SPA-FRANCORCHAMPS CURE
![]() | |
![]() | |
Расположение | Ставел , Бельгия |
---|---|
Часовой пояс | CET (UTC+1) Cest ( DST ) |
Координаты | 50 ° 26′14 ″ с.ш. 5 ° 58′17 ″ E / 50,43722 ° N 5,97139 ° E |
Capacity | 70,000 |
FIA Grade | 1 (GP) 2 (Motorcycle) 6R (Rallycross)[a] |
Opened | August 1921 |
Architect | Jules de Thier & Henri Langlois van Ophem |
Major events | Current: Formula One Belgian Grand Prix (intermittently 1925–1970, 1983–present) Intercontinental GT Challenge Spa 24 Hours (1924–1934, 1936, 1938, 1948–1949, 1953, 1964–present) FIA World Endurance Championship 6 Hours of Spa (1953, 1963–1975, 1981–1990, 1999–present) FIM Endurance World Championship 8 Hours of Spa Motos (1973–2001, 2022–present) European Le Mans Series (2004–2011, 2016–present) FFSA GT (1998, 2008, 2013–2015, 2019, 2021–2022, 2024) Former: Grand Prix motorcycle racing Belgian motorcycle Grand Prix (1949–1979, 1981–1986, 1988–1990) FIA World Rallycross Championship World RX of Benelux (2019, 2021–2022) TCR World Tour (2023) WTCC Race of Belgium (2005, 2014) World SBK (1992) DTM (2005, 2020, 2022) |
Website | www |
Grand Prix Circuit (2007–present) | |
Length | 7.004 km (4.352 miles) |
Turns | 19 |
Race lap record | 1:44.701 (![]() |
Motorcycle Circuit (2022–present) | |
Length | 6.985 km (4.341 miles) |
Turns | 20 |
Race lap record | 2:20.166 (![]() |
Grand Prix Circuit (2004–2006) | |
Length | 6.976 km (4.335 miles) |
Turns | 19 |
Race lap record | 1:45.108 (![]() |
Grand Prix Circuit (1995–2003) | |
Length | 6.968 km (4.330 miles) |
Turns | 19 |
Race lap record | 1:47.176 (![]() |
Grand Prix Circuit with chicane at Eau Rouge (1994) | |
Length | 7.001 km (4.350 miles) |
Turns | 19 |
Race lap record | 1:57.117 (![]() |
Grand Prix Circuit (1981–1993) | |
Length | 6.940 km (4.312 miles) |
Turns | 19 |
Race lap record | 1:51.095 (![]() |
Grand Prix Circuit (1979–1980) | |
Length | 6.947 km (4.317 miles) |
Turns | 17 |
Race lap record | 2:48.800 (![]() |
Old Circuit (1939–1978) | |
Length | 14.100 km (8.761 miles) |
Turns | 21 |
Race lap record | 3:13.400 (![]() |
Original Pre-War Circuit (1921–1938) | |
Length | 14.982 km (9.310 miles) |
Turns | 25 |
Race lap record | 5:04.100 (![]() |
Схема SPA-FrancorChamps ( Французское произношение: [siʁkɥi də spa fʁʁkɔʁʃɔʁʃ] ), неофициально называется спа , [ 1 ] [ 2 ] 7,004 км (4,352 миль) представляет собой моторную схему , расположенная в Франсорчамп , Ставелт , Уоллония , Бельгия, около 8 км (5,0 миль) к юго-востоку от спа . Это нынешнее место проведения Формулы -1 Гран -при Бельгии , в котором принимает свой первый Гран -при в 1925 году , и ежегодно занимал Гран -при каждый год, за исключением 2003 и 2006 годов.
SPA также проводит несколько других международных мероприятий, в том числе 24 часа SPA , чемпионата мира по выносливости 6 часов SPA-FrancorChamps . Это также хозяин Uniroyal Fun Cup 25 часов спа -салона, одной из самых длинных автомобильных гонок в мире.
Схема претерпела несколько редизайнов за свою историю, наиболее широко в 1979 году, когда трасса была модифицирована и сокращена от 14,100 км (8,761 миль) с использованием общественных дорог до постоянной схемы 6,947 км (4,317 миль) из -за проблем безопасности со старыми схема. [ 3 ]
Track configurations
[edit]Original layout
[edit]
In 1918, German headquarters were in Spa, and in 1919, the Treaty of Versailles separated the Eupen-Malmedy region from Prussia and the German Empire. Between January and June 1920, a plebiscite was held, without a secret ballot and under other questionable circumstances. As a result, the Transitional Government prepared for the unification of Eupen-Malmedy with Belgium in June 1925.
Jules de Thier, owner of the Liège newspaper La Meuse, was looking for a site to host a race, and following a meeting at the Hotel des Bruyères in Francorchamps, with burgomaster Joseph de Crawhez and racing-car driver Henri Langlois van Ophem, it was decided that the roads from Spa-Francorchamps to the former German Malmedy, to Stavelot, and back towards Francorchamps constituted an ideal triangle-shaped circuit with few tight corners and long fast sections.[4] Eau Rouge creek was the Belgian-German Empire border[5][6] until 1920, with the Ancienne Douane customs office being rather recent than ancient. After passing through former German Bürnenville, the track crossed the former border again halfway on the road between Malmedy and Stavelot, at the junction of the Meiz road. In Stavelot, there was a sharp right-hander, later replaced with a sweeping bypass.

The track's inaugural race was planned for August 1921, but was cancelled when only one driver entered.[4] The first car race was held at the circuit in 1922, and 1924 saw the first running of the now famous 24 Hours of Francorchamps race.[4] The circuit was first used for Grand Prix racing in 1925.[4]
The original Spa-Francorchamps circuit was essentially a speed course, with drivers managing higher average speeds than on other road race tracks. At the time, the Belgians took pride in having a very fast circuit, and to improve average speeds, in 1939 the former Ancienne Douane slow uphill U-turn after the bottom of the Eau Rouge creek valley was cut short with a faster sweep straight up the hill, called the Raidillon. In public traffic until 2000, at Eau Rouge, southbound traffic was allowed to use the famous uphill corner, while the opposite downhill traffic had to use the old road and U-turn behind the grandstands, rejoining the race track at the bottom of Eau Rouge. Around 2001, a new bypass road N62c was built to the East, and the track was closed to the public as the road from Stavelot to Blanchimont became a cul-de-sac.
The old race track continued through the dynamic Kemmel curves (straightened in 1979) to the highest part of the track (104 m (341 ft) above the lowest part), then went downhill into Les Combes, a fast, slightly banked downhill left-hand corner towards Burnenville, passing this village in a fast right hand sweep. Near Malmedy, the Masta straight began, which was only interrupted by the Masta Kink between farm houses before arriving at the town of Stavelot. Then, the track progressed through an uphill straight section with a few bends called La Carriere, going through two high-speed turns (the former being an unnamed right-hand turn, and the latter named Blanchimont) before braking very hard, for the Bus Stop chicane that was added later, and for La Source hairpin, that rejoined the downhill start finish section (as opposed to today where the start–finish section is before La Source).

Spa is located in the Belgian Ardennes countryside, and the long old circuit was, and for most parts still is, used as an everyday public road, and there were houses, trees, electric poles, fields and other obstacles located right next to the track. Before 1970, there were no safety modifications of any kind done to the circuit and the conditions of the circuit were, aside from a few straw bales, virtually identical to everyday civilian use. Former Formula One racing driver and team owner Jackie Oliver was quoted as saying "if you went off the road, you didn't know what you were going to hit".[7]
Spa-Francorchamps was the fastest road circuit in Europe at the time,[when?] and it had a reputation for being dangerous and very fast – it demanded calmness from drivers, and most were frightened of it. The old Spa circuit was unique in that speeds were consistently high with hardly any let-up at all for three to four minutes. This made it an extraordinarily difficult mental challenge, because most of the corners were taken at more than 290 km/h (180 mph) and were not quite flat – every corner was as important as the one before it. If a driver lifted the throttle more than expected, then whole seconds, not tenths, would be lost. The slightest error of any kind carried multiple harsh consequences, but this also worked inversely: huge advantages could be gained if a driver came out of a corner slightly faster.
