Саморасстройство фундаментального ощущения того, что , также называемое ipseity расстройством , представляет собой психологический феномен разрушения или уменьшения минимального «я» человека – переживания действительно являются его собственными. Люди с саморасстройством чувствуют, что их внутренние переживания на самом деле являются внешними; например, они могут воспринимать свои собственные мысли как приходящие извне, будь то в форме истинных слуховых галлюцинаций или просто как смутное ощущение того, что их мысли им не принадлежат.
Концепция напоминает основные симптомы шизофрении , но сам термин был введен в начале 2000-х годов вместе со шкалой исследования аномального самоощущения (EASE), которая используется для измерения наличия и тяжести саморасстройства. [6] Эта концепция связана с теоретическим подходом к психологии, известным как феноменология . [2]
Минимальное (или базовое) «я» сравнивают с «пламенем, которое освещает все вокруг и, тем самым, самого себя». [2] Ощущение минимального «я» относится к самому базовому ощущению обладания собственным опытом; у него нет свойств, в отличие от расширенного «я», которое состоит из таких свойств, как личность человека, повествование человека, его симпатии и антипатии, а также других аспектов, которые являются результатом размышлений о себе. Минимальное «я», однако, относится к «мои» или «данности» опыта, то есть переживания являются переживаниями человека, имеющего их в потоке сознания этого человека . Эти переживания, являющиеся частью минимального «я», обычно являются «неявными» и подразумеваемыми, не требуя никаких размышлений со стороны человека, чтобы понять, что этот опыт принадлежит ему. Минимальное «я» не может быть далее развито, и обычно его невозможно уловить путем размышления. [2] Минимальное «я» идет рука об руку с погружением в общий социальный мир, так что «мир всегда преддан, т. е. молчаливо воспринимается как самоочевидный фон всех переживаний и значений». Это структура собственного мира. [7]
Де Уоррен приводит пример минимального «я» в сочетании с погружением в общий социальный мир: «Когда я смотрю на это дерево у себя на заднем дворе, мое сознание направлено на дерево, а не на мой собственный акт восприятия. о себе как о воспринимающем это дерево, однако это самосознание (или самосознание) само по себе не является тематическим». [8] Обычно внимание сосредоточено на самом дереве, а не на том, как человек видит дерево: чтобы знать, что человек видит дерево, не требуется акт размышления. [ нужна ссылка ]
При расстройствах шизофренического спектра минимальное «я» и структура «я» «постоянно подвергаются испытаниям , нестабильны и колеблются », вызывая аномальные переживания «я», известные как «саморасстройства». Они связаны с тем, что человек чувствует, что ему не хватает идентичности, как будто он на самом деле не существует, что ощущение того, что его опыт принадлежит ему («моё» его эмпирического мира), ослабевает или уменьшается, как будто его внутренний мир переживания больше не являются личными, и они на самом деле не понимают мир. Эти переживания приводят к тому, что человек вступает в гиперрефлексию или ненормально продолжительную и интенсивную саморефлексию, пытаясь понять эти переживания, но такое интенсивное размышление может еще больше усугубить саморасстройства. Саморасстройства, как правило, носят хронический характер, включаются в образ жизни человека и влияют на то, «как» он воспринимает мир, а не обязательно на «то, что» он испытывает. Эта нестабильность минимального «я» может спровоцировать начало психоза. [7] [9]
Подобные явления могут возникать и при других состояниях, таких как биполярное расстройство и деперсонализационно-дереализационное расстройство , но обзор литературы, проведенный Сассом (2014), в котором сравниваются описания самопереживания при различных психических расстройствах, показывает, что серьезное замешательство между собой и другими и «серьезное разрушение минимального самости». -переживания» возникают только при шизофрении; [10] В качестве примера последнего Сасс приводит автобиографический отчет Элин Сакс , страдающей шизофренией, о ее опыте «дезорганизации», в котором она чувствовала, что мысли, восприятия, ощущения и даже ход времени стали бессвязными, и что она у нее больше не было «твердого центра, из которого можно познавать реальность», что произошло, когда ей было 7 или 8 лет. [11] Это нарушение имеет тенденцию колебаться с течением времени в зависимости от эмоций и мотивации, что объясняет феномен диалипса при шизофрении, когда нейрокогнитивные функции имеют тенденцию быть непостоянными с течением времени. [10]
Нарушение минимального «я» может проявляться у людей по-разному, в том числе как склонность проверять свои мысли, чтобы узнать, о чем они думают, например, когда человек видит изображение, читает сообщение или внимательно слушает кого-то говорящего ( слышимый мысли ; или по-немецки: Gedankenlautwerden ). В нормальном мышлении «означающее» (образы или внутренняя речь, представляющие мысль) и «значение» объединяются в «выражение», так что человек «населяет» свое мышление или что и означающее, и значение имплицитно прийти на ум вместе; человеку не нужно размышлять над своими мыслями, чтобы понять, о чем он думает. Однако у людей с саморасстройством многие мысли воспринимаются скорее как внешние объекты, которые не осознаются имплицитно. Человек должен обратить свое внимание на мысли, чтобы понять свои мысли из-за отсутствия имплицитного понимания, разделения означающего и значения друг от друга, когда означающее автоматически появляется в поле осознания, а значение — нет. Это пример несостоятельности «моего» поля опыта, когда минимальное «я» отступает от своих собственных мыслей, отправляемых во внешнее пространство. Это присутствует хронически, как во время, так и вне психоза, и может представлять собой среднюю точку между нормальной внутренней речью и слуховые галлюцинации , а также обычные ощущения и симптомы первого ранга. [12]
Они также могут испытывать неконтролируемые множественные потоки мыслей с разными темами, одновременно проносящиеся в голове, мешая концентрации ( мысленное давление ), или часто чувствуют, что должны уделять вещам все свое внимание, чтобы сделать то, что большинство людей могут сделать, не уделяя этому много внимания. мышление ( гиперрефлексивность ), что может привести к утомлению. [6] [2]
Исследование аномального собственного опыта (EASE)
EASE — это полуструктурированное интервью , которое пытается охватить степень преимущественно непсихотических саморасстройств, испытываемых человеком. Он разделен на 5 больших разделов:
Познание и поток сознания , который охватывает нарушения потока мыслей и переживаний и включает такие саморасстройства, как «мысленное давление», переживаемый хаос несвязанных мыслей, «потеря мысли», ощущение, будто человек не владеть своими мыслями (но не до уровня психоза) и «пространственность опыта», при которой человек переживает свои мысли так, как если бы они возникли в пространстве.
