Монголы
Mirerships Монгольхуд ᠮᠣᠩᠭᠣᠯᠴᠤᠳ | |
---|---|
Монгольские мужчины и женщины в традиционной одежде | |
Общая численность населения | |
в 10 миллионов | |
Регионы со значительным населением | |
![]() | 6,290,204 [ 1 ] |
![]() | 3,046,882 [ 2 ] |
![]() | 651,355 [ 3 ] |
![]() | 37,963 [ 4 ] |
![]() | 19,490 [ 5 ] |
![]() | 19,170 [ 6 ] |
![]() | 12,000 [ 7 ] |
![]() | 10,236 [ 8 ] |
![]() | 9,090 [ 9 ] |
![]() | 7,218 [ 6 ] |
![]() | 5,538 [ 6 ] |
![]() | 3,972 [ 6 ] |
![]() | 3,951 [ 6 ] |
![]() | 3,102 [ 6 ] |
![]() | 2,716[6] |
![]() | 2,579[10] |
Languages | |
| |
Religion | |
Predominantly Tibetan Buddhism,[11][12][13] Minority Mongolian shamanism (Tengrism),[14] Eastern Orthodox Church, Protestantism | |
Related ethnic groups | |
Other Mongolic peoples |
Монголы [ А ] являются восточноазиатской этнической группой, уроженец Монголии , Китай ( внутренняя Монголия и другие 11 автономных территорий ), а также Бурьятия и Кальмикия в республиках России . Монголы являются основным членом большой семьи монгольных народов . Oirats . и Buryats классифицируются либо как отдельные этнолингвистические группы, либо подгруппы монголов
Монголы связаны вместе с общим наследием и этнической идентичностью . Их коренные диалекты коллективно известны как монгольский язык . Сметная географическая область, в которой монголы в основном живут, называется монгольским сердцем , особенно в книгах истории. Предки современных монголов называются прото-монголами .
Определение
В широком смысле, термины включают в себя монгольскую опору (также знают как халуаты ), бурьятов , ойратов , кальмьяков и судоводов. Последнее Чахарс , Абаганар , Аоханс , , Баарины , Джалоу в ( Дёрвен ) Дорбеты , Горлос себя , , . Ихми , включает Даркхан Восточные Монголь Полем [ 15 ]
Обозначение «Монголь» кратко появилось в записях 8 -го века Tang China, чтобы описать племя Шивей . Он вспыхивал в конце 11 -го века во время Хитаном заправленной династии Liao, . После падения Ляо в 1125 году монголы Хахага стали ведущим племенем на монгольском плато . Тем не менее, их войны с и Джин династией Джин Татарской конфедерацией ослабили их.
В тринадцатом веке слово монголь превратилось в зонтичный термин для большой группы монгольноязычных племен, объединенных под правлением Чингисхана . [ 16 ]
Этимология
There are several proposals for the ethnonym Mongol's etymology:
- A change from Mongkhe-tengri-gal ("Eternal Sky Fire");[17]
- A derivation from the personal name, transcribed in Chinese-language sources as 木骨閭 Mùgǔlǘ (from Middle Chinese *muwk-kwot-ljo), of the progenitor of Rouran Khaganate.[18]
History

In various times Mongolic peoples have been equated with the Scythians, the Magog, and the Tungusic peoples. Based on Chinese historical texts the ancestry of the Mongolic peoples can be traced back to the Donghu, a nomadic confederation occupying eastern Mongolia and Manchuria. The Donghu neighboured the Xiongnu, whose identity is still debated today. Although some scholars maintain that they were proto-Mongols, they were more likely a multi-ethnic group of Mongolic and Turkic tribes.[19][full citation needed] It has been suggested that the language of the Huns was related to the Xiongnu.[20]
The Donghu, however, can be much more easily labeled proto-Mongol since the Chinese histories trace only Mongolic tribes and kingdoms (Xianbei and Wuhuan peoples) from them, although some historical texts claim a mixed Xiongnu-Donghu ancestry for some tribes (e.g. the Khitan).[21][22]
In the Chinese classics

The Donghu are mentioned by Sima Qian as already existing in Inner Mongolia north of Yan in 699–632 BCE along with the Shanrong. Unofficial Chinese sources such as Yi Zhou Shu ("Lost Book of Zhou")[23] and the Classic of Mountains and Seas[24] project the Donghu's activities back to the Shang dynasty (1600–1046 BCE). However, the Hu (胡) were not mentioned among the non-Shang fang (方 "border-region"; modern term fāngguó 方國 "fang-countries") in the extant oracle bones from the Shang period.[25]
The Xianbei formed part of the Donghu confederation, and possibly had in earlier times some independence within the Donghu confederation as well as from the Zhou dynasty. During the Warring States the poem "The Great Summons" (Chinese: 大招; pinyin: Dà zhāo) in the anthology Verses of Chu mentions small-waisted and long-necked Xianbei women,[26] and possibly also the book Discourses of the States, which states that during the reign of King Cheng of Zhou (reigned 1042–1021 BCE) the Xianbei came to participate at a meeting of Zhou subject-lords at Qiyang (岐阳) (now Qishan County) but were only allowed to perform the fire ceremony under the supervision of Chu since they were not vassals (诸侯) by enfeoffment and establishment. The Xianbei chieftain was appointed joint guardian of the ritual torch along with Chu viscount Xiong Yi.[27][28][b]
These early Xianbei came from the nearby Zhukaigou culture (2200–1500 BCE) in the Ordos Desert, where maternal DNA corresponds to the Mongol Daur people and the Tungusic Evenks. The Zhukaigou Xianbei (part of the Ordos culture of Inner Mongolia and northern Shaanxi) had trade relations with the Shang. Liu Song dynasty commentator Pei Yin (裴駰), in his Jixie (集解), quoted Eastern Han dynasty scholar Fu Qian (服虔)'s assertion that Shanrong (山戎) and Beidi (北狄) are ancestors of the present-day Xianbei (鮮卑).[42][43] Again in Inner Mongolia another closely connected core Mongolic Xianbei region was the Upper Xiajiadian culture (1000–600 BCE) where the Donghu confederation was centered.
After the Donghu were defeated by Xiongnu king Modu Chanyu, the Xianbei and Wuhuan survived as the main remnants of the confederation. Tadun Khan of the Wuhuan (died 207 AD) was the ancestor of the proto-Mongolic Kumo Xi.[44] The Wuhuan are of the direct Donghu royal line and the New Book of Tang says that in 209 BCE, Modu Chanyu defeated the Wuhuan instead of using the word Donghu. The Xianbei, however, were of the lateral Donghu line and had a somewhat separate identity, although they shared the same language with the Wuhuan. In 49 CE the Xianbei ruler Bianhe (Bayan Khan?) raided and defeated the Xiongnu, killing 2000, after having received generous gifts from Emperor Guangwu of Han. The Xianbei reached their peak under Tanshihuai Khan (reigned 156–181) who expanded the vast, but short lived, Xianbei state (93–234).
Three prominent groups split from the Xianbei state as recorded by the Chinese histories: the Rouran (claimed by some to be the Pannonian Avars), the Khitan people and the Shiwei (a subtribe called the "Shiwei Menggu" is held to be the origin of the Genghisid Mongols).[45] Besides these three Xianbei groups, there were others such as the Murong, Duan and Tuoba. Their culture was nomadic, their religion shamanism or Buddhism and their military strength formidable. There is still no direct evidence that the Rouran spoke Mongolic languages, although most scholars agree that they were Proto-Mongolic.[46] The Khitan, however, had two scripts of their own and many Mongolic words are found in their half-deciphered writings.
Geographically, the Tuoba Xianbei ruled the southern part of Inner Mongolia and northern China, the Rouran (Yujiulü Shelun was the first to use the title khagan in 402) ruled eastern Mongolia, western Mongolia, the northern part of Inner Mongolia and northern Mongolia, the Khitan were concentrated in eastern part of Inner Mongolia north of Korea and the Shiwei were located to the north of the Khitan. These tribes and kingdoms were soon overshadowed by the rise of the First Turkic Khaganate in 555, the Uyghur Khaganate in 745 and the Yenisei Kirghiz states in 840. The Tuoba were eventually absorbed into China. The Rouran fled west from the Göktürks and either disappeared into obscurity or, as some say, invaded Europe as the Avars under their Khan, Bayan I. Some Rouran under Tatar Khan migrated east, founding the Tatar confederation, who became part of the Shiwei. The Khitans, who were independent after their separation from the Kumo Xi (of Wuhuan origin) in 388, continued as a minor power in Manchuria until one of them, Abaoji (872–926), established the Liao dynasty (916–1125).
Mongol Empire


