Jump to content

Североамериканский F-86 Sabre

F-86 Сейбр
F-86 Sabre во время полета Heritage над авиабазой Дэвис-Монтан
Роль Истребительная авиация
Национальное происхождение Соединенные Штаты
Производитель Североамериканская авиация
Первый полет 1 октября 1947 г.
Введение 1949 г., в составе ВВС США.
Ушедший на пенсию 1994 (ВВС Боливии) [1] [2] [3] [4]
Основные пользователи ВВС США
Силы воздушной самообороны Японии
Spanish Air Force
ВВС Республики Корея
Number built9,860[5]
Developed fromNorth American FJ-1 Fury
VariantsCanadair Sabre
North American FJ-2/-3 Fury
Developed intoCAC Sabre
North American F-86D Sabre
North American FJ-4 Fury
North American YF-93
North American F-100 Super Sabre

Североамериканский F-86 Sabre , иногда называемый Sabrejet , представляет собой трансзвуковой реактивный истребитель . Произведенный компанией North American Aviation , Sabre наиболее известен как первый американский истребитель со стреловидным крылом со стреловидным крылом , который мог противостоять советскому МиГ-15 в высокоскоростных воздушных боях в небе Корейской войны (1950–1953). участие в одних из первых в истории авиационных сражений. Считающийся одним из лучших и важнейших истребителей той войны, F-86 также высоко оценивается по сравнению с истребителями других эпох. [6] Хотя он был разработан в конце 1940-х годов и устарел к концу 1950-х годов, Sabre оказался универсальным и адаптируемым и продолжал использоваться в качестве фронтового истребителя в многочисленных военно-воздушных силах.

Its success led to an extended production run of more than 7,800 aircraft between 1949 and 1956, in the United States, Japan, and Italy. In addition, 738 carrier-modified versions were purchased by the US Navy as FJ-2s and -3s. Variants were built in Canada and Australia. The Canadair Sabre added another 1,815 aircraft and the significantly redesigned CAC Sabre (sometimes known as the Avon Sabre or CAC CA-27), had a production run of 112. The Sabre is by far the most-produced Western jet fighter, with a total production of all variants at 9,860 units.[5]

Development

[edit]
Straight-wing NA-140/XP-86

North American Aviation had produced the propeller-powered P-51 Mustang in World War II, which saw combat against some of the first operational jet fighters. By late 1944, North American proposed its first jet fighter to the U.S. Navy, which became the FJ-1 Fury. It was an unexceptional transitional jet fighter that had a straight wing derived from the P-51.[7] Initial proposals to meet a United States Army Air Forces (USAAF) requirement for a medium-range, single-seat, high-altitude, jet-powered day escort fighter/fighter bomber were drafted in mid-1944.[8] In early 1945, North American Aviation submitted four designs.[8] The USAAF selected one design over the others and granted North American a contract to build three examples of the XP-86 ("experimental pursuit"). Deleting specific requirements from the FJ-1 Fury, coupled with other modifications, allowed the XP-86 to be lighter and considerably faster than the Fury, with an estimated top speed of 582 mph (937 km/h), versus the Fury's 547 mph (880 km/h).[8] Despite the gain in speed, early studies revealed the XP-86 would have the same performance as its rivals, the XP-80 and XP-84. Because these rival designs were more advanced in their development stages, it was feared that the XP-86 would be cancelled.

Crucially, the XP-86 was not able to meet the required top speed of 600 mph (970 km/h);[9] North American had to quickly devise a radical change that could leapfrog its rivals. The F-86 was the first American aircraft to take advantage of flight research data seized from the German aerodynamicists at the end of World War II.[10] These data showed that a thin, swept wing could greatly reduce drag and delay compressibility problems that had bedeviled fighters such as the Lockheed P-38 Lightning when approaching the speed of sound. By 1944, German engineers and designers had established the benefits of swept wings based on experimental designs dating back to 1940. A study of the data showed that a swept wing would solve their speed problem, while a slat on the wing's leading edge that extended at low speeds would enhance low-speed stability.

Because development of the XP-86 had reached an advanced stage, the idea of changing the sweep of the wing was met with resistance from some senior North American staff. Despite stiff opposition, after good results were obtained in wind tunnel tests, the swept-wing concept was eventually adopted. Performance requirements were met by incorporating a 35° swept-back wing, using modified NACA four-digit airfoils, NACA 0009.5–64 at the root and NACA 0008.5–64 at the tip,[11] with an automatic slat design based on that of the Messerschmitt Me 262 and an electrically adjustable stabilizer, another feature of the Me 262A.[12][13][14] Many Sabres had the "6–3 wing" (a fixed leading edge with a 6-inch extended chord at the root and a 3-inch extended chord at the tip) retrofitted after combat experience was gained in Korea.[12][15] This modification changed the wing airfoils to the NACA 0009-64 modified configuration at the root and the NACA 0008.1–64 mod at the tip.[11][dead link]

The XP-86 prototype, which led to the F-86 Sabre, was rolled out on 8 August 1947.[16] The first flight occurred on 1 October 1947 with George Welch at the controls,[17] flying from Muroc Dry Lake (now Edwards AFB), California.[10][16]

The United States Air Force's Strategic Air Command had F-86 Sabres in service from 1949 through 1950. The F-86s were assigned to the 22nd Bomb Wing, the 1st Fighter Wing, and the 1st Fighter Interceptor Wing.[18] The F-86 was the primary U.S. air combat fighter during the Korean War, with significant numbers of the first three production models seeing combat.

The F-86 Sabre was also produced under license by Canadair, Ltd, as the Canadair Sabre. The final variant of the Canadian Sabre, the Mark 6, is generally rated as having the highest capabilities of any Sabre version.[19][Note 1]

Breaking sound barrier and other records

[edit]
Jackie Cochran in the cockpit of the Canadair Sabre with Chuck Yeager

The F-86A set its first official world speed record of 671 miles per hour (1,080 km/h) on September 15, 1948, at Muroc Dry Lake, flown by Major Richard L. Johnson, USAF.[20] Five years later, on 18 May 1953, Jacqueline Cochran became the first woman to break the sound barrier, flying a "one-off" Canadian-built F-86 Sabre Mk 3, alongside Chuck Yeager.[21] Col. K. K. Compton won the 1951 Bendix air race in an F-86A with an average speed of 553.76 mph (891.19 km/h).

PAF "Falcons" make a world record in 1958 with 16 F-86 sabres

On 2 February 1958, a team of Pakistan Air Force F-86 Sabres called "Falcons" set a world record at PAF Base Masroor by performing a loop while in a 16 aircraft diamond formation. The team was led by then Wing Commander Zafar Masud.[citation needed]

Design

[edit]

Overview

[edit]

The F-86 was produced as both a fighter-interceptor and fighter-bomber. Several variants were introduced over its production life, with improvements and different armament implemented (see below). The XP-86 was fitted with a General Electric J35-C-3 jet engine that produced 4,000 lbf (18 kN) of thrust. This engine was built by GM's Chevrolet division until production was turned over to Allison.[22] The General Electric J47-GE-7 engine was used in the F-86A-1 producing a thrust of 5,200 lbf (23 kN), while the General Electric J73-GE-3 engine of the F-86H produced 9,250 lbf (41 kN) of thrust.[23]

Sabre at NASM in livery of 4th Fighter-Interceptor Wing

The fighter-bomber version (F-86H) could carry up to 2,000 lb (910 kg) of bombs, including an external fuel-type tank that could carry napalm.[24] Unguided 2.75-inch (70-millimeter) rockets were used on some fighters on training missions, but 5-inch (127 mm) rockets were later carried on combat operations. The F-86 could also be fitted with a pair of external jettisonable jet fuel tanks (four on the F-86F beginning in 1953) that extended the range of the aircraft. Both the interceptor and fighter-bomber versions carried six 0.50 in (12.7 mm) M3 Browning machine guns with electrically-boosted feed in the nose (later versions of the F-86H carried four 20 mm (0.79 in) cannon instead of machine guns).[citation needed] Firing at a rate of 1,200 rounds per minute,[25] the 0.50 in (12.7 mm) guns were harmonized to converge at 1,000 ft (300 m) in front of the aircraft, using armor-piercing (AP) and armor-piercing incendiary (API) rounds, with one armor-piercing incendiary tracer (APIT) for every five AP or API rounds.[citation needed] The API rounds used during the Korean War contained magnesium, which were designed to ignite upon impact, but burned poorly above 35,000 ft (11,000 m) as oxygen levels were insufficient to sustain combustion at that height.[citation needed] Initial planes were fitted with the Mark 18 manual-ranging computing gun sight. The last 24 F-86A-5-Nas and F-86Es were equipped with the A-1CM gunsight-AN/APG-30 radar, which used radar to automatically compute a target's range, which later proved to be advantageous against MiG opponents over Korea.[26]

Flying characteristics

[edit]

The transition from typical propeller driven aircraft to the Sabre's swept wings and jet engine saw many accidents and incidents, as even experienced pilots had to learn new handling techniques and flying characteristics. Early on in the jet age, some US manufacturers instituted safety and transition programs where experienced test and production pilots toured operational fighter squadrons to provide instruction and demonstrations designed to lower the accident rate.[27]

As F-86 models continued to be upgraded, the learning curve continued. Some important design changes included switching from an elevator/stabilizer to an all-flying tail, discontinuation of leading edge slats for a solid wing with a small forward-mounted wing fence and increased internal fuel capacity, increased engine power, and an internal missile bay (F-86D). While the solid leading edge and increased internal fuel capacity increased combat performance, they exacerbated a dangerous and often fatal handling characteristic upon take-off if the nose were raised prematurely from the runway.[28] This 'over-rotation' danger is now a major area of instruction and concern for current F-86 pilots. The 1972 Sacramento Canadair Sabre accident resulting in 22 fatalities and 28 other casualties was a result of over-rotation on take-off.