Самосознание и присутствие , которое связано с диссоциативными переживаниями себя и мира, а также с тенденцией к интенсивному размышлению, в дополнение к снижению понимания того, как взаимодействовать с другими и миром, называемым «недоумением» или «отсутствием естественных доказательств». ."
Телесные переживания , которые касаются отчуждающих переживаний тела, а также «миметических переживаний», ощущения человека, что при его движении испытываются псевдодвижения других, несвязанных между собой объектов.
Экзистенциальная переориентация , под которой понимаются изменения в восприятии мира человеком, отражающие влияние саморасстройств на мировоззрение человека.
Исследования EASE и предшествующие EASE попытки оценить базовое самонарушение были обнаружены в исследованиях, позволяющих различать людей с шизофреническим спектром и людьми с психотическим биполярным расстройством или пограничным расстройством личности. Было обнаружено, что EASE имеет хорошую надежность, а это означает, что, когда два врача проводят оценку, они приходят примерно к одним и тем же выводам. [2] Тесты EASE сравнивались с зарегистрированными переживаниями деперсонализационного расстройства , обнаруживая множество сходств, но также и различия, отражающие, в частности, утраченное чувство «своей принадлежности» эмпирического мира и тенденцию путать себя с миром, другими людьми. или и то, и другое. [13]
Thoughts that are not semantically related to the main line of thinking pop up and interfere with it; these thoughts are generally irrelevant and unimportant.
1.2 Loss of thought ipseity
Thoughts appear strange in that they do not seem as if they originate from the self; the person is rationally aware that these thoughts are theirs.
1.3 Thought pressure
Many thoughts appearing simultaneously or in rapid succession that lack a common theme, which the person feels they cannot control.
1.4 Thought block
The train of thought comes to a halt.
1.4.1 Blocking
The thought becomes lost and inaccessible and no new thought appears in its place.
1.4.2 Fading
The thought slowly fades away with no new thought appearing.
1.4.3 Fading combined with simultaneous or successive thought interference
The thought slowly fades away while a new thought begins to appear.
1.5 Silent thought echo
A thought which is not perceptualized is repeated or doubled.
1.6 Ruminations-obsessions
Persistence or recurrence of thoughts.
1.6.1 Primary ruminations
Tendency to ruminate with no underlying reason.
1.6.2 Secondary ruminations
Tendency to ruminate secondary to another issue, such as perplexity.
1.6.3 True obsessions
Recurring thoughts that are not macabre and which the person attempts to resist.
1.6.4 Pseudo-obsessions
Recurring thoughts that tend to have violent, sexual, or otherwise aggressive content that are generally not resisted by the person. In the ICD-10's definition of schizotypal disorder these are called "obsessive ruminations", and they tend to play out like movies or series of projections in a space internal to the person's mind, located perhaps "on an inner screen" or "behind [their] eyes", that they passively watch and may also inspect.[14]
1.6.5 Compulsions
Rituals in relation to ruminations or obsessions.
1.7 Perceptualization of inner speech or thought
Thoughts acquire perceptual qualities, which may appear to occur in the head or outside the person (hallucinations).
1.7.1 Internal
The person experiences these perceptions as occurring inside the head.
1.7.2 Equivalents
Thoughts appear as written text.
1.7.3 Internal as a psychotic first-rank symptom
Person believes the thoughts are so loud that they can be heard by others.
1.7.4 External
Person experiences hallucinations, which may seem to repeat their thoughts.
1.8 Spatializaton of experience
Internal experiences such as thoughts appear as if they occurred inside an internal space; the person may experience them as being like physical objects appearing in that space.
1.9 Ambivalence
Difficulty deciding between 2 or more insignificant options.
1.10 Inability to discriminate modalities of intentionality
Person has difficulty telling the difference between perceptions and imaginations and between true memories and dreams.
1.11 Disturbance of thought initiative or thought intentionality
Difficulty initiating and organizing goal-directed activities.
1.12 Attentional disturbances
(see subtypes)
1.12.1 Captivation of attention by a detail in the perceptual field
Person is drawn to aspects of the environment which are hard to divert attention away from, even though the person has no particular interest in those details.
1.12.2 Inability to split attention
The person cannot do 2 or more activities at the same time which use different senses.
1.13 Disorder of short-term memory
Difficulty keeping things in mind for a short period of time experienced as a tendency to forget things from the beginning as the person continues, such as in reading a story.
1.14 Disturbance in experience of time
Change in the flow of time, not including changes in flow speed caused by boredom or pleasure, or regarding past vs. future.
1.14.1 Disturbance in the subjective experience of time flow
Time seems to speed up, slow down, stand still, or become fragmented.
1.14.2 Disturbance in the existential time
The future is blocked and existence seems to be dominated by either the present or the past.
1.15 Discontinuous awareness of own action
Break in awareness of own actions.
1.16 Discordance between intended expression and the expressed
The person experiences their expression as being uncontrollable, distorting the meaning of what the person is actually trying to say.
1.17 Disturbance of expressive language function
The person experiences difficulty in mobilizing the words needed to express themselves.
Домен 2: Самосознание и присутствие
Симптом
Описание
2.1 Diminished sense of basic self
Feelings as if one is, for example, ephemeral, non-existent, profoundly different from others (but unable to sufficiently elaborate on this), or that one must agree with others; this has occurred chronically since at least adolescence.
2.1.1 Childhood onset
Onset was before puberty.
2.1.2 Adolescence onset
Onset was in adolescence.
2.2 Distorted first-person perspective
There are at least 3 subtypes.
2.2.1
Person feels as if their experiences aren't their own, at least briefly, or as if they were a mere inanimate object.
2.2.2
Person feels an incredible distance between the self and experience, resulting in intense and involuntary constant or recurring self-monitoring.
2.2.3
Person feels as if the self were located at a specific point in space, or perhaps as if it were a physical object, or both.
2.3 Other states of depersonalization
Sense of alienation from self or one's own experience.
2.3.1 Melancholiform depersonalization
Melancholic mood change from which the person feels alienated.
2.3.2 Unspecified depersonalizaton
Other depersonalization
2.4 Diminished presence
An increased distance from being affected by the world that is experienced by the person as originating from within the self; this is experienced as an affliction by the person.
2.4.1 Specified
Increasing distance from the world experienced as apathy towards specific events.
2.4.2 Unspecified
Sense of barrier between self and world that cannot be furthered specified by the person.
2.4.3 Including derealization or perceptual change
Where the sense of barrier results in a change in world perception (e.g. sense of fogginess) or is accompanied by derealization.
2.5 Derealization
The world appears as strange, alien, unreal, or changed.
