Jump to content

Летчики Таскиги

(Перенаправлено с летчиков Таскиги )

Летчики Таскиги (неофициально)

Знак отличия 332-го воздушного экспедиционного крыла
Эмблемы крыла
Активный 1940–1948
Страна Соединенные Штаты
Ветвь Воздушный корпус армии США
Военно-воздушные силы армии США
ВВС США
Роль Истребитель эскорта (332-й) / Бомбардировщик (447-й)
Part ofGraduates assigned to the 332nd Fighter Group (99th Fighter Squadron, 100th Fighter Squadron, 301st Fighter Squadron, 302d Fighter Squadron), 477th Medium Bombardment Group (616th Bombardment Squadron, 617th Bombardment Squadron, 618th Bombardment Squadron, 619th Bombardment Squadron)
Nickname(s)Red Tails
Red-Tail Angels
Motto(s)Spit Fire
EngagementsWorld War II

Таскиги Летчики / t ʌ s ˈ k ɡ / [ 1 ] — группа афроамериканских военных пилотов (истребителей и бомбардировщиков) и летчиков, сражавшихся во Второй мировой войне . Они сформировали 332-ю истребительную группу и 477-ю бомбардировочную группу (среднюю) ( ВВС США USAAF). Это название также относится к штурманам, бомбардирам, механикам, инструкторам, командирам экипажей, медсестрам, поварам и другому вспомогательному персоналу. Летчики Таскиги получили похвалу за отличный боевой опыт, полученный при защите американских бомбардировщиков от истребителей противника. Группа была награждена тремя наградами за выдающиеся заслуги .

Все чернокожие военные пилоты, прошедшие обучение в Соединенных Штатах, проходили подготовку на аэродромах Грил-Филд, Кеннеди-Филд, Мотон-Филд , Шортер-Филд и армейских аэродромах Таскиги. [ 2 ] Они получили образование в Институте Таскиги (ныне Университет Таскиги), расположенном недалеко от Таскиги, штат Алабама . Из 922 пилотов пятеро были гаитянами из ВВС Гаити и один пилот был из Тринидада . [3] It also included an airman born in the Dominican Republic and one born in Jamaica.[4][5]

The 99th Pursuit Squadron (later the 99th Fighter Squadron) was the first black flying squadron, and the first to deploy overseas (to North Africa in April 1943, and later to Sicily and other parts of Italy). The 332nd Fighter Group, which originally included the 100th, 301st and 302nd Fighter Squadrons, was the first black flying group. It deployed to Italy in early 1944. Although the 477th Bombardment Group trained with North American B-25 Mitchell bombers, they never served in combat. In June 1944, the 332nd Fighter Group began flying heavy bomber escort missions and, in July 1944, with the addition of the 99th Fighter Squadron, it had four fighter squadrons.

The 99th Fighter Squadron was initially equipped with Curtiss P-40 Warhawk fighter-bomber aircraft. The 332nd Fighter Group and its 100th, 301st and 302nd Fighter Squadrons were equipped for initial combat missions with Bell P-39 Airacobras (March 1944), later with Republic P-47 Thunderbolts (June–July 1944) and finally with the aircraft with which they became most commonly associated, the North American P-51 Mustang (July 1944). When the pilots of the 332nd Fighter Group painted the tails of their P-47s red, the nickname "Red Tails" was coined. The red markings that distinguished the Tuskegee Airmen included red bands on the noses of P-51s as well as a red empennage; the P-51B, C and D Mustangs flew with similar color schemes, with red propeller spinners, yellow wing bands and all-red tail surfaces.

The Tuskegee Airmen were the first African-American military aviators in the United States Armed Forces. During World War II, black Americans in many U.S. states were still subject to the Jim Crow laws[N 1] and the American military was racially segregated, as was much of the federal government. The Tuskegee Airmen were subjected to discrimination, both within and outside of the army.

History

[edit]

Origins

[edit]

Background

[edit]
The P-51C Mustang flown by the Commemorative Air Force in the markings of the 302nd Fighter Squadron as a tribute to Lieutenant Colonel Lee Archer.
Tuskegee Airman P-51 Mustang taken at Airventure. This particular P-51C is part of the Red Tail Project
The Stearman Kaydet training aircraft used by the Tuskegee Airmen, bearing the name Spirit of Tuskegee
Portrait of Tuskegee airman Edward M. Thomas by photographer Toni Frissell, March 1945

Before the Tuskegee Airmen, no African-American had been a U.S. military pilot. In 1917, African-American men had tried to become aerial observers but were rejected.[7] African-American Eugene Bullard served in the French air service during World War I because he was not allowed to serve in an American unit. Instead, Bullard returned to infantry duty with the French.[8]

The racially motivated rejections of World War I African-American recruits sparked more than two decades of advocacy by African-Americans who wished to enlist and train as military aviators. The effort was led by such prominent civil rights leaders as Walter White of the National Association for the Advancement of Colored People, labor union leader A. Philip Randolph and Judge William H. Hastie. Finally, on 3 April 1939, Appropriations Bill Public Law 18 was passed by Congress containing an amendment by Senator Harry H. Schwartz designating funds for training African-American pilots. The War Department managed to put the money into funds of civilian flight schools willing to train black Americans.[7]

War Department tradition and policy mandated the segregation of African-Americans into separate military units staffed by white officers, as had been done previously with the 9th Cavalry, 10th Cavalry, 24th Infantry Regiment and 25th Infantry Regiment. When the appropriation of funds for aviation training created opportunities for pilot cadets, their numbers diminished the rosters of these older units.[9] In 1941, the War Department and the Army Air Corps, under pressure — three months before its transformation into the USAAF — constituted the first all-black flying unit, the 99th Pursuit Squadron.[10]

Because of the restrictive nature of selection policies, the situation did not seem promising for African-Americans, since in 1940 the U.S. Census Bureau reported there were only 124 African-American pilots in the nation.[11] The exclusionary policies failed dramatically when the Air Corps received an abundance of applications from men who qualified, even under the restrictive requirements. Many of the applicants had already participated in the Civilian Pilot Training Program, unveiled in late December 1938 (CPTP). Tuskegee University had participated since 1939.[12]

Testing

[edit]

The U.S. Army Air Corps had established the Psychological Research Unit 1 at Maxwell Army Air Field, Montgomery, Alabama, and other units around the country for aviation cadet training, which included the identification, selection, education, and training of pilots, navigators and bombardiers. Psychologists employed in these research studies and training programs used some of the first standardized tests to quantify IQ, dexterity, and leadership qualities to select and train the best-suited personnel for the roles of bombardier, navigator, and pilot. The Air Corps determined that the existing programs would be used for all units, including all-black units. At Tuskegee, this effort continued with the selection and training of the Tuskegee Airmen. The War Department set up a system to accept only those with a level of flight experience or higher education which ensured that only the ablest and most intelligent African-American applicants were able to join.[citation needed]

Airman Coleman Young (Second Lieutenant), later the first African-American mayor of Detroit, told journalist Studs Terkel about the process:

They made the standards so high, we actually became an elite group. We were screened and super-screened. We were unquestionably the brightest and most physically fit young blacks in the country. We were super-better because of the irrational laws of Jim Crow. You can't bring that many intelligent young people together and train 'em as fighting men and expect them to supinely roll over when you try to fuck over 'em, right? (Laughs.)[13]

First Lady's flight

[edit]

The budding flight program at Tuskegee received a publicity boost when First Lady Eleanor Roosevelt inspected it on 29 March 1941, and flew with African-American chief civilian instructor C. Alfred "Chief" Anderson. Anderson, who had been flying since 1929 and was responsible for training thousands of rookie pilots, took his prestigious passenger on a half-hour flight in a Piper J-3 Cub.[14][15] After landing, she cheerfully announced, "Well, you can fly all right."[16]

The subsequent brouhaha over the First Lady's flight had such an impact it is often mistakenly cited as the start of the CPTP at Tuskegee, even though the program was already five months old. Eleanor Roosevelt used her position as a trustee of the Julius Rosenwald Fund to arrange a loan of $175,000 to help finance the building of Moton Field.[16]

Formation

[edit]
Major James A. Ellison returns the salute of Mac Ross, as he reviews the first class of Tuskegee cadets; flight line at U.S. Army Air Corps basic and advanced flying school, with Vultee BT-13 trainers in the background, Tuskegee, Alabama, 1941

On 22 March 1941, the 99th Pursuit Squadron[N 2] was activated without pilots at Chanute Field in Rantoul, Illinois.[17][18][N 3][19]

A cadre of 14 black non-commissioned officers from the 24th and 25th Infantry Regiments were sent to Chanute Field to help in the administration and supervision of the trainees. A white officer, Army Captain Harold R. Maddux, was assigned as the first commander of the 99th Fighter Squadron.[19][20]

A group of 271 enlisted men began training in aircraft ground support trades at Chanute Field in March 1941 until they were transferred to bases in Alabama in July 1941.[21] The skills being taught were so technical that setting up segregated classes was deemed impossible. This small number of enlisted men became the core of other black squadrons forming at Tuskegee Fields in Alabama.[22][23]

While the enlisted men were in training, five black youths were admitted to the Officers Training School (OTS) at Chanute Field as aviation cadets. Specifically, Elmer D. Jones, Dudley Stevenson, and James Johnson of Washington, DC; Nelson Brooks of Illinois, and William R. Thompson of Pittsburgh, PA successfully completed OTS and were commissioned as the first Black Army Air Corps Officers.[19]

In June 1941, the 99th Pursuit Squadron was transferred to Tuskegee, Alabama, and remained the only black flying unit in the country, but did not yet have pilots.[20] The famous airmen were actually trained at five airfields surrounding Tuskegee University (formerly Tuskegee Institute)--Griel, Kennedy, Moton, Shorter, and Tuskegee Army Air Fields.[2] The flying unit consisted of 47 officers and 429 enlisted men[24] and was backed by an entire service arm. On 19 July 1941, thirteen individuals made up the first class of aviation cadets (42-C) when they entered preflight training at Tuskegee Institute.[20] After primary training at Moton Field, they were moved to the nearby Tuskegee Army Air Field, about 10 miles (16 km) to the west for conversion training onto operational types. Consequently, Tuskegee Army Air Field became the only Army installation performing three phases of pilot training (basic, advanced, and transition) at a single location. Initial planning called for 500 personnel in residence at a time.[25]

By mid-1942, over six times that many were stationed at Tuskegee, even though only two squadrons were training there.[26]

War Bonds poster featuring a Tuskegee Airman

Tuskegee Army Airfield was similar to already-existing airfields reserved for training white pilots, such as Maxwell Field, only 40 miles (64 km) distant.[27] African-American contractor McKissack and McKissack, Inc. was in charge of the contract. The company's 2,000 workmen, the Alabama Works Progress Administration, and the U.S. Army built the airfield in only six months. The construction was budgeted at $1,663,057.[28] The airmen were placed under the command of Captain Benjamin O. Davis Jr., one of only two black line officers then serving.[29]

During training, Tuskegee Army Air Field was commanded first by Major James Ellison. Ellison made great progress in organizing the construction of the facilities needed for the military program at Tuskegee. However, he was transferred on 12 January 1942, reputedly because of his insistence that his African-American sentries and Military Police had police authority over local white civilians.[30][31]

His successor, Colonel Frederick Kimble, then oversaw operations at the Tuskegee airfield.[32] Contrary to new Army regulations, Kimble maintained segregation on the field in deference to local customs in the state of Alabama, a policy that was resented by the airmen.[27] Later that year, the Air Corps replaced Kimble. His replacement had been the director of training at Tuskegee Army Airfield, Major Noel F. Parrish.[33] Counter to the prevalent racism of the day, Parrish was fair and open-minded and petitioned Washington to allow the Tuskegee Airmen to serve in combat.[34][35]

Instrument certificate for Tuskegee Airman Robert M. Glass, signed by Parrish

The strict racial segregation the U.S. Army required gave way in the face of the requirements for complex training in technical vocations. Typical of the process was the development of separate African-American flight surgeons to support the operations and training of the Tuskegee Airmen.[36] Before the development of this unit, no U.S. Army flight surgeons had been black.

