Jump to content

Локхид Хадсон

(Перенаправлен из Lockheed Hudson III )
Хадсон
A-28 / A-29 / AT-18
Lockheed A-29 Hudson
Общая информация
Тип Бомбардировщик , разведка , транспорт , морского патруля самолеты
Производитель Lockheed
Дизайнер
Primary usersRoyal Air Force
Number built2,941
History
Manufactured1938–1943
Introduction date1939
First flight10 December 1938
Developed fromLockheed Model 14 Super Electra

Lockheed Hudson - это легкий бомбардировщик и прибрежный разведывательный самолет, построенный American Lockheed Aircraft Corporation . Первоначально он был введен в эксплуатацию Королевскими ВВС незадолго до вспышки Второй мировой войны и в первую очередь управляемой им. Гудзон был военным преобразованием авиалайнера Super Electra Model 14 и был первым значимым контрактом на строительство самолета для Lockheed - первоначальный приказ RAF для 200 Hudsons, далеко превосходящий любой предыдущий приказ, который получил компания. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]

Гудзон служил на протяжении всей войны, в основном с прибрежным командованием , а также в роли в транспорте и обучении , а также доставлял агентов во Францию . Он также широко использовался с ВВС эскадрильами Королевских канадских антиловодаренными и Королевскими ВВС Австралии .

Дизайн и разработка

[ редактировать ]
Lockheed Hudson cockpit
Lockheed Hudson Bomber, Clyde Engineering Works

In late 1937 Lockheed sent a cutaway drawing of the Model 14 to various publications, showing the new aircraft as a civilian aircraft and converted to a light bomber.[4] This attracted the interest of various air forces and in 1938, the British Purchasing Commission sought an American maritime patrol aircraft for the United Kingdom to support the Avro Anson.

The Commission ordered 200 aircraft for use by the Royal Air Force and the first aircraft started flight trials from Burbank, California on 10 December 1938.[5] The flight trials showed no major issues, and deliveries to the RAF began on 15 February 1939.[5] Production was sped up after the British indicated they would order another 50 aircraft if the original 200 could be delivered before the end of 1939.[5] Lockheed sub-contracted some parts assembly to Rohr Aircraft Corp of San Diego and increased its workforce, allowing the company to produce the 250th aircraft seven and a half weeks before the deadline.[5]

A total of 350 Mk I and 20 Mk II Hudsons were supplied (the Mk II had different propellers). These had two fixed Browning machine guns in the nose and two more in the Boulton Paul dorsal turret. The Hudson Mk III added one ventral and two beam machine guns and replaced the 1,100 hp Wright R-1820 Cyclone 9-cylinder radials with 1,200 hp versions (428 produced).[6]

The Hudson Mk V (309 produced) and Mk VI (450 produced) were powered by the 1,200 hp Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp 14-cylinder two-row radial. The RAF also obtained 380 Mk IIIA and 30 Mk IV Hudsons under the Lend-Lease program.

Operational history

[edit]

World War II

[edit]

By February 1939, RAF Hudsons began to be delivered, initially equipping No. 224 Squadron RAF at RAF Leuchars, Scotland in May 1939. By the start of the war in September, 78 Hudsons were in service.[7] Due to the United States' neutrality at that time, early series aircraft were flown to the Canada–US border, landed, and then towed on their wheels over the border into Canada by tractors or horse drawn teams, before then being flown to Royal Canadian Air Force (RCAF) airfields where they were then dismantled and "cocooned" for transport as deck cargo, by ship to Liverpool. The Hudsons were supplied without the Boulton Paul dorsal turret, which was installed on arrival in the United Kingdom.

