Jump to content

Формула Атлантика

(Перенаправлено из формулы B (SCCA) )
2007 Формула Атлантический автомобиль

Formula Atlantic -это спецификация гоночного автомобиля с открытым колесом, разработанного в 1970-х годах. Он использовался в профессиональных гонках на чемпионате IMSA Atlantic до 2009 года и в настоящее время используется в основном в любительских гонках через Formula Atlantic Atlantic Atlantic.

История Формулы Атлантика начинается с класса SCCA Formula B, созданного в 1965 году для одноэтажных автомобилей Formula с двигателями, не превышающими 1600 куб. См. До Формулы Атлантика в Соединенных Штатах проводились профессиональные гонки Формулы B с 1965 по 1972 год, в первую очередь с плохо поддерживаемой Формулой А SCCA, а затем в рамках чемпионата по Гран -при SCCA в 1967 и 1968 годах , которую Роджер Барр выиграл в близнецов -Кэм с питанием с питанием, а затем в их собственной независимой серии с 1969 по 1972 год.

Formula Atlantic as a class evolved in the United Kingdom in 1971 from the US Formula B rules, with 1600cc production-based twin-cam engines (initially Cosworth Mk.XIII based on Lotus-Ford Twin Cam and then Cosworth BDD, however other engines like Alfa Romeo were also eligible). Conceived by John Webb of Brands Hatch (who would later also develop the Sports 2000 class) as a category for national competitors with the performance near a Formula Two car but running costs at or below that of a contemporary Formula Three car. A single Yellow Pages championship ran in 1971-2, with a rival BP backed series appearing in 1973. 1974 saw the BP series changing sponsor to John Player, and the Yellow Pages series becoming backed by John Webb's MCD organisation and Southern Organs; in practice most top drivers competed in both series and there were no date clashes. Only one series ran in 1975-6, in the final year taking the title Indylantic and adopting Indianapolis-style single-car qualifying. But the formula was under threat from Формула три и ни одна серия не проходила в 1977-78 годах. В 1979 году в 1979 году в 1979 году вернулась серия BRSCC -Organized Club Racing с начальной поддержкой от Hitachi и продолжилась до 1983 года, с появлением убывающихся сетей и нескольких новых автомобилей.

As a result of its similarity to Formula Two and Formula Three in terms of chassis regulations, Formula Atlantic typically used chassis closely related to these cars—with performance somewhere in between the two—so most of the manufacturers were familiar from those classes, particularly the likes of Brabham, Lotus, March, Chevron early on, with Ralt and then Reynard later. US manufacturer Swift came to displace the British imports and dominate in North America. Several smaller marques also appeared.

The first professional races run under Formula Atlantic rules in North America were conducted in 1974 by the CASC in Canada (now ASN Canada), drawing much attention and large fields due to its national CTV television coverage. IMSA in the United States took advantage of the large number of teams and organized their own series in 1976.

During these years, the series attracted guest drivers from Europe, including Formula One, particularly at the Trois-Rivières street race in Quebec, Canada. Guest drivers included James Hunt, Jean-Pierre Jarier, Riccardo Patrese, Patrick Depailler, Jacques Laffite, Didier Pironi and Vittorio Brambilla.

In 1977, the SCCA sanctioned the US events and in 1978 the CASC and SCCA series merged, and conducted the series jointly until 1983, when it ran as the Formula Mondial North American Cup and was won by Michael Andretti. The series could not sustain the success of earlier seasons and was cancelled for 1984. Formula Mondial was an international category introduced by the FIA in 1983 with the intention of replacing both Formula Atlantic and Formula Pacific, the latter being a variant of Formula Atlantic that had been introduced in a number of Pacific Basin countries in the late 1970s.

Current FA SCCA Club Racing

[edit]
2011 SCCA National Championship Runoffs winner Michael Mällinen

SCCA Formula Atlantic cars are allowed wings and ground effects. They use either the Toyota 4AGE engine or the Cosworth BDD. Cars meeting Super Vee specifications were also allowed but are now rarely seen. Prior to 2006 these rules were also largely used in the professional series except that all cars had to run a Fuel Injected 4AGE. This meant that competitive amateur teams could also participate in professional races and that old pro series equipment could be raced at the amateur level. However, in 2006 the pro series introduced a spec chassis, the Swift Engineering 016.a and a new spec engine, the Mazda-Cosworth MZR. The result was that the cars used in the pro series were drastically different from the amateur cars. In 2009, to shore up small race fields, the pro series introduced a "C2 class" for amateur level cars, primarily the Swift 014.a, the dominant chassis in amateur competition at the time. However the C2 class saw few entries and was abandoned in the middle of the season.

Since 2011 SCCA Club Racing has allowed the Swift 016.a and Mazda-Cosworth MZR, albeit with an inlet restrictor to maintain parity with the older Toyota-powered cars. As of 2017 most nationals competitors were running the 016.a-Mazda combination. Also eligible for the class are Mazda rotary powered cars made for the Pro Mazda Championship. In 2018 the professional series will switch to a new car and all of the rotary cars will be available for club racing use, although they appear to not be competitive with cars built to the FA specification, even older ones. Additionally, in 2019 the SCCA will allowed sealed Mazda MZR engines to be used in older chassis, such as the Swift 014.a, as parts availability for the Toyota engines has become an issue.

