Жанк
В древнегреческой религии и мифологии IACCHUS ( также IACCHOS , IAKCHOS ) ( греческий : ἴακχος ) был незначительным божеством, некоторым культовым значением, особенно в Афинах и элевзисе в связи с элезинским загадками , но без какой -либо значительной мифологии. [ 1 ] Возможно, он возник как олицетворение ритуального восклицания IACCHE! закричал во время элевсинской процессии из Афин до Элевса. [ 2 ] Его часто идентифицировали с Дионисом , возможно, из -за сходства имен Iacchus и Bacchus , другого названия для Диониса. По различным отчетам он был сыном Деметры (или, по -видимому, ее мужа), или сыном Персефона , идентичный Дионису Загреусу , или сыном Диониса.
Во время греко-персидских войн , когда персы, покинутая чердачной сельской местностью, была потрачена трата, призрачная процессия была замечена, выходящая от Элевса, кричавшая «Якх». Это чудесное событие было истолковано как признак возможной греческой победы в битве при Саламисе (480 г. до н.э.). [ 3 ] Iacchus также, возможно, участвовал в элевсинском мифе, в котором старуха Баубо , разоблачив свои гениталии, подбадривала траур Деметра.
Культ
[ редактировать ]Якхх был одним из божеств, наряду с Деметром и Коре ( Персефона ), поклонялись как часть элевсинских загадок . [ 4 ] Географ BC в конце 1-го века Страбон назвал его ἀρχηγέτην («Главный лидер» или «Основатель») «загадками». [ 5 ]
Статуя, храм и день праздника
[ редактировать ]
В Афинах в Афинах была статуя Иакха. Согласно Географом AD-географа 2-го века Паусания , статуя держала факел и была афинской скульптором Праксителем . [ 6 ] Проход от Аристофана « Лягушки » (405 г. до н.э.) предполагает, что в нем было корону мирта. [ 7 ] Согласно Павсании, статуя хранилась в храме Деметры, расположенном недалеко от ворот Дипилона , главного входа в древние Афины. Храм был, пожалуй, тем, который Плутарх называл «так называемым iAcCheion». [ 8 ] Рядом находился Помпеон, здание, которое было точкой собрания для процессии, посвященной элевзинским загадкам . Согласно византийской энциклопедии 10-го века Суда , Иакх также был названием его «праздничного» дня, предположительно в тот день, когда Якх был доставлен в Элевсис в рамках Элевсинской процессии. [ 9 ]
Элевсинская процессия
[ редактировать ]Якх и его статуя сыграли важную роль в элевсинской процессии. [ 10 ] Плутарх назвал закупок ассоциацией («вывод IACCHUS»). [ 11 ] В 19 Boedromion (вероятно) статуя Иаха была взята из его храма и перенесена в рамках процессии участников загадок, которые шли из Афин в Элевз , прибыв на 20 бодромиона (соответствующие 28 или 29 сентября). [ 12 ] Попутно участники процессии будут выкрикнуть культовое восклицание, IACCE! [ 13 ]
Был специальный чиновник, связанный с IACCHUS и его статуей, называемой ἰακχαγωγός ('лидер/носитель IACCHUS'), чья функция, по -видимому, заключалась в том, чтобы носить или сопровождать статую IACCHUS во время процессии. [ 14 ] Ἰακχαγ –2γός указан как один из элевсиновских чиновников, получающих пожертвование (ок. 160–170 гг. А.), [ 15 ] появляется в списке элевсинских священников, данных 2-го века ad julius pollux , [ 16 ] и у меня было зарезервированное место в прогоре («места впереди») театра Диониса в Афинах. [ 17 ] Действующий президент офиса (126/7 г. н.э.) упоминается на четырех посвящениях. [ 18 ]
Пародия элевсинской процессии появляется в комедии Аристофана « Лягушки » , расположенную в Аиде (подземный мир). [ 19 ] Есть хор мертвых мистиков, поющий и танцы в шествии, повторяют их «гимн Якхусу»: «О iacchus, iacchus o!», И поет,
- Iacchus, здесь пребывание в храмах, большинство преподобных,
- Iacchus, Oh, Ihilus,
- Приходите танцевать на этом лугу;
- твоим святым мистическим группам
- Встряхнуть листовую корону
- вокруг твоей головы, наполненная
- с Миртл,
- Смело топайте ваши ноги вовремя
- к дикому веселому обряду,
- с полной долю гракций, святого танца, священного
- твоим мистикам. [ 20 ]
и,
- Бодрствовать, потому что это бросило факелы в руку,
- Iacchos, OH Iacchos
- Светающая звезда нашего ночного обряда.
- Теперь луг ярко сжигает
- Старистые колени начинают колебаться.
- Они избавляются от своих болей
- и длинные циклы древних лет
- Через ваш святой обряд.
- Сияет с факелом,
- привести к цветущему участку болота
- Молодежь, которая делает ваши припевы, о благословенный! [ 21 ]
и,
- Теперь тогда
- Призовите Бога часа своими песнями
- партнер этого нашего танца.
