Макдоннелл Дуглас F-15E Страйк Игл
F-15E Страйк Игл | |
---|---|
F-15E из 391-й истребительной эскадрильи. | |
Роль | Многоцелевой ударный истребитель |
Национальное происхождение | Соединенные Штаты |
Производитель | Макдоннелл Дуглас (1985–1997) Boeing Defense, Space & Security (1997–2017) |
Первый полет | 11 декабря 1986 г |
Введение | 1988 [ 1 ] [ 2 ] 30 September 1989 (IOC)[3] |
Status | In service |
Primary users | United States Air Force Royal Saudi Air Force Israeli Air Force Republic of Korea Air Force For other users, see Operators |
Produced | 1985–present |
Number built | 435 (F-15E/I/S/K/SG)[N 1] |
Developed from | McDonnell Douglas F-15 Eagle |
Developed into | Boeing F-15EX Eagle II |
McDonnell Douglas (ныне Boeing ) F-15E Strike Eagle — американский всепогодный многоцелевой ударный истребитель. [ 5 ] создан на базе McDonnell Douglas F-15 Eagle . F-15E был разработан в 1980-х годах для дальнего и высокоскоростного перехвата без использования самолетов сопровождения или радиоэлектронной борьбы . F-15E Strike Eagles ВВС США (ВВС США) в целом можно отличить от других вариантов US Eagle более темным камуфляжем самолета , конформными топливными баками двигателя (CFT), установленными вдоль впускных рамп (хотя CFT также можно устанавливать на более ранние F-15). варианты) и тандемной кабиной.
Strike Eagle использовался, в частности, для военных операций в Ираке , Афганистане , Сирии и Ливии . В ходе этих операций ударный истребитель наносил глубокие удары по ценным объектам и боевому воздушному патрулированию , а также обеспечивал непосредственную авиационную поддержку войск коалиции . Он также был экспортирован в несколько стран. Компания Boeing усовершенствовала конструкцию F-15E за счет семейства Advanced Eagle, включая F-15EX Eagle II .
Development
[edit]Origins
[edit]The McDonnell Douglas F-15 Eagle was introduced by the USAF to replace its fleet of McDonnell Douglas F-4 Phantom IIs. Unlike the F-4, the F-15 was designed for air superiority with little consideration for a ground-attack role; the F-15 Special Project Office opposed the idea of F-15s performing interdiction, giving rise to the phrase "Not a pound for air to ground."[6] In service, the F-15 has been a successful fighter, scoring over 100 aerial combat victories and zero losses in air-to-air combat as of 2007.[7]
Despite a lack of official interest, McDonnell Douglas quietly worked on an F-15-derived interdictor fighter. The company envisaged the aircraft as a replacement for the General Dynamics F-111 and the remaining F-4s, as well as to augment the existing F-15s.[8] In 1978, the USAF initiated the Tactical All-Weather Requirement Study, which looked at McDonnell Douglas's proposal and other options such as the purchase of further F-111Fs. The study recommended the F-15E as the USAF's future strike platform.[9] In 1979, McDonnell Douglas and Hughes began a close collaboration on the development of the F-15E's air-to-ground capabilities.[10]
To assist in the F-15E's development, McDonnell Douglas modified the second TF-15A prototype, AF serial number 71-0291, as a demonstrator. The aircraft, known as the Advanced Fighter Capability Demonstrator, first flew on 8 July 1980.[9] It was previously used to test conformal fuel tanks (CFTs), initially designed for the F-15 under the designation "FAST Pack", with FAST standing for "Fuel and Sensor, Tactical.[9] It was subsequently fitted with a Pave Tack laser designator targeting pod to allow the independent delivery of guided bombs.[11] The demonstrator was displayed at the 1980 Farnborough Airshow.[12]
Enhanced Tactical Fighter
[edit]In March 1981, the USAF announced the Enhanced Tactical Fighter program to replace the F-111. The program was later renamed the Dual-Role Fighter (DRF) competition. The concept envisioned an aircraft capable of launching deep air interdiction missions without requiring additional support by fighter escort or jamming.[13] General Dynamics submitted the F-16XL, while McDonnell Douglas submitted the F-15E. The Panavia Tornado was also a candidate, but since the aircraft lacked a credible air-superiority fighter capability, coupled with the fact that it was not American-made, it was not seriously considered.[12]
The DRF evaluation team, under the direction of Brigadier General Ronald W. Yates, ran from 1981 through 30 April 1983, during which the F-15E logged more than 200 flights, demonstrated takeoff weight of more than 75,000 pounds (34 t), and validated 16 different weapons-carrying configurations.[14][15] McDonnell Douglas, to assist 71-0291 in the evaluation, added to the program other F-15s, designated 78-0468, 80-0055, and 81-0063. The single-engined F-16XL was a promising design, which with its radically redesigned cranked-delta wing, greatly boosted performance; if selected, the single- and two-seat versions were to be designated F-16E and F-16F, respectively.[15] On 24 February 1984, the USAF chose the F-15E; key factors in the decision were the F-15E's lower development costs compared to the F-16XL (US$270 million versus US$470 million), a belief that the F-15E had future growth potential, and possessing twin-engine redundancy.[14][3] The USAF was initially expected to procure 400 aircraft, a figure later revised to 392.[15][16]
Construction of the first three F-15Es started in July 1985. The first of these, 86-0183, made its maiden flight on 11 December 1986.[14][3] Piloted by Gary Jennings, the aircraft reached a maximum speed of Mach 0.9 and an altitude of 40,000 feet (12,000 m) during the 75-minute flight.[14] This aircraft had the full F-15E avionics suite and the redesigned front fuselage, but not the aft fuselage and the common engine bay.[14] The latter was featured on 86-0184, while 86-0185 incorporated all the changes of the F-15E from the F-15.[14] On 31 March 1987, the first officially completed F-15E made its first flight.[17]
The first production F-15E was delivered to the 405th Tactical Training Wing, Luke Air Force Base, Arizona, in April 1988.[3] Production continued into the 2000s with 236 produced for the USAF through 2001.[18]
Upgrade programs and replacement
[edit]The F-15E was upgraded with the Raytheon AN/APG-82(V)1 Active Electronically Scanned Array (AESA) radar after 2007, and the first test radar was delivered to Boeing in 2010.[19] It combines the processor of the APG-79 used on the F/A-18E/F Super Hornet with the antenna of the APG-63(V)3 AESA being fitted on the F-15C;[20] it was named APG-63(V)4 until it received the APG-82 designation in 2009.[21] The new radar is to be part of the F-15E Radar Modernization Program,[22] which also includes a wideband radome (enabling operation on more radar frequencies) and environment control and electronic warfare improvements.[23] In 2015, Boeing and BAE Systems were awarded contracts to comprehensively upgrade of the electronic warfare system of all USAF F-15s, including the F-15E, with the AN/ALQ-250 Eagle Passive/Active Warning Survivability System (EPAWSS).[24] The first F-15E retrofitted with EPAWSS was delivered in 2022.[25]
Having a sturdier airframe rated for 8,000 hours of service life or up to 16,000 hours with proper depot maintenance programs, twice the lifetime of earlier variants, the F-15E is expected to remain in service past 2025.[26][27] As of December 2012[update], the USAF's F-15E fleet had an average age of 21 years and an average airframe flying time of 6,000 hours. In 2012, the USAF was reportedly considering future options, with no replacement for the F-15E being slated at that time.[28]
The F-15E design would see some export success and Boeing continued developing upgrades for international customers. More radical upgrades to the air vehicle design resulted in the F-15 Advanced Eagle family that began with the F-15SA (Saudi Advanced) for the Royal Saudi Air Force, which first flew in 2013. It replaces the older hybrid electronic/mechanical system with a digital fly-by-wire control system that opens up two additional wing pylons and a revised wing structure for increased service life. The Advanced Eagle would have further developed variants with the F-15QA (Qatari Advanced) for the Qatari Emiri Air Force and the F-15EX Eagle II for the USAF. In FY 2020, USAF began procuring the F-15EX to replace the aging fleet of F-15C/D and supplement the F-22 Raptor to maintain air superiority fighter numbers, taking advantage of the existing export production line to quickly and affordably bring additional fighters into service; the F-15EX is also an option to replace the F-15E at a later time.[29][30] Another choice is the F-35 Lightning II, set to replace other aircraft such as the F-16 Falcon; a F-35E variant was studied. Adding a second seat to the F-35 is complex and costly, especially to preserve its stealth profile; providing for greater range and payload would also be difficult tasks. Alternatively, the role could be covered by a combination of fighter and bomber aircraft, such as the B-21 Raider. The F-15E may also be replaced by a clean-sheet sixth-generation aircraft design.[28][31]
ALASA
[edit]On 24 March 2014, Boeing won a $30.6 million contract from DARPA as part of the Airborne Launch Assist Space Access (ALASA) program. The goal of the program is to cut the cost of putting microsatellites into orbit by 66% through advances in launch systems. Under the 11-month contract, Boeing will build twelve 24 ft (7.3 m) launch vehicles, each with a payload capability up to 100 lb (45 kg). An ALASA vehicle is to be fitted under an F-15E, which will climb to 40,000 ft, then be released and fire its four engines to reach low-Earth orbit. Awarding the contract to Boeing would make use of the F-15E as the carriage vehicle, as previous design contracts had been given to Lockheed Martin to use the F-22 Raptor and Virgin Galactic to use their SpaceShip Two aircraft. DARPA had previously insisted they wanted to select an aircraft they would not need to modify heavily to carry and launch the ALASA payload.[32][33] The project was terminated in late 2015.[34]
Design
[edit]The F-15E's deep-strike mission is a radical departure from the original intent of the F-15 since it was designed as an air-superiority fighter under the mantra "not a pound for air-to-ground."[35] The basic airframe, however, proved versatile enough to produce a very capable strike fighter. The F-15E, while designed for ground attack, retains the air-to-air lethality of the F-15, and can defend itself against enemy aircraft.[36]
The F-15E prototype was a modification of the two-seat F-15B. Despite its origins, it includes significant structural changes as well as more powerful engines. The aft fuselage was designed to incorporate the more powerful engines with advanced engine bay structures and doors, which incorporate Superplastic forming and diffusion bonding technologies. The back seat is equipped for a weapon systems officer (WSO, pronounced "wizzo") to work the air-to-ground avionics via multiple screens; these view the radar, electronic warfare, or thermographic cameras, monitor aircraft or weapons status and possible threats, select targets, and use an electronic moving map to navigate. Two hand controls are used to select new displays and to refine targeting information; displays can be moved from one screen to another using a menu of display options. Unlike previous two-place jets (e.g. the F-14 Tomcat and Navy variants of the F-4), whose back seat omitted flying controls, the F-15E's back seat is equipped with its own stick and throttle so the WSO can take over flying, albeit with reduced visibility.[37]
For extended range, the F-15E is fitted with two conformal fuel tanks (CFTs) that hug the fuselage to produce lower drag than conventional underwing/underbelly drop tanks. They carry 750 U.S. gallons (2,800 L) of fuel, and house six weapons hardpoints in two rows of three in tandem. Unlike conventional drop tanks, CFTs cannot be jettisoned, thus increased range is a trade-off for increased drag and weight compared to a "clean" configuration.
