Jump to content

Хабад

(Перенаправлено из движения Хабад )
Хабад
חב״ד
Формирование 1775 (249 лет назад) ( 1775 )
Основатель Шнеур Залман из Ляд
Основан в Лиозно , Российская Империя.
Тип
Purposeeducational, philanthropic, religious studies, spirituality
Headquarters770 Eastern Parkway, Brooklyn, New York City, U.S.
Region served
Worldwide
Membership (2018)
90,000–95,000[1]
Key people
Menachem Mendel Schneerson
SecessionsStrashelye, Kopust, Liadi, Niezhin, Avrutch, Malachim
AffiliationsHasidic Judaism
Website

Хабад , также известный как Любавич , Хабад и Хабад-Любавич. [ 2 ] ( США : / x ə ˈ b ɑː d l u ˈ b ɑː v ɪ / ; Иврит : חב״ד לובביץּ׳ ; Идиш : חב״ד ליובאוויטש ), — ветвь ортодоксального иудаизма , берущая свое начало в Восточной Европе и одна из крупнейших хасидских династий . движений в мире Хабад — одно из самых известных хасидских . Это одна из крупнейших хасидских групп. [ 3 ] а также одна из крупнейших еврейских религиозных организаций в мире. В отличие от большинства групп харедим , которые самосегрегируются, Хабад в основном действует в более широком мире и обслуживает секуляризованных евреев .

Основан в 1775 году. [ 4 ] Рабби Хокма Шнеур Залман из Лиади , имя «Хабад» ( חב״ד ) представляет собой аббревиатуру, образованную из трёх еврейских слов — , Бина , Даат первых трёх сфирот каббалистического Древа Жизни после Кетер : חכמה , בינה, דעת , «Мудрость, Понимание, и Знание», которые представляют собой интеллектуальную и каббалистическую основу движения. [5][6] The name Lubavitch derives from the town in which the now-dominant line of leaders resided from 1813 to 1915.[7][8] Другие, нелюбавичские отпрыски Хабада либо исчезли, либо слились с линией Любавичей. В 1930-х годах шестой Ребе Хабада, раввин Йосеф Ицхак Шнеерсон , перенес центр движения Хабад из России в Польшу . После начала Второй мировой войны он перенес центр движения в Бруклин, штат Нью-Йорк, в США , где Ребе жил на Истерн-Паркуэй, 770 до конца своей жизни.

Between 1951 and 1994, Rabbi Menachem Mendel Schneerson transformed the movement into one of the most widespread Jewish movements in the world. Under his leadership, Chabad established a large network of institutions that seek to satisfy the religious, social and humanitarian needs of Jews across the world.[9] Chabad institutions provide outreach to unaffiliated Jews and humanitarian aid, as well as religious, cultural and educational activities. During his life and after his death, Schneerson has been believed by some of his followers to be the Messiah, with his own position on the matter debated among scholars. Messianic ideology in Chabad sparked controversy in various Jewish communities and it is still an unresolved matter. Following his death, no successor was appointed as a new central leader. The Rebbe was also known to have never visited Israel, for reasons which remain disputed among the Chabad community.

The global population of Chabad has been estimated to be 90,000–95,000 adherents, accounting for 13% of the global Hasidic population.[1] However, up to one million Jews are estimated to attend Chabad services at least once a year.[10][11] In a 2020 study, the Pew Research Center found that 16% of American Jews participated in Chabad services or activities at least semi-regularly.[12]

History

[edit]

The Chabad movement was established after the First Partition of Poland in the town of Liozno, Pskov Governorate, Russian Empire (now Liozna, Belarus), in 1775, by Shneur Zalman,[4] a student of Dov Ber of Mezeritch, the successor to Hasidism's founder, Rabbi Israel Baal Shem Tov. Rabbi Dovber Shneuri, the Second Rebbe, moved the movement to Lyubavichi (Yiddish: ליובאַװיטש, Lyubavitsh), in current-day Russia, in 1813.[7]

The movement was centered in Lyubavichi for a century until the fifth Rebbe, Rabbi Shalom Dovber left the village in 1915[8] and moved to the city of Rostov-on-Don. During the interwar period, following Bolshevik persecution, the Chabad-Lubavitch movement, under the Sixth Rebbe, Rabbi Yosef Yitzchak, was centered in Riga and then in Warsaw. The outbreak of World War II led the Sixth Rebbe to move to the United States. Since 1940,[4] the movement's center has been in the Crown Heights neighborhood of Brooklyn.[13][14]

Chabad newspaper, Huh-Ukh (1911)
Chabad of Boston Appeal (1927)

While the movement spawned a number of offshoot groups throughout its history, the Chabad-Lubavitch branch is the only one still active, making it the movement's main surviving line.[15] Historian Jonathan Sarna has characterized Chabad as having enjoyed the fastest rate of growth of any Jewish religious movement in the period 1946–2015.[16]

In the early 1900s, Chabad-Lubavitch legally incorporated itself under Agudas Chasidei Chabad ("Association of Chabad Hasidim").[citation needed]

In the 1980s, tensions arose between Chabad and Satmar Chasidim as a result of several assaults on Chabad Hasidim by Satmar Hasidim.[17][18][19]

Oppression and resurgence in Russia

[edit]

The Chabad movement was subjected to governmental oppression in Russia. The Russian government, first under the Czar, later under the Bolsheviks, imprisoned all but one of the Chabad rebbes.[20][21] The Bolsheviks also imprisoned, exiled and executed a number of Chabad Hasidim.[22][23][24] During the Second World War, many Chabad Hasidim evacuated to the Uzbek cities of Samarkand and Tashkent where they established small centers of Hasidic life, while at the same time seeking ways to emigrate from Soviet Russia due to the government's suppression of religious life.[25] The reach of Chabad in Central Asia also included earlier efforts that took place in the 1920s.[26] Following the war, and well after the center of the Chabad movement moved to the United States, the movement remained active in Soviet Russia, aiding the local Jews known as Refuseniks who sought to learn more about Judaism.[27] And throughout the Soviet era, the Chabad movement maintained a secret network across the USSR.[28] Since the dissolution of the Soviet Union in 1991, state persecution of Chabad ceased. The Chief Rabbi of Russia, Berel Lazar, a Chabad emissary, maintains warm relations with Russian President Vladimir Putin.[29] Lazar also received the Order of Friendship and Order "For Merit to the Fatherland" medals from him.[30]

Leadership

[edit]
Schneersohn family

The Chabad movement has been led by a succession of Hasidic rebbes. The main branch of the movement, Chabad-Lubavitch, has had seven rebbes:

  • Rabbi Shneur Zalman of Liadi (1745–1812), founded the Chabad movement in the town of Liozna. The Chabad movement began as a separate school of thought within the Hasidic movement, focusing of the spread of Hasidic mystical teachings using logical reasoning (creating a kind of Jewish "rational-mysticism").[31] Shneur Zalman's main work is the Tanya (or Sefer Shel Beinonim, "Book of the Average Man"). The Tanya is the central book of Chabad thought and is studied daily by followers of the Chabad movement. Shneur Zalman's other works include a collection of writings on Hasidic thought, and the Shulchan Aruch HaRav, a revised version of the code of Halakha, both of which are studied regularly by followers of Chabad. Shneur Zalman's successors went by last names such as "Schneuri" and "Schneersohn" (later "Schneerson"), signifying their descent from the movement's founder. He is commonly referred to as the "Old Rebbe" (Yiddish: אַלטער רבי, romanizedAlter Rebbe or Hebrew: אדמו״ר הזקן, romanizedAdmur Hazoken).[32][33]
  • Rabbi Dovber Schneuri (1773–1827), son of Rabbi Shneur Zalman, led the Chabad movement in the town of Lyubavichi (Lubavitch). His leadership was initially disputed by Rabbi Aaron Halevi of Stroselye, however, Rabbi Dovber was generally recognized as his father's rightful successor, and the movement's leader. Rabbi Dovber published a number of his writings on Hasidic thought, greatly expanding his father's work. He also published some of his father's writings. Many of Rabbi Dovber's works have been subsequently republished by the Chabad movement. He is commonly referred to as the Mitteler Rebbe (Yiddish: מיטעלער רבי 'Middle Rabbi', Hebrew: אדמו״ר האמצעי, romanizedAdmur Ha'emtzoei).[34][35]
  • Rabbi Menachem Mendel Schneersohn (1789–1866), a grandson of Rabbi Shneur Zalman and son-in-law of Rabbi Dovber. Following his attempt to persuade the Chabad movement to accept his brother-in-law or uncle as rebbe, Rabbi Menachem Mendel assumed the title of rebbe of Chabad, also leading the movement from the town of Lyubavichi (Lubavitch). He published a number of his works on both Hasidic thought and Jewish law. Rabbi Menachem Mendel also published some of the works of his grandfather, Rabbi Shneur Zalman. He is commonly referred to as the Tzemach Tzedek after the title of his responsa.[36]
  • Rabbi Shmuel Schneersohn (1834–1882), was the seventh and youngest son of Rabbi Menachem Mendel. He assumed the title of rebbe in town of Lyubavichi (Lubavitch), while several of his brothers assumed the title of rebbe in other towns, forming Chabad groups of their own which existed for several decades. Years after his death, his teachings were published by the Chabad movement. He is commonly referred to as the Maharash, an acronym for Moreinu HaRav Shmuel ('our teacher, Rabbi Shmuel').[37][38]
  • Rabbi Shalom Dovber Schneersohn (1860–1920), Shmuel's second son, succeeded his father as rebbe. Rabbi Shalom Dovber waited some time before officially accepting the title of rebbe, as not to offend his elder brother, Zalman Aaron. He established a yeshiva called Tomchei Temimim. During World War I, he moved to Rostov-on-Don. Many of his writings were published after his death, and are studied regularly in Chabad yeshivas. He is commonly referred to as the Rashab, an acronym for Rabbi Shalom Ber.[39]
  • Rabbi Yosef Yitzchak Schneersohn (1880–1950), the only son of Sholom Dovber, succeeded his father as rebbe of Chabad. Rabbi Yosef Yitzchak was exiled from Russia, following an attempt by the Bolshevik government to have him executed.[40] He led the movement from Warsaw, Poland, until the start of World War II. After fleeing the Nazis, Rabbi Yosef Yitzchak lived in Brooklyn, New York until his death. He established much of Chabad's current organizational structure, founding several of its central organizations as well as other Chabad institutions, both local and international. He published a number of his writings, as well as the works of his predecessors. He is commonly referred to as the Rayatz or the Frierdiker Rebbe ('Previous Rebbe').
  • Rabbi Menachem Mendel Schneerson (1902–1994),[a] son-in-law of Rabbi Yosef Yitzchak, and a great-grandson of the third Rebbe of Lubavitch, assumed the title of rebbe one year after his father-in-law's death. Rabbi Menachem Mendel greatly expanded Chabad's global network, establishing hundreds of new Chabad centers across the globe. He published many of his own works as well as the works of his predecessors. His teachings are studied regularly by followers of Chabad. He is commonly referred to as "the Lubavitcher Rebbe", or simply "the Rebbe". Even after his death, many continue to revere him as the leader of the Chabad movement.[34]

