Саттвича диета
![]() | Эта статья имеет несколько вопросов. Пожалуйста, помогите улучшить его или обсудить эти вопросы на странице разговоров . ( Узнайте, как и когда удалить эти сообщения )
|
Эта статья является частью серии на |
Альтернативная медицина |
---|
![]() |
Диета Sattvic относится к типу растительной диеты в аюрведе [ 1 ] где еда разделена на то, что определяется как три йогических качества ( Guna ), известные как саттва . [ 2 ] В этой системе диетической классификации продукты, которые уменьшают энергию организма, считаются тамаными , в то время как те, которые увеличивают энергию организма, считаются раджасическими . Диета Саттвича иногда называют йогической диетой в современной литературе.
Диета Саттвича . разделяет качества саттвы, некоторые из которых включают «чистый, существенный, естественный, жизненно важный, энергосодержащий, чистый, сознательный, истинный, честный, мудрый» [ 3 ] [ 4 ] Диета Саттвича также может иллюстрировать ахимсу , принцип не причинять вреда другим живым существам. Это одна из причин, по которой йоги часто следуют вегетарианской диете. [ 5 ]
A sattvic diet is a regimen that places emphasis on seasonal foods, fruits if one has no sugar problems, nuts, seeds, oils, ripe vegetables, legumes, whole grains, and non-meat based proteins. Dairy products are recommended when the cow is fed and milked appropriately.[6]
In ancient and medieval era Yoga literature, the concept discussed is Mitahara, which literally means "moderation in eating".[6][7] A sattvic diet is one type of treatment recommended in ayurvedic literature.[3]
Etymology
[edit]Sattvic is derived from sattva (सत्त्व) which is a Sanskrit word.[8] Sattva is a complex concept in Indian philosophy, used in many contexts, and it means one that is "pure, essence, nature, vital, energy, clean, conscious, strong, courage, true, honest, wise, rudiment of life".[9][better source needed]
Sattva is one of three gunas (quality, peculiarity, tendency, attribute, property). The other two qualities are considered to be rajas (agitated, passionate, moving, emotional, trendy) and tamas (dark, destructive, spoiled, ignorant, stale, inertia, unripe, unnatural, weak, unclean). The concept that contrasts with and is opposed to sattva is Tamas.[10][11]
A sattvic diet is thus meant to include food and eating habit that is "pure, essential, natural, vital, energy-giving, clean, conscious, true, honest, wise".[2][3][4]
Ancient literature
[edit]Eating agreeable (sattvic) food and eating in moderation have been emphasized throughout ancient literature. For example, the c. 5th-century Tamil poet-philosopher Valluvar insists this in the 95th chapter of his work, the Tirukkural. He hints, "Assured of digestion and truly hungry, eat with care agreeable food" (verse 944) and "Agreeable food in moderation ensures absence of pain" (verse 945).[12][13]
Yoga includes recommendations on eating habits. Both the Śāṇḍilya Upanishad [14] and Svātmārāma, an Indian yogi who lived during the 15th century CE,[15]: Introduction [16][17] state that Mitahara (eating in moderation) is an important part of yoga practice. It is one of the Yamas (virtuous self restraints).[15]: verse 1.58–63, pages 19–21 These texts while discussing yoga diet, however, make no mention of sattvic diet.[according to whom?]
In Yoga diet context, the virtue of Mitahara is one where the yogi is aware of the quantity and quality of food and drinks he or she consumes, takes neither too much nor too little, and suits it to one's health condition and needs.[4][6]
The application of sattva and tamas concepts to food is a later and relatively new extension to the Mitahara virtue in Yoga literature. Verses 1.57 through 1.63 of Hatha Yoga Pradipika[15]: verse 1.58–63, pages 19–21 suggest that taste cravings should not drive one's eating habits; rather, the best diet is one that is tasty, nutritious and likable, as well as sufficient to meet the needs of one's body.[18] It recommends that one must "eat only when one feels hungry" and "neither overeat nor eat to completely fill the capacity of one’s stomach; rather leave a quarter portion empty and fill three quarters with quality food and fresh water".[18] The Hathayoga Pradipika suggests ‘‘mitahara’’ regimen of a yogi avoids foods with excessive amounts of sour, salt, bitterness, oil, spice burn, unripe vegetables, fermented foods or alcohol.[15]: Verses 1.59 to 1.61 The practice of Mitahara, in Hathayoga Pradipika, includes avoiding stale, impure and tamasic foods, and consuming moderate amounts of fresh, vital and sattvic foods.[2]
Sattvic foods
[edit]This section needs additional citations for verification. (May 2023) |
According to ayurveda, sattvic, rajasic, and tamasic foods consist of some combination of any of the five basic elements: prithvi (earth), jala (water), teja (fire), vayu (air), and akash (ether).[19]
Nuts and seeds
[edit]Nuts that may be considered a part of a sattvic diet include raw organic almonds, cashews, and pistachios. Seeds that may be considered a part of a sattvic diet include sunflower and pumpkin seeds.[20]
Fruit
[edit]Fruits that are fresh and organic are considered sattvic. Fresh fruits are preferred to frozen or preserved in a sattvic diet.[21]
Dairy