2.5.1 Fluid (global) derealization
The world seems to lose its color or become lifeless, or there is some other diminution of the qualities of the world.
2.5.2 Intrusive derealization
Things in the world seem much more intrusive than normal, which strongly affect the person emotionally.
2.6 Hyperreflectivity; increased reflectivity
Tendency to engage in excessive reflection of matters involving the self or other things hindering the sense of being able to live carefree or spontaneously; person will engage in intense reflection while engaged in activity (called also "simultaneous introspection" in Japanese psychopathology).
2.7 I-split
Sense that the self does not exist as a unified whole beyond having a multifaceted personality.
2.7.1 I-split suspected
When person's comments hint at I-split.
2.7.2
Person reports non-psychotic experience of I-split.
2.7.3
Person reports non-psychotic experience of I-split that is experienced in a way that the different pieces of self exist at different points in space like physical objects.
2.7.4
Person reports delusional experience of I-split.
2.8 Dissociative depersonalization (out of body experience)
Person experiences the self as if it were outside the body.
2.8.1
Person feels as if this is occurring, without hallucinating.
2.8.2
Person experiences this as a dissociative hallucination.
2.9 Identity confusion
Person feels as if they were another person.
2.10 Sense of change in relation to chronological age
Feeling as if the person were very much younger or older than they really are.
2.11 Sense of change in relation to gender
(see subtypes)
2.11.1
Person worries that they might be gay.
2.11.2
Person is confused about their sex or feels as if they were the opposite sex.
2.12 Loss of common sense/perplexity/lack of natural evidence
Person is confused about the meaning of what people normally understand implicitly and may spend a lot of time wondering why, say, the sky is blue or 2+2=4; or person may follow extremely rigid schemas that come across as bizarre to others ("morbid rationalism") or may have a tendency to obsess about the spatial or geometric aspects of the world ("geometrism").
2.13 Anxiety
(see subtypes)
2.13.1 Panic attacks with autonomous symptoms
Panic accompanied by multiple autonomic symptoms including labored breathing, heart racing, chest pain, or a sense of choking.
2.13.2 Psychic-mental anxiety
Feeling of anxiety without autonomic symptoms.
2.13.3 Phobic anxiety
Anxiety triggered by specific fears (e.g. agoraphobia).
2.13.4 Social anxiety
Anxiety caused by social situations.
2.13.5 Diffuse, free-floating, and pervasive anxiety
Intense, constant anxiety.
2.13.6 Paranoid anxiety
Anxiety triggered by paranoid fears.
2.14 Ontological anxiety
Pervasive anxiety experienced by person over their own existence that causes them to be more interested in survival than in self-realization; it can involve a sense as if something ominous were approaching, a sense of being exposed to others, or some other fear of violation of their own existence.
2.15 Diminished transparency of consciousness
A sense that one is blocked from clearly perceiving the contents of consciousness which is not secondary to something else (e.g. thought pressure, organic brain disorder, or clinical depression).
2.16 Diminished initiative
Pervasive difficulty initiating goal-directed activity that is not secondary to, for example, clinical depression.
2.17 Hypohedonia
Pervasive and recurring diminished capacity for pleasure.
2.18 Diminished vitality
Sense of diminishment of one's vital energy that is not secondary to, for example, clinical depression.
2.18.1 State-like
Experienced only episodically.
2.18.1 Trait-like
Experienced chronically.
Домен 3: Телесные переживания
Симптом
Описание
3.1 Morphological change
Sensations or perceptions as if parts of the body or the entire body has changed size or shape.
3.1.1
Due to paroxysmal sensations.
3.1.2
Due to perception.
3.2 Mirror-related phenomena
Frequently looking at mirrors or avoiding mirrors, or otherwise feeling as if the shape of the face has changed when looking in a mirror.
3.2.1
The person only looks in the mirror to see if their face has changed, but perceives no change.
3.4 Psychophysical misfit and psychophysical split
The body feels as if it does not fit (but not simply because the person dislikes their appearance) or a feeling as if the body and mind do not go together.
3.5 Bodily disintegration
Feeling as if the body is falling to pieces.
3.6 Spatialization of bodily experiences
Feeling as if parts of the body were no longer a medium for action but as if they were simply standalone physical objects, or feeling as if one can feel body parts that one normally cannot feel.
3.7 Cenesthetic experiences
Various unusual bodily sensations, including feelings of numbness, electrical sensations, and thermal sensations.
3.8 Motor disturbances
(see subtypes)
3.8.1 Pseudo-movements of the body
Person feels as if a part of the body is moving, but it actually is not.
3.8.2 Motor interference
Movements of the body intended by the person are derailed, moving in a way not intended by the person.
3.8.3 Motor blocking
Person feels unable to move a body part.
3.8.4 Sense of motor paresis
Usually temporary sense of weakness in one or more limbs, which can interfere with the person's physical movements (such as grasping an object).
3.8.5 Desautomation of movement
Normally automatic or partially automatic physical activities that are carried out on a daily basis or frequently, such as brushing one's hair or riding a bike, can no longer be so, causing the person to have to concentrate and guide each aspect of their movement.
3.9 Mimetic experiences
Pseudo-movements of other objects and people are experienced as if there were a connection to the person's own actions.
Домен 4: Транзитивизм/демаркация
Симптом
Описание
4.1 Confusion with the other
Person confuses their thoughts, feelings, and other aspects with their interlocutor, or otherwise feels invaded or intruded upon by their interlocutor (but cannot explain why this is so).
4.2 Confusion with one's own specular image
Person confuses themselves with their reflection, such as when they are looking in a mirror.
4.3 Threatening bodily contact
(see subtypes)
4.3.1
Person feels threatened by being close to or in contact with another person not because of paranoia or suspicion.
4.3.2
Person feels annihilated when in close contact with another person.
4.4 Passivity mood
Mood-like feeling of being at the mercy of the world, with the person feeling restrained.
4.5 Other transitivistic phenomena
Other feelings as if not properly demarcated from other people and the world.
Домен 5: Экзистенциальная переориентация
Симптом
Описание
5.1 Primary self-reference phenomena
Person feels as if outside events are connected to themselves which cannot be explained by any more primary psychopathology.
5.2 Feeling of centrality
Brief feeling as if being at the center of all existence.
5.3 Feeling as if the subject's experiential field is the only extant reality
Person feels as if only things they are perceiving exist, such that it feels as if things cease to exist when the person looks away, for example.
5.4 "As if" feelings of extraordinary creative power, extraordinary insight into hidden dimensions of reality, or extraordinary insight into own mind or the mind of others.
person experiences a sense as if they possess insight most other people do not.
