Корайл
![]() | |
![]() Штаб -квартира корейской железнодорожной корпорации | |
Тип компании | Государственная корпорация |
---|---|
Промышленность | Железнодорожный транспорт |
Предшественник | Корейская национальная железная дорога |
Основан | 1 сентября 1963 года 1 января 2005 года (переименовано в Korail) | (как корейская национальная железная дорога)
Штаб -квартира | Soj- , Gu Корея Dojeon , Южная |
Доход | |
![]() | |
![]() | |
Количество сотрудников |
|
Дочерние компании | SR Corporation |
Веб -сайт | info.korail.com letskorail.com |
Корейская железная дорога | |
---|---|
Операция | |
Инфраструктурная компания | КР |
Статистика | |
Пассажирство | 969,145,101 [ 4 ] |
Пассажир Км | 31,415,965,207 [ 4 ] |
Груз | 10,553,675,728 ton km[4] |
System length | |
Total | 4,128.6 km (2,565.4 mi) |
Double track | 2,706.5 km (1,681.7 mi) |
Electrified | 3,043.0 km (1,890.8 mi) |
High-speed | 1,264.7 km (785.8 mi) |
Track gauge | |
Main | 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) |
High-speed | 1,435 mm (4 ft 8+1⁄2 in) |
Electrification | |
AC 25,000 V 60 Hz | 3,023.8 km (1,878.9 mi) |
DC 1,500 V | 19.2 km (11.9 mi) |
Features | |
No. stations | 691 |
Highest elevation | 855 m (2,805 ft) |
at | 37°12′0″N 128°56′59.83″E / 37.20000°N 128.9499528°E |
Korea Railroad Corporation | |
Hangul | |
---|---|
Hanja | |
Revised Romanization | Hanguk cheoldo gongsa |
McCune–Reischauer | Han’guk ch'ŏlto kongsa |
Korean Railroad (KORAIL) | |
Hangul | 한국철도 |
Hanja | 韓國 鐵道 |
Revised Romanization | Hanguk cheoldo |
McCune–Reischauer | Han’guk ch'ŏlto |
Корейская железнодорожная корпорация ( корейская : 한철도곳사 ; хаджа : 霓國鐵社 ) является национальным железнодорожным оператором в Южной Корее . Он назван Korail ( 코레일 ) и изменил свое официальное корейское название ( 한철도 ; 韓國鐵 ) в ноябре [ 5 ] В настоящее время Korail является государственной корпорацией , управляемой Министерством земли, инфраструктуры и транспорта .
Korail управляет межготовыми/региональными, пригородными/метро и грузовыми поездами по всей Южной Корее и имеет свою штаб -квартиру в Даджоне .
История
[ редактировать ]Исторически, южнокорейская железнодорожная сеть управляла Бюро администрации железной дороги Министерства транспорта до 1963 года. 1 сентября 1963 года Бюро стало агентством, которое было известно как Корейская национальная железная дорога (KNR) на английском языке. В начале 2000 -х годов делительная и публичная корпоратизация KNR была решена правительством Южной Кореи, а в 2003 году KNR принял нынешний логотип Korail в Blue для подготовки к корпоратизации. 1 января 2005 года KNR была разделена на корейс -корпорацию Кореи (Korail), которая сменила железнодорожную работу с логотипом и названием Korail, а также национальной железной дороги Кореи (KR), которая преуспела в строительстве железной дороги и поддержании дорожек.
Финансы
[ редактировать ]Тарифы установлены в соответствии с расстоянием.
Корайл публиковал убытки каждый год в течение последнего десятилетия, за исключением 2015 года.
Только в 2021 году дефицит составил 1,1081 трлн вон.
По состоянию на конец 2021 года совокупный дефицит составляет 18,66 триллиона.
Железные тарифы были заморожены с тех пор, как они были подняты на 4,9% в 2011 году.
В оценке управления государственным учреждением 2021 года Кориль получил самый низкий уровень E (чрезвычайно неудовлетворительный). [ 6 ]
Услуги
[ редактировать ]За исключением другого высокоскоростного поставщика услуг, SR, южнокорейские высокоскоростные и межгодовые услуги предоставляются Korail. В настоящее время Korail предоставляет 5 классов железнодорожных и метро.
KTX
[edit]
KTX (Korea Train eXpress) is currently the highest class of KORAIL services. KTX services are provided on the Gyeongbu HSR and Honam HSR, as well as their branches such as Gyeongjeon Line, Donghae Line, or Jeolla Line.