The destruction of Uyghur Khaganate by the Kirghiz resulted in the end of Turkic dominance in Mongolia. According to historians, Kirghiz were not interested in assimilating newly acquired lands; instead, they controlled local tribes through various manaps (tribal leaders). The Khitans occupied the areas vacated by the Turkic Uyghurs bringing them under their control. The Yenisei Kirghiz state was centered on Khakassia and they were expelled from Mongolia by the Khitans in 924. Beginning in the 10th century, the Khitans, under the leadership of Abaoji, prevailed in several military campaigns against the Tang dynasty's border guards, and the Xi, Shiwei and Jurchen nomadic groups.[47]
Remnants of the Liao dynasty led by Yelü Dashi fled west through Mongolia after being defeated by the Jurchen-led Jin dynasty and founded the Qara Khitai (Western Liao dynasty) in 1124 while still maintaining control over western Mongolia. In 1218, Genghis Khan incorporated the Qara Khitai after which the Khitan passed into obscurity. Some remnants surfaced as the Qutlugh-Khanid dynasty (1222–1306) in Iran and the Dai Khitai in Afghanistan. With the expansion of the Mongol Empire, the Mongolic peoples settled over almost all Eurasia and carried on military campaigns from the Adriatic Sea to Indonesian Java and from Japan to Palestine. They simultaneously became Padishahs of Persia, Emperors of China, and Great Khans of the Mongols, and one (Al-Adil Kitbugha) became Sultan of Egypt. The Mongolic peoples of the Golden Horde established themselves to govern Russia by 1240.[48] By 1279, they conquered the Song dynasty and brought all of China proper under the control of the Yuan dynasty.[48]
... from Chinggis up high down to the common people, all are shaven in the style pojiao. As with small boys in China, they leave three locks, one hanging from the crown of their heads. When it has grown some, they clip it; the strands lower on both sides they plait to hang down on the shoulders.[49]
— Zhao Gong
With the breakup of the empire, the dispersed Mongolic peoples quickly adopted the mostly Turkic cultures surrounding them and were assimilated, forming parts of Afghanistan's Hazaras, Azerbaijanis, Uzbeks, Karakalpaks, Tatars, Bashkirs, Turkmens, Uyghurs, Nogays, Kyrgyzs, Kazakhs, Caucasus peoples, Iranian peoples and Moghuls; linguistic and cultural Persianization also began to be prominent in these territories. Some Mongols assimilated into the Yakuts after their migration to northern Siberia and about 30% of Yakut words have Mongol origin. However, remnants of the Yuan imperial family retreated north to Mongolia in 1368, retaining their language and culture. There were 250,000 Mongols in southern China and many Mongols were massacred by the rebel army. The survivors were trapped in southern China and eventually assimilated. The Dongxiangs, Bonans, Yugur and Monguor people were invaded by the Ming dynasty.
Northern Yuan

After the fall of the Yuan dynasty in 1368, the Mongols continued to rule the Northern Yuan in northern China and the Mongolian steppe. However, the Oirads began to challenge the Eastern Mongols under the Borjigin monarchs in the late 14th century and Mongolia was divided into two parts: Western Mongolia (Oirats) and Eastern Mongolia (Khalkha, Inner Mongols, Barga, Buryats). The earliest written references to the plough in Middle Mongol language sources appear towards the end of the 14th c.[50]
In 1434, Eastern Mongol Taisun Khan's (1433–1452) Oirat prime minister Togoon Taish reunited the Mongols after killing Adai Khan in Khorchin. Togoon died in 1439 and his son Esen Taish became ruler of Northern Yuan dynasty. Esen later unified the Mongol tribes. The Ming dynasty attempted to invade the Northern Yuan in the 14–16th centuries, however, the Ming dynasty was defeated by the Oirat, Southern Mongol, Eastern Mongol and united Mongol armies. Esen's 30,000 cavalries defeated 500,000 Chinese soldiers in the 1449 Tumu Crisis. Within eighteen months of his defeat of the titular Khan Taisun, in 1453, Esen himself took the title of Great Khan (1454–1455) of the Great Yuan.[51]
The Khalkha emerged during the reign of Dayan Khan (1479–1543) as one of the six tumens of the Eastern Mongolic peoples. They quickly became the dominant Mongolic clan in Mongolia proper.[52][53] He reunited the Mongols again. In 1550, Altan Khan led a Khalkha Mongol raid on Beijing. The Mongols voluntarily reunified during Eastern Mongolian Tümen Zasagt Khan rule (1558–1592) for the last time (the Mongol Empire united all Mongols before this).
Eastern Mongolia was divided into three parts in the 17th century: Outer Mongolia (Khalkha), Inner Mongolia (Inner Mongols) and the Buryat region in southern Siberia.
The last Mongol khagan was Ligdan in the early 17th century. He got into conflicts with the Manchus over the looting of Chinese cities, and managed to alienate most Mongol tribes. In 1618, Ligdan signed a treaty with the Ming dynasty to protect their northern border from the Manchus attack in exchange for thousands of taels of silver. By the 1620s, only the Chahars remained under his rule.
Qing era



The Chahar army was defeated in 1625 and 1628 by the Inner Mongol and Manchu armies due to Ligdan's faulty tactics. The Qing forces secured their control over Inner Mongolia by 1635, and the army of the last khan Ligdan moved to battle against Tibetan Gelugpa sect (Yellow Hat sect) forces. The Gelugpa forces supported the Manchus, while Ligdan supported Kagyu sect (Red Hat sect) of Tibetan Buddhism. Ligden died in 1634 on his way to Tibet. By 1636, most Inner Mongolian nobles had submitted to the Qing dynasty founded by the Manchus. Inner Mongolian Tengis noyan revolted against the Qing in the 1640s and the Khalkha battled to protect Sunud.
Western Mongol Oirats and Eastern Mongolian Khalkhas vied for domination in Mongolia since the 15th century and this conflict weakened Mongol strength. In 1688, the Western Mongol Dzungar Khanate's king Galdan Boshugtu attacked Khalkha after murder of his younger brother by Tusheet Khan Chakhundorj (main or Central Khalkha leader) and the Khalkha-Oirat War began. Galdan threatened to kill Chakhundorj and Zanabazar (Javzandamba Khutagt I, spiritual head of Khalkha) but they escaped to Sunud (Inner Mongolia). Many Khalkha nobles and folks fled to Inner Mongolia because of the war. Few Khalkhas fled to the Buryat region and Russia threatened to exterminate them if they did not submit, but many of them submitted to Galdan Boshugtu.
In 1683 Galdan's armies reached Tashkent and the Syr Darya and crushed two armies of the Kazakhs. After that Galdan subjugated the Black Khirgizs and ravaged the Fergana Valley. From 1685 Galdan's forces aggressively pushed the Kazakhs. While his general Rabtan took Taraz, and his main force forced the Kazakhs to migrate westwards.[54] In 1687, he besieged the City of Turkistan. Under the leadership of Abul Khair Khan, the Kazakhs won major victories over the Dzungars at the Bulanty River in 1726, and at the Battle of Anrakay in 1729.[55]
The Khalkha eventually submitted to Qing rule in 1691 by Zanabazar's decision, thus bringing all of today's Mongolia under the rule of the Qing dynasty but Khalkha de facto remained under the rule of Galdan Boshugtu Khaan until 1696. The Mongol-Oirat's Code (a treaty of alliance) against foreign invasion between the Oirats and Khalkhas was signed in 1640, however, the Mongols could not unite against foreign invasions. Chakhundorj fought against Russian invasion of Outer Mongolia until 1688 and stopped Russian invasion of Khövsgöl Province. Zanabazar struggled to bring together the Oirats and Khalkhas before the war.
Galdan Boshugtu sent his army to "liberate" Inner Mongolia after defeating the Khalkha's army and called Inner Mongolian nobles to fight for Mongolian independence. Some Inner Mongolian nobles, Tibetans, Kumul Khanate and some Moghulistan's nobles supported his war against the Manchus, however, Inner Mongolian nobles did not battle against the Qing.
There were three khans in Khalkha and Zasagt Khan Shar (Western Khalkha leader) was Galdan's ally. Tsetsen Khan (Eastern Khalkha leader) did not engage in this conflict. While Galdan was fighting in Eastern Mongolia, his nephew Tseveenravdan seized the Dzungarian throne in 1689 and this event made Galdan impossible to fight against the Qing Empire. The Russian and Qing Empires supported his action because this coup weakened Western Mongolian strength. Galdan Boshugtu's army was defeated by the outnumbering Qing army in 1696 and he died in 1697. The Mongols who fled to the Buryat region and Inner Mongolia returned after the war. Some Khalkhas mixed with the Buryats.
The Buryats fought against Russian invasion since the 1620s and thousands of Buryats were massacred. The Buryat region was formally annexed to Russia by treaties in 1689 and 1727, when the territories on both the sides of Lake Baikal were separated from Mongolia. In 1689 the Treaty of Nerchinsk established the northern border of Manchuria north of the present line. The Russians retained Trans-Baikalia between Lake Baikal and the Argun River north of Mongolia. The Treaty of Kyakhta (1727), along with the Treaty of Nerchinsk, regulated the relations between Russian and Qing empires until the mid-nineteenth century, and established the Mongolia-Russia border. Oka Buryats revolted in 1767 and Russia completely conquered the Buryat region in the late 18th century. Russia and Qing were rival empires until the early 20th century, however, both empires carried out united policy against Central Asians.
The Qing Empire conquered Upper Mongolia or the Oirat's Khoshut Khanate in the 1720s and 80,000 people were killed.[56] By that period, Upper Mongolian population reached 200,000. The Dzungar Khanate conquered by the Qing dynasty in 1755–1758 because of their leaders and military commanders conflicts. Some scholars estimate that about 80% of the Dzungar population were destroyed by a combination of warfare and disease during the Qing conquest of the Dzungar Khanate in 1755–1758.[57] Mark Levene, a historian whose recent research interests focus on genocide,[58] has stated that the extermination of the Dzungars was "arguably the eighteenth century genocide par excellence."[59] The Dzungar population reached 600,000 in 1755.
About 200,000–250,000 Oirats migrated from western Mongolia to Volga River in 1607 and established the Kalmyk Khanate.The Torghuts were led by their Tayishi, Kho Orluk. Russia was concerned about their attack but the Kalmyks became a Russian ally and a treaty to protect the southern Russian border was signed between the Kalmyk Khanate and Russia. In 1724 the Kalmyks came under control of Russia. By the early 18th century, there were approximately 300,000–350,000 Kalmyks and 15,000,000 Russians.[citation needed] The Tsardom of Russia gradually chipped away at the autonomy of the Kalmyk Khanate. These policies, for instance, encouraged the establishment of Russian and German settlements on pastures the Kalmyks used to roam and feed their livestock. In addition, the Tsarist government imposed a council on the Kalmyk Khan, thereby diluting his authority, while continuing to expect the Kalmyk Khan to provide cavalry units to fight on behalf of Russia. The Russian Orthodox church, by contrast, pressured Buddhist Kalmyks to adopt Orthodoxy. In January 1771, approximately 200,000 (170,000)[60] Kalmyks began the migration from their pastures on the left bank of the Volga to Dzungaria, through the territories of their Bashkir and Kazakh enemies. The last Kalmyk khan Ubashi led the migration to restore Mongolian independence. Ubashi Khan sent his 30,000 cavalries to the Russo-Turkish War (1768–74) to gain weapon before the migration. The Empress Catherine the Great ordered the Russian army, Bashkirs and Kazakhs to exterminate all migrants and the Empress abolished the Kalmyk Khanate.[60][61][62][63][64] The Kyrgyzs attacked them near Balkhash Lake. About 100,000–150,000 Kalmyks who settled on the west bank of the Volga River could not cross the river because the river did not freeze in the winter of 1771 and Catherine the Great executed influential nobles of them. After seven months of travel, only one-third (66,073)[60] of the original group reached Dzungaria (Balkhash Lake, western border of the Qing Empire).[65] The Qing Empire transmigrated the Kalmyks to five different areas to prevent their revolt and influential leaders of the Kalmyks died soon (killed by the Manchus). Russia states that Buryatia voluntarily merged with Russia in 1659 due to Mongolian oppression and the Kalmyks voluntarily accepted Russian rule in 1609 but only Georgia voluntarily accepted Russian rule.[66][67]
In the early 20th century, the late Qing government encouraged Han Chinese settlement of Mongolian lands under the name of "New Policies" or "New Administration" (xinzheng). As a result, some Mongol leaders, especially those of Outer Mongolia, decided to seek Mongolian independence. After the Xinhai Revolution, the Mongolian Revolution on 30 November 1911 in Outer Mongolia ended an over 200-year rule of the Qing dynasty.
Post-Qing era

