Jump to content

Яффо

Координаты : 32 ° 03'08 "с.ш. 34 ° 45'11" в.д.  /  32,05222 ° с.ш. 34,75306 ° в.д.  / 32,05222; 34.75306
Статья с расширенной защитой
(Перенаправлено из «Разграбление Яффо» (66) )

Вид с воздуха на старый Яффо
Вид с воздуха на старый Яффо и порт с Тель-Авивом позади

Яффо ( иврит : יפו , ​​латинизированный : Яфо , произносится [jafo] ; Арабский : Яффо , латинизированный : Яфа , произносится [ˈjaːfaː] ), также называемый на английском языке Яфо или Иоппа , — древний левантийский портовый город, ныне являющийся частью Тель-Авива-Яффо , Израиль , расположенный в его южной части. Город расположен на естественном возвышении на побережье Средиземного моря .

Раскопки в Яффо показывают, что город был заселен еще в раннем бронзовом веке . Город упоминается в нескольких древнеегипетских и ассирийских документах . В Библии Яффо отмечен как одна из границ колена Дана и как порт, через который ввозились ливанские кедры для строительства Храма в Иерусалиме . Под властью Персии Яффо отошло финикийцам . Город фигурирует в библейской истории Ионы и греческой легенде об Андромеде . Позже город служил крупным портом Хасмонейской Иудеи . Однако его значение снизилось в римский период из-за строительства Кесарии .

Jaffa was contested during the Crusades, when it presided over the County of Jaffa and Ascalon. It is associated with the 1192 Battle of Jaffa and subsequent Treaty of Jaffa, a truce between Richard the Lionheart and Saladin, as well as a later 1229 peace treaty. In 1799, Napoleon also sacked the town in the Siege of Jaffa, and in the First World War the British took the city in the 1917 Battle of Jaffa, and under their watch, as part of Mandatory Palestine, ethnic tensions culminated in the 1921 Jaffa riots.

As an Arab majority city in the Ottoman era, Jaffa became known starting from the 19th century for its expansive orchards and fruits, including its namesake Jaffa orange. It was also a Palestinian hub for journalism in Mandatory Palestine in the 20th century, where Falastin and Al-Difa' newspapers were established. After the 1948 Palestine War, most of its Arab population fled or were expelled, and the city became part of then newly established state of Israel, and was unified into a single municipality with Tel Aviv in 1950. Today, Jaffa is one of Israel's mixed cities, with approximately 37% of the city being Arab.[1]

Etymology

The town was mentioned in Egyptian sources and the Amarna letters as Yapu. Mythology says that it is named for Yafet (Japheth), one of the sons of Noah, the one who built it after the Flood.[2][3] The Hellenist tradition links the name to Iopeia, or Cassiopeia, mother of Andromeda. An outcropping of rocks near the harbor is reputed to have been the place where Andromeda was rescued by Perseus. Pliny the Elder associated the name with Iopa, daughter of Aeolus, god of the wind. The medieval Arab geographer al-Muqaddasi referred to it as Yaffa.[4]

History

Ancient Jaffa was built on a 40 metres (130 ft) high kurkar sandstone ridge,[5] with a broad view of the coastline, giving it a strategic importance in military history.[6] The tell of Jaffa, created through the accumulation of debris and landfill over the centuries, made the hill even higher.

Bronze Age

The city as such was established at the latest around 1800 BCE.[7]

Jaffa is mentioned in an Ancient Egyptian letter from 1440 BCE. The so-called story of the Taking of Joppa glorifies its conquest by Pharaoh Thutmose III, whose general, Djehuty, hid Egyptian soldiers in sacks carried by pack animals and sent them camouflaged as tribute into the Canaanite city, where the soldiers emerged and conquered it. The story predates the story of the Trojan horse, as told by Homer, by at least two centuries.

The city is also mentioned in the Amarna letters under its Egyptian name Ya-Pho (Ya-Pu, EA 296, l.33). The city was under Egyptian rule until around 1200 BCE.[8]: 270–271 

Iron Age

In the Hebrew Bible, Jaffa is depicted as the northernmost Philistine city, bordering the Israelite territories – more specifically those of Tribe of Dan (hence the modern term "Gush Dan" for the center of the coastal plain). The Israelites did not manage to take Jaffa from the Philistines.[9]

Jaffa is mentioned four times in the Hebrew Bible:[8]: 271  as the northernmost Philistine city by the coast, bordering the territory of the Tribe of Dan (Joshua 19:46); as port-of-entry for the cedars of Lebanon for Solomon's Temple (2 Chronicles 2:16); as the place whence the prophet Jonah embarked for Tarshish (Jonah 1:3); and again as port-of-entry for the cedars of Lebanon for the Second Temple of Jerusalem (Ezra 3:7).

In the late 8th century BCE, Sennacherib, king of Assyria, recorded conquering Jaffa from its sovereign, the Philistine king of Ashkelon.[9] After a period of Babylonian occupation, under Persian rule, Jaffa was governed by Phoenicians from Tyre.[citation needed]

Classical antiquity

Jaffa is not mentioned in Alexander the Great's coastal campaign, but during the Wars of the Diadochi, Antigonus Monophthalmus captured Jaffa in 315 BCE. Ptolemy I Soter later destroyed it in 312 BCE. Despite this, Jaffa was resettled and became a Ptolemaic mint site in the third century BCE. Archaeological evidence from this period includes a watchtower and numerous stamped amphora handles.[10] Additionally, the city is mentioned in several Zeno papyri.[10][11] The area was transferred to Seleucid control after the Battle of Paneas in 198 BCE.[10]

Around 163–162 BCE, during the Maccabean revolt, the inhabitants of Jaffa invited the local Jews onto boats, subsequently sinking them and drowning hundreds. In retaliation, Judas Maccabeus attacked Jaffa, setting the harbor on fire, destroying ships, and killing many inhabitants, though he did not attempt to hold the city. By 147146 BCE, his brother Jonathan Apphus expelled the garrison of Seleucid king Demetrius II from Jaffa but did not conquer the city. In 143 BCE, Simon Thassi established a garrison in Jaffa, expelled the non-Jewish inhabitants to prevent them from collaborating with the Seleucid commander Tryphon, and fortified the city. During the operations of Antiochus VII Sidetes in Judaea, he demanded the surrender of Jaffa among other cities. Simon negotiated a settlement by agreeing to pay a smaller tribute.[10] Simon's capture of Jaffa is praised in 1 Maccabees for its strategic importance as a port.[10]

In the Hasmonean period, the city was fortified and served as the main port of Judaea.[12][13] Under Hasmonean king Alexander Jannaeus (10376 BCE), Jaffa was one of several coastal cities controlled by the Jews, including Straton's Tower, Apollonia, Iamnia, and Gaza.[10][14] Archaeological evidence from this period is limited but includes remnants of walls, tombs from the early first century BCE, and hoards of coins. Incidents of piracy before the Roman conquest are mentioned by Josephus, who accused Aristobulus of instigating raids and acts of piracy. These claims are echoed by Diodorus and Strabo, though their reliability is debated, given the term leistai (pirates) was often used pejoratively in this period.[10]

Jaffa was annexed to Syria by Pompey but later restored to Judaea by Julius Caesar, reaffirming Jewish access to the sea through their traditional port. In 39 BCE, Herod captured Jaffa from Antigonus, though control fluctuated until Octavian returned it to Herod after the defeat of Antony and Cleopatra. After Herod's death, Jaffa, along with Strato's Tower (Caesarea), Sebaste, and Jerusalem, was assigned to Archelaus' ethnarchy in Judaea.[10] The construction of Herod's superior harbor at Caesarea diminished Jaffa's regional importance.[10][11][13]

Josephus's accounts indicate that Jaffa had city status, administering surrounding districts, reflecting continued regional significance.[10] However, he adds that the harbor at Jaffa was inferior to that of Caesarea.[15] The population of the city during this period was predominantly Jewish.[10] Strabo, writing in the early 1st century CE, describes Jaffa as a location from which it is possible to see Jerusalem, the capital of the Jews, and writes that the Jews used it as their naval arsenal when they descended to the sea.[16] Excavations suggest urban expansion during the Hellenistic period under Ptolemaic rule, followed by contraction under Seleucid and early Roman rule, and renewed expansion later in the Roman and Byzantine periods.[10] Archaeological remains from the Roman period are mainly found near the harbor, including rich finds like terra sigillata, a bread or cheese stamp, and coins.[10]

In the early stages of the First Jewish–Roman War in 66 CE, Cestius Gallus sent forces to Jaffa, where the city was destroyed and its inhabitants indiscriminately killed. Josephus writes that 8,400 inhabitants were massacred.[17][18] Subsequently, the city was resettled by Jews expelled from neighboring regions,[10] who used it to disrupt maritime commerce between Egypt and Syria. As the Romans, led by Vespasian, approached Jaffa, those Jews fled to sea but were devastated by a storm, killing 4,200 people. Those who reached shore were killed by the Romans, who subsequently destroyed Jaffa again and stationed troops to prevent its reuse as a pirate base.[17] In the 3rd century CE, Jaffa was known by the name Flavia Ioppe, potentially indicating an honorary designation under Flavian rule.[10]

Late antiquity

Despite the devastation and loss of life during the revolt, Jaffa maintained a Jewish population.[10] Inscriptions from the early 2nd century indicate Jewish involvement in local governance. Further evidence includes Jewish epitaphs dating from the 3rd to 6th centuries, some from members of the diaspora,[19] along with references in Talmudic sources to scholars associated with Jaffa.[10] Archaeological findings from the 2nd and 3rd centuries reveal structures destroyed by fire, possibly linked to regional unrest.[10]

During the first centuries of Christianity, Jaffa was a fairly unimportant Roman and Byzantine locality, which only in the 5th century became a bishopric.[20] The new religion arrived in Jaffa relatively late, not appearing in historical records until the Council of Ephesus in 431 CE.[10] A very small number of its Greek or Latin bishops are known.[21][22] Early Christian texts describe Jaffa as a modest settlement, with varying accounts of its prosperity and state of preservation.[10]

Religious narratives

The New Testament account of Saint Peter bringing back to life the widow Dorcas (recorded in Acts of the Apostles, 9:36–42, takes place in Jaffa, then called in Greek Ἰόππη (Latinized as Joppa). Acts 10:10–23 relates that, while Peter was in Jaffa, he had a vision of a large sheet filled with "clean" and "unclean" animals being lowered from heaven, together with a message from the Holy Spirit telling him to accompany several messengers to Cornelius in Caesarea Maritima. Peter retells the story of his vision in Acts 11:4–17, explaining how he had come to preach Christianity to the gentiles.[23]

In Midrash Tanna'im in its chapter Deuteronomy 33:19, reference is made to Jose ben Halafta (2nd century) traveling through Jaffa. Jaffa seems to have attracted serious Jewish scholars in the 4th and 5th century. The Jerusalem Talmud (compiled 4th and 5th century) in Moed Ketan references Rabi Akha bar Khanina of Jaffa; and in Pesachim chapter 1 refers to Rabi Pinchas ben Yair of Jaffa. The Babylonian Talmud (compiled 5th century) in Megillah 16b mentions Rav Adda Demin of Jaffa. Leviticus Rabbah (compiled between 5th and 7th century) mentions Rav Nachman of Jaffa. The Pesikta Rabbati (written in the 9th century) in chapter 17 mentions R. Tanchum of Jaffa.[24] Several streets and alleys of the Jaffa Flea Market area are named after these scholars.