Operational history

[edit]

Korean War

[edit]
USAF North American F-86 Sabre fighters from the 51st Fighter Interceptor Wing Checkertails are readied for combat during the Korean War at Suwon Air Base

The F-86 entered service with the USAF in 1949, joining the 1st Fighter Wing's 94th Fighter Squadron and became the primary air-to-air jet fighter used by the Americans in the Korean War. While earlier straight-winged jets such as the P-80 and F-84 initially achieved air victories, when the swept-wing MiG-15 was introduced in November 1950, it outperformed all UN-based aircraft.

Introduction of the MiG-15 and comparisons

[edit]

In response, three squadrons of F-86s were rushed to the Far East in December.[29] The MiG-15 was superior to early F-86 models in ceiling, firepower, acceleration, turning, rate of climb, and ability to zoom climb. The F-86 was marginally faster, and could out-dive the MiGs. When the F-86F was introduced in 1953, the two aircraft became more closely matched, and by the end of the war, many American combat-experienced pilots claiming a marginal superiority for the F-86F.

The heavier firepower of the MiG, and many other contemporary fighters, was addressed by “Project Gun-Val”[30] which saw the combat testing of seven F-86Fs each armed with four 20 mm T-160 cannons (such F-86s were designated as F-86F-2s). Despite being able to fire only two of the four 20 mm cannon at a time, the experiment was considered a success and signaled the end of the decades-long use of the Browning .50 caliber in the air-to-air role, 20mm being close to .78 caliber.[31]

Although the F-86A could be safely flown through Mach 1, the F-86E's all-moving tailplane greatly improved maneuverability at high speeds.[31] The MiG-15 could not safely exceed Mach 0.92, an important disadvantage in near-sonic air combat. Far greater emphasis had been given to the training, aggressiveness, and experience of the F-86 pilots.[32] American Sabre pilots were trained at Nellis, where the casualty rate of their training was so high, they were told, "If you ever see the flag at full staff, take a picture." Despite rules of engagement to the contrary, F-86 units frequently initiated combat over MiG bases in the Manchurian "sanctuary".[33]

In October 1951, the Soviets managed to recover a downed Sabre, and in their investigation of the type they concluded that the Sabre's advantage in combat was due to the APG-30 gun-sight that facilitated accurate fire at longer ranges.[26]

Rare Korean War F-86 gun camera footage of a MiG-15 shoot-down over Korea

Deployment of MiGs and Sabres

[edit]

The needs of combat operations balanced against the need to maintain an adequate force structure in Western Europe led to the conversion of the 51st Fighter-Interceptor Wing from the F-80 to the F-86 in December 1951. Two fighter-bomber wings, the 8th and 18th, converted to the F-86F in the spring of 1953.[34] No. 2 Squadron, South African Air Force (SAAF) also distinguished itself flying F-86s in Korea as part of the 18 FBW.[35]

Wreckage of F-86A Sabre (FU-334 / 49-1334) after being bombed on 17 June 1951

The MiGs flown from bases in Manchuria by Chinese, North Korean, and Soviet VVS pilots were pitted against two squadrons of the 4th Fighter-Interceptor Wing forward-based at K-14, Kimpo, Korea.[29] The North Koreans and their allies periodically contested air superiority in MiG Alley, an area near the mouth of the Yalu River (the boundary between Korea and China) over which the most intense air-to-air combat took place.

On 17 June 1951, at 01:30 hours, Suwon Air Base was bombed by two Polikarpov Po-2 biplanes, who each dropped a pair of fragmentation bombs. One scored a hit on the 802nd Engineer Aviation Battalion's motor pool, damaging some equipment, and two bombs burst on the flightline of the 335th Fighter Interceptor Squadron. One F-86A Sabre (FU-334 / 49-1334) was struck on the wing and began burning, eventually gutting the aircraft. Prompt action by personnel who moved aircraft away from the burning Sabre prevented further loss. Eight other Sabres were damaged in the brief attack, four seriously, and one F-86 pilot was among the wounded. The North Koreans subsequently credited Lt. La Woon Yung with this attack.[36]

Evaluations of the success of the F-86

[edit]

By the end of hostilities, F-86 pilots were initially credited by American sources with shooting down 792 MiGs for a loss of only 78 Sabres in air-to-air combat, a victory ratio of 10:1.[37] Of the 41 American pilots who earned the designation of ace during the Korean War, all but one flew the F-86 Sabre, the exception being a Navy Vought F4U Corsair night fighter pilot. However, after the war, the USAF reviewed its figures in an investigation code-named Sabre Measure Charlie and downgraded the kill ratio of the North American F-86 Sabre against the Mikoyan-Gurevich MiG-15 by half, to 5:1.[38] Internally, the USAF accepted that its pilots had actually downed about 200 MiGs[39]

Soviet data records only 335 MiG-15s in Korea to all causes, including accidents, antiaircraft fire, and ground attacks.[40] Chinese claims of their losses amount to 224 MiG-15s in Korea.[41] North Korean losses are not known, but according to North Korean defectors, their air force lost around 100 MiG-15s during the war.[42] Thus, 659 MiG-15s are admitted as being lost, many of these to F-86 Sabres[43] The Soviets claimed to have downed over 600 Sabres,[44] together with the Chinese claims (211 F-86s shot-down), although these cannot be reconciled with the number of Sabres recorded as lost by the US.[45]

Suggested reasons for the F-86's success include the fact that many of the American pilots were experienced World War II veterans, while the North Koreans and the Chinese lacked combat experience,[32] but United Nations pilots suspected many of the MiG-15s were being flown by experienced Soviet pilots who also had combat experience in World War II. Former Communist sources now acknowledge Soviet pilots initially flew the majority of MiG-15s that fought in Korea, but they also dispute that more MiG-15s than F-86s were shot down in air combat. Later in the war, North Korean and Chinese pilots increased their participation as combat flyers.[33][46]

The status of many claimed air-to-air victories in the Korean War has been increasingly debated as more data becomes available, showing that instances of over-claiming abounded on both sides. The research by Dorr, Lake and Thompson claimed an F-86 kill ratio closer to 2:1.[47] A recent RAND report made reference to "recent scholarship" of F-86 v MiG-15 combat over Korea and concluded that the actual kill:loss ratio for the F-86 was 1.8:1 overall, and likely closer to 1.3:1 against MiGs flown by Soviet pilots.[39] However, this ratio did not count the number of aircraft of other types (including the B-29, A-26, F-80, F-82, F-84 and Gloster Meteor) shot down by MiG-15 pilots.

Data-matching with Soviet records suggests that US pilots routinely attributed their own combat losses to "landing accidents" and "other causes".[48] According to official US data ("USAF Statistical Digest FY1953"), the USAF lost 250 F-86 fighters in Korea. Of these, 184 were lost in combat (78 in air-to-air combat, 19 by anti-aircraft guns, 26 were "unknown causes" and 61 were "other losses") and 66 in incidents.[49] South African Air Force lost 6 F-86s in the war.[50] This gives 256 confirmed F-86 losses during the Korean War.

1958 Taiwan Strait crisis

[edit]
An ROCAF F-86F on display

The Republic of China Air Force was an early recipient of surplus USAF Sabres. From December 1954 to June 1956, the ROC Air Force received 160 ex-USAF F-86F-1-NA through F-86F-30-NA fighters. By June 1958, the Republic of China on Taiwan had built up an impressive fighter force, with 320 F-86Fs and seven RF-86Fs having been delivered.[51]

Sabres and MiGs were shortly to battle each other in the skies of Asia once again in the Second Taiwan Strait Crisis. In August 1958, the Chinese Communists of the People's Republic of China attempted to force the Nationalists off the islands of Quemoy and Matsu by shelling and blockade. ROCAF F-86Fs flying combat air patrol over the islands found themselves confronted by People's Liberation Army Air Force MiG-15s and MiG-17s, and numerous dogfights resulted.

During these battles, the ROCAF Sabres introduced a new element into aerial warfare. Under a secret effort designated Operation Black Magic, the U.S. Navy had provided the ROC with the AIM-9 Sidewinder, its first infrared-homing air-to-air missile, which was just entering service with the United States. A small team from VMF-323, a Marine FJ-4 Fury squadron with later assistance from China Lake and North American Aviation, initially modified 20 of the F-86 Sabres to carry a pair of Sidewinders on underwing launch rails and instructed the ROC pilots in their use flying profiles with USAF F-100s simulating the MiG-17. The MiGs enjoyed an altitude advantage over the Sabres, as they had in Korea, and PLAAF MiGs routinely cruised over the ROCAF Sabres, only engaging when they had a favorable position. The Sidewinder took away that advantage and proved to be devastatingly effective against the MiGs.[52]

Pakistan Air Force

[edit]
Pakistani Sabres lined up at Masroor Airbase in 1958

In 1954, Pakistan started receiving the first of a total of 102 F-86F Sabres under the Mutual Defense Assistance Program. Many of these aircraft were F-86F-35s from USAF stocks, but some were from the later F-86F-40-NA production block (made specifically for export). Many of the F−35s were brought up to F−40 standards before they were delivered to Pakistan, but a few remained F−35s. The F-86 was operated by nine Pakistan Air Force (PAF) squadrons at various times: Nos. 5, 11, 14, 15, 16, 17, 18, 19, and 26 Squadrons.[53]

Moreover, in April 1959, a PAF F-86F flown by Flight Lieutenant Yunis of the No. 15 Squadron "Cobras" shot down an Indian Canberra Spy Plane over Rawalpindi marking the first aerial victory for the Pakistan Air Force.[54][55][56]

In 1966, Pakistan acquired 90 ex-Luftwaffe CL-13 Mk.6s via Iran due to postwar US sanctions. They were known as the F-86E in the PAF, not to be confused with the North American F-86E variants).[57]

The last of the Sabres were withdrawn from PAF service in 1980 and were replaced with the Shenyang F-6 fighters. In total Pakistani pilots flew 320,185 hours in the Sabres out of which about 4,500 hours were flown in wartime operations.[57] They are now on display at PAF Museum and various cities around Pakistan.