With the independence of Outer Mongolia, the Mongolian army controlled Khalkha and Khovd regions (modern day Uvs, Khovd, and Bayan-Ölgii provinces), but Northern Xinjiang (the Altai and Ili regions of the Qing empire), Upper Mongolia, Barga and Inner Mongolia came under control of the newly formed Republic of China. On February 2, 1913, the Bogd Khanate of Mongolia sent Mongolian cavalries to "liberate" Inner Mongolia from China. Russia refused to sell weapons to the Bogd Khanate, and the Russian czar, Nicholas II, referred to it as "Mongolian imperialism". Additionally, the United Kingdom urged Russia to abolish Mongolian independence as it was concerned that "if Mongolians gain independence, then Central Asians will revolt". 10,000 Khalkha and Inner Mongolian cavalries (about 3,500 Inner Mongols) defeated 70,000 Chinese soldiers and controlled almost all of Inner Mongolia; however, the Mongolian army retreated due to lack of weapons in 1914. 400 Mongol soldiers and 3,795 Chinese soldiers died in this war. The Khalkhas, Khovd Oirats, Buryats, Dzungarian Oirats, Upper Mongols, Barga Mongols, most Inner Mongolian and some Tuvan leaders sent statements to support Bogd Khan's call of Mongolian reunification. In reality however, most of them were too prudent or irresolute to attempt joining the Bogd Khan regime.[68] Russia encouraged Mongolia to become an autonomous region of China in 1914. Mongolia lost Barga, Dzungaria, Tuva, Upper Mongolia and Inner Mongolia in the 1915 Treaty of Kyakhta.
In October 1919, the Republic of China occupied Mongolia after the suspicious deaths of Mongolian patriotic nobles. On 3 February 1921 the White Russian army—led by Baron Ungern and mainly consisting of Mongolian volunteer cavalries, and Buryat and Tatar cossacks—liberated Ulaanbaatar. Baron Ungern's purpose was to find allies to defeat the Soviet Union. The Statement of Reunification of Mongolia was adopted by Mongolian revolutionaries in 1921. The Soviet, however, considered Mongolia to be Chinese territory in 1924 during a secret meeting with the Republic of China. However, the Soviets officially recognized Mongolian independence in 1945 but carried out various policies (political, economic and cultural) against Mongolia until its fall in 1991 to prevent Pan-Mongolism and other irredentist movements.
On 10 April 1932, Mongolians revolted against the government's new policy and Soviets. The government and Soviet soldiers defeated the rebels in October.
The Buryats started to migrate to Mongolia in the 1900s due to Russian oppression. Joseph Stalin's regime stopped the migration in 1930 and started a campaign of ethnic cleansing against newcomers and Mongolians. During the Stalinist repressions in Mongolia, almost all adult Buryat men and 22,000–33,000 Mongols (3–5% of the total population; common citizens, monks, Pan-Mongolists, nationalists, patriots, hundreds of military officers, nobles, intellectuals and elite people) were shot dead under Soviet orders.[69][70] Some authors also offer much higher estimates, up to 100,000 victims.[70] Around the late 1930s the Mongolian People's Republic had an overall population of about 700,000 to 900,000 people. By 1939, Soviet said "We repressed too many people, the population of Mongolia is only hundred thousands". The proportion of victims in relation to the population of the country is much higher than the corresponding figures of the Great Purge in the Soviet Union.

The Manchukuo (1932–1945), puppet state of the Empire of Japan (1868–1947) invaded Barga and some part of Inner Mongolia with Japanese help. The Mongolian army advanced to the Great Wall of China during the Soviet–Japanese War of 1945 (Mongolian name: Liberation War of 1945). Japan forced Inner Mongolian and Barga people to fight against Mongolians but they surrendered to Mongolians and started to fight against their Japanese and Manchu allies. Marshal Khorloogiin Choibalsan called Inner Mongolians and Xinjiang Oirats to migrate to Mongolia during the war but the Soviet Army blocked Inner Mongolian migrants' way. It was a part of a Pan-Mongolian plan and few Oirats and Inner Mongols (Huuchids, Bargas, Tümeds, about 800 Uzemchins) arrived. Inner Mongolian leaders carried out active policy to merge Inner Mongolia with Mongolia since 1911. They founded the Inner Mongolian Army in 1929 but the Inner Mongolian Army disbanded after ending World War II. The Japanese Empire supported Pan-Mongolism since the 1910s but there have never been active relations between Mongolia and Imperial Japan due to Russian resistance. The nominally independent Inner Mongolian Mengjiang state (1936–1945) was established with support of Japan in 1936; also, some Buryat and Inner Mongol nobles founded a Pan-Mongolist government with the support of Japan in 1919.

The Inner Mongols established the short-lived Republic of Inner Mongolia in 1945.
Another part of Choibalsan's plan was to merge Inner Mongolia and Dzungaria with Mongolia. By 1945, Chinese communist leader Mao Zedong requested the Soviets to stop Pan-Mongolism because China lost its control over Inner Mongolia and without Inner Mongolian support the Communists were unable to defeat Japan and Kuomintang.[citation needed]
Mongolia and Soviets supported the Uyghur and Kazakh separatist movement during the 1930s and 1940s. By 1945, the Soviets refused to support them after its alliance with the Chinese Communist Party and Mongolia interrupted its relations with the separatists under pressure. Xinjiang Oirat militant groups operated together the Turkic peoples but the Oirats did not have the leading role due to their small population. Basmachis or Turkic and Tajik militants fought to liberate Soviet Central Asia until 1942.[citation needed]
On February 2, 1913, the Treaty of friendship and alliance between the Government of Mongolia and Tibet was signed. Mongolian agents and Bogd Khan disrupted Soviet secret operations in Tibet to change its regime in the 1920s.[citation needed]
On October 27, 1961, the United Nations recognized Mongolian independence and granted the nation full membership in the organization.
The powerful states of Russia and China have committed many abuses against Mongols in their homeland, including war crimes and crimes against humanity, sometimes characterized as cultural genocide, with targets among the Mongol language, culture, tradition, history, religion, and ethnic identity. Peter the Great said: "The headwaters of the Yenisei River must be Russian land".[71] The Russian Empire sent the Kalmyks and Buryats to war to reduce the populations (World War I and other wars). During the 20th century, Soviet scientists attempted to convince the Kalmyks and Buryats that they're not Mongols during (demongolization policy). 35,000 Buryats were killed during a rebellion in 1927, and around one-third of the Buryat population in Russia died in the 1900s–1950s.[72][73] 10,000 Buryats of the Buryat-Mongol Autonomous Soviet Socialist Republic were massacred by Stalin's order in the 1930s.[74] In 1919 the Buryats established a small theocratic Balagad state in Kizhinginsky District of Russia and it fell in 1926. In 1958, the name "Mongol" was removed from the name of the Buryat-Mongol Autonomous Soviet Socialist Republic.
On 22 January 1922 Mongolia proposed to migrate the Kalmyks during the Kalmykian Famine but bolshevik Russia refused. 71,000–72,000 (93,000?; around half of the population) Kalmyks died during the Russian famine of 1921–22.[75] The Kalmyks revolted against the Soviet Union in 1926, 1930 and 1942–1943. In 1913, Nicholas II, tsar of Russia, said: "We need to prevent from Volg Tatars. But the Kalmyks are more dangerous than them because they are the Mongols so send them to war to reduce the population".[76] On 23 April 1923 Joseph Stalin, communist leader of Russia, said: "We are carrying out wrong policy on the Kalmyks who related to the Mongols. Our policy is too peaceful".[76] In March 1927, Soviet deported 20,000 Kalmyks to Siberia, the tundra and Karelia.The Kalmyks founded the sovereign Republic of Oirat-Kalmyk on 22 March 1930.[76] The Oirats' state had a small army and 200 Kalmyk soldiers defeated 1,700 Soviet soldiers in Durvud province of Kalmykia but the Oirats' state was destroyed by the Soviet Army in 1930. Kalmykian nationalists and Pan-Mongolists attempted to migrate Kalmyks to Mongolia in the 1920s. Mongolia suggested to migrate the Soviet Union's Mongols to Mongolia in the 1920s but Russia refused the suggestion.
Stalin deported all Kalmyks to Siberia in 1943 and around half of the (97,000–98,000) Kalmyks deported to Siberia died before being allowed to return home in 1957.[77] The government of the Soviet Union forbade teaching the Kalmyk language during the deportation. The Kalmyks' main purpose was to migrate to Mongolia and many Kalmyks joined the German Army. Marshal Khorloogiin Choibalsan attempted to migrate the deportees to Mongolia and he met with them in Siberia during his visit to Russia. Under the Law of the Russian Federation of April 26, 1991 "On Rehabilitation of Exiled Peoples," repressions against Kalmyks and other peoples were qualified as acts of genocide.