The tactical electronic warfare system (TEWS) integrates all countermeasures on the craft: radar warning receivers, radar jammer, radar and chaff/flare dispensers are all tied to the TEWS to provide comprehensive defense against detection and tracking. This system includes an externally mounted ALQ-131 ECM pod which is carried on the centerline pylon when required.[citation needed] The MIDS Fighter Data Link Terminal, produced by BAE Systems, improves situational awareness and communications capabilities via the Link 16 datalink.[38] The TEWS was replaced by the AN/ALQ-250 EPAWSS digital electronic warfare suite beginning in 2022; EPAWSS replaces all TEWS components with lighter and more capable digital ones for increased performance.[25][39]
The APG-70 radar allows crews to detect ground targets from longer ranges; one feature is that, after a sweep of a target area, the crew may freeze the air-to-ground map then switch to air-to-air mode to scan for aerial threats. During air-to-surface weapon delivery, the pilot is capable of detecting, targeting, and engaging air-to-air targets while the WSO designates ground targets. The APG-70 was replaced by the AN/APG-82(V)1 AESA radar, which began flight tests in January 2010 and achieved initial operational capability in 2014.[40]
Its inertial navigation system uses a laser gyroscope to continuously monitor the aircraft's position and provide information to the central computer and other systems, including a digital moving map in both cockpits. The LANTIRN system is mounted externally under the engine intakes; it allows the aircraft to fly at low altitudes, at night, and in any weather conditions, to attack ground targets with a variety of precision-guided and unguided weapons. The LANTIRN system gives the F-15E exceptional accuracy in weapons delivery day or night and in poor weather, and consists of two pods attached to the exterior of the aircraft. At night, the video picture from the LANTIRN can be projected on the head-up display (HUD), producing an infrared image of the ground.[41]
The AN/AAQ-13 navigation pod contains a terrain-following radar which allows the pilot to safely fly at a very low altitude following cues displayed on a HUD; it also can be coupled to the autopilot to provide "hands off" terrain-following capability. This pod also contains a forward-looking infrared system which is projected on the HUD, typically used during nighttime or low-visibility operations. The nav pod is installed beneath the right engine intake. The targeting pod contains a laser designator and a tracking system that mark an enemy for destruction as far away as 10 mi (16 km). Once tracking has started, targeting information is automatically handed off to infrared homing air-to-surface missiles or laser-guided bombs. The targeting pod is mounted beneath the left engine intake; configurations may be either the AN/AAQ-14, AN/AAQ-28(V) Litening, or the AN/AAQ-33 Sniper.[citation needed]
The F-15E carries the most air-to-ground weapons in the USAF inventory. It is also armed with AIM-9 Sidewinders and AIM-120 AMRAAMs, retaining the counter-air capabilities of its Eagle lineage, being fully capable of Offensive-Counter-Air operations. Like the F-15C, it also carries an internally mounted General Electric M61A1 20 mm cannon with 500 rounds, which is effective against enemy aircraft and "soft" ground targets.[citation needed]
Since 2004, South Korean firm LIG Nex1 has been manufacturing the F-15's Head-up display; a total number of 150 HUDs were delivered by 2011.[42][43] LIG Nex1 had been a participant in the F-15K program as a subcontractor to Rockwell Collins.[42][43] LIG Nex1 is also preparing to manufacture F-15's new multi-function display and flight control computer.[42] Also since 2004, Korea Aerospace Industries (KAI) has produced the F-15's wings and forward fuselages; in 2008, KAI established another production line for Singapore's F-15SG.[44] KAI is involved in the design and manufacture of the Conformal Weapons Bay (CWB) for the F-15 Silent Eagle.[45]
The engines used on early aircraft are Pratt & Whitney F100-PW-220. Later batches feature the more powerful P&W F100-PW-229 engines.[46] Saudi Arabian and Israeli aircraft originally used P&W F100-229 engines.[47][48] In 2008, Saudi Arabia decided to re-engine their F-15S and F-15SA fleets with General Electric F110-GE-129 engines.[49][50] The South Korean F-15K had two different engines; the first batch are powered by GE F110 engines, while the second batch are powered by P&W F100 engines.[51] The Singapore Air Force equipped their F-15SG fleet with GE F110 engines.[52][53]
Operational history
[edit]United States
[edit]The F-15E was first delivered to the U.S. Air Force operational units in 1988.[2] The F-15E reached initial operational capability on 30 September 1989 at Seymour Johnson Air Force Base in North Carolina with the 4th Tactical Fighter Wing, 336th Tactical Fighter Squadron.[3]
Gulf War
[edit]The F-15E was deployed in response to Iraq's invasion of Kuwait in August 1990 for Operation Desert Shield. The 336th Tactical Fighter Squadron flew to Seeb Air Base in Oman to begin training exercises in anticipation of an Iraqi attack on Saudi Arabia; in December, the 335th and 336th squadrons relocated to Prince Sultan Air Base in Saudi Arabia, closer to Iraq's border.[54] At the start of Operation Desert Storm, 24 F-15Es launched an attack on five fixed Scud installations in western Iraq on 17 January 1991. Missions against Scud sites continued through that night with a second strike of 21 F-15Es. At night-time, F-15Es flew hunter missions over western Iraq, searching for mobile SCUD launchers. By conducting random bombings in suspected areas, it was hoped to deter the Iraqis from setting up for a Scud launch.[55]
On the war's opening night, an F-15E failed to hit a MiG-29 with an AIM-9 Sidewinder; other F-15Es also unsuccessfully engaged this lone MiG-29, which was eventually brought down by a missile of unknown origin.[56][57] On 18 January, during a strike against a petrol oil and lubricant plant near Basrah, an F-15E was lost to enemy fire, killing both pilot and WSO. F-15E crews described this mission as the most difficult and dangerous of the war as it was heavily defended by SA-3s, SA-6s, SA-8s and Rolands as well as by anti-aircraft artillery. Two nights later, a second and final F-15E was downed by an Iraqi SA-2; the crew survived and evaded capture for several days and made contact with coalition aircraft, but a rescue was not launched due to security issues over an airman who failed to identify himself with proper codes. The Iraqis later captured both airmen.[58]
F-15Es destroyed 18 Iraqi jets on the ground at Tallil air base using GBU-12s and CBU-87s. On 14 February, an F-15E scored its only air-to-air kill of the war: a Mil Mi-24 helicopter. While responding to a request for help by US Special Forces, five Iraqi helicopters were spotted. The lead F-15E of two, via its FLIR, acquired a helicopter in the process of unloading Iraqi soldiers, and released a GBU-10 bomb. The F-15E crew thought the bomb had missed its target and were preparing to use a Sidewinder when the helicopter was destroyed. The Special Forces team estimated that the Hind was roughly 800 feet (240 m) over the ground when the 2,000 lb (910 kg) bomb hit its target.[59] As another Coalition bombing operation had commenced, the F-15Es disengaged from combat with the remaining helicopters.[56]
F-15Es struck heavily defended targets throughout Iraq, prioritizing SCUD missile sites. Missions aimed at killing Iraqi President Saddam Hussein were undertaken by F-15Es, bombing several suspected locations. Prior to the ground war, F-15Es flew tank plinking missions against Iraqi vehicles in Kuwait. After 42 days of combat, a cease fire came into effect on 1 March 1991, leading to the creation of Northern and Southern no-fly zones over Iraq.[60]
Operations Southern Watch and Northern Watch
[edit]Following Desert Storm, two no-fly zones over Iraq were set up, and enforced typically by US and UK aircraft. In one incident, an attack on up to 600 Kurdish refugees by Iraqi helicopters at Chamchamal, northern Iraq, was observed by a flight of F-15Es. As they were not allowed to open fire, the F-15Es instead conducted several high speed passes as close as possible to the Iraqi helicopters to create severe wake-turbulence, while aiming lasers at the helicopter's cockpits to attempt to blind their crews; this caused the crash of one Hind. Afterwards, USAF leadership ordered F-15Es not to fly below 10,000 feet (3,000 m) to deter a repetition.[60]
F-15Es of the 391st Fighter Squadron, 492d Fighter Squadron, and 494th Fighter Squadron regularly deployed to Turkey throughout the 1990s. In January 1993, in breach of the ceasefire agreement, Iraqi targets below the 32nd parallel north were attacked; 10 F-15Es conducted a punitive strike days later.[61] Most missions were of a defensive nature, the Strike Eagles carried a flexible range of weapons on a typical mission. AWACS aircraft were in close contact with F-15E crews, who would receive new taskings while airborne and thus could fly unplanned attacks on Iraqi targets.[61] After 1993, no-fly zone violations were minimal as Iraq staged a minor withdrawal; in 1997, Turkey approved the creation of Operation Northern Watch (ONW) and permitted US forces to use the Incirlik air base.[citation needed]
In December 1998, Operation Desert Fox was conducted when Iraq refused UNSCOM inspections. On 28 December 1998, three F-15Es struck an SA-3 tracking radar and optical guidance unit, each dropping two GBU-12 500-pound precision-guided munitions (PGMs).[citation needed] After Desert Fox, Iraq frequently violated the no-fly zones, thus F-15Es conducted several pre-planned retaliatory strikes; in ONW alone, weapons were expended on at least 105 days.[62] Between 24 and 26 January 1999, F-15Es expended several AGM-130s and GBU-12s against SAM sites near Mosul, northern Iraq.[63] They also flew in support of Operation Provide Comfort and Operation Provide Comfort II.[60]
Operations in the Balkans
[edit]Operation Deny Flight was a United Nations-enforced no-fly zone over Bosnia and Herzegovina due to the deteriorating situation in the Balkans. In August 1993, F-15Es from 492nd and 494th FS deployed to Aviano, Italy. In late 1993, NATO ordered a limited F-15E strike at Udbina airfield, targeting Serbian forces in neighboring Croatia. Eight F-15Es armed with GBU-12s took off to attack an SA-6 anti-aircraft vehicle; the mission was cancelled mid-flight over the application of stringent Rules of Engagement.[64] In December 1993, F-15Es launched to destroy a pair of SA-2s which had fired upon two Royal Navy Sea Harrier FRS 1s.[65] In August 1995, F-15Es of 90th Fighter Squadron were also deployed. The 492d and 494th flew over 2,500 sorties since starting Deny Flight, 2,000 of these by 492d. In August 1995, in support of NATO's Operation Deliberate Force, F-15Es flew strike missions against Serbian armor and logistics around the Bosnian capital, Sarajevo. On 9 September, an F-15E deployed the type's first GBU-15 bomb; dropping nine on Bosnian-Serb ground forces and air defense targets near Banja Luka.[65]
