституции Индии , которые не поддаются изменениям и поправкам парламента. С другой стороны, в Сингапуре было установлено, что нет никаких подразумеваемых ограничений на полномочия парламента внести поправки в Конституцию. [ 149 ]

Позиция в Индии

[ редактировать ]

Основная структура или доктрина основных функций утверждают, что существует подразумеваемое ограничение на полномочия законодательного органа, чтобы внести поправки в Конституцию: она исключена в изменении основных особенностей Конституции. [ 150 ] Основное дело Кесавананды Бхарати установило, что доктрина применяется в Индии, подчеркивая, что, хотя полномочия парламента внести поправки в конституцию распространяются на все ее разделы, основные особенности конституции не должны изменяться. [ 151 ]

Верховный суд Индии , который в 1973 году решил, что существуют основные особенности Конституции Индии , которые не могут быть изменены парламентом

Развитие доктрины основных функций в Индии можно объяснить ролью судебной власти в поддержании баланса между полномочиями парламента и судебной властью. Верховный суд воспринимал себя как институциональный опекун и защитник отдельных свобод от политической агрессии, [ 152 ] Принятие судебной роли, параллельной роли Верховного суда Соединенных Штатов , как упоминалось главным судьей Джоном Маршаллом в деле Марбери против Мэдисона . [ 153 ]

Главный судья Сарв Миттра Сикри , вынесенный ведущее решение Верховного суда, утверждал, что «[e] о том, что в соответствии с конституцией можно изменить в результате, в результате основной фундамент и структура Конституции остаются прежними». Он продолжил установить основную структуру Конституции, заявив, что она включает в себя превосходство Конституции; республиканская и демократическая форма правительства; светский характер Конституции; разделение полномочий между законодательным органом, исполнительной властью и судебной властью; и федеральный характер Конституции. Он сказал, что эти основные особенности основаны на «достоинстве и свободе человека», что имеет «высшее значение». [ 151 ]

С другой стороны, судья Аджит Нат Рэй не согласился и дал причины отвергнуть доктрину основных функций. Он заявил, что, поскольку Конституция является источником всей юридической достоверности и само по себе всегда действителен, конституционная поправка, являющаяся частью самой Конституции, также всегда будет действительной. Сила внести изменения в Конституцию широкая и неограниченная, и нет ни различия, ни какой-либо возможности различий между основными и несущественными признаками Конституции, которые могут препятствовать поправкам. [ 154 ] Фактически, если полномочия парламента поправлять погашают из -за основных особенностей, которые явно не определены в Конституции, суды создают новую конституцию. Судья Рэй представил другие проблемы доктрины основных функций, критикуя ее как неопределенную по объему. Без явного определения того, каковы основные особенности, задача попытки внести изменения в конституцию становится непредсказуемой. [ 155 ] По его мнению, все положения Конституции необходимы, но это не запрещает им быть измененными. [ 156 ]

Позиция в Сингапуре

[ редактировать ]

В деле Высокого суда о Тео Соу Ланг против министра внутренних дел (1989), [ 149 ] Адвокат заявителя утверждал, что Сингапурские суды должны признать доктрину основных функций и тем самым ограничить власть парламента внести поправки в Конституцию. [ 157 ] Доктрина была отвергнута судьей Фредериком Артура Чуа. Он отметил, что статья 5 Конституции не налагает никаких ограничений на полномочия парламента внести поправки в Конституцию, и пришел к выводу, что если разработчики Конституции намеревались для применения таких ограничений, они бы прямо предусмотрели бы их. [ 158 ] Судья Чуа также сослался на малазийский случай Пханг Чин Хок , [ 145 ] в котором федеральный суд отклонил доктрину основных функций, заявив, что «если бы наши создатели конституции намеревались, чтобы их преемники никоим образом не должны были изменить свою работу, им было бы совершенно легко предоставить; Похоже, что это было их намерением ». Более того, если предлагаемые конституционные поправки действительны только в том случае, если они согласуются с существующими положениями, это сделало бы статью 159 Конституции Малайзии, которая предусматривает поправку к Конституции «излишне, поскольку Конституция не может быть изменена или изменена каким -либо образом, Как будто он был вырезан в граните ». [ 146 ]

Teo Soh Lung на митинге Сингапурской Демократической партии для всеобщих выборов 2011 года . В деле, представленном TEO в 1989 году, Высокий суд заявил, что доктрина основных функций не применяется в Сингапуре.

Судья Чуа подчеркнул, что опасения злоупотребления властью со стороны парламента не должны привести к отрицанию полномочий внести поправки в Конституцию или ограничить эту власть. [ 159 ] Его ссылаются на Loh Kooi Choon v. Правительство Малайзии (1977), [ 160 ] где федеральный суд Малайзии сказал: «Страх злоупотребления властью парламента в изменении Конституции каким -либо образом, по их мнению, не может быть аргументом против существования такой власти, потому что злоупотребление властью всегда может быть удалено». [ 161 ] Кроме того, Чуа утверждал, что разрешение судам наложить ограничения на законодательный орган через доктрину основных функций, правило, созданное судьей, будет соответствовать законодательной функции парламента, узурпирующего парламента. [ 162 ] Аналогичная точка зрения была выражена в Панг Чин -Хок главным судьей Малайи Раджа : «Короткий ответ на ошибку этой доктрины заключается Азлан Шах в том, что он признает суду более мощную власть конституционной поправки посредством судебного законодательства, чем орган. Ибо и четко выбрано Конституцией для осуществления изменчивой власти ». Это может нарушить разделение доктрины власти и размыть различие между функциями судебной власти и законодательным органом. [ 163 ]