On 3 October 2002 the Ministry of Foreign Affairs announced that Taiwan recognizes Mongolia as an independent country,[78] although no legislative actions were taken to address concerns over its constitutional claims to Mongolia.[79] Offices established to support Taipei's claims over Outer Mongolia, such as the Mongolian and Tibetan Affairs Commission,[80] lie dormant.
Agin-Buryat Okrug and Ust-Orda Buryat Okrugs merged with Irkutsk Oblast and Chita Oblast in 2008 despite Buryats' resistance. Small scale protests occurred in Inner Mongolia in 2011. The Inner Mongolian People's Party is a member of the Unrepresented Nations and Peoples Organization[81] and its leaders are attemptin to establish a sovereign state or merge Inner Mongolia with Mongolia.[citation needed]

Language

Монгольский - это официальный национальный язык Монголии, где говорят почти 2,8 миллиона человек (оценка 2010 года), [82] и официальный провинциальный язык внутреннего автономного региона Монголии , где насчитывается не менее 4,1 миллиона этнических монголов. [ 83 ] По всему Китаю на языке говорится примерно половина из 5,8 миллионов этнических монголов страны (оценка 2005 года) [ 82 ] Тем не менее, точное количество ораторов монгольцев в Китае неизвестно, так как нет данных о знании языка граждан этой страны. Использование монгольцев в Китае, особенно во внутренней Монголии, стало свидетелем периодов снижения и возрождения за последние несколько сотен лет. Язык пережил снижение в течение позднего периода Цин, возрождение между 1947 и 1965 годами, второе снижение в период с 1966 по 1976 год, второе возрождение между 1977 и 1992 годами и третье снижение между 1995 и 2012 годами. [ 84 ] Однако, несмотря на упадок монгольского языка в некоторых городских районах и образовательных сферах внутренней Монголии, этническая идентичность урбанизированных китайско-говорящих монголов, скорее всего, выживет из-за присутствия городских этнических сообществ. [ 85 ] Многоязычная ситуация во внутренней Монголии, по -видимому, не препятствует усилиям этнических монголов по сохранению своего языка. [ 86 ] [ 87 ] Хотя неизвестное количество монголов в Китае, таких как Tumets, могло полностью или частично утратить способность говорить на своем языке, они по -прежнему зарегистрированы как этнические монголы и продолжают идентифицировать себя как этнические монголы. [ 82 ] [ 88 ] Дети межэтнических монголь-китайских браков также утверждают, что они зарегистрированы как этнические монголы. [ 89 ]
Конкретное происхождение монгольных языков и связанных племен неясно. Лингвисты традиционно предложили связь с семействами тунгусича и туркского языка, включенной вместе с монгольными в более широкую группу алтайских языков , хотя это остается спорным. Сегодня монгольские народы говорят по крайней мере на одном из нескольких монголических языков, включая монгольцев, Бурьята, Оирата, Донгсианга, Ту и Бонана. Кроме того, многие монголы говорят по русскому или мандарину китайскому как языки межэтнического общения.
Религия


Первоначальной религией монгольных народов была монгольский шаманизм . Сянбей вступил в контакт с конфуцианством и даосизмом, но в конечном итоге принял буддизм. Тем не менее, Сянбейс и некоторые другие люди в Монголии и Роуранс следовали форме шаманизма. [ 90 ] В 5 -м веке буддийский монах Дхармаприя был провозглашен «государственным учителем» Рурана Хаганата и 3000 семей, а некоторые дворяне Роуран стали буддистами. В 511 году Руран Дулуофубадуфа Хан отправил Хонг Сюань в суд Туоба со статуей Будды, инкрустированной жемчужной статуей Будды. Туоба Сянбей и Хитаны были в основном буддистами, хотя они все еще сохраняли свой первоначальный шаманизм. У Туобы был «жертвенный замок» к западу от их столицы, где проходили церемонии духа. Деревянные статуи духов были построены на вершине этого жертвенного замка. В одном ритуале участвовали семь князей с подношениями молока, которые поднялись по лестнице с 20 женщинами -шаманами и прокладывали молитвы, разбрызгивая статуи священным молоком. У Хитана были свои святыни на горе Муйе, где портреты их самого раннего предка Цишу Хагана, его жены Кедуна и восемь сыновей содержались в двух храмах. Монгольные народы также подвергались воздействию зороастризма , манихеизма , несториализма , восточного ортодоксального и ислам с запада.
У монгольных народов, в частности борджигин, был свой самый святилища на горе Бурхан Халдун , где их предок Борте Чоно (Голубой волк) и Гу Марал (красивый Доу) родили им. Чингисхан обычно постился, молился и медитировал на этой горе перед своими кампаниями. Будучи молодым человеком, он поблагодарил гору за спасение своей жизни, и молился у подножия горы, посвященных подношениям, и девять раз кланялся на восток с поясом на шее, а шляпа держалась у его груди. Чингис Хан внимательно следил за монголическим Верховным Шаманом Кокочу Тебом, который иногда противоречил своей власти. Позже, Тенгризм , имперский культ Чингисхана, сосредоточился на восьми белых герс и девять белых баннеров в Ордосе, превратился в высокоорганизованную религию коренных народов с Священными Писаниями в монгольском сценарии . [ 91 ] Коренные моральные заповедь монгольных народов были закреплены в устной мудрости (в настоящее время собираются в нескольких томах), в системе Анда (кровь) и древних текстах, таких как цинггис -ун билиг (мудрость Жени) и Оюн Тулхуер (ключ из Интеллект). Эти моральные заповеди были выражены в поэтической форме и в основном связаны с правдой, верностью, помощи в трудностях, единстве, самоконтроле, стойкости, почитании природы, почитании государства и почитании родителей.
Мелиг , младший сын Огедей , был первым из монгольской королевской линии, которая приняла ислам .
В 1254 году Менгке Хан организовал официальные религиозные дебаты (в которых Уильям Рубрук принимал участие ) между христианами, мусульманами и буддистами в Каракоруме , космополитическом городе многих религий. Монгольская империя была известна своей религиозной терпимостью, но имела особое склонность к буддизму и была симпатична к христианству, все еще поклоняясь Тенгри . Монголичный лидер Абака Хан отправил делегацию 13–16 во втором совете Лиона (1274), который создал большую волну, особенно когда их лидер «Заганус» подвергся общественному крещению. Совместный крестовый поход был объявлен в соответствии с Франко-Монгольским альянсом , но не материализовался, потому что папа Грегори X умер в 1276 году. Yahballaha III (1245–1317) и Раббан Бар Саума (ок. 1220–1294) были знаменитыми монгольными христианами. Кераиты . в центральной Монголии были христианами В Стамбуле Церковь Святой Марии Монголов является напоминанием о византийском монголевом альянсе .
Западные ханаты, однако, в конечном итоге приняли ислам (при Берке и Газане ) и туркских языках (из -за его коммерческой важности), хотя в 1330 -х годах можно увидеть преданность Великому Хану и ограниченное использование монгольных языков. В 1521 году первый император Моголов Бабур принял участие в церемонии военного баннера молока в Чагатае-ханате, где все еще использовался монгольский язык. Аль-Адил Китбуга (Царствовал 1294–1296), монгол-султан Египта, и полуменол Ан-Насир Мухаммед (правящий до 1341 года) построили медресу аль-Насира Мухаммеда в Каире, Египет. Мангольской матерью Ан-Насира была Эшлун Бинт Шактай. Монголическая дворянство во время династии Юань изучала конфуцианство, построило конфуцианские храмы (включая Храм Пекин Конфуций ) и переводила конфуцианские произведения в монголические, но в основном последовала Школа Сакья Тибетского буддизма при Фагс-Па-ламе .
Общее население все еще практиковало шаманизм . Донгсиан и бонаны приняли ислам, как и Могхол, разбирающиеся народами в Афганистане. В 1576 году Гелугская школа тибетского буддизма стала государственной религией Монголии. Школа тибетской буддизма красной шляпы сосуществовала со школой с гелуг-желтой шляпой, которая была основана полуотхнольской Je Tsongkhapa (1357–1419). Шаманизм был поглощен государственной религией , в то же время был маргинализован в своих чистых формах, а затем выживая только в крайней северной Монголии. Монахи были одними из ведущих интеллектуалов в Монголии, ответственным за большую часть литературы и искусства до-современного периода. Многие буддийские философские произведения, потерянные в Тибете и в других местах, сохраняются в более старой и чистой форме в монгольских древних текстах (например, монгол Канджур ). Занабазар (1635–1723), Зайя Пандита (1599–1662) и Данзанравжаа (1803–1856) являются одними из самых известных монгольских священных людей. 4-й Далай-лама Йонтен Гьятсо (1589–1617), сам монгол, признан единственным не тибинским Далай -лама , хотя нынешняя 14 -я Далай -лама имеет монголическую массу . [ 92 ] Название-это сочетание монгольского слова далай, означающего «океан» и тибетское слово (bla-ma), означающее «Гуру, учитель, наставник». [1] Многие бурьяты стали православными христианами из -за российской экспансии. Во время социалистического периода религия была официально запрещена, хотя она практиковалась в тайных кругах. Сегодня значительная часть монгольных народов является атеистом или агностиком . В самой последней переписи в Монголии почти сорок процентов населения сообщали, что является атеистом, в то время как религия большинства была тибетской буддизмом, с 53%. [ 93 ] Пережив подавление коммунистами, буддизм среди восточных, северных, южных и западных монголов сегодня в первую очередь из Гелугпы школьного буддизма . Существует сильное шаманистическое влияние в секте гелугпы среди монголов. [ 94 ]
Родство и семейная жизнь

