Jump to content

Ида Б. Уэллс

(Перенаправлено с Иды Б. Уэллс-Барнетт )

Ида Б. Уэллс
Уэллс, гр. 1893 г.
Рожденный
Ида Белл Уэллс

( 1862-07-16 ) 16 июля 1862 г.
Умер 25 марта 1931 г. ( 1931-03-25 ) (68 лет)
Место захоронения Кладбище Оук Вудс
Другие имена
  • Ида Б. Уэллс-Барнетт
  • Иола (псевдоним)
Образование
Занятия
Политическая партия республиканец
Другие политические
принадлежность
Супруг
Дети 6, включая Альфреду Дастер

Ида Белл Уэллс-Барнетт (16 июля 1862 — 25 марта 1931) — американская журналистка-расследователь , педагог и один из первых лидеров движения за гражданские права . Она была одним из основателей Национальной ассоциации содействия прогрессу цветного населения (NAACP). [1] Уэллс посвятила свою карьеру борьбе с предрассудками и насилием, а также защите равенства афроамериканцев, особенно женщин. [2]

На протяжении 1890-х годов Уэллс документировал линчевание в Соединенных Штатах в статьях и брошюрах, таких как « Южные ужасы: Закон Линча во всех его фазах» и «Красная запись» , в которых развенчалось заблуждение, часто высказываемое белыми в то время, о том, что все черные жертвы линчевания были виновны. преступлений. Уэллс разоблачил жестокость линчевания и проанализировал его социологию, утверждая, что белые использовали линчевание, чтобы терроризировать афроамериканцев на Юге, потому что они представляли собой экономическую и политическую конкуренцию - и, следовательно, угрозу потери власти - для белых. Она стремилась продемонстрировать правду об этом насилии и выступить за меры, чтобы остановить его. [3]

Уэллс родился в рабстве в Холли-Спрингс, штат Миссисипи . В возрасте 16 лет, [4] она потеряла родителей и младшего брата во время эпидемии желтой лихорадки 1878 года . Она пошла на работу и с помощью бабушки содержала остальную семью вместе. Позже, переехав с некоторыми из своих братьев и сестер в Мемфис, штат Теннесси , Уэллс нашла более высокую зарплату в качестве учителя. Вскоре Уэллс стала совладельцем и писала для газеты Memphis Free Speech and Headlight , где в ее репортажах освещались случаи расовой сегрегации и неравенства. В конце концов, ее журналистские расследования стали публиковаться на национальном уровне в газетах, принадлежащих чернокожим . Подвергаясь постоянным угрозам и преступному насилию, в том числе когда белая толпа разрушила ее газетный офис и типографии, Уэллс уехала из Мемфиса в Чикаго , штат Иллинойс . Она вышла замуж за Фердинанда Л. Барнетта в 1895 году и имела семью, продолжая при этом писать, выступать и организовывать борьбу за гражданские права и женское движение до конца своей жизни.

Уэллс открыто заявляла о своих убеждениях как чернокожей активистки и регулярно сталкивалась с общественным неодобрением, иногда в том числе со стороны других лидеров движения за гражданские права и движения за избирательное право женщин . Она принимала активное участие в защите прав женщин и женском избирательном движении, основав несколько известных женских организаций. Опытный и убедительный оратор, Уэллс путешествовал с лекциями по стране и за рубежом. [5] Уэллс умерла 25 марта 1931 года в Чикаго, а в 2020 году была посмертно удостоена специальной награды Пулитцеровской премии «за выдающийся и смелый репортаж об ужасающем и жестоком насилии в отношении афроамериканцев в эпоху линчевания». [6]

Ранний период жизни

[ редактировать ]
Дом Боллинг-Гейтвуд . Семья Уэллсов жила в помещении для рабов, расположенном за домом Спирса Боллинга, когда он был порабощен им, теперь это музей.

Ида Белл Уэллс родилась на ферме Боллинг недалеко от Холли-Спрингс, штат Миссисипи . [7] Ида Уэллс родилась 16 июля 1862 года и была первым ребенком Джеймса Мэдисона Уэллса (1840–1878) и Элизабет «Лиззи» (Уоррентон). Джеймс Уэллс родился в семье порабощенной женщины по имени Пегги и белого поработителя Пегги, поэтому он был порабощен доктриной partus sequitur ventrem . Когда Джеймсу было 18, его отец привез Джеймса в Холли-Спрингс, наняв его учеником плотника к Спирсу Боллингу, а зарплату Джеймса передавал его поработителю. Одна из десяти детей, родившихся на плантации в Вирджинии, Лиззи была похищена и продана она безуспешно пыталась найти свою семью от своей семьи, братьев и сестер, а после Гражданской войны . [8] Лиззи принадлежала Спирсу Боллингу для работы по дому в его доме, ныне Доме Боллинг-Гейтвуд. До того, как была опубликована Прокламация об освобождении рабов , оба родителя Уэллса были порабощены Спирсом Боллингом , и, таким образом, Ида также родилась порабощенной. Джеймс Уэллс построил большую часть дома Боллинг-Гейтвуд, в котором жил Спирс Боллинг. Дом Боллинг-Гейтвуд стал музеем Иды Б. Уэллс-Барнетт. [9] Семья Уэллсов жила в другом месте на территории. На планах земли, выставленных в музее Иды Б. Уэллс-Барнетт, хижины за домом обозначены как резиденция семьи Уэллс.

После эмансипации отец Уэллса, Джеймс Уэллс, стал попечителем колледжа Шоу (ныне колледж Раста ). Он отказался голосовать за кандидатов от Демократической партии в период Реконструкции , стал членом Лояльной лиги и был известен как «расовый человек» за свое участие в политике и приверженность Республиканской партии . [8] Он основал успешный столярный бизнес в Холли-Спрингс в 1867 году, а его жена Лиззи стала известна как «знаменитый повар». [10]

Ида Б. Уэллс была одной из восьми детей, и она поступила в исторически сложившийся для чернокожих гуманитарный колледж Rust College в Холли-Спрингс (бывший колледж Шоу). [11] В сентябре 1878 года оба родителя Иды умерли во время эпидемии желтой лихорадки , унесшей жизни брата и сестры. [12] Уэллс в то время посещала ферму своей бабушки недалеко от Холли-Спрингс, и ее пощадили.

После похорон ее родителей и брата друзья и родственники решили, что пятерых оставшихся детей Уэллс следует разлучить и отправить в приемные семьи. Уэллс сопротивлялся этому предложению. Чтобы сохранить семью младших братьев и сестер, она нашла работу учительницей в сельской начальной школе для чернокожих недалеко от Холли-Спрингс. Ее бабушка по отцовской линии, Пегги Уэллс (урожденная Пегги Чирс; 1814–1887), вместе с другими друзьями и родственниками, оставалась со своими братьями и сестрами и заботилась о них в течение недели, пока Уэллс преподавал. [13]

Примерно через два года после того, как у бабушки Уэллса Пегги случился инсульт и умерла ее сестра Евгения, Уэллс и две ее младшие сестры переехали в Мемфис, чтобы жить с тетей Фанни Батлер ( урожденной Фанни Уэллс; 1837–1908) в 1883 году. [14] Мемфис находится примерно в 56 милях (90 км) от Холли-Спрингс.

Ранняя карьера и активизм против сегрегации

[ редактировать ]

Вскоре после переезда в Мемфис , штат Теннесси , Уэллс был принят на работу в школьную систему округа Шелби в Вудстоке . Во время летних каникул она посещала летние занятия в Университете Фиск , исторически сложившемся колледже для чернокожих в Нэшвилле , штат Теннесси. Она также посещала колледж Лемойн-Оуэн , исторически сложившийся колледж для чернокожих в Мемфисе. Она придерживалась твердых политических взглядов и провоцировала многих людей своими взглядами на права женщин. В возрасте 24 лет она написала: «В этот поздний день я не начну с того, что ненавидит моя душа: засахаривать мужчин, слабых и лживых существ, лестью, чтобы удержать их в качестве сопровождения или удовлетворить месть». [15]

. . . Я без всякого удовольствия окунул руки в разоблаченную здесь коррупцию... Кто-то должен показать, что афроамериканская раса больше грешит, чем грешит, и, похоже, это выпало на мою долю.