In response to the displacement of Kosovars and the Serbian government's rejection of a NATO ultimatum, Operation Allied Force was launched in March 1999. A total of 26 F-15Es flew the first strikes of Allied Force against Serb surface-to-air-missile sites, anti-aircraft batteries and early warning radar stations.[66] Strike Eagles were deployed to Aviano as well as RAF Lakenheath in the UK. In-theater, F-15Es conducted close air support (CAS) missions, a popular concept within the USAF.[67] Missions typically lasted around 7.5 hours, included two aerial refuelings; F-15Es would carry a mix of air-to-air and air-to-ground munitions to perform both combat air patrol duties as well as strike missions in the same mission.[67] Mobile SAM launchers posed a considerable threat to NATO aircraft and had made successful shoot-downs, most notably of a Lockheed F-117 Nighthawk. In order to strike from increased distances, the F-15E was equipped with the AGM-130, which provided a stand-off strike capability.[68]
Operation Enduring Freedom
[edit]Weeks after the September 11 attacks in 2001, the 391st Fighter Squadron deployed to Ahmad al-Jaber air base, Kuwait, to support Operation Enduring Freedom during the War in Afghanistan. F-15Es met little resistance during initial missions. On the first night, the main targets were Taliban military structures, supply depots, and al-Qaeda training camps and caves. Both the AGM-130 and GBU-15 2,000 lb (910 kg) bombs were expended; this was the GBU-15's first combat usage.[69] GBU-24s and GBU-28s were used against reinforced targets, command and control centers and cave entrances. F-15Es often operated in pairs alongside pairs of F-16Cs. Within weeks of the start of combat operations, there was a lack of targets to strike as nearly all targets had been already destroyed. The Taliban had access to SA-7 and FIM-92 Stinger portable surface-to-air missiles, posing no threat to most aircraft flying above 7,000 feet (2,100 m). Additionally, fixed SAM sites near cities as Mazar-i-Sharif and Bagram were struck early on; Afghanistan had rapidly become a low-threat environment for air operations.[70]
Aircraft commonly flew on-call support missions for allied ground forces, F-15Es usually carried MK-82 and GBU-12 bombs in this role, other weapons were sometimes carried, during one mission a GBU-28, two GBU-24s and six GBU-12s were released.[70] Frequent targets during the rest of the war were individual insurgents, light vehicles and supply convoys; cannon fire was often expended as well as bombs from F-15Es.[71] It was during combat over Afghanistan that four 391st crews conducted the longest fighter mission in history; lasting a total of 15.5 hours, nine of those hours spent flying over the target area. Two F-15Es attacked two Taliban command and control facilities, two buildings suspected of being used by Taliban fighters, and a road block; the F-15Es refueled 12 times during the mission.[72]
On 4 March, another incident known as the Battle of Roberts' Ridge involved several F-15Es performing a CAS mission. Aircraft destroyed a Taliban observation post and responded to nearby enemy mortar fire upon Navy SEAL forces searching for an ambushed MH-47E Chinook in the Shah-i-Kot Valley.[73] Several bombs were dropped as the SEAL team took fire, however one bomb missed due to the aircrew using incorrect coordinates.[73] An MH-47 carrying a rescue team was downed by an RPG while attempting to support the SEALs.[74] Following refueling, the F-15Es dropped a further 11 GBU-12s in coordination with ground forces, and fired their cannons on Taliban forces in close proximity to the survivors of the downed MH-47.[74] F-16s of 18th Fighter Squadron also made strafing passes until cannon ammunition was depleted, then resorting to further bomb drops. The F-15Es suffered technical issues involving both radio and weapon failures, several GBU-12s were dropped before returning to Al Jaber in Kuwait.[75]
Years later, several incidents occurred. On 23 August 2007, a friendly fire incident involved an F-15E mistakenly dropping a 500 lb (230 kg) bomb on British forces, killing three soldiers;[76] the stated cause was confusion between the air controller and the F-15E on the bombing coordinates.[77] On 13 September 2009, an F-15E shot down a non-responsive MQ-9 Reaper drone over Northern Afghanistan to prevent it entering foreign airspace.[78]
Operation Iraqi Freedom
[edit]In late 2002, during tension over suspected Iraqi possession of weapons of mass destruction, the 4th Fighter Wing at Seymour Johnson Air Force Base was ordered to maintain at least one squadron ready to deploy to the Persian Gulf. During January 2003, the 336th was deployed to Al Udeid Air Base, Qatar, in coordination with planners of the Combined Air Operations Center at Prince Sultan Air Base, Saudi Arabia.[79] In late January, F-15Es began flying in Operation Southern Watch, typically performing surveillance and reconnaissance missions. Additional roles included simulated combat against potential Iraqi targets and regional familiarization with local procedures and rules of engagement.[79] During OSW, F-15Es struck targets in southern and western Iraq, including radars, radio stations, command and control sites, and air defences. On one night, four F-15Es released multiple GBU-24s on the Iraqi Republican Guard/Baath Party HQ in Basrah while another flight of four destroyed a nearby Air Defense Sector HQ with six GBU-10s.[80]
In late February, the 336th received additional aircrews, many drafted from the two non-deployable squadrons at Seymour Johnson (the 333d and 334th Fighter Squadrons) and 391st Fighter Squadron at Mountain Home Air Force Base, for a total of four aircrews per F-15E.[80] In March, the 335th Fighter Squadron's personnel and aircraft joined the 336th at Al Udeid. One objective was the destruction of Iraq's air defenses and Early Warning radar network near the Jordanian border, allowing F-16s and helicopters to operate from Jordan from the war's outset. Several radar sites and radio relay stations were hit in western Iraq near the "H3" airfield, encountering heavy anti-aircraft fire.[81]
On 19 March, as F-117 Nighthawks dropped bombs over Baghdad, targeting a house where Saddam Hussein was believed to be; F-15Es dropped GBU-28s around the H3 airfield. On 20 March, the effective start of the war, F-15Es fired AGM-130s against communication, command and control buildings, and other key targets in Baghdad; some weapons missed their intended targets, possibly due to jamming by EA-6B Prowlers in the vicinity.[82] On 3 April 2003, an F-15E mistook a USA M270 Multiple Launch Rocket System (MLRS) for an Iraqi surface-to-air missile site and dropped a 500 lb (230 kg) laser-guided bomb, killing three and wounding five others.[83]
On 7 April 2003, an F-15E, crewed by Captain Eric Das and Major William Watkins, performed a key interdiction mission in support of special forces;[84] the cause was undetermined but believed to be unlikely due to enemy action.[citation needed] Das and Watkins were posthumously awarded the Distinguished Flying Cross and the Purple Heart.[84] During the war, F-15Es were credited with destroying 60% of the Iraqi Medina Republican Guard's total force; they also struck 65 MiGs on the ground,[81] and destroyed key air defense and command buildings in Baghdad. F-15Es worked with other jets deployed to Al Udeid, including RAAF F/A-18s, USAF F-16s and F-117s, RAF Panavia Tornados and US Navy F-14s.[citation needed]
Operation Odyssey Dawn
[edit]Following the adoption of United Nations Security Council Resolution 1973 on 17 March 2011, 18 USAF F-15Es were amongst other NATO and allied aircraft were deployed to enforce the Libyan no-fly zone as part of Operation Odyssey Dawn. On 21 March 2011, an F-15E from the 492d Fighter Squadron crashed near Bengazi, Libya.[85] Both crew members parachuted into territory held by resistance elements of the Libyan population and were eventually rescued by US Marines.[86][87] Equipment problems caused a weight imbalance and contributed to the crash when leaving the target area.[88]
Operations against Islamic State (2014–present)
[edit]USAF F-15Es have participated in Operation Inherent Resolve against Islamic State (IS) militants in Iraq and Syria. On the morning of 23 September 2014, numerous American and Arab aircraft conducted air strikes in Syria against IS fighters, training compounds, headquarters and command and control facilities, storage facilities, a finance center, supply trucks, and armed vehicles.[89] The Pentagon released videos of targets hit by ordnance deployed by F-15Es, taken by their AN/AAQ-33 Sniper targeting pods.[90] Between August 2014 and January 2015, F-15Es flew 37 percent of all USAF sorties.[91]
USAF F-15Es based at RAF Lakenheath in the United Kingdom performed several long range strikes against IS camps and prominent figures in Libya. On 13 November 2015, a pair of F-15Es killed Abu Nabil al-Anbari, the leader of the Islamic State of Iraq and the Levant in Libya, in a strike near Darnah, Eastern Libya.[92] On 20 February 2016, USAF F-15Es[93] hit an IS training camp near Sabratha where foreign fighters were based, reportedly killing Noureddine Chouchane, a 36-year-old Tunisian jihadist linked to the 2015 Sousse attacks. Sources said that 49 people were killed and 6 wounded;[94][95] two Serbians kidnapped by IS in 2015 were also reportedly killed.[96]
On 8 June 2017, an F-15E shot down a pro-Syrian Regime UAV near Al Tanf, Syria;[97] according to OIR officials, it was downed after deploying "one of several weapons it was carrying near a position occupied by Coalition personnel... [It was] similar in size to a U.S. MQ-1 Predator".[98] The drone may have been a Shahed 129;[99] on 20 June 2017, a second Shahed-129 was downed by an F-15E near the 50 mile exclusion zone around Al-Tanf.[100]
On 21 August 2021, a USAF F-15E shot down an unidentified drone with an AIM-9X Sidewinder missile as the drone approached US forces in Eastern Syria.[101]
USAF F-15Es were deployed on 2 February 2024, during the airstrikes against Iranian backed militias in Iraq and Syria. USAF F-15Es helped blunt an Iranian attack against Israel on 13 April 2024 by shooting down over 70 Iranian one-way attack UAVs.[102]
Israel
[edit]The F-15I is operated by the Israeli Defense Force/Air Force No 69 Squadron, succeeding the F-4 Phantom II. It is used akin to a strategic bomber due to its long range, high munition capacity and advanced systems.
