Jump to content

Мекка

Координаты : 21 ° 25'21 ″ с.ш. 39 ° 49'24 ″ в.д.  /  21,42250 ° с.ш. 39,82333 ° в.д.  / 21,42250; 39,82333
Страница полузащищенная
(Перенаправлено из Мекки, Саудовская Аравия )

Мекка
مكةМекка
  • Священная столица ( Святая столица )
  • Мать всех поселений ( Умм аль-Кура )
Город
Мекка аль-Мукаррама ( Мекка )
Провинция Мекка (зеленая) в провинции Мекка
Mecca governorate (green) within
Mecca province
Мекка находится в Саудовской Аравии.
Мекка
Mecca
Coordinates: 21°25′21″N 39°49′24″E / 21.42250°N 39.82333°E / 21.42250; 39.82333
Country Saudi Arabia
ProvinceMecca Province
GovernorateHoly Capital Governorate
Establishedc. 18th century BCE
Founded byIbrāhīm and Ismāʿīl (building The Kaaba)[1]
Government
 • MayorSaleh Al-Turki
 • Provincial GovernorKhalid bin Faisal Al Saud
Area
 • City1,200 km2 (500 sq mi)
 • Land760 km2 (290 sq mi)
Elevation
277 m (909 ft)
Population
 (2022 census)[2]
 • City2,385,509
 • Rank3rd in Saudi Arabia
 • Density2,000/km2 (5,100/sq mi)
 • Metro
2,427,924 (Mecca Governorate)
DemonymMakki (مكي)
Time zoneUTC+3 (AST)
Area code+966-12
Websitehmm.gov.sa

Мекка ( / ˈ m ɛ k ə / ; официально Мекка аль-Мукаррама , [ а ] обычно сокращается до Мекки [ б ] ) — столица провинции Мекка в регионе Хиджаз на западе Саудовской Аравии и самый священный город согласно исламу . [ 4 ] Это 70 км (43 мили) вглубь страны от Джидды на Красном море , в узкой долине на высоте 277 м (909 футов) над уровнем моря. Последнее зарегистрированное население составляло 2 385 509 человек в 2022 году. Население мегаполиса в 2022 году составляло 2,4   миллиона человек, что делало его третьим по численности населения городом в Саудовской Аравии после Эр-Рияда и Джидды. Около 44,5% населения составляют граждане Саудовской Аравии и около 55,5% — иностранцы из других мусульманских стран . [ 5 ] Число паломников более чем в три раза превышает численность населения каждый год во время Хадж паломничества , отмечаемого в двенадцатом хиджры месяце Зуль-Хиджа . [ 6 ] В 2023 году Мекку посетили более 10,8 миллионов человек из других стран, и она вошла в десятку самых посещаемых городов мира. [ 7 ]

Mecca is generally considered "the fountainhead and cradle of Islam".[8][9] Mecca is revered in Islam as the birthplace of the Islamic prophet Muhammad. The Hira cave atop the Jabal al-Nur ("Mountain of Light"), just outside the city, is where Muslims believe the Quran was first revealed to Muhammad.[10] Visiting Mecca for the Ḥajj is an obligation upon all able Muslims. The Great Mosque of Mecca, known as the Masjid al-Haram, is home to the Ka'bah, believed by Muslims to have been built by Abraham and Ishmael. It is Islam's holiest site and the direction of prayer (qibla) for all Muslims worldwide.[11]

Muslim rulers from in and around the region long tried to take the city and keep it in their control, and thus, much like most of the Hejaz region, the city has seen several regime changes. The city was most recently conquered in the Saudi conquest of Hejaz by Ibn Saud and his allies in 1925. Since then, Mecca has seen a tremendous expansion in size and infrastructure, with newer, modern buildings such as the Abraj Al Bait, the world's fourth-tallest building and third-largest by floor area,[12] towering over the Great Mosque. The Saudi government has also carried out the destruction of several historical structures and archaeological sites,[13] such as the Ajyad Fortress.[14][15][16] However, many of the demolitions have officially been part of the continued expansion of the Masjid al-Haram at Mecca and the Prophet's Mosque in Medina and their auxiliary service facilities in order to accommodate the ever-increasing number of Muslims performing the pilgrimage (hajj).[17] Non-Muslims are strictly prohibited from entering the city.[18][19]

Under the Saudi government, Mecca is governed by the Mecca Regional Municipality, a municipal council of 14 locally elected members headed by the mayor (called Amin in Arabic) appointed by the Saudi government. In 2015, the mayor of the city was Osama bin Fadhel Al-Barr;[20][21] as of January 2022, the mayor is Saleh Al-Turki.[22] The City of Mecca amanah, which constitutes Mecca and the surrounding region, is the capital of the Mecca Province, which includes the neighbouring cities of Jeddah and Ta'if, even though Jeddah is considerably larger in population compared to Mecca. Prince Khalid bin Faisal Al Saud has been the provincial governor of the province since 16 May 2007.[23]

Etymology

Mecca has been referred to by many names. As with many Arabic words, its etymology is obscure.[24] Widely believed to be a synonym for Makkah, it is said to be more specifically the early name for the valley located therein, while Muslim scholars generally use it to refer to the sacred area of the city that immediately surrounds and includes the Ka'bah.[25][26]

Bakkah

The Quran refers to the city as Bakkah in Surah Al Imran (3), verse 96: "Indeed the first House [of worship], established for mankind was that at Bakkah". This is said to have been the name of the city at the time of Abraham (Ibrahim in Islamic tradition) and it is also transliterated as Baca, Baka, Bakah, Bakka, Becca and Bekka, among others.[27][28][29] It was a name for the city in the ancient world.[30]

Makkah, Makkah al-Mukarramah and Mecca

Makkah is the official transliteration used by the Saudi government and is closer to the Arabic pronunciation.[31][32] The government adopted Makkah as the official spelling in the 1980s, but it is not universally known or used worldwide.[31] The full official name is Makkah al-Mukarramah (Arabic: مكة المكرمة, lit.'Makkah the Honored').[31] Makkah is used to refer to the city in the Quran in Surah Al-Fath (48), verse 24.[24][33]

The word Mecca in English has come to be used to refer to any place that draws large numbers of people, and because of this some English-speaking Muslims have come to regard the use of this spelling for the city as offensive.[31] Nonetheless, Mecca is the familiar form of the English transliteration for the Arabic name of the city.

Macoraba, another ancient city name mentioned by Claudius Ptolemy Felix' Arabia Felix, was also claimed to be Mecca.[34] Some studies have questioned this association.[35] Many etymologies have been proposed: the traditional one is that it is derived from the Old South Arabian root M-K-R-B which means "temple".[35]

Other names

Another name used for Mecca in the Quran is at 6:92 where it is called Umm al-Qurā[36] (أُمّ ٱلْقُرَى, meaning "Mother of all Settlements").[33] The city has been called several other names in both the Quran and ahadith. Another name used historically for Mecca is Tihāmah.[37] According to an Islamic suggestion, another name for Mecca, Fārān, is synonymous with the Desert of Paran mentioned in the Old Testament at Genesis 21:21.[38] Arab and Islamic tradition holds that the wilderness of Paran, broadly speaking, is the Tihamah coastal plain and the site where Ishmael settled was Mecca.[38] Yaqut al-Hamawi, the 12th-century Syrian geographer, wrote that Fārān was "an arabized Hebrew word, one of the names of Mecca mentioned in the Torah."[39] (See also:Wadi Faran)

History

Prehistory

In 2010, Mecca and the surrounding area became an important site for paleontology with respect to primate evolution, with the discovery of a Saadanius fossil. Saadanius is considered to be a primate closely related to the common ancestor of the Old World monkeys and apes. The fossil habitat, near what is now the Red Sea in western Saudi Arabia, was a damp forest area between 28 million and 29 million years ago.[40] Paleontologists involved in the research hope to find further fossils in the area.[41]

Early history (up to 6th century CE)

The early history of Mecca is still largely shrouded by a lack of clear evidence. The city lies in the hinterland of the middle part of western Arabia of which there are sparse textual or archaeological sources available.[42] Contrary to the thousands of years of history suggested by the Islamic tradition, there are no known unambiguous references to Mecca in ancient literature prior to the rise of Islam.[43][unreliable source?] This lack of knowledge is in contrast to both the northern and southern areas of western Arabia, specifically the Syro-Palestinian frontier and Yemen, where historians have various sources available such as physical remains of shrines, inscriptions, observations by Greco-Roman authors, and information collected by church historians. The area of Hejaz that surrounds Mecca was characterized by its remote, rocky, and inhospitable nature, supporting only meagre settled populations in scattered oases and occasional stretches of fertile land. The Red Sea coast offered no easily accessible ports and the oasis dwellers and bedouins in the region were illiterate.[42]

While one individual has suggested that Mecca’s population at the time of Muhammad was around 550,[44] research published by Binimad Al-Ateeqi in 2020 shows that the population was closer to 10,000 individuals, a figure extrapolated from data taken from historical records about the Battle of Badr and other military expeditions, emigrants to both Abyssinia and Madinah, and Muhammad’s own household. Al-Ateeqi, a researcher from Kuwait who has written extensively about the early history of Mecca, also makes deductions about the numbers of women, children, servants, and slaves living in Mecca at the time, pointing out that some wealthy individuals, such as Abdullah ibn Jud’an, had as many as 100 slaves.[45]

The first clear reference to Mecca in non-Islamic literature appears in 741 CE, long after the death of Muhammad, in the Byzantine-Arab Chronicle, though here the author places the region in Mesopotamia rather than the Hejaz.[46]

Possible earlier mentions are not unambiguous. The Greek historian Diodorus Siculus writes about Arabia in the 1st century BCE in his work Bibliotheca historica, describing a holy shrine: "And a temple has been set up there, which is very holy and exceedingly revered by all Arabians".[47] Claims have been made this could be a reference to the Ka'bah in Mecca. However, the geographic location Diodorus describes is located in northwest Arabia, around the area of Leuke Kome, within the former Nabataean Kingdom and the Roman province of Arabia Petraea.[48][49]

Ptolemy lists the names of 50 cities in Arabia, one going by the name of Macoraba. There has been speculation since 1646 that this could be a reference to Mecca. Historically, there has been a general consensus in scholarship that Macoraba mentioned by Ptolemy in the 2nd century CE is indeed Mecca, but more recently, this has been questioned.[50][51] Bowersock favors the identity of the former, with his theory being that "Macoraba" is the word "Makkah" followed by the aggrandizing Aramaic adjective rabb (great). The Roman historian Ammianus Marcellinus also enumerated many cities of Western Arabia, most of which can be identified. According to Bowersock, he did mention Mecca as "Geapolis" or "Hierapolis", the latter one meaning "holy city" potentially referring to the sanctuary of the Kaaba.[52] Patricia Crone, from the Revisionist school of Islamic studies on the other hand, writes that "the plain truth is that the name Macoraba has nothing to do with that of Mecca [...] if Ptolemy mentions Mecca at all, he calls it Moka, a town in Arabia Petraea".[53]

Procopius' 6th century statement that the Ma'ad tribe possessed the coast of western Arabia between the Ghassanids and the Himyarites of the south supports the Arabic sources tradition that associates Quraysh as a branch of the Ma'add and Muhammad as a direct descendant of Ma'ad ibn Adnan.[54][55]

Historian Patricia Crone has cast doubt on the claim that Mecca was a major historical trading outpost.[56][57] However, other scholars such as Glen W. Bowersock disagree and assert that Mecca was a major trading outpost.[58][59] Crone later on disregarded some of her theories.[60] She argues that Meccan trade relied on skins, hides, manufactured leather goods, clarified butter, Hijazi woollens, and camels. She suggests that most of these goods were destined for the Roman army, which is known to have required colossal quantities of leather and hides for its equipment.

