Jump to content

Базилика Святого Петра

Координаты : 41 ° 54'08" с.ш. 12 ° 27'12" в.д.  /  41,90222 ° с.ш. 12,45333 ° в.д.  / 41,90222; 12.45333
Страница защищена ожидающими изменениями
(Перенаправлено из Базилики Святого Петра )

Базилика Святого Петра
Папская базилика Святого Петра в Ватикане
Изысканное здание ранним утром с гигантским строем колонн под латинской надписью, четырнадцатью статуями на крыше и большим куполом наверху.
Главный фасад и купол базилики Святого Петра, вид с площади Святого Петра.
Карта
41°54′08″N 12°27′12″E / 41.90222°N 12.45333°E / 41.90222; 12.45333
CountryVatican City
DenominationCatholic
Sui iuris churchLatin Church
TraditionRoman Rite
WebsiteSt. Peter's Basilica
History
StatusPapal major basilica
DedicationSaint Peter
Consecrated18 November 1626
Architecture
Architect(s)
StyleRenaissance and Baroque
Groundbreaking18 April 1506
Completed18 November 1626 (1626-11-18)
Specifications
Length220 metres (720 ft)
Width150 metres (490 ft)
Height136.6 metres (448 ft)[1]
Nave height46.2 metres (152 ft)
Dome diameter (outer)42 metres (138 ft)
Dome diameter (inner)41.5 metres (136 ft)
Administration
DioceseRome
Clergy
ArchpriestMauro Gambetti
Official nameVatican City
TypeCultural
Criteriai, ii, iv, vi
Designated1984 (8th session)
Reference no.286
RegionEurope and North America

Папская базилика Святого Петра в Ватикане ( итальянский : Basilica Papale di San Pietro in Vaticano ), или просто Базилика Святого Петра ( латынь : Basilica Sancti Petri ; итальянский: Basilica di San Pietro [baˈziːlika di sam ˈpjɛːtro] ), является церковью итальянского анклаве Высокого Возрождения, расположенного в Ватикане , независимом микрогосударстве, в городе Рим , Италия. Первоначально он был запланирован в 15 веке Папой Николаем V , а затем Папой Юлием II, чтобы заменить стареющую Старую базилику Святого Петра , построенную в четвертом веке римским императором Константином Великим . Строительство нынешней базилики началось 18 апреля 1506 года и завершилось 18 ноября 1626 года. [2]

спроектированный в основном Донато Браманте , Микеланджело и Карло Мадерно , с площадью и отделкой Джан Лоренцо Бернини Собор Святого Петра, эпохи Возрождения. , является одним из самых известных произведений итальянской архитектуры [3] и является самой большой церковью в мире по внутренним меркам. [примечание 1] Хотя это не материнская церковь Католической церкви и не собор ( Римской епархии эти эквивалентные титулы принадлежат Архибазилике Святого Иоанна Латеранского в Риме), собор Святого Петра считается одной из самых святых католических святынь. Его описывают как «занимающего уникальное положение в христианском мире». [4] and as "the greatest of all churches of Christendom."[3][5]

Catholic tradition holds that the basilica is the burial site of Saint Peter, chief among Jesus's apostles and also the first Bishop of Rome (Pope). Saint Peter's tomb is directly below the high altar of the basilica, also known as the Altar of the Confession.[6] For this reason, many popes, cardinals and bishops have been interred at St. Peter's since the Early Christian period.

St. Peter's is famous as a place of pilgrimage and for its liturgical functions. The pope presides at a number of liturgies throughout the year both within the basilica or the adjoining St. Peter's Square; these liturgies draw audiences numbering from 15,000 to over 80,000 people.[7] St. Peter's has many historical associations, with the early Christian Church, the Papacy, the Protestant Reformation and Catholic Counter-Reformation and numerous artists, especially Michelangelo. As a work of architecture, it is regarded as the greatest building of its age.[8] St. Peter's is one of the four churches in the world that hold the rank of Major papal basilica, all four of which are in Rome, and is also one of the Seven Pilgrim Churches of Rome. Contrary to popular misconception, it is not a cathedral because it is not the seat of a bishop; the cathedra of the pope as bishop of Rome is at the Archbasilica of Saint John Lateran.[9]

Overview

[edit]
A view of Rome on a sunny afternoon looking along the river. A bridge crosses the river and beyond it is a hill on which the grey dome of St. Peter's rises above ancient buildings and dark pine trees.
View from the Tiber on Ponte Sant'Angelo and the Basilica. The iconic dome dominates the skyline of Rome.

St. Peter's is a church built in the Renaissance style located in the Vatican City west of the River Tiber and near the Janiculum Hill and Hadrian's Mausoleum. Its central dome dominates the skyline of Rome. The basilica is approached via St. Peter's Square, a forecourt in two sections, both surrounded by tall colonnades. The first space is oval and the second trapezoidal. The façade of the basilica, with a giant order of columns, stretches across the end of the square and is approached by steps on which stand two 5.55-metre (18.2 ft) statues of the first-century apostles to Rome, Saints Peter and Paul.[10][11]

The basilica is cruciform in shape, with an elongated nave in the Latin cross form but the early designs were for a centrally planned structure and this is still in evidence in the architecture. The central space is dominated both externally and internally by one of the largest domes in the world. The entrance is through a narthex, or entrance hall, which stretches across the building. One of the decorated bronze doors leading from the narthex is the Holy Door, only opened during jubilees.[10]

The interior dimensions are vast when compared to other churches.[2] One author wrote: "Only gradually does it dawn upon us – as we watch people draw near to this or that monument, strangely they appear to shrink; they are, of course, dwarfed by the scale of everything in the building. This in its turn overwhelms us."[12]

The nave which leads to the central dome is in three bays, with piers supporting a barrel vault, the highest of any church. The nave is framed by wide aisles which have a number of chapels off them. There are also chapels surrounding the dome. Moving around the basilica in a clockwise direction they are: The Baptistery, the Chapel of the Presentation of the Virgin, the larger Choir Chapel, the altar of the Transfiguration, the Clementine Chapel with the altar of Saint Gregory, the Sacristy Entrance, the Altar of the Lie, the left transept with altars to the Crucifixion of Saint Peter, Saint Joseph and Saint Thomas, the altar of the Sacred Heart, the Chapel of the Madonna of Column, the altar of Saint Peter and the Paralytic, the apse with the Chair of Saint Peter, the altar of Saint Peter raising Tabitha, the altar of St. Petronilla, the altar of the Archangel Michael, the altar of the Navicella, the right transept with altars of Saint Erasmus, Saints Processo and Martiniano, and Saint Wenceslas, the altar of St. Jerome, the altar of Saint Basil, the Gregorian Chapel with the altar of the Madonna of Succour, the larger Chapel of the Holy Sacrament, the Chapel of Saint Sebastian and the Chapel of the Pietà.[10] The Monuments, in a clockwise direction, are to: Maria Clementina Sobieski, The Stuarts, Benedict XV, John XXIII, St. Pius X, Innocent VIII, Leo XI, Innocent XI, Pius VII, Pius VIII, Alexander VII, Alexander VIII, Paul III, Urban VIII, Clement X, Clement XIII, Benedict XIV, St Peter (Bronze Statue), Gregory XVI, Gregory XIV, Gregory XIII, Matilda of Canossa, Innocent XII, Pius XII, Pius XI, Christina of Sweden, Leo XII. At the heart of the basilica, beneath the high altar, is the Confessio or Chapel of the Confession, in reference to the confession of faith by St. Peter, which led to his martyrdom. Two curving marble staircases lead to this underground chapel at the level of the Constantinian church and immediately above the purported burial place of Saint Peter.

The entire interior of St. Peter's is lavishly decorated with marble, reliefs, architectural sculpture and gilding. The basilica contains a large number of tombs of popes and other notable people, many of which are considered outstanding artworks. There are also a number of sculptures in niches and chapels, including Michelangelo's Pietà. The central feature is a baldachin, or canopy over the Papal Altar, designed by Gian Lorenzo Bernini. The apse culminates in a sculptural ensemble, also by Bernini, and containing the symbolic Chair of Saint Peter.

The American philosopher Ralph Waldo Emerson described St. Peter's as "an ornament of the earth ... the sublime of the beautiful."[13]

Status

[edit]

St. Peter's Basilica is one of the papal basilicas (previously styled "patriarchal basilicas")[note 2] and one of the four Major Basilicas of Rome, the other Major Basilicas (all of which are also Papal Basilicas) being the Basilicas of St. John Lateran, St. Mary Major, and St. Paul outside the Walls. The rank of major basilica confers on St. Peter's Basilica precedence before all minor basilicas worldwide. However, unlike all the other Papal Major Basilicas, it is wholly within the territory, and thus the sovereign jurisdiction, of the Vatican City State, and not that of Italy.[14]

Bishops vested in white are standing in the sunshine in St. Peter's Square. Most wear white mitres on their heads, except for an Eastern Catholic bishop who wears a distinctive embroidered velvet hat.
Bishops at the Second Vatican Council in 1962

It is the most prominent building in the Vatican City. Its dome is a feature of the skyline of Rome and covers an area of 2.3 hectares (5.7 acres). One of the holiest sites of Christianity and Catholic Tradition, it is traditionally the burial site of its titular, St. Peter, who was the head of the twelve Apostles of Jesus and, according to tradition, the first Bishop of Antioch and later the first Bishop of Rome, rendering him the first Pope. Although the New Testament does not mention St. Peter's martyrdom in Rome, tradition, based on the writings of the Fathers of the Church,[clarification needed] holds that his tomb is below the baldachin and the altar of the Basilica in the "Confession". For this reason, many Popes have, from the early years of the Church, been buried near Pope St. Peter in the necropolis beneath the Basilica. Construction of the current basilica, over the old Constantinian basilica, began on 18 April 1506 and finished in 1615. At length, on 18 November 1626 Pope Urban VIII solemnly dedicated the Basilica.[2]