Высокий суд в Тео Соу легком также упоминал о решении судьи Рэя в Кесавананде , заявив, что радикальные поправки не всегда должны быть презрены, поскольку они могут внести положительные изменения, чтобы обеспечить плавное функционирование нации. Есть причины, чтобы разрешить внести поправки в Конституцию. Новые проблемы могут возникнуть в будущем, и конституция, возможно, должна быть изменена, чтобы соответствовать изменяющимся обстоятельствам. [ 164 ] По словам судьи Рэя: «Создатели Конституции не дали никаких ограничений на изменчивую власть, потому что окончание конституции-это безопасность, величие и благополучие народа. Изменения в Конституции служат эти великие цели и носите из Реальные цели Конституции ". [ 165 ]

Судья Чуа также полагался на лорда Диплока решение по делу Хиндс против Королевы (1975), [ 166 ] в котором его светлость выразила мнение о том, что даже фундаментальные положения конституции по Вестминстерской модели можно изменить, если соответствующая процедура, предоставленная Конституцией, была соблюдена: [ 167 ]

[W] Здесь ... Конституция по Вестминстерской модели представляет собой последний шаг в достижении полной независимости народами бывшей колонии или протектората, Конституция предоставляет механизм, в которой какое -либо из его положений, связанных с фундаментальными правами и свободными. или в структуру правительства и распределение его различных органов законодательных, исполнительных или судебных полномочий, могут изменять эти люди через их избранных представителей в парламенте, действующем указанным большинством ...

Кроме того, судья Чуа сказал, что из -за различий в том, как были сделаны Сингапурские и Индийские Конституции, власть парламента Сингапура поправлять конституцию не ограничена тем, как индийский парламент является при изменении конституции Индии. [ 168 ] Конституция Индии была сформулирована избирательным собранием , в то время как конституция Сингапура была составлена ​​парламентом из трех различных документов, а именно Конституции штата 1963 года, RSIA и положений, взятых из Федеральной конституции Малайзии. [ 169 ] Парламент имел полноценную власть для принятия RSIA из политического факта независимости и статуса сингапура в качестве суверенной нации 9 августа 1965 года. [ 170 ]

Пенна заметила, что доктрина основных функций, по -видимому, не имеет значения в Сингапуре, поскольку слово поправки определяется как «добавление и отмену» в статье 5 (3) Конституции. «Поправка» означает изменение существующего закона, который не совпадает с тем, чтобы полностью отказаться от такого закона. С другой стороны, «отмена» подразумевает отмену всего закона другим законодательным положением, которое впоследствии вступит в силу. Если парламент имеет право на отмену положений Конституции, это означает, что нет никакого конституционного препятствия для замены нынешней конституции совершенно иной и новой. Таким образом, это говорит о том, что нет места для доктрины основных функций в конституционных поправках. [ 171 ] Аналогичным образом, статья 368 (1) Конституции Индии, которая была внесена в двадцать четвертую поправку, определяет поправку как «добавление, вариация и отмена». [ 150 ] В Кесавананде Верховный суд признал обоснованность двадцати четвертой поправки, однако председатель Сикри, казалось, не рассматривал смысл отмены при провозглашении доктрины основных особенностей. Вместо этого он просто сосредоточился на том факте, что «поправка» к Конституции означает любое дополнение или изменение к ней. [ 171 ]

Решение Высокого суда в Тео Соу легком остается полномочием относительно того, применяется ли доктрина основных функций в Сингапурском законодательстве, потому что, когда решение было обжаловано, апелляционный суд постановил, что ему не нужно решить, может ли полномочия парламента внести поправки в конституцию. когда -либо был ограничен. Это оставило вопрос открытым для решения в будущем. [ 172 ]

Значительные поправки

[ редактировать ]

С 9 августа 1965 года, когда Конституция вступила в силу, к ней были внесены различные поправки. Некоторые из важных из них перечислены ниже.

  • 1965 . Конституция была сделана поддающимся простому большинству всех избранных депутатов в парламенте. [ 30 ]
  • 1970 . Чтобы защитить права расовых и религиозных меньшинств в Сингапуре, был создан президентский совет. [ 173 ] Переименовал Президентский совет по правам меньшинств в 1973 году, его основная функция состоит в том, чтобы изучить большинство законопроектов, принятых парламентом, чтобы гарантировать, что они не дискриминируют какую -либо расовую или религиозную общину.
  • 1979 . Доля избранных депутатов, необходимая для поправки к конституции, была возвращена как минимум к супермажорите в две трети во время второго и третьего чтения законопроекта о конституционной поправке. [ 174 ]
  • 1984 . Были введены члены парламента, не связанные с непрерывными. [ 175 ]
  • 1988 . Групповые избирательные округи (GRC) были введены. [ 176 ] Это избирательные подразделения или избирательные округа в Сингапуре, депутаты которых проголосованы в парламент как группа. По крайней мере, один член каждого GRC должен быть членом сообщества меньшинств. [ 177 ]
  • 1990 . Номинированные члены парламента (NMP) были введены для привлечения беспартийных голосов в парламент. [ 178 ]
  • 1991 . В Конституцию были внесены поправки, чтобы обеспечить популярного и непосредственно избранного президента. [ 179 ]
  • 1994 . Конституция Трибунала Республики Сингапур была создана для того, чтобы предоставить президенту механизм, действуя по совету Кабинета министров, обратиться к Трибуналу за его мнение любой вопрос о влиянии любого положения Конституции, который возник или, по -видимому, вероятно встать. [ 180 ]
  • 2016 ​Была добавлена ​​концепция зарезервированных выборов для сообщества, которое не занимало Управление президента в течение 5 или более последовательных условий. [ 181 ]
  • 2022 . Гарантирует, что парламент имеет право определять брак и защищать его от судебных задач, определение того, что брак находится между мужчиной и женщиной. [ 182 ]
  • 2023 . Создание рамки, позволяющая президенту и кабинету министров провести международные назначения на их частных возможностях, если это соответствует национальным интересам. [ 183 ]