ITX
[edit]
ITX (Intercity Train eXpress) are a group of intercity services. The first ITX service was introduced in 2012, which was named ITX-Cheongchun (ITX-청춘) on Gyeongchun Line.
Before the introduction of ITX services, intercity trains were named Saemaul-ho (새마을호), which borrowed its name from New Community Movement. Later, Saemaul-ho services are merged into ITX as ITX-Saemaeul (ITX-새마을). Currently, the remaining Saemaul-ho services are only operated on Janghang Line.
In late 2023, another new ITX train equivalent to ITX-Saemaeul was introduced and named ITX-Maum.
Mugunghwa-ho and Nuriro
[edit]
Mugunghwa-ho (무궁화호) and its planned successor Nuriro (누리로) services are regional train services of KORAIL. Mugunghwa-ho, inspired by its name from the national floral emblem hibiscus, was introduced as express service at first, but after the introduction of KTX, it was degraded into regional services.
Currently, Nuriro services are provided by only EMU trains (class 20). KORAIL has a plan of introducing Nuriro with the newly ordered EMU-150.
Urban railway services
[edit]
Named as metro services (전동열차), these services are provided in the Seoul Metropolitan Area and the Busan Metropolitan Area. Sometimes it is considered as a successor of Bidulgi-ho (비둘기호) class trains. Officially, the fare systems of these services are separate from other services operated by Korail; such services are integrated with subway fare systems, allowing free transfers between Korail-operated lines and local metro lines.
Seoul
[edit]Line 1 is a large service corridor consisting of the following Korail lines that through operate to and from Seoul Metro Line 1
Line 3
- Ilsan Line — (Jichuk–Daehwa) with through operation to Seoul Metro Line 3
Line 4 is a long service corridor consisting of the following Korail lines that through operate to and from Seoul Metro Line 4
a large service corridor consisting of the following lines:
- Bundang Line (1994) — (Cheongnyangni–Suwon)
- Suin Line (2012) — (Suwon–Incheon)
— (Seoul–Chuncheon)
a large service corridor consisting of the following lines:
- Gyeongui Line — (Seoul–Munsan)
- Gyeongwon Line — (Hoegi–Yongsan)
- Jungang Line — (Cheongnyangni–Jipyeong)
- Yongsan Line — (Yongsan–Gajwa)
Gyeonggang Line — (Pangyo–Yeoju)
Busan
[edit]Donghae Line — (Bujeon–Taehwagang) is part of Donghae Line service
Sightseeing trains
[edit]KORAIL has a number of tourist or sightseeing trains, including the Sea Train, DMZ Train, V-Train, S-Train, A-Train, and G-Train.[7]
Passes
[edit]Korail offers a rail pass called Korea Rail Pass, or KR Pass for short, to foreign travelers, such that they can take most of the trains operated by Korail freely, including KTX. However, subways and tourist trains operated by KORAIL are not covered.[8]
Foreigners living in South Korea for more than six months are ineligible to use a KR Pass, but Korail offers the Happy Rail Pass, which is very similar to the KR Pass, for a slightly higher price.[8]
Labor relations
[edit]Most of the railroad's employees are members of the Korean Railway Workers' Union, which is frequently at odds with KORAIL management. Strikes, such as the South Korean railroad strike of 2006, are not uncommon.
In December 2013, 23,000–100,000 union members and friends protested the privatization of KORAIL in Seoul.[9]
Subsidiaries
[edit]- Korail Networks, for ticketing management and Korail frequent riders program.
- Korail Retail, for advertisement management and running "Storyway" convenience store.
- Korail Tour Service, for KTX/Saemaeul-ho train crew and travel service.
International service
[edit]Until the division of Korea following the end of the Second World War, the Gyeongui Line and Gyeongwon Line extended into what is now North Korea. The Gyeongui Line connected Seoul to Kaesong, Pyongyang, and Sinuiju on the Chinese border, while the Gyeongwon Line served Wonsan on the east coast. Another line—the Kumgangsan Electric Railway—connected the town of Cheorwon, now on the border of North and South Korea, on the Gyeongwon Line, to Mt. Geumgang, now in the North.
