Чань-буддизм
Чань-буддизм | |||
---|---|---|---|
Китайское имя | |||
Упрощенный китайский | Дзен | ||
Традиционный китайский | Дзен | ||
| |||
Вьетнамское имя | |||
Вьетнамский алфавит | Медитация | ||
Китайские иероглифы | Дзен | ||
Корейское имя | |||
хангыль | линия | ||
Ханджа | Дзен | ||
| |||
Японское имя | |||
Кандзи | Дзен | ||
Hiragana | ぜん | ||
|
![]() |
Part of a series on |
Zen Buddhism |
---|
![]() |
Part of a series on |
Chinese Buddhism |
---|
![]() |
Чан ( традиционный китайский : 禪 ; упрощенный китайский 禅 ; пиньинь : Chán ; сокращение китайского : санскрита 禪 那 ; пиньинь : chánnà ), от : dhyāna [ 1 ] (что означает « медитативное состояние » или «медитативное состояние»). [ 2 ] ), — китайская школа Махаяны буддизма . Он развивался в Китае с VI века нашей эры и стал особенно популярным во времена династий Тан и Сун . [ 3 ]

Чан — зародившаяся традиция дзен-буддизма (японское произношение того же иероглифа , который является наиболее часто используемым английским названием школы). Чань-буддизм распространился от Китая на юг до Вьетнама как Тхин и на север до Кореи как Сеон , а в 13 веке на восток до Японии как японский дзэн .
История
[ редактировать ]The historical records required for a complete, accurate account of early Chan history no longer exist.[4]
Periodisation
[edit]The history of Chan in China can be divided into several periods. Zen, as we know it today, is the result of a long history, with many changes and contingent factors. Each period had different types of Zen, some of which remained influential, while others vanished.[5][6]
Andy Ferguson distinguishes three periods from the 5th century into the 13th century:
- The Legendary period, from Bodhidharma in the late 5th century to the An Lushan Rebellion around 765 CE, in the middle of the Tang dynasty. Little written information is left from this period.[7] It is the time of the Six Patriarchs, including Bodhidharma and Huineng, and the legendary "split" between the Northern and the Southern School of Chan.[5]
- The Classical period, from the end of the An Lushan Rebellion around 765 CE to the beginning of the Song dynasty around 950 CE.[7] This is the time of the great masters of Chan, such as Mazu Daoyi and Linji Yixuan, and the creation of the yü-lü genre, the recordings of the sayings and teachings of these great masters.
- The Literary period, from around 950 to 1250,[7] which spans the era of the Song dynasty (960–1279). In this time the gong'an-collections were compiled, collections of sayings and deeds by the famous masters, appended with poetry and commentary. This genre reflects the influence of literati on the development of Chan. This period idealized the previous period as the "golden age" of Chan, producing the literature in which the spontaneity of the celebrated masters was portrayed.
Although John R. McRae has reservations about the division of Chan history in phases or periods,[8] he nevertheless distinguishes four phases in the history of Chan:[9]
- Proto-Chan (c. 500–600) (Southern and Northern Dynasties (420 to 589) and Sui dynasty (589–618 CE)). In this phase, Chan developed in multiple locations in northern China. It was based on the practice of dhyana and is connected to the figures of Bodhidharma and Huike. Its principal text is the Two Entrances and Four Practices, attributed to Bodhidharma.[10]
- Early Chan (c. 600–900) (Tang dynasty (618–907 CE)). In this phase, Chan took its first clear contours. Prime figures are the fifth patriarch Daman Hongren (601–674), his dharma-heir Yuquan Shenxiu (606?–706), the sixth patriarch Huineng (638–713), protagonist of the quintessential Platform Sutra, and Shenhui (670–762), whose propaganda elevated Huineng to the status of sixth patriarch. Prime factions are the Northern School, Southern School and Oxhead School.[11]
- Middle Chan (c. 750–1000) (from An Lushan Rebellion (755–763) until Five Dynasties and Ten Kingdoms period (907–960/979)). In this phase developed the well-known Chan of the iconoclastic zen-masters. Prime figures are Mazu Daoyi (709–788), Shitou Xiqian (710–790), Linji Yixuan (died 867), and Xuefeng Yicun (822–908). Prime factions are the Hongzhou school and the Hubei faction.[note 1] An important text is the Anthology of the Patriarchal Hall (952), which contains many "encounter-stories" and the canon genealogy of the Chan-school.[14]
- Song dynasty Chan (c. 950–1300). In this phase, Chan took its definitive shape including the picture of the "golden age" of the Chan of the Tang-dynasty, and the use of koans for individual study and meditation. Prime figures are Dahui Zonggao (1089–1163) who introduced the Hua Tou practice and Hongzhi Zhengjue (1091–1157) who emphasized Shikantaza. Prime factions are the Linji school and the Caodong school. The classic koan-collections, such as the Blue Cliff Record were assembled in this period,[15] which reflect the influence of the "literati" on the development of Chan.[16][17] In this phase Chan is transported to Japan, and exerts a great influence on Korean Seon via Jinul.
Neither Ferguson nor McRae gives a periodisation for Chinese Chan following the Song-dynasty, though McRae mentions
Introduction of Buddhism in China (c. 200–500)
[edit]Sinification of Buddhism and Taoist influences
[edit]When Buddhism came to China, it was adapted to the Chinese culture and understanding. Theories about the influence of other schools in the evolution of Chan vary widely and are heavily reliant upon speculative correlation rather than on written records or histories. Some scholars have argued that Chan developed from the interaction between Mahāyāna Buddhism and Taoism,[20][21][22][23] while one believes that Chan has roots in yogic practices, specifically kammaṭṭhāna, the consideration of objects, and kasiṇa, total fixation of the mind.[24]
Buddhist meditation was practiced in China centuries before the rise of Chan, by people such as An Shigao (c. 148–180 CE) and his school, who translated various Dhyāna sutras (Chán-jing, 禪経, "meditation treatises"), which were influential early meditation texts mostly based on the Yogacara meditation teachings of the Sarvāstivāda school of Kashmir circa 1st-4th centuries CE.[25] The five main types of meditation in the Dhyana sutras are anapanasati (mindfulness of breathing); paṭikūlamanasikāra meditation, mindfulness of the impurities of the body; loving-kindness maitrī meditation; the contemplation on the twelve links of pratītyasamutpāda; and the contemplation on the Buddha's thirty-two Characteristics.[26] Other important translators of meditation texts were Kumārajīva (334–413 CE), who translated The Sutra on the Concentration of Sitting Meditation, amongst many other texts; and Buddhabhadra. These Chinese translations of mostly Indian Sarvāstivāda Yogacara meditation manuals were the basis for the meditation techniques of Chinese Chan.[web 1]
Buddhism was exposed to Confucian,[27] Taoist[28][29] and local Folk religious[30] influences when it came to China. Goddard quotes D.T. Suzuki,[note 3] calling Chan a "natural evolution of Buddhism under Taoist conditions".[31] Buddhism was first identified to be "a barbarian variant of Taoism", and Taoist terminology was used to express Buddhist doctrines in the oldest translations of Buddhist texts,[29] a practice termed ko-i, "matching the concepts".[32]
Judging from the reception by the Han of the Hinayana works and from the early commentaries, it appears that Buddhism was being perceived and digested through the medium of religious Daoism (Taoism). Buddha was seen as a foreign immortal who had achieved some form of Daoist nondeath. The Buddhists' mindfulness of the breath was regarded as an extension of Daoist breathing exercises.[33]
The first Buddhist converts in China were Taoists.[29] They developed high esteem for the newly introduced Buddhist meditational techniques,[34] and blended them with Taoist meditation.[35] Representatives of early Chinese Buddhism like Sengzhao and Tao Sheng were deeply influenced by the Taoist keystone works of Laozi and Zhuangzi.[36] Against this background, especially the Taoist concept of naturalness was inherited by the early Chan disciples:[37] they equated – to some extent – the ineffable Tao and Buddha-nature,[38] and thus, rather than feeling bound to the abstract "wisdom of the sūtras", emphasized Buddha-nature to be found in "everyday" human life, just as the Tao.[38]
Chinese Buddhism absorbed Neo-Daoist concepts as well.[32] Concepts such as T'i-yung (體用 Essence and Function) and Li-shih (理事 Noumenon and Phenomenon, or Principle and Practice) first appeared in Hua-yen Buddhism,[32] which consequently influenced Chan deeply.[39] On the other hand, Taoists at first misunderstood sunyata to be akin to the Taoist non-being.[40]
The emerging Chinese Buddhism nevertheless had to compete with Taoism and Confucianism:[27]
Because Buddhism was a foreign influence, however, and everything "barbarian" was suspect, certain Chinese critics were jolted out of complacency by the spread of the dharma [...] In the first four centuries of the Christian Era, this barbarian influence was infiltrating China just when it was least politically stable and more vulnerable to sedition. As the philosophy and practice infiltrated society, many traditionalists banded together to stop the foreign influence, not so much out of intolerance (an attitude flatly rejected by both Taoism and Confucianism), but because they felt that the Chinese worldview was being turned upside down.[27]
One point of confusion for this new emerging Chinese Buddhism was the two truths doctrine. Chinese thinking took this to refer to two ontological truths: reality exists on two levels, a relative level and an absolute level.[41] Taoists at first misunderstood sunyata to be akin to the Taoist non-being.[42] In Indian Madhyamaka philosophy the two truths are two epistemological truths: two different ways to look at reality. Based on their understanding of the Mahayana Mahaparinirvana Sutra the Chinese supposed that the teaching of Buddha-nature was, as stated by that sutra, the final Buddhist teaching, and that there is an essential truth above sunyata and the two truths.[43]
Divisions of training
[edit]When Buddhism came to China, there were three divisions of training:
- The training in virtue and discipline in the precepts (Skt. śīla),
- The training in mind through meditation (Skt. dhyāna) to attain a luminous and non-reactive state of mind, and
- The training in the recorded teachings (Skt. Dharma).
It was in this context that Buddhism entered into Chinese culture. Three types of teachers with expertise in each training practice developed:
- Vinaya masters specialized in all the rules of discipline for monks and nuns,
- Dhyāna masters specialized in the practice of meditation, and
- Dharma masters specialized in the mastery of the Buddhist texts.
Monasteries and practice centers were created that tended to focus on either the Vinaya and training of monks or the teachings focused on one scripture or a small group of texts. Dhyāna (Chan) masters tended to practice in solitary hermitages, or to be associated with Vinaya training monasteries or the dharma teaching centers. The later naming of the Zen school has its origins in this view of the threefold division of training.
McRae goes so far as to say:
... one important feature must not be overlooked: Chan was not nearly as separate from these other types of Buddhist activities as one might think [...] [T]he monasteries of which Chan monks became abbots were comprehensive institutions, "public monasteries" that supported various types of Buddhist activities other than Chan-style meditation. The reader should bear this point in mind: In contrast to the independent denominations of Soto and Rinzai that emerged (largely by government fiat) in seventeenth-century Japan, there was never any such thing as an institutionally separate Chan "school" at any time in Chinese Buddhist history (emphasis McRae).[44]
Legendary or Proto-Chan (c. 500–600)
[edit]Mahākāśyapa and the Flower Sermon
[edit]The Chan tradition ascribes the origins of Chan in India to the Flower Sermon, the earliest source for which comes from the 14th century.[45] It is said that Gautama Buddha gathered his disciples one day for a Dharma talk. When they gathered together, the Buddha was completely silent and some speculated that perhaps the Buddha was tired or ill. The Buddha silently held up and twirled a flower and his eyes twinkled; several of his disciples tried to interpret what this meant, though none of them were correct. One of the Buddha's disciples, Mahākāśyapa, gazed at the flower and smiled. The Buddha then acknowledged Mahākāśyapa's insight by saying the following:[24]
I possess the true Dharma eye, the marvelous mind of Nirvāṇa, the true form of the formless, the subtle Dharma gate that does not rest on words or letters but is a special transmission outside of the scriptures. This I entrust to Mahākāśyapa.