Смотрите также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Высокий суд процитировал следующую статью бывшего главного судьи Австралии : Гарри Гиббс (1988), «Суд как опекун Конституции: основной принцип», в Мохамед Саллех Абас ; Visu Sinnadurai (Eds.), Закон, справедливость и судебная власть: транснациональные тенденции , Куала -Лумпур: издатели профессиональной юридической книги, с. 51–66, ISBN  978-967995804-1 Полем Прохождение Т. Государственный прокурор [1998] 1 SLR (R.) 78 и 88–89, для. 14, HC (Сингапур) (" HC Kong ").
  2. ^ Он был проведен в деле Tang Kin Hwa v. Tradition Clainting Medicine Practicoters [2005] SGHC 153 , [2005] 4 SLR (R.) 604 в 613–614, пункты. 27–28, HC (Сингапур), что английское закон , экспортируемый во многие колонии, должен «культивировать с острой осведомленностью о почве, в которой она была пересажена» и, таким образом, тщательно изучать «уместность» на основе На «общей убедительности, поскольку логика и рассуждения касаются», гарантируется, что он служит «идеалу» «коренной правовой системы, чувствительной к потребностям и нравам общества, частью которого он является». Следовательно, иностранное право не следует слепо соблюдать «где местные условия и/или разум и логика будут диктовать иное».
  3. ^ Примером является Закон об Женевских конвенциях ( Cap. 117, 1985 Rev. Ed. ), Который был принят в 1973 году, чтобы ввести в силу Женевские конвенции в Сингапуре.
  1. ^ AP Rajah ( спикер ), « Послание президента Республики Сингапур (Аппрессии для законопроектов) », Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (24 декабря 1965 г.), Vol. 24, Col. 557.
  2. ^ Ли Куан Ю ( премьер -министр ), Речь во время первого чтения законопроекта о независимости Республики Сингапур , парламентских дебатов Сингапура, Официальный отчет (13 декабря 1965 г.), вып. 24, Col. 37
  3. ^ Ли Куан Ю, речь во время второго прочтения законопроекта о независимости Республики Сингапур , парламентских дебатов Сингапура, Официальный отчет (22 декабря 2012 г.), том. 24, Cols. 451–455.
  4. ^ Ли Куан Ю, речь во время третьего чтения законопроекта о независимости Республики Сингапур , Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (22 декабря 2012 г.), том. 24, Cols. 455–456.
  5. ^ Timothy J. O'Neill (Spring 1988), "Liberal Constitutionalism & Bureaucratic Discretion", Polity , 20 (3): 371–393 at 371, doi : 10.2307/3234868 , hdl : 11214/173 , JSTOR   3234868 , S2CID   155625898 , цитируется в Thio Li-Ann (2012), «Провинция конституционного права», трактат по конституционному закону Сингапура , Сингапур: Академия публикация , стр. 3–93 в 38, ISBN  978-981-07-1515-1 Полем Сама Тио описывает основную цель «общего конституционализма» как «регулирующего государственную власть посредством правил закона и институциональных проверок и противовеса для обеспечения ответственности в общественной жизни и обеспечения условий для достойной человеческой жизни»: на с. 38
  6. ^ Брайан А. Гарнер , изд. (1999), «Конституция», Словарь Блэка (7 -е изд.), Сент -Пол, Миннесота: Запад , с. 306 , ISBN  978-0-314-24130-6 .
  7. ^ Тио, трактат , с. 65–93.
  8. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Конституция штата Сингапур 1963 года в Приказе Сабаха, Саравака и Сингапура (государственные конституции) в Совете 1963 г. ( SI 1963 № 1493, Великобритания; перепечатано как уведомление о газете (GN) SP. S 1/1963), который был Принято в соответствии с Законом Малайзии 1963 года ( 1963 г. 35 , Великобритания), с. 4
  9. ^ Первоначально Федеральный Указ Конституции 1957 года (№ 55 от 1957 года, Малайзия), а теперь и архив 24 августа 2014 года на машине Wayback , архивировав с оригинала 1 декабря 2012 года.
  10. ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Независимость Республики Сингапур ( N. 9 от 1965 г., 1985 г. Преподобный Эд . 6
  11. ^ Кевин Тан Юй Ли (1989), «Эволюция современной конституции Сингапура: события с 1945 года по сегодняшний день» , Сингапурская академия юридического журнала , 1 : 1–28 в 17 лет, архивировано от оригинала 27 сентября 2018 года .
  12. ^ Кевин Y [EE] Тан (2005 ) , Академия права; Marshall Cavendish Academic , pp. 27–72 и 37–39, ISBN  978-981-210-389-5 .
  13. ^ Сингапурский приказ в Совете 1946 ( SR & O. , 1946, № 462, Великобритания), от 27 марта 1946 года.
  14. ^ [Доклад] Конституционной комиссии, Сингапур [Председатель: Джордж Рендель] , Сингапур: напечатано правительственным принтером, 1954, OCLC   63847297 .
  15. ^ Сингапурская колония приказ в Совете 1955 г. (SI 1955 № 187, Великобритания).