1960–1961 Bajaur Campaign

[edit]

In late 1960, regular and irregular Afghan forces invaded the Bajaur area of North West Frontier Province in an attempt to annex the region. In response, PAF F-86s were sent in order to support the Pakistani Forces and local Pakistani Pashtun tribesmen who were fighting the Afghan infiltrators. The Sabres also executed bombing runs on Royal Afghan Army positions in Kunar which were attacking Frontier Corps border posts. Although the Royal Afghan Air Force had seven MiG-17 squadrons[58] and another MiG-21 squadron being operationalized, no known dogfight has been recorded between the two sides.[59][60][61]

Indo-Pakistani War of 1965

[edit]
Gun camera film from Sharbat Ali Changezi's F-86F Sabre of No. 26 Squadron PAF shows the last moments of an IAF Hawker Hunter before being shot down over Lahore District.

The Sabre was no longer a world-class fighter (due to availability of supersonic jets). However, various sources state the F-86 gave the PAF a technological advantage in 1965.[62][63][64]

  • Air to air combat
PAF Sabre being shot down by an IAF Folland Gnat in September 1965

In the air-to-air combat of the Indo-Pakistani War of 1965, the PAF Sabres claimed to have shot down 15 Indian Air Force (IAF) aircraft, comprising nine Hunters, four Vampires, and two Gnats.[citation needed] India, however, admitted a loss of 14 combat aircraft to the PAF's F-86s.[65] The F-86s of the PAF had the advantage of being armed with AIM-9B/GAR-8 Sidewinder missiles, whereas none of its Indian adversaries had this capability. Despite this, the Indian Air Force claimed that seven F-86 Sabres were shot down by Folland Gnats and six F-86 Sabres were shot down by Hawker Hunters.[66]

  • Ground attack
A 4-ship Vic formation of PAF F-86F Sabres returning from an interdiction mission in September 1965.

The F-86F remained a potent aircraft for use against ground targets. On the morning of 6 September 1965, six F-86s of No. 19 Squadron struck advancing columns of the Indian army using 5-in (127-mm) rockets along with their six .50-in (12.7-mm) M3 Browning machine guns. On the same day, eight F-86 fighters of the same squadron executed airstrikes on the IAF Pathankot.[67][68]In East Pakistan, F-86s from the No. 14 Squadron struck the Indian airbases of Kalaikunda, Bagdogra, Barrackpore and Agartala which resulted in the destruction of more than 20 Indian aircraft. The airstrikes on kalaikunda in particular were highly successful after which the No. 14 Squadron was nicknamed "Tail Choppers".[69]

In total, Pakistani B-57 Canberras and F-86s destroyed around 39 Indian warplanes on the ground at various IAF airbases.[70][71] However, India claims of losing 22 aircraft on the ground.[65]

1971 Civil conflict and subsequent Indo-Pakistani war

[edit]
  • Air to Air combat
Indian Gnat being shot down by a PAF F-86F of the No. 26 Squadron over Srinagar

The CL-13B Mk.6 Sabres (known as the F-86E in PAF) were the mainstay of the PAF's day-fighter operations during the 1971 War, and had the challenge of dealing with the threat from IAF Folland Gnats, Hawker Hunters, Sukhoi Su-7s and Mig-21s.[72]

At the beginning of the war, PAF had eight squadrons of F-86 Sabres.[73] Along with the newer fighter types such as the Mirage III and the Shenyang F-6, the Sabres were tasked with the majority of operations during the war. In East Pakistan, PAF's only Tail Choppers squadron was equipped with 16 F-86Es out of which 4 were modified to fire AIM-9/GAR-8 missiles.[74]

In the Battle of Boyra Indian Folland Gnats of 22 Squadron IAF shot down two F-86Es and severely damaged one F-86E.[75][76]

PAF F-86s performed well, with Pakistani claims of downing 31 Indian aircraft in air-to-air combat. These included 17 Hawker Hunters, eight Sukhoi Su-7 "Fitters", one MiG 21, and three Gnats[citation needed] while losing seven F-86s. The most interesting of these was a battle between two Sabres and four MiG-21s. One MiG was shot down, without any Sabres lost. This was achieved due to the greater low-speed performance of the Sabre in comparison to the delta-winged MiG-21.[77]

India, however, claims to have shot down 11 PAF Sabres for the loss of 11 combat aircraft to the PAF F-86s.[78] The IAF numerical superiority overwhelmed the sole East Pakistan Sabres squadron (and other military aircraft)[75][79] which were either shot down, or grounded by Pakistani fratricide as they could not hold out, enabling complete air superiority for the IAF.[80]

  • Ground Attack

In East Pakistan, the F-86Es of the Tail Choppers took active part in several CAS and COIN missions against Mukti Bahini militants and irregular Indian forces.[74]

On 15 April 1971, a formation of 4 Sabres led by Flight Lt. Abbas Khattak strafed and rocketed many rebel strongholds at Bhairab Bazar to support the Pakistan Army's efforts in re-capturing food stocks and silos from the Mukti-Bahini militants.[74][81][82]

On 26 April 1971, Flight Lt. Abbass led another Sabre formation at Patuakhali where surviving rebels had regrouped after facing a defeat at Barisal by the hands of the Army. The Sabres struck several rebel strongpoints to soften up resistance after which SSG units were inserted via Mi-8s to clear out the area.[74]

On the Western Front, F-86Es and F-86Fs from various PAF squadrons played a vital role in backing the Pakistan Army's counter attacks at several sectors with Air support.

At Shakargarh and Marala sectors, PAF F-86F/Es from the No. 17, No. 18 and 26 Squadrons alongside Shenyang F-6s took part in air support missions backing Pakistan's I Strike Corps counter attacks against the Indian army's I Corps. Although ill-equipped for anti-tank roles, the Sabres were modified to carry general purpose bombs in an effort to provide as much effective air support as possible.[83][57]

In the Battle of Chamb, F-86Fs from the No. 26 Squadron "Black Spiders" and F-86Es from the No. 18 Squadron supported Iftikhar Janjua's forces in capturing Chumb flying 146 air support sorties. At one point, the Indian Army suffered a major blow at Akhnur when sabres from the No. 18 Squadron destroyed their ammunition dumps.[84]

At Sulemanki, F-86Es of the No. 17 Squadron "Tigers" flew 55 CAS sorties in support of the IV Corps offensive in which they claimed 6 Indian tanks and a number of military vehicles destroyed.[85]

At Thar, F-86E and Fs belonging to the No. 19 Squadron struck Indian army positions during their Close Air Support missions. In total, they destroyed 8 Indian Tanks and several military vehicles while also damaging 2 Military trains.[86]

Guinea-Bissau War of Independence

[edit]

In 1958, the Forca Aerea Portuguesa (FAP) received 50 F-86Fs from ex-USAF stocks. A few former Norwegian Air Force F-86Fs were also purchased as spares in 1968–69.

The FAP deployed some of its F-86F Sabres to Portuguese Guinea in 1961, being based at AB2 – Bissalanca Air Base, Bissau. These aircraft formed "Detachment 52", initially equipped with eight F-86Fs (serials: 5307, 5314, 5322, 5326, 5354, 5356, 5361, and 5362) from the Esquadra 51, based at the BA5 – Monte Real Air Base. These aircraft were used in the Guinea-Bissau War of Independence, in ground-attack and close-support operations against the insurgent forces. In August 1962, 5314 overshot the runway during an emergency landing with bombs still attached on underwing hardpoints and burned out. F-86F 5322 was shot down by enemy ground fire on 31 May 1963; the pilot ejected safely and was recovered. Several other aircraft suffered combat damage but were repaired.

In 1964, 16 F-86Fs based at Bissalanca returned to mainland Portugal due to U.S. pressure. They had flown 577 combat sorties, of which 430 were ground-attack and close-air-support missions.