Although later outclassed by larger bombers, the Hudson achieved some significant feats during the first half of the war. On 8 October 1939, over Jutland, a Hudson became the first Allied aircraft operating from the British Isles to shoot down an enemy aircraft[8] (earlier victories by a Fairey Battle on 20 September 1939 over Aachen and by Blackburn Skuas of the Fleet Air Arm on 26 September 1939 had been by aircraft based in France or on an aircraft carrier). Hudsons also provided top cover during the Battle of Dunkirk. On 23 July 1941 a Hudson shot down a Focke-Wulf Fw 200 Condor, while escorting a shipping convoy off Ireland.[9]

On 27 August 1941, a Hudson of No. 269 Squadron RAF, operating from Kaldadarnes, Iceland, attacked and damaged the German submarine U-570 causing the submarine's crew to display a white flag and surrender – the aircraft achieved the unusual distinction of capturing a naval vessel. The Germans were taken prisoner and the submarine taken under tow when Royal Navy ships subsequently arrived on the scene.[10] A PBO-1 Hudson of the United States Navy squadron VP-82 became the first US aircraft to destroy a German submarine,[11] when it sank U-656 southwest of Newfoundland on 1 March 1942. U-701 was destroyed on 7 July 1942 while running on the surface off Cape Hatteras by a Hudson of the 396th Bombardment Squadron (Medium), United States Army Air Forces (USAAF). A Hudson of No. 113 Squadron RCAF became the first aircraft of the RCAF's Eastern Air Command to sink a submarine, when Hudson 625 sank U-754 on 31 July 1942.[12]

A Royal Australian Air Force (RAAF) Hudson was involved in the Canberra air disaster of 1940, in which three ministers of the Australian government were killed.

On 10 August, 1942 RAAF 13 squadron sank IJN auxiliary netlayer Fukuei Maru No. 15 off Beco, Portuguese Timor.[13]

In 1941, the USAAF began operating the Hudson; the Twin Wasp-powered variant was designated the A-28 (82 acquired) and the Cyclone-powered variant was designated the A-29 (418 acquired). The US Navy operated 20 A-29s, redesignated the PBO-1. A further 300 were built as aircrew trainers, designated the AT-18.

Lockheed Hudson aircraft of No. 1 Squadron under assembly at RAAF Station Richmond. The Hudson in the right foreground was flown by Flt Lt John Lockwood, who led the first Allied attack against the Japanese. He and his wingmen damaged the Japanese freighter, Awazisan Maru, forcing its abandonment.

Following Japanese landings at Kota Bharu during the Malayan campaign, Hudsons from No. 1 Squadron RAAF became the first Allied aircraft to make an attack in the Pacific War, sinking a Japanese transport ship, the Awazisan Maru, off Kota Bharu at 0118h local time, an hour before the attack on Pearl Harbor.

Its opponents found that the Hudson had exceptional manoeuvrability for a twin-engine aircraft; it was notable for the tight turns achievable if either engine was briefly feathered.

High-scoring Japanese ace Saburō Sakai, praised the skill and fighting abilities of an RAAF Hudson crew killed in action over New Guinea after being engaged by nine highly manoeuvrable Mitsubishi A6M Zeroes on 22 July 1942.[14][15] The crew, captained by P/O Warren Cowan, in Hudson Mk IIIA A16-201 (bu. no. 41-36979) of No. 32 Squadron RAAF, was intercepted over Buna by nine Zeroes of the Tainan Kaigun Kōkūtai led by Sakai. The Hudson crew accomplished many aggressive and unexpected turns, engaging the Japanese pilots in a dogfight for more than 10 minutes. It was only after Sakai scored hits on the rear/upper turret that the Hudson could be destroyed. Its crew made such an impression on Sakai that, after the war's end, he sought to identify them. In 1997, Sakai wrote formally to the Australian government, recommending that Cowan be "posthumously awarded your country's highest military decoration".[14]

On 23 November 1942, the crew of a No. 3 Squadron, Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Hudson Mk IIIA, NZ2049,[16] (41-46465) after spotting an enemy convoy near Vella Lavella, was engaged by three Japanese floatplane fighters. After skilled evasive manoeuvring at an altitude of less than 50 feet (15 metres), by the Hudson's captain, Flying Officer George Gudsell,[17] the crew returned with no casualties to Henderson Field, Guadalcanal.