Middle Ages

Early Islamic period

Jaffa Museum in Old Saraya building, in the historical Old Jaffa region

In 636 Jaffa was conquered by Arabs. Under Islamic rule, it served as a port of Ramla, then the provincial capital.

Al-Muqaddasi (c. 945/946 – 991) described Yafah as "lying on the sea, is but a small town, although the emporium of Palestine and the port of Ar-Ramlah. It is protected by a strong wall with iron gates, and the sea-gates also are of iron. The mosque is pleasant to the eye, and overlooks the sea. The harbour is excellent".[4]

Crusader/Ayyubid period

Jaffa was captured in June 1099 during the First Crusade, and was the centre of the County of Jaffa and Ascalon, one of the vassals of the Kingdom of Jerusalem. One of its counts, John of Ibelin, wrote the principal book of the Assizes of the Kingdom of Jerusalem.[citation needed]

Saladin conquered Jaffa in 1187. The city surrendered to King Richard the Lionheart on 10 September 1191, three days after the Battle of Arsuf. Despite efforts by Saladin to reoccupy the city in the July 1192 Battle of Jaffa, the city remained in the hands of the Crusaders. On 2 September 1192, the Treaty of Jaffa was formally signed, guaranteeing a three-year truce between the two armies.

In 1229, Frederick II signed a ten-year truce in a new Treaty of Jaffa. He fortified the castle of Jaffa and had two inscriptions carved into city wall, one Latin and the other Arabic. The inscription, deciphered in 2011, describes him as the "Holy Roman Emperor" and bears the date "1229 of the Incarnation of our Lord Jesus the Messiah."[25]

Mamluk period

In March 1268, Baibars, the sultan of the Egyptian Mamluks, conquered Jaffa simultaneously with conquering Antioch.[26][27] Baibars's goal was to conquer Christian crusader strongholds.[27] An inscription from the White Mosque of Ramla, today visible in the Great Mosque of Gaza,[28] commemorates the event:

In the name of God the Merciful, the Compassionate,...gave power to his servant...who has trust in him...who fights for Him and defends the faith of His Prophet...Sultan of Islam and the Muslims, Baybars...who came out with his victorious army on the 10th of the month of Rajab from the land of Egypt, resolved to carry out jihad and combat the intransigent infidels. He camped in the port city of Jaffa in the morning and conquered it, by God's will, in the third hour of that day. Then he ordered the erection of the dome over the blessed minaret, as well as the gate of this mosque...in the year 666 of the Hijra [1268 CE]. May God have mercy upon him and upon all Muslims.[28][29]

Abu'l-Fida (1273–1331), writing in 1321, described "Yafa, in Filastin" as "a small but very pleasant town lying on the sea-shore. It has a celebrated harbour. The town of Yafa is well fortified. Its markets are much frequented, and many merchants ply their trades here. There is a large harbour frequented by all the ships coming to Filastin, and from it they set sail to all lands. Between it and Ar Ramlah the distance is 6 miles, and it lies west of Ar Ramlah."[4]

In 1432, Bertrandon de la Broquière observed that Jaffa was in ruins, with only a few tents standing. He wrote: "At Jaffa, the pardons commence for pilgrims to the Holy Land ... at present, it is entirely destroyed, having only a few tents covered with reeds, where pilgrims seek shelter from the heat of the sun. The sea enters the town, forming a poor and shallow harbor: it is dangerous to remain there long for fear of being driven onshore by a gust of wind. When any pilgrims disembark there, interpreters and other officers of the sultan instantly hasten to ascertain their numbers, to serve them as guides, and to receive, in the name of their master, the customary tribute."[30]

Ottoman period

16th-18th centuries

In 1515, Jaffa was conquered by the Ottoman sultan Selim I.[31]

In the census of 1596, it appeared located in the nahiya of Ramla in the liwa of Gaza. It had a population of 15 households, all Muslim. They paid a fixed tax rate of 33,3 % on various products; a total of 7,520 akçe.[31]

The traveller Jean Cotwyk (Cotovicus) described Jaffa as a heap of ruins when he visited in 1598.[32][33] Botanist and traveller Leonhard Rauwolf landed near the site of the town on 13 September 1575 and wrote "we landed on the high, rocky shore where the town of Joppe did stand formerly, at this time the town was so demolished that there was not one house to be found." (p. 212, Rauwolf, 1582)

The 17th century saw the beginning of the re-establishment of churches and hostels for Christian pilgrims en route to Jerusalem and the Galilee. During the 18th century, the coastline around Jaffa was often besieged by pirates and this led to the inhabitants relocating to Ramla and Lod, where they relied on messages from a solitary guard house to inform them when ships were approaching the harbour. The landing of goods and passengers was notoriously difficult and dangerous. Until well into the 20th century, ships had to rely on teams of oarsmen to bring their cargo ashore.[34]

Napoleon (1799)

Bonaparte Visiting the Plague Victims of Jaffa, 1804 propaganda painting commissioned by Napoleon; completed by Baron Gros, who had not visited Jaffa

On 7 March 1799, Napoleon captured the town in what became known as the Siege of Jaffa, breached its walls, ransacked it, and killed scores of local inhabitants as a reaction to his envoys being brutally killed when delivering an ultimatum of surrender. Napoleon ordered the massacre of thousands of Muslim soldiers who were imprisoned having surrendered to the French.[35] Napoleon's deputy commissioner of war Jacques-François Miot described it thus:

On 10 March 1799 in the afternoon, the prisoners of Jaffa were marched off in the midst of a vast square phalanx formed by the troops of General Bon... The Turks, walking along in total disorder, had already guessed their fate and appeared not even to shed any tears... When they finally arrived in the sand dunes to the south-west of Jaffa, they were ordered to halt beside a pool of yellowish water. The officer commanding the troops then divided the mass of prisoners into small groups, who were led off to several different points and shot... Finally, of all the prisoners there only remained those who were beside the pool of water. Our soldiers had used up their cartridges, so there was nothing to be done but to dispatch them with bayonets and knives. ... The result ... was a terrible pyramid of dead and dying bodies dripping blood and the bodies of those already dead had to be pulled away so as to finish off those unfortunate beings who, concealed under this awful and terrible wall of bodies, had not yet been struck down.[35]

Many more died in an epidemic of bubonic plague that broke out soon afterwards.[36]

19th century

Jaffa in 1841, as mapped by the British Royal Engineers after the Oriental Crisis of 1840
View of the port by Félix Bonfils, 1867–1870

Residential life in the city was reestablished in the early 19th century.[citation needed] The governor who was appointed after the devastation brought about by Napoleon, Muhammad Abu-Nabbut, commenced wide-ranging building and restoration work in Jaffa, including the Mahmoudiya Mosque and the public fountain known as Sabil Abu Nabbut. During the 1834 Peasants' revolt in Palestine, Jaffa was besieged for forty days by "mountaineers" in revolt against Ibrahim Pasha of Egypt.[37]

1877 illustration of "Jaffa, or Joppa"

In 1820, Isaiah Ajiman of Istanbul built a synagogue and hostel for the accommodation of Jews on their way to their four holy cities - Jerusalem, Hebron, Tiberias and Safed. This area became known as Dar al-Yehud (Arabic for "the house of the Jews"); and was the basis of the Jewish community in Jaffa. The appointment of Mahmud Aja as Ottoman governor marked the beginning of a period of stability and growth for the city, interrupted by the 1832 conquest of the city by Muhammad Ali of Egypt.[citation needed]

By 1839, at least 153 Sephardic Jews were living in Jaffa.[38] The community was served for fifty years by Rabbi Yehuda HaLevi miRagusa. In the early 1850s, HaLevi leased an orchard to Clorinda S. Minor, founder of a Christian messianic community that established Mount Hope, a farming initiative to encourage local Jews to learn manual trades, which the Messianics did in order to pave wave for the Second Coming of Jesus. In 1855, the British Jewish philanthropist Moses Montefiore bought the orchard from HaLevi, although Minor continued to manage it.[39]

Market at Jaffa, by Gustav Bauernfeind, 1877

American missionary Ellen Clare Miller, visiting Jaffa in 1867, reported that the town had a population of "about 5000, 1000 of these being Christians, 800 Jews and the rest Moslems".[40][41]

The city walls were torn down during the 1870s, allowing the city to expand.[42]

1900–1914

Boatmen waiting to land passengers, c. 1911
Jaffa street beside port, 1914

By the beginning of the 20th century, the population of Jaffa had swelled considerably. A group of Jews left Jaffa for the sand dunes to the north, where in 1909 they held a lottery to divide the lots acquired earlier. The settlement was known at first as Ahuzat Bayit, but an assembly of its residents changed its name to Tel Aviv in 1910. Other Jewish suburbs to Jaffa had already been founded since 1887, with others following until the Great War.[citation needed]

In 1904, rabbi Abraham Isaac Kook (1864–1935) moved to Ottoman Palestine and took up the position of Chief Rabbi of Jaffa.[43]

In the 19th century, Jaffa was best known for its soap industry. Modern industry emerged in the late 1880s.[44] The most successful enterprises were metalworking factories, among them the machine shop run by the Templers that employed over 100 workers in 1910.[44] Other factories produced orange-crates, barrels, corks, noodles, ice, seltzer, candy, soap, olive oil, leather, alkali, wine, cosmetics and ink.[44] Most of the newspapers and books printed in Ottoman Palestine were published in Jaffa.

