Jump to content

Мифология майя

(Перенаправлено из Chimalmat )

Мифология майя или майя является частью мезоамериканской мифологии и включает в себя все рассказы Майя , в которых персонифицированные силы природы, божеств и герои, взаимодействующие с этими играми, играют основные роли. Легенды эпохи должны быть реконструированы из иконографии . Другие части устной традиции майя (такие как рассказы о животных, народные сказки и многие морализирующие истории) не рассматриваются здесь.

Важные ранние и недавние повествовательные темы

[ редактировать ]

В повествовании Майи происхождение многих естественных и культурных явлений изложено, часто с моральной целью определения ритуальных отношений между человечеством и окружающей средой. Таким образом, можно найти объяснения о происхождении небесных тел (Солнце и Луна, а также Венера, Плеяды , Млечный Путь); горный пейзаж; облака, дождь, гром и молния; дикие и ручные животные; цвета кукурузы; Болезни и их лечебные травы; сельскохозяйственные инструменты; Паровая баня и т. Д. Следующие более охватывающие темы могут быть замечены.

Cosmogony

[edit]

The Popol Vuh describes the creation of the earth by a group of creator deities, as well as its sequel. The Book of Chilam Balam of Chumayel relates the collapse of the sky and the deluge, followed by the slaying of the earth crocodile, the raising of the sky and the erection of the five World Trees.[1] The Lacandons also knew the tale of the creation of the Underworld.[2]

Creation of Humankind

[edit]

The Popol Vuh gives a sequence of four efforts at creation: First were animals, then wet clay, wood, and then last, the creation of the first ancestors from maize dough. To this, the Lacandons add the creation of the main kin groupings and their 'totemic' animals.[3] A Verapaz myth preserved by Las Casas in his 'Apologética Historia Sumaria'[4] assigns the creation of humankind to artisan gods similar to the Popol Vuh monkey brothers. The creation of humanity is concluded by the Mesoamerican tale of the opening of the Maize (or Sustenance) Mountain by the Lightning deities.[5]

Actions of the Heroes: Arranging the World

[edit]

The best-known hero myth, included in the Popol Vuh, is about the defeat of a bird demon and of the deities of disease and death by the Hero Twins, Hunahpu and Xbalanque. Of considerable interest is also the parallel narrative of a maize hero defeating the deities of Thunder and Lightning and establishing a pact with them.[6] Although its present spread is confined to the Gulf Coast areas, various data suggest that this myth was once a part of Mayan oral tradition as well.[7] Important mythological fragments about the heroic reduction of the jaguars and the acquisition of jaguar power have been preserved by the Tzotzil[8] and Chol Maya.[9]

Marriage with the Earth

[edit]

This mythological type defines the relationship between humankind and the game and crops. An ancestral hero - Xbalanque in a Kekchi tradition - changes into a hummingbird to woo the daughter of an Earth God while she is weaving, or to abduct her; the hero's wife is finally transformed into the game, bees, snakes and insects, or the maize. If the hero gets the upper hand, he becomes the Sun, his wife the Moon.[10] A moralistic Tzotzil version has a man rewarded with a daughter of the Rain Deity, only to get divorced and lose her again.[11]

Origin of Sun and Moon

[edit]

The origin of Sun and Moon is not always the outcome of a Marriage with the Earth. From Chiapas and the western Guatemalan Highlands comes the tale of Younger Brother and his jealous Elder Brethren: Youngest One becomes the Sun, his mother becomes the Moon, and the Elder Brethren are transformed into wild pigs and other forest animals.[12] In a comparable way, the Elder Brethren of the Popol Vuh Twin myth are transformed into monkeys, with their younger brothers becoming Sun and Moon. To the west of the Maya area, the transformation of two brothers into sun and moon is the main subject of many tales.[13]

Reconstructing pre-Spanish mythology

[edit]