Hudsons were also operated by RAF Special Duties squadrons for clandestine operations; No. 161 Squadron in Europe and No. 357 Squadron in Burma.

Postwar use

[edit]
Hudson III, ex RAAF, operated by Adastra Aerial Surveys 1953–1972

After the war, numbers of Hudsons were sold by the military for civil operation as airliners and survey aircraft. In Australia, East-West Airlines of Tamworth, New South Wales (NSW), operated four Hudsons on scheduled services from Tamworth to many towns in NSW and Queensland between 1950 and 1955.[18] Adastra Aerial Surveys based at Sydney's Mascot Airport operated seven L-414s between 1950 and 1972 on air taxi, survey and photographic flights.[19]

A total of 2,941 Hudsons were built.[20]

The type formed the basis for development of the Lockheed Ventura resulting in them being withdrawn from front line service from 1944, though many survived the war to be used as civil transports, primarily in Australia and a single example was briefly used as an airline crew trainer in New Zealand.

Variants

[edit]
A Hudson I from 11 Squadron, RCAF
Hudson Mk V of No. 48 Squadron RAF, in early 1942
A US Navy PBO-1 from VP-82 at Argentia, 1942
A 3-view drawing of a Lockheed AT-18 Hudson
Model 414
Company designation for the military A-28 / A-29 and Hudson variants.
Hudson I
Production aircraft for the Royal Air Force (RAF); 351 built and 50 for the Royal Australian Air Force (RAAF).
Hudson II
As the Mk I but with spinnerless constant speed propellers; 20 built for the RAF and 50 for the RAAF.
Hudson III
Production aircraft with retractable ventral gun position; 428 built.
Hudson IIIA
Lend-lease variants of the A-29 and A-29A aircraft; 800 built.
Hudson IV
As Mk II with ventral gun removed; 30 built and RAAF Mk I and IIs were converted to this standard.
Hudson IVA
52 A-28s delivered to the RAAF.
Hudson V
Mk III with two 1,200 hp (890 kW) Pratt & Whitney R-1830-S3C4-G Twin Wasp engines; 409 built.
Hudson VI
A-28As under lend-lease; 450 built.
A-28
US Military designation powered by two 1,050 hp (780 kW) Pratt & Whitney R-1830-45 engines; 52 lend-lease to Australia as Hudson IVA.[21]
A-28A
US Military designation powered by two 1,200 hp (890 kW) Pratt & Whitney R-1830-67 engines, interiors convertible to troop transports; 450 lend-lease to RAF/RCAF/RNZAF as Hudson VI; 27 units passed to the Brazilian Air Force.[21]
A-29
US Military designation powered by two 1,200 hp (890 kW) Wright R-1820-87 engines; lend lease version intended for the RAF, 153 diverted to United States Army Air Forces (USAAF) as the RA-29 and 20 to the United States Navy (USN) as the PBO-1.[21]
A-29A
As A-29 but with convertible interiors as troop transports; 384 lend-lease to the RAF/RAAF/RCAF/RNZAF Chinese Air Force as Hudson IIIA, some retained by USAAF as the RA-29A.[21]
A-29B
24 of the 153 A-29s retained by the USAAF converted for photo-survey.[21]
AT-18
Gunnery trainer version of the A-29 powered by two Wright R-1820-87 engines, 217 built.
AT-18A
Navigational trainer version with dorsal turret removed, 83 built.
C-63
Provisional designation changed to A-29A.
PBO-1
Двадцать бывших RAF Hudson IIIAS, выплаченные для использования патрульной эскадрой 82 (VP-82) USN

Операторы

[ редактировать ]
Два австралийских Hudsons в 1940 году
 Австралия
 Бразилия
 Канада
 Китай
 Ирландия
 Израиль
 Нидерланды
Гудзон в музее RNZAF
 Новая Зеландия
 Португалия
 ЮАР
 Великобритания
 Соединенные Штаты
Lockheed Hudson MK IIIA (T9422) в Музее авиации Северной Атлантики, Гандер, Ньюфаундленд