Mecca is mentioned in the following early Quranic manuscripts:

  • Codex Is. 1615 I, folio 47v, radiocarbon dated to 591–643 CE.
  • Codex Ṣanʿāʾ DAM 01–29.1, folio 29a, radiocarbon dated between 633 and 665 CE.
  • Codex Arabe 331, folio 40 v, radiocarbon dated between 652 and 765 CE.

The earliest Muslim inscriptions are from the Mecca-Ta'if area.[61]

Islamic narrative

Mecca mentioned in Quranic manuscript Codex Arabe 331 (Q48:24)
A 1787 Ottoman Turkish map of Al-Haram Mosque, and related religious sites, such as Jabal al-Nour

In the Islamic view, the beginnings of Mecca are attributed to the Biblical figures, Adam, Abraham, Hagar and Ishmael. It was Adam himself who built the first God's house in Mecca according to a heavenly prototype but this building was destroyed in the Noahic Flood.[42] The civilization of Mecca is believed to have started after Ibrāhīm (Abraham) left his son Ismāʿīl (Ishmael) and wife Hājar (Hagar) in the valley at Allah's command.[citation needed] Some people from the Yemeni tribe of Jurhum settled with them, and Isma'il reportedly married two women, one after divorcing the first, on Ibrahim's advice. At least one man of the Jurhum helped Ismāʿīl and his father to construct or according to Islamic narratives, reconstruct, the Ka'bah ('Cube'),[62][25][63] which would have social, religious, political and historical implications for the site and region.[64][65]

Muslims see the mention of a pilgrimage at the Valley of the Bakha in the Old Testament chapter Psalm 84:3–6 as a reference to Mecca, similar to the Quran at Surah 3:96 In the Sharḥ al-Asāṭīr, a commentary on the Samaritan midrashic chronology of the Patriarchs, of unknown date but probably composed in the 10th century CE, it is claimed that Mecca was built by the sons of Nebaioth, the eldest son of Ismāʿīl or Ishmael.[66][67][68]

Thamudic inscriptions

Some Thamudic inscriptions which were discovered in the south Jordan contained names of some individuals such as ʿAbd Mekkat (عَبْد مَكَّة, "Servant of Mecca").[69]

There were also some other inscriptions which contained personal names such as Makki (مَكِّي, "Makkan, of Makkah"), but Jawwad Ali from the University of Baghdad suggested that there's also a probability of a tribe named "Makkah".[70]

Under the Quraish

Sometime in the 5th century, the Ka'bah was a place of worship for the deities of Arabia's pagan tribes. Mecca's most important pagan deity was Hubal, which had been placed there by the ruling Quraish tribe.[71][72] and remained until the Conquest of Mecca by Muhammad.[citation needed] In the 5th century, the Quraish took control of Mecca, and became skilled merchants and traders. In the 6th century, they joined the lucrative spice trade, since battles elsewhere were diverting trade routes from dangerous sea routes to more secure overland routes. The Byzantine Empire had previously controlled the Red Sea, but piracy had been increasing.[citation needed] Another previous route that ran through the Persian Gulf via the Tigris and Euphrates rivers was also being threatened by exploitations from the Sassanid Empire, and was being disrupted by the Lakhmids, the Ghassanids, and the Roman–Persian Wars. Mecca's prominence as a trading center also surpassed the cities of Petra and Palmyra.[73][74] The Sassanids however did not always pose a threat to Mecca, as in 575 CE they protected it from a Yemeni invasion, led by its Christian leader Abraha. The tribes of southern Arabia asked the Persian king Khosrau I for aid, in response to which he came south to Arabia with foot-soldiers and a fleet of ships near Mecca.[75]

By the middle of the 6th century, there were three major settlements in northern Arabia, all along the south-western coast that borders the Red Sea, in a habitable region between the sea and the Hejaz mountains to the east. Although the area around Mecca was completely barren, it was the wealthiest of the three settlements with abundant water from the renowned Zamzam Well and a position at the crossroads of major caravan routes.[76]

The harsh conditions and terrain of the Arabian peninsula meant a near-constant state of conflict between the local tribes, but once a year they would declare a truce and converge upon Mecca in an annual pilgrimage. Up to the 7th century, this journey was intended for religious reasons by the pagan Arabs to pay homage to their shrine, and to drink Zamzam. However, it was also the time each year that disputes would be arbitrated, debts would be resolved, and trading would occur at Meccan fairs. These annual events gave the tribes a sense of common identity and made Mecca an important focus for the peninsula.[77]

The Year of the Elephant (570 CE)

The "Year of the Elephant" is the name in Islamic history for the year approximately equating to 570–572 CE, when, according to Islamic sources such as Ibn Ishaq, Abraha descended upon Mecca, riding an elephant, with a large army after building a cathedral at San'aa, named al-Qullays in honor of the Negus of Axum. It gained widespread fame, even gaining attention from the Byzantine Empire.[78] Abraha attempted to divert the pilgrimage of the Arabs from the Ka'bah to al-Qullays, effectively converting them to Christianity. According to Islamic tradition, this was the year of Muhammad's birth.[78] Abraha allegedly sent a messenger named Muhammad ibn Khuza'i to Mecca and Tihamah with a message that al-Qullays was both much better than other houses of worship and purer, having not been defiled by the housing of idols.[78] When Muhammad ibn Khuza'i got as far as the land of Kinana, the people of the lowland, knowing what he had come for, sent a man of Hudhayl called ʿUrwa bin Hayyad al-Milasi, who shot him with an arrow, killing him. His brother Qays who was with him, fled to Abraha and told him the news, which increased his rage and fury and he swore to raid the Kinana tribe and destroy the Ka'bah. Ibn Ishaq further states that one of the men of the Quraysh tribe was angered by this, and going to Sana'a, entering the church at night and defiling it; widely assumed to have done so by defecating in it.[79][80]

Abraha marched upon the Ka'bah with a large army, which included one or more war elephants, intending to demolish it. When news of the advance of his army came, the Arab tribes of Quraysh, Kinanah, Khuza'a and Hudhayl united in the defense of the Ka'bah and the city. A man from the Himyarite Kingdom was sent by Abraha to advise them that Abraha only wished to demolish the Ka'bah and if they resisted, they would be crushed. Abdul Muttalib told the Meccans to seek refuge in the hills while he and some members of the Quraysh remained within the precincts of the Kaaba. Abraha sent a dispatch inviting Abdul-Muttalib to meet with Abraha and discuss matters. When Abdul-Muttalib left the meeting he was heard saying: "The Owner of this House is its Defender, and I am sure he will save it from the attack of the adversaries and will not dishonor the servants of His House."[81][82]

Abraha eventually attacked Mecca. However, the lead elephant, known as Mahmud,[83] is said to have stopped at the boundary around Mecca and refused to enter. It has been theorized that an epidemic such as by smallpox could have caused such a failed invasion of Mecca.[84] The reference to the story in Quran is rather short. According to the 105th Surah of the Quran, Al-Fil, the next day, a dark cloud of small birds sent by Allah appeared. The birds carried small rocks in their beaks, and bombarded the Ethiopian forces, and smashed them to a state like that of eaten straw.[85]

Economy

Camel caravans, said to have first been used by Muhammad's great-grandfather, were a major part of Mecca's bustling economy. Alliances were struck between the merchants in Mecca and the local nomadic tribes, who would bring goods – leather, livestock, and metals mined in the local mountains – to Mecca to be loaded on the caravans and carried to cities in Shaam and Iraq.[86] Historical accounts also provide some indication that goods from other continents may also have flowed through Mecca. Goods from Africa and the Far East passed through en route to Syria including spices, leather, medicine, cloth, and slaves; in return Mecca received money, weapons, cereals and wine, which in turn were distributed throughout Arabia. [citation needed] The Meccans signed treaties with both the Byzantines and the Bedouins, and negotiated safe passages for caravans, giving them water and pasture rights. Mecca became the center of a loose confederation of client tribes, which included those of the Banu Tamim. Other regional powers such as the Abyssinians, Ghassanids, and Lakhmids were in decline leaving Meccan trade to be the primary binding force in Arabia in the late 6th century.[77]

Muhammad and the conquest of Mecca

Makkah Al Mukarramah Library (21°25′30″N 39°49′48″E / 21.42500°N 39.83000°E / 21.42500; 39.83000 (Bayt al-Mawlid / Makkah Al Mukarramah Library)) is believed to stand on the spot where Muhammad was born, so it is also known as Bayt al-Mawlid

Muhammad was born in Mecca in 570 CE, and thus Islam has been inextricably linked with it ever since. He was born into the faction of Banu Hashim in the ruling tribe of Quraysh. It was in the nearby mountain cave of Hira on Jabal al-Nour that Muhammad began receiving divine revelations from God through the archangel Jibreel in 610 CE, according to Islamic tradition. Advocating his form of Abrahamic monotheism against Meccan paganism, and after enduring persecution from the pagan tribes for 13 years, Muhammad emigrated (hijrah) in 622 CE with his companions, the Muhajirun, to Yathrib (later renamed Medina). The conflict between the Quraysh and the Muslims is accepted to have begun at this point. Overall, Meccan efforts to annihilate Islam failed and proved to be costly and unsuccessful.[citation needed] During the Battle of the Trench in 627 CE, the combined armies of Arabia were unable to defeat Muhammad's forces (as the trench surrounding Muhammad's forces protected them from harm and a storm was sent to breach the Quraysh tribe).[87] In 628 CE, Muhammad and his followers wanted to enter Mecca for pilgrimage, but were blocked by the Quraysh. Subsequently, Muslims and Meccans entered into the Treaty of Hudaybiyyah, whereby the Quraysh and their allies promised to cease fighting Muslims and their allies and promised that Muslims would be allowed into the city to perform the pilgrimage the following year. It was meant to be a ceasefire for 10 years; however, just two years later, the Banu Bakr, allies of the Quraish, violated the truce by slaughtering a group of the Banu Khuza'ah, allies of the Muslims. Muhammad and his companions, now 10,000 strong, marched into Mecca and conquered the city. The pagan imagery was destroyed by Muhammad's followers and the location Islamized and rededicated to the worship of Allah alone. Mecca was declared the holiest site in Islam ordaining it as the center of Muslim pilgrimage (Hajj), one of the Islamic faith's Five Pillars.