Training of African-American men as aviation medical examiners was conducted through correspondence courses, until 1943, when two black physicians were admitted to the U.S. Army School of Aviation Medicine at Randolph Field, Texas. This was one of the earliest racially integrated courses in the U.S. Army. Seventeen flight surgeons served with the Tuskegee Airmen from 1941 to 1949. At that time, the typical tour of duty for a U.S. Army flight surgeon was four years. Six of these physicians lived under field conditions during operations in North Africa, Sicily, and other parts of Italy. The chief flight surgeon to the Tuskegee Airmen was Vance H. Marchbanks Jr., MD, a childhood friend of Benjamin Davis.[36]

The accumulation of washed-out cadets at Tuskegee and the propensity of other commands to "dump" African-American personnel on the post exacerbated the difficulties of administering Tuskegee. A shortage of jobs for them made these enlisted men a drag on Tuskegee's housing and culinary departments.[37]

Trained officers were also left idle as the plan to shift African-American officers into command slots stalled, and white officers not only continued to hold command but were joined by additional white officers assigned to the post. One rationale behind the non-assignment of trained African-American officers was stated by the commanding officer of the Army Air Forces, General Henry "Hap" Arnold: "Negro pilots cannot be used in our present Air Corps units since this would result in Negro officers serving over white enlisted men creating an impossible social situation."[38]

Combat assignment

[edit]
Eight Tuskegee Airmen in front of a P-40 fighter aircraft

The 99th was finally considered ready for combat duty by April 1943. It shipped out of Tuskegee on 2 April, bound for North Africa, where it joined the 33rd Fighter Group and its commander, Colonel William W. Momyer. Given little guidance from battle-experienced pilots, the 99th's first combat mission was to attack the small strategic volcanic island of Pantelleria, code name Operation Corkscrew, in the Mediterranean Sea to clear the sea lanes for the Allied invasion of Sicily in July 1943. The air assault on the island began 30 May 1943. The 99th flew its first combat mission on 2 June.[39] The surrender of the garrison of 11,121 Italians and 78 Germans[40] due to air attack was the first of its kind.[41]

The 99th then moved on to Sicily and received a Distinguished Unit Citation (DUC) for its performance in combat.[42]

Col. Benjamin O. Davis Jr., commander of the Tuskegee Airmen 332nd Fighter Group, in front of his P-47 Thunderbolt in Sicily
Tuskegee airman Instructor Daniel "Chappie" James
Tuskegee airman Alix Pasquet, date unknown.

By the end of February 1944, the all-black 332nd Fighter Group had been sent overseas with three fighter squadrons: The 100th, 301st and 302nd.[43]

Under the command of Colonel Davis, the squadrons were moved to mainland Italy, where the 99th Fighter Squadron, assigned to the group on 1 May 1944, joined them on 6 June at Ramitelli Airfield, nine kilometers south-southeast of the small city of Campomarino, on the Adriatic coast. From Ramitelli, the 332nd Fighter Group escorted Fifteenth Air Force heavy strategic bombing raids into Czechoslovakia, Austria, Hungary, Poland, and Germany.[44]

Flying escort for heavy bombers, the 332nd earned an impressive combat record. The Allies called these airmen "Red Tails" or "Red-Tail Angels," because of the distinctive crimson unit identification marking predominantly applied on the tail section of the unit's aircraft.[45]

A B-25 bomb group, the 477th Bombardment Group, was forming in the U.S. but was not able to complete its training in time to see action. The 99th Fighter Squadron after its return to the United States became part of the 477th, redesignated the 477th Composite Group.[45]

Active air units

[edit]
Pilots of the 332nd Fighter Group at Ramitelli Airfield, Italy; from left to right, Lt. Dempsey W. Morgan, Lt. Carroll S. Woods, Lt. Robert H. Nelson Jr., Captain Andrew D. Turner, and Lt. Clarence P. Lester

The only black air units that saw combat during the war were the 99th Pursuit Squadron and the 332nd Fighter Group. The dive-bombing and strafing missions under Lieutenant Colonel Benjamin O. Davis Jr. were considered to be highly successful.[46][47]

In May 1942, the 99th Pursuit Squadron was renamed the 99th Fighter Squadron. It earned three Distinguished Unit Citations (DUC) during World War II. The DUCs were for operations over Sicily from 30 May – 11 June 1943, Monastery Hill near Cassino from 12 to 14 May 1944, and for successfully fighting off German jet aircraft on 24 March 1945. The mission was the longest bomber escort mission of the Fifteenth Air Force throughout the war.[42][48] The 332nd flew missions in Sicily, Anzio, Normandy, the Rhineland, the Po Valley and Rome-Arno and others. Pilots of the 99th once set a record for destroying five enemy aircraft in under four minutes.[46]

The Tuskegee Airmen shot down three German jets in a single day.[49] On 24 March 1945, 43 P-51 Mustangs led by Colonel Benjamin O. Davis escorted B-17 bombers over 1,600 miles (2,600 km) into Germany and back. The bombers' target, a massive Daimler-Benz tank factory in Berlin, was heavily defended by Luftwaffe aircraft, including propeller-driven Fw 190s, Me 163 "Komet" rocket-powered fighters, and 25 of the much more formidable Me 262s, history's first operational jet fighter. Pilots Charles Brantley, Earl Lane and Roscoe Brown all shot down German jets over Berlin that day.[citation needed] For the mission, the 332nd Fighter Group earned a Distinguished Unit Citation.[44]

Pilots of the 332nd Fighter Group earned 96 Distinguished Flying Crosses. Their missions took them over Italy and enemy-occupied parts of central and southern Europe. Their operational aircraft were, in succession: Curtiss P-40 Warhawk, Bell P-39 Airacobra, Republic P-47 Thunderbolt and North American P-51 Mustang fighter aircraft.[46]

Tuskegee Airmen bomber units

[edit]

Formation

[edit]

With African-American fighter pilots being trained successfully, the Army Air Force now came under political pressure from the NAACP and other civil rights organizations to organize a bomber unit. There could be no defensible argument that the quota of 100 African-American pilots in training at one time,[50] or 200 per year out of a total of 60,000 American aviation cadets in annual training,[51] represented the service potential of 13 million African-Americans.[N 4]

On 13 May 1943, the 616th Bombardment Squadron was established as the initial subordinate squadron of the 477th Bombardment Group, an all-white group. The squadron was activated on 1 July 1943, only to be inactivated on 15 August 1943.[37][52][53][54] By September 1943, the number of washed-out cadets on base had surged to 286, with few of them working. In January 1944, the 477th Bombardment Group was reactivated—an all-Black group.[52][53][54] At the time, the usual training cycle for a bombardment group took three to four months.[55]

The 477th eventually contained four medium bomber squadrons. Slated to comprise 1,200 officers and enlisted men, the unit operated 60 North American B-25 Mitchell bombers.[N 5] The 477th went on to encompass three more bomber squadrons–the 617th Bombardment Squadron, the 618th Bombardment Squadron, and the 619th Bombardment Squadron.[57] The 477th was anticipated to be ready for action in November 1944.[58]

The home field for the 477th was Selfridge Field, located outside Detroit, with forays to Oscoda Army Air Field in Oscoda, Michigan.[N 6] Other bases were used for various types of training courses. Twin-engine pilot training began at Tuskegee while the transition to multi-engine pilot training was at Mather Field, California. Some ground crews trained at Mather before rotating to Inglewood. Gunners learned to shoot at Eglin Field, Florida. Bombers-navigators learned their trades at Hondo Army Air Field and Midland Air Field, Texas or at Roswell, New Mexico. Training of the new African-American crewmen also took place at Sioux Falls, South Dakota, Lincoln, Nebraska, and Scott Field, Belleville, Illinois. Once trained, the air and ground crews were spliced into a working unit at Selfridge.[60][61]

Command difficulties

[edit]

The new group's first commanding officer was Colonel Robert Selway, who had also commanded the 332nd Fighter Group before it deployed for combat overseas.[62] Like his ranking officer, Major General Frank O'Driscoll Hunter from Georgia, Selway was a racial segregationist. Hunter was blunt about it, saying such things as "...racial friction will occur if colored and white pilots are trained together."[63] He backed Selway's violations of Army Regulation 210–10, which forbade segregation of airbase facilities. They segregated base facilities so thoroughly that they even drew a line in the base theater and ordered separate seating by race. When the audience sat in random patterns as part of "Operation Checkerboard," the movie was halted to make men return to segregated seating.[64] African-American officers petitioned base Commanding Officer William Boyd for access to the only officer's club on base.[65][66] Lieutenant Milton Henry entered the club and personally demanded his club rights; he was court-martialed for this.[67]

Subsequently, Colonel Boyd denied club rights to African-Americans, although General Hunter stepped in and promised a separate but equal club would be built for black airmen.[68] The 477th was transferred to Godman Field, Kentucky before the club was built. They had spent five months at Selfridge but found themselves on a base a fraction of Selfridge's size, with no air-to-ground gunnery range and deteriorating runways that were too short for B-25 landings. Colonel Selway took on the second role of the commanding officer of Godman Field. In that capacity, he ceded Godman Field's officers club to African-American airmen. White officers used the whites-only clubs at nearby Fort Knox, much to the displeasure of African-American officers.[69]

