Митсубиси А6М Ноль
А6М «Зеро» | |
---|---|
![]() | |
A6M3 Model 22 N712Z, эксплуатируемый Мемориальными ВВС Т.о. Кэл. Крыло [Примечание 1] | |
Роль | Палубный истребитель |
Национальное происхождение | Япония |
Производитель | Мицубиси Хэви Индастриз |
Первый полет | 1 апреля 1939 г. |
Введение | 1 июля 1940 г. |
Ушедший на пенсию | 1945 (Япония) |
Основной пользователь | Воздушная служба Императорского флота Японии |
Produced | 1939–1945 |
Number built | 10,939 |
Developed from | Mitsubishi A5M |
Variants | Nakajima A6M2-N |
Developed into | Mitsubishi A7M |
Mitsubishi A6M « Zero » — дальний палубный истребитель, ранее производившийся компанией Mitsubishi Aircraft Company , входящей в состав Mitsubishi Heavy Industries . Он находился на вооружении Императорского флота Японии (IJN) с 1940 по 1945 год. A6M обозначался как авианосный истребитель Mitsubishi Navy Type 0. [1] ( 零式艦上戦闘機 , рей-шики-кандзё-сентоки ) или Mitsubishi A6M Rei-sen. Пилоты обычно называли A6M Reisen ( 零 戦 , нулевой истребитель), причем «0» — последняя цифра 2600 (1940) имперского года, когда он поступил на вооружение Имперского флота. Официальным отчетным именем союзников было « Зик », хотя имя «Зеро» также использовалось в разговорной речи.
«Зеро» считается самым мощным палубным истребителем в мире, когда он был представлен в начале Второй мировой войны , сочетая в себе превосходную маневренность и очень большую дальность полета. [2] также Воздушная служба Императорского флота Японии часто использовала его в качестве истребителя наземного базирования.
In early combat operations, the Zero gained a reputation as a dogfighter,[3] achieving an outstanding kill ratio of 12 to 1,[4] but by mid-1942 a combination of new tactics and the introduction of better equipment enabled Allied pilots to engage the Zero on generally equal terms.[5] By 1943, the Zero was less effective against newer Allied fighters. The Zero lacked hydraulic boosting for its ailerons and rudder, rendering it difficult to maneuver at high speeds. Lack of self-sealing fuel tanks also made it more vulnerable than its contemporaries. By 1944, with Allied fighters approaching the A6M's levels of maneuverability and consistently exceeding its firepower, armor, and speed, the A6M had largely become outdated as a fighter aircraft. However, as design delays and production difficulties hampered the introduction of newer Japanese aircraft models, the Zero continued to serve in a front-line role until the end of the war in the Pacific. During the final phases, it was also adapted for use in kamikaze operations.[6] Japan produced more Zeros than any other model of combat aircraft during the war.[7]
Design and development
[edit]The Mitsubishi A5M fighter was just entering service in early 1937, when the Imperial Japanese Navy started looking for its eventual replacement. On 5 October 1937, it issued "Planning Requirements for the Prototype 12-shi Carrier-based Fighter", sending them to Nakajima and Mitsubishi. Both firms started preliminary design work while awaiting more definitive requirements a few months later.[8]
Based on the experiences of the A5M in China, the IJN sent out updated requirements in October, calling for a speed of 270 kn (310 mph; 500 km/h) at 4,000 m (13,000 ft) and a climb to 3,000 m (9,800 ft) in 9.5 minutes. With drop tanks, the IJN wanted an endurance of two hours at normal power, or six to eight hours at economical cruising speed. Armament was to consist of two 20 mm cannons, two 7.7 mm (.303 in) machine guns and two 60 kg (130 lb) bombs. A complete radio set was to be mounted in all aircraft, along with a radio direction finder for long-range navigation.[9] The maneuverability was to be at least equal to that of the A5M, while the wingspan had to be less than 12 m (39 ft) to allow for use on aircraft carriers.
Nakajima's team considered the new requirements unachievable and pulled out of the competition in January. Mitsubishi's chief designer, Jiro Horikoshi, thought that the requirements could be met, but only if the aircraft were made as light as possible. Every possible weight-saving measure was incorporated into the design. Most of the aircraft was built of a new top-secret aluminium alloy developed by Sumitomo Metal Industries in 1936. Called "extra super duralumin", it was lighter, stronger and more ductile than other alloys used at the time but was prone to corrosive attack, which made it brittle.[10] This detrimental effect was countered with a zinc chromate anti-corrosion coating applied after fabrication. No armour protection was provided for the pilot, engine or other critical points of the aircraft, and self-sealing fuel tanks, which were becoming common among other combatants, were not used. This made the Zero lighter, more maneuverable, and one of the longest-ranged single-engine fighters of World War II, which made it capable of searching out an enemy hundreds of kilometres away, bringing it to battle, then returning to its base or aircraft carrier. However, that tradeoff in weight and construction also made it prone to catching fire and exploding when struck by enemy fire.[11]
With its low-wing cantilever monoplane layout, retractable wide-set conventional landing gear, and enclosed cockpit, the Zero was one of the most modern carrier-based aircraft in the world at the time of its introduction. It had a fairly high-lift, low-speed wing with very low wing loading. Combined with its light weight, this resulted in a very low stalling speed of well below 60 kn (110 km/h; 69 mph). This was the main reason for its phenomenal maneuverability, allowing it to out-turn any Allied fighter of the time. Early models were fitted with servo tabs on the ailerons after pilots complained that control forces became too heavy at speeds above 300 kilometres per hour (190 mph). They were discontinued on later models after it was found that the lightened control forces were causing pilots to overstress the wings during vigorous maneuvers.[12]
Name
[edit]The A6M is usually known as the "Zero" from its Japanese Navy type designation, Type 0 carrier fighter (Rei shiki Kanjō sentōki, 零式艦上戦闘機), taken from the last digit of the Imperial year 2600 (1940) when it entered service. In Japan, it was unofficially referred to as both Rei-sen and Zero-sen; Japanese pilots most commonly called it Zero-sen, where sen is the first syllable of sentōki, Japanese for "fighter plane".[Note 2][13] In the official designation "A6M", the "A" signified a carrier-based fighter, "6" meant that it was the sixth such model built for the Imperial Navy, and "M" indicated Mitsubishi as the manufacturer.
The official Allied code name was "Zeke", in keeping with the practice of giving male names to Japanese fighters, female names to bombers, bird names to gliders, and tree names to trainers. "Zeke" was part of the first batch of "hillbilly" code names assigned by Captain Frank T. McCoy of Nashville, Tennessee (assigned to the Allied Technical Air Intelligence Unit at Eagle Farm Airport in Australia), who wanted quick, distinctive, easy-to-remember names. The Allied code for Japanese aircraft was introduced in 1942, and McCoy chose "Zeke" for the "Zero". Later, two variants of the fighter received their own code names. The Nakajima A6M2-N floatplane version of the Zero was called "Rufe", and the A6M3-32 variant was initially called "Hap". General "Hap" Arnold, commander of the United States Army Air Forces, objected to that name, however, so it was changed to "Hamp".
Operational history
[edit]






The first Zeros (pre-series of 15 A6M2) went into operation with the 12th Rengo Kōkūtai in July 1940.[14] On 13 September 1940, the Zeros scored their first air-to-air victories when 13 A6M2s led by Lieutenant Saburo Shindo, escorting 27 G3M "Nell" medium-heavy bombers on a raid of Chongqing, attacked 34 Soviet-built Polikarpov I-15s and I-16s of the Chinese Nationalist Air Force, claimed "all 27" of the Chinese fighters shot down without loss to themselves. However Major Louie Yim-qun had in fact nursed his I-15 riddled with 48 bullet holes back to base, and Lieutenant Gao Youxin claimed to have shot down one Zero, but at most 4 Zeroes sustained some damage in the 1/2 hour-long dogfight over Chongqing.[15] By the time they were redeployed a year later, the Zeros had shot down 99 Chinese aircraft[16] (up to 266 according to other sources).[14]
At the time of the attack on Pearl Harbor, 521 Zeros were active in the Pacific, 328 in first-line units.[17] The carrier-borne Model 21 was the type encountered by the Americans. Its tremendous range of over 2,600 kilometres (1,600 mi) allowed it to range farther from its carrier than expected, appearing over distant battlefronts and giving Allied commanders the impression that there were several times as many Zeros as actually existed.[18]
The Zero quickly gained a fearsome reputation.[3] Thanks to a combination of unsurpassed maneuverability—compared to contemporary Axis fighters—and excellent firepower, it easily disposed of Allied aircraft sent against it in the Pacific in 1941.[19][20] It proved a difficult opponent even for the Supermarine Spitfire. "The RAF pilots were trained in methods that were excellent against German and Italian equipment but suicide against the acrobatic Japs", as Lieutenant General Claire Lee Chennault noted.[21] Although not as fast as the British fighter, the Zero could out-turn the Spitfire with ease, sustain a climb at a very steep angle, and stay in the air for three times as long.[22]
Allied pilots soon developed tactics to cope with the Zero. Because of its extreme agility, engaging a Zero in a traditional turning dogfight was likely to be fatal.[23] It was better to swoop down from above in a high-speed pass, fire a quick burst, then climb quickly back up to altitude. A short burst of fire from heavy machine guns or cannon was often enough to bring down the fragile Zero. These tactics were regularly employed by Grumman F4F Wildcat fighters during Guadalcanal defense through high-altitude ambush, which was possible with an early warning system consisting of coastwatchers and radar.[24] Such "boom-and-zoom" tactics were also successfully used in the China Burma India Theater by the "Flying Tigers" of the American Volunteer Group (AVG) against similarly maneuverable Japanese Army aircraft such as the Nakajima Ki-27 "Nate" and Nakajima Ki-43 "Oscar". AVG pilots were trained by their commander Claire Chennault to exploit the advantages of their P-40 Warhawks, which were very sturdy, heavily armed, generally faster in a dive, and level flight at low altitude, with a good rate of roll.[25]
Another important maneuver was Lieutenant Commander John S. "Jimmy" Thach's "Thach Weave", in which two fighters would fly about 60 m (200 ft) apart. If a Zero latched onto the tail of one of the fighters, the two aircraft would turn toward each other. If the Zero followed his original target through the turn, he would come into a position to be fired on by the target's wingman. This tactic was first used to good effect during the Battle of Midway and later over the Solomon Islands.