- Ида Б. Уэллс (1892) [2]

15 сентября 1883 г. и снова 4 мая 1884 г. кондуктор поезда железной дороги Чесапика и Огайо. [16] [17] приказала Уэллс уступить место в женском вагоне первого класса и пересесть в вагон для курящих, который уже был переполнен другими пассажирами. [13] В 1883 году Верховный суд США вынес решение против федерального Закона о гражданских правах 1875 года (который запрещал расовую дискриминацию в общественных местах). Этот приговор поддержал железнодорожные компании, которые решили провести сегрегацию своих пассажиров по расовому признаку. Когда 15 сентября Уэллс отказалась уступить место, кондуктор и двое мужчин вытащили ее из машины. Уэллс получила известность в Мемфисе, когда написала статью для The Living Way , еженедельника черной церкви, о своем лечении в поезде. В Мемфисе она наняла афроамериканского адвоката, чтобы подать в суд на железную дорогу. Когда ее адвокату заплатила железная дорога, [18] она наняла белого адвоката.

Уэллс выиграла дело 24 декабря 1884 года, когда местный окружной суд присудил ей компенсацию в размере 500 долларов (~ 16 956 долларов в 2023 году). Железнодорожная компания подала апелляцию в Верховный суд штата Теннесси , который в 1887 году отменил решение суда низшей инстанции. не был добросовестным, чтобы получить удобное место для короткой поездки». [19] Уэллсу было приказано оплатить судебные издержки. Ее реакция на решение суда высшей инстанции показала ее твердые убеждения в отношении гражданских прав и религиозной веры, поскольку она ответила: «Я чувствовала себя настолько разочарованной, потому что надеялась на такие великие вещи от своего иска для моего народа... О Боже, неужели нет ...справедливость на этой земле для нас?» [20]

Продолжая преподавать в начальной школе, Уэллс становился все более активным журналистом и писателем. Она приняла должность редактора небольшого мемфисского журнала Evening Star и начала писать еженедельные статьи для The Living Way газеты под псевдонимом «Иола». [21] Статьи, которые она писала под своим псевдонимом, критиковали расистскую Джима Кроу . политику [22] В 1889 году она вместе с Дж. Л. Флемингом стала редактором и совладельцем газеты « Свобода слова и фар» , принадлежавшей чернокожим, основанной преподобным Тейлором Найтингейлом (1844–1922) и базирующейся в баптистской церкви на Бил-стрит в Мемфисе.

уволил Уэллс с преподавательской должности В 1891 году Совет по образованию Мемфиса из-за ее статей, критикующих условия жизни в школах для чернокожих в регионе. Она была опустошена, но неустрашима и сосредоточила свою энергию на написании статей для журналов «Путь жизни» , «Свобода слова» и «Прожектор» . [20]

Кампания против линчевания и журналистские расследования

[ редактировать ]

The lynching at The Curve in Memphis

[edit]
The People's Grocery near Memphis, Tennessee, was a successful African-American cooperative. The 1892 lynchings of its owners led Wells to begin her investigations of lynching.

In 1889, Thomas Henry Moss, Sr. (1853–1892), an African American, opened People's Grocery, which he co-owned. The store was located in a South Memphis neighborhood nicknamed "The Curve". Wells was close to Moss and his family, having stood as godmother to his first child, Maurine E. Moss (1891–1971). Moss's store did well and competed with a white-owned grocery store across the street, Barrett's Grocery, owned by William Russell Barrett (1854–1920).[23]

On March 2, 1892, a young Black male youth named Armour Harris was playing a game of marbles with a young white male youth named Cornelius Hurst in front of the People's Grocery. The two male youths got into an argument during the game, then began to fight. As the Black youth, Harris, seemed to be winning the fight, the father of Cornelius Hurst intervened and began to "thrash" Harris. The People's Grocery employees William Stewart and Calvin R. McDowell (1870–1892) saw the fight and rushed outside to defend the young Harris from the adult Hurst as people in the neighborhood gathered into what quickly became a "racially charged mob".[24]

The white grocer Barrett returned the following day, March 3, 1892, to the People's Grocery with a Shelby County Sheriff's Deputy, looking for William Stewart. Calvin McDowell, who greeted Barrett, indicated that Stewart was not present, but Barrett was dissatisfied with the response and was frustrated that the People's Grocery was competing with his store. Angry about the previous day's mêlée, Barrett responded that "Blacks were thieves" and hit McDowell with a pistol. McDowell wrestled the gun away and fired at Barrett—missing narrowly. McDowell was later arrested but subsequently released.[24]

On March 5, 1892, a group of six white men including a sheriff's deputy took electric streetcars to the People's Grocery. The group of white men were met by a barrage of bullets from the People's Grocery, and Shelby County Sheriff Deputy Charley Cole was wounded, as well as civilian Bob Harold. Hundreds of Whites were deputized almost immediately to put down what was perceived by the local Memphis newspapers Commercial and Appeal-Avalanche as an armed rebellion by Black men in Memphis.[24] Thomas Moss, a postman in addition to being the owner of the People's Grocery, was named as a conspirator along with McDowell and Stewart. The three men were arrested and jailed pending trial.[23]

Around 2:30 a.m. on the morning of March 9, 1892, 75 men wearing black masks took Moss, McDowell, and Stewart from their jail cells at the Shelby County Jail to a Chesapeake and Ohio rail yard one mile north of the city and shot them dead. The Memphis Appeal-Avalanche reports: Just before he was killed, Moss said to the mob: "Tell my people to go west, there is no justice here."[24]

After the lynching of her friends, Wells wrote in Free Speech and Headlight urging Blacks to leave Memphis altogether:

There is, therefore, only one thing left to do; save our money and leave a town which will neither protect our lives and property, nor give us a fair trial in the courts, but takes us out and murders us in cold blood when accused by white persons.[25]

The event led Wells to begin investigating lynchings. She began to interview people associated with lynchings, including a lynching in Tunica, Mississippi, in 1892 where she concluded that the father of a young white woman had implored a lynch mob to kill a Black man with whom his daughter was having a sexual relationship, under a pretense "to save the reputation of his daughter".[24] In a 1909 speech at the National Negro Conference, Wells said:

During the last ten years from 1899 to 1908 inclusive the number lynched was 959. Of this number 102 were white, while the colored victims numbered 857. No other nation, civilized or savage, burns its criminals; only under that Stars and Stripes is the human holocaust possible. Twenty-eight human beings burned at the stake, one of them a woman and two of them children, is the awful indictment against American civilization—the gruesome tribute which the nation pays to the color line.[26]

Free Speech newspaper destroyed by a mob

[edit]

Wells' anti-lynching commentaries in the Free Speech had been building, particularly with respect to lynchings and imprisonment of Black men suspected of raping white women. A story was published on January 16, 1892, in the Cleveland Gazette, describing a wrongful conviction for a sexual affair between a married white woman, Julia Underwood (née Julie Caroline Wells), and a single Black man, William Offet (1854–1914) of Elyria, Ohio. Offet was convicted of rape and served four years of a 15-year sentence, despite his sworn denial of rape. Underwood's husband, Rev. Isaac T. Underwood – after she confessed to him that she had lied two years later – diligently worked to get Offet out of the penitentiary. After hiring an influential Pittsburgh attorney, Thomas Harlan Baird Patterson (1844–1907), Rev. Underwood prevailed, Offet was released and subsequently pardoned by the Ohio Governor.[27]

Dear Miss Wells:
     Thank you for your faithful paper on the lynch abomination now generally practiced against colored people in the South. There has been no word equal to it in convincing power. I have spoken, but my word is feeble in comparison ... Brave woman! ...