- IACCHUS, честь All, разработчик нашей фестивальной песни
- Самый милый, следуй за нами здесь
- Богине и покажите нам, как
- Вы с легкостью путешествуете по длинному пути.
- Iacchus, любовник танца, ведет меня вперед, [ 22 ]
Леная
[ редактировать ]Iacchus также сыграл свою роль в Лене , зимнем афинском фестивале Диониса . [ 23 ] Согласно Scholiast на лягушках Аристофана . , участники Lenaia отреагировали на команду «призвать Бога» с призывом »,« Радуйся », Ядчос, сын Семеле, ты привычный богатство» [ 24 ] Согласно Scholiast, команда призвать Бога была провозглашена Daduchos , высоким элевсинским чиновником [ 25 ]
В Дельфи?
[ редактировать ]Название Iacchus, идентифицированное с Dionysus, также, возможно, было связано с культовым ритуалом в Delphi . [ 26 ] Sophocles Антигона , ссылаясь на ночные обряды , происходящие на горе Парнас, над Delphi, содержит вызов:
O Лидер хора звезд, чья дыхание-огонь, надзиратель по песнопениям ночью, сын, рожденный из Зевса, появляется, мой король, с вашим сопровождающим Тиадсом, которые в ночном безумии танцуют и поют тебя как Иачуса, даритель ! [ 27 ]
Имя и происхождение
[ редактировать ]IACCHUS, по -видимому, возник как олицетворение культового восклицания IACCE , кричав участниками во время элевсинской процессии, [ 28 ] С самого восклицания, по -видимому, полученным от ιαχή («Cry»), ιάχω («плакать»). [ 29 ] Было высказано предположение, что крик «iacche» со временем стал интерпретироваться как вокающая форма названия «iacchus». [ 30 ] В дополнение к тому, чтобы быть культовым криком, «Iacchus» также был термином для своего рода песни или гимна поклонения, возможно, не связанным с Богом. [ 31 ]
Идентификация с Дионисом
[ редактировать ]Iacchus связан с Дионисом, по крайней мере, еще в 5 веке до нашей эры. [ 32 ] Ассоциация, возможно, возникла из -за гомофонии имен IACCHUS и BACCHUS, одного из названий Диониса. Два чернокожих фигуре Lekythoi (ок. 500 г. до н.э.) могут представлять собой самые ранние доказательства такой ассоциации. Почти идентичные вазы, один в Берлине [ 33 ] а другой в Риме, [ 34 ] изобразите Дионис вместе с надписью Iakxne , возможным неправильным написанием iakxe . [ 35 ]
Более определенные ранние доказательства могут быть найдены в работах афинских трагистов и Еврипидов 5 - го века . [ 36 ] В Софокла антигоне (ок. 441 г. до н.э.) ода Дионисуса начинается с того, что рассмотрит Дионис как «Бог многих имен» ( πολώώνυμε ), который правит гленсом элевса Деметера и заканчивается идентифицируя его «Якх «, который ведет» припев звезд, чья дыхание - огонь »и чей« Сотрудники Thyiads »танцуют в «Ночное безумие». [ 37 ] И в фрагменте из утраченной игры, Софокл описывает Нису , традиционное место Диониса: «Отсюда я увидел, как Ниса, преследуемая Бэчуса, знаменитую среди смертных, которые Якхх рогов быка считает его любимой медсестрой». [ 38 ] В Euripides ' Bacchae (ок. 405 г. до н.э.), посланник, описывающий бакхические еды на горе Цитароне , связывают Иакх с Бромиусом , еще одно имена Диониса, говоря, что они «начали махать тирсо ... призывая к Иачхую, Сын Зевса, Бромиус, с «Юнайтед Голос». [ 39 ]
Надпись, найденная на каменной стеле (ок. 340 г. до н.э.), найденная в Дельфи , содержит Паин для Диониса, который описывает путешествия Диониса в различные места в Греции, где он был удостоен чести. [ 40 ] Из Фив , где он родился, он впервые отправился в Дельфи , где он показал свое «звездное тело», и с «Дельфийскими девочками» занял свое место на складках Парнаса », [ 41 ] Затем рядом с Элезисом , где его называют «Якхус»:
- И в твоей руке размахивая твою ночью-
- Освещение пламени, с благотворительным богом безумием
- ты пошел в «Вали Элевса
- ...