St. Peter's Basilica is neither the Pope's official seat nor first in rank among the Major Basilicas of Rome. This honour is held by the Pope's cathedral, the Archbasilica of St. John Lateran, the mother church of all churches in communion with the Catholic Church. However, St. Peter's is functionally the Pope's principal church, as most Papal liturgies and ceremonies take place there due to its size, proximity to the Papal residence, and location within the Vatican City proper. The "Chair of Saint Peter", or cathedra, an ancient chair sometimes presumed to have been used by St. Peter himself, but which was a gift from Charles the Bald and used by many popes, symbolizes the continuing line of apostolic succession from St. Peter to the reigning Pope. It occupies an elevated position in the apse of the Basilica, supported symbolically by the Doctors of the Church and enlightened symbolically by the Holy Spirit.[15]

As one of the constituent structures of the historically and architecturally significant Vatican City, St. Peter's Basilica was inscribed as a UNESCO World Heritage Site in 1984 under criteria (i), (ii), (iv), and (vi).[16] With an exterior area of 21,095 square metres (227,060 sq ft),[17] an interior area of 15,160 square metres (163,200 sq ft),[18][19] St. Peter's Basilica is the largest Christian church building in the world by the two latter metrics and the second largest by the first as of 2016. The top of its dome, at 448.1 feet (136.6 m), also places it as the second tallest building in Rome as of 2016.[20] The dome's soaring height placed it among the tallest buildings of the Old World, and it continues to hold the title of tallest dome in the world. Though the largest dome in the world by diameter at the time of its completion, it no longer holds this distinction.[21]

History

[edit]

Saint Peter's burial site

[edit]
A modern conjectural reconstruction of the relative locations of the circus, and the medieval and current Basilicas of St. Peter[22]

After the crucifixion of Jesus, it is recorded in the Biblical book of the Acts of the Apostles that one of his twelve disciples, Simon known as Saint Peter, a fisherman from Galilee, took a leadership position among Jesus' followers and was of great importance in the founding of the Christian Church. The name Peter is "Petrus" in Latin and "Petros" in Greek, deriving from petra which means "stone" or "rock" in Greek, and is the literal translation of the Aramaic "Kepa", the name given to Simon by Jesus. (John 1:42, and see Matthew 16:18)

Catholic tradition holds that Peter, after a ministry of thirty-four years, travelled to Rome and met his martyrdom there along with Paul on 13 October 64 AD during the reign of the Roman Emperor Nero. His execution was one of the many martyrdoms of Christians following the Great Fire of Rome. According to Jerome, Peter was crucified head downwards, by his own request because he considered himself unworthy to die in the same manner as Jesus.[23] The crucifixion took place near an ancient Egyptian obelisk in the Circus of Nero.[24] The obelisk now stands in St. Peter's Square and is revered as a "witness" to Peter's death. It is one of several ancient Obelisks of Rome.[25]

According to tradition, Peter's remains were buried just outside the Circus, on the Mons Vaticanus across the Via Cornelia from the Circus, less than 150 metres (490 ft) from his place of death. The Via Cornelia was a road which ran east-to-west along the north wall of the Circus on land now covered by the southern portions of the Basilica and St. Peter's Square. A shrine was built on this site some years later. Almost three hundred years later, Old St. Peter's Basilica was constructed over this site.[24]

The area now covered by the Vatican City had been a cemetery for some years before the Circus of Nero was built. It was a burial ground for the numerous executions in the Circus and contained many Christian burials as for many years after the burial of Saint Peter, many Christians chose to be buried near him.[citation needed]

In 1939, in the reign of Pope Pius XII, 10 years of archaeological research began under the crypt of the basilica in an area inaccessible since the ninth century. The excavations revealed the remains of shrines of different periods at different levels, from Clement VIII (1594) to Callixtus II (1123) and Gregory I (590–604), built over an aedicula containing fragments of bones that were folded in a tissue with gold decorations, tinted with the precious murex purple. Although it could not be determined with certainty that the bones were those of Peter, the rare vestments suggested a burial of great importance. On 23 December 1950, in his pre-Christmas radio broadcast to the world, Pope Pius XII announced the discovery of Saint Peter's tomb.[26]

Old St. Peter's Basilica

[edit]
Maarten van Heemskerck – Santa Maria della Febbre, Vatican Obelisk, Saint Peter's Basilica in construction (1532)
A black and white engraving of a bird's-eye view of a very large cruciform church. There is a large enclosed forecourt which is fronted by buildings of different dates and styles. There is a tall bell tower and many surrounding structures. A label to the bottom left of the image gives the artist's name and original caption.
A conjectural view of the Old St. Peter's Basilica by H. W. Brewer, 1891

Old St. Peter's Basilica was the fourth-century church begun by the Emperor Constantine the Great between 319 and 333 AD.[27] It was of typical basilical form, a wide nave and two aisles on each side and an apsidal end, with the addition of a transept or bema, giving the building the shape of a tau cross. It was over 103.6 metres (340 ft) long, and the entrance was preceded by a large colonnaded atrium. This church had been built over the small shrine believed to mark the burial place of St. Peter, though the tomb was "smashed" in 846 AD.[28] It contained a very large number of burials and memorials, including those of most of the popes from St. Peter to the 15th century. Like all of the earliest churches in Rome, both this church and its successor had the entrance to the east and the apse at the west end of the building.[29] Since the construction of the current basilica, the name Old St. Peter's Basilica has been used for its predecessor to distinguish the two buildings.[30]

Plan to rebuild

[edit]

By the end of the 15th century, having been neglected during the period of the Avignon Papacy, the old basilica had fallen into disrepair. It appears that the first pope to consider rebuilding or at least making radical changes was Pope Nicholas V (1447–1455). He commissioned work on the old building from Leone Battista Alberti and Bernardo Rossellino and also had Rossellino design a plan for an entirely new basilica, or an extreme modification of the old. His reign was frustrated by political problems and when he died, little had been achieved.[24] He had, however, ordered the demolition of the Colosseum and by the time of his death, 2,522 cartloads of stone had been transported for use in the new building.[24][note 3] The foundations were completed for a new transept and choir to form a domed Latin cross with the preserved nave and side aisles of the old basilica. Some walls for the choir had also been built.[32]

Pope Julius II planned far more for St Peter's than Nicholas V's program of repair or modification. Julius was at that time planning his own tomb, which was to be designed and adorned with sculpture by Michelangelo and placed within St Peter's.[note 4] In 1505 Julius made a decision to demolish the ancient basilica and replace it with a monumental structure to house his enormous tomb and "aggrandize himself in the popular imagination".[8] A competition was held, and a number of the designs have survived at the Uffizi Gallery. A succession of popes and architects followed in the next 120 years, their combined efforts resulting in the present building. The scheme begun by Julius II continued through the reigns of Leo X (1513–1521), Adrian VI (1522–1523), Clement VII (1523–1534), Paul III (1534–1549), Julius III (1550–1555), Marcellus II (1555), Paul IV (1555–1559), Pius IV (1559–1565), Pius V (saint) (1565–1572), Gregory XIII (1572–1585), Sixtus V (1585–1590), Urban VII (1590), Gregory XIV (1590–1591), Innocent IX (1591), Clement VIII (1592–1605), Leo XI (1605), Paul V (1605–1621), Gregory XV (1621–1623), Urban VIII (1623–1644) and Innocent X (1644–1655).

Financing with indulgences

[edit]

One method employed to finance the building of St. Peter's Basilica was the granting of indulgences in return for contributions. A major promoter of this method of fund-raising was Albrecht, Archbishop of Mainz and Magdeburg, who had to clear debts owed to the Roman Curia by contributing to the rebuilding program. To facilitate this, he appointed the German Dominican preacher Johann Tetzel, whose salesmanship provoked a scandal and led to the Protestant Reformation.[33]

Architecture

[edit]

Successive plans

[edit]

Pope Julius' scheme for the grandest building in Christendom[8] was the subject of a competition for which a number of entries remain intact in the Uffizi Gallery, Florence. It was the design of Donato Bramante that was selected, and for which the foundation stone was laid in 1506. This plan was in the form of an enormous Greek Cross with a dome inspired by that of the huge circular Roman temple, the Pantheon.[8] The main difference between Bramante's design and that of the Pantheon is that where the dome of the Pantheon is supported by a continuous wall, that of the new basilica was to be supported only on four large piers. This feature was maintained in the ultimate design. Bramante's dome was to be surmounted by a lantern with its own small dome but otherwise very similar in form to the Early Renaissance lantern of Florence Cathedral designed for Brunelleschi's dome by Michelozzo.[34]

Bramante had envisioned that the central dome would be surrounded by four lower domes at the diagonal axes. The equal chancel, nave and transept arms were each to be of two bays ending in an apse. At each corner of the building was to stand a tower, so that the overall plan was square, with the apses projecting at the cardinal points. Each apse had two large radial buttresses, which squared off its semi-circular shape.[35]

When Pope Julius died in 1513, Bramante was replaced with Giuliano da Sangallo and Fra Giocondo, who both died in 1515 (Bramante himself having died the previous year). Raphael was confirmed as the architect of St. Peter's on 1 August 1514.[36] The main change in his plan is the nave of five bays, with a row of complex apsidal chapels off the aisles on either side. Raphael's plan for the chancel and transepts made the squareness of the exterior walls more definite by reducing the size of the towers, and the semi-circular apses more clearly defined by encircling each with an ambulatory.[37]

In 1520 Raphael also died, aged 37, and his successor Baldassare Peruzzi maintained changes that Raphael had proposed to the internal arrangement of the three main apses, but otherwise reverted to the Greek Cross plan and other features of Bramante.[38] This plan did not go ahead because of various difficulties of both Church and state. In 1527 Rome was sacked and plundered by Emperor Charles V. Peruzzi died in 1536 without his plan being realized.[8]