Muhammad then returned to Medina, after assigning 'Attab ibn Asid as governor of the city. His other activities in Arabia led to the unification of the Arabian Peninsula under the banner of Islam.[73][87] Muhammad died in 632 CE. Within the next few hundred years, the area under the banner of Islam stretched from North Africa into Asia and parts of Europe. As the Islamic realm grew, Mecca continued to attract pilgrims from all across the Muslim world and beyond, as Muslims came to perform the annual Hajj pilgrimage. Mecca also attracted a year-round population of scholars, pious Muslims who wished to live close to the Kaaba, and local inhabitants who served the pilgrims. Due to the difficulty and expense of the Hajj, pilgrims arrived by boat at Jeddah, and came overland, or joined the annual caravans from Syria or Iraq.[citation needed]

Medieval and pre-modern times

Mecca was never the capital of any of the Islamic states. Muslim rulers did contribute to its upkeep, such as during the reigns of 'Umar (r. 634–644 CE) and 'Uthman ibn Affan (r. 644–656 CE) when concerns of flooding caused the caliphs to bring in Christian engineers to build barrages in the low-lying quarters and construct dykes and embankments to protect the area around the Kaaba.[73]

Muhammad's return to Medina shifted the focus away from Mecca and later even further away when 'Ali, the fourth caliph, took power and chose Kufa as his capital. The Umayyad Caliphate moved the capital to Damascus in Syria and the Abbasid Caliphate to Baghdad, in modern-day Iraq, which remained the center of the Islamic Empire for nearly 500 years. Mecca re-entered Islamic political history during the Second Fitna, when it was held by Abdullah ibn az-Zubayr and the Zubayrids.[citation needed] The city was twice besieged by the Umayyads in 683 CE and 692 CE, and for some time thereafter, the city figured little in politics, remaining a city of devotion and scholarship governed by various other factions. In 930 CE, Mecca was attacked and sacked by Qarmatians, a millenarian Shi'a Isma'ili Muslim sect led by Abū-Tāhir Al-Jannābī and centered in eastern Arabia.[88] The Black Death pandemic hit Mecca in 1349 CE.[89]

Ibn Battuta's description of Mecca

One of the most famous travelers to Mecca in the 14th century was a Moroccan scholar and traveler, Ibn Battuta. In his rihla (account), he provides a vast description of the city. Around the year 1327 CE or 729 AH, Ibn Battuta arrived at the holy city. Immediately, he says, it felt like a holy sanctuary, and thus he started the rites of the pilgrimage. He remained in Mecca for three years and left in 1330 CE. During his second year in the holy city, he says his caravan arrived "with a great quantity of alms for the support of those who were staying in Mecca and Medina". While in Mecca, prayers were made for (not to) the King of Iraq and also for Salaheddin al-Ayyubi, Sultan of Egypt and Syria at the Ka'bah. Battuta says the Ka'bah was large, but was destroyed and rebuilt smaller than the original. According to Ibn Battuta, the original Kaaba, prior to the conquest of Makkah by the Prophet, contained images of angels and prophets including Jesus (Isa in Islamic tradition), his mother Mary (Maryam in Islamic tradition), and many others - Ibn Battuta however states these were all destroyed by the Prophet in the year of victory. Battuta describes the Ka'bah in his time as an important part of Mecca due to the fact that many people make the pilgrimage to it. Battuta describes the people of the city as being humble and kind, and also willing to give a part of everything they had to someone who had nothing. The inhabitants of Mecca and the village itself, he says, were very clean. There was also a sense of elegance to the village.[90]

Under the Ottomans

Panorama of Mecca, 1845, from the Khalili Collection of Hajj and the Arts of Pilgrimage

In 1517, the then Sharif of Mecca, Barakat bin Muhammad, acknowledged the supremacy of the Ottoman Caliph but retained a great degree of local autonomy.[91] In 1803 the city was captured by the First Saudi State,[92] which held Mecca until 1813, destroying some of the historic tombs and domes in and around the city. The Ottomans assigned the task of bringing Mecca back under Ottoman control to their powerful Khedive (viceroy) and Wali of Egypt, Muhammad Ali Pasha. Muhammad Ali Pasha successfully returned Mecca to Ottoman control in 1813. In 1818, the Saud were defeated again but survived and founded the Second Saudi State that lasted until 1891 and led on to the present country of Saudi Arabia. In 1853, Sir Richard Francis Burton undertook the Muslim pilgrimage to Mecca and Medina disguised as a Muslim. Although Burton was certainly not the first non-Muslim European to make the Hajj (Ludovico di Varthema did this in 1503),[93] his pilgrimage remains one of the most famous and documented of modern times. Mecca was regularly hit by cholera outbreaks. Between 1830 and 1930, cholera broke out among pilgrims at Mecca 27 times.[94]

Modern history

Mecca in 1910

Hashemite Revolt and subsequent control by the Sharifate of Mecca

In World War I, the Ottoman Empire was at war with the Allies. It had successfully repulsed an attack on Istanbul in the Gallipoli campaign and on Baghdad in the Siege of Kut. The British intelligence agent T.E. Lawrence conspired with the Ottoman governor, Hussain bin Ali, the Sharif of Mecca to revolt against the Ottoman Empire and it was the first city captured by his forces in the 1916 Battle of Mecca. Sharif's revolt proved a turning point of the war on the eastern front. Hussein declared a new state, the Kingdom of Hejaz, declaring himself the Sharif of the state and Mecca his capital. News reports in November 1916 via contact in Cairo with returning Hajj pilgrims, stated that with the Ottoman Turkish authorities gone, the Hajj of 1916 was free of the previous massive extortion and monetary demands made by the Turks who were agents of the Ottoman government.[95]

Saudi Arabian conquest and modern history

Following the 1924 Battle of Mecca, the Sharif of Mecca was overthrown by the Saud family, and Mecca was incorporated into Saudi Arabia.[96] Under Saudi rule, much of the historic city has been demolished as a result of the Saudi government fearing these sites might become sites of association in worship besides Allah (shirk). The city has been expanded to include several towns previously considered to be separate from the holy city and now is just a few kilometers outside the main sites of the Hajj, Mina, Muzdalifah and Arafat. Mecca is not served by any airport, due to concerns about the city's safety. It is instead served by the King Abdulaziz International Airport in Jeddah (approx. 70 km away) internationally and the Ta'if Regional Airport (approx. 120 km away) for domestic flights.[citation needed]

The city today is at the junction of the two most important highways in all of the Saudi Arabian highway system, Highway 40, which connects the city to Jeddah in the west and the capital, Riyadh and Dammam in the east and Highway 15, which connects it to Medina, Tabuk and onward to Jordan in the north and Abha and Jizan in the south. The Ottomans had planned to extend their railway network to the holy city, but were forced to abandon this plan due to their entry into the First World War. This plan was later carried out by the Saudi government, which connected the two holy cities of Medina and Mecca with the modern Haramain high-speed railway system which runs at 300 km/h (190 mph) and connects the two cities via Jeddah, King Abdulaziz International Airport and King Abdullah Economic City near Rabigh within two hours.[citation needed]

The haram area of Mecca, in which the entry of non-Muslims is forbidden, is much larger than that of Medina.

1979 Grand Mosque seizure

On 20 November 1979, two hundred armed dissidents led by Juhayman al-Otaibi, seized the Grand Mosque, claiming the Saudi royal family no longer represented pure Islam and that the Masjid al-Haram and the Ka'bah, must be held by those of true faith. The rebels seized tens of thousands of pilgrims as hostages and barricaded themselves in the mosque. The siege lasted two weeks, and resulted in several hundred deaths and significant damage to the shrine, especially the Safa-Marwah gallery. A multinational force was finally able to retake the mosque from the dissidents.[97] Since then, the Grand Mosque has been expanded several times, with many other expansions being undertaken in the present day.

Destruction of Islamic heritage sites

Mecca, as seen from Jabal al-Nour. Mecca Clock Tower is visible in the skyline.

Under Saudi rule, it has been estimated that since 1985, about 95% of Mecca's historic buildings, most over a thousand years old, have been demolished.[14][98] It has been reported that there are now fewer than 20 structures remaining in Mecca that date back to the time of Muhammad. Some important buildings that have been destroyed include the house of Khadijah, the wife of Muhammad, the house of Abu Bakr, Muhammad's birthplace and the Ottoman-era Ajyad Fortress.[99] The reason for much of the destruction of historic buildings has been for the construction of hotels, apartments, parking lots, and other infrastructure facilities for Hajj pilgrims.[98][100]

Incidents during pilgrimage

Mecca has been the site of several incidents and failures of crowd control because of the large numbers of people who come to make the Hajj.[101][102][103] For example, on 2 July 1990, a pilgrimage to Mecca ended in tragedy when the ventilation system failed in a crowded pedestrian tunnel and 1,426 people were either suffocated or trampled to death in a stampede.[104] On 24 September 2015, 700 pilgrims were killed in a stampede at Mina during the stoning-the-Devil ritual at Jamarat.[105]

2027 total solar eclipse

Mecca will experience a total solar eclipse on Monday, 2 August 2027, for a duration of 5 minutes and 8 seconds.[106]

Significance in Islam

The Hajj involves pilgrims visiting Al-Haram Mosque, but mainly camping and spending time in the plains of Mina and Arafah

Mecca holds an important place in Islam and is considered the holiest city in all branches of the religion. The city derives its importance from the role it plays in the Hajj and 'Umrah and for its status as the birthplace of Muhammad.

Masjid al-Haram

The Masjid al-Haram is the site of two of the most important rites of both the Hajj and of the Umrah, the circumambulation around the Ka'bah (tawaf) and the walking between the two mounts of Safa and Marwa (sa'ee). The masjid is also the site of the Zamzam Well. According to Islamic tradition, a prayer in the masjid is equal to 100,000 prayers in any other masjid around the world.[107]

Kaaba

There is a difference of opinion between Islamic scholars upon who first built the Ka'bah, some believe it was built by the angels while others believe it was built by Adam. Regardless, it was built several times before reaching its current state. The Ka'bah is also the common direction of prayer (qibla) for all Muslims. The surface surrounding the Ka'bah on which Muslims circumambulate it is known as the Mataf.

