римский император
Император Римской империи | |
---|---|
Империал | |
Details | |
Style | Imperator, Caesar, Augustus, Princeps, Dominus Noster, Autokrator or Basileus (depending on period) |
First monarch | Augustus |
Last monarch | |
Formation | 16 January 27 BC |
Abolition |
|
Appointer | Roman Senate (officially) and/or Roman military |
Римский император был правителем и монархическим главой государства Римской империи титула августа , начиная с дарования Октавиану в 27 г. до н. э. [2] Термин «император» является современным соглашением и не существовал как таковой во времена Империи. Часто, когда на английском языке о каком-то римлянине говорится, что он стал императором , это отражает принятие им титула августа, а затем и базилевса . Другой используемый титул был императором , первоначально военным почетным титулом, и цезарем , первоначально фамилией. Ранние императоры также использовали титул принцепс («первый») наряду с другими республиканскими титулами, особенно консулом и верховным понтификом .
The legitimacy of an emperor's rule depended on his control of the Roman army and recognition by the Senate; an emperor would normally be proclaimed by his troops, or by the Senate, or both. The first emperors reigned alone; later emperors would sometimes rule with co-emperors to secure the succession or to divide the administration of the empire between them. The office of emperor was thought to be distinct from that of a rex ("king"). Augustus, the first emperor, resolutely refused recognition as a monarch.[3] В течение первых трехсот лет существования римских императоров предпринимались попытки изобразить императоров как лидеров Республики, опасаясь любой ассоциации с королями, которые правили Римом до Республики .
From Diocletian, whose tetrarchic reforms divided the position into one emperor in the West and one in the East, emperors ruled in an openly monarchic style.[4] Although succession was generally hereditary, it was only hereditary if there was a suitable candidate acceptable to the army and the bureaucracy,[5] so the principle of automatic inheritance was not adopted, which often led to several claimants to the throne. Despite this, elements of the republican institutional framework (senate, consuls, and magistrates) were preserved even after the end of the Western Empire.
Constantine the Great, the first Christian emperor, moved the capital from Rome to Constantinople, formerly known as Byzantium, in 330 AD. Roman emperors had always held high religious offices; under Constantine there arose the specifically Christian idea that the emperor was God's chosen ruler on earth, a special protector and leader of the Christian Church, a position later termed Caesaropapism. In practice, an emperor's authority on Church matters was frequently subject to challenge. The Western Roman Empire collapsed in the late 5th century after multiple invasions by Germanic barbarian tribes, with no recognised claimant to Emperor of the West remaining after the death of Julius Nepos in 480. Instead the Eastern emperor Zeno proclaimed himself as the sole emperor of a theoretically undivided Roman Empire (although in practice he had no authority in the West). The subsequent Eastern emperors ruling from Constantinople styled themselves as "Basileus of the Romans" (βασιλεύς Ῥωμαίων, Basileus Romaíon, in Greek) but are often referred to in modern scholarship as Byzantine emperors.
The papacy and Germanic kingdoms of the West acknowledged the Eastern emperors until the accession of Empress Irene in 797. After this, the papacy created a rival lineage of Roman emperors in western Europe, the Holy Roman Emperors, which ruled the Holy Roman Empire for most of the period between 800 and 1806. These emperors were never recognized in Constantinople and their coronations resulted in the medieval problem of two emperors. The last Eastern emperor was Constantine XI Palaiologos, who died during the Fall of Constantinople to the Ottoman Empire in 1453. After conquering the city, Ottoman sultans adopted the title "Caesar of the Romans" (kayser-i Rûm). A Byzantine group of claimant emperors existed in the Empire of Trebizond until its conquest by the Ottomans in 1461, although they had used a modified title since 1282.
Background and beginning
[edit]Modern historians conventionally regard Augustus as the first emperor, whereas Julius Caesar is considered the last dictator of the Roman Republic, a view that is shared by the Roman writers Plutarch, Tacitus, and Cassius Dio.[6] Conversely, the majority of Roman writers, including Pliny the Younger, Suetonius and Appian, as well as most of the ordinary people of the Empire, thought of Julius Caesar as the first emperor.[7] Caesar did indeed rule the Roman state as an autocrat, but he failed to create a stable system to maintain himself in power.[8] His rise to power was the result of a long and gradual decline in which the Republic fell under the influence of powerful generals such as Marius and Sulla.[9]
At the end of the Republic no new, and certainly no single, title indicated the individual who held supreme power. Insofar as emperor could be seen as the English translation of the Latin imperator, then Julius Caesar had been an emperor, like several Roman generals before him. Instead, by the end of the Caesar's civil wars, it became clear that there was certainly no consensus to return to the old-style monarchy, but that the period when several officials would fight one another had come to an end.
Julius Caesar, and then Augustus after him, accumulated offices and titles of the highest importance in the Republic, making the power attached to those offices permanent, and preventing anyone with similar aspirations from accumulating or maintaining power for themselves. Julius Caesar had been pontifex maximus since 64 BC; held the offices of consul and dictator five times since 59 BC, and was appointed dictator in perpetuity in 44 BC, shortly before his assassination. He had also become the de facto sole ruler of Rome in 48 BC, when he defeated his last opposition at the Battle of Pharsalus. His killers proclaimed themselves as the liberatores ("liberators") and the restorers of the Republic, but their rule was cut short by Caesar's supporters, who almost immediately established a new dictatorship.
In his will, Caesar appointed his grandnephew Octavian as his heir and adopted son. He inherited his property and lineage, the loyalty of most of his allies, and – again through a formal process of senatorial consent – an increasing number of the titles and offices that had accrued to Caesar. In August 43 BC, following the death of both consuls of the year, Octavian marched to Rome and forced the Senate to elect him consul. He then formed the Second Triumvirate alongside Mark Antony and Lepidus, dividing the Roman world among them. Lepidus was sidelined in 36 BC, and relations between Octavian and Antony soon deteriorated. In September 31 BC, Octavian's victory at Actium put an end to any effective opposition and confirmed his supremacy over Rome.
In January 27 BC, Octavian and the Senate concluded the so-called "First settlement". Until then Octavian had been ruling the state with his powers as triumvir, even though the Triumvirate itself disappeared years earlier. He announced that he would return the power to the Senate and People of Rome, but this was only an act. The Senate confirmed Octavian as princeps, the "first among equals", and gave him control over almost all Roman provinces for a tenure of ten years. This limitation was only superficial, as he could renew his powers indefinitely. In addition, the Senate awarded him the appellation of augustus ("elevated"). The honorific itself held no legal meaning, but it denoted that Octavian (henceforth Augustus) now approached divinity, and its adoption by his successors made it the de facto main title of the emperor. He also received the civic crown alongside several other insignias in his honor. Augustus now held supreme and indisputable power, and even though he still received subsequent grants of powers, such as the granting of tribunicia potestas in 23 BC, these were only ratifications of the powers he already possessed.[10]
Most modern historians use 27 BC as the start date of the Roman Empire. This is mostly a symbolic date, as the Republic had essentially disappeared many years earlier. Ancient writers often ignore the legal implications of Augustus' reforms and simply write that he "ruled" Rome following the murder of Caesar, or that he "ruled alone" after the death of Mark Antony.[11][12] Most Romans thus simply saw the "emperor" as the individual that ruled the state, with no specific title or office attached to him.
Augustus actively prepared his adopted son Tiberius to be his successor and pleaded his case to the Senate for inheritance on merit. After Augustus' death in AD 14, the Senate confirmed Tiberius as princeps and proclaimed him as the new augustus. Tiberius had already received imperium maius and tribunicia potestas in AD 4, becoming legally equal to Augustus but still subordinate to him in practice.[13] The "imperial office" was thus not truly defined until the accession of Caligula, when all of Tiberius' powers were automatically transferred to him as a single, abstract position that was symbolized by his sacred title of augustus.[14]
Powers under the Principate
[edit]Periods |
---|
|
Constitution |
Political institutions |
Assemblies |
Ordinary magistrates |
Extraordinary magistrates |
Public law |
Senatus consultum ultimum |
Titles and honours |
The legal authority of the emperor derived from an extraordinary concentration of individual powers and offices that were extant in the Republic and developed under Augustus and later rulers, rather than from a new political office. Under the Republic, these powers would have been split between several people, who would each exercise them with the assistance of a colleague and for a specific period of time. Augustus held them all at once by himself, and with no time limits; even those that nominally had time limits were automatically renewed whenever they lapsed.[15] The Republican offices endured and emperors were regularly elected to the most prominent of them: the consulship and censorship.[16] This early period of the Empire is known as the "Principate", derived from the title princeps used by the early emperors.