It is doubtful that mythological narratives were ever completely rendered hieroglyphically, even though a sort of 'strip books' may once have existed. The surviving Mayan books are mainly of a ritual and also (in the case of the Paris Codex) historical nature, and contain few mythical scenes. As a consequence, depictions on temple walls, stelae, and movable objects (especially the so-called 'ceramic codex') are used to aid reconstruction of pre-Spanish Mayan mythology. A main problem with depictions is defining what constitutes a mythological scene, since any given scene might also represent a moment in a ritual sequence, a visual metaphor stemming from oral literature, a scene from mundane life, or a historical event. The easiest way to solve this problem is to focus on scenes that include known mythological actors. This only became possible in the early seventies of the last century, when an enormous increase in the number of Maya vases available for study occurred.

In the seventies, the leading Maya scholar Michael D. Coe identified several actors of the Popol Vuh hero myth on ceramics, chief amongst these Hunahpu, Xbalanque, and the Howler Monkey brothers (Hun Batz and Hun Choven).[14] This initiated a tendency among scholars to interpret vase scenes nearly exclusively in terms of the Popol Vuh. Especially influential in this respect was one of Coe's students, Karl Taube, who equated the so-called "tonsured maize god" with Hun-Hunahpu, the father of the Popol Vuh hero brothers.[15] Using bits from monumental inscriptions, Linda Schele even composed a cosmogonic myth for this "First Father", one that still awaits iconographic confirmation. It runs as follows:[16]

"Under the aegis of First Father, One-Maize-revealed, three stones were set up at a place called 'Lying-down-sky', forming the image of the sky. First Father had entered the sky and made a house of eight partitions there. He had also raised the Wakah-Chan, the World Tree, so that its crown stood in the north sky. And finally, he had given circular motion to the sky, setting the constellations into their dance through the night."

More recently, two major works by Oswaldo Chinchilla Mazariegos (2011, 2017) opened up new horizons of iconographic interpretation by considering a great variety of Mayan and Mesoamerican tales in addition to the Popol Vuh.

Important Late-Preclassic and Classic narrative themes

[edit]

Mythological representations run from the Late-Preclassic murals of San Bartolo up to the Late-Postclassic codices. The following is an overview of ancient myths that connect, in grand part, to the broad narrative themes of early-colonial and more recent oral traditions outlined above.

Cosmogony: Defeat of the Great Crocodile

[edit]

In an early description of a Yucatec fire ritual (Relación de Mérida), a crocodile symbolizes the deluge and the earth; such a crocodile, called Itzam Cab Ain, was instrumental in causing a flood and was defeated by having its throat cut (Books of Chilam Balam of Maní and Tizimín).[17] Pre-Spanish data are suggestive of these events. A water-spewing, deer-hooved celestial dragon on page 74 of the Dresden Codex is generally believed to be causing a deluge. A Postclassic mural from Mayapan shows a tied crocodile in the water,[18] whereas a Classic inscription from Palenque (Temple XIX) mentions the decapitation of a crocodile.[19]

Creation of Humankind: Monkey Brothers

[edit]

On several vases, the Monkey Brothers of the Popol Vuh, Hun-Batz ('One Howler Monkey') and Hun-Choven, are shown as Howler monkey gods writing books and sculpting human heads.[20] Hieroglyphically[21] and metaphorically,[22] the acts of writing and sculpting can refer to the creation of human beings.[23] A myth transmitted by Las Casas puts these acts in their proper, transcendent perspective by describing how previous efforts at creation failed, until two artisan brothers, Hun-Ahan and Hun-Cheven, received permission to create humankind and, indeed, the present universe, through their artifice.[24]

Actions of the Heroes

[edit]

Hero Twins

[edit]