At this point Antonio da Sangallo the Younger submitted a plan which combines features of Peruzzi, Raphael and Bramante in its design and extends the building into a short nave with a wide façade and portico of dynamic projection. His proposal for the dome was much more elaborate of both structure and decoration than that of Bramante and included ribs on the exterior. Like Bramante, Sangallo proposed that the dome be surmounted by a lantern which he redesigned to a larger and much more elaborate form.[39] Sangallo's main practical contribution was to strengthen Bramante's piers which had begun to crack.[24]

On 1 January 1547 in the reign of Pope Paul III, Michelangelo, then in his seventies, succeeded Sangallo the Younger as "Capomaestro", the superintendent of the building program at St Peter's.[40] He is to be regarded as the principal designer of a large part of the building as it stands today, and as bringing the construction to a point where it could be carried through. He did not take on the job with pleasure; it was forced upon him by Pope Paul, frustrated at the death of his chosen candidate, Giulio Romano and the refusal of Jacopo Sansovino to leave Venice. Michelangelo wrote, "I undertake this only for the love of God and in honour of the Apostle." He insisted that he should be given a free hand to achieve the ultimate aim by whatever means he saw fit.[24]

Michelangelo's contribution

[edit]

Michelangelo took over a building site at which four piers, enormous beyond any constructed since ancient Roman times, were rising behind the remaining nave of the old basilica. He also inherited the numerous schemes designed and redesigned by some of the greatest architectural and engineering minds of the 16th century. There were certain common elements in these schemes. They all called for a dome to equal that engineered by Brunelleschi a century earlier and which has since dominated the skyline of Renaissance Florence, and they all called for a strongly symmetrical plan of either Greek Cross form, like the iconic St. Mark's Basilica in Venice, or of a Latin Cross with the transepts of identical form to the chancel, as at Florence Cathedral.

Even though the work had progressed only a little in 40 years, Michelangelo did not simply dismiss the ideas of the previous architects. He drew on them in developing a grand vision. Above all, Michelangelo recognized the essential quality of Bramante's original design. He reverted to the Greek Cross and, as Helen Gardner expresses it: "Without destroying the centralising features of Bramante's plan, Michelangelo, with a few strokes of the pen converted its snowflake complexity into massive, cohesive unity."[41]

As it stands today, St. Peter's has been extended with a nave by Carlo Maderno. It is the chancel end (the ecclesiastical "Eastern end") with its huge centrally placed dome that is the work of Michelangelo. Because of its location within the Vatican State and because the projection of the nave screens the dome from sight when the building is approached from the square in front of it, the work of Michelangelo is best appreciated from a distance. What becomes apparent is that the architect has greatly reduced the clearly defined geometric forms of Bramante's plan of a square with square projections, and also of Raphael's plan of a square with semi-circular projections.[42] Michelangelo has blurred the definition of the geometry by making the external masonry of massive proportions and filling in every corner with a small vestry or stairwell. The effect created is of a continuous wall surface that is folded or fractured at different angles, but lacks the right angles which usually define change of direction at the corners of a building. This exterior is surrounded by a giant order of Corinthian pilasters all set at slightly different angles to each other, in keeping with the ever-changing angles of the wall's surface. Above them, the huge cornice ripples in a continuous band, giving the appearance of keeping the whole building in a state of compression.[43]

Dome: successive and final designs

[edit]

The dome of St. Peter's rises to a total height of 136.57 metres (448.1 ft) from the floor of the basilica to the top of the external cross. It is the tallest dome in the world.[note 5] Its internal diameter is 41.47 metres (136.1 ft), slightly smaller than two of the three other huge domes that preceded it, those of the Pantheon of Ancient Rome, 43.3 metres (142 ft), and Florence Cathedral of the Early Renaissance, 44 metres (144 ft). It has a greater diameter by approximately 30 feet (9.1 m) than Constantinople's Hagia Sophia church, completed in 537. It was to the domes of the Pantheon and Florence duomo that the architects of St. Peter's looked for solutions as to how to go about building what was conceived, from the outset, as the greatest dome of Christendom.

Bramante and Sangallo, 1506 and 1513

[edit]
1506 medal by Cristoforo Foppa depicting Bramante's design, including the four flanking smaller domes[44]

The dome of the Pantheon stands on a circular wall with no entrances or windows except a single door. The whole building is as high as it is wide. Its dome is constructed in a single shell of concrete, made light by the inclusion of a large amount of the volcanic stones tuff and pumice. The inner surface of the dome is deeply coffered which has the effect of creating both vertical and horizontal ribs while lightening the overall load. At the summit is an ocular opening 8 metres (26 ft) across which provides light to the interior.[8]

Bramante's plan for the dome of St. Peter's (1506) follows that of the Pantheon very closely, and like that of the Pantheon, was designed to be constructed in Tufa Concrete for which he had rediscovered a formula. With the exception of the lantern that surmounts it, the profile is very similar, except that in this case, the supporting wall becomes a drum raised high above ground level on four massive piers. The solid wall, as used at the Pantheon, is lightened at St. Peter's by Bramante piercing it with windows and encircling it with a peristyle.

In the case of Florence Cathedral, the desired visual appearance of the pointed dome existed for many years before Brunelleschi made its construction feasible.[note 6] Its double-shell construction of bricks locked together in a herringbone pattern (re-introduced from Byzantine architecture), and the gentle upward slope of its eight stone ribs made it possible for the construction to take place without the massive wooden formwork necessary to construct hemispherical arches. While its appearance, with the exception of the details of the lantern, is entirely Gothic, its engineering was highly innovative, and the product of a mind that had studied the huge vaults and remaining dome of Ancient Rome.[34]

Sangallo's plan (1513), of which a large wooden model still exists, looks to both these predecessors. He realized the value of both the coffering at the Pantheon and the outer stone ribs at Florence Cathedral. He strengthened and extended the peristyle of Bramante into a series of arched and ordered openings around the base, with a second such arcade set back in a tier above the first. In his hands, the rather delicate form of the lantern, based closely on that in Florence, became a massive structure, surrounded by a projecting base, a peristyle and surmounted by a spire of conic form.[39] According to James Lees-Milne the design was "too eclectic, too pernickety and too tasteless to have been a success".[24]

Michelangelo and Giacomo della Porta, 1547 and 1585

[edit]
Photo. The façade is wide and has a row of huge columns rising from the basement to support the cornice. The ribbed, ovoid dome is surmounted by a lantern topped with ball and cross. Its drum is framed by two very much smaller domes.
St. Peter's Basilica from Castel Sant'Angelo showing the dome rising behind Maderno's façade
Photo looking up at the dome's interior from below. The dome is decorated at the top with a band of script. Around its base are windows through which the light streams. The decoration is divided by many vertical ribs which are ornamented with golden stars.
The dome was brought to completion by Giacomo della Porta and Fontana.

Michelangelo redesigned the dome in 1547, taking into account all that had gone before. His dome, like that of Florence, is constructed of two shells of brick, the outer one having 16 stone ribs, twice the number at Florence but far fewer than in Sangallo's design. As with the designs of Bramante and Sangallo, the dome is raised from the piers on a drum. The encircling peristyle of Bramante and the arcade of Sangallo are reduced to 16 pairs of Corinthian columns, each of 15 metres (49 ft) high which stand proud of the building, connected by an arch. Visually they appear to buttress each of the ribs, but structurally they are probably quite redundant. The reason for this is that the dome is ovoid in shape, rising steeply as does the dome of Florence Cathedral, and therefore exerting less outward thrust than does a hemispherical dome, such as that of the Pantheon, which, although it is not buttressed, is countered by the downward thrust of heavy masonry which extends above the circling wall.[8][24]

The ovoid profile of the dome has been the subject of much speculation and scholarship over the past century. Michelangelo died in 1564, leaving the drum of the dome complete, and Bramante's piers much bulkier than originally designed, each 18 metres (59 ft) across. Following his death, the work continued under his assistant Jacopo Barozzi da Vignola with Giorgio Vasari appointed by Pope Pius V as a watchdog to make sure that Michelangelo's plans were carried out exactly. Despite Vignola's knowledge of Michelangelo's intentions, little happened in this period. In 1585 the energetic Pope Sixtus V appointed Giacomo della Porta who was to be assisted by Domenico Fontana. The five-year reign of Sixtus was to see the building advance at a great rate.[24]

Michelangelo left a few drawings, including an early drawing of the dome, and some details. There were also detailed engravings published in 1569 by Stefan du Pérac who claimed that they were the master's final solution. Michelangelo, like Sangallo before him, also left a large wooden model. Giacomo della Porta subsequently altered this model in several ways. The major change restored an earlier design, in which the outer dome appears to rise above, rather than rest directly on the base.[45] Most of the other changes were of a cosmetic nature, such as the adding of lion's masks over the swags on the drum in honour of Pope Sixtus and adding a circlet of finials around the spire at the top of the lantern, as proposed by Sangallo.[24]

A drawing by Michelangelo indicates that his early intentions were towards an ovoid dome, rather than a hemispherical one.[41] In an engraving in Galasso Alghisi' treatise (1563), the dome may be represented as ovoid, but the perspective is ambiguous.[46] Stefan du Pérac's engraving (1569) shows a hemispherical dome, but this was perhaps an inaccuracy of the engraver. The profile of the wooden model is more ovoid than that of the engravings, but less so than the finished product. It has been suggested that Michelangelo on his death bed reverted to the more pointed shape. However, Lees-Milne cites Giacomo della Porta as taking full responsibility for the change and as indicating to Pope Sixtus that Michelangelo was lacking in the scientific understanding of which he himself was capable.[24]

Helen Gardner suggests that Michelangelo made the change to the hemispherical dome of lower profile in order to establish a balance between the dynamic vertical elements of the encircling giant order of pilasters and a more static and reposeful dome. Gardner also comments, "The sculpturing of architecture [by Michelangelo] ... here extends itself up from the ground through the attic stories and moves on into the drum and dome, the whole building being pulled together into a unity from base to summit."[41]