Like the Le Mans circuit, which also ran on public roads, Spa became notorious for fatal accidents. At the 1960 Belgian Grand Prix, two drivers, Chris Bristow and Alan Stacey, were killed within 15 minutes (although Stacey's accident was caused by a bird hitting him in the face) and Stirling Moss had crashed at Burnenville during practice and was severely injured. When Armco crash barriers were added to the track in 1970, deaths became less frequent, but the track was still notorious for other factors. The Ardennes forest had very unpredictable weather and there were parts where it was raining and the track was wet, and other parts where the sun was shining and the track was completely dry. This factor was a commonality on long circuits, but the unpredictable weather at Spa, combined with the fact that it was a track with all but one corner being high-speed, made it one of the most dangerous race tracks in the world (if not the most). As a result, the Formula 1 and motorcycle Grands Prix and 1000 km sportscar races saw smaller than usual fields at Spa because most drivers and riders feared the circuit and did not like racing there. Multiple fatalities during the 1973 and 1975 24 Hours of Spa touring car races more or less sealed the old circuit's fate, and by 1978, the last year Spa was in its original form, the only major races held there were the Belgian motorcycle Grand Prix and the Spa 24 Hours touring car race; the 1000 km World Sportscar Championship race no longer took place after 1975 and did not come back until 1982. [citation needed]
In 1969, the Belgian Grand Prix was boycotted by the F1 drivers because of the extreme danger of Spa. There had been ten car racing fatalities in total at the track in the 1960s, including five in the two years previous. The drivers demanded changes made to Spa which were not possible on short notice, so the Belgian Grand Prix was dropped that year. Armco barriers were added to the track and sections of it were improved (especially the Stavelot and Hollowell sections), just like they had been added for the 1969 Le Mans race. One last race there the following year on the improved track was still not satisfactory enough (even after a temporary chicane was added at Malmedy just for that race) for the drivers in terms of safety, and even with the chicane, the drivers averaged over 240 km/h (150 mph) during the race. For the 1971 race, the track owners and authorities had not brought the track up to date with mandatory safety measures, and the race was cancelled. Formula One would not return to Spa until 1983 on the modern track.
Masta Kink
[edit]
The Masta Kink "was by far the most difficult corner in the world", according to Jackie Stewart,[8] requiring skill and bravery in equal measure to get it right. After a long run from Malmedy, the cars would reach top speed before having to negotiate Masta, a high speed left-right chicane, and a good exit speed was vital as it was followed by another long straight run to Stavelot. This was a very fast and very dangerous corner, as it was situated right in the middle of two long unbroken straights, both about 1.5 mi (2.4 km) long. The speed in this sector could reach 310 km/h (190 mph).[citation needed]
Masta was removed from F1 racing after the 1970 season. Jackie Stewart's crusade to improve safety in racing was set in motion by his crash there in 1966, when his BRM ended upside-down in a ditch near a farmhouse on the outside of the corner, with fuel gushing out of the tank onto Stewart, who had broken ribs. At this point, many of the Formula One drivers disliked Spa (including Stewart and Jim Clark, who had some of his greatest wins there) because of the immense speeds that were constant on the track. While he was spectating at the 1972 12 Hours of Sebring, Stewart attempted to organise a boycott of the Spa 1000 km race that year, a move that was not respected by many of the drivers, because Spa was still popular with racing drivers outside of Formula One. Stewart later described the old Spa circuit in 1986 as being as "ferocious as a tiger", and he later described Masta in an interview in 2011 as perhaps the hardest corner on any racetrack he raced on in his career; even more so than Eau Rouge.[9]

Another particularly gruesome story comes from the 1972 24-hour touring car race.[10] During one of his pit stops at night, Hans-Joachim Stuck shouted to his co-driver Jochen Mass over the noise from the cars that he should "look out for body parts at the Masta Kink". Mass arrived there expecting to see pieces from cars all over the road but was appalled to discover it was in fact the remains of a marshal.[11]
After Masta, and at the end of the subsequent Hollowell Straight, there used to be a sharp hairpin at the entrance to the town itself, which was later bypassed by a quicker, banked right hand corner. Another fast section of road in the forest leads to Blanchimont. Here, the new short Grand Prix track of 1979 joins the old layout.[citation needed]
Eighteen Formula One World Championship Grands Prix were run on the Spa-Francorchamps circuit's original configuration, which was boycotted by F1 in 1969,[12] before the revised circuit banished it to the history books in 1979. The lap record of the old triangle-shaped track is 3 minutes and 13.4 seconds, held by the French driver Henri Pescarolo, driving a Matra at the 1973 Spa 1000 km World Sportscar Championship race at an average speed of 262 km/h (163 mph), but the fastest ever recorded time of the old Spa circuit was the pole position time for the same race—3 minutes and 12.7 seconds by Jacky Ickx in a Ferrari 312PB.[citation needed]
New layout
[edit]
Over the years, the Spa course has been modified several times. The track was originally 14.982 km (9.309 mi) long, but after World War II, the track underwent some changes. In 1930, the chicane at Malmedy was eliminated and bypassed, making the course even faster, but the chicane was re-installed in 1935, albeit slightly different. In 1939, "Virage de l'Ancienne Douane" was eliminated and cut short, thus giving birth to the Eau Rouge/Raidillon uphill sweeping corner. In 1947, the chicane at Malmedy was again eliminated and bypassed, and was made part of the Masta Straight. The slight right-hander that was originally Hollowell (the corner before Stavelot after the second Masta Straight) was eliminated. And finally, instead of going through a slight left-hander that went into the town of Stavelot and a sharp right-hander at a road junction in Stavelot, a shortcut was built that became a very fast, very wide right-handed turn that bypassed Stavelot. All these changes made the final configuration of the old Spa circuit 14.100 km (8.761 mi) long, and also made Spa the fastest open road circuit in the world. In the final years of the old circuit, drivers could average 240 km/h (150 mph). The biggest change, however, saw the circuit being shortened from 14.100 to 6.947 km (8.761 to 4.317 mi) in 1979. The start/finish line, which was originally on the downhill straight before Eau Rouge, was moved to the straight before the La Source hairpin in 1981. Like its predecessor, the new layout is still a fast and hilly route through the Ardennes where speeds in excess of 330 km/h (210 mph) can be reached. Since its inception, the place has been famous for its unpredictable weather, where drivers are confronted with one part of the course being clear and bright while another stretch is rainy and slippery.


Eau Rouge and Raidillon
[edit]The most famous part of the circuit is the Eau Rouge and Raidillon combination. Having negotiated the La Source hairpin, drivers race down a straight to the point where the track crosses the Eau Rouge stream for the first time, before being launched steeply uphill into a sweeping left-right-left series of corners with a blind summit. Properly speaking, the Eau Rouge corner is only the left-hander at the bottom. The following right-hander that leads steeply uphill, which was introduced in 1939 to shortcut the original Ancienne Douane hairpin, is called Raidillon [fr]. The corner requires an amount of skill from the driver to negotiate it well and the long Kemmel straight ahead produces good overtaking opportunities for drivers at the following "Les Combes" corner. The corner was tighter and narrower before 1970, allowing drivers to take the corner faster.
Double F1 World Champion Fernando Alonso explained:
...You come into the corner downhill, have a sudden change [of direction] at the bottom and then go very steep uphill. From the cockpit, you cannot see the exit and as you come over the crest, you don't know where you will land. It is a crucial corner for the timed lap, and also in the race, because you have a long uphill straight afterwards where you can lose a lot of time if you make a mistake. But it is also an important corner for the driver's feeling. It makes a special impression every lap, because you also have a compression in your body as you go through the bottom of the corner. It is very strange – but good fun as well.[13]
A challenge for drivers has always been to take Eau Rouge/Raidillon flat out. Touring cars can take the corner at 160–180 km/h (99–112 mph), and Formula One cars at over 300 km/h (190 mph) due to high downforce.[14] World Champion Jacques Villeneuve once spoke of the effects of downforce, saying that to get through the corner the drivers have to drive faster, because downforce increases the faster a race car goes. Without lifting the throttle through Eau Rouge, a car would be flat out from La Source, along the Kemmel straight to Les Combes, a total distance of 2.015 km (1.252 mi).
A loss of control through this section can often lead to a very heavy shunt, as usually the rear end of the car is lost and the resulting impact is often lateral. Several famous racing drivers have crashed while driving through Eau Rouge/Raidillon, including Stefan Bellof in a Porsche sportscar, Guy Renard during the 1990 24h of Spa-Francorchamps in a Toyota Corolla GT, and Alex Zanardi in a season-ending crash during a practice session of the 1993 Belgian Grand Prix in a Lotus. Jacques Villeneuve suffered a spectacular crash at the top of Raidillon in qualifying during the 1999 Belgian Grand Prix which he described as "My best-ever crash". His teammate Ricardo Zonta followed Villeneuve by having a similar accident later in practice, leading cartoonist Jim Bamber to show BAR boss Craig Pollock telling Zonta: "Jacques is the quickest through Eau Rouge, so go out there and do exactly what Jacques does…" It was revealed later that Villeneuve and Zonta had a personal bet to see if either could take the corner flat out.[15]
Following the deaths of Roland Ratzenberger and Ayrton Senna at Imola in 1994, the following F1 races saw the introduction of chicanes made up from stacked tyres. The entry to Eau Rouge was obstructed in such a way in 1994, although it was returned to its previous configuration the following year. The corner was slightly modified for the 2002 Belgian Grand Prix.