5.5 "As if" feeling that the experienced world is not truly real, existing, as if it was only somehow apparent, illusory, or deceptive
An example includes feeling as if the person were in a movie.
EAWE — это сопутствующее интервью EASE, в котором основное внимание уделяется опыту человека с миром, а не с самим собой. Всего 6 доменов:
Пространство и объекты , который касается опыта человека с пространством и физическими объектами, с расстройствами, включая галлюцинации, искажения пространственных отношений и опыт видения одного и того же объекта несколькими способами одновременно (так называемое «загрязнение» в тесте Роршаха ). .
Время и события , который касается опыта человека со временем, расстройств, связанных с ускорением или замедлением времени, его дроблением или фрагментацией, а также постоянным ожиданием чего-то важного, которое вот-вот произойдет.
Другие люди , которые связаны с опытом человека с другими людьми, с расстройствами, включая нарушение чувства границ эго с другими людьми, референциальное мышление, основанное на действиях или словах других людей, а также потерю или отсутствие способности естественно понимать социальные ситуации. и социальные сигналы, ведущие к попыткам компенсации за счет повышения внимания или концентрации.
Язык , который связан со снижением беглости и нарушением прозы на родном языке, искажениями в выражениях человека, из-за которых другие неправильно понимают его, проблемами с конкретными и абстрактными понятиями, а также отвлечением отдельных слов и фраз, что приводит к тому, что человеку становится трудно следовать что они читают или слушают.
Атмосфера , которая касается общего чувства-состояния человека в мире, с расстройствами, включая дереализацию (особенно дереализацию в стиле «Шоу Трумэна» ), объекты, которые больше не имеют нормального значения, гиперосознание вещей, которые обычно остаются на заднем плане сознания, апофанное настроение и ощущение радикальных изменений в самой структуре самой Вселенной .
Экзистенциальная ориентация , которая связана с радикальными изменениями в мировоззрении человека, имеет дело с такими вещами, как отказ от условностей и правил общества, чрезвычайная открытость для веры в новые идеи и грандиозность , которая предполагает, что человек считает других неполноценными, как насекомых по сравнению с ними. [15]
1.1 Abnormal intensity or persistence of visual perceptions
Visual stimuli appear more or less intense or take longer to leave perception after ending.
1.1.1 Increase in intensity of visual perceptions*
Visual stimuli seem more intense, such as light being brighter or colors stronger.
1.1.2 Decrease in intensity of visual perceptions*
Visual stimuli seem less intense.
1.1.3 Recurrence or prolongation of visual stimuli
Even after visual stimuli are gone, person continues to see them. Also called palinopsia.
1.2 Blindness or partial blindness
Vision is experienced as being blurry or partially or wholly absent.
1.2.1 Blurred vision*
1.2.2 Partial seeing
Person sees only part of an object.
1.2.3 Transitory blindness
Visual field is experienced as either partly or entirely absent.
1.3 Disturbances involving verticality (accuracy) of visual perceptions*
Mis-seeing objects or perceiving visual stimuli that is actually absent.
1.3.1 Visual illusions*
Person mis-sees something, mistaking it for something else.
1.3.2 Visual hallucinations*
Person experiences seeing something when nothing is there. Can seem only partially external.
1.3.3 Visual pseudohallucinations*
Like visual hallucinations, but person while experiencing it recognizes its lack of basis in reality.
1.4 Visual fragmentation
Objects or scenes appear broken up.
1.4.1 Object fragmentation
Cannot perceive objects as a whole.
1.4.2 Break-up of a scene
The world becomes fragmented, with different things appearing disconnected or unrelated to one another.
1.4.3 Captivation of attention by isolated details
Person attracted to certain details as if spellbound.
1.5 Disorganization or disturbed object stability
Visual perception of things becomes fluid and unstable.
1.5.1 Disorganized object contours
Object contours are distorted.
1.5.2 Loss of perceptual stability (fluidity or contamination)
Things seem to change their form or nature before the person's very eyes. Multiple forms of a single object may be perceived simultaneously in the same place, like a "photographic double exposure". (See also the fluidity and contamination ratings on the Rorschach test.)
1.6 Changes in quality, size, or shape of visual perceptions
1.6.1 Changes in color of visual perceptions
Things seem to be a different color from what they normally are.
1.6.2 Micropsia/macropsia
Things seem bigger or smaller than they actually are.
1.6.3 Dysmegalopsia
Things seem bigger on one side and smaller on the other than they actually are.
1.6.4 Metamorphopsia
Objects have a different but stable form than how they actually are.
1.6.5 Other distortions
1.7 Disturbances of perceptual distance or object juxtaposition
Distances and/or relative positioning of objects to each other is distorted.
1.7.1 Objects seem closer or farther away*
Objects are closer or farther than they appear.
1.7.2 Disturbance of relative spatial relationship (juxtaposition) of objects
The relative positioning of objects is distorted, including in the perception of 2 objects one of which is closer, with the closer one appearing farther away and the farther away one appearing closer. May have difficulty determining what is in the background or foreground.
1.7.3 General disturbances in estimation of distance
Person struggles to estimate how far away they are from something.
1.8 Distorted experiences of space
Space itself seems distorted.
1.8.1 Diminished perspectival orientation
Experiences space as isotropic, sees the world as if standing from nowhere in particular or everywhere at once.
1.8.2 Loss of topographical orientation
Feels disoriented in familiar places.
1.8.3 Loss of spatial integrity or structure
Feels as if space is inconsistent, as if pouring a jug of water down on the floor below results in the water falling onto the floor above or as if a path leads somewhere that should be geometrically impossible.
1.8.4 Loss of dimensionality
Perceives the world in only 2 dimensions.
1.8.5 Experience of infinite space
Person is overwhelmed by the magnitude of space in their location.
1.8.6 Figure/ground reversal
Person sees the space between objects rather than the objects themselves.
1.8.7 Affective experience of space*
Space feels threatening or strange, takes on a negative feel.
1.9 Abnormal intensity or persistence of auditory perceptions
Sounds seem more or less intense or last longer than they should.
1.9.1 Increases in intensity of auditory perceptions*
Sounds seem louder or more intense.
1.9.2 Decreases in intensity of auditory perceptions*
Sounds seem quieter or less intense.
1.9.3 Heightened awareness of background auditory sensations
Overly aware of sounds that should remain in the background, that are less relevant than other more important sounds.
1.9.4 Recurrence or prolongation of auditory stimuli
Sounds last longer than they should or recur.
1.10 Disturbances involving veridicality (accuracy) of auditory perceptions*
Mis-hearing sounds or hearing sounds that aren't there.