The most important bases of the emperor's power were his supreme power of command (imperium maius) and tribunician power (tribunicia potestas) as personal qualities, separate from his public office.[17] Originally, the powers of command where divided in consular imperium for Rome and proconsular imperium for the provinces. This division became obsolete in 19 BC, when Augustus was given consular imperium – despite leaving the consulship in 23 BC – and thus control over all troops. This overwhelming power was referred to as imperium maius to indicate its superiority to other holders of imperium, such as the proconsuls of the few senatorial provinces and allies such as Agrippa.[18] The governors appointed to the imperial provinces only answered to the emperor himself, who could maintain or replace them at will.[19]
The tribunician power (tribunicia potestas), first assumed by Augustus in 23 BC, gave him authority over the tribune of the plebs without having to actually hold the office – a tribune was by definition a plebeian, whereas Augustus, although born into a plebeian family, had become a patrician when he was adopted into the gens Julia.[19] By adopting the role of a tribune, Augustus was presenting himself as the representative of the common man and the protector of democracy.[20] As always, this was not a sudden grant of power; Augustus had been receiving several powers related to the tribunes, such as sacrosanctity, since 36 BC.[21] With this powers, he could veto any act or proposal of any magistrate, propose laws and convoke the Senate.[22] His sacrosanctity also made him untouchable, and any offence against him could be treated as a crime of treason.[23] The tribunician power was arguably the most stable and important of the emperor's powers.[24] Despite being a perpetual title, it was always renewed each year, which often coincided with the beginning of a new regnal year (although "regnal years" were not officially adopted until Justinian I).[25][c]
The office of censor was not fully absorbed into the imperial office until the reign of Domitian, who declared himself "perpetual censor" (censor perpetuus) in AD 85. Before this, the title had been only used by Claudius (47), Vespasian and Titus (both in 73).[26]
The emperor also had power over religious affairs, which led to the creation of a worship cult. Augustus became pontifex maximus (the chief priest of the College of Pontiffs) in 12 BC, after the death of the former triumvir Lepidus.[27] Emperors from the reign of Gratian (r. 375–383) onward used the style pontifex inclytus ("honorable pontiff"). The title of pontifex maximus was eventually adopted by the bishops of Rome during the Renaissance.[28] The last known emperors to use the title were Valentinian III and Marcian, in the 5th century.[29]
The only surviving document to directly refer to the emperor's power is the Lex de imperio Vespasiani, written shortly after Vespasian's formal accession in December 69. The text, of which only the second part survives, states that Vespasian is allowed to: make treaties; hold sessions and propose motions to the Senate; hold extraordinary sessions with legislative power; endorse candidates in elections; expand the pomerium; and use discretionary power whenever necessary. The text further states that he is "not bound by laws", and that any previous act was retroactively considered legitimate.[30] There is no mention of imperium nor tribunicia potestas, although these powers were probably given in the earlier clauses.[31] There is also no mention of any "imperial office", and the title of "emperor" is never used. The imperial titles are treated as inseparable of the person, which is reflected in the name Imperator Caesar Vespasianus Augustus. This Lex sometimes related to the Lex regia ("royal law") mentioned in the Corpus Juris Civilis of Eastern emperor Justinian I (r. 527–565), who cites the early 3rd-century writer Ulpian. This was probably a later construct, as its very name, which derives from rex ("king"), would have been utterly rejected in the West.[32] The Eastern Greek-speaking half of the Empire had always regarded the emperors as open monarchs (basileis), and called them as such.[33][34]
Succession and legitimacy
[edit]The weakest point of the Augustan institution was its lack of a clear succession system.[35] Formally announcing a successor would have revealed Augustus as a monarch, so he and subsequent emperors opted to adopt their best candidates as their sons and heirs. Primogeniture was not relevant in the early Empire, although emperors still attempted to maintain a familiar connection between them; Tiberius, for example, married Julia the Elder, making him Augustus' son-in-law.
Vespasian, who took power after the collapse of the Julio-Claudian dynasty and the tumultuous Year of the Four Emperors, was the first emperor to openly declare his sons, Titus and Domitian, as his sole heirs, giving them the title of caesar.[36] The Senate still exercised some power during this period, as evidenced by his decision to declare Nero a "public enemy",[37] and did influence in the succession of emperors. Following the murder of Domitian in AD 96, the Senate declared Nerva, one of their own, as the new emperor.[38] His "dynasty", the Antonine, continued the adoptive system until the reign of Marcus Aurelius (r. 161–180). Marcus was the first emperor to rule alongside other emperors, first with his adoptive brother Lucius Verus, who succeeded jointly with him, and later with his son Commodus, who was proclaimed co-augustus in 177.[39][d]
Despite being the son of a previous emperor and having nominally shared government with him, Commodus' rule ended with his murder at the hands of his own soldiers. From his death in 192 until the 5th century, there was scarcely a single decade without succession conflicts and civil war. During this period, very few emperors died of natural causes.[41] Such problems persisted in the later Eastern Empire, where emperors had to often appoint co-emperors to secure the throne. Despite often working as a hereditary monarchy, there was no law or single principle of succession.[42]
Individuals who claimed imperial power "illegally" are referred to as "usupers" in modern scholarship. Ancient historians refer to these rival emperors as "tyrants". In reality, there was no distinction between emperors and usurpers, as many emperors started as rebels and were retroactively recognized as legitimate. The Lex de imperio Vespasiani explicitly states that all of Vespasian's actions are considered legal even if they happened before his recognition by the Senate.[30] Ultimately, "legitimacy was a post factum phenomenon."[43] Theodor Mommsen famously argued that "here has probably never been a regime in which the notion of legitimacy is as absent as that of the Augustan principate".[44] Imperial propaganda was often used to legitimize or de-legitimize certain emperors. The Chronicon Paschale, for example, describes Licinius as having been killed like "those who had briefly been usurpers before him".[45] In reality, Licinius was the legitimate emperor of the West (having been appointed by Galerius), while Constantine was the real "usurper" (having been proclaimed by his troops).[46]
There were no true objective legal criteria for being acclaimed emperor beyond acceptance by the Roman army, which was really the true basis of imperial power. Common methods used by emperors to assert claims of legitimacy, such as support of the army, blood connections (sometimes fictitious) to past emperors, distributing one's own coins or statues, and claims to pre-eminent virtue through propaganda, were pursued just as well by many usurpers as they were by legitimate emperors.[41] Septimius Severus notably declared himself as the adoptive son of the long-deceased Marcus Aurelius, hence why he named Caracalla after him.[47] Later Eastern imperial dynasties, such as the Doukai and Palaiologoi, claimed descent from Constantine the Great.[48]
What turns a "usurper" into a "legitimate" emperor is typically that they managed to gain the recognition of a more senior, legitimate, emperor, or that they managed to defeat a more senior, legitimate emperor and seize power.[49][50] Modern historiography has not yet defined clear legitimacy criteria for emperors, resulting in some emperors being included or excluded from different lists. The year 193 has traditionally been called the "Year of the Five Emperors", but modern scholarship now identifies Clodius Albinus and Pescennius Niger as usurpers because they were not recognized by the Roman Senate.[51] Recognition by the Senate is often used to determine the legitimacy of an emperor,[49] but this criterion is not always followed. Maxentius is sometimes called an usurper because he did not have the recognition of Tetrarchs,[52][53] but he held Rome for several years, and thus had the recognition of the Senate.[54] Other "usurpers" controlled, if briefly, the city of Rome, such as Nepotianus and Priscus Attalus. In the East, the possession of Constantinople was the essential element of legitimacy,[55] yet some figures such as Procopius are treated as usurpers. Rival emperors who later gained recognition are not always considered legitimate either; Vetranio had the formal recognition by Constantius II yet he is still often regarded as a usurper,[56][57] similarly to Magnus Maximus, who was briefly recognized by Theodosius I.[57] Western emperors such as Magnentius, Eugenius and Magnus Maximus are sometimes called usurpers,[52] but Romulus Augustulus is traditionally regarded as the last Western emperor, despite never receiving the recognition of the Eastern emperor Zeno.
Later developments
[edit]The period after the Principate is known as the Dominate, derived from the title dominus ("lord") adopted by Diocletian. During his rule, the emperor became an absolute ruler and the regime became even more monarchical.[59] The emperors adopted the diadem crown as their supreme symbol of power, abandoning the subtleties of the early Empire.[60]
Beginning in the late 2nd century, the Empire began to suffer a series of political and economic crises, partially because it had overexpanded so much.[59] The Pax Romana ("Roman peace") is often said to have ended with the tyrannical reign of Commodus. His murder was followed by the accession of Septimius Severus, the victor of the Year of the Five Emperors. It was during his reign that the role of the army grew even more, and the emperors' power increasingly depended on it.[61][62] The murder of his last relative, Severus Alexander, led to the Crisis of the Third Century (235–285), a 50-year period that almost saw the end of the Roman Empire.[63] The last vestiges of Republicanism were lost in the ensuing anarchy. In 238, the Senate attempted to regain power by proclaiming Pupienus and Balbinus as their own emperors (the first time since Nerva).[64] They managed to usurp power from Maximinus Thrax, but they were killed within two months. With the rise of the "soldier emperors", the city and Senate of Rome began to lose importance. Maximinus and Carus, for example, did not even set foot on the city.[62] Carus' successors Carinus and Numerian, the last of the Crisis emperors, did not bother to assume the tribunicia potestas either.[65]
After reuniting the Roman Empire in 285, Diocletian began a series of reforms to restore stability. Reaching back to the oldest traditions of job-sharing in the Republic, Diocletian established at the top of this new structure the Tetrarchy ("rule of four") in an attempt to provide for smoother succession and greater continuity of government. Under the Tetrarchy, Diocletian set in place a system of two emperors (augusti) and two subordinates that also served as heirs (caesares). When an emperor retired (as Diocletian and Maximian did in 305) or died, his caesar would succeed him and in turn appoint a new caesar.[66] Each pair ruled over a half of the Empire, which led to the creation of a Western and Eastern Roman Empire, a division that eventually became permanent.[67] This division had already a precedent in the joint rule of Valerian/Gallienus and Carus/Carinus.[68]