It is this sense of the building being sculptured, unified and "pulled together" by the encircling band of the deep cornice that led Eneide Mignacca to conclude that the ovoid profile, seen now in the end product, was an essential part of Michelangelo's first (and last) concept. The sculptor/architect has, figuratively speaking, taken all the previous designs in hand and compressed their contours as if the building were a lump of clay. The dome must appear to thrust upwards because of the apparent pressure created by flattening the building's angles and restraining its projections.[43] If this explanation is the correct one, then the profile of the dome is not merely a structural solution, as perceived by Giacomo della Porta; it is part of the integrated design solution that is about visual tension and compression. In one sense, Michelangelo's dome may appear to look backward to the Gothic profile of Florence Cathedral and ignore the Classicism of the Renaissance, but on the other hand, perhaps more than any other building of the 16th century, it prefigures the architecture of the Baroque.[43]

Completion

[edit]

Giacomo della Porta and Domenico Fontana brought the dome to completion in 1590, the last year of the reign of Sixtus V. His successor, Gregory XIV, saw Fontana complete the lantern and had an inscription to the honour of Sixtus V placed around its inner opening. The next pope, Clement VIII, had the cross raised into place, an event which took all day, and was accompanied by the ringing of the bells of all the city's churches. In the arms of the cross are set two lead caskets, one containing a fragment of the True Cross and a relic of St. Andrew and the other containing medallions of the Holy Lamb.[24]

In the mid-18th century, cracks appeared in the dome, so four iron chains were installed between the two shells to bind it, like the rings that keep a barrel from bursting. As many as ten chains have been installed at various times, the earliest possibly planned by Michelangelo himself as a precaution, as Brunelleschi did at Florence Cathedral.PPSt. Peter's BasilicaSt. Peter's Basilica[citation needed]

Around the inside of the dome is written, in letters 1.4 metres (4.6 ft) high:

TV ES PETRVS ET SVPER HANC PETRAM AEDIFICABO ECCLESIAM MEAM ET TIBI DABO CLAVES REGNI CAELORVM
("... you are Peter, and on this rock I will build my church. ... and I will give you the keys of the kingdom of heaven ..." Vulgate, Matthew 16:18–19.)

Beneath the lantern is the inscription:

S. PETRI GLORIAE SIXTVS PP. V. A. M. D. XC. PONTIF. V.
(To the glory of St Peter; Sixtus V, pope, in the year 1590, the fifth of his pontificate.)

Discovery of Michelangelo draft

[edit]

On 7 December 2007, a fragment of a red chalk drawing of a section of the dome of the basilica, almost certainly by the hand of Michelangelo, was discovered in the Vatican archives.[47] The drawing shows a small precisely drafted section of the plan of the entablature above two of the radial columns of the cupola drum. Michelangelo is known to have destroyed thousands of his drawings before his death.[48] The rare survival of this example is probably due to its fragmentary state and the fact that detailed mathematical calculations had been made over the top of the drawing.[47]

Addition of nave and facade

[edit]
Michelangelo's plan extended with Maderno's nave and narthex

On 18 February 1606, under Pope Paul V, the dismantling of the remaining parts of the Constantinian basilica began.[24] The marble cross that had been set at the top of the pediment by Pope Sylvester and Constantine the Great was lowered to the ground. The timbers were salvaged for the roof of the Borghese Palace and two rare black marble columns, the largest of their kind, were carefully stored and later used in the narthex. The tombs of various popes were opened, treasures removed and plans made for re-interment in the new basilica.[24]The Pope had appointed Carlo Maderno in 1602. He was a nephew of Domenico Fontana and had demonstrated himself as a dynamic architect. Maderno's idea was to ring Michelangelo's building with chapels, but the Pope was hesitant about deviating from the master's plan, even though he had been dead for forty years. The Fabbrica or building committee, a group drawn from various nationalities and generally despised by the Curia who viewed the basilica as belonging to Rome rather than Christendom, were in a quandary as to how the building should proceed. One of the matters that influenced their thinking was the Counter-Reformation which increasingly associated a Greek Cross plan with paganism and saw the Latin Cross as truly symbolic of Christianity.[24] The central plan also did not have a "dominant orientation toward the east."[49]

Another influence on the thinking of both the Fabbrica and the Curia was a certain guilt at the demolition of the ancient building. The ground on which it and its various associated chapels, vestries and sacristies had stood for so long was hallowed. The only solution was to build a nave that encompassed the whole space. In 1607 a committee of ten architects was called together, and a decision was made to extend Michelangelo's building into a nave. Maderno's plans for both the nave and the facade were accepted.

The building of the nave began on 7 May 1607, and proceeded at a great rate, with an army of 700 labourers being employed. The following year, the façade was begun, in December 1614 the final touches were added to the stucco decoration of the vault and early in 1615 the partition wall between the two sections was pulled down. All the rubble was carted away, and the nave was ready for use by Palm Sunday.[50]

Maderno's facade

[edit]
Ornate building in the early morning with a giant order of columns beneath a Latin inscription, fourteen statues on the roofline, and large dome on top.
Maderno's façade, with the statues of Saint Peter (left) and Saint Paul (right) flanking the entrance stairs

The facade designed by Maderno, is 114.69 metres (376.3 ft) wide and 45.55 metres (149.4 ft) high and is built of travertine stone, with a giant order of Corinthian columns and a central pediment rising in front of a tall attic surmounted by thirteen statues: Christ flanked by eleven of the Apostles (except Saint Peter, whose statue is left of the stairs) and John the Baptist.[note 7] The inscription below the cornice on the 1 metre (3.3 ft) tall frieze reads:

IN HONOREM PRINCIPIS APOST PAVLVS V BVRGHESIVS ROMANVS PONT MAX AN MDCXII PONT VII
(In honour of the Prince of Apostles, Paul V Borghese, a Roman, Supreme Pontiff, in the year 1612, the seventh of his pontificate)

(Paul V (Camillo Borghese), born in Rome but of a Sienese family, liked to emphasize his "Romanness".)

The facade is often cited as the least satisfactory part of the design of St. Peter's. The reasons for this, according to James Lees-Milne, are that it was not given enough consideration by the Pope and committee because of the desire to get the building completed quickly, coupled with the fact that Maderno was hesitant to deviate from the pattern set by Michelangelo at the other end of the building. Lees-Milne describes the problems of the façade as being too broad for its height, too cramped in its details and too heavy in the attic story. The breadth is caused by modifying the plan to have towers on either side. These towers were never executed above the line of the facade because it was discovered that the ground was not sufficiently stable to bear the weight. One effect of the facade and lengthened nave is to screen the view of the dome, so that the building, from the front, has no vertical feature, except from a distance.[24]

Bernini's Towers

[edit]

Pope Urban had long been a critic of Bernini's predecessor, Carlo Maderno. His disapproval of the architect's work stemmed largely from Maderno's design for the longitudinal nave of St. Peters, which was widely condemned for obscuring Michelangelo's dome. When the Pope gave the commission to Bernini he therefore requested that a new design for the facade's bell towers to be submitted for consideration. Baldinucci describes Bernini's tower as consisting of "two orders of columns and pilasters, the first order being Corinthian" and "a third or attic story formed of pilasters and two columns on either side of the open archway in the center".

Pope Urban desired the towers to be completed by a very specific date: 29 June 1641, the feast day dedicated to Saints Peter and Paul. To this end an order was issued which stated that "all work should take a second seat to that of the campanile". The south tower was completed on time even in spite of these issues, but records show that in the wake of the unveiling the Pope was not content with what he saw and he ordered the top level of Bernini's tower removed so that the structure could be made even grander. The tower continued to grow, and as the construction began to settle, the first cracks started to appear followed by Urban's infamous public admonishment of his architect.

In 1642 all work on both towers came to a halt. Bernini had to pay the cost for the demolition; eventually the idea of completing the bell towers was abandoned.

Photo shows view of vestibule with three huge doorways leading to the church's interior. The doors are framed by columns and have pediments. The floor is of inlaid marble. The nearest doorway is closed by two huge ancient bronze doors. A group listens to a tour guide while one woman examines the doors.
The narthex

Narthex and portals

[edit]

Behind the façade of St. Peter's stretches a long portico or "narthex" such as was occasionally found in Italian churches. This is the part of Maderno's design with which he was most satisfied. Its long barrel vault is decorated with ornate stucco and gilt, and successfully illuminated by small windows between pendentives, while the ornate marble floor is beamed with light reflected in from the piazza. At each end of the narthex is a theatrical space framed by ionic columns and within each is set a statue, an equestrian statue of Charlemagne (18th century) by Cornacchini in the south end and The Vision of Constantine (1670) by Bernini in the north end.

Five portals, of which three are framed by huge salvaged antique columns, lead into the basilica. The central portal has a bronze door created by Antonio Averulino c. 1440 for the old basilica[51] and somewhat enlarged to fit the new space.

Maderno's nave

[edit]
A painting of the interior of the vast building with arcades, and a coffered ceiling
Maderno's nave, looking towards the chancel, as painted by Giovanni Paolo Pannini, 1731

To the single bay of Michelangelo's Greek Cross, Maderno added a further three bays. He made the dimensions slightly different from Michelangelo's bay, thus defining where the two architectural works meet. Maderno also tilted the axis of the nave slightly. This was not by accident, as suggested by his critics. An ancient Egyptian obelisk had been erected in the square outside, but had not been quite aligned with Michelangelo's building, so Maderno compensated, in order that it should, at least, align with the Basilica's façade.[24]

The nave has huge paired pilasters, in keeping with Michelangelo's work. The size of the interior is so "stupendously large" that it is hard to get a sense of scale within the building.[24][note 8] The four cherubs who flutter against the first piers of the nave, carrying between them two holy water basins, appear of quite normal cherubic size, until approached. Then it becomes apparent that each one is over 2 metres high and that real children cannot reach the basins unless they scramble up the marble draperies. The aisles each have two smaller chapels and a larger rectangular chapel, the Chapel of the Sacrament and the Choir Chapel. These are lavishly decorated with marble, stucco, gilt, sculpture and mosaic. Remarkably, all of the large altarpieces, with the exception of the Holy Trinity by Pietro da Cortona in the Blessed Sacrament Chapel, have been reproduced in mosaic. Two precious paintings from the old basilica, Our Lady of Perpetual Help and Our Lady of the Column are still being used as altarpieces.