When fans first got to see the course configuration at the start of the weekend of the 2005 Turkish Grand Prix, they noted that an uphill kink on the back straight was very similar to Eau Rouge; the kink was therefore jokingly dubbed "Faux Rouge" (a pun on the name of the original Spa corner using the French word "faux", meaning "false").[16]
Blanchimont
[edit]The Blanchimont high-speed left-hand turn, present in both the old 14.100 km (8.761 mi) circuit and the new, shorter, 7.004 km (4.352 mi) track, is the final sweeping corner of the track before the chicane, which leads to the pit straight.
This turn and the approach to it have been the scene of serious accidents over time, the most recent being in 2001, when Luciano Burti lost the front wing of his Prost due to a clash with Eddie Irvine's Jaguar, losing front downforce and steering, leaving the track at 298 km/h (185 mph) and piling into the tyre wall, the impact knocking him out and burying the car into a mound of tyres. Problems have also occurred in lower classes of racing with Tom Kristensen having a very violent crash in a Formula 3000 car in 1997 after running wide on the entry to the Blanchimont turn and subsequently hitting the wall, throwing the monocoque back out in the middle of the track, where it was hit by numerous cars before coming to a complete halt.[17]
The run-off area is narrower than in other turns taken at this speed, and behind the protective barriers there is a 7–8 metre drop. This is the first turn taken by the cars after the new track rejoins the route of the old 14.100 km (8.761 mi) track. Blanchimont was also the scene where in 1992 after Érik Comas had crashed heavily during Friday's session, Ayrton Senna stopped, disembarked his car and sprinted to help the injured driver, with other cars driving past at racing speeds.
Jacky Ickx corner
[edit]From the 2018 Belgian Grand Prix turn 11 has been called the Jacky Ickx corner as a tribute to his career.[18] The corner was formerly known by most drivers as either "Speakers corner" because the circuit's public address announcer could see the cars for the first time after the cars disappeared into the forest past Raidillon or simply "The Corner with No Name". There are two versions of Jacky Ickx as of 2022, the car turn and a turn inside of it for motorcycles.
Problems and renovations
[edit]Due to the introduction of the Television Without Frontiers Directive (1989),[19] tobacco advertising and sponsorship on television were banned within the European Union from 1991. Formula One faced a major threat regarding races in its historical European heartland. Due to these political and legislative circumstances, the Grand Prix at Spa was left out of the 2003 calendar as a response to the internal tobacco legislation in Belgium. The event was tagged as a world class event within the national senate, and thus it was saved for the 2004 Formula One season. The final Bus Stop chicane was reprofiled for 2004 with an additional sweep to the right.
Spa was dropped from the Formula One calendar in 2006. The organiser of the event went bankrupt in late 2005, and therefore the planned improvements to the race track and paddock had not yet been made. The Wallonia government stepped in and provided the necessary funds, but too late for the 2006 race to take place.
Redevelopment for the 2007 season
[edit]With a new financial backer, the renovation started on 6 November 2006 and finished in May 2007, costing around €19 million.[20] Formula 1 returned to Spa for 2007, with a modified track layout. The Bus Stop chicane was moved back towards Blanchimont and the La Source hairpin moved forward. This allowed more space for the new pit lane, and gave a longer start/finish straight.
Modifications
[edit]New asphalt runoff was added to the inside and outside of Les Combes for the 2010 race, in line with the prevailing trends at other Formula One circuits. Prior to the 2013 race, drainage grooves were cut into the asphalt on the start–finish straight, underneath the first 11 grid slots. Drivers were initially concerned[citation needed] that this would affect grip at the start.
Eau Rouge and Raidillon safety concerns
[edit]In Spa Francorchamps' tenure as a permanent racing facility, after it was removed from the public road network in 2000, there have been multiple accidents in the Eau Rouge/Raidillon combination. In the day and age where safety is paramount to many racing organizations and governing bodies like the Fédération Internationale de l'Automobile, these crashes, of which some noteworthy ones are listed below, opened up public debate whether the Eau Rouge/Raidillon combination was deemed unsafe. Criticism centred around the nature of the tyre barrier and run-off area of Raidillon, which tended to bounce out-of-control cars back onto the track rather than collect them.[21]
In October 2020 the circuit announced that gravel traps would be placed at La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes and Stavelot. The runoff areas of some corners including Raidillon would be expanded. It was part of an €80 million upgrade to the circuit that would make it able to hold motorcycle races. The upgrade will also include a grandstand at the top of the Eau Rouge/Raidillon hill. The upgrades were completed in March 2022, ready for the FIM Endurance World Championship race, due to be held in June. The circuit is also shortened to 6.985 km (4.340 mi), as Jacky Ickx corner is bypassed in favour of a shorter section with more runoff for motorcycles.[22][23]
Fatal crash of Formula 2 driver Anthoine Hubert in 2019
[edit]During the Formula 2 feature race in late August, a serious incident between Anthoine Hubert and Juan Manuel Correa occurred shortly after Raidillon on the Kemmel Straight. As the second lap began, Trident driver Giuliano Alesi lost control of his car as he climbed the Raidillon curve due to a puncture he had received earlier, causing his car to spin and hit the left wall of the circuit, tearing off his rear wing and spreading debris onto the track. As another Trident driver, Ralph Boschung reached the crest of Raidillon, he slowed down and moved towards the run-off area to avoid Alesi's damaged car and the field of debris. Hubert, who was following Boschung closely and had no view of what had happened to Alesi, moved right to avoid Boschung's slowing car, clipping Boschung's right rear wheel with his front wing. Hubert's car crashed into the tyre barrier on the right side of the track at an acute angle and was deflected sideways into the path of Charouz driver Juan Manuel Correa, who struck it on the left side in the driver seat area.[24]
The incident resulted in the death of Hubert and serious injury to Correa with the feature race being abandoned and the scheduled sprint race a day later being cancelled too, whilst the Formula 1 Belgian Grand Prix went ahead.
2021 W Series and Formula One incidents
[edit]During the qualifying session of the W Series, rain started to fall, affecting the grip. This caused a serious incident that involved six cars crashing into each other. Sarah Moore was the first driver to lose control of her car, spinning into the barrier at Raidillon. Abbie Eaton also lost the car and spun into the same barrier. She bounced back into Moore at low speed. Beitske Visser lost the rear end, spun around and went straight into Eaton and Moore, causing Eaton to become airborne. Ayla Agren did the same as Visser, spinning and running into Moore and an airborne Eaton. Belén García then hit all four cars, causing Visser to become airborne and mount the tyre barrier. The final car of Fabienne Wohlwend then hit Beitske Visser head on, causing Visser to spin into the track and roll over.[25][26] The incident ended with cars all over the track and run off areas. All drivers were checked as a precaution, and Visser and Agren were sent to hospital for x-rays and further checks.[27] Eventually, all drivers were cleared and unharmed.[28]
Just one day after the W Series crash, Formula One held its qualifying session in heavy rain. In the third segment of qualifying, many drivers were complaining that the conditions were not safe and that the session should be delayed or red flagged. Lando Norris then had a snap of oversteer, and subsequently corrected but then aquaplaned into the tyre barrier at Raidillon. His McLaren then spun into the track while crossing the racing line.[29][30] Norris was taken to hospital for x-rays, but was cleared to race the next day.[31]
After this crash and the W Series incident just a day before, drivers from all series were calling for changes to that section of the track. Jack Aitken, who a month earlier suffered a broken collarbone and fractured vertebra after a crash at Raidillon in the 2021 24 Hours of Spa, said "everyone has gotten the picture of what needs changing"[32] on social media, regarding the W Series crash. Zhou Guanyu stated "Eau Rouge corner in Spa needs to making a change,"[33] while Pietro Fittipaldi said "they need to do something to Eau Rouge to make it safer."[34] Carlos Sainz Jr. insisted the "corner maybe needs a bit of fine-tuning still."[35] Sacha Fenestraz, Jake Hughes, Daniel Ricciardo and Toto Wolff all agreed changes need to be made immediately to make the circuit safer.[36][37][38][39]
Fatal FRECA crash of Dilano van 't Hoff
[edit]On 1 July 2023, a multi-car crash in the second race of the 2023 Formula Regional European Championship resulted in the death of Dutch racing driver Dilano van 't Hoff.[40] The crash happened at the exit of the Raidillon corner, at the beginning of the Kemmel straight. Dilano lost control of his MP motorsport car at the exit of the Raidillon corner, hitting the barrier on the left side of the track. The car was bounced back in the middle of the track, after which Adam Fitzgerald hit the cockpit of the car on drivers right side at full speed. Poor visibility due to heavy rain prevented the Irish racing driver from reacting in time to avoid the collision. Other drivers involved in the crash were Joshua Dufek, Emerson Fittipaldi Jr., and Enzo Scionti.