Diocletian justified his rule not by military power, but by claiming divine right.[67] He imitated Oriental divine kingship and encouraged the reverence of the emperor, making anything related to him sacer (sacred).[69] He declared himself Jovius, the son of Jupiter, and his partner Maximian was declared Herculius, son of Hercules.[70] This divine claim was maintained after the rise of Christianity, as emperors regarded themselves as the chosen rulers of God.[59]
The emperor no longer needed the Senate to ratify his powers, so he became the sole source of law. These new laws were no longer shared publicly and were often given directly to the praetorian prefects – originally the emperor's bodyguard, but now the head of the new praetorian prefectures – or with private officials.[71] The emperor's personal court and administration traveled alongside him, which further made the Senate's role redundant. Consuls continued to be appointed each year, but by this point, it was an office often occupied by the emperor himself,[f] who now had complete control over the bureaucratic apparatus.[72] Diocletian did preserve some Republican traditions, such as the tribunicia potestas.[73] The last known emperor to have used it was Anastasius I, at the start of the 6th century. Anastasius was also the last attested emperor to use the traditional titles of proconsul and pater patriae.[74] The last attested emperor to use the title of consul was Constans II, who was also the last Eastern emperor to visit Rome.[75] It's possible that later emperors also used it as an honorary title, as the office of consul was not abolished until 892, during the reign of Leo VI.[76]
During the Dominate it became increasingly common for emperors to raise their children directly to augustus (emperor) instead of caesar (heir), probably because of the failure of the Tetrarchy. This practice had first been applied by Septimius Severus, who proclaimed his 10-year-old son Caracalla as augustus. He was followed by Macrinus, who did the same with his 9-year-old son Diadumenian, and several other emperors during the Crisis. This became even more common from the 4th century onwards. Gratian was proclaimed emperor at the age of 8, and his co-ruler and successor Valentinian II was proclaimed emperor at the age of 4.[77] Many child emperors such as Philip II or Diadumenian never succeeded their fathers. These co-emperors all had the same honors as their senior counterpart, but they did not share the actual government, hence why junior co-emperors are usually not counted as real emperors by modern or ancient historians. There was no title to denote the "junior" emperor; writers used the vague terms of "second" or "little emperor".[78][g]
Despite having a successful reign himself, Diocletian's tetrarchic system collapsed as soon as he retired in 305. Constantine I, the son of tetrarch Constantius I, reunited the empire in 324 and imposed the principle of hereditary succession which Diocletian intended to avoid.[79] Constantine was also the first emperor to convert to Christianity, and emperors after him, especially after its officialization under Theodosius I, saw themselves as the protectors of the Church.[80] The territorial divisions of the Tetrarchy were maintained, and for most of the following century the Empire was ruled by two senior emperors, one in the West (with Milan and later Ravenna as capital) and another in the East (with Constantinople as capital).[h]
This division became permanent on the death of Theodosius I in 395, when he was succeeded by his sons Honorius and Arcadius.[81] The two halves of the Empire, while later functioning as de facto separate entities, were always considered and seen, legally and politically, as separate administrative divisions of a single, insoluble state by the Romans of the time.[82]
In the West, the office of emperor soon degenerated into being little more than a puppet of Germanic generals such as Aetius and Ricimer; the last emperors of the West being known as the "shadow emperor".[83] In 476, the Heruli Odoacer overthrew the child-emperor Romulus Augustulus, made himself king of Italy and shipped the imperial regalia to the Emperor Zeno in Constantinople. Historians mark this date as the date of the fall of the Western Roman Empire, although by this time there was no longer any "Empire" left, as its territory had reduced to Italy. Julius Nepos, who was overthrown and expelled to Dalmatia in favor of Romulus, continued to claim the title until his murder in 480. The Eastern court recognized this claim and Odoacer minted coins in his name, although he never managed to exercise real power.[84] The death of Nepos left Zeno as the sole emperor of a (technically) reunited Roman Empire.[1]
Byzantine period
[edit]The Roman Empire survived in the East for another 1000 years, but the marginalization of the former heartland of Italy to the empire had a profound cultural impact on the empire and its emperor, which adopted a more Hellenistic character.[i]
The Eastern emperors continued to be recognized in the Western kingdoms until the accession of Irene (r. 797–802), the first empress regnant. The Italian heartland was recovered during the reign of Justinian I (r. 527–565), but this was reverted by the end of the century. Rome technically remained under imperial control, but was completely surrounded by the Lombards. Africa was lost to the Arabs in the early 7th century, and Rome eventually fell to the Lombards in 751, during the reign of Constantine V. The Frankish king Pepin the Short defeated them and received the favour of Pope Stephen II, who became the head of the Papal States. Pepin's son, Charlemagne, was crowned Imperator Romanorum (the first time Imperator was used as an actual regnal title) by Pope Leo III in Christmas AD 800, thus ending the recognition of the Eastern emperor.[88] Western rulers also began referring to the Empire as the "Greek Empire", regarding themselves as the true successors of Rome.[89]
The inhabitants of the Eastern half of the Empire always saw the emperor as an open monarch. Starting with Heraclius in 629, Roman emperors styled themselves "basileus", the traditional title for Greek monarchs used since the times of Alexander the Great.[91] The title was used since the early days of the Empire and became the common imperial title by the 3rd century, but did not appear in official documents until the 7th century.[92] Michael I Rangabe (r. 811–813) was the first emperor to actually use the title of "Roman emperor" (βασιλεύς Ῥωμαίων, Basileus Romaíon). This was a response to the new line of emperors created by Charlemagne – although he was recognized as basileus of the Franks.[93] By the 9th century the full imperial title became "basileus and autokrator of the Romans", usually translated as "Emperor and Autocrat of the Romans".[94][k] The title autokrator was also used to distinguish a junior co-emperor (basileus) from his senior colleague (basileus autokrator).[94] By the times of the Palaiologos, there were two distinct ceremonies for the accession of an emperor: first an acclamation as basileus, and later a coronation as autokrator (which also included being raised on a shield). These rites could happen years apart.[96]
The Eastern Empire became not only an absolute monarchy but also a theocracy. According to George Ostrogorsky, "the absolute power of the Roman emperor was further increased with the advent of Christian ideas".[97] This became more evident after the Muslim conquests of the 7th century, which gave Byzantine imperialism a new sense of purpose.[98] The emperor was the subject of a series of rites and ceremonies, including a formal coronation performed by the Patriarch of Constantinople.[97] The Byzantine state is often said to have followed a "Caesaropapist" model, where the emperor played the role of ruler and head of the Church, but there was often a clear distinction between political and secular power.[99]
The line of Eastern emperors continued uninterrupted until the sack of Constantinople and the establishment of the Latin Empire in 1204. This led to the creation of three lines of emperors in exile: the emperors of Nicaea, the emperors of Trebizond, and the short-lived emperors of Thessalonica. The Nicean rulers have been traditionally regarded as the "legitimate" emperors of this period, as they recovered Constantinople and restored the Empire in 1261.[l] The Empire of Trebizond continued to exist for another 200 years, but from 1282 onwards its rulers used the modified title of "Emperor and Autocrat of all the East, the Iberians, and the Perateia", accepting the Niceans as the sole Roman emperors.[100] However, the Byzantine Empire had been reduced mostly to Constantinople, and the rise of other powers such as Serbia and Bulgaria forced the Byzantines to recognize their rulers as basileus. Despite this, emperors continued to view themselves as the rulers of an "universal empire".[97] During the last decades of the Empire, power was once again shared between multiple emperors and colleagues, each ruling from their own capital, notably during the long reign of John V.[101] Constantinople finally fell to the Ottoman Turks in 1453; its last emperor, Constantine XI Palaiologos, dying in battle. The last vestiges of the empire, Morea and Trebizond, fell in 1461.[101]
Titles
[edit]Imperator
[ редактировать ]Титул императора – от imperare , «командовать» – восходит к Римской республике и давался победившим полководцам их солдатами. Они обладали империумом , то есть военной властью. Тогда Сенат мог бы присудить исключительную честь триумфа ; затем командир сохранял это звание до конца своей магистратуры . В римской традиции первым триумфом был триумф Ромула , основателя Рима, но первое засвидетельствованное использование имени императора произошло в 189 г. до н. э., во время триумфа Эмилия Павла . Этот титул носился с большой гордостью: Помпей провозглашался императором не раз , как и Сулла и Юлий Цезарь . [102] Однако, как заметил Кассий Дион , значение титула изменилось при новой монархии и стало обозначать «обладание верховной властью». [103] И Дион, и Светоний относятся к Цезарю как к первому, кто принял император в качестве имени собственного (a praenomen imperatoris ), но это кажется анахронизмом . [104] Последним рядовым генералом, удостоенным этого титула, был Юний Блез в 22 году нашей эры, после чего этот титул стал принадлежать исключительно государю. [102]
Август использовал Император вместо своего имени ( преномен ), став Императором Цезарем вместо Цезаря Императора . [102] Из-за этого титул постепенно стал синонимом должности, отсюда и слово «император». Тиберий , Калигула и Клавдий избегали использования этого титула, но записано, что Калигула был провозглашен императором Сенатом при его вступлении на престол, что указывает на то, что он уже считался неотъемлемой частью достоинства. [105] Лишь во время позднего правления Нерона , в 66 году нашей эры, император снова стал частью императорской номенклатуры. [106] Практически все императоры после него использовали praenomen Emperoris , лишь с несколькими вариациями при его преемниках Гальбе и Вителлии . [107] Первоначальное значение титула продолжало использоваться какое-то время, и императоры регистрировали, сколько раз их провозглашали императором . [103] Титул стал основным наименованием правителя ко времени Веспасиана . [102] [108]
После Тетрархии к императорам стали обращаться как dominus noster («Господь наш»), хотя император продолжал использоваться. Название dominus было известно и отвергнуто Августом, но простые люди Империи использовали его регулярно. В официальном контексте он начал использоваться начиная с Септимия Севера , и впервые был официально принят в чеканке Аврелианом . [109]
На Востоке слово «император» переводилось как «автократ» («самоправитель»), и этот титул продолжал использоваться до конца Империи. Это современное греческое слово, означающее «император» ( υτοκράτορας ). все еще встречаются примеры императора Даже в 9 веке в официальных документах . Последнее известное его использование было на монетах 866–867 годов Михаила III и его соправителя Василия I , к которым обращаются как император и рекс соответственно. [110] На Западе император в монархический титул был преобразован Карлом Великим , став официальным латинским титулом Священной Римской империи .