Another irritant was a professional one for African-American officers. They observed a steady flow of white officers through the command positions of the group and squadrons; these officers stayed just long enough to be "promotable" before transferring out at their new rank. This seemed to take about four months. In an extreme example, 22-year-old Robert Mattern was promoted to captain, transferred into squadron command in the 477th days later, and left a month later as a major. He was replaced by another white officer. Meanwhile, no Tuskegee Airmen held command.[70]

On 15 March 1945,[71] the 477th was transferred to Freeman Field, near Seymour, Indiana. The white population of Freeman Field was 250 officers and 600 enlisted men. Superimposed on it were 400 African-American officers and 2,500 enlisted men of the 477th and its associated units. Freeman Field had a firing range, usable runways, and other amenities useful for training. African-American airmen worked in proximity with white ones; both lived in a public housing project adjacent to the base.[72][63]

Colonel Selway turned the noncommissioned officers out of their club and turned it into a second officers' club. He then classified all white personnel as cadre and all African-Americans as trainees. One officers' club became the cadre's club. The old Non-Commissioned Officers Club, promptly sarcastically dubbed "Uncle Tom's Cabin", became the trainees' officers club. At least four of the trainees had flown combat in Europe as fighter pilots and had about four years in service. Four others had completed training as pilots, bombardiers and navigators and may have been the only triply qualified officers in the entire Air Corps. Several of the Tuskegee Airmen had logged over 900 flight hours by this time. Nevertheless, by Colonel Selway's fiat, they were trainees.[71][73]

Off base was no better; many businesses in Seymour would not serve African-Americans. A local laundry would not wash their clothes and yet willingly laundered those of captured German soldiers.[71]

In early April 1945, the 118th Base Unit transferred in from Godman Field; its African-American personnel held orders that specified they were base cadre, not trainees. On 5 April, officers of the 477th peaceably tried to enter the whites-only officer's club. Selway had been tipped off by a phone call and had the assistant provost marshal and base billeting manager stationed at the door to refuse the 477th officers' entry. The latter, a major, ordered them to leave and took their names as a means of arresting them when they refused. It was the beginning of the Freeman Field Mutiny.[74]

In the wake of the Freeman Field Mutiny, the 616th and 619th were disbanded and the returned 99th Fighter Squadron was assigned to the 477th on 22 June 1945; it was redesignated the 477th Composite Group as a result. On 1 July 1945, Colonel Robert Selway was relieved of the Group's command; he was replaced by Colonel Benjamin O. Davis Jr. A complete sweep of Selway's white staff followed, with all vacated jobs filled by African-American officers. The war ended before the 477th Composite Group could get into action. The 618th Bombardment Squadron was disbanded on 8 October 1945. On 13 March 1946, the two-squadron group, supported by the 602nd Engineer Squadron (later renamed 602nd Air Engineer Squadron), the 118th Base Unit, and a band, moved to its final station, Lockbourne Field. The 617th Bombardment Squadron and the 99th Fighter Squadron disbanded on 1 July 1947, ending the 477th Composite Group. It was reorganized as the 332nd Fighter Wing.[75][76]

War accomplishments

[edit]
Office of War Information poster

In all, 992 pilots were trained in Tuskegee from 1941 to 1946. 355 were deployed overseas, and 84 lost their lives.[77] The toll included 68 pilots killed in action or accidents, 12 killed in training and non-combat missions[78] and 32 captured as prisoners of war.[79][80]

The Tuskegee Airmen were credited by higher commands with the following accomplishments:

  • 1578 combat missions,[81] 1267 for the Twelfth Air Force; 311 for the Fifteenth Air Force[82]
  • 179 bomber escort missions,[49] with a good record of protection,[79] losing bombers on only seven missions and a total of only 27, compared to an average of 46 among other 15th Air Force P-51 groups[83]
  • 112 enemy aircraft destroyed in the air, another 150 on the ground[49] and 148 damaged. This included three Messerschmitt Me 262 jet fighters shot down
  • 950 rail cars, trucks and other motor vehicles destroyed (over 600 rail cars[49])
  • One torpedo boat put out of action. TA22 was an Italian World War I-era destroyer (Giuseppe Missori), that had been seized by the Germans and put into service. It was attacked on 25 June 1944, and damaged so severely she was never repaired. She was decommissioned on 8 November 1944, and finally scuttled on 5 February 1945.[84][85]
  • 40 boats and barges destroyed[49]

Awards and decorations included:

Controversy over escort record

[edit]
Men of the 332nd Fighter Group attend a briefing in Italy 1945

For decades, the Tuskegee Airmen were popularly believed to have never lost a bomber under escort. This belief derived most directly to an article, "332nd Flies Its 200th Mission Without Loss", published by the Chicago Defender on 24 March 1945. Citing information supplied by the 15th Air Force,[90][91] the article said that no bomber escorted by the Tuskegee Airmen had ever been lost to enemy fire.[92]

This statement was repeated for many years, and not publicly challenged, partly because the mission reports were classified for a number of years after the war. In 2004, William Holton, who was serving as the historian of the Tuskegee Airmen Incorporated, conducted research into wartime action reports.[92] Alan Gropman, a professor at the National Defense University, disputed the initial refutations of the no-loss myth and said he researched more than 200 Tuskegee Airmen mission reports and found no bombers were lost to enemy fighters.[92]

Daniel Haulman of the Air Force Historical Research Agency (AFHRA) reassessed the history of the unit in 2006 and early 2007. He documented 25 bombers shot down by enemy fighter aircraft while being escorted by the Tuskegee Airmen, citing after-mission reports filed by the bomber units and Tuskegee fighter groups, records of missing air crew, and witness testimony.[90]

Several Tuskegee Airmen at Ramitelli, Italy, March 1945

Haulman wrote a subsequent article, "The Tuskegee Airmen and the Never Lost a Bomber Myth", published in the Alabama Review and by NewSouth Books as an e-book, and included in a more comprehensive study regarding misconceptions about the Tuskegee Airmen released by AFHRA in July 2013. The article documented 27 bombers shot down by enemy aircraft while those bombers were being escorted by the 332nd Fighter Group. This total included 15 B-17s of the 483rd Bombardment Group shot down during a particularly savage air battle with an estimated 300 German fighters on 18 July 1944, that also resulted in nine kill credits and the award of five Distinguished Flying Crosses to members of the 332nd.[93]

Of the 179 bomber escort missions the 332nd Fighter Group flew for the Fifteenth Air Force, the group encountered enemy aircraft on 35 of those missions and lost bombers to enemy aircraft on only seven, and the total number of bombers lost was 27. By comparison, the average number of bombers lost by the other P-51 fighter groups of the Fifteenth Air Force during the same period was 46.[83]

In 2022, Dr. Haulman published a comprehensive study that established that the record of the 322d differed substantially from that of the three other P-51 groups assigned to Fifteenth Air Force in terms of bombers lost. The group was noticeably better at protecting bombers they escorted, even if not perfect. While the 332nd only lost 27 escorted heavy bombers while flying 179 escort missions,[N 7] the 31st Fighter Group lost 49 in 184 missions, the 325th lost 68 in 192 escort missions, while the 52nd lost 88 in 193 missions. Moreover, the 332nd flew more missions than any of the other three groups on which they lost no escorted bombers. Combining these numbers with the numbers of enemy aircraft destroyed by each of these groups suggests that the 332nd stuck closer to protect the bombers they escorted, while the other groups were willing to pursue enemy fighters away from the bombers.[94]

Tuskegee Airmen gathered at a U.S. base after a mission in the Mediterranean theater

The historical record shows several examples of the fighter group's losses. A mission report states that on 26 July 1944: "1 B-24 seen spiraling out of formation in T/A [target area] after attack by E/A [enemy aircraft]. No chutes seen to open." The Distinguished Flying Cross citation awarded to Colonel Benjamin O. Davis for the mission on 9 June 1944, noted that he "so skillfully disposed his squadrons that in spite of the large number of enemy fighters, the bomber formation suffered only a few losses."[95]

William H. Holloman was reported by the Times as saying his review of records confirmed bombers had been lost. Holloman was a member of Tuskegee Airmen Inc., a group of surviving Tuskegee pilots and their supporters, who also taught Black Studies at the University of Washington and chaired the Airmen's history committee.[92] According to the 28 March 2007 Air Force report, some bombers under 332nd Fighter Group escort protection were even shot down on the day the Chicago Defender article was published.[90] The mission reports, however, do credit the group for not losing a bomber on an escort mission for a six-month period between September 1944 and March 1945, albeit when Luftwaffe contacts were far fewer than earlier.[96]

Postwar

[edit]
Various Tuskegee Airmen by a P-51 Mustang at Luke Field, around January or February 1946.

Contrary to negative predictions from some quarters, Tuskegee Airmen were some of the best pilots in the U.S. Army Air Forces due to a combination of pre-war experience and the personal drive of those accepted for training. Nevertheless, the Tuskegee Airmen continued to have to fight racism. Their combat record did much to quiet those directly involved with the group, but other units continued to harass these airmen.[97]

In 1949, the 332nd entered the annual U.S. Continental Gunnery Meet in Las Vegas, Nevada. The competition included shooting aerial and ground targets and dropping bombs on targets. Flying the long-range Republic P-47N Thunderbolt (built for the long-range escort mission in the Pacific theatre of World War II), the 332nd Fighter Wing took first place in the conventional fighter class. The pilots were Captain Alva Temple, Lts. Harry Stewart, Jr., James H. Harvey III and Halbert Alexander. Staff Sergeant Buford A. Johnson (30 August 1927 – 15 April 2017) served as the pilots' aircraft crew chief.[98] Lt. Harvey said, "We had a perfect score. Three missions, two bombs per plane. We didn't guess at anything, we were good."[99] They received congratulations from the governor of Ohio and Air Force commanders across the nation.[100]

After segregation in the military was ended in 1948 by President Harry S. Truman with Executive Order 9981, the veteran Tuskegee Airmen found themselves in high demand throughout the newly formed United States Air Force. Some taught in civilian flight schools, such as the black-owned Columbia Air Center in Maryland.[101] On 11 May 1949, Air Force Letter 35.3 mandated that black Airmen be screened for reassignment to formerly all-white units according to qualifications.[102]

Tuskegee Airmen were instrumental in postwar developments in aviation. Edward A. Gibbs, a civilian flight instructor who helped launch in the U.S. Aviation Cadet Program at Tuskegee,[103] later became the founder of Negro Airmen International, an association joined by many airmen. USAF General Daniel "Chappie" James Jr. (then Lt.) was an instructor of the 99th Pursuit Squadron and later a fighter pilot in Europe. In 1975, he became the first African-American to reach the rank of four-star general.[104] Post-war commander of the 99th Squadron Marion Rodgers went on to work in communications for NORAD and as a program developer for the Apollo 13 project.[105]