Influence

[edit]

Chabad's influence among world Jewry has been far-reaching since World War II. Chabad pioneered the post-World War II Jewish outreach movement, which spread Judaism to many assimilated Jews worldwide, leading to a substantial number of baalei teshuva ("returnees" to Judaism). The very first Yeshiva/Rabbinical College for such baalei teshuva, Hadar Hatorah, was established by the Lubavitcher rebbe. It is reported that up to a million Jews attend Chabad services at least once a year.[11][41]

According to journalist Steven I. Weiss, Chabad's ideology has dramatically influenced non-Hasidic Jews' outreach practices.[42] Because of its outreach to all Jews, including those Jews who are quite alienated from religious Jewish traditions, Chabad has been described as the one Orthodox group which evokes great affection from large segments of American Jewry.[43]

Philosophy

[edit]

Chabad Hasidic philosophy focuses on religious and spiritual concepts such as God, the soul, and the meaning of the Jewish commandments. Classical Judaic writings and Jewish mysticism, especially the Zohar and the Kabbalah of Rabbi Isaac Luria, are frequently cited in Chabad works. These texts are used both as sources of Chabad teachings and as material requiring interpretation by Chabad authors. Many of these teachings discuss what is commonly referred to as bringing "heaven down to earth", i.e. making the Earth a dwelling place for God. Chabad philosophy is rooted in the teachings of Rabbis Yisroel ben Eliezer, (the Baal Shem Tov, founder of Hasidism) and Dovber ben Avraham, the "Maggid of Mezritch" (Rabbi Yisroel's successor).[citation needed]

Rabbi Shneur Zalman's teachings, particularly in the Tanya, formed the basis of Chabad philosophy, as expanded by succeeding generations. Many Chabad activities today are understood as applications of Shneur Zalman's teachings.[citation needed]

Tanya

[edit]

The Tanya (תניא) is a book by Rabbi Shneur Zalman first published in 1797. It is the first schematic treatment of Hasidic moral philosophy and its metaphysical foundations.[32]

According to the Tanya, the intellect consists of three interconnected processes: Chochma (wisdom), Bina (understanding), and Da'at (knowledge). While other branches of Hasidism primarily focused on the idea that "God desires the heart," Shneur Zalman argued that God also desires the mind, and he also argued that the mind is the "gateway" to the heart. With the Chabad philosophy, he elevated the mind above the heart, arguing that "understanding is the mother of fear and love for God".[44]

The Tanya has five sections. The original name of the first section is Sefer Shel Beinonim, the "Book of the Intermediates". It is also known as Likutei Amarim ("Collected Sayings"). Sefer Shel Beinonim analyzes the inner struggle of the individual and the path to resolution. Citing the biblical verse "the matter is very near to you, in your mouth, your heart, to do",[45] the philosophy is based on the notion that the human is not inherently evil; rather, every individual has an inner conflict that is characterized by two different inclinations, the good and the bad.[46]

Chabad often contrasted itself with what is termed the Chagat schools of Hasidism.[b] While all schools of Hasidism put a central focus on the emotions, Chagat saw emotions as a reaction to physical stimuli, such as dancing, singing, or beauty. Shneur Zalman, on the other hand, taught that the emotions must be led by the mind, and thus the focus of Chabad thought was to be Torah study and prayer rather than esotericism and song.[32] As a Talmudist, Shneur Zalman endeavored to place Kabbalah and Hasidism on a rational basis. In Tanya, he defines his approach as moach shalit al halev (Hebrew: מוח שליט על הלב, "the brain ruling the heart").[47]

Community

[edit]
A Lag BaOmer parade in front of Chabad headquarters at 770 Eastern Parkway, Brooklyn, New York, in 1987

An adherent of Chabad is called a Chabad Chasid (or Hasid) (Hebrew: חסיד חב"ד), a Lubavitcher (Yiddish: ליובאַוויטשער), a Chabadnik (Hebrew: חבדניק), or a Chabadsker (Yiddish: חבדסקער).[48] Chabad's adherents include both Hasidic followers, as well as non-Hasidim, who have joined Chabad synagogues and other Chabad-run institutions.[49]

Although the Chabad movement was founded and originally based in Eastern Europe, various Chabad communities span the globe, including Crown Heights, Brooklyn, and Kfar Chabad, Israel.[50][51] The movement has attracted a significant number of Sephardic adherents in the past several decades,[52] and some Chabad communities include both Ashkenazi and Sephardic Jews. For example, in Montreal, close to 25% of Chabad households include a Sephardi parent.[53][54]

According to sociologists studying contemporary Jewry, the Chabad movement fits into neither the standard category of Haredi nor that of modern Orthodox among Orthodox Jews. This is due in part to the existence of the number of Chabad supporters and affiliates who are not Orthodox (dubbed by some scholars as "non-Orthodox Hasidim"), the general lack of official recognition of political and religious distinctions within Judaism, and the open relationship with non-Orthodox Jews represented by the activism of Chabad emissaries.[49][55]

Population

[edit]

In 2018, Marcin Wodziński conducted the first global estimate of worldwide Hasidism in the Historical Atlas of Hasidism. Using Chabad community directories, Wodziński estimated that Chabad included 16,000–17,000 households, or 90,000–95,000 individuals, representing 13% of the total Hasidic population and ranking Chabad as the second-largest Hasidic community behind the Satmar community.[1]

United States

[edit]
President Ronald Reagan receives menorah from the "American Friends of Lubavitch", White House, 1984

Estimates for Chabad and other Hasidic groups are often based on extrapolation from the limited information available in US census data for some of the areas where Hasidim live. A 2006 estimate was drawn from a study on the Montreal Chabad community (determining average household size), in conjunction with language and other select indicators from US census data, it is estimated that Chabad in the United States includes approximately 4,000 households, which contains between 22,000 and 25,000 people. In terms of Chabad's relation to other Hasidic groups, within the New York metropolitan area, Chabad in the New York area accounts for around 15% of the total New York Hasidic population. Chabad is estimated to have an annual growth of 3.6%:[56]

  • Crown Heights – The Crown Heights Chabad community's estimated size is 10,000 to 12,000[56][10] or 12,000 to 16,000.[57] In 2006, extrapolating based on census data, it was estimated that the Chabad community in Crown Heights make up some 11,000. It was estimated that between 25% and 35% of Chabad Hasidim in Crown Heights speak Yiddish. This figure is significantly lower than other Hasidic groups and may be attributed to the addition of previously non-Hasidic Jews to the community. It was also estimated that over 20% of Chabad Hasidim in Crown Heights speak Hebrew or Russian.[56] The Crown Heights Chabad community has its own Beis Din (rabbinical court) and Crown Heights Jewish Community Council (CHJCC).
  • Chabad hipsters – Beginning from the late 2000s through the 2010s, a minor trend of cross acculturation of Chabad Hasidim and contemporary hipster subculture appeared within the New York City Jewish community. According to The Jewish Daily Forward, a significant number of members of the Chabad Hasidic community, mostly residing in Crown Heights, Brooklyn, appear to now have adopted various cultural affinities of the local hipster subculture. These members are referred to as Chabad hipsters or Hipster Hasidim.[58][59]

Israel

[edit]
  • Kfar Chabad – Kfar Chabad's estimated size is 5,100; all of the residents of the town are believed to be Chabad adherents. This estimate is based on figures which were published by the Israeli Census Bureau.[60] Other estimates place the community population at around 7,000.[57]
  • Safed – The Chabad community in Safad (Tzfat) originated during the wave of Eastern European immigration to Palestine from 1777–1840. The Chabad community established synagogues and institutions in Safad. The early settlement declined by the 20th century but it was renewed following an initiative by the seventh rebbe in the early 1970s, which reestablished the Chabad community in the city.[61] Rabbi Yeshaya HaLevi Horowitz (1883–1978), a Safad-born direct descendant of Rabbi Yeshaya Horowitz, author of the Shnei Luchot HaBrit, served as the rabbi of the Chabad community in Safad from 1908 until his immigration to the U.S. during World War I.[62] Members of the Chabad community run a number of outreach efforts during the Jewish holidays. Activities include blowing the shofar for the elderly on Rosh Hashana, reading the Megilla for hospital patients on Purim and setting up a Sukka on the town's main street during the Sukkot holiday.[61]

France

[edit]

The Chabad community in France is estimated to be between 10,000 and 15,000. The majority of the Chabad community in France are the descendants of immigrants from North Africa (specifically Algeria, Morocco and Tunisia) during the 1960s.[57][63]

Canada

[edit]
  • Montreal – The estimated size of the Chabad community of Greater Montreal is 1,590. The estimate is taken from a 2003 community study.[64][65] The Chabad community in Montreal originated sometime before 1931. While early works on Canadian Jewry make little or no mention of early Hasidic life in Canada, later researchers have documented Chabad's accounts in Canada starting from the 1900s and 1910s. Steven Lapidus notes that there is mention of two Chabad congregations in a 1915 article in the Canadian Jewish Chronicle listing the delegates of the first Canadian Jewish Conference. One congregation is listed as Chabad of Toronto, and the other is simply listed as "Libavitzer Congregation". The sociologist William Shaffir has noted that some Chabad Hasidim and sympathizers did reside in Montreal before 1941 but does not elaborate further. Steven Lapidus notes that in a 1931 obituary published in Keneder Odler, a Canadian Yiddish newspaper, the deceased Rabbi Menashe Lavut is credited as the founder of Anshei Chabad in Montreal and the Nusach Ari synagogue. Thus the Chabad presence in Montreal predates 1931.[66]

United Arab Emirates

[edit]
Meeting of the President of Ukraine Volodymyr Zelensky with the rabbis of Ukraine on May 6, 2019

Customs and holidays

[edit]

Customs

[edit]

Chabad adherents follow Chabad traditions and prayer services based on Lurianic Kabbalah.[70] General Chabad customs, called minhagim (or minhagei Chabad), distinguish the movement from other Hasidic groups. Some of the main Chabad customs are minor practices performed on traditional Jewish holidays:

  • Passover – It is customary in Chabad communities, on Passover, to limit contact of matzah (an unleavened bread eaten on Passover) with water. This custom is called gebrokts (Yiddish: געבראָכטס, lit. 'broken'). However, on the last day of Passover, it is customary to intentionally have matzah come in contact with water.[71]
  • Chanukah – It is the custom of Chabad Hasidim to place the Chanukah menorah against the room's doorpost (and not on the windowsill).[72][73][74]
  • Prayer – The founder of Chabad wrote a very specific liturgy for the daily and festival prayers based on the teachings of the Kabbalists, primarily the Arizal.
  • The founder of Chabad also instituted various other halachic rulings, including the use of stainless steel knives for the slaughter of animals before human consumption, which are now universally accepted in all sects of Judaism.