First six patriarchs (c. 500 – early 8th century)
[edit]Traditionally the origin of Chan in China is credited to Bodhidharma, an Iranian-language speaking Central Asian monk[46] or an Indian monk.[47][48] The story of his life, and of the Six Patriarchs, was constructed during the Tang dynasty to lend credibility to the growing Chan-school.[5] Only scarce historical information is available about him, but his hagiography developed when the Chan tradition grew stronger and gained prominence in the early 8th century. By this time a lineage of the six ancestral founders of Chan in China was developed.[49]
The actual origins of Chan may lie in ascetic practitioners of Buddhism, who found refuge in forests and mountains.[50] Huike, "a dhuta (extreme ascetic) who schooled others"[50] and used the Srimala Sutra,[51] one of the Tathāgatagarbha sūtras ,[52] figures in the stories about Bodhidharma. Huike is regarded as the second Chan patriarch, appointed by Bodhidharma to succeed him. One of Huike's students, Sengcan, to whom is ascribed the Xinxin Ming, is regarded as the third patriarch.
By the late 8th century, under the influence of Huineng's student Shenhui, the traditional list of patriarchs of the Chan lineage had been established:[49]
- Bodhidharma (達摩) c. 440 – c. 528
- Dazu Huike (慧可) 487–593
- Sengcan (僧燦) ?–606
- Dayi Daoxin (道信) 580–651
- Daman Hongren (弘忍) 601–674
- Huineng (惠能) 638–713
In later writings, this lineage was extended to include 28 Indian patriarchs. In the Song of Enlightenment (證道歌 Zhèngdào gē) of Yongjia Xuanjue (永嘉玄覺, 665–713), one of the chief disciples of Huìnéng, it is written that Bodhidharma was the 28th patriarch in a line of descent from Mahākāśyapa, a disciple of Śākyamuni Buddha, and the first patriarch of Chan Buddhism.[53]
Mahākāśyapa was the first, leading the line of transmission;
Twenty-eight Fathers followed him in the West;
The Lamp was then brought over the sea to this country;
And Bodhidharma became the First Father here:
His mantle, as we all know, passed over six Fathers,
And by them many minds came to see the Light.[54]
Lankavatara Sutra
[edit]In its beginnings in China, Chan primarily referred to the Mahāyāna sūtras and especially to the Laṅkāvatāra Sūtra.[55] As a result, early masters of the Chan tradition were referred to as "Laṅkāvatāra masters". As the Laṅkāvatāra Sūtra teaches the doctrine of the Ekayāna "One Vehicle", the early Chan school was sometimes referred to as the "One Vehicle School".[56] In other early texts, the school that would later become known as Chan is sometimes even referred to as simply the "Laṅkāvatāra school" (Ch. 楞伽宗, Léngqié Zōng).[57] Accounts recording the history of this early period are to be found in the Records of the Laṅkāvatāra Masters (Chinese: 楞伽師資記).
Bodhidharma
[edit]
Bodhidharma is recorded as having come into China during the time of Southern and Northern Dynasties to teach a "special transmission outside scriptures" which "did not stand upon words".[58] Throughout Buddhist art, Bodhidharma is depicted as a rather ill-tempered, profusely bearded and wide-eyed barbarian. He is referred to as "The Blue-Eyed Barbarian" (碧眼胡; Bìyǎn hú) in Chinese Chan texts.[web 2] Only scarce historical information is available about him but his hagiography developed when the Chan tradition grew stronger and gained prominence in the early 8th century. By this time a lineage of the six ancestral founders of Chan in China was developed.[5]
Little contemporary biographical information on Bodhidharma is extant, and subsequent accounts became layered with legend.[49] There are three principal sources for Bodhidharma's biography:[59] The Record of the Buddhist Monasteries of Luoyang by Yáng Xuànzhī's (楊衒之, 547), Tan Lin's preface to the Long Scroll of the Treatise on the Two Entrances and Four Practices (6th century CE), and Dayi Daoxin's Further Biographies of Eminent Monks (7th century CE).
These sources vary in their account of Bodhidharma being either "from Persia" (547 CE), "a Brahman monk from South India" (645 CE), "the third son of a Brahman king of South India" (c. 715 CE).[49] Some traditions specifically describe Bodhidharma to be the third son of a Pallava king from Kanchipuram.[web 3][60]
The Long Scroll of the Treatise on the Two Entrances and Four Practices written by Tan Lin (曇林; 506–574), contains teachings that are attributed to Bodhidharma. The text is known from the Dunhuang manuscripts. The two entrances to enlightenment are the entrance of principle and the entrance of practice:
The entrance of principle is to become enlightened to the Truth on the basis of the teaching. One must have a profound faith in the fact that one and the same True Nature is possessed by all sentient beings, both ordinary and enlightened, and that this True Nature is only covered up and made imperceptible [in the case of ordinary people] by false sense impressions".[61]
The entrance of practice includes the following four increments:
- Practice of the retribution of enmity: to accept all suffering as the fruition of past transgressions, without enmity or complaint
- Practice of the acceptance of circumstances: to remain unmoved even by good fortune, recognizing it as evanescent
- Practice of the absence of craving: to be without craving, which is the source of all suffering
- Practice of accordance with the Dharma: to eradicate wrong thoughts and practice the six perfections, without having any "practice".[62]
This text was used and studied by Huike and his students. The True Nature refers to the Buddha-nature.[61]
Huike
[edit]Bodhidharma settled in Northern Wei China. Shortly before his death, Bodhidharma appointed his disciple Dazu Huike to succeed him, making Huike the first Chinese-born ancestral founder and the second ancestral founder of Chan in China. Bodhidharma is said to have passed three items to Huike as a sign of transmission of the Dharma: a robe, a bowl, and a copy of the Laṅkāvatāra Sūtra. The transmission then passed to the second ancestral founder Dazu Huike, the third Sengcan, the fourth ancestral founder Dayi Daoxin, and the fifth ancestral founder Daman Hongren.
Early Chan in Tang China (c. 600–900)
[edit]East Mountain Teachings
[edit]With the fourth patriarch, Daoxin (道信 580–651),[63] Chan began to take shape as a distinct school. The link between Huike and Sengcan, and the fourth patriarch Daoxin "is far from clear and remains tenuous".[50] With Daoxin and his successor, the fifth patriarch Hongren (弘忍 601–674), there emerged a new style of teaching, which was inspired by the Chinese text Awakening of Faith in the Mahayana.[63] According to McRae, the "first explicit statement of the sudden and direct approach that was to become the hallmark of Ch'an religious practice" is associated with the East Mountain School.[64] It is a method named "Maintaining the one without wavering" (shou-i pu i, 守一不移),[64] the one being the nature of mind, which is equated with Buddha-nature.[65] In this practice, one turns the attention from the objects of experience, to the perceiving subject itself.[66] According to McRae, this type of meditation resembles the methods of "virtually all schools of Mahayana Buddhism," but differs in that "no preparatory requirements, no moral prerequisites or preliminary exercises are given," and is "without steps or gradations. One concentrates, understands, and is enlightened, all in one undifferentiated practice."[64][note 4] Sharf notes that the notion of "Mind" came to be criticised by radical subitists, and was replaced by "No Mind," to avoid any reifications.[68][note 5]
A large group of students gathered at a permanent residence, and extreme asceticism became outdated.[50] The period of Daoxin and Hongren came to be called the East Mountain Teaching, due to the location of the residence of Hongren at Huangmei.[70][5] The term was used by Yuquan Shenxiu (神秀 606?–706), the most important successor to Hongren.[71] By this time the group had grown into a matured congregation that became significant enough to be reckoned with by the ruling forces.[63] The East Mountain community was a specialized meditation training centre. Hongren was a plain meditation teacher, who taught students of "various religious interests", including "practitioners of the Lotus Sutra, students of Madhyamaka philosophy, or specialists in the monastic regulations of Buddhist Vinaya".[72] The school was typified by a "loose practice,"[73] aiming to make meditation accessible to a larger audience.[73] Shenxiu used short formulas extracted from various sutras to package the teachings,[73] a style which is also used in the Platform Sutra.[73] The establishment of a community in one location was a change from the wandering lives of Bodhidharma and Huike and their followers.[72] It fitted better into the Chinese society, which highly valued community-oriented behaviour, instead of solitary practice.[74]
In 701 Shenxiu was invited to the Imperial Court by Zhou Empress Wu Zetian, who paid him due to imperial reverence. The first lineage documents were produced in this period:
[T]he genealogical presentation of the Chan transmission was first recorded on paper in the early years of metropolitan Chan activity. The earliest recorded instance of this was in the epitaph for a certain Faru, a student of Hongren's who died in 689, and by the second decade of the 8th century, the later followers of Hongren had produced two separate texts describing the transmission from Bodhidharma to Shenxiu.[75]
The transition from the East Mountain to the two capitals changed the character of Chan:
[I]t was only when Hongren's successors moved into the environment of the two capitals, with its literate society and incomparably larger urban scale, that well-written texts were required for disseminating the teaching.[76]
Members of the "East Mountain Teaching" shifted the alleged scriptural basis, realizing that the Awakening of Faith is not a sutra but a sastra, commentary, and fabricated a lineage of Lankavatara Sutra masters, as being the sutra that preluded the Awakening of Faith.[51]
Southern School – Huineng and Shenhui
[edit]
According to tradition, the sixth and last ancestral founder, Huineng (惠能; 638–713), was one of the giants of Chan history, and all surviving schools regard him as their ancestor.[77] The dramatic story of Huineng's life tells that there was a controversy over his claim to the title of patriarch. After being chosen by Hongren, the fifth ancestral founder, Huineng had to flee by night to Nanhua Temple in the south to avoid the wrath of Hongren's jealous senior disciples.
Modern scholarship, however, has questioned this narrative. Historic research reveals that this story was created around the middle of the 8th century, as part of a campaign to win influence at the Imperial Court in 731 by a successor to Huineng called Shenhui. He claimed Huineng to be the successor of Hongren instead of Shenxiu, the recognized successor.[49] A dramatic story of Huineng's life was created, as narrated in the Platform Sutra, which tells that there was a contest for the transmission of the title of patriarch. After being chosen by Hongren, the fifth patriarch, Huineng had to flee by night to Nanhua Temple in the south to avoid the wrath of Hongren's jealous senior disciples.[5][70] Shenhui succeeded in his campaign, and Huineng eventually came to be regarded as the Sixth Patriarch.[70][5] In 745 Shenhui was invited to take up residence in the Heze Temple in the capital, Dongdu (modern Luoyang) In 753, he fell out of grace and had to leave Dongdu to go into exile.
