Jump to content

Империя Виджаянагара

(Перенаправлен из армии Виджаянагара )

Империя Виджаянагара
Карната Самраджья
1336–1646 [ 1 ]
Империя Виджаянагара в 15 -м веке, притоки не показаны
Vijayanagara Empire in the 15th century, tributaries not shown
CapitalVijayanagara (1336–1565)
Penukonda (1565–1592)
Chandragiri (1592–1604)
Vellore (1604–1646)[2]
Common languagesKannada
Telugu[3]
Religion
Hinduism
GovernmentMonarchy
Emperor 
• 1336–1356
Harihara I (first)
• 1356–1377
Bukka Raya I
• 1423–1446
Deva Raya II
• 1509–1529
Krishna Deva Raya
• 1529–1542
Achyuta Deva Raya
• 1642–1646
Sriranga III (last)
History 
• Established
18 April 1336
• Earliest records
1343
23 January 1565
• Disestablished
1646[1]
Population
• 1500 estimate
18,000,000[4]
CurrencyVaraha
Preceded by
Succeeded by
Hoysala Kingdom
Delhi Sultanate
Nayakas of Chitradurga
Nayakas of Keladi
Kingdom of Mysore
Thanjavur Nayak kingdom
Madurai Nayak dynasty
Today part of India

Империя Виджаянагара ( / v ɪ ˌ ə j ə ˈ ː ː ɡ ɡ ə / ) была поздней средневековой индуистской империей, которая управляла большей частью южной Индии . Он был основан в 1336 году братьями Харихарой ​​I и Буккой Райей I из династии Сангама , членами пасторалистской сообщества Каухерда, которая претендовала на линию Гадарии (Шепард). [ 5 ] [ 6 ] [ А ]

Империя стала известна как кульминация попыток южных держав, чтобы отручиться от мусульманских вторжений к концу 13 -го века. At its peak in the early 16th century under Krishnadevaraya , it subjugated almost all of Southern India's ruling dynasties and pushed the Deccan sultanates beyond the Tungabhadra - Krishna River doab region, in addition to annexing the Gajapati Empire ( Odisha ) up to the Krishna River, стать одним из самых выдающихся государств в Индии. [ 7 ] Территория империи охватывала большинство земель современных индийских штатов Карнатака , Андхра-Прадеш , Тамилнада , Кералы , Гоа и некоторых частей Теланганы , Махараштры и Шри-Ланки .

The empire lasted until 1646, although its power declined greatly after a major military defeat in the Battle of Talikota in 1565 by the combined armies of the Deccan sultanates. The empire is named after its capital city of Vijayanagara (modern-day Hampi) whose extensive ruins are now a UNESCO World Heritage Site in Karnataka. The wealth and fame of the empire inspired visits by and writings of medieval European travelers such as Domingo Paes, Fernão Nunes, and Niccolò de' Conti. These travelogues, contemporary literature and epigraphy in the local languages, and modern archeological excavations at Vijayanagara have provided ample information about the history and power of the empire.

The empire's legacy includes monuments spread over Southern India, the best known of which is the group at Hampi. Different temple building traditions in South and Central India were merged into the Vijayanagara architecture style. This synthesis inspired architectural innovations in the construction of Hindu temples. Efficient administration and vigorous overseas trade brought new technologies to the region such as water management systems for irrigation. The empire's patronage enabled fine arts and literature to reach new heights in Kannada, Telugu, Tamil, and Sanskrit with topics such as astronomy, mathematics, medicine, fiction, musicology, historiography and theater gaining popularity. The classical music of Southern India, Carnatic music, evolved into its current form. The Vijayanagara Empire created an epoch in the history of Southern India that transcended regionalism by promoting Hinduism as a unifying factor.

Vijayanagara ruins, 19th century
Krishna temple in 1868
Rama temple in 1868
Vitthala temple in 1880
King's balance in 1858

Alternative names

[edit]

Karnata Rajya (Karnata Kingdom) was another name for the Vijayanagara Empire, used in some inscriptions[8] and literary works of the Vijayanagara times including the Sanskrit work Jambavati Kalyanam by Emperor Krishnadevaraya and Telugu work Vasu Charitamu.[9] According to historians including Vasundhara Kavali-Filliozat, B. A. Saletore, P. B. Desai, and Ram Sharma, "although Robert Sewell mentioned in the body of the text that the empire was called "Karnataka", he chose "Vijayanagar" in the title because he knew Kannada and Telugu groups would fight if he called it "Karnataka"." As per existing historical records such as inscriptions from the historical ruins of the empire, it is referred to as Karnataka Samrajya (literally 'Karnataka Empire').[10][11][12]

Europeans referred to the Vijayanagara Empire as "The Kingdom of Narasinga",[13][b] a name derived from "Narasimha" by the Portuguese.[14] It is not clear whether the name was derived from Saluva Narasimha Deva Raya or Narasimha Raya II.

History

[edit]

Background and origin theories

[edit]

Before the early 14th-century rise of the Vijayanagara Empire, the Hindu states of the Deccan – the Yadava Empire of Devagiri, the Kakatiya dynasty of Warangal, and the Pandyan Empire of Madurai – were repeatedly raided and attacked by Muslims from the north. By 1336 the upper Deccan region (modern-day Maharashtra and Telangana) had been defeated by armies of Sultan Alauddin Khalji and Muhammad bin Tughluq of the Delhi Sultanate.[15][16]

Further south in the Deccan region, Hoysala commander Singeya Nayaka-III declared independence after the Muslim forces of the Delhi Sultanate defeated and captured the territories of the Yadava Empire in 1294 CE.[17][18] He created the Kampili kingdom near Gulbarga and Tungabhadra River in the northeastern parts of present-day Karnataka state.[19] The kingdom collapsed after a defeat by the armies of Delhi Sultanate and upon their defeat, the populace committed a jauhar (ritual mass suicide) in c. 1327–28.[20][21] The Vijayanagara Kingdom was founded in 1336 CE as a successor to the hitherto prosperous Hindu kingdoms of the Hoysalas, the Kakatiyas, and the Yadavas with the breakaway Kampili Kingdom adding a new dimension to the resistance to the Muslim invasion of South India.[18][22]

Two theories have been proposed regarding the linguistic origins of the Vijayanagara Empire.[23] One is that Harihara I and Bukka I, the founders of the empire, were Kannadigas and commanders in the army of the Hoysala Empire stationed in the Tungabhadra region to ward off Muslim invasions from Northern India.[24][25][26][c] Another theory is that Harihara and Bukkaraya were Telugu people, first associated with the Kakatiya Kingdom, who took control of the northern parts of the Hoysala Empire during its decline. They were believed to have been captured by the army of Ulugh Khan at Warangal.[d] According to tradition, based on a Telugu-narrative, the founders were supported and inspired by Vidyaranya, a saint at the Sringeri monastery, to fight the Muslim invasion of South India,[15][27] but the role of Vidyaranya in the founding of the Vijayanagara Empire is not certain.[28]

Early years

[edit]

In the first two decades after the founding of the empire, Harihara I gained control over most of the area south of the Tungabhadra River and earned the title of "master of the eastern and western seas" (Purvapaschima Samudradhishavara). By 1374 Bukka Raya I, successor to Harihara I, defeated the chiefdom of Arcot, the Reddys of Kondavidu, and the Sultan of Madurai, and had gained control over Goa in the west and the Tungabhadra-Krishna River doab in the north.[29][30][31] The original capital of the empire was in the principality of Anegondi on the northern banks of the Tungabhadra River in today's Karnataka. It was moved to Vijayanagara during Bukka Raya I's reign because it was easier to defend against the Muslim armies, who were persistently attacking from the northern lands.[32]

With the Vijayanagara Empire now imperial in stature, Harihara II, the second son of Bukka Raya I, further consolidated the empire beyond the Krishna River and South India was controlled by the Vijayanagara Empire.[33] The next ruler, Deva Raya I, was successful against the Gajapatis of Odisha and undertook works of fortification and irrigation.[e] Firuz Bahmani of Bahmani Sultanate entered into a treaty with Deva Raya I in 1407 that required the latter to pay Bahmani an annual tribute of "100,000 huns, five maunds of pearls and fifty elephants". The Sultanate invaded Vijayanagara in 1417 when the latter defaulted in paying the tribute. Such wars for tribute payment by Vijayanagara were repeated in the 15th century.[34]

Deva Raya II (eulogized in contemporary literature as Gajabetekara)[f] succeeded to the throne in 1424. He was possibly the most successful of the Sangama Dynasty rulers.[35] He quelled rebelling feudal lords and the Zamorin of Calicut and Quilon in the south. He invaded Sri Lanka and became overlord of the kings of Burma at Pegu and Tanasserim.[g] By 1436 the rebellious chiefs of Kondavidu and the Velama rulers were successfully dealt with and had to accept Vijayanagara overlordship.[36] After a few years of tranquility, wars broke out with the Bahamani Sultanate in 1443 with some successes and some reversals. The Persian visitor Firishta attributes Deva Raya II's war preparations, which included augmenting his armies with Muslim archers and cavalry, to be the cause of the conflict. Contemporary Persian ambassador Abdur Razzak attributes the war to the Bahamani Sultan capitalizing on the confusion caused by an internal revolt within the Vijayanagara Empire, including an attempt to assassinate the Raya by his brother.[37]

View of tower and mantapa at Ragunatha temple in Hampi

Deva Raya II was succeeded by his elder son Mallikarjuna Raya in 1446. The Gajapati emperor removed the Vijayanagara control over the Tamil country by occupying the Reddi kingdoms of Rajahmundry, Kondaveedu, Kanchipuram, and Tiruchirapalli. These defeats reduced the Vijayanagara Empire's prestige, described by an inscription which described the Gajapati king as "a yawning lion to the sheep of the Karnatak King".[38] Mallikarjuna's successor Virupaksha Raya II led a life of pleasure perusing wine and women leading to the loss of Goa and much of Karnataka to the Bahmani Sultanate. His governor Saluva Narasimha reduced the loss of territory by holding almost all of coastal Andhra Pradesh south of the Krishna river, Chittoor, the two Arcots and Kolar. Saluva Narashimha defeated the Gajapatis and held Udayagiri, drove out the Pandyas from Tanjore, and took procession of Machilipatnam and Kondaveedu. He later defeated Bahmani forces and recovered most of the empire's earlier losses.[39]

"Throne platform" or "Victory Platform" or "Mahanavami Dibba" or "Dussera Dibba". This surviving structure is in the Royal Enclosure.