The minimum weight of a Toyota or BDD powered Atlantic car is 1230 lbs. (558 kg) with driver.[1] The SCCA considers it its fastest club racing class.[2] Prior to gaining its own class, the Formula SCCA car raced in Formula Atlantic, where it was uncompetitive.[3]

Tribute

[edit]

In 2012 and 2014, the Rolex Monterey Motorsports Reunion historic automobile racing event at Mazda Raceway Laguna Seca in Monterey, California had a tribute to Formula Atlantic as a part of its scheduled groups.[4]

Formula Atlantic at the SCCA National Championship Runoffs

[edit]
Year Winner Car Engine
Formula B
1965 Соединенные Штаты Earl Jones LeGrand Alfa Romeo
1966 Соединенные Штаты Don Morin Brabham Ford
1967 Соединенные Штаты Chuck Dietrich McLaren Ford
1968 Соединенные Штаты Roger Barr Crosslé Ford
1969 Соединенные Штаты Bill Monson Brabham Ford
1970 Соединенные Штаты Skip Barber Tecno Ford
1971 Соединенные Штаты Bob Lazier March 71B Ford
1972 Соединенные Штаты Chuck Sarich March 722 Ford
1973 Соединенные Штаты Ken Duclos Brabham BT40 Ford
1974 Соединенные Штаты Ken Duclos Brabham BT40 Ford
1975 Соединенные Штаты Bobby Rahal March 75B Ford
1976 Соединенные Штаты Bobby Brown March Ford
1977 Соединенные Штаты Kevin Cogan Ralt RT1 Ford
1978 Соединенные Штаты Jerry Hansen Lola T460 Ford
Formula Atlantic
1979 Канада Tim Coconis Ralt RT1
1980 Соединенные Штаты Ken Dunn Ralt RT1
1981 Соединенные Штаты Hubert Phipps Ralt RT4 Ford
1982 Соединенные Штаты James King Ralt RT4
1983 Соединенные Штаты Riley Hopkins Ralt RT4
1984 Соединенные Штаты Michael Angus Ralt RT4
1985 Соединенные Штаты Michael Angus Ralt RT4
1986 Соединенные Штаты Chris Clark Ralt RT4
1987 Соединенные Штаты Russell Newman Ralt RT4
1988 Соединенные Штаты John Thompson Swift DB4
1989 Соединенные Штаты Wayne Cerbo Ralt RT4
1990 Соединенные Штаты Joseph Hamilton Swift DB4
1991 Соединенные Штаты Jordan Harris Swift DB4
1992 Соединенные Штаты Christopher Fahan Swift DB4
1993 Соединенные Штаты Greg Ray Swift DB4
1994 Соединенные Штаты Stan Wattles Ralt RT40
1995 Соединенные Штаты Dan Carmichael Ralt RT40
1996 Соединенные Штаты Steve Forrer Ralt RT40 Ford
1997 Соединенные Штаты Steve Forrer Ralt RT40 Ford
1998 Соединенные Штаты B.J. Zacharias Ralt RT41
1999 Соединенные Штаты Brian French Ralt RT41
2000 Соединенные Штаты Larry Connor Ralt RT41
2001 Соединенные Штаты Larry Connor Ralt RT41
2002 Соединенные Штаты Mike Biangardi Ralt RT41
2003 Соединенные Штаты Rennie Clayton Ralt RT41
2004 Соединенные Штаты Bob Stallings Swift 014.a Toyota
2005 Соединенные Штаты Graham Rahal Swift 014.a Toyota
2006 Соединенные Штаты Mirl Swan Swift 008.a Toyota
2007 Соединенные Штаты Hans Peter Swift 014.a Toyota
2008 Соединенные Штаты David Grant Swift 014.a Toyota
2009 Соединенные Штаты Mirl Swan Swift 014.a Toyota
2010 Соединенные Штаты David Wilcox Swift DB4 Toyota
2011 Соединенные Штаты Michael Mallinen Swift 014.a Toyota
2012 Соединенные Штаты Jason Byers Swift 014.a Toyota
2013 Турция Sedat Yelkin Swift 014.a Toyota
2014 Соединенные Штаты Connor Kearby Swift 016.a Mazda-Cosworth
2015 Соединенные Штаты Tyler Hunter Swift 014.a Toyota
2016 Соединенные Штаты Ryan Norman Swift 016.a Mazda-Cosworth
2017 Соединенные Штаты Keith Grant Swift 016.a Mazda-Cosworth
2018 Соединенные Штаты Mirl Swan Swift 016.a Mazda-Cosworth
2019 Соединенные Штаты Flinn Lazier Swift 016.a Mazda
2020 Соединенные Штаты Spencer Brockman Swift 014.a Mazda
2021 Соединенные Штаты James French Ralt RT41 Toyota
2022 Соединенные Штаты Alex Mayer JDR Ford

See also

[edit]

References

[edit]
  1. ^ Introduction to SCCA Racing rules, North American Motorsports Pages, Retrieved 2010-01-02
  2. ^ Club Racing Archived 2009-10-10 at the Wayback Machine, Sports Car Club of America, Retrieved 2010-01-02
  3. ^ Formula SCCA goes national Archived 2011-06-14 at the Wayback Machine, Sports Car Club of America, December 12, 2006, Retrieved 2010-01-02
  4. ^ "Rolex Monterey Motorsports Reunion Friday notebook". Racer. August 18, 2012. Retrieved August 29, 2012.
[edit]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 1eaf2e449e8875499dc451c6aaff858c__1712330100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/1e/8c/1eaf2e449e8875499dc451c6aaff858c.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Formula Atlantic - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)