- where the whole people of Hellas'
- land, alongside your own native witnesses
- of the holy mysteries, calls upon you
- as Iacchus: for mortals from their pains
- you have opened a haven without toils.[42]
Strabo says that Greeks "give the name 'Iacchus' not only to Dionysus but also to the leader-in-chief of the mysteries".[43] For the identification of Iacchus with Dionysus in an Orphic context see Orphic Hymn 42.4, 49.3.[44]
Dionysus Zagreus
[edit]In particular Iacchus was identified with Dionysus Zagreus, who was a son of Zeus and Persephone.[45] This Orphic Dionysus was, as an infant, attacked and dismembered by the Titans, but later reborn as Dionysus, the wine-god son of Zeus and Semele, the daughter of Cadmus, the first king of Thebes. As noted above, Sophocles mentions "Iacchus of the bull's horns", and according to the 1st-century BC historian Diodorus Siculus, it was this older Dionysus who was represented in painting and sculpture with horns, because he “excelled in sagacity and was the first to attempt the yoking of oxen and by their aid to effect the sowing of the seed”.[46] Arrian, the 2nd-century Greek historian, wrote that it was to this Dionysus, the son of Zeus and Persephone, "not the Theban Dionysus, that the mystic chant ‘Iacchus’ is sung".[47] And the 2nd-century poet Lucian refers to the "dismemberment of Iacchus".[48]
Nonnus
[edit]The 4th- or 5th-century poet Nonnus, associates the name Iacchus with a "third" Dionysus.[49] He describes the Athenian celebrations given to the first Dionysus Zagreus son of Persephone, the second Dionysus Bromios son of Semele, and the third Dionysus Iacchus:
- They [the Athenians] honoured him as a god next after the son of Persephoneia, and after Semele's son; they established sacrifices for Dionysos late born and Dionysos first born, and third they chanted a new hymn for Iacchos. In these three celebrations Athens held high revel; in the dance lately made, the Athenians beat the step in honour of Zagreus and Bromios and Iacchos all together.[50]
Herodotus' "Iacchus"
[edit]Possibly the oldest testimony related to Iacchus, is given by the 5th-century Greek historian Herodotus.[51] According to Herodotus, Dicaeus an Athenian exile told the story that, he and the former Spartan king Demaratus, who had become an advisor to the Persian king Xerxes I, witnessed a miraculous event which Dicaeus interpreted as predicting the defeat of the Persian fleet at the Battle of Salamis (480 BC), during the Greco-Persian Wars:
- Dicaeus son of Theocydes, an Athenian exile who had become important among the Medes, said that at the time when the land of Attica was being laid waste by Xerxes' army and there were no Athenians in the country, he was with Demaratus the Lacedaemonian on the Thriasian plain and saw advancing from Eleusis a cloud of dust as if raised by the feet of about thirty thousand men. They marvelled at what men might be raising such a cloud of dust and immediately heard a cry. The cry seemed to be the “Iacchus” of the mysteries, and when Demaratus, ignorant of the rites of Eleusis, asked him what was making this sound, Dicaeus said, “Demaratus, there is no way that some great disaster will not befall the king's army. Since Attica is deserted, it is obvious that this voice is divine and comes from Eleusis to help the Athenians and their allies. If it descends upon the Peloponnese, the king himself and his army on the mainland will be endangered. If, however, it turns towards the ships at Salamis, the king will be in danger of losing his fleet. Every year the Athenians observe this festival for the Mother and the Maiden, and any Athenian or other Hellene who wishes is initiated. The voice which you hear is the ‘Iacchus’ they cry at this festival.” To this Demaratus replied, “Keep silent and tell this to no one else. If these words of yours are reported to the king, you will lose your head, and neither I nor any other man will be able to save you, so be silent. The gods will see to the army.” Thus he advised, and after the dust and the cry came a cloud, which rose aloft and floated away towards Salamis to the camp of the Hellenes. In this way they understood that Xerxes' fleet was going to be destroyed. Dicaeus son of Theocydes used to say this, appealing to Demaratus and others as witnesses.[52]
However, while the "cloud of dust" and the ritual cry "Iacchus" are apparent references to the Eleusinian procession, no explicit reference is made by Herodotus to Iacchus' statue, nor in fact to the god himself— either here or elsewhere.[53] Some scholars have taken this passage as evidence that, for Herodotus, Iacchus was not yet a god.[54] This story, associating Iacchus with such an important Greek victory, presumably led to an increase in his fame, popularity and importance throughout Greece,[55] and so conceivably, helped to establish Iacchus as a god.
Genealogy
[edit]Iacchus, when identified with Dionysus, as he was at the Lenaia in Athens (see above), was considered to be the son of Zeus and Semele,[56] and when identified with Dionysus Zagreus, was considered to be the son Zeus and Persephone.[57] However, several sources associate Iacchus (or Dionysus/Iacchus) with Demeter, either explicitly or implicitly, as her son.[58] The earliest such source, a 4th-century BC vase fragment at Oxford, shows Demeter holding the child Dionysus on her lap.[59] Diodorus Siculus tells us about a "second Dionysus" (i.e. Dionysus Zagreus) who "the writers of myths relate, was born to Zeus by Persephonê, though some say it was Demeter".[60] By the 1st-century BC, Demeter suckling Iacchus had become such a commonplace, that the Latin poet Lucretius could use it as an apparently recognizable example of a lover's euphemism.[61] A scholiast on the 2nd-century AD Aristides, explicitly names Demeter as Iacchus' mother.[62]
By other accounts apparently, Iacchus was the husband of Demeter.[63] And according to Nonnus, Iacchus was the son of Dionysus and the nymph Aura, who was the daughter of the Titan Lelantos and the Oceanid Periboia (or Cybele?).[64]
The anasyrma of Baubo
[edit]Iacchus was possibly involved in an Eleusinian myth concerning Demeter.[65] Following the abduction by Hades of her daughter Persephone, Demeter visits Eleusis. Because she is in mourning for her lost daughter, Demeter refuses the offered hospitality of her Eleusinian hosts. Nevertheless, she is somehow made to laugh, and breaking her fast, finally accepts the offered food and drink. There are two versions of the story. In the earliest version, given in the Homeric Hymn to Demeter, an old servant woman Iambe makes Demeter laugh by telling her obscene jokes. In an apparent later Orphic version of the story, the old woman Baubo makes Demeter laugh by lifting her skirts (an anasyrma) thereby exposing her genitals. One account of this second version, suggests the possible involvement of Iacchus.[66] The 2nd-century Christian apologist Clement of Alexandria, in giving an account of this story, attributes the following lines of verse to Orpheus:
- This said, she drew aside her robes, and showed
- A sight of shame; child Iacchus was there,
- And laughing, plunged his hand below her breasts.
