Jump to content

Мекка

Координаты : 21 ° 25′21 ″ с.ш. 39 ° 49′24 ″ E / 21,42250 ° N 39,82333 ° E / 21,42250; 39,82333
Страница полузащита
(Перенаправлено из Мека )

Мекка
مكةМекка
  • Святая столица ( Святая столица )
  • Мать всех поселений ( Ммм al -qura )
Город
Макка аль-Мукаррама ( Makkah al -mukarramah )
Mecca governorate (green) within Mecca province
Mecca governorate (green) within
Mecca province
Mecca is located in Saudi Arabia
Mecca
Mecca
Coordinates: 21°25′21″N 39°49′24″E / 21.42250°N 39.82333°E / 21.42250; 39.82333
Country Saudi Arabia
ProvinceMecca Province
GovernorateHoly Capital Governorate
Establishedc. 18th century BCE
Founded byIbrāhīm and Ismāʿīl (building The Kaaba)[1]
Government
 • MayorSaleh Al-Turki
 • Provincial GovernorKhalid bin Faisal Al Saud
Area
 • City1,200 km2 (500 sq mi)
 • Land760 km2 (290 sq mi)
Elevation
277 m (909 ft)
Population
 (2022 census)[2]
 • City2,385,509
 • Rank3rd in Saudi Arabia
 • Density2,000/km2 (5,100/sq mi)
 • Metro
2,427,924 (Mecca Governorate)
DemonymMakki (مكي)
Time zoneUTC+3 (AST)
Area code+966-12
Websitehmm.gov.sa

( / / s / / s s ) son san / / [ А ] обычно сокращается до макки [ B ] ) является столицей провинции Мекка в регионе Хеджаз в Западной Саудовской Аравии и в самом святом городе в соответствии с исламом . [ 4 ] Это 70 км (43 мили) внутри страны от Джидды на Красном море , в узкой долине 277 м (909 футов) над уровнем моря. Его столичное население в 2022 году составило 2,4   миллиона, что сделало его третьим по численным населению города в Саудовской Аравии после Эр-Рияда и Джедды. Около 44,5% населения являются гражданами Саудовской Аравии , а около 55,5% - мусульманские иностранцы из других стран. [ 5 ] Пилигримы более чем утроивают число населения каждый год во время Хаджа паломничества , наблюдаемого в двенадцатом Дхуль месяце Хиджри -Шиджа . [ 6 ] С более чем 10,8 миллионами международных посетителей в 2023 году Мекка была одним из десяти самых посещаемых городов мира. [ 7 ]

Мекка, как правило, считается «фонтанедом и колыбелью ислама ». [ 8 ] [ 9 ] Мекка почитается в исламе как место рождения исламского пророка Мухаммеда . Пещера Хира на вершине Джабала Аль-Нур («Гора света»), недалеко от города,-это то, где мусульмане считают, что Коран был впервые открыт Мухаммеду. [10] Visiting Mecca for the Ḥajj is an obligation upon all able Muslims. The Great Mosque of Mecca, known as the Masjid al-Haram, is home to the Ka'bah, believed by Muslims to have been built by Abraham and Ishmael. It is Islam's holiest site and the direction of prayer (qibla) for all Muslims worldwide.[11]

Muslim rulers from in and around the region long tried to take the city and keep it in their control, and thus, much like most of the Hejaz region, the city has seen several regime changes. The city was most recently conquered in the Saudi conquest of Hejaz by Ibn Saud and his allies in 1925. Since then, Mecca has seen a tremendous expansion in size and infrastructure, with newer, modern buildings such as the Abraj Al Bait, the world's fourth-tallest building and third-largest by floor area,[12] towering over the Great Mosque. The Saudi government has also carried out the destruction of several historical structures and archaeological sites,[13] such as the Ajyad Fortress.[14][15][16] However, many of the demolitions have officially been part of the continued expansion of the Masjid al-Haram at Mecca and the Prophet's Mosque in Medina and their auxiliary service facilities in order to accommodate the ever-increasing number of Muslims performing the pilgrimage (hajj).[17] Non-Muslims are strictly prohibited from entering the city.[18][19]

Under the Saudi government, Mecca is governed by the Mecca Regional Municipality, a municipal council of 14 locally elected members headed by the mayor (called Amin in Arabic) appointed by the Saudi government. In 2015, the mayor of the city was Osama bin Fadhel Al-Barr;[20][21] as of January 2022, the mayor is Saleh Al-Turki.[22] The City of Mecca amanah, which constitutes Mecca and the surrounding region, is the capital of the Mecca Province, which includes the neighbouring cities of Jeddah and Ta'if, even though Jeddah is considerably larger in population than Mecca. Prince Khalid bin Faisal Al Saud has been the provincial governor of the province since 16 May 2007.[23]

Etymology

Mecca has been referred to by many names. As with many Arabic words, its etymology is obscure.[24] Widely believed to be a synonym for Makkah, it is said to be more specifically the early name for the valley located therein, while Muslim scholars generally use it to refer to the sacred area of the city that immediately surrounds and includes the Ka'bah.[25][26]

Bakkah

The Quran refers to the city as Bakkah in Surah Al Imran (3), verse 96: "Indeed the first House [of worship], established for mankind was that at Bakkah". This is said to have been the name of the city at the time of Ibrahim and it is also transliterated as Baca, Baka, Bakah, Bakka, Becca and Bekka, among others.[27][28][29] It was a name for the city in the ancient world.[30]

Makkah, Makkah al-Mukarramah and Mecca

Makkah is the official transliteration used by the Saudi government and is closer to the Arabic pronunciation.[31][32] The government adopted Makkah as the official spelling in the 1980s, but it is not universally known or used worldwide.[31] The full official name is Makkah al-Mukarramah (Arabic: مكة المكرمة, lit.'Makkah the Honored').[31] Makkah is used to refer to the city in the Quran in Surah Al-Fath (48), verse 24.[24][33]

The word Mecca in English has come to be used to refer to any place that draws large numbers of people, and because of this some English-speaking Muslims have come to regard the use of this spelling for the city as offensive.[31] Nonetheless, Mecca is the familiar form of the English transliteration for the Arabic name of the city.

Macoraba, another ancient city name mentioned by Claudius Ptolemy Felix' Arabia Felix, was also claimed to be Mecca.[34] Some studies have questioned this association.[35] Many etymologies have been proposed: the traditional one is that it is derived from the Old South Arabian root M-K-R-B which means "temple".[35]

Other names

Another name used for Mecca in the Quran is at 6:92 where it is called Umm al-Qurā[36] (أُمّ ٱلْقُرَى, meaning "Mother of all Settlements").[33] The city has been called several other names in both the Quran and ahadith. Another name used historically for Mecca is Tihāmah.[37] According to an Islamic suggestion, another name for Mecca, Fārān, is synonymous with the Desert of Paran mentioned in the Old Testament at Genesis 21:21.[38] Arab and Islamic tradition holds that the wilderness of Paran, broadly speaking, is the Tihamah coastal plain and the site where Ishmael settled was Mecca.[38] Yaqut al-Hamawi, the 12th-century Syrian geographer, wrote that Fārān was "an arabized Hebrew word, one of the names of Mecca mentioned in the Torah."[39]

History

Prehistory

In 2010, Mecca and the surrounding area became an important site for paleontology with respect to primate evolution, with the discovery of a Saadanius fossil. Saadanius is considered to be a primate closely related to the common ancestor of the Old World monkeys and apes. The fossil habitat, near what is now the Red Sea in western Saudi Arabia, was a damp forest area between 28 million and 29 million years ago.[40] Paleontologists involved in the research hope to find further fossils in the area.[41]

Early history (up to 6th century CE)

The early history of Mecca is still largely shrouded by a lack of clear sources. The city lies in the hinterland of the middle part of western Arabia of which there are sparse textual or archaeological sources available.[42] This lack of knowledge is in contrast to both the northern and southern areas of western Arabia, specifically the Syro-Palestinian frontier and Yemen, where historians have various sources available such as physical remains of shrines, inscriptions, observations by Greco-Roman authors, and information collected by church historians. The area of Hejaz that surrounds Mecca was characterized by its remote, rocky, and inhospitable nature, supporting only meagre settled populations in scattered oases and occasional stretches of fertile land. The Red Sea coast offered no easily accessible ports and the oasis dwellers and bedouins in the region were illiterate.[42]

While one individual has suggested that Mecca’s population at the time of Muhammad was around 550,[43] research published by Binimad Al-Ateeqi in 2020 shows that the population was closer to 10,000 individuals, a figure extrapolated from data taken from historical records about the Battle of Badr and other military expeditions, emigrants to both Abyssinia and Madinah, and Muhammad’s own household. Al-Ateeqi, a researcher from Kuwait who has written extensively about the early history of Mecca, also makes deductions about the numbers of women, children, servants, and slaves living in Mecca at the time, pointing out that some wealthy individuals, such as Abdullah ibn Jud’an, had as many as 100 slaves.[44]

The first clear reference to Mecca in non-Islamic literature appears in 741 CE, long after the death of Muhammad, in the Byzantine-Arab Chronicle, though here the author places the region in Mesopotamia rather than the Hejaz.[45]

Possible earlier mentions are not unambiguous. The Greek historian Diodorus Siculus writes about Arabia in the 1st century BCE in his work Bibliotheca historica, describing a holy shrine: "And a temple has been set up there, which is very holy and exceedingly revered by all Arabians".[46] Claims have been made this could be a reference to the Ka'bah in Mecca. However, the geographic location Diodorus describes is located in northwest Arabia, around the area of Leuke Kome, within the former Nabataean Kingdom and the Roman province of Arabia Petraea.[47][48]

Ptolemy lists the names of 50 cities in Arabia, one going by the name of Macoraba. There has been speculation since 1646 that this could be a reference to Mecca. Historically, there has been a general consensus in scholarship that Macoraba mentioned by Ptolemy in the 2nd century CE is indeed Mecca, but more recently, this has been questioned.[49][50] Bowersock favors the identity of the former, with his theory being that "Macoraba" is the word "Makkah" followed by the aggrandizing Aramaic adjective rabb (great). The Roman historian Ammianus Marcellinus also enumerated many cities of Western Arabia, most of which can be identified. According to Bowersock, he did mention Mecca as "Geapolis" or "Hierapolis", the latter one meaning "holy city" potentially referring to the sanctuary of the Kaaba.[51] Patricia Crone, from the Revisionist school of Islamic studies on the other hand, writes that "the plain truth is that the name Macoraba has nothing to do with that of Mecca [...] if Ptolemy mentions Mecca at all, he calls it Moka, a town in Arabia Petraea".[52]

Procopius' 6th century statement that the Ma'ad tribe possessed the coast of western Arabia between the Ghassanids and the Himyarites of the south supports the Arabic sources tradition that associates Quraysh as a branch of the Ma'add and Muhammad as a direct descendant of Ma'ad ibn Adnan.[53][54]

Historian Patricia Crone has cast doubt on the claim that Mecca was a major historical trading outpost.[55][56] However, other scholars such as Glen W. Bowersock disagree and assert that Mecca was a major trading outpost.[57][58] Crone later on disregarded some of her theories.[59] She argues that Meccan trade relied on skins, hides, manufactured leather goods, clarified butter, Hijazi woollens, and camels. She suggests that most of these goods were destined for the Roman army, which is known to have required colossal quantities of leather and hides for its equipment.