Many highly experienced Japanese aviators were lost in combat, resulting in a progressive decline in pilot quality, which became a significant factor in Allied successes. Unexpected heavy losses of pilots at the Battles of the Coral Sea and Midway dealt the Japanese carrier air force a blow from which it never fully recovered.[26][27]
Throughout the Battle of Midway Allied pilots expressed a high level of dissatisfaction with the F4F Wildcat. Captain Elliott Buckmaster, commanding officer of USS Yorktown notes:
The fighter pilots are very disappointed with the performance and length of sustained fire power of the F4F-4 airplanes. The Zero fighters could easily outmaneuver and out-climb the F4F-3, and the consensus of fighter pilot opinion is that the F4F-4 is even more sluggish and slow than the F4F-3. It is also felt that it was a mistake to put 6 guns on the F4F-4 and thus to reduce the rounds per gun. Many of our fighters ran out of ammunition even before the Jap dive bombers arrived over our forces; these were experienced pilots, not novices.[28]
They were astounded by the Zero's superiority:[29]
In the Coral Sea, they made all their approaches from the rear or high side and did relatively little damage because of our armor. It also is desired to call attention to the fact that there was an absence of the fancy stunting during pull outs or approaches for attacks. In this battle, the Japs dove in, made the attack and then immediately pulled out, taking advantage of their superior climb and maneuverability. In attacking fighters, the Zeros usually attacked from above rear at high speed and recovered by climbing vertically until they lost some speed and then pulled on through to complete a small loop of high wing over which placed them out of reach and in position for another attack. By reversing the turn sharply after each attack the leader may get a shot at the enemy while he is climbing away or head on into a scissor if the Jap turns to meet it.[28]
In contrast, Allied fighters were designed with ruggedness and pilot protection in mind.[30] The Japanese ace Saburō Sakai described how the toughness of early Grumman aircraft was a factor in preventing the Zero from attaining total domination:
I had full confidence in my ability to destroy the Grumman and decided to finish off the enemy fighter with only my 7.7 mm machine guns. I turned the 20mm cannon switch to the 'off' position, and closed in. For some strange reason, even after I had poured about five or six hundred rounds of ammunition directly into the Grumman, the airplane did not fall, but kept on flying! I thought this very odd—it had never happened before—and closed the distance between the two airplanes until I could almost reach out and touch the Grumman. To my surprise, the Grumman's rudder and tail were torn to shreds, looking like an old torn piece of rag. With his plane in such condition, no wonder the pilot was unable to continue fighting! A Zero which had taken that many bullets would have been a ball of fire by now.[31]
When the Lockheed P-38 Lightning, armed with four "light barrel" AN/M2 .50 cal. Browning machine guns and one 20 mm autocannon, and the Grumman F6F Hellcat and Vought F4U Corsair, each with six AN/M2 .50 calibre Browning guns, appeared in the Pacific theater, the A6M, with its low-powered engine and lighter armament, was hard-pressed to remain competitive. In combat with an F6F or F4U, the only positive thing that could be said of the Zero at this stage of the war was that, in the hands of a skillful pilot, it could maneuver as well as most of its opponents.[18] Nonetheless, in competent hands, the Zero could still be deadly. Because of shortages of high-powered aviation engines and problems with planned successor models, namely the superior Mitsubishi A7M2 Reppū, the Zero remained in production until 1945, with over 10,000 of all variants produced.
Allied analysis
[edit]Chinese opinions
[edit]The Japanese deployed the A6M during the Second Sino-Japanese War. Inevitably some aircraft were lost, with at least two falling more-or-less intact into Chinese hands. The first known example, an A6M2 (the 12th of the 15th pre-production aircraft, Serial V-110), fell near Fainan Island. On 18 September 1940 a team, including Western volunteers assisting the Chinese, examined the wreck. It was largely intact, and a detail report was compiled and sent to the U.S. The second, an A6M2-21 (Serial V-173), made a forced landing near Tietsan airfield 17 February 1941. The pilot was shot before he could destroy his plane, the fuel system fixed, and it was taken into Chinese service. The plane was extensively flown and studied by a team which included Gerhard Neumann, and a detailed and illustrated report was sent to Washington. Overall they were impressed with the quality of the aircraft, less so by the performance—although this was later put down to using 85 octane fuel rather than the 100 octane required by the Sakae engine.[32]
American opinions
[edit]The American military discovered many of the A6M's unique attributes when they recovered a largely intact specimen of an A6M2, the Akutan Zero, on Akutan Island in the Aleutians. During an air raid over Dutch Harbor on 4 June 1942, one A6M fighter was hit by ground-based anti-aircraft fire. Losing oil, Flight Petty Officer Tadayoshi Koga attempted an emergency landing on Akutan Island about 20 miles (32 km) northeast of Dutch Harbor, but his Zero flipped over on soft ground in a sudden crash-landing. Koga died instantly of head injuries (his neck was broken by the tremendous impact), but his wingmen hoped he had survived and so went against Japanese doctrine to destroy disabled Zeros.[33] The relatively undamaged fighter was found over a month later by an American salvage team and was shipped to Naval Air Station North Island, where testing flights of the repaired A6M revealed both strengths and deficiencies in design and performance.[30][34]
The experts who evaluated the captured Zero found that the plane weighed about 2,360 kg (5,200 lb) fully loaded, some 1,260 kg (2,780 lb) lighter than the F4F Wildcat, the standard United States Navy fighter of the time. The A6M's airframe was "built like a fine watch"; the Zero was constructed with flush rivets, and even the guns were flush with the wings. The instrument panel was a "marvel of simplicity… with no superfluities to distract [the pilot]". What most impressed the experts was that the Zero's fuselage and wings were constructed in one piece, unlike the American method that built them separately and joined the two parts together. The Japanese method was much slower but resulted in a very strong structure and improved close maneuverability.[30]
American test pilots found that the Zero's controls were "very light" at 320 km/h (200 mph) but stiffened at speeds above 348 km/h (216 mph) to safeguard against wing failure.[35] The Zero could not keep up with Allied aircraft in high-speed maneuvers, and its low "never exceed speed" (VNE) made it vulnerable in a dive. Testing also revealed that the Zero could not roll as quickly to the right as it could to the left, which could be exploited.[33] While stable on the ground despite its light weight, the aircraft was designed purely for the attack role, emphasizing long range, maneuverability, and firepower at the expense of protection of its pilot. Most lacked self-sealing tanks and armor plating.[30]
British opinions
[edit]Captain Eric Brown, the chief naval test pilot of the Royal Navy, recalled being impressed by the Zero during tests of captured aircraft. "I don't think I have ever flown a fighter that could match the rate of turn of the Zero. The Zero had ruled the roost totally and was the finest fighter in the world until mid-1943."[4]
Variants
[edit]
A6M1, Type 0 Prototypes
[edit]The first two A6M1 prototypes were completed in March 1939, powered by the 580 kW (780 hp) Mitsubishi Zuisei 13 engine with a two-blade propeller. It first flew on 1 April, and passed testing within a remarkably short period. By September, it had already been accepted for Navy testing as the A6M1 Type 0 Carrier Fighter, with the only notable change being a switch to a three-bladed propeller to cure a vibration problem.
A6M2a Type 0 Model 11
[edit]While the Navy was testing the first two prototypes, they suggested that the third be fitted with the 700 kW (940 hp) Nakajima Sakae 12 engine instead. Mitsubishi had its own engine of this class in the form of the Kinsei, so they were somewhat reluctant to use the Sakae. Nevertheless, when the first A6M2 was completed in January 1940, the Sakae's extra power pushed the performance of the Zero well past the original specifications.
The new version was so promising that the Navy had 15 built and shipped to China before they had completed testing. They arrived in Manchuria in July 1940, and first saw combat over Chongqing in August. There they proved to be completely untouchable by the Polikarpov I-16s and I-153s that had been such a problem for the A5Ms when in service. In one encounter, 13 Zeros shot down 27 I-15s and I-16s in under three minutes without loss. After hearing of these reports, the Navy immediately ordered the A6M2 into production as the Type 0 Carrier Fighter, Model 11.Reports of the Zero's performance slowly filtered back to the US. They were met with scepticism by most US military officials, who thought it impossible for the Japanese to build such an aircraft.