Tales about the Hero Brothers whom the Popol Vuh calls Hunahpu and Xbalanque (the iconographical 'Headband Gods') already circulated in the Classic Period,[25] albeit in versions only partially coinciding with the sixteenth-century narrative. It is, for example, not at all common to find them as ball players. Two or three other episodes stand out instead. The first one, corresponding to the isolated Vucub Caquix tale in the Popol Vuh, is the defeat of a bird demon already illustrated in Late-Preclassic Izapa and the earliest ball court of Copan, and found all over Mesoamerica.[26] The second episode, not represented in the Popol Vuh, has the hero brothers tend to a dying deer covered by a shroud with crossed bones,[27] in a scene that may represent the transformation of the heroes' father into a deer. In both Maya and non-Maya hero tales, such a transformation is equivalent to the origin of death.[28] The San Bartolo west wall murals may show still another episode, namely, Hunahpu bringing the first sacrifices in the four quarters of the world.[29] Finally, the Headband Gods often participate in the mythology of the Tonsured Maize God, the Maize Hero.

Maize Hero

[edit]

The Tonsured Maize God is the subject of many episodes, only part of which has been explained. Often he is accompanied by the Hero Twins. Some scholars consider him the Classic form of the Hero Twins' father, the failed hero Hun-Hunahpu, and accordingly view the maize god's head attached to a cacao tree as the severed head of Hun-Hunahpu suspended in a calabash tree.[30] However, there is also a tendency to treat the Tonsured Maize God as an agent in his own right. Scholars have compared him to the maize hero of the Gulf Coast peoples and identified several episodes from this deity's mythology in Maya art, such as his aquatic birth and rebirth, his musical challenge to the deities of water and rain (on San Bartolo's west wall) and his victorious emergence from the latter's turtle abode.[31] Others, however, prefer to view the 'musical challenge' as a rainmaking ritual and the emergence from the turtle abode as the Opening of the Maize Mountain.[32] Another frequent scene, the maize god surrounded by nude women, may relate to the fact that the Tonsured Maize God also functions as a moon god; for in many Mesoamerican sun and moon tales, a playful young man becomes moon rather than sun after giving in to the lures of young women.[33] Other scholars, however, view the women as 'corn maidens', or even as the maize deity's 'harem',[34] a concept not otherwise attested.

Jaguar Slayers

[edit]

According to a concept prevalent among Maya groups of Chiapas, in the dim past jaguars presented a continuous threat to humankind. In their myths and rituals, Tzotzil, Tzeltal and Ch'ol Mayas have therefore highlighted the deeds of jaguar-slaying heroes, deeds such as killing jaguars transfixed to their stone seats; catching jaguars in a 'stone trap'; and burning them on a certain rock. All of these jaguars represent the power of hostile social groups.[35] Codical vases show similar feats but appear to ascribe them to four men. A down-lying jaguar deity associated with war and terrestrial fire has a boulder thrown onto his belly, perhaps belonging to a trap; alternatively, he is tied and put to the torch, in one scene while being seated on a boulder-like altar. Probably because jaguars can also symbolize hostile rulers and their warriors, the latter episode is referred to in certain monumental inscriptions at Naranjo,[36] as well as in the art of Tonina (bound captive with jaguar god attributes). The same inscriptions connect the Classic Jaguar Slayer theme to that of the enigmatic Jaguar Baby.

Marriage with the Earth

[edit]

Hummingbird Suitor

[edit]

As mentioned earlier, 'Hummingbird' is the hero of a widespread narrative about the wooing and abduction of the daughter of the principal mountain deity. Since the daughter represents the 'bride-wealth' of the earth, this tale was also recited as part of the procedures to ask for the hand of a girl. Accordingly, a famous Classic vase[37] shows a suitor with a hummingbird mask presenting a vase to the upper god and what appears to be his daughter, the moon. In the same context belongs the well-known figurine of a bird perched on a loom and observing a young woman weaving.[38]

Abduction Episode

[edit]