After the death of Virupaksha Raya II in 1485, Saluva Narasimha led a coup that ended the dynastic rule while continuing to defend the empire from raids by the Sultanates created from the continuing disintegration of the Bahmani Sultanate in its north.[40] Saluva Narasimha left his two adolescent sons under the care of general Tuluva Narasa Nayaka who ably defended the empire from their traditional enemies, the Gajapati king and the Bahamani Sultan. He also subdued rebelling chiefs of the Chera, the Chola and the Pandya territories. Despite many attempts by nobles and members of the royal family to overthrow him, Narasa Nayaka retained control as regent till 1503.[41]

In 1503, Narasa Nayaka's son Vira Narasimha had prince Immadi Narasimha of the Saluva dynasty assassinated and took over the rule in a coup thus becoming the first of the Tuluva dynasty rulers. This did not go well with the nobles who revolted. Seeing internal troubles grow, the Gajapati king and the Bahamani Sultan began to encroach on the empire even as the governors of Ummattur, Adoni, and Talakad colluded to capture the Tungabhadra-Krishna river doab region from the empire.[42] The empire came under the rule of Krishna Deva Raya in 1509, another son of Tuluva Narasa Nayaka.[43] Initially Krishnadevaraya faced a many obstacles including dissatisfied nobles, the rebellious chief of Ummattur in the south, a resurgent Gajapati kingdom under King Prataparudra, a growing threat from the newly formed Adil Shahi Sultanate of Bijapur under Yusuf Adil Khan and Portuguese interest in controlling the west coast.[44] Not one to be unnerved by these pressures he strengthened and consolidated the empire, one victory at a time. He was an astute ruler who hired both Hindus and Muslims into his army.[45] In the following decades, the empire covered Southern India and successfully defeated invasions from the five established Deccan sultanates to its north.[46][47]

Empire's peak

[edit]
The Garuda stone chariot and Vitthala temple gopuram in 1856 (left) and 2016.

The empire reached its peak during the rule of Krishna Deva Raya (1509–1529) when Vijayanagara armies were consistently victorious.[48] The empire gained territory from the Deccan sultanates, including Raichur in 1520 and Gulbarga in the central Deccan, and from wars with Sultan Quli Qutb Shah of Golconda in the eastern Deccan; the Kalinga region as well was gained from the Gajapatis of Odisha. This was in addition to the already established presence in the southern Deccan.[49][h] Many important monuments were either completed or commissioned during the time of Emperor Krishna Deva Raya.[50]

Krishna Deva Raya was succeeded by his younger half-brother Achyuta Deva Raya in 1529. When Achyuta Deva Raya died in 1542, Sadashiva Raya, the teenage nephew of Achyuta Raya, was appointed emperor, and Rama Raya, Krishna Deva Raya's son-in-law, becoming the caretaker.[51] When Sadashiva Raya was old enough to assert his independent claim over the throne, Rama Raya made him a virtual prisoner and became the de facto ruler.[52] He hired Muslim generals in his army from his previous diplomatic connections with the Deccan sultanates and called himself "Sultan of the World".[53] This included both Deccani Muslims recruited from anywhere in the Deccan or Westerners from beyond the Persian Gulf.[54] He was keenly interfering in the internal affairs of the various sultanates in the Deccan and on playing off the Muslim powers against one another, while making himself the ruler of the most powerful and influential regional power. This worked for a while but eventually made him very unpopular among his people and the Muslim rulers.[55] He made a commercial treaty with the Portuguese to stop the supply of horses to Bijapur, then defeated the Bijapur sultan and inflicted humiliating defeats on Golconda and Ahmadnagar.[56]

Defeat and decline

[edit]
Panorama of the Battle of Talikota (1565). In the right panel, Husain Shah (riding a horse) orders the decapitation of Rama Raya (reigned 1542–65), the defeated ruler of Vijaianagara. Ta'rif-i Husain Shahi (Chronicle of Husain Shah).

Eventually the Deccan sultanates to the north of Vijayanagara united and attacked Rama Raya's army in January 1565 in the Battle of Talikota.[57] Regarding the Vijayanagara defeat in battle, Kamath opines that the Sultanate armies, though numerically disadvantaged, were better equipped and trained. Their artillery was manned by expert Turkish gunmen while the Vijayanagara army depended on European mercenaries using outdated artillery. The Sultanate cavalry rode fast moving Persian horses and used spears that were fifteen to sixteen feet long giving them a greater reach, and their archers used metal crossbows which enabled their arrows to reach longer distances. In comparison, the Vijayanagara army depended on slow-moving war elephants, a cavalry riding mostly locally bred weaker horses wielding shorter-reach javelins, and their archers used traditional bamboo bows with a shorter range. Richard Eaton argues that Vijayanagara's inferiority was due to Krishna Raya's failure to invest in military technology in the years since Raichur because his victory against a technologically superior army led him to underestimate technology's value.[58]

Despite these disadvantages, Kamath, Hermann Kulke and Dietmar Rothermund concur that the vast Vijayanagara army appeared to have the upper hand until two Muslim generals (identified as the mercenary Gilani brothers according to Kamath) switched sides and joined forces with the Deccan sultanates turning the tide decisively in favor of them. The generals captured Rama Raya and beheaded him, and Sultan Hussain had the severed head stuffed with straw for display.[59][60][61] Rama Raya's beheading created confusion and havoc in the Vijayanagara army, which were then completely routed. The Deccan sultanates' army plundered Hampi and reduced it to the ruinous state in which it remains today.[62]

After Rama Raya's death, Tirumala Deva Raya started the Aravidu dynasty, founded a new capital of Penukonda to replace the destroyed Hampi, and attempted to reconstitute the remains of Vijayanagara Empire.[63] Tirumala abdicated in 1572, dividing the remains of his empire to his three sons. The Aravidu dynasty successors ruled the region but the empire collapsed in 1614, and the final remains ended in 1646, from continued wars with the Bijapur sultanate and others.[64][65][66] During this period, more kingdoms in South India became independent and separate from Vijayanagara, including the Nayakas of Chitradurga, Keladi Nayaka, Mysore Kingdom, Nayak Kingdom of Gingee, Nayaks of Tanjore, and Nayaks of Madurai.[67]

Governance

[edit]
Tourists on top of Mahanavami Platform in Royal Enclosure.
Corridor at Temple from Vijayanagara capital Hampi.
Kannada inscription of Emperor Krishna Deva Raya, dated 1509, at the Virupaksha temple in Hampi, describing his coronation and the construction of the large open mantapa

The rulers of the Vijayanagara Empire maintained the administrative methods developed by their predecessors, the Hoysala, Kakatiya and Pandya kingdoms.[i] The emperor, ministry, territory, fort, treasury, military, and ally formed the seven critical elements that influenced every aspect of governance.[j] The emperor was the ultimate authority, assisted by a cabinet of ministers (Pradhana) headed by the prime minister (Mahapradhana). Other important titles recorded were the chief secretary (Karyakartha or Rayaswami) and the imperial officers (Adhikari). All high-ranking ministers and officers were required to have military training.[k] A secretariat near the emperor's palace employed scribes and officers to maintain records made official by using a wax seal imprinted with the ring of the monarch.[l] At the lower administrative levels, wealthy feudal landlords (Gowdas) supervised accountants (Karanikas or Karnam) and guards (Kavalu). The palace administration was divided into 72 departments (Niyogas), each having several female attendants chosen for their youth and beauty (some imported or captured in victorious battles) who were trained to handle minor administrative matters and to serve men of nobility as courtesans or concubines.[69]

The empire was divided into five main provinces (Rajya), each under a commander (Dandanayaka or Dandanatha) and headed by a governor, often from the royal family, who used the native language for administrative purposes.[m] A Rajya was divided into regions (Vishaya, Vente or Kottam) and further divided into counties (Sime or Nadu), themselves subdivided into municipalities (Kampana or Sthala). Hereditary families ruled their respective territories and paid tribute to the empire, while some areas, such as Keladi and Madurai, came under the direct supervision of a commander.[70]

On the battlefield, the emperor's commanders led the troops. The empire's war strategy rarely involved massive invasions; more often it employed small-scale methods such as attacking and destroying individual forts. The empire was among the first in India to use long-range artillery, which were commonly manned by foreign gunners.[71] Army troops were of two types: the emperor's personal army directly recruited by the empire and the feudal army under each feudatory. Emperor Krishnadevaraya's personal army consisted of 100,000 infantry, 20,000 cavalrymen, and over 900 elephants. The whole army was claimed to number over 1.1 million soldiers, with up to 2 million having been recorded, along with a navy led by a Navigadaprabhu (commander of the navy).[n] The army recruited from all classes of society, supported by the collection of additional feudal tributes from feudatory rulers, and consisted of archers and musketeers wearing quilted tunics, shieldmen with swords and poignards in their girdles, and soldiers carrying shields so large that armour was not necessary. The horses and elephants were fully armoured and the elephants had knives fastened to their tusks to do maximum damage in battle.[o]