The Gyeongui Line is one of two lines whose southern and northern halves are now being reconnected, the other line being the Donghae Bukbu Line. On 17 May 2007, two test trains ran on the reconnected lines: one on the west line from Munsan to Kaesong; the second on the east from Jejin to Kumgang.[10]
In December 2007, regular freight service started on the Gyeongui line, from South Korea into the Kaesong Industrial Park in the north. The service has been underutilized, however: as it was reported in October 2008, on 150 out of 163 return trips that had been done so far, the train carried no cargo at all. The total amount of cargo carried over this period had been merely 340 tons. This absence of interest in the service has been explained by the customers' (companies operating in Kaesong) preference for road transport.[11] In November 2008, North Korea shut down the link.[12] However, railroad transportation from South Korea to North Korea resumed again on 30 November 2018, when a South Korean train carrying railroad inspectors entered North Korea.[13][14]
A Trans-Korean Main Line, spanning North Korea and connecting to Russian Railways, is being planned.[15] On 30 November 2018, 30 officials from North and South Korea began an 18-day survey in both Koreas to connect the Korean railroads.[16][17][18] The survey, which had previously been obstructed by the Korean Demilitarized Zone's (DMZ) "frontline" guard posts and landmines located at the DMZ's Arrowhead Hill, consists of a 400-kilometer (250 mi)-long railroad section between Kaesong and Sinuiju that cuts through the North's central region and northeastern coast.[12] The railway survey, which involved the inspection of the Gyeongui Line, concluded on 5 December 2018.[18] On 8 December 2018, an inter-Korean survey began in both Koreas for the Donghae Line.[19]
On 13 December 2018, it was announced that the groundbreaking ceremony to symbolize the reconnection of the roads and railways in both Koreas will be held on 26 December 2018 in the North Korean city of Kaesong.[20][21] On 17 December 2018, the latest inter-Korean railway survey, which involved an 800-km rail from Kumgangsan near the inter-Korean border to the Tumen River bordering Russia in the east, was completed.[22] A potential threat to the groundbreaking ceremony emerged after it was revealed that the North Korean railway was in poor condition.[22] On 21 December 2018, however, the United States agreed to no longer obstruct plans by both Koreas to hold a groundbreaking ceremony.[23] The same day, a four-day inter-Korean road survey began when ten working-level South Korean surveyors entered North Korea to work with ten North Korean surveyors on a three-day survey 100-km-long section on the eastern Donghae Line.[24] On 24 December 2018, the four-day road survey, which will assist with the groundbreaking ceremony for the railroad, was completed after a separate team of ten South Korean surveyors entered North Korea and joined ten North Korean surveyors to survey a 4-km-long road in Kaesong.[25] On 26 December 2018, the groundbreaking ceremony was held as scheduled in Kaesong.[26] About 100 South Korean officials attended the ceremony after departing to North Korea on a Korail train based at Dorasan Station in Palu.[26][13]
JR Kyushu offers a jet foil ferry service between Busan and Fukuoka taking about 3 hours. KORAIL and JR West had a joint rail pass (called 한일공동승차권) which included discounted KTX and Shinkansen tickets and Busan-Shimonoseki/Fukuoka ferry tickets, but the pass was discontinued due to low ridership.
There are no railway connections between both countries. The Korean Strait undersea tunnel connecting Fukuoka and Busan via Tsushima had been proposed as far back as 1917, but the plan has never progressed beyond the research phase. While the increased wealth of South Korea and continued growth of trade between the nations has made the economic case for the tunnel more compelling, promotion has focused more on using the project to reduce political tension between the nations.[27]
See also
[edit]- List of suburban and commuter rail systems
- Korean State Railway, North Korea's national rail operator
- Daejeon Korail FC, Korea National League football team.
- Korea Rail Network Authority
- KTX Family Card, frequent riders program
- Transportation in South Korea
References
[edit]- ^ "한국철도공사" (in Korean). JOBKOREA Corp. 2021. Retrieved 27 August 2021.
- ^ Jump up to: a b "2010 Statements of Income". Korail. Archived from the original on 29 June 2013. Retrieved 28 May 2013.
- ^ Korail (2020). 2019 철도통계연보 (I) [2019 Statistical Yearbook of Railroad (I)] (PDF) (Report). Ministry of Land, Infrastructure and Transport. p. 7. Administrative publication registration number: 11-1510000-000002-10. Retrieved 27 August 2021.
- ^ Jump up to: a b c "KOSIS 국가통계포털".
