Драма (кино и телевидение)
![]() | Эта статья , по -видимому, наклоняется к недавним событиям . ( Январь 2023 г. ) |

В кино и телевидении драма ) , является категорией или жанром повествовательной фантастики (или полубысексельной литературы предназначенной для того, чтобы быть более серьезной, чем юмористическая по тону. [ 1 ] Драма такого рода обычно квалифицируется с дополнительными терминами, которые указывают его конкретный супер-жанр, макро-жанр или микро-жанр, [ 2 ] Такие, как мыльная опера , полицейская криминальная драма , политическая драма , юридическая драма , историческая драма , домашняя драма , подростковая драма и комедийная драма (драма). Эти термины, как правило, указывают на конкретную обстановку или предмету, или они объединяют в остальном серьезный тон драмы с элементами, которые поощряют более широкий спектр настроений . К этим основным элементом в драме является появление конфликта - эмоционального, социального или иного - и его разрешения в ходе сюжетной линии.
All forms of cinema or television that involve fictional stories are forms of drama in the broader sense if their storytelling is achieved by means of actors who represent (mimesis) characters. In this broader sense, drama is a mode distinct from novels, short stories, and narrative poetry or songs.[3] In the modern era, before the birth of cinema or television, "drama" within theatre was a type of play that was neither a comedy nor a tragedy. It is this narrower sense that the film and television industries, along with film studies, adopted. "Radio drama" has been used in both senses—originally transmitted in a live performance, it has also been used to describe the more high-brow and serious end of the dramatic output of radio.[4]
Types of drama in film and television
[edit]![]() | This article or section appears to contradict itself on States horror drama as both a distinct genre as well as defining it as just a straight horror film with no comedy. which is it?.(January 2024) |
The Screenwriters Taxonomy contends that film genres are fundamentally based upon a film's atmosphere, character and story, and therefore the labels "drama" and "comedy" are too broad to be considered a genre.[2] Instead, the taxonomy contends that film dramas are a "Type" of film; listing at least ten different sub-types of film and television drama.[5]
Docudrama
[edit]Docudramas are dramatized adaptations of real-life events. While not always completely accurate, the general facts are more-or-less true.[6] The difference between a docudrama and a documentary is that in a documentary it uses real people to describe history or current events; in a docudrama it uses professionally trained actors to play the roles in the current event, that is "dramatized" a bit. Examples: Black Mass (2015) and Zodiac (2007).
Docufiction
[edit]Unlike docudramas, docu-fictional films combine documentary and fiction, where actual footage or real events are intermingled with recreated scenes.[7] Examples: Interior. Leather Bar (2013) and Your Name Here (2015).
Comedy drama
[edit]Many otherwise serious productions have humorous scenes and characters intended to provide comic relief. A comedy drama has humor as a more central component of the story, along with serious content.[8] Examples include Three Colours: White (1994), The Truman Show (1998), The Man Without a Past (2002), The Best Exotic Marigold Hotel (2011), and Silver Linings Playbook (2012).
Hyperdrama
[edit]Coined by film professor Ken Dancyger, these stories exaggerate characters and situations to the point of becoming fable, legend or fairy tale.[9] Examples: Fantastic Mr. Fox (2009) and Maleficent (2014).
Light drama
[edit]Light dramas are light-hearted stories that are, nevertheless, serious in nature.[10] Examples: The Help (2011) and The Terminal (2004).
Psychological drama
[edit]Psychological dramas are dramas that focus on the characters' inner life and psychological problems.[11] Examples: Requiem for a Dream (2000), Oldboy (2003), Babel (2006), Whiplash (2014), and Anomalisa (2015)
Satirical drama
[edit]Satire can involve humor, but the result is typically sharp social commentary that is anything but funny. Satire often uses irony or exaggeration to expose faults in society or individuals that influence social ideology.[12] Examples: Thank You for Smoking (2005) and Idiocracy (2006).
Straight drama
[edit]Straight drama applies to those that do not attempt a specific approach to drama but, rather, consider drama as a lack of comedic techniques.[12] Examples: Ghost World (2001) and Wuthering Heights (2011).