Holidays

[edit]

There are a number of days marked by the Chabad movement as special days. Major holidays include the dates of the release of the leaders of the movement, the rebbes of Chabad, from prison, others corresponded to the leaders' birthdays, anniversaries of death, and other life events.

The days marking the leaders' release, are celebrated by the Chabad movement as "Days of Liberation" (Hebrew: יום גאולה (Yom Geulah)). The most noted day is Yud Tes Kislev—the liberation of Rabbi Shneur Zalman of Liadi, the founder of the Chabad movement. The day is also called the "New Year of Hasidism".[72]

The birthdays of several of the movement's leaders are celebrated each year including Chai Elul, the birthday of Rabbi Shneur Zalman of Liadi, the founder of the Chabad movement,[75][76] and Yud Aleph Nissan, the birthday of Rabbi Menachem Mendel Schneerson, the seventh rebbe of Chabad.[77]

The anniversaries of death, or yartzeit, of several of the movement's leaders are celebrated each year, include Yud Shvat, the yartzeit of Rabbi Yosef Yitzchak Schneersohn, the sixth rebbe of Chabad,[78] Gimmel Tammuz, the yartzeit of Rabbi Menachem Mendel Schneerson, the seventh rebbe of Chabad,[78][79] and Chof Beis Shvat, the yartzeit of Chaya Mushka Schneerson, the wife of Rabbi Menachem Mendel Schneerson.[80]

Organizations

[edit]

Chabad's central organization representing the movement at large, Agudas Chasidei Chabad, is headed by Rabbi Abraham Shemtov. The educational, outreach and social services arms, Merkos L'Inyonei Chinuch and Machneh Israel are headed by Rabbi Yehuda Krinsky, as well as the Chabad-Lubavitch publishing house, Kehot Publication Society.

Local Chabad centers and institutions are usually incorporated as separate legal entities.[81]

Map of Countries with Chabad Shluchim
Map of Countries with Chabad Shluchim

Institutions

[edit]

As of 2020 there were over 3,500 Chabad centers in 100 countries.[82][83] The Chabad movement's online directory lists around 1,350 Chabad institutions. This number includes schools and other Chabad-affiliated establishments. The number of Chabad centers vary per country; the majority are in the United States and Israel. There are over 100 countries with a small Chabad presence.

In total, according to its directory, Chabad maintains a presence in 950 cities around the world: 178 in Europe, 14 in Africa, 200 in Israel, 400 in North America, 38 in South America, and about 70 in Asia (excluding Israel, including Russia).[84]

By geographic region

[edit]
Russia's Chief Rabbi Berel Lazar (left) speaks with Russian President Vladimir Putin, 28 December 2016

Chabad presence varies from region to region. The continent with the highest concentration of Chabad centers is North America. The continent with the fewest centers is Africa.[85][86]

Geographic location Chabad institutions
North America 2,894
Europe 1,133
Asia 615
South America 208
Oceania 67
Africa 55
Total 4,972

Chabad house

[edit]

A Chabad house is a form of Jewish community center, primarily serving both educational and observance purposes.[87][failed verification] Often, until the community can support its own center, the Chabad house is located in the shaliach's home, with the living room being used as the "synagogue". Effort is made to provide an atmosphere in which the nonobservant will not feel intimidated by any perceived contrast between their lack of knowledge of Jewish practice and the advanced knowledge of some of the people they meet there.[88] The term "Chabad House" originated with the creation of the first such outreach center on the campus of UCLA by Rabbi Shlomo Cunin.[89] A key to the Chabad house was given to the Rebbe and he asked if that meant that the new house was his home. He was told yes and he replied, "My hand will be on the door of this house to keep it open twenty-four hours a day for young and old, men and women alike."[90]

Followers of Chabad can be seen attending to tefillin booths at the Western Wall and Ben Gurion International Airport as well as other public places and distributing Shabbat candles on Fridays. Chabad rabbis and their families are sent to various major cities around the globe, to teach college students, build day schools, and create youth camps. Many of these efforts are geared towards secular or less religious Jews. Additionally, unmarried rabbinical students spend weeks during the summer in locations that do not yet have a permanent Chabad presence, making housecalls, putting up mezuzot and teaching about Judaism. This is known as Merkos Shlichus.

Rabbi Menachem Mendel Schneerson also initiated a Jewish children's movement, called Tzivos Hashem (lit. "Army [of] God"), for under bar/bat mitzvah-age children, to inspire them to increase in study of Torah and observance of mitzvot.

Rabbi Schneerson also encouraged the use of modern technology in outreach efforts such as Mitzva tanks, which are mobile homes that travel a city or country.[91] The Chabad website, chabad.org, a pioneer of Jewish religious outreach on the Internet, was started by Rabbi Yosef Y. Kazen and developed by Rabbi D. Zirkind.[citation needed]

In June 1994, Rabbi Schneerson died with no successor. Since then, over two thousand couples have taken up communal leadership roles in outreach, bringing the estimated total number of "Shluchim" to over five thousand worldwide.[92][93]

In the 2008 Mumbai attacks, the local Chabad house was targeted.[94][95] The local Chabad emissaries, Rabbi Gavriel Holtzberg and his wife Rivka, and four other Jews were tortured and murdered by Islamic terrorists.[96] Chabad received condolences from around the world.[97][98]

Fundraising

[edit]

Funds for activities of a Chabad center rely entirely on the local community. Chabad centers do not receive funding from Lubavitch headquarters. For the day-to-day operations, local emissaries do all the fundraising by themselves.

Chabad emissaries often solicit the support of local Jews.[99] Funds are used toward purchasing or renovating Chabad centers, synagogues and mikvahs.[100]

Activities

[edit]

The Chabad movement has been involved in numerous activities in contemporary Jewish life. These activities include providing Jewish education to different age groups, outreach to non-affiliated Jews, publishing Jewish literature, and summer camps for children, among other activities.

Education

[edit]

Chabad runs a number of educational institutions. Most are Jewish day schools; others offer secondary and adult education:

  • Day schools – In the United States, there are close to 300 day schools and supplementary schools run by Chabad.[101][102] The report findings of studies on Jewish day schools and supplementary Jewish education in the United States show that the student body currently enrolled in some 295 Chabad schools exceeds 20,750, although this figure includes Chabad Hasidic children as well as non-Chabad children.[102][103]
  • Secondary schools – Chabad runs multiple secondary education institutions, most notable are Tomchei Tmimim for young men, and Bais Rivka for young women.
  • Adult education – Chabad runs adult education programs including those organized by the Rohr Jewish Learning Institute[104][105] and the Jewish Learning Network.

Outreach activities

[edit]
Chabad chassidic Jews offer help with laying tefilin on the street

Many of the movement's activities emphasize outreach activities. This is due to Rabbi Menachem Mendel Schneerson encouraging his followers to reach out to other Jews.[106] Chabad outreach includes activities promoting the practice of Jewish commandments (Mitzvah campaigns), as well as other forms of Jewish outreach. Much of Chabad's outreach is performed by Chabad emissaries (see Shaliach (Chabad)). Most of the communities that Chabad emissaries reach out to are other Jewish communities, such as Reform Jews.[107]

Rabbi Yosef Yitzchok Schneersohn, 6th leader of the Chabad-Lubavitch branch of Hasidic Judaism, and then his successor, Rabbi Menachem Mendel Schneerson were responsible for focusing Chabad's activities on outreach. Rabbi Schneerson was a pioneer in the field of Orthodox Judaism outreach (Kiruv).

Each sent out large numbers of rabbinic emissaries, known as "Shluchim", to settle in places across the world for outreach purposes. The centers that these Shluchim established were termed "Chabad houses".

Chabad has been active in reaching out to Jews through its synagogues, and various forms of more direct outreach efforts. The organization has been recognized as one of the leaders in using free holiday services to reach out across denominations.[108]

Rabbi Yosef Yitzchok Schneersohn, had a core of dedicated Hasidim who maintained underground yeshivos and mikvehs, and provided shechitah and ritual circumcision services in the Soviet Union.

Mitzvah campaigns

[edit]

The Rebbes of Chabad have issued the call to all Jews to attract non-observant Jews to adopt Orthodox Jewish observance, teaching that this activity is part of the process of bringing the Messiah. Rabbi Menachem Mendel Schneerson issued a call to every Jew: "Even if you are not fully committed to a Torah life, do something. Begin with a mitzvah—any mitzvah—its value will not be diminished by the fact that there are others that you are not prepared to do".[109]

Schneerson also suggested ten specific mitzvot that he believed were ideally suited for the emissaries to introduce to non-observant Jews. These were called mivtzoim—meaning "campaigns" or "endeavors". These were lighting candles before Shabbat and the Jewish holidays by Jewish women, putting on tefillin, affixing a mezuzah, regular Torah study, giving tzedakah, purchasing Jewish books, observing kashrut (kosher), kindness to others, Jewish religious education, and observing the family purity laws.[citation needed]

In addition, Schneerson emphasized spreading awareness of preparing for and the coming of the moshiach, consistent with his philosophy. He wrote on the responsibility to reach out to teach every fellow Jew with love, and implored that all Jews believe in the imminent coming of the moshiach as explained by Maimonides. He argued that redemption was predicated on Jews doing good deeds, and that gentiles should be educated about the Noahide Laws.

Schneerson was emphatic about the need to encourage and provide strong education for every child, Jew and non-Jew alike. In honor of Schneerson's efforts in education the United States Congress has made Education and Sharing Day on the Rebbe's Hebrew birthday (11 Nissan).