Цезарь
[ редактировать ]Первоначально когномен (третье имя) диктатора Гая Юлия Цезаря , который затем был унаследован Августом и его родственниками. Август использовал его как фамилию ( номен ), называя себя Бесом. Цезарь вместо Имп. Юлий Цезарь . [104] Однако номен все еще передавался по наследству женщинам (например, Юлии Младшей ) и фигурировал в некоторых надписях. [111] После смерти Калигулы , правнука Августа, императором был провозглашен его дядя Клавдий . Он не был официальным членом рода Юлий , [112] но он был внуком Октавии , сестры Августа, и, таким образом, все еще был частью семьи. [113]
После самоубийства Нерона, последнего потомка Цезаря, новый император Гальба принял имя Сервий Гальба Цезарь Август , сделав его, таким образом, частью императорского титула. За пять дней до убийства он усыновил Пизона Лициниана своим сыном и наследником, переименовав его в Сервия Сульпиция Гальбу Цезаря . [114] После этого Цезарь стал обозначать прямого наследника, который добавлял это имя к своему собственному имени как наследника и сохранял его при вступлении на престол как Август . [109] Единственным императором, который не предполагал этого, был Вителлий , который вместо этого принял имя Германик . Большинство императоров использовали его в качестве своего номена – с Императором в качестве преномена – до правления Антонина Пия , когда оно навсегда стало частью формулы Император Цезарь [полное имя] Август . [107] В III веке цезари также получили почетное звание nobilissimus («самый благородный»), которое позже превратилось в отдельный титул. [115]
Во время Тетрархии полномочия цезаря значительно возросли, но после воцарения Константина I он снова остался титулом наследников, не придававшим ему значительной власти. В последующие десятилетия этот титул постепенно терял значение, поскольку императоры начали повышать своих сыновей непосредственно до августов . На Востоке титул окончательно утратил свой императорский характер в 705 году, когда Юстиниан II пожаловал его Тервелу Болгарскому . [м] После этого он стал придворным титулом, присваиваемым видным деятелям правительства, и потерял еще большую актуальность после создания титула севастократор Алексиосом I Комнином . [116] Несмотря на это, его регулярное использование более ранними императорами привело к тому, что в некоторых регионах это имя стало синонимом слова «император». В некоторых странах Цезаря слово «император» происходит от « », например, «Кайзер» в Германии и «Царь» в Болгарии и России .
После династии Константинов императоры последовали за Императором Цезарем с Флавием , которое также начиналось как фамилия, но позже было включено в титулы императора, таким образом став Императором Цезарем Флавием . [117] Последнее использование формулы, переведенной как Автократор Кайсар Флабиос ... Август (Αὐτοκρατορ καῖσαρ Τλαβιος αὐγουστος) на греческом языке, находится в базилике Льва VI Мудрого (годы правления 886–912). [118]
Август
[ редактировать ]Первоначально главный титул императора. [119] По мнению Светония , это был «не просто новый титул, но и более почетный, поскольку священные места, а также те, в которых что-либо освящается посредством аугуральных обрядов, называются «августами» ( augusta ), по причине увеличения ( auctus ) достоинство". Это также было связано с религиозной практикой предсказаний , которая сама по себе была связана с основанием Рима Ромулом , и с auctoritas , властью, основанной на престиже. [120] Почетный титул был присвоен Октавиану как имя и титул в 27 г. до н. э. и был унаследован всеми последующими императорами, которые помещали его после своих личных имен. Единственным императором, который не сразу предположил это, был Вителлий , хотя он использовал его после признания Сенатом. [121] Более поздние императоры правили вместе с одним или несколькими младшими августами , которые де-юре (но не де-факто ) обладали равной конституционной властью. [н] Несмотря на то, что он использовался как высший императорский титул, он обычно не использовался для обозначения должности самого Императора , поскольку простые люди и писатели привыкли к Императору .
На Востоке титул первоначально переводился как Себастос , но форма Августос со временем стала более распространенной. Императоры после Ираклия называли себя Базилевсами , но Август все еще использовался в меньшей форме до конца Империи. На Западе этот титул также использовался Карлом Великим и последующими императорами Священной Римской империи как часть формулы «Император Август» . И восточные, и западные правители также использовали стиль semper augustus («вечный август»). [122]
Принц
[ редактировать ]Слово «принцепс» , означающее «первый», было республиканским термином, используемым для обозначения ведущего члена Сената, и оно использовалось первыми императорами, чтобы подчеркнуть существование Республики. [109] Этот титул уже использовался Помпеем и Юлием Цезарем , среди прочего, . Это был чисто почетный титул без каких-либо обязанностей или полномочий, поэтому он никогда не использовался в официальных титулах. [123] Этот титул был наиболее предпочтительным для Августа, поскольку его использование подразумевает только «первенство» (находится в « первом среди равных »), в отличие от dominus , которое подразумевает доминирование. Это название использовали ранние писатели до того, как термин «император» стал популярным. [108] В своих Res Gestae Август прямо называет себя принцепсом сената . [124] Титул также иногда давался наследникам в форме Princeps iuventutis («первый из молодежи»), термин, который продолжал использоваться во время Тетрархии . [125]
В эпоху Диоклетиана и позже принцепс вышел из употребления и был заменен на dominus («господин»); [126] Использование принцепса и доминуса в широком смысле символизирует различия в правительстве империи, порождая обозначения эпох «Принципиат» и «Доминировать» . Однако это название все еще встречается в некоторых более поздних источниках. Поэт Клавдиан , например, описывает Гонория как возведенного из « цезаря » в « принцепса » (вместо августа ). [74] Этот титул пережил падение Западной Римской империи , поскольку его использовали такие правители, как Теодорих Великий .
Василевс / автократатор
[ редактировать ]Базилевс — традиционный греческий титул монархов. Впервые его использовал Александр Македонский (годы правления 336–323 до н. э.) во время своих завоеваний. [127] Этот термин неофициально применялся к императорам с самого начала Империи. [33] но в официальных записях он часто использовался как греческий перевод титула rex , где autokrator (греческий эквивалент императора ) сохранялся за императором. В результате западные писатели часто ассоциировали басилевса с «королем», а не с «императором», несмотря на то, что этого различия не существует в греческом языке. [128]
«басилевс» Впервые официально имя было использовано Ираклием в 629 году, после его победы над персами , и впоследствии оно стало основным титулом императора. После 9-го века полный императорский титул стал « басилевсом и автократором римлян» (βασιλεύς καὶ αὐτοκράτωρ Ῥωμαίων), при этом автократор отличал старшего императора от младшего базилевса . [94] В последующие века титул был сокращен просто до « автократ римлян», что привело к возрождению этого титула. [129] провозглашался василевсом В более поздние века император, как правило , в младенчестве , а затем патриарх короновал его как самодержца . [96] Иностранных правителей обычно называли регами (греческая интерпретация слова «рекс» ), но восточные императоры в конечном итоге были вынуждены признать василевсами и других монархов , в основном латинских . [130] Императоры Священной Римской империи , Сербии и Болгарии . [94]
Более поздние утверждения к названию
[ редактировать ]Несмотря на свержение римского правления, Одоакр никогда не претендовал на императорское достоинство. Иногда говорят, что его преемник Теодорих Великий был императором во всем, кроме имени, несмотря на то, что использовал титул рекса и признавал императора в Константинополе. Он также использовал древний титул принцепса (полностью Princeps Romanus ) и dominus noster , активно пытаясь подражать старым императорам. [the] [131] [132] Он даже запросил и получил регалии, посланные в Константинополь Одоакром, хотя, похоже, он просил только пурпурные одежды, а не императорскую корону или скипетр. [133]
Повстанцы Бурдунелл и Петр , действовавшие вскоре после падения Запада, в источниках называются «тиранами». Это может означать, что они заявили об имперском унижении, хотя информации об этих восстаниях почти нет. [134] Берберский вскоре после 476 года, заявив , губернатор Мастис принял титул императора что правит «римлянами и маврианцами». [135] Последняя попытка восстановить должность императора на Западе была предпринята во время осады Равенны (539–540) , когда готы предложили Велизарию трон, от которого он отказался. [136]
Священная Римская империя
[ редактировать ]Концепция Римской империи была обновлена на Западе с коронацией короля франков Карла Великого ( Карла Великого ) в качестве римского императора Папой на Рождество 800 года. Эта коронация имела свои корни в упадке Римской империи. Влияние Папы в делах Византийской империи в то же время влияние Византийской империи на политику на Западе снизилось. Папа не видел никаких преимуществ в сотрудничестве с Византийской империей, но, как указывает Георгий Острогорский , «с другой стороны, союз со знаменитым завоевателем лангобардов... обещал многое». [137]
Немедленная реакция императора Восточной Римской империи не была долгожданной. «В то время было аксиомой, что Империя может быть только одна, как могла быть только одна церковь», — пишет Острогорский. «Коронация Карла Великого нарушила все традиционные идеи и нанесла сильный удар по интересам Византии, поскольку до сих пор Византия, новый Рим, несомненно, рассматривалась как единственная империя, принявшая наследство старой Римской империи . своих имперских прав, Византия могла рассматривать возвышение Карла Великого только как акт узурпации». [138]
Никифор I решил проигнорировать притязания Карла Великого на императорский титул, ясно осознавая последствия этого поступка. По словам Острогорского, «он дошел даже до того, что отказал патриарху Никифору в разрешении направить обычный синодик ». папе [139] Тем временем власть Карла Великого неуклонно возрастала: он подчинил Истрию и несколько далматинских городов во время правления Ирины , а его сын Пипин подвёл Венецию под западную гегемонию, несмотря на успешную контратаку византийского флота. преемник Никифора Михаил I Рангабе Не имея возможности противостоять этому вторжению на византийскую территорию, капитулировал ; в обмен на восстановление захваченных территорий Михаил в 812 году отправил в Аахен византийских делегатов , которые признали Карла Великого василевсом , хотя и не «из римлян». [140]