Гражданские операторы

[ редактировать ]
 Австралия
 Бельгия
 Португалия
 Тринидад и Тобаго
 Великобритания

Выживший самолет

[ редактировать ]
Hudson MK III в Пойнт -Кук (2008)
Гудзонский бомбардировщик конвертировал для гражданского пассажира после Второй мировой войны и пролетел авиакомпаниями восток-запад; Он восстановлен как Hudson MK III и в настоящее время расположен в Музее авиации Теморы
Австралия
Канада
Новая Зеландия
Великобритания

Технические характеристики (Hudson Mk i)

[ редактировать ]
Lockheed Hudson 3-й просмотр рисунок
Lockheed Hudson 3-view drawing

Данные с самолета Lockheed с 1913 года [ 48 ]

Общие характеристики

  • Экипаж: пять
  • Длина: 44 фута 4 в (13,51 м)
  • Размах крыльев: 65 футов 6 в (19,96 м)
  • Высота: 11 футов 10 дюймов (3,61 м)
  • Область крыла: 551 кв. Фута (51,2 м. 2 )
  • Пустой вес: 11 630 фунтов (5275 кг)
  • Валовой вес: 17 500 фунтов (7 938 кг)
  • Силовая установка: 2 × Right GR-1820-G102A Циклон 9-цилиндровые радиальные двигатели , 1100 л.с. (820 кВт) каждый

Производительность

  • Максимальная скорость: 246 миль в час (396 км/ч, 214 кН) при 6500 футов (2000 м)
  • Скорость круиза: 220 миль в час (350 км/ч, 190 кН)
  • Диапазон: 1960 миль (3,150 км, 1,700 нми)
  • Потолок обслуживания: 25 000 футов (7600 м)
  • Скорость подъема: 2180 футов/мин (11,1 м/с)

Вооружение

Смотрите также

[ редактировать ]