Shluchim (Emissaries)

[edit]

In 1950, Rabbi Menachem Mendel Schneerson urged Chabad to begin shlichus ("serving as an emissary [performing outreach]"). Since then, Chabad shluchim ("emissaries", sing. shliach) have moved all over the world to encourage non-observant Jews to adopt Jewish observance. They assist Jews with all their religious needs, as well as with physical assistance and spiritual guidance and teaching. The stated goal is to encourage Jews to learn more about their Jewish heritage and to practice Judaism.[110]

Thousands of rabbis, educators, ritual slaughterers, and ritual circumcisers have been trained and ordained to serve as shluchim. Typically, a young Lubavitch rabbi and his wife, in their early twenties, with one or two children, will move to a new location, and as they settle in will raise a large family who, as a family unit, will aim to fulfill their mandate of bringing Jewish people closer to Orthodox Judaism and encouraging gentiles to adhere to the Seven Laws of Noah.[110]

Shluchim operate Chabad Houses, Jewish day schools, and Jewish summer camps. As of 2021, there are over 6,500 Chabad shluchim families worldwide, operating over 3,500 institutions in over 110 countries.[111][112] Chabad runs the largest network of synagogues of any Jewish movement as of 2023.[113]

Mitzvah tank

[edit]
Chabad Lubavitch Mitzvah tank in Golders Green, London

A mitzvah tank is a vehicle which is used as a portable "educational and outreach center" and a "mini-synagogue" (or a "minagogue") by Chabad members who are involved in outreach. Mitzvah tanks are commonly used for advancing the mitzvah campaigns. Mitzvah tanks have been commonplace on the streets of New York City since 1974.[114] Today, they are used all over the globe in countries where Chabad is active.

Campus outreach

[edit]

In recent years, Chabad has greatly expanded its outreach on university and college campuses. Chabad Student Centers are active on over 950 campuses.[115][failed verification] Professor Alan Dershowitz has said "Chabad's presence on college campuses today is absolutely crucial," and "we cannot rest until Chabad is on every major college campus in the world."[116]

CTeen

[edit]

The Chabad Teen Network (CTeen) is an international organization dedicated to educating Jewish youth about their heritage. It is the teen-focused arm of the Chabad movement operated by Merkos L'Inyonei Chinuch. There are over 100,000 members worldwide[117] with 630 chapters across 44 countries.[118] CTeen is open to all Jewish teens, regardless of affiliation, and has been called "the fastest growing and most diverse Jewish youth organization in the world."[119]

The organization was launched in 2010,[120] and operates worldwide in cities such as Paris, Rio de Janeiro, Leeds, Munich, Buenos Aires and New York.[121] Its director is Rabbi Shimon Rivkin, and Rabbi Moshe Kotlarsky serves as chairman.[122] Individual chapters and programs are managed by local directors.

Picture of room '302'

CTeen runs a number of ongoing and annual programs, some of which include:

  • CTeen International Shabbaton, an annual inspirational weekend that brings together thousands of teens from around the world. The program includes a traditional Shabbat experience in the heart of Hasidic Crown Heights, a Torah completion ceremony in Times Square, and the CTeen Choice Awards at Brooklyn's Pier 12. The weekend includes a Saturday night concert in Times Square with guest performances by singers such as Gad Elbaz, Yakov Shwekey and American Hasidic rapper Nissim Black.[119][123]
  • CTeen XTREME, a summer travel camp where campers challenge themselves both physically and spiritually by partaking in extreme sports, observing a completely tech-free Shabbat, and keeping kosher on the road.[124]
  • CTeen U, a college-accredited program where teens learn about Jewish philosophy, ethics and history. The program was launched in 2019 through a partnership with Yeshiva University.[125]
  • Heritage Quest, educational travel programs that aim to deepen the connection of Jewish teens to their heritage through trips to Poland and Israel, offering teens the chance to explore their roots at the source.[126][127]
  • Kosher Food Club, a co-curricular high school club operating in over fifty high schools throughout the United States that serves as a humanitarian initiative to promote healthy lifestyles, feed the homeless, and provide educational and hands-on experiences making traditional Jewish foods.[128][129]
  • National Campus Office, coordinator of Chabad on Campus, a network of Jewish Student Centers on more than 230 university campuses worldwide (as of April 2016), as well as regional Chabad-Lubavitch centers at an additional 150 universities worldwide[130]
  • Suicide Alert, workshops that equip teens to assist peers dealing with anxiety and depression resulting from the COVID-19 pandemic. The workshops have been organized by CTeen chapters in Florida, New Hampshire and New Jersey, among others, in partnership with the Gelt Charitable Foundation.[131][132]

Chabad Young Professionals

[edit]

Targeting the demographic of young professionals, Chabad's new initiative focuses on social events and business networking to fuel Jewish activity in young professional's lives. With seminars on career advancement, social gatherings for Jewish holidays, and the ability to connect with other like-minded Jews in the area, Chabad Young Professionals (CYP) combines networking and meaning into many young people's lives.[citation needed]

Publishing

[edit]

Chabad publishes and distributes Jewish religious literature. Under Kehot Publication Society, Chabad's main publishing house, Jewish literature has been translated into 12 different languages. Kehot regularly provides books at discounted prices, and hosts book-a-thons. Kehot commonly distributes books written or transcribed from the rebbes of Chabad, prominent chassidim and other authors who have written Jewish materials.

Kehot is a division of Merkos L'Inyonei Chinuch, the movement's educational arm.

Media

[edit]

More than any other Jewish movement, Chabad has used media as part of its religious, social, and political experience. Their latest leader, Menachem Mendel Schneerson, was the most video-documented Jewish leader in history.[133][page needed]

Chabad.org
[edit]

The Chabad movement publishes a wealth of Jewish material on the internet. Chabad's main website Chabad.org, is one of the first Jewish websites[134] and the first and largest virtual congregation.[135][136] It serves not just its own members, but Jewish people worldwide in general.[137]

Community websites
[edit]

Popular Chabad community websites include Chabad.org, asktherav.com, anash.org, CrownHeights.info, and the Hebrew site, COL.org.il.[138][139]

Summer camps

[edit]

Chabad has set up an extensive network of camps around the world, most using the name Gan Israel, a name chosen by Schneerson although the first overnight camp was the girls division called Camp Emunah. There are 1,200 sites serving 210,000 children, most of whom do not come from Orthodox homes. Of these, 500 camps are in the United States.[140][141]

Political activities

[edit]

Rabbi Schneerson involved himself in matters relating to the resolution of the Israeli-Arab conflict.[142] He maintained that as a matter of Jewish law,[143] any territorial concession on Israel's part would endanger the lives of all Jews in the Land of Israel and is therefore forbidden. He also insisted that even discussing the possibility of such concessions showed weakness, would encourage Arab attacks, and therefore endanger Jewish lives.[144]

In US domestic politics, Schneerson supported government involvement in education and welcomed the establishment of the United States Department of Education in 1980 yet insisted that part of a school's educational mission was to incorporate the values espoused in the Seven Laws of Noah. He called for the introduction of a moment of silence at the beginning of the school day, and for students to be encouraged to use this time for such improving thoughts or prayers as their parents might suggest.[145]

In 1981, Schneerson publicly called for the use of solar energy. Schneerson believed that the US could achieve energy independence by developing solar energy technologies. He argued that the dependence on foreign oil may lead to the country compromising on its principles.[146][147]

Library dispute with Russia

[edit]

In 2013, US federal judge Royce Lamberth ruled in favor of Chabad lawyers who sought contempt sanctions on three Russian organizations to return the Schneersohn Library, 12,000 books belonging to Rabbi Yosef Schneersohn seized and nationalized by the Bolsheviks in 1917–18, to the Brooklyn Chabad Library.[30][148] Chabad Rabbi Berel Lazar, Russia's Chief Rabbi, reluctantly accepted Putin's request in moving the Schneerson Library to Moscow's Jewish Museum and Tolerance Center as a form of compromise, which was criticized by the Chabad Library.[30]

Controversies

[edit]

За 200-летнюю историю Хабада произошло несколько разногласий во всем движении. Два крупных спора о преемственности руководства произошли в 19 веке; одно произошло в 1810-х годах после смерти основателя движения, другое произошло в 1860-х годах после смерти третьего Ребе. Две другие второстепенные ответвленные группы были сформированы позже в истории движения. Другим серьезным противоречием в движении является мессианство Хабада, возникшее в 1990-х годах.

Споры о наследовании и ответвленные группы

[ редактировать ]

Ряд групп отделился от движения Хабад, сформировав свои собственные хасидские группы и временами позиционируя себя как возможных преемников предыдущих ребе Хабада. После смерти первого и третьего ребе Хабада возникли споры по поводу их преемственности.

После смерти раввина Шнеура Залмана из Ляди, первого ребе Хабада, спор по поводу его преемственности привел к распаду внутри движения. В то время как признанным преемником был его старший сын, раввин Довбер Шнеури , ученик раввина Шнеура Залмана , раввин Аарон ХаЛеви принял титул ребе и возглавил ряд последователей из города Страшелье (образуя династию Страшелье ). В новой группе было два ребе: раввин Аарон и его сын раввин Хаим Рефаэль . Новая группа в конечном итоге распалась после смерти раввина Хаима Рефаэля. [ 15 ] [ 149 ] Одним из основных вопросов, по которым два раввина разошлись во мнениях, было место духовного экстаза в молитве. Р'Аарон поддержал эту идею, в то время как раввин Довбер подчеркивал, что настоящий экстаз может быть только результатом медитативного созерцания ( хисбонен ). Раввин Довбер опубликовал свои аргументы по этому поводу в сборнике под названием Kuntres Hispa'alus («Трактат об экстази»). [ 150 ]

После смерти третьего ребе Хабада, раввина Менахема Менделя Шнеерсона ( Цемах Цедек ), спор по поводу его преемственности привел к образованию нескольких групп Хабада. В то время как раввин Шмуэль Шнеерсон был признан наследником линии Хабад-Любавич, несколько его братьев сформировали собственные группы в городах Копысь ( образуя династию Капустов ), Нежин (образуя династию Нежинов ), Ляды (образуя династию Лядий). династия ), и Овруч (образующий династию Авруча ). Продолжительность жизни этих групп различалась; У Нежина и Авруча было по одному ребе, у Ляди — три ребе, а у Капуста — четыре. После смерти последних ребе эти группы в конечном итоге распались. [ 151 ] [ 152 ] [ 153 ] [ 154 ] [ 155 ]

Две другие второстепенные ответвленные группы были сформированы хабадскими хасидами. Малахимы сформировались как квазихасидская группа. Группа утверждает, что признает учение первых четырех ребе Хабада, конкурируя тем самым с более поздними ребе Хабада. Первый и единственный ребе Малахима, раввин Хаим Авраам Дов Бер Левин ха-Коэн (1859/1860–1938), также известный как «Малах» (букв. «Ангел»), был последователем четвертого и пятого ребе Хабада. [ 156 ] [ 157 ] [ 158 ] Хотя сын Левина решил не стать его преемником, группа Малахим продолжает поддерживать ешиву и миньян в Вильямсбурге, Бруклин .