Эта линия императоров на самом деле была скорее германской , чем римской. Эти императоры использовали множество титулов (чаще всего «Император Август» ), прежде чем окончательно остановились на «Император Романус Электус» («Избранный римский император»). Историки обычно присваивают им титул « Император Священной Римской империи» , который имеет основу в реальном историческом использовании, и рассматривают их Священную Римскую империю как отдельный институт. Для латино-католиков того времени Папа был как светской властью, так и духовной властью, и как епископ Рима он был признан имеющим право помазать или короновать нового императора Священной Римской империи. Последним человеком, который был коронован Папой (хотя и в Болонье, а не в Риме), был Карл V , который также претендовал на трон Византийской империи благодаря Андреасом Палеологом назначению Фердинанда II Арагонского и Изабеллы I Кастильской как его наследники. [141]
Эта линия императоров просуществовала до 1806 года, когда Франциск II распустил империю во время наполеоновских войн . До коронации Наполеона в 1804 году эти правители были единственными, кто пользовался титулом « императора » в Европе. Многие правители после него называли себя «императорами», например, императоры Габсбургов в Австрии и императоры Гогенцоллернов в Германии . Британские короли использовали титул « Император Индии » ( Кайсар-и-Хинд ) с 1876 по 1947 год. Многие понятия, часто связанные с термином « император » (например, правитель выше «королей»), происходят от Священная Римская империя , где действительно существовала феодальная иерархия, в которой на вершине находился император. За императором, который теоретически подчинялся Папе, следовали короли, герцоги и графы. [142]
Османская империя
[ редактировать ]При султане Мехмеде II Османская империя завоевала Константинополь в 1453 году, и это событие обычно считается окончательным концом Римской империи. [143] а также последний и решающий шаг в османском завоевании основных земель и подданных бывшей империи. [144] [145] После завоевания Константинополя в 1453 году султаны Османской империи претендовали на звание законных римских императоров, преемников византийских императоров , которые ранее правили из Константинополя . [146] Мехмед очень интересовался римской и классической греческой историей - темой, которую в юности ему подробно преподавали придворные учителя. Он подражал Юлию Цезарю и Александру Великому , однажды посетил город Трою , чтобы увидеть могилы мифологических греческих героев Ахилла и Аякса , и держал копию « Илиады» в своей личной библиотеке. [147]
Основываясь на концепции права завоевания , султаны временами принимали стиль кайзер-и Рум , [148] [145] что означает « Цезарь римлян», который был одним из титулов, применяемых к византийским императорам в более ранних османских писаниях, и «басилевс» , который был правящим титулом византийских императоров. Признание наследия Римской империи также привело к тому, что османские султаны стали претендовать на роль универсальных монархов , законных правителей всего мира. Первые султаны после завоевания Константинополя — Мехмед II , Баязид II , Селим I и Сулейман I — стойко утверждали, что они были римскими императорами, и приложили все усилия, чтобы узаконить себя как таковые. Греческие аристократы, то есть бывшая византийская знать, часто продвигались на высшие административные должности, а Константинополь оставался столицей, перестраивался и значительно расширялся под властью Османской империи. Администрация, архитектура и придворные церемонии в начале Османской империи после 1453 года находились под сильным влиянием бывшей Византийской империи . Османский султан также использовал свои претензии на звание римских императоров для оправдания завоевательных кампаний против Западная Европа , хотя это понятие постепенно исчезло по мере того, как османы перешли к более единой исламской идентичности. [149] Стиль кайзер-и Рум использовался султанами вплоть до 18 века. [150]
Количество императоров
[ редактировать ]Несколько древних писателей пытались подсчитать количество римских императоров в истории, но каждый из них приводит разные подсчеты. Историк 4-го века Фест утверждает, что «от Октавиана Цезаря Августа до Иовиана ] было 43 императора в течение 407 лет [считая с 43 г. до н. э. ». [151] VI века В «Пасхальном хронике» называется Диоклетиан «33-м римским императором». Если сложить восемь других императоров, упомянутых в работе, получится в общей сложности 41 император вплоть до Константина I. [45]
Некоторые писатели также пытались составить свои собственные списки императоров. Каллиграф IV века Филокал в своей «Хронографии» записывает 58 императоров от Августа до Константина. [152] Его современник Епифаний описывает 44 императора в своем труде «О мерах и весах» . [153] XIII века В Chronicon Altinate записано 46 императоров за тот же период. [154] Эти расхождения возникают из-за того, что никогда не существовало определяющего различия между «законными императорами» и « узурпаторами ». [155] У других императоров было такое спокойное или короткое правление, что они не упоминаются в литературных источниках, например, соправители Лициния Валерий Валент и Мартиниан . [156]
См. также
[ редактировать ]- Список римских императриц
- Список осужденных римских императоров
- Список победных титулов Римской империи
- Список итальянских монархов
- Список римских узурпаторов
- Генеалогическое древо римских императоров
- Римский имперский культ
- Римский узурпатор
Примечания
[ редактировать ]- ↑ Хотя Ромул Августул ( годы правления 475–476) часто считается последним западным императором, его предшественник Юлий Непос продолжал признаваться при восточном дворе законным правителем Запада. [1]
- ^ Легенда гласит: spqr imp(erator) caesari aug(ustus) co(n)s(ul) xi tri(bunicia) pot(estas) vi ; что означает «консул в 11-й раз, [обладатель] трибунской власти в 6-й раз».
- ^ Для дальнейшего обсуждения tribunicia potestas и роли Сената см.: Роу, Грег (2002). Князья и политические культуры: новые сенаторские указы Тиберии . Издательство Мичиганского университета. стр. 41–66 . ISBN 978-0-4721-1230-2 .
- ↑ Однако прецедентов было много. Консульство должностей Республики . было двойной магистратурой, и у более ранних императоров часто был подчиненный лейтенант, занимавший множество императорских Многие императоры в прошлом планировали совместную преемственность: Август планировал оставить Гая и Луция Цезаря совместными императорами после его смерти; Тиберий хотел, чтобы Калигула и Тиберий Гемелл сделали то же самое; как Клавдий с Нероном и Британником . Все эти меры закончились неудачей либо из-за преждевременной смерти (Гая и Луция), либо из-за убийства (Гемелла и Британника). [40]
- ^ Текст гласит: IMP CAES СЫН DIVI MARCUS ANTONINUS PII / DIVI COMMODI БРАТ DIVI ANTONINUS PII / ВНУК DIVI АДРИАН ВНУК DIVI TRAIAN / PARTHICI ABNEPOS DIVI NERVAE ADNEPOS / L SEPTIMIVS SEVERVS PIVS PERTINAX AVG / ARABICVS ENICVS PP ПОНТИФ МАКС / TRIBVNIC POTEST III IMP VIII COS II ET / МАРКУС АВРЕЛИВС АНТОНИНВС ЦЕЗАРЬ / ДЕДИКАВЕРВНТ . «Посвящается императору Цезарю, сыну божественного Марка Антонина Пия , брату божественного Коммода , внуку божественного Антонина Пия , правнуку божественного Адриана , праправнуку божественного Траяна, завоевателя Парфии , праправнуку -правнук божественной Нервы , Луций Септимий Север Пий Пертинакс Август , завоеватель Аравии и Адиабены, отец отечества , верховный жрец , имеющий трибунскую власть в четвертый раз император , в восьмой раз консул , во второй раз и Марк Аврелий Антонин Цезарь ».
- ^ Консулы все еще сохраняли некоторые привилегии во времена поздней Империи, но иногда это была всего лишь почетная должность. Некоторые императоры передавали этот титул своим детям. Например; Валентиниан II принял на себя консульство 376 в возрасте 5 лет, а Гонорий сделал то же самое в 386 году в возрасте 2 лет.
- ↑ На мозаике в Италии изображен Константин IV (годы правления 668–686) рядом с его соимператорами Гералием и Тиберием . Константина называют главным императором , а Ираклия и Тиберия — только императорами .
- ↑ Начиная с Диоклетиана , почти каждый второй император правил наряду с равным или младшим соимператором. Единственными двумя императорами этого периода, правившими всей Римской империей на протяжении всего своего правления, были Юлиан II и Иовиан , оба из которых правили всего около года. Валентиниан I , сменивший Иовиана, сразу же разделил империю между собой и своим братом Валентом . После этого империю вновь воссоединил Феодосий I , но он умер лишь через несколько месяцев.
- ↑ В современной науке Восточную империю часто называют « Византийской империей » (от Византии , первоначального названия Константинополя ), хотя технически это было то же самое государство античности. [85] Их грекоязычных жителей называли цыганами (Ῥωμαῖοι), и они все еще считались римлянами сами по себе, а также население Восточной Европы и Ближнего Востока, хотя из-за завоеваний Александра Македонского они всегда имели более греко-ориентированную культуру . Турки -османы до сих пор использовали термин « Рум » (Рим), когда речь шла о Восточной империи. [86] После падения Империи Российское царство провозгласило Москву « Третьим Римом », а Константинополь — «Вторым Римом». [87] Эволюция церкви в уже не имперском городе Риме и церкви в Константинополе также начала идти разными путями, кульминацией которых стал раскол 1054 года между римско-католической и восточно-православной конфессиями.
- ↑ Мануила называют автократором « басилевсом и августом римлян, Палеологом, всегда » . Его жену Елену Драгаш называют самодержцем римлян « Августой и ? , мудрой Палеологиной» его сын Иоанн VIII называется василевсом , а Андроник и Феодор называются деспотами . [90]
- ↑ Вариант титула позже был принят российскими императорами , называвшими себя «Императором и Самодержцем Всея Руси». [95] В русском языке в титуле используется титул император (император) вместо традиционного царя (царь), который имел то же значение.
- ^ Это отражено в нумерации, используемой учеными: Иоанн V Палеолог нумеруется в честь Иоанна III Ватацеса и Иоанна IV Ласкариса , обоих императоров Никеи, но другие конкурирующие императоры рассматриваются как совершенно новые линии преемственности.
- ↑ Кайсар изначально был распространенным способом обращения к императору на Востоке. Однако к VI веку писатели считали его более низким титулом, чем басилевс . [34]
- ↑ Первоначально число соправителей часто было не более одного. Константин I, в частности, правил вместе с восемью последовательными императорами равного старшинства (возможно, за исключением Валериуса Валента и Мартинена ).
- ↑ Есть одна надпись (воздвигнутая сенатором, а не самим Теодорихом), в которой он назван августом , что может указывать на то, что некоторые из его подданных считали его императором. Прокопий называет его «истинным императором» ( basileus ), несмотря на то, что он «по имени узурпатор» ( tyrannos ). [131]
Ссылки
[ редактировать ]Цитаты
[ редактировать ]- ^ Jump up to: а б Бери 2012 , с. 408.
- ^ Уоткин 2017 , с. 37.
- ^ Галинский 2005 , стр. 13–14.
- ^ Уильямс 1997 , с. 147.
- ^ Хизер 2005 , с. 28.
- ^ Барнс 2009 , стр. 278–279.
- ^ Барнс 2009 , стр. 279–282.