The capital city was dependent on water supply systems constructed to channel and store water, ensuring a consistent supply throughout the year. The remains of these hydraulic systems have given historians a picture of the prevailing surface water distribution methods in use at that time in the semiarid regions of South India.[72] Contemporary records and notes of foreign travellers describe huge tanks constructed by labourers.[p] Excavations uncovered the remains of a well-connected water distribution system existing solely within the royal enclosure and the large temple complexes (suggesting it was for the exclusive use of royalty, and for special ceremonies) with sophisticated channels using gravity and siphons to transport water through pipelines.[73] In the fertile agricultural areas near the Tungabhadra River, canals were dug to guide the river water into irrigation tanks. These canals had sluices that were opened and closed to control the water flow. In other areas, the administration encouraged digging wells, which were monitored by administrative authorities. Large tanks in the capital city were constructed with royal patronage while smaller tanks were funded by wealthy individuals to gain social and religious merit.[74]

Economy

[edit]

The economy of the empire was largely dependent on agriculture. Wheat, Sorghum (jowar), cotton, and pulse legumes grew in semi-arid regions, while sugarcane and rice thrived in rainy areas. Betel leaves, areca (for chewing), and coconut were the principal cash crops, and large-scale cotton production supplied the weaving centers of the empire's vibrant textile industry. Spices such as turmeric, pepper, cardamom, and ginger grew in the remote Malnad hill region and were transported to the city for trade. The empire's capital city was a thriving business centre that included a burgeoning market in large quantities of precious gems and gold. Prolific temple-building provided employment to thousands of masons, sculptors, and other skilled artisans.[q]

According to Abdur Razzak, much of the empire was fertile and well cultivated.[r] Most of the growers were tenant farmers and were given the right of part ownership of the land over time. Tax policies encouraging needed produce made distinctions between land use to determine tax levies. For example, the daily market availability of rose petals was important for perfumers, so cultivation of roses received a lower tax assessment.[75] Salt production and the manufacture of salt pans were controlled by similar means. The making of ghee (clarified butter), which was sold as an oil for human consumption and as a fuel for lighting lamps, was profitable.[76] Exports to China intensified and included cotton, spices, jewels, semi-precious stones, ivory, rhino horn, ebony, amber, coral, and aromatic products such as perfumes. Large vessels from China made frequent visits and brought Chinese products to the empire's 300 ports, large and small, on the Arabian Sea and the Bay of Bengal. The ports of Mangalore, Honavar, Bhatkal, Barkur, Cochin, Cannanore, Machilipatnam, and Dharmadam were important for they not only provided secure harbors for traders from Africa, Arabia, Aden, the Red sea, China and Bengal but some also served as ship building centers.[r]

When merchant ships docked, the merchandise was taken into official custody and taxes levied on all items sold. The security of the merchandise was guaranteed by the administration officials. Traders of many nationalities (Arabs, Persians, Guzerates, Khorassanians) settled in Calicut, drawn by the thriving trade business.[r] Ship building prospered and keeled ships between 1000 and 1200 bahares (burden) were built without decks by sewing the entire hull with ropes rather than fastening them with nails. Ships sailed to the Red Sea ports of Aden and Mecca with Vijayanagara goods sold as far away as Venice. The empire's principal exports were pepper, ginger, cinnamon, cardamom, myrobalan, tamarind timber, anafistula, precious and semi-precious stones, pearls, musk, ambergris, rhubarb, aloe, cotton cloth and porcelain.[r] Cotton yarn was shipped to Burma and indigo to Persia. Chief imports from Palestine were copper, quicksilver (mercury), vermilion, coral, saffron, coloured velvets, rose water, knives, colored camlets, gold and silver. Persian horses were imported to Cannanore before a two-week land trip to the capital. Silk arrived from China and sugar from Bengal.[77]

Raised water-channel or aqueduct for city.
Gajashaala or elephant's stable, built by the Vijayanagara rulers for their war elephants

East coast trade routes were busy, with goods arriving from Golkonda where rice, millet, pulses and tobacco were grown on a large scale. Dye crops of indigo and chay root were produced for the weaving industry. A mineral rich region, Machilipatnam was the gateway for high quality iron and steel exports. Diamond mining was active in the Kollur region.[78] The cotton weaving industry produced two types of cottons, plain calico and muslin (brown, bleached or dyed). Cloth printed with coloured patterns crafted by native techniques were exported to Java and the Far East. Golkonda specialised in plain cotton and Pulicat in printed. The main imports on the east coast were non-ferrous metals, camphor, porcelain, silk and luxury goods.[79]

Mahanavami festival marked the beginning of a financial year from when the state treasury accounted for and reconciled all outstanding dues within nine days. At this time, an updated annual assessment record of provincial dues, which included rents and taxes, paid on a monthly basis by each governor was created under royal decree.[j]

Temples were taxed for land ownership to cover military expenses. In the Telugu districts the temple tax was called Srotriyas, in the Tamil speaking districts it was called as Jodi. Taxes such as Durgavarthana, Dannayivarthana and Kavali Kanike were collected towards protection of movable and immovable wealth from robbery and invasions. Jeevadhanam was collected for cattle graze on non-private lands. Popular temple destinations charged visitor fees called Perayam or Kanike. Residential property taxes were called Illari.[80]

Culture

[edit]

Social life

[edit]
A stone depiction of four horizontal rows: the top row contains dancers, the second row contains warriors, the third contains horses and their trainers, and the bottom row depicts elephants.
Horizontal friezes in relief on the outer wall enclosure of Hazara Rama temple, depicting life in the empire

The Hindu social order was prevalent and it influenced daily life in the empire. The rulers who occupied the top of this hierarchy assumed the honorific Varnasramadharma (lit, "helpers of the four classes and four stages"). According to Talbot, caste was more importantly determined by occupation or the professional community people belonged to, although the family lineage (Gotra) and the broad distinction described in sacred Hindu texts were also factors. The structure also contained sub-castes and caste clusters ("Jati").[81] According to Vanina, caste as a social identity was not fixed and was constantly changed for reasons including polity, trade and commerce, and was usually determined by context. Identification of castes and sub-castes was made based on temple affiliations, lineage, family units, royal retinues, warrior clans, occupational groups, agricultural and trade groups, devotional networks, and even priestly cabals. It was also not impossible for a caste to lose its position and prestige and slip down the ladder while others rose up the same.[82] Epigraphy studies by Talbot suggests that members within a family could have different social status based on their occupation and the upward movement of a caste or sub-caste was not uncommon based on the breakthroughs achieved by an individual or a group of individuals from the community.[83]

Caste affiliation was closely tied to craft production and members of a common craft formed collective memberships. Often members of related crafts formed inter-caste communities. This helped them consolidate strength and gain political representation and trade benefits.[84] According to Talbot, terminology such as Setti was used to identify communities across merchant and artisan classes while Boya identified herders of all types.[85] Artisans consisted of blacksmiths, goldsmiths, brasssmiths and carpenters. These communities lived in separate sections of the city to avoid disputes, especially when it came to social privileges. Conquests led to large-scale migration of people leading to marginalisation of natives of a place. The Tottiyans were shepherds who later gained marginal ruling status (poligars), Saurashtrans were traders who came from present-day Gujarat and rivalled the Brahmins for some benefits, the Reddys were agriculturists and the Uppilia were salt farmers.[86]

According to Chopra et al., in addition to their monopoly over priestly duties, Brahmins occupied high positions in political and administrative fields. The Portuguese traveler Domingo Paes observed an increasing presence of Brahmins in the military.[87] The separation of the priestly class from material wealth and power made them ideal arbiters in local judicial matters, and the nobility and aristocracy ensured their presence in every town and village to maintain order.[88] Vanina notes that within the warrior class was a conglomerate of castes, kinship and clans that usually originated from landholding and pastoral communities. They ascended the social ladder by abandoning their original occupations and adopting to a martial code of living, ethics and practices. In South India they were loosely called the Nayakas.[89]

Nāga
Nāga, snake worship in Hampi

Sati practice is evidenced in Vijayanagara ruins by several inscriptions known as Satikal (Sati stone) or Sati-virakal (Sati hero stone).[90] There are controversial views among historians regarding this practice including religious compulsion, marital affection, martyrdom or honor against subjugation by foreign intruders.[91][92][93]

The socio-religious movements that gained popularity in the previous centuries, such as Lingayatism, provided momentum for flexible social norms that helped the cause of women. By this time South Indian women had crossed most barriers and were actively involved in fields hitherto considered the monopoly of men such as administration, business, trade and the fine arts.[s] Tirumalamba Devi who wrote Varadambika Parinayam and Gangadevi the author of Madhuravijayam were among the notable women poets of the Sanskrit language.[29] Early Telugu women poets such as Tallapaka Timmakka and Atukuri Molla became popular. Further south the provincial Nayaks of Tanjore patronised several women poets. The Devadasi system, as well as legalized prostitution, existed and members of this community were relegated to a few streets in each city. The popularity of harems among men of the royalty and the existence of seraglio is well known from records.[94]

Well-to-do men wore the Petha or Kulavi, a tall turban made of silk and decorated with gold. As in most Indian societies, jewellery was used by men and women and records describe the use of anklets, bracelets, finger-rings, necklaces and ear rings of various types. During celebrations men and women adorned themselves with flower garlands and used perfumes made of rose water, civet musk, musk, or sandalwood.[94] In stark contrast to the commoners whose lives were modest, the lives of royalty were full of ceremonial pomp. Queens and princesses had numerous attendants who were lavishly dressed and adorned with fine jewellery. Their numbers ensured their daily duties were light.[t]

Painted ceiling from the Virupaksha temple depicting Hindu mythology, 14th century