Other incidents
[edit]Multiple other incidents have happened at the Eau Rouge/Raidillon section of the circuit. These include crashes for Kevin Magnussen in 2016, where he managed to walk away with only minor injuries;[41] Pietro Fittipaldi in 2018, where he broke his leg[42] and Jack Aitken in 2021, where he broke his collarbone.[43] In May 2023, during the Franco Fun Festival, the driver Olivier Parigi, who was driving the car #508, crashed and died. According to a statement of the organizers "Excessive speed and then a loss of control on his own in the Speaker Corner. Minor accident but a chain of circumstances after breaking away in the car were fatal to our friend during his stay in Liège hospital."[44]
Перепланировка для сезона 2022 года
[ редактировать ]В преддверии 2022 года FIM EWC 24H SPA SPA EWC Motos Race и 2022 Grand Prix F1 , схема была проведена основной комплексной застройки и запланированным объектом, которая была запланирована с 2020 года . Дополнительный сток был добавлен в часть курса Eau Rouge/Raidillon-изменения, внесенные в ответ на несколько крупных несчастных случаев в последние годы в этом разделе трассы, включая смертельную аварию Антоина Хьюберта во время SPA-Francorchamps Formula 2 2019 круглый . [ 45 ] Кроме того, гравийные ловушки были добавлены и модифицированы и модифицированы в различных углах вокруг цепи, включая: LA Source, Les Combes, Comper's Corner, Pouhon (или Double Gauche), Stavelot и Blanchimont. [ 46 ] [ 47 ] Трек также был всплыл на всплеску для уровня сцепления с треками в этом году, а Макс Ферстаппен - первый драйвер, который запустил автомобиль Формулы -1 вокруг отремонтированной схемы в Red Bull RB7 . [ 48 ] Jarno Zaffelli которая провела реконструкцию, выявила двадцать возможных различных итераций Eau , руководитель Dromo Circuit Design, компания , Rouge Emanuele Pirro и тонко настроенный с моделированием для автомобилей Formula -One и GT. [ 49 ]
SPA-FrancorChamps является частью календаря Формулы 1 2023 года , [ 50 ] и его контракт был продлен до 2025 года в октябре 2023 года. [ 51 ]
Другие гоночные серии
[ редактировать ]Помимо Формулы 1 другие гонки в разных классах автоспорта проводятся в SPA-FrancorChamps. Наиболее заметными являются чемпионат FIA World Endurance , чемпионат мира по выносливости , европейский сериал Le Mans , Intercontinental GT Challenge , GT World Challenge Europe , чемпионат FIA Formula 2 , чемпионат FIA Formula 3 , чемпионат мира FIM Endurance , International GT Open , Adac GT Masters и ранее Чемпионат FIA World Rallycross , чемпионат мира по боковым целям , DTM и WTCC . Самыми известными гонками на длинных дистанциях и спортивных автомобилях являются спа-салон 24 часа и 6 часов спа-франкорчамп . Схема также проводит 25-часовые и 24-часовые гонки для автомобилей Citroën 2CV . [ 52 ]
- Текущие события
- 19–21 апреля: 24H Series 12 часов спа-салон , Eurocup-3 , Prototype Cup Germany
- 25–28 апреля: Spa Summer Classic
- 3–5 мая: Franco Cup фестиваль Franco France , Belcar
- 9–11 мая: чемпионат FIA World Endurance 6 часов Spa-Francorchamps , Lamborghini Super Trofeo Europe , Porsche Carrera Cup Benelux
- 17–19 мая: классическая выносливость Spa Classic
- 24–26 мая: International GT Open , Euroformula Open Championship , Чемпионат регионального европейского чемпионата Формулы , GT Cup Open Europe
- 31 мая - 2 июня: Supercar Challenge Spa Euro Race , Чемпионат GB3 , Кубок Renault Clio Europe , Кубок Альпийского Эльфа Европы
- 6–8 июня: чемпионат мира по выносливости 8 часов
- 21–23 июня: FFSA GT Championship Spa Speedweek , British GT Championship , Porsche Carrera Cup France , French F4 Championship
- 25–30 июня: Intercontinental GT Challenge / GT World Challenge Europe Spa 24 часа , европейская серия GT2 , европейская серия GT4 , McLaren Trophy Europe
- 4–7 июля: Fun Cup 25 часов спа -салона , серия TCR Europe Touring Car , Belcar
- 26–28 июля: Формулы -1 Гран -при Бельгии , чемпионат FIA Formula 2 , чемпионат FIA Formula 3 , Supercup Porsche
- 23–25 августа: европейская серия Ле -Мана 4 часа спа -салона , Кубок Ле -Мана , европейская серия Лигьера
- 30 августа - 1 сентября: Adac GT Masters Adac Racing Weekend Spa
- 6–7 сентября: Мишлен 992 Кубок выносливости
- 14-15 сентября: Porsche Sports Cup Germany
- 25–29 сентября: спа.
- 4–6 октября: Superspa
- Будущие события
- Ferrari Challenge Europe (1997–2007, 2011–2012, 2018, 2020–2021, 2023, 2025)
- Бывшие события
- Adac Formula Masters (2011, 2013)
- ADAC Formula 4 (2015, 2022)
- ATS Formel 3 Cup (2011–2013)
- Auto GP (2002–2004, 2006–2008, 2010)
- Boss GP (2003, 2008–2011, 2020)
- BPR Global GT Series (1994, 1996)
- Британская Международная серия Формулы 3 (1984–1988, 1997–2000, 2003–2004, 2006–2014)
- Немецкие туристические автомобильные мастера (2005, 2020, 2022)
- DTM Trophy (2020, 2022)
- Eurocup clio (2011–2013)
- Eurocup Mégane Trophy (2008–2013)
- Европейский чемпионат Формулы -двух (1981–1982)
- Чемпионат европейского туристического автомобиля (1966–1973, 1976, 1982–1986, 1988, 2002–2004)
- European Touring Car Cup (2014)
- Ferrari Challenge UK (2023)
- F4 испанский чемпионат (2021–2023)
- European Formula 3 Formula 3 Cup (2004)
- Европейский чемпионат FIA Formula 3 (2012, 2014–2018)
- Fia Formula 3 International Trophy (2011)
- Чемпионат FIA GT (1997, 2001–2009)
- Чемпионат мира FIA GT1 (2010)
- Чемпионат FIA Sportscar (1999–2003)
- Чемпионат FIA World Rallycross
- World RX Benelux (2019, 2021–2022)
- Серия евро Формулы 3 (2005)
- Формула BMW Adac (2005)
- Формула BMW Europe (2008–2010)
- Формула Renault 2.0 Alps (2011–2015)
- Формула Renault 2.0 West European Cup (1999, 2008–2009)
- Формула Renault Eurocup (1993–1995, 1997–2000, 2002, 2004, 2008–2020)
- Формула Рено Северной Европейской Кубок (2006–2018)
- Формула Renault v6 Eurocup (2003–2004)
- Французский чемпионат по супертурированию (2000–2001)
- Серия GP2
- SPA-FrancorChamps GP2 раунд (2005, 2007–2016)
- Серия GP3 (2010–2018)
- Гран -при мотоциклетные гонки
- Бельгийский мотоцикл Гран При (1949–1979, 1981–1986, 1988–1990)
- GT4 Scandinavia (2022–2023)
- Международная Формула 3000 (1985–1987, 1989, 1991–2002, 2004)
- International Formula Master (2005, 2009)
- Международная серия GTSprint (2011–2012)
- Итальянский чемпионат F4 (2022–2023)
- Итальянский чемпионат Formula Renault (2002–2009)
- Итальянский чемпионат Формулы Три (2011)
- Серия европейских автомобилей (2012)
- Porsche Carrera Cup Germany (1986–1988, 1992, 2002, 2021–2023)
- Porsche Carrera Cup Великобритания (2015)
- Porsche Carrera Cup Italia (2008, 2015)
- Renault Sport Trophy (2015–2016)
- Seat León Eurocup (2014)
- Чемпионат мира по коляску (1949–1979, 1981–1990, 2022–2023)
- Super Touring Car Cup (1994–1995)
- Супербайк чемпионат мира (1992)
- Серия суперзвезд (2011–2012)
- Международная серия TCR (2016–2017)
- TCR World Tour (2023)
- Maserati Trophy (2004–2006, 2014)
- Формула World Series V8 3.5 (2006–2017)
- Мировой чемпионат спортивного автомобиля (1953, 1963–1975, 1981–1990)
- Чемпионат мирового туристического автомобиля
- WTCC Race of Belgium (1987, 2005, 2014)
- Серия W (2021)
История макета
[ редактировать ]-
Оригинальная схема Гран -при (1921–1938)
-
Старый Гран -При трассу (1939–1978)
-
Современный Гран -При трассу (1979–1980)
-
Современный Гран -При трассу с оригинальной автобусной остановкой Chicane (1981–1993, 1995–2003)
-
Современный Гран -При трассу с модифицированным eau Rouge Chicane (1994)
-
Современная Гран -При трассу с модифицированной автобусной остановкой Chicane (2004–2006)
-
Современный Гран -при с новым пит -лейн и автобусной остановкой Chicane (2007 - Present)
-
Схема Rallycross (2019 - Present)
Записи коров
[ редактировать ]Неофициальный рекорд на все время, набор во время гоночных выходных, составляет 1: 41.252, установленная Льюисом Гамильтоном в Mercedes-Amg F1 W11 EQ EQ , во время окончательного отбора для Гран-при Бельгии 2020 года . [ 53 ] [ 54 ] Официальный рекорд круга для текущей схемы схемы составляет 1: 44,701, установленная Серхио Пересом в Red Bull Racing RB20 во время Гран -при Бельгии 2024 года . По состоянию на август 2024 года, самые быстрые официальные гоночные записи на коленях современной Spa-Francorchamps для нескольких топ-серий были перечислены как: [ 55 ]
В популярной культуре
[ редактировать ]Будучи давним домом Гран-при Бельгии и его расположением в лесах Арденнса, он стал популярным фоном для всех видов вымышленных СМИ, из выступлений в комиксах и кинотеатре, [ 161 ] Для регулярных выступлений в десятках видеоигр, возвращающихся в 1980 -е годы.