A6M2b Type 0 Model 21
[edit]
After the delivery of the 65th aircraft, a further change was worked into the production lines, which introduced folding wingtips to allow them to fit on aircraft carriers.[17] The resulting Model 21 would become one of the most produced versions early in the war. A feature was the improved range with 520 L (140 US gal) wing tank and 320 L (85 US gal) drop tank. When the lines switched to updated models, 740 Model 21s had been completed by Mitsubishi, and another 800 by Nakajima. Two other versions of the Model 21 were built in small numbers, the Nakajima-built A6M2-N "Rufe" floatplane (based on the Model 11 with a slightly modified tail), and the A6M2-K two-seat trainer of which a total of 508 were built by Hitachi and the Sasebo Naval Air Arsenal.[36]
A6M3 Type 0 Model 32
[edit]
In 1941, Nakajima introduced the Sakae 21 engine, which used a two-speed supercharger for better altitude performance, and increased power to 831 kW (1,130 hp). A prototype Zero with the new engine was first flown on 15 July 1941.[37]
The new Sakae was slightly heavier and somewhat longer due to the larger supercharger, which moved the center of gravity too far forward on the existing airframe. To correct for this, the engine mountings were cut back by 185 mm (7.3 in) to move the engine toward the cockpit. This had the side effect of reducing the size of the main fuselage fuel tank (located between the engine and the cockpit) from 518 L (137 US gal) to 470 L (120 US gal). The cowling was redesigned to enlarge the cowl flaps, revise the oil cooler air intake, and move the carburetor air intake to the upper half of the cowling.[38][39]
The wings were redesigned to reduce span, eliminate the folding tips, and square off the wingtips. The inboard edge of the aileron was moved outboard by one rib, and the wing fuel tanks were enlarged accordingly to 420 L (110 US gal). The two 20 mm wing cannon were upgraded from the Type 99 Mark 1 to the Mark 2,[38] which required a bulge in the sheet metal of the wing below each cannon. The wings also included larger ammunition boxes and thus allowing 100 rounds per cannon.
The Sakae 21 engine and other changes increased maximum speed by only 11 km/h (6.8 mph) compared to the Model 21, but sacrificed nearly 1,000 km (620 mi) of range.[37] Nevertheless, the Navy accepted the type and it entered production in April 1942.[40]
The shorter wingspan led to better roll, and the reduced drag allowed the diving speed to be increased to 670 km/h (415 mph). On the downside, turning and range, which were the strengths of the Model 21, suffered due to smaller ailerons, decreased lift and greater fuel consumption. The shorter range proved a significant limitation during the Solomons Campaign, during which Zeros based at Rabaul had to travel nearly to their maximum range to reach Guadalcanal and return.[41] Consequently, the Model 32 was unsuited to that campaign[40] and was used mainly for shorter range offensive missions and interception.
This variant was flown by only a small number of units, and only 343 were built. One example survives today, and is on display at the Tachiarai Peace Memorial Museum in Tachiarai, Fukuoka.[42]
A6M3 Type 0 Model 22
[edit]In order to correct the deficiencies of the Model 32, a new version with folding wingtips and redesigned wing was introduced. The fuel tanks were moved to the outer wings, fuel lines for a 330 L (87 US gal) drop tank were installed under each wing and the internal fuel capacity was increased to 570 L (150 US gal). More importantly, it regained its capabilities for long operating ranges, similar to the previous A6M2 Model 21, which was vastly shortened by the Model 32.
However, before the new design type was accepted formally by the Navy, the A6M3 Model 22 already stood ready for service in December 1942. Approximately 560 aircraft of the new type had been produced in the meantime by Mitsubishi Jukogyo K.K.[43]
According to a theory, the very late production Model 22 might have had wings similar to the shortened, rounded-tip wing of the Model 52.[44] One plane of such arrangement was photographed at Lakunai Airfield ("Rabaul East") in the second half of 1943, and has been published widely in a number of Japanese books. While the engine cowling is the same of previous Model 32 and 22, the theory proposes that the plane is an early production Model 52.[45]
The Model 32, 22, 22 Kō, 52, 52 Kō and 52 Otsu were all powered by the Nakajima Sakae Mod. 21 engine.[41] That engine kept its designation in spite of changes in the exhaust system for the Model 52.
A6M4 Type 0 Model 41/42
[edit]Mitsubishi is unable to state with certainty that it ever used the designation "A6M4" or model numbers for it. However, "A6M4" does appear in a translation of a captured Japanese memo from a Naval Air Technical Arsenal, titled Quarterly Report on Research Experiments, dated 1 October 1942.[46] It mentions a "cross-section of the A6M4 intercooler" then being designed. Some researchers believe "A6M4" was applied to one or two prototype planes fitted with an experimental turbo-supercharged Sakae engine designed for high altitude.[47] Mitsubishi's involvement in the project was probably quite limited or nil; the unmodified Sakae engine was made by Nakajima.[41] The design and testing of the turbo-supercharger was the responsibility of the First Naval Air [Technical] Arsenal (第一海軍航空廠, Dai Ichi Kaigun Kōkūshō) at Yokosuka.[46] At least one photo of a prototype plane exists. It shows a turbo unit mounted in the forward left fuselage.
Lack of suitable alloys for use in the manufacture of a turbo-supercharger and its related ducting caused numerous ruptures, resulting in fires and poor performance. Consequently, further development of a turbo-supercharged A6M was cancelled. The lack of acceptance by the Navy suggests that it did not bestow model number 41 or 42 formally, although it appears that the arsenal did use the designation "A6M4". The prototype engines nevertheless provided useful experience for future engine designs.[48]
A6M5 Type 0 Model 52
[edit]

Sometimes considered as the most effective variant,[49] the Model 52 was developed to again shorten the wings to increase speed and dispense with the folding wing mechanism. In addition, ailerons, aileron trim tab and flaps were revised.[50][51] Produced first by Mitsubishi, most Model 52s were made by Nakajima. The prototype was made in June 1943 by modifying an A6M3 and was first flown in August 1943.[52] The first Model 52 is said in the handling manual[53] to have production number 3904,[54] which apparently refers to the prototype.
Research by Mr. Bunzo Komine published by Mr. Kenji Miyazaki states that aircraft 3904 through 4103 had the same exhaust system and cowl flaps as on the Model 22.[55] This is partially corroborated by two wrecks researched by Mr. Stan Gajda and Mr. L. G. Halls, production number 4007 and 4043, respectively.[56][verification needed][57][verification needed][58][verification needed] (The upper cowling was slightly redesigned from that of the Model 22.[38])An early production A6M5 Zero with non-separated exhaust, with an A6M3 Model 22 in the background.A new exhaust system provided an increment of thrust by aiming the stacks aft and distributing them around the forward fuselage. The new exhaust system required "notched" cowl flaps and heat shields just aft of the stacks. (Note, however, that the handling manual translation states that the new style of exhaust commenced with number 3904. Whether this is correct, indicates retrofitting intentions, refers to the prototype but not to all subsequent planes, or is in error, is unclear.) From production number 4274, the wing fuel tanks received carbon dioxide fire extinguishers.[59][60] From number 4354, the radio became the Model 3, aerial Mark 1, and at that point it is said the antenna mast was shortened slightly.[61] Through production number 4550, the lowest exhaust stacks were approximately the same length as those immediately above them. This caused hot exhaust to burn the forward edge of the landing gear doors and heat the tires. Therefore, from number 4551 Mitsubishi began to install shorter bottom stacks.[62] Nakajima manufactured the Model 52 at its Koizumi plant in Gunma Prefecture.[63] The A6M5 had a maximum speed of 565 km/h (351 mph) at 6,000 m (20,000 ft), reaching that altitude in 7:01 minutes.[64]
Subsequent variants included:
- A6M5a, Model 52甲 (Kō, 52a) – Starting at Mitsubishi number 4651, an armament change substituted the belt-fed Type 99-2 Mark 4 cannon, with 125 rounds per gun, in place of the drum-fed Type 99-2 Mark 3 cannon that carried 100 rounds per gun. Hence, the bulge in the underside of the wing for each cannon's ammunition drum was deleted and the ejection port for spent cartridge cases was moved. Thicker wing skinning was installed to permit higher diving speeds.[65]
- A6M5b, Model 52乙 (Otsu, 52b) – Armament change: The 7.7 mm (.303 in) Type 97 gun (750 m/s (2,500 ft/s) muzzle velocity and 600 m (2,000 ft) range) in the right forward fuselage was replaced by a 13.2 mm Type 3 Browning-derived gun (790 m/s (2,600 ft/s) muzzle velocity and 900 m (3,000 ft) range, with a rate of fire of 800 rounds per minute) with 240 rounds. The larger weapon required an enlarged opening, creating a distinctive asymmetric appearance to the top of the cowling, and a revised gas outlet near the windscreen. In addition, each wing cannon received a fairing at the wing leading edge. A plate of armored glass 45 mm (1.8 in) thick was fitted to the windscreen. A larger propeller spinner was fitted, suggesting a change to the propeller.[66] The type of ventral drop tank was changed, it now had fins and was suspended on a slanted pipe. The first of this variant was completed in April 1944 and it was produced until October 1944.[67]
- A6M5c, Model 52丙 (Hei, 52c) – Armament change: One 13.2 mm (.51 in) Type 3 machine gun was added in each wing outboard of the cannon, and the 7.7 mm gun on the left side of the cowl was deleted. Four racks for rockets or small bombs were installed outboard of the 13 mm gun in each wing. Engine change: Some sources state that the hei had a Sakae 31 engine[68] In addition, a 55 mm (2.2 in) thick piece of armored glass was installed at the headrest and an 8 mm (0.31 in) thick plate of armor was installed behind the seat. The mounting of the central 300 L (79 US gal) drop tank changed to a four-post design.[69] Wing skin was thickened further. The first of this variant was completed in September 1944.[65] Because of the gain in weight, this variant was used mainly for intercepting B-29s and special attack.[70]
- A6M5-S (A6M5 Yakan Sentōki) — изменение вооружения: для перехвата B-29 и других самолетов, летающих в ночное время, воздушный арсенал переоборудовал некоторые модели 52 в ночные истребители . [71] They were armed with one 20 mm Type 99 cannon behind the pilot, aimed upward, similar in intent to the Luftwaffe's Schräge Musik installation.[72] Однако отсутствие радара не позволило им быть очень эффективными.
Некоторые самолеты моделей 21 и 52 были переоборудованы в «бакусен» ( истребители-бомбардировщики ) путем установки бомбодержателя и 250-килограммовой (550 фунтов) бомбы вместо центрального сбрасываемого бака.