Mecca is mentioned in the following early Quranic manuscripts:

  • Codex Is. 1615 I, folio 47v, radiocarbon dated to 591–643 CE.
  • Codex Ṣanʿāʾ DAM 01–29.1, folio 29a, radiocarbon dated between 633 and 665 CE.
  • Codex Arabe 331, folio 40 v, radiocarbon dated between 652 and 765 CE.

The earliest Muslim inscriptions are from the Mecca-Ta'if area.[60]

Islamic narrative

Mecca mentioned in Quranic manuscript Codex Arabe 331 (Q48:24)
A 1787 Ottoman Turkish map of Al-Haram Mosque, and related religious sites, such as Jabal al-Nour

In the Islamic view, the beginnings of Mecca are attributed to the Biblical figures, Adam, Abraham, Hagar and Ishmael. It was Adam himself who built the first God's house in Mecca according to a heavenly prototype but this building was destroyed in the Noahic Flood.[42] The civilization of Mecca is believed to have started after Ibrāhīm (Abraham) left his son Ismāʿīl (Ishmael) and wife Hājar (Hagar) in the valley at Allah's command.[citation needed] Some people from the Yemeni tribe of Jurhum settled with them, and Isma'il reportedly married two women, one after divorcing the first, on Ibrahim's advice. At least one man of the Jurhum helped Ismāʿīl and his father to construct or according to Islamic narratives, reconstruct, the Ka'bah ('Cube'),[61][25][62] which would have social, religious, political and historical implications for the site and region.[63][64]

Muslims see the mention of a pilgrimage at the Valley of the Bakha in the Old Testament chapter Psalm 84:3–6 as a reference to Mecca, similar to the Quran at Surah 3:96 In the Sharḥ al-Asāṭīr, a commentary on the Samaritan midrashic chronology of the Patriarchs, of unknown date but probably composed in the 10th century CE, it is claimed that Mecca was built by the sons of Nebaioth, the eldest son of Ismāʿīl or Ishmael.[65][66][67]

Thamudic inscriptions

Some Thamudic inscriptions which were discovered in the south Jordan contained names of some individuals such as ʿAbd Mekkat (عَبْد مَكَّة, "Servant of Mecca").[68]

There were also some other inscriptions which contained personal names such as Makki (مَكِّي, "Makkan, of Makkah"), but Jawwad Ali from the University of Baghdad suggested that there's also a probability of a tribe named "Makkah".[69]

Under the Quraish

Sometime in the 5th century, the Ka'bah was a place of worship for the deities of Arabia's pagan tribes. Mecca's most important pagan deity was Hubal, which had been placed there by the ruling Quraish tribe.[70][71] and remained until the Conquest of Mecca by Muhammad.[citation needed] In the 5th century, the Quraish took control of Mecca, and became skilled merchants and traders. In the 6th century, they joined the lucrative spice trade, since battles elsewhere were diverting trade routes from dangerous sea routes to more secure overland routes. The Byzantine Empire had previously controlled the Red Sea, but piracy had been increasing.[citation needed] Another previous route that ran through the Persian Gulf via the Tigris and Euphrates rivers was also being threatened by exploitations from the Sassanid Empire, and was being disrupted by the Lakhmids, the Ghassanids, and the Roman–Persian Wars. Mecca's prominence as a trading center also surpassed the cities of Petra and Palmyra.[72][73] The Sassanids however did not always pose a threat to Mecca, as in 575 CE they protected it from a Yemeni invasion, led by its Christian leader Abraha. The tribes of southern Arabia asked the Persian king Khosrau I for aid, in response to which he came south to Arabia with foot-soldiers and a fleet of ships near Mecca.[74]

By the middle of the 6th century, there were three major settlements in northern Arabia, all along the south-western coast that borders the Red Sea, in a habitable region between the sea and the Hejaz mountains to the east. Although the area around Mecca was completely barren, it was the wealthiest of the three settlements with abundant water from the renowned Zamzam Well and a position at the crossroads of major caravan routes.[75]

The harsh conditions and terrain of the Arabian peninsula meant a near-constant state of conflict between the local tribes, but once a year they would declare a truce and converge upon Mecca in an annual pilgrimage. Up to the 7th century, this journey was intended for religious reasons by the pagan Arabs to pay homage to their shrine, and to drink Zamzam. However, it was also the time each year that disputes would be arbitrated, debts would be resolved, and trading would occur at Meccan fairs. These annual events gave the tribes a sense of common identity and made Mecca an important focus for the peninsula.[76]

The Year of the Elephant (570 CE)

The "Year of the Elephant" is the name in Islamic history for the year approximately equating to 570–572 CE, when, according to Islamic sources such as Ibn Ishaq, Abraha descended upon Mecca, riding an elephant, with a large army after building a cathedral at San'aa, named al-Qullays in honor of the Negus of Axum. It gained widespread fame, even gaining attention from the Byzantine Empire.[77] Abraha attempted to divert the pilgrimage of the Arabs from the Ka'bah to al-Qullays, effectively converting them to Christianity. According to Islamic tradition, this was the year of Muhammad's birth.[77] Abraha allegedly sent a messenger named Muhammad ibn Khuza'i to Mecca and Tihamah with a message that al-Qullays was both much better than other houses of worship and purer, having not been defiled by the housing of idols.[77] When Muhammad ibn Khuza'i got as far as the land of Kinana, the people of the lowland, knowing what he had come for, sent a man of Hudhayl called ʿUrwa bin Hayyad al-Milasi, who shot him with an arrow, killing him. His brother Qays who was with him, fled to Abraha and told him the news, which increased his rage and fury and he swore to raid the Kinana tribe and destroy the Ka'bah. Ibn Ishaq further states that one of the men of the Quraysh tribe was angered by this, and going to Sana'a, entering the church at night and defiling it; widely assumed to have done so by defecating in it.[78][79]

Abraha marched upon the Ka'bah with a large army, which included one or more war elephants, intending to demolish it. When news of the advance of his army came, the Arab tribes of Quraysh, Kinanah, Khuza'a and Hudhayl united in the defense of the Ka'bah and the city. A man from the Himyarite Kingdom was sent by Abraha to advise them that Abraha only wished to demolish the Ka'bah and if they resisted, they would be crushed. Abdul Muttalib told the Meccans to seek refuge in the hills while he and some members of the Quraysh remained within the precincts of the Kaaba. Abraha sent a dispatch inviting Abdul-Muttalib to meet with Abraha and discuss matters. When Abdul-Muttalib left the meeting he was heard saying: "The Owner of this House is its Defender, and I am sure he will save it from the attack of the adversaries and will not dishonor the servants of His House."[80][81]

Abraha eventually attacked Mecca. However, the lead elephant, known as Mahmud,[82] is said to have stopped at the boundary around Mecca and refused to enter. It has been theorized that an epidemic such as by smallpox could have caused such a failed invasion of Mecca.[83] The reference to the story in Quran is rather short. According to the 105th Surah of the Quran, Al-Fil, the next day, a dark cloud of small birds sent by Allah appeared. The birds carried small rocks in their beaks, and bombarded the Ethiopian forces, and smashed them to a state like that of eaten straw.[84]

Economy

Camel caravans, said to have first been used by Muhammad's great-grandfather, were a major part of Mecca's bustling economy. Alliances were struck between the merchants in Mecca and the local nomadic tribes, who would bring goods – leather, livestock, and metals mined in the local mountains – to Mecca to be loaded on the caravans and carried to cities in Shaam and Iraq.[85] Historical accounts also provide some indication that goods from other continents may also have flowed through Mecca. Goods from Africa and the Far East passed through en route to Syria including spices, leather, medicine, cloth, and slaves; in return Mecca received money, weapons, cereals and wine, which in turn were distributed throughout Arabia. [citation needed] The Meccans signed treaties with both the Byzantines and the Bedouins, and negotiated safe passages for caravans, giving them water and pasture rights. Mecca became the center of a loose confederation of client tribes, which included those of the Banu Tamim. Other regional powers such as the Abyssinians, Ghassanids, and Lakhmids were in decline leaving Meccan trade to be the primary binding force in Arabia in the late 6th century.[76]

Muhammad and the conquest of Mecca

Makkah Al Mukarramah Library (21°25′30″N 39°49′48″E / 21.42500°N 39.83000°E / 21.42500; 39.83000 (Bayt al-Mawlid / Makkah Al Mukarramah Library)) is believed to stand on the spot where Muhammad was born, so it is also known as Bayt al-Mawlid

Muhammad was born in Mecca in 570 CE, and thus Islam has been inextricably linked with it ever since. He was born into the faction of Banu Hashim in the ruling tribe of Quraysh. It was in the nearby mountain cave of Hira on Jabal al-Nour that Muhammad began receiving divine revelations from God through the archangel Jibreel in 610 CE, according to Islamic tradition. Advocating his form of Abrahamic monotheism against Meccan paganism, and after enduring persecution from the pagan tribes for 13 years, Muhammad emigrated (hijrah) in 622 CE with his companions, the Muhajirun, to Yathrib (later renamed Medina). The conflict between the Quraysh and the Muslims is accepted to have begun at this point. Overall, Meccan efforts to annihilate Islam failed and proved to be costly and unsuccessful.[citation needed] During the Battle of the Trench in 627 CE, the combined armies of Arabia were unable to defeat Muhammad's forces (as the trench surrounding Muhammad's forces protected them from harm and a storm was sent to breach the Quraysh tribe).[86] In 628 CE, Muhammad and his followers wanted to enter Mecca for pilgrimage, but were blocked by the Quraysh. Subsequently, Muslims and Meccans entered into the Treaty of Hudaybiyyah, whereby the Quraysh and their allies promised to cease fighting Muslims and their allies and promised that Muslims would be allowed into the city to perform the pilgrimage the following year. It was meant to be a ceasefire for 10 years; however, just two years later, the Banu Bakr, allies of the Quraish, violated the truce by slaughtering a group of the Banu Khuza'ah, allies of the Muslims. Muhammad and his companions, now 10,000 strong, marched into Mecca and conquered the city. The pagan imagery was destroyed by Muhammad's followers and the location Islamized and rededicated to the worship of Allah alone. Mecca was declared the holiest site in Islam ordaining it as the center of Muslim pilgrimage (Hajj), one of the Islamic faith's Five Pillars.

