Jump to content

Гиганты (греческая мифология)

(Перенаправлено с Гигантеса )
Посейдон (слева) держит трезубец, с островом Нисирос на плече, сражается с гигантом (вероятно, Полиботом ), краснофигурная чаша ок. 500–450 до н.э. ( Кабинет медалей 573 г.) [1]

В греческой и римской мифологии , гиганты также называемые гигантами ( греч . Γίγαντες, Gígantes , единственное число: Γίγας, Gígas ), были расой огромной силы и агрессии, хотя и не обязательно большого размера. Они были известны благодаря Гигантомахии (или Гигантомахии ), битве с олимпийскими богами . [2] По мнению Гесиода , Гиганты были потомками Геи (Земли), рожденными из крови, пролившейся, когда Уран (Небо) был кастрирован его -титаном сыном Кроносом . [3]

человеческого роста Архаические и классические изображения изображают гигантов как гоплитов (тяжеловооруженных древнегреческих пехотинцев), полностью человеческих по форме. [4] Более поздние изображения (после 380 г. до н. э.) изображают гигантов со змеями вместо ног . [5] В более поздних традициях Гигантов часто путали с другими противниками олимпийцев, особенно с Титанами , более ранним поколением крупных и могущественных детей Геи и Урана.

Говорят, что побежденные гиганты были погребены под вулканами и были причиной извержений вулканов и землетрясений.

Origins

[edit]

The name "Gigantes" is usually taken to imply "earth-born",[6] and Hesiod's Theogony makes this explicit by having the Giants be the offspring of Gaia (Earth). According to Hesiod, Gaia, mating with Uranus, bore many children: the first generation of Titans, the Cyclopes, and the Hundred-Handers.[7] However, Uranus hated his children and, as soon as they were born, he imprisoned them inside of Gaia, causing her much distress. Therefore, Gaia made a sickle of adamant which she gave to Cronus, the youngest of her Titan sons, and hid him (presumably still inside Gaia's body) to wait in ambush.[8] When Uranus came to lie with Gaia, Cronus castrated his father, and "the bloody drops that gushed forth [Gaia] received, and as the seasons moved round she bore ... the great Giants."[9] From these same drops of blood also came the Erinyes (Furies) and the Meliai (ash tree nymphs), while the severed genitals of Uranus falling into the sea resulted in a white foam from which Aphrodite grew. The mythographer Apollodorus also has the Giants being the offspring of Gaia and Uranus, though he makes no connection with Uranus' castration, saying simply that Gaia "vexed on account of the Titans, brought forth the Giants".[10]

There are three brief references to the Gigantes in Homer's Odyssey, though it is not entirely clear that Homer and Hesiod understood the term to mean the same thing.[11] Homer has Giants among the ancestors of the Phaiakians, a race of men encountered by Odysseus, their ruler Alcinous being the son of Nausithous, who was the son of Poseidon and Periboea, the daughter of the Giant king Eurymedon.[12] Elsewhere in the Odyssey, Alcinous says that the Phaiakians, like the Cyclopes and the Giants, are "near kin" to the gods.[13] Odysseus describes the Laestrygonians (another race encountered by Odysseus in his travels) as more like Giants than men.[14] Pausanias, the 2nd century AD geographer, read these lines of the Odyssey to mean that, for Homer, the Giants were a race of mortal men.[15]

The 6th–5th century BC lyric poet Bacchylides calls the Giants "sons of the Earth".[16] Later the term "gegeneis" ("earthborn") became a common epithet of the Giants.[17] The first century Latin writer Hyginus has the Giants being the offspring of Gaia and Tartarus, another primordial Greek deity.[18]

Confusion with Titans and others

[edit]

Though distinct in early traditions,[19] Hellenistic and later writers often confused or conflated the Giants and their Gigantomachy with an earlier set of offspring of Gaia and Uranus, the Titans and their war with the Olympian gods, the Titanomachy.[20] This confusion extended to other opponents of the Olympians, including the huge monster Typhon,[21] the offspring of Gaia and Tartarus, whom Zeus finally defeated with his thunderbolt, and the Aloadae, the large, strong and aggressive brothers Otus and Ephialtes, who piled Pelion on top of Ossa in order to scale the heavens and attack the Olympians (though in the case of Ephialtes there was probably a Giant with the same name).[22] For example, Hyginus includes the names of three Titans, Coeus, Iapetus, and Astraeus, along with Typhon and the Aloadae, in his list of Giants,[23] and Ovid seems to conflate the Gigantomachy with the later siege of Olympus by the Aloadae.[24]

Ovid also seems to confuse the Hundred-Handers with the Giants, whom he gives a "hundred arms".[25] So perhaps do Callimachus and Philostratus, since they both make Aegaeon the cause of earthquakes, as was often said about the Giants (see below).[26]

Descriptions

[edit]

Homer describes the Giant king Eurymedon as "great-hearted" (μεγαλήτορος), and his people as "insolent" (ὑπερθύμοισι) and "froward" (ἀτάσθαλος).[27] Hesiod calls the Giants "strong" (κρατερῶν) and "great" (μεγάλους) which may or may not be a reference to their size.[28] Though a possible later addition, the Theogony also has the Giants born "with gleaming armour, holding long spears in their hands".[29]

Other early sources characterize the Giants by their excesses. Pindar describes the excessive violence of the Giant Porphyrion as having provoked "beyond all measure".[30] Bacchylides calls the Giants arrogant, saying that they were destroyed by "Hybris" (the Greek word hubris personified).[31] The earlier seventh century BC poet Alcman perhaps had already used the Giants as an example of hubris, with the phrases "vengeance of the gods" and "they suffered unforgettable punishments for the evil they did" being possible references to the Gigantomachy.[32]

Homer's comparison of the Giants to the Laestrygonians is suggestive of similarities between the two races. The Laestrygonians, who "hurled ... rocks huge as a man could lift", certainly possessed great strength, and possibly great size, as their king's wife is described as being as big as a mountain.[33]

Over time, descriptions of the Giants make them less human, more monstrous and more "gigantic". According to Apollodorus the Giants had great size and strength, a frightening appearance, with long hair and beards and scaly feet.[34] Ovid makes them "serpent-footed" with a "hundred arms",[35] and Nonnus has them "serpent-haired".[36]

The Gigantomachy

[edit]

The most important divine struggle in Greek mythology was the Gigantomachy, the battle fought between the Giants and the Olympian gods for supremacy of the cosmos.[37] It is primarily for this battle that the Giants are known, and its importance to Greek culture is attested by the frequent depiction of the Gigantomachy in Greek art.

Early sources

[edit]
Athena (left) fighting the Giant Enceladus (inscribed retrograde) on an Attic red-figure dish, c. 550–500 BC (Louvre CA3662).[38]

The references to the Gigantomachy in archaic sources are sparse.[39] Neither Homer nor Hesiod mention anything explicit about the Giants battling the gods.[40]Homer's remark that Eurymedon "brought destruction on his froward people" might possibly be a reference to the Gigantomachy[41] and Hesiod's remark that Heracles performed a "great work among the immortals"[42] is probably a reference to Heracles' crucial role in the gods' victory over the Giants.[43] The Hesiodic Catalogue of Women (or the Ehoiai), following mentions of Heracles' sacks of Troy and of Kos, refers to his having slain "presumptious Giants".[44] Another probable reference to the Gigantomachy in the Catalogue has Zeus produce Heracles to be "a protector against ruin for gods and men".[45]

There are indications that there might have been a lost epic poem, a Gigantomachia, which gave an account of the war: Hesiod's Theogony says that the Muses sing of the Giants,[46] and the sixth century BC poet Xenophanes mentions the Gigantomachy as a subject to be avoided at table.[47] The Apollonius scholia refers to a "Gigantomachia" in which the Titan Cronus (as a horse) sires the centaur Chiron by mating with Philyra (the daughter of two Titans), but the scholiast may be confusing the Titans and Giants.[48] Other possible archaic sources include the lyric poets Alcman (mentioned above) and the sixth-century Ibycus.[49]

The late sixth early fifth century BC lyric poet Pindar provides some of the earliest details of the battle between the Giants and the Olympians. He locates it "on the plain of Phlegra" and has Teiresias foretell Heracles killing Giants "beneath [his] rushing arrows".[50] He calls Heracles "you who subdued the Giants",[51] and has Porphyrion, whom he calls "the king of the Giants", being overcome by the bow of Apollo.[52] Euripides' Heracles has its hero shooting Giants with arrows,[53] and his Ion has the chorus describe seeing a depiction of the Gigantomachy on the late sixth century Temple of Apollo at Delphi, with Athena fighting the Giant Enceladus with her "gorgon shield", Zeus burning the Giant Mimas with his "mighty thunderbolt, blazing at both ends", and Dionysus killing an unnamed Giant with his "ivy staff".[54] The early 3rd century BC author Apollonius of Rhodes briefly describes an incident where the sun god Helios takes up Hephaestus, exhausted from the fight in Phlegra, on his chariot.[55]

Apollodorus

[edit]
Dionysus (left) with ivy crown, and thyrsus attacking a Giant, Attic red-figure pelike, c. 475–425 BC (Louvre G434).[56]

The most detailed account of the Gigantomachy[57] is that of the (first or second-century AD) mythographer Apollodorus.[58] None of the early sources give any reasons for the war. Scholia to the Iliad mention the rape of Hera by the Giant Eurymedon,[59] while according to the scholia to Pindar's Isthmian 6, it was the theft of the cattle of Helios by the Giant Alcyoneus that started the war.[60] Apollodorus, who also mentions the theft of Helios' cattle by Alcyoneus,[61] suggests a mother's revenge as the motive for the war, saying that Gaia bore the Giants because of her anger over the Titans (who had been vanquished and imprisoned by the Olympians).[62] Seemingly, as soon as the Giants are born they begin hurling "rocks and burning oaks at the sky".[63]

There was a prophecy that the Giants could not be killed by the gods alone, but they could be killed with the help of a mortal.[64] Hearing this, Gaia sought for a certain plant (pharmakon) that would protect the Giants. Before Gaia or anyone else could find this plant, Zeus forbade Eos (Dawn), Selene (Moon) and Helios (Sun) to shine, harvested all of the plant himself and then he had Athena summon Heracles.