Frederick Douglass (October 25, 1892)[28]

On May 21, 1892, Wells published an editorial in the Free Speech refuting what she called "that old threadbare lie that Negro men rape white women. If Southern men are not careful, a conclusion might be reached which will be very damaging to the moral reputation of their women."[29]

Four days later, on May 25, The Daily Commercial wrote: "The fact that a Black scoundrel [Ida B. Wells] is allowed to live and utter such loathsome and repulsive calumnies is a volume of evidence as to the wonderful patience of Southern whites. But we've had enough of it."[30] The Evening Scimitar (Memphis) copied the story that same day, and added: "Patience under such circumstances is not a virtue. If the Negroes themselves do not apply the remedy without delay it will be the duty of those whom he has attacked to tie the wretch who utters these calumnies to a stake at the intersection of Main and Madison Sts., brand him in the forehead with a hot iron and perform upon him a surgical operation with a pair of tailor's shears."[30]

A white mob ransacked the Free Speech office, destroying the building and its contents.[31] James L. Fleming, co-owner with Wells and business manager, was forced to flee Memphis; and, reportedly, the trains were being watched for Wells' return. Creditors took possession of the office and sold the assets of the Free Speech. Wells had been out of town, vacationing in Manhattan; she never returned to Memphis.[30] A "committee" of white businessmen, reportedly from the Cotton Exchange, located Rev. Nightingale and, although he had sold his interest to Wells and Fleming in 1891,[32] assaulted him and forced him at gunpoint to sign a letter retracting the May 21 editorial.[33][34]

Wells subsequently accepted a job with The New York Age and continued her anti-lynching campaign from New York.[35] For the next three years, she resided in Harlem, initially as a guest at the home of Timothy Thomas Fortune (1856–1928) and wife, Carrie Fortune (née Caroline Charlotte Smiley; 1860–1940).[36]

According to Kenneth W. Goings, no copy of the Memphis Free Speech survives. The only knowledge of the newspaper ever existing comes from reprinted articles in other archived newspapers.[37]

Southern Horrors (1892)

[edit]
Cover of Southern Horrors: Lynch Law in All Its Phases

On October 26, 1892, Wells began to publish her research on lynching in a pamphlet titled Southern Horrors: Lynch Law in All Its Phases.[38][39] Having examined many accounts of lynchings due to the alleged "rape of white women", she concluded that Southerners accused Black men of rape to hide their real reasons for lynchings: Black economic progress, which white Southerners saw as a threat to their own economic progress, and white ideas of enforcing Black second-class status in the society. Black economic progress was a contemporary issue in the South, and in many states whites worked to suppress Black progress. In this period at the turn of the century, Southern states, starting with Mississippi in 1890, passed laws and/or new constitutions to disenfranchise most Black people and many poor white people through use of poll taxes, literacy tests and other devices.

Wells, in Southern Horrors, adopted the phrase "poor, blind Afro-American Sampsons" to denote Black men as victims of "white Delilahs". The Biblical "Samson", in the vernacular of the day, came from Longfellow's 1865 poem, "The Warning", containing the line: "There is a poor, blind Samson in the land ... " To explain the metaphor "Sampson", John Elliott Cairnes, an Irish political economist, in his 1865 article about Black suffrage, wrote that Longfellow was prophesizing; to wit: in "the long-impending struggle for Americans following the Civil War, [he, Longfellow] could see in the Negro only an instrument of vengeance, and a cause of ruin".[40]

The Red Record (1895)

[edit]

After conducting further research, Wells published The Red Record, in 1895, a 100-page pamphlet with more detail, describing lynching in the United States since the Emancipation Proclamation of 1863. It also covered Black people's struggles in the South since the Civil War. The Red Record explored the alarmingly high rates of lynching in the United States (which was at a peak from 1880 to 1930). Wells said that during Reconstruction, most Americans outside the South did not realize the growing rate of violence against Black people in the South. She believed that during slavery, white people had not committed as many attacks because of the economic labour value of slaves. Wells noted that, since slavery time, "ten thousand Negroes have been killed in cold blood, [through lynching] without the formality of judicial trial and legal execution".[41]

Frederick Douglass had written an article noting three eras of "Southern barbarism" and the excuses that whites claimed in each period.

Wells explored these in her The Red Record:[42]

  • During the time of enslavement, she observed that whites worked to "repress and stamp out alleged 'race riots'" or suspected rebellions by the abducted, usually killing Black people in far higher proportions than any white casualties. Once the Civil War ended, white people feared Black people, who were in the majority in many areas. white people acted to control them and suppress them by violence.[41]
  • During the Reconstruction Era white people murdered Black people as part of mob efforts to suppress Black political activity and re-establish white supremacy after the war. They feared so-called "Negro Domination" through voting and taking office. Wells urged Black people in high-risk areas to move away to protect their families.[43]
  • She observed that whites frequently claimed that Black men had "to be killed to avenge their assaults upon women". She said that white people falsely assumed that any relationship between a white woman and a Black man was a result of rape. But, given power dynamics, it was much more common for white men to take sexual advantage of poor Black women. She stated: "Nobody in this section of the country believes the old threadbare lie that Black men rape white women."[44] Wells connected lynching to sexual violence, showing how the myth of the Black man's lust for white women led to the murder of African-American men.

Wells gave 14 pages of statistics related to lynching cases committed from 1892 to 1895; she also included pages of graphic accounts detailing specific lynchings. She wrote that her data was taken from articles by white correspondents, white press bureaus, and white newspapers.[45] Her delivery of these statistics did not simply reduce the murders to numbers, Wells strategically paired the data with descriptive accounts in a way that helped her audience conceptualize the scale of the injustice. This powerful quantification captivated Black and White audiences about the horrors of lynching, through both her circulated works and public oration.[46]

Southern Horrors and The Red Record's documentation of lynchings captured the attention of Northerners who knew little about these mob murders or accepted the common explanation that Black men deserved this fate.[47]

According to the Equal Justice Initiative, 4,084 African Americans were murdered in the South, alone, between 1877 and 1950,[48] of which, 25 percent were accused of sexual assault and nearly 30 percent, murder.[48] Generally southern states and white juries refused to indict any perpetrators for lynching,[49] although they were frequently known and sometimes shown in the photographs being made more frequently of such events.[50][51]

Despite Wells's attempt to gain support among white Americans against mob murders, she believed that her campaign could not overturn the economic interests whites had in using lynching as an instrument to maintain Southern order and discourage Black economic ventures. Ultimately, Wells concluded that appealing to reason and compassion would not succeed in gaining criminalization of lynching by Southern whites.[52] In response to the extreme violence perpetrated upon Black Americans, Wells concluded that armed resistance was a reasonable and effective means to defend against lynching.[53] She said, a "Winchester rifle should have a place of honor in every black home."[54]

Speaking tours in Britain

[edit]

Wells travelled twice to Britain in her campaign against lynching, the first time in 1893 and the second in 1894 in effort to gain the support of a powerful white nation such as Britain to shame and sanction the racist practices of the United States.[52] She and her supporters in America saw these tours as an opportunity for her to reach larger, white audiences with her anti-lynching campaign, something she had been unable to accomplish in America. In these travels, Wells notes that her own transatlantic voyages in themselves held a powerful cultural context given the histories of the Middle Passage, and black female identity within the dynamics of segregation.[55] She found sympathetic audiences in Britain, already shocked by reports of lynching in America.[56] Wells had been invited for her first British speaking tour by Catherine Impey[57] and Isabella Fyvie Mayo. Impey, a Quaker abolitionist who published the journal Anti-Caste,[58] had attended several of Wells' lectures while traveling in America. Mayo was a writer and poet who wrote under the name of Edward Garrett. Both women had read of the particularly gruesome mob murder of Henry Smith in Texas and wanted to organize a speaking tour to call attention to American lynchings.

Impey and Mayo asked Frederick Douglass to make the trip, but he declined, citing his age and health. He then suggested Wells, who enthusiastically accepted the invitation.[59][60] In 1894, before leaving the US for her second visit to Great Britain, Wells called on William Penn Nixon, the editor of the Daily Inter Ocean, a Republican newspaper in Chicago. It was the only major white paper that persistently denounced lynching.[61] After she told Nixon about her planned tour, he asked her to write for the newspaper while in England.[61] She was the first African-American woman to be a paid correspondent for a mainstream white newspaper.[62]

Wells toured England, Scotland,[63] with Eliza Wigham in attendance[64] and Wales for two months, addressing audiences of thousands,[65] and rallying a moral crusade among the British.[66] She relied heavily on her pamphlet Southern Horrors in her first tour, and showed shocking photographs of lynchings in America. On May 17, 1894, she spoke in Birmingham, West Midlands, at the Young Men's Christian Assembly and at Central Hall, staying in Edgbaston at 66 Gough Road.[67] On June 25, 1894, at Bradford she gave a "sensational address, though in a quiet and restrained manner".[68]

On the last night of her second tour, the London Anti-Lynching Committee[69] was established – reportedly the first anti-lynching organization in the world.[70] Its founding members included many notable figure including the Duke of Argyll, Sir John Gorst, the Archbishop of Canterbury, Lady Henry Somerset and some twenty Members of Parliament,[71] with activist Florence Balgarnie as the honorary secretary.[72]

As a result of her two lecture tours in Britain, Wells received significant coverage in the British and American press. Many of the articles published by the latter at the time of her return to the United States were hostile personal critiques, rather than reports of her anti-lynching positions and beliefs. The New York Times, for example, called her "a slanderous and nasty-minded Mulatress".[73] Despite these attacks from the American press, Wells had nevertheless gained extensive recognition and credibility, and an international audience of supporters for her cause.[74] Wells' tours in Britain even influenced public opinion to the extent that British textile manufacturers fought back with economic strategies, imposing a temporary boycott on Southern cotton that pressured southern businessmen to condemn the practice of lynching publicly.[75]