Hajr-e-Aswad (The Black Stone)

The Black Stone is a stone, considered by scientists to be a meteorite or of similar origin and believed by Muslims to be of divine origin. It is set in the eastern corner of the Ka'bah and it is Sunnah to touch and kiss the stone. The area around the stone is generally always crowded and guarded by policemen to ensure the pilgrims' safety. In Islamic tradition, the stone was sent down from Jannah (Paradise) and used to build the Ka'bah. It used to be a white stone (and was whiter than milk). Because of the worldly sins of man, it slowly changed color to black over the years after it was brought down to Earth.

Maqam Ibrahim

Maqam Ibrahim, Makkah

This is the stone that Ibrahim (Abraham) stood on to build the higher parts of the Ka'bah. It contains two footprints that are comparatively larger than average modern-day human feet. The stone is raised and housed in a golden hexagonal chamber beside the Ka'bah on the Mataf plate. The stone inside the casing is square shaped and measures 40 cm (16 in) in length and width, and 20 cm (7.9 in) in height.[108] It used to be enclosed by a structure called the Maqsurat Ibrahim which was covered by a sitara: an ornamental, embroidered curtain that was replaced annually.[109] Currently, it is placed inside a golden-metal enclosure. The outer casing has changed a number of times over the years; historic photographs show that the arch of the Banu Shaybah Gate stood next to it.[110]

Safa and Marwa

Muslims believe that in the divine revelation to Muhammad, the Quran, Allah describes the mountains of Safa and Marwah as symbols of His divinity. Walking between the two mountains seven times, 4 times from Safa to Marwah and 3 times from Marwah interchangeably, is considered a mandatory pillar (rukn) of 'Umrah.

Panorama of the al-Masjid al-Haram, also known as the Grand Mosque of Mecca, during the Hajj pilgrimage

Hajj and 'Umrah

Паломничество хадж, также называемое великим паломничеством, привлекает миллионы мусульман со всего мира и почти утрояет население Мекки за одну неделю в двенадцатом и последнем исламском месяце Зу аль-Хиджа . В 2019 году хадж привлек в священный город 2 489 406 паломников. [111] Умру, или малое паломничество, можно совершать в любое время в течение года. Каждый взрослый, здоровый мусульманин, имеющий финансовые и физические возможности для поездки в Мекку, должен совершить хадж хотя бы один раз в жизни. Умра, меньшее паломничество, не является обязательным, но рекомендуется Кораном. [ 112 ] Помимо Масджид аль-Харам , паломники также должны посетить близлежащие города Мина/Муна , Муздалифа и гору Арафат для проведения различных ритуалов, которые являются частью хаджа.

Джебель ан-Нур

Джабаль ан-Нур , гора, на вершине которой находится пещера Хира, где, как полагают, Мухаммед получил свое первое откровение.

Мусульмане считают, что эта гора была местом, где Мухаммед проводил время в уединении вдали от шумного города Мекки. [ 113 ] [ 114 ] Гора расположена у восточного въезда в город и является самой высокой точкой города, ее высота составляет 642 метра (2106 футов).

Пещера Хираа

Это пещера, расположенная на вершине Джебель-ан-Нура, где, по мнению мусульман, Мухаммед получил первое откровение от Аллаха через архангела Гавриила ( Джибриля в исламской традиции) в возрасте 40 лет. [ 113 ] [ 114 ]

География

Вид на Мекку с Международной космической станции . Харам виден в центре, а Мина - на востоке.

Мекка расположена в регионе Хиджаз , полосе гор шириной 200 км (124 мили), отделяющей пустыню Нафуд от Красного моря . Город расположен в одноименной долине примерно в 70 км (44 милях) к востоку от портового города Джидда . Мекка — один из самых низких по высоте городов в регионе Хиджаз, расположенный на высоте 277 м (909 футов) над уровнем моря на 21°23’ северной широты и 39°51’ восточной долготы. Мекка разделена на 34 района.

Центр города расположен в районе Аль-Харам, где находится Масджид аль-Харам. Территория вокруг мечети представляет собой старый город и включает самый известный район Мекки – Аджьяд. Главная улица, ведущая к аль-Хараму , — улица Ибрагима аль-Халиля, названная в честь Ибрагима . Традиционные исторические дома, построенные из местного камня, длиной от двух до трех этажей, все еще присутствуют в центральной части города, рядом с современными отелями и торговыми комплексами. Общая площадь современной Мекки составляет более 1200 км². 2 (460 квадратных миль). [ 115 ]

Высота

Мекка находится на высоте 277 м (909 футов) над уровнем моря и примерно в 70 км (44 миль) от Красного моря. [ 76 ] Это один из самых низких гор в регионе Хиджаз , хотя некоторые горные вершины в Мекке достигают высоты 1000 м (3300 футов).

Топография

Центр города лежит в коридоре между горами, который часто называют «Впадиной Мекки». На территории находятся долины ат-Таним, долина Бакка и долина Абкар. [ 73 ] [ 116 ] Это горное расположение определило современное расширение города.

Источники воды

Устье колодца Замзам

Из-за климатических условий Мекки нехватка воды была проблемой на протяжении всей ее истории. В досовременной Мекке город пользовался несколькими основными источниками воды. Среди них были местные колодцы, такие как колодец Замзам , из которых обычно добывалась солоноватая вода. Поиск устойчивого источника воды для снабжения постоянного населения Мекки и большого количества ежегодных паломников был начинанием, которое началось в эпоху Аббасидов под покровительством Зубайды , жены халифа Харуна ар-Рашида . [ с ] Она пожертвовала средства на углубление колодца Замзам и профинансировала масштабный строительный проект, стоимость которого, вероятно, составила 1,75 миллиона золотых динаров . Проект включал в себя строительство подземного акведука от арабского : عين حنين , латинизированного : ʿAyn Ḥunayn , букв. «Источник Хунейна » и более мелкие источники воды в районе Мекки, а также строительство гидротехнических сооружений на горе Арафат , называемых по-арабски : عين زبيدة , латинизированные : ʿАйн Зубайда , букв. «Весна Зубайды » использует отдельный трубопровод для соединения с Меккой и Масджид аль-Харам. Однако со временем система пришла в негодность и перестала выполнять свою функцию. Таким образом, в 1245, 1361, 1400, 1474 и 1510 годах разные правители вложили средства в капитальный ремонт системы. Однако в 1525 году из-за продолжающихся проблем в системе османский султан Сулейман Великолепный начал строительный проект по полной перестройке акведука, завершение проекта заняло до 1571 года нашей эры. Качество воды в нем было очень плохим в 19 веке, пока Осман-паша не начал проект восстановления и очистки. [ 42 ]

Другим источником, который время от времени обеспечивал воду, были осадки, которые люди хранили в небольших резервуарах или цистернах . По словам аль-Курди, к 1965 году произошло 89 наводнений. В прошлом веке самым сильным наводнением было наводнение 1942 года. С тех пор для решения этой проблемы были построены плотины. [ 116 ]

В настоящее время строятся и строятся водоочистные и опреснительные установки для обеспечения города достаточным количеством воды, пригодной для потребления человеком. [ 117 ] [ 118 ]

Климат

В Мекке жаркий пустынный климат ( Кеппен : BWh ) с тремя различными зонами устойчивости растений : 10, 11 и 12. [ 119 ] Как и в большинстве городов Саудовской Аравии, в Мекке даже зимой сохраняется теплая или жаркая температура, которая может варьироваться от 19 ° C (66 ° F) ночью до 30 ° C (86 ° F) днем. Летние температуры очень жаркие и постоянно превышают отметку 40 ° C (104 ° F) днем, а к вечеру опускаются до 30 ° C (86 ° F), но влажность остается относительно низкой - 30–40%. Дожди обычно выпадают в Мекке небольшими порциями в период с ноября по январь, а зимой также часто случаются сильные грозы. Периодические летние осадки связаны с перемещением на север внутритропической зоны конвергенции .

Климатические данные для Мекки (1991-2020 гг.)
Месяц Ян февраль Мар апрель Может июнь июль август Сентябрь октябрь ноябрь декабрь Год
Рекордно высокий °C (°F) 39.0
(102.2)
40.0
(104.0)
42.4
(108.3)
44.7
(112.5)
49.4
(120.9)
51.8
(125.2)
51.0
(123.8)
50.0
(122.0)
49.8
(121.6)
47.0
(116.6)
41.2
(106.2)
39.4
(102.9)
51.8
(125.2)
Среднесуточный максимум °C (°F) 30.9
(87.6)
32.6
(90.7)
35.4
(95.7)
39.0
(102.2)
42.4
(108.3)
43.9
(111.0)
43.2
(109.8)
42.9
(109.2)
42.9
(109.2)
40.4
(104.7)
35.6
(96.1)
32.5
(90.5)
38.5
(101.3)
Среднесуточное значение °C (°F) 24.3
(75.7)
25.4
(77.7)
27.8
(82.0)
31.3
(88.3)
34.6
(94.3)
36.2
(97.2)
36.2
(97.2)
35.9
(96.6)
35.2
(95.4)
32.5
(90.5)
28.7
(83.7)
25.9
(78.6)
31.2
(88.2)
Среднесуточный минимум °C (°F) 19.2
(66.6)
19.9
(67.8)
21.8
(71.2)
25.1
(77.2)
28.1
(82.6)
29.3
(84.7)
29.8
(85.6)
30.1
(86.2)
29.2
(84.6)
26.5
(79.7)
23.4
(74.1)
20.7
(69.3)
25.3
(77.5)
Рекордно низкий °C (°F) 11.0
(51.8)
10.0
(50.0)
13.0
(55.4)
15.6
(60.1)
20.3
(68.5)
22.0
(71.6)
23.4
(74.1)
23.4
(74.1)
22.0
(71.6)
18.0
(64.4)
16.4
(61.5)
12.4
(54.3)
10.0
(50.0)
Среднее количество осадков , мм (дюймы) 20.7
(0.81)
2.5
(0.10)
5.2
(0.20)
8.3
(0.33)
2.6
(0.10)
0.0
(0.0)
1.4
(0.06)
5.8
(0.23)
6.3
(0.25)
14.1
(0.56)
23.2
(0.91)
24.7
(0.97)
104.6
(4.12)
Среднее количество осадков в днях (≥ 1,0 мм) 1.8 0.3 0.6 0.7 0.3 0.0 0.1 0.8 0.7 1.1 1.7 1.3 9.6
Средняя относительная влажность (%) (среднедневная) 58 54 48 43 36 33 34 39 45 50 58 59 46
Среднемесячное количество солнечных часов 260.4 245.8 282.1 282.0 303.8 321.0 313.1 297.6 282.0 300.7 264.0 248.0 3,400.5
Среднесуточное количество солнечных часов 8.4 8.7 9.1 9.4 9.8 10.7 10.1 9.6 9.4 9.7 8.8 8.0 9.3
Источник 1: Всемирная Метеорологическая Организация , [ 120 ] Региональный климатический центр Джидды [ 121 ]
Источник 2: Метеорологическая служба Германии (солнечные часы, 1986–2000 гг.). [ 122 ]

Экономика

Паломники являются движущей силой экономики Мекки.