- ^ Сэндис 1921 , с. 285. «Описывать его как основателя Империи — ошибка, ибо он завещал Августу скорее предостережения, чем примеры»; Крэйвен, Максвелл (2019). Императорские семьи Древнего Рима . Фонтхилл Медиа. стр. 27 .
- ^ Уоткин 2017 , стр. 33–37.
- ^ Чамплин и Линтотт Боуман , 76–87; Эк и Такач, 2007 , стр. 101–111. 50–58.
- ^ Евтропий , Бревиарий 7.8 «С этого периода он держал правительство как единоличный правитель в течение сорока четырех лет, поскольку в течение двенадцати предыдущих лет он держал его вместе с Антонием и Лепидом. Таким образом, с начала его правления до конца были пятьдесят шесть лет».
- ^ Джером , Хроникон , 184-я Олимпиада . «2-й [правитель] римлян Октавиан Цезарь Август правил 56 лет и 6 месяцев; от которого цари [ басилеусы ] римлян называются Августами ».
- ^ Боуман, Чамплин и Линтотт 1996 , стр. 201.
- ^ Боуман, Чамплин и Линтотт 1996 , с. 119; Эк и Такач, 2007 , стр. 101–111. 50–58; Рич, Джон (2012). «Сделать чрезвычайное положение постоянным: auctoritas, potestas и эволюция принципата Августа» . Des reformes augustéennes : 80–82.
- ^ Древний Рим в Британской энциклопедии
- ^ Мюррей, Джон (1875). Словарь греческих и римских древностей . Чикагский университет . стр. 260–266.
- ^ Боуман, Чамплин и Линтотт 1996 , стр. 117–118; Petit 2022 , стр. 46–47; Сэндис 1921 , стр. 287–288.
- ^ Аткинс, Джед В. (2018). Римская политическая мысль . Издательство Кембриджского университета. стр. 29–30 . ISBN 978-1-1071-0700-7 . ; Мусуракис, 2017 г. , стр. 238–239; Petit 2022 , стр. 46–47.
- ^ Jump up to: а б Мусуракис 2017 , стр. 238–239.
- ^ Мусуракис 2014 , с. 18; Сэндис 1921 , стр. 287–288.
- ^ Petit 2022 , стр. 46–47; Сэндис 1921 , стр. 287–288.
- ^ Мусуракис 2014 , с. 18? Мусуракис 2017 , стр. 238–239.
- ^ Мусуракис 2014 , с. 18; Сэндис 1921 , стр. 287–288.
- ^ Сэндис 1921 , с. 231; Пети 2022 , с. 145; Мусуракис 2017 , с. 242.
- ^ Сэндис 1921 , с. 231; Бэгналл, Роджер Шалер; Ворп, Клаас Энтони (2004). Хронологические системы Византийского Египта . Брилл. стр. 4 . ISBN 978-9-0041-3654-0 .
- ^ Сэндис 1921 , с. 231; Пети 2022 , с. 145.
- ^ Petit 2022 , стр. 46–47; Мусуракис 2017 , стр. 238–239.
- ^ Карран, Джон Р. (2020), «От Петра до Великого Понтифика» , Ранний прием и присвоение апостола Петра (60–800 гг. Н. Э.) , Брилл, стр. 43–57, ISBN 978-9-0044-2568-2
- ^ Хекстер 2022 , с. 36.
- ^ Jump up to: а б Туори, Кайус (2019), «lex de imperio Vespasiani» , Оксфордский классический словарь , ISBN 978-0-1993-8113-5
- ^ Сэндис 1921 , с. 280.
- ^ Каннинг, Джозеф (2014). История средневековой политической мысли: 300–1450 гг . Рутледж. ISBN 978-1-1366-2342-4 .
- ^ Jump up to: а б Бери, 2012 , стр. 15–16.
- ^ Jump up to: а б Вифстранд, Альберт (2005). Эпохи и стили: избранные сочинения о Новом Завете, греческом языке и греческой культуре в постклассическую эпоху . Мор Зибек. стр. 158–163 . ISBN 978-3-1614-8627-2 .
- ^ Petit 2022 , стр. 52–54; Мусуракис 2014 , с. 20.
- ^ Пети 2022 , стр. 52–54; Теллеген-Куперус 2002 , с. 76; Келли и Хаг 2022 , стр. 60–62
- ^ Овермейр, Сэм Ван (2012). «Нерон, сенат и народ Рима: реакция на образ императора» . В Деру, Карл (ред.). Исследования по латинской литературе и римской истории . Том. XVI. стр. 472–491.
- ^ Теллеген-Куперус 2002 , с. 76.
- ^ Теллеген-Куперус 2002 , с. 76; Келли и Хаг 2022 , стр. 60–62
- ^ Бирли, Энтони (2000). Марк Аврелий . Рутледж. стр. 117, 153 с. 157.
- ^ Jump up to: а б Смолин, Натан И. (2021). Христос-Император: римский император и христианское богословие в IV веке нашей эры (докторская диссертация). Университет Северной Каролины. стр. 22–23. дои : 10.17615/wg7y-3h07 .
- ^ Каждан Александр Петрович; Констебль, Джайлз (1982). Народ и власть в Византии: введение в современные византийские исследования . Думбартон-Оукс. п. 146 . ISBN 978-0-8840-2103-2 .
- ^ МакЭвой 2013 , стр. 36–41.
- ^ Пропущено, 2018 г. , стр. 33–34.
- ^ Jump up to: а б Хроникон Пасхальные олимпиады 266–276
- ^ Хамфрис, Марк (2008). «От узурпатора к императору: политика легитимации в эпоху Константина» . Журнал поздней античности . 1 :82–100. дои : 10.1353/jla.0.0009 . S2CID 154368576 .
- ^ Рантала, Юсси (2017). Столетия Септимия Севера: идеологии новой Римской империи . Тейлор и Фрэнсис. п. 95 . ISBN 978-1-3519-7039-6 .
- ^ Крсманович, Бояна (11 сентября 2003 г.). «Семья Дукас» . Энциклопедия эллинского мира Малой Азии . Афины: основание эллинского мира . Проверено 17 апреля 2012 г. ; «Династия Палеологов (1259–1453)» . Энциклопедия эллинского мира . Малая Азия: Основание эллинского мира. 2008 год . Проверено 17 июня 2020 г.
- ^ Jump up to: а б Клаас, Лисбет (2015). «Монеты с властью?: Императорские и местные сообщения о чеканке узурпаторов второй половины третьего века» . Jaarboek voor Munt-en Penningkunde . 102 : 15–60. OCLC 948592865 .
- ^ Пропущено, 2018 г. , стр. 17 и далее.
- ^ Беннетт, Джулиан (2003). Траян: Оптимус Принцепс . Рутледж. п. 49 . ISBN 978-1-1347-0914-4 .
- ^ Jump up to: а б Куликовский, Майкл (2006). Готические войны Рима: от третьего века до Алариха . Издательство Кембриджского университета. п. 199. ИСБН 978-1-1394-5809-2 .
- ^ «Онлайн-коллекции | Британский музей» . britishmuseum.org . Проверено 9 августа 2023 г.
- ^ Пропущено, 2018 г. , с. 131
- ^ Ван Трихт, Филип (2011). «Имперская идеология». Латинское обновление Византии: Константинопольская империя (1204–1228) . Лейден: Брилл. ISBN 978-90-04-20323-5 .
- ^ Пропущено, 2018 г. , стр. 185–186.
- ^ Jump up to: а б Элтон, Хью (2018). Римская империя в поздней античности: политическая и военная история . Издательство Кембриджского университета. п. 112 . ISBN 978-0-5218-9931-4 .
- ^ Руис, Мария Пилар Гарсия; Двери, Альберто Дж. Кирога (2021). Императоры и императорство в поздней античности: образы и повествования . Брилл. стр. 141 –146. ISBN 978-9-0044-4692-2 .
- ^ Jump up to: а б с Агилера-Барше 2014 , с. 54.
- ^ Бери 2012 , с. 10.
- ^ Теллеген-Куперус 2002 , с. 77; Дигезер 2000 , стр. 20–24.
- ^ Jump up to: а б Саузерн, Пэт (2003). Римская империя от Севера до Константина . Рутледж. п. 254 . ISBN 978-1-1345-5381-5 .
- ^ Мусуракис 2014 , с. 20.
- ^ Хекстер 2022 , с. 189; Сдвинуто 2000 , с. 25.
- ^ Теллеген-Куперус 2002 , с. 77.
- ^ Уоткин 2017 , с. 53.
- ^ Jump up to: а б Сдвинуто 2000 , с. 26.
- ^ Сдвинуто в 2000 г. , с. 25.
- ^ Уоткин 2017 , с. 56; Бери 2012 , с. 12.
- ^ Сдвинуто в 2000 г. , стр. 27–30.
- ^ Уоткин 2017 , с. 56.
- ^ Агилера-Барше 2014 , с. 55.
- ^ Сэндис 1921 , с. 231.
- ^ Jump up to: а б Хекстер 2022 , с. 42.
- ^ Кэмерон А. и Шауэр Д. (1982). Последний консул: Василий и его диптих . Журнал римских исследований 72 : 126–145.
- ^ Ридель, Мередит (2018). Лев VI и трансформация византийской христианской идентичности . Издательство Кембриджского университета. стр. 100 . ISBN 978-1-1070-5307-6 .
- ^ МакЭвой 2013 , стр. 1–8.
- ^ Бери 2012 , стр. 5–6.
- ^ Ким, Янг Ричард (2021). Кембриджский компаньон Никейского собора . Издательство Кембриджского университета. стр. 27–29 . ISBN 978-1-1084-2774-6 .
- ^ Уоткин 2017 , с. 62.
- ^ Уоткин 2017 , с. 61.
- ^ Сандберг, Кай (2008). «Так называемое разделение Римской империи в 395 году нашей эры: заметки о постоянной теме в современной историографии» . Арктос . 42 : 199–213. ISSN 0570-734X . Бери 2012 , с. 408.
- ^ МакЭвой, Миган (2017). «Теневые императоры и выбор Рима (455–476 гг. н.э.)» . Античный Тардив . 25 : 95–112. дои : 10.1484/J.AT.5.114852 . ISSN 1250-7334 .