Marriage and family

[edit]
Attorney Ferdinand Lee Barnett (c. 1900). Wells married Barnett in 1895.
Wells with her four children, 1909
Grave marker for Ida B. Wells-Barnett and her husband Ferdinand L. Barnett at Oak Woods Cemetery

On June 27, 1895, in Chicago at Bethel African Methodist Episcopal Church, Wells married attorney Ferdinand Lee Barnett,[76] a widower with two sons, Ferdinand Barnett and Albert Graham Barnett (1886–1962). Ferdinand Lee Barnett, who lived in Chicago, was a prominent attorney, civil rights activist, and journalist. Like Wells, he spoke widely against lynchings and in support of the civil rights of African Americans. Wells and Barnett had met in 1893, working together on a pamphlet protesting the lack of Black representation at the World's Columbian Exposition in Chicago in 1893. Barnett founded The Chicago Conservator, the first Black newspaper in Chicago, in 1878. Wells began writing for the paper in 1893, later acquired a partial ownership interest, and after marrying Barnett, assumed the role of editor.[77]

Wells' marriage to Barnett was a legal union as well as a partnership of ideas and actions. Both were journalists, as well as established activists with a shared commitment to civil rights. In an interview, Wells' daughter Alfreda said that the two had "like interests" and that their journalist careers were "intertwined". This sort of close working relationship between a wife and husband was unusual at the time, as women often played more traditional domestic roles in a marriage.[78]

In addition to Barnett's two children from his previous marriage, the couple had four more: Charles Aked Barnett (1896–1957), Herman Kohlsaat Barnett (1897–1975), Ida Bell Wells Barnett, Jr. (1901–1988), and Alfreda Marguerita Barnett (married surname Duster; 1904–1983). Charles Aked Barnett's middle name was the surname of Charles Frederic Aked (1864–1941), an influential British-born-turned-American progressive Protestant clergyman who, in 1894, while pastor of the Pembrooke Baptist Church in Liverpool, England, befriended Wells, endorsed her anti-lynching campaign, and hosted her during her second speaking tour in England in 1894.[79]

Wells began writing her autobiography, Crusade for Justice (1928), but never finished the book; edited by her daughter Alfreda Barnett Duster, it was posthumously published, in 1970, as Crusade for Justice: The Autobiography of Ida B. Wells.[12][80]In a chapter of Crusade For Justice, titled "A Divided Duty", Wells described the challenge of splitting her time between family and work. She continued to work after the birth of her first child, traveling and bringing the infant Charles with her. Although she tried to balance her roles as a mother and as a national activist, it was alleged that she was not always successful. Susan B. Anthony said she seemed "distracted".[81]

The establishment by Wells of Chicago's first kindergarten prioritizing Black children, located in the lecture room of the Bethel AME Church, demonstrates how her public activism and her personal life were connected; as her great-granddaughter Michelle Duster notes: "When her older children started getting of school age, then she recognized that black children did not have the same kind of educational opportunities as some other students .... And so, her attitude was, 'Well since it doesn't exist, we'll create it ourselves.'"[82]

African-American leadership

[edit]

The 19th century's acknowledged leader for African-American civil rights, Frederick Douglass praised Wells' work, giving her introductions and sometimes financial support for her investigations. When he died in 1895, Wells was perhaps at the height of her notoriety, but many men and women were ambivalent or against a woman taking the lead in Black civil rights at a time when women were not seen as, and often not allowed to be, leaders by the wider society.[83] The new leading voices, Booker T. Washington, his rival, W. E. B. Du Bois, and more traditionally minded women activists, often viewed Wells as too radical.[84]

Wells encountered and sometimes collaborated with the others, but they also had many disagreements, while also competing for attention for their ideas and programs. For example, there are differing in accounts for why Wells' name was excluded from the original list of founders of the NAACP. In his autobiography Dusk of Dawn, Du Bois implied that Wells chose not to be included.[85] However, in her autobiography, Wells stated that Du Bois deliberately excluded her from the list.[86]

Organizing in Chicago

[edit]

Having settled in Chicago, Wells continued her anti-lynching work while becoming more focused on the civil rights of African Americans. She worked with national civil rights leaders to protest a major exhibition, she was active in the national women's club movement, and she ultimately ran for a position in the Illinois State Senate. She also was passionate about women's rights and suffrage. She was a spokeswoman and an advocate for women being successful in the workplace, having equal opportunities, and creating a name for themselves.[87][page needed]

Ida B. Wells House is a Chicago landmark and National Historic Landmark.

Wells was an active member of the National Equal Rights League (NERL), founded in 1864, and was their representative calling on President Woodrow Wilson to end discrimination in government jobs.[88][89] In 1914, she served as president of NERL's Chicago bureau.[90]

World's Columbian Exposition

[edit]

In 1893, the World's Columbian Exposition was held in Chicago. Together with Frederick Douglass and other Black leaders, Wells organized a Black boycott of the fair, for the fair's lack of representation of African-American achievement in the exhibits.[91] Wells, Douglass, Irvine Garland Penn, and Wells' future husband, Ferdinand L. Barnett, wrote sections of the pamphlet The Reason Why: The Colored American Is Not in the World's Columbian Exposition, which detailed the progress of Blacks since their arrival in America and also exposed the basis of Southern lynchings.[92] Wells later reported to Albion W. Tourgée that copies of the pamphlet had been distributed to more than 20,000 people at the fair.[93] That year she started work with The Chicago Conservator, the oldest African-American newspaper in the city.[94]

Women's clubs

[edit]

Living in Chicago in the late 19th century, Wells was very active in the national Woman's club movement. In 1893, she organized The Women's Era Club, a first-of-its-kind civic club for African-American women in Chicago. Wells recruited veteran Chicago activist Mary Richardson Jones to serve as the first chair of the new club in 1894; Jones recruited for the organization and lent it considerable prestige.[95][96] It would later be renamed the Ida B. Wells Club in her honor. In 1896, Wells took part in the meeting in Washington, D.C., that founded the National Association of Colored Women's Clubs.[97] After her death, the club advocated to have a housing project in Chicago named after the founder, Ida B. Wells, and succeeded, making history in 1939 as the first housing project named after a woman of color.[98] Wells also helped organize the National Afro-American Council, serving as the organization's first secretary.[99]

Wells received much support from other social activists and her fellow club women. Frederick Douglass praised her work: "You have done your people and mine a service... What a revelation of existing conditions your writing has been for me."[30]

Despite Douglass's praise, Wells was becoming a controversial figure among local and national women's clubs. This was evident when in 1899 the National Association of Colored Women's Clubs intended to meet in Chicago. Writing to the president of the association, Mary Terrell, Chicago organizers of the event stated that they would not cooperate in the meeting if it included Wells. When Wells learned that Terrell had agreed to exclude Wells, she called it "a staggering blow".[100]

School segregation

[edit]

In 1900, Wells was outraged when the Chicago Tribune published a series of articles suggesting adoption of a system of racial segregation in public schools. Given her experience as a schoolteacher in segregated systems in the South, she wrote to the publisher on the failures of segregated school systems and the successes of integrated public schools. She then went to his office and lobbied him. Unsatisfied, she enlisted the social reformer Jane Addams in her cause. Wells and the pressure group she put together with Addams are credited with stopping the adoption of an officially segregated school system.[101][102]

Suffrage

[edit]

Willard controversy

[edit]
Ida B. Wells c. 1895

Wells' role in the U.S. suffrage movement was inextricably linked to her lifelong crusade against racism, violence and discrimination towards African Americans. Her view of women's enfranchisement was pragmatic and political.[103] Like all suffragists, she believed in women's right to vote, but she also saw enfranchisement as a way for Black women to become politically involved in their communities and to use their votes to elect African Americans, regardless of gender, to influential political office.[104]

As a prominent Black suffragist, Wells held strong positions against racism, violence and lynching that brought her into conflict with leaders of largely white suffrage organizations. Perhaps the most notable example of this conflict was her public disagreement with Frances Willard, the first President of the Woman's Christian Temperance Union (WCTU).[105]

The WCTU was a predominantly white women's organization, with branches in every state and a growing membership, including in the Southern United States, where segregation laws and lynching occurred. With roots in the call for temperance and sobriety, the organization later became a powerful advocate of suffrage in the U.S.