Экономика Мекки сильно зависела от паломников, совершающих умру и хадж. [ 123 ] Доходы, полученные от паломников, не только питают экономику Мекки, но и исторически имели далеко идущие последствия для экономики всего Аравийского полуострова . Доход получался разными способами. Одним из методов было налогообложение паломников. Налоги были особенно увеличены во время Великой депрессии , и многие из этих налогов существовали вплоть до 1972 года. Другой способ получения дохода от хаджа — это услуги паломникам. Например, флагманский авиаперевозчик получает Саудовской Аравии Saudia 12% своего дохода от паломничества. Плата за проезд по суше, которую платят паломники, также приносит доход; как и отели и гостиничные компании, которые их размещают. [ 116 ] Город получает более 100 миллионов долларов, в то время как правительство Саудовской Аравии тратит около 50 миллионов долларов на услуги по проведению хаджа. В городе есть некоторые промышленные предприятия и фабрики, но Мекка больше не играет главной роли в экономике Саудовской Аравии , которая в основном базируется на экспорте нефти. [ 124 ] Немногие отрасли промышленности, действующие в Мекке, включают текстильную, мебельную и посудную промышленность. Большая часть экономики ориентирована на услуги.

Отели Hilton Hotels & Resorts в Мекке

Тем не менее, в Мекке было создано множество предприятий. Различные типы предприятий, существующие с 1970 года в городе, включают производство гофрированного железа , добычу меди , столярные, обивочные , пекарни, сельское хозяйство и банковское дело. [ 116 ] Город существенно разросся в 20-м и 21-м веках, поскольку удобство и доступность авиаперелетов увеличили количество паломников, участвующих в хадже . Тысячи саудовцев круглый год работают для наблюдения за хаджем и укомплектования отелей и магазинов, обслуживающих паломников; эти рабочие, в свою очередь, увеличили спрос на жилье и услуги. Город теперь окружен автострадами и содержит торговые центры и небоскребы. [ 125 ]

строит новый промышленный город в районе Аль-Акашия в Мекке Управление промышленных городов и технологических зон Саудовской Аравии . Он занимает площадь 45 квадратных километров (11 000 акров). [ 126 ]

Человеческие ресурсы

Формальное образование начало развиваться в конце османского периода и постепенно продолжалось до хашимитских времен. Первую крупную попытку улучшить ситуацию предпринял купец из Джидды Мухаммад Али Зейнал Рида, который в 1911–1912 годах основал в Мекке медресат аль-Фалах, стоимость которого составила 400 000 фунтов стерлингов. [ 116 ] Школьная система в Мекке включает множество государственных и частных школ как для мужчин, так и для женщин. По состоянию на 2005 год существовало 532 государственные и частные школы для мужчин и еще 681 государственная и частная школа для учениц. [ 127 ] Средой обучения как в государственных, так и в частных школах является арабский язык с упором на английский как второй язык , но некоторые частные школы, основанные иностранными организациями, такие как международные школы, используют английский язык в качестве средства обучения. Некоторые из них являются совместными, а другие – нет. Для получения высшего образования в городе имеется только один университет — Университет Умм Аль-Кура , который был основан в 1949 году как колледж и стал государственным университетом в 1981 году.

Медицинское обслуживание предоставляется правительством Саудовской Аравии бесплатно всем паломникам. В Мекке десять основных больниц: [ 128 ]

  • Больница Аджьяд ( Больница Аджьяд )
  • Больница короля Фейсала (англ. Больница короля Фейсала в районе Аль-Шишах )
  • Больница короля Абдель Азиза ( арабский : Больница короля Абдель Азиза в районе Аль-Захир )
  • Специализированная больница Аль-Нур ( Специализированная больница Аль-Нур )
  • Больница Хираа ( Больница Хира )
  • Родильный и Детский Дом (г. Родильный дом и Детская больница )
  • Медицинский город короля Абдаллы ( Медицинский город короля Абдаллы )
  • Больница общего профиля Хулайса (Больница общего профиля Хулайса) Больница общего профиля Хулайса )
  • Больница общего профиля Аль-Камель ( Больница общего профиля Аль-Камель )
  • Больница Ибн Сина ( Больница Ибн Сина в Хадде / Бахре ‎)

Есть также множество поликлиник, доступных как для жителей, так и для паломников. Во время хаджа создается несколько временных клиник для оказания помощи раненым паломникам.

Демография

Мекка очень густонаселена. Большинство постоянных жителей живут в Старом городе, районе вокруг Великой мечети , и многие из них работают, чтобы поддерживать паломников, что на местном уровне известно как индустрия хаджа . «Ияд Мадани, министр по делам хаджа Саудовской Аравии, сказал: «Мы никогда не прекращаем подготовку к хаджу». [ 129 ]

Круглый год паломники стекаются в город, чтобы совершить обряд умры , а в последние недели одиннадцатого исламского месяца Зуль-Кида в город прибывают в среднем 2–4 миллиона мусульман, чтобы принять участие в обряде умры. обряды, известные как хадж. [ 130 ] Паломники разных национальностей и происхождения, в основном из Южной и Юго-Восточной Азии, Европы и Африки. Многие из этих паломников остались и стали жителями города. К 19 веку люди южноазиатского происхождения стали составлять 20% населения. [ 131 ] Бирманцы — более старая и устоявшаяся община, насчитывающая около 250 000 человек. [ 132 ] Вдобавок к этому, открытие нефти за последние 50 лет привлекло сотни тысяч работающих иммигрантов.

, немусульманам не разрешен въезд в Мекку Согласно законам Саудовской Аравии . [ 18 ] использование для этого поддельных документов может привести к аресту и судебному преследованию. [ 133 ] Запрет распространяется на ахмадийцев , поскольку они считаются немусульманами. [ 134 ] Тем не менее, многие немусульмане и ахмадийцы посетили город, поскольку эти ограничения соблюдаются слабо. Первым зарегистрированным примером въезда в город немусульманина является случай Людовико ди Вартема из Болоньи в 1503 году. [ 135 ] Говорят, что Гуру Нанак , основатель сикхизма, посетил Мекку. [ 136 ] в декабре 1518 г. [ 137 ] Одним из самых известных был Ричард Фрэнсис Бертон . [ 138 ] который путешествовал как кадирийский суфий из Афганистана в

Провинция Мекка – единственная провинция, где количество экспатриантов превышает число саудовцев . [ 139 ]

Культура

Мечеть Аль-Харам и Кааба

На культуру Мекки повлияло большое количество паломников, прибывающих ежегодно, и поэтому она может похвастаться богатым культурным наследием . В результате огромного количества паломников, приезжающих в город каждый год, Мекка стала, безусловно, самым многонациональным городом в мусульманском мире.

Al Baik , местная сеть ресторанов быстрого питания, пользуется большой популярностью как среди паломников, так и среди местных жителей. До 2018 года его можно было купить только в Мекке, Медине и Джидде , а поездка в Джидду только для того, чтобы попробовать жареную курицу, была обычным явлением.

Спорт

В досовременной Мекке наиболее распространенными видами спорта были импровизированная борьба и бег по бегу. [ 116 ] В настоящее время футбол является самым популярным видом спорта в Мекке и королевстве, а в городе расположены одни из старейших спортивных клубов Саудовской Аравии, такие как футбольный клуб «Аль-Вахда» (основанный в 1945 году). Стадион короля Абдель Азиза — крупнейший стадион в Мекке, вмещающий 38 000 человек. [ 140 ]

Архитектурные достопримечательности

Южный фасад Масджид аль-Харам украшает комплекс Абрадж аль-Бейт ; Возвышаясь над Великой мечетью, это комплекс из семи зданий, центральная башня с часами которого имеет длину 601 м (1972 фута), что делает его четвертым по высоте зданием в мире. Все семь зданий комплекса также образуют третье по величине здание по площади .

Ворота Мекки , известные в народе как Ворота Корана, расположены у западного въезда в город, по которому проходит дорога из Джидды. Расположенный на шоссе 40, он отмечает границу зоны Харам, куда запрещен въезд немусульманам. Ворота были спроектированы в 1979 году египетским архитектором Самиром Элабдом для архитектурной фирмы IDEA Center. Структура представляет собой книгу, представляющую Коран, лежащую на рехале или подставке для книг. [ 141 ]

Коммуникации

Пресса и газеты

Первый пресс был привезен в Мекку в 1885 году Османом Нури-пашой , османским вали . В хашимитский период он использовался для печати официальной городской газеты « Аль-Кибла» . Саудовский режим расширил эту прессу до более крупной операции, представив новую саудовскую официальную газету Мекки « Умм аль-Кура» . [ 116 ] , принадлежащая городу В Мекке также есть собственная газета «Аль-Надва» . Однако в Мекке также представлены другие саудовские газеты, такие как Saudi Gazette , Al Madinah , Okaz и Al Bilad , в дополнение к другим международным газетам.

Телевидение

Телекоммуникациям в городе уделялось особое внимание в начале правления Саудовской Аравии. Король Абдель Азиз настаивал на них, поскольку видел в них средство удобства и лучшего управления. При Хусейне бин Али во всем городе было около 20 телефонов-автоматов; в 1936 году их число подскочило до 450, что составляло около половины всех телефонов в стране. За это время телефонные линии были продлены до Джидды и Таифа, но не до столицы Эр-Рияда . К 1985 году Мекка, как и другие города Саудовской Аравии, обладала современной телефонной, телексной, радио- и телевизионной связью. [ 116 ] Многие телевизионные станции обслуживают территорию города, в том числе Saudi TV1 , Saudi TV2 , Saudi TV Sports , Al-Ekhbariya , Arab Radio and Television Network , а также различные поставщики кабельного, спутникового и других специализированных телевизионных каналов.