Muhammad then returned to Medina, after assigning 'Attab ibn Asid as governor of the city. His other activities in Arabia led to the unification of the Arabian Peninsula under the banner of Islam.[72][86] Muhammad died in 632 CE. Within the next few hundred years, the area under the banner of Islam stretched from North Africa into Asia and parts of Europe. As the Islamic realm grew, Mecca continued to attract pilgrims from all across the Muslim world and beyond, as Muslims came to perform the annual Hajj pilgrimage. Mecca also attracted a year-round population of scholars, pious Muslims who wished to live close to the Kaaba, and local inhabitants who served the pilgrims. Due to the difficulty and expense of the Hajj, pilgrims arrived by boat at Jeddah, and came overland, or joined the annual caravans from Syria or Iraq.[citation needed]

Medieval and pre-modern times

Mecca was never the capital of any of the Islamic states. Muslim rulers did contribute to its upkeep, such as during the reigns of 'Umar (r. 634–644 CE) and 'Uthman ibn Affan (r. 644–656 CE) when concerns of flooding caused the caliphs to bring in Christian engineers to build barrages in the low-lying quarters and construct dykes and embankments to protect the area around the Kaaba.[72]

Muhammad's return to Medina shifted the focus away from Mecca and later even further away when 'Ali, the fourth caliph, took power and chose Kufa as his capital. The Umayyad Caliphate moved the capital to Damascus in Syria and the Abbasid Caliphate to Baghdad, in modern-day Iraq, which remained the center of the Islamic Empire for nearly 500 years. Mecca re-entered Islamic political history during the Second Fitna, when it was held by Abdullah ibn az-Zubayr and the Zubayrids.[citation needed] The city was twice besieged by the Umayyads in 683 CE and 692 CE, and for some time thereafter, the city figured little in politics, remaining a city of devotion and scholarship governed by various other factions. In 930 CE, Mecca was attacked and sacked by Qarmatians, a millenarian Shi'a Isma'ili Muslim sect led by Abū-Tāhir Al-Jannābī and centered in eastern Arabia.[87] The Black Death pandemic hit Mecca in 1349 CE.[88]

Ibn Battuta's description of Mecca

One of the most famous travelers to Mecca in the 14th century was a Moroccan scholar and traveler, Ibn Battuta. In his rihla (account), he provides a vast description of the city. Around the year 1327 CE or 729 AH, Ibn Battuta arrived at the holy city. Immediately, he says, it felt like a holy sanctuary, and thus he started the rites of the pilgrimage. He remained in Mecca for three years and left in 1330 CE. During his second year in the holy city, he says his caravan arrived "with a great quantity of alms for the support of those who were staying in Mecca and Medina". While in Mecca, prayers were made for (not to) the King of Iraq and also for Salaheddin al-Ayyubi, Sultan of Egypt and Syria at the Ka'bah. Battuta says the Ka'bah was large, but was destroyed and rebuilt smaller than the original. According to Ibn Battuta, the original Kaaba, prior to the conquest of Makkah by the Prophet, contained images of angels and prophets including Jesus (Isa in Islamic tradition), his mother Mary (Maryam in Islamic tradition), and many others - Ibn Battuta however states these were all destroyed by the Prophet in the year of victory. Battuta describes the Ka'bah in his time as an important part of Mecca due to the fact that many people make the pilgrimage to it. Battuta describes the people of the city as being humble and kind, and also willing to give a part of everything they had to someone who had nothing. The inhabitants of Mecca and the village itself, he says, were very clean. There was also a sense of elegance to the village.[89]

Under the Ottomans

Panorama of Mecca, 1845, from the Khalili Collection of Hajj and the Arts of Pilgrimage

In 1517, the then Sharif of Mecca, Barakat bin Muhammad, acknowledged the supremacy of the Ottoman Caliph but retained a great degree of local autonomy.[90] In 1803 the city was captured by the First Saudi State,[91] which held Mecca until 1813, destroying some of the historic tombs and domes in and around the city. The Ottomans assigned the task of bringing Mecca back under Ottoman control to their powerful Khedive (viceroy) and Wali of Egypt, Muhammad Ali Pasha. Muhammad Ali Pasha successfully returned Mecca to Ottoman control in 1813. In 1818, the Saud were defeated again but survived and founded the Second Saudi State that lasted until 1891 and led on to the present country of Saudi Arabia. In 1853, Sir Richard Francis Burton undertook the Muslim pilgrimage to Mecca and Medina disguised as a Muslim. Although Burton was certainly not the first non-Muslim European to make the Hajj (Ludovico di Varthema did this in 1503),[92] his pilgrimage remains one of the most famous and documented of modern times. Mecca was regularly hit by cholera outbreaks. Between 1830 and 1930, cholera broke out among pilgrims at Mecca 27 times.[93]

Modern history

Mecca in 1910

Hashemite Revolt and subsequent control by the Sharifate of Mecca

In World War I, the Ottoman Empire was at war with the Allies. It had successfully repulsed an attack on Istanbul in the Gallipoli campaign and on Baghdad in the Siege of Kut. The British intelligence agent T.E. Lawrence conspired with the Ottoman governor, Hussain bin Ali, the Sharif of Mecca to revolt against the Ottoman Empire and it was the first city captured by his forces in the 1916 Battle of Mecca. Sharif's revolt proved a turning point of the war on the eastern front. Hussein declared a new state, the Kingdom of Hejaz, declaring himself the Sharif of the state and Mecca his capital. News reports in November 1916 via contact in Cairo with returning Hajj pilgrims, stated that with the Ottoman Turkish authorities gone, the Hajj of 1916 was free of the previous massive extortion and monetary demands made by the Turks who were agents of the Ottoman government.[94]

Saudi Arabian conquest and modern history

Following the 1924 Battle of Mecca, the Sharif of Mecca was overthrown by the Saud family, and Mecca was incorporated into Saudi Arabia.[95] Under Saudi rule, much of the historic city has been demolished as a result of the Saudi government fearing these sites might become sites of association in worship besides Allah (shirk). The city has been expanded to include several towns previously considered to be separate from the holy city and now is just a few kilometers outside the main sites of the Hajj, Mina, Muzdalifah and Arafat. Mecca is not served by any airport, due to concerns about the city's safety. It is instead served by the King Abdulaziz International Airport in Jeddah (approx. 70 km away) internationally and the Ta'if Regional Airport (approx. 120 km away) for domestic flights.[citation needed]

The city today is at the junction of the two most important highways in all of the Saudi Arabian highway system, Highway 40, which connects the city to Jeddah in the west and the capital, Riyadh and Dammam in the east and Highway 15, which connects it to Medina, Tabuk and onward to Jordan in the north and Abha and Jizan in the south. The Ottomans had planned to extend their railway network to the holy city, but were forced to abandon this plan due to their entry into the First World War. This plan was later carried out by the Saudi government, which connected the two holy cities of Medina and Mecca with the modern Haramain high-speed railway system which runs at 300 km/h (190 mph) and connects the two cities via Jeddah, King Abdulaziz International Airport and King Abdullah Economic City near Rabigh within two hours.[citation needed]

The haram area of Mecca, in which the entry of non-Muslims is forbidden, is much larger than that of Medina.

1979 Grand Mosque seizure

On 20 November 1979, two hundred armed dissidents led by Juhayman al-Otaibi, seized the Grand Mosque, claiming the Saudi royal family no longer represented pure Islam and that the Masjid al-Haram and the Ka'bah, must be held by those of true faith. The rebels seized tens of thousands of pilgrims as hostages and barricaded themselves in the mosque. The siege lasted two weeks, and resulted in several hundred deaths and significant damage to the shrine, especially the Safa-Marwah gallery. A multinational force was finally able to retake the mosque from the dissidents.[96] Since then, the Grand Mosque has been expanded several times, with many other expansions being undertaken in the present day.

Destruction of Islamic heritage sites

Mecca, as seen from Jabal al-Nour. Mecca Clock Tower is visible in the skyline.

Under Saudi rule, it has been estimated that since 1985, about 95% of Mecca's historic buildings, most over a thousand years old, have been demolished.[14][97] It has been reported that there are now fewer than 20 structures remaining in Mecca that date back to the time of Muhammad. Some important buildings that have been destroyed include the house of Khadijah, the wife of Muhammad, the house of Abu Bakr, Muhammad's birthplace and the Ottoman-era Ajyad Fortress.[98] The reason for much of the destruction of historic buildings has been for the construction of hotels, apartments, parking lots, and other infrastructure facilities for Hajj pilgrims.[97][99]

Incidents during pilgrimage

Mecca has been the site of several incidents and failures of crowd control because of the large numbers of people who come to make the Hajj.[100][101][102] For example, on 2 July 1990, a pilgrimage to Mecca ended in tragedy when the ventilation system failed in a crowded pedestrian tunnel and 1,426 people were either suffocated or trampled to death in a stampede.[103] On 24 September 2015, 700 pilgrims were killed in a stampede at Mina during the stoning-the-Devil ritual at Jamarat.[104]

2027 total solar eclipse

Mecca will experience a total solar eclipse on Monday, 2 August 2027, for a duration of 5 minutes and 8 seconds.[105]

Significance in Islam

The Hajj involves pilgrims visiting Al-Haram Mosque, but mainly camping and spending time in the plains of Mina and Arafah

Mecca holds an important place in Islam and is considered the holiest city in all branches of the religion. The city derives its importance from the role it plays in the Hajj and 'Umrah and for its status as the birthplace of Muhammad.

Masjid al-Haram

The Masjid al-Haram is the site of two of the most important rites of both the Hajj and of the Umrah, the circumambulation around the Ka'bah (tawaf) and the walking between the two mounts of Safa and Marwa (sa'ee). The masjid is also the site of the Zamzam Well. According to Islamic tradition, a prayer in the masjid is equal to 100,000 prayers in any other masjid around the world.[106]

Kaaba

There is a difference of opinion between Islamic scholars upon who first built the Ka'bah, some believe it was built by the angels while others believe it was built by Adam. Regardless, it was built several times before reaching its current state. The Ka'bah is also the common direction of prayer (qibla) for all Muslims. The surface surrounding the Ka'bah on which Muslims circumambulate it is known as the Mataf.