До семи самолетов Model 52 якобы были переоборудованы в двухместные учебно-тренировочные самолеты А6М5-К. [36] Массовое производство планировалось Hitachi, но так и не было реализовано. [73]
A6M6 Тип 0 Модель 53
[ редактировать ]A6M6 был разработан для использования двигателя Sakae 31a с водно-метанольным наддувом и самоуплотняющимися крыльевыми баками. [74] [75] В ходе предварительных испытаний его характеристики были признаны неудовлетворительными из-за нереализации дополнительной мощности двигателя и ненадежности системы впрыска топлива. [76] [77] Испытания A6M6 продолжались, но конец войны остановил дальнейшее развитие. Был изготовлен только один прототип.
A6M7 Тип 0 Модель 62/63
[ редактировать ]A6M7 был последним вариантом, поступившим на вооружение. Он был разработан для удовлетворения потребностей ВМФ в специальной версии ударного / пикирующего бомбардировщика , которая могла бы действовать с небольших авианосцев. [9] или по другим данным заменить устаревший Aichi D3A . [78] Конструкция A6M7 претерпела значительные изменения по сравнению с предыдущими попытками сделать A6M пригодным для бомбометания с пикирования. Это включало усиленный вертикальный стабилизатор, специальный бомбодержатель, два 350-литровых подвесных бака и фиксированные ограничители поворота бомбы/ракеты на нижней стороне крыльев. [79] [80] [81] [78] [9] Также на него была установлена новая силовая установка — двигатель «Сакаэ-31» мощностью 1130 л.с. на взлете. A6M7 имел аналогичную компоновку вооружения с A6M5c, за исключением бомбодержателя по центральной линии, способного нести бомбы массой 250 или 500 кг. Введен в производство в мае 1945 года. [9] [79] [81] [80] A6M7 также использовался для камикадзе . атак [82] [83]
A6M8 Тип 0 Модель 64
[ редактировать ]
Похож на A6M6, но с снятым с производства Sakae, замененным двигателем Mitsubishi Kinsei 62 мощностью 1163 кВт (1560 л.с.), что на 60% мощнее двигателя A6M2. [14] В результате были существенно изменены капот и носовая часть самолета. Впуск карбюратора стал намного больше, был добавлен длинный воздуховод, как на Nakajima B6N Tenzan , и установлен большой вращатель — как на Yokosuka D4Y Suisei с Kinsei 62. Вооружение состояло из двух 13,2-мм (0,52 дюйма) пулеметов Тип 3 и двух 20-мм (0,80 дюйма) пушек Тип 99 в крыльях. Кроме того, Модель 64 была модифицирована для установки двух подвесных баков емкостью 150 л (40 галлонов США) на каждом крыле, чтобы можно было установить бомбу массой 250 кг (550 фунтов) на нижней стороне фюзеляжа. Два прототипа были построены в апреле 1945 года, но хаотическая ситуация в японской промышленности и конец войны помешали началу амбициозной программы производства 6300 самолетов A6M8, и только два прототипа были завершены и совершили полеты. [14] [84]
Производство
[ редактировать ]Год | Ян | февраль | Мар | апрель | Может | июнь | июль | август | Сентябрь | октябрь | ноябрь | декабрь | Ежегодный |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1939 | 1 | 1 | 1 | 3 | |||||||||
1940 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 3 | 9 | 8 | 9 | 19 | 23 | 19 | 98 |
1941 | 23 | 23 | 30 | 27 | 30 | 26 | 25 | 30 | 33 | 43 | 52 | 60 | 402 |
1942 | 60 | 58 | 55 | 54 | 58 | 45 | 46 | 51 | 64 | 65 | 67 | 69 | 692 |
1943 | 68 | 69 | 73 | 73 | 73 | 73 | 77 | 85 | 93 | 105 | 110 | 130 | 1,029 |
1944 | 125 | 115 | 105 | 109 | 95 | 100 | 115 | 135 | 135 | 145 | 115 | 62 | 1,356 |
1945 | 35 | 59 | 40 | 37 | 38 | 23 | 15 | 52 | 299 | ||||
Общий | 3,879 |
Не включено:
- Второй А6М1 был построен 17 марта 1939 года. [86] но был списан без объяснения причин после завершения программы летных испытаний компании в июле 1940 года. [87]
Год | Ян | февраль | Мар | апрель | Может | июнь | июль | август | Сентябрь | октябрь | ноябрь | декабрь | Ежегодный |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1941 | 1 | 6 | 7 | ||||||||||
1942 | 19 | 22 | 35 | 31 | 36 | 34 | 52 | 65 | 75 | 88 | 99 | 118 | 674 |
1943 | 110 | 119 | 133 | 144 | 148 | 152 | 153 | 156 | 243 | 182 | 202 | 225 | 1,967 |
1944 | 238 | 154 | 271 | 230 | 232 | 200 | 163 | 232 | 245 | 194 | 109 | 206 | 2,474 |
1945 | 216 | 108 | 207 | 230 | 247 | 185 | 138 | 85 | 1,416 | ||||
Общий | 6,538 |
Тренер
[ редактировать ]Год | Ян | февраль | Мар | апрель | Может | июнь | июль | август | Сентябрь | октябрь | ноябрь | декабрь | Ежегодный |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1943 | 4 | 5 | 6 | 8 | 8 | 8 | 10 | 10 | 12 | 12 | 12 | 15 | 110 |
1944 | 12 | 16 | 17 | 18 | 17 | 23 | 30 | 29 | 15 | 23 | 27 | 25 | 252 |
1945 | 23 | 8 | 34 | 21 | 31 | 23 | 15 | 155 | |||||
Общий | 517 |
Общий объем производства
[ редактировать ]- По данным отчета USSBS: 10 934.
- включает в себя: 10 094 сборки А6М, 323 сборки А6М2-Н и 517 сборок А6М-К.
- По данным Франсильона: 11 291
Выживший самолет
[ редактировать ]




Как и многие уцелевшие японские самолеты времен Второй мировой войны, большинство уцелевших Зеро состоят из частей нескольких планеров. В результате некоторые из них имеют противоречивые серийные номера производителей. Другие самолеты, например те, которые были восстановлены после десятилетий нахождения в разбитом состоянии, были реконструированы до такой степени, что большая часть их конструкции состоит из современных деталей. Все это означает, что личности уцелевших самолетов будет сложно подтвердить. У большинства летающих Зеро были заменены двигатели на аналогичные американские двигатели . Только один из них, A6M5 из Музея авиации «Самолеты славы» , оснащен оригинальным двигателем Sakae. [95]
Редкость летающих «Зеро» объясняется использованием одноместных североамериканских Т-6 «Теханс» с сильно модифицированными фюзеляжами и окрашенными в японскую маркировку в качестве заменителей «Зеро» в фильмах «Тора!». Тора! Тора! , «Последний отсчет» и многие другие телевизионные и киноизображения самолетов, такие как Baa Baa Black Sheep (переименованная в Black Sheep Squadron ). Одна Модель 52 использовалась во время производства Перл-Харбора .