Радио

В Королевстве при Хашимитах была установлена ​​ограниченная радиосвязь. В 1929 году в различных городах региона были установлены станции беспроводной связи, создав сеть, которая стала полностью функциональной к 1932 году. Вскоре после Второй мировой войны существующая сеть была значительно расширена и улучшена. С тех пор радиосвязь широко использовалась для управления паломничеством и обращения к паломникам. Эта практика началась в 1950 году с началом вещания в День Арафа (9 зу аль-хиджа) и продолжалась до 1957 года, когда Радио Мекка стало самой мощной станцией на Ближнем Востоке с мощностью 50 кВт. Позже мощность была увеличена в 9 раз до 450 кВт. Музыка транслировалась не сразу, но постепенно появилась народная музыка. [ 116 ]

Транспорт

Воздух

Единственный аэропорт рядом с городом - аэропорт Мекка Восточный, который не работает. Мекку в основном обслуживает международный аэропорт имени короля Абдель Азиза в Джидде для международных и региональных рейсов, а также региональный аэропорт Таифа для региональных рейсов. Чтобы обслуживать большое количество паломников хаджа, в аэропорту Джидды есть терминал хаджа, специально предназначенный для использования во время сезона хаджа ; Терминал может одновременно принимать 47 самолетов и принимать 3800 паломников в час во время сезона хаджа. [ 142 ]

Дороги

3-я кольцевая дорога, проходящая через район Кудай

Мекка, как и Медина, лежит на пересечении двух самых важных автомагистралей Саудовской Аравии, шоссе 40 , соединяющего ее с важным портовым городом Джидда на западе и столицей Эр-Риядом и другим крупным портовым городом Даммамом . на востоке. Другое, шоссе 15, соединяет Мекку с другим священным исламским городом Мединой примерно в 400 км (250 миль) на севере и далее до Табука и Иордании . Находясь на юге, он соединяет Мекку с Абхой и Джизаном . [ 143 ] [ 144 ] Мекку обслуживают четыре кольцевые дороги, и они очень многолюдны по сравнению с тремя кольцевыми дорогами Медины. В Мекке также много туннелей. [ 145 ]

Быстрый транзит

Метро Аль-Машаер Аль-Мукаддасса

Метро Аль Машаер Аль Мукаддасса — линия метро в Мекке, открытая 13 ноября 2010 года. [ 146 ] Надземное метро длиной 18,1 км (11,2 мили) доставляет паломников к святым местам Арафат , Муздалифа и Мина в городе, чтобы уменьшить заторы на дорогах, и работает только во время сезона хаджа . [ 147 ] Он состоит из девяти станций, по три в каждом из вышеупомянутых городов.

Метро Мекки

Метро Мекки , официально известное как Mass Rail Transit Мекки с четырьмя линиями , представляет собой запланированную систему метро для города. [ 148 ] Это будет в дополнение к [ 148 ] Метро Аль-Машаер Аль-Мукаддасса , которое возит паломников.

Железнодорожный

Междугородний

В 2018 году была введена в эксплуатацию высокоскоростная междугородняя железнодорожная линия, являющаяся частью проекта высокоскоростной железной дороги Харамайн , названная высокоскоростной железнодорожной линией Харамайн, соединяющая священные города Мекку и Медину через Джидду , международный аэропорт имени короля Абдель Азиза и экономический центр имени короля Абдаллы. Город в Рабиге . [ 149 ] [ 150 ] Железная дорога состоит из 35 электропоездов и способна перевозить 60 миллионов пассажиров ежегодно. Каждый поезд может развивать скорость до 300 км/ч (190 миль в час), преодолевая общее расстояние 450 км (280 миль), сокращая время в пути между двумя городами до менее чем двух часов. [ 151 ] [ 150 ]

См. также

Примечания

  1. ^ Арабский : Мекка , латинизированный : Мекка аль-Мукаррама , букв. «Мекка Благородная», Хиджази Арабское произношение: [makːa almʊkarːama]
  2. ^ Арабский : Мекка [ 3 ] Мекка ( Хиджази Арабское произношение: [ˈmakːa] )
  3. Возможно, после их паломничества в 805 году н. э. и наблюдения за проблемами города с водоснабжением.