  16. ^ Tan, pp. 42–46.
  17. ^ Сингапур (Конституция) Приказ в Совете 1958 (SI 1958 № 156, Великобритания). Видеть Кевин Y [EW] L [EE] Тан (ноябрь 2008 г.), «Конституция Сингапура 1958 года: пятьдесят увлекательных фактов от пятидесяти лет» , Сингапурская юридическая газета , архивирована с оригинала 4 марта 2016 года .
  18. ^ Tan, pp. 47–50.
  19. ^ Тан, «Эволюция современной конституции Сингапура», с. 14
  20. ^ Джек Ли Цен-Т.А. (1995), «Заново открытие конституции» , Сингапурский юридический обзор , 16 : 157–211 в 170, архивировал из оригинала 30 июня 2021 года , извлечен 24 декабря 2012 года .
  21. ^ Rsia, s. 6 (3).
  22. ^ Закон о приобретении земли (№ 41 от 1966 года), в настоящее время Cap. 152, 1985 Rev. Ed. См. Ли Куан Ю ( премьер -министр ), Речь во время второго прочтения законопроекта о Конституции (поправка) , Сингапурских парламентских дебатов, Официальный отчет (22 декабря 1965 г.), вып. 24, Cols. 435–436.
  23. ^ Закон о приобретении земли (Cap. 152, 1985 Rev. Ed), Ss. 5 и 6.
  24. ^ Rsia, s. 1
  25. ^ Конституция и Малайзия (Сингапурская поправка) Закон (№ 53 от 1965 года, Малайзия).
  26. ^ Rsia, s. 4
  27. ^ Rsia, s. 5
  28. ^ Rsia, p. 13 (3) (а).
  29. ^ Тан, «Короткая юридическая и конституционная история Сингапура», с. 48
  30. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Конституция (поправка) Закон 1965 года (№ 8 от 1965 года).
  31. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Законом о Конституции (Поправка) 1979 года (№ 10 от 1979 года). Для комментариев, см Джаякумар, С. (1979), «Закон о законодательстве: Закон о Конституции (поправка) 1979 г. (№ 10)» , Malaya Law Review , 21 : 111–118, архивировано из оригинала 27 июня 2021 года , получено 9 марта 2022 года. Полем
  32. ^ E [Dmund] W [Illiam] Баркер ( министр права и техники и техники, а также лидер палаты ), речь во время второго прочтения законопроекта о Конституции (поправка) , Сингапурских парламентских дебатов, Официальный отчет (30 марта 1979 г.) Vol. 39, col. 295
  33. ^ Например, это упоминается как таковое в Уставах Республики Сингапур и в Сингапурских законах онлайн архивируется 15 декабря 2017 года. В The Wayback Machine , веб-сайт, который поддерживается палатами генерального прокурора .
  34. ^ Тан, «Эволюция современной конституции Сингапура», с. 22
  35. ^ Закон о Новой Зеландии законопроекта о правах 1990 года ( 1990 № 109, 1994 г. Перепечатка архивирована 23 декабря 2012 года в машине Wayback , Новая Зеландия).
  36. ^ Пол Ришворт; Грант Хукрофт; Скотт Оптикан; Ричард Махони (2006), Новозеландский Билль о правах , Южный Мельбурн, Виктория; Нью -Йорк, Нью -Йорк: издательство Оксфордского университета , с. 4, ISBN  978-0-19-558361-8 .
  37. ^ Подпрыгнуть до: а беременный 张黎衍, Ли-Анн Тио (1966), Отчет Конституционной комиссии 1966 г. [Председатель: Ви Чонг Джин] , Сингапур: правительственный принтер, OCLC   51640681 , архивировано из оригинала 27 сентября 2018 года , пункт. 1 (Условия ссылки).
  38. ^ Ли-Энн Тио (2009), «Прохождение поколения: пересмотр доклада Конституционной комиссии 1966 года», в Ли-Анн Тио; Кевин Y [EW] L [EE] TAN (Eds.), Эволюция революции: сорок лет конституции Сингапура , Лондон, Англия; Нью-Йорк, Нью-Йорк: Routledge-Cavendish , с. 7–49 в 11, ISBN  978-0-415-43862-9
  39. ^ Тио, «Прохождение поколения», с. 12–14.
  40. ^ Дэвид Маршалл (21 декабря 1965 г.), «Сингапурская« неопрятная »Конституция», The Straits Times , p. 12
  41. ^ R [eginald] H [тьфу] Хиклинг (1980), «Комментарий законодательства: переиздание конституции Республики Сингапур» , Malaya Law Review , 22 : 142–144 в 142, архивировано с оригинала 3 марта 2016 9 марта 2022 года .
  42. ^ 1963 Государственная конституция, ст. 63 (теперь Конституция, ст. 155).
  43. ^ Конституция, ст. 155 (5).
  44. ^ Конституция, ст. 155 (2).
  45. ^ См., Например, Тан, «Эволюция современной конституции Сингапура», с. 1–28.
  46. ^ Хенг Кай Кок против Генерального прокурора [1985–1986] SLR (R.) 922, Высокий суд (Сингапур).
  47. ^ Heng Kai Kok , с. 928–929, пункт. 17 и 20.
  48. ^ Устава Республики Сингапур (1985 г. Ред. Эд.), Сингапур: Комиссия по пересмотру права, 1986 - Present, OCLC 20190567 .
  49. ^ Конституция Республики Сингапур ( 1985 г. Rev. Ed., 1999 Перепечатка Архивирована 12 мая 2012 года на машине Wayback ).
  50. ^ Тан Энг Хонг против Генерального прокурора [2012] SGCA 45 , [2012] 4 SLR 476, Апелляционный суд (Сингапур).
  51. ^ Tan Eng Hong , p. 506, для. 59