1.10.1 Auditory illusions*
Mis-hears sounds as something else.
1.10.2 Auditory hallucinations*
Hears sounds that aren't there, in a way that seems at least somewhat external to the person.
1.10.3 Auditory pseudohallucinations*
Like auditory hallucinations, but person is aware during the experience that they are false.
1.11 Other changes in quality of auditory perceptions
Experiences distortions in pitch, timbre, or other qualities of some or all sounds.
1.12 Problems localizing sounds
Has trouble pinpointing where sounds are coming from.
1.13 Disturbances of other senses*
Other senses, such as smell, taste, or touch, experience distortions.
1.13.1 Tactile disturbance*
Distortions in the sense of touch.
1.13.2 Gustatory disturbance*
Distortions in the sense of taste.
1.13.3 Olfactory disturbance*
Distortions in the sense of smell.
1.14 Synesthesia or abnormal concommitant perception*
Stimulus in one sense brings in involvement of another sense.
1.15 Splitting-off or isolation of sensory perceptions
Stimulus is perceived as having nothing to do with what is producing the stimulus, like another person's voice seems to have nothing to do with the person who is speaking.
1.16 Disturbances in recognizing or identifying an object of perception
Fails to recognize what they are seeing or hearing, even when it is familiar to them.
1.17 Loss of boundaries with, or demarcation from, the physical world
Person experiences difficulty determining where their body ends and the rest of the world begins.
Домен 2: Время и события
Симптом
Описание
2.1 Time or movements appear to change speed
This does not only occur when a person is bored, excited, or is engaged in activity.
2.1.1 Time or movements seem speeded up*
2.1.2 Time or movements seem slowed down*
2.1.3 Time or movements seem (somehow) both speeded up and slowed down
2.2 Discrepancy between internal and external time*
Experiences discrepancy between the time that passes for their own actions versus the time for the rest of the world.
2.2.1 Internal time seems slower than external time*
Feels as if they are moving or thinking very slowly relative to the rest of the world.
2.2.2 Internal time seems faster than external time*
Feels as if they are moving or thinking much faster than others and the rest of the world.
2.3 Disruption of dynamic organization of time
Seems like time no longer flows like it should. Here, there is a disruption of the unity of the present moment with the retention (immediate previous moment, "primary remembrance") and the protention (immediate next moment, "anticipation"), as described by philosopher Edmund Husserl.
2.3.1 Time feels as though completely stopped, static, infinite, disappeared
Feels as if time has stopped or ceased to exist.
2.3.2 Time as disjointed or fragmented
Each moment feels disconnected from the last and the next, as if time itself has become staccato, just a sequence of photographs, each having nothing to do with the next or last one.
2.3.3 Disorientation in time
Person becomes confused about the passage of time, with difficulty understanding how time flows and when to engage in events, and even what time of day it is.
2.3.4 Feeling limited to or isolated in the present moment
Person feels as if they newly come into being as a wholly different person with each passing moment of time.
2.3.5 Various bizarre experiences of time
Feels as if time is going backward, as if they are stuck in a Groundhog Day loop, as if they control time, as if they are present in multiple periods of time at once, or other bizarre experiences.
2.4 Disturbed anticipation
Disturbance of the expectation of the immediate next moment in time.
2.4.1 Perpetual anticipation
Constantly feels as if something very big is imminent, right about to happen. Called also ante festum experience or trema ("stage fright").
2.4.2 Constant surprise due to inability to anticipate future events
Is constantly surprised by mundane events that would normally be expected immediately beforehand, due to the inability to anticipate.
2.4.3 Feeling that "anything could happen"
Feeling that literally anything, from the probable through the highly unlikely to the impossible, could happen, while not caring what that is.
2.4.4 Protention (future directedness) collapses
Feels as if they cannot move into the imminent next moments in a smooth, flowing way.
2.5 Disturbed awareness of the expected future*
The conception of the future beyond the imminent is distorted or feared in some way.
2.5.1 Future seems nonexistent*
2.5.2 Future seems unimportant or irrelevant*
2.5.3 Future seems threatening*
2.5.4 Premonitions*
2.6 Disturbed experiences of memories or of the past
2.6.1 Past seems cut-off*
2.6.2 Past seems vague or obscure*
2.6.3 Past disappears or seems non-existent*
2.6.4 Past seems accelerated*
Feels as if the memories are all condensed into a single moment.
2.6.5 Past seems slower*
Feels as if memories are all drawn out and elongated in time.
2.6.6 Intrusiveness of the past*
The past seems to limit the person, what they can do.
2.6.7 Erosion of distinction between past and present*
Confused about whether the person is remembering something or if they're actually doing something right now.
2.6.8 Past seems disjointed
What happened in the past seems all out of order, all disconnected from each other, or otherwise disjointed.
Домен 3: Другие лица
Симптом
Описание
3.1 Lack of social understanding or interpersonal attunement (hypoattunement)
Person feels they cannot smoothly engage with other people at all; may feel like they must study and follow explicit rules to interact successfully with other people.
3.1.1 Loss of social common sense
Feels they cannot naturally grasp what other people do or how the conversation has gone.
3.1.2 Bodily/proprioceptive loss of attunement
Feels they are outward and cannot time their mannerisms and other actions properly (e.g. may not know when to begin speaking after another person has finished, or when to greet a person as they walk past them).
3.1.3 Specific difficulty understanding non-verbal communication
Has difficulty reading body language, tone of voice, and other forms of non-verbal communication.
3.2 Sense of remoteness from others*
Feels cut off from other people.
3.3 Alienated strategies for understanding others
Feels they have to engage in intellectual-style analysis of social situations to understand what they mean and what to do.
3.3.1 Alienated scrutinizing of others' behavior
Aware they tend to analyze social situations to know what they mean, like a zoologist out in the field doing in situ study of animals.
3.3.2 Algorithmic approach to social understanding/interaction
Person attempts to create algorithms, a set of formal rules, to use to guide them in social situations.
3.4 Sense of inferiority, criticism, or mistrust in relation to others*
Tends to feel threatened and criticized in social situations, making it hard to interact comfortably.
3.4.1 Feelings of self-consciousness, self-criticism*
Tends to be overly aware of flaws in their appearance, interaction, etc.
3.4.2 Feelings of social paranoia or social anxiety*
Feels people they're interacting with or are around them are constantly focusing on and judging them.
3.4.3 Pervasive mistrust of others*
Tends to feel other people are out to "get" them.
3.5 Torment or distress due to generalized social insecurity
Mere presence of others feels extremely burdensome and unbearable, as if by their very presence they endanger the person's cold self.