После смерти седьмого Ребе Хабада, раввина Менахема Менделя Шнеерсона, попытка Шауля Шимона Дойча сформировать отколовшееся движение Хабад с Дойчем в качестве «Лиозного Ребе» не получила народной поддержки. [ 159 ] [ 160 ] [ 161 ] [ 162 ]

Хабадский мессианизм

[ редактировать ]

За несколько лет до смерти Шнеерсона большинство членов движения Хабад выразили веру в то, что Менахем Мендель Шнеерсон является Мессией. Тех, кто придерживался этих убеждений, называли мешихистами (мессианистами). Типичным выражением веры мессианистов Хабада является песня и песнопения, известные как йечи адонеину («Да здравствует наш господин», иврит : יחי אדונינו ). [ 163 ] У мессианистов различаются обычаи относительно того, когда произносится эта фраза.

С 1994 года большая часть [ 164 ] Хабад упорствует в вере в Шнеерсона как в еврейского мессию. Мессианисты Хабада либо верят, что Шнеерсон воскреснет из мертвых и станет мессией, либо исповедуют веру в то, что Шнеерсон вообще не умирал. Мессианский феномен Хабада был встречен в основном общественным беспокойством или сопротивлением со стороны еврейских лидеров, не принадлежащих к Хабаду. [ 165 ]

В искусстве

[ редактировать ]

Искусство

[ редактировать ]

Хасидские художники Хабада Хендель Либерман и Залман Кляйнман нарисовали ряд сцен, изображающих хасидскую культуру Хабада, включая религиозные церемонии, учебу и молитву. Художник Хабада Михоэль Мучник нарисовал сцены кампаний мицвы . [ 133 ] : 156 

Художник и шалиах Ицхок Мулли адаптировал технику шелкографии, яркие цвета, еврейские и хасидские изображения, чтобы создать форму «хасидского поп-арта». [ 166 ]

Вокалисты Авраам Фрид и Бенни Фридман включили записи традиционных песен Хабада в свои альбомы современной ортодоксальной еврейской музыки. Художник мятлика Энди Стэтман также записал духовные мелодии Хабада ( нигуним ).

Исполнитель регги Матисьяху включил отрывки из хабадских нигуним в некоторые свои песни и тексты на философские темы Хабада.

В 2022 году израильская театральная труппа поставила мюзикл «ХаХабадниким» [ он ] на тему Хабада , в котором рассказывается о двух молодых людях из Кфар-Хабада , которые переезжают жить в Тель-Авив . Мюзикл длится 140 минут. [ 167 ]

Литература

[ редактировать ]

В конце 1930-х годов доктор Фишль Шнеерсон, психиатр, педагог-теоретик и потомок основателя Хабада, написал роман на идише под названием « Хаим Гравитцер: Повесть о падшем из мира Хабада» . Роман исследует духовную борьбу хабадского хасида, который сомневается в своей вере и наконец обретает покой, занимаясь благотворительной деятельностью. [ 168 ]

Писатель Хаим Поток написал произведение « Меня зовут Ашер Лев» , в котором подросток-хасид борется между своими художественными страстями и нормами общества. Сообщество «Ладовер» — это тонко завуалированная отсылка к сообществу Любавич в Краун-Хайтс. [ 169 ] [ 170 ]

Поэт Хабада Цви Яир написал стихи на философские темы Хабада, в том числе на Рацо В'Шов (духовное стремление).

Американский еврейский писатель и издатель Клиффорд Мет написал короткий научно-фантастический рассказ, в котором рассказывается о будущих последователях «70-го Ребе» Хабада и их пропагандистских усилиях на чужой планете под названием Тау Кита IV. История рассказана глазами молодого инопланетного студента ешивы. [ 171 ] [ 172 ]

Американский еврейский писатель и издатель Ричард Горовиц написал мемуары «Ешива для мальчиков», описывая свое время преподавания в ешиве Хабада в Лос-Анджелесе. [ 173 ]

Кино и телевидение

[ редактировать ]

Об общине Хабад-Любавич снят ряд документальных фильмов. В число этих фильмов входят:

Другое телевидение

[ редактировать ]

Известные люди

[ редактировать ]

См. также

[ редактировать ]