Традиционная монгольская семья была патриархальной, патрилинейной и патрилокальной. Жены были привезены для каждого из сыновей, в то время как дочери были женаты на других кланах. Уравновешивающие жену кланы стояли в отношениях неполноценности к кланам-жене. Таким образом, кланы, давшие жену, считались «старшими» или «большими» по отношению к кланам, увлеченным женой, которые считались «молодыми» или «меньшими». [ 95 ] [ 96 ] Это различие, символизируемое с точки зрения «старшего» и «моложе» или «больше» и «меньшего», было перенесено в клан и семью, и все члены линии были терминологически отличались поколением и возрастом, а пожилые превосходные младшему.
В традиционной монгольской семье каждый сын получил часть семейного стада, когда он женился, а старший сын получил больше, чем младший сын. Младший сын останется в родительской палатке, ухаживая за своими родителями, и после их смерти он унаследовал родительскую палатку в дополнение к своей собственной части стада. Эта система наследования была поручена кодами закона, такими как Yassa , созданная Чингис Ханом. [ 97 ] Аналогичным образом, каждый сын унаследовал часть походных земель и пастбищ семьи, а старший сын получил больше, чем младший сын. Старший сын унаследовал самые дальние походные земли и пастбища, и каждый сын, в свою очередь, унаследовал походные земли и пастбища ближе к семейной палатке, пока самый молодой сын не унаследовал кемпинги и пастбища, непосредственно окружающие семейную палатку. Семейные подразделения часто оставались рядом друг с другом и в тесном сотрудничестве, хотя расширенные семьи неизбежно распадаются после нескольких поколений. Вероятно, что YASA просто поместил в письменное закон принципов обычного права.
Очевидно, что во многих случаях, например, в семейных инструкциях, YASA молчаливо принял принципы обычного права и избегал вмешательства в них. Например, Риасановский сказал, что убийство мужчины или женщины в случае прелюбодеяния является хорошей иллюстрацией. YASA разрешил институты многоженства и наложников, столь характерных для южных кочевых народов. Дети, рожденные наложными, были законными. Стартика детей получил свой статус от их матери. Старший сын получил больше, чем младший после смерти отца. Но последний унаследовал дом отца. Дети наложников также получили долю в наследстве в соответствии с инструкциями их отца (или с обычаем).
- Нилгун Далшен, Гендерные роли и статус женщин в Центральной Азии и Анатолии между тринадцатым и шестнадцатым веками [ 98 ]
После семьи следующими по величине социальными подразделениями стали субклан и клан. Эти подразделения были получены из групп, претендующих на патрилинейное происхождение от общего предка, оцениваемые по порядку старшинства («конический клан»). В эпоху Чингиссида этот рейтинг был символически выражен в формальных праздниках, в которых племенные вождей сидели и получали определенные части убитого животного в соответствии с их статусом. [ 99 ] Структура линии Центральной Азии имела три разных режима. Он был организован на основе генеалогического расстояния или близости людей друг к другу на графике родства; Расстояние поколений, или звание поколения по отношению к общему предку и порядок рождения, звание братьев по отношению друг к другу. [ 100 ] Линии отцовского происхождения были охватываны по сравнению с рождением их основателей и, таким образом, считались старшими и младшими друг другу. Из различных патрилинов, старших в порядке происхождения со стороны основателя предка, линии старших сыновей, была самой благородной. Вте, ни у кого не было его точных равных; Все нашли свое место в системе побочных линий происхождения от общего предка. [ 101 ] Именно в соответствии с этой идиомой превосходства и неполноценности линий, полученных в результате приказа о рождении, были выявлены юридические претензии на высшее звание. [ 102 ]
Монгольское родство является одним из конкретных патрилинейных типов, классифицируемых как Омаха , в котором родственники сгруппированы вместе в отдельных терминах, которые перекрестны поколения, возраст и даже сексуальные различия. Таким образом, один использует разные термины для детей сестры отца мужчины, детей его сестры и детей его дочери. Еще одним атрибутом является строгая терминологическая дифференциация братьев и сестер в соответствии с старшинством.
Антрополог Герберт Гарольд Вриланд посетил три монгольских общины в 1920 году и опубликовал очень подробную книгу с результатами своей полевой работы, монгольской общины и структуры родства . [ 103 ]
Королевская семья


Королевским кланом монголов - это клан борджигин , произошедший от Бодончара Мункхага ( ок. 850–900 ). Этот клан производил ханы и принцы для Монголии и окружающих регионов до начала 20 -го века. Все великие ханы Монгольской империи, включая ее основателя Чингисхана , были из клана боржигин. Королевская семья Монголии называлась Алтан Ураг (Золотая линия) и является синонимом Чингисида. После падения северной династии Юань в 1635 году аристократия Даян Ханид продолжала наследие Чингисида в Монголии до 1937 года, когда большинство из них были убиты во время сталинистских чистков. Четыре наследственные ханы Халха ( Тюст -Хан , Сетсен Хан , Засагт Хан и Синь Нойян Хан ) были произошли от Даяна Хана (1464–1543) через Абтай Син Хан, Шолои Хан, Лайхрур Хан и Туденхен Сейн Ноян соответственно. Даян Хан сам был поднят к власти королевой Мандухай ( ок. 1449–1510 ) во время кризиса конца 15 -го века, когда линия Кублай -хана, внука Чингисхана, была на грани смерти. [ Цитация необходима ]
Хонгирад . был основным кланом консорта в боржигине и предоставил многочисленные императрицы и супруги Было пять незначительных не в конгираде от материнской стороны, которые перешли к аристократию Даян Ханид из Монголии и внутренней Монголии. Первым был линия Керайта, добавленную через мать Кублай -хана Соргагтани Беки , которая связала борджигин с несторианским христианским племенем Сирикуса Буйрук Хан . Вторым была туркская линия Карлук , добавленная через мать Тогена Тьюра Хана, которая связала борджигин с пучком Кул Кадир Хан (840–893) Кара -Ханид-ханата и в конечном итоге со львом-карлуком, а также ашиной 6-го племена 6-го числа 6-го племени аешина 6-го. Century Göktürks . Третья была корейская линия, добавленная через мать Императрицу Ги Билигту Хана (1315–370), которая связывала борджигин с кланом Хаенгджу Ги и, в конечном счете, с королем Джун из Годжосона (262–184 г. до н.э.) и, возможно, еще дальше с королем Шанг ( 262–184 гг. 1675–1646 гг. До н.э.) через Джизи . Четвертым был линия Эсен Тайши , добавленная через мать Баянмунка Джонона Цетегег Хатан, который более прочно связал борджигин с Ораты . Пятой была линия Айсин-Гроро, добавленная во время династии Цин. На Западе Чингисид Ханы приняли дочерей византийского императора в браке, например, когда византийская принцесса Мария Палайололог замужем за Абакой Хан (1234–1282), в то время как были также связи с европейской королевской властью через Россию, где, например, принц) Глеб (1237–1278) женился на Фодоре Сартаковна, дочери Сартак Хана , правнука Чингисхана. [ Цитация необходима ]
Аристократия Даян Ханид все еще держала власть во время Богда -ханата Монголии (1911–1919) и конституционного периода монархии (1921–1924). Их обвинили в сотрудничестве с японцами и казнены в 1937 году, в то время как их коллеги во Внутренней Монголии были серьезно преследованы во время культурной революции. Признательные святыни Чингисхана были уничтожены красными охранниками в течение 1960-х годов, и знамени о хвостах Чингисхана исчез. [ Цитация необходима ]
Историческое население
Год | Население | Примечания |
---|---|---|
1 объявление | 1–2,000,000? | |
1000 | 2,500,000? | 750 000 хитанов |
1200 | 2,600,000? | 1,5–2 000 000 монголов |
1600 | 2,300,000? | 77,000 [ 104 ] [ 105 ] Бернаты; 600 000 нарушений |
1700 | 2,600,000? | 600 000 калхас; 1100 000? Oirats : 600 000 Zunghars , 200-250 000? Kalmyks , 200 000 верхних монголов [ 56 ] |
1800 | 2,000,000? | 600 000 халхас; 440 000? Oirats: 120 000 Zunghars, 120 000? Верхние монголы |
1900 | 2,300,000? | 283,383 [ 106 ] Бутатс (1897); 500 000? Чалкхас (1911); 380 000 или 70 000? 1911, 1897, 70 000? обычаи Верхняя монгольская ; [ 56 ] 1 500 000? Южные Монголы (1911) |
1927 | 2,100,000? | 600 000 монголов [ 107 ] - 230 000? Buryats: 15 000? Монгольские бурьяты, 214 957 бурьятов в России (1926); 500 000? Khaalkhas (1927); 330 000? Oirats: 70 000 Mongallian Oirats, 128 809 Kalmyks (1926) |
1956 | 2,500,000? | 228 647 Buriots: 24 625 автора -покупателей) Бурсусского советского 135 798 , общества ; 639,141 Чалка (1956); 240 000? OIROT: 77,996 переместили Oirts (1956), 100 603 Malmks (1959), 1 462 956 монолов в Китае (1953) . |
1980 | 4,300,000? | 317 966? Бурьяты: 29 802 Монгаллианских Бурьятов (1979), 206 860 бурьятских бурьятов (1979), 45 436 Уста-Орда Бурьятс (1979), 35 868 агин-бетов (1979); 1 271 086 калхас; 398,339 Oirats: 127,328 Монгаллиан Оират (1979), 140,103 Калмакс (1979), 2 153 000 Южные Монголы (1981) [ 108 ] [ 109 ] |
1990 | 4,700,000? | 376 629 Buriots: 35,444 Fierys (1989), 249 525 Buriots (1989), 49 298 Urda Bulles (1989), 1 654 221 чалка; 470 000? OIROT: 161 803 месяца Oirts (1989), 165, [ 110 ] |
2010 | 5–9,200,000? [ 111 ] | 500 000? Бурьяты (45–75 000 монгольских бурьятов, 10 000 человек из бурьятов из Hulunbuir ); 2 300 000 халхас (в том числе Дариганга , Дархад , Элджигин и Сартуул ); 638 372 Oirats : 183 372 Kalmyks, 205 000 Монгольских Оратов, 90–100, 000 верхних монголов, 2010 - 140 000 Синьцзян Оиратс; 2013 - 190 000? Синьцзян Оират: 100 000? Torghuts (Kalmyks), 40–50 000? Олот, 40 000? Другие Oirats: в основном Хошутс; 1,5–4 000 000? 5 700 000? Южные монголы [ 108 ] |