Тур де Франс
[ редактировать ]Схема использовалась несколько раз в велосипедной гонке Tour De France . В 1980 году схема была частью индивидуальной пробной стадии времени , выигранного Бернардом Хиноултом ( Renault -Gitane ); В то время как в 1989 году несколько кругов схемы были завершены до завершения третьего этапа , [ 162 ] который был выигран PDM -ULMA -CONCORDE RAUL ALCALá . В 2017 году схема использовалась как часть третьего этапа , начиная с Вервьера , Бельгия и заканчивая в Лонгви , Франция. [ 163 ]
Климат
[ редактировать ]Площадь спа-франкорчамп часто дождливистой или имеет прохладные температуры воздуха, что привело к тому, что Формула-1 события, такие как настройка на 14 автомобилей 1998 года на заболоченной дорожке и драматическое финиш на событие 2008 года , когда дождь упал во время последних нескольких круги после высыхающей гонки. Королевский метеорологический институт управляет погодными станциями как в Ставелте , так и в Maldy , которые показывают сходное океаническое климат с некоторым внутренним влиянием. Хотя температура обычно часто остается выше замерзания зимой, снегопад довольно распространен. Летом температура чаще всего остается в низких 20 -х годах, с частым облачным покровом и душевыми. В конце лета в конце лета гонка на выносливость в мире и гонке Формулы-1 и гонка Формулы-1 очень редки. Несмотря на это, годовая средняя температура в среднем выше 31 ° C (88 ° F). [ 164 ] Официальная метеостанция спа -салона расположена на аналогичном возвышении, как и гоночная трасса в несколько миль к северу, и дает аналогичные условия с станциями Ставело и Мальеди. Летние майские ночи могут стать довольно холодными, но оставайтесь выше мороза в течение первого сезона для трассы.
Климатические данные для спа -салона (Нормы 1991–2020 гг. | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Месяц | Январь | Февраль | Марта | Апрель | Может | Июнь | Июль | Август | Сентябрь | Октябрь | Ноябрь | Декабрь | Год |
Запись высокой ° C (° F) | 14.5 (58.1) |
19.5 (67.1) |
23.1 (73.6) |
26.3 (79.3) |
30.0 (86.0) |
31.8 (89.2) |
36.7 (98.1) |
35.0 (95.0) |
30.9 (87.6) |
24.1 (75.4) |
19.5 (67.1) |
17.0 (62.6) |
36.7 (98.1) |
Средний максимум ° C (° F) | 9.8 (49.6) |
11.6 (52.9) |
16.2 (61.2) |
21.1 (70.0) |
24.8 (76.6) |
28.1 (82.6) |
29.5 (85.1) |
29.4 (84.9) |
24.2 (75.6) |
19.7 (67.5) |
14.5 (58.1) |
10.3 (50.5) |
31.6 (88.9) |
Средний ежедневный максимум ° C (° F) | 3.9 (39.0) |
4.8 (40.6) |
8.6 (47.5) |
12.9 (55.2) |
16.6 (61.9) |
19.5 (67.1) |
21.5 (70.7) |
21.3 (70.3) |
17.5 (63.5) |
12.8 (55.0) |
7.7 (45.9) |
4.5 (40.1) |
12.6 (54.7) |
Средний средний ° C (° F) | 1.5 (34.7) |
1.8 (35.2) |
4.8 (40.6) |
8.3 (46.9) |
12.0 (53.6) |
15.0 (59.0) |
17.1 (62.8) |
16.8 (62.2) |
13.4 (56.1) |
9.6 (49.3) |
5.2 (41.4) |
2.2 (36.0) |
9.0 (48.2) |
Средний ежедневный минимум ° C (° F) | −0.9 (30.4) |
−1.1 (30.0) |
1.0 (33.8) |
3.7 (38.7) |
7.5 (45.5) |
10.4 (50.7) |
12.6 (54.7) |
12.3 (54.1) |
9.3 (48.7) |
6.3 (43.3) |
2.7 (36.9) |
0.0 (32.0) |
5.3 (41.6) |
Средний минимальный ° C (° F) | −8.4 (16.9) |
−8.3 (17.1) |
−4.9 (23.2) |
−2.2 (28.0) |
0.7 (33.3) |
4.8 (40.6) |
7.4 (45.3) |
7.4 (45.3) |
5.0 (41.0) |
0.9 (33.6) |
−3.1 (26.4) |
−6.2 (20.8) |
−11.0 (12.2) |
Запись низкого ° C (° F) | −20.0 (−4.0) |
−21.1 (−6.0) |
−13.7 (7.3) |
−9.6 (14.7) |
−3.5 (25.7) |
0.0 (32.0) |
1.4 (34.5) |
1.0 (33.8) |
1.0 (33.8) |
−6.2 (20.8) |
−9.0 (15.8) |
−17.8 (0.0) |
−21.1 (−6.0) |
Среднее количество осадков мм (дюймы) | 100.3 (3.95) |
88.4 (3.48) |
86.4 (3.40) |
67.0 (2.64) |
82.0 (3.23) |
90.9 (3.58) |
96.8 (3.81) |
102.0 (4.02) |
89.2 (3.51) |
86.6 (3.41) |
92.8 (3.65) |
118.4 (4.66) |
1,100.8 (43.34) |
Средние дни осадков (≥ 1 мм) | 14.6 | 13.3 | 13.2 | 10.2 | 12.2 | 12.0 | 12.3 | 12.1 | 11.1 | 12.3 | 14.2 | 16.6 | 154.1 |
Средние месячные солнечные часы | 53 | 72 | 124 | 174 | 195 | 202 | 211 | 201 | 154 | 108 | 58 | 42 | 1,594 |
Источник 1: Королевский метеорологический институт [ 165 ] | |||||||||||||
Источник 2: Infoclimat [ 164 ] |
Климатические данные для Ставелота (Нормали 1981–2010 гг.; Sunshine 1984–2013) |
---|
Климатические данные для Maldy (1981–2010 гг. Нормы; Sunshine 1984–2013) |
---|
Смотрите также
[ редактировать ]- Список схемы смертельных случаев
- Нюрбургринг (близлежащий исторический округ в Германии ).
Примечания
[ редактировать ]- ^ Лицензия Circuit De Spa-Francorchamps 6-го класса истек 31 декабря 2022 года для его макета Rallycross.
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Оба гонщика приняли одно и то же время круга независимо.
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «FP2: Verstappen возглавляет вторую практику, прежде чем запустить красный флаг с поздним шунтом в спа -салоне» . Формула -1 . 27 августа 2021 года . Получено 6 февраля 2022 года .
