Удовлетворенный отдых, популярная жажда души , BWV 170
Удостоит отдых, популярная жажда души | |
---|---|
BWV 170 | |
Церковная кантата от JS Bach | |
![]() Georg Christian Lehms, author of the text | |
Occasion | Sixth Sunday after Trinity |
Cantata text | Georg Christian Lehms |
Performed | 28 July 1726 Leipzig : |
Movements | five |
Vocal | alto |
Instrumental |
|
Иоганн Себастьян Бах сочинял довольную, популярную жажду души (Dolightful Rest, любимое удовольствие от души), [ 1 ] BWV 170 , церковная кантата для шестого воскресенья после Троицы в Лейпциге . Это сольная кантата для Альто , которую он впервые выступил 28 июля 1726 года.
История и слова
[ редактировать ]Бах сочинил кантату в Лейпциге для шестого воскресенья после Тринити . [ 2 ] Предписанные чтения для воскресенья из Послания к римлянам : «Из -за смерти Христа мы мертвы за грех» ( Римлянам 6: 3–11 ), и из Евангелия от Матфея отрывок из проповеди на горе о лучшей справедливости чем справедливость простого соблюдения законов и правил ( Матфея 5: 20–26 ). [ 3 ] Текст Кантаты взят из Георга Кристиана Лем ( великолепной жертвы церкви 1711) [ 2 ] и говорит о желании вести добродетельную жизнь, так и войти в небеса и избежать ада . [ 4 ]
Bach first performed the cantata on 28 July 1726.[2] Its brevity, compared to the cantatas in two parts written before and after, such as Brich dem Hungrigen dein Brot, BWV 39, can be explained assuming that in the same service another cantata Ich will meinen Geist in euch geben, JLB 7, by Johann Ludwig Bach was also performed.[5] It is regarded as part of Bach's third cantata cycle.[6]
Bach performed it again around 1746.[2] Bach's son Wilhelm Friedemann Bach performed the first movement around 1752 in Halle.[2][7]
Scoring and structure
[edit]The cantata is one of three Bach cantatas written in Leipzig in the summer and fall of 1726, in which an alto soloist is the only singer, the others being Geist und Seele wird verwirret, BWV 35, and Gott soll allein mein Herze haben, BWV 169. It seems likely that Bach had a capable alto singer at his disposal during this period.[4]
Bach structured the cantata in five movements, alternating arias and recitatives.[8] He scored the work for an alto soloist and a small ensemble of oboe d'amore (Oa), two violins (Vl), viola (Va), obbligato organ (Org) and basso continuo (BC).[2][3][9] The duration of the cantata is given as 24 minutes.[3]
In the following table of the movements, the scoring follows the Neue Bach-Ausgabe.[9] The keys and time signatures are taken from Alfred Dürr, using the symbol for common time (4/4).[8]
No. | Title | Text | Type | Vocal | Winds | Strings | continuo | Key | Time |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust | Lehms | Aria | A | Oa | 2Vl Va | BC | D major | 12/8 |
2 | Die Welt, das Sündenhaus | Lehms | Recitative | A | BC | ![]() | |||
3 | Wie jammern mich doch die verkehrten Herzen | Lehms | Aria | A | Org | 2Vl Va (unis.) | F-sharp minor | ![]() | |
4 | Wer sollte sich demnach wohl hier zu leben wünschen | Lehms | Recitative | A | 2Vl Va | BC | D major | ![]() | |
5 | Mir ekelt mehr zu leben | Lehms | Aria | A | Org Oa | 2Vl Va | BC | D major | ![]()
|
Music
[edit]The first aria is a da capo aria in a pastoral rhythm. The musicologist Julian Mincham notes: "The first stanza is enigmatically poetic and its essence is an evocation of that peace and inner contentment".[10] The Bach scholar Alfred Dürr describes the mood as contemplative, and the melody of the voice as expansive, on a background of repeated quavers in the instruments.[4]
The first recitative is secco, only accompanied by the continuo.[4]
The second aria is set without continuo, rare in Bach's compositions, and symbolic of the lack of direction in the lives of those who ignore the word of God, as spoken about in the text. The organ plays the upper parts, which the violins and viola in unison form the lowest part.[4]
The second recitative is accompanied by the strings and continuo. The strings play mostly long chords but illustrate the words "bei Gott zu leben, der selbst die Liebe heißt" (to live with God, whose name is love)[1] by more lively movement.[4][7]
The final aria is a triumphant song of turning away from the world and desiring heaven. The words "Mir ekelt" (I feel revulsion)[1] are expressed by an unusual tritone opening the melody. The voice is ornamented by figuration in the organ, which Bach set for flauto traverso for a performance in his last years.[2][11]
Recordings
[edit]Notable singers in the alto range recorded the cantata, male (as in Bach's time, also called altus or countertenor) and female (contralto or mezzo-soprano), including Alfred Deller, Maureen Forrester, René Jacobs, Julia Hamari, Paul Esswood, Jochen Kowalski, Nathalie Stutzmann, Andreas Scholl, Michael Chance, Guillemette Laurens, Magdalena Kožená and Robin Blaze.