In 1859, a Jewish visitor, L.A. Frankl, found sixty-five Jewish families living in Jaffa, 'about 400 soul in all.' Of these four were shoemakers, three tailors, one silversmith and one watchmaker. There were also merchants and shopkeepers and 'many live by manual labour, porters, sailors, messengers, etc.'[45]

Late Ottoman agriculture; Jaffa oranges

Crates of Jaffa oranges being ferried to a waiting freighter for export, circa 1930

Until the mid-19th century, Jaffa's orange groves were mainly owned by Arabs, who employed traditional methods of farming. The pioneers of modern agriculture in Jaffa were American settlers, who brought in farm machinery in the 1850s and 1860s, followed by the Templers and the Jews.[46] From the 1880s, real estate became an important branch of the economy. A 'biarah' (a watered garden) cost 100,000 piastres and annually produced 15,000, of which the farming costs were 5,000: 'A very fair percentage return on the investment.' Water for the gardens was easily accessible with wells between ten and forty feet deep.[47][48]

Jaffa's citrus industry began to flourish in the last quarter of the 19th century. E.C. Miller records that 'about ten million' oranges were being exported annually, and that the town was surrounded by 'three or four hundred orange gardens, each containing upwards of one thousand trees'.[49] Shamuti or Shamouti oranges, aka "Jaffa oranges", were the major crop, but citrons, lemons and mandarin oranges were also grown.[50] Jaffa had a reputation for producing the best pomegranates.[51]

Developed the mid-19th century, the Jaffa orange was first produced for export in the city after being developed by Arab farmers.[52][53] The orange was the primary citrus export for the city. Today,[dubiousdiscuss] along with the navel and bitter orange, it is one of three main varieties of the fruit grown in the Mediterranean, the Middle East, and Southern Europe.[53][54]

The Jaffa orange emerged as a mutation on a tree of the 'Baladi' variety of sweet orange (C. sinensis) near the city of Jaffa.[52][53] After the Crimean War (1853–56), the most important innovation in local agriculture was the rapid expansion of citrus cultivation.[55] Foremost among the varieties cultivated was the Jaffa (Shamouti) orange, and mention of it being exported to Europe first appears in British consular reports in the 1850s.[52][55] One factor cited in the growth of the export market was the development of steamships in the first half of the 19th century, which enabled the export of oranges to the European markets in days rather than weeks.[56] Another reason cited for the growth of the industry was the relative lack of European control over the cultivation of oranges compared to cotton, formerly a primary commodity crop of Palestine, but outpaced by the Jaffa orange.[57]

The prosperity of the orange industry brought increased European interest and involvement in the development of Jaffa. In 1902, a study of the growth of the orange industry by Zionist officials outlined the different Palestinian owners and their primary export markets as England, Turkey, Egypt and Austria-Hungary. While the traditional Arabic cultivation methods were considered "primitive," an in-depth study of the financial expenditure involved reveals that they were ultimately more cost-efficient than the Zionist-European enterprises that followed them some two decades later.[58]

First World War

In 1917, the Tel Aviv and Jaffa deportation resulted in the Ottomans expelling the entire civilian population. While Muslim evacuees were allowed to return before long, the Jewish evacuees remained in camps (and some in Egypt) until after the British conquest.[59]

New Zealand soldiers outside Jaffa municipality building, WWI (winter 1917–18)

During the course of their campaign through Ottoman Palestine and the Sinai (1915–1918) against the Ottomans, the British took Jaffa in November 1917, although it remained under observation and fire from the Ottomans. The battle of Jaffa in late December 1917 pushed back the Ottoman forces securing Jaffa and the line of communication between it and Jerusalem, which had already been taken on 11 December.

British Mandate

1920s: conflict and development

According to the 1922 census of Palestine conducted by the British Mandate authorities, Jaffa had a population of 47,799, consisting of 20,699 Muslims, 20,152 Jews and 6,850 Christians,[60] increasing to 51,866 in the 1931 census, residing in 11,304 houses.[61]

During the British Mandate, tension between the Jewish and Arab population increased. A wave of Arab attacks during 1920 and 1921 caused many Jewish residents to flee and resettle in Tel Aviv, initially a marginal Jewish neighborhood north of Jaffa. The Jaffa riots in 1921, (known in Hebrew as Meoraot Tarpa) began with a May Day parade that turned violent. Arab rioters attacked Jewish residents and buildings killing 47 Jews and wounding 146.[62] The Hebrew author Yosef Haim Brenner was killed in the riots.[63] At the end of 1922, Tel Aviv had 15,000 residents: by 1927, the population had risen to 38,000.

Still, during most of the 1920s Jaffa and Tel Aviv maintained peaceful co-existence. Most Jewish businesses were located in Jaffa, some Jewish neighbourhoods paid taxes to the municipality of Jaffa, many young Jews who could not afford the housing costs of Tel Aviv resided there, and the big neighbourhood of Menashiya was by and large fully mixed. The first electric company in the British Mandate of Palestine, although owned by Jewish shareholders, had been named the Jaffa Electric Company. In 1923, both Jaffa and Tel Aviv had begun a rapid process of wired electrification through a joint grid.[64]

1930s: Arab revolt (1936–39)

Jaffa's Alhambra Cinema flying an Arab flag, 1937

The 1936–1939 Arab revolt in Palestine severely impacted Jaffa. On 19 April 1936, riots broke out in Jaffa after rumors spread among the local Arab community that Jews had started to kill Arabs; Arab rioters attacked Jewish targets for three days before British security forces quelled the rioting. 9 Jews and 2 Arabs were killed and dozens more were wounded.[65] In response to the riots, Arab leadership in Palestine declared a general strike, which began in the Jaffa Port and quickly spread to the rest of the region.[66] After the start of the general strike, British troops stationed in Palestine were bolstered by reinforcements from Malta and Egypt to subdue rioting which had broken out in several major Palestinian cities. Arab rioters in Jaffa used the Old City, which contained a maze of homes, winding alleyways and an underground sewer system, to escape arrest by British security forces.[66]

Beginning in May 1936, in response to further Arab unrest in Jaffa, the British authorities suspended municipal services in the city, establishing barricades around the Old City and covering access roads with glass shards and nails.[66] On June of that year, Royal Air Force bombers dropped boxes of leaflets in Arabic on Jaffa, requesting the city's inhabitants to evacuate that same day.[66] In June 15, the Royal Engineers used gelignite charges to demolish between 220 and 240 Arab-owned homes in the Old City, leaving an open strip which cut through the center of Jaffa from end to end and displacing approximately 6,000 Arabs.[67] On the evening of 17 June, 1,500 British troops entered Jaffa and a Royal Navy warship moved near the Jaffa Port to seal off escape routes by sea. On 29 June, British forces carried out another round of house demolitions, carving a swath from north to south.[66]

The British authorities claimed that house demolitions in Jaffa were part of a "facelift" given to the Old City.[66] Local Arab newspapers resorted to using sarcasm to describe the demolitions, writing that the British had "beautified" Jaffa using boxes of gelignite.[67] Sir Michael McDonnell, then serving as the Chief Justice of the Supreme Court of Palestine, found in favor of Arab petitions from Jaffa and, upholding existing laws regarding house demolitions, ruled against the demolitions carried out by British forces in the Old City. In response, the Colonial Office dismissed him from his post.[68] The report produced by the Peel Commission in 1937 recommended that Jaffa, together with Bethlehem, Jerusalem, Lydda and Ramle, remain under permanent British control, forming a "corridor" from the sea port to the Holy Places, accessible to Arabs and Jews alike; whereas the rest of Mandatory Palestine was to be split between an Arab state and a Jewish state.[69]

1940-47: WWII; frictions

Village Statistics of 1945 listed Jaffa with a population of 94,310, of whom 50,880 were Muslims, 28,000 were Jews, 15,400 were Christians and 30 were classified as "other".[70] The Christians were mostly Greek Orthodox and about one-sixth of them were members of the Eastern Catholic Churches. One of the most prominent members of the Arab Christian community was the Greek Orthodox Issa El-Issa, publisher of the newspaper Falastin.

In 1945, the Jewish community of Jaffa complained to the city mayor Yousef Haikal that their neighbourhoods don't receive appropriate municipal services (street lighting and paving, garbage removal, sewerage etc.) even though they contribute 40% of the municipality's budget. Some of the services (education, healthcare, and social services) had already been provided by Tel Aviv Municipality at its own expense, which formed the base for the Jewish community's demand that the Mandatory government annex their neighbourhoods to Tel Aviv.[71] In the year of 1946, Tel Aviv Municipality spent £P 300K on services for the Jewish neighbourhoods of Jaffa,[72] an increase from £P 80K in the year of 1942.[73]

1947-48: partition plan and armed conflict

In 1947, the UN Special Commission on Palestine recommended that Jaffa be included in the planned Jewish state. Due to the large Arab majority, however, it was instead designated as an enclave of the Arab state in the 1947 United Nations Partition Plan for Palestine. The enclave would have excluded the northern Jewish-populated parts of the city, but included the agricultural lands to the south and east of the city, extending to the then-boundaries of Mikveh Israel, Holon and Bat Yam.[74] The resolution was rejected by Palestinian Arab leadership and by the Arab League.[75][76]

Following the inter-communal violence which broke out following the passing of the UN partition resolution, the mayors of Jaffa and Tel Aviv tried to calm their communities.[77] One of the main concerns for the people of Jaffa was the protection of the citrus fruit export trade which had still not reached its pre-Second World War highs.[78] Eventually the bilateral orange-picking and exporting of both sides continued although without a formal agreement.[79]

Jewish fighters on the Jaffa-Tel Aviv front in 1947

At the beginning of 1948 Jaffa's defenders consisted of one company of around 400 men organised by the Muslim Brotherhood, almost none of them Palestinian Arabs (the "Arab Brigade"), and the local Arab irregulars of the National Guard.[80] As in Haifa, the irregulars intimidated the local population.[79]

Руины Сарайи после в Лехи взрыва

4 января 1948 года Лехи взорвали заминированный грузовик возле Сараи , бывшего административного здания Османской империи, а теперь размещающего Арабский национальный комитет. Здание и некоторые близлежащие постройки были разрушены. Большинство из 26 погибших и многих раненых не были связаны с Национальным комитетом, а были прохожими и сотрудниками программы раздачи еды для бедных детей, которая также проходила в том же здании. Большинство детей не присутствовало, так как было воскресенье. [ 81 ]

В феврале мэр Яффо Юсеф Хайкал связался с Давидом Бен-Гурионом через британского посредника, пытаясь заключить мирное соглашение с Тель-Авивом, но против этого выступил командующий арабской милицией в Яффо. [ 79 ] [ 82 ] На линии фронта прошел период в основном статических боевых действий со спорадическим снайперским огнем, пулеметными очередями и ограниченными стычками. Хотя использование средних минометов в начале марта 1948 года привело к эскалации боевых действий, тактика практически не изменилась.

