Индуистская иконография
Эта статья , возможно, должна быть переписана, Википедии чтобы соответствовать стандартам качества . ( Август 2022 г. ) |

Часть серии на |
индуизм |
---|
![]() |
В течение тысячелетий своего развития индуизм принял несколько знаковых символов , входящих в часть индуистской иконографии , которые пронизаны духовным значением, основанным либо на Священных Писаниях , либо культурных традициях. Точное значение, придаваемое любой из икон, зависит от региона, периода и деноминации последователей. Со временем некоторые из символов, например, Свастика стала более широкой ассоциацией, в то время как другие, такие как OM, признаны уникальными представлениями индуизма. Другие аспекты индуистской иконографии покрываются терминами Мурти , для икон и мудры для жестов и положений рук и тела.
Индуистские таинства
[ редактировать ]Индуистские таинства являются физическими частями этой помощи объектов или маркировки, которые считаются священными и используются в качестве признака преданности последователями индуизма. Это часто предметы, связанные с пуджей (молитва) или религиозной церемонией.
Мати
[ редактировать ]Муртис ( санскрит : मूर्ति) являются священными произведениями искусства, в первую очередь в форме статуй и картин, которые служат представлениями о божественности, для использования во время религиозной преданности. Муртис является огромной частью современной индуистской культуры и часто имеет значительную сентиментальную ценность во многих индуистских домах. Многие считают, что Муртис - это сосуды, которые захватывают сущность богов, которая помогает преданным сосредоточиться и сосредоточиться во время молитв. [ 1 ] Хотя есть много индуистских богов, наиболее распространенными муртисами являются изображения Ганеши , Ханумана , Шивы и Лакшми . Каждое божество обращается к определенным аспектам человеческой жизни, например, Лакшми является богиней удачи и воплощением любви, в то время как Хануману поклоняются за силу и верность. [ 2 ]

Тилака
[ редактировать ]Тилака ) - это отметка , (или тилак которую носят на лбу или другие части тела как знак духовной преданности. Индусы могут регулярно или особенно в религиозных случаях носить тилаку. Форма тилаки часто является показателем преданности определенному божеству. Например, U-образная Urdhva Pundra обычно обозначает преданность Вишну , в то время как преданные Шивы часто носят ее в форме трех горизонтальных линий. Это может быть сделано из шафрана , вермилиона , куркумы , глины или просто пепла.
Чтобы обозначить брак и благоприятный, женатые индуистские женщины обычно носят декоративную точку или биллинку из вермилиона, или Бинди на лбу. Это аналогично обручальному кольцу, носимому в западных странах. В южной Индии знак называется Потту (или Ботту). Точная форма, размер и расположение Bindi или Pottu показывают региональные изменения; Например, в некоторых частях Индии бинди часто носят чуть ниже линии роста волос, в то время как в южной Индии чаще его носить между бровями. В Восточной Индии, особенно в Западной Бенгалии , традиционно более крупные биллины носят как знак преданности богине Дурга .
Вибхути
[ редактировать ]Вибхути (☰) - это святой пепел, полученный из священных обрядов пуджи , связанных с огнем. Пепел считается признаком чистоты из -за порошкообразного белого цвета. [ 3 ] Он используется на лбу, обычно как три горизонтальные линии, представляющие Шиву . Некоторые индусы объединяют обе три горизонтальные линии Вибхути Шивы и U-образную урдхва пундру Вишну в маркере амальгамы, обозначающем Хари-Хара (Вишну-Шива). Кроме того, священная пепела означает, что происхождение тела происходит от пыли и пепла, действуя маркер непостоянства и напоминание о иллюзорной природе ( майя ) о существовании.
Рудракша
[ редактировать ]Рудракша (📿) - это семена дерева Рудракша , которые представляют слезы Шивы (также известный как Рудра ). Они часто врезаются в ожерелье и используются в качестве четка для сопровождения молитвы и медитации.