  52. ^ Конституция, искусство. 2 (1) (определение существующего закона ) и 162.
  53. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Marbury v. Madison 5 США (1 Cranch ) 137 (1803), Верховный суд (США).
  54. ^ Chan Hiang Leng Colin v. Государственный прокурор [1994] ICHRL 26 , ] SGHC 207 ] 3 Slr (R.) 1994 , [ 1994 [ Суд (Сингапур).
  55. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Чан Хиан Ленг Колин , с. 231, пункт. 50
  56. ^ S [Tanley] A [Lexander] de Smith (1964), Новое Содружество и его конституции , Лондон: Стивенс и сыновья, с. 156, ISBN  978-0-420-38680-9 .
  57. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Онг Ах Чуан против государственного прокурора [1980] UKPC 32 , [1981] AC 648, [1979–1980] SLR (R.) 710, Тайный совет (по апелляции из Сингапура).
  58. ^ Министр внутренних дел против Фишера [1978] UKPC 4 , [1980] AC 319, Тайный совет (по апелляции с Бермудских островов), цитируется в Ong Ah Chuan , p. 721, пункт. 23, и в Taw Cheng Kong (HC), с. 90, пункт. 20. В последнем случае Высокий суд прокомментировал на с. 90, пункт. 22: «[Я] n приближаясь к вопросу о конституционной обоснованности закона, суды должны сначала предположить, что законодательство подпадает под действие полномочий парламента. В то же время они должны в полной мере попытаться в полной мере вступить Присвоенный PT IV Конституции, создавая положения, дающие эти права, либерно -то, и тщательно изучают оспариваемое законодательство ».
  59. ^ Тио Ли-Анн (2009), «Защита прав», в Ли-Анн Тио; Кевин Y [EW] L [Ee] Tan (Eds.), Эволюция революции: сорок лет конституции Сингапура , Лондон: Routledge-Cavendish, с. 193–233 в 214, ISBN  978-0-415-43862-9 .
  60. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Taw Cheng Kong (HC), с. 89, пункт. 16
  61. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Они Раджелаван v. Общественность прокурора [1998] ICHRL 1 , [1998] 1 SLR (R.) 10, HC, HC (Сингапур).
  62. ^ Раджи Эдакалаван , с. 19, небеса. 21. должен прокурор против Mazulla Mawon [1992] 3 SLR (R.) 968, CA (Сингапур).
  63. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Yong Vui Kong v. Public Prosecutor [2010] SGCA 20 , [2010] 3 S.L.R. 489, C.A. (Singapore).
  64. ^ ^ В Vui Kong , p. 500, для. 16, в Ах Чуан [1981] AC и P. 659.
  65. ^ Правительство штата Келантан против правительства Федерации Малайи [1963] MLJ [ Malaya Law Journal ] 355 в 358, цитируется в Чан Хиан Ленг Колин , с. 231, пункт. 51
  66. ^ Тио, «Защита прав», с. 214
  67. ^ Thio Li-Ann (2012), «Судебная власть», трактат по конституционному закону Сингапура , Сингапур: Академия издательство, с. 451–567 в 566, пункт. 10.294, ISBN  978-981-07-1515-1 .
  68. ^ Закон об интерпретации ( Cap. 1, 2002 Rev. Ed. ).
  69. ^ Закон об интерпретации, с. 9а (1). Термин письменного закона включает в себя Конституцию: с. 2 (1).
  70. ^ Конституционная ссылка № 1 от 1995 года [1995] 1 SLR (R.) 803, Конституция Трибунала Республики Сингапур .
  71. ^ Конституционная ссылка № 1 от 1995 года , с. 814, пункт. 44
  72. ^ Ли, «Вновь открытие конституции», с. 177.
  73. ^ Джек Ли Цен-Т.А. (2010), «Текст времени» (PDF) , Обзор закона о законе , 31 (3): 217–237 в 221, DOI : 10.1093/SLR/HMQ012 , извлечен 24 декабря 2012 года .
  74. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Жаклин Линг-Чиен Нео; Yvonne c [hing] l [ing] lee (2009), «Конституционное превосходство: все еще немного рискованно?», В Li-Ann Thio; Кевин Y [EW] L [EE] TAN (Eds.), Эволюция революции: сорок лет конституции Сингапура , Лондон: Routledge-Cavendish, с. 153–192 в 181, ISBN  978-0-415-43862-9 .
  75. ^ Nappalli Peter Williams v. Институт технического образования [1999] 2 SLR (R.) 529 в 537, para. 28, CA (Сингапур).
  76. ^ Chng Suan Tze v. Министр внутренних дел 1988] SGCA 16 ] 2 SLR (R.) , [ 1988 [ 86, Калифорния (Сингапур), архивировано из оригинального архивированного 26 апреля 2012 года на машине Wayback 24 декабря 2011 года.
  77. ^ Чон Сок Ленг Л. Государственный прокурор [1988 SLR (R.) 530 и 543, для. 44, HC (Сингапур); Мохаммад Файзал для сабту V. SGHC 163 и для. 11, HC (Singeor).
  78. ^ Ong , p. 722, пункт. 26
  79. ^ Yong Vui Kong v. Генеральный прокурор [2011] SGCA 9 , [2011] 2 SLR 1189 на 1242–1243, п .AS. 104–105, CA (Сингапур). См. Тио, «Защита прав», с. 220.
  80. ^ Государственный прокурор V. Песня Конга Бенджамин [2005 SGDC 272 и для. 8, районный суд (Сингапур).
  81. ^ Чан Хин Ленг Колин , с. 235, пункт. 64