- ^ 유의주 (8 October 2019). "코레일 새 약칭 '한국철도'로 바꾼다…한글사랑 실천" [KORAIL changes its [Korean] abbreviation to 'Korean Railway'... implementing for the love of Hangul]. Yonhap News Agency (in Korean). Retrieved 13 November 2019.
- ^ “Korail in deficit of 18.7 trillion, organize low-profit routes!” dongA.com(August 24, 2022)
- ^ Lee, Sun-Min (24 January 2015). "Planned G-Train offers tourists ultimate comfort". JoongAng Ilbo. Retrieved 27 February 2015.
- ^ Jump up to: a b "Railroad Passes". Archived from the original on 10 August 2013. Retrieved 18 September 2013.
- ^ "[現場] 寒波の中 10万の人波 「国民を敵に回すな」".
- ^ "Korean trains in historic link-up". BBC News. 17 May 2007. Retrieved 17 May 2007.
- ^ Richard Spencer (23 October 2008). "Korean detente railway becomes ghost train". The Daily Telegraph. London. Archived from the original on 12 January 2022.
- ^ Jump up to: а беременный Авагнина, Джанлука (30 ноября 2018 г.). «Первый поезд за десять лет отправляется в Южную Корею в Северную Корею» . Телеграф . Архивировано из оригинала 12 января 2022 года - через www.telegraph.co.uk.
- ^ Jump up to: а беременный «С. Корейский инспектор поезда пробегает в Н. Кореи для повторного подключения, обследование L KBS World Radio» . KBS World .
- ^ Квон, Джейк (30 ноября 2018 г.). «Южнокорейский поезд направляется на север, но санкции означают, что он должен нести свое собственное топливо» . CNN . Получено 29 декабря 2018 года .
- ^ «Транскорейская главная линия - инвестиции в будущем - Российский транспортный ежедневный отчет» . 29 октября 2010. Архивировано с оригинала 27 февраля 2011 года . Получено 30 октября 2010 года .
- ^ «Железнодорожные пути Корейского опроса сокращаются после корейской войны» . VOA 30 ноября 2018 года.
- ^ «Корейские опросы Северных железных дорог в надежде присоединиться к сетям | The News Tribune» . Архивировано с оригинала 30 ноября 2018 года . Получено 30 ноября 2018 года .
- ^ Jump up to: а беременный «[Newsmaker] Кореи в консультациях по совместной дорожной проверке» . Корея Вестник . 5 декабря 2018 года.
- ^ «Совместная проверка восточной железнодорожной линии Н. Кореи начинается с мировым радио KBS» . KBS World .
- ^ «(3 -й Ld) Кореи согласны провести церемонию революции по железной дороге, переподключение дороги 26 декабря» . Агентство Yonhap . 13 декабря 2018 года . Получено 29 декабря 2018 года .
- ^ Фонд, Корея международное вещание. «Глобальное вещание в Корее! Мир на Ариранге!» Полем Две Корея, которая проведет революционную церемонию для железной дороги, Road Project 26 декабря. : Ариранг .
- ^ Jump up to: а беременный «Н. Корея железная дорога не в хорошем состоянии: инспекционная команда» . Корея Вестник . 17 декабря 2018 года.
- ^ «США одобряют межкорейскую железнодорожную церемонию революционной церемонии: Северная Корея: Новости: Ханкьорех» . Ханкиорех . 22 декабря 2018 года . Получено 29 декабря 2018 года .
- ^ «Две Кореи начинают совместное дорожное обследование L KBS World Radio» . KBS World .
- ^ Отчет, агентство (24 декабря 2018 г.). «С. Корейские чиновники посещают Н. Корею для совместного дорожного обследования» .
- ^ Jump up to: а беременный «Кореи проводят церемонию революционной церемонии для застопорившегося железнодорожного проекта» . Время . Архивировано с оригинала 26 декабря 2018 года.
- ^ Cazzaniga, Pino (13 октября 2009 г.). «Япония и Южная Корея все более ближе: две страны планируют будущее вместе: подводной туннель, книга общей истории ...» Япония: Asianews.it . Получено 4 декабря 2009 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Официальный сайт (английский)
- Онлайн -бронирование
- Корайл
- Государственные компании Южной Кореи
- Железнодорожные компании Южной Кореи
- Железнодорожные компании основаны в 1963 году
- Компании, базирующиеся в Daejeon
- Южнокорейские бренды
- 1500 В.
- 25 кВ Ак Электрификация железной дороги
- Южнокорейские компании основаны в 1963 году
- Правительственные железнодорожные компании