25 апреля 1948 года «Иргун» начал наступление на Яффо. Все началось с минометного обстрела, продолжавшегося три дня, в ходе которого по городу было выпущено двадцать тонн фугасной взрывчатки. [ 83 ] [ 84 ] 27 апреля британское правительство, опасаясь повторения массового исхода из Хайфы неделей ранее, приказало британской армии противостоять Иргуну, и их наступление закончилось. Одновременно Хагана начала операцию «Хамец» , в ходе которой захватила деревни к востоку от Яффо и отрезала город от внутренних районов. [ 85 ] 29 апреля командир «Иргуна» в Тель-Авивском и Яффском округах Элияху Тамлер был убит британским снарядом. [ 86 ]

Падение Хайфы несколькими днями ранее и страх перед новой резней, подобной резне Иргуна в Дейр-Ясине , вызвали панику среди арабов Яффо, заставив большинство из них бежать. [ 87 ] Население Яффо накануне нападения составляло от 50 000 до 60 000 человек, причем около 20 000 человек уже покинули город. [ 83 ] К 30 апреля осталось 15 000–25 000 человек. [ 85 ] [ 88 ] В последующие дни еще 10 000–20 000 человек бежали морем. Когда 14 мая Хагана взяла город под свой контроль, в нем осталось около 4000 человек. [ 89 ] Склады города и порта были сильно разграблены. [ 90 ] [ 91 ] Перемещение арабского населения Яффо было частью более масштабного изгнания и бегства палестинцев 1948 года .

Город сдался Хагане 14 мая 1948 года, вскоре после того, как британская полиция и армия покинули город. [ 92 ] 3800 арабов, оставшихся в Яффо после исхода, были сконцентрированы в районе Аджами и подвергнуты строгому военному положению. [ 93 ] Военная администрация в Яффо просуществовала до 1 июня 1949 года, после чего муниципалитет Тель-Авива администрацию взял на себя ; Муниципалитет Яффо, де-юре еще существовавший в то время, не осуществлял никаких полномочий с 1948 года до своего роспуска в 1950 году. [ 94 ]

Государство Израиль

Постепенное присоединение к Тель-Авиву

Красный: текущая граница (по состоянию на 2022 год); синий: предложенный ООН анклав (1947 г.); зеленый: историческая граница (по состоянию на 1944 г.)
Последняя граница Тель-Авива и Яффо (1949 г.); в то время в Яффо не было названий улиц
Переулок в Старом городе Яффо
Бывший отель du Parc в американской колонии Яффо.
Яффо Лайт

Границы Тель-Авива и Яффо стали предметом разногласий между муниципалитетом Тель-Авива и правительством Израиля в 1948 году. [ 95 ] Первые хотели объединить только зажиточные еврейские пригороды на севере Яффо, в то время как вторые хотели более полного объединения. [ 95 ] Этот вопрос также имел международную чувствительность, поскольку основная часть Яффо находилась в арабской части Плана раздела Организации Объединенных Наций , тогда как Тель-Авив не входил, и никаких соглашений о перемирии еще не было подписано. [ 95 ] Альтернативное предложение о слиянии Бат-Яма и Холона с Яффо для образования более крупного города к югу от Тель-Авива было отклонено по финансовым соображениям, поскольку двум небольшим еврейским поселениям не хватало средств, необходимых для поддержания Яффо. [ 94 ]

10 декабря 1948 года правительство объявило о присоединении к Тель-Авиву еврейских пригородов Яффо Маккаби ( американо-германская колония ), Воловельского (северо-запад Флорентины ), Гивата Герцля и Шапиры ; Территории за пределами муниципальной границы Яффо, в частности арабский квартал Абу-Кабир , арабская деревня Салама и некоторые ее сельскохозяйственные угодья, а также рабочие еврейские районы Хатиква и Эзра, были присоединены к Тель-Авиву в то же время, в результате чего появилось около В город прибудет 50 000 новых жителей. [ 94 ] [ 95 ] 18 мая 1949 года новая граница была проведена по Шари-эс-Салахи (ныне улица Олей Цион) и Шари-эль-Кудс (ныне дорога Бен-Цви), тем самым добавив к Тель-Авиву бывший арабский квартал Маншия и часть города Яффо. центр, впервые включая земли, которые были в арабской части плана раздела ООН. [ 95 ]

Правительство приняло решение о постоянном объединении Тель-Авива и Яффо 4 октября 1949 года, но фактическое объединение было отложено до 16 июня 1950 года из-за согласованного противодействия со стороны мэра Тель-Авива Исраэля Рокаха , который потребовал государственного финансирования в размере 1 миллиона фунтов стерлингов на покрытие расходов. предоставления муниципальных услуг Яффо. [ 96 ] [ 97 ] [ 95 ] Ожидалось, что Яффо будет потреблять 18% бюджета объединенного муниципалитета, принося при этом лишь 4% его доходов. [ 94 ] Обе стороны пришли к соглашению, согласно которому правительство покрыло 100 тысяч фунтов стерлингов расходов объединенного муниципалитета, а также профинансировало здравоохранение, образование и социальные услуги для жителей Яффо непосредственно из государственного бюджета. [ 94 ] Название объединенного города было Тель-Авив до 19 августа 1950 года, когда он был переименован в Тель-Авив-Яффо, чтобы сохранить историческое название Яффо. [ 95 ] Население Яффо до объединения оценивалось в 40 000 человек, из них 5 000 арабов. [ 98 ] и большинство других новых олимов . [ 94 ]

Земля, которая ранее принадлежала муниципалитету Яффо и была присоединена к Тель-Авиву, включает кварталы Маншия , Флорентин , Гиват-Герцль и Шапира ; и такие достопримечательности, как парк Чарльза Клора , мечеть Хасана Бека , рынок Кармель , бывший железнодорожный вокзал Яффо и новый центральный автовокзал Тель-Авива . С другой стороны, границы Яффо были расширены на юго-восток, включая стадион Гаон и новые районы Неве Офер , Яффо Гимель и Яффо Далет . [ 99 ] Другие бывшие арабские деревни, включенные в состав Тель-Авива-Яффо, включают Аль-Масудию , аннексированную 20 декабря 1942 года, [ 100 ] на Новом Севере; Джариша , аннексирован 25 ноября 1943 года, [ 101 ] на южном берегу реки Яркон ; Аль-Джаммасин аль-Гарби , аннексированный 31 марта 1948 года, [ 102 ] а с 1957 года переоборудован в Бавли район ; и Аль-Шейх Муваннис , аннексированные 25 февраля 1949 года, [ 95 ] а с 1955 года переоборудован в Тель-Авивского университета главный кампус .

Улицы переименованы

После захвата власти евреями все ранее существовавшие названия улиц в Яффо были отменены и заменены цифровыми идентификаторами. К 1954 году только четыре главных улицы имели собственные имена: Иерусалимский (бывший Джемаль-паша ; затем король Георг V ; затем № 1) авеню; Таршиш (бывший Буструс; затем №2; ныне Давид Разиэль ) улица; Эйлатская улица (бывшая №298); и Шалма-роуд (бывший № 310). [ 103 ] [ 104 ]

Дорога, проходящая между районами Флорентин и Неве-Цедек, до 1948 года называлась Тель-Авивской дорогой и была главной магистралью между центрами двух городов. После присоединения Флорентина к Тель-Авиву она стала внутренней дорогой Тель-Авива, поэтому ее название больше не имело смысла. Таким образом, участок, расположенный в новых границах Тель-Авива, был переименован в Яффо-роуд; и участок, который стал новой границей Тель-Авива и Яффо, до улицы Эйлата.

Дорога Салама, главная дорога, ведущая на восток от Яффо к обезлюдевшей деревне Салама , была переименована в дорогу Шалма в честь реконструированного еврейского названия Кафарсалама ( греч . Χαφαρσαλαμα ), которое упоминается в 1 Маккавеях 7:31 как место битвы при Кафар- салама . Однако оба названия продолжают использоваться. [ 105 ]

Арабские названия улиц были в конечном итоге заменены на еврейские, например, улица Аль-Кутуб была переименована в улицу Реш Галута, улица Абу Убейда была переименована в улицу Шеерит Исраэль, а улица Аль-Салахи была переименована в улицу Олей Сиона. [ 106 ] Эта практика подверглась критике со стороны жителей пострадавших арабских кварталов, которые считают названия неуместными (например, улица, названная в честь раввина Симхи Бунима из Пешиши, была названа «местным посмешищем» членом городского совета Тель-Авива-Яффо Ахмедом Белхой; [ 107 ] а улица, на которой расположена мечеть Аль-Сиксик, была переименована в улицу Бейт-Эшель в честь недолговечного еврейского поселения на территории нынешней Беэр-Шевы. [ 108 ] ) и требовать возврата к арабским именам.