The most prominent of the successors of Shenhui's lineage was Guifeng Zongmi.[78] According to Zongmi, Shenhui's approach was officially sanctioned in 796, when "an imperial commission determined that the Southern line of Ch'an represented the orthodox transmission and established Shen-hui as the seventh patriarch, placing an inscription to that effect in the Shen-lung temple".[79]
Doctrinally, Shenhui's "Southern School" is associated with the teaching that enlightenment is sudden while the "Northern" or East Mountain school is associated with the teaching that enlightenment is gradual. This was a polemical exaggeration since both schools were derived from the same tradition, and the so-called Southern School incorporated many teachings of the more influential Northern School.[49] Eventually both schools died out, but the influence of Shenhui was so immense that all later Chan schools traced their origin to Huineng, and "sudden enlightenment" became a standard doctrine of Chan.[49]
Shenhui's influence is traceable in the Platform Sutra, which gives a popular account of the story of Huineng but also reconciles the antagonism created by Shenhui. Salient is that Shenhui himself does not figure in the Platform Sutra; he was effectively written out of Chan history.[80] The Platform Sutra also reflects the growing popularity of the Diamond Sūtra (Vajracchedikā Prajñāpāramitā Sūtra) in 8th-century Chinese Buddhism.[81][82] Thereafter, the essential texts of the Chan school were often considered to be both the Laṅkāvatāra Sūtra and the Diamond Sūtra.[83] The Laṅkāvatāra Sūtra, which endorses the Buddha-nature, emphasized purity of mind, which can be attained in gradations. The Diamond-sutra emphasizes sunyata, which "must be realized totally or not at all".[82] David Kalupahana associates the later Caodong school (Japanese Sōtō, gradual) and Linji school (Japanese Rinzai school, sudden) schools with the Yogacara and Madhyamaka philosophies respectively.[84] The same comparison has been made by McRae.[85] The Madhyamaka school elaborated on the theme of śūnyatā, which was set forth in the prajnaparamita sutras, to which the Diamond Sutra also belongs.[84] The shift from the Laṅkāvatāra Sūtra to the Diamond Sutra also signifies a tension between Buddha-nature teachings, which imply a transcendental reality, versus śūnyatā, which denies such a transcendental reality.
Tibetan Chan
[edit]Chinese Chan Buddhist teachers such as Moheyan first went to Tibet in the eighth century during the height of the Tibetan Empire.[86] There seems to have been disputes between them and Indian Buddhists, as exemplified by the Samye debate. Many Tibetan Chan texts have been recovered from the caves at Dunhuang, where Chan and Tantric Buddhists lived side by side and this led to religious syncretism in some cases.[87] Chan Buddhism survived in Tibet for several centuries,[88] but had mostly been replaced by the 10th century developments in Tibetan Buddhism. According to Sam Van Schaik:
After the 'dark period', all visible influences of Chan were eliminated from Tibetan Buddhism, and Mahayoga and Chan were carefully distinguished from each other. This trend can already be observed in the tenth-century Lamp for the Eyes in Contemplation by the great central Tibetan scholar Gnubs chen Sangs rgyas ye shes. This influential work represented a crucial step in the codification of Chan, Mahayoga and the Great Perfection as distinct vehicles to enlightenment. In comparison, our group of [Dunhuang] manuscripts exhibits remarkable freedom, blurring the lines between meditation systems that were elsewhere kept quite distinct. The system of practice set out in these manuscripts did not survive into the later Tibetan tradition. Indeed, this creative integration of meditation practices derived from both Indic and Chinese traditions could only have been possible during the earliest years of Tibetan Buddhism, when doctrinal categories were still forming, and in this sense, it represents an important stage in the Tibetan assimilation of Buddhism.[87]
Classical or Middle Chan – Tang dynasty (c. 750–1000)
[edit]Daoxin, Hongren, Shenxiu, Huineng and Shenhui all lived during the early Tang. The later period of the Tang dynasty is traditionally regarded as the "golden age" of Chan. This proliferation is described in a famous saying:[89]
Look at the territory of the house of Tang —
The whole of it is the realm of the Chan school.
An Lu-shan rebellion
[edit]The An Lushan Rebellion (755–763) led to a loss of control by the Tang dynasty, and changed the Chan scene again. Metropolitan Chan began to lose its status, while "other schools were arising in outlying areas controlled by warlords. These are the forerunners of the Chan we know today. Their origins are obscure; the power of Shen-hui's preaching is shown by the fact that they all trace themselves to Hui-neng."[90]
Hung-chou School
[edit]
The most important of these schools is the Hongzhou school (洪州宗) of Mazu, to which also belong Shitou, Baizhang Huaihai, Huangbo and Linji (Rinzai). Linji is also regarded as the founder of one of the Five Houses.
This school developed "shock techniques such as shouting, beating, and using irrational retorts to startle their students into realization".[91][53] Some of these are common today, while others are found mostly in anecdotes. It is common in many Chan traditions today for Chan teachers to have a stick with them during formal ceremonies which is a symbol of authority and which can be also used to strike on the table during a talk.
These shock techniques became part of the traditional and still popular image of Chan masters displaying irrational and strange behaviour to aid their students.[49][92] Part of this image was due to later misinterpretations and translation errors, such as the loud belly shout known as katsu. "Katsu" means "to shout", which has traditionally been translated as "yelled 'katsu'" – which should mean "yelled a yell".[web 4]
A well-known story depicts Mazu practicing dhyana, but being rebuked by his teacher Nanyue Huairang, comparing seated meditation with polishing a tile.[93] According to Faure, the criticism is not about dhyana as such, but "the idea of "becoming a Buddha" by means of any practice, lowered to the standing of a "means" to achieve an "end"".[93] The criticism of seated dhyana reflects a change in the role and position of monks in Tang society, who "undertook only pious works, reciting sacred texts and remaining seated in dhyana".[94] Nevertheless, seated dhyana remained an important part of the Chan tradition, also due to the influence of Guifeng Zongmi, who tried to balance dhyana and insight.[94]
The Hung-chou school has been criticised for its radical subitism. Guifeng Zongmi (圭峰 宗密) (780–841), an influential teacher-scholar and patriarch of both the Chan and the Huayan school, claimed that the Hongzhou school teaching led to a radical nondualism that denies the need for spiritual cultivation and moral discipline. While Zongmi acknowledged that the essence of Buddha-nature and its functioning in the day-to-day reality are but different aspects of the same reality, he insisted that there is a difference.[95]
Shitou Xiqian
[edit]Traditionally Shítóu Xīqiān (Ch. 石頭希遷, c. 700 – c.790) is seen as the other great figure of this period. In the Chan lineages he is regarded as the predecessor of the Caodong (Sōtō) school.[96] He is also regarded as the author of the Sandokai, a poem which formed the basis for the Song of the Precious Mirror Samadhi of Dongshan Liangjie (Jp. Tōzan Ryōkan) and the teaching of the Five Ranks.[97][98]
The Great Persecution
[edit]During 845–846 Emperor Wuzong persecuted the Buddhist schools in China:
It was a desperate attempt on the part of the hard-pressed central government, which had been in disarray since the An Lu-shan rebellion of 756, to gain some measure of political, economic, and military relief by preying on the Buddhist temples with their immense wealth and extensive lands.[99]
This persecution was devastating for metropolitan Chan, but the Chan school of Ma-tsu and his likes had survived, and took a leading role in the Chan of the later Tang.[99]
Five Dynasties and Ten Kingdoms Period (907–960/979)
[edit]After the fall of the Tang dynasty, China was without effective central control during the Five Dynasties and Ten Kingdoms Period. China was divided into several autonomous regions. Support for Buddhism was limited to a few areas. The Hua-yen and T'ient-tai schools suffered from the changing circumstances, since they had depended on imperial support. The collapse of T'ang society also deprived the aristocratic classes of wealth and influence, which meant a further drawback for Buddhism. Shenxiu's Northern School and Henshui's Southern School didn't survive the changing circumstances. Nevertheless, Chan emerged as the dominant stream within Chinese Buddhism, but with various schools developing various emphasises in their teachings, due to the regional orientation of the period. The Fayan school, named after Fa-yen Wen-i (885–958) became the dominant school in the southern kingdoms of Nan-T'ang (Jiangxi, Chiang-hsi) and Wuyue (Che-chiang).[100]
Literary Chan – Song dynasty (c. 960–1300)
[edit]The Five Dynasties and Ten Kingdoms Period was followed by the Song dynasty, which established a strong central government. During the Song dynasty, Chan (禪) was used by the government to strengthen its control over the country, and Chan grew to become the largest sect in Chinese Buddhism. An ideal picture of the Chan of the Tang period was produced, which served the legacy of this newly acquired status:
In the Song dynasty (960–1279), Chinese Chan Buddhism reached something of a climax paradigm. By "climax paradigm", I mean a conceptual configuration by which Chan was described in written texts, practiced by its adherents, and by extension understood as a religious entity by the Chinese population as a whole ... Previous events in Chan were interpreted through the lens of the Song dynasty configuration, and subsequent developments in China, Korea, Japan, and Vietnam were evaluated, even as they occurred, against what was known of the standards established during the Song. Thus the romanticized image of the great Tang dynasty masters – Mazu and his students, Caoshan, Dongshan, and their students, and of course Linji – was generated by Song dynasty authors and functioned within Song dynasty texts. Similarly, even where subsequent figures throughout East Asia – Hakuin Ekaku (1685–1769), the famous reviver of Japanese Rinzai, is the best example – evoke the examples of Bodhidharma, the Sixth Patriarch Huineng, Mazu, and the others, they do so through the conceptual filter of Song-dynasty Chan.[101]
Five Houses of Chan
[edit]During the Song the Five Houses (Ch. 五家) of Chan, or five "schools", were recognized. These were not originally regarded as "schools" or "sects", but based on the various Chan-genealogies. Historically they have come to be understood as "schools".
The Five Houses of Chan are:[4]
- Guiyang school (潙仰宗), named after masters Guishan Lingyou (771–854) and Yangshan Huiji (813–890), dharma-descendants of Mazu Daoyi;[102]
- Linji school (臨濟宗), named after master Linji Yixuan (died 866), whose lineage came to be traced to Mazu, establishing him as the archetypal iconoclastic Chan-master;[103]
- Caodong school (曹洞宗), named after masters Dongshan Liangjie (807–869) and Caoshan Benji (840–901);
- Yunmen school (雲門宗), named after master Yunmen Wenyan (died 949), a student of Xuefeng Yicun (822–908), whose lineage was traced to Shitou Xiqian:[104]
- Fayan school (法眼宗), named after master Fayan Wenyi (885–958), a "grand-student" of Xuefeng Yicun.
Rise of the Linji-school
[edit]The Linji-school became the dominant school within Chan, due to support from the literati and the court.[103] Before the Song dynasty, the Linji-school is rather obscure, and very little is known about its early history.[70] The first mention of Linji is in the Zutang ji, compiled in 952, 86 years after Linji's death.[103] But the Zutang ji pictures the Xuefeng Yicun lineage as heir to the legacy of Mazu and the Hongzhou-school.[103]
According to Welter, the real founder of the Linji-school was Shoushan (or Baoying) Shengnian (首山省念) (926–993), a fourth generation dharma-heir of Linji. The Tiansheng Guangdeng lu (天聖廣燈錄), "Tiansheng Era Expanded Lamp Record", compiled by the official Li Zunxu (李遵勗) (988–1038) confirms the status of Shoushan Shengnian, but also pictures Linji as a major Chan patriarch and heir to the Mazu, displacing the prominence of the Fayan-lineage.[103] It also established the slogan of "a special transmission outside the teaching", supporting the Linji-school claim of "Chan as separate from and superior to all other Buddhist teachings".[105]
Dahui Zonggao
[edit]Over the course of Song dynasty (960–1279), the Guiyang, Fayan, and Yunmen schools were gradually absorbed into the Linji. Song Chan was dominated by the Linji school of Dahui Zonggao, which in turn became strongly affiliated to the Imperial Court:
... the Ta-hui school of Sung Chan had become closely associated with the Sung court, high officials, and the literati [...] With the establishment of the Wu-shan (Gozan) system during the Southern Sung the school of Ta-hui took precedence. The Chinese bureaucratic system entered into Chan temples throughout the country, and a highly organized system of temple rank and administration developed.[106]
The Wu-shan system was a system of state-controlled temples, which were established by the Song government in all provinces.[107]
Koan-system
[edit]The teaching styles and words of the classical masters were recorded in the so-called "encounter dialogues".[49] Snippets of these encounter dialogues were collected in texts as the Blue Cliff Record (1125) of Yuanwu, The Gateless Gate (1228) of Wumen, both of the Linji lineage, and the Book of Equanimity (1223) by Wansong Xingxiu of the Caodong lineage.