Physical exercises were popular with men and wrestling was an important male preoccupation for sport and entertainment, and women wrestlers are also mentioned in records.[95] Gymnasiums have been discovered inside royal quarters and records mention regular physical training for commanders and their armies during peacetime.[96] Royal palaces and marketplaces had special arenas where royalty and common people amused themselves by watching sports such as cock fight, ram fight and female wrestling.[96] Excavations within the Vijayanagara city limits have revealed the existence of various community-based gaming activities. Engravings on boulders, rock platforms and temple floors indicate these were popular locations of casual social interaction. Some of these are gaming boards similar to the ones in use today and others are yet to be identified.[97]

Dowry was in practice and can be seen in both Hindu and Muslim royal families. When a sister of Sultan Ibrahim Adil Shah of Bijapur was married to Burhan Nizam Shah I of Ahmednagar, the town of Sholapur was given to the bride by her family.[98] Ayyangar notes that when the Gajapati King of Kalinga gave his daughter in marriage honoring the victorious Krishnadevaraya he included several villages as dowry.[99] Inscriptions of the 15th and 16th centuries record the practice of dowry among commoners as well. The practice of putting a price on the bride was a possible influence of the Islamic Mahr system.[100] To oppose this influence, in the year 1553, the Brahmin community passed a mandate under royal decree and popularized the kanyadana within the community. According to this practice money could not be paid or received during marriage and those who did were liable for punishment. There is a mention of Streedhana ("woman's wealth") in an inscription and that the villagers should not give away land as dowry. These inscriptions reinforce the theory that a system of social mandates within community groups existed and were widely practiced even though these practices did not find justification in the family laws described in the religious texts.[101]

Religion

[edit]
Virupaksha Temple, Hampi
Virupaksha Temple, Hampi

The Vijayanagara emperors were tolerant of all religions and sects, as writings by foreign visitors show.[u] The emperors used titles such as Gobrahamana Pratipalanacharya (literally, "protector of cows and Brahmins") that testified to their intention of protecting Hinduism. The Nāgarī script inscription at Hampi includes the term Hinduraya Suratrana, which historian Benjamin Lewis Rice translates as "the Suratrana of Hindu Rayas". Some scholars have interpreted this to mean "the Sultan among Hindu kings" and state this to be evidence of some Islamic political traditions being adopted by Hindu monarchs,[102][103][v] The long headdress are also seen in the royalty-related and secular artwork in Pattadakal dated from the 7th and 8th century, about 5 centuries before the first Sultanate was formed in South Asia.[105] Similar conical headdress is seen in other sites such as the Ajanta Caves, Ellora Caves, Aihole and Badami, variously dated from the 2nd century to 10th century.[106][107] as well as that Indian kingdoms recognized their religious identity of being Hindu by the early 14th century.[108] Others interpret the term Hinduraya Suratrana to mean "protectors of the gods of (or among) the Hindu kings".[103][109][110] The empire's founders, the Sangama brothers (Harihara I and Bukka Raya I), came from a pastoral cowherd background, possibly the Kuruba people, that claimed Yadava lineage.[5][6][a] The founders of the empire were devout Shaivas (worshippers of the Hindu god Shiva) but made grants to Vishnu temples. Their patron saint Vidyaranya was from the Advaita order at Sringeri. The Varaha (the boar avatar of Vishnu) was the emblem of the empire.[111] Over one-fourth of the archaeological dig found an "Islamic Quarter" not far from the "Royal Quarter". Nobles from Central Asia's Timurid kingdoms also came to Vijayanagara. The later Saluva and Tuluva kings were Vaishnava (followers of Vishnu) by faith, but also worshipped Venkateshwara (Vishnu) at Tirupati as well as Virupaksha (Shiva) at Hampi. A Sanskrit work, Jambavati Kalyanam by Emperor Krishnadevaraya, refers to Virupaksha as Karnata Rajya Raksha Mani ("protective jewel of Karnata Empire").[112] The kings patronised the saints of the dvaita order (philosophy of dualism) of Madhvacharya at Udupi.[113] Endowments were made to temples in the form of land, cash, produce, jewellery and constructions.[114]

Движение Бхакти (Святых преданных ) (религиозное) было активным в течение этого времени и включало хорошо известных харидасов того времени. Подобно движению Вирашайва 12 -го века, это движение представило еще один сильный ток преданности, пронизывающий жизнь миллионов. Харидасы представляли две группы: Вьясакута и Дасакута , первые, которые должны были быть опытными в Ведах , Упанишадах и других даршанах , в то время как Дасакута просто передала послание Мадхвачарья через язык каннада людям в форме преданных песен ( Деваранамы и Киртанас ). Философия Мадхвачарья была распространена выдающимися учениками, такими как Нарахаритирта , Джаятирта , Шрипадарая , Вьясатирта , Вадираджатиртха и другие. [115] Vyasatirtha, the guru (teacher) of Vadirajatirtha, Purandaradasa (Pitamaha or "Father of Carnatic music"[116][117]) and Kanakadasa[118] earned the devotion of Emperor Krishnadevaraya.[119][120][121] The emperor considered the saint his Kuladevata (family deity) and honoured him in his writings.[122] During this time, another great composer of early carnatic music, Annamacharya composed hundreds of Kirthanas in Telugu at Tirupati in present-day Andhra Pradesh.[123]

Нарасимха
Ugra narasimha monolith в Hampi

Поражение династии Джанской Западной Ганга Чоласом в начале 11 -го века и растущее число последователей индуизма и вирашавизма вайшнаво [ 124 ] Двумя известными местами джайнского поклонения на территории Виджаянагара были Шраванабелагола и Камбадахалли . [ 125 ] [ 126 ]

Исламский контакт с Южной Индией начался еще в седьмом веке, что является результатом торговли между южными королевствами и арабскими землями. Джумма Масджидс существовал в империи Раштракуты к десятым веку [ В ] и многие мечети процветали на побережье Малабар к началу 14 -го века. [ x ] Мусульманские поселенцы женились на местных женщинах; Их дети были известны как Mappillas ( Moplahs ) и активно участвовали в торговле лошадью и судоходным автопарком. Взаимодействие между империей Виджаянагара и султанатом Багамани на севере увеличило присутствие мусульман на юге. В начале 15 -го века Дева Райя построил мечеть для мусульман в Виджаянагаре и поместил Коран перед своим престолом. [ 127 ]

Внедрение христианства началось еще в восьмом веке, как показано на выводе медных пластин, надпись с земельными грантами для малабарских христиан. Христианские путешественники писали о дефиците христиан в Южной Индии в средние века, способствуя ее привлекательности к миссионерам. [ и ] Прибытие португальцев в 15 -м веке и их связи через торговлю с империей, распространение веры Святым Ксавьером (1545), а затем присутствие голландских поселений способствовало росту христианства на юге. [ 128 ]

Эпиграфы и монетизация

[ редактировать ]
Украшенные колонны, храм Вирупакша Хампи
Облегчение настенной панели в храме Хазаре Рама в Хампи

Каменные надписи были наиболее распространенной формой документов, используемых на стенах храмовых стен, границей свойств и открытых мест для публичного демонстрации. Другая форма документации была на медных пластинах, которые предназначались для ведения записей. Обычно многословные надписи включали такую ​​информацию, как приветствие, панегирик императора или местного правителя, имя донора, характер пожертвований (как правило, либо наличные, либо продукты), способ, которым будет использоваться грант, обязательства Должен, доля, полученная донором, и заключительное заявление, которое исполняло все пожертвования и его обязательства. Некоторые надписи регистрируют пример победы в войне или религиозном фестивале, а также возмездие или проклятие тех, кто не выполняет грант. [ 129 ]

Большинство восстановленных до сих пор в Виджаянагарских надписях находятся в Каннаде, телугу и тамильском, а также на санскрите. [ 130 ] По словам Сурьянатха У. Камата около 7000 каменных надписей, половина из которых находится в Каннаде, и около 300 медных тарелок, которые в основном находятся на санскрите, были найдены. [ 131 ] Двуязычные надписи потеряли благосклонность к 14 веку. [ 132 ] По словам Мака, большинство восстановленных надписей связаны с правлением династии Тулува (с 1503 по 1565 год) с династией Салувы (с 1485 по 1503), внедряющей наименее в его кратком контроле над Империей. Династия Сангама (с 1336 по 1485 год), которая управляла самыми длинными, произведена около трети всех эпиграфов, надписанных в течение периода Тулува. [ 133 ] Несмотря на популярность языка телугу как литературного среда, большинство эпиграфов на языке были вписаны в ограниченный период с 1500 по 1649 год. Талбот объясняет этот сценарий как один из изменяющихся политической солидарности. Империя Виджаянагара была первоначально основана в Карнатаке, а Андхра -Прадеш служил в качестве провинции империи. После поражения от Deccan Sultanates в 1565 году и увольнения королевской столицы Виджаянагара, Умниженная империя перенесла свою столицу в южный Андхра -Прадеш, создав предприятие, в котором доминировал язык телугу. [ 134 ]

Персидский посетитель Абдур Раззак написал в своих Travelogues, что империя обладает высоким уровнем монетизации. Это особенно очевидно из количества грантов, которые были сделаны. Монеты были отрезаны с использованием золота, серебра, меди и латуни, и их стоимость зависела от веса материала. Монеты были отрезаны государством, в провинциях и торговых гильдиях. Иностранная валюта была в обращении. Наибольшей деноминацией была золотая вараха (или хун/Хонну , Гадиана ), взвешенные 50,65 - 53 зерна. Партаб , сплав золота и меди была наиболее распространенной валютой , или пратапа оценивались в половине варахи , фанам , фанам или хана оцененной в трети Вараха . Сумма , из чистого серебра была шестой частью фанама а чила, сделанная из латуни, составляла треть из смолы . Хага , Виза и Касу также были монетами с более низкими конфессиями. [ 135 ] [ 136 ]

Литература

[ редактировать ]