- Then smiled the goddess, in her heart she smiled,
- And drank the draught from out the glancing cup.[67]
Notes
[edit]- ^ Graf 2005, "Iacchus"; Hard, p. 134; Grimal, s.v. Iacchus, p. 224; Tripp, s.v. Iacchus; Rose, Oxford Classical Dictionary s.v. Iacchus; Smith, s.v. Iacchus.
- ^ Compare with Hymenaios, whose name derived from a traditional wedding-cry, see Hard, p. 223.
- ^ Herodotus, 8.65.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 125.
- ^ Strabo, 10.3.10; Farnell, p. 146. However Farnell, p. 148, arguing that Iacchus was a late addition to the Eleusinian Mysteries, discounts Iacchus as "founder of the mysteries" saying: "if Strabo, in styling [Iacchus] the ἀρχηγέτης τῶν μυστηρίων, means more than that he led the mystae down the saced way to the mystic shrine, we need not be influenced by Strabo against better evidence."
- ^ Pausanias, 1.2.4, 1.37.4.
- ^ Mylonas, p. 253; Aristophanes, Frogs 323–330.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, pp. 129–130; Graf 2005, "Iacchus"; Mylonas, pp. 253–254; Farnell, p. 147; Plutarch, Aristides 27.3.
- ^ Suda, s.v. Ἴακχος (iota,16); Rose, Oxford Classical Dictionary s.v. Iacchus; Harrison, p. 542; Farnell, p. 147.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 125; Versnel, p. 25; Kerényi 1967, pp. 62–66; Mylonas, pp. 252–258.
- ^ Plutarch, Themistocles 15.1; Graf 2005, "Iacchus". See also Plutarch, Camillus 19.6, Alcibiades 34.3, Phocion 28.1.
- ^ Leaving Athens on 19th Boedromion, and arriving in Eleusis on the 20th, are the most likely dates for the procession, see Jiménez San Cristóbal 2012, pp. 125, 129; Versnel, p. 25; Kerényi 1967, p. 62; Mylonas, p. 252; Dow, pp. 113–115; Farnell, p. 147 n. a.
- ^ Athanassakis and Wolkow, p. 149; Graf 2005, "Iacchus"; Farnell, p. 147; Herodotus, 8.65; Arrian, Anabasis of Alexander 2.16.3. See also Aristophanes, Frogs 316–336, 340–353, 396–404.
- ^ Clinton 1974, p. 96; Farnell, p. 147.
- ^ The "Eleusinian endowment": Inscriptiones Graecae ||2 1092.31.
- ^ Julius Pollux, Onomasticon I 35.
- ^ Inscriptiones Graecae II2 5044.2.
- ^ Inscriptiones Graecae ||2 3733.20–21, 3734.1–3, 4771.11–12, 4772.7–9.
- ^ Versnel, p. 24; Kerényi 1967, p. 9; Harrison, pp. 540–541.
- ^ 323–336.
- ^ 340–353.
- ^ 396–404.
- ^ Guía, pp. 109–113; Athanassakis and Wolkow, p. 149. Guía, p. 110, suggests that at the Lenaia, Iacchus, in addition to being a young man, and torchbearer, was possibly personified as a child, 'The son of Semele'.
- ^ Translation by Farnell, p. 149 (citing scholiast on Frogs 482). See also Guía, pp. 103, 109; Bowie, A. M., p. 233; Rose, Oxford Classical Dictionary s.v. Iacchus; Versnel, p. 25; scholiast on Aristophanes, Frogs 479 (Rutherford, p. 332); PMG 879 (Page, p. 466).
- ^ (Farnell, p. 149; Guía, p. 103).
- ^ Guía, pp. 109–113, which adds the qualification "at least in Attic tragedy" (p. 110).
- ^ Sophocles, Antigone, 1146–1154.
- ^ Harrison, p. 413; Foucart, pp. 110–113; Persson, p. 151; Guthrie, pp. 287–288; Mylonas, p. 238; Versnel, p. 26; Clinton 1974, p. 96; Grimal, s.v. Iacchus; Graf 2005, "Iaccus"; Athanassakis and Wolkow, p. 149; Guía, p. 112, who asserts that "the figure of Iacchos probably originated in Athens as a ritual song or cry, not initially in relation to the mysteries and the Eleusinian festival, but in the context of the agricultural festivals of Dionysos".