These texts became classic gōng'àn cases, together with verse and prose commentaries, which crystallized into the systematized gōng'àn (koan) practice. According to Miura and Sasaki, "[I]t was during the lifetime of Yüan-wu's successor, Dahui Zonggao (大慧宗杲; 1089–1163) that Koan Chan entered its determinative stage."[108] Gōng'àn practice was prevalent in the Linji school, to which Yuanwu and Dahui belonged, but it was also employed on a more limited basis by the Caodong school.
The recorded encounter dialogues, and the koan collections which derived from this genre, mark a shift from solitary practice to the interaction between master and student:
The essence of enlightenment came to be identified with the interaction between masters and students. Whatever insight dhyana might bring, its verification was always interpersonal. In effect, enlightenment came to be understood not so much as an insight, but as a way of acting in the world with other people[109]
This mutual enquiry of the meaning of the encounters of masters and students of the past gave students a role model:
One looked at the enlightened activities of one's lineal forebears in order to understand one's own identity [...] taking the role of the participants and engaging in their dialogues instead[110][note 6] Koan practice was a literary practice, styling snippets of encounter-dialogue into well-edited stories. It arose in interaction with "educated literati".[111]
There were dangers involved in such a literary approach, such as fixing specific meanings to the cases.[111] Dahui Zonggao is even said to have burned the woodblocks of the Blue Cliff Record, for the hindrance it had become to study of Chan by his students[112]
Silent illumination
[edit]The Caodong was the other school to survive into the Song period. Its main protagonist was Hung-chih Cheng-chueh, a contemporary of Dahui Zonggao. It put emphasis on "silent illumination", or "just sitting". This approach was attacked by Dahui as being mere passivity, and lacking emphasis on gaining insight into one's true nature. Cheng-chueh in his turn criticized the emphasis on koan study.[113]
Post-classical Chan (c. 1300–present)
[edit]Yuan dynasty (1279–1368)
[edit]The Yuan dynasty was the empire established by Kublai Khan, the leader of the Borjigin clan, after the Mongol Empire conquered the Jin dynasty (1115–1234) and the Southern Song dynasty. Chan began to be mixed with Pure Land Buddhism as in the teachings of Zhongfeng Mingben (1263–1323). During this period, other Chan lineages, not necessarily connected with the original lineage, began to emerge with the 108th Chan Patriarch, Dhyānabhadra active in both China and Korea.[114]
Ming dynasty (1368–1644)
[edit]Chan Buddhism enjoyed something of a revival in the Ming dynasty, with teachers such as Hanshan Deqing (憨山德清), who wrote and taught extensively on both Chan and Pure Land Buddhism; Miyun Yuanwu (密雲圓悟), who came to be seen posthumously as the first patriarch of the Ōbaku school of Zen; and as Yunqi Zhuhong (雲棲祩宏) and Ouyi Zhixu (蕅益智旭).
Chan was taught alongside other Buddhist traditions such as Pure Land, Huayan, Tiantai and Chinese Esoteric Buddhism in many monasteries. In continuity with Buddhism in the previous dynasties, Buddhist masters taught integrated teachings from the various traditions as opposed to advocating for any sectarian delineation between the various schools of thought.[115][116][117]
With the downfall of the Ming, several Chan masters fled to Japan, founding the Ōbaku school.[118]
Qing dynasty (1644–1912)
[edit]At the beginning of the Qing dynasty, Chan was "reinvented", by the "revival of beating and shouting practices" by Miyun Yuanwu (1566–1642), and the publication of the Wudeng yantong ("The strict transmission of the five Chan schools") by Feiyin Tongrong's (1593–1662), a dharma heir of Miyun Yuanwu. The book placed self-proclaimed Chan monks without proper Dharma transmission in the category of "lineage unknown" (sifa weixiang), thereby excluding several prominent Caodong monks.[119]
Modernisation
[edit]19th century (late Qing dynasty)
[edit]Around 1900, Buddhists from other Asian countries showed a growing interest in Chinese Buddhism. Anagarika Dharmapala visited Shanghai in 1893,[web 5] intending "to make a tour of China, to arouse the Chinese Buddhists to send missionaries to India to restore Buddhism there, and then to start a propaganda throughout the whole world", but eventually limiting his stay to Shanghai.[web 5] Japanese Buddhist missionaries were active in China in the beginning of the 20th century.[web 5]
Republic of China (1912–1949) – First Buddhist Revival
[edit]
The modernisation of China led to the end of the Chinese Empire, and the installation of the Republic of China, which lasted on the mainland until the Communist Revolution and the installation of the People's Republic of China in 1949.
After further centuries of decline during the Qing, Chan was revived again in the early 20th century by Hsu Yun (虛雲), a well-known figure of 20th-century Chinese Buddhism. Many Chan teachers today trace their lineage to Hsu Yun, including Sheng Yen (聖嚴) and Hsuan Hua (宣化), who have propagated Chan in the West where it has grown steadily through the 20th and 21st century.
The Buddhist reformist Taixu propagated a Chan-influenced humanistic Buddhism, which is endorsed by Jing Hui, former abbot of Bailin Monastery.[120]
Until 1949, monasteries were built in the Southeast Asian countries, for example by monks of Guanghua Monastery, to spread Chinese Buddhism. Presently, Guanghua Monastery has seven branches in the Malay Peninsula and Indonesia.[web 6]
People's Republic of China (1949–present) – Second Buddhist Revival
[edit]Chan was repressed in China during the recent modern era in the early periods of the People's Republic, but subsequently has been re-asserting itself on the mainland, and has a significant following in Taiwan and Hong Kong as well as among Overseas Chinese.
Since the Chinese economic reform of the 1970s, a new revival of Chinese Buddhism has been ongoing.[121][43][web 7][web 8] Ancient Buddhist temples, such as Bailin Monastery and Guanghua Monastery have been refurbished.
Bailin Monastery was ruined long before 1949.[120] In 1988, Jing Hui was persuaded to take over the Hebei Buddhist Association, and start rebuilding the Monastery.[120] Jing Hui is a student[120] and dharma successor[web 9] of Hsu Yun, but has also adopted the Humanistic Buddhism of Taixu.[120][note 7][note 8]
Guanghua Monastery was restored beginning in 1979, when a six-year restoration program began under the supervision of then 70-year-old Venerable Master Yuanzhou (圆拙老法师). In 1983 the temple became one of the Chinese Buddhism Regional Temples (汉族地区全国重点寺院) whilst 36-year-old Master Yiran (毅然法師) became abbot. The same year, Venerable Master Yuanzhou funded the establishment of the new Fujian Buddhism Academy (福建佛学院) on the site.
Taiwan
[edit]Several Chinese Buddhist teachers left China during the Communist Revolution, and settled in Hong Kong and Taiwan.
Sheng Yen (1930–2009) was the founder of the Dharma Drum Mountain, a Buddhist organization based in Taiwan. During his time in Taiwan, Sheng Yen was well known as one of the progressive Buddhist teachers who sought to teach Buddhism in a modern and Western-influenced world. As such, Sheng yen published over 30 Chan texts in English.[122][123][124]
Wei Chueh (1928–2016) was born in Sichuan, China, and ordained in Taiwan. In 1982, he founded Lin Quan Temple in Taipei County and became known for his teaching on Ch'an practices by offering many lectures and seven-day Ch'an retreats. His order is called Chung Tai Shan.
Two additional traditions emerged in the 1960s, based their teaching on Ch'an practices.
Cheng Yen (born 1937), a Buddhist nun, founded the Tzu Chi Foundation as a charity organization with Buddhist ethics on May 14, 1966 in Hualien, Taiwan.[125] She was inspired by her master and mentor, the late Venerable Master Yin Shun (印順導師; Yìn Shùn dǎoshī) a proponent of Humanistic Buddhism, who exhorted her to "work for Buddhism and for all sentient beings". The organisation began with a motto of "instructing the rich and saving the poor" as a group of thirty housewives who donated a small amount of money each day to care for needy families.[126]
Hsing Yun (1927-2023), founded the Fo Guang Shan an international Chinese Buddhist new religious movement based in Taiwan in 1967. The order promotes Humanistic Buddhism. Fo Guang Shan also calls itself the International Buddhist Progress Society. The headquarters of Fo Guang Shan, located in Dashu District, Kaohsiung, is the largest Buddhist monastery in Taiwan. Hsing Yun's stated position within Fo Guang Shan is that it is an "amalgam of all Eight Schools of Chinese Buddhism" (八宗兼弘), including Chan. Fo Guang Shan is the most comprehensive of the major Buddhist organizations of Taiwan, focusing extensively on both social works and religious engagement.[127]
На Тайване этих четырех мастеров обычно называют « Четыреми Небесными Королями » тайваньского буддизма, а соответствующие организации « Гора Барабана Дхармы » , «Чунг Тай Шань» , «Цзы Чи» и «Фо Гуан Шань» называют « Четырьмя великими горами ». . [128][129]
Распространение чань-буддизма в Азии.
[ редактировать ]Медитация во Вьетнаме
[ редактировать ]Согласно традиционным источникам Вьетнама, в 580 году индийский монах по имени Винитаручи ( вьетнамский : Tì-ni-đa-lưu-chi ) отправился во Вьетнам после завершения учебы у Сенгцана , третьего патриарха китайского Чань. Таким образом, это будет первое появление буддизма Тьен . Другие ранние школы Тхён включали школу У Яньтун ( китайский : 無言通 ; вьетнамский : Во Нгон Тхонг ), которая была связана с учением Мазу Даойи, и Тхо Донг (Каодонг), которая включала в себя нянфо техники пения ; оба были основаны китайскими монахами.
Сон в Корее
[ редактировать ]Сон постепенно распространился в Корею в конце периода Силла (7-9 века), когда начали появляться корейские монахи преимущественно хваомского ( корейского : 화엄종 ; ханджа : 華嚴宗 ) и восточноазиатского йогачара ( корейского : 유식종 ; ханджа : 唯識宗 ). поехать в Китай, чтобы изучить недавно развивающуюся традицию. Наиболее значительный импульс и консолидацию Сон получил от Корё монаха Джинуля (知訥) (1158–1210), который основал реформаторское движение и представил практику коан в Корее. Джинул основал Сонгвангсу (松廣寺) как новый центр чистой практики.
Дзен в Японии
[ редактировать ]Дзен не был представлен как отдельная школа в Японии до XII века, когда Эйсай отправился в Китай и вернулся, чтобы основать линию передачи Линьцзи, известную в Японии как Риндзай. В 1215 году Догэн , младший современник Эйсая, сам отправился в Китай, где стал учеником мастера Каодуна Руцзин . После своего возвращения Догэн основал школу Сото, японское отделение Цаодун.