  82. ^ Энтони Кинг (2001), у Соединенного Королевства все еще есть конституция? , Лондон: Sweet & Maxwell , p. 5, ISBN  978-0-421-75200-9 , цитируется в тио, трактат , с. 66
  83. ^ Закон о президентских выборах ( Cap. 240A, 2011 Rev. Ed. ).
  84. ^ Закон о парламентских выборах ( Cap. 218, 2011 Rev. Ed. ).
  85. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Парламент (привилегии, иммунитеты и полномочия) ( Cap. 217, 2000 Rev. Ed. ).
  86. ^ Закон о внутренней безопасности ( Cap. 143, 1985 Rev. Ed. ) ("ISA"). Статья 149 Конституции иммунизирует ISA от несоответствия с определенными фундаментальными свободами.
  87. ^ Закон о Верховном суде ( Cap. 322, 2007 Rev. Ed. ).
  88. ^ Тио, трактат , с. 69–70.
  89. ^ Тио Ли-Анн (2004), «Конституционный« мягкий »закон и управление религиозной свободой и порядок: Декларация 2003 года о религиозной гармонии», Сингапурский журнал юридических исследований : 414–443 в 414 и 434, SSRN   953599 .
  90. ^ Тио Ли-Анн (декабрь 2009 г.), «Между Эдемом и Армагеддоном: навигация« религия »и« политика »в Сингапуре», Сингапурский журнал юридических исследований : 365–405 в 404, SSRN   1543624 .
  91. ^ Принципы для определения и защиты накопленных резервов правительства и пятого графика статутных советов и правительственных компаний [CMD. 5 1999] , Сингапур: напечатано для правительства Сингапура правительственными принтерами, 1999, OCLC   226180358 .
  92. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Тио Ли-Анн (2009), «В поисках Сингапурской конституции», в Ли-Энн Тио; Кевин Y [EW] L [EE] TAN (Eds.), Эволюция революции: сорок лет конституции Сингапура , Лондон: Routledge-Cavendish, с. 323–360 на 346, ISBN  978-0-415-43862-9 .
  93. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Thio Li-Ann (11 августа 2011 г.), «Параметры президентских полномочий» (PDF) , The Straits Times (воспроизведены на веб-сайте Национального университета Сингапура ) , с. A31, архив из оригинала (PDF) 27 сентября 2018 года .
  94. ^ Тио, «Конституционный» мягкий «закон», с. 437.
  95. ^ Neo Hui Min (10 июня 2003 г.), «Больше, чем слова, S'pore Mail of Life», The Straits Times , p. 1
  96. ^ Кевин Y [мы] tan; Сингапур : Сингапур : Сингапур : 1–52 и 49, ISBN  978-981-236-795-2 .
  97. ^ Тио, «В поисках Сингапурской конституции», с. 343.
  98. ^ Thio Li-Ann ( NMP ), « Парламентские выборы (предложение) », Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (27 августа 2008 г.), Vol. 84, Col. 3328 фф.
  99. ^ Его отчет, Отчет Комитета избранного по конституции Республики Сингапур (поправка № 2) Законопроект [Законопроект № 41/89] , Сингапур: Правительство Сингапура , 1990, OCLC   35566184 , был представлен парламенту 15 марта 1990 года.
  100. ^ Го Чок Тонг (первый заместитель премьер -министра и министр обороны ), Речь во время третьего прочтения Конституции законопроекта Республики Сингапур (поправка) , Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (29 марта 1990 г.), том. 55, Col. 1017.
  101. ^ С. Джаякумар ( министр права ), « Статья 5 (2A) Конституции (операция конституционных положений) », Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (12 февраля 2007 г.), Vol. 82, Col. 1237.
  102. ^ ^ В Vui Kong , p. 530, для. 89, Чанг Чан Чан Чан Чи Чунг v. R [1938] UKPC 75 , [1939] AC 167–168, ПК (на аппетитном от Хонг Чик).
  103. ^ Статут Международного суда , 3 Bevans 1179, 59 Stat. 1031, TS 993, 39 Ajil Supp. 215 (18 апреля 1946 г.), архивировано из оригинала 29 июня 2011 года, ст. 38 (1) (б).
  104. ^ Yong happy , pp. 530–531, пункт. 90–91.
  105. ^ Taw Cheng Kong (HC), с. 106–107, пункт. 74, цитируя JH Rayner (Mincing Lane) Ltd. против Департамента торговли и промышленности [1990] 2 AC 418 в 476, Палата лордов (Великобритания).
  106. ^ Yong счастлив , с. 519, пункт. 59
  107. ^ L [Akshmikanth] R [AO] Пенна (1990), «Дичеянская перспектива превосходства и конституции Сингапура» , Malaya Law Review , 32 : 207–238 в 208, архивировано с оригинала 28 сентября 2018 года , получено 9 марта. 2022 , цитируя [Lbert] V [Enn] Dicey (1982), «Парламентский суверенитет и федерализм», введение в изучение закона Конституции (10 -е изд.), Лондон: Макмиллан , с. 126–180, OCLC   611803999 ; Смотрите также [Lbert] V [Enn] Dicey (1927) [1915], «Парламентский суверенитет и федерализм» , введение в изучение закона Конституции (8 -е изд.), Лондон: Macmillan & Co., стр. 134 –176 в 142–161, OCLC   5755153 .
  108. ^ Нео и Ли, с. 157–158.
  109. ^ Marbury v. Madison 5 U.S. (1 Cranch ) 137, 176 (1803).
  110. ^ Нео и Ли, с. 160–162.