- ^ Versnel, p. 27; Jiménez San Cristóbal 2012, p. 127.
- ^ Versnel, p. 27; Encinas Reguero, p. 350.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 128; Guía, p. 110 n. 46; Liddell & Scott, s.v. Ἴακχος; Suda Ἴακχος (iota,16). For example see Euripides, The Trojan Women 1230: νεκρῶν ἴακχον, where ἴακχον is used to denote a threnody, a lament for the dead, thus Coleridge translates the line as "Wail for the dead"; Cyclops 68–71, where the song "Iacchos Iacchos" is sung to Aphrodite; Palamedes fr. 586 Kannicht [apud Strabo, 10.3.13] (= fr. 586 Nauck) (Collard and Cropp, pp. 56, 57), where the word ἰάκχοις, translated by Collard and Cropp as "revel-cries", is used to refer to the sound of Dionysiac tambourines (τυμπάνων).
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 125; Bowie, A. M., p. 232; Harrison, pp. 540–542.
- ^ Antikensammlung Berlin F1961 (Beazley Archive 302354).
- ^ National Etruscan Museum 42884, (Beazley Archive 9017720).
- ^ Versnel, pp. 32 ff.; Bowie, A. M., p. 232.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 127; Graf 2005, "Iacchus".
- ^ Jiménez San Cristóbal 2013, p. 279, Bowie, A. M., pp. 232–233; Sophocles, Antigone 1115–1125, 1146–1154; Versnel, pp. 23–24. Jebb, in his note to line 1146 χοράγ᾽ ἄστρων, understands the Sophoclean use of the name "Iacchus" as specifically denoting the Eleusinian Dionysus.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2013, pp. 279–280; Bowie, A. M., p. 233; Sophocles, fragment 959 Radt (Lloyd-Jones, pp. 414, 415).
- ^ Encinas Reguero, p. 350; Jiménez San Cristóbal 2013, p. 282, with n. 41; Bowie, A. M., p. 233; Euripides, Bacchae 725. Jiménez San Cristóbal also sees possible associations between Iacchus and Dionysus in Euripides: Ion 1074–1086, The Trojan Women 1230, Cyclops 68–71, and fr. 586 Kannicht (apud Strabo, 10.3.13) = fr. 586 Nauck (Collard and Cropp, pp. 56, 57).
- ^ Bowie, E. L., pp. 101–110; Fantuzzi, pp. 189, 190, 191; PHI Greek Inscriptions, BCH 19 (1895) 393.
- ^ 21–24, Bowie, E. L., pp. 101–102.
- ^ 27–35, Bowie, E. L., p. 102.
- ^ Strabo, 10.3.10.
- ^ Athanassakis and Wolkow, pp. 37, 41.
- ^ Parker, p. 358; Grimal, s.v. Iacchus; Tripp, s.v. Iacchus; Smith, s.v. Iacchus.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2013, pp. 279–280; Diodorus Siculus, 4.4.2, see also 3.64.1–2.
- ^ Arrian, Anabasis of Alexander 2.16.3
- ^ Lucian, De Saltatione ("The Dance") 39 (Harmon, pp. 250, 251).
- ^ Nonnus, Dionysiaca 1.26–28 I pp. 4, 5 with Rouse' note a; Bernabé and García-Gasco, p. 109.
- ^ Nonnus, Dionysiaca 48.962–968 III pp. 492, 493.
- ^ Versnel, p. 23; Kerényi 1967, pp. 7–10; Harrison, p. 542; Herodotus, 8.65. Versnel describes the Herododean passage as the "oldest testimony". However, Encinas Reguero, p. 350, says only that it "could be the oldest". Though the event described by Herodotus supposedly took place prior to the Battle of Salamis in 480 BC, as Encinas Reguero points out, it is not known whether Herodotus wrote before or after the reference made to Iacchus in Sophocles' Antigone (c. 442–441 BC). Also possibly older testimony are the two lekythoi vases (c. 500 BC) mentioned above, as well as certain inscriptions from Berezan and Olbia ("possibly as early as the 6th century BC") noted by Jiménez San Cristóbal 2012, p. 127.
- ^ Herodotus, 8.65.
- ^ Versnel, p. 23; Jiménez San Cristóbal 2012, p. 126, p. 127.
- ^ Jiménez San Cristóbal 2012, p. 127; see for example Foucart, p. 110: Au temps des guerres médiques, il n'avait pas encore de personnalité, il désignait les chants et les acclamations poussées par le cortège des mystes, lorsqu'il se rendait d'Athènes a Éleusis. C'est le sens qu'il a très nettement dans le récit qu'Hérodote a fait du prodige qui annonça le désastre des Perses à Salamine. Dans la plaine déserte de Thria, un exilé athénien, au service du Grand Roi, aperçut un nuage de poussière, comme celui qu'aurait soulevé une troupe de trente mille hommes, et il entendit un grand bruit de cris qui lui semblèrent être le Iacchos mystique, xαί οἱ φαίνεσθαι τὴν φωνὴν εἶναι τὸν μυστιxὸν ἴαxχον.