A number of codical vases show antlered young men together with young women and amazons mounting a deer, all of them surrounding a wounded or dying old man who is the patron deity of the deer (Sip).[39] Additional scenes have the upper god, Itzamna, riding a deer and the hero brothers hunting a boar with the upper god clinging to it.[40] The group with the wounded old man has been explained by concepts and tales relating to the hunt,[41] but also by the abduction episode of Hummingbird myth, in a reconstructed Classic version. One such version runs like this:[42]

“The aged god Huk Siʼp [the Lord of the Deer] fell ill. One of the Twins changes to a deer in order to abduct his wife. The wife of Huk Siʼp flees with the Twins. The aged god asks Itzamnaaj that he brings back his wife. Riding on a deer Itzamnaaj pursues the Twins. The Twins attack Itzamnaaj and wound him. Itzamnaaj saves himself from them by riding a peccary [wild boar]. The Twins reconcile with Itzamnaaj and bring him gifts.”

Another reconstruction,[43] however, casts an antlered maize deity ('Maize-Deer God') in the role of the presumed abductor. Much is still speculative here.

See also

[edit]

Notes

[edit]
  1. ^ Roys 1967: 98-107; Taube 1993: 69-74; Knowlton 2010: 53-85
  2. ^ Boremanse 1986: 39-48
  3. ^ Boremanse 1986: 30-38
  4. ^ Chinchilla Mazariegos 2017: 30, 55-56
  5. ^ Thompson 1970: 349-354; Bierhorst 1990: 86-90
  6. ^ Foster 1945: 191-196; cf. Nicholson 1967: 61-64
  7. ^ Chinchilla Mazariegos 2017
  8. ^ Guiteras Holmes 1961: 182-183, 262
  9. ^ Morales Bermúdez 1999: 61-62
  10. ^ Braakhuis 2010; Danien 2004: 37-44; Thompson 1970: 363-366;
  11. ^ Guiteras Holmes 1961: 191-193
  12. ^ Bierhorst 1990: 110-111
  13. ^ Chinchilla Mazariegos 2017: 164-168
  14. ^ Coe 1973, 1977, 1978
  15. ^ Taube 1983
  16. ^ Schele 1993: 75
  17. ^ Taube 1993: 69-70; Velásquez García 2006: 5-6; Гарсия Барриос 2015
  18. ^ Taube 2010: рис. 1
  19. ^ Velásquez García 2006: 1-2
  20. ^ Coe 1977
  21. ^ Beliaeav and Davletshin 2014
  22. ^ Braakhuis 1987
  23. ^ См. Ваза K717
  24. ^ Braakhuis 1987; Ср. Chinchilla Mazariegos 2017: 162
  25. ^ Coe 1989
  26. ^ Гернси 2006: 91-117; Нильсен и Хельмке 2015; Chinchilla Mazariegos 2017: 130-157
  27. ^ Например, K2785 (ваза Calcehtok)
  28. ^ Chinchilla 2017: 224-233
  29. ^ Taube et al. 2010: 23
  30. ^ Taube 1985, 1993
  31. ^ Braakhuis 2014; Chinchilla Mazariegos 2017: 218-223
  32. ^ Taube 2009
  33. ^ Chinchilla Mazariegos 2017: 164-168, 202-207
  34. ^ Коу и Хьюстон 2015: 89
  35. ^ Braakhuis 2009
  36. ^ Schele and Mathews 1998: 148-149
  37. ^ K504
  38. ^ Chinchilla Mazariegos 2017: 82-93
  39. ^ Например, K1182, K2794
  40. ^ K1991
  41. ^ Braakhuis 2001; 2010: 172-174
  42. ^ Beliaeav and Davletshin 2006: 32
  43. ^ Looper 2019: 73-88

K-номеры относятся к вазам на http://research.mayavase.com/kerrmaya.html UP = University Press