[edit]Dairy products like yogurt and cheese (paneer) must be made that day, from milk obtained that day. Butter must be fresh daily as well, and raw; but ghee (clarified butter) can be aged forever, and is great for cooking. Freshness is key with dairy. Milk should be freshly milked from a cow. Milk that is not consumed fresh can be refrigerated for one to two days in its raw state, but must be brought to a boil before drinking, and drunk while still hot/warm.[citation needed]
Vegetables
[edit]Most mild vegetables are considered sattvic. Pungent vegetables leek, garlic and onion (tamasic) are excluded, including mushrooms, as all fungi are also considered tamasic. Some consider tomatoes, peppers, and aubergines as sattvic, but most consider the Allium family (garlic, onion, leeks, shallots), as well as fungus (yeasts, molds, and mushrooms) as not sattvic.[citation needed]
Whole grains
[edit]Whole grains provide nourishment. Some include organic rice, whole wheat, spelt, oatmeal and barley. Sometimes the grains are lightly roasted before cooking to remove some of their heavy quality. Yeasted breads are not recommended, unless toasted. Wheat and other grains can be sprouted before cooking as well.[citation needed]
Legumes
[edit]Mung beans, lentils, yellow split peas, chickpeas, aduki beans, common beans and bean sprouts are considered sattvic if well prepared. In general, the smaller the bean, the easier to digest.[citation needed]
Sweeteners
[edit]Most yogis use raw honey (often in combination with dairy), jaggery, or raw sugar (not refined). Palm jaggery and coconut palm sugar are other choices. Others use alternative sweeteners, such as stevia or stevia leaf. In some traditions, sugar and/or honey are excluded from the diet, along with all other sweeteners.[citation needed]
Spices
[edit]Sattvic spices are herbs/leaves, including basil and coriander.[citation needed]
All other spices are considered either rajasic or tamasic. However, over time, certain Hindu sects have tried to classify a few spices as Sattvic.[citation needed]
Spices in the new sattvic list may include cardamom (yealakaai in Tamil, Elaichi in Hindi), cinnamon (Ilavangapattai in Tamil, Dalchini in Hindi), cumin (seeragam in Tamil, Jeera in Hindi), fennel (soambu in Tamil, Saunf in Hindi), fenugreek (venthaiyam in Tamil, Methi in Hindi), black pepper (Piper nigrum) also known as 'Kali mirch' in Hindi, fresh ginger (ingi in Tamil, Adrak in Hindi) and turmeric (Manjai in Tamil, Haldi in Hindi).
Rajasic spices like red pepper (kudaimilagai in Tamil, 'Shimla mirch' in Hindi) are normally excluded, but are sometimes used in small amounts, both to clear channels blocked by mucus and to counter tamas.[citation needed]
Sattvic herbs
[edit]Other herbs are used to directly support sattva in the mind and in meditation. These include ashwagandha, bacopa, calamus, gotu kola, ginkgo, jatamansi, purnarnava, shatavari, saffron, shankhapushpi, tulsi and rose.[citation needed]
Rajasic (stimulant) foods
[edit]Rajas food is defined as food that is spicy, hot, fried, or acidic. Raja food could lead to sadness, misery, or ailment. Junk food or preserved foods are often categorized as rajasik.[22]
Tamasic (sedative) foods
[edit]This section needs additional citations for verification. (March 2010) |
Sedative foods, also called static foods, or tamasic foods, are foods whose consumption, according to Yoga, are harmful to both mind and body. Harm to mind includes anything that will lead to a duller, less refined state of consciousness. Bodily harm includes any foods that will cause detrimental stress to any physical organ, directly or indirectly (via any physical imbalance).[citation needed]
Such foods sometimes include: meat, fish, eggs, onion, garlic, scallion, leek, chive, mushroom, alcoholic beverage, durian (fruit), blue cheese, opium, and stale food. Food that has remained for more than three hours (i.e., one yām), is according to chapter 17 of the Bhagavad Gita, in the tamasic mode.[23]
Incompatible foods
[edit]Incompatible foods (viruddha)[24] are considered to be a cause of many diseases.[19] In the Charaka Samhita, a list of food combinations considered incompatible in the sattvic system is given.[ 19 ] PV Sharma утверждает, что такая несовместимость может не влиять на человека, который силен, упражнения в достаточной степени и имеют хорошую пищеварительную систему. [ 24 ]
Примеры комбинаций, которые считаются несовместимыми, включают:
- Соль или все, что содержащее соль с молоком (традиционно считается, что приводит к кожным заболеваниям). [ Лучший источник необходим ]
- Фрукты с молочными продуктами. [ Лучший источник необходим ]
- Рыба с молочными продуктами (традиционно считается, что производит токсины) [ 24 ] [ 19 ]
- Мясо с молочными продуктами [ 19 ]
- Кистная еда [ 19 ] или кислый фрукт [ 24 ] с молочными продуктами
- Листовые овощи с молочными продуктами [ 19 ]
- Молочный пудинг или сладкий пудинг с рисом [ 19 ]
- Горчичное масло и куркума ( куркума ) [ 19 ]
Смотрите также
[ редактировать ]- Аюрведа
- Буддийский вегетарианство
- Диета в индуизме
- Джайн (Сатвика)
- Лакто -вегетарианство
- Ital
- Кошер
- Халяль
Ссылки
[ редактировать ]- ^ «Обнаружение удивительных преимуществ саттвической еды» . 14 декабря 2023 года - через Economic Times - The Times of India.