  111. ^ Нео и Ли, с. 162.
  112. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ручка, с. 209
  113. ^ Конституция, ст. 5 (2).
  114. ^ Конституция, ст. 57 (1).
  115. ^ Го Чок Тонг (первый заместитель премьер -министра и министр обороны), речь во время второго чтения Конституции Республики Сингапур (поправка № 2) законопроект Сингапурских парламентских дебатов, Официальный отчет (29 ноября 1989 г.), вып. 54, Cols. 698–699: «[о] важных вопросах, подобных этой, им [правительственные депутаты] не разрешают голосовать против правительства, если не будет поднят кнут. И мы не собираемся этого делать, кроме как в вопросах совести, потому что Система коллективной ответственности.
  116. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Neo & Lee, p. 165.
  117. ^ Нео и Ли, с. 173.
  118. ^ Государственный прокурор против Taw Cheng Kong [1998] SGCA 37 , [1998] 2 SLR (R.) 489 на 511–512, п .AS. 71–73, CA (Сингапур), архивировано из оригинала 13 апреля 2009 года (« Taw Cheng Kong (CA)»).
  119. ^ Нео и Ли, с. 174.
  120. ^ Радживан Эдакалаван , стр. 18-19, para. 21
  121. ^ Jabar bin Kadermastan v. Public Prosecutor [1995] ICHRL 11 , [1995] 1 S.L.R.(R.) 326, C.A. (Singapore).
  122. ^ Джабар , с. 343, пункт. 53
  123. ^ Чи Сик Чин против министра по делам о домашних делах [2005] SGHC 216 , [2006] 1 SLR (R) 582, HC (Сингапур).
  124. ^ Чи Сик Чин , П. 602, пункт. 48
  125. ^ Разные правонарушения (общественный порядок и неприятность) Закон ( Cap. 184, 1997 Rev. Ed. ) («MOA»).
  126. ^ Чи Сик Чин , П. 600, пункт. 42
  127. ^ Чи Сик Чин , стр. 602–603, пункт. 49
  128. ^ [Ndrew] J [Эймс] Хардинг (1983), «Парламент и Грунднорм в Сингапуре» , Malaya Law Review , 25 : 351–367 на 365–366, архивировано с оригинала 28 сентября 2018 года , извлечено 9 марта 2022 года .
  129. ^ K [Enneth] C [Linton] Wheeare (1966), Современные конституции (2 -е изд.), Оксфорд: издательство Оксфордского университета , с. 52, OCLC   885049 .
  130. ^ Нео и Ли, с. 158–160.
  131. ^ Чан, Йин Линг (30 сентября 2013 г.). «Судебный обзор в Сингапуре» . Сингапурский юридический обзор . Факультет юридического факультета Национального университета Сингапура. Архивировано из оригинала 28 декабря 2017 года . Получено 27 декабря 2017 года . Согласно искусству 4, Конституция является высшим законом Сингапура.
  132. ^ Нео и Ли, с. 161–162.
  133. ^ Конституция, ст. 57 (1): «С учетом настоящей конституции все вопросы, предложенные для решения в парламенте, определяются большинством голосов присутствующих членов и голосования; и если по любому вопросу до парламента голоса членов одинаково Разделен, движение должно быть потеряно ».
  134. ^ Конституция, ст. 39 (2).
  135. ^ Конституция, ст. 8
  136. ^ Нео и Ли, с. 170.
  137. ^ Конституция, искусство. 5 (2a) (a) - (e).
  138. ^ Конституция, искусство. 5a (1) - (6).
  139. ^ Нео и Ли, с. 171.
  140. ^ Lee Hsien Loong (заместитель премьер -министра), Речь во время второго прочтения Конституции Республики Сингапур (поправка № 2) законопроект Сингапурских парламентских дебатов, Официальный отчет (25 августа 1994 г.), вып. 63, Cols. 421–422.
  141. ^ Thio Li-Ann (NMP), речь во время второго чтения Конституции законопроекта о Республике Сингапур (поправка) , Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (20 октября 2008 г.), Vol. 85, col. 369 фр.
  142. ^ Lee Hsien Loong (премьер -министр), Речь во время второго прочтения Конституции законопроекта о Республике Сингапур (поправка) , Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (21 октября 2008 г.), Vol. 85, col. 532 ff. Смысл был подтвержден министром права К. Шанмугама в парламенте в феврале 2009 года: К. Шанмугам (министр права), « Глава Р -Министерство права », Сингапурские парламентские дебаты, Официальный доклад (13 февраля 2009 г.), том. 85, col. 3146 ff.
  143. ^ Нео и Ли, с. 172–173.
  144. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ручка, стр. 216-217.
  145. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Phang Chin Hock v. Государственный прокурор [1980] 1 MLJ [ Malaya Law Journal ] 70, Федеральный суд (Малайзия).
  146. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Phang Chin Hock , p. 72
  147. ^ См., Например, К. Шанмугам ( министр права ), « Глава Р - Министерство права », Сингапурские парламентские дебаты, Официальный отчет (13 февраля 2009 г.), том. 85, col. 3146 ff.
  148. ^ Кесавананда Бхарати против штата Керала [1973] INSC 258 , AIR 1973 SC 1461, Верховный суд (Индия), применяемый в Minerva Mills Ltd. против Союза Индии [1980] INSC 141 , Air 1980 SC 1789, SC (SC ( Индия).