- ^ Mylonas, p. 255; Farnell, p. 147.
- ^ Scholiast on Aristophanes, Frogs 479 (Rutherford, p. 332).
- ^ Parker, p. 358; Grimal, s.v. Iacchus.
- ^ Marcovich, p. 23; Parker, p. 358; Graf 1974, p. 198.
- ^ Marcovich, p. 23; Bianchi, p. 18; Graf 1974, p. 198; Ashmolean Museum at Oxford, Inv. 1956-355.
- ^ Diodorus Siculus, 3.64.1.
- ^ Parker, p. 358 n. 139; Lucretius, 4.1168–1169. Arnobius, Adversus Gentes (also called Adversus Nationes) 3.10 (p. 157) referring to the Lucretius verse, lists "the full-breasted Cerses nursing Iaccus" as a sight "the mind longs" to see. Compare with Photius, s.v. Ἴακχος and Suda, s.v. Ἴακχος (iota,16), which identify Iacchus with Διόνυσος ἐπὶ τῷ μαστῷ ('Dionysus at the breast').
- ^ Parker, p. 358 n. 139; scholiast on Aristides, Vol. 3, p. 648 213, 18 Dindorf.
- ^ Hard, p. 134; Grimal, s.v. Iacchus; Tripp, s.v. Iacchus; Rose, Oxford Classical Dictionary s.v. Iacchus; scholiast on Aristophanes, Frogs 324 (Rutherford, p. 316).
- ^ Bernabé and García-Gasco, p. 109; Nonnus, Dionysiaca 1.26–28 I pp. 4, 5, 48.245–247 III pp. 440–443, 48.848–968 III pp. 484–493. At 48.245–247, Nonnus seems to imply that Aura is the daughter of Lelantos by his wife Periboia, however at 1.27–28, he calls Aura the "daughter of Cybele".
- ^ Marcovich, pp. 20–27; Olender, p. 85 ff.; Athanassakis and Wolkow, p. 149; Kerényi 1951, pp. 242–244.
- ^ Farnell, pp. 147–148, is dismisive of Iacchus' involvement, saying "It is of no importance that a late and reckless composer of an 'Orphic' hymn chooses to introduce him into the old Eleusinian myth of Baubo", noting that "the soundness of the text may be doubted, see Lobeck, Aglaoph."
- ^ Clement of Alexandria, Protrepticus ["Exhortation to the Greeks"] (Butterworth, pp. 42, 43 [= Orphic fr. 52 Kern]. For a discussion regarding the uncertainty of Clement's text, see Marcovich, pp. 20–27. See also O'Higgins, p. 194 n. 53.
References
[edit]- Aristides, Aristides ex recensione Guilielmi Dindorfii, Volume 3, Wilhelm Dindorf, Weidmann, G. Reimer, 1829. Hathi Trust Digital Library.
- Aristophanes, Frogs, Matthew Dillon, Ed., Perseus Digital Library, Tufts University, 1995. Online version at the Perseus Digital Library.
- Arnobius of Sicca, The Seven Books of Arnobius Adversus Gentes, translated by Archibald Hamilton Bryce and Hugh Campbell, Edinburg: T. & T. Clark. 1871. Internet Archive.
- Arrian, Anabasis of Alexander, Volume I: Books 1–4, translated by P. A. Brunt. Loeb Classical Library No. 236. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1976. ISBN 978-0-674-99260-3. Online version at Harvard University Press.
- Athanassakis, Apostolos N., and Benjamin M. Wolkow, The Orphic Hymns, Johns Hopkins University Press, 2013) ISBN 978-1-4214-0882-8. Google Books.
- Bernabé and García-Gasco, "Nonnus and Dionysiac-Orphic Religion" in Brill’s Companion to Nonnus of Panopolis, editor Domenico Accorinti, BRILL, 2016. ISBN 9789004310698.
- Bowie, A. M., Aristophanes: Myth, Ritual and Comedy, Cambridge University Press, 1993. ISBN 0521440122.
- Bowie, E. L., "Time and Place, Narrative and Speech in Philicus, Philodams and Limenius" in Hymnic Narrative and the Narratology of Greek Hymns, edited by Andrew Faulkner, Owen Hodkinson, BRILL, 2015. ISBN 9789004289512.
- Collard, Christopher and Martin Cropp (2008b), Euripides Fragments: Oedipus-Chrysippus: Other Fragments, Loeb Classical Library No. 506. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2008. ISBN 978-0-674-99631-1. Online version at Harvard University Press.
- Clement of Alexandria, The Exhortation to the Greeks. The Rich Man's Salvation. To the Newly Baptized. Translated by G. W. Butterworth. Loeb Classical Library No. 92. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1919. ISBN 978-0-674-99103-3. Online version at Harvard University Press. Internet Archive 1960 edition.
- Clinton, Kevin, The Sacred Officials of the Eleusinian Mysteries Philadelphia, American Philosophical Society, 1974.