Австралия
[ редактировать ]- 840 — выставлен в Австралийском центре авиационного наследия в Виннелли, Северная территория . Обломки носовой части фюзеляжа, внутренних крыльев, двигателя и пропеллера. [96] [97]
- 5784 — выставлен на Австралийском военном мемориале в Канберре, столичная территория Австралии . Восстановленный A6M2-21 "V-173" был найден после войны как обломки, а позже выяснилось, что им управлял Сабуро Сакаи в Лаэ . [98] [99]
Китай
[ редактировать ]- Неизвестный серийный номер - выставлен в Пекинском военном музее. [100]
Германия
[ редактировать ]- Реплика – выставлена в Техническом музее Шпейера в Шпейере, Рейнланд-Пфальц . Реплика секции фюзеляжа на выставке IWM в Лондоне. [101] [102]
Индонезия
[ редактировать ]
- Неизвестный серийный номер – выставлен в Музее Диргантара Мандалы в Джокьякарте . [100]
Япония
[ редактировать ]- 1493 г. — выставлен в Моторном музее Кавагутико в Фудзикавагутико, Яманаси . [103]
- 4168/4240/4241 – выставлен в Юшукан в Тиёде, Токио . [104]
- 4685 — выставлен на авиабазе Хамамацу в Хамамацу, Сидзуока . [105]
- 4708 — выставлен в Музее тяжелой промышленности Mitsubishi в Комаки, Айти . [106]
- 31870 — двухместный автомобиль, выставленный в Национальном музее природы и науки в Тайто, Токио . [107]
- 62343 — выставлен в Чиранском музее мира для пилотов-камикадзе в Чиране, Кагосима . [108]
- 82729 — экспонируется в музее Ямато в Куре, Хиросима . [109]
- 91518 - выставлен в Моторном музее Кавагутико. [110]
- 92717 - выставлен в Моторном музее Кавагутико. [111]
- Реплика - выставлена в MCAS Iwakuni в Ивакуни, Ямагути. [112] [113]
- Реплика – использовалась в качестве реквизита для фильма 2013 года «Вечный ноль» . Экспонируется в Городском музее мира США, Сша, префектура Оита. [114]
Новая Зеландия
[ редактировать ]- 3835/3844 — выставлен в Оклендском военном мемориальном музее в Окленде . [115] Его доставили в Новую Зеландию с Бугенвиля в октябре 1945 года на борту парома « Вахайн» , который использовался для репатриации войск. «Зеро» был застигнут на земле на Бугенвиле и поврежден во время бомбардировки во время Бугенвильской кампании в ноябре 1943 года. Самолет был спрятан японцами, которые восстановили его с целью улететь за пределы острова. Самолет был обнаружен офицерами разведки РНЗАФ в сентябре 1945 года на японском аэродроме Буин на юге Бугенвиля. [116]
Великобритания
[ редактировать ]- 196 — выставлен в Имперском военном музее Лондона в Лондоне, Большой Лондон . Показана носовая часть фюзеляжа. [117] [118] [119]
- 3685 — выставлен в Имперском военном музее Даксфорда в Даксфорде, Кембриджшир . 3685 был спасен с острова Тароа в 1991 году и приобретен музеем в 2000 году, а затем выставлен на обозрение в 2010 году. Фюзеляж выставлен в невосстановленном состоянии. [120]
Соединенные Штаты
[ редактировать ]- 1303 г. — на хранении в коллекции летающего наследия в Эверетте, штат Вашингтон . [121]
- 3618 — на хранении в Fantasy of Flight в Полк-Сити, Флорида . [122]
- 4043 — на хранении в Fantasy of Flight. Вместе с несколькими другими «Зеро» этот самолет был обнаружен Австралийским военным мемориальным музеем в начале 1970-х годов в Рабауле в южной части Тихого океана. Маркировка предполагает, что он находился на вооружении после июня 1943 года, а дальнейшее расследование показало, что у него есть особенности кабины, связанные с моделью 52b, построенной в Накадзиме. Если это правда, то это, скорее всего, один из 123 самолетов, потерянных японцами при штурме Рабаула . Самолет был доставлен на аттракцион по частям и в конечном итоге был выставлен напоказ как разбившийся самолет. Большая часть самолета пригодна для изготовления моделей, а некоторые его части можно восстановить, чтобы однажды сделать это основой для летного самолета. [123] [124]
- 4340 - выставлен в Национальном музее авиации и космонавтики в Вашингтоне, округ Колумбия. [125]
- 4400 - находится на хранении в коллекции Flying Heritage в Эверетте, штат Вашингтон. [126]
- 5356/5451 — выставлен в Музее авиации Перл-Харбора в Гонолулу, Гавайи . Этот самолет ранее использовался в Мемориальных ВВС после восстановления Робертом Димертом. [127]
- 5357 — принадлежит Музею авиации «Самолеты славы» в Чино, Калифорния . Этот самолет, 61-120, является единственным годным к полетам экземпляром с оригинальным радиальным двигателем Sakae. [128]
- 5450 — выставлен в Национальном музее военно-морской авиации на авиабазе ВМС Пенсакола в Пенсаколе, Флорида . [129] [130]
- 23186 — выставлен в Музее авиации и космонавтики Сан-Диего в Сан-Диего, Калифорния . Этот самолет предоставлен в аренду Национальному музею авиации и космонавтики. [131] [132] Ранее в коллекции музея имелся еще один Зеро, MSN 4323, но он был уничтожен пожаром 22 февраля 1978 года. [133]
- 51553 — выставлен в Национальном музее ВВС США на авиабазе Райт-Паттерсон в Дейтоне, штат Огайо . [134] [135] Он был восстановлен компанией Century Aviation. [136]
- Реплика – принадлежит Уоррену Питчу в Техасском музее летающих легенд в Хьюстоне, штат Техас . Этот самолет, известный как «Блейд» Зеро, представляет собой реконструкцию, основанную на шаблонах оригинальных компонентов Зеро, обнаруженных в южной части Тихого океана. Чтобы считаться «реставрацией», а не воспроизведением, строители использовали при реконструкции небольшую часть деталей оригинального шасси Zero. [137] [138] Он был построен как A6M2 Model 21. [139] [140] Этот самолет был поврежден в результате наземной катастрофы 15 марта 2016 года, когда руливший за ним Goodyear FG-1D Corsair проехал за хвостом Zero, при этом пропеллер Corsair разорвал примерно последнюю треть фюзеляжа Zero и его поверхности управления. [141] [142]
- Реплика (3869) – принадлежит Южно-Калифорнийскому крылу Мемориальных ВВС в Камарильо, Калифорния . Этот самолет представляет собой А6М3, который был восстановлен с аэродрома Бабо , Индонезия, в 1991 году. Он был частично восстановлен из нескольких А6М3 в России, а затем доставлен в США для восстановления. Самолет был перерегистрирован в 1998 году и выставлен в Музее авиации в Санта-Монике, Калифорния . Он использует двигатель Pratt & Whitney R-1830-75 . [143] [144]
- Реплика (3852) – принадлежит коллекции Flying Heritage в Эверетте, штат Вашингтон. Этот самолет был восстановлен с аэродрома Бабо и отреставрирован – сначала в России, затем в Калифорнии и, наконец, в штате Вашингтон – прежде чем быть доставлен в коллекцию летающего наследия. [145] [146] На нем установлен двигатель P&W. [147]
- Реплика (3858) - выставлена в Музее Fagen Fighters Второй мировой войны в Гранит-Фолс, Миннесота . Ранее принадлежал Масахиде Исидзуке в Каное, Кагосима . Двигатель Pratt & Whitney R-1830 . [148] [149] [150]
- Реплика - находится на стадии восстановления летной годности компанией Legend Flyers в Эверетте, штат Вашингтон. [151] [152] для Музея военной авиации . В этом самолете использовано небольшое количество деталей от 3148. [153]
Технические характеристики (A6M2 (Тип 0, Модель 21))
[ редактировать ]
Данные из Великой Книги Бойцов, [35] Профиль самолета № 129: Mitsubishi A6M2 Zero-sen. [154]
Общие характеристики
- Экипаж: 1
- Длина: 9,06 м (29 футов 9 дюймов)
- Размах крыльев: 12 м (39 футов 4 дюйма)
- Высота: 3,05 м (10 футов 0 дюймов)
- Площадь крыла: 22,44 м 2 (241,5 кв. футов)
- Соотношение сторон : 6,4
- Профиль : корень: MAC118 или NACA 2315 ; Совет: MAC118 или NACA 3309. [155]
- Вес пустого: 1680 кг (3704 фунта)
- Полная масса: 2796 кг (6164 фунта)
- Максимальный взлетный вес: 2796 кг (6164 фунта)
- Запас топлива: 518 л (137 галлонов США; 114 имп галлонов) внутренний + 1 отводной бак емкостью 330 л (87 галлонов США; 73 имп галлона)
- Силовая установка: 1 × Nakajima NK1C Sakae-12 14-цилиндровый радиально-поршневой двигатель воздушного охлаждения мощностью 700 кВт (940 л.с.) на взлете.
- 710 кВт (950 л.с.) на высоте 4200 м (13800 футов)
- Гребные винты: 3-лопастной гребной винт Sumitomo- Hamilton с постоянной скоростью вращения.
Производительность
- Максимальная скорость: 533 км/ч (331 миль в час, 288 узлов) на высоте 4550 м (14 930 футов).
- Крейсерская скорость: 333 км/ч (207 миль в час, 180 узлов)
- Никогда не превышайте скорость : 600 км/ч (370 миль в час, 320 узлов).
- Дальность: 1870 км (1160 миль, 1010 миль)
- Перегоночная дальность: 3102 км (1927 миль, 1675 морских миль)
- Практический потолок: 10 000 м (33 000 футов)
- Скорость набора высоты: 15,7 м/с (3090 футов/мин)
- Время набора высоты: 6000 м (20 000 футов) за 7 минут 27 секунд.
- Нагрузка на крыло: 107,4 кг/м 2 (22,0 фунта/кв. футов)
- Мощность/масса : 0,254 кВт/кг (0,155 л.с./фунт)
Вооружение
- Оружие:
Расхождение траекторий боеприпасов калибра 7,7 и 20 мм - 2 × 7,7-мм (0,303 дюйма) авиационных пулемета Тип 97 в капоте двигателя, боекомплект по 500 патронов на ствол.
- 2 × 20-мм (0,787 дюйма) пушки Тип 99-1 Mk.3 в крыльях, с боекомплектом по 60 снарядов на ствол.
- Бомбы:
- 2 бомбы по 60 кг (130 фунтов) или
- 1 фиксированная бомба массой 250 кг (550 фунтов) для камикадзе атак
См. также
[ редактировать ]Связанные разработки
Самолеты сопоставимой роли, конфигурации и эпохи
- Брюстер F2A Баффало
- Кёртисс P-36 Хок
- Кертисс-Райт CW-21
- Фиат G.50 Фречча
- Глостер Ф.5/34
- Грумман F4F Уайлдкэт
- СНОВА 80
- Макки C.200
- Накадзима Ки-43
- Вайс Манфред WM-23 Серебряная стрела
Связанные списки
- Список самолетов Японии во время Второй мировой войны
- Авианосец, использовавшийся во время Второй мировой войны.
- Список самолетов Второй мировой войны
- Список истребителей
- Список военных самолетов Японии
Сноски
[ редактировать ]- ^ Реплика/реконструкция, см. Уцелевший самолет.
- ↑ Примечание: в Японии авианосные истребительные подразделения назывались Кандзё сэнтокитай . Японский «Зеро» был одним из основных самолетов, использовавшихся при нападении на Перл-Харбор.
Примечания
[ редактировать ]- ^ Лоуренс 1945 , с. 186.
- ^ Хоукс, Чак. «Лучшие истребители Второй мировой войны» . chuckhawks.com. Проверено: 18 января 2007 г.
- ^ Перейти обратно: а б Молодой 2013, с. 36.
- ^ Перейти обратно: а б Томпсон и Смит 2008, с. 231.
- ^ Мерски, Питер Б. (командир USNR). «Время асов: летчики морской пехоты на Соломоновых островах, 1942–1944». ibiblio.org . Проверено: 18 января 2007 г.
- ^ Уиллмотт 1980, стр. 40–41.
- ^ Ангелуччи и Матрикарди 1978, с. 138.