Школы дзэн, существующие в настоящее время в Японии, — это Сото, Риндзай и Обаку . Из них Сото — самый крупный, а Обаку — самый маленький. Риндзай сам по себе разделен на несколько подшкол в зависимости от храмовой принадлежности, в том числе Мёсин-дзи , Нандзэн-дзи , Тенрю-дзи , Дайтоку-дзи и Тофуку-дзи .
Чан в Индонезии
[ редактировать ]В 20 веке, во время Первого буддийского возрождения, миссионеры были отправлены в Индонезию и Малайзию. Ашин Джинаракхита , сыгравший центральную роль в возрождении индонезийского буддизма, получил рукоположение в сан шраманера 29 июля 1953 года. [ сеть 14 ] и получил имя Ти Чжэн (Те Чэн) от бхикшу Бен Цин.
Чан в западном мире
[ редактировать ]Чан стал особенно популярен в своей японской форме. Хотя трудно проследить, когда Запад впервые осознал Чань как отдельную форму буддизма, визит Сойен Шаку , японского монаха дзэн, в Чикаго во время Парламента мировых религий 1893 года часто упоминается как событие, которое усилила свой авторитет в западном мире. Именно в конце 1950-х и начале 1960-х годов число жителей Запада, серьезно интересующихся дзэн, помимо потомков азиатских иммигрантов, достигло значительного уровня.
Западные линии Чань
[ редактировать ]
Первым китайским мастером, обучавшим жителей Запада в Северной Америке, был Сюань Хуа , который преподавал чань и другие традиции китайского буддизма в Сан-Франциско в начале 1960-х годов. Он основал Город Десяти Тысяч Будд , монастырь и ретритный центр, расположенный на территории площадью 237 акров (959 000 м2). 2 ) недвижимость недалеко от Юкиа, Калифорния , и таким образом основал Буддийскую ассоциацию Царства Дхармы . Другим учителем китайского чань, имеющим последователей на Западе, был Шэн Йен , мастер, прошедший обучение в школах Каодун и Линьцзи. Впервые он посетил Соединенные Штаты в 1978 году при спонсорской поддержке Буддийской ассоциации Соединенных Штатов , а впоследствии основал Центр медитации CMC Чан в Квинсе, штат Нью-Йорк , и Ретритный центр Dharma Drum Retreat Center в Пайн-Буш, штат Нью-Йорк . [ сеть 15 ]
Доктринальная основа
[ редактировать ]Хотя в повествовании дзэн утверждается, что это «особая передача вне писаний», которая «не опирается на слова», [ 130 ] Дзен действительно имеет богатую доктринальную основу.
Полярности
[ редактировать ]Классический китайский чань характеризуется набором полярностей: [ 131 ] абсолютно-относительный, [ 132 ] Природа Будды – Шуньята, [ 133 ] внезапное и постепенное просветление, [ 134 ] эзотерическая и экзотерическая передача. [ 135 ]
Абсолютно-относительный
[ редактировать ]Сутры Праджняпарамиты и Мадхьямаки подчеркивают недвойственность формы и пустоты: «форма — это пустота, пустота — это форма», как Сутра Сердца . говорит [ 132 ] Это понималось как означающее, что конечная реальность — это не трансцендентная сфера, а равна повседневному миру относительной реальности. Эта идея соответствует китайской культуре, которая делала упор на мирской мир и общество. Но это не полностью объясняет, как абсолютное присутствует в относительном мире. Ответ на этот вопрос дают такие схемы, как « Пять рангов Тозан», [ 136 ] « Десять быков» («Картины пастухов») и «Четыре способа познания» Хакуина . [ 137 ]
Мадхьямаки Доктрина двух истин Йогачары , три природы и трикая также дают изображения взаимодействия между абсолютным и относительным.
Природа Будды и шуньята
[ редактировать ]Когда буддизм появился в Китае, его понимали на местном уровне. Различные секты изо всех сил пытались достичь понимания индийских текстов. и Сутры Татхагатагарбхи идея природы Будды были одобрены из-за предполагаемого сходства с Дао , которое понималось как трансцендентная реальность, лежащая в основе мира явлений. Шуньята сначала понималась как указание на даосское у . [ 33 ] [ 138 ]
Доктрина о природе Будды утверждает, что все чувствующие существа обладают природой Будды (санскр. Buddhadhātu , «Элемент Будды», «Принцип Будды»), элементом, из которого возникает пробуждение. Сутры Татхагатагарбхи утверждают, что каждое живое существо имеет потенциал реализовать пробуждение. [ 139 ] Следовательно, буддизм предлагает спасение каждому, а не только монахам или тем, кто почти полностью освободился от кармы в предыдущих жизнях. [ нужна ссылка ] Теория восьми сознаний Йогачары объясняет, как сенсорная информация и ум создают мир, который мы переживаем, и затемняют алая-гьяну, которая приравнивается к природе будды. [ 140 ]
Когда этот потенциал реализован и загрязнения устранены, природа Будды проявляется как Дхармакая , абсолютная реальность, которая пронизывает все в мире. [ 139 ] Таким образом, это также изначальная реальность, из которой возникает феноменальная реальность. Когда это понимание идеализируется, оно становится трансцендентальной реальностью под миром явлений. [ 141 ]
Шуньята указывает на «пустоту» или отсутствие «вещей» всех «вещей». Хотя мы воспринимаем мир конкретных и дискретных объектов, обозначенных именами, при внимательном анализе «вещность» растворяется, оставляя их «пустыми» от собственного существования. [ 142 ] , Сутра Сердца текст из сутр Праджняпарамита, формулирует это в следующем высказывании, в котором пять скандх называются «пустыми»:
Йогачара объясняет эту «пустоту» анализом того, как мы воспринимаем «вещи». Все, что мы представляем, является результатом работы пяти скандх — результатов восприятия, чувства, воли и различения. [ примечание 9 ] Пять скандх вместе составляют сознание. «Вещи», которые мы осознаём, — это «просто концепции», а не ноумен . [ 140 ]
Китайскому буддизму потребовалось несколько столетий, чтобы признать, что шуньята не тождественна «у». [ 33 ] [ 143 ] и буддизм не постулирует наличие постоянной души. [ 33 ] Влияние этих различных доктринальных и текстовых источников все еще заметно в дзэн. Учителя дзэн по-прежнему ссылаются на природу будды, но традиция дзэн также подчеркивает, что природа будды — это шуньята, отсутствие независимого и существенного «я». [ 33 ]
Внезапное и постепенное просветление
[ редактировать ]
В дзэн-буддизме можно выделить два основных взгляда на путь к просветлению: внезапное и постепенное просветление.
Ранний Чань признавал «превосходство тела и ума», за которым следовало «неосквернение [] знаний и восприятия», или внезапное прозрение истинной природы ( цзяньсин ), за которым следовало постепенное очищение намерений. [ 144 ]
В VIII веке история Чань была эффективно переработана Шэньхуэем , который создал дихотомию между так называемым Восточным горным учением или «Северной школой», возглавляемым Юйцюань Шэньсю , и своей собственной линией обучения, которую он назвал «Южной школой». ". [ 145 ] Шэньхуэй поставил Хуэйнэна на видное место как шестого Чань-патриарха и подчеркнул внезапное просветление параллельной Северной школы , в отличие от предполагаемого постепенного просветления . [ 145 ] Согласно внезапному просветлению, пропагандируемому Шэньхуэем, понимание истинной природы происходит внезапно; после этого не может быть больше недоразумений относительно этой истинной природы.
В Сутре Платформы примиряется дихотомия между внезапным и постепенным. [ 146 ] Гуйфэн Цзунми , преемник Shenhui в пятом поколении, также смягчил грань между внезапным и постепенным. В его анализе внезапное пробуждение указывает на видение своей истинной природы, но за ним следует постепенное совершенствование для достижения состояния будды . [ 147 ]
Это постепенное совершенствование также признает Дуншань Лянцзе (яп. Тодзан ), который описал пять уровней просветления. [ сеть 16 ]
Эзотерическая и экзотерическая передача
[ редактировать ]По словам Борупа, акцент на «передаче ума к разуму» является формой эзотерической передачи, при которой «традиция и просветленный ум передаются лицом к лицу». [ 135 ] Метафорически это можно описать как передачу пламени от одной свечи к другой. [ 135 ] или передача из одной вены в другую. [ 148 ] Экзотерическая передача требует «прямого доступа к учению через личное открытие самого себя. Этот тип передачи и идентификации символизируется открытием сияющего фонаря или зеркала». [ 135 ]
Священное писание Чань
[ редактировать ]Чань глубоко укоренен в учениях и доктринах буддизма Махаяны. Традиция Чань подчеркивает, что просветление Будды пришло не через интеллектуальные рассуждения, а скорее через самореализацию в практике Дхармы и медитации. Поэтому считается, что другие могут достичь просветления и стать буддами в первую очередь посредством практики и медитации Дхармы.
Обзор ранних исторических документов и литературы ранних мастеров Чань ясно показывает, что все они были хорошо сведущи в многочисленных буддийских сутрах Махаяны. Например, в Сутре Платформы Шестого Патриарха Хуйнен цитирует и объясняет Алмазную Сутру , Лотосовую Сутру ( Саддхарма Пундарика Сутра ), Вималакирти Нирдеша Сутру , Шурангама Сутру и Ланкаватара Сутру .
Школе Чань пришлось разработать собственную доктринальную традицию, чтобы утвердить свою позицию. [ нужна ссылка ] Впоследствии традиция Чань создала богатый корпус письменной литературы, которая стала частью ее практики и обучения. Среди самых ранних и наиболее широко изученных именно чаньских текстов, датируемых по крайней мере 9 веком нашей эры, является Платформенная сутра Шестого Патриарха , приписываемая Хуэйнэну. Наиболее важные чаньские тексты относятся к жанру «диалог встреч», который развился в различные сборники коанов .
Обучение и практика
[ редактировать ]Идеал Бодхисаттвы
[ редактировать ]Будучи школой буддизма Махаяны, Чан черпает многие из своих основных движущих концепций из этой традиции, например, идеал Бодхисаттвы . Каруна – это аналог праджни . Авалокитешвара воплощает стремление к Каруне , состраданию. [ 149 ] [ примечание 10 ]
Центральное место в практике Чань занимает дхьяна или медитация. В школе Линь-дзи (Риндзай) это дополняется изучением коанов.
Чаньская медитация
[ редактировать ]В практике медитации традиция Чань утверждает, что сами понятия доктрины и учений создают различные другие представления и видимости (санскр. saṃjñā ; гл. 相, xiāng ), которые затемняют трансцендентную мудрость природы Будды каждого существа. Таким образом, Чань призывает своих практикующих не доверять самому писанию или тексту, которому их учат. [ 150 ] Процесс повторного открытия включает в себя различные термины, такие как «самоанализ», «шаг назад», «поворот» или «поворот глаза внутрь».
Сидячая медитация
[ редактировать ]Сидячая медитация называется zuochán (坐禅), дзадзэн по-японски, оба слова просто означают «сидячая дхьяна ». Во время этой сидячей медитации практикующие обычно принимают такие позы, как поза лотоса , полулотоса, бирманская поза или поза сейдза . Чтобы регулировать ум, осознание направляется на счет или наблюдение за дыханием или помещается в энергетический центр ниже пупка (см. также анапанасати ). [ сеть 17 ] Часто для сидения используют квадратную или круглую подушку, помещенную на мягкий коврик; в некоторых других случаях можно использовать стул.