Hajr-e-Aswad (The Black Stone)

The Black Stone is a stone, considered by scientists to be a meteorite or of similar origin and believed by Muslims to be of divine origin. It is set in the eastern corner of the Ka'bah and it is Sunnah to touch and kiss the stone. The area around the stone is generally always crowded and guarded by policemen to ensure the pilgrims' safety. In Islamic tradition, the stone was sent down from Jannah (Paradise) and used to build the Ka'bah. It used to be a white stone (and was whiter than milk). Because of the worldly sins of man, it slowly changed color to black over the years after it was brought down to Earth.

Maqam Ibrahim

Maqam Ibrahim, Makkah

This is the stone that Ibrahim (Abraham) stood on to build the higher parts of the Ka'bah. It contains two footprints that are comparatively larger than average modern-day human feet. The stone is raised and housed in a golden hexagonal chamber beside the Ka'bah on the Mataf plate. The stone inside the casing is square shaped and measures 40 cm (16 in) in length and width, and 20 cm (7.9 in) in height.[107] It used to be enclosed by a structure called the Maqsurat Ibrahim which was covered by a sitara: an ornamental, embroidered curtain that was replaced annually.[108] Currently, it is placed inside a golden-metal enclosure. The outer casing has changed a number of times over the years; historic photographs show that the arch of the Banu Shaybah Gate stood next to it.[109]

Safa and Marwa

Muslims believe that in the divine revelation to Muhammad, the Quran, Allah describes the mountains of Safa and Marwah as symbols of His divinity. Walking between the two mountains seven times, 4 times from Safa to Marwah and 3 times from Marwah interchangeably, is considered a mandatory pillar (rukn) of 'Umrah.

Panorama of the al-Masjid al-Haram, also known as the Grand Mosque of Mecca, during the Hajj pilgrimage

Хадж и Умра

Паломничество Хадж, также называемое большим паломничеством, привлекает миллионы мусульман со всего мира и почти тройной население Мекки в течение одной недели в двенадцатом и последнем исламском месяце Дху аль-Хиджа . В 2019 году Хадж привлек 2 489 406 паломников в священный город. [ 110 ] Умра, или меньшее паломничество, можно сделать в любое время в течение года. Каждый взрослый, здоровый мусульманин, который обладает финансовыми и физическими способностями, чтобы поехать в Мекку, должен выполнять хадж хотя бы раз в жизни. Умра, меньшее паломничество, не является обязательностью, но рекомендуется в Коране. [ 111 ] В дополнение к Масджид Аль-Хараму , паломники также должны посетить близлежащие города Мина/Муна , Муздалифа и Маунт-Арафат для различных ритуалов, которые являются частью хаджа.

Джабал

Джабал Аль-Нур , гора на вершине, которая является пещерой Хира, где, как считается, Мухаммед получил свое первое откровение.

Это гора, полагаемая мусульманами, была местом, где Мухаммед провел время вдали от шумного города Мекка в уединении. [ 112 ] [ 113 ] Гора расположена на восточном входе города и является самой высокой точкой города на 642 метра (2106 футов).

Пещера Хира

Расположенный на вершине Джабал Ан-Нюр, это пещера, где мусульмане считают, что Мухаммед получил первое откровение от Аллаха через Архангела Габриэля ( Джибриль в исламской традиции) в возрасте 40 лет. [ 112 ] [ 113 ]

География

Мекка, как видно из международной космической станции . Харам виден в центре, в то время как Мина виден на востоке.

Мекка расположена в регионе Хеджаз , шириной 200 км (124 миль) горов, отделяющих пустыню Нафуда от Красного моря . Город расположен в долине с тем же названием около 70 км (44 миль) к востоку от портового города Джедда . Мекка является одним из самых низких городов на высоте в регионе Хеджаз, расположенном на высоте 277 м (909 футов) над уровнем моря при 21º23 'северной широте и 39º51' восточной долготы. Мекка разделена на 34 районы.

Город сосредоточен на районе Аль-Харам, в котором содержится Масджид аль-Харам. Район вокруг мечети - это старый город и содержит самый известный район Мекки, Аджьяд. Главная улица, которая бежит в Аль-Харам ,-улица Ибрагима Аль-Халил, названная в честь Ибрагима . Традиционные, исторические дома, построенные из местного рока, в центральной части города все еще присутствуют два -три этажа, в виде современных отелей и торговых комплексов. Общая площадь современной Мекки составляет более 1200 км 2 (460 кв. МИ). [ 114 ]

Возвышение

Мекка находится на высоте 277 м (909 футов) над уровнем моря и приблизительно 70 км (44 миль) внутри страны от Красного моря. [ 75 ] Это один из самых низких в регионе Хеджаз , хотя некоторые горные вершины в Мекке достигают 1000 м (3300 футов) высотой.

Топография

Центр города находится в коридоре между горами, который часто называют «пустой Меккой». В районе содержится долина Аль-Танеем, долину Бакка и долины Абкар. [ 72 ] [ 115 ] Это горное место определило современное расширение города.

Источники воды

Мундштук колодца Zamzam

Из -за климатических условий Мекки нехватка воды была проблемой на протяжении всей ее истории. В до-современной Мекке город использовал несколько главных источников воды. Среди них были местные скважины, такие как « Well Zamzam» , которые в целом производили солоноватую воду. Поиск устойчивого источника воды для обеспечения постоянного населения Мекки и большого числа годовых паломников было начинанием, которое началось в эпоху Аббасида под эгидой Зубайды , жены халифа Харуна Ар-Рашида . [ C ] Она пожертвовала средства на углубление Zamzam Well и финансировала массовый строительный проект, вероятно, стоил 1,75 миллиона золотых динаров . Проект охватывал строительство подземного акведука от арабского языка : عين حنين , романизированный : ʿayn ḥunayn , горит. «Spring of Hunayn » и меньшие источники воды в этом районе в Мекку в дополнение к строительству водяных работ на горе Арафат под названием «Арабский» : عين زبيدة , Романизированный : Айн Зубайда , горит. «Пружина Zubayda », используя отдельный канал, чтобы соединить его с Меккой и Масджид аль-Харам. Однако со временем система ухудшилась и не смогла выполнить свою функцию. Таким образом, в 1245 году н.э., 1361 г. н.э., 1400 г. н.э., 1474 г. н.э. и 1510 г. н.э. В 1525 году из -за проблем системы сохраняется, однако османский султан Сулейман Великолепный начал строительный проект по восстановлению акведука в полном объеме, проект потребовался до 1571 года, чтобы быть завершенным. Его качество воды не было в течение 19 -го века, пока не начался проект по восстановлению и уборке Османа -Паша. [ 42 ]

Другим источником, который спорадически обеспечивал воду, был осадки, который хранился людьми в небольших водохранилищах или цистернах . Согласно Аль-Курди, к 1965 году было проведено 89 наводнений. В прошлом веке наиболее тяжелым наводнением было наводнение в 1942 году. С тех пор плотины были созданы для улучшения этой проблемы. [ 115 ]

В современных водоочистных сооружениях и опреснительных помещениях были построены и построены и создаются для обеспечения подходящего количества воды, подходящего для потребления человеком в городе. [ 116 ] [ 117 ]

Климат

Мекка имеет горячий пустынный климат ( Köppen : BWH ), в трех разных зонах устойчивости растений : 10, 11 и 12. [ 118 ] Как и большинство городов Саудовской Аравии, Мекка сохраняет теплые до горячих температур даже зимой, что может варьироваться от 19 ° C (66 ° F) ночью до 30 ° C (86 ° F) днем. Летние температуры чрезвычайно горячие и последовательно ломают отметку 40 ° C (104 ° F) во второй половине дня, падая до 30 ° C (86 ° F) вечером, но влажность остается относительно низкой, на 30–40%. Дождь обычно падает в Мекке в небольших количествах, разбросанных в период с ноября по январь, с тяжелыми грозами, также распространенными зимой. Случайные летние осадки связаны с движением северной зоны межтропической конвергенции .

Климатические данные для Мекки (1991-2020)
Месяц Январь Февраль Марта Апрель Может Июнь Июль Август Сентябрь Октябрь Ноябрь Декабрь Год
Запись высокой ° C (° F) 39.0
(102.2)
40.0
(104.0)
42.4
(108.3)
44.7
(112.5)
49.4
(120.9)
51.8
(125.2)
51.0
(123.8)
50.0
(122.0)
49.8
(121.6)
47.0
(116.6)
41.2
(106.2)
39.4
(102.9)
51.8
(125.2)
Средний ежедневный максимум ° C (° F) 30.9
(87.6)
32.6
(90.7)
35.4
(95.7)
39.0
(102.2)
42.4
(108.3)
43.9
(111.0)
43.2
(109.8)
42.9
(109.2)
42.9
(109.2)
40.4
(104.7)
35.6
(96.1)
32.5
(90.5)
38.5
(101.3)
Средний средний ° C (° F) 24.3
(75.7)
25.4
(77.7)
27.8
(82.0)
31.3
(88.3)
34.6
(94.3)
36.2
(97.2)
36.2
(97.2)
35.9
(96.6)
35.2
(95.4)
32.5
(90.5)
28.7
(83.7)
25.9
(78.6)
31.2
(88.2)
Средний ежедневный минимум ° C (° F) 19.2
(66.6)
19.9
(67.8)
21.8
(71.2)
25.1
(77.2)
28.1
(82.6)
29.3
(84.7)
29.8
(85.6)
30.1
(86.2)
29.2
(84.6)
26.5
(79.7)
23.4
(74.1)
20.7
(69.3)
25.3
(77.5)
Запись низкого ° C (° F) 11.0
(51.8)
10.0
(50.0)
13.0
(55.4)
15.6
(60.1)
20.3
(68.5)
22.0
(71.6)
23.4
(74.1)
23.4
(74.1)
22.0
(71.6)
18.0
(64.4)
16.4
(61.5)
12.4
(54.3)
10.0
(50.0)
Среднее количество осадков мм (дюймы) 20.7
(0.81)
2.5
(0.10)
5.2
(0.20)
8.3
(0.33)
2.6
(0.10)
0.0
(0.0)
1.4
(0.06)
5.8
(0.23)
6.3
(0.25)
14.1
(0.56)
23.2
(0.91)
24.7
(0.97)
104.6
(4.12)
Средние дни осадков (≥ 1,0 мм) 1.8 0.3 0.6 0.7 0.3 0.0 0.1 0.8 0.7 1.1 1.7 1.3 9.6
Средняя относительная влажность (%) (средний день) 58 54 48 43 36 33 34 39 45 50 58 59 46
Средние месячные солнечные часы 260.4 245.8 282.1 282.0 303.8 321.0 313.1 297.6 282.0 300.7 264.0 248.0 3,400.5
Средние ежедневные солнечные часы 8.4 8.7 9.1 9.4 9.8 10.7 10.1 9.6 9.4 9.7 8.8 8.0 9.3
Источник 1: Мировая метеорологическая организация , [ 119 ] Региональный климатический центр Jeddah [ 120 ]
Источник 2: Немецкий метеорологический сервис (Sunshine Hours, 1986–2000) [ 121 ]

Экономика

Паломники являются движущей силой экономики Мекки.