3.6 Interference by voices*
Feels like voices prevent them from interacting normally with people.
3.7 Disturbance of self-other demarcation
Feels like they have a hard time telling what thoughts, ideas, actions, sayings are in them, and what are in other people.
Feels like their innermost thoughts and feelings are open to being read by others.
3.7.4 Experiences of being controlled
Feels like they're being mind-controlled.
3.7.5 Merging or fluid psychological boundaries
They feel mixed up or confuse their thoughts and feelings with those of other people. May feel like there is no clear boundary between themselves and other people.
3.7.6 Universal merging with others*
Feels like there are no individuals, but everyone is part of the same hive mind or other collective consciousness.
3.7.7 Uncertain personal identity/attitudes*
Feels confused about their identity when around others.
3.7.8 Uncertain physical boundaries
Has difficulty telling where their body ends and other people's bodies begin.
3.7.9 Experience of being imitated
Feels like other people are imitating them deliberately to mess with them or make fun of them, in a way that seems strange to them.
3.8 Difficulties with the gaze
Has trouble with eye contact
3.8.1 Intrusiveness of the gaze of the other
Feels like other people's gazes are very intrusive and make them uncomfortable, often leading to avoidance of eye contact.
3.8.2 Feeling of exposure through one's own eyes
Feels like eye contact exposes their innermost thoughts and feelings to the other person.
3.8.3 Intrusiveness of one's own gaze
Feels like their own gaze is intrusive and unbearable for others.
3.8.4 Dehumanization of the eyes of others
When making eye contact, the other person does not seem to be human or alive, with their eyes and body parts being seen as like inanimate objects.
3.8.5 Eyes as cosmic portals
Feels like the eyes of others (or one's own in the mirror) are windows into another world or dimension.
3.8.6 Unspecific uneasigness with gaze
Feels uneasy with eye contact without specifying the reason.
Feels as if other people are dead (even though they're alive, up and moving around).
3.9.2 People seem unreal/false/illusory
Other people seem like they don't really exist or are fraudulent copies of themselves, without objective reality.
3.9.3 People seem mechanical
Other people seem like they are mere robots without a soul.
3.10 Persons dominated by a single characteristic
Focuses on a single characteristic of other people, and feels as if it defines the other person's entire being, like the other person is nothing more than that characteristic.
3.11 Heightened intensity, aliveness, or reality of others*
People seem more alive and energetic than normal, which feels fishy.
3.12 Changes in quality or tone of others' appearance
Other people look or seem strangely different from how they normally are.
3.12.1 People seem familiar in a strange way
Of people they've never met before, it strangely feels like they know the other person from somewhere. Like deja vu, but with people.
3.12.2 People seem unfamiliar in a strange way
Of people they know well, it strangely feels like they don't know the other person at all. Like Jamais vu, but with people.
3.12.3 People seem disgusied*
Feels like other people aren't actually those other people, but are people disguised as those other people.
3.12.4 People seem threatening in a strange way*
There is something about other people that makes it seem like they are a threat.
3.12.5 General/unspecified changes in the physical appearance of others
Something about how the other person looks, like maybe their eyes or face, seems strangely different from before.
3.13 People seem as if communicating something special or unusual (beyond the obvious)
Other people seem to be dropping hints intended for the person, with the intent of the other people's speech being very different from what is said.
3.13.1 Paranoid significance*
The hint seems to express dislike or threats toward the person.
3.13.2 Grandiose significance*
The hint seems to signify the person's superiority or special powers.
3.13.3 Metaphysical significance
The hint seems to signify impending Doomsday or perhaps a cataclysm that has fundamentally altered the universe.
3.13.4 Unknown/unsalatable significance
The person cannot express the meaning of the hint.
3.14 Anomalous behavior/attitudinal responses to others
Person is aware they are acting strangely differently toward other people, often due to paranoia or not understanding social situations like they used to.
3.14.1 Active withdrawal*
Person tends to want to be alone and shut others out.
3.14.2 Oppositional/rebellious behavior*
Person tends to want to act counter to other people.
3.14.3 Social disinhibition*
Person aware they disregard social norms when they interact.
3.14.4 Compulsive interpersonal harmony*
The person feels very eager to please and will do anything to avoid conflict with others.
3.14.5 Extreme compliance
Automatic obedience or imitation of others, echopraxia.
3.14.6 Compulsive clownery/entertainment of others
Feels like they must always crack jokes or clown around, in a way that turns out wooden or stilted to other people.
Домен 4: Язык
Симптом
Описание
4.1 Basic disruptions of standard verbal comprehension
Difficulty comprehending speech or writings
4.1.1 Meaning/sound dissociation
Difficulty putting the representations of words with their meanings when heard or read
4.1.2 Distraction via semantic possibilities
Gets caught up on all the different senses of a word or a statement that was just heard or read
4.1.3 Distraction by individual words
Gets focused on individual words instead of the message as a whole
4.1.4 Unspecified difficulty understanding
It's difficult to understand what they're hearing or reading
4.2 Difficulty understanding emotional/expressive aspects of speech*
Has a hard time with understanding the intonations in what people say
4.3 Specific changes in standard feel or meaning of words
Becomes focused on words because they feel different than they did before
4.3.1 Focus on sound or appearance of words/phrases*
Very aware of how words sound or appear
4.3.2 Unconventional semantic determination via signifier or fragments of words
Determines words' meanings by how they or parts of them look, rather than by the conventional meaning
4.3.3 Words seem arbitrary/absurd
Is often so distracted by how arbitrary words seem that they do not attend to conversations
4.3.4 Words or language seems alive
Words take on a life of their own or feel like physical objects
4.3.5 Egocentric linguistic reference
Self-referencing ideas coming from the specific words or grammar that a person uses, but NOT the content of what they're saying.
4.4 Unconventional word choice, grammar, tone, or cryptic discourse
Says things in an unusual manner that often confuses people, which may be at least somewhat willful.
Speaks in a cryptic manner or using sentences structures that violate the grammar of the language they're speaking (even though they are a native speaker, for example), which may be experienced as intentional.
4.4.2 Stock words
Tends to overuse a certain few words or phrases to the point where they acquire many meanings beyond the conventional, causing their speech to feel stilted.
4.4.3 Made-up words (neologisms) or unconventional usage
Aware of using made-up words or using words in ways that differ greatly from their meanings.
4.4.4 Mannerisms and stilted speech
Tends to use very formal registers to say things in situations that would normally call for more casual speech.