В начале династии Сун практика метода коана стала популярной, тогда как другие практиковали «безмолвное озарение». [ 151 ] Это стало источником некоторых различий в практике между традициями Линьцзи и Цаодун.
Коанская практика
[ редактировать ]Коан (буквально «публичное дело») — это история или диалог, обычно связанный с чаньской или другой буддийской историей; наиболее типичной формой является анекдот с участием ранних китайских мастеров Чань. Эти анекдоты с участием известных учителей Чань являются практической демонстрацией их мудрости и могут быть использованы для проверки прогресса ученика в практике Чань. Коаны часто представляют собой парадоксальные или лингвистически бессмысленные диалоги или вопросы. Но для чань-буддистов коан — это «место, время и событие, где истина раскрывается». [ 152 ] беспрепятственно противопоставлений и дифференциации языка. Ответ на коан требует от ученика отказаться от концептуального мышления и логического способа устроения мира, чтобы, как и творчество в искусстве, соответствующее понимание и реакция возникали в уме естественно и спонтанно.
Чаньское монашество
[ редактировать ]Чан разработал особую монашескую систему.
Подчеркивая повседневную жизнь
[ редактировать ]По мере роста школы Чань в Китае, монашеская дисциплина также стала отдельной, сосредоточив внимание на практике во всех аспектах жизни. Храмы начали делать упор на труд и смирение, расширив обучение Чань, включив в него мирские задачи повседневной жизни. Китайский мастер Чань Байчжан (720–814 гг. н. э .) оставил после себя знаменитую поговорку, которая была руководящим принципом его жизни: «День без работы — день без еды». [ сеть 18 ]
Китаизация буддизма в Китае
[ редактировать ]Ученый Д.Т. Судзуки утверждал, что духовное пробуждение всегда было целью обучения Чань, но той частью, что отличала традицию, развивавшуюся на протяжении веков в Китае, был образ жизни, радикально отличающийся от образа жизни индийских буддистов. В индийском буддизме преобладала традиция нищенствующих монахов , но Судзуки объяснил, что в Китае социальные обстоятельства привели к развитию системы храмов и учебных центров, в которой настоятель и монахи выполняли мирские задачи. К ним относятся садоводство или сельское хозяйство, столярное дело, архитектура, ведение домашнего хозяйства, администрация (или руководство обществом), а также практика традиционной китайской медицины . Следовательно, просветление, к которому стремился Чань, должно было хорошо противостоять требованиям и потенциальным разочарованиям повседневной жизни. [ 153 ] [ 154 ]
Взаимные отношения традиционной китайской медицины и буддизма
[ редактировать ]См. также
[ редактировать ]- Блю Клифф Рекорд
- Хуа Тоу
- буддизм
- Очерк буддизма
- Хронология буддизма
- Список буддистов
- Китайский буддизм
- Японский дзен
- Идуань
- Коронный храм
Примечания
[ редактировать ]- ^ Макрей не дает никакой дополнительной информации об этой «фракции Хубэй». Возможно, это продолжение «Северной школы» Шэньсю. См. Надо, 2012, стр. 89. [ 12 ] Хэбэй также был местом, где возникла ветвь чань Линьцзи. [ 13 ]
- ↑ Во времена династий Мин (1368–1644) и Цин (1644–1912) Чань был частью более крупной синкретической буддийской культуры. Заключительную фазу можно выделить начиная с XIX века, когда западный империализм имел растущее влияние в Юго-Восточной Азии, включая Китай. Побочным эффектом этого имперского влияния стала модернизация азиатских религий, адаптация их к западным идеям и риторическим стратегиям. [ 19 ]
- ^ Годар не указывает источник этой цитаты.
- ^ Впервые он появляется в китайском тексте под названием Цзю-тао ан-синь яо-фан-пень фа-мэнь (JTFM, Инструкции по основным средствам успокоения ума и доступа к пути), который сам является частью Ленг Цзе. Ши-тцу-чи (Записи мастеров Ланкаватара). [ 64 ] «Записи мастеров Ланкаватара» связаны с ранней чаньской традицией, известной как « Восточная горная школа », и датируются примерно 713 годом. [ 67 ]
- ↑ Сравните слова Мазу «Ум — это Будда» и «Нет ума — нет Будды»: «Когда Чаньский Мастер Фа-чан с горы Тамэй впервые пришёл к Патриарху, он спросил: «Что такое Будда?» ?"
Патриарх ответил: «Ум — это Будда». [Услышав это] Фа-чан испытал великое пробуждение.
Позже он переехал жить на гору Та-мэй. Когда Патриарх услышал, что он живет на горе, он послал одного из своих монахов пойти туда и спросить Фа-чана: «Что получил Достопочтенный, когда он увидел Ма-цзы, так что он пришел жить на эта гора?»
Фачан сказал: «Ма-цу сказал мне, что ум — это Будда, поэтому я приехал сюда жить».
Монах сказал: «Учение Ма-цу недавно изменилось».
Фа-чан спросил: «В чем разница?»
Монах сказал: «Сегодня он также говорит: «Ни ум, ни Будда».
Фа-чан сказал: «Этот старик до сих пор не перестал смущать людей. У вас может быть «ни ум, ни Будда», меня интересует только «ум — это Будда».
Монах вернулся к Патриарху и сообщил о случившемся. «Слива созрела». — сказал Патриарх». [ 69 ] - ^ Это принятие роли описано шведским психологом религии Ялмаром Сунденом , хотя Макрей, похоже, не осознает этого.
- ^ См. [ сеть 10 ] для получения дополнительной информации о Цзинхуэй.
- ^ По крайней мере, двое жителей Запада являются или утверждают, что являются преемниками дхармы Цзин Хуэй: Лили-Мари Джонсон (Мин Ци) [ сеть 9 ] [ сеть 11 ] и Дэниел Одье . [ сеть 12 ] [ сеть 13 ]
- ^ Переводы различаются, и это имеет значение. Виджняну можно перевести как «сознание», но также и как «проницательность». [ 140 ]
- ^ Lathouwers 2000 :221 упоминает: Блофельд, Джон (1988), Бодхисаттва сострадания - мистическая традиция Гуань Инь . Бостон: Шанбхала
Ссылки
[ редактировать ]- ^ Дюмулен 2005a , с. XVIII.
- ^ Касулис 2003 , с. 24.
- ^ Хершок, Питер (2019), «Чань-буддизм» , в Залте, Эдвард Н. (редактор), Стэнфордская энциклопедия философии (изд. весной 2019 г.), Лаборатория метафизических исследований, Стэнфордский университет , получено 17 января 2020 г.
- ^ Перейти обратно: а б Клири 2005 г.
- ^ Перейти обратно: а б с д и ж г Макрей 2003 .
- ^ Фергюсон 2000 .
- ^ Перейти обратно: а б с Фергюсон 2000 , с. 3.
- ^ Макрей 2003 , с. 11-15.
- ^ Макрей 2003 , с. 11-21.
- ^ Макрей 2003 , с. 13, 15–17.
- ^ Макрей 2003 , с. 13, 17–18.
- ^ Надо 2012 , с. 89.
- ^ Янагида 2009 , с. 63.
- ^ Макрей 2003 , с. 13, 18–19.
- ^ Макрей 2003 , с. 13, 19–21.
- ^ Гимелло 1994 .
- ^ Велтер 2000 .
- ^ Макрей 2003 , с. 13.
- ^ МакМахан 2008 .
- ^ Масперо 1981 , с. 46.
- ^ Григг 1999 .
- ^ Гу, Го (2020). Сущность Чань . Публикации Шамбалы. стр. 4–5. ISBN 9781611808711 .
- ^ Хинтон, Дэвид (2020). «Ч1-Дао». Китайские корни: даосизм, чань и оригинальный дзэн . Публикации Шамбалы. стр. 21–26. ISBN 9781611807134 .
- ^ Перейти обратно: а б Дюмулен 2005а : 8–9, 68, 166–167, 169–172.
- ^ Делеану, Флорин (1992); Осознанность дыхания в Дхьяна-сутрах . Труды Международной конференции востоковедов в Японии (TICOJ) 37, 42-57.
- ^ Дост. Доктор Юаньчи, Исследование методов медитации в DESM и других ранних китайских текстах. Архивировано 8 мая 2013 г. в Wayback Machine , Буддийская академия Китая.
- ^ Перейти обратно: а б с Браун Холт 1995 .
- ^ Годдард 2007 , с. 10.
- ^ Перейти обратно: а б с Фаулер 2005 , с. 79.
- ^ «Изучение китайской народной религии: популярность, распространение и разнообразие» . Китайский социологический журнал .
- ^ Годдард 2007 , с. 11.
- ^ Перейти обратно: а б с Ох, 2000 год .
- ^ Перейти обратно: а б с д и Лай 2003а .
- ^ Дюмулен 2005a , с. 65.
- ^ Дюмулен 2005a , с. 64.
- ^ Дюмулен 2005a , стр. 70 и 74.
- ^ Дюмулен 2005a , с. 167.
- ^ Перейти обратно: а б Дюмулен 2005а , с. 168.
- ^ Дюмулен 2005a , с. 45–49.
- ^ Лай 2003a , с. 8.
- ^ Лай 2003b , с. 11.
- ^ Лай 2003b , с. 8.
- ^ Перейти обратно: а б Пусть 2003б .
- ^ Макрей 2003 : 122
- ^ Дюмулен 2005а
- ^ Бротон 1999 , с. 54-55.
- ^ Бротон 1999 , с. 8.
- ^ Королева II, Эдвард Л.; Протеро, Стивен Р .; Шаттак младший, Гардинер Х. (1996). Энциклопедия американской религиозной истории . Том. 2. Нью-Йорк: Прозаические произведения. п. 749. ИСБН 0-8160-3545-8 .
- ^ Перейти обратно: а б с д и ж г час я Макрей 2003 г.
- ^ Перейти обратно: а б с д Пусть 1985 год
- ^ Перейти обратно: а б Лай 2003b , с. 17.
- ^ Макрей 2004 .
- ^ Перейти обратно: а б Чанг, 1967 год .
- ^ Сузуки 1935 год .
- ^ Ямпольский 2003b : 6
- ^ Ямпольский 1967 , с. 29, примечание 87.
- ^ Дюмулен 2005a , с. 52.
- ^ Дюмулен 2005a , с. 85-94.
- ^ Дюмулен 2005a : 85–90.
- ^ Звелебил 1987 , с. 125–126.
- ^ Перейти обратно: а б Макрей 2003 : 29
- ^ Макрей 2003 : 32
- ^ Перейти обратно: а б с Лай 2003а , с. 17.
- ^ Перейти обратно: а б с д Макрей 1986 , с. 143.
- ^ Шарф 2014 , с. 939, 951.
- ^ Шарф 2014 , с. 939.
- ^ Роберт Э. Басуэлл младший (2017). Формирование идеологии Чань в Китае и Корее: Ваджрасамадхи-Сутра, буддийский апокриф. Издательство Принстонского университета, стр. 141.
- ^ Шарф 2014 , с. 945-950.
- ^ Ченг Чиен Бхикшу 1992 .
- ^ Перейти обратно: а б с д Дюмулен 2005а .
- ^ Макрей 2003 : 33–36.
- ^ Перейти обратно: а б Макрей 2003 :34
- ^ Перейти обратно: а б с д Лай 2003b , с. 18.
- ^ Касулис 2003 : 25–26.
- ^ Макрей 2003 : 48
- ^ Макрей 2003 : 49
- ↑ Сто лет дзен-исследований. Архивировано 16 сентября 2013 г. в Wayback Machine.