In 2005, seven Tuskegee Airmen, including Lieutenant Colonel Herbert Carter, Colonel Charles McGee, group historian Ted Johnson, and Lieutenant Colonel Lee Archer, flew to Balad, Iraq, to speak to active duty airmen serving in the current incarnation of the 332nd, which was reactivated as the 332nd Air Expeditionary Group in 1998 and made part of the 332nd Air Expeditionary Wing. "This group represents the linkage between the 'greatest generation' of airmen and the 'latest generation' of airmen," said Lt. Gen. Walter E. Buchanan III, commander of the Ninth Air Force and U.S. Central Command Air Forces.[106]

As of 2008, no one knew how many of the original 996 pilots and about 16,000 ground personnel were still alive.[107] In August 2019, 14 documented original surviving members of the Tuskegee Airmen participated at the annual Tuskegee Airmen Convention, which is hosted by Tuskegee Airmen, Inc.[108][109]

Willie Rogers, one of the last surviving members of the original Tuskegee Airmen, died at the age of 101 on 18 November 2016 in St. Petersburg, Florida, following a stroke. Rogers was drafted into the Army in 1942 and was part of the 100th Air Engineer Squad. Rogers also served with the Red Tail Angels. He was wounded in action, shot in the stomach and leg by German soldiers during a mission in Italy in January 1943.[110] In 2007, President George W. Bush awarded the Congressional Gold Medal to the 300 surviving Tuskegee Airmen, but Rogers was not present. He was given a medal in 2013 after he revealed his previously undisclosed involvement. His pastor, Rev. Irby, said Rogers was a "passionate oral historian."

Capt. Lawrence E. Dickson, 24, had gone missing while flying a P-51 Mustang and escorting a reconnaissance flight to Prague from Italy on 23 December 1944. He was on his 68th mission and had previously been awarded the Distinguished Flying Cross. On 27 July 2018, his remains, which had been recovered in Austria a year earlier, were conclusively identified and confirmed to his daughter – included with them was a ring inscribed from her mother to her father and dated 1943. The day before the announcement, his wingman, 2nd Lt. Robert L. Martin, had died at 99, in Olympia Fields, Illinois. The bodies of 26 other Tuskegee Airmen who disappeared in WWII remain unrecovered.[111][112]

In 2019, Lt. Col. Robert J. Friend, one of 12 remaining Tuskegee Airmen at the time, died on 21 June in Long Beach at the age of 99.[113] He had flown 142 combat missions in World War II. A public viewing and memorial was held at the Palm Springs Air Museum on 6 July.[114] He had spoken about his experiences in many different events before to his death, such as in John Murdy Elementary School's "The Gratitude Project" in Garden Grove.[115]

On January 16, 2022, Brigadier General Charles McGee died in his sleep at the age of 102.[116] His 30-year military career included 409 combat missions in World War II, the Korean War, and Vietnam War.

Наследие и почести

[ редактировать ]
Хвост с подписью выживших летчиков Таскиги находится в Музее авиации Палм-Спрингс , Палм-Спрингс, Калифорния .
Музей Hangar One в Национальном историческом памятнике летчиков Таскиги в Мотон-Филд, Таскиги, Алабама .
Конгрессмен Кристофер Смит вручил медаль «Пурпурное сердце» компании Tuskegee Airman Tech. сержант (В отставке) Джордж Уотсон-старший с тогдашним полковником Джиной М. Гроссо , объединенной базы МакГуайр-Дикс-Лейкхерст в 2010 году. командиром
Восстановленный P-51 Mustang, связанный с летчиками Таскиги, теперь пилотируемый проектом Red Tail, как описано в Red Tail Reborn.
на F-16B Fighting Falcon компании General Dynamics выставке в Aviation Challenge кампусе Космического и ракетного центра США в Хантсвилле, штат Алабама ; обратите внимание на признательность летчикам Таскиги на спинном плавнике.
Новая обновленная наклейка «Депо летчиков Таскиги».

29 марта 2007 года летчики Таскиги были коллективно награждены золотой медалью Конгресса. [ 117 ] на церемонии в ротонде Капитолия США . [ 118 ] Медаль в настоящее время экспонируется в Смитсоновском институте . [ 90 ] Аэродром, где тренировались летчики, теперь является Национальным историческим памятником летчиков Таскиги . [ 119 ]

Тергуд Маршалл , будущий судья Верховного суда, начал свою карьеру с защиты стажеров бомбардировщиков Таскиги. 477-я бомбардировочная группа была сформирована в 1944 году для продолжения так называемого «эксперимента Таскиги», позволив чернокожим авиаторам служить в экипажах бомбардировщиков. Целью было отправить пилотов, многие из которых были ветеранами первоначальной истребительной группы Таскиги, обратно в Штаты для обучения на бомбардировщиках B-25. Находясь в Индиане, некоторые афроамериканские офицеры были арестованы и обвинены в мятеже после того, как вошли в клуб белых офицеров. Маршалл, тогда еще молодой юрист, представлял интересы 100 чернокожих офицеров, попавших в тюрьму в результате столкновения. Вскоре мужчин отпустили (хотя один из них позже был признан виновным в агрессивном поведении и оштрафован). [ 120 ]

Роберт В. Уильямс-младший, штурман/бомбардир 477-й бомбардировочной группы , стал судьей Первого судебного округа Содружества Пенсильвании. В 1979 году он был избран в апелляционный суд Содружества и стал первым афроамериканцем, работавшим в этом суде. В 1985 году он ушел из суда, чтобы баллотироваться на пост окружного прокурора округа Филадельфия. Он был первым афроамериканцем, который успешно стал общегородским кандидатом на этот пост. [ 121 ] 3 июля 2023 года Уильямсу исполнилось 100 лет, что сделало его одним из последних живых летчиков Таскиги. [ 122 ]

Другие члены «Летчиков Таскиги» внесли свой вклад в мир бизнеса. Юджин Уинслоу основал издательство Afro-Am Publishing в Чикаго , штат Иллинойс, которое в 1963 году опубликовало книгу «Великие негры прошлого и настоящего» . [ 123 ]

Дэниел «Чэппи» Джеймс-младший начал свою карьеру в начале 1940-х годов в Таскиги, присоединившись к армейскому воздушному корпусу в июле 1943 года. После окончания войны Джеймс остался в военно-воздушных силах и выполнял миссии как в Корее, так и во Вьетнаме. В 1969 году Джеймс был назначен командующим авиабазой Уилус недалеко от Триполи. [ 120 ]

Четыре летчика Таскиги впоследствии стали генералами. За сохранение хладнокровия перед лицом войск Каддафи назначил Джеймса бригадным генералом президент Никсон . Он был не единственным выпускником Таскиги, получившим звание флага. Джеймс пошел по стопам Бенджамина О. Дэвиса-младшего , первого командира 332-й истребительной группы и первого чернокожего генерала ВВС США. Другой летчик из Таскиги, Люциус Теус, ушел в отставку в звании генерал-майора после того, как посвятил большую часть своей 36-летней карьеры в ВВС совершенствованию военной бюрократии, помогая внедрить систему прямых депозитов для военнослужащих. [ 120 ] В 2019 году в возрасте 100 лет полковнику Чарльзу МакГи было присвоено звание почетного бригадного генерала. [ 124 ]

Коулман Янг служил в 477-й группе средних бомбардировщиков в должностях младшего лейтенанта, бомбардира и штурмана. Будучи лейтенантом 477-го полка, Янг участвовал в восстании Фримена на поле в 1945 году. Позже Янг был избран мэром Детройта, штат Мичиган, и служил с 1974 по 1994 год. Янг был первым афроамериканским мэром Детройта.

В 2006 году конгрессмен от Калифорнии Адам Шифф и конгрессмен от штата Миссури Уильям Лейси Клэй-младший возглавили инициативу по созданию памятной почтовой марки в честь летчиков Таскиги. [ 125 ]

99- я учебная летная эскадрилья летает на T-1A Jayhawks и в честь летчиков Таскиги покрасила верхушки хвостов своих самолетов в красный цвет. 1 августа 2008 года Кэмп-Крик-Паркуэй, часть государственной трассы 6 на юге округа Фултон и в городе Ист-Пойнт недалеко от Атланты , штат Джорджия , был официально переименован в честь летчиков Таскиги. Дорога представляет собой шоссе, которое служит главной артерией в международный аэропорт Хартсфилд-Джексон . [ 126 ]

в Исторический центр Хайнца Питтсбурге вручил награду нескольким ветеранам Таскиги из Западной Пенсильвании , а пригород Сьюикли, штат Пенсильвания, посвятил памятник семерым из этого муниципалитета. [ 127 ] Выставка была открыта в международном аэропорту Питтсбурга в зале А. [ 128 ]

9 декабря 2008 года летчики Таскиги были приглашены на инаугурацию Барака Обамы , первого афроамериканца, избранного президентом. 82-летний лейтенант в отставке Уильям Бродуотер из Аппер-Мальборо, штат Мэриленд , летчик из Таскиги, подытожил это чувство. «Кульминацией наших и других усилий стал этот великий приз, который нам вручили 4 ноября. Теперь мы чувствуем, что выполнили свою миссию». [ 129 ] [ 130 ] На инаугурации 20 января 2009 года присутствовало более 180 летчиков. [ 131 ]

В июле 2009 года 15-летняя Кимберли Аньядике стала самой молодой афроамериканкой-пилотом, совершившей трансконтинентальный перелет через Соединенные Штаты. Она назвала летчиков Таскиги одним из своих самых больших источников вдохновения, и в ее поездке ее сопровождал 87-летний бывший летчик Таскиги Леви Торнхилл. [ 132 ]

Мемориал летчиков Таскиги был установлен на армейском аэродроме Уолтерборо , Южная Каролина, в честь летчиков Таскиги, их инструкторов и наземного вспомогательного персонала, прошедших подготовку на армейском аэродроме Уолтерборо во время Второй мировой войны. [ нужна ссылка ] На Параде роз 2010 года город Вест-Ковина, штат Калифорния, отдал дань уважения «службе и преданности летчиков Таскиги» платформой под названием «Летчики Таскиги - на голову выше» , на которой были изображены большой белоголовый орлан, две копии World времен Второй мировой войны Истребитель «Redtail» и исторические изображения некоторых служивших летчиков. Платформа получила приз мэра как самый выдающийся городской экспонат — национальный или международный. [ нужна ссылка ]

В июне 1998 года армия Огайо и Национальная авиация открыли совместную столовую. Они посвятили новую столовую под названием «Столовая Red Tail» летчикам Таскиги. Объект эксплуатируется на базе Rickenbacker ANG за пределами Колумбуса, штат Огайо . [ нужна ссылка ]

В 2008 году летчики Таскиги были занесены в Международный зал славы авиации и космонавтики в Музее авиации и космонавтики Сан-Диего . [ 133 ]

В январе 2012 года компания MTA Regional Bus Operations официально изменила название своего депо на 100-й улице в Нью-Йорке на депо летчиков Таскиги . В 2012 году Джордж Лукас продюсировал фильм «Красные хвосты» , основанный на опыте летчиков Таскиги. [ 134 ]

В ноябре 2013 года городской совет Нью-Йорка проголосовал за окончательное переименование Саут-Роуд на Ямайке, Квинс, в Таскиги-Эйрмен-Уэй. Изменение вступило в силу 14 ноября. [ 135 ]

В 2012 году Независимый школьный округ Олдин в округе Харрис, штат Техас, назвал среднюю школу Бенджамина О. Дэвиса в честь Бенджамина О. Дэвиса-младшего. [ 136 ]

6 февраля 2014 года 17-мильный участок I-80 между Вакавиллем, Калифорния, и Дэвисом, Калифорния , недалеко от базы ВВС Трэвис , был назван «Шоссе Мемориала летчиков Таскиги». [ 137 ]

В декабре 2014 года межштатная автомагистраль 75 в Мичигане была названа «Шоссе Мемориала летчиков Таскиги».