Maderno's last work at St. Peter's was to design a crypt-like space or "Confessio" under the dome, where the cardinals and other privileged persons could descend in order to be nearer to the burial place of the apostle. Its marble steps are remnants of the old basilica and around its balustrade are 95 bronze lamps.

Influence on church architecture

[edit]

The design of St. Peter's Basilica, and in particular its dome, has greatly influenced church architecture in Western Christendom. Within Rome, the huge domed church of Sant'Andrea della Valle was designed by Giacomo della Porta before the completion of St Peter's Basilica, and subsequently worked on by Carlo Maderno. This was followed by the domes of San Carlo ai Catinari, Sant'Agnese in Agone, and many others. Christopher Wren's dome at St Paul's Cathedral (London, England), the domes of Karlskirche (Vienna, Austria), St. Nicholas Church (Prague, Czech Republic), and the Pantheon (Paris, France) all pay homage to St Peter's Basilica.

The 19th and early-20th-century architectural revivals brought about the building of a great number of churches that imitate elements of St Peter's to a greater or lesser degree, including St. Mary of the Angels in Chicago, St. Josaphat's Basilica in Milwaukee, Immaculate Heart of Mary in Pittsburgh and Mary, Queen of the World Cathedral in Montreal, which replicates many aspects of St Peter's on a smaller scale. Postmodernism has seen free adaptations of St Peter's in the Basilica of Our Lady of Licheń, and the Basilica of Our Lady of Peace of Yamoussoukro.

Bernini's furnishings

[edit]
Pews before the ornate, gold-leafed throne of St. Peter
The apse with St. Peter's Cathedral supported by four Doctors of the Church

Pope Urban VIII and Bernini

[edit]

As a young boy Gian Lorenzo Bernini (1598–1680) visited St. Peter's with the painter Annibale Carracci and stated his wish to build "a mighty throne for the apostle". His wish came true. As a young man, in 1626, he received the patronage of Pope Urban VIII and worked on the embellishment of the Basilica for 50 years. Appointed as Maderno's successor in 1629, he was to become regarded as the greatest architect and sculptor of the Baroque period. Bernini's works at St. Peter's include the baldachin (baldaquin, from Italian: baldacchino), the Chapel of the Sacrament, the plan for the niches and loggias in the piers of the dome and the chair of St. Peter.[24][41]

Baldacchino and niches

[edit]

Bernini's first work at St. Peter's was to design the baldacchino, a pavilion-like structure 28.74 metres (94.3 ft) tall and claimed to be the largest piece of bronze in the world, which stands beneath the dome and above the altar. Its design is based on the ciborium, of which there are many in the churches of Rome, serving to create a sort of holy space above and around the table on which the Sacrament is laid for the Eucharist and emphasizing the significance of this ritual. These ciboria are generally of white marble, with inlaid coloured stone. Bernini's concept was for something very different. He took his inspiration in part from the baldachin or canopy carried above the head of the pope in processions, and in part from eight ancient columns that had formed part of a screen in the old basilica. Their twisted barley-sugar shape had a special significance as they were modelled on those of the Temple of Jerusalem and donated by the Emperor Constantine. Based on these columns, Bernini created four huge columns of bronze, twisted and decorated with laurel leaves and bees, which were the emblem of Pope Urban.

На фотографии изображен балдахин, стоящий в центре церкви, если смотреть в сторону нефа. Под ним находится алтарь, украшенный красно-золотой лицевой тканью, украшенной большими крестами.
Алтарь с балдахином Бернини.

Балдахин увенчан не архитектурным фронтоном, как большинство балдахинов, а изогнутыми кронштейнами в стиле барокко, поддерживающими драпированный балдахин, подобно парчовым балдахинам, проносимым процессиями над драгоценными культовыми изображениями. В данном случае драпированный балдахин выполнен из бронзы, а все детали, включая оливковые листья, пчел и портретные головы роженицы Урбана и ее новорожденного сына, выделены сусальным золотом. Балдахин представляет собой огромный отдельно стоящий скульптурный объект, занимающий центральное место и обрамляющий самое большое пространство внутри здания. Он настолько велик, что визуальный эффект заключается в создании связи между огромным куполом, который кажется парящим над ним, и прихожанами на уровне пола базилики. Он просматривается визуально со всех сторон и визуально связан с кафедрой Петри в апсиде позади нее и с четырьмя опорами с большими статуями, расположенными по каждой диагонали. [24] [41]

В рамках плана центрального пространства церкви Бернини приказал выдолбить огромные опоры, начатые Браманте и завершенные Микеланджело, в ниши, а внутри них сделать лестницы, ведущие на четыре балкона . Те, кто думал, что купол может упасть, были очень обеспокоены, но этого не произошло. На балконах Бернини создал витрины, обрамленные восемью старинными витыми колоннами, для демонстрации четырех самых драгоценных реликвий базилики: копья Лонгина , которое, как говорят, пронзило бок Христа, завесы Вероники с чудесным образом лик Христа, фрагмент Истинного Креста, обнаруженный в Иерусалиме матерью Константина, Еленой , и мощи святого Андрея , брата святого Петра. В каждой из ниш, окружающих центральное пространство базилики, была помещена огромная статуя святого, связанная с реликвией наверху. Только Святой Лонгин — работа Бернини. [24] (См. ниже)

Кафедра Петри и часовня Святого Причастия

[ редактировать ]
Бронзовый реликварий в форме стула, в котором хранится трон Святого Петра, намного больше обычного стула, имеет богато украшенную форму и украшен рельефной скульптурой и сусальным золотом. «Глория», окружающая круглое окно, представляет собой скульптуру облаков и солнечных лучей, окруженную ангелами, причем все это покрыто блестящим сусальным золотом.
Кресло Бернини «Петра и Глория»

Затем Бернини обратил свое внимание на другую драгоценную реликвию, так называемую Кафедру Петри, или «трон Святого Петра», стул, который, как часто утверждалось, использовался апостолом, но, по-видимому, датируется 12 веком. Поскольку само кресло быстро ветшало и больше не пригодилось к эксплуатации, папа Александр VII решил сохранить его в должном великолепии как объект, на котором основывалась линия преемников Петра. Бернини создал большой бронзовый трон, на котором он был размещен, высоко поднятый на четырех петлевых опорах, которые легко удерживались массивными бронзовыми статуями четырех Учителей Церкви , святых Амвросия и Августина, представляющих Латинскую церковь, и Афанасия и Иоанна Златоуста , Греческой церкви. Четыре фигуры динамичны в широких одеждах и выражениях обожания и экстаза. Позади и над кафедрой через окно из желтого алебастра проникает сияние света , освещая в его центре Голубя Святого Духа. Пожилой художник Андреа Сакки убеждал Бернини сделать фигуры большими, чтобы их было хорошо видно из центрального портала нефа. Стул был установлен в новом доме во время большого празднования 16 января 1666 года. [24] [41]

Последней работой Бернини для собора Святого Петра, предпринятой в 1676 году, было украшение часовни Причастия. [52] Браманте Чтобы вместить причастную гостию, он спроектировал миниатюрную версию из позолоченной бронзы Темпьетто , маленькой часовни, отмечающей место смерти Святого Петра. По обе стороны ангелы: один смотрит с восторженным обожанием, а другой приветствует зрителя. Бернини умер в 1680 году на 82-м году жизни. [24]

Площадь Святого Петра

[ редактировать ]
За большим монолитным обелиском освещенный прожекторами фасад собора Святого Петра величественно возвышается на фоне ночного неба.
Собор Святого Петра и площадь ночью

К востоку от базилики находится площадь Сан-Пьетро ( площадь Святого Петра ). Нынешнее сооружение, построенное между 1656 и 1667 годами, вдохновлено Бернини в стиле барокко , который унаследовал место, уже занятое египетским обелиском , который был помещен в центре (с некоторой ухищренностью) фасада Мадерно. [примечание 9] Обелиск , известный как «Свидетель», высотой 25,31 метра (83,0 фута) и общей высотой, включая основание и крест наверху, 40 метров (130 футов), является вторым по величине стоящим обелиском и единственным, остается стоять с момента его вывоза из Египта и повторной установки в цирке Нерона в 37 году нашей эры, где, как полагают, он стал свидетелем распятия Святого Петра. [53] Его перенос на нынешнее место по приказу Папы Сикста V и спроектированный Доменико Фонтана 28 сентября 1586 года был операцией, полной трудностей и едва не закончившейся катастрофой, когда веревки, удерживающие обелиск, начали дымиться от трения. К счастью, эту проблему заметил Бенедетто Бреска, моряк из Сан-Ремо , и за его быстрое вмешательство его городу была предоставлена ​​привилегия предоставлять пальмы, которые используются в базилике каждое Вербное воскресенье . [24]

Вид на фонтан, возвышающийся в два яруса над скульптурным бассейном. Фонтан играет и вода сверкает.
Один из двух фонтанов, образующих ось площади.

Другим объектом на старой площади, с которым пришлось бороться Бернини, был большой фонтан , спроектированный Мадерно в 1613 году и установленный сбоку от обелиска, образуя линию, параллельную фасаду. В плане Бернини эта горизонтальная ось используется как главная особенность его уникального, пространственно динамичного и весьма символичного дизайна. Наиболее очевидными решениями были либо прямоугольная площадь огромных размеров, чтобы обелиск стоял в центре и можно было включить фонтан (и соответствующий ему компаньон), либо трапециевидная площадь, которая расходилась веером от фасада базилики, как та, что перед базиликой. Палаццо Публико в Сиене . Проблемы квадратного плана заключаются в том, что необходимая ширина для включения фонтана повлечет за собой снос многочисленных зданий, в том числе некоторых Ватикана, и сведет к минимуму эффект фасада. С другой стороны, план трапеции максимально увеличивал видимую ширину фасада, что уже воспринималось как недостаток дизайна. [41]

Вечерний вид с воздуха на площадь и фасад

Гениальное решение Бернини заключалось в том, чтобы разделить площадь на две части. Ближайшая к базилике часть имеет трапециевидную форму, но не расходится веером от фасада, а сужается. Это дает эффект противодействия визуальной перспективе. Это значит, что со второй части площади здание выглядит ближе, чем есть на самом деле, ширина фасада минимизируется, а его высота кажется большей пропорционально ширине. Вторая часть площади представляет собой огромный эллиптический цирк, плавно спускающийся к обелиску в его центре. Две отдельные области обрамлены колоннадой, образованной сдвоенными парами колонн, поддерживающими антаблемент простого тосканского ордера .