After the Gulf War in 1991, in which Israeli towns were attacked by SCUD missiles based in Iraq, the Israeli government decided a long range strike aircraft was needed, issuing a Request for Information (RFI). In response, Lockheed Martin offered a version of the F-16 Fighting Falcon, while McDonnell Douglas offered both the F/A-18 Hornet and the F-15E. On 27 January 1994, the Israeli government announced their intention to buy 21 modified F-15Es, designated F-15I. On 12 May 1994, the US Government authorized the purchase of up to 25 F-15Is by Israel. In November 1995, Israel ordered four extra F-15Is; 25 were built from 1996 to 1998.[103] Some of the air-to-air missiles aircraft can carry: the AIM-9L, Rafael Python 4 and the Rafael Python 5 infrared-homing missiles; and the AIM-7 Sparrow and the AIM-120 AMRAAM radar-guided missiles.[citation needed] In 1999, Israel announced its intention to procure more fighters and that a possible contender was the F-15I. However, the contract went to the F-16I.[citation needed]
Saudi Arabia
[edit]In November 2009, Royal Saudi Air Force (RSAF) F-15s, along with Saudi Tornados, performed air raids amid the Houthi insurgency in north Yemen. It was the RSAF's first military action over hostile territory since Operation Desert Storm.[104] In October 2010, Saudi Arabia requested 84 F-15SA (Saudi Advanced) fighters, upgrading of its existing F-15S fleet to F-15SA standard, and related equipment and weapons through a Foreign Military Sale (FMS).[105] On 29 December 2011, the U.S. signed a $29.4 billion contract to sell 84 F-15SAs, as well as the F-15S upgrades.[106] In June 2012, an FMS contract for 68 F-15S to F-15SA modification kits was placed with Boeing.[107] On 20 February 2013, the maiden flight of the first new-build F-15SA occurred.[108]
Saudi led in intervention in Yemen (2015–present)
[edit]On 26 March 2015, Saudi F-15Ss, along with other Arab coalition assets, started striking targets in Yemen as part of the Saudi Arabian-led intervention in Yemen, called Operation Decisive Storm. Opposing a joint force composed of former Houthi rebels and Yemeni Army forces, the strikes, at least initially, were met by ineffective anti-aircraft fire that reportedly only caused damage when falling to the ground.[109] Early strikes were aimed at air defense sites, Army HQs, military airports, ballistic missiles depots, and launchers.[110] During these attacks, a Saudi F-15S crashed into the Gulf of Aden after circling over the sea; its two pilots ejected safely and were recovered from the sea by a USAF HH-60G rescue helicopter; Arab coalition reports claimed enemy fire was not involved,[111] while Houthi and Iranian sources claimed they had shot it down.[112] On 8 January 2018, a RSAF F-15S was reportedly shot down by a Houthi surface-to-air missile; a Houthi-released video shows the F-15 increasing speed and releasing decoy flares before being struck by a projectile and apparently suffering major damage.[113][114] On 9 January 2018, the Houthi media, Al-Masirah, announced that the F-15 had been damaged but did not crash.[115]
On 21 March 2018, Houthi rebels released a video allegedly showing a RSAF F-15 being hit in Saada province by a R-27 air to air missile adapted for surface to air use.[116] As in the video of the previous similar hit recorded on 8 January, the target, while clearly hit, seems not falling to the ground when the video stops. Saudi forces confirmed the hit, while saying the jet safely landed at a Saudi base.[117] Saudi sources confirmed the incident involved a surface-to-air missile being launched at the jet from inside Saada airport.[118][119]
Variants
[edit]F-15E variants
[edit]F-15E Two-seat all-weather long-range strike and ground-attack aircraft for the USAF. A total of 236 were built from 1985 to 2001.[18][103]
F-15I
[edit]The F-15I is operated by the Israeli Air Force where it is known as the Ra'am (רעם – "Thunder"). It is a dual-seat ground attack aircraft powered by two Pratt & Whitney F100-PW-229 engines, and is based on the F-15E.
F-15I оснащен различными авионными системами, отличными от F-15E ВВС США, чтобы соответствовать требованиям Израиля. Первоначально блоки наведения Sharpshooter, разработанные для F-16 ВВС США, были приспособлены для ударов в ночное время, но были менее эффективны, чем блоки LANTIRN, используемые на F-15E ВВС США; Позже Израиль купил 30 капсул LANTIRN. Первоначально на F-15I отсутствовали приемники радиолокационного предупреждения ; Израиль установил собственное оборудование радиоэлектронной борьбы Elisra SPS-2110, а также новый центральный компьютер и встроенную систему GPS/INS. Все датчики могут быть подключены к нашемулемному прицелу с дисплеем и прицелом (DASH), предоставляя обоим членам экипажа средства наведения, которых нет у F-15E. На F-15I используется радар APG-70I; его возможности картографирования местности могут обнаруживать цели, которые трудно обнаружить в неблагоприятных погодных условиях, и могут обнаруживать крупные цели размером с авиалайнер на расстоянии 150 морских миль (170 миль; 280 км), а также цели размером с истребитель на расстоянии 56 морских миль (64 мили; 104 км). ; у него уменьшенное разрешение на треть ниже, чем у APG-70. [120] In January 2016, Israel approved F-15I upgrades such as structural changes, an AESA radar, updated avionics, and new weapons.[121]
Ф-15К
[ редактировать ]F-15K Slam Eagle ( корейский : F-15K 슬램 이글) является модификацией F-15E, эксплуатируется ВВС Республики Корея . Несколько основных компонентов были переданы южнокорейским компаниям по компенсационному соглашению , согласно которому Южная Корея отвечала за 40% производства и 25% сборки. [ 122 ] Фюзеляж и крылья поставлены компанией Korea Aerospace Industries. [ 123 ] привод управления полетом от Hanwha Corporation , [ 124 ] электронные глушители и приемник радиолокационных предупреждений от Samsung Thales , [ 125 ] проекционный дисплей, бортовая система связи и радар LIG Nex1 , [ 43 ] [ 126 ] и двигатели Samsung Techwin по лицензии [ 127 ] перед окончательной сборкой на заводе Boeing в Сент-Луисе.
F-15K, Dassault Rafale , Eurofighter Typhoon и Су-35 В 2002 году ROKAF выбрала F-15K для своей программы истребителей FX, в ходе которой оценивались . Всего было заказано 40 самолетов, поставки начались в 2005 году. [ 128 ] 25 апреля 2008 года была заказана вторая партия из 21 F-15K на сумму 2,3 триллиона корейских вон (2,3 миллиарда долларов США). Эта вторая партия отличается от самолетов первой партии наличием двигателей Pratt & Whitney F100-PW-229 (EEP), производимых по лицензии компанией Samsung Techwin, для унификации с парком KF-16. [ 129 ] [ 130 ] К июню 2011 года РОКАФ получило 50 F-15K. [ 131 ] ROKAF ожидает, что F-15K будет находиться на вооружении до 2060 года. [ 132 ]
F-15K имеет несколько нетипичных для F-15E особенностей, таких как инфракрасная система поиска и сопровождения AAS-42, [ 133 ] индивидуальный пакет Tactical Electronics Warfare Suite для уменьшения веса и повышения эффективности помех, [ 133 ] совместимость кабины с приборами ночного видения , радиостанцией U/VHF ARC-232 с Link 16 и усовершенствованной APG-63(V)1 РЛС с механической антенной решеткой . РЛС АПГ-63(В)1 имеет общее с РЛС АФАР АПГ-63(В)3 оборудование цифровой обработки и может быть модернизирована до РЛС с АФАР путем замены антенны. [ 120 ] F-15K оснащен совместной системой сигнализации на шлеме. [ 133 ] и такое оружие, как AGM-84K SLAM-ER , AGM-84H Harpoon Block II и KEPD 350 . В декабре 2022 года Южная Корея одобрила модернизацию всех своих 59 F-15K новыми компонентами, включая радар AN/APG-82(V)1 AESA, систему радиоэлектронной борьбы AN/ALQ-250 EPAWSS и компьютер миссии ADCP II. [ 134 ]
Ф-15С
[ редактировать ]F-15S — это вариант F-15E, поставлявшийся в Королевские ВВС Саудовской Аравии (RSAF) в 1990-х годах. Саудовская Аравия ранее пыталась купить до 24 F-15F, предложенный одноместный вариант, но была заблокирована Конгрессом США. [ 135 ] F-15S, первоначально называвшийся F-15XP, почти идентичен F-15E ВВС США, единственное существенное отличие в характеристиках радара AN/APG-70 в режиме с синтезированной апертурой . [ 103 ] [ 135 ] 72 были построены с 1996 по 1998 год. [ 103 ] В октябре 2007 года GE объявила о контракте с Саудовской Аравией на 300 миллионов долларов США на поставку 65 двигателей GE F110-GE-129C для F-15S. [ 136 ] Парк F-15S модернизируется до конфигурации, в целом сопоставимой с более поздним F-15SA (Saudi Advanced) и получившим обозначение F-15SR, при этом к 2026 году планируется модернизировать 66 самолетов. [ 137 ]
Ф-15СГ
[ редактировать ]F-15SG (ранее F-15T) — вариант, заказанный ВВС Республики Сингапур (RSAF) после оценки с участием пяти других истребителей. 6 сентября 2005 года он был выбран вместо Dassault Rafale, единственного оставшегося самолета, участвовавшего в споре. [ 138 ] [ 139 ] 22 августа 2005 г. Агентство США по сотрудничеству в области оборонной безопасности (DSCA) уведомило Конгресс о возможной продаже иностранным военным (FMS) оружия, материально-технического обеспечения и обучения Сингапуру; варианты включали AIM-120C и AIM-9X ракеты GBU-38 JDAM и AGM-154 JSOW ; Оружие класса «воздух-земля» , AN/APG-63(V)3, очки ночного видения и терминалы Link 16. [ 140 ] [ 141 ] Обозначение F-15F также было зарезервировано. [ 142 ] Заказ на 12 F-15SG был размещен в декабре 2005 года. [ 143 ] 22 октября 2007 года Сингапур воспользовался опционом на еще восемь F-15SG в рамках первоначального контракта. Позже были куплены еще четыре. [ 144 ] Первый F-15SG был выпущен 3 ноября 2008 года; поставки начались в 2009 году; [ 145 ] все 24 были объявлены действующими в сентябре 2013 года. [ 146 ] Были заказаны дополнительные F-15SG, в том числе 8 в 2010 году и 8 в 2014 году, всего к 2018 году будет выпущено 40 F-15SG. [ 147 ] [ 148 ] [ 149 ] В настоящее время RSAF проводит квалификацию личного состава на F-15SG через 428-ю истребительную эскадрилью , совместное подразделение USAF-RSAF, расположенное на базе ВВС Маунтин-Хоум . [ 150 ]
Варианты F-15 Advanced Eagle
[ редактировать ]F-15 Advanced Eagle представляет собой более существенную модернизацию по сравнению с предыдущими моделями, поскольку он имеет новую электродистанционную систему управления и конструкцию крыла, позволяющую установить две дополнительные точки подвески вооружения под крылом (увеличивая их количество с девяти до одиннадцати). Дополнительные усовершенствования включают опцию кабины с дисплеем большой площади, радар Raytheon AN/APG-82(V)1 или APG-63(V)3 AESA, General Electric F110-129 двигатели , цифровые совместные системы сигнализации на шлеме для пилота. и WSO, а также цифровую систему радиоэлектронной борьбы, среди других усовершенствований.