Универсальные символы
[ редактировать ]Среди самых уважаемых символов в индуизме три являются наиболее существенной частью ее культуры и являются наиболее репрезентативными в его общем духе:
Ли
[ редактировать ]Om (or Aum, ॐ) is the sacred sound symbol that represents the universe; the ultimate reality (Brahman). It is prefixed and sometimes suffixed to all Vedic mantras and prayers. Aum is often said to represent God in the three aspects of Brahman (A), Vishnu (U) and Shiva (M). As the divine primordial vibration, it represents the one ultimate reality underlying and encompassing all of nature and all of existence. The written syllable ॐ called omkara serves as a deeply significant and distinctly recognizable symbol for Hinduism. The pronunciation of Aum moves through all possible human linguistic vowel sounds and is different from the pronunciation of Om. Both are often symbolically equated, although they are sonically distinct.
Swastika
[edit]Swastika is a symbol connoting general auspiciousness. It may represent purity of soul, truth, and stability or, alternatively, Surya, the sun. Its rotation in four directions has been used to represent many ideas, but primarily describes the four directions, the four Vedas and their harmonious whole. Its use in Hinduism dates back to ancient times, however the earliest records of swastikas were imprinted on pottery from central Mesopotamia and at Susa in western Iran in 4000 B.C.[4]
Sri Chakra Yantra
[edit]The Sri Chakra Yantra of Tripura Sundari (commonly referred to as Sri Yantra) is a mandala formed by nine interlocking triangles. Four of these triangles are oriented upright, representing Shiva or the masculine principle. Five of these triangles are inverted triangles representing Shakti, the feminine principle. Together, the nine triangles form a web symbolic of the entire cosmos, a womb symbolic of creation, and together express Advaita Vedanta or non-duality. All other yantras are said to be derivatives of this supreme yantra.
-
Om (Aum)
Symbols associated with individual deities
[edit]
Several symbols (animals, flora, instruments, weapons, or even color) in Hindu iconography are associated with particular devas, and vice versa. In certain cases the deities themselves are personifications of natural forces, for instance Agni (fire), Vayu (wind), Surya (Sun) and Prithvi (Earth). In other instances, the associations arise from specific incidents or characteristics related in Hindu theology. The iconography serve to identify the particular deity in their pictorial or sculptural representations. The symbolism also often links the deities with a particular natural or human attribute, or profession.
It is important to understand the symbolism, in order to appreciate the allegorical references in not only Hindu scriptures (for instance, Puranic tales), but also in both ancient and modern secular works of authors from the Indian subcontinent. The art and science of designing temples includes the study of sculpture and the ornamentation of religious significance as described in sacred texts (shilpa shaastra aagamas). In Ancient India twelve years of theoretical and practical training used to be given to the student by an able experienced teacher.
Shiva Lingam
[edit]The Shiva Lingam represents the deity Shiva, and is used as an icon of strength and fertility due to its sexual symbolism.[5] Shivalinga (Sivalinga) is the most important and a popular symbolic representation of Shiva in Hinduism. It represents Shiva in his aspects of the creator, protector, and the destroyer in Shaiva traditions
Meaning
[edit]The word ‘Shivalinga’ is a combination of the words ‘Shiva’ (auspiciousness) and linga (sign or symbol). Thus ‘Shivalinga’ is a representation of Shiva in His all-auspicious aspect. Linga has been translated as phallus, which refers to his aspect of the masculine principle.[6] ‘Linga’ also means the place of dissolution of the disintegrated universe.[7]
Types
[edit]Based on the mobility of the object of worship, Shivalingas are broadly divided into two categories – ‘Cala’ and ‘Acala’[8]
Cala Shivalinga
[edit]These are made of stone, crystal, metals, clay, rice, dough, etc. These can be moved from one place to another.[8]
Acala Shivalingas
[edit]![]() | This section may be unbalanced towards certain viewpoints. (August 2022) |
The sacred texts describe many types of the lingas based on variations in the proportion
Shivalingas are installed in temples and are fixed to ground or a base. They are usually made of stones or metals. The sacred texts suggest that the shiva linga must have three parts. A bottom most 1/3rd part that is in the earth - Brahma bhagam (represents Brahma, the Creator of the World) it is rectangular in cross section.[8] A middle 1/3rd part is called Vishnu bhagam or Vishnu Bhaga (it represents Vishnu, the Protector and sustainer of the world; it is octagonal in cross section. Both the Brahma bhagam and Vishnu bhagam are embedded in peetham (the ornamental pedestal).[9] A visible 1/3rd Shiva Pooja bhagam or Pooja bhaga (also known as Rudra bhagam or Rudra bhaga) which is top most part which is worshiped. It is circular in cross section and cylindrical in shape. It represents Rudra (Shiva), the destroyer of the world. It is known as Pooja bhagam because this part is worshipped.[9] Brahmasutras: These are certain essential lines present on the Rudra bhagam (Rudra bhaga). Without them a Shivlinga is unfit to be worshipped.[9] The Shiva linga is at the level of ground and easily accessible to the worshipers irrespective of their caste, social or economic status.