16 сентября 2019 года ВВС США официально назвали победитель программы TX самолет- « T-7A Red Hawk » в честь летчиков Таскиги, которые окрасили хвосты своих самолетов в красный цвет, а также Curtiss P-40 Warhawk , одного из самолет, которым управляют летчики Таскиги. [ 138 ] [ 139 ]

2 февраля 2020 года МакГи выпустил памятную монету для подбрасывания монеты Суперкубка . [ 124 ] [ 140 ]

В 2021 году Монетный двор США выпустил четвертак «Америка прекрасная» в честь Национального исторического памятника летчиков Таскиги . На монете изображен летчик Таскиги в костюме с двумя летящими над головой Мустангами P-51 и девиз «Они вели две войны». [ 141 ]

25 апреля 2021 года пилот серии NASCAR Cup Эрик Джонс почтил летчиков схемой окраски на Talladega Superspeedway, аналогичной дизайну P-51 Mustang, на котором они летали во время Второй мировой войны. Джонс лидировал в гонке 7 кругов, но разбился, будучи четвертым на последнем круге, и ему пришлось довольствоваться 27-м местом. [ 142 ]

Летчики Таскиги на церемонии обмена самолетами, 26 июля 2023 г.

Празднование 75-летия официальной десегрегации вооруженных сил США, на котором присутствовали несколько летчиков Таскиги, состоялось 26 июля 2023 года на объединенной базе Эндрюс в Мэриленде. [ 143 ] [ 144 ] В ходе мероприятия PT-17 Stearman был официально передан в Национальный музей ВВС, расположенный на авиабазе Райт-Паттерсон в Огайо. [ 145 ] [ 146 ] Большинство пилотов Таскиги изначально обучались на самолетах класса Стирман. [ 143 ] [ 144 ]

В 2023 году Пентагон идентифицировал останки 2-го лейтенанта Фреда Л. Брюэра-младшего из 100-й истребительной эскадрильи 332-й истребительной группы, чей P-51C Mustang разбился во время миссии по сопровождению бомбардировщика над Регенсбургом, Германия, в октябре 1944 года. После самолета лейтенанта Брюэра разбился, он был объявлен пропавшим без вести. В июле 2023 года Агентство по учету военнопленных и МВД Министерства обороны (DPAA) эксгумировало ряд ранее неопознанных останков и с помощью лабораторных тестов идентифицировало их как принадлежащие Брюэру. Он был похоронен с воинскими почестями на Национальном кладбище Солсбери в его родном штате Северная Каролина. [ 147 ] [ 148 ] [ 149 ]

28 марта 2024 года президент Джозеф Байден опубликовал национальное письмо о признании Дня памяти летчиков Таскиги. В рамках усилий, возглавляемых конгрессменом Лизой Блант Рочестер (Германия), а также конгрессменом Элеонорой Холмс Нортон (округ Колумбия) и Ванессой Батлер в сотрудничестве с отделениями Восточного побережья Tuskegee Airmen Incorporated и Tuskegee Airmen Incorporated , День памяти летчиков Таскиги обычно отмечается в 4-й четверг. в марте ежегодно.

Художественные изображения

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Duration: 9 minutes and 41 seconds.
Летчики Таскиги были показаны в фильме «Крылья этого человека» (1945).

Изображения эскадрильи

[ редактировать ]

См. также

[ редактировать ]