Примечания

[ редактировать ]
  1. Он убрал вторую букву «h» из своего имени.
  2. ^ Чагат — это аббревиатура от Хесед, Гвура, Тиферет (доброта, строгость, красота), каббалистических терминов, обозначающих три основные эмоции. получили название Чагат . Школы хасидской мысли, подчеркивающие эмоциональные модели поклонения, в философии Хабада
  1. ^ Перейти обратно: а б с Марцин Водзински , Исторический атлас хасидизма , Princeton University Press, 2018. стр. 192–196.
  2. ^ Дополнительные варианты написания включают Любавиц и Джабад (в испаноязычных странах).
  3. ^ «Хасидизм» . jewishvirtuallibrary.org.
  4. ^ Перейти обратно: а б с «AGUDAS CHASIDEI CHABAD OF | 650 F.Supp. 1463 (1987) | Leagle.com» . Лигл . Архивировано из оригинала 9 июня 2015 года.
  5. Дара Хорн, 13 июня 2014 г. «Ребе Ребе». Архивировано 26 октября 2014 г., в Wayback Machine The Wall Street Journal.
  6. ^ "О Хабад-Любавиче" . Хабад.орг . Проверено 12 мая 2010 г.
  7. ^ Перейти обратно: а б «Свастики, нарисованные на российском центре Хабада в колыбели любавичского хасидского движения» . 21 августа 2018 г.
  8. ^ Перейти обратно: а б Грин, Дэвид Б. (21 марта 2013 г.). «Этот день еврейской истории, 1920 год. Умер Любавичский раввин, встретившийся с Фрейдом» . Гаарец .
  9. ^ «Уганда — сотый форпост Хабад-Любавич» . 20.11.2017 – через Еврейское телеграфное агентство.
  10. ^ Перейти обратно: а б Хейлман, Сэмюэл (15 декабря 2005 г.). «Движение Хабад-Любавич: заполнение еврейского вакуума во всем мире» . Иерусалимский центр по связям с общественностью . Проверено 13 января 2015 г.
  11. ^ Перейти обратно: а б Слейтер, Элинор и Роберт, Великие еврейские мужчины , издательство Джонатан Дэвид, 1996 ( ISBN   08246 03818 ). п. 279.
  12. ^ «Американские евреи в 2020 году» (PDF) . Исследовательский центр Пью .
  13. ^ «Шолом ДовБер Шнеерсон (1860–1920)» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  14. ^ Альтейн, Р., Закликофски, Э., Якобсон, И.: Выход из ада: усилия, которые привели к спасению раввина Йосефа Ицхака Шнеерсона из Любавичей из раздираемой войной Европы в 1939–40 , с. 270. Меркос Л'Иньоней Чинух, 2002 г. ISBN   0-8266-0683-0
  15. ^ Перейти обратно: а б Бек, Атара (16 августа 2012 г.). «Хабад Любавич» . «Джерузалем Пост» .
  16. ^ Джонатан Д. Сарна (14 октября 2015 г.). «Еврейское будущее: каким будет состояние еврейской общины через 50 лет?» . Комментаторский журнал . Комментарий.
  17. Еврей оправдан по делу о стрижке бороды , Philadelphia Daily News, 25 мая 1984 г.
  18. ^ Гольдман, Ари Л. (22 июня 1983 г.). «НАПАДЕНИЕ НА РАВВИНА ПРИНОСИТ МУЧИ В РАЙОН-ПАРК» . Нью-Йорк Таймс .
  19. Письма в редакцию журнала Time , 1 августа 1983 г.
  20. ^ Скольник, Фред; Беренбаум, Майкл, ред. (2007). Энциклопедия иудаики: Blu-Cof . Издательство Гранит Хилл. [ постоянная мертвая ссылка ]
  21. ^ Майя Балакирская Кац (11 октября 2010 г.). Визуальная культура Хабада . Издательство Кембриджского университета. п. 40. ИСБН  9780521191630 .
  22. ^ «ОБМ госпожи Симы Иткиной» . Центр еврейской жизни Джозефа и Ребекки Пельц.
  23. ^ «Бывший Советский Союз» . Хабад.орг. Коммунисты преследовали, преследовали и преследовали Ребе и его сотрудников.   [...] За годы коммунизма были казнены сотни хасидских активистов. Еще тысячи были арестованы и отправлены в Сибирь на годы каторжных работ.
  24. ^ Раввин Иегуда Цейтлин (30 ноября 2012 г.). «Хабадники гордятся «криминальным» прошлым» .
  25. ^ Эстраих, Г. (2018). Бегство через Польшу: советская еврейская эмиграция в 1950-е годы. Еврейская история, 31 (3–4), 291–317.
  26. ^ Левин, З. (2015). 1 «Пустоши»: Евреи Средней Азии. В книге «Коллективизация и социальная инженерия: советская администрация и евреи Узбекистана, 1917–1939» (стр. 7–26). Брилл.
  27. ^ Бейзер, М. (2007). Евреи борьбы: еврейское национальное движение в СССР, 1967–1989.
  28. ^ Гительман, З. (2007). Изменяют ли еврейские школы ситуацию в бывшем Советском Союзе? Восточноевропейские еврейские дела, 37 (3), 377–398.
  29. ^ Бен Сейлс (10 апреля 2017 г.). «Politico утверждает, что Хабад является партнером Трампа в чем-то. Не так быстро» . Еврейское телеграфное агентство . Проверено 4 июня 2017 г.
  30. ^ Перейти обратно: а б с Цнаан Липшиз (5 июня 2015 г.). «Почему главный раввин России поддерживает Владимира Путина» . Форвард . Проверено 4 июня 2017 г.
  31. ^ Миндель, Ниссан (1985). «Введение». Философия Хабада . Том. 2. Бруклин: Издательское общество Кехот. ISBN  978-0826604170 .
  32. ^ Перейти обратно: а б с Энциклопедия хасидизма , «Хабад», Джонатан Сакс, стр. 161–164.
  33. ^ Хасидизм: движение и его хозяева , Гарри М. Рабинович, 1988, стр. 83–92, Джейсон Аронсон, Лондон. ISBN   0-87668-998-5
  34. ^ Перейти обратно: а б Лидерство в движении Хабад , Аврум Эрлих, Джейсон Аронсон, 2000 г. ISBN   0-7657-6055-X
  35. ^ Хайом Йом , с. А10
  36. ^ Ханох Глитценштейн, Сефер Хатолдос Цемах Цедек
  37. ^ Хайом Йом , с. А14
  38. ^ «Сефер ХаТолдос Адмур Махараш» . Архивировано из оригинала 22 апреля 2008 года . Проверено 8 марта 2008 г.
  39. ^ Хайом Йом , стр. 15–16
  40. ^ Энциклопедия хасидизма , «Шнеерсон, Джозеф Исаак». Нафтали Ловенталь. Аронсон, Лондон, 1996 г. ISBN   1-56821-123-6
  41. ^ Шэрон Чисвин (5 августа 2007 г.). «Центр Хабад-Любавич расположен в районе Ривер-Хайтс» . Виннипегская свободная пресса . Архивировано из оригинала 27 сентября 2007 года.
  42. ^ Вайс, Стивен I (20 января 2006 г.). «Православное переосмысление работы кампуса» . Еврейская ежедневная газета Форвард . Проверено 13 января 2015 г.
  43. ^ Еврейская грамотность , Телушкин, Уильям Морроу 2001, с. 471
  44. Таня , Шнеур Залман из Ляд, Глава 13.
  45. ^ Второзаконие 30:14
  46. ^ Энциклопедия хасидизма , «Таня», Джонатан Сакс, стр. 475–477 (15682–11236).
  47. ^ Спросите , гл. 12
  48. ^ Коэн, Дж. Симха (28 декабря 1999 г.). Как работает еврейский закон? . Джейсон Аронсон. п. 329. ИСБН  978-0-7657-6090-6 . Проверено 4 сентября 2009 г.
  49. ^ Перейти обратно: а б Либман, Чарльз С. «Ортодоксия в американской еврейской жизни». Американский еврейский ежегодник (1965): 21–97.
  50. ^ Гольдшмидт, Генри (2006). Раса и религия среди избранных жителей Краун-Хайтс . Нью-Брансуик, Нью-Джерси: Издательство Университета Рутгерса. ISBN  9780813538839 . JSTOR   j.ctt5hj1p2 . Проверено 5 октября 2020 г.
  51. ^ JTA (11 февраля 2016 г.). «В израильской деревне Хабада Бруклин встречается с деревенской жизнью» . Таймс Израиля . Проверено 5 октября 2020 г.
  52. ^ Шокейд, Моше (1988). Дети обстоятельств: израильские эмигранты в Нью-Йорке . Антропология современных проблем. Итака: Издательство Корнельского университета . стр. 139–160 . ISBN  978-0801420788 .
  53. ^ «Знаете ли вы, что 25% членов Хабада в Монреале — сефарды?» . Социолог Хабада. 9 июля 2013 г.
  54. ^ Шахар, Чарльз. «Комплексное исследование ультраортодоксальной общины Большого Монреаля (2003)». Федерация CJA (Монреаль). 2003.
  55. ^ Ферцигер, Адам С. «Переосмысление теории церкви / сект и американской ортодоксальности». Амбивалентный еврей - Чарльз С. Либман в памяти, изд. Стюарт Коэн и Бернард Сассер (2007): 107–124.
  56. ^ Перейти обратно: а б с Коменец, Джошуа. «Оценка еврейского хасидского населения на основе переписи населения». Современное еврейство 26, вып. 1 (2006): 35.
  57. ^ Перейти обратно: а б с Шафир, Уильям. «Возрождение хасидизма». Архивировано 6 ноября 2016 г. в Wayback Machine еврейском социологическом журнале 48, вып. 2 (2006).
  58. ^ Гринфилд, Николь. «Рождение хипстерского хасидизма?» Религиозные послания . Университет Южной Каролины. 2 февраля 2012 г.
  59. ^ Нуссбаум-Коэн, Дебра. «О хасидах, хипстерах и хипстерских хасидах». Еврейская ежедневная газета Форвард . 26 января 2012 г.
  60. ^ «Израильская перепись выявила численность населения Кфар-Хабада» . CrownHeights.info. 11 июля 2012 года . Проверено 13 января 2015 г.
  61. ^ Перейти обратно: а б «Хабадская хасидская община в Цфате» . Safed.co.il . Проверено 14 сентября 2014 г.
  62. ^ «Сефер ха-Зохар - включая глоссы раввина Йешая Горовица из Сафада и его сына, раввина Шмуэля Горовица, автора книги «Йемей Шмуэль». Иудаика Аукцион №. 27. Книги и рукописи. Архивировано 6 октября 2016 г. в Wayback Machine . Аукционный дом Кедем . Проверено 14 сентября 2014 г. Проверено 24 апреля 2016 г.
  63. ^ Гутвирт, Жак. 2005. Хасиды во Франции сегодня. Еврейский социологический журнал 47 (1–2). стр. 5–21.
  64. ^ «Хабад Монреаля: Вот статистика!!!» . Социолог Хабада. 13 октября 2013 года . Проверено 13 января 2015 г.
  65. ^ Шахар, Чарльз. «Основной отчет: комплексное исследование ультраортодоксальной общины Большого Монреаля (2003)». Федерация CJA (Монреаль). (2003): стр. 7–33.
  66. ^ Лапидус, Стивен (2004). «Забытые хасиды: раввины и ребе в довоенной Канаде » Канадские еврейские исследования . 12 . Получено 13 , января
  67. ^ Салями, Дэниел (11 июня 2020 г.). «В ОАЭ существует крепкая еврейская жизнь» ynetnews . Проверено 18 июня 2020 г.
  68. ^ «Балтиморская еврейская жизнь | В Дубае открывается новый Талмуд-Тора» . baltimorejewishlife.com . Проверено 18 июня 2020 г.
  69. ^ «Кидуш, изучение Торы и фаршированная рыба в Дубае – Еврейский мир» . Аруц Шева. 11 июня 2020 г. Проверено 18 июня 2020 г.
  70. ^ Ниссан Миндель. «Раввин Исаак Лурия – Царь Хакодош» . Хабад Получено 13 , января
  71. ^ «Геброкц: Смоченная маца» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  72. ^ Перейти обратно: а б «Время зажигания субботних свечей» . сайт Chabad.org .
  73. ^ Шнеерсон, Шалом Довбер. Тану Раббанан: Нер Ханукка Сичос на английском языке , Нью-Йорк, 1990.
  74. ^ «Законы и обычаи: Ханука» . CrownHeights.info. 24 ноября 2013 года . Проверено 13 января 2015 г.
  75. ^ Дальфин, Хаим (6 сентября 2012 г.). «Таможня Хабад Элул» . Shmais.com . Проверено 13 января 2015 г.
  76. ^ Менахем Мендель Шнеерсон. «Чай Элул: Вдохните новую жизнь в наше богослужение» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  77. ^ «Евреи Дейд устраивают вечеринку по случаю дня рождения нью-йоркского раввина», Дэвид Хэнкок, The Miami Herald , 14 апреля 1992 г.
  78. ^ Перейти обратно: а б «Обряды Ярцайта» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  79. ^ «Краткая биография» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  80. ^ «Чоф Бейс Шват. Хабад.инфо » . Архивировано из оригинала 16 декабря 2013 года.
  81. ^ Бурштейн, Пол (2011). «Еврейские некоммерческие организации в США: предварительный обзор». Современное еврейство . 31 (2): 129–148. дои : 10.1007/s12397-010-9028-5 . S2CID   144478093 .
  82. ^ Дрейк, Кэролайн (февраль 2006 г.). «Вера растет в Бруклине» . Нэшнл Географик . Архивировано из оригинала 3 февраля 2006 г. Проверено 23 января 2006 г.
  83. ^ «Факты и статистика — Chabad.org» .
  84. ^ «Справочник Хабад-Любавич» . Хабад . Проверено 13 января 2015 г.
  85. ^ Любавич, Хабад. «Всемирная штаб-квартира Хабад Любавич, Бруклин, Нью-Йорк, штат Нью-Йорк» . lubavitch.com . Архивировано из оригинала 1 сентября 2013 г. Проверено 6 ноября 2013 г.
  86. ^ Любавич, Хабад. «Всемирная штаб-квартира Хабад Любавич, Бруклин, Нью-Йорк, штат Нью-Йорк» . lubavitch.com . Архивировано из оригинала 16 октября 2015 г. Проверено 4 ноября 2013 г.
  87. ^ Марсель С. Фишлер (16 декабря 2005 г.). «Это дом или молитвенный дом?» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 13 января 2015 г.
  88. ^ «Пасхальные седеры по всему миру» . Кентукки Новая Эра . Ассошиэйтед Пресс . 23 марта 2007 г. с. 28 . Проверено 13 января 2015 г.
  89. ^ Вызов
  90. ^ Чумаш Деварим . Нью-Йорк: Издательское общество Кехот. 2011. стр. vii. ISBN  978-0-8266-0194-0 .
  91. ^ «Нью-Йорк/Регион: «Вы еврей?» " , The New York Times , заархивировано из оригинала 12 декабря 2021 г. , получено 5 декабря 2019 г.
  92. ^ «Банкет/Партнер» . Кинус Хашлюхим . Проверено 5 декабря 2019 г.
  93. ^ «Перекличка Шлухим — Международная конференция эмиссаров Хабада (2019)» . Хабад.орг . Проверено 5 декабря 2019 г.
  94. ^ Ральф Блюменталь (29 ноября 2008 г.). «Еврейский центр взят штурмом, шестеро заложников погибли» . Нью-Йорк Таймс . п. А13 . Проверено 13 января 2015 г.
  95. ^ Джошуа Рунян (30 ноября 2008 г.). «Идет подготовка к похоронам жертв Хабада» . Хабад . Проверено 12 мая 2010 г.
  96. ^ Дэмиен МакЭлрой (1 декабря 2008 г.). «Атаки в Мумбаи: евреев пытали перед казнью во время кризиса с заложниками» . Архивировано из оригинала 12 января 2022 г. Проверено 8 февраля 2017 г.
  97. ^ «Обама выражает соболезнования Хабаду» . Еврейское телеграфное агентство (JTA). 4 декабря 2008 года . Проверено 13 января 2015 г.
  98. ^ «Израильскую пару из Хабада вышлют из Индии «за шпионаж» | The Times of Israel» . Таймс Израиля . Проверено 10 июня 2021 г.
  99. ^ Марк Аврум Эрлих (2004). Мессия Бруклина: понимание прошлого и настоящего любавичских хасидов . Джерси-Сити, Нью-Джерси: KTAV. п. 134. ИСБН  978-0881258363 .
  100. ^ Фишкофф, Сью, Армия Ребе: Внутри мира Хабад-Любавич , Schocken Books 2003 ( ISBN   08052 11381 ), страницы 160–161.
  101. ^ «Сравнение количества студентов, занятых полный и неполный рабочий день в школах Хабада» . Социолог Хабада. 6 августа 2013 года . Проверено 13 января 2015 г.
  102. ^ Перейти обратно: а б Шик, Марвин (октябрь 2009 г.). «Перепись еврейских дневных школ в США в 2008–2009 годах» (PDF) . Фонд Ави Чай . Проверено 13 января 2015 г.
  103. ^ Вертхаймер, Джек (август 2008 г.). «Перепись еврейских дополнительных школ в США: 2006–2007 гг.» (PDF) . Фонд Ави Чай . Проверено 13 января 2015 г.