Lotus
[edit]The lotus is associated with the creation theology as well as the gods Vishnu, Brahma, and Lakshmi. It is the symbol of beauty and fertility. "In the Bhagavad Gita, a human is adjured to be like the lotus; they should work without attachment, dedicating their actions to God, untouched by sin like water on a lotus leaf, like a beautiful flower standing high above the mud and water."[10]
Veena
[edit]The musical instrument Veena is associated with the Hindu goddess Saraswati and the sage Narada. Its origin lies in south India as it was used in Carnatic classical music.[11] Furthermore its a symbol of arts and learning.
Conch
[edit]
The conch shell is a major Hindu article of prayer, used as a trumpeting announcement of all sorts. In Vaishnavism, the god of preservation, Vishnu, is said to hold a special conch, Panchajanya, that represents life as it has come out of life-giving waters. In the story of Dhruva the divine conch plays a special part. The warriors of ancient India would blow conch shells to announce battle, such as is famously represented in the beginning of the war of Kurukshetra in the Mahabharata, a famous Hindu epic. The conch shell is also a deep part of Hindu symbolic and religious tradition. Today most Hindus use the conch as a part of their religious practices, blowing it during worship at specific points, accompanied by ceremonial bells. Shankha also symbolizes the sound that created the universe and stands for knowledge.
Chakra
[edit]The Chakra or disc-like weapon of Vishnu is often found mounted on the top of Vaishnava temples or incorporated into architectural designs. Images depicting Vishnu's four-armed Narayana form almost always include the Chakra in one of his hands. It is a general symbol for protection. Chakra is also known to symbolize the need to follow dharma and to condemn adharma.
Multiple heads and arms
[edit]
![]() | This section needs expansion. You can help by adding to it. (July 2011) |
An array of Hindu, Buddhist, and some Jain deities are often depicted with multiple heads, arms, and other body parts, creating what one author refers to as a "multiplicity convention" in religious iconography.[12][13] Such multiple body parts represent the divine omnipresence and immanence (ability to be in many places at once and simultaneously exist in all places at once), and thereby the ability to influence many things at once.[12] The specific meanings attributed to the multiple body parts of an image are symbolic, not literal in context.[14] In such depictions, the visual effect of an array of multiple arms is to create a kinetic energy showing that ability.[15] Several Hindu deities are depicted in their Panchamukha (five-faced) aspect, as well as their Chaturbhuja (four-armed) aspect.[16]
Vāhana
[edit]Vāhana or vehicle, sometimes called a mount, is an animal or mythical entity closely associated with a particular deity in Hindu theology. Sometimes the deity is iconographically depicted riding and/or mounted on the vahana; other times, the vahana is depicted at the deity's side or symbolically represented as a divine attribute.