Мекканская экономика была в значительной степени зависела от паломничества, приходящих для Умры и Хаджа. [ 122 ] Доход, полученный через паломников, не только способствует экономике мекканской экономики, но и исторически оказывал далеко идущие последствия на экономику всего Аравийского полуострова . Доход был получен несколькими способами. Одним из методов был налогом паломников. Налоги были особенно увеличены во время Великой депрессии , и многие из этих налогов существовали до 1972 года. Другой способ получает доход, заключающийся через услуги для паломников. Например, саудовский флаг -носитель , Саудовская , генерирует 12% своего дохода от паломничества. Тарифы, выплачиваемые паломниками, чтобы добраться до Мекки по земле, также приносят доход; Как и в отелях и жилых компаниях, в которых их размещают. [ 115 ] Город получает более 100 миллионов долларов, в то время как правительство Саудовской Аравии тратит около 50 миллионов долларов на услуги для хаджа. В городе есть некоторые отрасли и фабрики, но Мекка больше не играет важную роль в экономике Саудовской Аравии , которая в основном основана на экспорте нефти. [ 123 ] Несколько отраслей, работающих в Мекке, включают текстиль, мебель и посуду. Большая часть экономики ориентирована на услуги.

Hilton Hotels & Resorts в Мекке

Тем не менее, многие отрасли были созданы в Мекке. Различные виды предприятий, которые существовали с 1970 года в городе, включают производство из гофрированного железа , добычу меди , столярные изделия, обивки , пекарни, сельское хозяйство и банковское дело. [ 115 ] Город существенно вырос в 20 -м и 21 -м веках, так как удобство и доступность водных путешествий увеличили количество паломников, участвующих в Хадж . Тысячи саудовцев работают круглый год, чтобы наблюдать за хадж и персонал отелей и магазинов, которые обслуживают паломников; Эти работники, в свою очередь, увеличили спрос на жилье и услуги. Город теперь звонит автострадам и содержит торговые центры и небоскребы. [ 124 ]

Новый промышленный город разрабатывается в районе Аль -Акашия Макки Управлением Саудовской Аравии для промышленных городов и технологических зон . Он покрывает площадь 45 квадратных километров (11 000 акров). [ 125 ]

Человеческие ресурсы

Формальное образование начало развиваться в поздний османский период, продолжая медленно в тактовые времена. Первая крупная попытка улучшить ситуацию была сделана торговцем Джедда Мухаммедом Али Зайнана Риха, который основал Мадрасат аль-Фалах в Мекке в 1911–12 годах, который стоил 400 000 фунтов стерлингов. [ 115 ] Школьная система в Мекке имеет много государственных и частных школ как для мужчин, так и для женщин. По состоянию на 2005 год было 532 государственных и частных школ для мужчин и еще 681 государственные и частные школы для учениц. [ 126 ] Средство обучения как в государственных, так и в частных школах является арабским языком с акцентом на английский язык как на втором языке , но некоторые частные школы, основанные иностранными организациями, такими как международные школы, используют английский язык в качестве среды обучения. Некоторые из них являются совместными, а другие школы - нет. Для высшего образования в городе есть только один университет, Университет Умм Аль-Кура , который был основан в 1949 году как колледж и стал государственным университетом в 1981 году.

Здравоохранение предоставляется правительством Саудовской Аравии бесплатно для всех паломников. В Мекке есть десять основных больниц: [ 127 ]

  • Аджядская больница ( Аджядская больница )
  • Король Фейсальская больница ( Король госпитализирован, поэтому он прибыл в живой район )
  • Королевская больница Абдулазиза ( арабский : Король короля, Абд Аль -Азазз, госпитализируется по соседству Аль -Захира )
  • Специализированная больница Al Noor ( Достопочтенный Навар аль -Таксифи )
  • Hira'a Hospital ( Исцеление бесплатно )
  • Больница по беременности и родам (беременная и детская больница ( Исцеление рождения и наводнения )
  • Король Абдулла Медицинский город ( Абдулла Город короля ,
  • Больница общего профиля Хулайса ( Исцеление духовенства мира )
  • Больница общего профиля Аль Камель ( Исцеление всего мира )
  • Ибн Сина больница ( Госпитализация Ибн Сайны одним / морем )

Есть также много клиник, доступных как для жителей, так и для паломников. Несколько временных клиник создаются во время HAJJ, чтобы ухаживать за ранеными паломниками.

Демография

Мекка очень густонаселенная. Большинство долгосрочных жителей живут в Старом городе, в районе Великой мечети , и многие работают над поддержкой паломников, известных на местном уровне как индустрия HAJJ . «Ияд Мадани, министр Саудовской Аравии Хадж, цитировался:« Мы никогда не перестаем готовиться к хадж ». [ 128 ]

Круглогодично, паломники текут в город, чтобы совершить обряды Умры , и в течение последних недель одиннадцатого исламского месяца Дху аль-Цида , в среднем 2–4 миллионов мусульман прибывают в город, чтобы принять участие в участии в Обряды, известные как хадж. [ 129 ] Паломники из разных этнических групп и происхождения, в основном Южной и Юго -Восточной Азии, Европы и Африки. Многие из этих паломников остались и стали жителями города. К 19 -м веку люди южноазиатского происхождения составляли 20% населения. [ 130 ] Бирманцы - более старое, более известное сообщество, которое насчитывает примерно 250 000. [ 131 ] В дополнение к этому, открытие нефти за последние 50 лет привело к сотням тысяч работающих иммигрантов.

Немусульманам не разрешается войти в Мекку в соответствии с законодательством Саудовской Аравии , [ 18 ] и использование мошеннических документов для этого может привести к аресту и судебному преследованию. [ 132 ] Запрет распространяется на ахмади , поскольку они считаются немусульманами. [ 133 ] Тем не менее, многие немусульмане и ахмади посетили город, так как эти ограничения слабо соблюдаются. Первым таким зарегистрированным примером того, как немусульман, поступающий в город, является пример Людовико ди Вартема из Болонья в 1503 году. [ 134 ] Говорят, что Гуру Нанак , основатель сикхизма, посетил Мекку [ 135 ] в декабре 1518 года. [ 136 ] Одним из самых известных был Ричард Фрэнсис Бертон , [ 137 ] Который путешествовал в качестве кадирие -суфии из Афганистана в

Мекка провинция является единственной провинцией, где экспатрианты превосходят по численности саудовцев . [ 138 ]

Культура

Мечеть Аль-Харам и Кааба

На культуру Мекки было затронуто большое количество паломников, которые прибывают ежегодно и, таким образом, могут похвастаться богатым культурным наследием . В результате огромного количества паломников, приезжающих в город каждый год, Мекка стала самым разнообразным городом в мусульманском мире.

Аль-Байк , местная сеть быстрого питания, очень популярна среди паломников и местных жителей. До 2018 года он был доступен только в Мекке, Медине и Джедде , и путешествовать в Джидду, чтобы почувствовать вкус жареной курицы.

Спорт

В до-современной Мекке наиболее распространенными видами спорта были импровизированные борьбы и гонки на ногах. [ 115 ] Футбол в настоящее время является самым популярным видом спорта в Мекке и Королевстве, и в городе есть одни из старейших спортивных клубов в Саудовской Аравии, таких как «Аль -Вахда» (основанный в 1945 году). Стадион King Abdulaziz является крупнейшим стадином в Мекке с мощностью 38 000 человек. [ 139 ]

Архитектурные достопримечательности

Украшение южного фасада Масджид-аль-Харама-это комплекс Абрадж аль-Панд ; Возвышаясь над Великой мечетью, это семиболдирующий комплекс с центральной башней с часами, длиной 601 м (1972 фута), что делает его четвертым в мире зданием. Все семь зданий в комплексе также образуют третье место в области пола .

Ворота Мекки , известные как ворота Корана, сидят на западном входе города, который является маршрутом от Джидды. Расположенный на шоссе 40, он отмечает границу района харам , где не немусульманам запрещено входить. Ворота были разработаны в 1979 году египетским архитектором Самиром Элабдом для Центра IDEA Architectural Firm. Структура - это книга, представляющая Коран, сидящий на перезагрузке или книге. [ 140 ]

Коммуникации

Пресса и газеты

Первая пресса была доставлена ​​в Мекку в 1885 году Османом Нури -Паша , османским вали . В течение периода гасемита он использовался для печати официальной городской газеты « Аль -Цибла» . Режим Саудовской Аравии расширил эту прессу на более крупную операцию, представляя новую официальную газету Саудовской Аравии Мекки, Умм аль-Кура . [ 115 ] Мекка также имеет свою собственную газету, принадлежащую городу, Аль Надва . Тем не менее, в Мекке также представлены другие саудовские газеты, такие как Саудовская Газетт , Аль Медина , Оказ и Аль Билад , в дополнение к другим международным газетам.

Телевидение

Телекоммуникации в городе были подчеркнуты рано в рамках правления саудовской платы. Король Абдулазиз заставил их вперед, увидев их как средство удобства и лучшего управления. В то время как при Хусейне бин Али во всем городе было около 20 общественных телефонов; В 1936 году число подскочило до 450, в общей сложности около половины телефонов в стране. В течение этого времени телефонные линии были распространены на Джидду и Таиф, но не к столице, Эр -Рияд . К 1985 году Мекка, как и в других городах Саудовской Аравии, обладала современными телефонами, телелексией, радио и телевидением. [ 115 ] Многие телевизионные станции обслуживают городской район, в том числе Saudi TV1 , Saudi TV2 , Saudi TV Sports , Al-Echbariya , арабскую радио и телевизионную сеть и различные кабельные, спутниковые и другие специализированные телевизионные поставщики.