Пояснительные примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Законы штатов и местных законов США, принятые между 1876 и 1965 годами, которые де-юре требовали расовой сегрегации во всей общественной деятельности, были известны под общим названием «законы Джима Кроу»; Название происходит от современного уничижительного обращения к чернокожим американцам. [ 6 ]
  2. «Погоня» — термин, обозначающий в США «истребитель» до мая 1942 года.
  3. ^ Возможно, это был иск отклоненного кандидата, из-за которого USAAC принял чернокожих кандидатов. Янси Уильямс , афроамериканец, имеющий право пройти подготовку военного летчика, подал иск в окружной суд Вашингтона, округ Колумбия, о допуске к обучению. Его поддержала Национальная ассоциация содействия прогрессу цветного населения.
  4. ^ Физические требования, которые позволяли поместиться в кабине истребителя ростом менее 70 дюймов и весом менее 170 фунтов, не позволяли многим более крупным афроамериканцам иметь право на участие. [ 50 ]
  5. Каждый бомбардировщик B-25 стоил 175 000 долларов. Общая стоимость всей группы оценивалась в 20 миллионов долларов. [ 56 ]
  6. ^ 15 из этих авиаторов погибли во время тренировок в Мичигане. Среди них был 2-й лейтенант Фрэнк Муди, чей P-39 Airacobra испустил черный дым и 11 апреля 1944 года вылетел в озеро Гурон . Вскоре после этого его тело было обнаружено в реке Сент-Клер . Его самолет был обнаружен водолазами спустя 70 лет на следующий день после катастрофы. [ 59 ] Согласно « Обзору округа Алькона» : «Первые афроамериканские пилоты, прошедшие подготовку в авиационном корпусе армии США, получили свое крыло на армейском аэродроме Таскиги в Алабаме во время Второй мировой войны. Начиная с весны 1943 года, летчики-истребители из Таскиги проходили повышение квалификации в Мичигане. «Относительная безопасность Среднего Запада Америки, а также погода и географические условия, которые приближались к тем, с которыми авиаторы могли ожидать столкнуться в Европе, побудили военных использовать аэродромы в Селфридже к северо-востоку от Детройта и в Оскоде на берегу озера Гурон». [ 59 ]
  7. ^ Статистика 332-й группы включает миссии сопровождения, выполняемые на P-47.
  1. ^ См. «Произношение Таскиги». Архивировано 30 ноября 2021 г. на Wayback Machine , thefreedictionary.com; получено 3 октября 2010 г.
  2. ^ Jump up to: а б Хоулман, Дэниел Л. (июнь 2014 г.). «Аэродромы летчиков Таскиги». Журнал ВВС : 63.
  3. ^ «Список пилотов летчиков Таскиги». Архивировано 3 декабря 2013 г. на Wayback Machine , tuskegee.edu; получено 13 мая 2014 г.
  4. ^ Джулейка Лантигуа-Уильямс; Национальный журнал (5 ноября 2015 г.). «Обнаружен неизвестный летчик-латиноамериканец из Таскиги» . Атлантика . Архивировано из оригинала 8 апреля 2019 года . Проверено 22 июня 2019 г.
  5. ^ https://staging.jamaicans.com/7-things-to-know-about-the-jamaican-born-tuskegee-airman-lt-victor-terrelonge/ [ только URL ]
  6. ^ Вудворд и МакФили 2001 , с. 6.
  7. ^ Jump up to: а б Фрэнсис и Касо 1997 , стр. 38–9.
  8. ^ Ллойд 2000 , с. 176.
  9. ^ Moye 2010 , p. 19.
  10. ^ «Летчики Таскиги» . www2.gwu.edu . Архивировано из оригинала 19 ноября 2016 года . Проверено 30 января 2018 г.
  11. ^ Moye 2010 , p. 25.
  12. ^ Бентон 1999 , с. 43 (Ноэль Ф. Пэрриш).
  13. ^ Теркель, Стадс, Американские мечты: потерянные и найденные, Patheon Books, 1080, стр. 359–360.
  14. ^ «Миссис Рузвельт отправляется на прогулку — эскадрилья «Красный хвост»» . Эскадрилья «Красный хвост» . Архивировано из оригинала 24 марта 2016 года . Проверено 4 мая 2015 г.
  15. ^ «Элеонора Рузвельт и летчики Таскиги» . Президентская библиотека и музей Рузвельта Рузвельта . Архивировано из оригинала 11 мая 2022 года . Проверено 11 мая 2022 г.
  16. ^ Jump up to: а б Moye 2010 , pp. 52–4.
  17. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 15.
  18. ^ Moye 2010 , pp. 26–37.
  19. ^ Jump up to: а б с Фрэнсис, Чарльз; Касо, Адольф (2008). Летчики Таскиги - 5-е юбилейное издание с классными фотографиями . Уэлсли, Массачусетс : Branden Books. п. 309. ИСБН  978-0828321891 .
  20. ^ Jump up to: а б с Хоулман, Дэниел Ли (2017). Хронология летчиков Таскиги: подробная хронология «Красных хвостов» и других черных пилотов Второй мировой войны . Предисловие МакГи, Чарльза Э. Монтгомери А.Л.: NewSouth Books. стр. 9, 11, 12. ISBN.  978-1588383419 . OCLC   1002126644 .
  21. ^ Маурер, М., изд. (1992). Боевые эскадрильи ВВС США времен Второй мировой войны: официальный военный отчет каждой действующей эскадрильи . Нью-Йорк: Смитмарк. ISBN  978-0831715014 . ОСЛК   25200303 .
  22. ^ Moye 2010 , p. 57.
  23. ^ Маурер, М., изд. (1983). Боевые части ВВС Второй мировой войны . Вашингтон, округ Колумбия: Управление истории ВВС. ISBN  0912799021 . OCLC   9644436 .
  24. ^ «Информационный бюллетень: Летчики Таскиги». Архивировано 19 октября 2010 года в Wayback Machine , Национальный музей ВВС США; получено 22 октября 2010 г.
  25. ^ Moye 2010 , pp. 93–4.
  26. ^ Хоман и Рейли 2001 , с. 68.
  27. ^ Jump up to: а б Фрэнсис и Касо 1997 , с. 233.
  28. ^ Хоман и Рейли 2001 , стр. 31–2.
  29. ^ «Летчик из Таскиги стал первым афроамериканским генералом ВВС» . ВВС США . 6 февраля 2012 года. Архивировано из оригинала 31 декабря 2018 года . Проверено 31 декабря 2018 г.
  30. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 56.
  31. ^ Джейкман, Роберт Дж. (2015). Разделенное небо устанавливает раздельную летную подготовку в Таскиги, штат Алабама, 1934–1942 гг . Издательство Университета Алабамы. ISBN  978-0817392154 . OCLC   1132255062 .
  32. ^ Фогерти, Роберт П. (1953). «Биографические данные генералов ВВС, 1917–1952, Том 1 – От А до L» (PDF) . Агентство исторических исследований ВВС . стр. 994–996. Исторические исследования ВВС США: нет. 91. Архивировано (PDF) из оригинала 31 августа 2021 года . Проверено 9 ноября 2021 г.
  33. ^ Смит, Джин. «Приказы полковника Пэрриша» . Американское наследие . 46 (3 мая/июня 1995 г.). Архивировано из оригинала 9 февраля 2024 года . Проверено 11 июня 2011 г.
  34. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 258.
  35. ^ «Краткое содержание армейской летной школы Таскиги». Агентство исторических исследований ВВС – по телефону 289.28-100.
  36. ^ Jump up to: а б Джонс, Д.Р., Л.П. Гросс и Р. Марчбэнкс-Робинсон. «Аэромедицинская поддержка армии США африканских летчиков, 1941–1949: летные хирурги Таскиги» [узурпировал] , SAM-FE-BR-TR-2007-0001: Школа аэрокосмической медицины ВВС США (2007 г.); получено 20 марта 2010 г.
  37. ^ Jump up to: а б Фрэнсис и Касо 1997 , с. 214.
  38. ^ Moye 2010 , pp. 93–5.
  39. ^ «Дэвис ведет 99-й в бой». Архивировано 5 октября 2013 года в Wayback Machine , Национальный музей ВВС США ; получено 27 июля 2012 г.
  40. Волк, Герман С. «Пантеллерия, 1943». Архивировано 20 ноября 2012 г. в Wayback Machine , airforce-magazine.com, июнь 2002 г.; получено 12 февраля 2012 г.
  41. ^ Молони, бригадный генерал CJC; Капитан ФК Флинн (RN); Генерал-майор Х. Л. Дэвис и капитан группы Т. П. Глив. «Средиземноморье и Ближний Восток, Том V: Кампания на Сицилии 1943 года и Кампания в материковой Италии с 3 сентября 1943 года по 31 марта 1944 года», История Второй мировой войны (Военная серия Соединенного Королевства). Акфилд, Великобритания: Naval & Military Press, 2004 г., первое издание, 1973 г. (HMSO); п. 49. ISBN   1845740696 .
  42. ^ Jump up to: а б «История 99-й учебной летной эскадрильи». ВВС США ; получено 12 июня 2011 г.
  43. ^ «Совершенство Эскорта» . Национальный музей ВВС США . Архивировано из оригинала 31 декабря 2018 года . Проверено 31 декабря 2018 г.
  44. ^ Jump up to: а б «332-я истребительная эскадрилья» , everworld.com; получено 9 июля 2012 года. Архивировано 25 октября 2012 года в Wayback Machine.
  45. ^ Jump up to: а б Райс, Маркус. «Люди и их самолеты: Истребители». Архивировано 14 июня 2017 года в Wayback Machine , Tuskegee Airmen, через Logicthinker2.tripod.com, 1 марта 2000 года.
  46. ^ Jump up to: а б с «Черные американцы в защиту нашей нации». Архивировано 7 июня 2011 года в Wayback Machine Сэма Хьюстонского государственного университета ; получено 11 июня 2011 г.
  47. ^ «Празднование афроамериканцев в авиации». Архивировано 5 июня 2011 года в Wayback Machine , Музей авиации и космонавтики Сан-Диего ; получено 12 июня 2011 г.
  48. ^ «Совершенство эскорта». Архивировано 3 декабря 2013 года в Wayback Machine , nationalmuseum.af.mil; получено 12 июня 2011 г.
  49. ^ Jump up to: а б с д и «Совершенство эскорта». Архивировано 9 марта 2012 года в Wayback Machine , nationalmuseum.af.mil; получено 27 июля 2012 г.
  50. ^ Jump up to: а б Moye 2010 , p. 123.
  51. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 219.
  52. ^ Jump up to: а б Маурер, М. (1994). Боевые части ВВС Второй мировой войны . Книги Чартвелла. ISBN  0785801944 . OCLC   30111671 .
  53. ^ Jump up to: а б «История происхождения и почестей 477-й бомбардировочной группы». Агентство исторических исследований ВВС .
  54. ^ Jump up to: а б «История 477-й бомбардировочной группы за 1943 и 1944 годы». Агентство исторических исследований ВВС .
  55. ^ Moye 2010 , pp. 94, 124.
  56. ^ Хоман и Рейли 2001 , с. 177.
  57. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 457
  58. ^ Хоман и Рейли 2001 , с. 186.
  59. ^ Jump up to: а б «Восстановление истории летчиков Таскиги в Мичигане». Обзор округа Алькона . Том. 150, нет. 35. 8 сентября 2021 г. с. 16.
  60. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 207.
  61. ^ Хоман и Рейли 2001 , стр. 180–2.
  62. ^ Хоулман, Дэниел Л. (лето 2018 г.). «Повесть о двух полководцах». История авиации . 65 : 45–49.
  63. ^ Jump up to: а б Хоман и Рейли 2001 , стр. 184, 187.
  64. ^ Хоман и Рейли 2001 , стр. 185–6.
  65. ^ Налти, Бернард К. (1989). Сила для борьбы: история чернокожих американцев в армии . Саймон и Шустер. п. 158. ИСБН  9780029224113 . Архивировано из оригинала 9 февраля 2024 года . Проверено 30 декабря 2018 г.
  66. ^ Moye 2010 , p. 126.
  67. ^ Хорн, Джеральд (16 января 2018 г.). Перед лицом восходящего солнца: афроамериканцы, Япония и рост афро-азиатской солидарности . Нью-Йорк Пресс. ISBN  9781479854936 . Архивировано из оригинала 9 февраля 2024 года . Проверено 30 декабря 2018 г.
  68. ^ Moye 2010 , pp. 126–7.
  69. ^ Moye 2010 , pp. 128–9.
  70. ^ Moye 2010 , pp. 131–2.
  71. ^ Jump up to: а б с Хоман и Рейли 2001 , с. 187.
  72. ^ Moye 2010 , p. 132.
  73. ^ Moye 2010 , pp. 132–3.
  74. ^ Moye 2010 , p. 133.
  75. ^ Хоман и Рейли 2001 , стр. 206–8.
  76. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , с. 263.
  77. ^ "Совершенство эскорта". Архивировано 9 марта 2012 года в Wayback Machine Национальном музее ВВС США ; получено 12 августа 2013 г.
  78. ^ Тиллман 2012 , с. 24.
  79. ^ Jump up to: а б Фрэнсис и Касо 1997 , с. 394
  80. ^ Фрэнсис и Кейс 1997 , с. 405–13 (Доска почета Таскиги).
  81. ^ «Летчики Таскиги» . Фонд национальных архивов . Архивировано из оригинала 31 декабря 2018 года . Проверено 31 декабря 2018 г.
  82. ^ Хоулман, Дэниел (2010). «Летчики Таскиги в бою». История авиации . 57 (3): 14–21. JSTOR   26275921 .
  83. ^ Jump up to: а б Хаулман 2013 .
  84. ^ Хоулман, Дэниел Л. (21 октября 2011 г.). Девять мифов о летчиках Таскиги (PDF) . Tuskegee.edu. Архивировано (PDF) из оригинала 17 апреля 2018 года . Проверено 26 января 2021 г.
  85. ^ «Полевой мятеж Фримена: исследование лидерства». Архивировано 26 сентября 2011 года в Wayback Machine , Авиационный университет, база ВВС Максвелл-Гюнтер , Монтгомери, Алабама; получено 12 июня 2011 г.
  86. ^ Хаулман, Д.Л. (2010). «Летчики Таскиги в бою». История авиации . 57 (3): 14–21.
  87. ^ Хаулман 2012 , с. 52.
  88. ^ Хоулман, доктор Дэниел Л. «Хронологическая таблица летчиков Таскиги, заслуживших Крест выдающихся летных заслуг» ; получено 26 января 2021 г.
  89. ^ «Летчики Таскиги награждены Пурпурными сердцами» . Пост-отправка Сент-Луиса . 26 сентября 2009 г. Архивировано из оригинала 12 ноября 2022 г. . Проверено 12 ноября 2022 г.
  90. ^ Jump up to: а б с д «Отчет: летчики Таскиги потеряли 25 бомбардировщиков» . США сегодня . 1 апреля 2007 г. Архивировано из оригинала 23 декабря 2022 г. Проверено 23 декабря 2022 г.
  91. ^ Moye 2010 , p. 122.
  92. ^ Jump up to: а б с д Джонсон, Боб. «Бывший пилот подтверждает потерю бомбардировщика, летчик, сбитый в 1944 году, сопровождался летчиками Таскиги». Архивировано 6 декабря 2016 года в Wayback Machine , стр. А18, WashingtonPost.com, 17 декабря 2006 г.; получено 20 марта 2010 г.
  93. ^ Хаулман 2016 , с. 29.
  94. ^ Хоулман, Дэниел Л. (2022). «Измерение: сравнение групп сопровождения истребителей Мустанг Пятнадцатой воздушной армии, июнь 1944 г. - апрель 1945 г.» . История воздушной и космической энергетики . 69 (4). Исторический фонд ВВС. Архивировано из оригинала 8 февраля 2023 года . Проверено 22 декабря 2022 г. (доступ в Интернет ограничен для участников)