  104. ^ Вертхаймер, Джек (16 июня 2014 г.). «Почему Любавичское движение процветает в отсутствие живого Ребе» . JA Mag в еврейском мире . Православный союз . Проверено 30 сентября 2014 г. Среди последних — Еврейский институт обучения, крупнейшая образовательная программа для взрослых евреев в мире (за возможным исключением предприятия Даф Йоми), в которую в настоящее время обучаются более 66 000 подростков и взрослых примерно в 850 центрах по всему миру, каждый из которых проходит прописанный курс обучения в соответствии с установленным расписанием.
  105. ^ Дашефский, Арнольд; Шескин, Ира, ред. (2014). «Национальные еврейские организации». Американский еврейский ежегодник . Том. 113 (Том 113 изд.). Международное издательство Спрингер. стр. 447–597. дои : 10.1007/978-3-319-01658-0_10 . ISBN  978-3-319-01657-3 . S2CID   154745222 . ... в настоящее время является крупнейшим поставщиком образования для взрослых евреев. Миссия JLI — вдохновлять еврейское образование во всем мире и преобразовывать еврейскую жизнь и общество в целом посредством изучения Торы. Его цель — создать глобальную сеть информированных студентов, связанных узами общего еврейского опыта. Комплексный подход JLI к изучению еврейской культуры учитывает влияние еврейских ценностей на личностный и межличностный рост. (Авторы книги — профессор Айра Шескин с факультета географии и региональных исследований Проекта еврейской демографии Центра современных иудаистских исследований Сью и Леонарда Миллер Университета Майами и профессор Арнольд Дашефски с факультета социологии Центра Иудаика и современная еврейская жизнь, Университет Коннектикута.)
  106. ^ Хайом Йом , с. А38
  107. ^ Хейлман, Сэмюэл К. (06 июня 2017 г.), «ХаБаД Любавич» , Кто нас поведет? , University of California Press, doi : 10.1525/california/9780520277236.003.0006 , ISBN  9780520277236 , получено 26 апреля 2022 г.
  108. ^ Фишкофф, Сью. «Молиться бесплатно» становится все более популярным вариантом среди синагог» [ постоянная мертвая ссылка ] , Техасская еврейская почта . По состоянию на 22 сентября 2007 г. «Многие люди считают, что Хабад-Любавич возглавил движение за бесплатные праздничные услуги во всем конфессиональном спектре».
  109. ^ «Кампания Ребе по 10-пунктовой мицве» . Хабад . Проверено 12 мая 2010 г.
  110. ^ Перейти обратно: а б Фишкофф, Сью, Армия Ребе , книги Шокена, 2003 г. ( ISBN   08052 11381 ) [ нужна страница ]
  111. ^ «Международная перекличка, конференция эмиссаров Хабада (2021)» . Хабад.орг . Хабад-Любавич . Проверено 10 марта 2023 г.
  112. ^ «Факты и статистика» . Хабад.орг . Хабад-Любавич . Проверено 10 марта 2023 г.
  113. ^ Йеллин, Дина (18 ноября 2022 г.). «Ужин на 6500 человек: в Нью-Джерси пройдет рекордное собрание в поддержку растущего еврейского движения Хабад» . NorthJersey.com . Проверено 10 марта 2023 г.
  114. ^ «1974: Танк-мицва» . Хабад . Проверено 13 апреля 2011 г.
  115. ^ «Справочник Хабада на кампусе» . Хабад . Проверено 12 мая 2010 г.
  116. ^ «Обращение профессора Алана Дершовица» . Оксфордское общество Хабада. 27 ноября 2005 г. Проверено 13 января 2015 г.
  117. ^ «Выжившие в стрельбе в еврейской школе ищут исцеления на встрече в Нью-Йорке» . Времена Израиля .
  118. ^ «Подростковая сеть Хабада» . CTeen .
  119. ^ Перейти обратно: а б CTeen International. «Орландо хорошо представлен на Международном CTeen Shabbton» . Наследие Еврейские новости Флориды .
  120. ^ Леви, Фейги (28 мая 2015 г.). «Всего за пять лет подростковое движение привлекло десятки тысяч молодых евреев» . Электронная еврейская филантропия . Архивировано из оригинала 1 июня 2015 г.
  121. ^ Смилк, Кэрин М. (21 июля 2017 г.). «Подростки и наставники от Бангкока до Бразилии в ретрите Поконос» . Национальные новости Израиля . Проверено 14 сентября 2021 г.
  122. ^ Боулинг, Сюзанна (2 марта 2020 г.). «Тысячи еврейских подростков собираются на Таймс-сквер для Авдалы - Times Square Chronicles» . Хроники Таймс-сквер . Архивировано из оригинала 24 мая 2020 г. Проверено 23 ноября 2021 г.
  123. ^ «Местные подростки прекрасно проводят время в Нью-Йоркском Шаббатоне» . Голос еврейской общины . 10 апреля 2019 г.
  124. ^ «Группа Хабад Хантердона CTeen оказывает влияние на общество» . Нью-Джерси . 26 февраля 2015 г.
  125. ^ «Хабад и университет ешива предлагают уроки Торы для старшеклассников» . Еврейский журнал . 14 октября 2020 г. Архивировано из оригинала 14 октября 2020 г.
  126. ^ «Летний квест CTeen по изучению корней в Польше и Израиле – еще одно приключение в списке программ для еврейской молодежи – Chabad.org» .
  127. ^ «Знакомьтесь, новые режиссеры CTeen Халландейла» . 17 октября 2019 г.
  128. ^ «CTeen | Лидерство» . CTeen .
  129. ^ «Еврейские подростки в Скоки, штат Иллинойс, отвечают на ненависть празднованием – в соседней синагоге были разбиты окна, после чего последовало излияние еврейской гордости – Chabad.org» .
  130. ^ «Национальный кампусный офис» . lubavitch.com. 2009. Архивировано из оригинала 19 августа 2010 года . Проверено 25 сентября 2010 г.
  131. ^ «Нами, для нас» . Живые Работы .
  132. ^ «Семинар по предотвращению самоубийств» . ТАПинто .
  133. ^ Перейти обратно: а б Майя Балакирская Кац (2010). Визуальная культура Хабада . Издательство Кембриджского университета.
  134. ^ Залески, Джеффри П. (июнь 1997 г.). Душа киберпространства: как новые технологии меняют нашу духовную жизнь . Харперколлины. ISBN  978-0-06-251451-6 . Проверено 7 апреля 2007 г.
  135. Наш директор-основатель. Архивировано 27 августа 2016 г. в Wayback Machine , Chabad.org.
  136. ^ Хармон, Ами (13 декабря 1998 г.). «Йосеф Казен, хасидский раввин и пионер Интернета, умер в 44 года» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 1 января 2010 г.
  137. ^ Стейнфельс, Питер (22 января 2000 г.). «Убеждения» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 13 января 2015 г.
  138. ^ Голаны, Орен (2012). «Границы религиозных онлайн-сообществ: случай евреев Хабада» . В Хайди Кэмпбелл (ред.). Цифровая религия: понимание религиозной практики в мирах новых медиа . Рутледж. п. 160. ИСБН  9780415676106 . Архивировано из оригинала 19 апреля 2014 года . Проверено 17 апреля 2014 г.
  139. ^ Шаер, Мэтью (2011). Среди праведников: рассказ о линчевателях и оправдании в хасидских Краун-Хайтс . Джон Уайли и сыновья. ISBN  9781118095201 . Архивировано из оригинала 19 апреля 2014 года . Проверено 17 апреля 2014 г. [ нужна страница ]
  140. ^ Джули Винер (1 сентября 2000 г.). «Лагеря Хабада электризуют многих евреев, не только Любавич» . Дж. Еврейские новости Северной Калифорнии . Еврейское телеграфное агентство.
  141. ^ «Справочник Кэмп-Гана по Израилю» . Хабад . Проверено 12 мая 2010 г.
  142. ^ «Когда молчание - грех». Сичос на английском языке . Письмо Залману Шазару. Архивировано 13 ноября 2014 г. в Wayback Machine.
  143. ^ На основе Шулхан Арух Орах Хаим, 328 г.
  144. ^ По сути, его аргументы стремились просто к позиции, которая предотвратила бы гибель людей, а не к позиции по природе Земли Израиля и сионизма. Фриман, Цви. «Следует ли мне молиться о смерти террористов?» . Хабад . Проверено 12 мая 2010 г.
  145. ^ Хайом Йом , с. А29
  146. ^ «Видео-ссылка на сайт» . сайт Chabad.org. 15 апреля 1981 года . Проверено 12 мая 2010 г.
  147. ^ «Ссылка на видео с сайта Chabad.org» . сайт Chabad.org. 15 апреля 1981 г. Проверено 12 мая 2010 г.
  148. ^ Авиталь Чижик (30 сентября 2013 г.). «Путин отказывается выпустить библиотеку Любавичского Ребе из Москвы» . Таблетка . Проверено 4 июня 2017 г.
  149. ^ Эрлих, Аврум М.; Эрлих, Марк Аврум (2000). «11: Руководство Дов Бера» . Лидерство в движении ХаБаД: критическая оценка руководства, истории и преемственности ХаБаД . Джейсон Аронсон. ISBN  978-0765760555 . [ нужна страница ]
  150. ^ Эрлих, Лидерство в движении ХаБаД, стр. 160–192, особенно. стр. 167–172.
  151. ^ Энциклопедия хасидизма, статья: Шнеерсон, Шмарьягу Ной . Нафтали Ловенталь. Аронсон, Лондон, 1996 г. ISBN   1-56821-123-6
  152. ^ Каминецкий, Йосеф Ю. (2005). Дни в Хабаде . Бруклин: Издательское общество Кехот. п. 19. ISBN  978-0826604897 .
  153. ^ «Раввин Хаим Шнеур Залман из Ляд» (PDF) . Л'Маан Ишмеу (128). 2012.
  154. ^ Зевин, Шеломо Йосеф; Каплун, Ури (1980). Сокровищница хасидских рассказов о Торе: сборник вдохновляющих хасидских историй, имеющих отношение к еженедельным чтениям Торы . Том. 1. Публикации Месоры . п. 115. ИСБН  978-0899069005 .
  155. ^ Дальфин, Хаим (1998). Семь Хабад-Любавичских Ребе . Джейсон Аронсон. ISBN  978-1461710134 .
  156. ^ Б. Собел, М'лохим
  157. ^ Эрлих, М. Аврум (2000). Лидерство в движении ХаБаД: критическая оценка лидерства, истории и преемственности ХаБаД . Нортвейл, Нью-Джерси: Дж. Аронсон. стр. 269–271. ISBN  0-7657-6055-Х . OCLC   39633846 .
  158. ^ Минц, Джером Р. (1992). Хасиды: место в Новом Свете . Издательство Гарвардского университета. стр. 21–26. ISBN  978-0674041097 .
  159. «Диссиденты зовут Ребе», The Forward , 6 декабря 1996 г.
  160. Хейнон, Херб, «Больше, чем смерть», «Джерузалем Пост» , 15 августа 1997 г.
  161. Сегалл, Ребекка, «Святое изумление. Проблемы молодых любавичских хасидов в мире без Ребе», The Village Voice , 30 сентября 2000 г.
  162. ^ Айзенберг, Чарльз. Книга Даниила: хорошо хранимый секрет . Ксулон Пресс. 2007. Страница 103.
  163. ^ Полный текст: Yechi adoneinu moreinu v'rabbeinu melech ha-moshiach l'olam vo'ed («Да здравствует наш господин, наш учитель и наш раввин, Царь Мессия, во веки веков»).
  164. ^ Ньюфилд, Джозеф (весна – лето 2021 г.). «После смерти Мессии Хабада» . Гарвардский богословский бюллетень . Архивировано из оригинала 26 мая 2021 г.
  165. ^ Килганнон, Кори (20 июня 2004 г.). «Любавичцы отмечают 10 лет со дня смерти почитаемого раввина» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 19 января 2010 г.
  166. ^ « Поп-арт «Под черной шляпой» в Иерусалиме фокусируется на хасидах – раввин Ицхок Мулли привносит духовную и эмоциональную глубину в новую выставку» . сайт Chabad.org .
  167. ^ "ХаХабадники." www.cameri.co.il . По состоянию на 12 ноября 2023 г.
  168. ^ «Хаим Гравитцер (Повесть о падшем): Из мира Хабада» . В гевебе .
  169. ^ «Хирш добивается успеха в театральной постановке «Меня зовут Ашер Лев» » . 29 августа 2012 г.
  170. ^ Кокрам, Алан Моррис. «ДЕТИ ИЗРАИЛЯ: ЦИФРЫ И ТЕМЫ ИАКОВА В РОМАНАХ ХАИМА ПОТОКА» (PDF) . ResearchCommons . Проверено 22 октября 2023 г.
  171. ^ «Комиксы Aardwolf (1994)» .
  172. ^ «Бюллетень комиксов — Клиффорд Мет: наркоман метамфетамина — забавная вещь, случившаяся по дороге в библиотеку» . [ постоянная мертвая ссылка ]
  173. ^ Горовиц, Ричард. «Ешива для мальчиков: Мемуары» – через Amazon.
  174. ^ Перейти обратно: а б с Документальные фильмы о хасидизме . PBS. Архивировано 3 мая 2015 г. в Wayback Machine.
  175. ^ Перейти обратно: а б «Кино: Путеводитель по театру» . Нью-Йорк . 15 сентября 1986 г. с. 176 – через Google Книги.
  176. ^ «Интервью со Слоуверским Ребе» . thejewishreview.org .
  177. ^ «Краткий обзор новостей – Еврейское телеграфное агентство» . 29 апреля 1981 года.
  178. ^ Возвращение: хасидский опыт . 18 июня 2020 г. OCLC   50902286 .
  179. ^ Смит, Анна Дивер. Пожары в зеркале . Нью-Йорк: Bantam Doubleday Dell Publishing Group, Inc., 1993.
  180. ^ О'Коннор, Джон Дж. (28 апреля 1993 г.). «Обзор / Телевидение; Персональное шоу на тему «Черные против еврея»» . Нью-Йорк Таймс .
  181. ^ «Жизнь отдельно: Хасидизм в Америке - Фильмография» . ПБС.
  182. ^ «Трансляция программы Деборы Кауфман «Черные и евреи» | Архив еврейских женщин» . jwa.org .
  183. ^ «Добро пожаловать в семью Вакс» . Интернет-магазин NFSA .
  184. ^ Унрайх, Рашель (23 июня 2008 г.). «Покидая стадо» . Сидней Морнинг Геральд .
  185. ^ «Покидая складку» (PDF) . СЕДЬМОЙ АРТ-РЕЛИЗ . Архивировано из оригинала (PDF) 7 сентября 2023 г. Проверено 22 октября 2023 г.
  186. ^ «Результаты поиска по фильмам, видео, Вьетнаму, Вьетнаму, ивриту» . Библиотека Конгресса .
  187. ^ «Тайны и жизнь хасидских женщин» . Глобус и почта .
  188. ^ «Новый фильм «Шекина» предоставляет беспрецедентный доступ в мир молодых хасидских женщин» . TheSuburban.com. 11 октября 2013. Архивировано из оригинала 20 декабря 2013 года . Проверено 13 января 2015 г.
  189. ^ Арнольд, Дженис (20 октября 2013 г.). «В фильме показано отношение хасидских женщин к интимной близости» . Канадские еврейские новости . Проверено 13 января 2015 г.
  190. ^ «Забавный, проникновенный «Катманду» пробуждает душу еврейской культуры в Непале» . 5 декабря 2012 г.
  191. ^ Хэмптон, Мэтью (26 ноября 2013 г.). Премьера документа «Google Glass» компании Crown Heights состоится в следующем месяце» . Нашивка Проспект Хайтс . Проверено 13 января 2015 г.
  192. ^ Пирас, Лара (9 октября 2013 г.). «Документальный фильм, снятый Google Glass, доступен там, где обычные операторы не могут» . psfk.com. Архивировано из оригинала 19 декабря 2013 года . Проверено 13 января 2015 г.
  193. ^ Эванс, Лорен (7 октября 2013 г.). «Бесстрашные двадцатилетние исследуют высоту Короны через Google Glass» . Готэмист. Архивировано из оригинала 25 декабря 2014 года . Проверено 13 января 2015 г.
  194. ^ Шарп, Соня (7 октября 2013 г.). «Документальный фильм о Краун-Хайтс претендует на звание первого в мире, снятого с помощью Google Glass» . ДНКИнформация. Архивировано из оригинала 4 ноября 2014 года . Проверено 13 января 2015 г.
  195. ^ «Раввин идет на запад» . jfi.org .
  196. ^ «Пушки и Моисей: Героический хасид» . Еврейский журнал . По состоянию на 22 июня 2024 г.
  197. ^ Марк Фейерштейн, Нил Макдонаф, Дермот Малруни, Кристофер Ллойд в главных ролях в фильме «Человек в длинном черном пальто» (ЭКСКЛЮЗИВ) . Разнообразие . По состоянию на 22 июня 2024 г.