Часть колоннады, окружающая эллипс, не полностью окружает его, а простирается двумя дугами, символизируя руки «католической церкви, тянущиеся, чтобы приветствовать своих причастников». [41] Обелиск и фонтан Мадерно отмечают самую широкую ось эллипса. Бернини уравновесил схему еще одним фонтаном в 1675 году. Раньше подход к площади проходил через нагромождение старых зданий, что добавляло элемент неожиданности виду, открывавшемуся при проходе через колоннаду. В настоящее время длинная широкая улица Виа делла Согласие , построенная Муссолини после заключения Латеранских договоров , ведет от реки Тибр к площади и открывает отдаленные виды на собор Святого Петра при приближении посетителя, а базилика действует как конечный пункт. перспектива . [24]

Преобразование Бернини этого места полностью выполнено в стиле барокко. Там, где Браманте и Микеланджело задумали здание, которое стояло бы в «самодостаточной изоляции», Бернини заставил весь комплекс «широко соотноситься с окружающей средой». [41] Банистер Флетчер говорит: «Ни один другой город не имел такого широкого подхода к своей соборной церкви, ни один другой архитектор не мог придумать проект большего благородства… (это) величайший из всех атриумов перед величайшей из всех церквей Христианский мир». [8]

В передней части виднеются спины тринадцати больших статуй, стоящих по краю фасада. За ними видна площадь, состоящая из трех частей. Ближайший выглядит квадратным, а второй расширяется в овал, окруженный с каждой стороны огромными серыми колоннами колоннады и с обелиском в центре. За ней находится еще одна площадь, окруженная бледно-розовыми зданиями. От площади ведет широкая улица, в конце которой виднеется река, мост и замок.
Вид на Рим с купола собора Святого Петра

На вершине фасада собора Святого Петра расположены двое часов и несколько скульптур. Часы были созданы для замены колоколен Бернини, которые пришлось снести из-за недостаточной поддержки. Левые часы показывают время в Риме, правые — среднее европейское время. Статуи — Христос-Искупитель, Иоанн Креститель и 11 апостолов. Слева направо: Св. Фадей, Св. Матфей, ​​Св. Филипп, Св. Фома, Св. Иаков Большой, Св. Иоанн Креститель, Искупитель, Св. Андрей, Св. Иоанн Богослов, Св. Иаков Меньший. , Св. Варфоломей, Св. Симеон и Св. Матфий. Над римскими часами изображен герб города-государства Ватикан с 1931 года, который держат два ангела. [ нужна ссылка ]

Колокола

[ редактировать ]

Базилика имеет 6 колоколов, расположенных в помещении под римскими часами, только 3 из них видны с уровня земли, а остальные скрыты за бурдоном . Они варьируются от самых маленьких, весом 260 кг, до огромных бурдонов весом около 9 тонн. С 1931 года колокола приводятся в действие электрически, что позволяет звонить даже в самый большой колокол на расстоянии. Самый старый колокол Рота датируется 1288 годом, а в бурдон Кампаноне звонят на Рождество и Пасху, в праздник Св. Петра и Павла, и каждый раз Папа дарует благословение « Urbi et Orbi » городу и миру. Кампаноне также объявляет о смерти Папы и выборах нового Папы.

Звонок# Имя Масса Дата кастинга
1 Кампанелла 260 кг 1825
2 Радуйся, Мария 280 кг 1932
3 Проповедовать 850 кг 1893
4 Лотерея 2 т 1288
5 Кампанчино (Меццана, Бенедиктинский) 4 т 1725
6 Белл 9 т 1785

Сокровища

[ редактировать ]

Гробницы и реликвии

[ редактировать ]
Белый и оранжевый мрамор окружают круглое украшенное бронзовое отверстие.
Вентиляционные отверстия для склепа собора Святого Петра

В базилике Святого Петра находится более 100 гробниц (сохранившихся в разной степени), многие из которых расположены под базиликой. В их число входят 91 папа, святой Игнатий Антиохийский , император Священной Римской империи Оттон II и композитор Джованни Пьерлуиджи да Палестрина . Здесь похоронены изгнанный католик британской королевской семьи Джеймс Фрэнсис Эдвард Стюарт и два его сына, Чарльз Эдвард Стюарт и Генри Бенедикт Стюарт , кардинал-епископ Фраскати, получившие убежище от Папы Климента XI . Здесь также похоронены Мария Клементина Собеска , жена Джеймса Фрэнсиса Эдварда Стюарта , королева Швеции Кристина , которая отреклась от престола, чтобы перейти в католицизм , и графиня Матильда Тосканская , сторонница папства во время спора об инвеституре . Самым последним погребением было Папа Бенедикт XVI 5 января 2023 года. Под склепом находится недавно обнаруженная сводчатая « Гробница Юлия » четвертого века. (Некоторые описания гробниц см. ниже).

Произведения искусства

[ редактировать ]

Башни и нартекс

[ редактировать ]
  • В башнях по обе стороны фасада стоят по двое часов. Часы слева работают на электричестве с 1931 года. Самый старый колокол датируется 1288 годом.
  • Одним из важнейших сокровищ базилики является мозаика над центральной внешней дверью. Названный «Навичелла», он создан по проекту Джотто (начало 14 века) и представляет собой корабль, символизирующий христианскую церковь. [10] Мозаика в основном представляет собой копию оригинала Джотто 17 века.
  • На каждом конце нартекса расположены конные фигуры: на севере Константин Великий работы Бернини (1670 г.), а на юге Карл Великий работы Корнаккини (18 век). [10]
  • Из пяти порталов из притвора во внутренние помещения три содержат примечательные двери. Центральный портал имеет бронзовую дверь эпохи Возрождения работы Антонио Аверулино (называемого Филарете) (1455 г.), увеличенную, чтобы соответствовать новому пространству. Южная дверь, Дверь Мертвых , была спроектирована скульптором 20-го века Джакомо Манцу и включает в себя портрет Папы Иоанна XXIII, стоящего на коленях перед распятой фигурой Святого Петра.
  • Самая северная дверь - это «Святая дверь», которая по традиции замурована кирпичами и открывается только в священные годы, такие как юбилейный год Папы. Нынешняя дверь бронзовая, она была спроектирована Вико Консорти в 1950 году и отлита во Флоренции на художественном литейном заводе Фердинандо Маринелли . Над ним надписи в память об открытии двери: PAVLVS V PONT MAX ANNO XIII и GREGORIVS XIII PONT MAX.

Недавно установленные памятные таблички над дверью гласят:

ПАВЕЛ VI ПОНТ МАКС ХВИВС ПАТРИАРХ ОТКРЫЛ СВЯТЫЕ ВОРОТА ВАТИКАНСКОЙ БАЗИЛИКИ И ЗАКРЫЛ ИХ В 1975 ГОДУ ИВБИЛАЙ
(Павел VI, Великий Понтифик, открыл и закрыл святые двери этой патриаршей Ватиканской базилики в юбилейный 1975 год.)

ИОАНН ПАВЛЬВ II ПМ ОТКРЫЛ СВЯТЫЕ ВОРОТА В 1976 ГОДУ IVBILAEI ПАВЛОМ PP VI И ЗАКРЫЛ ИХ И ЗАКРЫЛ В ГОДУ IVB HVMANE REDEMP 1983-1984
(Иоанн Павел II, Великий Понтифик, снова открыл и закрыл святую дверь, закрытую и отделенную Папой Павлом VI в 1976 году, в юбилейный год искупления человечества 1983–1984 годы.)

ИОАНН ПАВЕЛ II ПМ ОТКРЫЛ И ЗАКРЫЛ СВЯТЫЕ ВОРОТА ВНОВЬ В ГОД ВЕЛИКОГО ИВВИЛАЯ ОТ ВОПЛОЩЕНИЯ ГОСПОДА 2000-2001
(Иоанн Павел II, Великий Понтифик, вновь открывал и закрывал святую дверь в год великого юбилея, от воплощения Господня 2000–2001.)

Папа Франциск СВЯТАЯ ПОРТА В ГОД ВЕЛИКОГО IVB 2000-2001 ДЖОН ПОЛ, ПП. 2 ЗАРЕЗЕРВИРОВАННЫЕ И ЗАКОНЧЕННЫЕ, ОТКРЫТЫЕ И ЗАКОНЧЕННЫЕ В IVБ ГОДА МИЛОСЕРДИЯ 2015-2016
(Папа Франциск снова открыл и закрыл святую дверь, закрытую и отделенную Папой Иоанном Павлом II в год великого юбилея 2000–2001, в юбилейный год Милосердия 2015–2016.)

Старые памятные доски снимаются, чтобы освободить место для новой, когда святая дверь открывается и запечатывается.