  95. ^ Банерджи, Шилпа. «Историки подвергают сомнению записи летчиков Таскиги». Архивировано 20 июля 2008 г. в Wayback Machine , Разнообразное образование, 19 июня 2008 г.; получено 20 марта 2010 г.
  96. ^ Хаулман 2016 , с. 55.
  97. ^ «История летчиков Таскиги». Архивировано 30 ноября 2010 года в Wayback Machine , летчики Таскиги; получено 11 октября 2010 г.
  98. ^ «Буфорд Элвин Джонсон» . КАФ ПОДНИМАЙТЕСЬ ВЫШЕ . 18 ноября 2020 года. Архивировано из оригинала 28 июня 2021 года . Проверено 6 июля 2021 г.
  99. ^ Журнал истории авиации , март 2012 г.
  100. ^ Фрэнсис и Касо 1997 , стр. 402–4.
  101. ^ Земински, Энди. «Первый аэропорт округа, принадлежащий чернокожим, становится тренировочным полигоном». Архивировано 8 января 2009 г. на сайте Wayback Machine Gazette.net: Интернет-газеты сообщества Мэриленда , 7 февраля 2008 г.; получено 20 марта 2010 г.
  102. ^ «Руководство по тестированию технического сержанта» (PDF) . п. 32. Архивировано из оригинала (PDF) 7 декабря 2022 года . Проверено 22 сентября 2019 г.
  103. ^ Губерт, Сойер и Фэннин 2002 , с. 130.
  104. ^ "Генерал Дэниел Джеймс младший." Архивировано 21 ноября 2015 года в Wayback Machine ВВС США (1978); получено 20 ноября 2015 г.
  105. ^ Джереми Блум. «Пожелания нашим воинам» . Хаффингтон Пост . Архивировано из оригинала 19 сентября 2016 года . Проверено 5 января 2017 г.
  106. ^ «Летчики Таскиги одеваются, отправляются в Ирак». Архивировано 10 марта 2011 г. в Wayback Machine USA Today , 22 октября 2005 г.; получено 20 марта 2010 г.
  107. ^ Сили, Кэтрин К. «Инаугурация - кульминация для черных летчиков». Архивировано 14 августа 2018 г. в Wayback Machine The New York Times на сайте nytimes.com, 12 октября 2008 г.; получено 20 марта 2010 г.
  108. ^ «Последние новости летчиков Таскиги». Архивировано 25 февраля 2021 года на Wayback Machine , tuskegeeairmen.org; получено 20 марта 2010 г.
  109. Письмо президента членам после съезда. Архивировано 3 февраля 2020 г. в Wayback Machine , tuskegeeairmen.org; 12 ноября 2019 г.; получено 4 февраля 2020 г.
  110. ^ «Уилли Роджерс, летчик из Таскиги, умирает в возрасте 101 года от инсульта» . Таймс ВВС . 21 ноября 2016 г. Архивировано из оригинала 9 февраля 2024 г. Проверено 27 ноября 2016 г. (противоречивая информация в источнике) — Эта запись требует дополнительных исследований — нет записей, подтверждающих, что Уилли Роджерс был пилотом «Красного хвоста». Кроме того, не существует никаких записей о том, что какой-либо персонал наземной поддержки летчиков Таскиги, назначенный в Италии, был застрелен немецкими солдатами. См. также веб-страницу Fox News. Архивировано 22 ноября 2016 г. в Wayback Machine 21 ноября 2016 г. Неясно, прошел ли ветеран проверку Исследовательским комитетом Гарри А. Шеппарда летчиков Таскиги.
  111. Пентагон идентифицирует летчика Таскиги, пропавшего без вести во время Второй мировой войны. Архивировано 28 июля 2018 года в Wayback Machine , Washington Post , 27 июля 2018 года. Проверено 28 июля 2018 года.
  112. ^ Руане, Майкл Э. (11 августа 2018 г.). «Дочь летчика Таскиги получает золотое кольцо, найденное на месте его крушения во время войны» . Вашингтон Пост . Архивировано из оригинала 23 августа 2018 года . Проверено 23 августа 2018 г.
  113. ^ «Летчик из Таскиги, совершивший 142 боевых вылета во время Второй мировой войны, умер в возрасте 99 лет» . NBC Нью-Йорк . 21 июня 2019 года. Архивировано из оригинала 23 июня 2019 года . Проверено 22 июня 2019 г.
  114. ^ «Один из последних выживших летчиков Таскиги, подполковник Роберт Френд, умер» . Нью-Йорк Дейли Ньюс . 21 июня 2019 года. Архивировано из оригинала 22 июня 2019 года . Проверено 22 июня 2019 г.
  115. ^ «Проект благодарности начальной школы Мерди чествует героев реальной жизни» . GGUSD . 1 июня 2018 года. Архивировано из оригинала 23 июня 2019 года . Проверено 22 июня 2019 г.
  116. ^ Кук, Джина (16 января 2022 г.). «Летчик из Таскиги Чарльз МакГи умирает в возрасте 102 лет» . ВКР-ТВ . Архивировано из оригинала 16 января 2022 года . Проверено 16 января 2022 г.
  117. ^ S.Con.Res.15: Параллельная резолюция, разрешающая использовать Ротонду Капитолия 29 марта 2007 года для церемонии вручения Золотой медали Конгресса летчикам Таскиги.
  118. ^ Эванс, Бен (30 марта 2007 г.). «Летчики Таскиги награждены золотой медалью Конгресса» . «Таймс» и Демократ . Архивировано из оригинала 7 июля 2023 года . Проверено 7 июля 2023 г.
  119. ^ «Национальный исторический памятник летчиков Таскиги». Архивировано 14 марта 2007 г. на Wayback Machine , nps.gov; получено 20 марта 2010 г.
  120. ^ Jump up to: а б с «История в заголовках: Летчики Таскиги: 5 увлекательных фактов». Архивировано 9 марта 2013 г. на Wayback Machine , History.com, 20 января 2012 г.; получено 9 июля 2012 г.
  121. ^ «Последующие биографии судей по заказу - Историческое общество Суда Содружества Пенсильвании» . pacchs.org . Архивировано из оригинала 29 октября 2019 года . Проверено 10 ноября 2019 г. .
  122. ^ «Судья Роберт Уэсли Уильямс-младший, (1923-) Отделение Большой Филадельфии Таскиги Эйрмен, Инк» . Отделение Большой Филадельфии Tuskegee Airmen, Inc. 2 мая 2023 года. Архивировано из оригинала 7 июля 2023 года . Проверено 7 июля 2023 г.
  123. ^ «Юджин Уинслоу, 81 год: летчик Таскиги, дизайнер-новатор». Архивировано 31 декабря 2013 года в Wayback Machine , Chicago Tribune , 11 июля 2001 года.
  124. ^ Jump up to: а б Летчик Таскиги полковник Чарльз МакГи представляет монету в Суперкубке LIV. Архивировано 5 февраля 2020 года в Wayback Machine , The Baltimore Sun , 2 февраля 2020 года. Проверено 5 февраля 2020 года.
  125. ^ Облэк, Шон. «Шифф голосует в честь летчиков Таскиги». Архивировано 26 июля 2007 года на Wayback Machine , schiff.house.gov;, получено 20 марта 2010 года.
  126. ^ «Генеральная ассамблея Джорджии (2008 г.), Резолюция Палаты представителей 1023, Закон 745» (pdf) . Законодательство Генеральной Ассамблеи Грузии . Генеральная ассамблея Грузии. 14 мая 2008 г. Архивировано из оригинала 2 февраля 2017 г. . Проверено 31 января 2017 г.
  127. ^ Мэйджорс, Дэн. «Настоящие летчики Таскиги одобряют новый фильм о своей службе во Второй мировой войне: Одна хорошая история» [ постоянная мертвая ссылка ] , Pittsburgh Post-Gazette , 21 января 2012 г.; получено 5 февраля 2012 г.
  128. ^ Уве, Торстен. «Выставка летчиков Таскиги открывается в аэропорту». Архивировано 21 марта 2016 г. в Wayback Machine , post-gazette.com, 13 сентября 2013 г.; по состоянию на 5 января 2017 г.
  129. ^ Сили, Кэтрин К. «Летчики Таскиги приглашены на инаугурацию Обамы». Архивировано 14 августа 2018 г. в Wayback Machine The New York Times , 9 декабря 2008 г.; получено 20 марта 2010 г.
  130. ^ Мы выполнили нашу миссию . Вашингтон Пост , 13 декабря 2008 г., с. Б01.
  131. Лонгория, Р. Майкл (20 января 2009 г.). «Инаугурация приводит летчиков Таскиги в Боллинг». Архивировано 22 апреля 2016 года на сайте Wayback Machine , веб-сайт ВВС США; получено 5 апреля 2016 г.
  132. ^ «15-летний подросток стал самым молодым чернокожим пилотом, совершившим полет по пересеченной местности» . Нью-Йорк Дейли Ньюс . Архивировано из оригинала 12 мая 2018 года . Проверено 11 мая 2018 г.
  133. ^ Шпрекельмейер, Линда, редактор. Их мы чтим: Международный зал аэрокосмической славы . Издательство Donning Co., 2006. ISBN   978-1578643974 .
  134. делла Кава, Марко Р. «Красные хвосты Джорджа Лукаса приветствуют летчиков Таскиги». Архивировано 4 ноября 2012 г. в Wayback Machine , USA Today , 5 января 2012 г.
  135. ^ «Совет называет дорогу для летчиков Таскиги» . 27 ноября 2013 года . Проверено 3 мая 2024 г.
  136. ^ «Первый день сопровождается школьными сбоями» . Хьюстонские хроники . 12 августа 2012 года. Архивировано из оригинала 17 февраля 2017 года . Проверено 16 февраля 2017 г.
  137. ^ Мерфи, Мелисса (7 февраля 2014 г.). «Участок I-80 теперь чтит честь летчиков Таскиги» . Репортер . Проверено 16 июля 2024 г.
  138. ^ «ВВС объявляют о новейшей версии Red Tail: Т-7А Red Hawk » . AF.мил . Секретарь по связям с общественностью ВВС. 16 сентября 2019 года. Архивировано из оригинала 20 сентября 2019 года . Проверено 21 ноября 2019 г. «Название Red Hawk чтит наследие летчиков Таскиги и отдает дань уважения их фирменным краснохвостым самолетам времен Второй мировой войны», — сказал Донован. «Название также является данью уважения Curtiss P-40 Warhawk, американскому истребителю, который впервые поднялся в воздух в 1938 году и находился на вооружении 99-й истребительной эскадрильи, первой афроамериканской истребительной эскадрильи ВВС США».
  139. ^ «Так называется новый учебно-тренировочный самолет ВВС» . Новости обороны . 16 сентября 2019 г. Архивировано из оригинала 19 февраля 2020 г. . Проверено 17 сентября 2019 г.
  140. ^ «Пилот Таскиги достает монету для подбрасывания монеты Суперкубка» . ал.ком . Продвинутый местный. 2 февраля 2020 года. Архивировано из оригинала 3 февраля 2020 года . Проверено 2 февраля 2020 г. «Летчик из Таскиги Чарльз МакГи, 100 лет, достал памятную монету для подбрасывания монеты Суперкубка и вручил ее рефери НФЛ Биллу Виновичу».
  141. ^ «Квартал национального исторического памятника летчиков Таскиги» . Монетный двор США . Архивировано из оригинала 17 мая 2020 года . Проверено 30 января 2020 г.
  142. ^ «Рекрутинговая служба ВВС представляет схему окраски летчиков Таскиги для гонок Indy 500 и NASCAR» . Объединенная база Сан-Антонио . 20 апреля 2021 года. Архивировано из оригинала 26 апреля 2021 года . Проверено 5 мая 2021 г.
  143. ^ Jump up to: а б Стекер, секретарь по связям с общественностью ВВС, штаб-сержант Оливия Б. (27 июля 2023 г.). «CSAF и летчики Таскиги отмечают 75 лет новаторства» . Объединенная база Эндрюс . Архивировано из оригинала 6 августа 2023 года . Проверено 6 августа 2023 г.
  144. ^ Jump up to: а б Перес-Морено, Хайди (27 июля 2023 г.). «Летчики Таскиги, в том числе уроженцы округа Колумбия, удостоены чести на объединенной базе Эндрюс» . Вашингтон Пост . ISSN   0190-8286 . Архивировано из оригинала 27 июля 2023 года . Проверено 6 августа 2023 г.
  145. ^ «ВВС получили частичку истории летчиков Таскиги спустя 75 лет после прекращения военной сегрегации» . ДВИДС . 26 июля 2023 года. Архивировано из оригинала 6 августа 2023 года . Проверено 6 августа 2023 г.
  146. ^ «ВВС получили частичку истории летчиков Таскиги спустя 75 лет после прекращения военной сегрегации» . www.defense.gov . 26 июля 2023 года. Архивировано из оригинала 6 августа 2023 года . Проверено 6 августа 2023 г.
  147. ^ Мерчан, Дави; Негусси, Тесфай. «Лётчик из Таскиги похоронен почти через 80 лет после того, как пропал без вести» . Новости АВС . Архивировано из оригинала 7 декабря 2023 года . Проверено 7 декабря 2023 г.
  148. ^ «Пентагон идентифицирует останки летчика Таскиги из Северной Каролины спустя 79 лет» . 3 сентября 2023 года. Архивировано из оригинала 4 сентября 2023 года . Проверено 4 сентября 2023 г.
  149. ^ «Пилот времен Второй мировой войны (Брюэр, Ф.)» . Архивировано из оригинала 4 сентября 2023 года . Проверено 4 сентября 2023 г.
  150. ^ кламмеры (8 февраля 2021 г.). «Галерея авиационного искусства Эдварда Пернотто» (PDF) . Аэропорт Университета штата Огайо . Архивировано (PDF) из оригинала 30 октября 2023 года . Проверено 21 сентября 2023 г.
  151. ^ «Сертификат подлинности легенды о красных хвостах» (PDF) . 11 января 2011 г. Архивировано (PDF) из оригинала 2 декабря 2021 г. . Проверено 21 сентября 2023 г.
  152. ^ Притцкеровская военная библиотека посвящает комнату устной истории с представлением картин и программой о летчиках Таскиги , prweb.com; по состоянию на 5 января 2017 г.
  153. ^ «Летчики Таскиги: они встретили вызов» . Настенное искусство Филадельфии . Архивировано из оригинала 11 июня 2020 года . Проверено 22 июня 2019 г.
  154. ^ ArtPrize Grand Rapids. Архивировано 3 января 2022 г. в Wayback Machine , artprize.org; по состоянию на 10 января 2020 г.
  155. ^ WKYT. Архивировано 9 марта 2023 г. на Wayback Machine , wkyt.com; доступ 8 матча 2023 г.
  156. ^ « Кладбище «12 часов» (сериал, 1966)» . IMDB . Архивировано из оригинала 7 марта 2021 года . Проверено 21 июля 2018 г.
  157. ^ «Классическая коллекция GI Joe Classic Collection 1997 года». Архивировано 17 июня 2007 года на Wayback Machine , mastercollector.com; получено 20 марта 2010 г.
  158. ^ Амвросий 2001 , с. 27.
  159. ^ Silver Wings & Civil Rights: The Flight to Fly. Архивировано 20 марта 2005 г. на Wayback Machine , Fight2fly.com; получено 20 марта 2010 г.
  160. ^ « Последнее письмо домой », «Свобода назначения », автор: Ричард Дарем
  161. ^ Хибберд, Джеймс (9 ноября 2023 г.). « Трейлер «Повелители воздуха»: Стивен Спилберг и драма Тома Хэнкса о Второй мировой войне взлетают» . Голливудский репортер . Архивировано из оригинала 15 ноября 2023 года . Проверено 15 ноября 2023 г.