Ф-15СА
[ редактировать ]F-15SA (Saudi Advanced) — версия для Королевских ВВС Саудовской Аравии и первый представитель семейства Advanced Eagle. В 2011 году было заказано 84 самолета, а более старые F-15S были модернизированы до практически сопоставимой конфигурации. [ 108 ]
F-15QA
[ редактировать ]F-15QA (Qatar Advanced) — вариант Advanced Eagle для ВВС Катара ; В июне 2017 года Катар подписал сделку на покупку 36 F-15QA на сумму 12 миллиардов долларов США (~ 14,7 миллиардов долларов в 2023 году). [ 151 ]
F-15EX Игл II
[ редактировать ]F-15EX, созданный на базе F-15QA, был закуплен ВВС США в 2020 финансовом году для замены устаревших F-15C/D и дополнения F-22 для поддержания размера парка истребителей. Всего было запланировано 144 самолета, хотя в последнем бюджете это число было сокращено до 104. [ 152 ]
Ф-15ИА
[ редактировать ]F-15IA (Israel Advanced) — вариант для ВВС Израиля на базе F-15EX и Advanced Eagle. В феврале 2020 года Силы обороны Израиля утвердили план приобретения 25 новых F-15IA и модернизации 25 F-15I до стандарта F-15IA. [ 153 ]
Предлагаемые варианты
[ редактировать ]Ф-15Н
[ редактировать ]F-15H Strike Eagle (H от «Эллада») представлял собой предложенную в 1990-х годах экспортную версию F-15E для Греции, которая была выбрана Министерством обороны Греции и ВВС Греции . [ 154 ] но вместо этого правительство выбрало новые F-16 и Mirage 2000-5 . [ 155 ]
Ф-15Г
[ редактировать ]F-15G Wild Weasel был предложенной двухместной версией для замены F-4G Wild Weasel в роли подавления противовоздушной обороны противника (SEAD). F-15G изучался в 1986 году. Предлагаемая модификация F-15C для роли SEAD изучалась в 1994–95 годах, но вместо этого F-16C были модифицированы для выполнения этой роли. [ 156 ]
F-15SE Сайлент Игл
[ редактировать ]F-15SE Silent Eagle представлял собой предложенный вариант с характеристиками истребителя пятого поколения , такими как внутренний лафет вооружения и радиопоглощающий материал . У Silent Eagle были конформные оружейные отсеки (CWB) для размещения оружия внутри вместо конформных топливных баков, двойное вертикальное оперение наклонено наружу на 15 градусов для уменьшения поперечного сечения радара; большая часть площади CWB предназначена для хранения оружия, меньшая часть используется для хранения топлива. [ 157 ] F-15SE был оптимизирован для полетов «воздух-воздух», ему не хватало функций всеракурсной малозаметности для миссий внутри зон, защищенных наземными зенитными системами. [ 158 ] Первый серийный F-15E, серийный номер «86-0183», был модифицирован и стал демонстратором Silent Eagle. Впервые он поднялся в воздух в июле 2010 года с левым конформным оружейным отсеком. [ 159 ] и успешно запустил ракету AMRAAM с CWB в июле 2010 года. [ 160 ] Потенциальными клиентами были Саудовская Аравия, Израиль, Япония и Южная Корея; [ 157 ] однако саудиты предпочли закупить менее амбициозный F-15SA, который стал первым вариантом F-15 Advanced Eagle. [ 161 ] в то время как Израиль, [ 162 ] Япония, [ 163 ] и Южная Корея выбрала F-35. [ 164 ] Некоторые из предложенных функций F-15SE были перенесены в семейство F-15 Advanced Eagle. [ 165 ]
F-15GSE Global Strike Eagle
[ редактировать ]F-15GSE был предложен в 2006 году как космическая ударная версия F-15E для атаки спутников. Предполагается, что это будет беспилотный дистанционно-пилотируемый вариант, несущий трехступенчатую твердотопливную противоспутниковую ракету на спине между двумя хвостовыми хвостами. [ 166 ]
Операторы
[ редактировать ]- ВВС Израиля - по состоянию на январь 2014 г. в эксплуатации находится 25 самолетов F-15I. [ 167 ]
- ВВС Республики Корея – на вооружении в 2019 году 59 F-15K. Последовательно поставлено 40 и 21 единица, из которых две единицы разбились. [ 168 ]
- 11-й истребительный авиаполк, базируется в Тэгу.
- 102-я истребительная эскадрилья
- 122-я истребительная эскадрилья
- 110-я истребительная эскадрилья
- 11-й истребительный авиаполк, базируется в Тэгу.
- Королевские ВВС Саудовской Аравии - 70 F-15S Eagles на вооружении по состоянию на январь 2014 г. [ 167 ]
- Нет. 3-е крыло RSAF - авиабаза Король Абдель Азиз
- Нет. 92-я эскадрилья RSAF
- Нет. 5-е крыло RSAF - авиабаза Король Халид
- Нет. 6-я эскадрилья RSAF
- Нет. 55-я эскадрилья RSAF
- Нет. 3-е крыло RSAF - авиабаза Король Абдель Азиз
- ВВС Республики Сингапур - 40 F-15SG. [ 169 ] [ 170 ]
- ВВС США - 219 F-15E в эксплуатации по состоянию на апрель 2019 г. [ 173 ]
- 4-й истребительный авиаполк — авиабаза Сеймур-Джонсон , Северная Каролина.
- 48-й истребительный авиаполк — RAF Lakenheath , Великобритания
- 53-е крыло — база ВВС Эглин , Флорида
- 57-е крыло - авиабаза Неллис, Невада
- 96-е испытательное крыло - авиабаза Эглин, Флорида
- 366-й истребительный авиаполк — база ВВС Маунтин-Хоум , Айдахо
- 414-я истребительная группа - авиабаза Сеймур-Джонсон, Северная Каролина
Несчастные случаи и потери
[ редактировать ]Технические характеристики (F-15E)
[ редактировать ]Данные из Руководства по летной эксплуатации F-15E ВВС США (ТО 1F-15E-1), [ 174 ] Информационный бюллетень ВВС США, [ 175 ] Дэвис [ 176 ] и Боинг [ 177 ]
Общие характеристики
- Экипаж: 2 человека (пилот и офицер систем вооружения )
- Длина: 63 фута 9,6 дюйма (19,446 м)
- Размах крыльев: 42 фута 9,6 дюйма (13,045 м)
- Рост: 18 футов 6 дюймов (5,64 м)
- Площадь крыла: 608 кв. футов (56,5 м 2 )
- Профиль крыла : корень: NACA 64A006.6 ; наконечник: NACA 64A203 [ 178 ]
- Пустой вес: 34 600 фунтов (15 694 кг)
- Максимальный взлетный вес: 81 000 фунтов (36 741 кг)
- Запас топлива: 12 915 фунтов (5 858 кг) внутренний, 22 267 фунтов (10 100 кг) с конформными топливными баками (CFT), 34 162 фунтов (15 496 кг) с CFT и тремя внешними топливными баками по 600 галлонов.
- Силовая установка: 2 Pratt & Whitney F100-PW-220 турбовентиляторных двигателя с форсажной камерой , тяга 14 590 фунтов силы (64,9 кН) каждый всухую, 23 770 фунтов силы (105,7 кН) с форсажной камерой.
(или 2 × F100-PW-229 , тяга: 17 800 фунтов в сухом состоянии (79 кН); 29 160 фунтов (129,7 кН) с форсажной камерой каждый)
Производительность
- Максимальная скорость: 2,5 Маха, 1650 миль в час (2655 км/ч) на большой высоте. [ Н 2 ]
- 1,2 Маха / 800 узлов (921 миль в час; 1482 км / ч) на малой высоте [ Н 3 ]
- Боевая дальность: 687 миль (791 миль, 1272 км)
- Перегоночная дальность: 2100 миль (2400 миль, 3900 км) с конформными топливными баками и тремя внешними топливными баками.
- Практический потолок: 60 000 футов (18 000 м)
- г лимиты: + 9
- Скорость набора высоты: 50 000 футов/мин (250 м/с) +
- Тяга/вес : 0,93
Вооружение
- Орудия: 1 × 20-мм (0,787 дюйма) M61A1 Vulcan 6-ствольная пушка Гатлинга , 500 патронов М-56 или ПГУ-28 .
- Узлы подвески: 4 пилона крыла, пилоны фюзеляжа, бомбодержатели на CFT с вместимостью 23 000 фунтов (10 400 кг) внешнего топлива и боеприпасов.
- Ракеты:
- Ракеты «воздух-воздух» :
- 4× АИМ-7 Воробей
- 4 × AIM-9 Sidewinder
- 8 × AIM-120 AMRAAM
- AIM-260 JATM (подлежит интеграции)
- Ракеты класса «воздух-поверхность» :
- 6 × AGM-65 Маверик
- 2 × Гарпун АГМ-84
- 2× AGM-84H/K СПЯТ
- АГМ-130
- AGM-154 JSOW
- АГМ-158 ДЖАССМ
- Объединенная ударная ракета (будет интегрирована)
- Taurus KEPD 350 (интегрирован на F-15K ВВС Южной Кореи )
- Ракеты «воздух-воздух» :
- Бомбы:
- Бомба Марк 82
- Бомба Марк 84
- ГБУ-15
- GBU-10 Paveway II
- GBU-12 Paveway II
- GBU-24 Paveway III
- GBU-27 Paveway III
- ГБУ-28 (разрушитель бункеров)
- GBU-31 или GBU-38 {8 GBU-31 или 16 GBU-38} (JDAM)
- GBU-54 Laser JDAM (LJDAM)
- Бомба малого диаметра ГБУ-39 (СДБ)
- B61 Ядерная бомба
- CBU-87 или CBU-103 (СЕМ)
- CBU-89 или CBU-104 (ГАТОР)
- КГБ (интегрирован на F-15K ВВС Южной Кореи )
- CBU-97 или CBU-105 (SFW)
- CBU-107 Пассивное атакующее оружие
- BLU-107 Дюрандаль
- Другие:
- до 3 по 600 галлонов США (2300 л внешних сбрасываемых баков ) для перегонного полета или увеличенной дальности полета/времени ожидания
- 1 откидной бак Super Cruise объемом 1800 литров (480 галлонов США ).
Авионика
- Радар :
- Raytheon AN/APG-70 или AN/APG-82
- Радиолокационная станция AN/ASQ-236 [ 179 ]
- Таргетинговые модули :
- Контрмеры:
- Northrop Grumman Electronic Systems AN/ALQ-131 электронного противодействия Модуль [ 180 ]
- Следователь Hazeltine AN/APX-76 или Raytheon AN/APX-119 для определения своего/чужого (IFF) [ 181 ]
- Magnavox AN/ALQ-128 Комплект предупреждения о радиоэлектронной борьбе (EWWS) - часть тактических систем радиоэлектронной борьбы (TEWS) [ 180 ]
- Loral AN/ALR-56 Приёмники радиолокационной сигнализации (RWR) – часть TEWS [ 182 ]
- Система внутреннего противодействия (ICS) Northrop Grumman Electronic Systems ALQ-135 - часть TEWS [ 180 ]
- Marconi AN/ALE-45 Система раздачи половы / факелов – часть TEWS [ 183 ]
- BAE Systems AN/ALQ-250 Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS) - комбинированная радиоэлектронной борьбы / радиоэлектронного противодействия система [ 39 ]
См. также
[ редактировать ]Связанные разработки
Самолеты сопоставимой роли, конфигурации и эпохи
Связанные списки
Ссылки
[ редактировать ]Примечания
[ редактировать ]Цитаты
[ редактировать ]- ^ Великолепное видение, непоколебимая цель: развитие авиации для ВВС США в течение первого столетия полетов с двигателями , Департамент ВВС (18 марта 2003 г.), стр. 253.