Радио

Ограниченная радиосвязь была установлена ​​в королевстве под гасемитами. В 1929 году в различных городах региона были созданы беспроводные станции, создав сеть, которая станет полностью функциональной к 1932 году. Вскоре после Второй мировой войны существующая сеть была значительно расширена и улучшена. С тех пор радиосвязь широко использовалась для направления паломничества и обращения к паломникам. Эта практика началась в 1950 году с начала трансляций в день «Арафах» (9 Dhu al-Hijjah) и увеличился до 1957 года, когда радио Мекка стало самой мощной станцией на Ближнем Востоке при 50 кВт. Позже, мощность была увеличена в 9 раз до 450 кВт. Музыка не была сразу транслировалась, но постепенно была представлена ​​народная музыка. [ 115 ]

Транспорт

Воздух

Единственный аэропорт возле города - аэропорт Мекки Восточный, который не активен. Мекка в первую очередь обслуживается международным аэропортом короля Абдулазиза в Джедде для международных и региональных связей и региональным аэропортом Таиф для региональных соединений. Чтобы удовлетворить большое количество паломников Хадж, аэропорт Джедды имеет терминал Хадж, специально для использования в течение сезона Хадж ; Терминал может разместить 47 самолетов одновременно при получении 3800 паломников в час в течение сезона Хадж. [ 141 ]

Дороги

3 -я кольцевая дорога, проходящая через район Кудай

Мекка, похожая на Медину, лежит на соединении двух самых важных автомагистралей в Саудовской Аравии, шоссе 40 , соединяя его с важным портовым городом Джидда на западе и столице Эр -Рияда и другим крупным портовым городом, Даммамом, Даммамом , на востоке. Другое, шоссе 15, соединяет Мекку с другим священным исламским городом Медина примерно 400 км (250 миль) на севере и далее с Табуком и Иорданией . Находясь на юге, он соединяет Мекку с Абхой и Джизаном . [ 142 ] [ 143 ] Мекка обслуживается четырьмя кольцевыми дорогами, и они очень многолюдны по сравнению с тремя кольцевыми дорогами Медины. Мекка также имеет много туннелей. [ 144 ]

Быстрый транзит

Al Masha'er Al Muqaddasah Metro

Метро Al Masha'er Al Muqaddassah имеет линию метро в Мекке, открытая 13 ноября 2010 года. [ 145 ] Повышенные в 18,1 километра (11,2 мили) метро транспортирует паломники в святые места Арафата , Муздалифы и Мины в городе, чтобы уменьшить заторы на дороге, и в сезоне Хадж работает только в течение сезона. [ 146 ] Он состоит из девяти станций, три в каждом из вышеупомянутых городов.

Мекка Метро

Метро Mecca , официально известная как Makkah Mass Rail Transit , представляет собой запланированную систему метро с четырьмя линиями для города. [ 147 ] Это будет в дополнение к [ 147 ] Аль -Маша'ер Аль -Мукаддасса Метро, ​​что такое паломники.

Железнодорожный

Межгот

В 2018 году высокоскоростная железнодорожная линия, часть высокоскоростного железнодорожного проекта Харамен , названная высокоскоростной железнодорожной линией Харамен, объединившись в священных городах Мекки и Медине вместе через Джидду , международный аэропорт короля Абдулазиза и король Абдулла. Город в Раби . [ 148 ] [ 149 ] Железная дорога состоит из 35 электрических поездов и способна ежегодно перевозить 60 миллионов пассажиров. Каждый поезд может достигать скорости до 300 км / ч (190 миль в час), пройдя общее расстояние 450 км (280 миль), сокращая время в пути между двумя городами до менее чем двух часов. [ 150 ] [ 149 ]

Смотрите также

Примечания

  1. ^ Арабский : Мекка , Романизированный : Макка аль-Мукарраах , горит. «Макка Благород», Арабское произношение Hejazi: [Makːa almʊkarːama]
  2. ^ Арабский : Мекка [ 3 ] Макка ( Арабское произношение Hejazi: [ˈmakːa] )
  3. ^ Возможно, после их паломничества в 805 году и просмотреть проблемы города с его водоснабжением.