Type/genre combinations
[edit]According to the Screenwriters' Taxonomy, all film descriptions should contain their type (comedy or drama) combined with one (or more) of the eleven super-genres.[2] This combination does not create a separate genre, but rather, provides a better understanding of the film.
According to the taxonomy, combining the type with the genre does not create a separate genre.[2] For instance, the "Horror Drama" is simply a dramatic horror film (as opposed to a comedic horror film). "Horror Drama" is not a genre separate from the horror genre or the drama type.[13]
Crime drama
[edit]Crime dramas explore themes of truth, justice, and freedom, and contain the fundamental dichotomy of "criminal vs. lawman". Crime films make the audience jump through a series of mental "hoops"; it is not uncommon for the crime drama to use verbal gymnastics to keep the audience and the protagonist on their toes.[2]
Examples of crime dramas include: The Godfather (1972), Chinatown (1974), Goodfellas (1990), The Usual Suspects (1995), The Big Short (2015), and Udta Punjab (2016).
Fantasy drama
[edit]According to Eric R. Williams, the hallmark of fantasy drama films is "a sense of wonderment, typically played out in a visually intense world inhabited by mythic creatures, magic or superhuman characters. Props and costumes within these films often belie a sense of mythology and folklore – whether ancient, futuristic, or other-worldly. The costumes, as well as the exotic world, reflect the personal, inner struggles that the hero faces in the story."[2]
Examples of fantasy dramas include The Lord of the Rings (2001–2003), Pan's Labyrinth (2006), Where the Wild Things Are (2009), and Life of Pi (2012).
Horror drama
[edit]Horror dramas often involve the central characters isolated from the rest of society. These characters are often teenagers or people in their early twenties (the genre's central audience) and are eventually killed off during the course of the film. Thematically, horror films often serve as morality tales, with the killer serving up violent penance for the victims' past sins.[5] Metaphorically, these become battles of Good vs. Evil or Purity vs. Sin.
Psycho (1960), Halloween (1978), The Shining (1980), The Conjuring (2013), It (2017), mother! (2017), and Hereditary (2018) are examples of horror drama films.
Life drama (day-in-the-life)
[edit]Day-in-the-life films takes small events in a person's life and raises their level of importance. The "small things in life" feel as important to the protagonist (and the audience) as the climactic battle in an action film, or the final shootout in a western.[5] Often, the protagonists deal with multiple, overlapping issues in the course of the film – just as we do in life.
Films of this type/genre combination include: The Wrestler (2008), Fruitvale Station (2013), and Locke (2013).
Romantic drama
[edit]Romantic dramas are films with central themes that reinforce our beliefs about love (e.g.: themes such as "love at first sight", "love conquers all", or "there is someone out there for everyone"); the story typically revolves around characters falling into (and out of, and back into) love.[14]
Annie Hall (1977), The Notebook (2004), Carol (2015), Her (2013), and La La Land (2016) are examples of romance dramas.
Science fiction drama
[edit]The science fiction drama film is often the story of a protagonist (and their allies) facing something "unknown" that has the potential to change the future of humanity; this unknown may be represented by a villain with incomprehensible powers, a creature we do not understand, or a scientific scenario that threatens to change the world; the science fiction story forces the audience to consider the nature of human beings, the confines of time or space or the concepts of human existence in general.[15]
Examples include: Metropolis (1927), Planet of the Apes (1968), A Clockwork Orange (1971), Blade Runner (1982) and its sequel Blade Runner 2049 (2017), Children of Men (2006), and Arrival (2016).
Sports drama
[edit]In the sports super-genre, characters will be playing sports. Thematically, the story is often one of "Our Team" versus "Their Team"; their team will always try to win, and our team will show the world that they deserve recognition or redemption; the story does not always have to involve a team. The story could also be about an individual athlete or the story could focus on an individual playing on a team.[16]
Examples of this genre/type include: The Hustler (1961), Hoosiers (1986), Remember the Titans (2000), and Moneyball (2011).