- ^ «Шесть женских водителей из серии W оцениваются после масштабного сбоя в спа -салоне» . NBC Sports . 27 августа 2021 года . Получено 6 февраля 2022 года .
- ^ «Спа-франкорчамп» .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «История схем» . Circuit De Spa Francorchamps. Архивировано из оригинала 9 мая 2012 года . Получено 22 января 2011 года .
- ^ «Немецкая топографическая карта» 5501 Bürnenville », издание 1893 года» . Uni-Greifswald.de . Архивировано из оригинала 19 июля 2011 года . Получено 25 июня 2018 года .
- ^ Старая карта TK, наложенная на современную карту OSM
- ^ Скорость (3 марта 2012 г.). «Гран -при: годы убийств» . Получено 25 июня 2018 года - через YouTube.
- ^ "Джеки Стюарт" . Легенды F1 . Сезон 1. Эпизод 2. Скай . Получено 7 ноября 2017 года .
(10:45) Маста Кинк была самым сложным углом в мире
- ^ "#41 летающего круга: сэр Джеки Стюарт" . Получено 5 июня 2022 года - через YouTube .
- ^ "Лион Грисард безвременной смерти" . Мемориал автоспорта .
- ^ «История спа-франкорчампов» . grandprix.com .
- ^ «Спа-франкорчамп» . ESPN F1 . ESPN Emea Ltd. Получено 1 сентября 2010 года .
- ^ 2004 г. Гран -при Бельгии - выбранный водитель цитирует официальный веб -сайт Формулы -1, 26 августа 2004 г. Архивировано из оригинала 17 октября 2013 года. Получено 9 мая 2021 года.
- ^ «Карта производительности F1 в Spa-Francorchamps» . AutoSport.com . Получено 25 июня 2018 года .
- ^ Том Беллингхэм. «Это то, что произошло, когда два водителя F1 сделали смех в спа -салоне» . WTF1 . Получено 4 октября 2018 года .
- ^ «Стамбул -парк» . Получено 30 августа 2016 года .
- ^ «Официальный сайт Тома Кристенсена» . Tomkristensen.com . Получено 5 июня 2022 года . [ Постоянная мертвая ссылка ]
- ^ «Spa -Francorchamps оставляет сюрприз для Jacky Ickx - France Racing» . Franceracing.fr . 20 июня 2018 года . Получено 25 июня 2018 года .
- ^ «Телевидение без границ директива 1989» . ЕВРОСОЮЗ . Получено 11 мая 2017 года .
- ^ Реконструкция Francorchamps-Circuit начинается в ноябре f1technical.net, июль 2006 г.
- ^ Саутвелл, Хейзел (15 октября 2021 г.). «Самый опасный угол спа -салона, наконец, стал более безопасным» . Драйв . Получено 6 января 2022 года .
- ^ Купер, Адам (17 октября 2020 г.). «Водители F1 поддерживают возвращение гравия в спа-франкорчамп» . Автоспорт . Получено 24 октября 2020 года .
- ^ Cleeren, Филип (9 октября 2020 г.). «SPA представляет проект реконструкции за 80 миллионов евро перед возвратом на велосипедные гонки» . AutoSport.com . Получено 24 октября 2020 года .
- ^ «Фатальный аварий F2: подробный новый анализ о том, как это произошло, необходимо ли действие?» Полем thejudge13 .
- ^ «Драйверы серии 2 W, выписанные из больницы после аварии» . Марка 28 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Водители серии W госпитализированы после Big Crash в спа-салоне» . Гран При 247 . 27 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Валантин, Генри (27 августа 2021 г.). «Два водителя лечились в больнице после аварии серии W» . Planetf1 . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Водители за пределами больницы после аварии серии W» . BBC Sport . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Смотреть: Ландо Норрис из McLaren уходит после драматической аварии Eau Rouge-Raidillon в бельгийском GP Qualition | Formula 1®» . www.formula1.com . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Big Norris Crash в квалификации Red-Flags Eau Rouge» . Гонщик . 28 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Норрис выяснился, чтобы участвовать в гонке в F1 Belgian GP после аварии Eau Rouge Q3» . www.autosport.com . 28 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «@JaitkenRacer в Твиттере - увидев слишком много указывающих пальцев и« Я/был прав »в моем кормном банкомате» . Twitter Архивировано из оригинала 27 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «@gyzhou_33 в Твиттере - Человек ... Eau Rouge Corner в спа -салоне должен внести изменения» . Twitter Архивировано из оригинала 27 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «@Pifitti в Твиттере - надеюсь, все водители безопасны…» . Twitter Архивировано из оригинала 27 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Gpfans.com (28 августа 2021 г.). «Сайнс добавляет к растущей озабоченности по поводу Eau Rouge-Raidillon после Crash Norris» . GPFANS . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Водители призывают Eau Rouge & Raidillon изменения после огромной аварии · гоночные кафедры» . Гоночные кафедры . 28 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Эндрю Левин (28 августа 2021 г.). «Ricciardo поддерживает изменения Eau Rouge после сбоя Норриса» . F1i.com . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Gpfans.com (29 августа 2021 г.). «Вольф о задержке дождя - гонки» слишком опасно через Eau Rouge и Raidillon » . GPFANS . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ «Водители призывают к изменениям в Eau Rouge-Erdillon после сбоя серии ужасов W» . WTF1 . 28 августа 2021 года . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Григгс, Арчи (1 июля 2023 г.). «Гоночный водитель Дилано Ван Т. Хофф умирает в возрасте 18 лет после ужасного многолетнего крушения» . Express.co.uk . Получено 1 июля 2023 года .
- ^ «Магнуссен уходит от огромного крушения» . Формула 1® - официальный веб -сайт F1® . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Pietro Fittipaldi Crash - Spa 2018 - Видео WEC , полученные 31 августа 2021 года.
- ^ Вудхаус, Джейми (15 августа 2021 г.). «Джек Айткен предлагает изменить Eau Rouge после крушения ужасов» . Planetf1 . Получено 31 августа 2021 года .
- ^ Cybernet.lu. "Принятый во время веселья, французский Оливье Париж запланировал . Беларуси (в ) Получено 13 октября ,
- ^ Приддерх, Хана (4 апреля 2022 года). «Spa-Franchorchamps раскрывают новый взгляд впереди Гран-при Бельгии 2022 года» . www.wtf1.com . WTF1. Архивировано из оригинала 19 июля 2022 года . Получено 4 апреля 2022 года .
- ^ Cleeren, Филип (9 октября 2020 г.). «Spa показывает обновление 80 млн евро, когда возвращаются гравийные ловушки» . www.motorsport.com . Гоночные СМИ . Получено 9 октября 2020 года .
- ^ Валантин, Генри. «Дополнительные гравийные ловушки, поступающие в реконструкцию спа» . www.planetf1.com . Планета F1 . Получено 22 января 2022 года .
- ^ Collantine, Кит (23 августа 2022 г.). «Перстаппен сначала, чтобы проверить автомобиль F1 на отремонтированной SPA Cupt» . www.racefans.net . Collantine Publishing . Получено 23 августа 2022 года .
- ^ «Дизайнеры схемы прошли 20 различных макетов для Eau Rouge» . www.planetf1.com . Планета F1. 23 августа 2022 года . Получено 23 августа 2022 года .
- ^ «Спа, формирующая часть 2023 года календаря F1 после соглашения о расширении партнерства» . www.formula1.com . F1. 23 августа 2022 года . Получено 11 сентября 2022 года .
- ^ «Формула 1 для гонки в Бельгии до 2025 года под новым курсом» . Формула 1 . Получено 18 октября 2023 года .
- ^ 2cvracingTeams. «24H02 '2CV - Спа Франкурхамп» . www.24h2cv.be . Получено 25 июня 2018 года .
{{cite web}}
: CS1 Maint: числовые имена: список авторов ( ссылка ) - ^ «Смотрите: рекордный полюсный круг Гамильтона в спа-салоне для Гран-при Бельгии» . Получено 15 мая 2022 года .
- ^ «Спа -франкорчампс кругосветных времен» . Получено 18 мая 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Дж k «SPA-FrancorChamps наиболее быстрое сравнение на коленях» . 15 марта 2023 года. Архивировано с оригинала 15 марта 2023 года . Получено 4 июня 2023 года .
- ^ «2019 6 часов спа -франкокоркампов - окончательная классификация» (PDF) . Fial.alkamelsystems.com . Fédération Internationale de l'Auto (FIA) . 4 мая 2019 года . Получено 9 апреля 2021 года .
- ^ «2024 SPA-FrancorChamps Fia Formula 2 Особенности гонки статистики гонки» . MotorsportStats.com . 28 июля 2024 года . Получено 28 июля 2024 года .