Philippine Air Force

[edit]

The Philippine Air Force (PAF) first received the Sabres in the form of F-86Fs in 1957, replacing the North American P-51 Mustang as theirprimary interceptor. F-86s first operated from Basa Air Base, known infamously as the "Nest of Vipers", where the 5th Fighter Wing of the PAF was based. Later on, in 1960, the PAF acquired the F-86D as their first all-weather interceptor. The most notable use of the F-86 Sabres was in the Blue Diamonds aerobatic display team, which operated eight Sabres until the arrival of the newer, supersonic Northrop F-5. The F-86s were subsequently phased out of service in the 1970s as the Northrop F-5 Freedom Fighter and Vought F-8 Crusaders became the primary fighters and interceptors of the PAF. Antonio Bautista was a Blue Diamonds pilot and a decorated officer. He was killed on 11 January 1974 during a combat sortie against rebels in the south of the country.[citation needed]

Soviet Sabre

[edit]

During the Korean War the Soviet search for an intact U.S. F-86 Sabre for evaluation and study purposes was largely frustrated due to the U.S. military's policy of destroying disabled or abandoned weapons and equipment, with USAF pilots destroying most of their downed Sabres by strafing or bombing. One F-86 was downed in a tidal area, and subsequently submerged, preventing its destruction. The aircraft was ferried to Moscow and a new OKB (Soviet Experimental Design Bureau) was established to study the F-86, which later became part of the Sukhoi OKB. "At least one F-86… was sent to the Soviet Union, the Russians [sic] admitted, and other planes and prizes such as U.S. G-suits and radar gun sights also went."[87]

The Soviets studied and copied the optical gunsight and radar from the captured aircraft to produce the ASP-4N gunsight and SRC-3 radar. Installed in the MiG-17, the gunsight system was later used against American fighters in the Vietnam War.[Note 2] The F-86 studies also contributed to the development of aircraft aluminum alloys such as V-95.[89][failed verification]

Feather Duster

[edit]

The old but nimble MiG-17 had become such a serious threat against the Republic F-105 Thunderchief over North Vietnam that the USAF created project "Feather Duster" to test which tactics supersonic American fighters could use against fighters such as the MiG-17. ANG F-86H units proved to be an ideal stand-in for the Soviet jets. One pilot remarked, "In any envelope except nose down and full throttle", either the F-100 or F-105 was inferior to the F-86H in a dogfight.[90][91]

Variants

[edit]

North American F-86

[edit]
Family tree of Sabre & Fury variants
Preserved airworthy F-86A Sabre at Kemble Air Day 2008, England
TF-86F
F-86H-10-NH Sabre s/n 53-1308 at the Wings Museum, Denver, Colorado
F-86H without skin panels at the National Museum of the United States Air Force
XF-86
three prototypes, originally designated XP-86, North American model NA-140
YF-86A
this was the first prototype fitted with a General Electric J47 turbojet engine.
F-86A
554 built, North American model NA-151 (F-86A-1 block and first order of A-5 block) and NA-161 (second F-86A-5 block)
DF-86A
A few F-86A conversions as drone directors
RF-86A
11 F-86A conversions with three cameras for reconnaissance
F-86B
188 ordered as upgraded A-model with wider fuselage and larger tires but delivered as F-86A-5, North American model NA-152
F-86C
Original designation for the YF-93A, two built, 48–317 & 48–318,[92] order for 118 cancelled, North American model NA-157
YF-95A
Prototype all-weather interceptor, two built, designation changed to YF-86D, North American model NA-164
F-86D/L
Production transonic all-weather search-radar equipped interceptor originally designated F-95A, 2,506 built. The F-86D had only 25 percent commonality with other Sabre variants, with a larger fuselage, larger afterburning engine, and a distinctive nose radome. Sole armament was Mk. 4 unguided rockets instead of machine guns. F-86Ls were upgraded F-86Ds.
F-86E
Improved flight control system and an "all-flying tail" (This system changed to a full power-operated control with an "artificial feel" built into the aircraft's controls to give the pilot forces on the stick that were still conventional, but light enough for superior combat control. It improved high-speed maneuverability); 456 built, North American model NA-170 (F-86E-1 and E-5 blocks), NA-172, essentially the F-86F airframe with the F-86E engine (F-86E-10 and E-15 blocks); 60 of these built by Canadair for USAF (F-86E-6)
F-86E(M)
Designation for ex-RAF Sabres diverted to other NATO air forces
QF-86E
Designation for surplus RCAF Sabre Mk. Vs modified to target drones
F-86F
Uprated engine and larger "6–3" wing without leading-edge slats, 2,239 built; North American model NA-172 (F-86F-1 through F-15 blocks), NA-176 (F-86F-20 and −25 blocks), NA-191 (F-86F-30 and −35 blocks), NA-193 (F-86F-26 block), NA-202 (F-86F-35 block), NA-227 (first two orders of F-86F-40 blocks comprising 280 aircraft that reverted to leading-edge wing slats of an improved design), NA-231 (70 in third F-40 block order), NA-238 (110 in fourth F-40 block order), and NA-256 (120 in final F-40 block order); 300 additional aircraft in this series assembled by Mitsubishi in Japan for Japanese Air Self-Defense Force. Sabre Fs had much improved high-speed agility, coupled with a higher landing speed of over 145 mph (233 km/h). The F-35 block had provisions for a new operational role: the tactical nuclear attack using newer, smaller, and lighter nuclear weapons ("second generation" nuclear ordnance). The F-40 had a new slatted wing with a slightly higher span, resulting in a slight decrease in speed, but also much better agility at both high and low speeds and a reduced landing speed of 124 mph (200 km/h). The USAF upgraded many previous F versions to the F-40 standard. One E and two Fs were modified for improved performance via rocket boost.
F-86F(R)
F-86F-30 (52-4608) had a Rocketdyne AR2-3 with 3,000–6,000 lbf (13,000–27,000 N) thrust at 35,000 ft (11,000 m), giving a top speed of mach 1.22 at 60,000 ft (18,000 m).[31]
F-86F-2
Designation for 10 aircraft modified to carry the M39 cannon in place of the M3 .50 caliber machine gun "six-pack". Four F-86E-10s (serial numbers 51-2803, 2819, 2826 and 2836) and six F-86F-1s (serial numbers 51-2855, 2861, 2867, 2868, 2884 and 2900) were production-line aircraft modified in October 1952 with enlarged and strengthened gun bays, then flight tested at Edwards Air Force Base and the Air Proving Ground at Eglin Air Force Base in November. Eight were shipped to Japan in December and seven forward-deployed to Kimpo Airfield as "Project GunVal" for a 16-week combat field trial in early 1953. Two were lost to engine compressor stalls after ingesting excessive propellant gases from the cannons.[93][Note 3][94]
QF-86F
About 50 former Japan Self-Defense Forces (JASDF) F-86F aircraft converted to drones for use as targets by the U.S. Navy
RF-86F
Some F-86F-30s converted with three cameras for reconnaissance; also 18 Japan Self-Defense Forces (JASDF) aircraft similarly converted
TF-86F
Two F-86F converted to two-seat training configuration with lengthened fuselage and slatted wings under North American model NA-204
YF-86H
Сильно переработанная модель истребителя-бомбардировщика с более глубоким фюзеляжем, модернизированным двигателем, более длинными крыльями и усиленным хвостовым оперением, две из которых построены как североамериканская модель NA-187.
F-86H
Серийная модель, построено 473 экземпляра, с системой маловысотного бомбометания (LABS) и возможностью размещения ядерного оружия , североамериканская модель NA-187 (блоки F-86H-1 и H-5) и NA-203 (блок F-86H-10).
QF-86H
Целевая переоборудование 29 самолетов для использования в Центре вооружений ВМС США.
F-86J
Одноместный F-86A-5-NA, 49-1069 , летавший с турбореактивным двигателем Orenda под североамериканской моделью NA-167 - то же обозначение зарезервировано для моделей A, летавших с канадскими двигателями, но проект не был продолжен.
Ф-86К
Ф-86Л

Североамериканский Ф.Дж. Фьюри

[ редактировать ]
См.: North American FJ-2/-3 Fury , где приведены данные о производстве версий ВМС США .

CAC Сайбер (Австралия)

[ редактировать ]
Сохранился CAC Sabre Mk 30 в 2018 году.

Два типа на базе американского F-86F были построены по лицензии Commonwealth Aircraft Corporation (CAC) в Австралии для Королевских ВВС Австралии как CA-26 (один прототип) и CA-27 (серийный вариант). RAAF эксплуатировала CA-27 с 1956 по 1971 год. [95] CAC Sabre включал в себя перепроектирование фюзеляжа на 60% для установки двигателя Rolls-Royce Avon Mk 26, который имел примерно на 50% большую тягу, чем J47 , а также 30-мм пушку Aden и ракеты AIM-9 Sidewinder. Из-за особенностей силовой установки построенные в Австралии Sabre обычно называют Avon Sabre . Компания CAC произвела 112 таких самолетов. [96] Бывшие RAAF Avon Sabre эксплуатировались Королевскими ВВС Малайзии ( TUDM ) в период с 1969 по 1972 год. С 1973 по 1975 год 23 Avon Sabre были переданы в дар ВВС Индонезии ( TNI-AU ); пять из них были бывшими малазийскими самолетами. [97]

Марки СА-27:

  • Mk 30 : построено 21 экземпляр, предкрылки, двигатель Avon 20.
  • Mk 31 : построено 21 экземпляр, крыло 6–3, двигатель Avon 20.
  • Mk 32 : построено 69 штук, четыре пилона крыла, запас топлива F-86F, двигатель Avon 26. [98]

Канадэйр Сэйбер

[ редактировать ]
Памятник F-86 Sabre в Королевском военном колледже Канады в Кингстоне, Онтарио

F-86 также производился компанией Canadair в Канаде как CL-13 Sabre для замены De Havilland Vampires следующими серийными моделями:

Сабля Мк 1
один построен, прототип F-86A
Сабля Мк 2
Построено 350 самолетов типа F-86E, 60 для ВВС США, три для Королевских ВВС , 287 для RCAF.
Сабля Мк 3
один построен в Канаде, испытательный стенд для реактивного двигателя Orenda
Сабля Мк 4
Построено 438, серийно Mk 3, 10 в RCAF, 428 в RAF как Sabre F-4.
Сабля Мк 5
Построено 370 самолетов типа F-86F с двигателем Orenda, 295 для RCAF, 75 для Люфтваффе.
Сабля Мк 6
655 построено, 390 для RCAF , 225 для Люфтваффе, шесть для Колумбии и 34 для Южной Африки.