- ^ Перейти обратно: а б Russian Air Power, Airlife Pub Ltd (1 июля 2002 г.), с. 37
- ^ Перейти обратно: а б с д и Циборски, Джеймс Р. «F-15 Eagle: хронология». Архивировано 20 сентября 2007 года в Отделе истории Wayback Machine , Центр авиационных систем, Командование материальной частью ВВС, авиабаза Райт-Паттерсон, Огайо, июнь 2002 года.
- ^ Перейти обратно: а б с Дэвис 2002, с. 90.
- ^ «Боинг: F-15E Strike Eagle» . Боинг Оборона, космос и безопасность . Компания Боинг. Архивировано из оригинала 21 марта 2015 года . Проверено 18 января 2015 г.
- ^ Дэвис и Дилди, 2007, стр. 9, 15, 20, 35.
- ^ Дэвис и Дилди, 2007 г., внутренняя обложка.
- ^ Дональд 1995, с. 40.
- ^ Перейти обратно: а б с Дональд 1995, с. 42.
- ^ Дэвис 2003, стр. 15–16.
- ^ Дженкинс 1997, с. 42.
- ^ Перейти обратно: а б Дональд 1995, с. 44.
- ^ Ринингер 2009, стр. 85, 88.
- ^ Перейти обратно: а б с д и ж Дженкинс 1998, с. 36.
- ^ Перейти обратно: а б с Дональд 1995, с. 45.
- ^ Ульсамер, Эдгар. «В фокусе: орел двойной роли». Архивировано 19 февраля 2012 года в журнале Wayback Machine Air Force , апрель 1984 года.
- ^ Ринингер 2009, с. 89.
- ^ Перейти обратно: а б «Боинг F-15E Eagle». Jane's All the World's Aircraft , Jane's Information Group, 2010 (подписная статья от 26 февраля 2010 г.).
- ^ Фрост, Патрисия. «Boeing получает первый испытательный объект программы модернизации радара F-15E от Raytheon». Архивировано 7 октября 2011 года в Wayback Machine Boeing. Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ Тримбл, Стивен. «Raytheon претендует на контракт на модернизацию F-15E с помощью AESA». Архивировано 5 октября 2010 г. на сайте Wayback Machine Flightglobal.com, 1 ноября 2007 г.
- ^ Тримбл, Стивен. «Raytheon превосходит Northrop с новым обозначением AESA». Архивировано 7 июля 2009 г. в Wayback Machine Flight Daily News , 17 июня 2009 г.
- ^ Фрост, Патрисия. «Boeing выбирает Raytheon в качестве поставщика радара AESA для F-15E Strike Eagles ВВС США». Архивировано 6 июля 2009 года в Wayback Machine Boeing , 1 ноября 2007 года.
- ^ «Модернизация и модернизация F-15E, B-1B». Архивировано 4 июля 2017 года в обновлении Wayback Machine Defense Update от 23 июля 2012 года.
- ^ Boeing и BAE разработают новый пакет радиоэлектронной борьбы для F-15. Архивировано 20 апреля 2020 г. на Wayback Machine - Ainonline.com, 1 октября 2015 г.
- ^ Перейти обратно: а б Лоузи, Стивен (9 сентября 2022 г.). «Больше F-15E получат модернизацию радиоэлектронной борьбы в рамках награды BAE» . Новости обороны .
- ^ Тирпак, Джон А. «Достижение лучших результатов в истребительной авиации». Архивировано 21 февраля 2009 года в Wayback Machine Air Force , март 2007 года.
- ^ Маджумдар, Дэвид (17 августа 2012 г.). «ВВС США планируют модернизацию F-15, но пилоты хотят лучших дисплеев» . Полет Глобал .
- ^ Перейти обратно: а б ВВС США рассматривают варианты замены Boeing F-15E Strike Eagle. Архивировано 20 февраля 2017 г. на Wayback Machine – Flightglobal.com, 13 декабря 2012 г.
- ^ «У F-15EX новое имя» . 7 апреля 2021 года. Архивировано из оригинала 22 января 2023 года . Проверено 2 июня 2022 г.
- ^ «Давайте поговорим о потенциальной замене ВВС F-15E на F-15EX» . Зона боевых действий . 2 августа 2020 г. Архивировано из оригинала 24 мая 2022 г.
- ^ Что заменит F-15E Strike Eagle? Архивировано 29 марта 2015 г. на Wayback Machine – Flightglobal.com, 17 декабря 2012 г.
- ↑ Boeing выигрывает контракт на разработку бортовой ракеты-носителя DARPA. Архивировано 1 апреля 2014 г. на Wayback Machine - пресс-релиз Boeing, 27 марта 2014 г.
- ^ Boeing нацелен на 66-процентное сокращение затрат на запуск с помощью ALASA - Spacenews.com, 28 марта 2014 г.
- ^ Майк Грасс (30 ноября 2015 г.). «DARPA отказывается от плана по запуску малых спутников с истребителя F-15» . spacenews.com . Проверено 14 июня 2023 г.
- ^ Халлион, Ричард П. «Тревожное прошлое: приобретение истребителей ВВС с 1945 года». Архивировано 25 октября 2016 года в журнале Wayback Machine Airpower Journal , зима 1990 года. Дата обращения: 1 сентября 2011 года.
- ^ Дженкинс 1998, стр. 35–36.
- ^ Дэвис 2003, стр. 63–64.
- ↑ Терминал канала передачи данных MIDS Fighter. Архивировано 19 сентября 2009 года на сайте Wayback Machine baesystems.com . Проверено: 27 февраля 2012 года.
- ^ Перейти обратно: а б «Система пассивного активного предупреждения Eagle (EPAWSS)» . БАЕ Системс . Проверено 12 мая 2023 г.
- ^ Фрост, Патрисия. «Программа модернизации радаров Boeing F-15E получила новое обозначение». Архивировано 25 июля 2011 года в Wayback Machine Boeing, 15 сентября 2009 года.
- ^ Дженкинс 1998, стр. 100–101.
- ^ Перейти обратно: а б с «Южнокорейская фирма выиграла контракт на поставку дисплеев F-15». [ мертвая ссылка ] сайт Defensenews.com . Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ Перейти обратно: а б с Сунг-Ки, Юнг. «Южнокорейская фирма экспортирует проекционный дисплей в ВВС США». сайт Defensenews.com. Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ «Программа монополизации фюзеляжа F-15 / Apache». Архивировано 9 августа 2017 года на сайте Wayback Machine koreaaero.com. Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ Кардер, Фил и Чангюн Ко. «Boeing, Korea Aerospace Industries подписывает соглашение о производстве боевого отсека конформного вооружения F-15SE Silent Eagle». Архивировано 20 сентября 2011 года в Wayback Machine Boeing. Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «Справочник и ресурсы Strike Eagle — F-15E.info — Двигатели» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 20 февраля 2016 года . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «Справочник и ресурсы Strike Eagle — F-15E.info — Отличия F-15S» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 21 декабря 2021 года . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «Справочник и ресурсы Strike Eagle — F-15E.info — Отличия F-15I» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 21 декабря 2021 года . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ «Саудовская Аравия заключила сделку с GE F110 на модернизацию двигателя Boeing F-15S» . 4 октября 2007 г. Архивировано из оригинала 22 декабря 2015 г. . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «F-15E.info: Справочник и ресурсы Strike Eagle - F-15E.info - Отличия F-15SA» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 21 декабря 2021 года . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «Справочник и ресурсы Strike Eagle — F-15E.info — Отличия F-15K» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 3 июля 2017 года . Проверено 20 июля 2010 г.
- ^ Серфлек, Сабольч. «Справочник и ресурсы Strike Eagle — F-15E.info — Отличия F-15SG» . f-15e.info . Архивировано из оригинала 22 декабря 2015 года . Проверено 18 декабря 2015 г.
- ^ «Сингапур выбирает GE F110 для своих F-15 Strike Eagles» . Архивировано из оригинала 17 ноября 2015 года . Проверено 19 декабря 2015 г.
- ^ Дэвис 2005, с. 14.
- ^ Дэвис 2005, с. 22.
- ^ Перейти обратно: а б «Война Тима Беннета». Архивировано 3 мая 2018 года в онлайн-журнале Wayback Machine Air Force, январь 1993 года.
- ^ Дэвис 2005, стр. 17–24.
- ^ Дэвис 2005, с. 25.
- ^ Дэвис 2005, стр. 29–30.
- ^ Перейти обратно: а б с Дэвис 2005, стр. 30–31.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 33.
- ^ Дэвис 2005, стр. 35–36.
- ^ Дэвис 2005, с. 35.
- ^ Дэвис 2005, с. 43.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 44.
- ^ Дэвис 2005, с. 46.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 47.
- ^ Дэвис 2005, с. 59.
- ^ Дэвис 2005, с. 63.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 64.
- ^ Дэвис 2005, с. 65.
- ^ Дэвис 2005, стр. 68–69.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 72.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 73.
- ^ Дэвис 2005, с. 76.
- ^ Хардинг, Томас, Том Коглан и Эйслинн Симпсон. «Протест по поводу того, что «дружественный огонь» убил трех британских солдат». Архивировано 22 декабря 2016 года в Wayback Machine The Telegraph , 25 августа 2007 года.
- ^ «Путаница в привязке к сети привела к гибели английских солдат». Архивировано 23 марта 2012 г. на сайте Wayback Machine hmsolicitors.co.uk, 16 декабря 2009 г.
- ^ Харвуд, Мэтью. «ВВС США сбили вышедший из-под контроля Reaper над северным Афганистаном». Архивировано 23 сентября 2009 г. на сайте Wayback Machine Securitymanagement.com , 16 сентября 2009 г.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, стр. 77–78.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 80.
- ^ Перейти обратно: а б Дэвис 2005, с. 82.
- ^ Дэвис 2005, стр. 83.
- ^ Дао, Джеймс. «След боли от неудачного нападения в Ираке в 2003 году». Архивировано 22 января 2023 года в Wayback Machine, The New York Times , 15 апреля 2005 года.
- ^ Перейти обратно: а б Хафемейстер, Роб. «Посмертные награды: бывший амариллоанец удостоен чести после смерти». Архивировано 3 июня 2011 года в Wayback Machine Air Force Times , 18 августа 2003 года. Дата обращения: 4 сентября 2011 года.
- ^ Крилли, Роб. «Ливия: американский истребитель разбился в поле недалеко от Бенгази». Архивировано 14 марта 2018 года в Wayback Machine The Telegraph, 22 марта 2011 года.
- ^ "Американский истребитель F-15 разбился в Ливии". Архивировано 30 декабря 2010 года на Wayback Machine CNN, 22 марта 2011 года. Дата обращения: 27 февраля 2011 года.