In 1893 Wells and Willard travelled separately to Britain on lecture tours. Willard was promoting temperance as well as suffrage for women, and Wells was calling attention to lynching in the U.S. The basis of their dispute was Wells' public statements that Willard was silent on the issue of lynching.[20] Wells referred to an interview Willard had conducted during her tour of the American South, in which Willard had blamed African Americans' behavior for the defeat of temperance legislation. "The colored race multiplies like the locusts of Egypt", Willard had said, and "the grog shop is its center of power. The safety of women, of childhood, of the home is menaced in a thousand localities, so that men dare not go beyond the sight of their own roof tree."[106][107][108]

Although Willard and her prominent supporter Lady Somerset were critical of Wells' comments, Wells was able to turn that into her favor, portraying their criticisms as attempts by powerful white leaders to "crush an insignificant colored woman".[109]

Wells also dedicated a chapter in The Red Record to juxtapose the different positions that she and Willard held. The chapter titled "Miss Willard's Attitude" condemned Willard for using rhetoric that promoted violence and other crimes against African Americans in America.[110]

Negro Fellowship League

[edit]

Wells, her husband, and some members of their Bible study group, in 1908 founded the Negro Fellowship League (NFL), the first Black settlement house in Chicago.[111] The organization, in rented space, served as a reading room, library, activity center, and shelter for young Black men in the local community at a time when the local Young Men's Christian Association (YMCA) did not allow Black men to become members. The NFL also assisted with job leads and entrepreneurial opportunities for new arrivals in Chicago from Southern States, notably those of the Great Migration.[112] During her involvement, the NFL advocated for women's suffrage and supported the Republican Party in Illinois.[113]

Alpha Suffrage Club

[edit]

In the years following her dispute with Willard, Wells continued her anti-lynching campaign and organizing in Chicago. She focused her work on Black women's suffrage in the city following the enactment of a new state law enabling partial women's suffrage. The Illinois Presidential and Municipal Suffrage Bill of 1913 (see Women's suffrage in Illinois) gave women in the state the right to vote for presidential electors, mayor, aldermen and most other local offices; but not for governor, state representatives or members of Congress.[114][115][a] Illinois was the first state east of the Mississippi to grant women these voting rights.[116]

The prospect of passing the act, even one of partial enfranchisement, was the impetus for Wells and her White colleague Belle Squire to organize the Alpha Suffrage Club in Chicago on January 30, 1913.[117][118][page needed] One of the most important Black suffrage organizations in Chicago, the Alpha Suffrage Club was founded as a way to further voting rights for all women, to teach Black women how to engage in civic matters, and to work to elect African Americans to city offices. Two years after its founding, the club played a significant role in electing Oscar De Priest as the first African American alderman in Chicago.[119]

As Wells and Squire were organizing the Alpha Club, the National American Woman Suffrage Association (NAWSA) was organizing a suffrage parade in Washington D.C. Marching the day before the inauguration of Woodrow Wilson as president in 1913, suffragists from across the country gathered to demand universal suffrage.[120] Wells, together with a delegation of members from Chicago, attended. On the day of the march, the head of the Illinois delegation told the Wells delegates that the NAWSA wanted "to keep the delegation entirely white",[121] and all African-American suffragists, including Wells, were to walk at the end of the parade in a "colored delegation".[122]

Instead of going to the back with other African Americans, however, Wells waited with spectators as the parade was underway, and stepped into the white Illinois delegation as they passed by. She visibly linked arms with her white suffragist colleagues, Squire and Virginia Brooks, for the rest of the parade, demonstrating, according to The Chicago Defender, the universality of the women's civil rights movement.[123]

From "race agitator" to political candidate

[edit]

During World War I, the U.S. government placed Wells under surveillance, labeling her a dangerous "race agitator".[10] She defied this threat by continuing civil rights work during this period with such figures as Marcus Garvey, Monroe Trotter, and Madam C. J. Walker.[10] In 1917, Wells wrote a series of investigative reports for the Chicago Defender on the East St. Louis Race Riots.[124] After almost thirty years away, Wells made her first trip back to the South in 1921 to investigate and publish a report on the Elaine massacre in Arkansas (published 1922).[124]

In the 1920s, she participated in the struggle for African-American workers' rights, urging Black women's organizations to support the Brotherhood of Sleeping Car Porters, as it tried to gain legitimacy.[10] However, she lost the presidency of the National Association of Colored Women in 1924 to the more diplomatic Mary Bethune.[125] To challenge what she viewed as problems for African Americans in Chicago, Wells started a political organization named Third Ward Women's Political Club in 1927. In 1928, she tried to become a delegate to the Republican National Convention but lost to Oscar De Priest. Her feelings toward the Republican Party became more mixed due to what she viewed as the Hoover administration's poor stance on civil rights and attempts to promote a "Lily-White" policy in Southern Republican organizations. In 1930, Wells unsuccessfully sought elective office, running as an Independent for a seat in the Illinois Senate, against the Republican Party candidate, Adelbert Roberts.[124][10]

Influence on Black feminist activism

[edit]

Wells explained that the defense of white women's honor allowed Southern white men to get away with murder by projecting their own history of sexual violence onto Black men. Her call for all races and genders to be accountable for their actions showed African-American women that they can speak out and fight for their rights. According to some, by portraying the horrors of lynching, she worked to show that racial and gender discrimination are linked, furthering the Black feminist cause.[126]

Legacy and honors

[edit]
Ida B. Wells display at the National Museum of African American History and Culture

Since Wells' death, with the rise of mid-20th-century civil rights activism, and the 1971 posthumous publication of her autobiography, interest in her life and legacy has grown. Awards have been established in her name by the National Association of Black Journalists,[127] the Medill School of Journalism at Northwestern University,[128] the Coordinating Council for Women in History,[129] the Type Investigations (formerly the Investigative Fund),[130] the University of Louisville,[131] and the New York County Lawyers' Association (awarded annually since 2003),[132] among many others. The Ida B. Wells Memorial Foundation and the Ida B. Wells Museum have also been established to protect, preserve and promote Wells' legacy.[133] In her hometown of Holly Springs, Mississippi, there is an Ida B. Wells-Barnett Museum named in her honor that acts as a cultural center of African-American history.[134]

In 1941, the Public Works Administration (PWA) built a Chicago Housing Authority public housing project in the Bronzeville neighborhood on the South Side of Chicago; it was named the Ida B. Wells Homes in her honor. The buildings were demolished in August 2011 due to changing demographics and ideas about such housing.[135]

In 1988, she was inducted into the National Women's Hall of Fame.[136] In August that year, she was also inducted into the Chicago Women's Hall of Fame.[137] Molefi Kete Asante included Wells on his list of 100 Greatest African Americans in 2002.[138] In 2011, Wells was inducted into the Chicago Literary Hall of Fame for her writings.[139]

On February 1, 1990, at the start of Black History Month in the U.S., the U.S. Postal Service dedicated a 25¢ stamp commemorating Wells in a ceremony at the Museum of Science and Industry in Chicago. The stamp, designed by Thomas Blackshear II, features a portrait of Wells illustrated from a composite of photographs of her taken during the mid-1890s. Wells is the 25th African-American entry – and fourth African-American woman – on a U.S. postage stamp. She is the 13th in the Postal Service's Black Heritage series.[140][141][142]

In 2006, the Harvard Kennedy School commissioned a portrait of Wells.[143] In 2007, the Ida B. Wells Association was founded by University of Memphis philosophy graduate students to promote discussion of philosophical issues arising from the African-American experience and to provide a context in which to mentor undergraduates. The Philosophy Department at the University of Memphis has sponsored the Ida B. Wells conference every year since 2007.[144]

On February 12, 2012, Mary E. Flowers, a member of the Illinois House of Representatives, introduced House Resolution 770 during the 97th General Assembly, honoring Ida B. Wells by declaring March 25, 2012 – the eighty-ninth anniversary of her death – as Ida B. Wells Day in the State of Illinois.[145]

Historical marker honoring Ida B. Wells in Holly Springs, Mississippi

In August 2014, Wells was the subject of an episode of the BBC Radio 4 programme Great Lives, in which her work was championed by Baroness Oona King.[146] Wells was honored with a Google Doodle on July 16, 2015, which would have been her 153rd birthday.[147][148][149][150]

In 2016, the Ida B. Wells Society for Investigative Reporting was launched in Memphis, Tennessee, with the purpose of promoting investigative journalism.[151] Following in the footsteps of Wells, this society encourages minority journalists to expose injustices perpetuated by the government and defend people who are susceptible to being taken advantage of.[151] This organization was created with much support from the Open Society Foundations, Ford Foundation, and CUNY Graduate School of Journalism.[151]