Ссылки

  1. ^ «История строительства Кааба и ее ремонт с течением времени» . Домпет Дхуафа . 15 мая 2023 года . Получено 30 июля 2023 года .
  2. ^ «Гормана Мекка» . Городское население . Получено 3 февраля 2024 года .
  3. ^ Коран 48:22
  4. ^ Географический словарь Мерриам-Уэбстера . Мерриам-Уэбстер. 2001. с. 724. ISBN  978-0-87779-546-9 .
  5. ^ «Мекка (Макка аль -Мукаррама, Мекка Регион, Саудовская Аравия) - Статистика населения, диаграммы, карта, местоположение, погода и веб -информация» . Городское население . Получено 3 февраля 2024 года .
  6. ^ «Хадж святое паломничество» . Саламислам . 3 января 2021 года. Архивировано с оригинала 31 мая 2022 года . Получено 31 мая 2022 года .
  7. ^ «Отчет Euromonitor International раскрывает 100 лучших в мире…» . Евромонитор . 13 декабря 2023 года . Получено 29 февраля 2024 года .
  8. ^ Огл, Ванесса (2015). Глобальная трансформация времени: 1870–1950 . Гарвардский университет издательство. п. 173. ISBN  978-0-674-28614-6 Полем Мекка, «Фонтанхед и колыбель ислама», будет центром исламского хронометража.
  9. ^ Николсон, Рейнольд А. (2013). Литературная история арабов . Routledge. п. 62. ISBN  978-1-136-17016-4 Полем Мекка была колыбелью ислама, а ислам, по словам Мухаммеда, является религией Авраама.
  10. ^ Хан, А.М. (2003). Историческая ценность Корана и хадисов . Global Vision Publishing Ho. С. 26-. ISBN  978-81-87746-47-8 . ; Al-Laithy, Ahmed (2005). Что все должны знать о Коране . Гарант. С. 61–. ISBN  978-90-441-1774-5 .
  11. ^ Nasr, Seyyed (2005). Мекка, благословенная, Медина, «Сияющий: самые святые города Ислам» . Апертура. ISBN  0-89381-752-х .
  12. ^ Баят, Эсан (28 января 2021 года). «Доктор Эсан Байат - 6 фактов, которые вам нужно знать о башне Abraj Al -Paigt Clock» . Доктор Эсан Байат . Получено 19 июня 2024 года .
  13. ^ «Ваххаби (исламское движение)» . Encyclopædia Britannica . Эдинбург : Encyclopædia Britannica, Inc. 9 июня 2020 года. Архивировано с оригинала 26 июня 2020 года . Получено 8 сентября 2020 года . Поскольку ваххабизм запрещает почитание святынь, гробниц и священных объектов, многие участки, связанные с историей ислама , такие как дома и могилы спутников Мухаммеда ранней , были разрушены под правлением Саудовской Аравии. По оценкам защитников защитников , что до 95 процентов исторических мест вокруг Мекки и Медины были разрушены.
  14. ^ Jump up to: а беременный Тейлор, Джером (24 сентября 2011 г.). «Мекка для богатого: самый святый сайт ислама« превращается в Вегас » . Независимый . Лондон Архивировано из оригинала 16 июня 2017 года.
  15. ^ Саудовская башня: Мекка против Лас -Вегаса: более высокий, святой и даже более популярный, чем (почти) в любом месте, экономист (24 июня 2010 г.), Каир.
  16. ^ Fattah, Hassan M. Исламские паломники приносят космополитичный воздух в маловероятный городской архив 24 сентября 2014 года в The Wayback Machine , New York Times (20 января 2005 г.).
  17. ^ « Культурный геноцид исламского наследия» в Саудовской Аравии Райлс Суннитские Суфии » . The Times of India . 11 апреля 2013 года. Архивировано с оригинала 11 апреля 2013 года.
  18. ^ Jump up to: а беременный Петерс, Фрэнсис Э. (1994). Хадж: мусульманское паломничество в Мекку и Святые места . ПРИЗНАЯ УНИВЕРСИТЕТА ПРИСЕТА. п. 206 ISBN  978-0-691-02619-0 .
  19. ^ Esposito, John L. (2011). Что каждый должен знать об исламе . Издательство Оксфордского университета . п. 25. ISBN  978-0-19-979413-3 Полем Мекка, как и Медина, закрыта для немусульман
  20. ^ «Мэр Макки получает малазийского генерального консула» . Министерство иностранных дел Малайзия. 28 мая 2015 года. Архивировано с оригинала 4 сентября 2015 года . Получено 28 июля 2015 года .
  21. ^ Стоун, Дэн (3 октября 2014 г.). «Растущие боли древнего хаджа» . National Geographic . Архивировано из оригинала 17 июля 2015 года . Получено 20 апреля 2015 года .
  22. ^ «Кто есть кто: Салех аль-Турки, новый мэр Мекки» . 29 января 2022 года.
  23. ^ «Принц Халид Аль Фейсал назначен губернатором региона Макка» . Саудовское пресс -агентство. 16 мая 2007 года. Архивировано из оригинала 30 декабря 2007 года . Получено 1 января 2008 года .
  24. ^ Jump up to: а беременный Versteegh, Kees (2008). CHM Versteegh; KEES Versteegh (ред.). Энциклопедия или арабский язык и лингвистика, том 4 (иллюстрировано изд.). Брилль п. 513. ISBN  978-90-04-14476-7 .
  25. ^ Jump up to: а беременный Коран 3:96
  26. ^ Петерсон, Даниэль С. (2007). Мухаммед, Пророк Бога . Wm. B. Eerdmans Publishing. С. 22–25. ISBN  978-0-8028-0754-0 .
  27. ^ Кипфер, Барбара Энн (2000). Энциклопедический словарь археологии (иллюстрировано изд.). Спрингер . п. 342. ISBN  978-0-306-46158-3 .
  28. ^ Glassé, Cyril & Smith, Husto (2003). Новая энциклопедия Ислама (пересмотренная, иллюстрированная изд.). Роуман Альтамира П. 302. ISBN  978-0-7591-0190-6 .
  29. ^ Фиппс, Уильям Э. (1999). Мухаммед и Иисус: сравнение пророков и их учения (иллюстрировано изд.). Continuum International Publishing Group . п. 85 ISBN  978-0-8264-1207-2 .
  30. ^ Карраско, Дэвид ; Warmind, Morten; Хоули, Джон Страттон; Рейнольдс, Фрэнк ; Giarardot, Норман; Neusner, Jacob ; Пеликан, Ярослав ; Кампо, Хуан; Пеннер, Ганс (1999). Венди Донигер (ред.). Энциклопедия мировых религий Мерриам-Уэбстера . Мерриам-Уэбстер . п. 703. ISBN  978-0-87779-044-0 .
  31. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Хэм, Энтони; Брех Шамс, Марта и Мэдден, Эндрю (2004). Саудовская Аравия (иллюстрировано изд.). Одинокая планета . ISBN  978-1-74059-667-1 .
  32. ^ Лонг, Дэвид Э. (2005). Культура и обычаи Саудовской Аравии . Greenwood Press. п. 14 ISBN  978-0-313-32021-7 .
  33. ^ Jump up to: а беременный Филипп Хури Хитт (1973). Столичные города арабского ислама (злоустрально изд.). Университет Миннесоты Пресс. П. 6. ISBN  978-0-8166-0663-4 .
  34. ^ «Словарь греческой и римской географии (1854), Маака, Маака, Макораба» . pesseus.tufts.edu . Получено 13 мая 2020 года .
  35. ^ Jump up to: а беременный Моррис, Ян Д. (2018). "Мекка и Макораба" . Аль-иунур аль-Вусша . 26 : 3. DOI : 10.17613/ZCDP-C225 . ISSN   1068-1051 .
  36. ^ Коран 6:92
  37. ^ Alsahib, almuheet fi alughah, p. 303
  38. ^ Jump up to: а беременный Сайид Ахмад Хан (1870). Серия очерков о жизни Мухаммеда: и субъект дочерней компании . Лондон: Trübner & Co. С. 74–76.
  39. ^ Firestone, Reuven (1990). Путешествие на заголовок в Священных Землях: эволюция легенд Авраам-Ишмаила в исламском толковании . Suny Press. с. 65, 205. ISBN  978-0-7914-0331-0 .
  40. ^ Образец, Ян (14 июля 2010 г.). «Предки обезьяны, воплощенные в жизнь за счет ископаемого черепа« Сааданиуса » . Хранитель . Лондон Архивировано с оригинала 27 сентября 2016 года.
  41. ^ Лаурсен, Лукас (2010). «Ископающий череп с пальцами как обезьяна - модный предок». Природа . doi : 10.1038/news.2010.354 . ISSN   0028-0836 .
  42. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Peters, Fe (1994). Мекка: литературная история мусульманской святой земли . Принстон: издательство Принстонского университета. С. 135–136. ISBN  978-1-4008-8736-1 Полем OCLC   978697983 .
  43. ^ М. Робинсон (2022). «Размер населения Мекки Мухаммеда и создание Курайша» . Der Ислам . 1 (99): 10–37. doi : 10.1515/Ислам-2022-0002 . HDL : 10023/25835 . S2CID   247974816 .
  44. ^ Al-Ateeqi, Binimad (2020). Макка во время пророка Мухаммеда (мир ему) . Независимо опубликовано (опубликовано 17 марта 2020 года). С. 146–149. ISBN  978-1710858853 .
  45. ^ Голландия, Том; В тени меча; Маленький, коричневый; 2012; п. 471
  46. ^ Перевод CH Oldfather, Diodorus из Сицилии, том II , William Heinemann Ltd., Лондон и издательство Гарвардского университета, Кембридж, Массачусетс, 1935, с. 217
  47. ^ Ян Реттсё, арабы в античности (2003), 295–300
  48. ^ Photius, Diodorus and Strabo (английский): Стэнли М. Бернштейн (Тр.), Агатархиды Книдуса: на Эритрейском море (1989), 132–173, особенно. 152–3 (§92).)
  49. ^ Крона, Патриция (1987). Мекканская торговля и рост ислама . ПРИЗНАЯ УНИВЕРСИТЕТА ПРИСЕТА. С. 134–135. ISBN  978-1-59333-102-3 .
  50. ^ Моррис, Ян Д. (2018). "Мекка и Макораба" (PDF) . Аль-иунур аль-Вусша . 26 : 1–60. Архивировано из оригинала (PDF) 17 ноября 2018 года . Получено 16 ноября 2018 года .
  51. ^ Bowersock, GW (2017). Тиг ислама . Кембридж (Массачусетс): издательство Гарвардского университета. С. 53–55. ISBN  978-0-674-05776-0 .
  52. ^ Крэйн, П. Меккан Торговля и Рост Ислама , 1987, с.136
  53. ^ Шахид, Ирфан (1995). Византия и арабы в шестом веке, том 1, часть 1 . Дамбартон Оукс. п. 163. ISBN  978-0-88402-284-8 .
  54. ^ Прокопий. История ​с. I.XIX.14.
  55. ^ Крона, Патриция; Мекканская торговля и рост ислама ; 1987; с.7
  56. ^ Голландия, Том (2012). В тени меча ; Маленький, коричневый; п. 303
  57. ^ Абдулла Алви Хаджи Хасан (1994). Продажи и контракты в раннем исламском коммерческом праве . Исламский научно -исследовательский институт, Международный исламский университет. С. 3 фф. ISBN  978-969-408-136-6 .
  58. ^ Бауэрсок, Глен. W. (2017). Bowersock, GW (2017). Тиг ислама. Кембридж (Массачусетс): издательство Гарвардского университета. С. 50 и след .
  59. ^ Крона, Патриция (2007). «Курайш и римская армия: понимание мекканской кожаной торговли». Бюллетень школы восточных и африканских исследований, Лондонский университет . 70 (1): 63–88. doi : 10.1017/s0041977x0700002x . JSTOR   40378894 . S2CID   154910558 .
  60. ^ Хойленд, Роберт (1997). Видя ислам, как другие видели это . Дарвин Пресс. п. 565. ISBN  0-87850-125-8 .
  61. ^ Коран 2: 127
  62. ^ Коран 22: 25-37
  63. ^ Glassé, Cyril (1991). "Кааба" . Краткая энциклопедия Ислама . Harpersanfrancisco . ISBN  0-0606-3126-0 .
  64. ^ Лингс, Мартин (1983). Мухаммед: Его жизнь основана на самых ранних источниках . Общество исламских текстов. ISBN  978-0-946621-33-0 .
  65. ^ Crown, Alan David (2001) Самаритянины писцов и рукописей . Мохр Зибек. п. 27
  66. ^ Крона, Патриция и Кук, Массачусетс (1977) Агаризм: создание исламского мира, издательство Кембриджского университета. п. 22
  67. ^ Lazarus-Yafeh, Hava (1992). Переплетенные миры: средневековый ислам и библейская критика . ПРИЗНАЯ УНИВЕРСИТЕТА ПРИСЕТА. с.61–62
  68. ^ G. Lankester Harding & Enno Littman, Некоторые тамудические надписи из Хашимитского Королевства Иордании (Лейден, Нидерланды - 1952), с. 19, надпись № 112а
  69. ^ Jawwad Ali, Подробная история арабов до ислама (1993), вып. 4, с. 11
  70. ^ Хотинг, Гр (1980). «Исчезновение и повторное открытие Замзама и« Колодец Каабы » ». Бюллетень школы восточных и африканских исследований, Лондонский университет . 43 (1): 44–54 (44). doi : 10.1017/s0041977x00110523 . JSTOR   616125 . S2CID   162654756 .
  71. ^ Исламский мир , с. 20
  72. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый «Макка-доисламские и ранние исламские периоды», Энциклопедия ислама
  73. ^ Lapidus p. 14
  74. ^ Bauer, S. Wise (2010). История средневекового мира: от обращения Константина в первый крестовый поход . WW Norton & Company. п. 243. ISBN  978-0-393-05975-5 .
  75. ^ Jump up to: а беременный Исламский мир , с. 13
  76. ^ Jump up to: а беременный Лапидус , стр. 16-17
  77. ^ Jump up to: а беременный в Хаджа Адил, Амина (2002). Пророк Мухаммед . Isca . ISBN  1-930409-11-7 .
  78. ^ "Авраа." Архивировано 13 января 2016 года в словаре машинного машинного слова африканских христианских биографий . 2007. (последний доступ 11 апреля 2007 г.)