Северный проход

[ редактировать ]

Южный проход

[ редактировать ]
  • Первая часовня в южном нефе — это баптистерий, построенный по заказу Папы Иннокентия XII и спроектированный Карло Фонтана (внучатым племянником Доменико Фонтана). Купель была вырезана из крышки пурпурного порфирового саркофага , в котором когда-то хранились останки императора Адриана , и увенчана позолоченной бронзовой фигурой « Агнца Божьего ». Фонтаны Переработанный шрифт крышки саркофага из порфира заменил более ранний шрифт, который был переработан из саркофага Проба , четвертого века префекта Рима , и который использовался для крещений с 15 века до конца 17 века, когда работа Фонтаны была завершенный.
  • Напротив первого пирса нефа стоит памятник королевским Стюартам : Джеймсу Стюарту , известному как «Старый Самозванец», и его сыновьям Чарльзу Эдварду , известному как «Красивый принц Чарли», и Генри , кардиналу. Гробница представляет собой неоклассический дизайн Кановы , открытая в 1819 году. Напротив нее находится памятник жене Джеймса Фрэнсиса Эдварда Стюарта, Марии Клементине Собеской .
  • Вторая часовня — часовня Сретения Богородицы — содержит памятники Папе Бенедикту XV и Папе Иоанну XXIII .
  • Напротив пирсов расположены гробницы Папы Пия X и Папы Иннокентия VIII .
  • Большая часовня у южного нефа — это хоровая капелла , в которой находится алтарь Непорочного зачатия .
  • У входа в ризницу находится могила Папы Пия VIII.
  • Южный трансепт содержит алтари Святого Фомы , Святого Иосифа и Распятия Святого Петра .
  • Могила Фабио Киджи, Папы Александра VII , расположенная в конце нефа, является работой Бернини и названа Лиз-Милном «одной из величайших гробниц эпохи барокко ». Он занимает неудобное положение, будучи установленным в нише над дверным проемом в небольшую ризницу, но Бернини использовал дверной проем символически. Папа Александр становится на колени на своей могиле лицом наружу. Гробница поддерживается большим драпированным саваном из узорчатого красного мрамора и четырьмя женскими фигурами, из которых полностью видны только две спереди. Они представляют Милосердие и Истину . Нога Истины опирается на земной шар, палец ее ноги символически пронзён шипом протестантской Англии. Из дверного проема, словно из входа в гробницу, выходит, казалось бы, скелетообразная крылатая фигура Смерти , голова ее скрыта под саваном, а правая рука с песочными часами протянута вверх к коленопреклоненной фигуре папы. [24]

Протоиереи с 1053 г.

[ редактировать ]
Кардиналы, все в ярко-красных мантиях, сгруппировались возле балдахина.
Кардиналы на мессе в соборе Святого Петра за два дня до папского конклава , 16 апреля 2005 г.

Список протоиерей Ватиканской базилики: [55] [56]

Внешний вид базилики в солнечный день. На переднем плане сотни священников в мантиях смотрят на подиум, где находится алтарь, а группа фигур в белых мантиях сопровождает Папу.
Инаугурация Папы Франциска в 2013 году.

Технические характеристики

[ редактировать ]
Сумеречные лучи можно увидеть в базилике Святого Петра каждый день в определенное время.
  • Стоимость строительства базилики: более 46 800 052 дукатов. [62]
  • Географическая ориентация: западный алтарь, восточный неф.
  • Общая длина: 730 футов (220 м)
  • Общая ширина: 500 футов (150 м)
  • Внутренняя длина, включая вестибюль: 693,8 футов (211,5 м), [2] больше, чем 1 8 мили.
  • Длина трансептов внутри: 451 фут (137 м). [2]
  • Ширина нефа: 90,2 футов (27,5 м) [2]
  • Ширина на трибуне: 78,7 футов (24,0 м) [2]
  • Внутренняя ширина трансептов: 451 фут (137 м) [2]
  • Внутренняя высота нефа: 151,5 футов (46,2 м) в высоту. [2]
  • Общая площадь: 227 070 квадратных футов (21 095 м ). 2 ), более 5 акров (20 000 м 2 ).
  • Внутренняя площадь: 163 182,2 квадратных футов (3,75 акра; 15 160,12 м ). 2 ) [2]
  • Высота от тротуара до вершины креста: 448,1 футов (136,6 м). [1]
  • Фасад: высота 167 футов (51 м), ширина 375 футов (114 м).
  • Вестибюль: ширина 232,9 футов (71,0 м), глубина 44,2 футов (13,5 м) и высота 91,8 футов (28,0 м). [2]
  • Внутренние колонны и пилястры: высота 92 фута (28 м).
  • Окружность центральных опор: 240 футов (73 м).
  • Внешний диаметр купола: 137,7 футов (42,0 м). [2]
  • Барабан купола: 630 футов (190 м) в окружности и 65,6 футов (20,0 м) в высоту, поднимаясь на высоту 240 футов (73 м) от земли.
  • Фонарь: высота 63 фута (19 м).
  • Мяч и кросс: 8 и 16 футов (2,4 и 4,9 м) соответственно.
  • Площадь Святого Петра: 1115 футов (340 м) в длину, 787,3 фута (240,0 м) в ширину. [2]
  • Каждое плечо колоннады: 306 футов (93 м) в длину и 64 фута (20 м) в высоту.
  • Колоннады состоят из 284 колонн, 88 пилястр и 140 статуй. [2]
  • Обелиск: 83,6 футов (25,5 м). Общая высота с основанием и крестом 132 фута (40 м).
  • Вес обелиска: 360,2 коротких тонны (326 800 кг; 720 400 фунтов). [2]

См. также

[ редактировать ]
Темный силуэт купола Святого Петра на фоне оранжевого вечернего неба и заходящего солнца.
Силуэт базилики Святого Петра на закате (вид со стороны замка Сант-Анджело ).