In 2018, the National Memorial for Peace and Justice opened, including a reflection space dedicated to Wells, a selection of quotes by her, and a stone inscribed with her name.[152][153]

The mayor of Birmingham, England, commemorating Wells' 1893 British Isles lecture tour with a blue plaque, February 12, 2019

On March 8, 2018, The New York Times published a belated obituary for her,[2] in a series marking International Women's Day and entitled "Overlooked", which set out to acknowledge that, since 1851, the newspaper's obituary pages had been dominated by white men, while notable women – including Wells – had been ignored.[154][155]

In July 2018, Chicago's City Council officially renamed Congress Parkway as Ida B. Wells Drive;[156] it is the first downtown Chicago street named after a woman of color.[157]

On February 12, 2019, a blue plaque, provided by the Nubian Jak Community Trust, was unveiled by the mayor of Birmingham, Yvonne Mosquito, at the Edgbaston Community Centre, Birmingham, England, commemorating Wells' stay in a house on the exact site of 66 Gough Road where she stayed in 1893 during her speaking tour of the British Isles.[70][158]

On July 13, 2019, a marker for her was unveiled in Mississippi, on the northeast corner of Holly Springs' Courthouse Square. The marker was dedicated by the Wells-Barnett Museum and the Jewish American Society for Historic Preservation.[159]

In 2019, a new middle school in Washington, D.C., was named in her honor.[160] On November 7, 2019, a Mississippi Writers Trail historical marker was installed at Rust College in Holly Springs, commemorating the legacy of Ida B. Wells.[161]

On May 4, 2020, she was posthumously awarded a Pulitzer Prize special citation, "for her outstanding and courageous reporting on the horrific and vicious violence against African Americans during the era of lynching".[6][162] The Pulitzer Prize board announced that it would donate at least $50,000 in support of Wells' mission to recipients who would be announced at a later date.[6]

In 2021, a public high school in Portland, Oregon, that had been named for Woodrow Wilson was renamed Ida B. Wells High School.[163]

Уэллс будет награждена кварталом в США в 2025 году в рамках последнего года программы кварталов для американских женщин . [164]

Памятники

[ редактировать ]
Статуя Иды Б. Уэллс в натуральную величину в центре Мемфиса.

В 2021 году Чикаго установил памятник Уэллс в районе Бронзевилля , недалеко от того места, где она жила, и недалеко от места бывшего жилищного проекта Ida B. Wells Homes . [165] Официально названный «Свет истины» Национальный памятник Иды Б. Уэллс (по ее цитате: «Чтобы исправить ошибки, нужно пролить на них свет истины»), он был создан скульптором Ричардом Хантом . [166]

Также в 2021 году Мемфис открыл новую площадь Иды Б. Уэллс со статуей Уэллса в натуральную величину. Памятник примыкает к исторической баптистской церкви на Бил-стрит , где Уэллс выпускал газету «Свобода слова» . [167]

Представительство в СМИ

[ редактировать ]

В 1949 году радиодраме антологии « - в Свобода назначения» в эпизоде ​​«Женщина с миссией», написанном Ричардом Даремом , были кратко изложены части ее жизни . [168]

PBS « Документальный сериал Американский опыт» вышел в эфир 19 декабря 1989 года — 2 сезон, 11 серия (один час) — «Ида Б. Уэллс: Страсть к справедливости», сценарий и режиссёр Уильям Гривз . В документальном фильме использованы отрывки из мемуаров Уэллса, прочитанные Тони Моррисон . [169] ( доступно для просмотра через YouTube )

В 1995 году вышла пьеса « В поисках справедливости: пьеса одной женщины об Иде Б. Уэллс» , написанная Венди Д. Джонс (род. 1953) с Дженис Дженкинс в главной роли. [170] был произведен. Он основан на исторических событиях и речах из автобиографии Уэллса, а также содержит вымышленные письма другу. Он получил четыре награды от AUDELCO (Комитета по развитию аудитории), организации, которая чествует черный театр. [171]

было проведено инсценированное чтение пьесы « Письмо Иолы» , написанной Мишон Бостон (урожденная Мишон Алана Бостон; род. 1962). В 1999 году в Университете Говарда в Вашингтоне, округ Колумбия, под руководством Веры Дж. Кац [б] [172] включая тогдашнего студента Чедвика Боузмана среди актерского состава. Пьеса вдохновлена ​​реальными событиями, которые вынудили 29-летнюю Иду Б. Уэллс начать кампанию против линчевания в Мемфисе в 1892 году, используя свою газету « Свобода слова» . [173]

Жизнь Уэллса является предметом «Постоянная звезда» широко исполняемой музыкальной драмы Тейзвелла Томпсона (2002) . [174] на написание ее вдохновил документальный фильм 1989 года «Ида Б. Уэллс: Страсть к справедливости» . [71] В пьесе Томпсона Уэллс рассматривается как «выдающаяся фигура в Америке после реконструкции ». [174]

Уэллса сыграла Адила Барнс в фильме 2004 года « Ангелы с железными зубами» . В фильме драматизирован момент во время парада избирательного права женщин 1913 года, когда Уэллс проигнорировала инструкции маршировать с отдельными парадными отрядами и пересекла линию, чтобы маршировать вместе с другими членами своего отделения в Иллинойсе. [175]

Избранные публикации

[ редактировать ]

См. также

[ редактировать ]

Библиография

[ редактировать ]

Аннотации

[ редактировать ]
  1. ^ 48-я Генеральная ассамблея Иллинойса , регулярная сессия, проводимая раз в два года :
    1. 7 мая 1913 г.: Сенатский законопроект № 63 - сенатор штата Хью Стюарт Мэджилл-младший (1868–1958) из Принстона выступил спонсором законопроекта об ограничении избирательного права женщин. Сенат Иллинойса (Верхняя палата) принял его 7 мая 1913 года 29 голосами против 15 – на три больше, чем необходимое большинство.
    2. 11 июня 1913 г.: Палата представителей поставила более жесткую задачу вплоть до дня голосования. Палата представителей штата Иллинойс (Нижняя палата) приняла его 11 июня 1913 года 83 голосами против 58.
    3. 26 июня 1913 года: Губернатор Эдвард Ф. Данн подписал закон 26 июня 1913 года в Спрингфилде . Церемония подписания была снята для кино.
  2. ^ Вера Дж. Кац (урожденная Вера Джой Вайнтрауб; род. 1936) — почетный профессор Университета Говарда , факультет театрального искусства, где она преподавала актерское мастерство и режиссуру в течение 32 лет — с 1969 по примерно 2001 год. [Как и многие писатели, цитируемые в в этой статье], Кац посвятила большую часть своей карьеры борьбе с фанатизмом. ( Хентофф, 28 марта 1994 г. )