Городское развитие

Начиная с 1990-х годов, предпринимались усилия по восстановлению арабских и исламских достопримечательностей, таких как Мечеть моря и мечеть Хасана Бека , и документированию истории арабского населения Яффо. Части Старого города были отремонтированы, превратив Яффо в туристическую достопримечательность со старыми отреставрированными зданиями, художественными галереями, театрами, сувенирными магазинами, ресторанами, уличными кафе и променадами. [ 109 ] [ 110 ] Многие художники перенесли свои студии из Тель-Авива в Старый город и его окрестности, такие как порт Яффо, [ 111 ] Американо -германская колония и блошиный рынок. [ 112 ] Помимо Старого города и туристических объектов, многие районы Яффо бедны и слаборазвиты. Однако цены на недвижимость резко выросли из-за проектов джентрификации в Аджами, Ноге и Лев-Яфо. [ 113 ] [ 114 ] [ 115 ] Муниципалитет Тель-Авива-Яффо в настоящее время работает над благоустройством и модернизацией портовой территории. [ 116 ]

Демография

Яффский порт

В современном Яффо проживает неоднородное население, состоящее из евреев, христиан и мусульман. По состоянию на 2021 год в Яффо проживает 52 470 жителей, около трети из которых — арабы . [ 117 ] [ 118 ]

Достопримечательности

Достопримечательности и музеи

Яффская часовая башня

Часовая площадь с ее характерной башней с часами была построена в 1906 году в честь султана Абдул Хамида II . Сарая . (губернаторский дворец) была построена в 1890-х годах [ 119 ] [ не удалось пройти проверку ] Скала Андромеды — скала, к которой в греческой мифологии была прикована прекрасная Андромеда . [ 120 ] Аллеи Зодиака представляют собой лабиринт отреставрированных переулков, ведущих к гавани. Яффский холм  — центр археологических находок, в том числе отреставрированных египетских ворот возрастом около 3500 лет. Яффский маяк — недействующий маяк, расположенный в старом порту.

Музей древностей Яффо расположен в османском здании XVIII века, построенном на руинах крепости крестоносцев . В 1811 году Абу Набут превратил его в свою резиденцию правительства. В конце 19 века правительство переехало в «Новую Сараю», а здание было продано богатой греко-православной семье, которая основала там мыловаренный завод. С 1961 года здесь размещается археологический музей. [ 121 ] который в настоящее время закрыт для широкой публики. [ 122 ]

Ливийская синагога ( Бейт-Зунана ) — синагога, построенная еврейским землевладельцем Зунаной в 18 веке. Она была превращена в отель, а затем в мыловаренный завод, а после 1948 года вновь открылась как синагога для ливийских еврейских иммигрантов. В 1995 году она стала музеем.

Другие музеи и галереи в этом районе включают коллекцию галереи Фаркаш .

Церкви и монастыри

Пасхальный парад в Яффо, 2011 г.

Греческий православный монастырь Архангела Михаила ( Иерусалимский Патриархат ) недалеко от порта Яффо также имеет на своей территории румынскую и русскую общины. Построенная в 1894 году церковь Святых Петра и Тавифы служит русской православной христианской общине, службы проводятся на русском и иврите; под часовней неподалеку находится то, что, как полагают, является могилой святой Табиты. [ 123 ] Церковь Святого Петра — это францисканская римско-католическая базилика и приют, построенный в 1654 году на руинах крестоносцев крепости и посвященный памяти Святого Петра ученицу Табиту , который воскресил из мертвых Наполеон ; Считается, что останавливался там.

Церковь Иммануила , построенная в 1904 году, сегодня обслуживает лютеранскую общину и проводит службы на английском и иврите.

Армянский монастырь Святого Николая был построен в 17 веке. [ 124 ]

Мечети

Яффо, Корнелис де Брейн , ок. 1675 г.
Мечеть Махмудия — крупнейшая мечеть Тель-Авива.

Мечеть Аль-Бахр , лит. Морская мечеть с видом на гавань изображена на картине 1675 года голландского художника Корнелиса де Брюйна . [ 125 ] [ 126 ] Возможно, это самая старая существующая мечеть Яффо. Первоначально построенный в 1675 году, [ 127 ] С тех пор в конструкцию были внесены изменения, такие как добавление второго этажа и реконструкция верхней части минарета. Им пользовались часто посещавшие порт рыбаки и моряки, а также жители окрестностей. По местной легенде, жены моряков, жившие в Яффо, молились там о благополучном возвращении своих мужей. Мечеть была отремонтирована в 1997 году. [ нужна ссылка ]

Мечеть Махмудия была построена в 1812 году Абу Наббутом, губернатором Яффо с 1810 по 1820 год. [ 128 ] Рядом с мечетью находится фонтан сабиль для паломников. [ 129 ]

Мечеть Нужа на Иерусалимском бульваре сегодня является главной мечетью Яффо.

Археология

блошиный рынок Яффо

Большинство раскопок в Яффо носят спасательный характер и проводятся Управлением древностей Израиля с 1990-х годов. Например, раскопки на улице Рабби Пинхас, на блошином рынке, выявили стены и водопроводы, относящиеся к железному веку, эллинистическому, раннеисламскому, крестоносному и османскому периодам. Считается , что известняковая плита (50 × 50 см или 20 × 20 дюймов) с выгравированной менорой , обнаруженная на Танчум-стрит, является дверью гробницы. [ 130 ]

Дополнительные усилия по проведению исследовательских раскопок на этом месте включали усилия Б. Дж. Иссерлина (1950 г.), Зеэва Херцога из Тель-Авивского университета (1997–1999 гг.), а совсем недавно — Проект культурного наследия Яффо (с 2007 г.), которым руководил Аарон А. Берк ( Калифорнийский университет в Лос-Анджелесе ) и Мартин Пейлстокер ( Университет Иоганна Гутенберга ).

В декабре 2020 года археологи Управления древностей (IAA) обнаружили 3800-летний сосуд с плохо сохранившимися останками младенца, датируемый средним бронзовым веком . [ 131 ]

«Всегда существует интерпретация, что кувшин похож на матку, поэтому по сути идея состоит в том, чтобы вернуть [ребёнка] обратно в Мать-Землю или под символическую защиту его матери», — сказал археолог Альфредо Медерос Мартин. [ 132 ]

Исследователи также обнаружили останки как минимум двух лошадей и керамику, датированные поздней Османской империей , 232 морские ракушки , 30 эллинистических монет, 95 фрагментов стеклянных сосудов римского периода и периода крестоносцев , 14 вырезанных в скалах захоронений пятого века до нашей эры с лампами. [ 133 ] [ 134 ]

Образование

Колледж братьев Яффо

Collège des Frères de Jaffa — французская международная школа.

Школа Табита в Яффо была основана в 1863 году. Она принадлежит Церкви Шотландии . Школа предоставляет образование на английском языке детям христианского, еврейского и мусульманского происхождения. [ 135 ]

Музот ( иврит : מוזות ) — школа искусств в старом Яффо, которая обслуживает подростков, которые не смогли успешно интегрироваться в традиционные школы. Он предлагает им уникальную возможность совместить творческие занятия с академическим обучением, ведущим к получению аттестата зрелости. [ 136 ]

Демократическая школа в Яффо, основанная в 2004 году, основана на идеях демократического образования и обучает учащихся с 1 по 12 классы. [ 137 ]

Кампус Академического колледжа Тель-Авива-Яффо является государственным колледжем , в котором обучаются более 4500 израильских и арабских студентов. [ 138 ] Факультеты колледжа включают информатику , экономику и менеджмент , информационные системы , психологию и сестринское дело . [ 139 ]


Местное самоуправление, политика

В административном отношении Яффо представляет собой округ 7 муниципалитета Тель-Авив-Яффо и разделен на четыре микрорайона и двенадцать кварталов. [ 140 ]

По сравнению с Тель-Авивом-Яффо в целом, голоса за арабские партии особенно преобладают в Яффо на национальных выборах. [ 141 ] На выборах в городской совет Тель-Авива-Яффо в 2018 году список Яфы, представляющий арабское население Яффо, получил 28% голосов в Яффо, что сделало его партией с наибольшим количеством голосов; второе место заняла "Хадаш" организация [ 142 ] Мы — городской список, с 14% голосов. [ 143 ] Среди еврейских политических партий правые партии, такие как ШАС и Ликуд, демонстрируют лучшие результаты в Яффо по сравнению с результатами по всему муниципалитету. [ 143 ] аналогично рабочим кварталам на юге Тель-Авива; [ 141 ] в частности, ШАС получила 12% голосов в Яффо на выборах в городской совет 2018 года, что сделало ее третьей по количеству голосов партией в Яффо. [ 143 ]

Социально-экономические и политические проблемы

Яффо страдает от проблем с наркотиками, высокого уровня преступности и насилия. [ нужна ссылка ] Некоторые арабские жители утверждают, что израильские власти пытаются иудаизировать Яффо, выселяя арабских жителей из домов, принадлежащих Амидар» государственной жилищной компании « . Представители Амидара заявляют, что жители являются нелегальными скваттерами. [ 144 ]

Транспорт

Османская станция, ныне место отдыха

Железнодорожный вокзал Яффо был первым железнодорожным вокзалом на Ближнем Востоке. Он служил конечной станцией железной дороги Яффо-Иерусалим . Станция открылась в 1891 году и закрылась в 1948 году. В 2005–09 годах станция была восстановлена ​​и преобразована в место развлечений и отдыха, продаваемое как «ХаТахана», что на иврите означает «станция» (см. Домашнюю страницу здесь: [ 145 ] ).

Автобус и трамвай (легкорельсовый транспорт)

Яффо обслуживает компания Dan Bus Company , которая обслуживает автобусы в различные районы Тель-Авива и Бат-Яма .

Красная линия тель -авивского легкорельсового транспорта , открытая в 2023 году, пересекает Яффо с севера на юг вдоль Иерусалимского бульвара .

железная дорога

Из нынешних станций в железных дорог Израиля сети железнодорожные станции Холон-Джанкшен и Холон-Вольфсон расположены на границе между Яффо и Холоном , а Тель-Авив Ха-Хагана находится в самом Тель-Авиве, немного восточнее Яффо.

Яффские пирожные , британское кондитерское изделие , названы в честь яффских апельсинов и, следовательно, косвенно являются тезкой Яффо.