  • Beliaeav, Dimitri и Albert Davletshin (2006), романистские субъекты и непристойные слова: мифы, анекдоты и истории в текстах майя о теоклассическом периоде. В кн. Священные книги, Священные языки: две тысячи лет религиозной и ритуальной литературы майя: 8 -я европейская конференция майя, Университет Мадрида, Комплутенс, 25–30 ноября 2003 г.. Мезоамериканский акт , том. 21–44.
  • Белиза, Дмитрий и Альберт Давеншин (2014), именно тогда то, что было Клэй, превратилось в человека: восстановление антропогонических мифов майя. Ось Mundi Vol. 9–1.
  • Bierhorst, John (1990), Мифология Мексики и Центральной Америки . Издательство Оксфордского университета.
  • Boremanse, Didier (1986), Conte и Mythologie des Indiens Lactanons . Париж: L'Armattan. (Испанское издание: Сказки и мифология Ларандонов. Устная традиция майя . Редакционная академия географии и истории Гватемалы, 2006.)
  • Braakhuis, Hem (1987), ремесленники дней. Функции Бога Воснов -Обезьяны среди мая. Вклад в язык, землю и этнологию 143-1: 25-53 (см. Www.academia.edu).
  • Braakhuis, Hem (2001), Путь всей плоти: сексуальные последствия охоты на майя. Антропос 96: 391–409.
  • Braakhuis, Hem (2009), Jaguar Slayer и Stone Trap Man: миф о Цотзиле. В: Ле Форт, Женевьева, Рафаэль Гардиол, Себастьян Маттео и Кристоф Хельмке (ред.), Майя и их священные повествования: текст и контекст в мифологиях Майи (12 -я европейская конференция Maya, Женева, декабрь 2007 г.). Acta mesoamericana , vol. 20: 141-148 (см. Www.academia.edu).
  • Braakhuis, Hem (2010), брак Xbalanque. Комментарий к мифу Солнца и Луны Qʼeqchi . Тезис, Университет Лейдена (онлайн).
  • Braakhuis, Hem (2014), бросая вызов Lightnings: Западная стена Сан -Бартоло и миф о кукурузе. Вейеб Примечания № 46.
  • Брюс, Роберт Д. (1974), Эль Книга де Чан Клан . Мексика: Ина.
  • Бернс, Аллан Ф. (1983), устная литература Юкатека Майи . Остин: Университет Техасской прессы.
  • Chinchilla Mazariegos, Oswaldo (2011), изображения мифологии Mayan . Гватемала: музей Попол -Вух.
  • Чиншилла Мазаригос, Освальдо (2017), искусство и миф о древней майе . Йельский университет.
  • Кристенсон, Аллен Дж. (2003), Попол Вух. Священная книга майи . 2 тома. Винчестер/Нью -Йорк: o Книги.
  • Коу, Майкл Д. (1973), писец майя и его мир . Нью -Йорк: Grolier Club.
  • Коу, Майкл Д. (1977), Сверхъестественные покровители писчковых и художников майя. В N. Hammond Ed., Социальный процесс в Maya Prehistory , с. 327–347. Принстон, Нью -Джерси: издательство Принстонского университета.
  • Коу, Майкл Д. (1978), лорды подземного мира; Шедевры классической керамики Maya . Нью -Джерси: издательство Принстонского университета.
  • Коу, Майкл Д. (1989), The Hero Twins: Myth и Image. В: J. Kerr Ed., Maya Vase Book Vol. I: 161–184.
  • Коу, Майкл Д. и Стивен Хьюстон (2015), Maya . Темза и Хадсон.
  • Danien, Elin C. (2004), Maya Folktales из Alta Verapaz . Университет Пенсильвании, Музей археологии и антропологии, Филадельфия.
  • Фостер, Джордж М. (1945), Сьерра Пополука Фольклор и убеждения . Беркли / Лос-Анджелес: издательство Калифорнийского университета (Публикации Калифорнийского университета по американской археологии и этнологии 42-2).
  • Гарсия Барриос, Ана (2015), Миф о наводнении на церемониях преследования правителей майя. Агенты, ответственные за обезглавливание Саурио и новых фондов. Майя -культурные исследования XLV: 11–48.