Краткое описание производства

[ редактировать ]
  • Всего NAA построило 6297 F-86 и 1115 FJ.
  • Canadair построила 1815 самолетов,
  • Австралийский CAC построил 112,
  • Фиат построил 221, а
  • Mitsubishi построила 300 штук;
  • общее количество производства Sabre/Fury составило 9860 .

Затраты на производство

[ редактировать ]
Ф-86А Ф-86Д Ф-86Э Ф-86Ф F-86H Ф-86К Ф-86Л
программы НИОКР Стоимость 4,707,802
Планер 101,528 191,313 145,326 140,082 316,360 334,633
Двигатель 52,971 75,036 39,990 44,664 214,612 71,474
Электроника 7,576 7,058 6,358 5,649 6,831 10,354
Вооружение 16,333 69,986 23,645 17,669 27,573 20,135
Артиллерийское вооружение 419 4,138 3,047 17,117 4,761
Стоимость полета 178,408 343,839 219,457 211,111 582,493 441,357 343,839
Стоимость обслуживания за час полета 135 451 187

Примечание. Стоимость указана примерно в 1950 долларах США и не корректируется с учетом инфляции. [21]

Операторы

[ редактировать ]
бывшие операторы F-86
Источник: F-86 Sabre Jet: История Sabre и FJ Fury. [99]
F-86F-30 ВВС Аргентины, Национальный музей аэронавтики, Буэнос-Айрес, Аргентина.
BAF F-86 Sabre в музее BAF
F-86 Sabre из пилотажной группы «Золотая Корона» Императорских ВВС Ирана.
F-86 Sabre ВВС Италии
Списанный F-86F Sabre ВВС Пакистана из 26-й эскадрильи «Черные пауки» на выставке на авиабазе Нур Хан.
JASDF Показан F-86F Kyokukō на авиабазе Komatsu AB .
Североамериканский F-86F Sabre Королевских ВВС Норвегии
F-86 ВВС Республики Корея
Португальский F-86F представлен на авиабазе Монте-Реаль
F-86 Воздушной армии Испании, Ember Patrol, Куатро-Вьентос, Мадрид
North American F-86E Sabre в Стамбульском музее авиации
North American F-86F Sabre ВВС РОКАФ
 Аргентина
«Сэйбры» находились в резерве В 1960 году приобретено 28 F-86F . Во время Фолклендской войны , но были восстановлены в строю на случай возможного вмешательства Чили. Вышел на пенсию в 1986 году.
 Австралия
 Бангладеш
Захвачено 8 F-86F-40-NA из Пакистана. [100]
 Бельгия
Доставлено 5 F-86F Sabre, в рабочем состоянии нет.
 Боливия
 Канада
 Колумбия
Приобретены четыре F-86F у ВВС Испании (серийный номер 2027/2028), пять F-86F ВВС США (серийный номер 51-13226) и еще девять Canadair Mk.6; прикомандирован к эскадрону де Каза-Бомбардеро.
 Дания
59 F-86D-31NA(38) F-86D-36NA(21) на вооружении с 1958 по 1966 гг. ЭСК 723, ЭСК 726, ЭСК 728. [103]
 Эфиопия
В 1960 году приобретено 14 F-86F. [104]
 Западная Германия
 Гондурас
Приобретено 10 CL.13 Mk2 (F-86E) из Югославии.
 Иран
Приобретено неизвестное количество F-86F. [104]
 Ирак
Купили несколько экземпляров, но они ни разу не эксплуатировались и были возвращены.
 Япония
Приобретено 180 американских F-86F в 1955–1957 гг. Компания Mitsubishi построила 300 F-86F по лицензии в 1956–1961 годах и была приписана к 10 истребительным хикотай или эскадрильям. JASDF назвала F-86F «Кёкуко» (旭光, «Восходящий солнечный луч»), а F-86D — «Гекко» (月光, «Лунный свет»). Их пилотажная группа Blue Impulse , всего 18 F-моделей, была переоборудована в разведывательную версию в 1962 году. Некоторые самолеты были возвращены на военно-морскую базу воздушного вооружения Чайна-Лейк , Калифорния, в качестве дронов.
 Норвегия
Приобретено 115 F-86F, 1957–1958 гг.; и приписан к семи эскадрильям: №№ 331, 332, 334, 336, 337, 338 и 339.
 Пакистан
Приобретено 102 построенных в США F-86F-35-NA и F-86F-40-NA, последних из North American Aviation , 1954–1960-е годы. производственной линии
 Перу
В 1955 году приобретено 26 F-86F американского производства, переданных в состав Escuadrón Aéreo 111, Grupo Aéreo No.11 на Талара базе ВВС . Окончательно вышел на пенсию в 1979 году.
 Филиппины
В 1957 году приобретено 50 F-86F. Списаны в конце 1970-х.
 Португалия
Приобретено 65 самолетов Sabre, включая 50 самолетов F-86F американского производства в 1958 году и 15 планеров бывших Королевских ВВС Норвегии. В Португалии они служили в 201-й эскадрилье (ранее 50-й эскадрилье, а затем в 51-й эскадрилье, до переименования в 1978 году) и 52-й эскадрилье, базировавшихся на авиабазе № 5 в Монте-Реале . В 1961 году португальские ВВС перебросили часть своих F-86F в Португальскую Гвинею , где они сформировали отряд 52, базирующийся на базе-аэродроме № 2, Биссаланка/Бисау.
 Тайвань (Китайская Республика)
В 1966 году приобретено 320 F-86F американского производства, 7 RF-86F, 18 F-86D, 18 F-86D возвращены военным США, а США отправили 6 в ВВС Республики Корея и 8 в ВВС Филиппин в 1966 году.
 Саудовская Аравия
Приобретено 16 F-86F американского производства в 1958 году и три F-86F из Норвегии в 1966 году; и направлен в 7-ю эскадрилью RSAF в Дахране.
 ЮАР
Во время Корейской войны арендовал 22 F-86F-30 американского производства и участвовал в боевых действиях в составе 2-й эскадрильи SAAF .
 Южная Корея
Приобретено 112 F-86F и 10 RF-86F американского производства, начиная с 20 июня 1955 г.; и приписан к 10-му крылу РОКАФ. Он также служил в составе пилотажной группы ROKAF Black Eagles на ежегодных мероприятиях с 1959 по 1966 год. Последние F-86 списаны в 1990 году.
 Испания
Приобретено 270 F-86F американского производства, 1955–1958 гг.; обозначены C.5 и закреплены за 5 крыльями: Ала-де-Каса 1, 2, 4, 5 и 6. Вышел на пенсию в 1972 году.
 Таиланд
Приобретено 40 F-86F американского производства, 1962 г.; приписан к эскадрильям RTAF под номерами 12 (Ls), 13 и 43.
Списанный F-86 Королевских ВВС Таиланда
 Тунис
В 1969 году приобретено 15 бывших в употреблении F-86F американского производства.
 Турция
Приобретено 107 бывших RCAF Canadair CL-13 Sabre Mk.2 «F-86E(M)» в 1954 году, списано в 1968 году. [105] [106]
 Объединенные Нации
Получил 5 F-86E(M) из Италии в качестве передислокации MAP в 1963 году, укомплектованных филиппинскими пилотами; Подразделения F-86F из Эфиопии и Ирана также использовались в ONUC.
 Соединенные Штаты
 Венесуэла
Приобретено 30 F-86F американского производства, октябрь 1955 г. - декабрь 1960 г.; и приписан к одной группе, Grupo Aéreo De Caza No. 12, и трем другим эскадрильям.
 Югославия
Приобретен 121 самолет Canadair CL-13 и F-86E, которые эксплуатировались в нескольких полках истребительной авиации в период с 1956 по 1971 год.

Гражданская авиация

[ редактировать ]

По данным ФАУ, в США имеется 50 частных и зарегистрированных F-86, включая Canadair CL-13 Sabre. [107] [Примечание 4]

Известные пилоты

[ редактировать ]

Выживший самолет

[ редактировать ]

Технические характеристики (Ф-86Ф-40-НА)

[ редактировать ]
Чертеж F-86F Sabre в 3-х видах.

Данные The North American Sabre [114] и североамериканский F-86F-40-NA [115]

Общие характеристики

  • Экипаж: 1
  • Длина: 37 футов 1 дюйм (11,30 м)
  • Размах крыльев: 39 футов 1 дюйм (11,91 м)
  • Высота: 14 футов 1 дюйм (4,29 м)
  • Площадь крыла: 313,4 кв. футов (29,12 м ). 2 )
  • Профиль : корень: NACA 0009-64 мод. ; Совет: NACA 0008.1-64 мод. [116]
  • Пустой вес: 11 125 фунтов (5 046 кг)
  • Полная масса: 15 198 фунтов (6 894 кг)
  • Максимальный взлетный вес: 18 152 фунтов (8 234 кг)
  • Запас топлива: Топливо JP-4 : 437 галлонов США (364 имп галлона; 1650 л) внутренние детали + 2 подвесных бака по 200 галлонов США (170 имп галлонов; 760 л)
  • Силовая установка: 1 двигатель General Electric J47-GE-27 турбореактивный , тяга 5910 фунтов силы (26,3 кН).