War drama
[edit]War films typically tells the story of a small group of isolated individuals who – one by one – get killed (literally or metaphorically) by an outside force until there is a final fight to the death; the idea of the protagonists facing death is a central expectation in a war film. In a war film even though the enemy may out-number, or out-power, the hero, we assume that the enemy can be defeated if only the hero can figure out how.[5]
Examples include: Apocalypse Now (1979), Come and See (1985), Life is Beautiful (1997), Black Book (film) (2006), The Hurt Locker (2008), 1944 (2015), Wildeye (2015), and 1917 (2019).
Western drama
[edit]Films in the western super-genre often take place in the American Southwest or Mexico, with a large number of scenes occurring outdoors so we can soak in scenic landscapes. Visceral expectations for the audience include fistfights, gunplay, and chase scenes. There is also the expectation of spectacular panoramic images of the countryside including sunsets, wide open landscapes, and endless deserts and sky.[2]
Examples of western dramas include: True Grit (1969) and its 2010 remake, Mad Max (1979), Unforgiven (1992), No Country for Old Men (2007), Django Unchained (2012), Hell or High Water (2016), and Logan (2017).
Misidentified categories
[edit]Некоторые категории фильмов, которые используют слово «комедия» или «драма», не признаются таксономией сценаристов как жанр фильма или тип фильма. Например, «мелодрама» и «комедия винтубла» считаются путями, [ 17 ] в то время как «романтическая комедия» и «семейная драма»-это макро-жанры. [ 18 ]
Семейная драма
[ редактировать ]Макро-жанр в таксономии сценариста. Эти фильмы рассказывают историю, в которой многие из центральных персонажей связаны. История вращается вокруг того, как семья в целом реагирует на центральный вызов. Для семейной драмы есть четыре микрогенры: семейная облигация , семейная вражда , потери семьи и семейный рифт . [ 2 ]
Мелодрама
[ редактировать ]Подтип драматических фильмов, которые используют сюжеты, которые привлекают усиленные эмоции аудитории. Мелодраматические сюжеты часто имеют дело с «кризисами человеческих эмоций, неудачных романтики или дружбы, напряженными семейными ситуациями, трагедией, болезнями, неврозами или эмоциональными и физическими трудностями». [ 19 ] Криотики иногда используют термин «уничижительно, чтобы объединить нереалистичную, заполненную пафосом лагерной рассказ о романтике или домашних ситуациях со стереотипными персонажами (часто включая центрального женского персонажа), которые непосредственно обращаются к женской аудитории». [ 20 ] Также называется «Женские фильмы», «Плач», слезы, или «Chicklicks». Если они нацелены на мужскую аудиторию, то их называют фильмами «Парень Крик». Часто считается драмой "мыла-оперы".
Литургическая драма / религиозная драма / христианская драма
[ редактировать ]Сосредоточится на религиозных персонажах, загадочной игре, убеждениях и уважении.
Криминальная драма/полицейская процедурная/юридическая драма/драма в зале суда
[ редактировать ]Развитие персонажей, основанное на темах с участием преступников, правоохранительных органов и правоохранительной системы.
Историческая драма
[ редактировать ]Фильмы, которые сосредоточены на драматических событиях в истории.
Медицинская драма
[ редактировать ]Сосредоточится на врачах, медсестрах, сотрудниках больницы и жертвах скорой помощи и взаимодействию их повседневной жизни.
Подростка драма
[ редактировать ]Сосредоточится на подростковых персонажах, особенно там, где средней школы играет роль .
Смотрите также
[ редактировать ]- Список драматических фильмов
- Буржуазная трагедия
- Домашняя трагедия
- Драматическая структура
- Мыльная опера
- Трагикомия
Цитаты
[ редактировать ]- ^ "Драма" . Merriam-Webster, Incorporated. 2015.
Пьеса, фильм, телевизионное шоу, это о серьезной теме и не предназначена для того, чтобы заставлять зрителей смеяться
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час Уильямс, Эрик Р. (2017). Таксономия сценариста: дорожная карта для совместного повествования . Нью -Йорк, Нью -Йорк: Рутледжские исследования в области теории и практики медиа. ISBN 978-1-315-10864-3 Полем OCLC 993983488 .