- ^ Демо, Желько (1988). «Мятный двор в Салоне: Непот и Овидий (474–481/2)» . И Кос, Питер; Демо, Желько (ред.). Студия нумизматики Labacensia Александро Елочника Облата . Любляна: Национальный музей.
- ^ Существует много дискуссий по поводу термина «Византийский», а также о том, когда именно заканчивается «Доминирование» и начинается «византийский» период. Манго, Кирилл (2002). Оксфордская история Византии . ОУП Оксфорд. стр. 1–5. ISBN 0-1981-4098-3 .
- ^ Эль-Шейх, Надя Мария (2004). Византия глазами арабов . Издательство Гарвардского университета. стр. 22 и далее . ISBN 978-0-9328-8530-2 .
- ^ Парри, Кен; Меллинг, Дэвид, ред. (1999). Блэквеллский словарь восточного христианства . Молден, Массачусетс: Blackwell Publishing. п. 490. ИСБН 978-0-6312-3203-2 .
- ^ Kazhdan 1991 , p. 413.
- ^ Фуракр, Поль; Гербердинг, Ричард А. (1996). Поздняя Меровингская Франция: история и агиография, 640–720 . Издательство Манчестерского университета. п. 345 . ISBN 978-0-7190-4791-6 .
- ^ Хилсдейл, Сесили Дж. (2014). Византийское искусство и дипломатия в эпоху упадка . Издательство Кембриджского университета. стр. 260–262 . ISBN 978-1-1070-3330-6 .
- ^ Каеги, Уолтер Э. (2003). Ираклий, император Византии . Издательство Кембриджского университета . п. 194 . ISBN 978-0-5218-1459-1 . ; Kazhdan 1991 , p. 264.
- ^ Bury 2012 , pp. 15–16; Kazhdan 1991 , p. 264.
- ^ Kazhdan 1991 , p. 264.
- ^ Jump up to: а б с д Kazhdan 1991 , p. 235.
- ^ «Глава шестая О титуле Его Императорского Величества и Государственном гербе» . Основные государственные законы Российской империи . Российский Императорский Дом. Архивировано из оригинала 22 октября 2023 года.
- ^ Jump up to: а б Макридес, Рут; Мунитис, Дж.А.; Ангелов, Димитер (2016). Псевдо-Кодинос и Константинопольский двор: службы и церемонии . Рутледж. стр. https://books.google.com/books?id=I9UYDQAAQBAJ&pg=PT302 302]–305. ISBN 978-1-3170-7395-6 .
- ^ Jump up to: а б с Острогорский, Георгий (1956). «Византийский император и иерархический мировой порядок». Славянское и восточноевропейское обозрение . 35 (84): 1–14. ISSN 0037-6795 . JSTOR 4204790 .
- ^ Магдалино, Пол (2017). «Басилея: идея монархии в Византии, 600–1200 гг.» . В Калделлисе, Энтони; Синиоссоглу, Никитас (ред.). Кембриджская интеллектуальная история Византии (PDF) . Издательство Кембриджского университета. стр. 575–598. ISBN 978-1-1070-4181-3 .
- ^ «Цезаропапизм | Византийская империя, самодержавие и церковная власть» . Британская энциклопедия .
- ^ Kazhdan 1991 , p. 1047.
- ^ Jump up to: а б Джеффрис, Элизабет; Хэлдон, Джон Ф.; Кормак, Робин (2008). Оксфордский справочник по византийским исследованиям . Издательство Оксфордского университета. стр. 291–293 . ISBN 978-0-1992-5246-6 .
- ^ Jump up to: а б с д Хорнблауэр, Саймон; Спофорт, Энтони; Эйдинов, Эстер (2012). «Император» . Оксфордский классический словарь . стр. 728–729 . дои : 10.1093/акр/9780199381135.013.3268 . ISBN 978-0-1995-4556-8 .
- ^ Jump up to: а б Обсуждение империума и императора см. Фостер, Рассел (2015). «Все дороги ведут в Рим» . Картирование Европейской империи: Tabulaemperii Europaei . Рутледж. стр. 11–52. ISBN 978-1-3175-9307-2 .
- ^ Jump up to: а б Сайм, 1958 год .
- ^ Барретт, Энтони А. (2002). Калигула: Коррупция власти . Рутледж. п. 53 . ISBN 978-1-1346-0988-8 .
- ^ Сазерленд, CHV (2018). Римская имперская чеканка . Том. 1. Книги Спинка. п. 133 . ISBN 978-1-9126-6736-9 .
- ^ Jump up to: а б Хаммонд, 1957 год .
- ^ Jump up to: а б Патеркул ( II, 80–90 ), например, использует только принцепс , но английский текст переводит это слово прямо как «император». Ливий ( I. 19 ) однажды называет Августа императором , но он употребляет этот термин и при описании других полководцев ( II. 39 и след. ).
- ^ Jump up to: а б с Гринидж 1901 , стр. 352–355.
- ^ Грирсон, Филип (1973). Каталог византийских монет, вып. 3: Льву III Никифору III, 717–71 гг. Вашингтон, округ Колумбия: Думбартон-Оукс. стр. 100-1 456–467. ISBN 0-8840-2012-6 .
- ^ CIL 2, 1660 ; 6, 930 . Тиберия иногда называют Тиберием Юлием Цезарем вместо более распространенного Тиберия Цезаря .
- ^ Левенштейн 1973 , с. 349.
- ^ Пэган, Виктория Эмма (2017). Тацит Издательство Блумсбери. стр. 100-1 28 –3 ISBN 978-1-7867-3132-6 .
- ^ Гарриет И. Флауэр (2006). Искусство забывания: позор и забвение в римской политической культуре . Университет Северной Каролины Пресс. п. 225 . ISBN 978-0-8078-3063-5 .
- ^ Бери, Дж. Б. (2015). Имперская административная система в девятом веке . Издательство Кембриджского университета. п. 35 . ISBN 978-1-1080-8150-4 .
- ^ Kazhdan 1991 , p. 363.
- ^ Рёш, Герхард (1978). Онома Базилейас . Byzantina et Neograeca Vindobonensia (на немецком языке). Издательство Австрийской академии наук. стр. 49–50. ISBN 978-3-7001-0260-1 .
- ^ Роман 1, в греко-римском праве III, с. 67 .
- ^ Левенштейн 1973 , с. 349; Штротманн, Мерет (Бохум) (01 октября 2006 г.). «Август [2]» . Новый Поли Брилла .
- ^ Светоний, Август 7 ; Южный, Патрисия (2013). Август . Рутледж. п. 196 . ISBN 978-1-1345-8949-4 .
- ^ Тацит . Анналы , Книга II, 62, 90 .
- ^ Дрокур, Николя (2021). Спутник Византии и Запада, 900–1204 гг . Брилл. п. 234 . ISBN 978-9-0044-9924-9 .
- ^ Лосось, Эдвард Того (1968). История римского мира с 30 г. до н.э. по 138 г. н.э. Психология Пресс. п. 11 . ISBN 978-0-4150-4504-9 . ; Гринидж 1901 , стр. 352–355.
- ^ Res Gestae I.7 , «Десять лет подряд я был одним из триумвиров, выступавших за восстановление конституции. Ко дню написания этого [июнь/июль 14 г. н. э.] я был принцепсом сената в течение сорока лет. " Таким образом, Август датирует свое пребывание на посту принцепса 27 г. до н.э. Он также считает свое пребывание в должности триумвиром только де-юре .
- ^ Рис, Роджер (2002). Слои лояльности в латинском панегирике, 289–307 гг . н.э. Издательство Оксфордского университета. стр. 146–147 . ISBN 978-0-1992-4918-3 .
- ^ Голдсуорси 2010 , с. 443.
- ^ Ройсман, Джозеф; Уортингтон, Ян (2010). Спутник Древней Македонии . Джон Уайли и сыновья. п. 375 . ISBN 978-1-4051-7936-2 .
- ^ Мадариага, Исабель Де (2014). Политика и культура в России восемнадцатого века . Рутледж. стр. 17–18 . ISBN 978-1-3178-8190-2 .
- ^ Беллинджер, Альфред Раймонд; Грирсон, Филип (1973). Каталог византийских монет из коллекции Думбартон-Оукс и коллекции Уиттмора . Думбартон-Оукс. п. 96 . ISBN 978-0-8840-2261-9 .
- ^ Трихт, Филип Ван (2011). Латинское обновление Византии: Константинопольская империя (1204–1228) . Брилл. стр. 357 . ISBN 978-9-0042-0392-1 .
- ^ Jump up to: а б Эмори, Патрик (2003). Люди и идентичность в остготской Италии, 489–554 гг . Издательство Кембриджского университета. стр. 59 . ISBN 978-0-5215-2635-7 .
- ^ Фуракр, Поль; МакКиттерик, Розамонд; Абулафия, Дэвид (1995). Новая Кембриджская средневековая история: Том 1, ок. 500–ок. 700 . Издательство Кембриджского университета. п. 146 . ISBN 978-0-5213-6291-7 .
- ^ Арнольд, Джонатан Дж. (2014). Теодорих и реставрация Римской империи . Издательство Кембриджского университета. стр. 72–77 , 100–104. ISBN 978-1-1070-5440-0 .
- ^ Коллинз, Роджер (2008). Вестготская Испания 409–711 гг . Джон Уайли и сыновья. стр. 35–36 . ISBN 978-0-4707-5456-6 .
- ^ Мартиндейл, Джон Р. (1980), Мастис . Просопография Поздней Римской империи - Том 2 , Издательство Кембриджского университета, с. 734 , ISBN 0-5212-0159-4
- ^ Мурхед, Джон (2013). Юстиниан . Рутледж. п. 85 . ISBN 978-1-3178-9879-5 .
- ^ Острогорский 1957 , с. 164.
- ^ Острогорский 1957 , стр. 164 и далее.
- ^ Острогорский 1957 , с. 175.
- ^ Ostrogorsky 1957 , p. 176; Kazhdan 1991 , p. 264.