Vishnu
[edit]Vishnu is the Protector-God, also the God of Destruction. Of the three gods of the Hindu Triad, Vishnu, being the Preserver, appears most human. The Rig Vedic Vishnu is conceived as the sun in three stages - rising, zenith and setting. The Vedic Vishnu strides through the heavens in three steps. This is Vishnu's great deed and constitutes his great glory. With these three steps Vishnu, a solar deity, courses through the three divisions of the universe, "the god being manifest in a threefold form, as Agni on earth, Indra or Vayu in the atmosphere and Surya in the sky". He is said to have taken these three steps for the preservation and benefit of mortals. The zenith is appropriately called Vishnu's place. His third step cannot be seen with human eyes. It is here that Indra dwells.
Table of symbols
[edit]God or deity | Associated symbols | Note |
---|---|---|
Adi Parashakti | Chariot (Ratha) of seven lions, Sri Chakra | Supreme goddess in Shaktism |
Brahma | Lotus, swan (hamsa), Vedas, garland of beads (akshamala) | Creator |
Vishnu | Shesha, shankha, chakra, gada, lotus, Garuda, color blue | Preserver |
Shiva | Shiva Linga, Nandi, third eye, trishula (trident), crescent-moon, rudraksha, cobra, drum, tiger skin, vibhuti | Destroyer |
Saraswati | White lotus, swan, peacock, veena, color white | Goddess of learning, music, and art |
Lakshmi | Red lotus, elephant, shower of gold, kumbha, owl, peacock feather | Goddess of prosperity, wealth, love, and fortune |
Parvati | Lion, Nandi, trident, chakra, gada, padam, couch, cross bow, khadag | Goddess of courage, fertility, and power |
Indra | Thunderbolt (vajra), rainbow, clouds | King of the devas and Svarga |
Varuna | Noose (pasha) | God of duty and contracts King of the waters |
Yama | Noose (pasha), danda (rod), buffalo | King of the netherworld, God of death |
Surya | Chariot, sun-rays, the colour of gold | The god of the sun |
Kali | Garland of severed human heads, scimitar, khanda, khapar, khadag, trident | Fierce manifestation of Parvati |
Rama | Bow and arrow, the colour blue, royal panoply | Embodiment of Righteousness |
Krishna | The colour blue, cow, flute, Sudarshana Chakra, milk, peacock feather | God of Compassion, love, yoga, Svayam Bhagavan |
Ganesha | Aṅkuśa, mouse, modak, Aum | God of wisdom, auspiciosness, good fortune |
Murugan | Peacock, vel, rooster flag | God of war and commander-in-chief of the gods |
Hanuman | gada | God of strength, courage, and devotion |
Gopura
[edit]Это башня, которая была построена на стене входа. Это было много легендарного здания, до одного легендарного до шестнадцати легендарных. Он содержит много портика, таких как Кудаиварай, Прастра, Карнакута, Сала, Панчара, Куду . Это можно увидеть в основном в южно -индийских храмах с дравидийской архитектурой.
Смотрите также
[ редактировать ]Ссылки
[ редактировать ]- Примечания
- ^ Brekke, Torkel, ed. (27 июня 2019 г.). Современный индуизм . OCLC 1106125720 .
- ^ Чандра, Суреш (2001). Энциклопедия индуистских богов и богинь . Сарап. ISBN 81-7625-039-2 Полем OCLC 637001628 .
- ^ Kanagasuntheram, R (2003). «Наука и символика в Saivaism (индуизм)» (PDF) . Наука и символика у шайваизма (индуизм) . 1 : 7.
- ^ Freed, Stanley A (1980). «Свастика: новая символическая интерпретация» (PDF) . Институт риса Института брошюры-рисского университета . 66 (1).
- ^ Бабай, Аар; Зишан, Махвиш. Понимание индуизма . Исследователь : 1 (4): 122.
- ^ www.wisdomlib.org (23 ноября 2008 г.). «Линга, Лихага, Лигига, Лимга: 43 Определения» . www.wisdomlib.org . Получено 17 августа 2022 года .