- ^ "2012 Spa -FrancorChamps - Формула Renault 3.5 Series - Race 1 (44 '+1 Lap) - Окончательная классификация" (PDF) . 2 июня 2012 года . Получено 18 мая 2024 года .
- ^ Jump up to: а беременный «2024 Европейская серия Ле -Мана - 4 часа спа -франкорчампов - гонка - окончательная классификация по категории» (PDF) . 25 августа 2024 года . Получено 25 августа 2024 года .
- ^ Jump up to: а беременный «2023 FIA WEC 6 часов SPA -FrancorChamps - Окончательная классификация по самым быстрым кругу драйвера» (PDF) . fiawec.alkamelsystems.com . Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) . 29 апреля 2023 года . Получено 1 мая 2023 года .
- ^ "2010 Spa Auto GP - раунд 5" . Motor Sport Magazine . 27 июня 2010 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "2013 SPA GP3 - 11 -й раунд" . Motor Sport Magazine . 24 августа 2013 года . Получено 14 января 2023 года .
- ^ "2012 F2 раунд 7" . 23 июня 2012 года . Получено 14 мая 2021 года .
- ^ «DTM 2020» SPA-FrancorChamps Результат 2 Результаты » . 2 августа 2020 года . Получено 14 января 2023 года .
- ^ «2020 Spa Francorchamps Euroformula Open Race - 2 предварительные результаты» (PDF) . 18 октября 2020 года . Получено 18 июня 2022 года .
- ^ "2009 Spa Formula Master" . Motor Sport Magazine . 30 августа 2009 г. Получено 29 июня 2022 года .
- ^ «2021 6 часов классификации SPA -FrancorChamps по категории - час 6» (PDF) . fiawec.alkamelsystems.com . Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) . 1 мая 2021 года . Получено 1 мая 2021 года .
- ^ «Формула Ле -Мана Кубок 2009» . 10 мая 2009 г. Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ «Формула Ле Манс 2009 ТАНДИЯ» . Получено 7 апреля 2023 года .
- ^ "2009 Spa 24 часа" . Motor Sport Magazine . 25 июля 2009 г. Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «2016 4 часа спа -франкорчампов - Renault Sport Trophy Pro - Race 3 (25 '+1 Lap) - окончательная классификация» (PDF) . 25 сентября 2016 года . Получено 1 августа 2023 года .
- ^ «2024 Crowdstrike 24 часа спа -раунда 4 - Intercontinental GT Challenge - Race - Окончательная классификация» (PDF) . 30 июня 2024 года . Получено 30 июня 2024 года .
- ^ «Чемпионат 2022 GB3, партнеры BRDC - Race 2 - Round 14 - Classification - Final» (PDF) . 24 июля 2022 года . Получено 24 июля 2022 года .
- ^ «2022 Тоталенги 24 часа спа -салона - раунд 7 - региональный чемпионат Формулы от Alpine - Race 2 - Circuit De Spa Francorchamps - Финальная классификация» (PDF) . 30 июля 2022 года . Получено 18 мая 2024 года .
- ^ "2015 SPA -FrancorChamps - Формула Renault 2.0 Eurocup - Race 1 (25 '+1 Lap) - Окончательная классификация" (PDF) . MotorsportStats.com . 30 мая 2015 года . Получено 14 января 2023 года .
- ^ доведет PDF . июля 29 2 January 20232023
- ^ «2024 Crowdstrike 24 часа спа -раунда 4 - Fanatec GT2 Европейская серия PWRD от Pirelli - Раса 1 - Финальная классификация» (PDF) . 28 июня 2024 года . Получено 28 июня 2024 года .
- ^ «2024 Porsche Carrera Cup France - раунд 3 - гонка 2 - классификация - окончательная» (PDF) . 23 июня 2024 года . Получено 23 июня 2024 года .
- ^ «2022 Spa Francorchamps Итальянский чемпионат F4 - 3 предварительные результаты» . 19 июня 2022 года . Получено 18 мая 2024 года .
- ^ Jump up to: а беременный «2024 European Series - SPA -FrancorChamps Heat - Раса 1 - Окончательная классификация по категории» (PDF) . 24 августа 2024 года . Получено 24 августа 2024 года .
- ^ «2023 Ferrari Challenge Europe - Trofeo Pirelli - Спа - гонка 2 (30 минут) - окончательная классификация» (PDF) . 17 сентября 2023 года . Получено 17 сентября 2023 года .
- ^ "2013 Spa Francorchamps - Eurocup Mégane Trophy - Race 2 (40 '+1 Lap) - Окончательная классификация" (PDF) . 2 июня 2013 года . Получено 25 июня 2022 года .
- ^ «WTCC 2014» SPA-FrancorChamps Tround 13 результатов » . 22 июня 2014 года . Получено 16 декабря 2022 года .
- ^ «2024 Чемпион де Франс FFSA GT - Раунд 3 - гонка 1 - статистика водителя» (PDF) . 22 июня 2024 года . Получено 22 июня 2024 года .
- ^ «Hankook 25 часов Fun Cup 2024 - TCR Europe - гонка 2 - Финал - общий результат» (PDF) . 6 июля 2024 года . Получено 7 июля 2024 года .
- ^ «2009 Формула BMW Europe Spa-Francorchamps (раса 1)» . 29 августа 2009 г. Получено 10 июля 2022 года .
- ^ «2014 6 часов Spa -Francocorcamps - Maserati Trophy - Race 1 (50 ') - окончательная классификация» (PDF) . Fial.alkamelsystems.com . Fédération Internationale de l'Auto (FIA) . 3 мая 2014 года . Получено 2 июня 2024 года .
- ^ «2013 Spa Formel Adac Result Sist Race 3» (PDF) . 12 мая 2013 года . Получено 27 июля 2022 года .
- ^ «Серия 2024 Alpine Elf Cup - Spa Euro Race - Race 2 (25 минут +1 Lap) - окончательная классификация» (PDF) . 2 июня 2024 года . Получено 22 июня 2024 года .
- ^ «Французская Формула 4 Spa-Francorchamps (гонка 1)» . 8 июня 2013 года . Получено 19 мая 2024 года .
- ^ «WTCC 2014» SPA-FrancorChamps 14 Результат » . 22 июня 2014 года . Получено 16 декабря 2022 года .
- ^ «Результаты Spa 200 Sprint Race» . 9 июня 2012 года . Получено 14 мая 2021 года .
- ^ «2014 Circuit de Spa -Francorchamps - Seat León Eurocup - гонка 1 - классификация» . 6 сентября 2014 года . Получено 18 мая 2024 года .
- ^ «2013 Раунд 2: SPA -FrancorHamps - Eurocup Clio - Race 2 (25 '+1 Lap) - окончательная классификация» (PDF) . 2 июня 2013 года . Получено 19 мая 2024 года .
- ^ "EWC Aces On Track в спа-салоне" . 17 мая 2022 года . Получено 18 мая 2022 года .
- ^ «2024 8 часов спа -мотоцикла - гонка - финальный рейтинг» . 8 июня 2024 года . Получено 9 июня 2024 года .
- ^ "2006 Spa Formula Renault 3.5 - раунд 9" . Motor Sport Magazine . 29 июля 2006 г. Получено 18 мая 2024 года .
- ^ «Спа -салон 1000 километров 2004» . Racingsportscars.com . 12 сентября 2004 года . Получено 10 апреля 2021 года .
- ^ "2006 Spa Euro F3000 - раунд 5" . Motor Sport Magazine . 4 июня 2006 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "2006 Spa-FrancorChamps Series 1000 км" . 14 мая 2006 г. Получено 18 мая 2024 года .
- ^ «DTM 2005» SPA-FrancorChamps RELUTE 3 Результаты » . 15 мая 2005 г. Получено 27 июля 2022 года .
- ^ "2005 SPA European F3" . Motor Sport Magazine . 15 мая 2005 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ Jump up to: а беременный «2005 FIA GT Proximus Spa 24 часа» . 30 июля 2005 г. Получено 27 июля 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Lii Proximus Spa 24 часа» . 1 августа 2004 года . Получено 14 января 2023 года .
- ^ «2004 Формула Renault 2000 Eurocup Spa Статистика гонки» . 31 июля 2004 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ "2004 SPA 24 часа" . Racingsportscars.com . 1 августа 2004 года . Получено 18 апреля 2022 года .
- ^ «2004 Porsche Supercup Round 11: Spa-Francorchamps, 29 августа» . 29 августа 2004 г. Получено 13 октября 2022 года .
- ^ «2005 Формула BMW ADAC SPA-FRANCORCHAMPS (Race 2)» . 15 мая 2005 г. Получено 10 июля 2022 года .