- ^ Мейер, Себастьян. «Жители Ливии обнаруживают обломки американского самолета». Архивировано 10 октября 2016 года в Wayback Machine, The Daily Telegraph, 22 марта 2011 года.
- ^ «Отчет Комиссии по расследованию авиационных происшествий ВВС США - F-15E Strike Eagle, T / N 91-000304». Архивировано 21 января 2012 года в Wayback Machine USAF , 26 октября 2011 года.
- ^ Истребители и бомбардировщики ВВС наносят удары по объектам ИГИЛ в Сирии. Архивировано 6 октября 2014 г. в Wayback Machine - AF.mil, 23 сентября 2014 г.
- ↑ Посмотрите, как комплекс ИГИЛ уничтожается с помощью усовершенствованного снайперского модуля наведения F-15E Strike Eagle. Архивировано 3 октября 2014 г. на Wayback Machine - Theaviationist.com, 30 сентября 2014 г.
- ^ A-10 совершил 11 процентов боевых вылетов против ИГИЛ - Defensenews.com, 19 января 2015 г.
- ^ Джимваша, Таку (14 ноября 2015 г.). «ИГИЛ: американские истребители F-15 убили ливийского лидера Исламского государства Абу Набиля» . Архивировано из оригинала 4 марта 2016 года . Проверено 25 февраля 2016 г. .
- ^ Санчес, Раф (19 февраля 2016 г.). «США «нацелились на организатора резни на пляже Туниса» в ходе ударов по Исламскому государству в Ливии» . «Дейли телеграф» . Лондон. Архивировано из оригинала 11 января 2022 года.
- ^ Аластер Джеймисон. «Американские истребители атаковали ИГИЛ в ливийской Сабрате; десятки убиты» . Новости Эн-Би-Си. Архивировано из оригинала 19 февраля 2016 года . Проверено 25 февраля 2016 г. .
- ^ Ботельо, Грег; Старр, Барбара (19 февраля 2016 г.). «США нанесли удар по лагерю ИГИЛ в Ливии; 49 человек убиты» . CNN . Архивировано из оригинала 19 февраля 2016 года . Проверено 25 февраля 2016 г. .
- ^ Ботельо, Грег; Старр, Барбара (20 февраля 2016 г.). «США нанесли удар по лагерю ИГИЛ в Ливии; 49 человек убиты» . CNN . Архивировано из оригинала 20 февраля 2016 года . Проверено 25 февраля 2016 г. .
- ^ Гордон, Майкл Р. (8 июня 2017 г.). «США заявили, что сбили беспилотник, атаковавший боевиков в Сирии» . Нью-Йорк Таймс . Архивировано из оригинала 8 июня 2017 года . Проверено 8 июня 2017 г.
- ^ «Заявление коалиции в Танфе» . Архивировано из оригинала 12 июня 2017 года . Проверено 8 июня 2017 г.
- ^ «Поддерживаемые Ираном ополченцы используют беспилотники против сил США в Сирии» . Архивировано из оригинала 11 сентября 2017 года . Проверено 4 сентября 2017 г.
- ^ Райан Браун; Барбара Старр (20 июня 2017 г.). «Сначала на CNN: США сбили еще один проправительственный беспилотник в Сирии» . Си-Эн-Эн. Архивировано из оригинала 9 мая 2019 года . Проверено 21 июня 2017 г.
- ^ «Самолет коалиции под руководством США сбил беспилотник над Сирией» . Архивировано из оригинала 23 августа 2021 года . Проверено 23 августа 2021 г.
- ^ «Истребители ВВС США сбивают иранские дроны при защите Израиля» . 15 апреля 2024 г.
- ^ Перейти обратно: а б с д Дэвис 2002.
- ^ "Саудовцы бомбят йеменских повстанцев через границу". MSNBC , 5 ноября 2009 г.
- ^ «Саудовская Аравия - Самолет F-15SA». Архивировано 16 июля 2011 года в Wayback Machine . Агентство США по сотрудничеству в области оборонной безопасности, 20 октября 2010 г.
- ^ Вольф, Джим. «Продажа американских истребителей Саудовской Аравии поможет компенсировать это Ирану». Архивировано 24 сентября 2015 г. в Wayback Machine Reuters, 29 декабря 2011 г.
- ^ «Контракты US Defense.gov на вторник, 26 июня 2012 г.» . Архивировано из оригинала 14 июля 2015 года . Проверено 27 июня 2012 г.
- ^ Перейти обратно: а б «Boeing представляет первый F-15SA из пакета вооружений Саудовской Аравии». Архивировано 12 января 2014 года в Wayback Machine . АЙН Онлайн
- ^ Шахин, Карим (29 мая 2015 г.). «Йемен: зенитный огонь является причиной большинства жертв среди мирного населения в Сане, - говорится в докладе» . Хранитель . Архивировано из оригинала 17 февраля 2017 года . Проверено 17 декабря 2016 г.
- ^ Пиллаламарри, Ахилеш (28 марта 2015 г.). «Три саудовских вида оружия, которых следует бояться йеменским хуситам» . Архивировано из оригинала 8 марта 2016 года . Проверено 3 марта 2016 г.
- ^ Барнс, Джулиан Э. (28 марта 2015 г.). «США спасают саудовских пилотов из разбившегося истребителя» . Уолл Стрит Джорнал . Архивировано из оригинала 17 апреля 2019 года . Проверено 10 марта 2017 г.
- ^ «Едва функционирующие» ВВС Йемена указывают на участие США в ударах» . Джейнс . Архивировано из оригинала 7 мая 2015 года . Проверено 1 апреля 2015 г.
- ^ Тревитик, Джозеф; Рогоуэй, Тайлер. «Повстанцы-хуситы опубликовали видео FLIR, показывающее сбитый саудовский F-15S над Йеменом (обновлено)» . Зона боевых действий . Архивировано из оригинала 9 августа 2019 года . Проверено 9 января 2018 г.
- ^ «Йеменские хуситы утверждают, что саудовский F-15 сбил с помощью ЗРК над столицей Саной» . Авиационист . 9 января 2018 года. Архивировано из оригинала 15 ноября 2019 года . Проверено 9 января 2018 г.
- ^ «ВВС объявляют о выводе на поле боя нового зенитно-ракетного комплекса » . almasirah.net (на арабском языке). Архивировано из оригинала 2 февраля 2018 года . Проверено 11 января 2018 г.
- ^ «Саудовский военный истребитель F-15 сбит в Йемене: отчет» . 22 марта 2018 г. Архивировано из оригинала 30 июня 2019 г. Проверено 24 марта 2018 г.
- ^ «Мохаммед бен Халед в Твиттере » . Архивировано из оригинала 13 мая 2018 года . Проверено 24 марта 2018 г.
- ^ «Истребитель коалиции безуспешно атаковал защитную ракету над Саадой» . английский.alarabiya.net . 21 марта 2018 г. Архивировано из оригинала 26 марта 2018 г. Проверено 24 марта 2018 г.
- ^ «Саудовская Аравия заявляет, что F-15 пережил попадание ЗРК над Йеменом – Джейн 360» . Janes.com . Архивировано из оригинала 25 марта 2018 года . Проверено 25 марта 2018 г.
- ^ Перейти обратно: а б Фулгам, Дэвид А. «Саудовцы хотят, чтобы на F-15 был установлен радар Raytheon AESA». Архивировано 17 марта 2020 года на неделе Wayback Machine Aviation Week , 16 августа 2010 года.
- ^ «Израиль дал зеленый свет модернизации F-15I» . Полет глобальный . 20 января 2016 года. Архивировано из оригинала 22 января 2016 года . Проверено 20 января 2016 г.
- ^ «Торговые компенсации: инструмент государственных закупок». Архивировано 26 июня 2011 года в Wayback Machine Blue Sky Management and Consultant, 30 июня 2011 года.
- ^ «Основные программы KAI: Планер». Архивировано 9 августа 2017 года в Wayback Machine Korea Aerospace Industries , 30 июня 2011 года.
- ^ «Корпорация Hanwha - Аэрокосмическая продукция». Архивировано 8 августа 2010 года в Wayback Machine Hanwha Corporation , 30 июня 2011 года.
- ^ Стритли, Мартин. «Самозащита самолетов расширяется в Азии». Архивировано 7 июля 2011 года в Wayback Machine asianmilitaryreview , 13 июля 2011 года.
- ^ «Электронный каталог LIGNEX1 CO., LTD: Радар». Архивировано 13 февраля 2014 года на сайте Wayback Machine tradeKorea.com . Проверено: 30 июня 2011 г.
- ^ «Samsung Techwin производит двигатели F-15K». Архивировано 29 марта 2016 года на сайте Wayback Machine Deagel.com. Проверено: 30 июня 2011 г.
- ^ «Первый успешный полет F-15K». Архивировано 9 августа 2017 года в Wayback Machine Defense Industry Daily, 7 марта 2005 года.
- ^ «F-15K» (на корейском языке) . Архивировано 16 октября 2013 года в Wayback Machine . Новости Йонхап . Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ "Боинг F-15K Eagle" [ постоянная мертвая ссылка ] , Обзор полета , 5 мая 2008 г.
- ^ «Boeing доставляет 2 F-15K Slam Eagles в Республику Корея». Архивировано 7 августа 2011 года в Wayback Machine Boeing, 2 июня 2011 года.
- ^ Перретт, Брэдли «Южная Корея приближается к решению третьей фазы FX». Архивировано 27 сентября 2013 г. на Wayback Machine Aviationweek.com , 3 июня 2013 г.
- ^ Перейти обратно: а б с «Отличия F-15К». Архивировано 3 июля 2017 года на Wayback Machine F-15E.info. Проверено: 13 июля 2011 г.
- ^ Ньюдик, Томас (29 декабря 2022 г.). «Южная Корея потратит миллиарды на модернизацию своих истребителей F-15K Slam Eagle» . Драйв . Проверено 9 января 2024 г.
- ^ Перейти обратно: а б Дженкинс 1998, с. 41.
- ^ «Королевские ВВС Саудовской Аравии выбирают компанию General Electric для модернизации двигателя самолета F-15S». Архивировано 24 апреля 2008 года в Wayback Machine General Electric Aerospace , 3 октября 2007 года.
- ^ Хойл, Крейг (5 февраля 2024 г.). «Саудовская Аравия обсуждает потенциальную покупку F-15EX, сообщает Boeing» . Полет Глобал .
- ^ Ионид, Николас. «Сингапур наконец делает выбор в пользу F-15T». Архивировано 20 мая 2011 года в Wayback Machine Flight International , 13 сентября 2005 года.
- ^ «Процессы оборонных закупок» (Пресс-релиз). Министерство обороны (Сингапур) . Архивировано из оригинала 7 июля 2018 года . Проверено 3 декабря 2014 г.