- Diodorus Siculus, Diodorus Siculus: The Library of History. Translated by C. H. Oldfather. Twelve volumes. Loeb Classical Library. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press; London: William Heinemann, Ltd. 1989. Online version by Bill Thayer
- Dow, Sterling, "Athenian Decrees of 216-212 B. C.", Harvard Studies in Classical Philology, Vol. 48 (1937), pp. 105–126. JSTOR
- Encinas Reguero, M. Carmen, "The Names of Dionysos in Euripides’ Bacchae and the Rhetorical Language of Teiresias", in Redefining Dionysos, Editors: Alberto Bernabé, Miguel Herrero de Jáuregui, Ana Isabel Jiménez San Cristóbal, Raquel Martín Hernández. Walter de Gruyter, 2013. ISBN 978-3-11-030091-8.
- Euripides, Bacchae, translated by T. A. Buckley in The Tragedies of Euripides, London. Henry G. Bohn. 1850. Online version at the Perseus Digital Library.
- Euripides, Cyclops, in Euripides, with an English translation by David Kovacs, Cambridge. Harvard University Press. forthcoming. Online version at the Perseus Digital Library.
- Euripides, Ion, translated by Robert Potter in The Complete Greek Drama, edited by Whitney J. Oates and Eugene O'Neill Jr. Volume 1. New York. Random House. 1938. Online version at the Perseus Digital Library.
- Euripides, The Trojan Women, in The Plays of Euripides, translated by E. P. Coleridge. Volume I. London. George Bell and Sons. 1891. Online version at the Perseus Digital Library.
- Fantuzzi, Marco, "Sung Poetry: The Case of Inscribed Paeans" in A Companion to Hellenistic Literature, editors: James J. Clauss, Martine Cuypers, John Wiley & Sons, 2010. ISBN 9781405136792.
- Farnell, Lewis Richard, The Cults of the Greek States, Vol. III, Clarendon Press, Oxford, 1907. Internet Archive
- Foucart, Paul François, Les mystères d'Éleusis, Paris, Picard, 1914. Internet Archive
- Graf, F. 1974, Eleusis und die orphische Dichtung Athens in vorhellenistischer Zeit, Walter de Gruyter, 1974. ISBN 9783110044980.
- Graf, F. 2005, "Iacchus" in Brill's New Pauly: Encyclopaedia of the Ancient World. Antiquity, Volume 6, Lieden-Boston 2005.
- Grimal, Pierre, The Dictionary of Classical Mythology, Wiley-Blackwell, 1996, ISBN 978-0-631-20102-1.
- Guía, Miriam Valdés, "Redefining Dionysus in Athens from Written Sources: The Lenaia, Iacchos and Attic Women" in Redefining Dionysos, Editors: Alberto Bernabé, Miguel Herrero de Jáuregui, Ana Isabel Jiménez San Cristóbal, Raquel Martín Hernández. Walter de Gruyter, 2013. ISBN 978-3-11-030091-8.
- Gutherie, W. K. C., The Greeks and Their Gods, Beacon Press, 1950. ISBN 9780807057933.
- Hard, Robin, The Routledge Handbook of Greek Mythology: Based on H.J. Rose's "Handbook of Greek Mythology", Psychology Press, 2004, ISBN 9780415186360. Google Books.
- Harrison, Jane Ellen, Prolegomena to the Study of Greek Religion, second edition, Cambridge: Cambridge University Press, 1908. Internet Archive
- Herodotus; Histories, A. D. Godley (translator), Cambridge: Harvard University Press, 1920; ISBN 0674991338. Online version at the Perseus Digital Library.
- Jiménez San Cristóbal, Anna Isabel, 2012, "Iacchus in Plutarch" in Plutarch in the Religious and Philosophical Discourse of Late Antiquity, edited by Fernando Lautaro Roig Lanzillotta and Israel Mu Oz Gallarte, Brill, ISBN 9789004234741.
- Jiménez San Cristóbal, Anna Isabel 2013, "The Sophoclean Dionysos" in Redefining Dionysus, Editors: Alberto Bernabé, Miguel Herrero de Jáuregui, Ana Isabel Jiménez San Cristóbal, Raquel Martín Hernández, Walter de Gruyter. ISBN 978-3-11-030091-8.
- Kerényi, Karl 1951, The Gods of the Greeks, Thames and Hudson, London.
- Kerényi, Karl 1967, Eleusis: Archetypal Image of Mother and Daughter, Princeton University Press, 1991. ISBN 9780691019154.
- Kerényi, Karl 1976, Dionysos: Archetypal Image of Indestructible Life, Princeton University Press, 1996. ISBN 9780691029153 .
- Керн, Отто . Orphicorum fragmenta , Berlin, 1922. Интернет -архив
- Ллойд-Джонс, Хью , Софоклс: Фрагменты , отредактированы и переведены Хью Ллойдом-Джонсом, Классическая библиотека Лоуба № 483. Кембридж, Массачусетс: издательство Гарвардского университета , 1996. ISBN 978-0-674-99532-1 . Онлайн -версия в издательстве Гарвардского университета .