- ^ Харшананда, Свами (1995). Основные символы мировых религий . Mylapore, Chennai: Шри Рамакришна Мат. п. 7. ISBN 81-7120-176-8 .
- ^ Jump up to: а беременный в Харшананда, Свами (1995). Основные символы мировых религий . Mylapore, Chennai: Шри Рамакришна Мат. п. 8. ISBN 81-7120-176-8 .
- ^ Jump up to: а беременный в Харшананда, Свами (1995). Основные символы мировых религий . Mylapore, Chennai: Шри Рамакришна Мат. п. 9. ISBN 81-7120-176-8 .
- ^ «Цветок лотоса, любимый цветок индуистского Бога» . Лотосовая скульптура . Получено 5 апреля 2023 года .
- ^ Сундар, Акшай; PV, Hancel; Сингру, Правин; Vathsan, Radhika (2016). «Изучение Сарасвати Вина-южно-индийского музыкального инструмента с использованием вибро-акустических подписей» . Журнал Vibro Engineering . 18 (5): 3362–3368. doi : 10.21595/jve.2016.16930 . ISSN 1392-8716 .
- ^ Jump up to: а беременный Сринивасан, Дорис (2001). «Многие головы, руки и глаза: происхождение, значение и форма множественности в индийском искусстве». Журнал Американского восточного общества . 121 (2): 279–280. doi : 10.2307/606568 . JSTOR 606568 . OCLC 208705592 .
- ^ Сринивасан, Дорис Мет (1997). Многие головы, руки и глаза: происхождение, значение и форма множественности в индийском искусстве . Лейден, Нидерланды: Брилл. С. 3–4. ISBN 9004107584 .
- ^ Сринивасан, Дорис Мет (1997). Многие головы, руки и глаза: происхождение, значение и форма множественности в индийском искусстве . Лейден, Нидерланды: Брилл. п. 325. ISBN 9004107584 .
- ^ «Богиня Дурга убивает Демона Буффало (Махишасура Мардини)» . Метрополитен -музей искусств. 2012 Получено 5 июля 2012 года .
Встречи отмечает, что со скульптурными изображениями множественных вооруженных божеств, просмотренных мерцанием масляных ламп в тускло освещенном храме, визуальная кинетическая энергия их многочисленных рук, без сомнения, стала более мощной для зрителя движением света на скульптура
- ^ Сринивасан, Дорис (1997). Многие головы, руки и глаза: происхождение, значение и форма множественности в индийском искусстве . Брилль С. 157–168. ISBN 978-90-04-10758-8 .
- Источники
- Vastu-Silpa Kosha, энциклопедия индуистской храмовой архитектуры и Vastu/Skramachandara Rao, Delhi, Devine Books, (Lala Murari Lal Chharia Oriental Series) ISBN 978-93-81218-51-51-8 (ST).
- Kaasyapa Shilpa Shaastra: Часть -2 -Department of Dodsments - Андхра -Прадеш - Индия.
- Bhaarathiya Mahashilpamu: в 16 частях - Swarna Subramanya Kavi - 1971 Ttd Govt of Andhra Pradesh поддержал публикацию.
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]- Рао, Та Гопинатха (1998). Элементы индуистской иконографии (в 4 частях), Нью -Дели: Motilal Banarsidass, ISBN 81-208-0878-9
- Янсен, Ева Руди (1993). Книга индуистских образов: боги, проявления и их значение . Binkey Kok Publications, Havelte, Нидерланды. ISBN 90-74597-07-6 .
- Доктор Гнананда, «Пратима Лакшана - Полная информация о характеристиках таких богов, как Ганеш, Сканда, Айяппа и Брахма для вырезания идолов:, Бангалор.
- Доктор Гнананда, «Адранарешвара Сампрадейка Шилпа (2019): иконография и традиционные скульптурные качества, характеристики и методологии Бангалорские публикации.
Внешние ссылки
[ редактировать ]