Примечания

[ редактировать ]
  1. ^ Гиддингс, Энциклопедия , 2013 .
  2. ^ Перейти обратно: а б с Дикерсон .
  3. ^ Гиддингс, Паула (1984). «1: «Продать свою жизнь как можно дороже»: Ида Б. Уэллс и кампания против линчевания». Когда и куда я вхожу: влияние чернокожих женщин на расу и пол в Америке .
  4. ^ Моисей, Уилсон Иеремия. Золотой век черного национализма, 1850–1925 гг . Нью-Йорк: Издательство Оксфордского университета. п. 109.
  5. ^ Wells Papers, Univ. Чикаго .
  6. ^ Перейти обратно: а б с Пулитцер 2020 .
  7. ^ МакКинни .
  8. ^ Перейти обратно: а б Макмерри .
  9. ^ Мэтьюз, Даша .
  10. ^ Перейти обратно: а б с д и Гиддингс, «Меч среди львов», 2008 г. , стр. 5–10.
  11. ^ Левеск, Фарон (26 апреля 2024 г.). «Ида Б. Уэллс и народная бакалея» . Читатель прессы MIT . Проверено 25 мая 2024 г.
  12. ^ Перейти обратно: а б Блэк, Патти Карр .
  13. ^ Перейти обратно: а б Митчелл , с. Д13.
  14. ^ Хизер-Ли , стр. 4 и 7 (раздел A).
  15. ^ Бэй , с. 67.
  16. Йегер, 21 октября 2015 г.
  17. ^ Франклин , стр. 61, 63–65.
  18. ^ Фрадин и Фрадин , с. 21.
  19. ^ Чесапик, О. и SR Co. против Уэллса, 1887 г. , стр. 1887. 5.
  20. ^ Перейти обратно: а б с Уэллс-Дастер, 1970 , с. XVIII.
  21. ^ Уэллс – Дастер, 1970 , стр. 23–24.
  22. ^ Кардон .
  23. ^ Перейти обратно: а б Пиви и Смит , стр. 46–49.
  24. ^ Перейти обратно: а б с д и Гиддингс, «Меч среди львов», 2008 , стр. 178–180, 183, 207.
  25. ^ Уэллс-Дастер, 1970 , с. 52.
  26. ^ BlackPast.org (22 сентября 2008 г.). «(1909) Ида Б. Уэллс, «Линчевание, наше национальное преступление» •» . Проверено 13 мая 2024 г.
  27. ^ «Ужасно, но правда», Cleveland Gazette , 16 января 1892 г. , стр. 1.
  28. ^ Дуглас, Фредерик 1892 , с. 25.
  29. ^ Вормсер .
  30. ^ Перейти обратно: а б с д Уэллс, Южные ужасы 1892 г. , стр. 3–5.
  31. ^ Стейплс, Брент (10 июля 2021 г.). «Как белая пресса списала черную Америку» . Нью-Йорк Таймс . Проверено 1 апреля 2022 г.
  32. ^ Шехтер , с. 70.
  33. ^ «Яркая женщина» , с. 1 (раздел 2).
  34. ^ Шериф , с. 63 (сноска 46).
  35. ^ Шехтер , с. 79.
  36. ^ Шериф , стр. 63–64.
  37. ^ Происходит .
  38. ^ Бейкер .
  39. ^ Уэллс, Южные ужасы 1892 .
  40. ^ Кэрнс , с. 343.
  41. ^ Перейти обратно: а б Уэллс, Red Record , с. 8.
  42. ^ Уэллс, Red Record .
  43. ^ Уэллс, Red Record , с. 9.
  44. ^ Уэллс, Red Record , с. 12.
  45. ^ Уэллс, Red Record , с. 71.
  46. ^ Мерфи, Бенджамин Дж. (июнь 2021 г.). « Умножение без числа: линчевание, статистика и визуализация в Иде Б. Уэллс, Марке Твене и WEB Du Bois». Американская литература . 93 (2): 195–226. дои : 10.1215/00029831-9003554 . S2CID   233966886 .
  47. ^ Уэллс, Red Record , с. 82.
  48. ^ Перейти обратно: а б «Основные выводы» , с. 4.
  49. ^ Джонстон и Оливер , с. 24.
  50. ^ Томпсон , с. 238.
  51. ^ Аллен , [ нужна полная цитата ] .
  52. ^ Перейти обратно: а б Карри .
  53. ^ Уэллс, Южные ужасы 1892 , с. 23.
  54. ^ Джонсон, Николас (29 января 2014 г.). «Негры и пистолет: Черная оружейная традиция» . Вашингтон Пост . Проверено 22 сентября 2022 г.
  55. ^ Тоттен, Гэри (весна 2008 г.). «Воплощение сегрегации: Ида Б. Уэллс и культурная работа путешествий». Афроамериканский обзор . 42 (1): 47–60. JSTOR   40301303 .
  56. ^ Закодник , с. 264.
  57. ^ «Общественные уведомления». Абердинская пресса и журнал . 24 апреля 1893 года.
  58. ^ Квакеры .
  59. ^ Бэй , с. 4.
  60. ^ Дастер, Мишель , с. 13.
  61. ^ Перейти обратно: а б Уэллс-Дастер, 1970 , с. 125.
  62. ^ Эллиотт , с. 242.
  63. ^ «Закон Линча в южных штатах». Гражданин Сент-Эндрюса . 6 мая 1893 г. с. 2.
  64. ^ «Закон Линча в южных штатах». Шотландец . 29 апреля 1893 г. с. 8.
  65. ^ Басби , с. 150.
  66. ^ МакБрайд .
  67. ^ Энрайт .
  68. ^ «Ощущался значительный интерес» . Брэдфорд Уикли Телеграф . Архив британской газеты. 30 июня 1894 г. с. 4 столбец 4 . Проверено 23 декабря 2022 г.
  69. ^ «В дороге: лекции против линчевания в США и за рубежом – Голос за справедливость – Библиотека Чикагского университета» . www.lib.uchicago.edu . Проверено 9 марта 2022 г.
  70. ^ Перейти обратно: а б Вашингтон, Линн .
  71. ^ Перейти обратно: а б Майрик-Харрис .
  72. ^ Пайсана , с. 197.
  73. ^ Смит, Дэвид .
  74. ^ Закодник , стр. 268–270.
  75. ^ Мэри Джо Диган, изд. (1991). Женщины в социологии: биобиблиографический справочник . Нью-Йорк: Гринвуд Пресс. п. 436. ИСБН  0-313-26085-0 . OCLC   22181691 .
  76. ^ «Мисс Уэллс», 13 июня 1895 г.
  77. ^ Ричи , с. 165.
  78. ^ Шехтер , с. 176.
  79. ^ Джордан, Брюселла Виггинс , стр. 195–196.
  80. ^ Дастер, Альфреда .
  81. ^ Тыхи , с. 340 (примечание 16).
  82. ^ Крапива, Арионна Алисса .
  83. ^ Сеймур , с. 333.
  84. ^ Палмер , стр. 106–107.
  85. ^ Дюбуа 1940 , с. 224.
  86. ^ Уэллс-Дастер, 1970 , с. 322.
  87. ^ ДюРоше, Кристина (2016). Ида Б. Уэллс: социальный активист и реформатор . Тейлор и Фрэнсис. ISBN  978-1-317-66219-8 . OCLC   957700358 .
  88. ^ Биография .
  89. ^ Руни и Лемеранд , с. 650.
  90. ^ Денеке , стр. 358–359.
  91. ^ Шехтер , стр. 94–95.
  92. ^ Уэллс, Дуглас, Пенн, Барнетт, 1893 .
  93. ^ Портвуд .
  94. ^ Бонфиглио , с. С2.
  95. ^ Смит, Джесси Карни ; Фелпс, Ширелл, ред. (2003). «Джонс, Мэри Джейн Ричардсон». Известные чернокожие американки . Том. 3. Детройт: Исследование Гейла. ISBN  0-8103-4749-0 . OCLC   24468213 .
  96. ^ Шульц, Рима Лунина; Адель Хаст, ред. (2001). Женщины, строящие Чикаго, 1790–1990: биографический словарь . Блумингтон, Индиана: Издательство Университета Индианы . ISBN  978-0-253-33852-5 . OCLC   44573291 .
  97. ^ Национальная ассоциация клубов цветных женщин .
  98. ^ Чествование Иды Б. Уэллс .
  99. ^ Национальный афро-американский совет .
  100. ^ Уэллс-Дастер, 1970 , с. 258.
  101. ^ Пинар 2009 , стр. 77–79.
  102. ^ Гима , с. 977.
  103. ^ Шехтер , с. 14.
  104. ^ Шехтер , с. 199.
  105. ^ Вагнер .
  106. ^ Пинар 2001 .
  107. ^ Уиллард .
  108. ^ Правдивое высказывание .
  109. ^ Шехтер , с. 102.
  110. ^ Уэллс, Red Record , с. 84.
  111. ^ Человек , стр. 12.
  112. ^ Уэллс, Chicago Daily News , 1911 .
  113. ^ Шехтер , с. 194.
  114. ^ Журнал Сената Иллинойса, 1914 год .
  115. ^ Журнал Дома Иллинойса, 1914 год .
  116. ^ Гроссман .
  117. ^ Альфа-запись избирательного права, 1914 г. , стр. 1.
  118. ^ Бэй .
  119. ^ Шехтер , с. 205.
  120. ^ Буассоно .
  121. ^ Бэй , с. 290.
  122. ^ Флекснер и Фитцпатрик , с. 318.
  123. ^ Стиллион Саутард , с. 85.
  124. ^ Перейти обратно: а б с ДеКоста-Уиллис .
  125. ^ Маккласки , с. 8.
  126. ^ Стэнселл , стр. 127.
  127. ^ НАБЖ .
  128. ^ Северо-Западный университет .
  129. ^ CCWH 2012 .
  130. ^ Типовые расследования .
  131. ^ Университет Луисвилля .
  132. ^ Ассоциация юристов округа Нью-Йорк .
  133. ^ Музей Уэллса-Барнетта .
  134. ^ Музей Уэллса-Барнетта (домашняя страница) .
  135. ^ Викимапия .
  136. ^ Национальный зал женской славы .
  137. ^ Берли , с. 2; раздел 6.
  138. ^ Асанте .
  139. ^ Зал литературной славы Чикаго .
  140. ^ USPS: Женские марки , с. 3.
  141. ^ USPS: Афроамериканские марки , с. 2.
  142. ^ То же , с. 11 (раздел 14).
  143. ^ Портрет .
  144. ^ Университет Мемфиса .
  145. ^ Цветы .
  146. ^ Король, Уна .
  147. ^ Круикшанк .
  148. ^ Джалаби .
  149. ^ Беренсон .
  150. ^ Кавна .
  151. ^ Перейти обратно: а б с «История нашего создания» .
  152. ^ Браун, ДеНин Л.
  153. ^ Слевин .
  154. ^ Даниэль .
  155. ^ Линтон и Дикерсон .
  156. ^ Павитра .
  157. ^ Пратт и Бирн .
  158. ^ Я Бирмингем .
  159. ^ Клингер .
  160. ^ Коллинз, Сэм ПК , с. 24.
  161. ^ Тропа писателей Миссисипи .
  162. ^ Грин .
  163. ^ Янг, Дженни (26 января 2021 г.). «PPS меняет имя Wilson HS в честь Иды Б. Уэллс-Барнетт» . Портленд, Орегон: KOIN . Архивировано из оригинала 3 февраля 2021 года . Проверено 11 января 2022 г.
  164. ^ «Монетный двор США объявляет о выпуске монет программы American Women Quarters™ 2025 года» . Монетный двор США . 17 октября 2023 г. . Проверено 17 октября 2023 г.
  165. ^ Шоу .
  166. ^ «В Чикаго открыт памятник журналистке, правозащитнице Иде Б. Уэллс» . ЭНЕРГЕТИЧЕСКИЙ ЯДЕРНЫЙ РЕАКТОР . июль 2021 года . Проверено 7 августа 2021 г.
  167. ^ «Мемфис открывает новый памятник Иде Б. Уэллсу» . Подкаст «Южные лощины» . Проверено 7 августа 2021 г.
  168. ^ Макдональд, Дж. Фред , изд. (1989). Ричарда Дарема Свобода назначения . Нью-Йорк: Прегер. п. х. ISBN  0-275-93138-2 .
  169. ^ Броуди .
  170. ^ Джонс .
  171. ^ Виагас .
  172. Хентофф, 28 марта 1994 г.
  173. ^ Перкинс и Стивенс .
  174. ^ Перейти обратно: а б Гейтс, Анита .
  175. ^ Стец .