4.5 Disturbed fluency
Has a hard time expressing self using language
4.5.1 Unavailability of words
Cannot find the right words
4.5.2 Unfocused or disorganized thoughts preclude verbal expression
Aware they have difficulty speaking because they cannot get their thoughts "straight", that is, their thinking has become so digressive or otherwise difficult to understand that they cannot express themselves
4.5.3 General discordance between the intended expression and the expressed
Aware of inability to express themselves in a way that accurately expresses what they meant to say; little things in the expression keep being off to the point the listener or reader may be left with a different impression.
4.6 Disturbed relevance
Aware of having a hard time remaining on a single line of thought while talking or writing
4.6.1 Derailment*
Aware that they have a tendency to lose track of what they're saying or writing.
4.6.2 Tangential responding
Aware that they make off-topic answers to questions
4.7 Disturbance of linguistic engagement or purposefulness
Aware they speak in such a strange way that they are not engaging
The person feels like they are the only mind in the universe and that they are the ones who build up the universe and bring things and people into being.
5.13.2 Double bookkeeping
Aware of two different realities, one real and physical, the other imaginary and delusional.
5.13.3 Influencing physical reality
Feels like their thoughts control the world
5.13.4 Pseudomovements of objects/persons
When the person is moving, it feels like things or people are moving in conjunction with them.
5.14 Revelatory or pseudorelevatory (apophanous) mood
There is something different, special, or unusual about the world, but the person cannot grasp it, filling them with wonder.
5.14.1 Uncanny particularity
Something seems peculiar about various mundane happenings in the world, like they signify something bigger happening behind the scenes.
5.14.2 Self-referentiality
Sees mundane things as referring back to themselves in one of various ways, listed below.
5.14.2.a Paranoid significance*
Suggests someone is trying to harm them
5.14.2.b Grandiose significance
Suggests they are superior or special in some way
5.14.2.c Metaphysical significance
Suggests the entire universe has radically changed, with the implication that it is the person who is response, or the message is directed specifically toward them.
5.14.2.d Unknown/unsalatable significance
The nature of the significance is unknown.
5.14.3 Unspecifiable strangeness
Something has changed, the person can sense it, but they don't know exactly what.
5.15 Quasi-mystical experiences
Amazed at the very existence of the world
5.15.1 Mystic union with the world*
Feels especially connected and united with the world, but not in a way that suggests their ego boundaries have been compromised.
Feels euphoric, but in a way that is very disconnected, different than the euphoria in a manic state which tends to involve increased energy and actions toward goals.
5.17.6 Despair, demoralization, hopelessness*
5.17.7 Abnormalities of mood constancy*
5.17.7.a Mood or emotion is abnormally present*
Feels like the mood lasts beyond the events or thoughts that triggered it.
5.17.7.b Mood or emotion is abnormally labile*
Mood keeps changing
5.17.8 Incongruity of mood or emotion
5.17.8.a Mood or emotion inappropriate to the current situation
Has moods or emotional reactions one would expect to what's going on
5.17.8.b Moods or emotions are mutually contradictory
Very high level of ambivalence about how they feel about things
Домен 6: Экзистенциальная ориентация
Симптом
Описание
6.1 Rejection of society or convention
The person generally chooses to live according to their rules in disregard of societal norms.
6.1.1 Disinclination for human society
Person rejects society and would prefer to live as a misfit.
6.1.2 Antagonomia
Tends to act in ways that directly oppose societal values.
6.1.3 Idionomia
Person feels radically unique.
6.2 Extreme indifference or openness
Person is very open to all possibilities in a way suggesting they are detached from the normal concerns of life.
6.2.1 Attitude of indifference, insouciance, lack of concern
Expresses "callous indifference" and that nothing really matters, in a way suggesting cold detachment, different from the way indifference is typically expressed in mood disorders where there is a strong emotional component.
6.2.2 Conceptual freedom/anything goes
Feels like anything could happen: as far as they're concerned, for example, apples could just as easily start falling up from trees rather than down.
6.3 Pervasive disbelief, skepticism, or curiosity re the obvious, taken-for-granted
Constant tendency to question everything that society takes for granted.
6.4 Absolute certitude
The person is absolutely sure about their unusual interpretation of the world, and does not believe that it will ever be refuted.
6.5 Feeling of being special or superior
Person feels superior or like they have a special role to play in the universe.
6.5.1 Feeling of extraordinary insight*
Person feels as if they and they alone understand the mysteries of the world.
Person feels as if they are much much more highly advanced and evolved than all other people, whom they view as vastly inferior.
6.6 Impossible responsibility or guilt*
Person feels guilty over things they could not have done.
6.7 Sense of loss of freedom or individuality
Feels as if they are controlled by outside forces.
6.8 Adherence to abstract, intellectualistic, and/or autonomous rules
Person follows self-imposed "rational" rules that are quite idiosyncratic.
6.9 Existential or intellectual change*
Person suddenly is absorbed by things like religion or philosophy.
6.10 Feeling of centrality
Person feels as if the universe revolves around them.
6.11 Decentering of the self relative to universe
Feels as if they are not really real, like they truly exist apart from the universe.
* Указывает на опыт, который также может возникнуть при других первичных психотических расстройствах или расстройствах настроения, выходящих за рамки шизофренического спектра, таких как бредовое расстройство, большое депрессивное расстройство или биполярное расстройство.