Географическое распределение
Сегодня большинство монголов живут в современных штатах Монголия, Китай (в основном внутренняя Монголия и Синьцзян), Россия, Кыргызстан и Афганистан.
Дифференциация между племенами и народами (этнические группы) обрабатывается по -разному в зависимости от страны. The Tumed , Chahar , Ordos , Barga , Altai Uriankhai , Buryats , Dörböd (Dörvöd, Dörbed), Torguud , Dariganga , Üzemchin (or Üzümchin), Bayads , Khoton , Myangad (Mingad), Eljigin , Zakhchin , Darkhad , and Olots (or Öölds или ölöts) все рассматриваются как племена монголов.
Подгруппы
Восточные монголы в основном сконцентрированы в Монголии, включая Халха , Элжигин Халха , Дархад , Сартуул Халха и Дариганга (Халха).
Сакаты или внутренние монголы в основном сосредоточены во внутренней Монголии , Китай. включают , , Абаганар , Аоханс , Асуд . Баарины , Хучид Даркхан Дархад , в Шар Они Горлозин ( , себя , ) , Дюрвед , Хишн Хучин Uzemchin .
Сестринские группы
Бурьяты Бурьят в основном сконцентрированы на своей родине, в -Республике , федеральном предмете России. Они являются основной северной подгруппой монголов. [ 112 ] Барга -монголы в основном сосредоточены во внутренней Монголии, Китай, вместе с бурьятами и Хамниганом . Некоторые востоковеды также включают в себя сои в подэтнических группах Бурьят. [ 113 ] [ 114 ] [ 115 ]
Западные ораты в основном сосредоточены в западной Монголии:
- 184 000 Kalms (2010) - Калмикия, Россия
- 205 000 Монгольских Оратов (2010)
- 140 000 Oirats (2010) - Синьцзян , Китай регион
- 90 000 Верхний Монголы (2010) - Цинхай регион , Китай. Хошуты являются основной подгруппой верхних монголов, наряду с чоро , халха и торгутами .
- 12 000 САРТ КАЛМИКС (ЗУНГАРИАНСКИЕ Спустимость) (2012) - Кыргызстан . Религия: суннитский ислам .
Алтай Уурианкхай , Батуд , Баяд , Чатуу , Чорос, Дурвуд , Хошут , Хопид , Хотон , Мьянгад , Олот , Сарт Калмакс (в основном олот), Торгут , Захчин .
- Калмакс - Батуд , Бузава , Чорос, Дурвуд , Хопуд , Олот , Торгут .
- Верхний монгольский ораты - чорос, Хошут , Торгут .
Монголия
В современной Монголии монголы составляют приблизительно 95% населения, причем самой большой этнической группой являются монголы Халха , за которыми следуют бурьяты, оба принадлежащие к восточным монгольским народам. За ними следуют Оираты, которые принадлежат к западным монгольским народам.
Монгольские этнические группы: Baarin , Batud , Barga , Bayad , Buryat , Чахар , Чануу , Дархад , Дарганга Оират , Элджигин , Кхалха , Хамниган , Хачин , Хоид , Селендж Хучид Мьянгад , Дёрбет , Хорчин , , , Олот , Сартуул Торгут , Тюмед , Юземкин , Захчин .
Китай