Примечания

[ редактировать ]
  1. Утверждения о том, что Базилика Богоматери Мира в Ямусукро в Кот-д'Ивуаре больше, кажутся ложными, поскольку размеры включают ректорат, виллу и, вероятно, придворовый двор. Его купол, основанный на куполе базилики Святого Петра, ниже, но несет более высокий крест и, таким образом, претендует на звание самой высокой купольной церкви. [ нужна ссылка ]
  2. Богословский акт Бенедикта XVI об отказе от титула « Патриарха Запада » привел к тому, что патриархальные базилики католического римского обряда сегодня официально известны как папские базилики .
  3. ^ Добыча камня для Колизея, в свою очередь, была оплачена сокровищами, награбленными во время осады Иерусалима и разрушения храма императора Веспасиана генералом (и будущим императором) Титом в 70 году нашей эры. [31]
  4. Могила Юлия II осталась незавершенной и в конечном итоге была возведена в церкви Святого Петра ад Винколы.
  5. Это утверждение недавно было сделано в отношении базилики Ямусукро, купол которой, созданный по образцу собора Святого Петра, ниже, но имеет более высокий крест. [ нужна ссылка ]
  6. ^ Купол Флорентийского собора изображен на фреске в Санта-Мария-Новелла , которая была построена примерно на 100 лет раньше.
  7. ^ Еще один вид статуй на фасаде . Слева направо: ① Фаддей, ② Матфей, ​​③ Филипп, ④ Фома, ⑤ Иаков Старший, ⑥ Иоанн Креститель (технически «предшественник», а не апостол); ⑦ Христос (в центре, единственный с нимбом); ⑧ Андрей, ⑨ Иоанн Апостол , ⑩ Иаков Младший, ⑪ Варфоломей, ⑫ Симон и ⑬ Матфий. ( «Неофициальный архитектурный сайт» . Saintpetersbasilica.org . Проверено 1 июня 2011 г. )
  8. Слово «потрясающий» используется рядом писателей, пытающихся адекватно описать чудовищность интерьера. В их число входят Джеймс Лис-Милн и Бэнистер Флетчер.
  9. ^ Первоначально обелиск был установлен в Гелиополе неизвестным фараоном Пятой династии Египта ( ок. 2494 г. до н.э. - 2345 г. до н.э.).
  10. Статуя была повреждена в 1972 году Лазло Тофтом, венгром и австралийцем, который считал почитание статуи идолопоклонническим. Повреждения были устранены, и впоследствии статую поместили за стекло.
  1. ^ Перейти обратно: а б «Собор Святого Петра – Купол» (на итальянском языке). Город-государство Ватикан. Архивировано из оригинала 19 июля 2020 года . Проверено 12 июля 2020 г.
  2. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я дж к л м н тот Баумгартен 1913 г.
  3. ^ Перейти обратно: а б Банистер Флетчер , известный историк архитектуры, называет ее «величайшим творением эпохи Возрождения» и «... величайшей из всех церквей христианского мира» в книге « Флетчер 1921 » , с. 588.
  4. Джеймс Лис-Милн описывает базилику Святого Петра как «церковь, занимающую уникальное положение в христианском мире» в Лис-Милн, 1967 , с. 12.
  5. ^ «Базилика Святого Петра (Basilica di San Pietro) в Риме, Италия» . reidsitaly.com . Архивировано из оригинала 23 февраля 2015 года . Проверено 22 февраля 2015 г.
  6. ^ Джулиани, Джованни (1995). «Алтарь исповеди» . Путеводитель по собору Святого Петра . Архивировано из оригинала 3 сентября 2023 года . Проверено 17 августа 2021 г.
  7. ^ «Папская месса» . Папская аудиенция . Архивировано из оригинала 24 февраля 2021 года . Проверено 28 февраля 2012 г.
  8. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час Флетчер 1921 г.
  9. ^ Норин (19 ноября 2012 г.). «Собор Святого Петра в Ватикане не является официальной церковью Папы» . Сегодня я узнал . Архивировано из оригинала 15 февраля 2019 года . Проверено 14 февраля 2019 г.
  10. ^ Перейти обратно: а б с д и Пио В. Пинто, стр. 48–59
  11. ^ «Площадь Святого Петра – Статуя Святого Павла» . Saintpetersbasilica.org. Архивировано из оригинала 26 сентября 2022 года . Проверено 22 декабря 2010 г.
  12. ^ Массон, Джорджина (2001). Путеводитель по Риму . Сопутствующие гиды. стр. 615–6.
  13. Ральф Уолдо Эмерсон, 7 апреля 1833 г.
  14. ^ Уильямсон, Бенедикт (1929). Латеранский договор . Лондон, Англия: Бернс, Оутс и Уошборн Лимитед. стр. 42–66. Архивировано из оригинала 23 мая 2018 года . Проверено 25 марта 2015 г.
  15. ^ «Собор Святого Петра – Интерьер базилики» . Интернет-портал государства-города Ватикан . п. 2. Архивировано из оригинала 26 февраля 2009 года . Проверено 2 января 2009 г.
  16. ^ «Ватикан» . Центр всемирного наследия ЮНЕСКО . Архивировано из оригинала 25 декабря 2017 года . Проверено 9 августа 2016 г.
  17. ^ «Неф» . Святого Петра . Архивировано из оригинала 16 июля 2012 года . Проверено 9 августа 2016 г.
  18. ^ Герберманн, Чарльз, изд. (1913). «Базилика Святого Петра» . Католическая энциклопедия . Нью-Йорк: Компания Роберта Эпплтона.
  19. ^ Эллис, Эдвард Робб (21 декабря 2004 г.). Эпос Нью-Йорка: повествовательная история . Основные книги. п. 413. ИСБН  978-0-7867-1436-0 .
  20. ^ Путеводители Фодора (2014). Италия Фодора 2015 . Распределение путешествий. ISBN  978-0-8041-4291-5 . Архивировано из оригинала 22 февраля 2024 года . Проверено 28 октября 2020 г. - через Google Книги .
  21. ^ Раш 1985 , с. 118
  22. ^ На основе « Очертания собора Святого Петра, Старого собора Святого Петра и цирка Нерона ».
  23. ^ «Джером, De Viris Illustribus (О выдающихся людях)» . Новый Адвент . Архивировано из оригинала 17 июля 2019 года . Проверено 27 мая 2021 г.
  24. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я дж к л м н тот п д р с т в v В х и С Лис-Милн, 1967 год.
  25. ^ Фрэнк Дж. Корн, Hidden Rome Paulist Press (2002)
  26. ^ Хиджманс, Стивен. «Экспресс-новости Университета Альберты» . В поисках могилы Святого Петра . Архивировано из оригинала 25 января 2006 года . Проверено 25 декабря 2006 г.
  27. ^ Каннингем, Лоуренс (2010), Культуры и ценности , США: Кларк Бакстер, стр. 671
  28. ^ Питер Партнер (1972). Земли Святого Петра: Папское государство в средние века и раннее Возрождение, Том 10 . Издательство Калифорнийского университета. п. 57. ИСБН  9780520021815 . Архивировано из оригинала 22 февраля 2024 года . Проверено 6 апреля 2019 г. раскопки показали, что гробница апостола была бессмысленно разбита
  29. ^ Дитц, Хелен (2005). «Эсхатологическое измерение церковной архитектуры» . Журнал сакральной архитектуры . 10 . Архивировано из оригинала 9 июля 2017 года . Проверено 10 июля 2008 г.
  30. ^ Бурш, Сюзанна (зима 1982–1983 гг.). «Здание Ватикана: папство и архитектура». Бюллетень Метрополитен-музея . 40 (3): 4–8.
  31. ^ Кларидж, Аманда (1998). Рим: Оксфордский археологический справочник (первое изд.). Оксфорд, Великобритания: Издательство Оксфордского университета, 1998. стр. 276–282. ISBN   0-19-288003-9 .
  32. ^ Беттс 1993 , стр. 6–7.
  33. ^ « Иоганн Тетцель », Британская энциклопедия , 2007: «Опыт Тецеля как проповедника индульгенций, особенно между 1503 и 1510 годами, привел к его назначению генеральным комиссаром Альбрехтом, архиепископом Майнца, который, будучи по уши в долгах, заплатил за большую сумму накопление бенефиций, пришлось внести значительную сумму на восстановление базилики Святого Петра в Риме. Альбрехт получил разрешение от Папы Льва X провести продажу особой полной индульгенции (т. е. прощения временного наказания за грех), половины которой. из доходов, от которых Альбрехт должен был платить гонорары своим бенефициям, по сути, Тецель стал продавцом, чей товар должен был вызвать скандал в Германии, который перерос в величайший кризис (Реформацию) в истории западной церкви. ."
  34. ^ Перейти обратно: а б Хартт 2006 г.
  35. ^ План Браманте, Гарднер, Кляйнер и Мамия 2005 , стр. 458
  36. ^ Гольцио, Винченцо (1969). Полное собрание сочинений Рафаэля . Нью-Йорк: Рейнал и компания, Уильям Морроу и компания . стр. 593–594.
  37. ^ План Рафаэля, Флетчер 1921 , с. 586
  38. ^ План Перуцци, Флетчер 1921 , с. 586
  39. ^ Перейти обратно: а б План Сангалло, Флетчер 1921 , с. 586
  40. ^ Гольдшайдер 1996
  41. ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я Гарднер, Кляйнер и Мамия, 2005 г.
  42. ^ План Микеланджело, Гарднер, Кляйнер и Мамия 2005 , стр. 458
  43. ^ Перейти обратно: а б с Энеида Миньякка, Микеланджело и архитектура базилики Святого Петра , лекция, Сиднейский университет (1982)
  44. ^ Де ла Круа, Хорст; Тэнси, Ричард Г.; Киркпатрик, Дайан (1991). Искусство Гарднера сквозь века (9-е изд.). Томсон/Уодсворт. п. 641 . ISBN  0-15-503769-2 .
  45. ^ Де ла Круа, Хорст; Тэнси, Ричард Г.; Киркпатрик, Дайан (1991). Искусство Гарднера сквозь века (9-е изд.). Томсон/Уодсворт. п. 663 . ISBN  0-15-503769-2 .
  46. ^ Альгис, Галассо; Фебальдий, Доминик (1563 г.). Галасси Альгизиус Карпенс., при Альфонсе II. Главный инженер Ferrari, работа . Архивировано из оригинала 3 апреля 2023 года. стр. 44, 147 загрузки Google PDF.
  47. ^ Перейти обратно: а б «Найден «последний эскиз» Микеланджело» . Новости Би-би-си . 7 декабря 2007 г. Архивировано из оригинала 20 июня 2017 г. . Проверено 8 декабря 2007 г.
  48. ^ «Продается редкий эскиз Микеланджело» . Би-би-си . 14 октября 2005 г. Архивировано из оригинала 26 сентября 2022 г. Проверено 9 февраля 2008 г.
  49. ^ Пайл 2005 , с. 131
  50. ^ Лис-Милн 1967 , " Неф Мадерно "
  51. ^ Декер, Генрих (1969) [1967]. Эпоха Возрождения в Италии: Архитектура • Скульптура • Фрески . Нью-Йорк: Викинг Пресс. п. 279.
  52. ^ Килби, Питер. «Базилика Святого Петра (Basilica di San Pietro)» . Архивировано из оригинала 11 мая 2021 года . Проверено 27 июля 2011 г.
  53. ^ «Собор Святого Петра, Обелиск» . Saintpetersbasilica.org . Архивировано из оригинала 5 июля 2017 года . Проверено 22 декабря 2010 г.
  54. ^ «Путеводители для семинаристов Северо-Американского колледжа, Рим» . Saintpetersbasilica.org . Архивировано из оригинала 3 июля 2017 года . Проверено 29 июля 2009 г.
  55. ^ «Очерк общего списка кардиналов (494-2022)» . Кардиналы Священной Римской Церкви . Сальвадор Миранда. Архивировано из оригинала 15 августа 2021 года . Проверено 22 февраля 2024 г.
  56. ^ Малечек, Вернер (1984). Папа и коллегия кардиналов с 1191 по 1216 год: кардиналы при Селестине III. и Невинность III [ Папа и коллегия кардиналов с 1191 по 1216 год: кардиналы при Селестине III. и Невинность III ] (на немецком языке). Вена [Вена]: Verlag der Österreichische Akademie der Wissenschaften [Издательство Австрийской академии наук] - через Интернет-архив . Исправления Миранды за период с 1190 по 1254 год.
  57. ^ Перейти обратно: а б Acta Apostolicae Sedis (PDF) . Том. LXXXIII. 1991. с. 631. Архивировано из оригинала 16 мая. Получено 30 июня.
  58. ^ Перейти обратно: а б "Rinunce e Nomine, 24.04.2002" (Пресс-релиз) (на итальянском языке). Пресс-служба Святого Престола. 24 апреля 2002 г. Архивировано из оригинала 8 июня 2023 г. Проверено 30 июня 2020 г.
  59. ^ Перейти обратно: а б «Rinunce e Nomine, 31 октября 2006 г.» (пресс-релиз) (на итальянском языке). Пресс-служба Святого Престола. 31 октября 2006 г. Архивировано из оригинала 7 июня 2023 г. Проверено 30 июня 2020 г.
  60. ^ Перейти обратно: а б «Отставки и назначения, 20.02.2021» (Пресс-релиз). Пресс-служба Святого Престола. 20 февраля 2021 года. Архивировано из оригинала 9 июня 2023 года . Проверено 20 февраля 2021 г.
  61. ^ "Rinunce e Nomine, 05.02.2005" (Пресс-релиз) (на итальянском языке). Пресс-служба Святого Престола. 5 февраля 2005 г. Архивировано из оригинала 7 июня 2023 г. Проверено 30 июня 2020 г.
  62. ^ «Со времен Николая V двадцать семь пап на протяжении 178 лет представляли себе этот день. Они уже потратили 46 800 052 дуката (...) И все же здание не было построено. Основное строительство было завершено, но последнее гений (Бернини), поставивший свою подпись на Базилике, только начинал свою работу». в Скотти 2007 , с. 241.

Библиография

[ редактировать ]
[ редактировать ]
Рекорды
Предшественник
Неизвестный
Самое высокое здание в Риме
1626–2012
136,6 метра (448 футов)
Преемник
Предшественник
Неизвестный
Самый высокий купол
1626 – настоящее время
136,6 метра (448 футов)
Текущий владелец
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 2e392e241fc3f2f55b78ced799ce4833__1722517140
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/2e/33/2e392e241fc3f2f55b78ced799ce4833.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
St. Peter's Basilica - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)