Ссылки

  1. ^ «История строительства Каабы и ее реконструкция с течением времени» . Домпет Дуафа . 15 мая 2023 г. Проверено 30 июля 2023 г. {{cite web}}: CS1 maint: статус URL ( ссылка )
  2. ^ «Мухафаза Мекка» . Население города . Проверено 3 февраля 2024 г.
  3. ^ Коран 48:22
  4. ^ Географический словарь Мерриам-Вебстера . Мерриам-Вебстер. 2001. с. 724. ИСБН  978-0-87779-546-9 .
  5. ^ «Мекка (Мекка аль-Мукаррама, регион Мекка, Саудовская Аравия) — статистика населения, диаграммы, карты, местоположение, погода и веб-информация» . Население города . Проверено 3 февраля 2024 г.
  6. ^ «Хадж Священное паломничество» . Саламислам . 3 января 2021 года. Архивировано из оригинала 31 мая 2022 года . Проверено 31 мая 2022 г.
  7. ^ «Отчет Euromonitor International раскрывает список 100 крупнейших компаний мира…» . Евромонитор . 13 декабря 2023 г. Проверено 29 февраля 2024 г.
  8. ^ Огл, Ванесса (2015). Глобальная трансформация времени: 1870–1950 гг . Издательство Гарвардского университета. п. 173. ИСБН  978-0-674-28614-6 . Мекка, «источник и колыбель ислама», станет центром исламского хронометража.
  9. ^ Николсон, Рейнольд А. (2013). Литературная история арабов . Рутледж. п. 62. ИСБН  978-1-136-17016-4 . Мекка была колыбелью ислама, а ислам, по мнению Мухаммеда, — это религия Авраама.
  10. ^ Хан, AM (2003). Историческая ценность Корана и хадисов . Издательство Global Vision Ho. стр. 26–. ISBN  978-81-87746-47-8 . ; Аль-Лайти, Ахмед (2005). Что каждый должен знать о Коране . Гарант. стр. 61–. ISBN  978-90-441-1774-5 .
  11. ^ Наср, Сейед (2005). Мекка, Благословенная, Медина, Сияющая: священнейшие города ислама . Диафрагма. ISBN  0-89381-752-Х .
  12. ^ Баят, Эхсан (28 января 2021 г.). «Доктор Эхсан Баят - 6 фактов, которые нужно знать о часовой башне Абрадж аль-Бейт» . Доктор Эхсан Баят . Проверено 19 июня 2024 г.
  13. ^ «Ваххабиты (исламское движение)» . Британская энциклопедия . Эдинбург : Британская энциклопедия, Inc., 9 июня 2020 г. Архивировано из оригинала 26 июня 2020 г. Проверено 8 сентября 2020 г. Поскольку ваххабизм запрещает почитание святынь, гробниц и священных объектов, многие места, связанные с историей ислама , такие как дома и могилы сподвижников Мухаммеда ранней , были снесены под властью Саудовской Аравии. Специалисты по охране природы подсчитали, что до 95 процентов исторических мест вокруг Мекки и Медины были разрушены.
  14. ^ Jump up to: а б Тейлор, Джером (24 сентября 2011 г.). «Мекка для богатых: святейшее место ислама, «превращающееся в Вегас» » . Независимый . Лондон. Архивировано из оригинала 16 июня 2017 года.
  15. ^ Саудовская башня: Мекка против Лас-Вегаса: выше, святее и даже популярнее, чем (почти) где-либо еще, The Economist (24 июня 2010 г.), Каир.
  16. Фаттах, Хасан М. Исламские паломники приносят космополитический воздух в необычный город. Архивировано 24 сентября 2014 г. в Wayback Machine , The New York Times (20 января 2005 г.).
  17. ^ « Культурный геноцид исламского наследия» в Саудовской Аравии возмущает суннитов-суфиев» . Таймс оф Индия . 11 апреля 2013 г. Архивировано из оригинала 11 апреля 2013 г.
  18. ^ Jump up to: а б Питерс, Фрэнсис Э. (1994). Хадж: паломничество мусульман в Мекку и святые места . Издательство Принстонского университета. п. 206 . ISBN  978-0-691-02619-0 .
  19. ^ Эспозито, Джон Л. (2011). Что каждый должен знать об Исламе . Издательство Оксфордского университета . п. 25. ISBN  978-0-19-979413-3 . Мекка, как и Медина, закрыта для немусульман.
  20. ^ «Мэр Мекки принял генерального консула Малайзии» . Министерство иностранных дел Малайзии. 28 мая 2015 года. Архивировано из оригинала 4 сентября 2015 года . Проверено 28 июля 2015 г.
  21. ^ Стоун, Дэн (3 октября 2014 г.). «Растущая боль древнего хаджа» . Нэшнл Географик . Архивировано из оригинала 17 июля 2015 года . Проверено 20 апреля 2015 г.
  22. ^ «Кто есть кто: Салех Аль-Турки, новый мэр Мекки» . 29 января 2022 г.
  23. ^ «Принц Халид аль-Фейсал назначен губернатором региона Мекка» . Саудовское агентство печати. 16 мая 2007 года. Архивировано из оригинала 30 декабря 2007 года . Проверено 1 января 2008 г.
  24. ^ Jump up to: а б Верстег, Кес (2008). CHM Верстиг; Кис Верстиг (ред.). Энциклопедия арабского языка и лингвистики, том 4 (Иллюстрированное изд.). Брилл. п. 513. ИСБН  978-90-04-14476-7 .
  25. ^ Jump up to: а б Коран 3:96
  26. ^ Петерсон, Дэниел К. (2007). Мухаммад, пророк Божий . Вм. Издательство Б. Эрдманс. стр. 22–25. ISBN  978-0-8028-0754-0 .
  27. ^ Кипфер, Барбара Энн (2000). Энциклопедический словарь археологии (Иллюстрированное изд.). Спрингер . п. 342. ИСБН  978-0-306-46158-3 .
  28. ^ Глэсси, Сирил и Смит, Хьюстон (2003). Новая энциклопедия ислама (переработанное, иллюстрированное издание). Роуман Альтамира п. 302. ИСБН  978-0-7591-0190-6 .
  29. ^ Фиппс, Уильям Э. (1999). Мухаммед и Иисус: сравнение пророков и их учений (Иллюстрированное издание). Международная издательская группа «Континуум» . п. 85 . ISBN  978-0-8264-1207-2 .
  30. ^ Карраско, Дэвид ; Военный разум, Мортен; Хоули, Джон Стрэттон; Рейнольдс, Фрэнк ; Джарардо, Норман; Нойснер, Джейкоб ; Пеликан, Ярослав ; Кампо, Хуан; Пеннер, Ганс (1999). Венди Донигер (ред.). Энциклопедия мировых религий Мерриам-Вебстера . Мерриам-Вебстер . п. 703. ИСБН  978-0-87779-044-0 .
  31. ^ Jump up to: а б с д Хэм, Энтони; Брехус Шамс, Марта и Мэдден, Эндрю (2004). Саудовская Аравия (иллюстрированное ред.). Одинокая планета . ISBN  978-1-74059-667-1 .
  32. ^ Лонг, Дэвид Э. (2005). Культура и обычаи Саудовской Аравии . Гринвуд Пресс. п. 14 . ISBN  978-0-313-32021-7 .
  33. ^ Jump up to: а б Филип Хури Хитти (1973). Столицы арабского ислама (Иллюстрированное издание). Университет Миннесоты Пресс. п. 6. ISBN  978-0-8166-0663-4 .
  34. ^ «Словарь греческой и римской географии (1854 г.), Мааха, Мааха, Макораба» . perseus.tufts.edu . Проверено 13 мая 2020 г.
  35. ^ Jump up to: а б Моррис, Ян Д. (2018). «Мекка и Макораба» . Аль-Усур аль-Вуса . 26 :3. дои : 10.17613/zcdp-c225 . ISSN   1068-1051 .
  36. ^ Коран 6:92
  37. ^ Аль-Сахиб, Аль-Мухит фи Аллуга, стр. 303
  38. ^ Jump up to: а б Сайид Ахмад Хан (1870 г.). Серия очерков о жизни Мухаммеда и сопутствующих темах . Лондон: Трюбнер и компания. стр. 74–76.
  39. ^ Файерстоун, Реувен (1990). Название Путешествие по святым землям: эволюция легенд об Аврааме и Измаиле в исламской экзегезе . СУНИ Пресс. стр. 65, 205. ISBN.  978-0-7914-0331-0 .
  40. ^ Сэмпл, Ян (14 июля 2010 г.). «Предки обезьян, оживленные ископаемым черепом примата Сааданиуса» . Хранитель . Лондон. Архивировано из оригинала 27 сентября 2016 года.
  41. ^ Лаурсен, Лукас (2010). «Ископаемый череп, похожий на предка обезьяны». Природа . дои : 10.1038/news.2010.354 . ISSN   0028-0836 .
  42. ^ Jump up to: а б с д Питерс, Ф.Е. (1994). Мекка: литературная история мусульманской Святой Земли . Принстон: Издательство Принстонского университета. стр. 135–136. ISBN  978-1-4008-8736-1 . OCLC   978697983 .
  43. ^ Холланд, Том (2012). В тени меча . Лондон: Литтл, Браун. п. 303. ИСБН  978-0-307-47365-3 . С другой стороны, во всем огромном корпусе древней литературы нет ни одного упоминания о Мекке – ни одного
  44. ^ М. Робинсон (2022). «Численность населения Мекки Мухаммеда и создание курайшитов» . Дер Ислам . 1 (99): 10–37. дои : 10.1515/ислам-2022-0002 . hdl : 10023/25835 . S2CID   247974816 .
  45. ^ Аль-Атики, Бинимад (2020). Мекка во времена Пророка Мухаммада (мир ему и благословение Аллаха) . Независимое издание (опубликовано 17 марта 2020 г.). стр. 146–149. ISBN  978-1710858853 .
  46. ^ Холланд, Том; В тени меча; Литтл, Браун; 2012 г.; п. 471
  47. ^ Перевод CH Oldfather, Диодора Сицилийского, Том II , William Heinemann Ltd., London & Harvard University Press, Кембридж, Массачусетс, 1935, стр. 217.
  48. ^ Ян Ретсо, Арабы в древности (2003), 295–300.
  49. ^ Фотий, Диодор и Страбон (английский): Стэнли М. Бернштейн (тр.), Агатархид Книдский: На Эритрейском море (1989), 132–173, особенно. 152–3 (§92).)
  50. ^ Кроун, Патрисия (1987). Мекканская торговля и возникновение ислама . Издательство Принстонского университета. стр. 134–135. ISBN  978-1-59333-102-3 .
  51. ^ Моррис, Ян Д. (2018). «Мекка и Макораба» (PDF) . Аль-Усур Аль-Вуса . 26 : 1–60. Архивировано из оригинала (PDF) 17 ноября 2018 года . Проверено 16 ноября 2018 г. .
  52. ^ Бауэрсок, GW (2017). Горнило ислама . Кембридж (Массачусетс): Издательство Гарвардского университета. стр. 53–55. ISBN  978-0-674-05776-0 .
  53. ^ Крейн, П. Мекканская торговля и рост ислама , 1987, стр.136.
  54. ^ Шахид, Ирфан (1995). Византия и арабы в шестом веке, том 1, часть 1 . Думбартон-Оукс. п. 163. ИСБН  978-0-88402-284-8 .
  55. ^ Прокопий. История . стр. I.xix.14.
  56. ^ Кроун, Патрисия; Мекканская торговля и подъем ислама ; 1987 год; стр.7
  57. ^ Холланд, Том (2012). В тени меча ; Литтл, Браун; п. 303
  58. ^ Абдулла Альви Хаджи Хасан (1994). Продажи и контракты в раннем исламском коммерческом праве . Институт исламских исследований, Международный исламский университет. стр. 3 и след. ISBN  978-969-408-136-6 .
  59. ^ Бауэрсок, Глен. В. (2017). Бауэрсок, GW (2017). Горнило ислама. Кембридж (Массачусетс): Издательство Гарвардского университета. стр. 50 и далее .
  60. ^ Кроун, Патрисия (2007). «Курайшиты и римская армия: осмысление торговли кожей в Мекке». Бюллетень Школы восточных и африканских исследований Лондонского университета . 70 (1): 63–88. дои : 10.1017/S0041977X0700002X . JSTOR   40378894 . S2CID   154910558 .
  61. ^ Хойланд, Роберт (1997). Видеть ислам так, как его видели другие . Дарвин Пресс. п. 565. ИСБН  0-87850-125-8 .
  62. ^ Коран 2:127
  63. ^ Коран 22:25-37.
  64. ^ Глассе, Сирил (1991). «Кааба» . Краткая энциклопедия ислама . ХарперСанФранциско . ISBN  0-0606-3126-0 .
  65. ^ Лингс, Мартин (1983). Мухаммед: его жизнь, основанная на древнейших источниках . Общество исламских текстов. ISBN  978-0-946621-33-0 .
  66. ^ Корона, Алан Дэвид (2001) Самаритянские писцы и рукописи . Мор Зибек. п. 27
  67. ^ Кроун, Патриция и Кук, Массачусетс (1977) Агаризм: создание исламского мира, издательство Кембриджского университета. п. 22.
  68. ^ Лазарь-Яфе, Хава (1992). Переплетенные миры: средневековый ислам и библейская критика . Издательство Принстонского университета. стр. 61–62
  69. ^ Г. Ланкестер Хардинг и Энно Литтман, Некоторые тамудические надписи из Иорданского хашимитского королевства (Лейден, Нидерланды - 1952), стр. 19, надпись № 112А.
  70. ^ Джаввад Али, Подробная история арабов до ислама (1993), Vol. 4, с. 11
  71. ^ Хоутинг, Г. Р. (1980). «Исчезновение и повторное открытие Замзама и «Колодца Каабы» ». Бюллетень Школы восточных и африканских исследований Лондонского университета . 43 (1): 44–54 (44). дои : 10.1017/S0041977X00110523 . JSTOR   616125 . S2CID   162654756 .
  72. ^ Исламский мир , с. 20
  73. ^ Jump up to: а б с д «Мекка - Доисламский и раннеисламский периоды», Энциклопедия ислама.
  74. ^ Стоун , с. 14
  75. ^ Бауэр, С. Уайз (2010). История средневекового мира: от обращения Константина до Первого крестового похода . WW Нортон и компания. п. 243. ИСБН  978-0-393-05975-5 .
  76. ^ Jump up to: а б Исламский мир , с. 13
  77. ^ Jump up to: а б Лапид , с. 16–17
  78. ^ Jump up to: а б с Хаджа Адиль, Амина (2002). Пророк Мухаммад . ИСКА . ISBN  1-930409-11-7 .
  79. ^ "Абраха." Архивировано 13 января 2016 года в Wayback Machine словаре африканских христианских биографий . 2007 г. (последний доступ 11 апреля 2007 г.)