  149. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Teo Soh Lung v. Министр домашних дел [1989] 1 SLR (R.) 461, HC (Сингапур) (« Teo Soh Lung (HC)»).
  150. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ручка, стр. 228-230.
  151. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Кесавананда Бхарати , с. 165.
  152. ^ C. Радж Кумар (весна 2004 г.), «Международные перспективы прав человека на фундаментальное право на образование - интеграция прав человека и человеческое развитие в конституции Индии», Tulane Journal of International и сравнительного права , 12 : 237–285 в 266 .
  153. ^ Marbury v. Madison 5 U.S. (1 Cranch ) 137, 173 (1803).
  154. ^ Кесавананда Бхарати , с. 410.
  155. ^ Кесавананда Бхарати , с. 358.
  156. ^ [Ndrew] J [Эймс] Хардинг (1979), «Смерть доктрины? Пханг Чин Хок против государственного прокурора », Malayan Law Review , 21 : 365–374 в 367 .
  157. ^ Teo Soh Lung (HC), с. 474, для. 30
  158. ^ Teo Soh Lung (HC), с. 475, пункт. 34; и р. 479, пункт. 47
  159. ^ Тео Сох легкое , с. 477, пункт. 41–42.
  160. ^ Loh koi Choon v. Правительство Малайзии [1977] 2 млдж 187, ФК (Малайзия).
  161. ^ Loh kooi Choon , p. 74. См. Также Bank of Toronto v. Lambe [1887] UKPC 29 , (1887) 12 App. Кассу 575 по телефону 586, ПК (по апелляции из Канады) и Генеральный прокурор Онтарио против Генерального прокурора в Канаде [1912] UKPC 35 , [1912] AC 571 по адресу 582, PC (по апелляции из Канады).
  162. ^ Тео Сох легкое , с. 475, для. 35
  163. ^ Phang Chin Hock , p. 190.
  164. ^ Кесавананда Бхарати , пункт. 923 и 959, цитируются в Teo Soh Lung (HC), с. 475–476, paras. 35-36.
  165. ^ Кесавананда Бхарати , пара. 959, цитируется в Teo Soh Lung (HC), с. 476, пункт. 36
  166. ^ Hinds v. Королева [1975] UKPC 22 , [1977] AC 195, PC (по апелляции на Ямайке).
  167. ^ Хиндс , с. 214, цитируется в Teo Soh Lung (HC), с. 476, пункт. 37
  168. ^ Teo Soh Lung (HC), с. 479, для. 47
  169. ^ Нео и Ли, с. 159
  170. ^ Taw Cheng Kong (CA), стр. 500–501, пункты. 30–32.
  171. ^ Подпрыгнуть до: а беременный Ручка, стр. 231-232.
  172. ^ Teo Soh Lung v. Министр домашних дел [1990] 1 SLR (R.) 347 в 367–368, para. 44, CA (Сингапур).
  173. ^ Конституция (поправка) Закон 1969 года (№ 19 от 1969 года), действующая 9 января 1970 года.
  174. ^ Конституция (поправка) Закон 1979 года (№ 10 от 1979 года), в силе 4 мая 1979 года.
  175. ^ Конституция Закона Республики Сингапур (поправка) 1984 года (№ 16 от 1984 года), действующая 10 августа 1984 года; и Закон о парламентских выборах (поправки) 1984 года (№ 22 от 1984 года), действующее 22 августа 1984 года.
  176. ^ Конституция Закона Республики Сингапур (поправка) 1988 года (№ 9 от 1988 года), действующая 31 мая 1988 года; Парламентские выборы (Поправка) Закон 1988 года ([{{{archiverurl}}} № 10 от 1988 года]), архивировано из оригинала 22 апреля 2014 года, в силе 1 июня 1988 года.
  177. ^ Конституция, ст. 39а.
  178. ^ Конституция Республики Сингапур (поправка) Закон 1990 года ([{{{archiverurl}} № 11 от 1990 года]), архивировано из оригинала 14 августа 2014 года, в силе 10 сентября 1990 года.
  179. ^ Конституция Республики Сингапур (поправки) Закон 1991 года ([{{{archiverurl}} № 5 от 1991 года]), архивировано из оригинала 5 марта 2016 года, 30 ноября 1991 года.
  180. ^ Конституция Республики Сингапур (поправка № 2) Закон 1994 года ([{{{archiverurl}} № 17 от 1994 года]), архивировано из оригинала 4 мая 2014 года, в силе 1 октября 1994 года.
  181. ^ Конституция Республики Сингапур (поправка) ACT 2016 ([{{{archiverurl}}} . Cap 25 апреля 2021 года, 1 апреля 2017 года.
  182. ^ «CNA объясняет: как статья 156 в Конституции« защищает »брак?» Полем CNA . Получено 4 декабря 2022 года .
  183. ^ Го, Ян Хан (22 ноября 2023 г.). «Конституция внесена поправками, чтобы позволить президенту взять глобальную роль в частном качестве, если в национальных интересах» . Пролива времена . ISSN   0585-3923 . Получено 16 января 2024 года .

Источники

[ редактировать ]
Случаи
Законодательство
Другие работы

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]

Статьи и сайты

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 5afa452d7b017d99e1f3c3f177fff85e__1726654020
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/5a/5e/5afa452d7b017d99e1f3c3f177fff85e.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Constitution of Singapore - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)