According to Apollodorus, Alcyoneus and Porphyrion were the two strongest Giants. Heracles shot Alcyoneus, who fell to the ground but then revived, for Alcyoneus was immortal within his native land. So Heracles, on Athena's advice, dragged him beyond the borders of that land, where Alcyoneus then died (compare with Antaeus).[65] Porphyrion attacked Heracles and Hera, but Zeus caused Porphyrion to become enamoured of Hera, whom Porphyrion then tried to rape, but Zeus struck Porphyrion with his thunderbolt and Heracles killed him with an arrow.[66]

Other Giants and their fates are mentioned by Apollodorus. Ephialtes was blinded by an arrow from Apollo in his left eye, and another arrow from Heracles in his right. Eurytus was killed by Dionysus with his thyrsus, Clytius by Hecate with her torches and Mimas by Hephaestus with "missiles of red-hot metal" from his forge.[67] Athena crushed Enceladus under the Island of Sicily and flayed Pallas, using his skin as a shield. Poseidon broke off a piece of the island of Kos called Nisyros, and threw it on top of Polybotes (Strabo also relates the story of Polybotes buried under Nisyros but adds that some say Polybotes lies under Kos instead).[68] Hermes, wearing Hades' helmet, killed Hippolytus, Artemis killed Gration, and the Moirai (Fates) killed Agrius and Thoas with bronze clubs. The rest of the giants were "destroyed" by thunderbolts thrown by Zeus, with each Giant being shot with arrows by Heracles (as the prophecy seemingly required).

Ovid

[edit]

The Latin poet Ovid gives a brief account of the Gigantomachy in his poem Metamorphoses.[69] Ovid, apparently including the Aloadae's attack upon Olympus as part of the Gigantomachy, has the Giants attempt to seize "the throne of Heaven" by piling "mountain on mountain to the lofty stars" but Jove (i.e. Jupiter, the Roman Zeus) overwhelms the Giants with his thunderbolts, overturning "from Ossa huge, enormous Pelion".[70] Ovid says that (as "fame reports") from the blood of the Giants came a new race of beings in human form.[71] According to Ovid, Earth (Gaia) did not want the Giants to perish without a trace, so "reeking with the copious blood of her gigantic sons", she gave life to the "steaming gore" of the blood soaked battleground. These new offspring, like their fathers the Giants, also hated the gods and possessed a bloodthirsty desire for "savage slaughter".

Later in the Metamorphoses, Ovid refers to the Gigantomachy as: "The time when serpent footed giants strove / to fix their hundred arms on captive Heaven".[72] Here Ovid apparently conflates the Giants with the Hundred-Handers,[73] who, though in Hesiod fought alongside Zeus and the Olympians, in some traditions fought against them.[74]

Other late sources

[edit]

Eratosthenes records that Dionysus, Hephaestus and several satyrs mounted on donkeys and charged against the Giants. As they drew closer and before the Giants had spotted them, the donkeys brayed, scaring off some Giants who ran away in terror of the unseen enemies, for they had never heard a donkey's bray before.[75] Dionysus placed the donkeys in the skies in gratitude, and in vase paintings from the classical period, satyrs and Maenads can sometimes be seen confronting their gigantic opponents.[76]

A late Latin grammarian of the fifth century AD, Servius, mentions that during the battle, the eagle of Zeus (who once had been the boy Aëtos before his metamorphosis) assisted his master by placing the lightning bolts on his hands.[77]

Location

[edit]

Various places have been associated with the Giants and the Gigantomachy. As noted above Pindar has the battle occur at Phlegra ("the place of burning"),[78] as do other early sources.[79] Phlegra was said to be an ancient name for Pallene (modern Kassandra)[80] and Phlegra/Pallene was the usual birthplace of the Giants and site of the battle.[81] Apollodorus, who placed the battle at Pallene, says the Giants were born "as some say, in Phlegrae, but according to others in Pallene". The name Phlegra and the Gigantomachy were also often associated, by later writers, with a volcanic plain in Italy, west of Naples and east of Cumae, called the Phlegraean Fields.[82] The third century BC poet Lycophron, apparently locates a battle of gods and Giants in the vicinity of the volcanic island of Ischia, the largest of the Phlegraean Islands off the coast of Naples, where he says the Giants (along with Typhon) were "crushed" under the island.[83] At least one tradition placed Phlegra in Thessaly.[84]

According to the geographer Pausanias, the Arcadians claimed that battle took place "not at Pellene in Thrace" but in the plain of Megalopolis where "rises up fire".[85] Another tradition apparently placed the battle at Tartessus in Spain.[86] Diodorus Siculus presents a war with multiple battles, with one at Pallene, one on the Phlegraean Fields, and one on Crete.[87] Strabo mentions an account of Heracles battling Giants at Phanagoria, a Greek colony on the shores of the Black Sea.[88] Even when, as in Apollodorus, the battle starts at one place. Individual battles between a Giant and a god might range farther afield, with Enceladus buried beneath Sicily, and Polybotes under the island of Nisyros (or Kos). Other locales associated with Giants include Attica, Corinth, Cyzicus, Lipara, Lycia, Lydia, Miletus, and Rhodes.[89]

The presence of volcanic phenomena, and the frequent unearthing of the fossilized bones of large prehistoric animals throughout these locations may explain why such sites became associated with the Giants.[90]

In art

[edit]

Sixth century BC

[edit]
A depiction of the Gigantomachy showing a typical central group of Zeus, Heracles and Athena. black-figure amphora in the style of the Lysippides Painter, c. 530-520 BC (British Museum B208).[91]

From the sixth century BC onwards, the Gigantomachy was a popular and important theme in Greek art, with over six hundred representations cataloged in the Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC).[92]

The Gigantomachy was depicted on the new peplos (robe) presented to Athena on the Acropolis of Athens as part of the Panathenaic festival celebrating her victory over the Giants, a practice dating from perhaps as early as the second millennium BC.[93] The earliest extant indisputable representations of Gigantes are found on votive pinakes from Corinth and Eleusis, and Attic black-figure pots, dating from the second quarter of the sixth century BC (this excludes early depictions of Zeus battling single snake-footed creatures, which probably represent his battle with Typhon, as well as Zeus' opponent on the west pediment of the Temple of Artemis on Kerkyra (modern Corfu) which is probably not a Giant).[94]

Though all these early Attic vases[95] are fragmentary, the many common features in their depictions of the Gigantomachy suggest that a common model or template was used as a prototype, possibly Athena's peplos.[96] These vases depict large battles, including most of the Olympians, and contain a central group which appears to consist of Zeus, Heracles, Athena, and sometimes Gaia.[97] Zeus, Heracles and Athena are attacking Giants to the right.[98] Zeus mounts a chariot brandishing his thunderbolt in his right hand, Heracles, in the chariot, bends forward with drawn bow and left foot on the chariot pole, Athena, beside the chariot, strides forward toward one or two Giants, and the four chariot horses trample a fallen Giant. When present, Gaia is shielded behind Herakles, apparently pleading with Zeus to spare her children.

On either side of the central group are the rest of the gods engaged in combat with particular Giants. While the gods can be identified by characteristic features, for example Hermes with his hat (petasos) and Dionysus his ivy crown, the Giants are not individually characterized and can only be identified by inscriptions which sometimes name the Giant.[99] The fragments of one vase from this same period (Getty 81.AE.211)[100] name five Giants: Pankrates against Heracles,[101] Polybotes against Zeus,[102] Oranion against Dionysus,[103] Euboios and Euphorbus fallen[104] and Ephialtes.[105] Also named, on two other of these early vases, are Aristaeus battling Hephaestus (Akropolis 607), Eurymedon and (again) Ephialtes (Akropolis 2134). An amphora from Caere from later in the sixth century, gives the names of more Giants: Hyperbios and Agasthenes (along with Ephialtes) fighting Zeus, Harpolykos against Hera, Enceladus against Athena and (again) Polybotes, who in this case battles Poseidon with his trident holding the island of Nisyros on his shoulder (Louvre E732).[106] This motif of Poseidon holding the island of Nisyros, ready to hurl it at his opponent, is another frequent feature of these early Gigantomachies.[107]

Siphnian Treasury at Delphi, North frieze (c. 525 BC). Detail showing gods facing right and Giants facing left.

The Gigantomachy was also a popular theme in late sixth century sculpture. The most comprehensive treatment is found on the north frieze of the Siphnian Treasury at Delphi (c. 525 BC), with more than thirty figures, named by inscription.[108] From left to right, these include Hephaestus (with bellows), two females fighting two Giants; Dionysus striding toward an advancing Giant; Themis[109] in a chariot drawn by a team of lions which are attacking a fleeing Giant; the archers Apollo and Artemis; another fleeing Giant (Tharos or possibly Kantharos);[110] the Giant Ephialtes lying on the ground;[111] and a group of three Giants, which include Hyperphas[112] and Alektos,[113] opposing Apollo and Artemis. Next comes a missing central section presumably containing Zeus, and possibly Heracles, with chariot (only parts of a team of horses remain). To the right of this comes a female stabbing her spear[114] at a fallen Giant (probably Porphyrion);[115] Athena fighting Eriktypos[116] and a second Giant; a male stepping over the fallen Astarias[117] to attack Biatas.[118] and another Giant; and Hermes against two Giants. Then follows a gap which probably contained Poseidon and finally, on the far right, a male fighting two Giants, one fallen, the other the Giant Mimon (possibly the same as the Giant Mimas mentioned by Apollodorus).[119]

The Gigantomachy also appeared on several other late sixth century buildings, including the west pediment of the Alkmeonid Temple of Apollo at Delphi, the pediment of the Megarian Treasury at Olympia, the east pediment of the Old Temple of Athena on the Acropolis of Athens, and the metopes of Temple F at Selinous.[120]

Fifth century BC

[edit]

The theme continued to be popular in the fifth century BC. A particularly fine example is found on a red-figure cup (c. 490–485 BC) by the Brygos Painter (Berlin F2293). On one side of the cup is the same central group of gods (minus Gaia) as described above: Zeus wielding his thunderbolt, stepping into a quadriga, Heracles with lion skin (behind the chariot rather than on it) drawing his (unseen) bow and, ahead, Athena thrusting her spear into a fallen Giant. On the other side are Hephaestus flinging flaming missiles of red-hot metal from two pairs of tongs, Poseidon, with Nisyros on his shoulder, stabbing a fallen Giant with his trident and Hermes with his petasos hanging in back of his head, attacking another fallen Giant. None of the Giants are named.[121]