- ^ Элам (1980, 98).
- ^ Банхем (1998, 894–900).
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Уильямс, Эрик Р. (2017). Адаптация экрана: Помимо оснований: методы для адаптации книг, комиксов и реальных историй к сценариям . Нью -Йорк: фокусная пресса. ISBN 978-1-315-66941-0 Полем OCLC 986993829 .
- ^ Огунли, мыл. «Телевидение зарегистрировано как альтернативные записи истории » Документальный фильм никогда не является нейтральным Получено 16 июня
- ^ «Производство документальной фантастики» . Центр документальных исследований в Университете Дьюка . Получено 16 июня 2020 года .
- ^ Уильямс, Эрик Р. (2019). Влюбиться в романтические фильмы (Эпизод № 3 Комедия и трагедия: возраст не защищает вас) . Слышимый.
- ^ Дансигер, и. (2015). Альтернативный сценарий: за пределами Голливудской формулы Англия: фокуса. ISBN 978-1-138-17118-3 Полем OCLC 941876150 .
- ^ Джонс, Фил (2007). Драма как терапия: теория, практика и исследования (2 -е изд.). Лондон: Routledge. ISBN 978-0-415-41555-2 Полем OCLC 85485014 .
- ^ «Поджанр - психологическая драма» . Allmovie . Получено 20 мая 2021 года .
- ^ Jump up to: а беременный Уильямс, Эрик Р. (2019). Влюбиться в романтические фильмы (эпизод № 8 сатира и социальные комментарии) . Слышимый.
- ^ Уильямс, Эрик. Р. (2018). «Как смотреть и ценить отличные фильмы (эпизод № 4: жанровые слои и ожидания аудитории)» . Английский . Получено 14 июня 2020 года .
- ^ Уильямс, Эрик Р. (2019). Влюбиться в романтические фильмы (жанр 2 -го эпизода № 2: почувствовать солнце с обеих сторон) . Слышимый.
- ^ Уильямс, Эрик Р. (2018). «Как смотреть и ценить отличные фильмы (темы № 6 на экране)» . Английский . Получено 16 июня 2020 года .
- ^ Firestein, David J. (2007). «Поля снов: американские спортивные фильмы». E Journal USA . 12
- ^ Уильямс, Эрик Р. (2018). «Как смотреть и ценить отличные фильмы (Эпизод № 22 Пути к великим антагонистам)» . Великие курсы . Получено 14 июня 2020 года .
- ^ Уильямс, Эрик Р. (2018). «Как смотреть и ценить отличные фильмы (жанр фильма № 3: это не то, что вы думаете)» . Великие курсы . Получено 14 июня 2020 года .
- ^ Диркс, Тим. «Величайшие слезы - сцены и моменты» . Фильм . Получено 16 июня 2020 года .
- ^ "Melodramas Films" . Фильм . Получено 16 июня 2020 года .
Общие и цитируемые ссылки
[ редактировать ]- Банхам, Мартин, изд. 1998. Кембриджский гид по театру. Кембридж: издательство Кембриджского университета. ISBN 0-521-43437-8 .
- Кук, Пэм и Мике Бернинк, ред. 1999. Книга кино. 2 -е изд. Лондон: Британский институт кино. ISBN 0-851-70726-2 .
- Элам, Кейр. 1980. Семиотика . театра и драмы Новые акценты Ser. Лондон и Нью -Йорк: Метуэн. ISBN 0-416-72060-9 .
- Хейворд, Сьюзен. 1996. Ключевые понятия в исследованиях кино. Ключевые понятия Ser. Лондон: Routledge. ISBN 0-415-10719-9 .
- Нил, Стив. 2000. Жанр и Голливуд. Лондон: Routledge. ISBN 0-415-02606-7 .
- Шихан, Хелена. 1987. Ирландская телевизионная драма: общество и ее истории ISBN 0-86029-011-5
- Уильямс, Эрик Р. (2017). Таксономия сценаристов: дорожная карта для творческого рассказывания историй. Нью -Йорк, Нью -Йорк: Routledge Press, исследования теории и практики медиа. ISBN 978-1-315-10864-3 .