Производительность

  • Максимальная скорость: 687 миль в час (1106 км/ч, 597 узлов) на уровне моря при боевой массе 14 212 фунтов (6446 кг).
678 миль в час (589 узлов; 1091 км / ч)
599 миль в час (521 узел; 964 км / ч) на высоте 35 000 футов (10 668 м) при 15 352 фунтах (6 964 кг)
597 миль в час (519 узлов; 961 км / ч) на высоте 21 148 футов (6 446 м)
599 миль в час (521 узел; 964 км / ч) на высоте 22 835 футов (6 960 м)

Вооружение

  • Орудия: 6 калибра 0,50 дюйма (12,7 мм) пулеметов M3 Browning (всего 1800 патронов).
  • Ракеты: разнообразные ракетные установки; например: 2 ракетные блоки «Матра» по 18 СНЭБ калибра 68 мм в каждой. ракет
  • Бомбы: полезная нагрузка 5300 фунтов (2400 кг) на четырех внешних точках подвески . Бомбы обычно устанавливались на двух внешних пилонах, поскольку внутренние пары были подключены к двум сбрасываемым бакам емкостью 200 галлонов США (760 л), что давало Sabre более полезную дальность полета. Можно было нести самые разнообразные бомбы (максимальная стандартная загрузка составляла две бомбы по 1000 фунтов (450 кг) плюс два сбрасываемых бака), канистры с напалмом , а также могло включать тактическое ядерное оружие.

См. также

[ редактировать ]