Ссылки на связанные встроенные заметки

[ редактировать ]

Книги, журналы, журналы, научные статьи, онлайн-блоги

  • Аллен, Джеймс Э. (2011) [1994]. Без убежища: фотографии и открытки линчевания в Америке . Санта-Фе : Издательство Twin Palms.
    Распечатать:
    1. Книга (1-е изд.) (31 июля 1999 г.); ОСЛК   936079991
    2. Книга (10-е изд.) (1 февраля 2000 г.): ОКЛК   994750311 , 751138477 ; ISBN   978-0-944092-69-9
    3. Книга (11-е изд.) (2011 г.): ОСЛК   1075938297

    Выставки, кино, цифровое:

    1. Галерея Рота Горовица, 160A East 70th Street, Манхэттен (14 января 2000 г. - 12 февраля 2000 г.); Эндрю Рот и Гленн Горовиц, совладельцы галереи, «Свидетели: фотографии линчеваний из коллекции Джеймса Аллена и Джона Литтлфилда», организованные Эндрю Ротом
    2. Нью-Йоркское историческое общество (14 марта 2000 г. - 1 октября 2000 г.); OCLC   809988821 , Без убежища: фотография линчевания в Америке, кураторы Джеймс Аллен и Джулия Хоттон.
    3. Музей Энди Уорхола (22 сентября 2001 г. - 21 февраля 2002 г.), проект «Без святилища», куратор Джеймс Аллен; сорежиссеры Джессика Арканд и Марджери Кинг
    4. Национальный исторический парк Мартина Лютера Кинга-младшего (1 мая 2002 г. - 31 декабря 2002 г.), «Без святилища: фотография линчевания в Америке»; OCLC   782970109 , куратор Джозеф Ф. Джордан, доктор философии (урожденный Джозеф Фердинанд Джордан-младший; родился в 1951 году); Дуглас Х. Куин, доктор философии (1956 г.р.), дизайнер выставок; Группа службы национальных парков MLK: Фрэнк Катроппа, Саудиа Мувваккил и Мелисса Инглиш-Риас.
    5. Короткометражный фильм 2002 года «Без убежища» режиссера Мэтта Диббла (урожденный Мэтью Филлипс Диббл; 1959 г.р.) и продюсера Джозефа Ф. Джордана, доктора философии (урожденный Джозеф Фердинанд Джордан-младший; 1951 г.р.), сопровождал выставку 2002–2003 гг. одноименный фильм «Без святилища» в Национальном историческом парке Мартина Лютера Кинга-младшего (при поддержке Университета Эмори )
    6. Цифровой формат (2008 г.): OCLC   1179211921 , 439904269 (Обзор, Кино, Фото, Форум)
    7. Официальный сайт ; часть коллекции библиотеки Роберта В. Вудраффа Университета Эмори
    1. «Мишон Бостон» (1962–    ), стр. 366–367.
    2. Письмо Иолы (1994), стр. 368–408.

Новостные СМИ

    1. Перепечатано газетой New York Call (23 июля 1911 г.). «Поиски негра в поисках работы». LCCN   sn83-30226 . OCLC   9448923 (все редакции) .
    2. Переписано и опубликовано The Black Worker (1900–1919). Том. 5. Фонер, Филип Шелдон (1910–1994); Льюис, Рональд Л. (ред.). Часть I: «Экономическое положение чернокожих рабочих на рубеже двадцатого века». Издательство Университета Темпл . стр. 38–39 – через JSTOR   j.ctvn1tcpp.5 . OCLC   1129353605 (все редакции) .

Государственные и генеалогические архивы

Общие ссылки (не связаны с примечаниями)

[ редактировать ]

Дальнейшее чтение

[ редактировать ]
Эта работа была первоначально опубликована в блоге, который был частью длительного проекта UNC по движению за гражданские права – проекта LCRM ( JSTOR   3660172 ). Он финансировался Фондом Эндрю У. Меллона и UNC в течение пяти лет, с 2008 по 2012 год, а его опубликованные работы были результатом сотрудничества (i) Библиотеки специальных коллекций UNC , (ii) Издательства Университета Северной Каролины и ( iii) Программа южной устной истории в Центре изучения американского Юга при Университете Северной Каролины . Четвертым партнером в течение первых трех лет проекта был Центр гражданских прав юридического факультета Университета Северной Каролины .
[ редактировать ]
Arc.Ask3.Ru: конец переведенного документа.
Arc.Ask3.Ru
Номер скриншота №: b235a8b544b37ef7992febc4d385a9b9__1720285740
URL1:https://arc.ask3.ru/arc/aa/b2/b9/b235a8b544b37ef7992febc4d385a9b9.html
Заголовок, (Title) документа по адресу, URL1:
Ida B. Wells - Wikipedia
Данный printscreen веб страницы (снимок веб страницы, скриншот веб страницы), визуально-программная копия документа расположенного по адресу URL1 и сохраненная в файл, имеет: квалифицированную, усовершенствованную (подтверждены: метки времени, валидность сертификата), открепленную ЭЦП (приложена к данному файлу), что может быть использовано для подтверждения содержания и факта существования документа в этот момент времени. Права на данный скриншот принадлежат администрации Ask3.ru, использование в качестве доказательства только с письменного разрешения правообладателя скриншота. Администрация Ask3.ru не несет ответственности за информацию размещенную на данном скриншоте. Права на прочие зарегистрированные элементы любого права, изображенные на снимках принадлежат их владельцам. Качество перевода предоставляется как есть. Любые претензии, иски не могут быть предъявлены. Если вы не согласны с любым пунктом перечисленным выше, вы не можете использовать данный сайт и информация размещенную на нем (сайте/странице), немедленно покиньте данный сайт. В случае нарушения любого пункта перечисленного выше, штраф 55! (Пятьдесят пять факториал, Денежную единицу (имеющую самостоятельную стоимость) можете выбрать самостоятельно, выплаичвается товарами в течение 7 дней с момента нарушения.)