- Люциан , Люциан, с английским переводом А.М. Хармона, том 5, Классическая библиотека Лоуба Н. 302. Кембридж, Массачусетс: Гарвардский университет Пресс, 1962. Интернет -архив
- Лукреция , де Ррум Натура , Уильям Эллери Леонард. EP Dutton. 1916. Онлайн -версия в цифровой библиотеке Персея .
- Маркович, Мирослав, Исследования по греко-римским религиям и гностицизму , Брилл, 1988. ISBN 9789004086241 .
- Милонас, Джордж Эммануэль, Элезис и Элевсинские Тайны , издательство Принстонского университета, 2015 (1961). ISBN 9781400877294 .
- Nonnus , Dionysiaca ; Перевод Rouse, WHD , I Books I - XV. Классическая библиотека Loeb № 344, Кембридж, Массачусетс, издательство Гарвардского университета ; Лондон, Уильям Хейнеманн ООО 1940. Интернет -архив
- Nonnus , Dionysiaca ; Перевод Rouse, WHD , III Книги XXXVI - XLVIII. Классическая библиотека Loeb № 346, Кембридж, Массачусетс, издательство Гарвардского университета; Лондон, Уильям Хейнеманн ООО 1940. Интернет -архив .
- О'Хиггинс, Лори, Женщины и юмор в классической Греции , издательство Кембриджского университета, 2003. ISBN 9780521822534 .
- Olender, Maurice, «Аспекты Баубо: древние тексты и контексты», « Перед сексуальностью: строительство эротического опыта в древнем греческом мире» , редакторы: Дэвид М. Халперин, Джон Дж. Винклер , Файтлин, издательство Принстонского университета , 1990. ISBN 9780691002217 .
- Стр. 550 (Денис Лайонел) , 1908-1978, поэт Мелиси Греки , Оксфорд, Университетская издательство, 1962.
- Паркер, Роберт, Политеизм и общество в Афинах , Оуп Оксфорд, 2005. ISBN 9780191534522 .
- Паусания , Павсания Описание Греции с английским переводом WHS Jones, Litt.D. и Ha Ormerod, MA, в 4 томах. Кембридж, Массачусетс, издательство Гарвардского университета; Лондон, William Heinemann Ltd. 1918. Онлайн -версия в Цифровой библиотеке Персея .
- Перссон, Аксель В., Религия Греции в доисторических временах , Беркли, Лос -Анджелес: Университет Калифорнийской Прессы, 1942. Интернет -архив
- PlutarchПлутарх Жизнь, том II: Themistocles и Camillus. Аристид и катоновый майор. Cimon и Luculus. Перевод Бернадотта Перрина. Классическая библиотека Loeb №. 47. Кембридж, Массачусетс: издательство Гарвардского университета , ISBN 978-0-674-99053-1 . Онлайн -версия в издательстве Гарвардского университета .
- Плутарх . Жизнь, том IV: Алкиады и Кориолан. Лизандер и Сулла. Перевод Бернадотта Перрина. Классическая библиотека Loeb № 80. Кембридж, Массачусетс: издательство Гарвардского университета , 1916. ISBN 978-0-674-99089-0 . Онлайн -версия в издательстве Гарвардского университета .
- Плутарх . Жизнь, том VIII: Sertorius и Eumenes. Phocion и Cato the Younger . Перевод Бернадотта Перрина. Классическая библиотека Loeb № 100. Кембридж, Массачусетс: издательство Гарвардского университета , 1919. ISBN 978-0-674-99111-8 . Онлайн -версия в издательстве Гарвардского университета .
- Поллукс, Юлий , Ономастик , Вильгельм Диндорф , Лейпциг: Куэн. 1825. Интернет -архив .
- Роуз, Герберт Дженнингс , «Иакх» в Оксфордском классическом словаре , второе издание, Хаммонд, Нгл и Говард Хейс Скуллард (редакторы), издательство Оксфордского университета , 1992. ISBN 0-19-869117-3 .
- Резерфорд, Уильям Дж., Шолия Аристфаника , Лондон, Макмиллан и Ко и Нью -Йорк, 1896. Интернет -архив
- Смит, Уильям ; Словарь греческой и римской биографии и мифологии , Лондон (1867). Онлайн -версия в цифровой библиотеке Персея
- Strabo , география , перевод Горация Леонарда Джонса; Кембридж, штат Массачусетс: издательство Гарвардского университета ; Лондон: Уильям Хейнеманн, ООО (1924). Книги 6–14, в цифровой библиотеке Персея
- Софокл , Антигона Софокла, отредактирована с введением и примечаниями сэра Ричарда Джебба , сэра Ричарда Джебба. Кембридж. Издательство Кембриджского университета. 1891. онлайн -версия в цифровой библиотеке Персея
- Трипп, Эдвард, Руководство по классической мифологии Кроуэлла , Томас Й. Кроуэлл Ко; Первое издание (июнь 1970 г.). ISBN 069022608X .
- Верснел, HS, «ιακχος. Некоторые замечания, предложенные неопубликованными лекитосами в вилле Джулии », Talanta 4 , 1972, 23–3 PDF