Связанные разработки

Самолеты сопоставимой роли, конфигурации и эпохи

Связанные списки

Примечания

[ редактировать ]
  1. Цитата: «Canadair Sabre Mk 6 был последним вариантом и считался «лучшим» серийным Sabre, когда-либо построенным».
  2. МиГ-17 представлял собой развитие МиГ-15, модернизированного с более совершенным крылом и форсажной камерой (цельнолетающее хвостовое оперение Sabre не использовалось до сверхзвукового МиГ-19). МиГ-17 оказался смертельным противником во Вьетнаме в 1960-х годах против более продвинутых сверхзвуковых противников США; некоторым, например F-4 Phantom, фактически не хватало орудий и радиолокационного прицела, которые были у F-86. [88]
  3. ^ Аллея МиГ: Сэйбрз против. МиГи над Кореей. было исследовано техническим представителем Северной Америки Джоном Л. Хендерсоном. Это были самолеты F-86E-10: 51-2303 , -2819 , -2826 и -2836 ; и F-86F-1 - 51-2855, -2862, -2867, -2868, -2884 и -2900.
  4. ^ Несмотря на то, что два F-86 зарегистрированы в США в частном порядке, на самом деле они принадлежат частному лицу и предназначены для демонстрации только в частной музейной коллекции. [107]
  1. ^ «F-86 Sabre — девять увлекательных фактов о культовом американском реактивном истребителе времен холодной войны» . 9 октября 2018 г.
  2. ^ «F-86 SABRE JET» . Recoverycurios.com . Проверено 2 марта 2022 г.
  3. ^ «F-86H Sabre — забытая жемчужина Музея авиации» . 30 августа 2016 г.
  4. ^ Перейти обратно: а б «Североамериканский F-86F - Музей старинных летательных аппаратов» .
  5. ^ Перейти обратно: а б Винчестер 2006, с. 184.
  6. ^ "МиГ-15 'Фагот'." Архивировано 27 июля 2011 года на сайте Wayback Machine mnangmuseum.org. Проверено: 19 июля 2011 г.
  7. ^ Гебель, Грег. «Предок Сабли: FJ-1 Fury». www.vectorsite.net. Проверено: 19 июля 2011 г.
  8. ^ Перейти обратно: а б с Уэррелл 2005 , с. 5.
  9. ^ Уэррелл 2005 , с. 6.
  10. ^ Перейти обратно: а б «Североамериканский F-86». Интернет-музей истории авиации . Проверено: 20 августа 2010 г.
  11. ^ Перейти обратно: а б Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля». Архивировано 20 апреля 2010 года на сайте Wayback Machine ae.illinois.edu, 15 октября 2010 года. Дата обращения: 19 июля 2011 года.
  12. ^ Перейти обратно: а б Блэр 1980 .
  13. ^ Радингер и Шик 1996, стр. 15.
  14. ^ Вилли и Шик 1996, с. 32.
  15. ^ Беван, Дункан. «Пояснение крыльев F-86 Sabre». Архивировано 26 июля 2011 года на сайте Wayback Machine tripod.com. Проверено: 7 июня 2011 г.
  16. ^ Перейти обратно: а б Уэррелл 2005 , стр. 9–10.
  17. ^ "Североамериканский F-86 Sabre (модели Day-Fighter A, E и F)". Архивировано 24 февраля 2015 года в Wayback Machine Национальном музее ВВС США . Проверено: 7 июня 2011 г.
  18. ^ «Самолеты Перрина, североамериканский F-86L «Dog Sabre». perrinairforcebase.net. Дата обращения: 20 августа 2010 г.
  19. ^ Йоос 1971, с. 3.
  20. Вагнер, Североамериканская сабля, дата обращения: 20 августа 2010 г.
  21. ^ Перейти обратно: а б Кнаак 1978, с. 52.
  22. ^ Законы 1999, стр. 243, 530.
  23. ^ Гебель, Грег (1 августа 2002 г.). «От F-86E до F-86L» . faqs.org . Проверено 27 ноября 2017 г.
  24. ^ «Североамериканский F-86H Sabre» . Национальный музей ВВС США. 29 мая 2015 года . Проверено 7 ноября 2017 г.
  25. ^ Данлэп 1948, стр. 310–311.
  26. ^ Перейти обратно: а б «Выхватить саблю» . Смитсонианмаг.com . Проверено 2 марта 2022 г.
  27. ^ Гувер 1997, стр. 184–185.
  28. ^ Гувер 1997, с. 184.
  29. ^ Перейти обратно: а б Томпсон, Уоррен. «Сейбр: F-86 в Корее». Журнал полетов , декабрь 2002 г. Дата обращения: 30 июня 2011 г.
  30. ^ «Оценка установки вооружения самолета (F-86F с 206 пушками РК)» (PDF) . apps.dtic.mil . Архивировано из оригинала (PDF) 8 марта 2022 года . Проверено 25 сентября 2023 г.
  31. ^ Перейти обратно: а б с Рэй Вагнер, «Североамериканская сабля»
  32. ^ Перейти обратно: а б «Информационный бюллетень: ВВС США в Корее». Архивировано 16 июля 2007 года в Wayback Machine Национальном музее ВВС США . Проверено: 7 июня 2011 г.
  33. ^ Перейти обратно: а б «Бад Махурин». acepilots/com. Проверено: 20 августа 2010 г.
  34. ^ «Организации ВВС США в Корее, 4-е крыло истребителей-перехватчиков». База ВВС Максвелл . Проверено: 30 июня 2011 г.
  35. ^ МакГрегор, полковник PMJ «История 2-й эскадрильи SAAF в Корейской войне». www.rapidttp.com . Проверено: 19 июля 2011 г.
  36. ^ Американское историческое общество авиации , Том. 30, 1985.
  37. ^ Томпсон и Макларен 2002 г.
  38. ^ Брюн 1996 , с. 215
  39. ^ Перейти обратно: а б Стиллион, Джон и Скотт Пердью. «Воздушный бой в прошлом, настоящем и будущем». Архивировано 6 октября 2012 года в Wayback Machine Project Air Force , Рэнд, август 2008 года. Проверено 11 марта 2009 года.
  40. ^ Игорь Сеидов и Стюарт Бриттон. Красные дьяволы над Ялу: Хроника советских воздушных операций в Корейской войне 1950–53 (Гелионные исследования в военной истории). Гелион и компания 2014. ISBN   978-1909384415 . Страница: 554.
  41. ^ Чжан, Сяомин. Красные крылья над Ялу: Китай, Советский Союз и воздушная война в Корее (Серия военной истории Техасского университета A&M). Колледж-Стейшн, Техас: Техасский университет A&M, 2002. ISBN   978-1-58544-201-0 .
  42. ^ Кум-Сук Но и Дж. Роджер Остерхольм. МиГ-15 к свободе: мемуары северокорейского перебежчика времен войны, который первым доставил американцам секретный истребитель в 1953 году . Макфарланд, 2007. ISBN   978-0786431069 . Страница 142.
  43. ^ «База данных о потерях авиации в Корейской войне (KORWALD)» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 17 июня 2019 года . Проверено 21 марта 2016 г.
  44. ^ Сьюэлл, Стивен Л. «Заявления России о Корейской войне 1950–53». Архивировано 1 ноября 2006 года на сайте Wayback Machine korean-war.com . Проверено: 19 июля 2011 г.
  45. ^ Чжан, Сяомин. Красные крылья над Ялу: Китай, Советский Союз и воздушная война в Корее . Колледж-Стейшн, Техас: Издательство Техасского университета A&M, 2002. ISBN   1-58544-201-1 .
  46. ^ Зампини, Диего. «Подполковник Джордж Эндрю Дэвис». acepilots.com, 8 июля 2011 г. Дата обращения: 20 августа 2010 г.
  47. ^ Дорр, Роберт Ф., Джон Лейк и Уоррен Э. Томпсон. Асы Корейской войны . Лондон: Издательство Osprey, 2005. ISBN   1-85532-501-2 .
  48. ^ «Добро пожаловать в информационную группу воздушного боя» . Архивировано из оригинала 4 июня 2013 года.
  49. ^ «Потери ВВС США в Корее» . Альтернативные войны.com . Проверено 2 марта 2022 г.
  50. ^ « Шесть самолетов были списаны во время боевых действий». / F-86F на дипломатической службе. Джо Баугер. 1999 г.» . Архивировано из оригинала 31 января 2019 года . Проверено 21 февраля 2019 г.
  51. ^ «Тайвань во времени: «разрушители МиГов» в действии — Taipei Times» . 3 июля 2016 г.
  52. ^ Роббинс, Робби. «323 хрипящих смертью». Архивировано 29 мая 2015 года на сайте Wayback Machine inreach.com . Проверено» 20 августа 2010 г.
  53. ^ Хан Мухаммад Зафрулла; Эммерсон, Джон К. (1954). «Соглашение о взаимной помощи в обороне между США и Пакистаном (19 мая 1954 г.)» . Ближневосточный журнал . 8 (3). Институт Ближнего Востока: 338–340. JSTOR   4322618 .
  54. ^ «PAF Sabre проливает первую кровь» . Оборонный журнал . Архивировано из оригинала 11 января 2001 года.
  55. ^ «Первая кровь, Равалпинди» . Пакистанские ВВС . 10 апреля 1959 года. Архивировано из оригинала 26 августа 2022 года . Проверено 29 сентября 2022 г.
  56. ^ Азмат Ансари (4 марта 2020 г.). «Забытые герои ПАФ» . Рассвет .
  57. ^ Перейти обратно: а б с Капитан Султан М. Мали. «F-86 F&E Sabre в ВВС Пакистана» . Оборонный журнал . Архивировано из оригинала 21 февраля 2001 года.
  58. ^ Журнал Flight Magazine 1990 или Энциклопедия ВВС мира.
  59. ^ Асфандьяр Бхиттани (12 ноября 2017 г.). «Герои Баджаура» . Пограничный Пакистан .
  60. ^ «Июнь 1961 г. - Спор о «Пахтунистане». - Военные операции в приграничных районах. - Обвинения Пакистана в вторжении в Афганистан» (PDF) . Отчет Кизинга о мировых событиях . Проверено 20 июня 2022 г.
  61. ^ Джексон, Роберт. «Пакистанские сабли на войне» . ПАКИСТАНСКИЙ ИНСТИТУТ ИССЛЕДОВАНИЙ ПВО . Архивировано из оригинала 30 апреля 2003 года . Проверено 23 мая 2023 г.
  62. ^ Коммодор авиации Джамал Хусейн (в отставке). «Превосходство в воздушном бою: сильная сторона ВВС» . Оборонный журнал . Архивировано из оригинала 3 января 2003 года.
  63. ^ «Воздушная мощь Пакистана» (PDF) . Рейс Интернешнл . № 5 май 1984 г. с. 1208. Архивировано из оригинала 30 апреля 2013 года . Проверено 22 октября 2009 г. .
  64. ^ Кайзер Туфаил (10 августа 2018 г.). Полковник Джон Андреас Олсен (ред.). «Справочник Routledge по авиации» . Оборонный журнал . Рутледж, Лондон и Нью-Йорк.
  65. ^ Перейти обратно: а б «Потери 1965 года». Архивировано 21 июля 2006 года на сайте Wayback Machine bhart-rakshak.com . Проверено: 20 августа 2010 г.
  66. ^ Ракшак, Бхарат. «Убийства IAF в 1965 году». Архивировано 5 ноября 2006 года на сайте Wayback Machine bharat-rakshak.com . Проверено: 20 августа 2010 г.
  67. ^ «Опустошение Патханкота» . Оборонный журнал . Архивировано из оригинала 11 января 2001 года.
  68. ^ Сайед Саджад Хайдер. Полет сокола . Vanguard Books, Лахор.
  69. ^ «Tail Choppers: Рождение легенды» . Оборонный журнал . Архивировано из оригинала 15 сентября 2019 года . Проверено 20 августа 2010 г.
  70. ^ Мойз Хан (23 сентября 2022 г.). «Воздушная война 1965 года и господство ВВС в воздухе» . Центр исследований аэрокосмической отрасли и безопасности . Индия потеряла минимум 66 самолетов, из которых 39 были уничтожены ВВС США в результате ударов воздух-земля.
  71. ^ Главный маршал авиации Анвар Шамим . Cutting Edge PAF – через Amazon.com.
  72. ^ Военный справочник Южной Азии . США Центральное разведывательное управление . 1973. С. ГЛОС-12 . Американский истребитель F-86 уже давно является основой ВВС Пакистана, и, несмотря на его дозвуковые характеристики, Исламабад все еще ищет большего. Они приняли активное участие во время войны 1971 года. В конце войны Бангладеш захватила около восьми F-86, но ей нужны запасные части и техническая помощь, чтобы поддерживать их в рабочем состоянии.
  73. ^ " "Индия и Пакистан: за гранью". Время : 13 декабря 1971 г. Дата обращения: 11 марта 2009 г.
  74. ^ Перейти обратно: а б с д Кайзер Туфаил (13 октября 2012 г.). «Последний бой — Воздушная война 1971 года» . Аэронавт .
  75. ^ Перейти обратно: а б «Индо-Пакистанская война 1971 года». Архивировано 25 февраля 2020 года на сайте Wayback Machine subcontent.com. Проверено: 30 июня 2011 г.
  76. ^ Пилларисетти, Джаган. «Потери пакистанской авиации в войне 1971 года (официальный список)» . www.bharat-rakshak.com . Архивировано из оригинала 6 мая 2021 года . Проверено 11 мая 2021 г.
  77. ^ Туфаил, командир авиации М. Кайзер. «Это человек за пистолетом». Архивировано 12 ноября 2020 года на сайте Wayback Machine defencejournal.co , 2001. Дата обращения: 25 ноября 2015 года.
  78. ^ «Потери IAF в 1971 году». Архивировано 7 сентября 2006 года на сайте Wayback Machine Bharat Rakshak.com . Проверено: 20 августа 2010 г.
  79. ^ «Бангладеш, Освободительная война». память/loc.gov. Проверено: 30 июня 2011 г.
  80. ^ Сингх и др. 2004, с. 30.
  81. ^ Капитан группы (справа) Хусейни и ВВС Пакистана. «Травма и реконструкция (1971–1980)». ПАФ на протяжении многих лет . Управление по делам СМИ Пакистанских ВВС. п. 69.
  82. ^ Амер Ислам. «Из хроник 1971 года» . Хилал английский .
  83. ^ Кайзер Туфаил (14 апреля 2010 г.). «Воздушная поддержка в Шакаргархе – война 1971 года» . Аэронавт .
  84. ^ Кайзер Туфаил (10 мая 2010 г.). «Воздушная поддержка в Чамбе — война 1971 года» . Аэронавт .
  85. ^ Кайзер Туфаил (12 июня 2010 г.). «Различная авиационная поддержка-Война 1971 года» . Аэронавт .
  86. ^ Кайзер Туфаил (12 октября 2009 г.). «Воздушная поддержка в Таре – война 1971 года» . Аэронавт .
  87. ^ Заутер, Марк. «Пилоты-призраки и загадочные самолеты Корейской войны». Korean Confidential , 4 декабря 2012 г. Дата обращения: 31 марта 2013 г. Архивировано 15 февраля 2015 г. на Wayback Machine.
  88. ^ Дэвис 2009, с. 21.
  89. ^ "Советская Сабля". Захваченные самолеты. Проверено: 30 июня 2011 г.
  90. ^ Мишель 2007, с. 333.
  91. ^ Дэвис, Ларри Х. «Мы берём интервью у Леса Уолтмана». Архивировано 27 марта 2012 года на сайте Wayback Machine Sabre-pilots.org. Проверено: 19 июля 2011 г.
  92. ^ «Североамериканский информационный бюллетень YF-93A». Архивировано 27 октября 2014 года в Wayback Machine Национальном музее ВВС США . Проверено: 20 августа 2010 г.
  93. ^ Томпсон и Макларен 2002, стр. 139–55.
  94. ^ «Архивная копия» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 17 февраля 2017 года . Проверено 27 апреля 2016 г. {{cite web}}: CS1 maint: архивная копия в заголовке ( ссылка )
  95. ^ «Сэйбер». Музей РААФ . Проверено: 20 августа 2010 г.
  96. ^ Уилсон 1994 , стр. 73–74.
  97. ^ Уилсон 1989 , с. 110.
  98. ^ Уилсон 1994 , с. 74
  99. ^ Дорр 1993, стр. 65–96.
  100. ^ «ПРЕКРАЩАЕМЫЕ С АВИАЦИОННЫХ СУДОВ» . ВВС Бангладеш. Архивировано из оригинала 1 октября 2020 года . Проверено 25 сентября 2020 г.
  101. ^ «История Боливийских ВВС начинается с их создания как такового 26 сентября 1957 года, года, когда они стали самостоятельной структурой Армии» . Потрясающе . Проверено 2 марта 2022 г.
  102. ^ «Североамериканский реестр F-86 Sabre — сайт ресурсной группы Warbirds» . Warbirdregistry.org .
  103. ^ Шредер 1991, стр. 62.
  104. ^ Перейти обратно: а б Баугер, Джо. «F-86 Дипломатическая служба». Истребители и самолеты преследования USAAC/USAAF/USAF: North American F-86 Sabre. Проверено: 20 августа 2010 г.
  105. ^ «www.tayyareci.com F-86 tayyaresi, F-86, F-86E, Sabre .. 1951–2006 гг., период TUAF Aircrafts [ sic ] 1951–2006 гг., период Turk HvKK UCAKLARI» . www.tayyareci.com . Проверено 4 апреля 2021 г.
  106. ^ «Канадэр F-86E Сейбр» . АпексМакет .
  107. ^ Перейти обратно: а б «Реестр ФАУ: F-86». Архивировано 4 декабря 2015 года в Wayback Machine FAA . Проверено: 17 мая 2011 г.
  108. ^ Туфаил, командир авиации М. Кайзер. «Классика скоростной стрельбы Алама». Архивировано 12 декабря 2018 года на сайте Wayback Machine defencejournal.com . Проверено: 20 августа 2010 г.
  109. ^ Пушпиндар, Сингх. Физа йа: Психика ВВС Пакистана . Нью-Дели: Гималайские книги, 1991. ISBN   81-7002-038-7 .
  110. ^ «Фаллер, Теодор, LCDR». Togetherweserved.com . Проверено: 25 ноября 2015 г.
  111. ^ Голдстранд, Тереза. «Героический поступок Фаллера запомнился сообществу». The New Review (Риджкрест, Калифорния), 14 августа 2014 г. Дата обращения: 25 ноября 2015 г.
  112. ^ Гувер 1997, с. 145.
  113. ^ "S/L Энди Маккензи RCAF (в отставке)". Архивировано 16 мая 2008 года в Wayback Machine Sabre Jet Classics , том 10, номер 1, зима 2003 года.
  114. ^ Вагнер 1963, с. 145.
  115. ^ Баугер, Джо. «Североамериканский F-86F-40-NA». joebaugher.com. Проверено: 28 сентября 2020 г.
  116. ^ Леднисер, Дэвид. «Неполное руководство по использованию аэродинамического профиля» . m-selig.ae.illinois.edu . Проверено 16 апреля 2019 г.
  117. ^ Футрелл 2000, стр. 639.
  118. ^ Центр технической информации Министерства обороны - История от XF-108 до усовершенствованного тактического истребителя, стр. 90