Phidias used the theme for the metopes of the east façade of the Parthenon (c. 445 BC) and for the interior of the shield of Athena Parthenos.[122] Phidias' work perhaps marks the beginning of a change in the way the Giants are presented. While previously the Giants had been portrayed as typical hoplite warriors armed with the usual helmets, shields, spears and swords, in the fifth century the Giants begin to be depicted as less handsome in appearance, primitive and wild, clothed in animal skins or naked, often without armor and using boulders as weapons.[123] A series of red-figure pots from c. 400 BC, which may have used Phidas' shield of Athena Parthenos as their model, show the Olympians fighting from above and the Giants fighting with large stones from below.[124]

Fourth century BC and later

[edit]
In the Gigantomachy from a 1st-century AD frieze in the agora of Aphrodisias, the Giants are depicted with scaly coils, like Typhon
Winged Giant (usually identified as Alcyoneus), Athena, Gaia (rising from the ground), and Nike, detail of the Gigantomachy frieze, Pergamon Altar, Pergamon museum, Berlin

With the beginning of the fourth century BC probably comes the first portrayal of the Giants in Greek art as anything other than fully human in form, with legs that become coiled serpents having snake heads at the ends in place of feet.[125] Such depictions were perhaps borrowed from Typhon, the monstrous son of Gaia and Tartarus, described by Hesiod as having a hundred snake heads growing from his shoulders.[126] This snake-legged motif becomes the standard for the rest of antiquity, culminating in the monumental Gigantomachy frieze of the second century BC Pergamon Altar. Measuring nearly 400 feet long and over seven feet high, here the Gigantomachy receives its most extensive treatment, with over one hundred figures.[127]

Although fragmentary, much of the Gigantomachy frieze has been restored. The general sequence of the figures and the identifications of most of the approximately sixty gods and goddesses have been more or less established.[128] The names and positions of most Giants remain uncertain. Some of the names of the Giants have been determined by inscription,[129] while their positions are often conjectured on the basis of which gods fought which Giants in Apollodorus' account.[130]

The same central group of Zeus, Athena, Heracles and Gaia, found on many early Attic vases, also featured prominently on the Pergamon Altar. On the right side of the East frieze, the first encountered by a visitor, a winged Giant, usually identified as Alcyoneus, fights Athena.[131] Below and to the right of Athena, Gaia rises from the ground, touching Athena's robe in supplication. Flying above Gaia, a winged Nike crowns the victorious Athena. To the left of this grouping a snake-legged Porphyrion battles Zeus[132] and to the left of Zeus is Heracles.[133]

On the far left side of the East frieze, a triple Hecate with torch battles a snake-legged Giant usually identified (following Apollodorus) as Clytius.[134] To the right lays the fallen Udaeus, shot in his left eye by an arrow from Apollo,[135] along with Demeter who wields a pair of torches against Erysichthon.[136]

The Giants are depicted in a variety of ways. Some Giants are fully human in form, while others are a combination of human and animal forms. Some are snake-legged, some have wings, one has bird claws, one is lion-headed, and another is bull-headed. Some Giants wear helmets, carry shields and fight with swords. Others are naked or clothed in animal skins and fight with clubs or rocks.[137]

The large size of the frieze probably necessitated the addition of many more Giants than had been previously known. Some, like Typhon and Tityus, who were not strictly speaking Giants, were perhaps included. Others were probably invented.[138] The partial inscription "Mim" may mean that the Giant Mimas was also depicted. Other less-familiar or otherwise unknown Giant names include Allektos, Chthonophylos, Eurybias, Molodros, Obrimos, Ochthaios and Olyktor.[139]

In post-classical art

[edit]
Detail of the Sala dei Giganti in the Palazzo del Te, Mantua, c. 1530, Giulio Romano

The subject was revived in the Renaissance, most famously in the frescos of the Sala dei Giganti in the Palazzo del Te, Mantua. These were painted around 1530 by Giulio Romano and his workshop, and aimed to give the viewer the unsettling idea that the large hall was in the process of collapsing. The subject was also popular in Northern Mannerism around 1600, especially among the Haarlem Mannerists, and continued to be painted into the 18th century.[140]

Symbolism, meaning and interpretations

[edit]

Historically, the myth of the Gigantomachy (as well as the Titanomachy) may reflect the "triumph" of the new imported gods of the invading Greek speaking peoples from the north (c. 2000 BC) over the old gods of the existing peoples of the Greek peninsula.[141] For the Greeks, the Gigantomachy represented a victory for order over chaos—the victory of the divine order and rationalism of the Olympian gods over the discord and excessive violence of the earth-born chthonic Giants. More specifically, for sixth and fifth century BC Greeks, it represented a victory for civilization over barbarism, and as such was used by Phidias on the metopes of the Parthenon and the shield of Athena Parthenos to symbolize the victory of the Athenians over the Persians. Later the Attalids similarly used the Gigantomachy on the Pergamon Altar to symbolize their victory over the Galatians of Asia Minor.[142]

The attempt of the Giants to overthrow the Olympians also represented the ultimate example of hubris, with the gods themselves punishing the Giants for their arrogant challenge to the gods' divine authority.[143] The Gigantomachy can also be seen as a continuation of the struggle between Gaia (Mother Earth) and Uranus (Father Sky), and thus as part of the primal opposition between female and male.[144] Plato compares the Gigantomachy to a philosophical dispute about existence, wherein the materialist philosophers, who believe that only physical things exist, like the Giants, wish to "drag down everything from heaven and the invisible to earth".[145]

A Giant fighting Artemis. Illustration of a Roman relief in the Vatican Museum.[146]

In Latin literature, in which the Giants, the Titans, Typhon and the Aloadae are all often conflated, Gigantomachy imagery is a frequent occurrence.[147] Cicero, while urging the acceptance of aging and death as natural and inevitable, allegorizes the Gigantomachy as "fighting against Nature".[148] The rationalist Epicurean poet Lucretius, for whom such things as lightning, earthquakes and volcanic eruptions had natural rather than divine causes, used the Gigantomachy to celebrate the victory of philosophy over mythology and superstition. In the triumph of science and reason over traditional religious belief, the Gigantomachy symbolized for him Epicurus storming heaven. In a reversal of their usual meaning, he represents the Giants as heroic rebels against the tyranny of Olympus.[149] Virgil—reversing Lucretius' reversal—restores the conventional meaning, making the Giants once again enemies of order and civilization.[150] Horace makes use of this same meaning to symbolize the victory of Augustus at the Battle of Actium as a victory for the civilized West over the barbaric East.[151]

Ovid, in his Metamorphoses, describes mankind's moral decline through the ages of gold, silver, bronze and iron, and presents the Gigantomachy as a part of that same descent from natural order into chaos.[152] Lucan, in his Pharsalia, which contains many Gigantomachy references,[153] makes the Gorgon's gaze turn the Giants into mountains.[154] Valerius Flaccus, in his Argonautica, makes frequent use of Gigantomachy imagery, with the Argo (the world's first ship) constituting a Gigantomachy-like offense against natural law, and example of hubristic excess.[155]

Claudian, the fourth-century AD court poet of emperor Honorius, composed a Gigantomachia that viewed the battle as a metaphor for vast geomorphic change: "The puissant company of the giants confounds all differences between things; islands abandon the deep; mountains lie hidden in the sea. Many a river is left dry or has altered its ancient course....robbed of her mountains Earth sank into level plains, parted among her own sons."[156]

Association with volcanoes and earthquakes

[edit]

Various locations associated with the Giants and the Gigantomachy were areas of volcanic and seismic activity (e.g. the Phlegraean Fields west of Naples), and the vanquished Gigantes (along with other "giants") were said to be buried under volcanos. Their subterranean movements were said to be the cause of volcanic eruptions and earthquakes.[157]

The Giant Enceladus was thought to lay buried under Mount Etna, the volcano's eruptions being the breath of Enceladus, and its tremors caused by the Giant rolling over from side to side beneath the mountain[158] (the monster Typhon[159] and the Hundred-Hander Briareus[160] were also said to be buried under Etna). The Giant Alcyoneus along with "many giants" were said to lie under Mount Vesuvius,[161] Prochyte (modern Procida), one of the volcanic Phlegraean Islands was supposed to sit atop the Giant Mimas,[162] and Polybotes was said to lie pinned beneath the volcanic island of Nisyros, supposedly a piece of the island of Kos broken off and thrown by Poseidon.[163]

Describing the catastrophic eruption of Mount Vesuvius in 79 AD, which buried the towns of Pompeii and Herculaneum, Cassius Dio relates accounts of the appearance of many Giant-like creatures on the mountain and in the surrounding area followed by violent earthquakes and the final cataclysmic eruption, saying "some thought that the Giants were rising again in revolt (for at this time also many of their forms could be discerned in the smoke and, moreover, a sound as of trumpets was heard)".[164]

Named Giants

[edit]

Names for the Giants can be found in ancient literary sources and inscriptions. Vian and Moore provide a list with over seventy entries, some of which are based upon inscriptions which are only partially preserved.[165] Some of the Giants identified by name are:

  • Aezeius (Αἰζειός): His son Lycaon was possibly the maternal grandfather of a Lycaon who was king of Arcadia.[166]
  • Agrius (Ἄγριος): According to Apollodorus, he was killed by the Moirai (Fates) with bronze clubs.[167]
  • Alcyoneus (Ἀλκυονεύς): According to Apollodorus, he was (along with Porphyrion), the greatest of the Giants. Immortal while fighting in his native land, he was dragged from his homeland and killed by Heracles.[168] According to Pindar, he was a herdsman and, in a separate battle from the Gigantomachy, he was killed by Heracles and Telamon, while they were traveling through Phlegra.[169] Representations of Heracles fighting Alcyoneus are found on many sixth century BC and later works of art.[170]
  • Alektos/Allektos (Ἀλέκτος/Ἀλλέκτος): Named on the late sixth century Siphnian Treasury (Alektos),[171] and the second century BC Pergamon Altar (Allektos).[172]
  • Aristaeus (Ἀρισταῖος): According to the Suda, he was the only Giant to "survive".[173] He is probably named on an Attic black-figure dinos by Lydos (Akropolis 607) dating from the second quarter of the sixth century BC, fighting Hephaestus.[174]
  • Astarias (Ἀστερίας) [See Asterius below]
  • Aster (Ἀστήρ) [See Asterius below]
  • Asterius (Ἀστέριος: "Bright one" or "Glitterer"):[175] A Giant (also called Aster), killed by Athena whose death, according to some accounts, was celebrated by the Panathenaea.[176] Probably the same as the Giant Astarias named on the late sixth century Siphnian Treasury.[177] Probably also the same as Asterus, mentioned in the epic poem Meropis, as an invulnerable warrior killed by Athena.[178] In the poem, Heracles, while fighting the Meropes, a race of Giants, on the Island of Kos, would have been killed but for Athena's intervention.[179] Athena kills and flays Asterus and uses his impenetrable skin for her aegis. Other accounts name others whose hide provided Athena's aegis:[180] Apollodorus has Athena flay the Giant Pallas,[181] while Euripides' Ion has "the Gorgon", an offspring of Gaia born by her as an ally for the Giant, as Athena's victim.[182]
  • Asterus (Ἀστέρος) [See Asterius above]
  • Clytius (Κλυτίος): According to Apollodorus, he was killed by Hecate with her torches.[183]
Gilt-bronze Enceladus by Gaspar Mercy in the Bosquet de l'Encélade in the gardens of Versailles
  • Damysus (Δάμυσος): The fastest of the Giants. Chiron exhumed his body, removed the ankle and incorporated it into Achilles burnt foot.[184]
  • Enceladus (Ἐγκέλαδος): A Giant named Enceladus, fighting Athena, is attested in art as early as an Attic Black-figure pot dating from the second quarter of the sixth century BC (Louvre E732).[185] Euripides has Athena fighting him with her "Gorgon shield" (her aegis).[186] According to Apollodorus, he was crushed by Athena under the Island of Sicily.[187] Virgil has him struck by Zeus' lightning bolt, and both Virgil and Claudian have him buried under Mount Etna[188] (other traditions had Typhon or Briareus buried under Etna). For some Enceladus was instead buried in Italy.[189]
  • Ephialtes (Ἐφιάλτης): probably different from the Aload Giant who was also named Ephialtes):[190] According to Apollodorus he was blinded by arrows from Apollo and Heracles.[191] He is named on three Attic black-figure pots (Akropolis 2134, Getty 81.AE.211, Louvre E732) dating from the second quarter of the sixth century BC.[192] On Louvre E732 he is, along with Hyperbios and Agasthenes, opposed by Zeus, while on Getty 81.AE.211 his opponents are apparently Apollo and Artemis.[193] He is also named on the late sixth century BC Siphnian Treasury,[194] where he is probably one of the opponents of Apollo and Artemis, and probably as well on what might be the earliest representation of the Gigantomachy, a pinax fragment from Eleusis (Eleusis 349).[195] He is also named on a late fifth century BC cup from Vulci (Berlin F2531), shown battling Apollo.[196] Although the usual opponent of Poseidon among the Giants is Polybotes, one early fifth century red-figure column krater (Vienna 688) has Poseidon attacking Ephialtes.[197]
  • Euryalus (Εὐρύαλος): He is named on a late sixth century red-figure cup (Akropolis 2.211) and an early fifth century red-figure cup (British Museum E 47) fighting Hephaestos.[198]
  • Eurymedon (Εὐρυμέδων): According to Homer, he was a king of the Giants and father of Periboea (mother of Nausithous, king of the Phaeacians, by Poseidon), who "brought destruction on his froward people".[199] He was possibly the Eurymedon who raped Hera producing Prometheus as offspring (according to an account attributed to the Hellenistic poet Euphorion).[200] He is probably named on Akropolis 2134.[201] He is possibly mentioned by the Latin poet Propertius as an opponent of Jove.[202]
  • Eurytus (Εὔρυτος): According to Apollodorus, he was killed by Dionysus with his thyrsus.[203]
  • Gration (Γρατίων): According to Apollodorus, he was killed by Artemis.[204] His name may have been corrupted text, as various emendations have been suggested, including Aigaion (Αἰγαίων - "goatish", "stormy"), Eurytion (Εὐρυτίων: "fine flowing", "widely honored") and Rhaion (Ῥαίων - "more adaptable", "more relaxed").[205]
  • Hopladamas or Hopladamus (Ὁπλαδάμας or Ὁπλάδαμος): Possibly named (as Hopladamas) on two vases dating from the second quarter of the sixth century BC, on one (Akropolis 607) being speared by Apollo, while on the other (Getty 81.AE.211) attacking Zeus.[206] Mentioned (as Hopladamus) by the geographer Pausanias as being a leader of Giants enlisted by the Titaness Rhea, pregnant with Zeus, to defend herself from her husband Cronus.[207]
  • Hippolytus (Ἱππόλυτος): According to Apollodorus, he was killed by Hermes, who was wearing Hades' helmet[208] which made its wearer invisible.[209]
  • Lion or Leon (Λέων): Possibly a Giant, he is mentioned by Photius (as ascribed to Ptolemy Hephaestion) as a giant who was challenged to single combat by Heracles and killed.[210] Lion-headed Giants are shown on the Gigantomachy frieze of the second century BC Pergamon Altar.[211]
  • Mimas (Μίμας): According to Apollodorus, he was killed by Hephaestus.[212] Euripides has Zeus burning him "to ashes" with his thunderbolt.[213] According to others he was killed by Ares.[214] "Mimos"—possibly in error for "Mimas"—is inscribed (retrograde) on Akropolis 607.[215] He was said to be buried under Prochyte.[216] Mimas is possibly the same as the Giant named Mimon on the late sixth century BC Siphnian Treasury, as well as on a late fifth century BC cup from Vulci (Berlin F2531) shown fighting Ares.[217] Several depictions in Greek art, though, show Aphrodite as the opponent of Mimas.[218]
  • Mimon (Μίμων) [See Mimas above]
  • Mimos (Μίμος) [See Mimas above]
Poseidon attacks Polybotes in the presence of Gaia, red-figure cup late fifth century BC (Antikensammlung Berlin F2531)[219]
  • Pallas (Πάλλας): According to Apollodorus, he was flayed by Athena, who used his skin as a shield.[220] Other accounts name others whose hyde provided Athena's aegis [see Asterus above]. Claudian names Pallas as one of several Giants turned to stone by Minerva's Gorgon shield.[221]
  • Pelorus (Πέλορος): According to Claudian, he was killed by Mars, the Roman equivalent of Ares.[222]
  • Picolous (Πικόλοος): A Giant who fled the battle and came to Circe's island and attempted to chase her away, only to be killed by Helios. It is said that the legendary moly plant first sprang forth from Picolous' blood as it seeped into the ground.[223]
  • Polybotes (Πολυβότης): According to Apollodorus, he was crushed under Nisyros, a piece of the island of Kos broken off and thrown by Poseidon.[224] He is named on two sixth century BC pots, on one (Getty 81.AE.211) he is opposed by Zeus, on the other (Louvre E732) he is opposed by Poseidon carrying Nisyros on his shoulder.[225]
  • Porphyrion (Πορφυρίων): According to Apollodorus, he was (along with Alcyoneus), the greatest of the Giants. He attacked Heracles and Hera but Zeus "smote him with a thunderbolt, and Hercules shot him dead with an arrow."[226] According to Pindar, who calls him "king of the Giants", he was slain by an arrow from the bow of Apollo.[227] He is named on a late fifth century BC cup from Vulci (Berlin F2531), where he is battling with Zeus.[228] He was also probably named on the late sixth century BC Siphnian Treasury.[229]
  • Thoas or Thoon (Θόας or Θόων): According to Apollodorus, he was killed by the Moirai (Fates) with bronze clubs.[230]

See also

[edit]