  79. ^ Müller, Walter W. (1987) «Схема истории древней южной Аравии», архивировав 10 октября 2014 года на машине Wayback , в Werner Daum (ed.), Йемен: 3000 лет искусства и цивилизации в Аравии Феликс .
  80. ^ «Год слона» . Al-islam.org . 18 октября 2012 года . Получено 7 июля 2021 года .
  81. ^ «Значение рождения Пророка Мухаммеда в год слона» . aliftaa.jo . Получено 7 июля 2021 года .
  82. ^ Абду Р-Рахман ибн Насир Ас-Сади (23 декабря 2009 г.). «Тафсир Суры Аль -Фил - слон (Сура 105)» . Перевод Абу Румайсха. Исламская сеть. Архивировано из оригинала 20 декабря 2010 года . Получено 15 марта 2013 года . Этот слон назывался Махмуд, и его отправили в Авраах из Наджаши , короля абиссинии, особенно для этой экспедиции.
  83. ^ Marr JS , Hubbard E, Cathey JT (2015). «Год слона» . Викиджурнал медицины . 2 (1). doi : 10.15347/wjm/2015.003 .
    В свою очередь цитируя: Виллан Р. (1821). "Разное произведения: включающий в себя исследование о древности оспы, кори и скарлата, в настоящее время впервые опубликовано; отчеты о болезнях в Лондоне, новом изд; и отдельных документах по медицинским предметам, собранные из различных периодических публикаций " . Каделл. п. 488.
  84. ^ Коран 105: 1-5
  85. ^ Исламский мир , с. 17–18
  86. ^ Jump up to: а беременный Lapidus p. 32
  87. ^ "Мекка" . Infoplease.com. Архивировано из оригинала 17 августа 2010 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  88. ^ «Исламский мир до 1600 года: монгольские вторжения (Черная смерть)» . Ucalgary.ca. Архивировано из оригинала 21 июля 2009 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  89. ^ Баттута, Ибн (2009). Путешествия Ибн избили . Козимо.
  90. ^ Чисхолм, Хью , изд. (1911). "Мекка" . Encyclopædia Britannica . Тол. 17 (11 -е изд.). Издательство Кембриджского университета. п. 952.
  91. ^ « Семья Саудов и ваххабит ислам архивировал 21 июля 2011 года на машине Wayback ». Библиотека исследования страны .
  92. ^ Ли Реймент. «Людовико ди Вартема» . Обнаружения веб -сайта . Архивировано из оригинала 17 июня 2012 года.
  93. ^ Холера (патология) Архивирована 27 июня 2009 года на машине Wayback . Британская онлайн -энциклопедия.
  94. ^ Daily Telegraph в субботу, 25 ноября 1916 года, перепечатана в Daily Telegraph в пятницу, 25 ноября 2016 года (стр. 36)
  95. ^ "Мекка" в Encarta . (Архивировано) 1 ноября 2009 г.
  96. ^ «Осада Мекки» . Doubleday (США). 28 августа 2007 года. Архивировано с оригинала 18 октября 2014 года . Получено 3 августа 2007 года .
  97. ^ Jump up to: а беременный «Уничтожение Мекки: Саудовские жесткие линии вытирают свое собственное наследие», архивировав 19 января 2011 года на The Wayback Machine , The Independent, 6 августа 2005 года. Получено 17 января 2011 г.
  98. ^ «Позор дома Сауда: Тени над Меккой» , «Независимый», 19 апреля 2006 г. | Архивировано с оригинала 10 марта 2009 г.
  99. ^ Бшир, Рози (20 декабря 2020 г.). «Как Саудовская Аравия уничтожила свою богатую культурную историю» . Ближний Восток глаз . Получено 17 января 2022 года .
  100. ^ «Что такое хадж? (" Хадж бедствий ")» . Би -би -си. 27 декабря 2006 года. Архивировано с оригинала 24 января 2009 года . Получено 18 января 2013 года .
  101. ^ «История смерти на хадж» . Би -би -си. 17 декабря 2007 года. Архивировано с оригинала 10 июня 2009 года . Получено 18 января 2013 года .
  102. ^ Ruthven, Malise (2006). Ислам в мире Грант книги. П. 10. ISBN  978-1-86207-906-9 .
  103. ^ Express & Star Archived 3 марта 2016 года на The Wayback Machine . Express & Star . Получено 3 февраля 2013 года.
  104. ^ «Более 700 погибших, 800 пострадали в давке возле Мекки во время Хадж» . NDTV. Архивировано с оригинала 25 сентября 2015 года . Получено 24 сентября 2015 года .
  105. ^ «Общее солнечное затмение 2 августа 2027 года: карта пути и время» . www.timeanddate.com . Получено 23 марта 2024 года .
  106. ^ Ярмарка, Салахи. (2019). Сахих Муслим (том 2) с полным комментарием Имама Навави . Аль-Навави, Имам., Муслим, Имам Абул-Хусейн. La Vergne: Kube Publishing Ltd. ISBN  978-0-86037-767-2 Полем OCLC   1152068721 .
  107. ^ «Макам Ибрагим (Станция Авраама)» . Madain Project . Архивировано из оригинала 9 сентября 2020 года . Получено 9 сентября 2020 года .
  108. ^ Нассар, Нахла (2013). "Дар аль-Кисва аль-Шарифа: администрация и производство" В Портере, Вениция; Saif, Leana (ред.). Hajj: Собранные очерки Лондон: Британский музей. Стр. 176–1 ISBN  978-0-86159-193-0 Полем OCLC   857109543 .
  109. ^ " Бани Бани Шайба " . Madain Project . Архивировано из оригинала 9 сентября 2020 года . Получено 9 сентября 2020 года .
  110. ^ «Фактический инвентарь паломников» . Общая автория статистики (на арабском языке). 17 декабря 2015 года . Получено 29 июня 2020 года .
  111. ^ "Что такое Умра?" Полем islamonline.com. 5 декабря 2007 года. Архивировано с оригинала 22 июля 2011 года.
  112. ^ Jump up to: а беременный «В тени сообщения и пророчества» . Архивировано из оригинала 15 февраля 2008 года . Получено 15 февраля 2008 года .
  113. ^ Jump up to: а беременный http://www.witness-pioneer.org Архивировал 11 ноября 2010 года на машине Wayback . Получено 3 февраля 2013 года.
  114. ^ «Мекка муниципалитет» . Holymakkah.gov.sa. Архивировано из оригинала 29 мая 2007 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  115. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я «Макка - современный город», Энциклопедия ислама
  116. ^ «FCC Aqualia выигрывает контракт на управление двумя сточными водами в Мекке, Саудовская Аравия» . Water-Technology.net . Получено 11 октября 2022 года .
  117. ^ «Солнце, песок и вода: опреснительное растение на солнечной энергии поможет снабжать Саудовскую Аравию пресной водой» . GE News . Получено 11 октября 2022 года .
  118. ^ Миллисон, Эндрю (август 2019). «Аналоговые примеры климата» . Дизайн пермакультуры: инструменты для устойчивости к климату . Орегонский государственный университет . Получено 24 марта 2020 года .
  119. ^ «Всемирная метеорологическая организация Климатические нормы за 1991–2020 гг.» . Всемирная метеорологическая организация . Получено 2 августа 2023 года .
  120. ^ «Климатические данные для Саудовской Аравии» . Джидда Региональный климат -центр. Архивировано из оригинала 12 мая 2012 года . Получено 29 октября 2015 года .
  121. ^ "Мекка климат-совет (аль-Макка) / Саудовская Аравия (PDF) . Базовый климат средний (1961–1990) с станции по всему миру (на немецком языке). Немецкая метеорологическая служба . Получено 25 января 2016 года .
  122. ^ «Насколько важно паломничество Умры для экономики саудовской экономики?» Полем TRT World. 27 февраля 2020 года . Получено 1 ноября 2022 года .
  123. ^ Мекка. Мировая книга Энциклопедия. 2003 издание. Том М. р. 353
  124. ^ Хауден, Даниэль (19 апреля 2006 г.). «Стыд дома Сауда: тени над Меккой» . Лондон: независимый (Великобритания). Архивировано из оригинала 20 мая 2007 года . Получено 3 мая 2007 года .
  125. ^ «Модон начинает передачу 45 млн. Скм промышленного города в Мекке » Видения Получено 26 декабря
  126. ^ Статистическая информация Департамент министерства образования: Статистическое резюме образования в Саудовской Аравии (AR) Архивировано 22 декабря 2015 г. на машине Wayback
  127. ^ «Больницы - Список больниц» архивировал 9 февраля 2015 года на машине Wayback . Moh.gov.sa.
  128. ^ «Новый National Geographic Special на PBS« Внутри Мекки » . Anisamehdi.com. Архивировано из оригинала 15 апреля 2010 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  129. ^ "Макка аль-Мукаррама и Медина" Британская Энциклопдия Тол. 23. 2007. С. 698–6
  130. ^ Ziauddin Sardar (2014). Мекка: Священный город . Блумсбери. п. 257. ISBN  978-1-62040-268-9 .
  131. ^ «После Hajj: жители Мекки растут враждебно к изменениям в священном городе» . Хранитель . 14 сентября 2016 года. Архивировано с оригинала 24 октября 2016 года . Получено 23 октября 2016 года .
  132. ^ «Посольство Саудовской Аравии предупреждает от въезда немусульман в Мекке» . ABS-CBN News. 14 марта 2006 года. Архивировано с оригинала 26 апреля 2006 года . Получено 27 апреля 2008 года .
  133. ^ Роберт В. Хефнер; Патриция Хорватич (1997). Ислам в эпоху национальных государств: политика и религиозное обновление в мусульманской Юго-Восточной Азии . Университет Гавайских островов. п. 198. ISBN  978-0-8248-1957-6 Полем Получено 5 июня 2014 года .
  134. ^ «Приманка Мекки» . Саудовская Арамко Мир . Архивировано из оригинала 13 января 2010 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  135. ^ Индерджит Сингх Джадж. Гуру Нанак в Meca .
  136. ^ Доктор Харджиндер Сингх Дильгер говорит, что Мекке не была запрещена немусульманской до девятнадцатого века; Сикхская история в 10 томах , издательство Сикхского университета, (2010–2012), вып. 1, с. 181–182
  137. ^ «Сэр Ричард Фрэнсис Бертон: паломничество в Мекку, 1853» . Fordham.edu. Архивировано из оригинала 12 апреля 2010 года . Получено 6 апреля 2010 года .
  138. ^ «Демографический опрос 2016» (PDF) . Демографический опрос 2016 . Общий орган статистики. 2016
  139. ^ Азиатские футбольные стадионы архивировали 29 июня 2009 года на машине Wayback - король стадиона Абдул Азиз
  140. ^ «Идея центра проектов» . Элабдарская архитектура. Архивировано с оригинала 8 февраля 2015 года. - Makkah Gate
  141. ^ «Саудовский терминал может получать 3800 паломников в час» . Аль -Аравия . 28 августа 2014 года. Архивировано с оригинала 8 ноября 2014 года.
  142. ^ "Дороги" [узурпировал] . saudinf.com.
  143. ^ «Секторы дорог и портов в Королевстве Саудовская Аравия» архивировали 8 января 2015 года на машине Wayback . Saudia-online.com. 5 ноября 2001 г.
  144. ^ «Makkah Building восемь туннелей, чтобы облегчить заторы» . Строительство еженедельно . 30 мая 2013 года.
  145. ^ «Паломники Хаджа достают метро в Мекку» . Железнодорожный газетт International . 15 ноября 2010 года. Архивировано с оригинала 3 декабря 2010 года.
  146. ^ «Подписанные контракты Mecca Metro» . Железнодорожный газетт International . 24 июня 2009 г. Архивировано с оригинала 28 февраля 2010 года . Получено 25 июня 2009 года .
  147. ^ Jump up to: а беременный «Утверждено о планах метро Джедды и Мекки» . Железнодорожный газетт International . 17 августа 2012 года. Архивировано с оригинала 24 сентября 2015 года.
  148. ^ «Высокоскоростные станции для высокоскоростной железной дороги» . Железнодорожный газетт International . 23 апреля 2009 года. Архивировано с оригинала 19 июня 2010 года.
  149. ^ Jump up to: а беременный «Высокоскоростная железная дорога Саудовской Аравии Харамейна открывается для публики» . Арабские новости . 11 октября 2018 года. Архивировано с оригинала 14 апреля 2019 года . Получено 14 апреля 2019 года .
  150. ^ «Аль Раджхи выигрывает Макку - гражданский контракт на Мадину» . Железнодорожный газетт International . 9 февраля 2009 года. Архивировано с оригинала 19 июня 2010 года.

Библиография

Дальнейшее чтение

Онлайн

  • Мекка Саудовская Аравия , в Encyclopædaia Britannica Online , John Baggot Glubb, Assʿad Sulaiman Abdo, Swati Copra, Darshana Das, Michael Levy, Gloria Locha, Michael Ray, Surabhi Sinha, Noah Tuchah, Amy, Amy, Amy '
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 6ce64aece35c8fd35d3c35b8693ecaab__1727018220
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/6c/ab/6ce64aece35c8fd35d3c35b8693ecaab.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Mecca - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)