Во время правления империи Виджаянагара, поэты, ученые и философы писали в основном в каннаде, телугу и санскрите, а также на других региональных языках, таких как тамильский и охватывающий такие предметы, как религия, биография, пладха (выдумка), музыка, грамматика, поэзия , медицина и математика. Административными и судебными языками империи были Каннада и Телугу. Последний получил еще более культурную и литературную известность во время правления последних императоров Виджаянагары, особенно Кришнадеварая. [ С ]

Большинство санскритских произведений были комментариями как в «Ведах , так и на эпопеях Рамаяна и Махабхарате» , написанных такими известными фигурами, как ( который написал трактат на Ведах под названием Ведарта Пракаша перевод на английский , чей Саяначарья превозносил превосходство философии Адваиты над другими конкурирующими индуистскими философиями. [ 137 ] Другие писатели были знаменитыми Дваитами Святыми Орден Удупи , такими как Джаятиртха (заработав титул Тикачарья за свои полемические писания), Вьясатирта, который написал опровержение в философии Адваиты и о выводах, которые критикуют, и Вадираджатирта и Сриппадии, которые критикуют Ади Санкара . [ 121 ] Помимо этих святых, отметили, что санскритские ученые украшали суды королей Виджаянагара и их феодальных вождей. Некоторые члены королевской семьи были писателями заслуг и автором важных работ, таких как Джамбавати Каляна, император Кришнадеварая, [ 9 ] И Мадура Виджаям также номер в качестве новостей Крипарая принцесса Гангадеви , невестки императора I ) Букки ( [ 138 ]

Поэтическая надпись в Каннаде поэтом Виджаянагара Манджараджа (с.1398)

Каннада поэты и ученые империи создали важные писания, поддерживающие движение Вайшнавы Бхакти , объявленное литературой по харидасам (преданным Вишну), брахманической и Верашайвой ( лингаятизм ). Поэты Харидаса отпраздновали свою преданность через песни под названием «Деваранама» (лирические стихи) в родных счетчиках Сангати (катрайн), Сулади (Бит на основе), Угабхога (на основе мелодии) и Мундиге (загадочный). [ AA ] Их вдохновением были учения Мадхвачарья и Вьясатирта . Пурандарадаса и Канакадаса считаются главными среди многих дас (преданных) в силу их огромного вклада. [ 139 ] Кумара Вьяса , наиболее заметный из ученых брахманов, написал Гадугину Бхарату , перевод эпической Махабхараты . Эта работа знаменует собой переход литературы каннада от старой каннады к современной каннаде. Nilakanta Sastri 1955 , p. 364 Чамараса был известным ученым и поэтом Вирашайва, у которого было много дебатов с учеными Вайшнавы в суде Деварая II. Его Прабхулинга Лил , позже переведенная на телугу и тамильский, был восхвалой святой Алламы Прабху (святой считался воплощением лорда Ганапати , в то время как Парвати принял форму принцессы Банаваси). [ 140 ] [ 141 ]

На этом пике литературы на телугу самым известным письмом в стиле Прабандхи была Манучаритаму . Император Кришнадеварая был опытным ученым телугу и написал Амуктамаляда , [ ab ] История свадьбы Бога Вишну с Андалом , поэтом Тамильского Альвара и дочери Перияльвара в Шрирангаме . [ 142 ] [ 143 ] [ 144 ] В его дворе были восемь известных ученых, которые считались колоннами ( аштадигхаджами ) литературного собрания. Наиболее известными среди них были Алласани Педдана , которая занимала почетную Андхракавитапитамаха ( Лит , «Отец поэзии телугу») и Тенали Рамакришна , придворный шут, который написал несколько известных произведений. [ 145 ] Другими шестью поэтами были Нанди Тиммана (Мукку Тиммана), Айялараджу Рамабхадра , Мадайягари Маллана , Бхатту Мурти (Рамараджа Бусана), Пингали Сурана и Дхурджати . Шринатха , которая писала такие книги, как Marutratcheritamu и Salivahana-Sapta-Sati , была покровительствовал Emperaya II и пользовался тем же статусом в суде. [ 146 ]

Большая часть тамильской литературы этого периода была получена из тамильских регионов, которыми управлял феодаторный Пандья, который уделял особое внимание выращиванию тамильской литературы. Некоторые поэты были также покровительствуют царям Виджаянагара. Сварупананда Десикар написал антологию 2824 стихов, Сивапракасап-Перундиратту , о философии Адваиты. Его ученик аскет, татувараяр , написал более короткую антологию, Курундиратту , которая содержала около половины количества стихов. Кришнадеварая покровительствовал поэта -тамильского вайшнава Харидасы, чья Ирусамая Вилаккам была экспозицией двух индуистских систем, Вайшнава и Шайва, с предпочтением первой. [ 147 ]

Примечательно среди светских сочинений о музыке и медицине мы сангитсара Видьяранья , Раудха Райя Райратнапрадипика , Саяна Аюрведа Судханидхи и Лакшмана Пандита Вейдьяраджавальбхаам . [ 148 ] Школа астрономии и математики Кералы процветала в течение этого периода с такими учеными, как Мадхава , которые внесли важный вклад в тригонометрию и исчисление, и Нилаканта Сомаяджи , которые постулировали на орбитали планет. [ 149 ]

Архитектура

[ редактировать ]
Тамильская надпись Кришнадеварая, Севераппунди
Храмовая машина
Храмовая машина в храме Виттала в Хампи

Архитектура Виджаянагара, по словам художественного критика Перси Браун, является яркой комбинацией и расцветанием стилей Чалукья , Хойсала , Пандья и Чола , идиомы, которые процветали в предыдущие столетия. [ 150 ] Его наследие скульптуры, архитектуры и живописи повлияло на развитие искусства еще долго после того, как империя подошла к концу. Его стилистическая отличительная черта - украшенная колонна Калянамантапа (брачный зал), Васантхамантапа (открытые столбцы) и Райагопура (башня). Ремесленники использовали местный доступный гранит из -за его долговечности, так как империя находилась под постоянной угрозой вторжения. Театр памятников под открытым небом в своей столице в Виджаянагаре -это ЮНЕСКО место всемирного наследия . [ 151 ]

В 14-м веке короли продолжали строить памятники вазары в стиле Дравида или декан в стиле, но позже включали гопуры для удовлетворения их ритуальных потребностей. Храм Прасанны Вирупакша (подземный храм) Букка и храм Хазаре Рама Дева Рая являются примерами архитектуры Декана. [ 152 ] Разнообразные и сложные украшения столбов являются признаком их работы. [ и ] В Хэмпи храмы Виттала являются и Хазара Рамасвами примерами их стиля в стиле калямантапа . [ 153 ] Видимым аспектом их стиля является их возвращение к упрощенному и безмятежному искусству, разработанному династией Чалукья . [ 154 ] Храм Виттала потребовался несколько десятилетий, чтобы завершить во время правления королей Тулува . [ 152 ]

Минакши Храм, Мадурай
Воздушный вид на храм Минакши, Мадурай . Храм был восстановлен правителями Наяков под империей Виджаянагара

Другим элементом стиля Виджаянагара является резьба и освящение крупных монолитов , таких как Sasivekaalu ( горчица ) Ганеша и Кадалекаалу ( наземный орех ) Ганеша в Хампи, момалхвара ( Бахубали ) в Каркале и Венюр , и в « Булл -Нанди в Лапаке» . Храмы Виджаянагара Колара , Канакагири , Шрингри и других городов штата Карнатака; храмы Тэдпатри , Лепакши, Ахобилам , Храм Тирумала Венкатевара и Шрикалахасти в Андхра -Прадеш ; и храмы Веллоре , Кумбаконама , Канчи и Шрирангама в Тамилнаде являются примерами этого стиля. Искусство Виджаянагара включает в себя настенные росписи, такие как Dashavatara и Girijakalyana (брак Парвати , Консорт Шивы) в храме Вирупакша в Хэмпи , фрески Шивапураны (Сказки о Шиве) в храме Вирабхадры в Лепакши, и те в Камаакша-образ в Канчи. Это смешивание в южно -индийских стилях привело к тому, что новая идиома искусства не была замечена в более ранних веках, а также внимание на помощи в дополнение к скульптуре, отличной от ранее в Индии. [ 154 ]

Аспект архитектуры Виджаянагара, который показывает космополитизм великого города, - это присутствие многих светских сооружений, имеющих исламские особенности. В то время как политическая история концентрируется на продолжающемся конфликте между империей Виджаянагара и Султанатами Декана, архитектурный отчет отражает более творческое взаимодействие. Есть много арков , куполов и хранилищ , которые показывают это влияние. Концентрация таких структур, как павильоны , конюшни и башни, предполагает, что они были для использования королевской властью. [ 155 ] Декоративные детали этих сооружений, возможно, были поглощены архитектурой Виджаянагара в начале 15 -го века, что совпадает с правилом Дева Райи I и Дева Райи II. Известно, что эти короли наняли много мусульман в своей армии и суде, некоторые из которых, возможно, были мусульманскими архитекторами . Этот гармоничный обмен архитектурными идеями должен был произойти в редкие периоды мира между индуистскими и мусульманскими королевствами. [ 156 ] У «Великой платформы» ( Маханавами Дибба ) есть резьба по облегчению, в которой фигуры, кажется, имеют лицевые черты турок Центральной Азии, которые, как было известно, работали в качестве королевских служителей. [ 157 ]

Путешественники и источники

[ редактировать ]
Султан Дели (вверху, флаг: ) и император Виджаянагара (внизу, с «христианским» флагом: ), названный « королем Коломбо » после города Коллам . Его подпись гласит: здесь управляет королем Коломбо , христианина. Он был ошибочно опознан как христианин из -за христианской миссии, созданной в Колламе Иорданией с 1329 года. [ 158 ] [ 159 ] Деталь каталонского атласа 1375 года. [ 160 ]