«Рыцарь Яффо» — второй эпизод Доктора Кто рассказа «Крестовый поход» (1965), действие которого происходит в Палестине во время Третьего крестового похода . Действие фильма 1981 года «Битва титанов» происходит в древней Иоппии. 2009 года, , номинированного на «Оскар» Действие фильма «Аджами» происходит в современном Яффо.

Известные жители

См. также

Ссылки

  1. ^ Лиор, Илан (28 февраля 2011 г.). «Тель-Авив построит доступное жилье для арабских жителей Яффо» . Haaretz.com . Проверено 12 мая 2022 г.
  2. ^ Одним из примеров этой легенды является французский паломник XVI века Дени Поссо, который записал: «Яффе - это порт Святой Земли, ранее называвшийся Жоппе, построенный сначала как город, прославившийся чудесами и прославившийся. от Иафета, сына Ноя». в его Le Voyage de la Terre Sainte (Женева: Slatkine Reprints 1971, перепечатка парижского издания, 1890 г., оригинал 1532 г.), стр. 155.
  3. Другой паломник, сэр Ричард из Гилфорда, писал: «Этот Яффе когда-то был великим городом [...] и это был один из первых городов в мире, основанный Иафетом, Ноэссоном, и носивший еще его имя». В повествовании о паломничестве 1506 года, записанном его капелланом в 1511 году и отредактированном сэром Генри Эллисом (Лондон: Camden Society, 1851), стр. 16.
  4. ^ Перейти обратно: а б с Ле Стрейндж, 1890, стр. 550 -551
  5. ^ Пейлстёкер, Мартин; Берк, Аарон А., ред. (2011). История и археология Яффо 1 . Издательство Института археологии Котсена в Калифорнийском университете в Лос-Анджелесе. ISBN  978-1-931745-81-9 .
  6. ^ Стейси Дженнифер Миллер, Львиный храм в Яффо: археологические исследования египетской оккупации Ханаана позднего бронзового века. Диссертация на степень бакалавра , Калифорнийский университет, Лос-Анджелес, 2012 г.
  7. ^ Перейти обратно: а б Ваксманн, Шелли; Берк, Аарон А.; Данн, Ричард К.; Авнаим-Катав, Симона (2022). « Он спустился в Иоппию и нашел корабль, идущий в Фарсис» (Иона 1:3): реконструкция ландшафта в Яффо и потенциальная ранняя гавань» . Международный журнал морской археологии . 51 (2): 267–303. Бибкод : 2022IJNAr..51..267W . дои : 10.1080/10572414.2022.2148819 . ISSN   1057-2414 .
  8. ^ Перейти обратно: а б Энсон Ф. Рейни (февраль 2001 г.). «Описание Геродотом восточного побережья Средиземного моря» . Бюллетень американских школ восточных исследований (321). Издательство Чикагского университета от имени Американских школ восточных исследований: 58–59. дои : 10.2307/1357657 . ISSN   0003-097X . JSTOR   1357657 . S2CID   163534665 . Проверено 20 мая 2021 г.
  9. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я дж к л м н тот п д р с т «IV. Иоппа» , Том 3 Южное побережье: 2161–2648 , Де Грюйтер, стр. 19–31, 14 июля 2014 г., doi : 10.1515/9783110337679.19 , ISBN  978-3-11-033767-9 , получено 19 июня 2024 г.
  10. ^ Перейти обратно: а б Пейлстёкер, Мартин (2007). «Городская археология в Яфо (Яффо): предварительное планирование раскопок и исследований средиземноморского портового города» . Ежеквартальный журнал исследований Палестины . 139 (3): 150. дои : 10.1179/003103207x227292 . ISSN   0031-0328 .
  11. ^ Пейлстёкер, Мартин (2007). «Городская археология в Яфо (Яффо): предварительное планирование раскопок и исследований средиземноморского портового города» . Ежеквартальный журнал исследований Палестины . 139 (3): 150. дои : 10.1179/003103207x227292 . ISSN   0031-0328 .
  12. ^ Перейти обратно: а б Рокка, Сэмюэл (2008). Иудея Ирода: средиземноморское государство в классическом мире . Тексты и исследования древнего иудаизма. Тюбинген: Мор Зибек. стр. 185, 191. ISBN.  978-3-16-149717-9 .
  13. ^ Аткинсон, Кеннет (2016). История Хасмонейского государства: Иосиф Флавий и за его пределами . Серия еврейских и христианских текстов T&T Clark. Лондон; Нью-Йорк: Bloomsbury T&T Clark, издательство Bloomsbury Publishing Plc. стр. 129, 132. ISBN.  978-0-567-66902-5 . OCLC   949219870 .
  14. ^ Джозефус (1981). Иосиф Флавий Полное собрание сочинений . Перевод Уильяма Уистона . Гранд-Рапидс, Мичиган: Публикации Крегеля. п. 331. ИСБН  0-8254-2951-Х . , св Древности 15.9.6. (15.331)
  15. Страбон, Geographica , 16.2.28.
  16. ^ Перейти обратно: а б Роджерс, Гай Маклин (2021). За свободу Сиона: Великое восстание евреев против римлян, 66–74 гг. н.э. Нью-Хейвен: Издательство Йельского университета. п. 167. ИСБН  978-0-300-24813-5 .
  17. ^ Радан, Джордж Т. (1988). «Стратегическое и коммерческое значение Яффо, 66–69 гг. Н. Э.» . Исторический обзор Средиземноморья . 3 (1): 74–86. дои : 10.1080/09518968808569539 . ISSN   0951-8967 .
  18. ^ Хезсер, Екатерина (19 августа 2010 г.). «Путешествие и мобильность». Оксфордский справочник по повседневной жизни евреев в римской Палестине . Издательство Оксфордского университета. doi : 10.1093/oxfordhb/9780199216437.013.0012 .
  19. ^ Мишель Ле Куен , Христианский Восток , III, 627.
  20. ^ Мишель Ле Куен , Христианский Восток , III, 625–30, 1291; Конрад Эйбель , Католическая иерархия средневековья , Мюнхен, I, 297; II, 186.
  21. ^ Католическая энциклопедия , [1]
  22. ^ Прингл, Денис (1987). «Планирование некоторых паломнических церквей в Палестине крестоносцев» . Мировая археология . 18 (3): 341–362. ISSN   0043-8243 .
  23. ^ Раввин Джозеф Шварц, Описательная география и краткий исторический очерк Палестины , заархивировано из оригинала 21 июня 2011 г. , получено 31 мая 2011 г.
  24. ^ Лоренци, Росселла (15 ноября 2011 г.), найдена первая арабская надпись крестоносца , Discovery News, заархивировано из оригинала 1 мая 2012 г. , получено 23 ноября 2011 г.
  25. ^ «Кем были мамлюки? | История сегодня» . www.historytoday.com . Проверено 23 июня 2022 г.
  26. ^ Перейти обратно: а б Кон, Джордж Чайлдс (31 октября 2013 г.). Словарь войн . Рутледж. ISBN  978-1-135-95501-4 .
  27. ^ Перейти обратно: а б Вассерштейн, Дэвид Дж.; Аялон, Ами (17 июня 2013 г.). Мамлюки и османы: исследования в честь Майкла Винтера . Рутледж. ISBN  978-1-136-57924-0 .
  28. ^ Цитрин-Сильверман, Катя (15 декабря 2010 г.). «Мамлюкские минареты Рамлы» . Бюллетень научно-исследовательского центра Франции в Иерусалиме (21) . Проверено 23 июня 2022 г.
  29. ^ де ла Брокьер, Бертрандон; Россаби, Моррис (2019). Миссия на средневековый Ближний Восток: путешествия Бертрандона де ла Брокьера в Иерусалим и Константинополь . Перевод Джонса, Томаса. Лондон Нью-Йорк Оксфорд Нью-Дели Сидней: IB Tauris. п. 92. ИСБН  978-1-83860-794-4 .
  30. ^ Перейти обратно: а б Хюттерот и Абдульфаттах, 1977, с. 151
  31. ^ Готард Дойч и М. Франко (1903). «Яффо» . Еврейская энциклопедия .
  32. ^ Иоанн Котовикус (1619 г.). Маршрут Иерусалима и Сирии . Антверпен: у Иеронима Вердуссиуса. п. 135.
  33. ^ Томсон, 1859, том 2, с. 275
  34. ^ Перейти обратно: а б Жак-Франсуа Мио (1814 г.). Мемуары послужат историей экспедиций в Египет и Сирию . , цитируется в Вероник Наум-Граппе (2002). «Антропология крайнего насилия: преступление осквернения». Международный журнал социальных наук . 54 (174): 549–557. дои : 10.1111/1468-2451.00409 .
  35. ^ Яффо: город в эволюции Рут Карк, Яд Ицхак Бен-Цви, Иерусалим, 1990, стр. 8–9
  36. ^ Томсон, страница 515.
  37. ^ Проект оцифровки переписи населения XIX века в Эрец Исраэль, реализованный под эгидой сэра Мозеса Монтефиоре , получено 31 мая 2011 г.
  38. ^ Фридман, Лиор (5 апреля 2009 г.). «Гора отчаяния» . Haaretz.com . Проверено 25 августа 2013 г.
  39. ^ Эллен Клэр Миллер, «Восточные зарисовки - заметки о пейзажах, школах и палаточной жизни в Сирии и Палестине». Эдинбург: Уильям Олифант и компания. 1871. Страница 97. См. также данные Миллера о населении Дамаска , Иерусалима , Вифлеема , Наблуса и Самарии.
  40. ^ Томпсон (вверху) писал в 1856 году: «25 лет назад жителей города и садов было около 6000; теперь их должно быть по крайней мере 15 000...» Учитывая время, в течение которого он жил в этом районе, это может быть более точным подсчетом.
  41. Яффо, исторический обзор. Архивировано 26 июня 2018 года в Wayback Machine . Написано при содействии Цви Шахама, куратора Музея древностей Тель-Авива-Яффо.
  42. ^ Рав Гилель Рахмани. «Раввин Авраам Исаак Кук» . Еврейская виртуальная библиотека.
  43. ^ Перейти обратно: а б с Яффо: Город в эволюции Рут Карк, Яд Ицхак Бен-Цви, Иерусалим, 1990, стр. 256–257.
  44. ^ Доктор Франкл, перевод П. Битона, «Евреи на Востоке». Том 1. Херст и Блэкетт, Лондон, 1859. Страница 345. Он добавляет: «Община бедна и ни от кого не получает милостыни». что привело к некоторой зависти к «нашим братьям» в Иерусалиме.