- ^ «Уведомление Конгрессу США о сингапурском F-15 FMS». Архивировано 6 марта 2006 года в Wayback Machine DSCA . Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ «F-15SG: Сингапурские ВВС решают летать как орел» . Ежедневник оборонной промышленности . 1 октября 2014 года. Архивировано из оригинала 11 декабря 2014 года . Проверено 13 сентября 2013 г.
- ^ «DOD 4120.15-L – Приложение» . обозначение-systems.net . Архивировано из оригинала 30 мая 2019 года . Проверено 26 марта 2018 г.
- ^ «Сингапур заключил сделку на приобретение двенадцати F-15SG» (пресс-релиз). Министерство обороны (Сингапур) . 12 декабря 2005 г. Архивировано из оригинала 25 марта 2006 г.
- ^ «Вариант сингапурских учений для дополнительных F-15SG». Архивировано 23 февраля 2020 года в Wayback Machine Министерства обороны Сингапура, 22 октября 2007 года.
- ^ «Boeing отправляет первый F-15SG в Сингапур». Боинг , 3 ноября 2008 г.
- ^ «Сингапурские истребители F-15 готовы к эксплуатации: RSAF». Архивировано 21 декабря 2021 года в Wayback Machine AsiaOne , 18 сентября 2013 года.
- ^ "Сингапур, вероятно, имеет до 40 F-15SG" . 25 августа 2014 г. Архивировано из оригинала 2 сентября 2019 г. . Проверено 6 ноября 2017 г.
- ^ Йео, Майк (8 августа 2017 г.). «Boeing завершает поставки самолетов F-15SG в Сингапур» . Новости обороны . Архивировано из оригинала 22 января 2023 года . Проверено 8 июля 2018 г.
- ^ «Торговые реестры» . www.armtrade.sipri.org . Архивировано из оригинала 22 апреля 2019 года . Проверено 2 февраля 2019 г.
- ^ «Peace Carvin V: Сингапур празднует 5-летие существования ВВС США» . Авиабаза Маунт-Хоум . ВВС США . Проверено 20 июля 2020 г.
- ^ «Катар подписывает сделку на 12 миллиардов долларов на поставку американских самолетов F-15 на фоне кризиса в Персидском заливе» . Новости Блумберга. 14 июня 2017 года. Архивировано из оригинала 15 июня 2017 года . Проверено 15 июня 2017 г.
- ^ «Первые боевые подразделения F-15EX не получат конформные топливные баки» . 20 января 2023 года. Архивировано из оригинала 21 января 2023 года . Проверено 21 января 2023 г.
- ^ Эгози, Арье. «Израиль покупает оружие Stealth & Mucha: 2-я эскадрилья F-35 и F-15». Архивировано 12 марта 2020 года на Wayback Machine . Breakingdefense.com, 18 февраля 2020 г.
- ^ «Тридцать новых самолетов F-16 Block 52+ для Греции». Архивировано 29 июля 2013 года на сайте Wayback Machine F-16.net. Проверено: 27 февраля 2012 г.
- ^ «Греция покупает 50 F-16 и 15 Mirage 2000». Архивировано 24 октября 2008 г. в Wayback Machine AeroWorldNet , 3 мая 1999 г.
- ^ Дженкинс 1998, с. 71.
- ^ Перейти обратно: а б Батлер, Эми. «Boeing представляет новый малозаметный самолет Silent Eagle F-15». Архивировано 5 июля 2022 года на Wayback Machine Aviation Week , 18 марта 2009 года. Дата обращения: 2 января 2013 года.
- ^ Тримбл, Стивен. «Boeing представляет модернизированный F-15 Silent Eagle с функциями пятого поколения». Архивировано 4 августа 2022 года на сайте Wayback Machine Flight global , 17 марта 2009 года.
- ^ Кардер, Филипп и Мэри Энн Бретт. «Демонстратор Boeing F-15 Silent Eagle совершил первый полет». Архивировано 6 сентября 2011 года в Wayback Machine Boeing, 9 июля 2010 года. Дата обращения: 18 августа 2010 года.
- ^ Кардер, Филипп и Мэри Энн Бретт. «Демонстратор Boeing F-15 Silent Eagle завершил первый пуск оружия». Архивировано 7 октября 2011 года в Wayback Machine Boeing, 20 июля 2010 года. Дата обращения: 18 августа 2010 года.
- ^ «США завершают оформление заказа Саудовской Аравии на F-15 на сумму 11,4 миллиарда долларов» . Рейс Интернешнл. 9 марта 2012 года. Архивировано из оригинала 27 января 2016 года . Проверено 8 марта 2015 г.
- ^ «Покупка Израилем истребителей рассматривается как лакмусовая бумажка для продолжающейся поддержки США» . Новости VoA . 17 августа 2010 года. Архивировано из оригинала 30 июня 2011 года . Проверено 8 марта 2015 г.
- ^ «Американский Lockheed Martin F-35 выбран японским истребителем» . Новости Би-би-си. 20 декабря 2011 г. Архивировано из оригинала 7 сентября 2020 г. . Проверено 8 марта 2015 г.
- ^ «Южная Корея получит 40 F-35A» . Флайтглобал . 22 ноября 2013 года. Архивировано из оригинала 28 ноября 2013 года . Проверено 8 марта 2015 г.
- ^ Перретт, Брэдли; Свитман, Билл; Эми Батлер (26 августа 2013 г.). «Приказ южнокорейским истребителям: ВВС поддерживают F-35» . Авиационная неделя . Космические технологии. Архивировано из оригинала 27 марта 2018 года . Проверено 26 марта 2018 г.
- ^ Тимоти Т. Чен; Престон В. Фергюсон; Дэвид А. Димер; Джон Хенсли (2006). «Ответный воздушный старт с использованием F-15 Global Strike Eagle» . 4-я конференция по адаптивному космосу . Компания Боинг. CiteSeerX 10.1.1.560.4885 . РС4-2006-2001. Архивировано из оригинала 6 июня 2020 года.
- ^ Перейти обратно: а б «Мировой инвентарь военной авиации». 2014 Аэрокосмическая промышленность . Неделя авиации и космических технологий, январь 2014 г.
- ^ «Ф-15К Слэм Игл» . Архивировано из оригинала 6 декабря 2019 года . Проверено 28 февраля 2019 г.
- ^ «Сингапур, вероятно, имеет до 40 F-15SG» . 25 августа 2014 г. Архивировано из оригинала 2 сентября 2019 г. . Проверено 6 ноября 2017 г.
- ^ «Сингапур незаметно расширяет истребительные силы» . Новости USNI . 25 августа 2014 г. Архивировано из оригинала 28 июля 2020 г. . Проверено 6 ноября 2017 г.
- ^ «Ответ на запросы СМИ о 142-й эскадрилье RSAF» . Mindef.gov.sg. Архивировано из оригинала 10 июня 2022 года . Проверено 10 июня 2022 г.
- ^ "Открытие первой местной эскадрильи F-15SG ВВС". Архивировано 5 августа 2012 г. на archive.today. Пресс-релиз MINDEF от 5 апреля 2010 г. Дата обращения: 20 апреля 2010 г.
- ^ «F-15E Страйк Игл» . ВВС США . Архивировано из оригинала 26 октября 2019 года . Проверено 3 марта 2020 г.
- ^ ТО 1F-15E-1, Руководство по летной эксплуатации: Самолеты ВВС США серии F-15E (Технический отчет). Канцелярия министра ВВС. 15 апреля 1993 года.
- ^ Информационный бюллетень F-15E Strike Eagle. Архивировано 15 июня 2020 года в Wayback Machine , ВВС США, апрель 2019 года. Проверено: 19 февраля 2023 года.
- ^ Дэвис 2002, Приложение 1.
- ^ «F-15 Страйк Игл» . Боинг . Архивировано из оригинала 22 июля 2015 года . Проверено 24 июля 2015 г.
- ^ Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля» . Селиг . У Иллинойса. Архивировано из оригинала 24 июля 2020 года . Проверено 16 апреля 2019 г.
- ^ «Радарная установка AN/ASQ-236» (информационный бюллетень). ВВС США. Архивировано из оригинала 11 июля 2019 года . Проверено 11 июля 2019 г.
- ^ Перейти обратно: а б с Парш, Андреас. «AN/ALQ – Многоцелевое/специальное оборудование средств воздушного противодействия». Архивировано 6 июня 2011 года в системе Wayback Machine Designation Systems, 9 октября 2007 года. Дата обращения: 27 сентября 2010 года.
- ^ Парш, Андреас. «AN/APX – бортовые радары идентификации». Архивировано 25 июня 2017 года в системах обозначения машин Wayback , 9 октября 2007 года. Дата обращения: 27 сентября 2010 года.
- ^ Парш, Андреас. «AN/ALR – Приемники бортового противодействия». Архивировано 6 июня 2011 года в системе Wayback Machine Designation Systems, 20 ноября 2008 года. Дата обращения: 27 сентября 2010 года.
- ^ Парш, Андреас. AN / ALE - Эжекторы воздушного противодействия». Архивировано 13 июля 2017 года в системах обозначения Wayback Machine Designation, 20 ноября 2008 года. Проверено: 27 сентября 2010 года.
Библиография
[ редактировать ]- Дэвис, Стив. Легенда боя, F-15 Eagle и Strike Eagle . Лондон: Издательство Airlife, 2002. ISBN 1-84037-377-6 .
- Дэвис, Стив. Boeing F-15E Strike Eagle, всепогодный штурмовик . Лондон: Издательство Airlife, 2003. ISBN 1-84037-378-4 .
- Дэвис, Стив. F-15C/E Eagle подразделения операции «Иракская свобода» (боевой самолет Osprey № 47) . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing Limited, 2004. ISBN 978-1-84176-802-1 .
- Дэвис, Стив. Подразделения F-15E Strike Eagle в боях 1990–2005 гг . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing Limited, 2005. ISBN 1-84176-909-6 .
- Дэвис, Стив и Дуг Дилди. F-15 Eagle Engage: самый успешный реактивный истребитель в мире . Оксфорд, Великобритания: Osprey Publishing, 2007. ISBN 1-84603-169-9 .
- Дональд, Дэвид. «F-15E Страйк Игл». Мировой журнал авиации . Том. 21. Издательство ЭИРтайм, 1995.
- Дженкинс, Деннис Р. Макдоннелл Дуглас F-15 Eagle, высший истребитель-тяжеловес . Хинкли, Великобритания: Midland Publishing, 1998. ISBN 1-85780-081-8 .
- Ринингер, Тайсон. F-15 Eagle на войне . Сент-Пол, Миннесота: Zenith Imprint, 2009. ISBN 0-7603-3350-5 .
- Спик, Майк, изд. Большая книга современных боевых самолетов . Сент-Пол, Миннесота : MBI, 2000. ISBN 0-7603-0893-4 .
Внешние ссылки
[ редактировать ]Внешние видео | |
---|---|
Официальный канал Boeing на YouTube (на английском языке) | |
Усовершенствованный F-15: Готов к бою на YouTube |