  80. ^ Мюллер, Вальтер В. (1987) «Очерк истории древней Южной Аравии». Архивировано 10 октября 2014 года в Wayback Machine , Вернер Даум (редактор), Йемен: 3000 лет искусства и цивилизации в Аравии Феликс .
  81. ^ «Год Слона» . Аль-Ислам.орг . 18 октября 2012 года . Проверено 7 июля 2021 г.
  82. ^ «Значение рождения Пророка Мухаммеда в год Слона» . aliftaa.jo . Проверено 7 июля 2021 г.
  83. ^ Абду р-Рахман ибн Насир ас-Сади (23 декабря 2009 г.). «Тафсир суры аль-Филь – Слон (Сура 105)» . Перевод Абу Румайсы. Исламская сеть. Архивировано из оригинала 20 декабря 2010 года . Проверено 15 марта 2013 г. Этого слона звали Махмуд, и он был послан к Абрахе от Наджаши , царя Абиссинии, специально для этой экспедиции.
  84. ^ Марр Дж.С. , Хаббард Э., Кэти Дж.Т. (2015). «Год Слона» . Викижурнал медицины . 2 (1). дои : 10.15347/wjm/2015.003 .
    В свою очередь, цитируя: Уиллан Р. (1821 г.). «Разные работы: включающие исследование древности оспы, кори и скарлатины, теперь впервые опубликованное; отчеты о болезнях в Лондоне, новое издание; и отдельные статьи на медицинские темы, собранные из различных периодических изданий. " . Каделл. п. 488.
  85. ^ Коран 105: 1-5.
  86. ^ Исламский мир , стр. 17–18.
  87. ^ Jump up to: а б Стоун , с. 32
  88. ^ «Мекка» . Infoplease.com. Архивировано из оригинала 17 августа 2010 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  89. ^ «Исламский мир до 1600 года: монгольские нашествия (Черная смерть)» . Укалгари.ca. Архивировано из оригинала 21 июля 2009 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  90. ^ Баттута, Ибн (2009). Путешествие Ибн Баттуты . Козимо.
  91. ^ Чисхолм, Хью , изд. (1911). «Мекка» . Британская энциклопедия . Том. 17 (11-е изд.). Издательство Кембриджского университета. п. 952.
  92. ^ « Семья Саудов и ваххабитский ислам. Архивировано 21 июля 2011 года в Wayback Machine ». Страноведение Библиотеки Конгресса США .
  93. ^ Ли Рэймент. «Людовико ди Вартема» . Сеть первооткрывателей . Архивировано из оригинала 17 июня 2012 года.
  94. ^ Холера (патология). Архивировано 27 июня 2009 года в Wayback Machine . Британская онлайн-энциклопедия.
  95. Daily Telegraph, суббота, 25 ноября 1916 г., перепечатано в выпуске Daily Telegraph, пятница, 25 ноября 2016 г. (стр. 36).
  96. ^ «Мекка» в Энкарте . (Архивировано) 1 ноября 2009 г.
  97. ^ «Осада Мекки» . Даблдей (США). 28 августа 2007 г. Архивировано из оригинала 18 октября 2014 г. Проверено 3 августа 2007 г.
  98. ^ Jump up to: а б «Разрушение Мекки: саудовские сторонники жесткой линии уничтожают свое собственное наследие». Архивировано 19 января 2011 года в Wayback Machine , The Independent, 6 августа 2005 года. Проверено 17 января 2011 года.
  99. ^ «Позор дома Сауда: тени над Меккой» , The Independent, 19 апреля 2006 г. | Архивировано из оригинала 10 марта 2009 г.
  100. ^ Бшир, Рози (20 декабря 2020 г.). «Как Саудовская Аравия уничтожила свою богатую культурную историю» . Глаз Ближнего Востока . Проверено 17 января 2022 г.
  101. ^ «Что такое хадж? («Катастрофы хаджа»)» . Би-би-си. 27 декабря 2006 г. Архивировано из оригинала 24 января 2009 г. Проверено 18 января 2013 г.
  102. ^ «История смертей во время хаджа» . Би-би-си. 17 декабря 2007 года. Архивировано из оригинала 10 июня 2009 года . Проверено 18 января 2013 г.
  103. ^ Рутвен, Малис (2006). Ислам в мире Великие книги. п. 10. ISBN  978-1-86207-906-9 .
  104. Express & Star. Архивировано 3 марта 2016 года в Wayback Machine . Экспресс и Стар . Проверено 3 февраля 2013 г.
  105. ^ «Более 700 погибших и 800 раненых в давке возле Мекки во время хаджа» . НДТВ. Архивировано из оригинала 25 сентября 2015 года . Проверено 24 сентября 2015 г.
  106. ^ «Полное солнечное затмение 2 августа 2027 года: карта пути и время» . www.timeanddate.com . Проверено 23 марта 2024 г.
  107. ^ Честно, Салахи. (2019). Сахих Муслим (Том 2) с полным комментарием Имама Навави . Ан-Навави, Имам., Муслим, Имам Абул-Хусейн. Ла Вернь: Kube Publishing Ltd. ISBN  978-0-86037-767-2 . OCLC   1152068721 .
  108. ^ «Макам Ибрагим (Стояние Авраама)» . Проект Мадайн . Архивировано из оригинала 9 сентября 2020 года . Проверено 9 сентября 2020 г.
  109. ^ Нассар, Нала (2013). «Дар аль-Кисва аш-Шарифа: Управление и производство» В Портере, Венеция; Саиф, Лиана (ред.). Хадж: Сборник очерков . Лондон: Британский музей. стр. 100-1 176–178. ISBN  978-0-86159-193-0 . ОСЛК   857109543 .
  110. ^ « Баб Бани Шайба » . Проект Мадайн . Архивировано из оригинала 9 сентября 2020 года . Проверено 9 сентября 2020 г.
  111. ^ «Фактическая инвентаризация паломников » . Главное управление статистики (на арабском языке). 17 декабря 2015 года . Проверено 29 июня 2020 г.
  112. ^ «Что такое Умра?» . islamonline.com. 5 декабря 2007 г. Архивировано из оригинала 22 июля 2011 г.
  113. ^ Jump up to: а б «В тени Послания и Пророчества» . Архивировано из оригинала 15 февраля 2008 года . Проверено 15 февраля 2008 г.
  114. ^ Jump up to: а б http://www.witness-pioneer.org. Архивировано 11 ноября 2010 г. в Wayback Machine . Проверено 3 февраля 2013 г.
  115. ^ «Муниципалитет Мекки» . Holymakkah.gov.sa. Архивировано из оригинала 29 мая 2007 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  116. ^ Jump up to: а б с д и ж г час я «Мекка – современный город», Энциклопедия ислама.
  117. ^ «FCC Aqualia выигрывает контракт на эксплуатацию двух очистных сооружений в Мекке, Саудовская Аравия» . Water-Technology.net . Проверено 11 октября 2022 г.
  118. ^ «Солнце, песок и вода: опреснительная установка на солнечной энергии поможет снабжать Саудовскую Аравию пресной водой» . Новости Дженерал Электрик . Проверено 11 октября 2022 г.
  119. ^ Миллисон, Эндрю (август 2019 г.). «Примеры климатических аналогов» . Пермакультурный дизайн: инструменты для устойчивости к изменению климата . Университет штата Орегон . Проверено 24 марта 2020 г.
  120. ^ «Климатические нормы Всемирной метеорологической организации на 1991–2020 годы» . Всемирная метеорологическая организация . Проверено 2 августа 2023 г.
  121. ^ «Климатические данные для Саудовской Аравии» . Региональный климатический центр Джидды. Архивировано из оригинала 12 мая 2012 года . Проверено 29 октября 2015 г.
  122. ^ «Таблица климата Мекки (Мекки)/Саудовской Аравии» (PDF) . Базовые климатические значения (1961–1990 гг.) со станций всего мира (на немецком языке). Немецкая метеорологическая служба . Проверено 25 января 2016 г.
  123. ^ «Насколько важно паломничество Умра для экономики Саудовской Аравии?» . ТРТ Мир. 27 февраля 2020 г. Проверено 1 ноября 2022 г.
  124. ^ Мекка. Всемирная книжная энциклопедия. Издание 2003 года. Объем М.п. 353
  125. ^ Хауден, Дэниел (19 апреля 2006 г.). «Позор дома Саудов: тени над Меккой» . Лондон: The Independent (Великобритания). Архивировано из оригинала 20 мая 2007 года . Проверено 3 мая 2007 г.
  126. ^ «MODON начинает передачу промышленного города площадью 45 миллионов квадратных метров в Мекке » АргаамПлюс Получено 26 декабря.
  127. ^ Департамент статистической информации министерства образования: Статистическая сводка по образованию в Саудовской Аравии (AR). Архивировано 22 декабря 2015 г. в Wayback Machine.
  128. ^ «Больницы — Список больниц». Архивировано 9 февраля 2015 г. в Wayback Machine . moh.gov.sa.
  129. ^ «Новый специальный выпуск National Geographic на канале PBS «Внутри Мекки» » . Анисамехди.com. Архивировано из оригинала 15 апреля 2010 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  130. ^ «Мекка аль-Мукаррама и Медина» Британская энциклопедия : пятнадцатое издание Том. 23. 2007. С. 1–12. 698–699.
  131. ^ Зиауддин Сардар (2014). Мекка: Священный город . Блумсбери. п. 257. ИСБН  978-1-62040-268-9 .
  132. ^ «После хаджа: жители Мекки становятся враждебно настроенными к изменениям в священном городе» . Хранитель . 14 сентября 2016 года. Архивировано из оригинала 24 октября 2016 года . Проверено 23 октября 2016 г.
  133. ^ «Посольство Саудовской Аравии предостерегает от въезда немусульман в Мекку» . Новости АБС-ЦБН. 14 марта 2006 г. Архивировано из оригинала 26 апреля 2006 г. Проверено 27 апреля 2008 г.
  134. ^ Роберт В. Хефнер; Патрисия Хорватич (1997). Ислам в эпоху национальных государств: политика и религиозное обновление в мусульманской Юго-Восточной Азии . Гавайский университет Press. п. 198. ИСБН  978-0-8248-1957-6 . Проверено 5 июня 2014 г.
  135. ^ «Приманка Мекки» . Саудовская Арамко Мир . Архивировано из оригинала 13 января 2010 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  136. ^ Индерджит Сингх Джадж. Гуру Нанак в Мекке .
  137. ^ Доктор Харджиндер Сингх Дилгир говорит, что Мекка не была запрещена для немусульман до девятнадцатого века; История сикхов в 10 томах , Sikh University Press, (2010–2012), том. 1, стр. 181–182.
  138. ^ «Сэр Ричард Фрэнсис Бертон: Паломничество в Мекку, 1853 год» . Фордхэм.edu. Архивировано из оригинала 12 апреля 2010 года . Проверено 6 апреля 2010 г.
  139. ^ «Демографическое исследование 2016» (PDF) . Демографическое исследование 2016 года . Главное управление статистики. 2016.
  140. ^ Азиатские футбольные стадионы. Архивировано 29 июня 2009 г. в Wayback Machine - Король стадиона Абдул Азиз.
  141. ^ «Проекты Центра IDEA» . Елабдарская архитектура. Архивировано из оригинала 8 февраля 2015 года. – Ворота Мекки.
  142. ^ «Саудовский терминал может принимать 3800 паломников в час» . Аль Арабия . 28 августа 2014 г. Архивировано из оригинала 8 ноября 2014 г.
  143. ^ «Дороги» . Архивировано 4 февраля 2015 года в Wayback Machine . saudinf.com.
  144. ^ «Секторы дорог и портов в Королевстве Саудовская Аравия». Архивировано 8 января 2015 года в Wayback Machine . саудия-онлайн.com. 5 ноября 2001 г.
  145. ^ «Мекка строит восемь туннелей, чтобы уменьшить заторы» . Строительный еженедельник . 30 мая 2013 г.
  146. ^ «Паломники хаджа едут на метро в Мекку» . Железнодорожный вестник Интернэшнл . 15 ноября 2010 г. Архивировано из оригинала 3 декабря 2010 г.
  147. ^ «Подписаны контракты на метро Мекки» . Железнодорожный вестник Интернэшнл . 24 июня 2009 г. Архивировано из оригинала 28 февраля 2010 г. Проверено 25 июня 2009 г.
  148. ^ Jump up to: а б «Планы метро Джидды и Мекки одобрены» . Железнодорожный вестник Интернэшнл . 17 августа 2012 г. Архивировано из оригинала 24 сентября 2015 г.
  149. ^ «Высокоскоростные станции для высокоскоростной железной дороги» . Железнодорожный вестник Интернэшнл . 23 апреля 2009 г. Архивировано из оригинала 19 июня 2010 г.
  150. ^ Jump up to: а б «Высокоскоростная железная дорога Харамайн в Саудовской Аравии открывается для публики» . Арабские новости . 11 октября 2018 года. Архивировано из оригинала 14 апреля 2019 года . Проверено 14 апреля 2019 г. .
  151. ^ «Аль-Раджи выигрывает гражданский контракт Мекка – Медина» . Железнодорожный вестник Интернэшнл . 9 февраля 2009 г. Архивировано из оригинала 19 июня 2010 г.

Библиография

Дальнейшее чтение

Онлайн

  • Мекка Саудовская Аравия , в Британской энциклопедии Онлайн , авторы Джон Багот Глабб, Ассад Сулейман Абдо, Свати Чопра, Даршана Дас, Майкл Леви, Глория Лота, Майкл Рэй, Сурабхи Синха, Ной Теш, Эми Тикканен, Грейс Янг и Адам Зейдан
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: ae3d163f874c0e542a10ae1b2514c220__1722434100
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/ae/20/ae3d163f874c0e542a10ae1b2514c220.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Mecca - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)