  • Госсен, Гэри Х. (1974), Чамулас в мире Солнца. Время и пространство в устной традиции майя . Кембридж, Массачусетс: Гарвард.
  • Гернси, Джулия (2006), ритуал и власть в камне. Выступление правительства в мезоамериканском стиле Изапан . Остин: Техас вверх.
  • Guiteras Holmes, Calixta (1961), опасности души. Всемирное представление о индийском цотциле . Нью -Йорк: свободная пресса Гленко.
  • Хопкинс, Николас А. и Дж. Кэтрин Джоссеранд (2016), Чол (майя), народные сказки . Боулдер: вверх Колорадо.
  • Knowlton, Timothy (2010), Maya Creation Myths: слова и миры Чилам Балам . Боулдер: Университетская пресса Колорадо.
  • Лафлин, Роберт М. Эд. (1977), из капусты и королей. Сказки из Зинакантана . Смитсоновский вклад в антропологию, 23. Вашингтон.
  • Лупер, Мэтью (2019), зверь между. Олень в искусстве и культуре майя . Остин: Университет Техасской прессы.
  • Моралес Бермудес (1999), прежнее слово. Коренной повествование chʼol . Мексика: Плаза и Вальдес.
  • Николсон, Ирен (1967), мексиканская и центральная мифология . Лондон: Пол Хэмлин.
  • Нильсен, Джеспер и Кристоф Хельмке (2015), Падение великой небесной птицы: мастер -миф в ранней классической Центральной Мексике. Древняя Америка № 13, Центр границ и мезоамериканский центр, Техасский университет в Остине.
  • Ройс, Ральф Л. (1967), Книга Чилама Балама из Чумайела . Норман: Университет Оклахома Пресс.
  • Schele, Linda, David Freidel и Joy Parker (1993), Maya Cosmos . Нью -Йорк: Уильям Морроу и Компания.
  • Шеле, Линда и Питер Мэтьюз (1998), Кодекс королей . Нью -Йорк: Скрибнер.
  • Секстон, Джеймс Д. (1992), майя -фолкталс. Фольклор от озера Атитлан, Гватемала . Нью -Йорк: Doubleday.
  • Таубе, Карл (1985), классический бог кукурузы майя: переоценка. В Merle Greene Robertson и V. Fields (Eds.), Пятый круглый стол в Паленке, 1983 (Mesa Redonda de Palenque Vol. VII), с. 171-181. Сан-Франциско: доколумбийский институт исследований искусства.
  • Taube, Karl (1993), Aztec и Maya Myths . Британская музейная пресса.
  • Taube, Karl (2009), Maya Mause God и мифическое происхождение танца. В: Женевьев Ле Форт и соавт. (ред.), Майя и их священные повествования. Текст и контекст в мифологиях Майи (Труды 12 -й Европейской конференции Maya, Женева, 2007). Acta Mesoamericana 20: 41-52.
  • Таубе, Карл (2010), где встречаются Земля и небо: море и небо в древней и современной космологии майи. В: Даниэль Финамор и Стивен Д. Хьюстон, огненный бассейн. Майя и Мифическое море . Пибоди Эссекс Музей.
  • Тауб, Карл, Уильям Сатурно, Дэвид Стюарт, Хизер Херст (2010), Фрески Сан -Бартоло, Эль Петна, Гватемала. Часть 2: Западная стена .
  • Томпсон, Дж. Эрик С. (1970). Майя История и религия . Цивилизация серии американских индейцев, № 99. Норман: Университет Оклахома Пресс . ISBN  0-8061-0884-3 Полем OCLC   177832 .
  • Веласкес Гарсия, Эрик (2006), Миф о наводнении майя и обезглавливание космического каймана. Pari Journal VII-1.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: a3f374fa4fac9f69b0985468b33eeec5__1720322100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/a3/c5/a3f374fa4fac9f69b0985468b33eeec5.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Maya mythology - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)