Источниками истории Виджаянагара (ее происхождение, социальная и политическая жизнь и возможное поражение) являются рассказы иностранных путешественников и современных литературных источников на санскрите, каннаде, персидском и телугу. Португальскими посетителями империи были Доминго Паес (1522), Фернано Нунес (1537), [ 161 ] Дуарте Барбоса (1516) и Баррадас (1616). Афанази Никитин (1470) приехал из России, [ 162 ] В то время как Никколо де Конти (1420), [ 163 ] Фотография Вартемы (1505) и Филиппо Сассерриччи (1585) [ 164 ] [ 77 ] были путешественники из Италии и Абдул Раззак (1443) [ 165 ] от Персии. либо посетители Виджаянагара и опытны ) деканские султанаты Современные мусульманские писатели , , которые находились либо под покровительством конкурирующих королевств ( ( Бурхан-и-Майсар , 1596), Нисаммуддин Бакши, Фиришта ( Тарик-и-Фиришта ) и Рафиддин Ширази ( Тазкират Уль Малк , 1611). [ 166 ] работ местных авторов важные санскритские работы, которые проливают на Среди империю свет Achyutabhyudayam и Tirumalamba's Varadambika Parinayam . Среди литературных произведений Каннада Кумара Рамана Кате от Нанджунда Кави, Моханатарангини , Канакадаса , , Келадирипавиджаям Линнанна и обнаруженная недавно И среди работ телугу, Кашиканда Шринатха , Маллайя и Синейя Варахапуранаму , Париджатхапаранаму Вишванатха Наяни , Райавачакаму Нанди Тимманны , Кришнараджа , Виджаяму Кришнараджа Манучаритаму и император Кришнадеварая Амуктамаляда являются важными источниками информации. [ 167 ] [ 168 ]

В мемуарах Никколо -де -Конти, итальянского купца и путешественника, который посетил Хампи около 1420 года, в городе было около 60 миль (97 км), и в нем было заключено сельское хозяйство и поселения в своих укреплениях. В 1442 году Абдул Раззак описал его как город с семью слоями фортов, с внешними слоями для сельского хозяйства, ремесел и резиденции, внутренние третьи на седьмые слои, очень многолюдные с магазинами и базарами . [ 169 ]

В 1520 году Доминго Паес , португальский путешественник, посетил Виджаянагару в рамках торгового контингента от португальского Гоа. Он написал свои мемуары в роли Chronica Dos Reis de Bisnaga , в которой он заявил, что Виджаянагара была «такой же большой, как Рим, и очень красив в виде ... Лучший обеспеченный город в мире». [ 170 ] [ 171 ] По словам Паэса, «В нем много рощи, в садах домов, много проводников воды, которые протекают в середину, и в местах есть озера ...». [ 171 ]

Cesare Federici , итальянский торговец и путешественник, посетил несколько десятилетий после поражения 1565 года и краха империи Виджаянагара. По словам Синополи, Йохансена и Моррисона, Федеричи описал это как совершенно другой город. Он писал: «Сити Безенегер (Хампи-Виджаянагара) не совсем разрушен, но дома стоят на месте, но пустуют, и в них ничего не живет, но Тайгрес и другие дикие звери». [ 172 ]

Историк Уилл Дюрант в своем нашем восточном наследии: история цивилизации рассказывает историю Виджаянагары и называет его завоевание и разрушение обескураживающей историей. Он пишет: «Его очевидная мораль заключается в том, что цивилизация - это нестабильная вещь, чей деликатный комплекс порядка и свободы, культуры и мира» может быть свергнут войной и свирепым насилием. [ 173 ] [ AD ]

Список правителей

[ редактировать ]

Династия Сангама (1336–1485)

[ редактировать ]
Сериал №. РЕГАЛАНСКИЕ Имена Правление
1 Счастливый 1336–1356
2 Букка Райя я 1356–1377
3 День II 1377–1404
4 Вирупакша Райя 1404–1405
5 Букка Райя II 1405–1406
6 Deva Raya 1406–1422
7 Рамачандра Райя 1422
8 Вира Виджая Букка Райя 1422–1424
9 Deva Raya II 1424–1446
10 Малликарджуна Райя 1446–1465
11 Вирупакша Райя II 1465–1485
12 Праудха Райя 1485

Династия Салувы (1485–1505)

[ редактировать ]
Сериал №. РЕГАЛАНСКИЕ Имена Правление
13 Saluva narasimha deva raya 1485–1491
14 Тимма Бхупала 1491
15 Нарасимха Райя II 1491–1505

Династия Тулува (1491–1570)

[ редактировать ]
Сериал №. РЕГАЛАНСКИЕ Имена Правление
16 Пулонти 1491–1503
17 Виранарасимха Райя 1503–1509
18 Кришнадеварая 1509–1529
19 Ахюта Дева Рая 1529–1542
20 Венката я 1542
21 Садасива Райя 1542–1570

Династия Аравида (1542–1646)

[ редактировать ]
Сериал №. РЕГАЛАНСКИЕ Имена Правление
22 Алия Рама Райя 1542–1565
23 Тирумала Дева Рая 1565–1572
24 Шриранга и 1572–1586
25 Венката II 1586–1614
26 Шриранга II 1614
27 Rama Deva Raya 1617–1632
28 Венката III 1632–1642
29 Sriangga III 1642–1646/1678

Вымышленные представления

[ редактировать ]