Общие и цитируемые ссылки

[ редактировать ]
  • Эмброуз, Стивен Э. (2001). Дикая синева: мужчины и мальчики, которые летали на B-24 над Германией . Нью-Йорк: Саймон и Шустер. ISBN  0743203399 .
  • Бентон, Джеффри К. (1999). Здесь служили: тридцать три человека Максвелла . Авиабаза Максвелл, Монтгомери, Алабама : Издательство Air University Press. ISBN  978-1585660742 .
  • Берри, Бен. Летчики Таскиги: На Луну, Марс и за его пределы (тайны раскрыты) . Независимая издательская платформа CreateSpace, 2011 г.; ISBN   1460931076 ОСЛК   827831542
  • Броднакс, Сэмюэл Л. Blue Skies, Black Wings: афроамериканские пионеры авиации . Вестпорт, Коннектикут: Praeger Publishers, 2007; ISBN   0275991954 .
  • Бухольц, Крис и Джим Лорье. 332-я истребительная группа — летчики Таскиги . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing, 2007; ISBN   1846030447 .
  • Колдуэлл, Дональд Л.; Мюллер, Ричард Р. (2007). Люфтваффе над Германией: Защита Рейха . Лондон: Книги Гринхилла. ISBN  978-1853677120 .
  • Кейвер, Джозеф, Джером Эннелс и Дэниел Холман. Летчики Таскиги: иллюстрированная история, 1939–1949 гг . Монтгомери, Алабама: New South Books, 2011; ISBN   978-1588382443 .
  • Коггинс, Патрик К. Таскиги, летчики, летчики-истребители Второй мировой войны: история оригинального пилота Таскиги, подполковника Хирама Э. Манна . Издательство Топлинк, 2017. ISBN 978-1948262743.
  • Коттер, Джаррод. «Проект Red Tail», Flypast № 248 , март 2002 г.
  • Фрэнсис, Чарльз Э.; Касо, Адольф (1997). Летчики Таскиги: люди, изменившие нацию . Бостон: Branden Books. ISBN  0828320292 .
  • Губерт, Бетти Каплан; Сойер, Мириам; Фаннин, Кэролайн М. (2002). Выдающиеся афроамериканцы в области авиации и космонавтики . Вестпорт, Коннектикут : Гринвуд. ISBN  978-1573562461 .
  • Хоулман, Дэниел Л. «Летчики Таскиги и миф о никогда не терявшихся бомбардировщиках», The Alabama Review , Vol. 64, № 1, январь 2011 г.
  • Хоулман, Дэниел Л. (2012). Одиннадцать мифов о летчиках Таскиги . Монтгомери А.Л .: Новые южные книги. ISBN  978-1603061476 .
  • Хоулман, Дэниел Л. (24 июля 2013 г.). «Заблуждения о летчиках Таскиги» (PDF) . Агентство исторических исследований ВВС (ВВС США) . Архивировано из оригинала (PDF) 29 октября 2013 года.
  • Хоулман, Дэниел Л. (26 февраля 2016 г.). «Хронология летчиков Таскиги» (PDF) . База ВВС Максвелл, Алабама: Агентство исторических исследований ВВС. Архивировано из оригинала (PDF) 26 октября 2019 года . Проверено 26 января 2021 г.
  • Хилл, Эзра М. старший. «Черно-красные хвостовые ангелы: история летчиков Таскиги» . Колумбус, Огайо: SMF Haven of Hope, 2006.
  • Холуэй, Джон Б. Красный Хвост, Черные Крылья: Люди Черных ВВС Америки . Лас-Крусес, Нью-Мексико: Yuca Tree Press, 1997; ISBN   1881325210 .
  • Хоман, Линн М.; Рейли, Томас (2001). Черные рыцари: История летчиков Таскиги . Гретна Л.А .: Издательство Пеликан. ISBN  978-1565548282 .
  • Лейтнер, Стюарт и Оливье Дженсен. Высокая награда: воспоминания мужчин и женщин об авиации Второй мировой войны . Вашингтон, округ Колумбия: Издательство Смитсоновского института, 1989; ISBN   0874746507 .
  • Ллойд, Крейг (2000). Юджин Буллард, чернокожий эмигрант из Парижа эпохи джаза . Афины, Джорджия : Издательство Университета Джорджии. ISBN  978-0820321929 .
  • Маккиссак, Патрисия К. и Фредрик Л. Ангелы с красным хвостом: история летчиков Таскиги времен Второй мировой войны . Нью-Йорк: Книги Уокера для юных читателей, 1996; ISBN   0802782922 .
  • Мой, Дж. Тодд (2010). Летчики свободы: летчики Таскиджи времен Второй мировой войны . Нью-Йорк: Издательство Оксфордского университета. ISBN  978-0195386554 .
  • Перси, Уильям А. «Джим Кроу и дядя Сэм: летные части Таскиги и ВВС армии США в Европе во время Второй мировой войны», Журнал военной истории , 67, июль 2003 г.
  • Росс, Роберт А. Одинокие орлы: история черных ВВС Америки во Второй мировой войне . Лос-Анджелес: Tuskegee Airmen Inc., отделение Лос-Анджелеса, 1980; ISBN   0917612000 .
  • Сэндлер, Стэнли. Разделенное небо: полностью черные боевые эскадрильи Второй мировой войны . Вашингтон, округ Колумбия: Издательство Смитсоновского института, 1992; ISBN   1560981547 .
  • Тиллман, Барретт (2012). «Сказки о Красных Хвостах; Внутри легенды Таскиги: люди, машины, миссии». Летный журнал (февраль 2012 г.).
  • Толе, Лу. «Раздельное небо». Flypast № 248 , март 2002 г.
  • Такер, Филипп Томас. Отец летчиков Таскиги, Джон К. Робинсон . Вашингтон, округ Колумбия: Potomac Books, Inc., 2012; ISBN   1597974870 , электронная книга ISBN   1597976067 ОСЛК   752678328
  • Вудворд, К. Ванн; Макфили, Уильям С. (2001). Странная карьера Джима Кроу . Нью-Йорк: Издательство Оксфордского университета. ISBN  978-0195146905 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 30d47e3945e43d6da66790f9ad62f6da__1722567300
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/30/da/30d47e3945e43d6da66790f9ad62f6da.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Tuskegee Airmen - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)