Учет наличия саморасстройств полезен при попытке дифференциальной диагностики расстройств, которые можно спутать с расстройствами шизофренического спектра . Расстройства аутистического спектра и шизотипическое расстройство личности могут выглядеть внешне похожими, но имеют разную этиологию и требуют разных подходов к лечению. [3] [21] Наличие саморасстройств является свидетельством диагноза шизотипического расстройства личности вместо расстройства аутистического спектра. [21] [22] Аналогичным образом, в случае психоза первой инстанции саморасстройства указывают на диагноз шизофрении в пользу других психотических расстройств. [23]
Наличие саморасстройств может привести к снижению понимания человеком своего заболевания за счет изменения основных структур сознания. [2] [7]
Людям, страдающим от саморасстройств, трудно сформулировать их спонтанно; [6] [24] и малоизвестны ни широкой публике, ни профессионалам в этой области. Из-за этого люди часто предъявляют расплывчатые, шаблонные жалобы, имитирующие симптомы других психических расстройств, такие как «усталость» или «трудности с концентрацией внимания». Однако если знающий врач проведет более глубокое исследование, можно будет оценить лежащие в его основе саморасстройства и помочь прояснить природу болезни человека. В своем обзоре Парнас и др. (2014) говорят: «Знакомство психиатра с феноменом «неспецифической специфичности», на наш взгляд, чрезвычайно важно в контексте ранней диагностической оценки, особенно у людей, обращающихся с смутной, непроработанной картиной дезадаптации , недостаточной успеваемости , хроническое недомогание и дисфория , негативные симптомы или ипохондрическая озабоченность ». Люди, страдающие шизофренией, часто описывают свои саморасстройства как причиняющие им больше страданий, чем психоз. [2]
Саморасстройства лежат в основе большинства симптомов первого ранга, часто называемых феноменами пассивности. В настоящее время существует предложение включить саморасстройство в качестве одного из симптомов шизофрении в готовящуюся МКБ-11 . [25]
Первый систематический обзор эмпирических исследований саморасстройств на основе шкалы EASE был опубликован в 2021 году. Он нашел последовательную поддержку концепции как характерного компонента расстройств шизофренического спектра, а не других психических расстройств. [1] Другой систематический обзор и метаанализ 2022 года, охватывающий совокупную выборку из 810 пациентов, обнаружил убедительные доказательства, подтверждающие существование саморасстройств как основного клинического признака расстройств шизофренического спектра. [26] Эта концепция и ее связь с шизофренией также были подтверждены метаанализом 2021 года. [27]
В обзоре 2014 года Постмес и др. предположили, что саморасстройства и психозы могут возникать в результате попыток компенсировать некогерентность восприятия , и предложили гипотезу о том, как взаимодействие этих явлений и попытки человека разрешить несогласованность приводят к шизофрении. . Проблемы с интеграцией сенсорной информации создают для человека проблемы с удержанием контроля над миром, а поскольку взаимодействие «я-мир» фундаментально связано с базовым ощущением себя, последнее в результате также нарушается. [28] Сасс и Борда изучили корреляты различных аспектов саморасстройства, а именно: нарушение хватки (растерянность, трудности с «доставанием» того, что доступно большинству людей), гиперрефлексивность (когда мысли, чувства, ощущения и объекты бесконтрольно всплывают в поле зрения). осознание, а также дисфункциональное размышление о вещах и о себе ), а также снижение привязанности к себе (когда человеку трудно «поддаться влиянию» аспектов своего «я», переживая эти аспекты так, как если бы они существовали во внешнем пространстве), и предложили как первичные и вторичные факторы могут возникать в результате дисфункций перцептивной организации и мультисенсорной интеграции . [29] [30]
В обзоре 2013 года Мишара и др. раскритиковали концепцию минимального «я» как объяснения саморасстройства, заявив, что она не поддается фальсификации и что саморасстройство возникает в первую очередь из-за трудностей с интеграцией различных аспектов самости, а также испытывают трудности с различением себя и других, как это предлагали Лисакер и Лисакер: Ichstörung или расстройство эго, как говорят, при шизофрении возникает из-за нарушенных отношений, а не из «солипсистской» концепции самости, предложенной Сассом, Парнасом и другими. [31] В своем обзоре Сасс соглашается с тем, что в центре внимания исследований саморасстройства слишком много внимания уделяется самому себе, и упоминает попытки взглянуть на нарушения в отношениях человека с другими людьми и миром, при этом ведется работа по созданию исследования «Аномальный мировой опыт», в котором рассматриваются аномальные переживания человека в отношении времени, пространства, людей, языка и атмосферы; он предполагает, что у людей с саморасстройством существуют проблемы как с самим собой, так и с миром, и что это лучше концептуализировать как «нарушение присутствия». [10] Парнас признает модель Лисакера, но говорит, что она не является несовместимой с концепцией минимального «я», поскольку они имеют дело с разными уровнями самости. [2]
Публикация DSM-III (1980) привела к усилению внимания к конкретным признакам и симптомам психических расстройств, а не к субъективным переживаниям, лежащим в основе этих симптомов; другими словами, он отдавал предпочтение бихевиористскому подходу к диагностике. Поскольку концепцию саморасстройств было трудно реализовать на практике , ее начали критиковать как слишком расплывчатую и слишком субъективную; действительно, в 20 веке по этой концепции было проведено мало систематических или эмпирических исследований. Поэтому он начал выходить из клинического применения и вскоре полностью исчез из программ обучения в Соединенных Штатах. [2] [32] [36]
Заметным исключением из этой тенденции стала Боннская шкала оценки основных симптомов (BSABS), созданная в 1980-х годах для оценки субклинических аффективных, когнитивных и перцептивных нарушений, а также базового саморасстройства. [36] Во многих исследованиях было обнаружено, что основные симптомы, измеряемые по шкале BSABS, у людей с шизофреническими и шизотипическими расстройствами агрегируются. [24]
В начале 2000-х годов группа исследователей, в том числе датский психиатр Йозеф Парнас, попыталась операционализировать и возродить идею шизофрении как расстройства минимального «я». [34] Результатом этой работы стало создание EASE, который был опубликован в 2005 году. [6] [2] Шкала была основана на феноменологических интервью с впервые поступившими людьми с расстройствами шизофренического спектра, чтобы обеспечить возможность эмпирического исследования саморасстройств. [6] [2] Он также частично был основан на BSABS, но больше фокусировался на вопросах, касающихся именно нарушенного собственного опыта. [34] Создание EASE привело к активизации исследований по этой теме, и первый систематический обзор этой концепции был опубликован в The Lancet Psychiatry в 2021 году, в котором была обнаружена хорошая эмпирическая поддержка саморасстройств как определяющей характеристики расстройств шизофренического спектра. [1]
^ Элизабет Хауг, Ингрид Мелле, Оле А. Андреассен, Андреа Рабальо, Унни Братлиен, Мерете Ойе, Ларс Лиен и Пол Моллер (июль 2012 г.). «Связь между аномальным собственным опытом и суицидальными наклонностями при первом эпизоде шизофрении, по-видимому, опосредована депрессией». Комплексная психиатрия . 53 (5): 456–460. doi : 10.1016/j.comppsych.2011.07.005 . ПМИД 21871617 . {{cite journal}}: CS1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
^ Элизабет Хауг, Мерете Ойе, Оле А. Андреассен, Унни Братлиен, Андреа Рабальо, Барнаби Нельсон, Пол Моллер и Ингрид Мелле (апрель 2014 г.). «Аномальный собственный опыт независимо способствует социальной дисфункции на ранних стадиях шизофрении и психотического биполярного расстройства». Комплексная психиатрия . 55 (3): 475–482. дои : 10.1016/j.comppsych.2013.11.010 . ПМИД 24378241 . {{cite journal}}: CS1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
Arc.Ask3.Ru Номер скриншота №: b3982705fa1ac11516580efbe6753e31__1718259720 URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/b3/31/b3982705fa1ac11516580efbe6753e31.html Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1: Self-disorder - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)