Notes

[edit]
  1. ^ Beazley Archive 204546; Cook, Plate III, A.
  2. ^ Hansen, pp. 177–179; Gantz, pp. 445–454. As for their size: Hansen p. 177: "Hesiod describes them as being "great," referring perhaps to their stature, but the Giants are not always represented as being huge. Although the word giants derives ultimately from the Greek Gigantes, the most persistent traits of the Gigantes are strength and hubristic aggression."
  3. ^ Hesiod, Theogony 185. Hyginus, Fabulae Preface gives Tartarus as the father of the Giants. A parallel to the Giants' birth is the birth of Aphrodite from the similarly fertilized sea.
  4. ^ Gantz, pp. 446, 447.
  5. ^ Gantz, p. 453; Hanfmann 1992, The Oxford Classical Dictionary s.v. "Giants"; Frazer 1898b, note to Pausanias 8.29.3 "That the giants have serpents instead of feet" pp. 315–316.
  6. ^ Hard, p. 86; Gantz, p. 16; Merry, Homer's Odyssey 7.59; Douglas Harper mentions that a Pre-Greek origin has also been proposed ("giant". Online Etymology Dictionary).
  7. ^ Hesiod, Theogony 132–153
  8. ^ Hesiod, Theogony 154–175; Gantz, p. 10.
  9. ^ Hesiod, Theogony 176 ff.
  10. ^ Apollodorus, 1.6.1; Hansen, p. 178.
  11. ^ Gantz, p. 446. Ogden, p. 82 n. 74 says that the "Odyssey's Giants stand a little outside the remainder of the tradition, in so far as they are ethnologized into a wild, arrogant, and doomed race, formerly presided over by a king Eurymedon." Hanfmann 1937, p. 175, sees in the "conflicting" descriptions of Homer and Hesiod, "two different local traditions".
  12. ^ Homer, Odyssey 7.56–63. Alcaeus and Acusilaus make the Phaiakians, like the Giants, offspring of the castration of Uranus, Gantz, p. 16.
  13. ^ Homer, Odyssey 7.199–207.
  14. ^ Homer, Odyssey 10.119–120.
  15. ^ Pausanias, 8.29.1–4. Smith, William, "Gigantes" and Hanfmann 1992, The Oxford Classical Dictionary s.v. "Giants", following Pausanias, both assert that, for Homer, the Giants were a "savage race of men". For the mythographer Diodorus Siculus, the Giants were also a race of men, see 4.21.5, Gantz, p. 449.
  16. ^ Bacchylides, 15.63; Castriota, pp. 233–234.
  17. ^ "Gegeneis", Brills New Pauly; Crusius, p.93; Batrachomyomachia 7 (pp. 542–543); Sophocles, Women of Trachis 1058; Euripides, The Phoenician Women 1131; Lycophron, Alexandra 127 (pp. 504–505), 1408 (pp. 610–611).
  18. ^ Гигин , к басням Предисловие . латинский
  19. ^ Ганц, с. 450.
  20. ^ Смит, Уильям, «Гиганты» ; Ганц, с. 447; Хансен п. 178, Грималь, с. 171; Трипп, с. 250; Морфорд, стр. 82–83. Вероятную раннюю путаницу (или, по крайней мере, возможную причину позднейшей путаницы) можно увидеть в Тавриде » «Ифигении в Еврипида 221–224 и «Гекубе» 466–474 , см. Торранс, с. 155 н. 74 . Более поздние примеры включают Каллимаха , Гимн 4 (Делосу) 173 и далее. (стр. 98–99) (см. Виан и Мур 1988, стр. 193; Минёр, стр. 170 ).
  21. ^ Роуз, Оксфордский классический словарь «Тифон, Тифей»; Фонтенроуз, с. 80 .
  22. ^ Ганц, стр. 450–451.
  23. ^ Гигин , к Fabulae Предисловие . Другие примеры Тифона как гиганта см. в «Горацие» , «Оды» 3.4.53 (в котором Тифон сражается с Афиной вместе с гигантами Мимасом, Порфирионом и Энцеладом); Манилий , Astronomica 2.874–880 (стр. 150–151) ; Nonnus , Dionysiaca 1.176 (I стр. 16–17) , 1.220 (I стр. 18–19) , 1.244 (I стр. 20–21) , 1.263 (I стр. 22–23) , 1.291 (I стр. 24– 25) .
  24. ^ Хансен, с. 178; Овидий , Метаморфозы 1.151–162 . См. также Гораций , Оды 3.4.42 и далее. , с Лайном п. 51 . Платон уже ассоциировал алоадов с гигантами, Symposium 190b–c .
  25. ^ Овидий , Метаморфозы 1.182–184 : «Время, когда змееногие гиганты стремились / закрепить свои сто рук на плененных Небесах» (см. Андерсон, стр. 170, примечание к строке 184 « центум с плечами » ), Фасти 4.593 , с Фацером примечание.
  26. ^ Каллимах , Гимн 4 (Делосу) 141–146 ; Филострат , Житие Аполлония Тианского 4.6 .
  27. ^ Гомер , Одиссея 7.58–60 . Приведенные переводы принадлежат А. Т. Мюррею. Ричард Латтимор переводит ὑπερθύμοισι как «благородный», а ἀτάσθαλος как «безрассудно смелый». См. также Лидделл и Скотт, μεγαλήτωρ («великосердечный»), ὑπέρθυμος («самонадеянность») и ἀτάσθαλος («безрассудный, самонадеянный, злой»).
  28. ^ Гесиод , Теогония 50 , 185 ; Лидделл и Скотт Кратер , мега ; Хансен, с. 177.
  29. ^ Ганц, с. 446.
  30. ^ Пиндар , Пифиан 8.12–18 .
  31. ^ Вакхилиды , 15.50 и далее. ; Кастриота, с. 139 , с. 233–234 .
  32. ^ Фрагмент Алкмана 1. Фрагменты греческих поэтов , см. Кэрнс, с. 310 ; Уилкинсон, с. 142 ; Феррари, стр. 28 , 109 , 151 и далее. ; Ханфманн 1937, стр. 475–476.
  33. ^ По словам Ганца, с. 446: «В целом, сообщение скорее предполагает, что огромная масса жены Антифата не типична для лестригонов в целом. Но они явно считаются крупными, хотя в этом ли отношении они похожи на мы не можем сказать, что в отличие от гигантов и людей акцент в « Одиссее » больше падает на их нецивилизованное поведение».
  34. ^ Аполлодор , 1.6.1 .
  35. ^ Овидий , Метаморфозы 1.182–184 : «Время, когда змееногие гиганты стремились / закрепить свои сто рук на плененных Небесах»; Ньюлендс, с. 81 . Здесь Овидий, по-видимому, спутал великанов с сторукими , см. Андерсон, с. 170, примечание к строке 184 « центум с плечами » . Сравните с Фасти 5.35–37 , где Овидий говорит: «Земля породила гигантов, свирепый выводок, огромных монстров, которые осмелились напасть на особняк Юпитера; она дала им тысячу рук и змей вместо ног».
  36. ^ Нонн , Дионисия 1.18 (I, стр. 4–5) .
  37. ^ Мур 1985, с. 21 .
  38. ^ Архив Бизли 200059 , LIMC 29890 (Gigantes 342) .
  39. ^ Ганц, с. 15. Обзор литературных источников см. в Gantz, стр. 445–450, Vian and Moore 1988, стр. 191–196.
  40. ^ Ганц, с. 446.
  41. Схолион к «Одиссее» 7.59 утверждает, что Гомер не знает, что гиганты сражались против богов, Ганц, стр. 447.
  42. ^ Гесиод , Теогония 954 ; использованный здесь перевод см. в Most 2006, стр. 79.
  43. ^ Ганц, с. 446.
  44. ^ Фрагмент Гесиода 43а,65 МВт, см. Мост 2007, с. 143. Ганц, с. 446, говорится, что эта строка «без связи с тем, что предшествует или следует, легко может быть интерполяцией».
  45. ^ Фрагмент Гесиода 195,28–29 МВт, Мост 2007, с. 5; Ганц, с. 446.
  46. ^ Гесиод , Теогония 50–52 .
  47. ^ Ксенофан , 1.21 (Лешер, стр. 12, 13 ); Ганц, с. 446.
  48. Поскольку Хирон, очевидно, фигурировал в утраченной поэме о Титаномахии, а роль кентавра в поэме о Гигантомахии не является очевидной, см. Ганц, с. 447.
  49. ^ Уилкинсон, стр. 141–142 ; Ганц п. 447.
  50. ^ Пиндар , Немейский 1.67–69 .
  51. ^ Пиндар , Немейский 7.90 .
  52. ^ Пиндар , Пифиан 8.12–18 .
  53. ^ Еврипид , Геракл 177–180 ; Ганц, с. 448.
  54. ^ Еврипид , Ион 205–218 .
  55. ^ Аполлоний Родосский , Аргонавтика 3. 221.
  56. ^ Архив Бизли 207774 .
  57. ^ Трипп, с. 252.
  58. ^ Аполлодор , 1.6.1–2 .
  59. ^ Ганц, стр. 16, 57, 448–449; Твердый п. 88 . По словам Ганца, с. 449, возможно, но маловероятно, что именно об этом инциденте говорится в 7-й главе «Одиссеи», отметив, что история об изнасиловании Геры Эвримедонтом может быть более поздним изобретением, объясняющим замечание Гомера.
  60. ^ Ганц, стр. 419, 448–449; Схолия о Пиндаре , Истмийские оды 6.47 .
  61. Согласно Аполлодору, Алкионей украл скот Гелиоса из Эритеи скот Гериона . , где обычно встречается
  62. ^ Ганц, с. 449; Грималь, с. 171; Трипп, с. 251. Латинский поэт конца IV века нашей эры Клавдиан развивает это понятие в своей «Гигантомахии 1–35» (стр. 280–283) с Гайей, «ревнивой к небесным царствам и жалеющей бесконечные беды титанов» (1–283). 2), породил Гигантов, призывая их к войне, говоря: «Вставай, армия мстителей, наконец настал час, освободи Титанов от их цепей; защити свою мать». (27–28)
  63. ^ Сравните с Гесиодом , Теогонией 185–186 , в которой, кажется, рождаются гиганты, такие как Афина и Спартой , полностью взрослые и вооруженные для битвы (Аполлодор, 1.3.6 , 1.3.6 ). Также сравните с Платоном , Софист 246а , где, сравнивая философов-материалистов с Великанами, говорится, что они «тянут все с неба и невидимого на землю, фактически хватая руками камни и деревья».