- ^ Янг, Эдвард М. (2013). F4F Wildcat против A6M Zero-Sen: Тихоокеанский театр военных действий, 1942 год . Оксфорд, Великобритания: Оспри. п. 18. ISBN 978-1-78096-322-8 .
- ^ Перейти обратно: а б с д Франсильон 1970, стр. 363–364.
- ^ Ёсио, Баба. «Дополнительный супердюралюминий и последующие алюминиевые сплавы для самолетов». Журнал Японского института легких металлов (Sumitomo Light Metal Ind. Ltd., Япония), том 39, выпуск 5, стр. 378–395. Проверено: 22 ноября 2015 г.
- ^ Тиллман 1979, стр. 5, 6, 96.
- ^ Йошимура 1996, с. 108.
- ^ Паршалл и Талли 2007, с. 79.
- ^ Перейти обратно: а б с д Матрикарди 2006, с. 88.
- ^ Густавссон, Хаканс. «Китайские асы-бипланы-истребители — «Клиффорд» «Длинноногий» Луи Йим-Цюнь» . Асы-истребители-бипланы – Китай . Проверено 3 декабря 2020 г.
Без радио они не могли общаться друг с другом... Майор Чэн Сяо-Ю повел в бой весь 22-й ПС... девять И-15бис из 28-го ПС под командованием майора Луи Йим-Цюня вступили в бой с Зеро над Чунцином ... Японские Зеро с их высокой скоростью, потрясающей способностью преодолевать препятствия, ловкостью и огневой мощью полностью доминировали в бою. После получасового боя у большинства уцелевших китайских самолетов закончилось топливо... этот бой стал дебютом истребителя "Зеро", и китайские ВВС потерпели самое тяжелое поражение... Майор Луи Йим-Цюнь был одним из раненых в бой... приземлил свой сильно подбитый И-15бис в Суйнине и насчитал на нем 48 пулевых отверстий. По меньшей мере два пилота 21-го ПС погибли... еще один самолет был подбит, совершил вынужденную посадку, раненому пилоту оторвало ногу, а затем он умер от потери крови... из выживших пилотов... Сюй Хва-Цзян, который позже во время войны продолжал летать в составе CACW.
- ^ Гланси 2006, с. 170.
- ^ Перейти обратно: а б Франсильон 1979, с. 365.
- ^ Перейти обратно: а б Ганстон 1980, с. 162.
- ^ Янг 2013, с. 5.
- ^ Ниджбоер 2009, с. 4.
- ^ Смит 2015, стр. 146–149.
- ^ Спик 1997, с. 165.
- ^ Спик 1983, с. 118.
- ^ Лундстрем 1994, стр. 266–270, Stille 2019, местоположение Kindle 1233–1237.
- ^ Росси, младший «Рассказ Чака Олдера: киоски-молоты и резкие роллы, написанные в середине 1980-х» . AFG: Американская группа добровольцев, «Летающие тигры», 1998. Дата обращения: 5 июля 2011 г.
- ^ Холмс 2011, с. 314.
- ^ Труэльсен 1976, стр. 173, 174.
- ^ Янг 2013, стр. 6, 51, 82.
- ^ Перейти обратно: а б с д Уилкокс 1942, с. 86.
- ^ «Сабуро Сакаи: 'Ноль ' » . Лучшие пилоты . Проверено: 13 октября 2010 г.
- ^ Гансон, Билл (1991). Самолет говорит . Сомерсет, Англия: Патрик Стивенс Лимитед. п. 131. ИСБН 1-85260-166-3 .
- ^ Перейти обратно: а б Хейнс, Элизабет (16 января 2015 г.). «Акутан Зеро: как захваченный японский истребитель помог выиграть Вторую мировую войну» . History.com .
- ^ Яблонски 1979 [ нужна страница ]
- ^ Перейти обратно: а б Грин и Суонборо, 2001 г. [ нужна страница ]
- ^ Перейти обратно: а б с Франсильон 1979, с. 399.
- ^ Перейти обратно: а б Нохара 1993, стр. 76.
- ^ Перейти обратно: а б с Нохара 1993, стр. 51.
- ↑ Рейсен-но Цуиоку (Модель Арт 883), 2013, стр. 75.
- ^ Перейти обратно: а б Нохара 1993, стр. 101-1. 76–77.
- ^ Перейти обратно: а б с Механик World Aircraft Vol. 5, Кодзинша, 1994, стр. 220–221.
- ^ «Увидьте истребитель Годзилла J7W1 Шинден в Мемориальном музее мира Тачиарай в Фукуоке» . Полосы Япония . 29 ноября 2023 г. Проверено 15 декабря 2023 г.
- ^ Нохара 1993, стр. 78.
- ^ Микеш 1994. с. 90.
- ^ Знаменитые самолеты мира 9, 1993 г. с. 33.
- ^ Перейти обратно: а б «Ежеквартальный отчет об исследовательских экспериментах», Vol. 1, 30 марта 1945 г. Бюллетень CINCPAC-CINCPOA , специальный перевод № 52, № 67–45, стр. 14 Д.
- ^ Микеш 1981, с. 32.
- ^ "А6М4". J-Aircraft.com . Проверено: 13 октября 2010 г.
- ^ Микеш 1994, с. 53.
- ^ Нохара 1993, стр. 80.
- ^ Секаи но Кессаку Ки Том 9, стр. 57–59.
- ^ Секаи но Кессаку Ки Том 9, Бунриндо, 1993, стр. 21.
- ^ Краткое изложение временных инструкций по обращению , февраль 1944 г., английский перевод.
- ^ Микеш 1994, с. 115.
- ^ «Рейсен Мусимегане», Fumetsu no Reisen, Мару, 2007.
- ^ Гайда, Стэн. «Переходный ноль: новые доказательства, подтверждающие теорию». j-aircraft , 28 июля 2010 г. Дата обращения: 30 ноября 2015 г.
- ^ Холлс, LG «Гибридный ноль: больше доказательств». j-aircraft , 9 сентября 2010 г. Дата обращения: 30 ноября 2015 г.
- ^ Лэнсдейл, Джим. «Переходная модель Mitsubishi ReiSen 52 (A6M5): Часть II». j-aircraft , 21 марта 2010 г. Дата обращения: 30 ноября 2015 г.
- ^ Sekai no Kessaku Ki , Vol. 9. стр. 57–59.
- ^ A6M5 Краткое изложение временных инструкций по обращению, февраль 1944 г. (переведено), стр. 4-4.
- ^ A6M5 Краткое изложение временных инструкций по обращению , февраль 1944 г. (переведено). п. 4-4.
- ^ Нохара 1993, стр. 79.
- ^ Секаи но Кессаку Ки , Том 9 Бунриндо, 1993, стр. 23.
- ^ Секаи но Кессаку Ки , Том 9, Бунриндо, 1993, стр. 24.
- ^ Перейти обратно: а б Секаи-но Кессаку Ки , Том 9, Бунриндо, 1993, стр. 22.
- ^ Секаи но Кессаку Ки , Том 9, Бунриндо, стр. 77.
- ^ Нохара 1993, стр. 82.
- ^ Механик мировых самолетов , Том 5, Кодзинша, с. 220-221.
- ^ Секаи но Кессаку Ки , Том 9, Бунриндо, стр. 46–49.
- ↑ Sekai no Kessaku Ki, Vol. 9 Bunrindou, 1993, 22.
- ^ Секаи но Кессаку Ки , Том 9, Бунриндо, 1993, стр. 23.
- ^ Грэм, Роб. «Часто задаваемые вопросы: Zero Night Fighter». j-aircraft.com . Проверено: 30 ноября 2015 г.
- ^ Нохара 1993, стр. 84.
- ^ Винчестер, Джим (2002). Истребители 20 века . Соединенное Королевство: The Crowood Press Ltd., с. 41. ИСБН 978-1840373882 .
- ^ «Студенческий журнал AIAA» . Американский институт аэронавтики и астронавтики . 20 (3): 41. 1982 . Проверено 9 июня 2019 г.
- ^ А. Олесон, Джеймс А. Олесон (2007). Их собственными словами: правдивые истории и приключения американского аса-истребителя . США: iUniverse, Inc., с. 166. ИСБН 978-0595471164 .
- ^ Мансон, Кеннет (1968). Самолеты Второй мировой войны . Соединенное Королевство: Doubleday & Company Inc., с. 123. ИСБН 978-0385034715 .
- ^ Перейти обратно: а б Д'Ангина, Джеймс (2016). Митсубиси А6М Зеро . Великобритания: Издательство Osprey. ISBN 978-1-4728-0821-9 .
- ^ Перейти обратно: а б Кольер, Бэзил (1979). Японские самолеты времен Второй мировой войны . Великобритания: Сиджвик и Джексон. стр. 97–100. ISBN 0-283-98399-Х .
- ^ Перейти обратно: а б Монди, Дэвид (2006). Краткий справочник Хэмлина по самолетам Оси времен Второй мировой войны . Великобритания: Книги о наградах. стр. 194–197. ISBN 978-0-753714-60-7 .
- ^ Перейти обратно: а б Ньюдик, Томас (2017). Японские самолеты времен Второй мировой войны 1937-1945 гг . Великобритания: Янтарные книги. стр. 65–72. ISBN 978-1-78274-474-0 .
- ^ Киттель-Граф,-Мантелли-Браун (2017). ФайтерЗеро . REI Editions стр. 34, 59. ISBN 978-237297330-4 .
- ^ К. Смит, Питер-Браун (2014). Mitsubishi Zero: легендарный истребитель Японии . Великобритания: Pen & Sword Aviation. ISBN 978-1-78159319-6 .
- ^ Франсильон 1970, стр. 374–75.