- ^ Ямпольский 2003a : 9
- ^ Грегори 1991 , с. 279.
- ^ Макрей 2003 , с. 63.
- ^ Макрей 2003 , с. 62.
- ^ Перейти обратно: а б Касулис 2003 , с. 26-28.
- ^ Хуайцзинь 1997 , стр. 92.
- ^ Перейти обратно: а б Бизнес 1992 , с. 228–236.
- ^ Макрей 2003 , с. 123.
- ^ Ван Шайк, Тибетский дзэн, стр. 1.
- ^ Перейти обратно: а б Сэм ван Шайк, «Там, где встречаются Чань и Тантра: буддийский синкретизм в Дуньхуане»
- ^ Зигмонд, Утерянная традиция тибетского дзэн Дэн Зигмонд рецензирует книгу Сэма ван Шайка «Утерянная традиция тибетского дзэн», https://tricycle.org/magazine/lost-tradition-tibetan-zen/
- ^ Хуайцзинь 1997 , стр. 95.
- ^ Ямпольский 2003a : 11
- ^ Касулис 2003 , стр. 28–29.
- ^ Гейне 2008 г.
- ^ Перейти обратно: а б Форе 1997 , с. 73.
- ^ Перейти обратно: а б Форе 1997 , с. 74.
- ^ Грегори 2002 .
- ^ Дюмулен 2005a , стр. 165–166.
- ^ Вегнер 2001 .
- ^ Лейтон 2000 .
- ^ Перейти обратно: а б Ямпольский 2003а :15
- ^ Велтер 2000 , с. 86–87.
- ^ Макрей 2003 : 119–120.
- ^ Ямпольский 2003a .
- ^ Перейти обратно: а б с д и Велтер 2006 .
- ^ Джонс 2010 .
- ^ Молодой 2009 .
- ^ Ямпольский 2003b : 266
- ^ Ямпольский 2003b : 267
- ^ Иссю и Сасаки 1993 :13
- ^ Полезно 2003 :30
- ^ Макрей 2003 , с. 130.
- ^ Перейти обратно: а б Макрей 2003 : 131
- ^ Ямпольский 2003a : 20
- ^ Дюмулен 2005a : 256–257
- ^ Басвелл, Роберт; Лопес, Дональд (2014). Принстонский словарь буддизма . Издательство Принстонского университета. п. 1056. ИСБН 9780691157863 .
- ^ Sharf 2002
- ^ Ма, Юнг-фэнь (2011). Возрождение буддизма Тяньтай в эпоху позднего Мин: о мысли Юси Чуандэна (1554-1628) (Диссертация). Колумбийский университет. дои : 10.7916/d81g0t8p .
- ^ Sharf 2002 .
- ^ Дюмулен 2005b , с. 299.
- ^ Мэн-Тат Чиа 2011 .
- ^ Перейти обратно: а б с д и Фейхтванг 2010 , с. 189.
- ^ Свобода 2011 .
- ^ «Информационный бюллетень Чана № 106, февраль 1995 г.» .
- ^ https://chancenter.org/cmc/wp-content/uploads/2010/09/MindDharma1.pdf [ только URL-адрес PDF ]
- ^ Крафт, Кеннет (1988). Дзен: традиции и переходный период . Гроув Пресс. ISBN 080213162X .
- ^ «Происхождение Цзы Чи: Работа для буддизма и для всех живых существ» . Заслуги Цзы Чи . Проверено 5 июля 2024 г.
- ^ «Биография Мастера Дхармы Чэн Йена» . www.tzuchi.org . Архивировано из оригинала 23 августа 2016 года . Проверено 15 сентября 2016 г.
- ^ Шак, Дэвид; Сяо, Синь-Хуан Майкл (1 июня 2005 г.). «Социально активные буддийские группы Тайваня» . Перспективы Китая (на французском языке). 2005 (59). doi : 10.4000/chinaperspectives.2803 . ISSN 1996-4617 .
- ^ «Приезжайте на Тайвань и возвращайтесь с хорошими воспоминаниями» . Info.taiwan.net.tw. Архивировано из оригинала 27 февраля 2012 г. Проверено 15 февраля 2012 г.
- ^ Шуай, Джей-Джей; Чен, ХК; Чанг, Швейцария (01 декабря 2010 г.). «Визуализация тайваньской буддийской сети на основе анализа социальных сетей». 2010 Международный компьютерный симпозиум (ICS2010) . стр. 187–191. дои : 10.1109/COMPSYM.2010.5685523 . ISBN 978-1-4244-7639-8 . S2CID 18858823 .
- ^ Дюмулен 2005a , с. 85–94.
- ^ Макрей 2003 , стр. 138–142.
- ^ Перейти обратно: а б Лян-Чье 1986 : 9
- ^ Касулис 2003 , стр. 26-29.
- ^ Макрей 2003 , стр. 123–138.
- ^ Перейти обратно: а б с д Боруп 2008 , с. 9.
- ^ Касулис 2003 : 29
- ^ Низкий 2006 год .
- ^ Суонсон 1993 , с. 373.
- ^ Перейти обратно: а б Уэйман и Уэйман 1990 .
- ^ Перейти обратно: а б с Бизнес 1992 года .
- ^ Бизнес 1994 .
- ^ Бизнес 1994 , с. 160–169.
- ^ Суонсон 1993 .
- ^ Макрей 2003 , с. 88–92.
- ^ Перейти обратно: а б Макрей 2003 , с. 54–56.
- ^ Макрей 2003 , с. 60-67.
- ^ Грегори 1991 .
- ^ Форе 2000 , с. 58.
- ^ Латоуверс 2000 .
- ^ Дюмулен, Heisig & Knitter (2005) , стр. 68, 70–73, 167–168.
- ^ Блит 1966 .
- ^ Shimano 1991 , с. 152.
- ^ Сузуки 1955 , с. 155–156.
- ^ Сузуки 1970 .
Источники
[ редактировать ]Печатные источники
[ редактировать ]- Блит, Р.Х. (1966), Дзен и классика дзен, Том 4 , Токио: Hokuseido Press
- Боруп, Йорн (2008), Японский дзэн-буддизм Риндзай: Мёсиндзи, живая религия , Брилл
- Бротон, Джеффри Л. (1999), Антология Бодхидхармы: самые ранние записи дзэн , Беркли, Калифорния: University of California Press, ISBN 978-0-520-21972-4
- Браун Холт, Линда (1995), «От Индии до Китая: трансформации в буддийской философии» , Ци: Журнал традиционного восточного здоровья и фитнеса.
- Басуэлл, Роберт Э. (1991), «Краткий» подход к медитации Кань-хуа: эволюция практического субитизма в китайском чань-буддизме», в Питере Н. Грегори (ред.), Внезапный и постепенное. Подходы к просвещению в китайской мысли , Дели: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited
- Басвелл, Роберт Э. (1993), Чаньская герменевтика: корейский взгляд. В: Дональд С. Лопес-младший (ред.) (1993), Буддийская герменевтика , Дели: Мотилал Банарсидасс.
- Чанг, Чунг-Юань (1967). «Чань-буддизм: логичное и нелогичное» . Философия Востока и Запада . 17 (1/4): 37–49. дои : 10.2307/1397043 . JSTOR 1397043 . Архивировано из оригинала 24 мая 2011 г. Проверено 13 декабря 2011 г.
- Ченг Чиен Бхикшу (1992), «Введение», Солнечноликий Будда. Учение Ма-цзы и школа Чань Хун-чжоу , Asian Humanities Press
- Клири, Томас (2005), Классика буддизма и дзэн: Том первый , Бостон, Массачусетс: публикации Шамбалы, ISBN 978-1-57062-831-3
- Дюмулен, Генрих (2005a), Дзен-буддизм: история. Том 1: Индия и Китай , World Wisdom Books, ISBN 978-0-941532-89-1
- Дюмулен, Генрих (2005b), Дзен-буддизм: история. Том 2: Япония , World Wisdom Books, ISBN 978-0-941532-90-7
- Дюмулен, Генрих; Хейсиг, Джеймс В.; Вязальщик, Пол (2005). Дзен-буддизм: история (Индия и Китай) . Мировая мудрость. ISBN 0-941532-89-5 .
- Фор, Бернар (1997), Воля к православию: критическая генеалогия северного чань-буддизма , Stanford University Press
- Фор, Бернар (2000), Видения власти. Изображение средневекового японского буддизма , Принстон, Нью-Джерси: Издательство Принстонского университета
- Фергюсон, Энди (2000), Китайское наследие дзен , Бостон, Массачусетс: Wisdom Publications, ISBN 978-0-86171-163-5
- Фейхтванг, Стивен (2010), Антропология религии, харизмы и призраков: китайские уроки для адекватной теории , Вальтер де Грюйтер
- Фаулер, Мерв (2005), Дзен-буддизм: верования и практики , Sussex Academic Press
- Гимелло, Роберт М. (1994), «Марга и культура: обучение, письма и освобождение в Северном Сунчане», в Басвелле; Гимелло (ред.), Пути к освобождению , Дели: Издательство Motilal Banarsidass, стр. 475–505.
- Годдард, Дуайт (2007), История чань-буддизма до времен Хуэй-нэна (Ви-ланга). В: Буддийская Библия , Забытые книги, ISBN. 9781605061047
- Грегори, Питер Н. (1991), «Внезапное просветление, сопровождаемое постепенным развитием: анализ разума Цунг-ми», в книге Питера Н. Грегори (ред.), « Внезапное и постепенное». Подходы к просвещению в китайской мысли , Дели: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited
- Грегори, Питер Н. (2002), Цунг-ми и китаизация буддизма , Гавайский университет Press, Институт Курода (первоначально опубликовано Princeton University Press, 1991, Принстон, Нью-Джерси), ISBN 978-0-8248-2623-9
- Григг, Рэй (1999), Та дзен , Эдисон, Нью-Джерси: Alva Press
- Хейне, Стивен (2008), Zen Skin, Zen Marrow
- Исшу, Миура; Сасаки, Рут Ф. (1993), Дзен-Коан , Нью-Йорк: Harcourt Brace & Company, ISBN 978-0-15-699981-6
- Хуайджин, Нан (1997), Основы буддизма: изучение буддизма и дзэн , Сэмюэл Вайзер
- Джонс, Чарльз Б. (2010), «Обзор монахов, правителей и литераторов: политическое господство чань-буддизма» (PDF) , Журнал буддийской этики
- Калупахана, Дэвид Дж. (1992), Принципы буддийской психологии , Дели: публикации ri Satguru Publications.
- Калупахана, Дэвид Дж. (1994), История буддийской философии , Дели: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited.
- Касулис, Томас П. (2003), Духовность Чань. В: Буддийская духовность. Позже Китай, Корея, Япония и современный мир; под редакцией Такеучи Ёсинори , Дели: Мотилал Банарсидасс
- Лай, Уэлен (1985), «Ма-Цу Тао-И и развитие южного дзэн» , Японский журнал религиозных исследований , 12 (2/3): 173–192, doi : 10.18874/jjrs.12.2-3.1985.173 -192
- Лай, Уэлен (2003a), «Буддизм в Китае: исторический обзор» (PDF) , в Куа, Антонио С. (редактор), Энциклопедия китайской философии , Нью-Йорк: Routledge, заархивировано из оригинала (PDF) в ноябре. 12, 2014
- Лай, Хонги Гарри (2003b), Религиозное возрождение в Китае. В: Копенгагенский журнал азиатских исследований 18.