- J. S. Bach: Cantatas BWV 170 & BWV 189, Elisabeth Höngen, Bavarian State Orchestra, conductor Fritz Lehmann, American Decca / Deutsche Grammophon, Archiv 1951
- J. S. Bach: Cantatas – Kantaten, Janet Baker, Academy of St Martin in the Fields, conductor Neville Marriner, Decca 1966
- J. S. Bach: Complete Cantatas Vol. 16, Bogna Bartosz, Amsterdam Baroque Orchestra, conductor Ton Koopman, Antoine Marchand 2003
- Lamento, Magdalena Kožená, Musica Antiqua Köln, conductor Reinhard Goebel, Archiv Produktion 2005
- Bach: Sacred Arias and Cantatas, David Daniels, The English Concert, conductor Harry Bicket, Virgin Classics 2008
- J. S. Bach: Solo Cantatas, Bernarda Fink, Freiburg Baroque Orchestra, conductor Petra Müllejans, Harmonia Mundi 2009
- JS Small: Cantatas BWV 54, 82 и 170 , Iestyn Davies (Countertenor), Джонатан Коэн , Аркангело , Hyperion 2017
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Drlla 2020 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон глин Bach Digital 2020 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в Dürr & Jones 2006 , p. 433.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный в дюймовый и фон Dürr & Jones 2006 , p. 435.
- ^ Dürr & Jones 2006 , p. 434.
- ^ Wolff 2002 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Гардинер 2009 .
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Dürr & Jones 2006 , с. 433–435.
- ^ Подпрыгнуть до: а беременный Епископ 2020 .
- ^ Mincham 2010 .
- ^ Dürr & Jones 2006 , с. 435–436.
Цитируемые источники
[ редактировать ]Бах цифровой
- « Vergnügte ruh, wildbte seelenlust bwv 170; BC A 106 / Sacred Cantata (6 -е воскресенье после Троицы)» . Бах цифровой . 2020 . Получено 25 октября 2020 года .
Книги
- Дюрр, Альфред ; Джонс, Ричард Д.П. (2006). «2,6 Шестое воскресенье после Тринити / Вергньюгте Рух, версии Силенлюст , BWV 170» . Кантаты JS Bach: с их либреттос в немецко-английском параллельном тексте . Издательство Оксфордского университета . С. 433–436. ISBN 978-0-19-929776-4 .
- Вольф, Кристоф (2002). Иоганн Себастьян Бах: Ученый музыкант . WW Norton & Company . С. 282–283. ISBN 978-0-393-32256-9 .
Онлайн -источники
- Епископ, Уолтер Ф. (2020). «BWV 170 Alded Rest, популярная жажда души » . Университет Альберты . Получено 25 октября 2020 года .
- Деллал, Памела (2020). «BWV 170 - Должный отдых, популярная похоть для души » . Эммануэль Музыка . Получено 7 сентября 2022 года .
- Гардинер, Джон Элиот (2009). Бах: Cantatas Nos 9, 107, 170, 186 и 187 (Cantatas Vol 4) (Примечания к медиа). Soli Deo Gloria (на веб -сайте Hyperion Records ) . Получено 11 августа 2018 года .
- Минчам, Джулиан (2010). «Глава 19 BWV 170 Alded Rest, популярная жажда души / отдыха, довольной, любимой души» . jsbachcantas.com . Получено 7 сентября 2022 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ]- Удовлетворенный отдых, популярная жажда души , BWV 170 : результаты в Международном проекте библиотеки музыкальных результатов
- Cantata BWV 170 Alded Rest, Популярная жажда души , истории, оценки, источников текста и музыки, переводов на различный язык, дискография, обсуждение, веб -сайт Brook Cantas
- BWV 170 Alded Rest, Popular Lust for Soul , английский перевод, Университет Вермонта
- Веселое дыхание, популярная жажда души , BWV 170 : Выступление Нидерландского общества Бах (видео и справочная информация)