- ^ Jump up to: а беременный в Стивен Розен (2011), еда для души: вегетарианство и традиции йоги, Praeger, ISBN 978-0-313-39703-5 , страницы 25-29
- ^ Jump up to: а беременный в Скотт Герсон (2002), Аюрведическое руководство по диете, ISBN 978-0-910261-29-6 , Глава 8: Диета Sattvic, страницы 107-132
- ^ Jump up to: а беременный в Десаи, BP (1990). «Место питания в йоге» . Древняя наука о жизни . 9 (3): 147–153. PMC 3331325 . PMID 22557690 .
- ^ «Ахимса - религиозная доктрина» . Энциклопедия Британская . Получено 12 марта 2019 года .
- ^ Jump up to: а беременный в Пол Тернер (2013), Пищевая йога - питательное тело, Mind & Soul, 2 -е издание, ISBN 978-0-9850451-1-1
- ^ Митихара, что такое индуизм? (Ред. Журнал «Индуизм сегодня», 2007), Гималайская академия, Гавайи, ISBN 978-1-934145-00-5 , стр. 340
- ^ Диета Sattvic Что такое Sattvic Diet
- ^ Саттва Мониер Уильямс Санскрит-Английский Словарь, Кельн Цифровой Санскрит Лексикон, Германия
- ^ Эдвард Крейг (2009), Рутледж Энциклопедия философии, Routledge, стр. 463
- ^ Джеймс Г. Лохтефельд, Гуна, в иллюстрированной энциклопедии индуизма: Am, Vol. 1, Rosen Publishing, ISBN 978-0-8239-3179-8 , стр. 265
- ^ Sundaram, PS (1990). Tiruvalluvar Kural . Гургаон: Пингвин. П. 115. ISBN 978-0-14-400009-8 .
- ^ «Рассел Симмонс на своей веганской диете, Обаме и Йоге» . Интегральный журнал йоги . н.д. Получено 23 августа 2021 года .
- ^ Kn Aiyar (1914), тридцать несовершеннолетних Упанишад, издательство Кессингера, ISBN 978-1-164-02641-9 , глава 22, страницы 173-176
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Svatmarama. (2002). Хатха -йога прадипика (перевод) . Акерс, Брайан Дана. Корк: книжная баба. ISBN 9780989996648 Полем OCLC 897647792 .
- ^ Лоренцен, Дэвид (1972). Капалики и Каламухас . Калифорнийский университет. С. 186–190 . ISBN 978-0-520-01842-6 .
- ^ Subramuniya (2003). Слияние с Шивой: современная метафизика индуизма . Гималайская академия публикации. п. 155. ISBN 978-0-945497-99-8 Полем Получено 6 апреля 2009 года .
- ^ Jump up to: а беременный KS Джоши, Говоря о йоге и терапии природной терапии, издатели стерлингов, ISBN 978-1-84557-045-3 , стр. 65-66
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый и фон глин час я Растоги, Санджив (2014). Аюрведическая наука о еде и питании . Springer Science & Business Media. ISBN 1461496284 . с.16, 31-32.
- ^ «6 Sattvic Foods, чтобы сделать вашу диету более йоги. • Основы йоги» . 2020-12-17 . Получено 2023-08-24 .
- ^ «6 Sattvic Foods, чтобы сделать вашу диету более йоги. • Основы йоги» . 2020-12-17 . Получено 2023-08-26 .
- ^ Растоги, Санджив (2014). Аюрведическая наука о еде и питании . Спрингер. с. 12, 22. ISBN 978-1-4614-9627-4 .
- ^ Мукундананда, Свами. «BG 17.10: Глава 17, стих 10 - Бхагавад Гита, Песня Бога - Свами Мукундананда» . www.holy-bhagavad-gita.org .
- ^ Jump up to: а беременный в дюймовый Веротта, Луизелла; Макки, Мария Пия; Venkatasubramanian, Padma (2015). Соединение индийской мудрости и западной науки: использование растений для питания и здоровья . CRC Press, Бока -Ратон, США. ISBN 1482299763 . С. 25-26.