  45. ^ Яффо: Город в эволюции Рут Карк, Яд Ицхак Бен-Цви, Иерусалим, 1990, стр. 244–246.
  46. ^ Томпсон, страница 517.
  47. ^ Яффо: Город в эволюции Рут Карк, Яд Ицхак Бен-Цви, Иерусалим, 1990, стр.262.
  48. ^ Миллер, стр. 97: «Апельсиновые сады — лучшие на Востоке; а в конце зимы и в начале весны маленькие белые парусные суда из Греции, Константинополя и островов архипелага стоят в тихую погоду недалеко от берега, ожидая, чтобы увезти плоды».
  49. ^ Яффо: Город в эволюции Рут Карк, Яд Ицхак Бен-Цви, Иерусалим, 1990, стр. 242.
  50. ^ Томсон стр.517: В Сидоне лучшие бананы, в Яффе - лучшие гранаты, Сидонские апельсины более сочные и имеют более насыщенный вкус. Апельсины из Яффо появятся на деревьях гораздо позже, и их отправят в отдаленные регионы».
  51. ^ Перейти обратно: а б с Иссави, 2006, с. 127 .
  52. ^ Перейти обратно: а б с Башан, 2007, с. 83 .
  53. ^ Ладания, 2008, с. 48–49 .
  54. ^ Перейти обратно: а б Кремер, 2008, стр. 91 .
  55. ^ Гербер, 1982.
  56. ^ ЛеВин, 2005, с. 272.
  57. ^ ЛеВин, 2005, с. 34 .
  58. ^ Фридман, Исайя (1971). «Немецкая интервенция от имени «ишува»», 1917, Еврейские социальные исследования , Том. 33, стр. 23–43.
  59. ^ Бэррон, 1923, с. 6
  60. ^ Миллс, 1932, с. 13
  61. Отчет Комиссии по расследованию беспорядков во время британского мандата в Палестине в мае 1921 года, с корреспонденцией по этому поводу (Весы), 1921, Cmd. 1540, с. 60.
  62. ^ Хониг, Сара (30 апреля 2009 г.). «Другой путь: Первомайская резня 1921 года» .
  63. ^ Ронен Шамир (2013) Текущий поток: Электрификация Палестины. Стэнфорд: Издательство Стэнфордского университета
  64. ^ Витон, Альберт (3 июня 1936 г.). «Почему арабы убивают евреев» . Нация . Проверено 24 августа 2016 г.
  65. ^ Перейти обратно: а б с д и ж Земля, которая стала Израилем: исследования по исторической географии, под ред. Рут Карк, издательство Йельского университета и издательство Magnes Press, 1989, «Воздушные перспективы ландшафтов прошлого», Дов Гавиш, стр. 316–317.
  66. ^ Перейти обратно: а б Мэтью Хьюз, «Банальность жестокости: британские вооруженные силы и подавление арабского восстания в Палестине, 1936–39» , English Historical Review Vol. CXXIV № 507 стр. 323–354 стр. 322.323.
  67. ^ Мэтью Хьюз, Умиротворение Палестины Великобританией: британская армия, колониальное государство и арабское восстание, 1936–1939, Cambridge University Press, 2019, стр.36.
  68. Отчет Пила , цитата: «Яффо — по существу арабский город, в котором еврейское меньшинство в последнее время сокращается. Мы предлагаем, чтобы он стал частью арабского государства. Вопрос о его сообщении с последним не представляет трудности, поскольку транзит через Коридор Яффо-Иерусалим будет открыт для всех. Коридор, с другой стороны, требует собственного выхода к морю, и для этой цели необходимо приобрести и расчистить узкую полосу земли на северной и южной сторонах города. Это также решило бы проблему, которую иногда называют неразрешимой, созданной близостью Яффы к Тель-Авиву на севере и зарождающемуся еврейскому городу [Бат-Ям] на юге. При необходимости на этом поясе можно было бы разместить мандатную полицию. Эта договоренность может показаться искусственной, но она вполне осуществима».
  69. ^ Департамент статистики, 1945, с. 27
  70. ^ «Районы Яффо возвращаются и требуют аннексии! Работы в районе отдаются тому, кто предложит самую низкую цену» | крупный рогатый скот | 13 июля 1945 г. Сборник прессы Национальная библиотека» .
  71. ^ «Быстрая аннексия Тель-Авива, требуют жители Шани-Яффо | Контролер | 10 апреля 1947 года | Коллекция прессы | Национальная библиотека» .
  72. ^ «Еврейские кварталы Яффо требуют немедленной аннексии Тель-Авива | Гаарец | 5 августа 1943 года | Пресс-сборник | Национальная библиотека» .
  73. ^ A/RES/181(II)(A+B), Резолюция 181 (II). Будущее правительство Палестины (детали плана раздела ООН) , Генеральная Ассамблея Организации Объединенных Наций, 29 ноября 1947 г., заархивировано с оригинала 16 апреля 2013 г. Территория арабского анклава Яффо состоит из той части градостроительной территории Яффо, которая лежит к западу от еврейских кварталов, лежащих южнее Тель-Авива, к западу от продолжения улицы Герцля до ее пересечения с дорогой Яффо-Иерусалим, к юго-западу от участка дороги Яффо-Иерусалим, лежащего к юго-востоку от этого перекрестка, к западу от земель Микве Исраэль, к северо-западу от района местного совета Холона, к северу от линии, соединяющей северо-западный угол Холона с северо-восточным углом Бат-Яма район местного совета и к северу от района местного совета Бат-Яма. Вопрос о квартале Картон будет решаться Комиссией по границам, принимая во внимание, среди прочего, желательность включения как можно меньшего числа его арабских жителей и как можно большего числа его еврейских жителей в состав еврейского государства.
  74. ^ Голаны, Арнон (2012). «Битва за Яффо, 1948 год» . Ближневосточные исследования . 48 (6): 997–1011. ISSN   0026-3206 .
  75. ^ Радай, Итамар (март 2011 г.). «Яффо, 1948 год: Падение города» . Журнал истории Израиля . 30 (1): 23–43.
  76. ^ Джозеф, Дов (1960). Верный город: осада Иерусалима, 1948 год . Саймон и Шустер. п. 24. LCCN   60-10976 . ОСЛК   266413 . В ходе обмена письмами между мэром Тель-Авива Исраэлем Рокахом и мэром Яффо Юсефом Хайкалом оба согласились призвать жителей сохранять мир и покой.
  77. ^ «Обзор Палестины», напечатано 1946–1947 гг. Перепечатано интернет-провайдером, Вашингтон, 1991 г. ISBN   0-88728-211-3 . Страница 474: Общая стоимость экспорта цитрусовых в палестинских фунтах, 1938/39 год = 4 355 853 фунтов стерлингов. 1944/45 = 1 474 854 фунтов стерлингов. По иронии судьбы, из-за завоевания Нидерландов нацистами торговля бриллиантами в Тель-Авиве выросла более чем в три раза и составила 3 ​​235 117 фунтов стерлингов. Страница 476
  78. ^ Перейти обратно: а б с Бенни Моррис (2004). Возобновление возникновения проблемы палестинских беженцев . Издательство Кембриджского университета. стр. 115–. ISBN  978-0-521-00967-6 . (стр. 114) А разногласия среди арабов Яффо с самого начала сводили на нет все усилия по установлению мира. В феврале Бен-Гурион написал Шертоку, что Хейкаль через британского посредника пытался добиться соглашения с Тель-Авивом, но новый командир нерегулярных формирований Абдул Вахаб Али Шихайни заблокировал его. .... По словам Бен-Гуриона, Шихайни ответил: «Я не против разрушения [] Яффо, если мы обеспечим [] разрушение [] Тель-Авива. Как и в Хайфе, иррегулярные формирования запугивали местное население, повторяя опыт 1936–1939 годов. '. . . Жители больше боялись своих защитников-спасителей, чем евреев, своих врагов», - писал Нимр аль-Хатиб . (стр. 115) Но арабские деятели через британских посредников продолжали настаивать на более широком соглашении по цитрусовым. ... В итоге формальное соглашение так и не было заключено. Но полная блокада Яффо также не была введена, а двусторонний сбор и экспорт апельсинов продолжался практически беспрепятственно.
  79. ^ Прицке, Герберт (1956). Бедуинский доктор — Приключения немца на Ближнем Востоке . Перевод Ричарда Грейвса. Вайденфельд и Николсон (1957), авторские права Ullstein and Co, Вена (1956). Страница 149: «В то время арабская бригада в Яффо состояла из семи немцев, ста пятидесяти югославов , тридцати египтян и двухсот ливанцев и сирийцев. Среди них было очень мало арабов, поскольку они предпочитали нерегулярную войну с Национальной гвардией.. ."
  80. ^ Радай, Итамар (2016). Палестинцы в Иерусалиме и Яффо, 1948 год . Рутледж. п. 140.
  81. ^ Моррис 1987 , с. 47.
  82. ^ Перейти обратно: а б Моррис 1987 , с. 95.
  83. ^ Менахем Бегин, «Восстание — история Иргуна». Перевод Сэмюэля Каца. Издательство Хадар, Тель-Авив. 1964. стр. 355–371.
  84. ^ Перейти обратно: а б Моррис 1987 , с. 100.
  85. ^ https://www.izkor.gov.il/%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95-%D7%90%D7%93%D7%99%20%D7%98%D7%9E%D7%9C%D7%A8/en_5d5ed699cd3ff5f16d392bda8c0731c9 [ только URL ]
  86. ^ Юджин Роган (2012). Арабы: История – Третье издание . Пингвин. п. 331. ИСБН  9780718196837 .
  87. ^ Начало, страница 363.
  88. ^ Моррис 1987 , с. 101: «18 мая Бен-Гурион впервые посетил завоеванный город и прокомментировал: «Я не мог понять: почему жители Яффо ушли?»
  89. ^ Джон Кимче, «Семь Фаленских столпов»; Ближний Восток, 1915–1950 годы». Секер и Варбург, Лондон. 1950. Страница 224: «оргия грабежей и бессмысленных разрушений, которая нависает черной пеленой над почти всеми еврейскими военными успехами».