- ^ Сеттон 1978 , с. 463; Энехид 1960 , стр. 138–143; Фрайберг 2014 , с. 152.
- ^ Столлберг-Рилингер, Барбара (2015). Старая одежда императора: конституционная история и символический язык Священной Римской империи . Книги Бергана. п. 131 . ISBN 978-1-7823-8805-0 .
- ^ Никол 1992 , с. ix.
- ^ Мочевина 2020 , с. 46; Мустакас 2011 , с. 215.
- ^ Jump up to: а б Иналджик, Халил (2019). Султан Двух Земель, Правитель Двух Морей Кайзер-и Рум – Фатих Султан Мехеммед Хан (на турецком языке). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. ISBN 978-6-2579-9912-0 .
- ^ Николь, Халдон и Тернбулл 2007 , стр. 174.
- ^ Кумар 2017 , с. 90.
- ^ Николь 1967 , с. 334; Август 2021 , с. 80; Чолак 2014 , с. 20.
- ^ Колодзейчик, Дариуш (2012). «Хан, халиф, царь и император: множественные личности османского султана» . В Фибигере Банг, Питер; Колодзейчик, Дариуш (ред.). Универсальная империя: сравнительный подход к имперской культуре и репрезентации в евразийской истории . Кембридж: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-1-1391-3695-2 .
- ^ Кумар 2017 , с. 89.
- ^ Бревиарум в книге «О римских императорах» .
- ^ Хронография 354 г. н.э. Часть 16: Хроника города Рима . Тертуллиан.org .
- ^ Дин, Джеймс Элмер (1935). Трактат Епифания о мерах и весах: сирийская версия . Издательство Чикагского университета. стр. 28–39. OCLC 912074 .
- ^ Цесси, Роберт , изд. (1993). Происхождение государств Италии или Венеции (Chronicon Altinate и Chronicon Gradense) . Типография сената. стр. 102–104. ОСЛК 1067434891
- ^ Пропущено, 2018 г. , стр. 3–33.
- ^ Барнс, Тимоти Д. (1982). Новая империя Диоклетиана и Константина . п. 15. дои : 10.4159/harvard.9780674280670 . ISBN 978-0-6742-8066-3 .
Литературные источники явно называют его Цезарем, а монеты - Августом.
Источники
[ редактировать ]- Агостон, Габор (2021). Последнее мусульманское завоевание . Принстон: Издательство Принстонского университета. ISBN 978-0-6911-5932-4 .
- Агилера-Барше, Бруно (2014). История западного публичного права: между нацией и государством . Спрингер. ISBN 978-3-3191-1803-1 .
- Барнс, Тимоти (2009). «Первый император: взгляд поздней античности» . В Гриффине, Мириам (ред.). Спутник Юлия Цезаря . Джон Уайли и сыновья . ISBN 978-1-4443-0845-7 .
- Боуман, Алан К .; Чамплин, Эдвард ; Линтотт, Эндрю , ред. (1996). Кембриджская древняя история, том X: Империя Августа, 43 г. до н.э. – 69 г. н.э. Кембридж: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-0-5212-6430-3 .
- Хоронить, . Б. (2012) [1889]. История Поздней Римской империи . Том. 1. Дуврские публикации . ISBN 978-0-4861-4338-5 .
- Чолак, Хасан (2014). « Текфур , фасилиюс и кайзер : пренебрежение, пренебрежение и присвоение византийской императорской титулатуры в османском мире» . В Хаджианастасисе, Мариос (ред.). Границы османского воображения: исследования в честь Роудса Мерфи . Лейден: Брилл. ISBN 978-9-0042-8351-0 .
- Дигесер, Элизабет ДеПальма (2000). Создание христианской империи: Лактанций и Рим . Издательство Корнельского университета. ISBN 978-0-8014-3594-2 .
- Эк, Вернер ; Такач, Саролта А. (2007), Эпоха Августа , перевод Деборы Лукас Шнайдер (2-е изд.), Оксфорд: Blackwell Publishing, ISBN 978-1-4051-5149-8
- Энепекид, П.К. (1960). «Венское завещание Андреаса Палеолога от 7 апреля 1502 года» [Венское завещание Андреаса Палеолога от 7 апреля 1502 года]. Досье из 11-й школы-интерната Византийский конгресс 1958 г. (на немецком языке). Мюнхен: CH Бек. стр. 138–143. OCLC 761003148 .
- Фрайберг, Джек (2014). Темпьетто Браманте, римский Ренессанс и испанская корона . Нью-Йорк: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-1-1070-4297-1 .
- Галинский, Карл (2005). Кембриджский спутник эпохи Августа . Издательство Кембриджского университета . ISBN 978-0-5218-0796-8 . Проверено 3 августа 2011 г.
- Голсуорси, Адриан (2010). Как пал Рим: Смерть сверхдержавы . Издательство Йельского университета . ISBN 978-0-3001-6426-8 .
- Гринидж, AHJ (1901). Общественная жизнь Рима . Лондон: Macmillan & Co.
- Хаммонд, Мейсон (1957). «Имперские элементы в формуле римских императоров в течение первых двух с половиной веков существования Империи». Мемуары Американской академии в Риме . 25 : 19–64. дои : 10.2307/4238646 . JSTOR 4238646 .
- Хизер, Питер (2005). Падение Римской империи . Пан Макмиллан. ISBN 978-0-3304-9136-5 . Проверено 3 августа 2011 г.
- Хекстер, Оливье (2022). Правил Цезарь: Император в меняющемся римском мире (ок. 50 г. до н. э. – 565 г. н. э.) . Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-1-0092-2679-0 .
- Каждан, Александр, изд. (1991), Оксфордский словарь Византии , Oxford University Press , ISBN 978-0-1950-4652-6
- Келли, Бенджамин; Обнимаю, Анжела, ред. (2022). Римский император и его двор ок. 30 г. до н.э. – ок. 300 год нашей эры . Том. 1. Кембридж: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-1-0090-8151-1 .
- Кумар, Кришан (2017). Видения империи: как пять имперских режимов сформировали мир . Принстон: Издательство Принстонского университета. ISBN 978-0-6911-9280-2 .
- МакЭвой, Миган (2013). Правление ребенка-императора на позднеримском Западе, 367–455 гг . Издательство Оксфордского университета. ISBN 978-0-1996-6481-8 .
- Мусуракис, Джордж (2014). Римское право и истоки традиции гражданского права . Спрингер. ISBN 978-3-3191-2268-7 .
- Мусуракис, Джордж (2017). Исторический и институциональный контекст римского права . Рутледж. ISBN 978-1-3518-8841-7 .
- Мустакас, Константинос (2011). «Византийские «видения» Османской империи: теории османской легитимности византийских ученых после падения Константинополя». В Лимберопулу, Анжелики (ред.). Образы византийского мира: видения, послания и значения: исследования, представленные Лесли Брубейкеру . Фарнем: Эшгейт. ISBN 978-1-4094-0776-8 .
- Левенштейн, Карл (1973). Управление Римом . Гаага, Нидерланды: Мартинус Нийхоф. ISBN 978-9-0247-1458-2 .
- Никол, Дональд М. (1967). «Византийский взгляд на Западную Европу». Греческие, римские и византийские исследования . 8 (4): 315–339.
- Никол, Дональд М. (1992). Бессмертный император: жизнь и легенда о Константине Палеологе, последнем императоре римлян . Кембридж: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-0-5115-8369-8 .
- Николь, Дэвид; Хэлдон, Джон; Тернбулл, Стивен (2007). Падение Константинополя: Османское завоевание Византии . Издательство Оспри. ISBN 978-1-8460-3200-4 . OCLC 78989635 .
- Продюсер, Адрастос (2018). Императоры и узурпаторы в Поздней Римской империи Издательство Оксфордского университета. стр. 100-1 3–33. ISBN 978-0-1988-2482-4 .
- Острогорский, Георгий (1957). История Византийского государства . Перевод Хасси, Джоан. Нью-Брансуик: Издательство Университета Рутгерса .
- Пети, Поль (2022). Пакс Романа . Издательство Калифорнийского университета. ISBN 978-0-5203-7110-1 .
- Сэндис, Джон (1921). Спутник латинистики (3-е изд.). Издательство Кембриджского университета.
- Сеттон, Кеннет М. (1978). Папство и Левант (1204–1571), Том II: Пятнадцатый век . Филадельфия: Американское философское общество. ISBN 0-87169-127-2 .
- Сайм, Рональд (1958), «Император Цезарь: исследование номенклатуры», Historia , vol. 7, нет. 2, стр. 175–188, JSTOR 4434568.
- Теллеген-Куперус, Ольга (2002). Краткая история римского права . Рутледж. ISBN 978-1-1349-0801-1 .
- Юре, Пинар (2020). Возвращение Византии: Россия, Турция и археологические претензии на Ближний Восток в XIX веке . Лондон: ИБ Таурис. ISBN 978-1-7883-1012-3 .
- Уоткин, Томас Глин (2017). Историческое введение в современное гражданское право . Тейлор и Фрэнсис. ISBN 978-1-3519-5891-2 .
- Уильямс, Стивен (1997) [1985]. Диоклетиан и восстановление Рима . Нью-Йорк: Рутледж . ISBN 978-0-4159-1827-5 . Проверено 3 августа 2011 г.
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Христофору, Панайотис (2023). Представление римского императора: представления о правителях высокой империи . Кембридж: Издательство Кембриджского университета. ISBN 978-1-0093-6249-8 .
- Миллар, Фергюс (1977). Император в римском мире, 31 г. до н. э. – 337 г. н. э . Издательство Корнельского университета. ISBN 978-0-8014-1058-1 .
- Скарр, Крис. Хроника римских императоров: Записи правителей императорского Рима по периодам правления . Лондон: Темза и Гудзон, 1995. ISBN 0-5000-5077-5
- Уоллес-Хэдрил, Эндрю (1982). «Цивилис Принцепс: между гражданином и королем». Журнал римских исследований . 72 : 32–48. дои : 10.2307/299114 . ISSN 0075-4358 . JSTOR 299114 . S2CID 162347650 .