  64. Сравните с Pindar , Nemean 1.67–69 (упомянутым выше), где Тейресий предсказывает, что Геракл поможет богам в их битве с гигантами.
  65. Антей, еще один потомок Геи, противник Геракла, был бессмертен, пока находился в контакте с землей. Геракл убил Антея, раздавив его, удерживая над землей. Для Пиндара битва Геракла с Алкионеем (которого он называет пастухом) и Гигантомахия были отдельными событиями, см.: Истмийский 6.30–35 , Немейский 4.24–30 .
  66. ^ Как отмечалось выше, Пиндар приказал Аполлону убить Порфириона.
  67. ^ Как отмечалось выше, Еврипид приказал Зевсу убить Мимаса; в других источниках говорится, что Мимас был убит Аресом : Аполлоний Родосский , Argonautica 3.1225–7 (стр. 276–277) ; Клавдиан , Гигантомахия 85–91 (стр. 286–287) .
  68. ^ Страбон , 10.5.16 . Упоминание о жернове во фрагменте стихотворения Алкмана (упомянутом выше) может быть ранним упоминанием острова Нисирос, см. Hanfmann 1937, стр. 476; Виан и Мур 1988, с. 192.
  69. ^ Овидий , Метаморфозы 1.151–162 .
  70. ^ Овидий также ссылается на гигантов, сваливших Пелион на вершину Оссы в другом месте, см. Amores 2.1.11–18 , Fasti 1.307–308 , 3.437–442 ; Грин, с. 143 .
  71. Сравните с Ликофроном , Александрой 1356–1358 (стр. 606–607 ), у которого пеласгская раса родилась от «крови ситонских гигантов », Ситония является средним отрогом Халкидик к северу от южного отрога Паллена , традиционный дом гигантов.
  72. ^ Овидий , Метаморфозы 1.182 и далее. .
  73. ^ Андерсон, с. 170, примечание к строке 184 « центум с плечами » . » Овидия « Любовь 2.1.11–18 , см. Нокс, с. 209 , также связывает Гигантомахию со Сторуким «Гьясом», в то время как в Фасти 5.35–37 Овидий сообщает, что у Гигантов есть «тысяча рук». Такое же смешение, возможно, уже встречается в Euphorion , фрагмент 169 (Lightfoot) (Lightfoot, стр. 394–395 ), см. Vian and Moore 1988, p. 193.
  74. ^ Гесиод , Теогония 617–736 , 815–819 . О Сторуких как противниках Зевса см., например, Вергилий , Энеида 10.565–568 ; О'Хара, с. 99 .
  75. ^ Хард 2015 , с. 66 .
  76. ^ Хард 2015 , с. 68 .
  77. ^ Кереньи 1951 , с. 95 .
  78. ^ Синглтон, с. 235 .
  79. ^ Эсхил , Евменид 294 ; Еврипид , Геракл 1192–1194 ; Ион 987–997 ; Аристофан , Птицы 824 ; Аполлоний Родосский , Argonautica 3.232–234 (стр. 210–211) , 3.1225–7 (стр. 276–277) . См. также фрагмент Гесиода 43а.65 МВт (Мост 2007, стр. 143, Ганц, стр. 446).
  80. ^ Геродот , 7.123.1 ; Страбон , 7. Фрагмент 25 , 27 ; Филострат , О героях 8.16 (с. 14) ; Стефан Византий , св Παλλήνη (Охотник стр. 81 ), Φλέγρα ; Лидделл и Скотт, Τλέγρα
  81. ^ Ганц, с. 419; Фрейзер 1898b, примечание к Павсанию 8.29.1 «легендарная битва богов и гигантов», стр. 314–315 ; Ликофрон , Александра 115–127 (стр. 504–505) , 1356–1358 (стр. 606–607) , 1404–1408 (стр. 610–611) ; Диодор Сицилийский , 4.15.1 ; Павсаний , 1.25.2 , 8.29.1 ; АТ-схолия к Илиаде 15.27 (Охотник, стр. 81 ).
  82. ^ Страбон , 5.4.4 , 5.4.6 , 6.3.5 ; Диодор Сицилийский , 4.21.5–7 , 5.71.4 .
  83. ^ Ликофрон , Александра 688–693 (стр. 550–551) .
  84. ^ Сервий , Комментарий к Энеиде Вергилия 3.578 ; Ли, с. 122.
  85. ^ Павсаний , 8.29.1 .
  86. ^ Схолиаст А об Илиаде 8.479 (Браун, стр. 125 ).
  87. ^ Диодор Сицилийский , 4.15.1 , 4.21.5–7 , 5.71.2–6 .
  88. ^ Страбон , 11.2.10 .
  89. ^ Ханфманн 1937, с. 475 н. 52.
  90. ^ Мэр, с. 197 и далее. ; Аполлодор 1.6.1 н. 3 ; Фрейзер 1898b, примечание к Павсанию 8.29.1 «легендарная битва богов и гигантов», стр. 314–315 ; Павсаний , 8.32.5 ; Филострат , Житие Аполлония Тианского 5.16 (стр. 498–501) , О героях 8.15–16 (стр. 14) .
  91. ^ Шефолд, с. 56 ; Архив Бизли 302261 ; LIMC 27185 (Гигантес 120) .
  92. ^ Виан и Мур 1988; Шефолд, с. 51 , с. 64 ; Огден, с. 82 ; См. также Виан, 1951; 1952 год; Морфорд, с. 72.
  93. ^ Барбер 1992, стр. 103–104, 112, 117; Барбер 1991, стр. 361–362 , 380–381 ; Саймон, с. 23 ; Еврипид, Гекуба , 466–474 , Ифигения в Тавриде 222–224 ; Аристофан , Птицы 823–831 , Рыцари 565 ; Платон , Евтифрон 6b–c ; Республика 2.378c ; Виан и Мур 1988, с. 210 нет. 32. О значении Гигантомахии для Афинского Акрополя см. Hurwit, стр. 30–31 .
  94. ^ Ганц, с. 450; Мур 1985, с. 21 ; Шефолд, стр. 51–52 ; Робертсон, Мартин, стр. 16–17 .
  95. ^ Акрополис 607 (Архив Бизли 310147 , LIMC 9257 (Gigantes 105) ); Акрополис 1632 (Архив Бизли 15673 , LIMC 4867 (Гигантес 110) ); Акрополис 2134 (Архив Бизли 301942 , LIMC 26166 (Гигантес 106) ); Акрополис 2211 (Архив Бизли 3363 , LIMC 20013 (Гигантес 104) ).
  96. ^ Мур 1985, с. 21 ; Шефолд, с. 55 , 57 ; Нилс, с. 228.
  97. ^ Ганц, с. 451; Мур 1979, стр. 81–84, ILL. 1. и 2.; Мур 1985, с. 21 ; Шефолд, 57 лет ; Бизли, стр. 38–39 ; День, с. 163 . Несколько примеров из конца шестого века до нашей эры изображают аналогичную центральную группу Зевса, Геракла и Афины. Мур 1979, с. 83 н. 36 списков в качестве примеров: Tarquina 623 (Архив Бизли 310411 , LIMC 29174 (Gigantes 114) ), Мюнхен 1485 (Архив Бизли 302287 ), Британский музей B208 (Архив Бизли 302261 ; LIMC 27185 (Gigantes 120) ). Арафат, с. 14 н. 12, помимо Британского музея B208, также приводит в качестве примеров Ватикан 422 (Архив Бизли 302040 , LIMC 29187 (Gigantes 123) ) и Ватикан 365 (Архив Бизли 301601 ), однако Мур говорит, что Зевса нет в Ватикане 365. Для британцев Музей B208, см. также Шефолд, с. 56 . Еврипид Афины , возможно, ссылаясь на архаические росписи на вазах или на пеплос , находит Геракла и Афину, сражающихся рядом с Зевсом в Гигантомахии, см. Геракл 177–179 ; Ион 1528–1529 ; Виан и Мур 1988, с. 192.
  98. Вправо традиционно считалось «направлением победы», см. Шефолд, с. 62 ; Стюарт, с. 128.
  99. ^ Шефолд, стр. 56–57 ; Ганц п. 451; Мур 1985, с. 21
  100. ^ Архив Бизли 10047 , LIMC 10415 (Гиганты 171) .
  101. ^ Мур 1985, с. 28 .
  102. ^ Мур 1985, стр. 30–31 .
  103. ^ Мур 1985, с. 32 .
  104. ^ Мур 1985, стр. 34–36 .
  105. ^ Мур 1985, стр. 34–35 .
  106. ^ Ганц, с. 451; Арафат, с. 16; Архив Бизли 14590 , LIMC 52 (Gigantes 170) .
  107. ^ Ганц, с. 453; Мур 1985, с. 32 ; Кук, стр. 14–18 ; Фрейзер 1898a, примечание к Павсанию 1.2.4 «Посейдон верхом на коне бросает копье в гиганта Полибота», стр. 48–49 .
  108. ^ Ганц, стр. 451–452; Стюарт, стр. 128–129, листы 195–198; Шефолд, стр. 59–62 ; Морфорд, с. 73; Рисунок: Дж.Бордман, Греческая скульптура архаического периода рис.212.1 ; Персей: Дельфы, Фриз сифнийской сокровищницы — Север (скульптура) ; LIMC 5020 (Гигантес 2) .
  109. ^ Бринкманн, N17 с. 101. Согласно Шефолду, с. 62, Фемида «появляется здесь в образе Кибелы ».
  110. ^ Бринкманн, N5 с. 92, читает только Тарос.
  111. ^ Бринкманн, N7 с. 94.
  112. ^ Бринкманн, N6 с. 92, другие читали Гипертас.
  113. ^ Бринкманн, N8 с. 94.
  114. ^ Возможно, Афродита была идентифицирована как Гера, но Бринкманн, стр. 94 не находит никаких следов этого имени.
  115. ^ Бринкманн, N22 с. только последние четыре буквы: ριον . 103, можно прочитать
  116. ^ Бринкманн, N10 с. 96; другие читали Беректас.
  117. ^ Бринкманн, N12 с. 103; другие читали Астартас.
  118. ^ Бринкманн, N11 с. 96.
  119. ^ Бринкманн, N14, стр. 98, 124–125. Павший гигант Мимон против Ареса также упоминается на кубке конца пятого века до нашей эры из Вульчи (Берлин, F2531): Архив Бизли 220533 : деталь с изображением Мимона и Ареса ; Кук, с. 56 , табл. VI .
  120. ^ Ганц, с. 452. О храме Аполлона см.: Schefold, стр. 64 ; Шапиро, с. 247 ; Стюарт, стр. 86–87; Еврипид , Ион 205–218 ; LIMC 18960 (Гигантес 3) . О казначействе Мегарии см.: Pollitt 1990, стр. 22–23 ; Павсаний , 19.6.12–14 ; Фрейзер 1898b, примечание к Павсанию 19.6.12 «Жители Мегары – построили сокровищницу», стр. 65–67 , примечание к 19.6.13 «На фронтоне – облегчение войны гигантов», стр. 67–69 ; Цифровые коллекции ASCA, Казначейство Мегарии . О Старом Храме Афины см.: Шефолд, стр. 64–67 .
  121. ^ Арафат, стр. 12–15; Коэн, стр. 177–178 ; Ганц п. 452; Архив Бизли 203909 ; LIMC 11564 (Гигантес 303) .
  122. О метопах Парфенона в Гигантомахии см. Шваб, стр. 168–173 , о статуе Афины см. Лапатин, стр. 262–263 , об обоих см. Кляйнер, стр. 136–137 .
