Бухгалтерский
Эта статья требует дополнительных цитат для проверки . ( январь 2015 г. ) |
В скандинавской мифологии Элайвагар ( старый норвежский : [ˈeːleˌwːɣːɣz̠] ; «ледяные волны») находятся реки, которые существовали в Гиннунгугапе в начале мира. Проза Эдда относится:
Потоки, называемые ледяными волнами, те, которые были так долго, исходили от голов фонтанов, что на них дрожжевой наше отвергли, как шлак, выбегающий из огня, тогда они стали льдом; и когда лед остановился и перестал бегать, он замерзл выше. Но моросящий дождь, который поднялся из яда, застывшего в сорта , и измерение увеличилось, заморозил замороз, каждый над другим, даже в Гиннунгугап, знойную пустоту. Gylfaginning 5. [ 1 ]
традиционно связанные с Элавагаром, включают Svöl, Gunnþrá, Fjörm, Fimbulþul, Slíðr , Sylgr, Ylgr, Við , Leiptr и Gjöll близко к воротам (которые текут наиболее и простираются , Hríð Одиннадцать рек , Многие другие дополнительные реки упоминаются по имени в обоих Eddas.
Реки, кажется, действуют как границы между различными землями, будь то между богами и гигантами [ 2 ] or between the mythological world and mortal world.[3]
The Élivágar also figure in the origin of Ymir, the first giant. According to Vafthrúdnismál, Ymir was formed from the poison that dripped from the rivers.
In Gylfaginning, Snorri expands upon this notion considerably. As quoted above, when the venomous yeast from the Élivágar froze to ice and overspread its banks it fell as rain through the mild air of Ginnungagap. The rime, infused with the cold of Niflheim from which the Élivágar find their source in the wellspring Hvergelmir, began to fill the void. It then combined with the life-giving fire and heat of Muspelheim, melting and dripping and giving form to Ymir, progenitor of the rime giants or frost giants.
Elsewhere, Gylfaginning says that, "So many serpents are in Hvergelmir with Nídhögg that no tongue can tell them." These serpents are presumably the source of the venom or poison referred to in the myth.
A reference to the river Leiptr appears in Helgakviða Hundingsbana II, where the Valkyrie Sigrún puts a curse on her brother Dagr for having murdered her husband Helgi Hundingsbane despite him having sworn a holy oath of allegiance to Helgi on the "bright water of Leiptr" (ljósa Leiftrar vatni):
|
|
References
[edit]- ^ [1] Archived January 8, 2006, at the Wayback Machine
- ^ McGillivray, Andrew (8 October 2018). Influences of Pre-Christian Mythology and Christianity on Old Norse Poetry: A Narrative Study of Vafþrúðnismál (The Northern Medieval World). Medieval Institute Publications. ISBN 1580443354.
- ^ Lindow, John (17 October 2002). Norse Mythology: A Guide to Gods, Heroes, Rituals, and Beliefs. Oxford University Press. p. 109.
- ^ "Heimskringla.no - Eddukvæði : Völsungakviða in forna". Archived from the original on 2007-05-08. Retrieved 2017-04-07.
{{cite web}}
: CS1 maint: bot: original URL status unknown (link) - ^ "The Poetic Edda: Helgakvitha Hundingsbana II". Sacred-texts.com. Retrieved 2 January 2015.