Смотрите также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Jump up to: а беременный Dhere 2011 , с. 243: «Мы можем сделать вывод, что Сангам, должно быть, стал ядавой через его скотовод, сообщество Каухерда».
  2. ^ «Андреа Корсали. Дружелюбный исследователь Леонардо да Винчи, который исчез на востоке» . Гинко Эдизиони. 21 апреля 2015 года . Получено 14 марта 2023 года . ... Королевство Пауэкт граничит на земле останавливается с королем Нарсинга, который является добрым и главным королем всей Индии, и является самым богатым джентльменом, который из этой группы до Мар, Батика, чести и Бразабора; И, слабия город Малабари, который пришел с военно -морским флотом, он простирался на землю до земли до гоноплива, где находится г -н де Коромандель, и паличется, за голове комментариев, называемой Пелурой в древние времена. ...
  3. ^ Историки, такие как PB Desai , Henry Heras , Ba Saletore , GS Gai , William Coelho и Kamath в Kamath 2001 , с. 157–160
  4. ^ Н. Вентакараманайя; B. Suryanarayana Rao в Kamath 2001 , с. 157–160.
  5. ^ Из нот португальского нуниза. Роберт Сьюэлл отмечает, что большая плотина была построена Tungabhadra, а акведук длиной 15 миль (24 км) была вырезана из скалы ( Nilakanta Sastri 1955 , стр. 243).
  6. ^ Также расшифрована как Гаджавенкара , метафора для «великого охотника его врагов», или «охотника за слонами» ( Kamath 2001 , p. 163).
  7. ^ Из нот персидского Абдура Раззака . Писания Нуниза подтверждают, что короли Бирмы отдали дань империи Виджаянагара ( Nilakanta Sastri 1955 , стр. 245, Kamath 2001 , p. 164).
  8. ^ Ноты португальской Барбозы подтверждают очень богатый и хорошо предоставленный город Виджаянагара ( Kamath 2001 , p. 186).
  9. ^ Км Паниккар в Камат 2001 , с. 174
  10. ^ Jump up to: а беременный Svamin , Amatya , Janapada , Durga , Kosa , Daiufa , Mitra соответственно. [ 68 ]
  11. ^ Из заметок персидского Абдура Раззака и исследований Ба Салеторе в Камат 2001 , с. 175
  12. ^ Из заметок Нуниза в Камат 2001 , с. 175
  13. ^ Из заметок Дуарте Барбоса в Камат 2001 , с. 176. Однако в Империи, возможно, было девять провинций ( телевидение Махалингам в Камат 2001 , стр. 176)
  14. ^ Из нот Абдура Раззака и Паеса в Камат 2001 , с. 176
  15. ^ Из заметок Нуниза в песне Ниагоса Сатри 1955 , с. 288
  16. ^ Из заметок Доминго Паес и Нуниса в Дэвисон-Дженкинс 2001 , с. 98
  17. ^ Из заметок Дуарте Барбоса. ( Kamath 2001 , p. 181)
  18. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Из заметок Абдура Раззака в Нациях Шастри 1955 , с. 304
  19. ^ Ba Saletore в Kamath 2001 , p. 179
  20. ^ Из писаний португальского доминго Паэса ( Ni Lasang Sastri 1955 , стр. 296).
  21. ^ Из заметок Дуарте Барбоса в Камат 2001 , с. 178
  22. ^ Термин « Хиндерая Суратрана» в надписях был связан с длинным брокадированным головным убором ( Куллайи ) и другими, показанными в некоторых рельефах, связанных с роялти в Хампи, в качестве дополнительной поддержки гипотезы о том, что «исламская индуистская культура» в 14-м веке. [ 104 ]
  23. ^ Из нот арабского писателя аль-Иштакри ( Нилаканта Шастри, 1955 , стр. 396).
  24. ^ Из заметок Ибн Батуты ( Ni Song Sastri 1955 , с. 396).
  25. ^ Из заметок Иордании в 1320–21 годах ( Ni Song Sastri 1955 , стр. 397).
  26. ^ Нагарадж 2003 , с. 378, Asher & Talbot 2006 , стр. 74–75: Королевское покровительство было также направлено на поддержку литературы на нескольких языках: санскрит (пан-индийский литературный язык), Каннада (язык домашней базы Виджаянагара в Карнатаке), Каннада (язык домашней базы Виджаянагара в Карнатаке) и телугу (язык Андхра). Работы на всех трех языках были созданы поэтами, собранными в судах Королей Виджаянагара [...] Язык телугу стал особенно заметным в правящих кругах к началу 16 -го века из -за большого количества лордов -воинов, которые были либо из Андхра или служил там королевству.
  27. ^ Ayappaparicker в Shiva Prakash 1997 , стр. 164, 193-194, 203
  28. ^ Согласно Нилаканта Шастри, 1955 , с. 372, во время правления Кришнадеварая, поощрение было предоставлено для создания оригинальных прабандхов (историй) из Пуранических тем.
  29. ^ Сингри о важности столбов в стиле Виджаянагагара в Камат 2001 , с. 183
  30. История, руины и храмы Хампи . сделали его ранним местом для необычного туризма в 1960 -х годах и после Туристы собирались на его холмах и середине своих руин, чтобы провести вечеринки и духовные ретриты, и их называют «Хампи Хиппи» и Хампи как «потерянный город» в некоторых публикациях. [ 174 ] [ 175 ]
  1. ^ Редди, П. Бхаскар. «Империя Виджаянагара» .
  2. ^ Хаус, Дженнифер (1998). Суды доколониальной Южной Индии: материальная культура и царство . Психология пресса. п. 43. ISBN  978-07-0071-585-5 .
  3. ^ Бриджес, Элизабет Дж. (2016). «Империя Виджаянагара». В Dalziel, N.; Mackenzie, JM (Eds.). Энциклопедия империи . С. 1–5. doi : 10.1002/9781118455074.wbeoe424 . ISBN  978-1118455074 .
  4. ^ Александр против Авакова (апрель 2015 г.). Глобализационная история миграции: евразийский опыт (16–21 -й веки . Algora. Стр. 101. ISBN  978-1-628-94101-2 Полем Получено 28 июля 2016 года .
  5. ^ Jump up to: а беременный Dhere 2011 , с. 243.
  6. ^ Jump up to: а беременный Sewell 2011 , с. 22, 23, 420.
  7. ^ Stein 1989 , p.
  8. ^ Поет Satrri 1955 , p. 268.
  9. ^ Jump up to: а беременный Fritz & Michell 2001 , p. 14
  10. ^ «Карнатака: имя столетия в создании, штампованное в 73 году» . Времена Hindustan. 7 ноября 2021 года . Получено 4 сентября 2022 года .
  11. ^ «Когда юг был одним» . Фонтанские чернила . Получено 4 сентября 2022 года .
  12. ^ «Обзор книги:« Хампи »от Пьера-Силвейна Филлиозат и Васундхара Кавала-Филлиозат-это больше, чем книга кофейного стола об империи Виджаянагара» . 9 января 2022 года.
  13. ^ «Королевство Нарасинга» . Deccan Herald. 21 апреля 2015 года . Получено 14 марта 2023 года .
  14. ^ "Райи Виджаянаргар " Заметки об индийской истории. октября 7 14 March 2023Марш
  15. ^ Jump up to: а беременный Пение Satrri 1955 , p. 216
  16. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 22
  17. ^ Stein 1989 , с. 18–19.
  18. ^ Jump up to: а беременный Гилмартин, Дэвид; Лоуренс, Брюс Б. (2000). За пределами Турка и Индура: переосмысление религиозной идентичности в Исламской Южной Азии . Университетская пресса Флориды. С. 300–306, 321–322. ISBN  978-0-8130-3099-9 .
  19. ^ Синтия Тэлбот (2001). Предолониальная Индия на практике: общество, регион и идентичность в средневековой Андхра . Издательство Оксфордского университета. С. 281–282. ISBN  978-0-19-803123-9 .
  20. ^ Мэри Шторм (2015). Голова и сердце: доблесть и самопожертвование в искусстве Индии . Тейлор и Фрэнсис. п. 311. ISBN  978-1-317-32556-7 .
  21. ^ Шривастава, Канхайя Л. (1980). Положение индусов под султанатом Дели, 1206–1526 . Мунширам Манохарлал. п. 202. ISBN  978-8121502245 .
  22. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , часть II, стр. 22–24.
  23. ^ Джексон 2016 , с. 43–44.
  24. ^ Кармаркар 1947 , с. 30
  25. ^ Kulke & Rothermund 2004 , p. 188.
  26. ^ Райс 2001 , с. 345.
  27. ^ Камат 2001 , с. 160.
  28. ^ Goodding 2013 , p. 87
  29. ^ Jump up to: а беременный Камат 2001 , с. 162.
  30. ^ Поет Satrri 1955 , p. 317
  31. ^ Сен 2013 , с. 103–106.
  32. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 24
  33. ^ Поет Satrri 1955 , p. 242
  34. ^ Eaton 2006 , с. 89–90 с сноской 28.
  35. ^ Поет Satrri 1955 , p. 244
  36. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 31
  37. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 2
  38. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 33.
  39. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 34
  40. ^ Итон 2006 , с. 86–87.
  41. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , часть II, стр. 35–36.
  42. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 36
  43. ^ Поет Satrri 1955 , p. 250
  44. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 37
  45. ^ Eaton 2006 , с. 87–88.
  46. ^ Поет Satrri 1955 , p. 239
  47. ^ Камат 2001 , с. 159
  48. ^ Eaton 2006 , с. 88–89.
  49. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , часть II, стр. 37–39.
  50. ^ Dallapiccola 2001 , p. 66
  51. ^ Итон 2006 , с. 79
  52. ^ Итон 2006 , с. 92
  53. ^ Eaton 2006 , с. 93–101.
  54. ^ Итон 2006 , с. 87
  55. ^ Pillai 2020 , стр. 116–118.
  56. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 43
  57. ^ Eaton 2006 , с. 96–98.
  58. ^ Итон, Ричард (2019). «Декан и юг, 1400–1650». Индия в персидском возрасте, 1000–1765 . Книги пингвинов. С. 168–172.
  59. ^ Kulke & Rothermund 2004 , p. 191.
  60. ^ Итон 2006 , с. 98
  61. ^ Kamath 2001 , с. 172–173.
  62. ^ Eaton 2006 , с. 98–101.
  63. ^ Eaton 2006 , с. 100–101.
  64. ^ Камат 2001 , с. 174.
  65. ^ Рамасвами 2007 , с. 11–12.
  66. ^ Eaton 2006 , с. 101–115.
  67. ^ Kamath 2001 , с. 220, 226, 234.
  68. ^ Нахождение, телевидение (1940). Администрация и социальная жизнь Университетский исторический сериал, № 15. Университет Мадраса. стр. 9, 101, 160, 239, 244, 246,
  69. ^ Поет Satrri 1955 , p. 286
  70. ^ Kamath 2001 , с. 176–177.
  71. ^ Поет Satrri 1955 , p. 287
  72. ^ Дэвисон-Дженкинс 2001 , с. 89
  73. ^ Дэвисон-Дженкинс 2001 , с. 90
  74. ^ Davison-Jenkins 2001 , с. 88–99.
  75. ^ Из заметок Абдура Раззака в Нистри 1955 , с. 298
  76. ^ Из заметок Абдура Раззака в Нистри 1955 , с. 299
  77. ^ Jump up to: а беременный Sing Satrri 1955 , стр. 304–305.
  78. ^ Поет Satrri 1955 , p. 305.
  79. ^ Поет Satrri 1955 , p. 306