  123. ^ Дуайер, с. 295 ; Ганц, стр. 446, 447, 452–453; Жесткий, с. 90 . Пример особенно «красивого» Гиганта см. в Schefold, p. 67 : Британский музей E 8 (Архив Бизли 302261 , LIMC 11609 (Gigantes 365) , изображение 1 из 2 ), где гиганты в шкурах животных сражаются с валунами, см. кратер чашечки из Руво, ок. 400: Неаполь 81521 (Архив Бизли 217517 , LIMC 10553 (Gigantes 316) , изображение 2 из 5 .
  124. ^ Робертсон, Мартин, стр. 106–107 ; Дуайер, с. 295 ; Кук, с. 56 ; Арафат, с. 25; Лувр MNB810 (Архив Бизли 217568 , LIMC 11533 (Gigantes 322) ; Неаполь 81521 (Архив Бизли 217517 , LIMC 10553 (Gigantes 316) ).
  125. ^ Огден, стр. 82–83 , Ганц, стр. 82–83. 453; Берлин VI 3375 (Архив Бизли 6987 , LIMC 30005 (Gigantes 389) ). Змееногие гиганты могут существовать в более раннем этрусском искусстве, например, крылатое чудовище со змееногими ногами, изображенное на этрусской гидрии конца шестого века (Британский музей B62, LIMC 2639 (Тифон 30 )), может быть гигантом, см. де Граммонда, п. 259 , сравните с Огденом, с. 71 . Дополнительную информацию о змееногих гигантах см. в Огдене, стр. 82–86 , и Виане и Муре, 1988, стр. 253–254.
  126. ^ Поллитт 1986, с. 109 ; Огден, с. 83 ; Гесиод , Теогония 820 и сл. . Сходства между Тифоном и Гигантами несколько: оба «чудовищные дети, рожденные Землей в духе мести, с миссией атаковать и свергнуть богов на небесах, и чью судьбу они разделяют, поражены молниями и, в случае Энцелада, похоронен под Сицилией». (Огден, стр. 83).
  127. ^ Кляйнер, стр. 107-1. 155–156 ; Риджуэй, Брунильда Сисмонд 2000, с. 33 ; Смит, РРР 1991, с. 159; Кейрел, с. 49; Пергамский алтарь ( LIMC 617 (Гиганты 24) ).
  128. ^ Риджуэй, Брунильда Сисмондо, 2005 . Имена богов и богинь были начертаны на верхнем карнизе фриза, за исключением Геи, имя которой было начертано на фоне рядом с ее головой, см. Ridgway, Brunilde Sismondo 2000, p. 32 . Об общем количестве богов и богинь см. Ridgway, Brunilde Sismondo 2000, p. 54 н. 35 .
  129. Имена гигантов были начертаны на нижнем карнизе или, для стен по бокам лестницы, где карниз отсутствовал, на фоне фриза между фигурами, см. Brunilde Sismondo 2000, p. 32 , с. 54 н. 34 . Кейрел, с. 52, перечислены имена 27 гигантов, полностью или частично сохранившиеся в найденных до сих пор надписях. Идентификацию различных фигур, проведенную Кейрелом, см. на рис. 33, стр. 50–51.
  130. ^ Поллитт 1986, с. 109 .
  131. ^ Каннингем, с. 113 ; Кляйнер, с. 156 РИС. 5-79 ; Кейрел, стр. 52–53; Риджуэй, Брунильда Сисмондо 2000, с. 39 , стр. 59–60 с. 59 . Подтверждением идентификации этого гиганта как Алкионея является фрагментарная надпись «neus», которая может принадлежать этой сцене; сомнения относительно этой идентификации см. у Риджуэя.
  132. ^ Риджуэй, Брунильда Сисмонд 2000, с. 54 н. 35 ; Кейрел, стр. 101-1. 53–54.
  133. ^ Риджуэй, Брунильда Сисмондо, 2005 . Хотя от Геракла практически ничего не осталось, только часть линоновой шкуры и левая рука, держащая лук, местонахождение героя определяется надписью, см. Кейрел, стр. 54–55.
  134. ^ Кейрел, стр. 56–58; Линг, с. 50 ; Аполлодор 1.6.2 .
  135. ^ Кейрел, стр. 55–56. Эта фигура, теперь идентифицированная по надписи как Удей, ранее предполагалась как Эфиальт, которому Аполлодор, 1.6.2, приказал Аполлону выстрелить в левый глаз. Удэус (земляной) был также именем одного из спартов , которых иногда называли Гегенеисами или Гигантами, см. Fontenrose, с. 316 ; Аполлодор ; 3.4.1 ; Павсаний , 9.5.3 ; Гигин , Фабулы 178 . Пелорус (чудовищный), имя другого спарта, является возможной реставрацией фрагментарной надписи «ореус», перечисленной Кейрелом, стр. 52.
  136. ^ Кейрел, с. 55; Мур 1977, с. 324 н. 70; Маккей, с. 93 ; Каллимах , Гимн 6 (Деметре) 25 и сл. (стр. 126 и далее) .
  137. ^ Поллитт 1986, с. 109 ; Смит, РРР, с. 162.
  138. ^ Поллитт 1986, с. 109 .
  139. ^ Кейрел, с. 52.
  140. ^ Холл, Джеймс, Словарь предметов и символов Холла в искусстве , стр. 140, 1996 (2-е изд.), Джон Мюррей, ISBN   0719541476
  141. ^ Морфорд, стр. 82–83.
  142. ^ Морфорд, с. 72; Шефолд, с. 50 ; Кляйнер, с. 118 , с. 136 , с. 156 ; Лин, с. 50 ; Кастриота, с. 139 ; Дуайер, с. 295 .
  143. ^ Кастриота, с. 139 ; Дуайер, с. 295 ; Гейл, с. 121 ; Уилкинсон, с. 142 ; Кэрнс, с. 310 ; Коммагер, стр. 119 , 199 .
  144. ^ Шефолд, с. 51 .
  145. ^ Платон , Софист 246a–c ; Чаудхури, стр. 60–61 .
  146. ^ Пек, Гиганты .
  147. ^ Ловатт, стр. 115 и далее. .
  148. ^ Цицерон , Де Сенектут 5 ; Пауэлл, с. 110 «Просто чтобы сразиться с великаном» ; Чаудхури, с. 7 н. 22 .
  149. ^ Чаудхури, стр. 107-1. 58–63 ; Харди 2007, с. 116 ; Гейл, стр. 120–121 , с. 140 ; Лукреций , Natura 1.62–79 , 5.110–1 De Rerum
  150. ^ Гейл, стр. 140–141 ; Ну и дела, стр. 56–57 .
  151. ^ Лайн, стр. 52–54 , стр. 167–168 ; Коммагер, с. 199 ; Гораций , Оды 3.4.42 и далее. .
  152. ^ Уиллер, стр. 23–26 ; Овидий , Метаморфозы 1.151–162 .
  153. ^ Харди 2014, с. 101 .
  154. ^ Динтер, с. 296 ; Лукан , Фарсалия 9.654–658 .
  155. ^ Зиссос, стр. 79 и далее. ; Дополнительную информацию об использовании изображений гигантомахии в « Аргонавтике» см. в Stover, стр. 5–6 , 71–73 , 79–150 .
  156. ^ Майор, с. 195; Клавдиан , Гигантомахия 62–73 (стр. 284–287) .
  157. ^ В культурах (включая древние греки) было обычным приписывать землетрясения и вулканы движениям погребенных «гигантов», см. Эндрюс, «Землетрясения», стр. 62–63 , «Гиганты», стр. 62–63 , «Гиганты», стр. 81 , «Вулканы» стр. 218–219 ; Кук, н. 5 стр. 2–3 ; Фрейзер 1914, с. 197 : «Народ Тимора, в Ост-Индии, думает, что земля покоится на плечах могучего гиганта, и что, когда он устает нести ее на одном плече, он перекладывает ее на другое и таким образом заставляет землю трястись. землетрясение»; стр. 200–201 : «Тонганцы думают, что земля поддерживается распростёртым телом бога Мууи. Когда он устаёт лежать в одной позе, он пытается развернуться, и это вызывает землетрясение»; Ханфманн 1937, с. 475; Лемприер "МИКОНОС" с. 456 ; Филострат Старший , Imagines 2.17.5 (стр. 198–201) .
  158. ^ Каллимах , фрагмент 117 (382) (стр. 342–343) ; Стаций , Фиваида 11.8 (стр. 390–391) ; Этна (возможно, написанная Люцилием Младшим ), 71–73 (стр. 8–9) ; Аполлодор , 1.6.2 ; Вергилий , Энеида 3578 и далее. (с примечанием Конингтона к 3,578 ); Филострат , Жизнь Аполлония Тианского 5.16 (стр. 498–501) ; Клавдиан , Похищение Прозерпины 1,153–159 (стр. 304–305) , 2,151–162 (стр. 328–331) , 3,186–187 (стр. 358–359) ; Квинт Смирней , Posthomerica (или Падение Трои ) 5,641–643 (стр. 252–253) , 14 582–585 (стр. 606–607) . Филострат Старший , Imagines 2.17.5 (стр. 198–201) Энцелад похоронен в Италии, а не на Сицилии.
  159. ^ Пиндар , Пифиан 1.15–29 , Олимпиец 4.6–7 ; Эсхил (?), Прометей, связанный 353–374 ; Никандр , апод Антонин Либералис 28 ; Овидий , Фасти 4.491–492 (стр. 224–225) , Метаморфозы 5.346 и сл. (в котором Тифон похоронен под всей Сицилией, его левая и правая руки - под Пелором и Пахином , ноги - под Лилибеем , а голова - под Этной); Валерий Флакк , Аргонавтика 2.23 и далее. Архивировано 9 сентября 2016 г. в Wayback Machine ; Манилий , Астрономия 2874–880 (стр. 150–151) ; Сенека , Геркулес Фуренс 46–62 (стр. 52–53) , Фиест 808–809 (стр. 298–299) (где Хор спрашивает, сбросил ли Тифон гору (предположительно Этну) «и вытянул свои конечности»); Аполлодор , 1.6.3 ; Гигин , Фабулы 152 ; б схолия к «Илиаде» 2.783 (Кирк, Рэйвен и Шофилд. стр. 59–60, № 52 ); Филострат , Жизнь Аполлония Тианского 5.16 (стр. 498–501) ; Филострат Старший , Imagines 2.17.5 (стр. 198–201) ; Nonnus Dionysiaca 2,622–624 (I стр. 90–91) (похоронен под Сицилией). Сообщалось также, что тайфун похоронен под вулканическим островом Искья , самым большим из Флегрейские острова у берегов Неаполя , см. Lycophron , Alexandra 688–693 (стр. 550–551) ; Вергилий , Энеида 9.715–716 (называя остров «Инариме»); Страбон , 5.4.9 (назвав остров «Питекуссами»); Риджуэй, Дэвид, стр. 35–36 ; Силий Италикус , Пуника 8.540–541 (I стр. 432–422) ; Клавдиан , Похищение Прозерпины 3.183–184 (стр. 358–359) .
  160. ^ Каллимах , Гимн 4 (Делосу) 141–146 (стр. 96–97) ; Незначительный п. 153 .
  161. ^ Филострат , О героях 8.15–16 (стр. 14) ; Клавдиан , Похищение Прозерпины 3.183–184 (стр. 358–359) .
  162. ^ Silius Italicus , Punica 12.143–151 (II стр. 156–159) , где также похоронен Титан Япет под Инариме.