- Лалиберте, Андре (2011), Возрождение буддизма под контролем государства, в: Journal of Current Chinese Doesn, 40, 2,107–134.
- Латауверс, Тон (2000), Может сделать более одного человека. Дзен-речи , Роттердам: Асока
- Лейтон, Тайген Дэниел (2000), Культивирование пустого поля: тихое просветление мастера дзэн Хунчжи , Tuttle Publishing, ISBN 978-0-8048-3240-3
- Лян-Чье (1986), «Записи Дун-шаня» , Институт Курода (переводчик: Уильям Ф. Пауэлл)
- Лоу, Альберт (2006), Хакуин о Кенсё. Четыре способа познания , Бостон и Лондон: Шамбала
- Масперо, Анри (1981), даосизм и китайская религия , Массачусетский университет Press , ISBN 978-0-87023-308-1
- МакМахан, Дэвид Л. (2008), Создание буддийского модернизма , Oxford University Press, ISBN 978-0-19-518327-6
- Макрей, Джон (1986), Северная школа и формирование раннего чань-буддизма , University of Hawaii Press
- Макрей, Джон (2003), «Видеть сквозь дзен» , The University Press Group Ltd.
- Макрей, Джон (2004), Видеть сквозь дзен. Встреча, трансформация и генеалогия в китайском чань-буддизме , University of California Press, ISBN 978-0-520-23798-8
- Мэн-Тат Чиа, Джек (2011), «Обзор Просвещения в споре: новое изобретение чань-буддизма в Китае семнадцатого века» (PDF) , Журнал буддийской этики , 18
- Надо, Рэндалл Л. (2012), Спутник китайских религий Уайли-Блэквелла , John Wiley & Sons
- О, Кан Нам (2000), «Даосское влияние на буддизм Хуа-янь: случай сцинизации буддизма в Китае» , Chung-Hwa Buddha Journal , 13
- Шарф, Роберт Х. (2002), «О буддизме Чистой Земли и синкретизме Чань/Чистой Земли в средневековом Китае» , Тунг Пао , 88 (4/5): 282–331, doi : 10.1163/156853202100368398 , ISSN 0082-5433 , JSTOR 4528903
- Шарф, Роберт (октябрь 2014 г.), «Осознанность и бездумность в раннем Чань» (PDF) , Philosophy East & West , 64 (4): 933–964, doi : 10.1353/pew.2014.0074 , S2CID 144208166
{{citation}}
: CS1 maint: дата и год ( ссылка ) [ постоянная мертвая ссылка ] - Симано, Эйдо Т. (1991), Отправные точки: дзен-буддизм с точки зрения Риндзай , поместье Ливингстон, Нью-Йорк: The Zen Studies Society Press, ISBN 978-0-9629246-0-6
- Судзуки, Д.Т. (1935), Руководство по дзен-буддизму
- Судзуки, Д.Т. (1955), Исследования в области дзэн , Нью-Йорк: Дельта
- Судзуки, DT (1970), Дзен и японская культура , Нью-Йорк: издательство Боллингена/Принстонского университета, ISBN 978-0-691-09849-4
- Судзуки, Д.Т. (2004), Обучение дзен-буддийского монаха , Токио: Cosimo, Inc., ISBN 978-1-59605-041-9
- Суонсон, Пол Л. (1993), «Духовность пустоты в раннем китайском буддизме», в книге Такеучи Ёсинори (ред.), Буддийская духовность. Индийская, Юго-Восточная Азия, Тибетская, Ранняя китайская , Нью-Йорк: Перекресток
- Торей (2010), Неугасающая лампа дзен. Завещание дзен-мастера Торея , Бостон и Лондон: Шамбала (переводчик: Томас Клири)
- Вер Бовен, Люсетт (1992), Ты не можешь выпасть. Интервью с Тоном Латоуверсом. В: Дзен, том 13, январь 1992 г., номер 48.
- Уэйман, Алекс; Уэйман, Хидеко (1990). Львиный рык царицы Шрималы: буддийское писание по теории Татхагатагарбхи Мотилал Банарсидасс. ISBN 9788120807310 .
- Вегнер, Майкл (2001), Введение в книгу «Разветвленные потоки, текущие во тьме: беседы дзен о Сандокай», автор Сюнрю Судзуки , University of California Press, ISBN 978-0-520-23212-9
- Велтер, Альберт (2006), Формирование Линьцзи Лу: исследование Гуандэн Лу / Сидзя Юлу и Линьцзи Хуэйжао Чанши Юлу. Версии Линьцзи Лу в историческом контексте (PDF) , заархивировано из оригинала (PDF) 1 марта 2013 г.
- Велтер, Альберт (2000), улыбка Махакашьяпы. Бесшумная передача и традиция Кунг-ан (Коан). В: Стивен Хейн и Дейл С. Райт (редакторы) (2000): «Коан. Тексты и контексты в дзен-буддизме» , Оксфорд: Oxford University Press.
- Ямпольски, Филип Б. (1967), Платформенная сутра Шестого Патриарха. Переведено с примечаниями Филипа Б. Ямпольски , Columbia University Press, ISBN. 978-0-231-08361-4
- Ямпольски, Филип (2003a), Чен. Исторический очерк. В: Буддийская духовность. Позже Китай, Корея, Япония и современный мир; под редакцией Такеучи Ёсинори , Дели: Мотилал Банарсидасс
- Ямпольский, Филип (2003b), Дзен. Исторический очерк. В: Буддийская духовность. Позже Китай, Корея, Япония и современный мир; под редакцией Такеучи Ёсинори , Дели: Мотилал Банарсидасс
- Янагида, Сезон (2009 г.), Историческое введение в летопись Линьцзи. В: Записи Линджи, перевод Рут Фуллер Сасакиа и др., страницы 59–115 (PDF) , University of Hawaii Press, заархивировано из оригинала (PDF) 22 июня 2012 г. , получено 2 мая 2021 г.
- Йен, Мастер Чань Шэн (1996), Барабан Дхармы: Жизнь и сердце практики Чань , Бостон и Лондон: Шамбала
- Янг, Стюарт (2009), Линьцзи Лу и китайское православие. Рецензия на книгу «Альберт Вельтер. Линьцзи лу и создание чаньского православия: развитие литературы чаньских высказываний».
- Зойшнер, Роберт Б. (1976), Избранная библиография по чань-буддизму в Китае, Журнал китайской философии, т. 3, (1976), стр. 299-311.
- Чжу, Цайфан (2003), Буддизм в Китае сегодня: пример монастыря Бай Линь Чань. В: Перспективы, Том 4, № 2, июнь 2003 г. (PDF) , заархивировано из оригинала (PDF) 29 сентября 2010 г. , получено 29 марта 2013 г.
- Звелебил, К.В. (1987), «Звук одной руки», Журнал Американского восточного общества , 107 (1): 125–126, doi : 10.2307/602960 , JSTOR 602960
Веб-источники
[ редактировать ]- ^ «Тич Ханг Дат, ПЕРЕОЦЕНКА РОЛИ КУМАРАЕВЫ В СРЕДНЕВЕКОВОМ КИТАЙСКОМ БУДДИЗМЕ: ИЗУЧЕНИЕ ПЕРЕВОДНОГО ТЕКСТА КУМАРАЕВЫ НА «ОСНОВНОЕ ОБЪЯСНЕНИЕ МЕТОДА ДХЬЯНЫ» » (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 18 мая 2015 г.
- ^ Сутхилл, Уильям Эдвард; Ходус, Льюис (1995), Словарь китайских буддийских терминов , Лондон: RoutledgeCurzon
- ^ «Цтуому Камбе: Бодхидхарма (около 440?-528?). Сборник рассказов из китайской литературы» (PDF) . Архивировано из оригинала (PDF) 6 ноября 2015 г. Проверено 13 декабря 2011 г.
- ^ См. Джеймс Д. Селлманн и Ганс Юлиус Шнайдер (2003), Освобождение языка у Линджи и Витгенштейна . Азиатская философия, Том. 13, № 2/3, 2003 г. Примечания 26 и 41.
- ^ Перейти обратно: а б с «Буддизм и буддисты в Китае - IX. Современный буддизм (Льюис Ходус)» . www.authorama.com .
- ^ «Голос Лунцюаня, монастырь Гуанхуа » . Архивировано из оригинала 18 декабря 2012 года.
- ^ «РЕЛИГИЯ-КИТАЙ: Буддизм переживает возрождение» . Пресс-служба Интера . 30 ноября 2010 г.
- ^ «Эрика Б. Митчелл (201), Возрождение буддизма? » . Архивировано из оригинала 14 июля 2014 года.
- ^ Перейти обратно: а б «Дхарма» . www.jaysquare.com .
- ^ «Современный Чань: краткая биография Чаньского мастера Цзинхуэя» . 8 декабря 2008 г.
- ^ «введение» . www.jaysquare.com .
- ^ Биография (внизу страницы)
- ^ «Чжаочжоу-чан, Биография Даниэля Одье » . Архивировано из оригинала 3 марта 2016 г. Проверено 27 марта 2013 г.
- ^ «Буддизм в Индонезии, прошлое и настоящее Достопочтенный Диттисампанно» . www.buddhismandaustralia.com . Архивировано из оригинала 9 марта 2013 года.
- ^ Гора Барабан Дхармы. Кто такой мастер Шэн-янь .
- ^ Говорит, Аноним. «Стихи Тодзан Рёкай о пяти рангах» .
- ^ Шэн, Йен. «Основы медитации» . Архивировано из оригинала 13 июня 2010 года.
- ^ «Цифровой словарь буддизма» . Проверено 26 марта 2008 г. , запись "Байчжан Хуайхай".
Дальнейшее чтение
[ редактировать ]Современная классика
- Д.Т. Судзуки, Очерки дзен-буддизма, 3 тома
- Томас Клири, Дзен-разум, Будда-разум
- Дж. К. Клири, « Болотные цветы: письма и лекции дзэн-мастера Та Хуэя»
Классическая история
- Дюмулен, Генрих (2005), Дзен-буддизм: история. Том 1: Индия и Китай . Книги мировой мудрости. ISBN 978-0-941532-89-1
- Дюмулен, Генрих (2005), Дзен-буддизм: история. Том 2: Япония . Книги мировой мудрости. ISBN 978-0-941532-90-7
Критические дзен-исследования
- Джеффри Бротон, Цзунми о Чане .
- Сунг Бэ Пак, Буддийская вера и внезапное просветление .
Внешние ссылки
[ редактировать ]




надзор
Обзор чаньских центров
Конкретные центры Чань
- Официальный сайт Сообщества Западного Чань
- Официальный сайт ретритного центра Dharma Drum Retreat Center (Нью-Йорк). Основан чаньским мастером Шэн Йеном.
Тексты
- Коллекция текстов дзен на Sacred-text.com.
- Коллекция дзэнских текстов Buddhanet
- Статьи Shambhala Sun Zen, заархивированные 24 сентября 2008 г. в Wayback Machine
- Буклеты от Фо Гуан Шаня
История
- Буддизм и конфуцианство в чаньском внезапном подходе: хитрая культурная парадигма
- История дзен-буддизма
- История дзен
- Дзен: краткие факты
Критическое исследование Чана
- Стивен Хейне (2007), Критический обзор работ по дзэн со времен Ямпольского
- Домашняя страница Роберта Х. Шарфа
- Чжи, Чуан (2019). Изучение Чана: введение в религиозную и мистическую традицию китайского буддизма . Издательство Сонгларк. п. 472. ИСБН 978-1-73331-430-5 .