- ^ «Приложение D., стр. 124–125». Вашингтон, округ Колумбия: Отчет корпорации, Подразделение самолетов для наблюдения за бомбардировками США, 1947 год.
- ^ ФАОТВ, 1996, с. 137.
- ^ Франсильон 1979, стр. 364–365.
- ^ «Приложение М., стр. 40–42». Вашингтон, округ Колумбия: Отчет корпорации, Подразделение самолетов для наблюдения за бомбардировками США, 1947 год.
- ^ «Приложение I., стр. 42». Вашингтон, округ Колумбия: Отчет корпорации, Подразделение самолетов для исследования бомбардировок США, 1947 год.
- ^ «Приложение Б., стр. 6». Вашингтон, округ Колумбия: Отчет корпорации, Подразделение самолетов для наблюдения за бомбардировками США, 1947 год.
- ^ Франсильон 1979, с. 377.
- ^ Франсильон 1979, с. 428.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Model 21 Zero, производственный номер 5356 Tail EII-102» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 12 января 2012 г.
- ^ «Информационные бюллетени: Mitsubishi A6M2 Zero» . Национальный музей ВВС США. Архивировано из оригинала 13 января 2012 года . Проверено 2 января 2012 г.
- ^ Моряк, Ричард. «Авиашоу самолетов». richard-seaman.com. Проверено: 13 октября 2010 г.
- ^ «Митсубиси Зеро» . Австралийский центр авиационного наследия . Центр австралийского авиационного наследия. Архивировано из оригинала 29 февраля 2016 года . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Досье по планеру — MitsubishiA6M, серийный номер 5349 IJNAF, серийный номер 840» . Воздушные визуальные эффекты . AerialVisuals.ca . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Mitsubishi A6M2 Model 21 Zero Fighter: ВВС Японии» . Австралийский военный мемориал . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Model 21 Zero, заводской номер 5784 Tail V-173» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Перейти обратно: а б Смит 2015, с. 141.
- ^ «Досье планера – MitsubishiA6M» . Воздушные визуальные эффекты . AerialVisuals.ca . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «А6М Рейсен «Зик» » . Сохранившиеся самолеты Оси . ClassicWings.com . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Zero, производственный номер 1493» . PacificWrecks.net . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Zero, заводской номер 4168, хвостовое оперение 81-161» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «А6М5а Модель 52ко Ноль Заводской номер 4685 Хвост 43-188» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Ko Zero, заводской номер 4708» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Model 21 Zero, заводской номер 31870, хвостовое оперение 53-122» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5c Модель 52 Ноль, производственный номер 62343» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M7 Model 62 Zero, заводской номер 82729, хвостовое оперение 210-B-118» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Модель 21 Нулевой заводской номер 91518» . PacificWrecks.net . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Модель 21 Нулевой заводской номер 92717» . PacificWrecks.net . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ Кларк, Чарли (26 января 2012 г.). « Нулевой» ангар связывает настоящее с прошлым» . Морские пехотинцы . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Пак, Джастин (16 февраля 2013 г.). «Разведчики станции посещают Нулевой ангар» . Полосы Япония . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Копия фильма Mitsubishi Zero выставлена напоказ в Японии» . warbirdsnews.com . 16 июля 2013 года . Проверено 19 ноября 2022 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M3 Model 22 Zero, заводской номер 3844, хвостовое оперение 2-152» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Романо, Гейл (11 сентября 2020 г.). «Зеро: Двое мужчин и самолет» . Оклендский музей . Проверено 20 июня 2021 г.
- ^ «Досье на планер — Mitsubishi A6M5, серийный номер BI-05 IJNAF» . Воздушные визуальные эффекты . AerialVisuals.ca . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «А6М5 Модель 52 Ноль» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Гудолл, Джеффри (14 октября 2014 г.). "MITSUBISHI A6M REISEN/ZERO-SEN ("ZEKE")" (PDF) . Сайт истории авиации Джеффа Гудолла . Джеффри Гудолл . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M3 Модель 22 Нулевой заводской номер 3685 Tail Y2-176» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Zero, заводской номер 1303, хвостовое оперение 61-121» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «А6М3 Модель 22 Ноль, заводской номер 3618 Хвост -133» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ «Ноль» . Фантазия полета . Архивировано из оригинала 10 июля 2011 года . Проверено 4 марта 2011 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Zero, заводской номер 4043, хвостовое оперение 3-108» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ "Mitsubishi A6M5 Reisen (Zero Fighter) Model 52 ZEKE" . Смитсоновский национальный музей авиации и космонавтики . Архивировано из оригинала 4 марта 2016 года . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M5 Model 52 Zero, производственный номер 4400 Tail HK-102» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Model 21 Zero, производственный номер 5356 Tail EII-102» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Mitsubishi A6M5 'Zeke' | Музей авиации славы самолетов» . planesoffame.org .
- ^ «А6М2 НОЛЬ» . Национальный музей морской авиации . Фонд Музея морской авиации . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Джастин, Тайлан. «A6M2 Model 21 Zero, производственный номер 5450 Tail EII-140» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Митсубиси А6М7 Зеро-сен» . Музей авиации и космонавтики Сан-Диего . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M7 Model 62 Zero, заводской номер 23186, хвостовое оперение ヨ-143» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин (7 августа 2015 г.). «A6M5 Model 52 Zero, производственный номер 4323» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Митсубиси А6М2 Зеро» . Национальный музей ВВС США . 20 апреля 2015 года . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M2 Model 21 Zero, заводской номер 51553, хвостовое оперение 313» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ «Мицубиси А6М2 Тип 21 Ноль 1943 года» . Век авиации . Проверено 11 мая 2016 г.
- ^ "Корпорация Блейд". pacificwrecks.com. Проверено: 29 января 2007 г.
- ^ «Осмотр артефактов Блейда Зеро». j-aircraft.com. Проверено: 29 января 2007 г.
- ^ «Последний самурай A6M2 Model 21 Zero». Архивировано 13 декабря 2013 года в Wayback Machine Музее летающих легенд Техаса . Проверено: 8 декабря 2013 г.
- ^ Питч, Уоррен. «Музейные тайны». Техасский музей летающих легенд . Проверено: 30 ноября 2015 г.
- ^ «ОБНОВЛЕНИЕ: Оригинальный японский Зеро теряет хвост» . Проверено 14 апреля 2016 г.
- ^ «Отчет об аварии NTSB CEN16CA126A» .
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M3 Model 22 Zero, заводской номер 3869 (Реплика) Tail X-133» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ "Mitsubishi A6M3 Zero - CAF SoCal" CAF So. Кэл. Крыло получено 9 марта 2023 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M3 Model 22 Zero, производственный номер 3852 (копия двухместного автомобиля)» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ «Митсубиси А6М3 Тип 22 Ноль» . Век авиации . Проверено 11 мая 2016 г.
- ^ «МИЦУБИСИ А6М3-22 РЕЙЗЕН (НОЛЬ)» . Коллекция летающего наследия . Друзья летающего наследия. Архивировано из оригинала 14 февраля 2016 года . Проверено 22 февраля 2016 г.
- ^ Ёсимура, Сигео (6 ноября 2014 г.). «Победа: годный к полетам истребитель «Зеро» возвращается домой после 70-летнего перерыва» . Асахи Симбун . Компания Асахи Симбун. Архивировано из оригинала 3 марта 2016 года . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тода, Мики (27 января 2016 г.). «Истребитель «Нулевой мировой войны» пролетает над Японией» . АП . Ассошиэйтед Пресс. Архивировано из оригинала 11 марта 2016 года . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ Тайлан, Джастин. «A6M3 Model 22 Zero, производственный номер 3858 (реплика)» . PacificWrecks.com . Пасифик Рэкс Инкорпорейтед . Проверено 23 февраля 2016 г.
- ^ «Митсубиси А6М3 Зеро» . Эйр Эссетс Интернешнл . Воздушные активы. Архивировано из оригинала 5 марта 2016 года . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ «Legend Flyers Zero – Обновление восстановления» . Новости боевых птиц . 26 августа 2015 года . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ «Повесть о истребителе Зеро – Рон Коул» . Новости боевых птиц . 27 февраля 2014 года . Проверено 29 февраля 2016 г.
- ^ Франсильон, Рене Дж. (1966). Профиль самолета № 129: Mitsubishi A6M2 Zero-sen (переиздание, сентябрь 1982 г., Канада). Беркшир: Профильные публикации.
- ^ Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля» . m-selig.ae.illinois.edu . Проверено 16 апреля 2019 г.
Ссылки
[ редактировать ]- Анджелуччи, Энцо; Матрикарди, Паоло (1978). Путеводитель по самолетам со всего мира, с 1903 по 1960 год] ( на итальянском языке). Том III. Милан: Мондадори. п. 138.
- Анджелуччи, Энцо и Питер М. Бауэрс . Американский истребитель . Спаркфорд, Великобритания: Haynes Publishing, 1987. ISBN 0-85429-635-2 .
- Фернандес, Рональд. Сверхприбыли: рост United Technologies . Бостон: Аддисон-Уэсли, 1983. ISBN 978-0-201-10484-4 .
- Форд, Дуглас. «Информирование летчиков? Разведка ВВС США о тактике японских истребителей на Тихоокеанском театре военных действий, 1941–1945 годы», International History Review 34 (декабрь 2012 г.), 725–52.
- Франсильон, Р.Дж. Японские самолеты Тихоокеанской войны . Лондон: Патнэм, 1970, ISBN 0-370-00033-1 .
- Глэнси, Джонатан. Спитфайр: Иллюстрированная биография . Лондон: Atlantic Books, 2006. ISBN 978-1-84354-528-6 .
- Грин, Уильям и Гордон Суонборо. Великая книга бойцов . Сент-Пол, Миннесота: MBI Publishing, 2001. ISBN 0-7603-1194-3 .