  90. ^ Карпель, Далия (14 февраля 2008 г.). «Источник памяти» . Гаарец . Архивировано из оригинала 25 марта 2009 года.
  91. ^ Йоав Гельбер , Независимость против Накбы ; Издательство Кинерет-Змора-Битан-Двир, 2004 г., ISBN   965-517-190-6 , стр.104.
  92. ^ Гольдхабер, Равит; Шнелл, Ицхак (2007). «Модель многомерной сегрегации в арабском гетто в Тель-Авиве-Яффо». Журнал экономической и социальной географии . 98 (5): 603–620. дои : 10.1111/j.1467-9663.2007.00428.x .
  93. ^ Перейти обратно: а б с д и ж «§Йип 1Х Харшоми из Яффо в Тель-Авив | Едиот Ирит Тель-Авив | 16 сентября 1950 г. | Пресс-сборник | Национальная библиотека» .
  94. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час Арнон Голан (1995), Демаркация муниципальных границ Тель-Авива и Яффо, Перспективы планирования , том. 10, стр. 383–398.
  95. ^ «Присоединение Яффо к» Закону А | Страна | 14 июня 1950 г. Сборник прессы Национальная библиотека» .
  96. ^ «Бюджетный фонд откладывает присоединение Яффо к Тель-Авиву наводнение | 13 февраля 1950 г. | Сборник прессы Национальная библиотека» .
  97. ^ "fliiiwR'^ ,; to _w Wall _! 1 _! _^ , | Наводнение | 5 октября 1949 г. | Пресс-сборник | Национальная библиотека" .
  98. ^ «Отчет Пограничного комитета | Едиот Ирит Тель-Авив | 15 января 1949 г. | Сборник прессы Национальная библиотека» .
  99. ^ «Тали-Авив вырос на 6300 дунамов | Гаарец | 28 декабря 1942 года | Пресс-сборник | Национальная библиотека» .
  100. ^ «Площадь Тел-_&Бив увеличилась вдвое | Наводнение | 30 ноября 1943 года | Коллекция прессы | Национальная библиотека» .
  101. ^ «Книжные магазины Тель-Авива | Едиот Ирит Тель-Авив | 15 декабря 1949 года | Коллекция прессы | Национальная библиотека» .
  102. ^ «Яффо в пиковый год | Едиот Ирит Тель-Авив | 14 октября 1951 года | Пресс-сборник | Национальная библиотека» .
  103. ^ «Без названия | На страже | 3 сентября 1954 года | Пресс-сборник | Национальная библиотека» .
  104. ^ Лешем, Ноам (2017). Жизнь после руин: борьба за обезлюдевшие арабские пространства Израиля . Издательство Кембриджского университета. ISBN  9781107149472 .
  105. Эстер Зандберг: Там, где улицы не имеют арабского названия, группа женщин напоминает нам об истории Палестины «Гаарец» , 20 января 2022 г.
  106. ^ «Только пять улиц в Яффо носят арабские названия» . страна
  107. ^ «На наших улицах: арабские жители Яффо против еврейских названий улиц» . www.makorrishon.co.il . Проверено 17 октября 2023 г.
  108. ^ «Восстановление прошлого Яффо» . «Джерузалем Пост» | JPost.com . 5 марта 2008 года . Проверено 13 мая 2024 г.
  109. ^ «Модный Иерусалим и исторический Тель-Авив» . www.bbc.com . Проверено 13 мая 2024 г.
  110. ^ Места для посещения (PDF) , Муниципалитет Тель-Авива, заархивировано из оригинала (PDF) 12 июля 2012 г. , получено 18 декабря 2012 г. , Сегодня местные рыбаки все еще используют гавань, а главные ангары порта были отреставрированы и включают в себя художественные галереи.
  111. ^ Эшли (20 сентября 2012 г.), Блошиный рынок Яффо: место, где можно отточить навыки торговли! , Блошиный рынок Яффо [...] приглашает молодежь и модников осмотреть недавно построенные художественные галереи».
  112. ^ Клоостерман, Карин (29 ноября 2006 г.), «Изменения в воздухе для Аджами: смешанный арабо-еврейский район в Яффо балансирует между ветхими остатками очарования старого мира и высококлассным джентрификацией» , The Jerusalem Post
  113. ^ «Канада и Израиль выиграли тендер на приобретение 7,6 акров земли в престижном районе на юге Тель-Авива – заплатят 211 миллионов» . Маркер .
  114. ^ «Продаются здания американской колонии в Тель-Авиве» . 11 февраля 2016 г.
  115. ^ «Восстановление иконы: от заброшенных складов к оживленному центру «Фонд Тель-Авив-Яффо» . telavivfoundation.org . Проверено 13 мая 2024 г.
  116. ^ Рон, Одед; Фаргион, Бен; Хадад Хадж Яхья, Насрин. «Жители смешанных городов» (PDF) . Израильский институт демократии .
  117. ^ «Арабское население Тель-Авива-Яффо в зеркале цифр» (PDF) . Муниципалитет Тель-Авива . Январь 2024 года.
  118. ^ «Тель-Авив Яффо» . Тель-Авив/Муниципалитет Яффо.
  119. ^ Плиний Старший. «т.69». Естественная история .
  120. ^ «Музей Старого Яффо» . Архивировано из оригинала 26 декабря 2008 года.
  121. ^ «Партнеры проекта» . Проект культурного наследия Яффо . Яффский археологический музей . Проверено 18 декабря 2012 г.
  122. ^ "В день памяти праведной Тавифы на подворье Русской духовной миссии в Яффо совершена праздничная Литургия" [On the feast day of Tabitha of righteous memory, a festive liturgy performed in the courtyard of the Russian Ecclesiastical Mission in Jaffa]. Russian Orthodox Church. 9 November 2009.
  123. ^ Зафран, Эрик; Ресендес, Сидней (1998). Французские картины в Музее изящных искусств, Бостон: Художники, родившиеся до 1790 года . Бостон: Музей изящных искусств Бостона. п. 189. ИСБН  0878464611 .
  124. ^ Петерсен, 2002, стр. 166.
  125. ^ Джеймс Силк Бэкингем , Путешествие по Палестине, через страны Васана и Галаада, к востоку от реки Иордан: включая посещение городов Гераза и Гамала, в Декаполисе, Лонгман, 1821 год, упоминает визит Лебрена в 1675 году (совпадает с дата, когда, как говорят, была построена Морская мечеть)
  126. ^ Дэн Миркин, «Османский порт Яффо: порт без гавани», Аарон А. Берк, Кэтрин Стрэндж Берк, Мартин Пейлстокер (ред.) История и археология Яффо 2, ISD LLC 2017, ISBN   978-1-938-77057-9 стр. 121–155 стр. 152, № 16.
  127. ^ «История Яффо» , ArtMag , Европейский исследовательский университет , получено 18 декабря 2012 г.
  128. ^ «Сабиль Абу Наббут» . Цифровая библиотека ArchNet. Архивировано из оригинала 4 июня 2011 года.
  129. ^ «Новости археологии в Израиле» . Библейские произведения. 2008. Архивировано из оригинала 1 января 2013 года . Проверено 18 декабря 2012 г.
  130. ^ Дэвис-Маркс, Исида. «Археологи в Израиле раскопали 3800-летний скелет младенца, похороненного в банке» . Смитсоновский журнал . Проверено 8 января 2021 г.
  131. ^ «Находка, охватывающая тысячелетия, обнаружена в результате строительства в древнем Яффо» . Гаарец . Проверено 8 января 2021 г.
  132. ^ Геггель, Лаура (21 декабря 2020 г.). «3800-летний ребенок в банке, раскопанной в Израиле» . www.livscience.com . Проверено 8 января 2021 г.
  133. ^ «Археологические раскопки в Яффо обнаружили 3800-летнего младенца, похороненного в кувшине» . «Джерузалем Пост» | JPost.com . Проверено 8 января 2021 г.
  134. ^ «История Табиты» . Школа Табита в Яффо. Архивировано из оригинала 23 октября 2016 года . Проверено 18 декабря 2012 г.
  135. ^ «Музот – Высшая школа искусств» . музот-художественная школа . Проверено 13 мая 2024 г.
  136. ^ Гер, Йонатан (23 августа 2018 г.). «Как работает демократическая школа и как она улучшает общество» .
  137. ^ Ротем, Царь; (27 февраля 2004 г.). «Академический колледж Тель-Авив-Яффо откроет ворота кампуса в Яффо» . (на иврите ) Проверено 13 мая 2024 г. .
  138. ^ «Академический колледж Тель-Авива – Яффо» . המועצ . Проверено 13 мая 2024 г.
  139. ^ https://www.tel-aviv.gov.il/Forms/%D7%90%D7%96%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%91%D7%A2%D7%99%D7%A8.pdf#page=10 [ только URL ]
  140. ^ Перейти обратно: а б Хавив Реттиг Гур , Кнессет 20-го созыва — парламент расколотого племенного Израиля. Архивировано 9 мая 2015 года в Wayback Machine.
  141. ^ «Страница не найдена | Коммунистическая партия Израиля» .
  142. ^ Перейти обратно: а б с https://www.tel-aviv.gov.il/Transparency/DocLib6/%D7%AA%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%95%D7%AA%20%D7%94%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA%20%D7%9C%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%95%D7%AA%20%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94%20%D7%95%D7%9C%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%AA%20%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94-%202018.pdf#page-14 [ только URL ]
  143. ^ Хай, Игаль (28 апреля 2007 г.). «Протестующие митингуют в Яффо против решения о выселении местных арабских семей» . Гаарец.
  144. ^ «Хатачана – Культура, развлечения и отдых» .

Библиография

32 ° 03'08 "с.ш. 34 ° 45'11" в.д.  /  32,05222 ° с.ш. 34,75306 ° в.д.  / 32,05222; 34.75306

Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: cc36a79d638bfd132a38071a1e8cb463__1721767080
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/cc/63/cc36a79d638bfd132a38071a1e8cb463.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Jaffa - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)