- ^ «ETCC 2004» SPA-FrancorChamps раунд 13 Результаты » . TouringCars.net . 31 июля 2004 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "2002 SPA F3000" . Motor Sport Magazine . 31 августа 2002 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ «Спа -салон 1000 километров 2003» . Racingsportscars.com . 31 августа 2003 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "1997 Spa fia gt" . Motor Sport Magazine . 20 июля 1997 года . Получено 18 апреля 2022 года .
- ^ "Interserie Spa 1997" . Racingsportscars.com . 8 июня 1997 года . Получено 18 июля 2022 года .
- ^ "2003 Spa Formula Renault V6 - раунд 8" . Motor Sport Magazine . 26 июля 2003 г. Получено 18 мая 2024 года .
- ^ "1996 SPA FIA GT" . Motor Sport Magazine . 22 сентября 1996 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «FIA Sportscar Championship Spa 2002» . Racingsportscars.com . 22 сентября 2002 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 2002 года» . Racingsportscars.com . 4 августа 2002 г. Получено 14 мая 2022 года .
- ^ Jump up to: а беременный в «Li Proximus 24 Heures de Spa» . 27 июля 2003 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ "2000 Формула Renault Eurocup - Round 6: Spa -Francorchamps, 24 сентября" . 24 сентября 2000 года . Получено 27 мая 2024 года .
- ^ «FFSA GT Championship Spa 1998» . Racingsportscars.com . 10 мая 1998 года . Получено 18 июля 2022 года .
- ^ «STW Cup 1995» Spa-Francorchamps Rulle 4 Результаты » . TouringCars.net . 14 мая 1995 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «Чемпионат бельгийского чемпионата 2001 года SPA-FrancorChamps-7-8 июля, раунд 4-го раунда с французским чемпионатом по супертурированию, раунд 5» . 8 июля 2001 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ «Etcc 2003» Spa-Francorchamps Round 11 результатов » . TouringCars.net . 26 июля 2003 г. Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1998 года» . Racingsportscars.com . 5 июля 1998 года . Получено 14 января 2023 года .
- ^ "Спа 4 часа 1994" . Racingsportscars.com . 24 июля 1994 . Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "1994 Spa F3000" . Motor Sport Magazine . 27 августа 1994 . Получено 14 января 2023 года .
- ^ «STW Cup 1994» SPA-FrancorChamps Результат 7 Результат » . TouringCars.net . 11 сентября 1994 года . Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «Мировой спортивный прототип чемпионата Spa 1990» . Racingsportscars.com . 3 июня 1990 года . Получено 9 апреля 2021 года .
- ^ "1993 Spa F3000" . Motor Sport Magazine . 28 августа 1993 . Получено 18 мая 2022 года .
- ^ "1981 Spa F2" . Motor Sport Magazine . 9 августа 1981 года . Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «1992-05-22 по 1992-05-24 мировой бельгийской гонке 2» . 24 мая 1992 г. Получено 14 января 2023 года .
- ^ "Спа Джагуарспорт" . Motor Sport Magazine . 25 августа 1991 . Получено 18 мая 2022 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1992 года» . Racingsportscars.com . 2 августа 1992 . Получено 15 января 2023 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1993 года» . Racingsportscars.com . 1 августа 1993 . Получено 15 января 2023 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1979 года» . Racingsportscars.com . 22 июля 1979 года . Получено 1 июня 2022 года .
- ^ «Бельгийский мотогп 1979 года» . Motor Sport Magazine . 1 июля 1979 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ "1973 Spa 1000 км" . Motor Sport Magazine . 6 мая 1973 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «Спа -салон 1000 километров 1971» . Racingsportscars.com . 9 мая 1971 года . Получено 1 июня 2022 года .
- ^ «Spa 1000 километров 1969 - гоночные спортивные автомобили» . Racingsportscars.com . 11 мая 1969 года . Получено 1 июня 2022 года .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1973 года» . Racingsportscars.com . 22 июля 1973 года . Получено 13 мая 2022 года .
- ^ «Бельгийский мотогп 1977 года» . Motor Sport Magazine . 3 июля 1977 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «500 км спа -салон 1964» . Racingsportscars.com . 17 мая 1964 года . Получено 1 июня 2022 года .
- ^ «1976 Harley-Davidson 250rr Road Racer | S194 | Лас-Вегас 2019» .
- ^ «Классика мотоцикла» . 12 февраля 2019 года.
- ^ "Harley Davidson RR250 Race Bike" . 2 мая 2013 года.
- ^ «Спа -салон 24 часа 1969» . Racingsportscars.com . 27 июля 1969 года . Получено 13 мая 2022 года .
- ^ "1978 24H SPA" . TouringCarracing.net . 23 июля 1978 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ "Morbidelli Racer" . Motorcyclespecs.co.za .
- ^ «Архив: Morbidelli - окончательный Дэвид против Голиафа» . Cyclenews.com .
- ^ «Мотоциклы Morbidelli, чтобы отправиться на аукцион | grr» . Goodwood.com .
- ^ «Bonhams: бывший Ангел Nieto, 1973 Morbidelli 125cc Grand Prix Racing Rame № 504 двигатель № 405» . Bonhams.com .
- ^ «Спа -салон 24 часа 1953 года» . Racingsportscars.com . 26 июля 1953 года . Получено 2 ноября 2022 года .
- ^ "Kreidler 50" . Motorcyclespecs.co.za .
- ^ «Велосипеды, которых вы никогда не видели раньше: Kreidler 50 Cross» . MotoCrossActionMag.com . 11 сентября 2021 года.
- ^ «Bonhams: C.1973 Van Veen Kreidler 50cc Racing Motorcycle» . Bonhams.com .
- ^ «Bonhams: Ex-Vince Gunning, C.1976 Van Veen Kreidler 50CC Racing Motorcycle» . Bonhams.com .
- ^ «1939 г. Бельгийский Гран При» . Motor Sport Magazine . 25 июня 1939 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «1937 г. Бельгийский Гран -при» . Motor Sport Magazine . 11 июля 1937 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «1933 г. Бельгийский Гран -при» . Motor Sport Magazine . 9 июля 1933 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ «1925 г. Бельгийский Гран -при» . Motor Sport Magazine . 28 июня 1925 года . Получено 17 апреля 2022 года .
- ^ О'Киф, Ттомас С. (1999). «Гран -при Рукс: Итальянский жереблет делает Маранелло» . Атлас F1 . Kaizar.com, Incorporated/ AutoSport . Получено 23 августа 2012 года .
- ^ Туладея [ Стадия ] Испания (в Испании). 3 июля 42 3 2017июля
- ^ «Стадия 3: Вервьера Лонгви» . Тур де Франс . Амари спортивная организация . Архивировано из оригинала 7 июля 2017 года . Получено 3 июля 2017 года .
- ^ Jump up to: а беременный «Нормальные и климатологические записи 1991-2020 в спа-салоне» (на французском языке). Infoclimat . Получено 19 октября 2023 года .
- ^ «Климатическая статистика из бельгийских муниципалитетов» (PDF) (на голландском языке). Королевский метеорологический институт . Получено 19 октября 2023 года .
- ^ «Климатическая статистика из бельгийских муниципалитетов» (PDF) (на голландском языке). Королевский метеорологический институт . Получено 29 мая 2018 года .
- ^ «Климатическая статистика из бельгийских муниципалитетов» (PDF) (на голландском языке). Королевский метеорологический институт . Получено 29 мая 2018 года .
Внешние ссылки
[ редактировать ]
- Circuit De Spa-Francorchamps (на английском языке) - (по-французски)
- Один круг в Spa Classic 2011 на Kinomap
- BBC Guide to Track
- BBC Belgian GP Guide
- Circuit De Spa-Francorchamps ИСТОРИЯ И СТАТИСТИКА
- Circuit de Spa-Francorchamps на картах Google (текущие треки Формулы 1)
- Историческая схема de spa-francorchamps на картах Google (1922)
- Начинается работа по обновлению спа.
- Spectator отзыв о посещении Spa-Francorchamps
- Информация о схеме с официального сайта F1
- Мировой чемпионат по спортивному конкурсу
- SPA-FRANCORCHAMPS CURE
- Формула -1 схемы
- Мотоциклетные схемы Гран -при
- Гран-при чемпионата до мирового чемпионата
- Superbike World Championship Circuits
- Мировые туристические автомобильные чемпионаты
- Мировые схемы Ралликросса
- Цетовые площадки в Бельгии
- Спортивные площадки в провинции Льеж
- Спорт в Ставело
- Бельгийский Гран При
- 1920 заведения в Бельгии