Библиография

[ редактировать ]
  • Вперед, Морис. Ф-86 Сейбр . Лондон: Ян Аллан, 1978. ISBN   0-7110-0860-4 .
  • Авила Круз, Гонсало (январь – февраль 2004 г.). «Рождение современных сил: североамериканские F-86F Sabre в Испании». Энтузиаст авиации (109): 29–45. ISSN   0143-5450 .
  • Бальдини, Атилио; Нуньес Падин, Хорхе Ф. (2009). Нуньес Падин, Хорхе Феликс (ред.). Ф-86Ф-30-НА Сейбр . Серия ВВС (на испанском языке). Том 16. Баия-Бланка, Аргентина: Воздушно-морские силы. ISBN  978-987-20557-5-2 . Архивировано из оригинала 22 февраля 2013 года . Проверено 20 мая 2016 г. .
  • Блэр, Мак (18 марта 1980 г.). «Эволюция F-86» . Американский институт аэронавтики и астронавтики . Симпозиум AIAA «Эволюция конструкции крыльев самолетов». дои : 10.2514/6.1980-3039 .
  • Брюн, Лестер Х. (1996). Корейская война: Справочник литературы и исследований (изд. 1996 г.). Издательская группа Гринвуд . ISBN  0-313-28969-7 .
  • Кертис, Дункан. Североамериканский F-86 Sabre . Рамсбери, Великобритания: Кровуд, 2000. ISBN   1-86126-358-9 .
  • Дэвис, Питер. USN F-4 Phantom II против МиГ-17 ВПАФ: Вьетнам, 1965–72. [ постоянная мертвая ссылка ] Оксфорд, Великобритания: Оксфорд, 2009. ISBN   978-1-84603-475-6 .
  • Дорр, Роберт Ф. F-86 Sabre Jet: История Sabre и FJ Fury . Сент-Пол, Миннесота: Международное издательство Motorbooks, 1993. ISBN   0-87938-748-3 .
  • Фатрелл, Роберт Ф. Военно-воздушные силы США в Корее, 1950–1953 гг . Программа истории и музеев ВВС, 2000 г. ISBN   0-16-048879-6 .
  • Данлэп, Рой Ф. Артиллерийские боеприпасы пошли вперед. Плантерсвилл, Южная Каролина: Samworth Press, 1948.
  • Гордон, Дуг (май – июнь 1999 г.). «Ранние дни 81-го: 81-й TFW USAFE в 1950-х годах». Энтузиаст авиации (81): 36–43. ISSN   0143-5450 .
  • Гордон, Дуг (сентябрь – октябрь 2003 г.). «Сабля с «глазами»: карьера RF-86». Любитель воздуха . № 107. С. 2–11. ISSN   0143-5450 .
  • Гувер, Р. А. « Вечно летать: пятьдесят лет приключений в высоких полетах», от штурмов винтовых самолетов до воздушных боев с немцами и испытаний сверхзвуковых самолетов: автобиография . Нью-Йорк: Карманные книги, 1997. ISBN   978-0-6715-3761-6 .
  • Дженкинс, Деннис Р. и Тони Р. Лэндис. Экспериментальные и прототипы реактивных истребителей ВВС США. Северный филиал, Миннесота, США: Specialty Press, 2008. ISBN   978-1-58007-111-6 .
  • Йоос, Герхард В. Canadair Sabre Mk 1–6, Commonwealth Sabre Mk 30–32 в RCAF, RAF, RAAF, SAAF, Люфтваффе и дипломатической службе . Кент, Великобритания: Osprey Publications Limited, 1971. ISBN   0-85045-024-1 .
  • Кесманн, Фердинанд К.В. Самые быстрые реактивные самолеты в мире: самолеты-рекордсмены (на немецком языке). Оберхахинг, Германия: Aviatic Verlag-GmbH, 1994. ISBN   3-925505-26-1 .
  • Кнаак, Марсель Сайз. Энциклопедия самолетов и ракетных систем ВВС США, том 1, Истребители после Второй мировой войны, 1945–1973 гг . Вашингтон, округ Колумбия: Управление истории ВВС, 1978. ISBN   0-912799-59-5 .
  • Лейес, Ричард А. и Уильям А. Флеминг. История североамериканских малых газотурбинных авиационных двигателей. (Библиотека серии полетов) Вашингтон, округ Колумбия: AIAA, 1999. ISBN   978-1-56347-332-6 .
  • Мишель, Маршалл Л., III. Столкновения: воздушные бои над Северным Вьетнамом, 1965–1972 гг. Аннаполис, Мэриленд: Издательство Военно-морского института, 2007. ISBN   978-1-59114-519-6 .
  • Радингер, Вилли и Уолтер Шик. Me 262: Разработка и испытания первого в мире действующего реактивного истребителя, Фонд Мессершмитта (на немецком языке). Берлин: Авантик Верлаг ГмбХ, 1996. ISBN   3-925505-21-0 .
  • Робинсон, Робби НАТО F-86D/K Sabre Dogs 120 стр. Гавр, Франция: Editions Minimonde76, 2018. ISBN   978-2-9541818-3-7 .
  • Шредер, Ганс. Королевские ВВС Дании . Копенгаген, Дания: Tøjhusmuseet, 1991. ISBN   87-89022-24-6 .
  • Сингх, Сарина и др. Пакистан и Каракорумское шоссе . Лондон: Публикации Lonely Planet, 2004. ISBN   0-86442-709-3 .
  • Суонборо, Ф. Гордон. Военные самолеты США с 1909 года . Лондон: Патнэм, 1963. ISBN   0-87474-880-1 .
  • Томпсон, Уоррен Э. и Дэвид Р. Макларен. Аллея МиГов: «Сейбры» против «МиГов» над Кореей . Северный филиал, Миннесота: Specialty Press, 2002. ISBN   1-58007-058-2 .
  • Путеводитель по музею ВВС США . Авиабаза Райт-Паттерсон, Дейтон, Огайо: Фонд Музея ВВС, 1975.
  • Вагнер, Рэй. Американские боевые самолеты – второе издание . Нью-Йорк: Даблдей и компания, 1968. ISBN   0-370-00094-3 .
  • Вагнер, Рэй. Североамериканская сабля . Лондон: Макдональд, 1963. ISBN отсутствует.
  • Уэррелл, Кеннет П. (2005). Сабли над аллеей МиГов . Аннаполис, Мэриленд: Издательство Военно-морского института, 2005. ISBN  1-59114-933-9 .
  • Веструм, Рон. Сайдвиндер . Аннаполис, Мэриленд: Издательство Военно-морского института, 1999. ISBN   1-55750-951-4 .
  • Уилсон, Стюарт (1989). Метеор, Сейбр и Мираж на вооружении Австралии . Уэстон-Крик: аэрокосмические публикации, 1989. ISBN.  0-9587978-2-Х .
  • Уилсон, Стюарт (1994). Военные самолеты Австралии . Уэстон-Крик: аэрокосмические публикации, 1994. ISBN.  1-875671-08-0 .
  • Винчестер, Джим, изд. Военные самолеты холодной войны (Факты об авиации). Лондон: Grange Books plc, 2006. ISBN   1-84013-929-3 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: d7b87684a9808a3e689f9c677671b3f7__1722090780
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/d7/f7/d7b87684a9808a3e689f9c677671b3f7.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
North American F-86 Sabre - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)