  80. ^ Редди, Сома. «Налогообложение индуистских храмов в районах телугу империи Виджаянагара (1978)». Труды Индийского исторического конгресса . 39 : 503–508. JSTOR   44139388 .
  81. ^ Symopoli 2003 , pp. 98-99.
  82. ^ Vanina 2012 , с. 129-130.
  83. ^ Vanina 2012 , с. 131-132.
  84. ^ Symopoli 2003 , pp. 21-22, 98.
  85. ^ Синополи 2003 , с. 99
  86. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , часть II, стр. 155–156.
  87. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Часть II, П. 156
  88. ^ Поет Satrri 1955 , p. 289
  89. ^ Vanina 2012 , p. 140.
  90. ^ Vegsegé 2001 , p. 41
  91. ^ Джон Страттон Хоули (1994). Сати, благословение и проклятие: сжигание жен в Индии . Издательство Оксфордского университета. С. 150–151. ISBN  978-0-19-536022-6 .
  92. ^ Линдси, Харлан (2018). Религия и раджпутные женщины: этика защиты в современных повествованиях . Калифорнийский университет. п. 200. ISBN  978-0520301757 .
  93. ^ Х.Г., Реха (2019). «Мемориальные камни в периоде Виджаянагара - исследование» . История исследований журнала . 5 (6): 210.
  94. ^ Jump up to: а беременный Камат 2001 , с. 180.
  95. ^ Камат 2001 , с. 179
  96. ^ Jump up to: а беременный Пение Satrri 1955 , p. 296
  97. ^ Mack 2001 , p. 39
  98. ^ Бабу, Доктор М.Босу (2018). Материал Фон для империи Виджаянагара (исследование со специальной ссылкой на южную андхрадешу с 1300 до 1500 года) . KY Publications. п. 189. ISBN  978-9387769427 .
  99. ^ Айянгар, Кришнасвами (2019). Источники истории Виджаянагара . Альфа -издание. п. 116. ISBN  978-9353605902 .
  100. ^ Dr.BS Chandrababu и Dr.L. Тилагавати (2009). Женщина, ее история и ее борьба за освобождение . Бхарати Путхакалаям. п. 266. ISBN  978-8189909970 .
  101. ^ Нахождение, телевидение (1940). Администрация и социальная жизнь Мадрас: Университет Мадраса Историческая серия № 15. стр. 255–256.
  102. ^ Раджат Канта Рэй (2003). Волона сообщество: общность и менталитет до появления индийского национализма . Издательство Оксфордского университета. п. 30. ISBN  978-0-19-565863-7 .
  103. ^ Jump up to: а беременный Поллок 1993 , с. 284–285.
  104. ^ Wagoner, Phillip B. (1996). « Султан среди индуистских королей»: одевать, названия и исламская индуистская культура в Виджаянагаре ». Журнал азиатских исследований . 55 (4). Издательство Кембриджского университета (Кубок): 853. DOI : 10.2307/2646526 . ISSN   0021-9118 . JSTOR   2646526 . S2CID   163090404 .
  105. ^ Джордж Мишелл (2002). Паттадакал . Издательство Оксфордского университета. С. 65–68, 54–73. ISBN  978-0-19-565651-0 .
  106. ^ Лиза Оуэн (2012). Резьба преданности в джайнских пещерах в Эллоре . Brill Academic. С. 68–71. ISBN  978-90-04-20630-4 .
  107. ^ Уолтер М. Спинк (2005). Пещера от пещеры . Brill Academic. С. 38–40, 78–79, 225–227. ISBN  90-04-15644-5 .
  108. ^ Дэвид Лоренцен (2017). Je Llewellyn (ред.). Определение индуизма: читатель . Тейлор и Фрэнсис. С. 73–75. ISBN  978-1-315-47563-9 .
  109. ^ Хабиб, Ирфан (1999). «Предвидение нации: защита идеи Индии». Социолог . 27 (9/10): 18–29. doi : 10.2307/3518100 . JSTOR   3518100 .
  110. ^ AR Kulkarni (1970), Социальные отношения в стране Маратха в средневековый период , Труды Индийского исторического конгресса, Vol. 32, выпуск 1, с. 231–268, цитата: «Суратрана была истолкована некоторыми как« защитник богов »(...)»
  111. ^ Камат 2001 , с. 177.
  112. ^ Wagoner 2001 , p. 14
  113. ^ Kamath 2001 , с. 177–178.
  114. ^ Найк, Редди, Кришна, Рамаджулу (2007). «Влияние пожертвований на общество в период Виджаянагара: исследование региона Раяласиема, 1336–1556». Труды Индийского исторического конгресса . 68 : 286–294. JSTOR   44147838 . {{cite journal}}: Cs1 maint: несколько имен: список авторов ( ссылка )
  115. ^ Шива Пракаш 1997 , стр. 192, 194–196.
  116. ^ Iyer 2006 , p. 93.
  117. ^ Нараян 2010 , Введение, с. 3
  118. ^ Шива Пракаш 1997 , с. 196
  119. ^ Шива Пракаш 1997 , с. 195.
  120. ^ Камат 2001 , с. 178.
  121. ^ Jump up to: а беременный Пение Satrri 1955 , p. 324.
  122. ^ Синха, Мадхубала (2009). Энциклопедия южно -индийской литературы - том 2 . Нью -Дели: публикации Anmol. п. 271. ISBN  978-8126137404 .
  123. ^ Камат 2001 , с. 185.
  124. ^ Kamath 2001 , с. 112, 132.
  125. ^ Камат 2001 , с. 197
  126. ^ Bang & Kolodziejczyk 2012 , p.
  127. ^ Райс 2001 , с. 479.
  128. ^ Досс, М. Кришту (1 ноября 2018 г.). «Индийские христиане и создание композитной культуры в Южной Индии» . Исследование Южной Азии . 38 (3): 247–267. doi : 10.1177/0262728018798982 . ISSN   0262-7280 . S2CID   149596320 .
  129. ^ Mack 2002 , с. 77–78.
  130. ^ Mack 2002 , p. 79
  131. ^ Камат 2001 , с. 10, 157.
  132. ^ Thapar 2003 , стр. 393–395.
  133. ^ Mack 2002 , с. 81–82.
  134. ^ Talbot 2002 , с. 25–28.
  135. ^ Синополи 2003 , с. 105
  136. ^ Камат 2001 , с. 176
  137. ^ Поет Satrri 1955 , p. 321.
  138. ^ Деви 1924 .
  139. ^ Поет Satrri 1955 , p. 365
  140. ^ Поет Satrri 1955 , p. 363.
  141. ^ Райс 2001 , с. 68
  142. ^ Рао, Паппу Венугопала (22 июня 2010 г.). «Шедевр в литературе на телугу» . Индус . Нет. Ченнаи . Получено 9 июня 2016 года .
  143. ^ Кришнадеварая (2010). Редди, Шринивас (ред.). Дайский изношенный гирлянда: Амуктамаляда Кришнадеварая . Пингвин Великобритания. ISBN  978-8184753059 Полем Получено 9 июня 2016 года .
  144. ^ Кришнадеварая (1907). Amuktamalyada . Лондон: коллекция телугу для Британской библиотеки . Получено 9 июня 2016 года .
  145. ^ Поет Satrri 1955 , p. 372.
  146. ^ Поет Satrri 1955 , p. 370.
  147. ^ Поет Satrri 1955 , p. 347.
  148. ^ Дурга Прасад 1988 , стр. 268–270.
  149. ^ Kak, Subhash (2010). Сенгупта, Прадип Кумар (ред.). История науки и философии науки: историческая перспектива эволюции идей в науке . тол. XIII, часть 6. Пирсон Лонгман. п. 91. ISBN  978-81-317-1930-5 .
  150. ^ Камат 2001 , с. 182.
  151. ^ «Группа памятников в Hampi-культурных местах» . ЮНЕСКО . Центр Всемирного наследия, Париж. 1986 . Получено 27 апреля 2021 года .
  152. ^ Jump up to: а беременный Fritz & Michell 2001 , p. 9
  153. ^ Hampi Travel Guide . Нью -Дели: Эйхер Гудюрт поддержан Департаментом туризма, правительство Индии. 2003. с. 77. ISBN  978-81-87780-17-5 Полем LCCN   2003334582 .
  154. ^ Jump up to: а беременный Камат 2001 , с. 184.
  155. ^ Fritz & Michell 2001 , p. 10
  156. ^ Philon 2001 , p. 87
  157. ^ Dallapiccola 2001 , p. 69
  158. ^ Лишчак, Владимир (2017). «Мапа Монди (каталонский атлас 1375 года), майоркан -картографическая школа и Азия 14 -го века» (PDF) . Международная картографическая ассоциация . 1 : 5. Bibcode : 2018prica ... 1 ... 69L . doi : 10.5194/ica-proc-1-69-2018 .
  159. ^ Несколько имен местоположения тоже точны, в Картография между христианской Европой и арабским исламским миром, 1100–1500 гг.: Дивергентные традиции . Брилль 2021. с. 176. ISBN  978-90-04-44603-8 .
  160. ^ Массинг, Джин Мишель; Альбукерке, Луис де; Браун, Джонатан; González, JJ Martín (1991). Около 1492 года: искусство в эпоху исследования . Издательство Йельского университета. ISBN  978-0-300-05167-4 .
  161. ^ Дэвисон-Дженкинс 2001 , с. 63, 72, 98–99.
  162. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , Вводной стр. IX - X.
  163. ^ Саттар, Шарма и Покхария 2010 , с. 245
  164. ^ Savile 1996 , p. 858.
  165. ^ Sinoples & Morrison 2001 , стр. 101, 104.
  166. ^ Chopra, Ravindran & Subrahmanian 2003 , Вводной IX, часть II, с. 9
  167. ^ Kamath 2001 , с. 157–158.
  168. ^ Чопра, Равиндран и Субрахманский 2003 , вводной с. IX.
  169. ^ Карла М. Синополи (2003). Политическая экономия ремесленного производства: создание империи в Южной Индии, c. 1350–1650 . Издательство Кембриджского университета. С. 146–149. ISBN  978-1-139-44074-5 .
  170. ^ Арнольд П. Каминский; Роджер Д. Лонг (2016). Национализм и империализм в Южной и Юго -Восточной Азии: эссе, представленные Дамодару Р.Сардесаи . Тейлор и Фрэнсис. п. 66. ISBN  978-1-351-99743-0 .
  171. ^ Jump up to: а беременный Raychaudhuri, Habib & Kumar 1982 , p. 122
  172. ^ Карла Синополи; Питер Йохансен; Кэтлин Моррисон (2009). Стивен Э. Фалконер и Чарльз Л. Редман (ред.). Полити и власть: археологические перспективы на ландшафтах ранних состояний . Университет Аризоны Пресс. п. 37. ISBN  978-0-8165-2603-1 .
  173. ^ Уилл Дюрант (2011). Наше восточное наследие: история цивилизации . Саймон и Шустер. п. 579. ISBN  978-1-4516-4668-9 .
  174. ^ Билл Эйткен (1999). Диацидирование Декана: мотоцикл в сердце Индии . Издательство Оксфордского университета. С. 219–221. ISBN  978-0-19-564711-2 .
  175. ^ Дэвид Хэтчер Чайтер (1985). Потерянные города Китая, Центральная Азия и Индия: путешественник . Приключения. С. 186–187. ISBN  978-0-932813-00-8 .
  176. ^ «Новый роман Салмана Рушди - это ода рассказывать рассказы и свободу» . Экономист . ISSN   0013-0613 . Получено 11 февраля 2023 года .
  177. ^ Нарасимхэм, ML (16 марта 2013 г.). " Malleeswari" (1951) " . Индус . Архивировано с оригинала 20 марта 2013 года . Получено 26 декабря 2015 года .

Источники

[ редактировать ]

Деви, Ганга (1924). Састри, Г. Харихара; Sastri, v. Srinivasa (ред.). Мадхура Виджая (или Виэракампараяя Чарита): исторический кавья . Тривандрум, Британская Индия: Sridhara Power Press . Получено 21 июня 2016 года .

[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 493874e1871cd8e0a7a31e5844ef8830__1726534860
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/49/30/493874e1871cd8e0a7a31e5844ef8830.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Vijayanagara Empire - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)