Перепись 2010 года Китайской Народной Республики насчитывала более 7 миллионов человек различных монгольских групп. Перепись 1992 года Китая насчитывала только 3,6 миллиона этнических монголов. [ Цитация необходима ] Перепись 2010 года насчитывала примерно 5,8 млн. Этнических монголов, 621 500 донгсиангов, 289 565 месгоров, 132 000 давров, 20 074 баоан и 14 370 югур. [ Цитация необходима ] Большинство из них живут в автономном регионе Внутренней Монголии, за которым следуют Ляонинг . Небольшие цифры также можно найти в провинциях рядом с этими двумя.
В 2011 году в Ляонинге было 669 972 монголов, составив 11,52% монголов в Китае. [ 116 ] Ближайший монгольский район к морю - это Этнический город Дабао Монголь ( 大堡蒙古族乡 ) в Фенгчэн , Ляонинг. С 8 460 монголами (37,4% населения поселка) [ Цитация необходима ] Он расположен в 40 км (25 миль) от границы северокорейской и 65 км (40 миль) от Корейского залива желтого моря. Другим претендентом на ближайший монгольский район в море будет этнический город Эрдаованьзи Монголь ( 二道湾子蒙古族乡 ) в округе Цзянчанг , Ляонинг. С 5 011 монголами (20,7% населения поселка) [ Цитация необходима ] Он расположен около 65 км (40 миль) от моря Бохай .
Другими народами, говорящими на монголических языках, являются Daur , Sogwo Arig , Monguor People , Dongxiangs , Bonans , Sichuan Mongols и восточная часть народа Югура . Они официально не считаются частью этнической принадлежности монголь, но признаются собственными этническими группами. Монголы потеряли свой контакт с монгорами, Бонаном, Донгсиангсом, Юньнаном Монголами с падения династии Юань. Монгольские ученые и журналисты встретились с Dongxiangs и Yunnan Mongols в 2000 -х годах. [ Цитация необходима ]
Внутренняя Монгаллия : Южные Монголы, Барга , Бурьят , Дорбет Оират , Кхалха , Дзунгар , Эзи Торгуут .
Синьцзян провинция: Алтай Уурианкхай , Чахар , Хошут , Олот , Торгут , Захчин .
Цинхай Провинция : Верхние монголы : Чорос , Хошут
Россия
В России присутствуют две монголические этнические группы; Перепись 2010 года обнаружила 461 410 бурьятов и 183 400 калмаков. [ 117 ]
В другом месте
Меньшее количество монгольных народов существует в Западной Европе и Северной Америке. Некоторые из наиболее заметных общин существуют в Южной Корее , Соединенных Штатах , Чехии и Великобритании .
Смотрите также
Примечания
- ^ ( Монгольский : Монголы , ᠮᠣᠩᠭᠣᠯᠴᠤᠳ , Mongolchuud , [m ..ttot] ; Китайский : 蒙古族 ; Пинин : Меорг Зу ; Raracei : единица Romnized : Mongoli )
- ^ Zhang Zhengming (2017) принимает чтение 鮮卑 [ 29 ] (Также видно в версии начала 19 -го века, опубликованной книжным магазином Jinzhang ) в Шанхае [ 30 ] ) как этноним людей, которые сопровождали Чу. Тем не менее, 鮮卑 Сянбей, вероятно, является ошибкой писца для 鮮牟 Сянму (как в других версиях, таких как Sibu Congkan ( 四部叢刊 ), [ 31 ] или Siku Quanshu ( Siku Quanshu ) [ 32 ] ) Wu Восточный ученый Wei Zhao утверждает, что 鮮牟 Sianmou были восточной нацией Yi , [ 33 ] [ 34 ] в то время как 鮮卑 Сянбей был из горного происхождения. [ 35 ] [ 36 ] Очевидная ошибка писца приводит к противоречивым утверждениям, по -видимому, Вей Чжао, что Сянбей был восточной нацией YI [ 37 ] и народ горного ронга. [ 38 ] Хуан Пили (1763-1825) утверждает, что чтение 鮮卑 Сянбей было недостоверным и идентифицирует «Сянму» с 根牟 Genmou , восточной нацией Yi, завоеванной государством Лу на 9-м году герцога Сюань о правлении Лу (600 г. до н.э.). [ 39 ] [ 40 ] [ 41 ]
Ссылки
Цитаты
- ^ Исключая Daurs ( демография Китая )
- ^ Демография Монголии
- ^ 2986 собственных монголов, 461 389 бурьятов , 183 372 Калмакс , 3608 соевых ( русская перепись (2010) )
- ^ «Количество иностранцев в Корее в первый раз за 20 месяцев» . 26 сентября 2021 года. Архивировано с оригинала 30 сентября 2023 года . Получено 22 ноября 2021 года .
- ^ 1955 года» PDF) . « ( декабря количестве иностранных О жителей на конец
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин «Перепись населения и жилья в Монголии 2020 года» . Национальное статистическое управление Монголии. Архивировано из оригинала 17 августа 2021 года . Получено 22 ноября 2021 года .
- ^ «Президент Монголи получил граждан Кальмика от Кыргыза. 2012» . Архивировано с оригинала 6 декабря 2016 года.
- ^ «Т13 иностранцы в соответствии с типом пребывания и пола - 25 наиболее распространенного гражданства до 30. 6. 2020» . CZSO.CZ (в чешском). Архивировано из оригинала 5 марта 2023 года . Получено 30 июля 2021 года .
- ^ «Профиль переписи Канады 2021» . Профиль переписи, перепись 2021 года . Статистика Канада Статистика Канада. 7 мая 2021 года. Архивировано с оригинала 3 января 2023 года . Получено 3 января 2023 года .
- ^ «Население после национальности и страны рождения» [Население по гражданству и стране рождения] (на немецком языке). Статистика Австрия. 3 июля 2014 года. Архивировано с оригинала 18 марта 2015 года . Получено 21 августа 2014 года .
- ^ Национальное бюро статистики Китайской Народной Республики (апрель 2012 г.). Таблица переписи населения 2010 года Китайской Народной Республики . Китай Статистическая пресса. ISBN 978-7-5037-6507-0 Полем Архивировано из оригинала 2012-08-13 . Получено 2013-02-19 .
- ^ «China.org.cn - монгольское этническое меньшинство» . Архивировано с оригинала 2018-08-16 . Получено 2013-05-29 .
- ^ "China.org.cn - монгольская этническая группа" . Архивировано из оригинала 2017-10-19 . Получено 2008-10-15 .
- ^ Бира
- ^ Ostair 2008 .
- ^ «Монголия: этнография Монголии» . Encyclopædia Britannica . Архивировано из оригинала 2008-07-06 . Получено 2007-07-22 .
- ^ Национальный университет Монголии, Школа социальных сериалов, факультет истории (1999). «2. Если персонаж или монгольские обвинения» [2. Происхождение человечества; Происхождение монголов]. Государство Маунти [История Монголии] (на монгольском). Адмон. стр. 67-69.
- ^ Актив и принцесса (1992). «Монгар Нирун Нирун» [Монгол Нирун ( Руран ). Монгольские древние исследования и бот III [ историография древней Монголии, том III ] (на монгольском). Тол. 3. стр. 330-550.
- ^ Банда 2005
- ^ Étienne de la Vaissière, Xiongnu. Encyclopædia Iranica Online Archived 2012-01-04 в The Wayback Machine , 2006
- ^ Billeyblank, Edwin G. (1983). «Китайцы и их соседи в доисторическом и раннем историческом Китае», в происхождении китайской цивилизации . Университет Калифорнийской прессы, с. 411–466.
- ^ Фрэнсис Вуд , Шелковая дорога: две тысячи лет в самом сердце Азии , с. 48
- ^ Yi Zhou Shu , jie», в цитате Machin на Wayback 2021-12-03 « Wanghui архивировав , 騊駼, 駃騠 и хороший лук.
- ^ Классика гор и морей , «Классика регионов в море: запад», архивировав 2021-12-03 в цитате на Wayback Machine : « 東胡 在大澤東。夷人在 東胡 東。» Перевод: «Донху расположены на востоке Великого болота .
- ^ Для списка известных клыков. См. Андерсон, Мэтью Маккатчен. (2015). «Изменения и стандартизация в Аньянге: письмо и культура в китайском бронзовом веке». Общедоступные диссертации Penn . 1589 .
- ^ Chu Ci , "Da Zhao" Архивировал 2022-03-18 на машине Wayback . Цитата: «小腰秀頸 , 若 鮮卑 只。». Перевод (Гопал Сукху, 2017): «И она такая же маленькая талита и женщина с длинной шеей [a] sa sianbei ».
- ^ Дискурсы Штатов , «Дискурцы Джина 8», архивные 2021-12-03 в Путевая машина» цитате « Смотрите, и Сянбей Шоу и Сянбей Шушхоу.
- ^ Чжан, Чжэнминг. (2019) История Чу (том 1) Гонолулу: обогащение профессиональной публикации. п. 42-46
- ^ Чжан, Чжэнминг. (2019) История Чу (том 1) Гонолулу: обогащение профессиональной публикации. п. 45 Архивированный 2023-10-03 на машине Wayback . Цитата: «И ухаживаю за святыни пламя вместе с лидером клана Сяньбей ».
- ^ Гую , объясненный Вэй Чжао, "Цзиньью 8". Версия книжного магазина Jinzhang, вып. 2 р. 36 Архивированный 2023-11-09 на машине Wayback Machine Waseda University Library's Library
- ^ Гую , объясненный Вэй Чжао, "Цзиньью 8". 1 -е издание Sibu Congkan Version, Vol. 3 р. 140 Архивированный 2023-06-13 на машине Wayback 154
- ^ Гую , объясненный Вэй Чжао, "Цзиньью 8". Siku Quanshu версия, вып. 3-7, с. 42 Архивированный 2023-06-13 на машине Wayback 148
- ^ Guoyu , объясняется Вей Чжао, 1-е издание Sibu . вып , , "Jinyu 8 " Congkan
- ^ Гую Вей Чжао. Jinyu 8 , " " , объясняется
- ^ Гуою , объясняется Вей Чжао, «Qiyu», 1-е издание Sibu . вып Congkan версии ,
- ^ Гуою объясняется Вей Чжао, . » , Qiyu «
- ^ Гую , объясненный Вэй Чжао, "Цзиньью 8". Версия книжного магазина Jinzhang, вып. 2 р. 36 Архивированный 2023-11-09 на машине Wayback . Цитата: "鮮卑東夷國". Копия библиотеки Университета Васеды
- ^ Гуою объясняется Вей Чжао , Qiyu « » ,
- ^ Chunqiu Zuo Zhuan "9-й год герцога Сюанса" Цзин архивировал 2023-04-05 на The Wayback Machine ; Цитата: 秋 , 取根牟。); Грубый перевод: «Осень, [Лу] завоевал Генму». Чжуанский архив 2023-04-05 на машине Wayback ; Цитата: 秋 , 取根牟 , 言易也。); Грубая перевод: «Осень, [Лу] завоевал Генму. Говорят, что это было легко».
- ^ Du Yu , «Весенняя и осенняя классическая коллекция», созданные Чункю Зуоооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооооуань, Объяснения », том 2», стр. 151 из 190 Архивированных 2023-11-09 на машине Wayback .
- ^ . Wang Shumin ( Xu Yuangao & 2002 ) В одной копии он написан как Сянбей (Сянбей), который является недостатком.
- ^ Sima 's Shiji , гл Qian .
- ^ Шиджи: Санджиажху , текст: «[1] Джи Си Куан Куан сказал:« Шан Ронг, Бейджи, Гай Джин . Сянбей
- ^ Синь Таншу 219,6173.
- ^ Калифорнийский университет, Беркли. Проект по лингвистическому анализу, Журнал китайской лингвистики , с. 154
- ^ Томас Хоппе, этнические группы Синьцзян: культурные различия и межэтнические , с. 66
- ^ Сан, Тан Кун (2014-08-15). Династический Китай: Элементарная история . Другая пресса. ISBN 978-983-9541-88-5 .
- ^ Jump up to: а беременный Джерри Бентли, Старые СРЕДЕНИЯ Службы: межкультурные контакты и обмен во временами (Нью-Йорк: издательство Оксфордского университета, 1993), 136.
- ^ Гарсия 2012 , с. 325.
- ^ Молнар, Адам. «Плуг и вспашка среди алтайских народов». Центральный азиатский журнал 26, нет. 3/4 (1982): 215–24.
- ^ Сехин Джагхид, Ван Джей Саймонс-Мир, война и торговля вдоль великой стены: кочевое-китайское взаимодействие в течение двух тысячелетий, с.49
- ^ Janhunen, Juha the Mongolic Languages , p.177
- ^ Элизабет Э. Бэкон Обок: исследование социальной структуры в Евразии , с.82
- ^ Майкл Ходарковский - где встречались два мира: российское государство и Kalmyk Nomads, 1600–1771, с.211
- ^ «Страновые брифинги: Казахстан» . Экономист . Архивировано из оригинала 8 декабря 2015 года . Получено 1 июня 2010 года .
- ^ Jump up to: а беременный в Back Mobile Archived Archived 2013-1111111113-11111111111111111111111111111111Ж11111111111н13-15 на машине Wayback (Mongolian)