Связанная разработка

Самолеты сопоставимой роли, конфигурации и эпохи

Связанные списки

  1. ^ Herman 2012, с. 11, 85, 86.
  2. ^ Parker 2013, с. 59, 71.
  3. ^ Борт, 1945, с. 244
  4. ^ Bonnier Corporation (ноябрь 1937 г.). «Новая транспортная плоскость может быть преобразована в бомбардировщик» . Популярная наука ежемесячно . Корпорация Боннье. п. 64
  5. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Francillon 1982 , p. 146
  6. ^ Parker 2013, p. 71
  7. ^ Кайтли 2015, с. 80
  8. ^ «Коллекции: Lockheed Hudson IIIA». Музей RAF . Получено: 15 октября 2014 года.
  9. ^ Nesbit, RC RAF в камере 1939-1945 1998 стр. 65 Фотография ISBN 0750915331
  10. ^ Томас, Эндрю. «Исландские охотники - № 269 Эскадрильи Королевские ВВС». Aviation News , 24 мая 2001 года. Получено: 15 октября 2014 года.
  11. ^ Swanborough and Bowers 1976, p. 505
  12. ^ Дуглас 1986, с. 520.
  13. ^ «Японские вспомогательные сетевые игроки» . Combinedfleet.com . Получено 26 февраля 2023 года .
  14. ^ Jump up to: а беременный «Австралийская история: вражеские линии». ABC-TV , 2002. Получено: 30 апреля 2014 года.
  15. ^ Биркетт, Гордон. «RAAF A16 Lockheed Hudson Mk.i/Mk.ii/Mk.iii/Mk.iiia/Mk.iv/Mk.iva». ADF-Serials , 2013. Получено: 30 апреля 2014 года.
  16. ^ "Rnzaf Lockheed Hudson Survivors". Кембриджские ВВС , 2008. Получено: 15 июля 2010 года.
  17. ^ «Совет ветерана». Архивированный 2010-05-22 на машине Wayback RSA.org.nz. Получено: 15 июля 2010 года.
  18. ^ Марсон 2001, с. 110.
  19. ^ Марсон 2001, с. 76
  20. ^ Francillon 1987, стр. 148, 501-502.
  21. ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и Francuss, 1982 , с. 151-152.
  22. ^ Озеро 1999, с. 5
  23. ^ "Lockheed Hudson" . Adastra Aerial Surveys . Получено 13 декабря 2016 года .
  24. ^ "Бельгийская красота воздушных транспортов" Кобета " авиакомпании История Получено 9 ноября
  25. ^ Коннери, Джорджина (22 декабря 2016 г.). «Восстановленный бомбардировщик Lockheed Hudson выставлен в аэропорту Канберры» . Канберра времена . Fairfax Media . Получено 18 октября 2017 года .
  26. ^ "Lockheed Hudson MK IV Bomber A16-105: 1 ОБРАЗОВАНИЕ ОБУЧЕНИЯ, RAAF" . Австралийский военный мемориал . Получено 13 декабря 2016 года .
  27. ^ «Блог: Lockheed Hudson Mk IV Bomber A16-105» . Австралийский военный мемориал . Получено 13 декабря 2016 года .
  28. ^ «Досье планера-Lockheed Hudson IV, S/N A16-105 RAAF, C/N 414-6034, C/R VH-AGP» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 13 декабря 2016 года .
  29. ^ КУСКелли, Рон (25 октября 2016 г.). "VH-AGP" . Adastra Aerial Surveys . Архивировано с оригинала 20 декабря 2016 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  30. ^ "Lockheed Hudson" . Музей авиации Теморы . Архивировано из оригинала 11 июля 2012 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  31. ^ Рааф, Рааф . визуальные эффекты Воздушные Aerialvisaus.ca 13 2016декабря
  32. ^ «Авиационный регистр [VH-Koy]» . Управление по безопасности гражданской авиации Австралии . Получено 13 декабря 2016 года .
  33. ^ КУСКелли, Рон (26 февраля 2016 г.). "VH-AGS" . Adastra Aerial Surveys . Архивировано с оригинала 5 марта 2017 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  34. ^ «Досье планера-Lockheed Hudson Iva, S/N A16-122 RAAF, C/N 414-6051, C/R VH-AGX» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 13 декабря 2016 года .
  35. ^ КУСКелли, Рон (12 сентября 2016 г.). "VH-AGX" . Adastra Aerial Surveys . Получено 13 декабря 2016 года .
  36. ^ "Lockheed Hudson Bomber" . Северный атлантический музей авиации . 15 сентября 2013 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  37. ^ «Восстановление» . Национальный музей ВВС Канады . Получено 2 сентября 2019 года .
  38. ^ «Избранные самолеты» . Музей ВВС Новой Зеландии . Архивировано с оригинала 20 декабря 2016 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  39. ^ «Авиация» . Музей транспорта и технологий . Мотат. Архивировано с оригинала 13 ноября 2016 года . Получено 13 декабря 2016 года .
  40. ^ Уэсли, Ричард (23 декабря 2007 г.). "Lockheed 414 Hudson Gr.iii" . Motat Aircraft Collection . Блогер . Получено 13 декабря 2016 года .
  41. ^ "Lockheed Hudson NZ2035" . Аэронавтическое общество Ferrymead . Получено 13 декабря 2016 года .
  42. ^ «Досье планера - Lockheed Hudson III, S/N NZ2035 RNZAF, C/N 414-3858» . Воздушные визуальные эффекты . Aerialvisuals.ca . Получено 13 декабря 2016 года .
  43. ^ Jump up to: а беременный Хоумвуд, Дэйв. «Королевские Новозеландские ВВС Lockheed Hudson Survivors» . Крылья над Кембриджем . Получено 13 декабря 2016 года .
  44. ^ Jump up to: а беременный «Rnzaf Lockheed Hudson Mk.iii, Mk.iiia, Mk.v & Mk.vi NZ2001 до NZ2094» . NZDF-серии . Получено 13 декабря 2016 года .
  45. ^ "Lockheed Hudson IIIA" . Музей Королевских ВВС . Попечители Королевского музея ВВС . Получено 13 декабря 2016 года .
  46. ^ Симпсон, Эндрю (2012). «Индивидуальная история» (PDF) . Музей Королевских ВВС . Получено 13 декабря 2016 года .
  47. ^ КУСКелли, Рон (2 марта 2016 года). "VH-AGJ" . Adastra Aerial Surveys . Получено 13 декабря 2016 года .
  48. ^ Francillon 1982, стр. 147, 158.