Источники

[ редактировать ]
  • Менахем Мендель Шнеерсон (1994). Хайом Йом . Издательское общество Кехот. ISBN  978-0-8266-0669-3 .

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
  • Шнеерсон, Менахем Мендель. О сущности хасидизма: хасидский дискурс раввина Менахема Менделя Шнеерсона из Хабад-Любавич . Меркос Л'Иньоней Чинух, 2003 ( ISBN   0-8266-0466-8 )
  • Дрейк, Кэролин. «Вера растет в Бруклине» . National Geographic (февраль 2006 г.).
  • Эрлих, Аврум М. Лидерство в движении Хабад: критическая оценка лидерства, истории и преемственности Хабада , Джейсон Аронсон, 2000. ( ISBN   0-7657-6055-X )
  • Фельдман, Ян Л. Любавичеры как граждане: парадокс либеральной демократии , Cornell University Press, 2003 ( ISBN   0-8014-4073-4 )
  • Фишкофф, Сью. Армия Ребе: Внутри мира Хабад-Любавич , Шокен, 2003 ( ISBN   0-8052-4189-2 )
  • Хейлман, Сэмюэл и Менахем Фридман. Ребе: Жизнь и загробная жизнь Менахема Менделя Шнеерсона ( Princeton University Press ; 2010) 400 страниц
  • Хоффман, Эдвард. Несмотря ни на что: История Любавич . Саймон и Шустер, 1991 ( ISBN   0-671-67703-9 )
  • Джейкобсон, Саймон. На пути к осмысленной жизни: мудрость Ребе , Уильям Морроу, 2002 ( ISBN   0-06-051190-7 )
  • Кац, Майя Балакирская, «Торговые знаки веры: Хабад и Ханука в Америке», Современный иудаизм , 29,2 (2009), 239–267.
  • Вызов: встреча с Любавич-Хабад , Любавичский фонд Великобритании, 1973. ISBN   0-8266-0491-9 .
  • Миллер, Хаим. Выворачивая иудаизм наружу: биография раввина Менахема Менделя Шнеерсона, седьмого Любавичского Ребе . Кол Менахем, 2014.
  • Миндель, Ниссан. Философия Хабада . Исследовательский центр Хабада, 1973 г. ( ISBN   082660417X )
  • Оберлендер, Борух и Элькана Шмоткин. Ранние годы: годы становления Ребе, раввин Менахем М. Шнеерсон, согласно документам и архивным данным , Издательское общество Кехот. 2016. ( ISBN   978-1-932349-04-7 ).
  • Штейнзальц, Адин Эвен Исраэль. Мой Ребе . Издательство Корен, 2014.
  • Танненбаум, Михал и Хагит Коэн. 2018. «Политика языкового образования на службе групповой идентичности: случай Хабада». Языковая политика , том 17, выпуск 3, стр. 319–342.
  • Телушкин, Иосиф. Ребе: Жизнь и учение Менахема М. Шнеерсона, самого влиятельного раввина в современной истории . Харпервейв, 2014.
  • Вайс, Стивен И. (20 января 2006 г.). «Православное переосмысление работы в кампусе». Архивировано 5 мая 2007 г. в Wayback Machine . Еврейская ежедневная газета Форвард .

Ранние истории сообщества Хабад, созданные членами или бывшими членами сообщества Хабад, включают Толдот Амудей ха-Хабад (Кенигсберг, 1876 г.) Майкла Леви Родкинсона и Бейт Ребе (Бердичев, 1902 г.) Хаима Меира Хейльмана.

  • Творек, В. (2017). Любавичский хасидизм . Оксфордские библиографии.
  • Карлинский, Н. (2007). Рассвет хасидизма - историография харедим. Современный иудаизм – Журнал еврейских идей и опыта , 27 (1), 20–46.
  • Ассаф, Д. (2010). Нерассказанные истории хасидов: кризис и недовольство в истории хасидизма . УПНЕ.
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: c1f9c9d6b8d111d94403a5d4bec2b61a__1723149720
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/c1/1a/c1f9c9d6b8d111d94403a5d4bec2b61a.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Chabad - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)