  163. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  164. ^ Кассий Дион 66.22–23 .
  165. ^ Виан и Мур 1988, стр. 268–269.
  166. ^ Юрикова, Эрика (11 июня 2017 г.). «Римские древности – Учебник древней истории Иезуитского Трнавского университета» . Исторический Оломоуц 52 : 71–85. дои : 10.5507/ho.2017.003 . ISSN   1803-9561 .
  167. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  168. ^ Аполлодор , 1.6.1 .
  169. ^ Пиндар , Истмийский 6.30–35 , Немейский 4.24–30 .
  170. ^ Ганц, с. 420.
  171. ^ Бринкманн, N8 с. 94.
  172. ^ Кейрел, с. 52.
  173. ^ Суда с.в. Аристей , жук Этней
  174. ^ Ганц, с. 451; Бизли, с. 39 ; Ричардс, стр. 287 , 383 ; Шефолд, с. 57 ; Архив Бизли 310147 ; LIMC 9257 (Gigantes 105) , изображение 13 из 14 ).
  175. ^ Барбер 1991 с. 381 .
  176. ^ Паркер 2011, с. 201 ; Паркер 2006, с. 255; Коннелли, с. 47; Шайд, стр. 18–19 , с. 178 н. 48 . Павсаний , 1.35.6 рассказывает об Астерии, сыне Анакса, «сына Земли», похороненном на острове Астериус, недалеко от острова Ладе, у берегов Милета , имеющем кости длиной в десять локтей, см. также Павсаний 7.2. .5 .
  177. ^ Бринкманн с. 128 н. 194.
  178. ^ Робертсон, Ноэль, с. 42 , с. 43–44 ; Ясумура, стр. 50, 173 с. 44; Янко, с. 191–192 (14.250–61).
  179. О экспедиции Геракла на Кос см. Гомер , Илиада 14.250–256 ; Пиндар, Истмийский 6,31–35 , Немейский 4,24–30 ; Аполлодор , 2.7.1 . О меропах как гигантах см. Yasumura, p. 50; Янко, с. 191; Филострат , О героях 8.14 (стр. 13–14) .
  180. ^ Робертсон, Ноэль, с. 42 .
  181. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  182. ^ Еврипид , Ион 987–997 .
  183. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  184. ^ Птолемей Гефестион, Новая книга истории 6 «Фетида сожгла в тайном месте детей, которых она родила от Пелея; шестеро родились; когда у нее родился Ахилл, Пелей заметил и вырвал его из пламени только с обожженной ногой и доверил его Хирону. Последний эксгумировал тело гиганта Дамиса, который был похоронен в Паллене (Дамис был самым быстрым из всех гигантов), удалил «астрагал» и включил его в ахиллову ногу, используя «ингредиенты». Этот «астрагал» упал, когда Ахиллес. преследовался Аполлоном, и именно поэтому павший Ахиллес был убит. С другой стороны, говорят, что поэт назвал его Подаркесом, потому что, как говорят, Фетида дала новорожденному ребенку крылья Арсе и. Подаркес означает, что у его ног были крылья Арсе».
  185. ^ Ганц, стр. 107-1. 450–451; Арафат, с. 16; Бизли 14590 , LIMC 52 (Джайентс 170) , изображение 4 из 4 .
  186. ^ Еврипид , Ион 205–218 .
  187. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  188. ^ Вергилий , Энеида 3.578 и далее. (с примечанием Конингтона к 3,578 ); Клавдиан , Похищение Прозерпины 1.153–159 (стр. 304–305) , 2.151–162 (стр. 328–331) , 3.186–187 (стр. 358–359)
  189. ^ Филострат Старший , Изображения 2.17.5 (стр. 198–201) .
  190. ^ Жир, 450–451.
  191. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  192. ^ Ганц, с. 451; Акрополис 2134 (Архив Бизли 9922 , LIMC 26166 (Гигантес 106) ); Getty 81.AE.211 (Архив Бизли 10047 , LIMC 10415 (Gigantes 171) ); Лувр E732 (Архив Бизли 14590 , LIMC 52 (Gigantes 170) ).
  193. ^ Мур 1985, с. 34 .
  194. ^ Ганц, стр. 451–452; Бринкманн, N7 с. 94; LIMC 5020 (Гигантес 2) .
  195. ^ Шефолд, с. 52 , Архив Бизли, 1409 г .; Ганц п. 450 отмечает, что пинакс может изображать встречу Ареса с алоадами в «Илиаде 5».
  196. ^ Архив Бизли 220533 : подробное изображение Эфиальта со щитом и копьем v . Аполлон с мечом и луком ; Кук, с. 56 , табл. VI .
  197. ^ Архив Бизли 202916 ; LIMC 11561 (Гигантес 361) ; Кук, стр. 14–18 , с. 17 рис. 5 .
  198. ^ Арафат, стр. 16, 183, 184; Akropolis 2.211 (Архив Бизли, 200125 ; LIMC Gigantes 299, Архивировано 7 октября 2016 г., в Wayback Machine ); Британский музей E 47 (Архив Бизли 203256 ; LIMC 4663 (Gigantes 301) ).
  199. ^ Гомер , Одиссея 7.54 и далее. .
  200. ^ Ганц, стр. 16, 57; Жесткий, с. 88 ; Схолия на Гомера » тему « Илиады 14.295 .
  201. ^ Ганц, с. 451; Акрополис 2134 (Архив Бизли 9922 , LIMC 26166 (Гигантес 106) ).
  202. ^ Проперций , Элегии 3.9.47–48 (стр. 266–267) ; Кейт, с. 135 ; Хейворт, стр. 325–326 .
  203. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  204. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  205. ^ Фрейзер 1921, примечание 1 к Аполлодору 1.6.2, стр. 46 : «Грация, вероятно, коррумпирована. Были предложены различные поправки, такие как Αἰγαίονα (Heyne, M. Mayer, op . cit . pp. 201 sq .), ὐριτιονα, Ῥαίωνα (Герчер)».
  206. ^ Мур 1985, с. 31 ; Бизли, с. 39 ; Акрополис 607 (Архив Бизли 310147 , LIMC 9257 (Гигантес 105) ); Getty 81.AE.211 (Архив Бизли 10047 , LIMC 10415 (Gigantes 171) ).
  207. ^ Павсаний , 8.32.5 , 8.36.2 .
  208. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  209. ^ Аполлодор, 1.6.2 н. 6 ; Гомер , Илиада 2.5.844 и далее. ; Гесиод , Щит Геракла 226 и сл. .
  210. ^ Фотий , Библиотеки Кодекс 190 .
  211. ^ Поллитт 1986, с. 105 ; Средство просмотра изображений Пергамского алтаря. Архивировано 26 ноября 2013 г. на Wayback Machine . См. также Акрополис 1632 (Архив Бизли 15673 , LIMC 4867 (Gigantes 110) ).
  212. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  213. ^ Еврипид , Ион 205–218 ; Стюарт, стр. 86–87.
  214. ^ Аполлоний Родосский , Аргонавтика 3.1225–7 (стр. 276–277) ; Клавдиан , Гигантомахия 85–91 (стр. 286–287) .
  215. ^ Бизли, с. 39 ; Архив Бизли 310147 ; LIMC 9257 (Gigantes 105) , изображение 1 из 14 .
  216. ^ Silius Italicus , Punica 12.143–151 (II стр. 156–159) .
  217. ^ Сифнийская сокровищница: Бринкманн, N14, стр. 98, 124–125; Кубок Вульчи: Арафат, с. 16; Архив Бизли 220533 : подробное изображение Мимона и Ареса ; Кук, с. 56 , табл. VI .
  218. ^ Джулиани, Лука. Шефолд, Карл. Боги и герои в позднеархаическом греческом искусстве . Издательство Кембриджского университета. 3 декабря 1992 г. стр. 57-59.
  219. ^ Архив Бизли 220533 ; Арафат, стр. 24, 25, 186; Кук, с. 56, табл. VI ; LIMC 10641 (Gigantes 318) , изображение 3 из 4 ; Персей Берлин F 2531 (Ваза)
  220. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  221. ^ Клавдиан , Гигантомахия 91–103 (стр. 286–289) .
  222. ^ Клавдиан , Гигантомахия 75–84 (стр. 286–287) .
  223. ^ Ранер, 203–204 . ; стр Евстафий , Ad Odysseam 10.305 (Цукер и Ле Февр: «Александр Пафосский сообщает следующую историю: Пиколоос, один из гигантов, спасаясь от войны, ведущейся против Зевса, достиг острова Цирцеи и пытался прогнать ее. Ее отец Гелиос убил его, защищающего свою дочь своим щитом» ); Птолемей Гефестион , истории Новая книга 4 ( Фотий , Библиотека 190.32 : «Растение моли, о котором говорит Гомер; говорят, что это растение выросло из крови гиганта, убитого на острове Цирцеи; у него белый цветок; союзником Цирцеи, убившей великана, был Гелиос; бой был трудным (mâlos), от которого и произошло название этого растения».
  224. ^ Аполлодор , 1.6.2 .
  225. ^ Getty 81.AE.211 (Мур 1985, стр. 30–31 , Архив Бизли 10047 , LIMC 10415 (Gigantes 171) ); Лувр E732 (Ганц, стр. 451, Архив Бизли 14590 , LIMC 52 (Gigantes 170) , изображение 4 из 4 ).
  226. ^ Аполлодор , 1.6.2 . Сравните с Аристофаном , «Птицы» , 1249 и сл. : «Один Порфирион дал ему [Зевсу] достаточно дел».
  227. ^ Пиндар , Пифиан 8.12–18 .
  228. ^ Архив Бизли 220533 : подробное изображение Zeus v . Порфирион ; Кук, с. 56 , табл. VI .
  229. ^ Бринкманн, N22 стр.103, где обнаружены следы "риона"; Стюарт, фото 196.
  230. ^ Парада, св Тоас 5; Грант, 519–520 . ; стр Смит, св. Тун ; Аполлодор , 1.6.2 . Фрейзер переводит Аполлодора 1.6.2 Θόωνα как «Тоас». Ссылаясь только на Аполлодора 1.6.2, Парада называет гиганта «Тоас» (Θόας), а Смит называет гиганта «Тун (Θόων)». Грант, не ссылаясь на какие-либо источники, называет Гиганта «Тоас», но говорит, что «его также называли Тун».
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: 209348d3bc5df2abb2287fe5cfd84b2e__1720880640
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/20/2e/209348d3bc5df2abb2287fe5cfd84b2e.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Giants (Greek mythology) - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)