- Ганстон, Билл. Самолеты Второй мировой войны . Лондон: Octopus Books Limited, 1980. ISBN 0-7064-1287-7 .
- Холмс, Тони, изд. Воздушный бой, Величайшие воздушные дуэли Второй мировой войны . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing, 2011. ISBN 978-1-84908-482-6 .
- Хаггинс, Марк (январь – февраль 2004 г.). «Охотники над Токио: ПВО Японии JNAF 1944–1945». Энтузиаст авиации (109): 66–71. ISSN 0143-5450 .
- Яблонски, Эдвард. Воздушная война. Нью-Йорк: Даблдей и компания, 1979. ISBN 0-385-14279-X .
- Джеймс, Дерек Н. Глостер Самолеты с 1917 года. Лондон: Putnam and Company Ltd., 1987. ISBN 0-85177-807-0 .
- Лоуренс, Джозеф (1945). Книга самолетов наблюдателя . Лондон и Нью-Йорк: Фредерик Уорн и компания.
- Лундстрем, Джон Б. Первая команда и кампания на Гуадалканале . Аннаполис, Мэриленд: Издательство Военно-морского института , 1994. ISBN 1-55750-526-8 .
- Матрикарди, Паоло. Военный самолет. Истребители и разведка (на итальянском языке). Милан: Мондадори Электа, 2006.
- Микеш, Роберт К. История Warbird: ноль, история боевых действий и развития легендарного японского истребителя Mitsubishi A6M Zero Fighter . Сент-Пол, Миннесота: Motorbooks International, 1994. ISBN 0-87938-915-X .
- Микеш, Роберт С. Zero Fighter . Нью-Йорк: Crown Publishers, Inc., 1981; авторские права Zokeisha Publications, Токио. ISBN 0-517-54260-9 .
- Окумия, Масатаке и Хорикоши с Мартином Кайдином , Дзиро Нью-Йорк: EP Dutton & Co., 1956.
- Ниджбоер, Дональд. Seafire против A6M Zero: Тихоокеанский театр военных действий . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing, 2009. ISBN 978-1-8460-3433-6 .
- Нохара, Сигэру. Аэродеталь 7: истребитель Mitsubishi A6M Zero , Токио: Dai-Nippon Kaiga Co. Ltd, 1993. ISBN 4-499-22608-2 .
- Паршалл, Джонатан и Энтони Талли. Расколотый меч: Нерассказанная история битвы за Мидуэй . Вашингтон, округ Колумбия: Potomac Books Inc., 2007. ISBN 978-1-57488-924-6 (мягкая обложка).
- «Факты о самолете: происхождение Зеро-сена». Air International , октябрь 1973 г., том 3, № 4. стр. 199–200.
- Смит, Питер К. Mitsubishi Zero: легендарный истребитель Японии . Барнсли, Южный Йоркшир, Великобритания: Pen & Sword Books, 2015. ISBN 978-1-7815-9319-6 .
- Сумиль, Жан-Клод (сентябрь 1999 г.). «Японские самолеты во французских цветах». Самолеты: Все воздухоплавание и его история (на французском языке) (78): 6–17. ISSN 1243-8650 .
- Спик, Майк. Союзные асы-истребители Второй мировой войны . Лондон: Greenhill Books, 1997. ISBN 1-85367-282-3 .
- Стилле, Марк. Гуадалканал 1942–43: попытка Японии выбить Хендерсон-Филд и ВВС Кактус (Воздушная кампания). Издательство Оспри, 2019. ISBN 1472835514 .
- Томпсон, Дж. Стив с Питером К. Смитом. Маневры воздушного боя: техника и история воздушного боя для моделирования полетов . Хершам, Суррей, Великобритания: Ian Allan Publishing, 2008. ISBN 978-1-903223-98-7 .
- Труэльсен, Ричард. История Груммана . Прегер Пресс, 1976. ISBN 0-275-54260-2 .
- Тиллман, Барретт. Hellcat: F6F во Второй мировой войне . Издательство Военно-морского института, 1979. ISBN 1-55750-991-3 .
- Подразделение самолетов разведки стратегических бомбардировок США. Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. , Вашингтон, округ Колумбия, 1947 год. Отчет I корпорации
- Подразделение самолетов разведки стратегических бомбардировок США. Nakajima Aircraft Company, Ltd. II, Вашингтон, округ Колумбия, 1947 год. Отчет корпорации
- Подразделение самолетов разведки стратегических бомбардировок США. Отчет корпорации Hitachi Aircraft Company, Ltd. VII, Вашингтон, округ Колумбия, 1947 год.
- Подразделение самолетов разведки стратегических бомбардировок США. Отчет XIX арсенала армейской авиации и корпорации военно-морских авиабаз , Вашингтон, округ Колумбия, 1947 год.
- Уилкокс, Ричард. «Зеро: первый знаменитый японский истребитель, захваченный в целости и сохранности, раскрывает свои секреты авиационным экспертам ВМС США» . Жизнь , 4 ноября 1942 года.
- Уиллмотт, HP Zero A6M . Лондон: Bison Books, 1980. ISBN 0-89009-322-9 .
- Ёсимура, Акира, перевод Рецу Кайхо и Майкла Грегсона. Зеро Боец . Вестпорт, Коннектикут: Praeger Publishers, 1996. ISBN 0-275-95355-6 .
- Янг, Эдвард М. F4F Wildcat против A6M Zero-sen . Оксфорд, Великобритания: Оспри, 2013. ISBN 978-1-7809-6322-8 .
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Бюшель, Ричард М. Mitsubishi A6M1/2/-2N Zero-Sen в Императорской военно-морской авиации Японии . Кентербери, Кент, Великобритания: Osprey Publications Ltd., 1970. ISBN 0-85045-018-7 .
- Франсильон, Рене Ж. Mitsubishi A6M2 Zero-Sen (Самолет в профиле № 129) . Лезерхед, Суррей, Великобритания: Profile Publications Ltd., 1966.
- Франсильон, Рене Ж. Mitsubishi A6M3 Zero-Sen («Хэмп») (Самолет в профиле № 190). Лезерхед, Суррей, Великобритания: Profile Publications Ltd., 1967.
- Джексон, Роберт. Боевая легенда: Mitsubishi Zero . Рамсбери, Мальборо, Уилтшир, Великобритания: Airlife Publishing, 2003. ISBN 1-84037-398-9 .
- Ющак, Артур. Митсубиси А6М Зеро . Тарнобжег, Польша/Редборн, Великобритания: Публикации моделей грибов, 2001. ISBN 83-7300-085-2 .
- Кинзи, Берт. Нападение на Перл-Харбор: Япония пробуждает спящего гиганта . Блэксбург, Вирджиния, США: Архив военной авиации, 2010. ISBN 978-0-9844665-0-4 .
- Маршан, Патрик и Джунко Такамори. (Иллюстратор). A6M Zero (Les Ailes de Gloire 2) (на французском языке). Ле Мюи, Франция: Editions d'Along, 2000. ISBN 2-914403-02-X .
- Микеш, Роберт С. и Рикю Ватанабэ (иллюстратор). Зеро Боец . Лондон: Jane's Publishing Company Ltd., 1981. ISBN 0-7106-0037-2 .
- Нохара, Сигэру. A6M Zero в действии (Самолет №59) . Кэрроллтон, Техас, США: Squadron/Signal Publications, Inc., 1983. ISBN 0-89747-141-5 .
- Нохара, Сигэру. Mitsubishi A6M Zero Fighter (Aero Detail 7) (на японском языке с английскими подписями). Токио, Япония: Dai Nippon Kaiga Company Ltd., 1993. ISBN 4-499-22608-2 .
- Окумия, Масатаке и Дзиро Хорикоши (совместно с Мартином Кайдином , ред.). Ноль! История воздушной войны Японии на Тихом океане: 1941–45 . Нью-Йорк: Ballantine Books, 1956. ISBN отсутствует.
- «Факты о самолете: происхождение Зеро-сена». Эйр Интернэшнл , Vol. 3, № 4, октябрь 1973 г., стр. 199–200.
- Ричардс, MC и Дональд С. Смит. Mitsubishi от A6M5 до A6M8 «Зеро-Сен» («Зик 52») (Самолет в профиле № 236) . Виндзор, Беркшир, Великобритания: Profile Publications Ltd., 1972.
- Сакаида, Генри. Асы Императорского флота Японии, 1937–45 . Ботли, Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing Ltd., 1998. ISBN 1-85532-727-9 .
- Сакаида, Генри. Осада Рабаула . Сент-Пол, Миннесота: Phalanx Publishing, 1996. ISBN 1-883809-09-6 .
- Шефталл, М.Г. Цветы на ветру: Человеческое наследие камикадзе . Нью-Йорк: NAL Caliber, 2005. ISBN 0-451-21487-0 .
- Уилсон, Стюарт. Зеро, Ураган и P-38, История трех классических истребителей Второй мировой войны (Legends of the Air 4) . Фишвик, Австралия: Aerospace Publications Pty Ltd., 1996. ISBN 1-875671-24-2 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]СМИ, связанные с Mitsubishi A6M Zero , на Викискладе?
- Тур A6M5 Нулевая кабина
- Японский истребитель Mitsubishi A6M Zero - конструкция, конструкция, история
- WW2DB: A6M Ноль
- www.j-aircraft.com: Котировки A6M
- Mitsubishi A6M Reisen (Zero Fighter), Жоау Паулу Хулиан Мацуура
- Mitsubishi A6M2-K и A6M5-K, Жоау Паулу Хулиан Мацуура
- Накадзима A6M2-N, Жоау Паулу Хулиан Мацуура
- Военная награда: захват первого японского истребителя «Зеро» в 1941 году.
- Ссылки на видео