Библиография

[ редактировать ]
  • Борт, Кристи. Мастера массового производства . Индианаполис, Индиана: Bobbs-Merrill Co., 1945.
  • Корлет, Пьер (апрель 2002 г.). «Самолеты в японских цветах» [Самолет союзников в японских цветах]. Самолет: вся аэронавтика и ее история (на французском языке) (109): 17–21. ISSN   1243-8650 .
  • Дуглас, Ваб создание национальных ВВС . Торонто, Онтарио, Канада: Университет Торонто Пресс, 1986. ISBN   978-0-80202-584-5 .
  • Francillon, René J. (1982). Lockheed Самолет с 1913 года . Лондон: Putnam & Company. ISBN  0-370-30329-6 . .
  • Францилль, Рене. Lockheed Самолет с 1913 года . Лондон: Путнэм, 1987. ISBN   0-85177-805-4 .
  • Герман, Артур. Freedom's Forge: как американский бизнес одержал победу во Второй мировой войне . Нью -Йорк: Random House, 2012. ISBN   978-1-4000-6964-4 .
  • Кайтли, Джеймс. "База данных: Lockheed Hudson". Самолет , вып. 43, № 10, октябрь 2015 года. С. 73–88.
  • Лоуренс, Джозеф (1945). Книга самолетов наблюдателя . Лондон и Нью -Йорк: Frederick Warne & Co.
  • Марсон, Питер Дж. Близнецы Локхид . Тонбридж, Кент, Великобритания: Air-Britain (историки) Ltd, 2001. ISBN   0-85130-284-X .
  • Паркер, Дана Т. Здание Победа: Производство самолетов в районе Лос -Анджелеса во Второй мировой войне . Cypress, California: Amazon Digital Services, Inc., 2013. ISBN   978-0-9897906-0-4 .
  • Роба, Жан-Луис и Кони, Кристоф (октябрь 2001 г.). «Доннекил: 12 февраля 1942 года» [Операция Доннкил: 12 февраля 1942 года]. Самолет: вся аэронавтика и ее история (на французском языке) (103): 25–32. ISSN   1243-8650 .
  • Stitt, Robert M. (июль -август 2002). "Закругление". Энтузиаст воздуха . № 100. С. 75. ISSN   0143-5450 .
  • Сванборо, Гордон и Питер М. Бауэрс. Самолет ВМС США с 1911 года . Аннаполис, Мэриленд: военно -морской институт Пресс, 1976. ISBN   0-87021-792-5 .
  • Винсент, Дэвид. История RAAF Hudson: Забронируйте One Highbury, Южная Австралия: Дэвид Винсент, 1999. ISBN   0-9596052-2-3
  • Озеро, Алан. Летающие подразделения RAF - Ancestry, Formation and Decedmition всех летающих подразделений с 1912 года. Airlife Publishing Ltd, Шрусбери, Великобритания, 1999, ISBN   1840370866 .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 39c97c24a2c8bb6a172b09d38cfe04d9__1725748020
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/39/d9/39c97c24a2c8bb6a172b09d38cfe04d9.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Lockheed Hudson - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)