- ^ Майкл Эдмунд Кларк, в «Глазе власти » (докторская диссертация), Брисбен 2004, P37 Архивировал 6 июля 2011 г., на машине Wayback
- ^ Доктор Марк Левен Архивировал 2008-12-16 в машине Wayback , Университет Саутгемптона , см. «Области, где я могу предложить последипломный надзор». Получено 2009-02-09.
- ^ А. Дирк Мозес (2008). « Империя, колония, геноцид: завоевание, оккупация и подчиненное сопротивление в мировой истории архивировали 2023-03-16 на машине Wayback ». Berghahn Books. с.188. ISBN 1845454529
- ^ Jump up to: а беременный в Собрание континента Архивировало 2013-06-28 на Archive.toda (Монгольский)
- ^ Великие ночи архивированные архивные архивные 2013-11-30 архив .
- ^ истории на материк Частичные мигрирующие киты мигрирующей 2013-12-03 на машине Wayback (Mongolian)
- ^ Западное Монгольское Монгольское сиденье Архивировало 2013-12-03 в The Wayback Machine (Mongolian)
- ^ К вопросу о бегстве волжских калмыков в Джунгарию в 1771 году Archived 2012-07-25 at the Wayback Machine (Russian)
- ^ Майкл Ходарковский (2002 ) . Издательство Университета Индианы. с.142. ISBN 0253217709
- ^ Владимир Андреевич Хамутаев, Присоединение Бурятии к России: история, право, политика . ARAMNG. 2012. ISBN 9785820002519 Полем (Русский)
- ^ Известный бурятский ученый Владимир Хамутаев собирается получить политическое убежище в США Archived 2013-12-14 at the Wayback Machine (Russian)
- ^ Материалы Пятой Восточной Азиатской Альтастической конференции, 26 декабря 1979 г. - 2 января 1980 года, Тайбэй, Китай, стр. 144
- ^ Королевский холм Трейл Архивированный Гилс 2013-12-03 в The Wayback Machine (монгольский)
- ^ Jump up to: а беременный «Атлас двадцатого века - потери смерти» . Архивировано из оригинала 2019-10-22 . Получено 2013-12-01 .
- ^ L.Jamsran, Монгольские государства в России, 1995
- ^ "Войны ХХ века и их жертвы /тысяч человек/" . (Russian)
- ^ Bury-mongoline нация или навязанная вопроса архивированного 2013-12-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-03 на The Wayback Machine (монгольский)
- ^ История (до и начало XX века) Archived 2014-12-27 at the Wayback Machine (Russian)
- ^ «XX век 20 -е и 98 процентов от 98 процентов голода» в ужасном голоде » . Архивировано из оригинала 2013-10-31 . Получено 2013-11-24 . (Монгольский)
- ^ Jump up to: а беременный в от Halma Архивированный 2014-12-27 в The Wayback Machine (Mongolian)
- ^ «Регионы и территории: Кальмикия» . 29 ноября 2011 года. Архивировано с оригинала 14 октября 2018 года . Получено 24 ноября 2013 года .
- ^ «Монгольский офис, чтобы поехать в Тайбэй к концу года» . Тайбэй времена . 2002-10-11. Архивировано из оригинала на 2009-02-10 . Получено 2009-05-28 .
В октябре 1945 года жители Внешней Монголии проголосовали за независимость, получив признание многих стран, включая Китайскую Республику. (...), однако из -за того, что ROC отменил отношения с Советским Союзом в начале 1950 -х годов, ROC отменил признание внешней Монголии, восстановив ее как территорию ROC.
- ^ «Посольство Тайваня» меняет гнев Китай » . BBC News . 2002-02-26. Архивировано из оригинала 2004-05-26 . Получено 2009-05-28 .
- ^ «История MTAC» . Монгольская и тибетская комиссия по делам. Архивировано из оригинала на 2009-05-08 . Получено 2009-05-07 .
- ^ "unpo.org" . Архивировано из оригинала 2012-03-02 . Получено 2014-01-23 .
- ^ Jump up to: а беременный в Джанхунен, Юха (29 ноября 2012 г.). "1". Монгольский . Издательская компания John Benjamins. П.
- ^ Цунг, Линда (27 октября 2014 г.). "3". Языковая власть и иерархия: многоязычное образование в Китае . Bloomsbury Academic. п. 59
- ^ Цунг, Линда (27 октября 2014 г.). "3". Языковая власть и иерархия: многоязычное образование в Китае . Bloomsbury Academic.
- ^ Иредейл, Робин; Билик, Наран; Фей, Го (2 августа 2003 г.). "4". Меньшинства Китая в движении: выбранные тематические исследования . п. 84
- ^ Джанхунен, Юха (29 ноября 2012 г.). "1". Монгольский . Издательская компания John Benjamins. П.
- ^ Оцука, Хитоми (30 ноября 2012 г.). "6". Больше морфологий: вклад в фестиваль языков, Бремен, 17 сентября до 7 октября 2009 года . п. 99
- ^ Iredale, Робин (2 августа 2003 г.). "3". Меньшинства Китая в движении: выбранные тематические исследования . Routledge. С. 56, 64–67.
- ^ Джанхунен, Юха (29 ноября 2012 г.). "1". Монгольский . Издательская компания John Benjamins. П. Иредейл, Робин; Билик, Наран; Фей, Го (2 августа 2003 г.). "3". Меньшинства Китая в движении: выбранные тематические исследования . п. 61.
- ^ Bira 2011 ; Schlehe 2004 , стр. 283–96; Balogh 2010 , с. 229–38; Bumochir 2014 , с. 473–91.
- ^ Bira 2011 , с. 14
- ^ Хилл, Натан (2011). Обзор Сэма Ван Шайка. Тибет: история (PDF) . Лондон и Нью -Йорк: издательство Йельского университета. Архивировано (PDF) из оригинала 2018-12-12 . Получено 2018-10-04 .
Наконец, замечание о том, что « Йонтен Гьяца ... остается единственным нетибетским, который сыграл роль Далай-ламы» (стр. 177), представляет монпа ( шестой Далай-ламу ) и мунгуор (четырнадцатый Далай-лама) в качестве тибетского Хотя ни один не говорил о тибетском изначально.
- ^ «Национальные переписи 2010 предварительные результаты» (PDF) (на монгольском). Архивировано (PDF) из оригинала 2013-10-25 . Получено 2011-08-31 .
- ^ Хайссиг 1980 .
- ^ Vreeland 1962: 160
- ^ Aberle 1953: 23–24
- ^ «Влияние великого кода« Яса »на монгольскую империю» . Архивировано с оригинала 15 июня 2013 года.
- ^ Далшен, Нилгун (август 2007 г.). Гендерные роли и статус женщин в Центральной Азии и Анатолии между тринадцатым и шестнадцатым веками (PDF) (кандидатская диссертация). Ближневосточный технический университет. HDL : 11511/17218 . Архивировано (PDF) из оригинала 27 ноября 2021 года . Получено 30 июля 2021 года .
- ^ Адас, Майкл (2001). Сельскохозяйственные и пастырские общества в древней и классической истории . Храмовая издательство Университета. ISBN 9781566398329 .
- ^ Cuisenier (1975: 67)
- ^ Crader (1963: 322, 269)
- ^ Линдхольм, Чарльз (1986). «Структура родства и политическая власть: Ближний Восток и Центральная Азия». Сравнительные исследования в обществе и истории . 28 (2): 334–355. doi : 10.1017/s001041750001389x . HDL : 2144/3845 . Jstor 178975 . S2CID 131825544 .
- ^ Монгольская община и структура родства. Вриланд, Герберт Гарольд, 1920 . Области по связям с людьми. 1953. Архивировано из оригинала 2016-01-17 . Получено 2013-10-25 .
- ^ [1] [ Постоянная мертвая ссылка ] Традиционная материальная культура бурятского этноса Предбайкалья. Этногенез и расселение. Средовая культура бурят (Russian)
- ^ П.Б. Абзаев. Буряты на рубеже XX-XXI вв. Численность, состав, занятия Archived 2019-12-25 at the Wayback Machine (Russian)
- ^ Б.З. Нанзатов,ПЛЕМЕННОЙ СОСТАВ БУРЯТ В XIX ВЕКЕ Archived 2013-12-03 at the Wayback Machine (Russian)
- ^ Обзор курса гражданской регистрации Архивировал 2013-12-0-0-04 в The Wayback Machine (Mongolian)
- ^ Jump up to: а беременный - КОНТРОВАЯ ТЕМА , ВАМА не хватает информации о китайских этнических меньшинствах . В связи с государственной политикой
- ^ Внутреннее монгольское монгольское население 2013-12-03 в The Wayback Machine (Mongolian)
- ^ «Информация Ethnologue.com» . Архивировано с оригинала 9 декабря 2012 года . Получено 30 июля 2022 года .
- ^ 768 000 семей в Монголии (2013).
- ^ Shimamura, Ippei (2014). Конечные искатели: шаманизм и этническая принадлежность среди монгольских бурьятов . Канагава, Япония: Шумпуша. ISBN 978-4-86110-397-1 .
- ^ Natalia Zhukovskaia (2005). "Бурятские шаманки на международной конференции (тункинский опыт, июль 2004 г.) // Женщина и возрождение шаманизма." . Москва: Российская академия наук. Институт этнологии и антропологии имени Н. Н. Миклухо-Маклая. Page 129. In Russian: "... здесь сформировался тот этнический состав населения, который относительно стабильно сохраняется до сегодняшнего дня - булагаты, хонгодоры, сойоты, которые (одни раньше, другие позже) вошли как субэтносы в состав бурят."
- ^ Nanzatov, B. Z. (2003). "Племенной состав бурят в XIX веке." [Buryat tribe composition in the 19th century]. Народы и культуры Сибири. Взаимодействие как фактор формирования и модернизации (in Russian). Irkutsk. pp. 15–27.
{{cite book}}
: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка ) - ^ Bladaev S. П. (1970). Rhodeslovnye Legends and Predance Buryat. Гнездо 1 (в России). Улан-Уде. п. 166
{{cite book}}
: CS1 Maint: местоположение отсутствует издатель ( ссылка ) - ^ Сеть "Тинья": общая ситуация с монголами в архивировании Liaoning 2014-08-26 на машине Wayback (на китайском языке)
- ^ "Калмакс" . Всемирный каталог меньшинств и коренных народов. 2005. Архивировано из оригинала 2008-06-14 . Получено 2008-05-18 .
Вторичные источники
- Balogh, Matyas (2010). «Современные шаманизм в Монголии» . Азиатская этническая принадлежность . 11 (2): 229–38. doi : 10.1080/14631361003779489 . S2CID 145595446 . Архивировано из оригинала 2022-06-12 . Получено 2021-06-27 .
- Bira, Shagdary (2011). Монгольские тяжелые взгляды и документы [ Монгольский тендеризм: выбранные документы и долеки ) (у монгольцев). УЛААНБААТАР: SODPRESS. ISBN 9789992955932 .
- Бумочир Д. (2014). «Институционализация монгольского шаманизма: от примитивизма до цивилизации» . Азиатская этническая принадлежность . 15 (4): 473–91. doi : 10.1080/14631369.2014.939331 . S2CID 145329835 . Архивировано из оригинала 2021-06-27 . Получено 2021-06-27 .
- Гарсия, Чад Д. (2012). Новый вид северяна .
- Heissig, Walther (1980) [1970]. Религии Монголии . Перевод Дж. Самуила. Лондон; Хенли: Routledge; Кеган Пол. ISBN 0-7103-0685-7 .
- Очир. Шнур Chĭmaaa (ed.). МОЖЕГОДА On the origin of Mongolian family: clan names and ethnonyms : Исследование ISBN 9789992959978 Полем OCLC 505674246 .
- Шлехе, Джудит (2004). «Шаманизм в Монголии и в движениях новой эры» . В Расули-Палексеке, Габриэле (ред.). Центральная Азия демонстрируется: Материалы конференции Европейского общества Европейского общества Центральной Азии . Тол. 1. Вена: Lit Verlag . С. 283–96. ISBN 3-8258-8309-4 .
Первичные источники
- Секретная история монголов : монгольская эпическая хроника тринадцатого века . Внутренняя азиатская библиотека. Тол. 1–2. Перевод Игоря де Рэйчевильц с историческим и филологическим комментарием. Лейден: Брилл. 2004 [1971–85]. ISBN 978-90-04-15363-9 .
Внешние ссылки


- « Свидетельство о том, что западно-восточное население жило в бассейне Тарима еще в раннем бронзовом веке, архивировавшем 2011-04-27 на The Wayback Machine » Li et al. BMC Biology 2010, 8:15.
- Этническая карта Монголии Архивирована 2006-01-27 на The Wayback Machine
- Доля этнической карты округа Китай (архив 1 января 2016 г.)
- Дуглас, Роберт Кеннауэй; Юльг, Бернхард (1911). Encyclopædia Britannica . Тол. 18 (11 -е изд.). С. 712–721. .